پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان

word 838 KB 32416 94
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی

    چکیده

    در ایران بخش کشاورزی بزرگترین متقاضی آب است. پایین بودن قیمت نسبی نهاده­ی آب آبیاری مورد استفاده در بخش یادشده سبب عدم سرمایه­گذاری مناسب در فناوری­های آب اندوز و اتلاف آن تا بیش از 80 درصد می­شود.یکی از مسائل مهم بخش آب، پایین بودن غیر موجه قیمت یا تعرفه آب کشاورزی می­باشد.پژوهش حاضر برای نخستین بار با اندازه­گیری دقیق میزان آب آبیاری مصرفی در اراضی شالیکاری ناحیه آبیاری فومنات در استان گیلان، برازش فرم­های مختلف تابع تولید وانتخاب فرم برتربه منظور برآورد قیمت اقتصادی آب آبیاری را مدنظر قرار داد. داده های مورد استفاده از 110 مزرعه شالیکاری ناحیه فومنات در سال زراعی 92-1391 به دست آمده است.با توجه به نتایج حاصل از پژوهش، فرم تابعی ترانسندنتال به عنوان بهترین فرم تابع تولید تشخیص داده شد و قیمت سایه ای آب آبیاری بر اساس آن معادل با 9272 ریال تعیین گردید.

    کلمات کلیدی: قیمت سایه ای، ارزش بهره وری نهایی، حوزه فومنات، ارزش اقتصادی آب آبیاری

    - مقدمه

    در سال های اخیر، رشد جمعیت، تغییر اقلیم و پدیده صنعتی شدن، محدودیت منابع آب را به همراه داشته است. بخش کشاورزی بزرگترین مصرف­کننده آب بوده و کمترین راندمان مصرف آب را به خود اختصاص داده است. از این رو، طی سال­های اخیر تلاش­های گسترده­ای به منظور برآورد ارزش اقتصادی مصرف آب در بخش کشاورزی به منظور بهبود برنامه­ریزی­های توسعه­ای صورت گرفته است. در این فصل ابتدا به بیان مسأله مدنظر در پژوهش حاضر پرداخته، سپس متغیرهای پژوهش، ویژگی های منطقه مورد مطالعه و روش و ابزارها مورد استفاده معرفی می گردند. همچنین، ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیه های تحقیق به تفسیر ارائه شده و در نهایت به تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی پژوهش پراخته می شود.

    1-2- بیان مسأله

    ایران جزء مناطق خشک و نیمه خشک آب و هوایی بوده و آب یکی از عوامل محدودکننده‌ی فرایند تولید در بخش‌های اقتصادی و به ویژه بخش کشاورزی است. از این ‌رو، مدیریت منابع آب از اولویت­های برنامه‌های سیاستی در کشور محسوب می­شود. مدیریت منابع آب به ­عنوان مهم­ترین منبع طبیعی تجدیدپذیر اما محدود، یکی از مهم­ترین چالش­های قرن حاضر بوده و موجبات نگرانی­های عمده‌ی­ جهانی را فراهم آورده است (لینر[1]، 2009). منابع آب در معرض تنش فزاینده ناشی از آثار متقابل رشد جمعیت، توسعه­ی اقتصادی، تنوع اقلیمی و توزیع ناهمگون زمانی و مکانی منابع آب، تغییر اقلیم و حفاظت از اکوسیستم است (وادا[2] ، 2010). این موارد سبب بروز مسائلی جدی مانند فقر، ایجاد اختلال در فرایند رشد و توسعه­ی پایدار اقتصادی- اجتماعی، تهدید تولید جهانی غذا و ناپایداری منابع طبیعی می­شود (آنگلس[3]، 2011).

    کشاورزی با 85 درصد مصرف جهانی آب به عنوان بزرگ­ترین مصرف‌کننده‌­ این منبع،  نقش مهمی در تعادل مقدار آب بین استفاده­های رقیب دارد (پونگکیوراسین[4]، 2007). در دهه­های آینده، تأمین بیش از دو سوم عرضه­ی فزاینده‌ی­ غذای مورد نیاز جمعیت رو به گسترش جهان بر عهده­‌ی کشاورزی مبتنی بر آبیاری خواهد بود (الجئیدی[5]، 2009). و پیش­بینی می­شود در سال 2050 میلادی تقاضا برای آب کشاورزی به دو برابر برسد (پفیستر و همکاران[6]، 2011).

    دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی سال­ها در سرلوحه کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. ولی عاملی که تحقق این هدف را با چالش مواجه می­سازد، محدودیت منابع و فقدان سرمایه­های کافی در داخل کشور می­باشد که لاجرم دست اندرکاران و محققین را به سمت روش­های استفاده بهینه و اقتصادی از منابع تولید هدایت می­نماید. تاکید بر بهره وری در استفاده از منابع موجود و تخصیص منابع و سرمایه­ها به مصارفی که حداکثر بازدهی را ایجاد می­نماید، اصولی است که همگان بر آن اتفاق نظر دارند. در این راستا، آب به عنوان محدودکننده­ترین عامل تولید در کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است و برنامه­ریزی برای تخصیص مناسب آن به نحوی که حداکثر بازدهی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد گردیده و در عین حال رفاه نسل­های آینده و محیط­زیست حفظ شود، بسیار اهمیت دارد. در واقع تقاضای روز افزون منابع آب و محدودیت منابع آبی کشور، شکاف بین عرضه و تقاضای آب را روز به روز افزایش می­دهد و امروزه محدودیت منابع اب تعیین کننده الگوی کشت بوده و در این راستا یکی از موثرترین راه­های دستیابی به خودکفایی، تولید داخلی بیشتر و بهره وری افزونتر، تخصیص مناسب آب بر اساس معیارهای اقتصادی می باشد. از دیدگاه پارتو زمانی تخصیص منابع تولید بهینه اقتصادی خواهد بود که با تخصیص مجدد آن امکان افزایش مطلوبیت یا بازده اقتصادی در هیچ یک از بهره برداری­ها وجود نداشته باشد. در این راستا، معیارها و ابزارهای اقتصادی مختلفی می­تواند نمایانگر بازده اقتصادی و فیزیکی نهاده­ها در بین بهره برداری­ها و کشت­های مختلف باشد که از مهمترین آنها ارزش اقتصادی می­باشد. در واقع مقایسه ارزش اقتصادی بین محصولات زراعی مختلف نشان­دهنده این است که الگوی تخصیص فعلی چقدر با اصول اقتصادی مطابقت دارد.

    مباحث و مطالعاتی که پیرامون موضوع آب به عنوان یکی از محوری­ترین اجزای توسعه­ی پایدار صورت پذیرفته، مدیریت ضعیف، ناکارامد و ناپایدار آب و نه محدودیت­های واقعی فیزیکی عرضه را مسئول چالش­های امروزی می­داند (استراتون[7]، 2008) به طوری که بسیاری از مشکلات، توسط مدیریت کارا و پایدار آب آبیاری قابل اداره شدن می­باشد که این امر مستلزم حفاظت از منابع آب و افزایش درآمد خالص تولیدکننده است (OECD، 2009). بانک جهانی و سایر سازمان‌های مربوط، ارزیابی میزان تقاضا را هسته‌ی مرکزی فرایند مقابله با بحران‌های پیش‌گفته شناخته و برآوردی از طبیعت تقاضا به عنوان پیش‌نیاز طراحی پایدار پروژه‌ها و برنامه‌ها و هدایت تصمیمات سرمایه‌گذاری در بخش آب مطرح است (دردن[8]، 1998). از این رو، استخراج تابع تقاضای آب آبیاری و تعیین ارزش اقتصادی و میزان بهره­وری این نهاده کمیاب گام نخست طراحی راهبرد بهینه بهره­برداری می­باشد.

    ناحیه آبیاری فومنات در شبکه آبیاری و زهکشی سفیدرود مشتمل بر پنج واحد عمرانی بوده که اراضی زراعی بالغ بر 66/49 هزار هکتار را تحت پوشش خود دارد. براساس آخرین اطلاعات موجود، سهم محصولات زراعی مختلف در الگوی کشت این ناحیه آبیاری عبارت از برنج دانه بلند مرغوب با 73/88 درصد، برنج دانه بلند پرمحصول با 56/9 درصد و سایر محصولات زراعی با 71/1 درصد است (). ارقام برنج دانه بلند با دارا بودن 29/98 درصد سطح زیر کشت، زراعت غالب در این ناحیه آبیاری می­باشد. از سوی دیگر، کل سود ناخالص زراعت در ناحیه آبیاری فومنات براساس مقادیر پولی دوره زراعی 90-1389 معادل با 96/0 هزار میلیارد ریال برآورد می­شود. تأمین آب آبیاری در این ناحیه توسط چهار منبع اصلی شامل شبکه آبیاری سفیدرود، رودخانه­ها و انهار محلی و زهکش­ها، آب­بندان­ها و منابع زیرزمینی صورت می­گیرد. با توجه به مصرف آب آبیاری بالغ بر 487 میلیون متر مکعب در این ناحیه آبیاری، سهم هر یک از منابع چهارگانه فوق در تأمین آب آبیاری به ترتیب برابر با 06/60، 08/31، 24/2 و 62/6 درصد می­باشد (). استخراج تابع تقاضای آب آبیاری، تعیین ارزش اقتصادی و بهره­وری این نهاده در منطقه مورد مطالعه نقش شایان توجهی در بهبود سیاست­های مدیریت منابع آب در اراضی پایاب سد و شبکه سفیدرود دارد.

    1-3- ضرورت تحقیق

    با نگاهی به اسناد بالادستی توسعه در سطح استانی و کشوری، ضرورت خاص انجام پژوهش­هایی از این دست را می­توان در موارد زیر خلاصه نمود:

    ضرورت تعدیل سیاست­های قیمت­گذاری و تعیین تعرفه آب آبیاری بر مبنای ارزش اقتصادی.

    ارائه دورنمای مناسب برای برآورد منافع اقتصادی از دست رفته ناشی از تغییر شرایط تخصیص آب آبیاری.

    1-4- پرسش های تحقیق

    با توجه به شرایطی محیطی و چالش­های آتی پیش­روی استان گیلان در بخش آب مهمترین پرسش­های مدنظر از طراحی این پژوهش به قرار زیر است:

    آیا ارزش اقتصادی آب آبیاری بیشتر از نرخ تعرفه فعلی آب در ناحیه فومنات است؟

    واکنش یا حساسیت شالیکاران این ناحیه به تغییرات قیمت این نهاده به چه میزان است؟

    آیا انتخاب ارزش اقتصادی آب به عنوان روشی مناسب برای دریافت آب بهاء موجب مصرف بهینه آب توسط کشاورزان می شود؟

    1-5- اهداف تحقیق

    بر مبنای پرسش­های پیش­روی در این پژوهش، اهداف اصلی و ویژه مدنظر در مطالعه حاضر به قرار زیر است:

    1-5-1- اهداف اصلی

    تعیین ارزش اقتصادی آب آبیاری و بازه مناسب برای تعرفه آب آبیاری در ناحیه فومنات.

    برآورد رفاه اقتصادی از دست رفته در صورت کاهش سطح دسترسی به آب آبیاری در ناحیه فومنات.

    1-5-2- اهداف ویژه (فرعی)

    استخراج تابع تقاضای آب آبیاری در ناحیه فومنات.

    برازش تابع تولید محصولات زراعی عمده در ناحیه فومنات

    ارائه شاخص­های مهم اقتصادی برای سامانه تولید محصولات زراعی عمده در ناحیه فومنات.

    1-6- فرضیه‌های تحقیق

    مهمترین فرضیه­های مدنظر در طراحی و انتخاب روش­شناسی پژوهش حاضر به قرار زیر است:

    ارزش اقتصادی آب آبیاری در تولید محصولات زراعی ناحیه فومنات تفاوت قابل ملاحظه ای با یکدیگر دارد.

    ارزش اقتصادی آب آبیاری که نمایانگر تمایل به پرداخت مصرف­کنندگان آب است، به مراتب بالاتر از نرخ تعرفه فعلی آب می­باشد.

    عدم استفاده از فرم تابعی مناسب منجر به ایجاد اریب در مقادیر حاصل برای ارزش اقتصادی آب آبیاری در ناحیه فومنات می­شود.

    معیار ارزش اقتصادی آب آبیاری راهنمایی مناسب برای تخصیص بهینه این نهاده است.

    1-7- ناحیه آبیاری فومنات

    در این پژوهش اراضی کشاورزی ناحیه فومنات که تحت پوشش شبکه سفیدرود بوده، مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالت کلی نیاز آبی گیاه برنج 5240 متر مکعب در هکتار است اما با توجه به مساله اتلاف  و 100 درصد نبودن راندمان آبیاری، نیاز آبی شالیزارها در ناحیه فومنات 8500 مترمکعب در هکتار و کل نیاز آبی ناحیه فومنات 8/453 میلیون متر مکعب محاسبه می شود. منابع آب این ناحیه از زهکش ها، تالاب ها، رودخانه ها (پمپاژ)، چاه ها، رودخانه ها (ثقلی)، آب بندان ها و بارندگی حاصل می گردد که در جدول زیر مقادیر حجم آب قابل انتظار در هر یک از سال های کم آبی، نرمال و ترسالی مشاهده می شود.

     

    جدول 1-1- سهم منابع مختلف در تأمین آب آبیاری ناحیه فومنات.

    شرح

    زهکش ها، تالاب ها و رودخانه ها

    چاه ها

    رودخانه ها

    آب بندان ها

    بارندگی

    جمع

    کم آبی

    7/26

    5/21

    95/35

    42/6

    3/75

    9/165

    نرمال

    6/35

    7/28

    76/50

    57/8

    1/92

    76/215

    ترسالی

    6/35

    7/28

    88/106

    57/8

    6/100

    3/280

    مأخذ: شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی گیلان.

    1-8- روش و ابزار گردآوری اطلاعات

    اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش میدانی، پرسشنامه و مصاحبه حضوری بدست می­آید. همچنین، علاوه بر منابع اطلاعاتی میدانی پایگاه­های اطلاعاتی رسمی کشوری و استانی به همراه اطلاعات حاصل از ارگان­ها و سازمان­های مرتبط، دیگر روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر می­باشند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل بانک­ها و منابع اطلاعاتی، ارگان­ها و سازمان­های مرتبط و پرسشنامه می­باشد. پرسشنامه مورد استفاده در سه بخش اصلی شامل بخش اول ویژگی­های اقتصادی- اجتماعی زارعین، بخش دوم منابع آب آبیاری در دسترس و هزینه تأمین آب آبیاری و بخش سوم مقادیر مصرف نهاده­های تولید و هزینه­های مربوط به تأمین نهاده­ها طراحی شده است.

    1-9- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها

    به منظور استخراج ارزش اقتصادی آب، از روش ارزش بهره وری نهایی نهاده آب استفاده شده است. بدین منظور ابتدا مناسب ترین تابع تولید با توجه به معیارهای انتخاب بهترین فرم تابعی تعیین می شود و سپس با حداکثر سازی تابع سود نسبت به قید هزینه و مشتق گرفتن نسبت به مقدار نهاده آب، و برابر صفر قرار دادن آن، ارزش تولید نهایی نهاده استخراج می شود. همچنین، با استخراج تابع تقاضای نهاده ی آب، میزان حساسیت مصرف آب به تغییرات قیمت آن به دست می آید.

    1-10- کلید واژه ها

    قیمت سایه­ای[9]: قیمت سایه­ای قیمتی است که از تقاطع منحنی های عرضه و تقاضای کالا حاصل نمی شود اما به نوعی می­تواند بر اساس محدودیت منابع تعیین شود. قیمت سایه­ای برای کالاهایی که فاقد بازار آزاد بوده، کاربرد دارد.

    ارزش بهره­وری نهایی[10]: مطابق نظریه بهره­وری نهایی، دستمزد نهاده­ها باید برابر ارزش تولید آخرین واحد نهاده استخدام شده باشد.

    کارایی[11]: کارایی عبارت است از نسبت بازده واقعی بدست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) یا نسبت مقدار کاری که انجام می‌شود به مقدار کاری که باید انجام شود.

    کشش قیمتی تقاضا[12]: میزان حساسیت تقاضا به تغییرات قیمت را نشان می­دهد. در واقع همان درصد تغییرات تقاضا به درصد تغییرات قیمت می باشد.

    مدیریت تقاضا: مدیریت تقاضا شامل تصمیمات و سیاست هایی است که طرف تقاضا را کنترل و مدیریت می­کند. در بحث مدیریت تقاضا سعی می­شود به وسیله ی ابزارهای قانونی و اقتصادی اولاً تقاضای آن منبع کنترل شود و ثانیاً به صورت کارا بین مصارف مختلف تخصیص یابد.

    1-11- سازماندهی پژوهش

    پژوهش حاضر در پنج فصل مختلف ارائه می­شود. در فصل اول به کلیات پژوهش پرداخته شده است، و در آن پس از بیان مسأله و آشنایی با موضوع تحقیق، منطقه مورد مطالعه و متغیرهای پژوهش معرفی شد. در فصل دوم، مبانی نظری تحقیق به تفصیل بیان شده و در آخر مهمترین مطالعاتی که در این زمینه انجام شده بود، معرفی شد. فصل سوم به روش تحیق اختصاص داده شده است. در این فصل نحوه تعیین ارزش اقتصادی آب و استخراج تابع تقاضا توضیح داده شده است. فصل چهارم مربوط به تجزیه و تحلیل داده­ها است که در آن پس از تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارهای لازم، نتایج آن در قالب جدول و یا نمودار گزارش شده است. در فصل آخر نیز، خلاصه ای از یافته­های پژوهش ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همچنین در این فصل به فرضیات پژوهش پاسخ داده و محدودیت­ها، پیشنهادات تحقیق بیان می­شود.

    Abstract

    In iran, agriculture is the biggest applicant of water. Low relative price of irrigation water used in agriculture has caused lack of investment  in water saving technology and wasting it over 80 percent . so one of the most important issues about water is unjustified low prices or tariffs for agricultural water. This study tries to estimate different forms of production functions  and choose the best one  to estimate economic value of irrigation water for the first time by accurate measurement of consuming water in paddy fields of foumanat in gilan province. The required data were obtained  from 110 paddy fields in foumanat in crop year 1391-1392. According to the results, the transcendental functional form was specified as the best form and shadow price of irrigation water was  determined 9272 rials.

    Key words:

    Shadow price, marginal productivity value, foumanat field, economic value of irrigation water.

  • فهرست:

     

    فصل اول.. 1

    کلیات.. 1

    1-1- مقدمه.. 2

    1-2- بیان مسأله.. 2

    1-3- ضرورت تحقیق.. 4

    1-4- پرسش های تحقیق.. 5

    1-5- اهداف تحقیق.. 5

    1-5-1- اهداف اصلی.. 5

    1-5-2- اهداف ویژه (فرعی) 5

    1-6- فرضیه‌های تحقیق.. 5

    1-7- ناحیه آبیاری فومنات.. 6

    1-8- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 6

    1-9- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 7

    1-10- کلید واژه ها 7

    1-11- سازماندهی پژوهش.... 8

    فصل دوم. 9

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش.... 9

    2-1- مقدمه.. 10

    2-2- نقش آب در کشاورزی.. 10

    2-3- راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی.. 11

    2-4- بازار آب.. 12

    2-4-1- ویژگی های بازار آب.. 13

    2-4-2- تقاضای نهادهی آب در کشاورزی.. 14

    2-5- اهمیت مدیریت تقاضای آب.. 16

    2-5-1- مدیریت تقاضا و نقش ارزش گذاری اقتصادی در مدیریت تقاضای آب.. 16

    2-5-2- ابزارهای مدیریت تقاضای آب.. 19

    2-6- قیمت گذاری آب و تاثیرات آن. 20

    2-7- روش های قیمت گذاری آب.. 22

    2-7-1- روشهای تعیین قیمت آب از دیدگاه کشاورزان. 22

    2-7-1-1- روش های غیر پارامتری.. 22

    الف- روش نرخ گذاری حاشیه ای.. 23

    ب- روش بودجه بندی.. 23

    ج- روش برنامه ریزی خطی.. 24

    2-7-1-2- روش های پارامتری (اقتصاد سنجی) 25

    2-7-1-2-1- برآورد ارزش اقتصادی آب با استفاده از تابع تولید.. 26

    2-7-1-2-2- برآورد ارزش اقتصادی آب با استفاده از تابع سود مقید.. 30

    2-7-1-2-3- برآورد ارزش اقتصادی آب با استفاده از تابع هزینه مقید.. 31

    2-7-2- روش های مستقیم و غیر مستقیم.. 32

    2-7-2-1- روش قیمت گذاری هدانیک.... 32

    2-7-2-2- روش مستقیم.. 33

    2-7-3- روش های تجربی قیمت گذاری آب در ایران. 33

    2-7-3-1- روش های حجمی.. 34

    2-7-3-1-1- روش حجمی تک نرخی.. 34

    2-7-3-1-2- روش حجمی دو نرخی (چند نرخی) 35

    2-7-3-2- روش های دریافت غیر حجمی.. 35

    2-7-3-2-1- اخذ آب بها بر اساس مقدار تولید.. 35

    2-7-3-2-2- اخذ آب بها بر اساس سطح زیر کشت... 37

    2-7-3-2-3- قیمت گذاری بر اساس حق مرغوبیت... 38

    2-8- مبانی نظری تقاضا برای نهاده آب.. 39

    2-9- مروری بر مطالعات انجام شده. 42

    2-9-1- مطالعات داخلی.. 42

    2-9-2- مطالعات خارجی.. 45

    2-10- جمع بندی.. 47

    فصل سوم. 49

    مواد و روشها 49

    3-1- مقدمه.. 50

    3-2- تابع تولید.. 50

    3-3- توابع تولید مهم در کشاورزی.. 50

    3-3-1- تابع تولید کاب- داگلاس.... 51

    3-3-2- تابع تولید ترانسندنتال.. 52

    3-3-3- تابع تولید ترانسلوگ... 53

    3-3-4- تابع تولید درجه دوم تعمیم یافته.. 53

    3-4- استخراج تابع تقاضا نهاده آب آبیاری در حالت کلی.. 54

    3-4-1- استخراج تابع تقاضای آب در این پژوهش.... 55

    3-4-2- محاسبه ارزش اقتصادی آب آبیاری.. 57

    3-5- جامعه، نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 57

    3-6- جمع بندی.. 58

    فصل چهارم. 59

    نتایج و بحث... 59

    4-1- مقدمه.. 60

    آمار توصیفی.. 60

    4-1-1 - وضعیت سن.. 60

    4-1-2- وضعیت آموزش.... 61

    4-1-3- میزان سابقه زارعین.. 63

    4-1-4- میزان مصرف نهاده ها 64

    4-1-4-1- فراوانی آب مصرفی.. 64

    4-1-4-2- کود شیمیایی.. 65

    4-1-4-3- سم ساقه خوار 66

    4-1-4-4-سم علف کش.... 67

    4-1-4-5- بذر 68

    4-1-4-6- نیروی کار 69

    4-1-4-7- هزینه ماشین آلات.. 70

    4-1-5- هزینه‌های متغیر زراعت برنج.. 70

    4-1-5-1- هزینه های متغیر کل.. 71

    4-1-5-2- در آمد.. 72

    نتایج برازش فرم تابعی کاب- داگلاس.... 73

    نتایج برازش فرم تابعی ترانسندنتال.. 79

    نتایج برازش فرم تابعی ترانسلوگ... 85

    نتایج برازش فرم تابعی درجه دوم تعمیمیافته.. 90

    فرم تابعی برتر و تعیین ارزش اقتصادی آب آبیاری.. 95

    تابع تقاضای آب آبیاری در ناحیه فومنات.. 96

    جمع بندی فصل چهارم. 96

    فصل پنجم.. 97

    خلاصه، 97

    نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها 97

    5-1- مرور کلی بر تحقیق.. 98

    5-1-1- مقدمه.. 98

    5-1-2- اهداف و سوالات.. 99

    5-1-3- محدوده تحقیق.. 99

    5-1-4- محدودیت تحقیق.. 99

    5-1-5- روش و نوع تحقیق.. 99

    5-1-6- متغیرهای تحقیق.. 100

    5-1-6-1- متغیرهای مستقل.. 100

    5-1-6-2- متغیر وابسته.. 100

    5-1-7- فرضیه های تحقیق.. 100

    5-2- نتیجه گیری.. 100

    5-2-1- یافته های توصیفی.. 100

    -  گروههای سنی.. 100

    -  سطح تحصیلات.. 101

    - میزان سابقه زارعین.. 101

    - میزان مصرف نهاده ها 101

    - فراوانی آب مصرفی.. 101

    - کود شیمیایی.. 101

    - سم ساقه خوار 101

    - سم علف کش.... 101

    - بذر 102

    - نیروی کار 102

    - هزینه ماشین آلات.. 102

    - هزینه‌های متغیر زراعت برنج.. 102

    - هزینه های متغیر کل.. 102

    - در آمد.. 102

    5-1-2- یافته های استنباطی.. 103

    - نتایج برازش فرم تابعی کاب- داگلاس.... 103

    - نتایج برازش فرم تابعی ترانسندنتال.. 103

    - نتایج برازش فرم تابعی ترانسلوگ... 104

    - نتایج برازش فرم تابعی درجه دوم تعمیم یافته.. 105

    - فرم تابعی برتر و تعیین ارزش اقتصادی آب آبیاری.. 106

    - ارزش اقتصادی هر متر مکعب آب آبیاری.. 106

    5-3- بحث... 106

    5-4- پیشنهادها 106

    5-4-1- پیشنهادهای پژوهش حاضر. 106

    5-4-2- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده. 107

    منابع.. 108

     

    منبع:

     

    ابونوری، ع ؛ محمدی، ه ؛ نوروزی نژاد، م (1390)، " برآورد ارزش اقتصادی آب در بخش کشاورزی به روش هدنیک (مطالعه موردی شهرستان سبزوار)". مجله اقتصاد کشاورزی، شماره 2، ص 21-57.

    امینیان،ف ؛ دشتی، ق ؛ حسین زاد، ج (1388)، " برآورد ارزش اقتصادی آب در تولید محصول پسته (مطالعه موردی: منابع آب زیرزمینی شهرستان دامغان)". ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران.

    تهامی پور، م (1384)، "تعیین ارزش اقتصادی آب در تولید پسته شهرستان زرند". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی، زابل: دانشگاه زابل.

    زارع پور، ز ؛ تهامی پور، م ؛ شاوردی، ع (1390)، "برآورد ارزش اقتصادی آب در مصارف شهری و روستایی استان خوزستان". مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 76.

    سلامی، ح؛ حسین زاد، ج ؛ صدر ،ک ؛ لیاقت، ع (1385)، "گزارش نهایی تعیین روش مناسب قیمت گذاری آب در بخش کشاورزی و ارائه الگوی کشت بهینه (مطالعه موردی سد علویان)" .

    شرزه ای، غ ؛ امیرتیموری، س (1391)،" تعیین ارزش اقتصادی آب های زیرزمینی: مطالعه موردی شهرستان راور (استان کرمان)". مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 98، ص 113-128.

    شمس الدینی، ا ؛ محمدی، ح ؛ رضایی، م (1389)، " تعیین ارزش اقتصادی آب در زراعت چغندرقند در شهرستان مرودشت". مجله چغندرقند، شماره 1، ص 93-103.

    محمدی نژاد، ا (1380)، "ارزش اقتصادی آب در دشت ساوه". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، تهران: دانشگاه تهران.

    مخلوقی آزاد، س (1392)، "اثر هدفمند شدن یارانه های آب درمصرف آب در تولید برنج استان گیلان". پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد محیط زیست، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    نجفی، آ ؛نجفی، ب. ا. (1389)، "عوامل موثر بر تقاضای آب در مزارع پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد". مجله اقتصاد کشاورزی، شماره 1، ص 191-207.

    وزارت نیرو و امور نظام فنی اجرایی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور (1390)، "راهنمای تعیین ارزش اقتصادی آب برای مصارف کشاورزی" .نشریه شماره 567.

    Abernethy, C.L. , K. Lonsway & C.Maman (2000), “Farmer-based financing of operations in the Nige valley irrigation schems”, Research Report 37. Colombo, Srilanka: International water management institute.

    Acharya, G & E.B. Barbier (2000), “Valuing Groundwater recharge through agricultural production in the Hedejia-Nguru wetlands in Northern Nigeria”. Agricultural economics, vol 22, pp: 247-259.

    Al-Juaidi, A. E. (2009), “Water allocation for agricultural use considering treated wastewater, public health risk, and economic Issues”. Ph.D dissertation in civil and environmental engineering, School of Graduate Studies, Utah State University.

    Angeles, G. L. G. (2011), “Sustainable water management in Ciudad Juarez”. Ph.D dissertation, Arizona State University.

    Briand ,A (2006), “Marginal cost versus average cost pricing with climatic shocks in Senegal . A Dynamic computable general equilibrium model applied to water”. Social science research network electronic paper collection.

    Bustic, V. & Netusil, N.R. (2007), “Valuing Water rights in Douglas county, Oregon: Using the Hedonic price Method”. Journal of the American water resources, vol 43, pp: 622-629.

    Chakravorty, V. & J. Roumasset (1991), “Efficient Spatial allocation irrigation water”. American Journal of agricultural economics, vol 73, pp: 165-173.

    Chambers ,R.G. (1988), “Applied Production Analysis: A dual approach”. Cambridge University Press.

    Chin, T.L. & Chau, K.W. (2003), “A Critical Review of literature on the Hedonic price Model and it’s application to the housing Market in Penang”. International Journal of Housing and it’s applications, vol  27, pp:145-165.

    Johansen, L (1972), “Production function an integration of micro and macro, short-run and long-run aspect”. North Holland Publishing company, Amesterdam, New York, Oxford.

    John, F. & M. Gregory (1999), “Estimating irrigation water value using hedonic price analysis: A case study in Malheur country, land economics, vol 75, pp: 440-452.

    Liner, B. (2009), “Goal programming for sustainability in total water management”, Ph.D dissertation in civil, environmental and infrastructure engineering, George Mason University.

    Mesa-Jurado, M. A., J. M. Piston, G. Giannoccaro and J. Berbel (2008), “Irrigation water value scenarions for 2015: Application to Guadalquivir river”, 107th EAAE Seminar, Seville, Spain.

    Mullen, J. D., Y. Yu and G. Hoogenboom (2009), “Estimating the demand for irrigation water in a humid climate: A case study from the southeastern United States”. Agricultural Water Management, vol 96, pp 1421-1428.

    Pfister, S. , P. Bayer, A. Koehler and S. Hellweg (2011), “Projected water consumption in future global agriculture: Scenarios and related impacts”. vol 409, pp 4206-16.

    Pongkijvorasin, S. (2007), “Stock-to-stock externalities resources in renewable resource economics: watersheds, conjunctive water use, and mud”. Ph.D dissertation in economics, Manoa, University of Hawai‘i.

    Rogers, P. (2002), “Water is an economic good: how to use prices to promote equity, Efficiency, and Sustainability, water policy4, Elsevier.

    Rosen, Sh. (1974), “Hedonic Prices and Implicit Markets: Product Differentation in pure competition”. The Journal of political economy, vol 82, pp: 34-55.

    Stratton, S. E. (2008), “Groundwater management with heterogeneous users: Political and economic perspectives”, Ph.D dissertation in agricultural and resource economics, Berkeley, University of California


موضوع پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, نمونه پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, جستجوی پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, فایل Word پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, دانلود پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین میزان بهره وری آب آبیاری در حوزه فومنات استان گیلان

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده آب به عنوان یکی ازمهمترین منابع پایه در فرایند توسعه در هر جامعه بشری شناخته میشود. بحران آب از چالشهای مهم زیست محیطی منطقه خاورمیانه میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی و تبیین اثرات حاصل از تفاوت نظامهای آبیاری برروی عملکرد و بهره وری اراضی شالیزاری استان گیلان صورت گرفت. این تحقیق از نظر ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در (مهندسي اقتصاد کشاورزي) زمستان 1393 چکيده: خشکسالي از جمله مشکلات عمده­اي است، که استان کرمان با آن مواجه است. و در دهه­ي اخير ابعاد بحراني پيدا کرده ا

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش مدیریت مالی چکیده : در سال‌های گذشته روند مصرف انرژی برق به‌دلیل رشد و توسعه ملی روبه فزونی نهاده تا جایی که در سال 1390 میزان سوخت‌های فسیلی مصرفی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی معادل 385.5 بشکه نفت خام بوده است. از این میزان معادل 306.1 بشکه نفت خام مستهلک شده است که معادل 79.4 درصد می‌باشد. این میزان سوخت فسیلی به هدر رفته و تبدیل به ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران/ مهندسي آب سرماي 1392 1-1- مقدمه در اين فصل مروري بر مفهوم تغيير اقليم و علل ايجاد آن و تاثير اين پديده بر منابع طبيعي و من

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی از ارکان صنعت گردشگری وجود جاذبه های گردشگری بویژه جاذبه های طبیعی است که سرمایه اولیه صنعت گردشگری را تشکیل می دهند. دریاها، جنگلها، مراتع، کوهها، دره ها، آبشارها، معادن، چشمه‎ها از جمله جاذبه ها ی اکوتوریستی می باشند. استان گیلا ن با مناظر دل انگیز طبیعی، کوه، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.S) رشته: کشاورزی گرایش: باغبانی چکیده گیاه زینتی استرلیتزیا رژینا یک گیاه دائمی و با ارزش است. توجه به بستر و محیط کشت آن اهمیت بالایی دارد. از جمله ­ مهم­ترین فاکتورهایی که درکشت گیاهان به ویژه گیاهان دائمی باید به آن توجه نمود، تغذیه و سنجش درجه حساسیت، یا مقاومت گیاه مورد نظر به شوری می­باشد، با این وصف، بخشی از خاک­ها و حتی ...

پایان نامه جهت اخذ مدر کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان چکیده: مقدمه: منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های داشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1390-1388 بود. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کمی و به صورت مقطعی در سال ...

ثبت سفارش