پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی

word 3 MB 31313 226
1393 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۷۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‏نامۀ کارشناسی ‏ارشد

    در رشتۀ مهندسی عمران، گرایش مهندسی آب

    آبی که در مراحل گوناگون تولید هر کالا استفاده می‌شود، آب مجازی[1] ذخیره‌شده در کالا نامیده می‌شود. بسیاری از کشورهای واقع در مناطق خشک و نیمه‏خشک، با واردات مواد غذایی، بخشی از آبی را که برای تولید داخلی محصولات نیاز است، برای استفاده در سایر مصارف حفظ می‌کنند.

    در این پایان‏نامه، پس از تعیین سناریوهای گوناگون و بررسی همه‌جانبۀ آن‌ها، درنهایت این نتیجه به‌دست آمد که در برنامه‌ریزی منابع آب، ضمن خودکفایی نسبی در تولید محصول کشاورزی، می‌باید کالاهای آب‌بر نظیر غلات را از سایر کشورها، ازجمله تایلند وارد کرد؛ زیرا این کشور مشخصاتی ازقبیل بُعد مسافتی کم، دسترسی ازطریق دریا، رابطۀ مناسب سیاسی، هزینه‌های تأمین آب کمتر و منابع آبی فراوان‌تری دارد. همچنین به‌منظور حضور در بازار‌های جهانی ضمن کشف نیازمندی‌های کشورهای همسایه، برای نمونه کشور امارات و نیاز این کشور به محصولاتی نظیر سیب‌زمینی و شیر، با برنامه‌ریزی‌های مقتضی برای تأمین نیازهای درون، این محصولات را می‌توان صادر کرد. با این رویه، ضمن کاهش فشار بر منابع آبی داخلی می‌توان با کاهش قیمت تمام‌شده در محصولاتی که ایران در تولید آن‌ها مزیت نسبی دارد، فرصت‌های شغلی جدیدی نیز فراهم آورد.

    همچنین قیمت تمام‌شدۀ کمتر برخی محصولات وارداتی به کشور نیز موجب کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم می‌شود. کاهش فشار بر سفره‌های آب زیر‌زمینی، افزایش بازده آبیاری و کشت محصولات منطبق بر وضعیت آب‌وهوایی هر منطقه، ازجمله آثار مثبت زیست‌محیطی این طرح است.

    کلیدواژگان: تجارت آب مجازی، مدیریت منابع آب، اقتصاد آب، امنیت غذایی                   

    فصل نخست:


    معرفی آب مجازی و تجارت آب مجازی

     

     

    1-1: معرفی

    تولید بسیاری از کالاها به آب احتیاج دارد. آبی که در مراحل گوناگون تولید کالا استفاده می‌شود، «آب مجازی[1] ذخیره‌شده در کالا» نامیده می‌شود؛ برای نمونه، برای تولید یک کیلوگرم از غلات که به‌صورت دِیْم و در وضعیت جوّی مطلوب رشد کرده است، بین ۱تا۲ مترمکعب آب نیاز است و برای تولید همین اندازه غله در اوضاع جوی نامطلوب با دما و تبخیر و تعرق زیاد، بین 3تا5 مترمکعب آب مصرف می‌‌شود [1]. برای تولید محصولات دامی درمقایسه‌با محصولات کشاورزی، به‌مراتب، به مصرف آب بیشتری نیاز است؛ برای نمونه، برای تولید ۱ کیلوگرم پنیر، به 5تا۵.۵ مترمکعب آب و برای تولید ۱ کیلوگرم گوشت گاو، تقریباً به 16 مترمکعب آب نیاز است [2]. علاوه‌بر محصولات کشاورزی، در سال‌های اخیر مطالعات اندکی نیز در زمینۀ آب مصرفی برای تولید محصولات صنعتی انجام شده است؛ به‌طور نمونه، نتیجۀ تحقیق ویلیامز و همکاران (2002) نشان می‌دهد که برای تولید چیپ الکترونیکیِ 32 مگابیتی به وزن 2 گرم، 32 متر‌مکعب آب مصرف می‌شود [3].

    حدود 74درصد از منابع آبی در دسترس در جهان، در بخش کشاورزی مصرف می‌شود [4]. این عدد برای کشور ایران، حدود 93درصد است. علاوه‌بر مسائلی همچون اقلیم و تکنولوژی در تولید محصولات، فرهنگ تغذیه‌ایِ مردم نیز تأثیر بسیاری در میزان مصرف آب یک کشور دارد؛ برای نمونه، اگر همۀ انسان‌ها رژیم غذایی همانند مردم غرب داشته باشند، برای تولید مواد غذایی موردنیاز، به 75درصد آب بیشتری در جهان نیاز است [2]. دگرگونی رژیم غذایی مردم می‌تواند منابع آبیِ دردسترس را افزایش دهد. مطرح‌کردن این بحث و بحث‌هایی که در بخش‌های آینده مطرح خواهند شد، نشان‌دهندۀ این موضوع است که مفهوم آب مجازی، آب را به‌عنوان موضوعی اساسی و جهانی برجسته‌تر می‌سازد و مدیریت آن را در سطوح خُرد و کلان جامعه و حوزۀ تجارت گسترش می‌دهد.

    در جدول زیر، آب مجازی دارای چند محصول و چند رژیم غذایی گوناگون نشان داده شده است.

     

     

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    تجارت جهانی کالاها، گردشی بین‌المللی از آب مجازی را به‌وجود می‌آورد که در لغت «تجارت آب مجازی»[1] نامیده می‌شود. هم‌زمان با آغاز تجارت بین‌المللی کالاها، گردش آب مجازی از منطقه‌ای به منطقه دیگر در جهان درحال جابه‌جایی است. واژۀ آب مجازی برای نخستین‌بار با کمک جی. ای. آلن در سال 1993 مطرح شد [5]. با توجه بیشتر دانشمندان و محققان به مفهوم آب مجازی، محاسبات کمّی در این زمینه آغاز شد. محاسبات از جابه‌جایی جریان عظیمی از آب خبر می‌دهد که به‌طور مجازی با تجارت کالاهای آب‌بر جابه‌جا می‌شود. قبل از سال 1993، واژۀ «آب جاسازی‌شده»[2] برای رساندن این مفهوم به‌کار می‌رفت؛ اما نتوانست توجه مدیران منابع آب را به خود جلب کند [5].

    به‌طور کلی از زمانی‌که آلن، بحث آب مجازی را مطرح کرد و تا زمانی‌که مجامع علمی به آن توجه کردند، نزدیک به ده سال طول کشید [6]. نخستین گردهمایی بین‌المللی درخصوص این موضوع، در دسامبر2002، در دلف هلند برگزار شد. نشستی ویژه هم در سومین اجلاس جهانی آب در کشور ژاپن در مارس2003، به موضوع آب مجازی اختصاص یافت. به‌نظر هونگ و هوکسترا[3] آب مجازی، ابزاری ضروری در محاسبۀ آب واقعی استفاده‌شدۀ هر کشور است که معادل کل آب داخلی مورد استفاده به‌علاوۀ آب مجازی وارداتی، منهای آب مجازی صادراتی یک کشور است. به این تعریف در لغت، «آب مصرفی پایه»[4] گفته می‌شود [6]. آب مصرفی پایۀ هر کشور، شاخصی سودمند برای تقاضای آب بوده و معادل کل آب مجازی محاط‌شده در محصولات و کالاها و خدمات است.

    1-2: تجارت آب مجازی: ظرفیت‌ها و ملاحظات

    تحقیقات انجام‌شده با کمک هونگ و هوکسترا (2002) نشان می‌دهد که در سال‌های 1995تا۱۹۹۹ میزان میانگین سالانۀ آب مجازیِ درحال جابه‌جایی، با کمک تجارت محصولات کشاورزی 695میلیارد مترمکعب بوده است [1]. کل آب مورد استفاده برای تولید این محصولات در کشورهای تولیدکننده، 5400میلیارد مترمکعب بوده است. این بدین معنی است که 13درصد از کل آب مصرفی برای تولید محصولات به‌صورت مجازی وارد بازار تجارت شده است [1]. تحقیق دیگری با کمک چاپاگین و هوکسترا[5] نشان می‌دهد که حجم آب مجازیِ درحال جابه‌جایی با کمک تجارت دام و فرآورده‌های دامی برای دورۀ زمانی 1995تا۱۹۹۹، 245میلیارد مترمکعب بوده است [7]. اگر تجارت کالاهای کشاورزی را هم به این عدد اضافه کنیم، حجم آب مجازیِ درحال جابه‌جایی با کمک تجارت در این سال‌ها، به 940میلیارد مترمکعب می‌رسد. با درنظرگرفتن تجارت دام و محصولات آن، می‌‌توان گفت که درمجموع 20درصد از آب مصرف‌شده برای تولید محصولات کشاورزی و دامی در جابه‌جایی مجازی آب بین کشورها مشارکت داشته است [7].

     

    جدول زیر، میانگین سالانۀ حجم آب مجازی درحال جابه‌جایی در بازۀ زمانی 1997تا۲۰۰۱ را نشان می‌دهد.

    (جداول در فایل اصلی موجود است)

    واژۀ آب مجازی، آب، غذا و تجارت را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این اعداد و ارقام نیز به‌خوبی گواه این مطلب در مقیاس جهانی است. کشورهای واقع در مناطق خشک و نیمه‌خشک می‌توانند با واردات کالاهای آب‌بر، نظیر مواد غذایی، آبی را که برای تولید آن نیاز است، برای استفاده در سایر بخش‌ها حفظ کنند. انتقال آب حقیقی در حجم زیاد و در فاصله‌های طولانی برای مشکلات انتقال و هزینه‌های زیاد آن، تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. دراین‌حال تجارت مواد غذایی با انتقال مجازی حجم عظیمی از آب می‌تواند همگون‌ سازِ پخش ناهمگون منابع آب باشد.

    بخش کشاورزی، به‌عنوان پرمصرف‌ترین بخش، در حدود 74درصد از منابع آب شیرین جهان را مصرف می‌کند [4]. برخی از کشورهای کم‌آب برای تأمین بخشی از این آب، با نادیده‌گرفتن ظرفیت‌های طبیعی، آب‌های زیرزمینی را بیش از حد پمپاژ کرده و بیش از اندازه آب دریا را نمک‌زدایی می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد که تولید محصولات در چنین وضعیتی، بیش از پنج برابر گران‌تر است [8]. کشورهای کم‌آب می‌توانند با دخالت‌دادن تجارت آب مجازی در سیاست‌های آبی، علاوه‌بر اینکه میزان دسترسی خود را به منابع آب جهانی افزایش می‌دهند، از افزایش فشار بر منابع محدود خود نیز بکاهند. واردات مواد غذایی به‌منظور استفاده از منبع تجارت آب مجازی، بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و محیط‌زیست هر کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و با امنیت غذایی و فرهنگ کشور همبستگی مستقیم دارد. کشورهای کم‌آب می‌توانند با توجه به اوضاع و ظرفیت‌ها و نیازهای داخلی و همچنین ملاحظات امنیت غذایی خود، نقطۀ بهینه‌ای را برای میزان واردات مواد غذایی به کشور بیابند.

    سالانه به کانالی پر از آب نیاز است به عمق یک متر و عرض یک کیلومتر و طول هفت میلیون کیلومتر، یعنی 180 برابر محیط کره زمین، تا روزانه 3000 کالری انرژی را برای 1/6میلیارد نفر جمعیت کره زمین تولید کند[4]. در ارقام کوچک‌تر می‌توان گفت به‌ازای تولید هر کالری، یک لیتر آب نیاز است [2]. درحالی‌که کرۀ زمین تا سال 2050 با ۲تا۳میلیارد نفر افزایش جمعیت مواجه خواهد بود [4]. تأمین آب و غذای این جمعیت از هم‌اکنون جای بحث است. بدون شک چالش‌های پیشِ ‌رو در مدیریت منابع آب با 25 سال پیش از این بسیار فرق کرده است و تا 25 سال آینده نیز وضعیت بسیار متفاوت خواهد بود [4]. پخش ناهمگون منابع آبی، تلاش کشورها برای تأمین امنیت غذایی ملت‌های خود، نیاز به توسعۀ زیرساخت‌های آبی و کمبود منابع مالی در این زمینه، مسئلۀ آب برای تولید غذا را به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل کرده است. مفهوم آب مجازی در دهۀ اخیر، به‌خوبی توانسته است بحث آب برای غذا را به‌گونه‌ای شفاف و کمّی به‌تصویر بکشد. ظهور بحث آب مجازی، توجه مدیران منابع آب را به‌سوی شاه‌راه‌های عظیم آب مجازی جلب کرد که می‌توانند به کمک مسیرهای انتقال آب حقیقی بیایند. درحالی‌که توسعۀ هدفمند تجارت آب مجازی توسعۀ پایدار منابع آبی را نشانه رفته است، مشکلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از دگرگونی ساختار‌ها و مشکلات حکومتی و سیاسی که تأمین غذای برخی از کشورهای واردکننده را به چالش می‌کشد، مسئلۀ تجارت آب مجازی را به مسئله‌ای کلان و پیچیده تبدیل می‌کند. دراین‌خصوص به‌نظر می‌رسد چاره‌ای نیست مگر حل آن‌ها در آینده‌ای نزدیک.

    1-3: آب آبی[1] و آب سبز[2]

    در چرخۀ هیدرولوژی، منابع آب به دو دستۀ آب آبی و آب سبز گروه‌بندی می‌شود. آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی، آب آبی را تشکیل می‌‌دهند. به رطوبت خاک در مناطق غیراشباع، آب سبز می‌گویند. منشأ آب آبی و آب سبز، بارندگی است. آب باران بعد از نفوذ در خاک و قبل از اینکه به منطقۀ اشباع برسد، آب سبز را تشکیل می‌دهد. آب‌های زیرزمینی (منطقۀ اشباع) و همچنین رواناب حاصل از این بارندگی که به رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، پشت سدها و تالاب‌ها می‌پیوندد، آب آبی را شامل می‌شوند. کشاورزی دیم در اصل از بخش آب سبز حاصل از بارندگی تغذیه می‌کند؛ درحالی‌که کشاورزی آبی از آب آبی مهارشده‌ای سیراب می‌شود که به زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود. با توجه به نقش این دو در تولید مواد غذایی می‌توان گفت که منشأ آب مجازی، آب آبی و آب سبز است. بر این اساس می‌توان آب مجازی را به آب مجازی آبی و آب مجازی سبز گروه‌بندی کرد [9].

    آب سبز برای نخستین‌بار با کمک فالِن‌مارک معرفی شد [10]، تا بتوان با تفکیک آن از آب آبی، با گروه‌بندی مناسبی از منابع آب، راحت‌تر آن را مدیریت کرد. همچنین با استفاده از این مفهوم نو می‌توان از نقش آب در تولید محصولات کشاورزی در مناطق نیمه‌خشک ارزیابی دقیق‌تری به‌دست داد. درمقایسه‌با آب آبی، آب سبز ازنظر حجم ذخایر آب شیرین و مشارکت در تولید مواد غذایی منبع بزرگ‌تری است. درواقع، 65درصد از نزولات آسمانی به آب سبز و باقی به آب آبی تبدیل می‌شود [4]. همچنین در حدود 80درصد زمین‌های کشاورزی در جهان زیر کشت دیم هستند که 60درصد غذای مردم را تولید می‌کنند [9]. بهره‌برداری از آب آبی به‌دلیل نیاز به شبکه‌های انتقال و پخش آب، بسیار گران‌تر از آب سبز است؛ اما همین قابلیت انتقال و پخش، مدیریت آن را ساده‌تر کرده و گزینه‌های بهره‌برداری از آن را در بخش‌های کشاورزی و صنعتی و خانگی افزایش داده است؛ درحالی‌که تنها راه بهره‌برداری از آب سبز تولید محصولات دیم است. در سال‌های اخیر، با ظهور مفهوم آب مجازی و درک نقش تجارت مواد غذایی در پخش منابع آب و شناسایی استعداد مناطق در تولید محصولات با شاخص‌ های کمّی جدید، مدیریت آب سبز آسان‌تر شده و به بهره‌برداری بهینه از آن پافشاری می‌شود.

    جدول و اَشکال صفحۀ بعد مفاهیم پیش‌گفته را به‌طور دقیق‌تری نشان می‌دهد.

    Optimized Water Resources Planning

    based on Virtual Water Consideration

     

    Abstract:

    Virtual water is the water 'embodied' in a product, not in real sense. It refers to the water needed for the production of the product. Most of the countries located in dry lands replace the water needed for domestic production with more necessary applications using the policy of importing food from wet land countries.

     Each government would decide on their own food security according to its inner situations and diplomatic relationships. This would be achieved either by complete domestic production or a combination of production and imports.

    While defining different scenarios to involve all the aspects, finally we concluded to suggest relative domestic production together with imports of water-consuming products such as cereals. Good example of the latter is from Thailand with advantages of relative suitable distance, marine transportation, friendly governmental relationship and widespread water resources.

    Also we should take a concise look at our countries around and find what they need to import. Then by making an appropriate planning we are able to make a serious role to export their requirements.

    By performing the selected scenario we would definitely reduce the environmental impacts on underground water resources, establishing new job opportunities in accordance with food exports, import cheaper products and reduce the economic pressure on society.

     

    Keywords: virtual water trade, water resource management, water economy, food security

  • فهرست:

    فصل نخست: معرفی آب مجازی و تجارت آب مجازی... 1

    1-1: معرفی.. 2

    1-2: تجارت آب مجازی: ظرفیت‌ها و ملاحظات.. 4

    1-3: آب آبی و آب سبز. 6

    1-4: معرفی روش‌‌های کمّی.. 9

    1-4-1: روش محاسبۀ آب مجازی ذخیره‌شده در محصولات کشاورزی.. 9

    1-4-2: روش محاسبۀ دبی آب مجازی درحال جابه‌جایی.. 11

    1-5: تجارت آب مجازی و صرفه‌جویی در مصرف آب.. 12

    1-5-1: تجارت آب مجازی و حفظ آب در سطح ملی.. 12

    1-5-2: تجارت آب مجازی و حفظ آب در سطح جهانی.. 15

     

    فصل دوم: تجارت آب مجازی، ملاحظات اقتصادی و اجتماعی و امنیت غذایی... 17

    2-1: مقدمه. 17

    2-2: ملاحظات اقتصادی و اجتماعی.. 18

    2-2-1: مفهوم اقتصاد آب.. 18

    2-2-2: بازدهی اقتصادی آب.. 20

    2-2-3: نظریۀ مزیت نسبی و نظریۀ هزینۀ فرصت.. 23

    2-2-4: توسعۀ تجارت آب مجازی و توسعۀ زیرساخت‌ها 24

    2-2-5: تجارت آب مجازی و ارتقای جایگاه اقتصادی آب.. 25

    2-2-6: تحولات اقتصاد آب: قبل و بعد از ظهور واژۀ آب مجازی.. 25

    2-3: تجارت آب مجازی و امنیت غذایی.. 26

    2-4: بررسی چند نمونه‌پژوهی.. 28

    2-4-1: مصر 29

    2-4-1-1: تولید محصولات کشاورزی و تجارت بین‌المللی.. 29

    2-4-1-2: آب مجازی، نیروی کار، زمین و سرمایه. 29

    2-4-1-3: امنیت غذایی.. 34

    2-4-2: چین.. 35

    2-5: معرفی زمینه‌های مطالعاتی صورت‌گرفته. 35

     

    فصل سوم: سیاست‌‌های مدیریتی منابع آب در کشورهای منتخب آسیایی... 38

    3-1: عوامل ملی و منطقه‌ای مؤثر بر منابع آب.. 39

    3-1-1: وضعیت آب در جهان. 39

    3-1-2: وضعیت آب در منطقۀ خاورمیانه و آسیا 41

    3-1-3: استراتژی بحران آب در خاورمیانه و آسیا 42

    3-1-4: مروری بر عوامل زمینه‌ساز در سطح ملی.. 44

    3-1-4-1: برخی از مشخصه‌ها و روندها از دیدگاه کمیت منابع آب [33] 44

    3-1-4-2: برخی شاخص‌ها از دیدگاه مصارف منابع آب[33] 45

    3-1-4-3: برخی شاخص‌ها از دیدگاه پیامدهای توسعۀ ناپایدار و جنبه‌های مدیریتی [33] 46

    ۱. بهره‌وری استفاده از منابع آب.. 46

    ۲. اجرای طرح‌های مکمل طرح‌های توسعۀ منابع آب.. 46

    ۳. اقتصادی و مدیریت مالی.. 46

    ۴. کیفیت منابع آب و مسائل زیست‌محیطی.. 46

    ۵. حلقه‌های مفقود 46

    3-1-4-4: برخی شاخص‌ها از دیدگاه بهره‌برداری از رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک [33] 47

    3-2: خلاصه‌ای از سیاست‌های مدیریتی منابع آب برای بررسی وضعیت آب در کشورهای منتخب... 47

    3-2-1: پاکستان [34] 47

    3-2-1-1: استراتژی‌های موجود برای مصرف مداوم از منابع آب.. 47

    3-2-2: استرالیا [35] 49

    3-2-2-1: استراتژی‌های ملی و درون‌کشوری.. 49

    3-2-2-2: مدیریت منابع طبیعی.. 50

    3-2-3: هند [36] 51

    3-2-3-1: آب و توسعۀ پایدار 51

    3-2-3-2: سیاست ملی آب.. 51

    3-2-3-3: چهارچوب قانون‌گذاری.. 52

    3-2-4: سریلانکا [37] 52

    3-2-4-1: توسعۀ مداوم منابع آبی در سریلانکا 52

    3-2-4-2: سیاست‌های توصیه‌شده 52

    ۱. تقویت روش‌های مدیریت مشارکتی برای دستیابی به دیرپایی اقتصادی و مالی.. 52

    ۲. توجه به قوانین موجود آب و ارائۀ قوانین جدید برای مدیریت مؤثر منابع آب سطحی و زیرزمینی برای استفادۀ مداوم  53

    ۳. بهبود سیستم داده‌های مدیریت.. 53

    ۴. تقویت مؤسسات مربوط به بخش آب ازطریق اصلاح اصول مدیریتی با تمرکز بر سیاست‌های موجود برای دستیابی به دیرپایی مالی  53

    ۵. طراحی جامع در آبگیرها 54

    ۶. برنامۀ هماهنگ‌سازی بخش ملی برای تأمین آب و تعیین بودجۀ بخش فاضلاب.. 54

    3-2-4-3: استراتژی آینده برای هماهنگ‌سازی مؤثر 54

    3-2-4-4: به کارگیری قوانین دوبلین در استراتژی‌ها و پروژه‌ها 54

    3-2-5: چین [38] 54

    3-2-5-1: طرح ملّی بررسی آب.. 54

    2-2-5-2: قوانین سازمانی برای مدیریت و توسعۀ منابع آبی.. 56

    3-2-6: اندونزی [39] 56

    3-2-6-1: وضعیت جاری توسعه و مدیریت منابع آبی.. 56

    ۱. سیاست و استراتژی.. 56

    ۲. دستیابی به توسعۀ منابع آبی، طی طرح 25ساله. 56

    ۳. سیاست‌های بخش‌ها برای توسعه و مدیریت منابع آب.. 57

    ۱. اهداف و استراتژی‌ها برای طرح توسعۀ 25سالۀ دوم. 57

    ۲. سیاست‌های کلّی.. 58

    ۳. سیاست‌های ویژه 58

    ۴. سیاست مدیریت منابع آب.. 58

    ۵. استراتژی برای مدیریت منابع آب.. 58

    ۶. مصرف آب در بخش صنعت.. 59

    ۷. مصرف آب در بخش کشاورزی.. 59

    ۸. مصرف آب در بخش شهری.. 59

    ۹. کیفیت آب.. 59

    ۱۰. کنترل سیل.. 60

    3-2-6-2: دغدغه‌ها و مشکلات موجود 60

    3-2-7: مالزی [40] 60

    3-2-7-1: طرح ملی آب.. 60

    3-2-7-2: چهارچوب قانونی و سازمانی.. 60

    ۱. چهارچوب سازمانی.. 60

    ۲. چهارچوب قانون‌گذاری.. 60

    3-2-7-3: مصرف مداوم منابع آب و حفاظت از آب.. 61

    3-2-8: ایران [41] 61

    3-2-8-1: مصارف فعلی آب.. 61

    3-2-8-2: پیش‌بینی مصارف آب در آینده 62

    3-2-8-3: منابع آبی تأمین‌شدنی برای سال 1400. 62

    3-2-8-4: پیش‌بینی منابع آب برای تأمین نیازها در سال 1400. 62

    3-2-8-5: راهبردهای توسعۀ منابع آب.. 63

    ۱. آب‌های زیرزمینی.. 63

    ۲. پساب‌های شهری و کشاورزی.. 64

    ۳. منابع آب سطحی.. 64

    3-2-8-6: راهبردهای مصرف آب.. 64

    ۱. مصرف آب در بخش کشاورزی.. 64

    ۲. مصرف شرب و بهداشت و صنعت.. 65

    3-2-8-7: راهبردهای حفاظت محیط‌زیست آبی.. 65

     

    فصل چهارم: بازنگری در سیاست‌های مدیریت منابع آب... 67

    4-1: تجارت آب مجازی در ایران: ظرفیت‌ها و کاربردها 68

    4-2: تجارت آب مجازی از دیدگاه مدیران منابع آب و از دیدگاه کلان کشوری.. 70

    4-3: راهکارهای فعلی تأمین آب در مناطق کشور 71

    4-4: ضرورت تشکیل بانک آماری به‌منظور مطالعه و شفاف‌سازی.. 73

    4-4-1: نیازمندی‌های آماری.. 74

    4-4-2: نیاز به شفاف‌سازی صادرات و واردات کالاها از دیدگاه تجارت آب مجازی.. 75

    4-5: اقتصاد سیاسی تجارت آب مجازی.. 76

    4-6: سیاست‌های امنیت غذایی در کشور و تأثیر آن بر مصرف آب.. 77

    4-7: تجارت آب مجازی و روابط بین‌الملل.. 81

    4-8: سیاست‌های توسعۀ تجارت آب مجازی و لزوم تمرکززدایی.. 83

    4-9: تجارت آب مجازی و بخش‌های کشاورزی و صنعت و خدمات.. 84

    4-10: تجارت آب مجازی و سیاست‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی.. 86

    4-11: تجارت آب مجازی و تأثیرات زیست‌محیطی.. 88

    4-12: تجارت آب مجازی و اصلاح الگوی کشت... 88

    4-13: توسعۀ پایدار و تجارت آب مجازی.. 90

    4-14: تعمیم موضوع به تجارت درون‌کشوری و بین‌المللی آب مجازی.. 91

    4-14-1: طبقه‌بندی مباحث و مطالعات آب مجازی.. 92

    1. مباحث و مطالعات اولیه. 92

    2. تجارت آب مجازی و شفاف‌سازی تجارت محصولات از منظر آب مجازی جابه‌جاشده 93

    3. برنامه‌ریزی و راهبردهای کلان. 93

    ۱. توسعۀ مدل‌های مفهومی و ریاضی و برنامه‌ریزی.. 93

    ۲. بررسی موانع و روابط ساختاری.. 93

     

    فصل پنجم: استراتژی ملی مدیریت منابع آب با رویکرد آب مجازی... 96

    5-1: مقدمه. 97

    5-2: استراتژی‌های نوین مدیریت منابع آب.. 97

    5-2-1: تجارت آب مجازی و امنیت غذایی.. 98

    5-2-2: تجارت آب مجازی و ملاحظات سیاسی.. 101

    5-2-3: تجارت آب مجازی و سیاست‌های بخش کشاورزی.. 104

    5-2-4: تجارت آب مجازی و سیاست‌های بخش صنعت.. 107

    5-2-5: تجارت آب مجازی و سیاست‌های بخش مدیریت شهری.. 108

    5-3: الگوهای مدیریتی پیشنهادی.. 109

    5-3-1: خودکفایی کامل محصولات کشاورزی.. 110

    5-3-2: تلفیق سیاست خودکفایی نسبی و واردات آب مجازی.. 114

    5-3-3: تلفیق سیاست خودکفایی نسبی و صادرات و واردات آب مجازی.. 118

    5-4: برابری فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی سناریوها 132

    5-5: تکمیل سناریوهای پیشنهادی به‌منظور حفظ منابع آب با رویکرد آب مجازی.. 139

     

    فصل ششم: جمع‌بندی و تحلیل داده‌ها. 143

    6-1: مقدمه. 144

    6-2: گزینش منطقۀ مدنظر. 144

    الف. مشخصات منطقه و بررسی برخی بخشهای متأثر از سیاست‌های توسعۀ تجارت آب مجازی... 146

    6-3: کلیات.. 146

    6-4: منابع آب.. 148

    6-4-1: آب‌های سطحی.. 148

    6-4-2: آبهای زیرزمینی.. 149

    6-5: طرحهای انتقال بین‌حوضه‌ایِ آب در استان.. 151

    6-6: بررسی شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی استان اصفهان.. 156

    6-7: بررسی وضع موجود برخی زیربخش‌های کشاورزی استان اصفهان.. 158

    6-7-1: محصولات زراعی و باغی.. 159

    6-7-2: آب و خاک... 160

    ب. بررسی جامع مصارف آبی و تحلیل سیاستهای بخش کشاورزی در استان، با استفاده از... . 162

    6-8: نگاهی جامع به مصارف بخش کشاورزی در سال‌های ۱۳82 و ۱۳83 و ۱۳84، از دیدگاه آب مجازی.. 163

    6-9: بررسی تولید محصولات راهبردی و عمدۀ کشاورزی و دامی در سال‌های آخر برنامۀ چهارم توسعه... 193

    6-10: بررسی بازدهی اقتصادی آب در بخشهای کشاورزی و صنعت و در کالاهای راهبردی کشت‌پذیر در استان.. 203

    6-11: بررسی سیاست‌های امنیت غذایی و مصرف آب در استان با استفاده از مفهوم آب مجازی تا افق 1400. 207

    منابع. 209

     

    منبع:

    [1] Hoekstra, A.Y. and Hung, P.Q., Virtual Water Trade: a quantification of virtual water flows between nations in relation to introductional crop trade. Research Report Series No. 11. UNESCO-IHE for Water Education, Delft, The Netherlands, 2002.

    [2] WWC (World Water Council), Virtual Water trade- conscious choices. In: E-Conference synthesis. 4th world Water Forum, 2004.

    [3] Hoekstra A.Y., Virtual Water: an introduction. In: Hoekstra, A.Y (Ed.). virtual Water Trade: Proceedings of the International Expert Meeting on Virtual Water Trade. Research Report Series No. 2. IHE Delft. The Netherlands, 2003.

    [4] IWMI (International water Management Institute), Water for Food, Water for life. From the Comprehensive Assessment of Water Management in Agriculture. Stockholm World Water Week, 2006.

    [5] Allan, J.A., "Virtual water-the water, food, and trade nexus useful concept or misleading metaphor?" IWRA, Water International, Volume 28, Number1 , March 2003.

    [6] جعفری، ع. م. و زارعی، ق.، تجارت مجازی آب و نقش آن در مقابله با بحران کم آبی، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1385.

    [7] Chapagain, A.K. and Hoekstra, A.Y., Virtual water flows between nations in relation to trade in live stock and live stock products. Research Report series No 13. UNESCO-IHE Institute for water education, Delft, The Netherlands, 2003.

    [8] Shuva, H., Concepts of water security, food security, water stress and "virtual water" for arid countries. Proceedings of the 1st world water congress-international water resources association, Montreal, Canada, 1997.

    [9] Obuobie, E. Gachanja, P.M and Dorr, A.C., The Role of Green Water in food trade. Term Paper for the Interdisciplinary Course. International Doctoral Studies. Center of Development Research University of Bonn, November 2005.

    [10] Yang.H, Wang L, Abbaspour. K.C and Zehnder. A.J.B, "Virtual Water highway: Water use efficiency in global food trade" J. Hydrol. Earth Syst. Sci. Discuss, 3, 1-26, 2006.

    [11] Falkenmark, M. and Rockstorm, J., The new blue and green water paradigm. Breaking new ground for water resources planning and management, 2005.

    [12] Fraiture, C. de, cai, X., Amarasinghe, U., Rosegrant, M., and Molden, D., Dose International Cereal trade save water? The Impact of Virtual water Trade on Global Water Use. Comprehensive Assessment Research Report 4, Colombo, Sri Lanka. Comprehensive Assessment secretarial, 2004.

    [13] Chapagain, A.k., Hoekstra, A.Y. and Savanije, H.H.G., Saving water through global trade research Report series No 17. UNESCO-IHE Institute for Water Education, Delft, the Netherlands, 2005.

    [14] Chapagain, A.K., Hoelstra, A. Y. and Savenile, H.H.G., "Water saving through international trade of agriculture products" J.Hydrol. Earth Syst. Sci, 10, 455-468, 2006.

    [15] محمودی، علی، اقتصاد منابع طبیعی، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، 1383.

    [16] شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، دفتر اقتصاد آب، اقتصاد آب: گزینش سازگاری با تنگناها. کد گزارش: 116-09-83-د، 1383.

    [17] شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، دفتر اقتصاد آب، منشور اقتصاد آب، 1383.

    [18] رحیمی بروجردی، ع، ر.، تئوری‌ها و سیاست‌های تجارت بین‌الملل، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، 1383.

    [19] Wichelns, D., "The role of virtual water in efforts to achieve food security and other national goals, with an example from Egypt" J.Agric.Water Manage. 49, 131-151, 2001.

    [20] Earle, A., The role of virtual water in food security in southern Africa. Occasional paper No 33, water Issue study group school of oriental and African studies (SOAS), University of London, 2001.

    [21] WWC (world water council), Virtual water trade – conscious choices, In: E-Conference Synthesis. 4th world Water Forum, 2004.

    [22] Shuva, H., Concepts of water security, food security, water stress and: virtual water" for arid countries. Proceeding of 1st world water congress-International water resources association, Montreal, Canada, 1997.

    [23] Chapagain, A.K., Hoekstra. A.Y. and Savenije, H.H.G., saving water through global trade research report series No 17. UNESCO-IHE Institute for water Education, delft, the Netherlands, 2005.

    [24] Guan, D,. Hubacek,K., "Assessment of regional trade and virtual water flows in china" J.Ecological Economics- 02498: No of page12, 2006.

    [25] Ma,J,. Hoelstra,A.Y,. Wang,H,. Chapagain,A.K. and Wang,D., "Review Virtual Versus real water transfers within china" J.Phil. Trans. R.Soc. B 361, 835-842, 2006.

     [26] Craig I, Green A, Socobie M, Schmi E; "Controlling Evaporation Loss from Water Storages"; Natural resources and Mines; Jun 2005.

    [27] Lionel D Wijendra; "water and sustainable Development of Seri Lanka"; Constructional Public Utilities, Sethsiripaya, Battaramulla, 1997.

    [28] Badarudding Soomro; Paddy and Water Environment related issues. Problem and prospects in China; July 2004.

     [29] Sutardi; Water and Sustainable Development; Current status and future Trends in Indonesia; 1997.

     [30] Liew Chin Loong; Water and Sustainable Development in Malaysia; Dept of Irrigation and Drainage; 1997.

    [31] مکنون، رضا، نگرش جامع به منابع آب، راهبردی برای برنامۀ چهارم توسعه، چهارمین همایش دوسالانۀ انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران، بهمن 1381.

    [32] Sustainable Development of Water Resources in Asia and The Pacific: an overview- United Nations, 1997.

    [33] مطالعۀ تطبیقی برنامه‌ریزی راهبردی توسعۀ منابع آب ایران و کشورهای آسیایی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، آمر محمد جنیدی، دکتر رضا مکنون، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زمستان 1385.

    [34] David P, Coady, Agricultural pricing policies in developing countries, "An Allocation to Pakistan, International Tax and public finance", 1997.

    [35] Gardner A, "Environmental Water Allocations in Australia", 2003.

    [36] Prof.Shiklomanov.IA., "Assessment of water resources in Asia and the Pacific in the 21 century", 2004.

     [37]. Chapagain. A.K., Hoekstra. A.Y. and Savenije. H.H.G., Water saving through international trade of agricultural products" J. Hydrol.Earth Syst.Sci. 10,455-468, 2006.

    [38]. Fraiture C.de,Cai,x. Amarasinghe,u., Rosegrant, M,. and Molden, D., Does International Cereal Trade save water? The impact of virtual water trade on global water use. Comprehensive Assessment Research Report 4, Colombo, Sri Lanka, Comprehensive Assessment Secretariat, 2004.

    [39]. Ma, J,.Hoekstra, A.Y,. Y.Wang, H., chapagain,A.K. and wang, D., "Review Virtual versus real water transfers within china" J.Phil.Trans.R.Soc.B 361, 835-842, 2006.

    [40] میرزایی، م و صدقی، ح.، مدیریت به هم پیوستۀ منابع آب (IWRM)، تهران: نقش گسترات بهار، ، 1385.

    [41] موسسۀ تحقیقات خاک و آب، برآورد آب موردنیاز گیاهان عمدۀ زراعی و باغی کشور، جلد نخست: گیاهان زراعی. انتشارات نشر آموزش کشاورزی، کرج، 1376.

    [42] وزارت جهاد کشاورزی، سند ملی آب کشور: نیاز آبی گیاهان، الگوی کشت، بازده آبیاری. معاونت‌های فنی و زیر بنایی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی، سازمان هواشناسی، 1378.

    [43] Shuva. H., Concepts of water security, food security, water stress and virtual water for arid countries. Proceedings of the 1st world water congress-International water resources Association, Montreal, Canada, 1997.

    [44] شرکت مهندسین مشاور جاماب وابسته به وزارت نیرو. طرح جامع آب کشور.

    [45] مهندسین مشاور جامع ایران، مطالعات طرح جامع توسعۀ کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، 1380.

    [46] Hoekstra, A Y., IWRM and Agriculture. UNESCO-IHE Institute for water education, Delft, The Netherlands, 2003.

    [47] نوری، ک.، «بررسی سیاست‌های حمایتی برنج در ایران»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال13، ش52، 1384.

    [48] شرکت سهامی مدیریت منابع ایران، دفتر اقتصاد آب، کارایی اقتصادی آّب و اصلاح الگوی کشت، کد گزارش 113-09-28-د، 1383.

    [49] شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، دفتر اقتصاد آب، فرهنگ واژه‌های اقتصاد آب، 1383.

    [50] Task committee on sustainability criteria, water resources planning and management division. American society of civil engineering, Sustainability criteria for water resources systems.ASCE, 1998.

    [51] سازمان توسعۀ تجارت ایران، دفتر برنامه‌ریزی تجاری، www.tpo.ir

    [52] Wichelns, D., "The role of virtual water in efforts to achieve food security and other national goals, with an example from Egypt" J.Agric.Water Manage. 49, 131-151, 2001.

    [53] Earle, A., The role of virtual water in food security in southern Africa. Occasional paper No 33,, water Issue study group school of oriental and African studies (SOAS), University of London, 2001.

    [54] WWC (world water council). Virtual water trade – conscious choices, In: E-Conference Synthesis. 4th world Water Forum, 2004.

    [55] Shuva, H., Concepts of water security, food security, water stress and: virtual water" for arid countries. Proceeding of 1st world water congress-International water resources association, Montreal, Canada, 1997.

    [56] سازمان توسعۀ تجارت ایران، دفتر برنامه‌ریزی تجاری، www.tpo.ir

    [57] Chapagain, A.K., Hoelstra, A. Y. and Savenile, H.H.G., "Water saving through international trade of agriculture products" J.Hydrol. Earth Syst. Sci, 10, 455-468, 2006.

    [58] وزارت جهاد کشاورزی، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، www.maj.ir

    [59] WWC (World Water Council), Virtual Water trade- conscious choices. In: E-Conference synthesis. 4th world Water Forum, 2004.

    [60] دکتر سمسار یزدی،-شرکت آب منطقه‌ای یزد، 1383، www.wnn.ir

    [61] شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، www.nww.co.ir

    [62] روزنامۀ ایران، ش2563، مقاله "خودکفایی کشاورزی"، آرزوی بزرگ، 1382.

    [63] دعایی، حبیب‌الله، مدیریت صادرات و واردات، 1385.

    [64] Vitual water trade between nations, a global mechanism affecting regional water systems, A.Y.Hoekstra, UNESCO-IHE institute for water education, Delft, The Netherlands.

    [65] روزنامۀ کیهان، ش19264، گزارش سیاست‌های تولید برنج، 1386.

    [66] www.waterfootprint.org

    [67] Current Science, vol 94, No 3, February 2008.

    ]68[ رجبی هشجین، م و عرب، تجارت آب مجازی: ابزاری برای تضمین امنیت غذایی و آبی، دومین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، 1385.

    ]69[ شرکت سهامی مدیریت منابع آب ایران، دفتر اقتصاد آب، اقتصاد آب: گزینش سازگاری با تنگناها، کد گزارش: 116- 09- 83 – د، 1388.

    [70] WWC (Worrld Water Council), Virtual Water Trade- Conscious Choices.In: E-Conference Synthesis.th World Water Forum, 2004.

    ]71[ مهندسین مشاور جامع ایران، مطالعات سنتز استانی طرح جامع توسعۀ کشاورزی (استان اصفهان)، جلد نوزدهم (خلاصه). وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، 1385.

    ]72[ سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، گزارش منابع و مصارف استان اصفهان، وزارت نیرو، معاونت امور آب، دفتر برنامه‌ریزی آب، مرداد 1380.

    ]73[ سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، گزارش منابع و مصارف استان اصفهان، وزارت نیرو معاونت امور آب، دفتر برنامه‌ریزی آب، آبان 1378.

    ]74[ مهندسین مشاور جامع ایران، مطالعات سنتز استانی طرح جامع توسعۀ کشاورزی (استان اصفهان)، ج۵ (توسعۀ منابع آب و آبیاری). وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، 1385.

    ]75[ سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، منابع و مصارف حوزۀ زاینده‌رود، 1386.

    ]76[ سازمان مدیریت منابع آب ایران، پتانسیل منابع آب استان اصفهان، 1386.

    ]77[ سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، آشنایی با طرح‌های اساسی عمرانی درحال بهره‌برداری و در دست اجرا، معاونت برنامه‌ریزی بهبود مدیریت، خرداد 1384.

    ]78[ سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان، بررسی طرح‌های تأمین آب، معاونت برنامه‌ریزی و بهبود مدیریت، فروردین 1386.

    ]79[ سازمان مدیریت منابع آب ایران، طرح‌های استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری، معاونت طرح و توسعه، مرداد 1387.

    ]80[ سایت مرکز آمار ایران،www.sci.org.ir

    ]81[ وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، سند ملی توسعۀ استان اصفهان، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، 1389.

    ]82[ سالنامۀ آماری استان اصفهان، مرکز آمار ایران، 1387.

    ]83[ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گزارش اقتصادی و ترازنامۀ سال 1387، ناشر: ادارۀ روابط عمومی.

    ]84[ مهندسین مشاور جامع ایران، مطالعات سنتز استانی طرح جامع توسعۀ کشاورزی (استان اصفهان)، ج۱۱ (زراعت و باغداری). وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، موسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی، 1385.

    ]85[ موسسۀ تحقیقات خاک و آب، برآورد آب موردنیاز گیاهان عمدۀ زراعی و باغی کشور، ج۱: گیاهان زراعی، کرج: نشر آموزش کشاورزی، 1381.

    ]86 [موسسۀ تحقیقات خاک و آب، برآورد آب موردنیاز گیاهان عمدۀ زراعی و باغی کشور، ج۱: گیاهان باغی، کرج: انتشارات نشر آموزش کشاورزی، 1381.

    ]87[ وزارت جهاد کشاورزی، سند ملی آب کشور: نیاز آبی گیاهان، الگوی کشت، بازدۀ آبیاری، معاونت‌های فنی و زیربنایی، برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان هواشناسی کشور، 1378.

    ]88[ وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها، آمارنامۀ کشاورزی سال 1387، ج۲: ناشر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها.

    ]89[وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها، آمارنامۀ کشاورزی سال 1388، ج۲: ناشر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها.

    ]90[ وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها، آمارنامۀ کشاورزی سال 1388، ج۲: ناشر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها.

    [91] chapagain. A.K.and Hoekstra.A.Y., Virtual water floes between nations in relation to trade in livestock and livestock prouducts.Research Report Series No.13.UNESCO-IHE Institute for Water Education ,Delft.The Netherlands, 2003.

    [۹۲] WWC (World Water Council), Virtual water trade- conscious choices.In E-Conference Synthesis.4th World Water Forum, 2004.

    ]93[ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. گزارش اقتصادی و ترازنامۀ سال 1389، ناشر ادارۀ روابط عمومی.

    ]94[ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گزارش اقتصادی و ترازنامۀ سال 1388، ناشر ادارۀ روابط عمومی.

    ]95[ وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها، هزینۀ تولید محصولات کشاورزی، سال زراعی 1382-1381، ناشر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد دفتر آمار و فناوری داده‌ها.

     ]96[ وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد، دفتر آمار و فناوری داده‌ها، هزینۀ تولید محصولات کشاورزی، سال زراعی 1383-1382، ناشر وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد دفتر آمار و فناوری داده‌ها.


موضوع پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, نمونه پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, جستجوی پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, فایل Word پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, دانلود پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, فایل PDF پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, تحقیق در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, مقاله در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, پروژه در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, پروپوزال در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, تز دکترا در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, پروژه درباره پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارائۀ الگوی بهینۀ مدیریت منابع آب براساس دیدگاه تجارت آب مجازی

پايان نامه کارشناسي ارشد در (مهندسي اقتصاد کشاورزي) زمستان 1393 چکيده: خشکسالي از جمله مشکلات عمده­اي است، که استان کرمان با آن مواجه است. و در دهه­ي اخير ابعاد بحراني پيدا کرده ا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش مدیریت مالی چکیده : در سال‌های گذشته روند مصرف انرژی برق به‌دلیل رشد و توسعه ملی روبه فزونی نهاده تا جایی که در سال 1390 میزان سوخت‌های فسیلی مصرفی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی معادل 385.5 بشکه نفت خام بوده است. از این میزان معادل 306.1 بشکه نفت خام مستهلک شده است که معادل 79.4 درصد می‌باشد. این میزان سوخت فسیلی به هدر رفته و تبدیل به ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده آب به عنوان یکی ازمهمترین منابع پایه در فرایند توسعه در هر جامعه بشری شناخته میشود. بحران آب از چالشهای مهم زیست محیطی منطقه خاورمیانه میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و تبیین اثرات حاصل از تفاوت نظامهای آبیاری برروی عملکرد و بهره وری اراضی شالیزاری استان گیلان صورت گرفت. این تحقیق از نظر ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی رودخانه چکیده کمبود منابع آبی و کیفیت نامناسب آب شرب شهر قم با توجه به پیش­بینی گرمتر شدن اقلیم و افزایش بیرویه جمعیت و همچنین عدم وجود منبع آبی قابل اتکا در محدوده این استان، ضرورت انجام طرح انتقال آب مورد نیاز شهر قم از سرشاخه­های غربی دز به قمرود را آشکار می­سازد. در این تحقیق، با جمع­آوری داده­ها و اطلاعات و انجام ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت فناوري اطلاعات (M.Sc) سال تحصيلي 1390- 1389   چکيده به منظور بررسي و پيش‌بيني الگوي پراکنش کفزيان مهم اقتصادي، داده‌هاي صيد 10 گونه

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده محققان بر این باورند که ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، عصری که در آن دانش و اطلاعات ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آیند، دلیل پیدایش این عصر، فناوری های جدیدی است که تحت عنوان فناوری ارتباطات و اطلاعات )فاوا( شناخته می شوند با ظهور این فناوریها و توسعه کاربرد آن ها، سازمان ها و ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم ­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده در ایران بخش کشاورزی بزرگترین متقاضی آب است. پایین بودن قیمت نسبی نهاده­ی آب آبیاری مورد استفاده در بخش یادشده سبب عدم سرمایه­گذاری مناسب در فناوری­های آب اندوز و اتلاف آن تا بیش از 80 درصد می­شود.یکی از مسائل مهم بخش آب، پایین بودن غیر موجه قیمت یا تعرفه آب کشاورزی می­باشد.پژوهش حاضر ...

ثبت سفارش