پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن

word 11 MB 31341 80
1393 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    اخذ درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مکاترونیک

    چکیده

    در این پایان­نامه یک حلقه­ی قفل فاز بر پایه­ی سیستم­های میکرو الکترومکانیکال طراحی شده است. سیستم حلقه­ی قفل فاز فیدبک داری است که فاز ورودی را با فاز خروجی مقایسه می­کند. این مقایسه توسط یک آشکارساز فاز  انجام می­شود. آشکارساز فاز مداری است که ولتاژ متوسط خروجی آن بطور خطی با اختلاف فاز بین دو ورودی متناسب است. سعی بر این است که  اختلاف فرکانس بین ورودی و خروجی در حلقه­ی قفل فاز ثابت بماند و به همین دلیل اثرات تغییر دما بر این حلقه بررسی خواهد شد و روش­های جبران حرارتی با استفاده از شبکه عصبی ارائه می­شود. همانطور که مشاهده می­شود دما بر روی حلقه تاثیر می­گذارد و باعث تغییر در فرکانس خروجی می­شود و هدف این است که فرکانس ورودی و خروجی در حلقه ثابت بمانند. هدف کمینه کردن اختلاف فرکانس بین ورودی و خروجی در حلقه­ی قفل فاز است.

    مقدمه

     

    سیستم­­های میکرو الکترومکانیکی[1] یکی از فناوری­های نوید  بخش قرن حاضر می­باشد که با توجه به قابلیت­­ها و مزیت­­های فراوانش می­­تواند در محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی تحول بزرگی ایجاد نماید. این سیستم­ها، وسایل میکرونی هستند که می­‌توانند بر محیط ماکرو اثر بگذارند. تحقیقات بر روی طراحی، تولید و کاربرد سیستم­های میکرو الکترومکانیکی در حال حاضر در دنیا با جدیت پیگیری می­‌شود و سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه انجام می­‌گیرد.

    در این بخش در ابتدا ضمن ارایهی تعریف کلی جهت آشنایی اجمالی با این سیستم­­ها و در ادامه به تاریخچه­ی مختصر و سپس مزایا، ویژگی­­ها، کاربردها، روش­‌های ساخت و مواد به کار رفته در MEMS و ... پرداخته خواهد شد.

     

    ۱-۲ تعریف MEMS

     

    فناوری MEMS  یا فناوری سیستم­‌های میکرو الکترومکانیکی، حاصل تلفیق اجزای مکانیکی، حسگرها، محرک­ها و قطعات الکترونیکی (شکل (1-1)) بر روی یک لایه­ی سیلیکون به کمک فناوری ساخت تراشه­های میکرونی است [1].

    میکرو مکانیک

     

    میکرو محرک­ها

    میکرو سنسور

    سیستم میکروالکترومکانیکی

     

    میکرو الکترونیک

     

     

     

    شکل 1-1 : اجزای MEMS [1]

    ابعاد قطعات MEMS با توجه به شکل (1-2) طیف گسترده­ای را در برمی­‌گیرد، از ابعادی کوچک­‌تر از یک میکرومتر که قابل رویت با چشم نیستند تا ابعاد یک میلی­متر، همچنین انواعی از این سیستم­­ها می­تواند در حالتی ساده، ابزاری بدون قطعه­­ی متحرک و یا در حالت­­های پیچیده، دارای اجزای متحرک متعددی باشد که با سیستم­های کنترل الکترونیکی هدایت می­­شوند.

     

     

    شکل 1-2 : گستره­ی ابعاد MEMS [1]

     

    سیستم­‌های میکرو الکترومکانیکی یا MEMS اصطلاحی است که اولین بار در اواخر دهه­ی ۱۹۸۰ در آمریکا برای نامیدن این نوع سیستم­ها معمول شد و نیز این سیستم­ها در اروپا با نام MST و در ژاپن نیز ماشین آلات خرد[2] نامیده می­‌شود.

    برای ساخت ادوات MEMS از تکنیک­­ها و موادی که در ساخت مدارهای مجتمع[3] به کار می­‌روند، استفاده می­‌شود؛ یا به عبارتی دیگر می­­توان گفت سیستم­های میکرو الکترومکانیکی را می­‌توان تلاشی برای بهره­برداری و گسترش تکنیک­های توسعه یافته­ی ساخت در صنعت مدارهای مجتمع برای اضافه کردن عناصر مکانیکی مانند تیرها، چرخ دنده­ها، دیافراگم­­ها و فنرها به مدارات الکترونیکی و تولید  میکرو سیستم یکپارچه برای ادراک و کنترل جهان فیزیکی دانست [1].

    MEMS یک فناوری است که اجازه­ی توسعه­ی محصولات هوشمند، تکمیل توانایی محاسباتی میکرو الکترون­­ها، با در نظر گرفتن قابلیت­­های میکرو سنسورها و میکرو محرک­‌ها و توسعه­ی فضای ممکن طراحی و استفاده را می­‌دهد.

    مدارهای مجتمع میکرو الکترونیک می­‌تواند به عنوان مغز متفکر یک سیستم در نظر گرفته شود و MEMS این قابلیت تصمیم­گیری را با چشم­‌ها و بازوهایی، زیاد کرده تا به میکروسنسورها اجازه دهد تغییرات پیرامون سیستم را به وسیله­ی دریافت اطلاعات پدیده­­های مکانیکی، حرارتی، بیولوژیکی، شیمیایی، نوری و یا مغناطیسی جمع آوری کنند. پس از دریافت اطلاعات از حسگرها، دستگاه­­های الکترومکانیکی به کمک قدرت تصمیم­گیری خود،  محرک­‌ها را به پاسخ­­هایی همچون حرکت، جابجایی، تنظیم کردن،  پمپ کردن،  فیلتر کردن و ...  وادار کرده و محیط را به سمت نتایج مورد نظر هدایت می­‌کنند.

    پتانسیل واقعی سیستم­­های میکرو الکترومکانیکی وقتی بروز پیدا می­کند که میکرو سنسورها، میکرو عملگرها و میکرو ساختارها روی یک صفحه­ی سیلیکونی با یکدیگر ترکیب شده و به یک مدار الکترونیکی متصل شوند. تکنیک­­های ساخت MEMS قادر می‌سازد که اجزا و وسایل با کارایی و با قابلیت بیشتر تولید شوند؛ در ضمن مزیت­‌هایی همچون کاهش اندازه­ی فیزیکی، حجم،  وزن و هزینه دارند [1] در شکل (1-3) نمونه­ای از تولیدات MEMS در ابعاد میکرو نشان داده شده است.

     

     

    شکل 1-3 : نمونه­ای از تولیدات در ابعاد میکرو [1]

    ۱-۳ تاریخچه

     

    ایده­ی ساخت سیستم­های بسیار ریز در سال ۱۹۵۹ توسط فیزیک­دان مشهور ریچارد فایتمن، در یک سخنرانی[4] مطرح شد. او در این سخنرانی، ایده­­ها و چشم اندازهایی در مورد طرح کار، دانش مهندسی و کاربردهای سیستم­ ها و ماشین­­های خیلی کوچک مطرح کرد. او در سال ۱۹۸۳ نیز سخنرانی دیگری در این مورد ایراد و پیش بینی­­های جالبی ارایه کرد که بیشتر آنها تاکنون محقق شده­اند و برخی دیگر نیز موضوع تحقیقات هستند.

    در سال ۱۹۸۲ کورت پیترسن[5] از کمپانی IBM پس از چند سال پژوهش و آزمایش، مقاله­­ای انتشار داد که در آن با بیان نتایج پژوهش­هایش نشان داد که سیلیکون دارای خواص و  قابلیت­های بسیار خوبی از جمله استحکام برای ساخت قطعات مکانیکی بسیار ریز است.

    از آنجایی که در ساخت مدارهای مجتمع نیز به وفور از سیلیکون استفاده می­‌شد و فرآیندهای لازم برای ساخت ادوات سیلیکونی (مثل لیتوگرافی، لایه­برداری و ...) وجود داشتند،  این مقاله باعث شد که ساخت قطعات مکانیکی سیلیکونی به سرعت رواج یافته و پیشرفت کند. مقاله سال ۱۹۸۲پیترسن، از نظر بسیاری افراد به عنوان نقطهی آغاز رسمی تکنولوژی MEMS شناخته می­‌شود [2].

    هر چند که قبل از آن نیز کارهای پراکنده­­ای در مورد ساخت سیستم­های بسیار کوچک انجام شده و انتشار یافته که در ادامه، به برخی از مهم­ترین رویدادهایی که منجر به توسعه­ی این فناوری شده­اند به صورت فهرست­وار اشاره می­‌شود:

    ۱۹۴۸:  اختراع ترانزیستور ژرمانیومی در آزمایشگاه بل توسط ویلیام شاکلی[6]

    ۱۹۵۴:  شناسایی اثر پیزو رزیستیو در سیلیکون و ژرمانیوم توسط آقای اسمیت[7]

    ۱۹۵۸:  ساخت اولین مدار مجتمع توسط جک کیلبی[8]

    ۱۹۵۹:  رونمایی از اولین سنسور فشار سیلیکونی

    ۱۹۶۷:  ارایه­ی اولین روش حکاکی ناهمسان­گرد عمیق سیلیکون

    ۱۹۶۸:  اختراع ترانزیستور رزونانت گیت با استفاده از روش میکرو ماشین­کاری سطحی

    ۱۹۷۰:  ساخت سنسورهای فشاری توسط فرآیند میکرو ماشین­کاری حجمی

    ۱۹۷۱:  اختراع میکرو پروسسور

    ۱۹۷۹:  تولید نازل جوهرافشان توسط شرکتHP

    ۱۹۸۲:  ارایه­ی روشLIGA

    ۱۹۸۲:  ساخت ترانسدیوسر فشار خون

    ۱۹۸۳:  ساخت سنسور فشار یکپارچه

    ۱۹۸۳:  ساخت سنسور کیسه­ی هوا در خودرو

    ۱۹۸۶:  اختراع میکروسکوپ نیروی اتمی

    ۱۹۸۶:  معرفی روش اتصال ویفرهای سیلیکونی

    ۱۹۸۸:  ساخت مجموعه­ی سنسورهای فشار توسط روش اتصال ویفرها

    ۱۹۸۸:  ساخت موتورهای چرخشی با نیروی جانبی الکترواستاتیکی

    ۱۹۹۱:  ساخت مفاصل پلی سیلیکون

    ۱۹۹۱:  کشف نانو لوله­های کربنی

    ۱۹۹۲:  ساخت مدولاتور نور شبکه­ای

    ۱۹۹۲:  ایجاد روش فرآیند SCREAM در میکرو ماشین­کاری حجمی

    ۱۹۹۳:  ساخت نمایشگر آینه­ای دیجیتال توسط شرکت تگزاس ابزار[9]

    ۱۹۹۳:  ساخت اولین شتاب­سنج با روش میکرو ماشین­کاری سطحی در حجم بالا توسط شرکت تجهیزات آنالوگ[10]

    ۱۹۹۴:  ثبت اختراع شرکت بوش در روش DRIE

    ۱۹۹۹:  سوئیچ­ های شبکه­ی نوری شفاف[11]

    دهه­ی اول قرن بیست و یکم پیشرفت سریع MEMS نوری و توسعه­ی سریعBIOMEMS  تحولات این فناوری از سال ۲۰۰۰  به بعد بسیار سریع بوده و هر ساله تعداد زیادی محصولات جدید وارد بازار می­‌شوند [2].

    ۱-۴ کوچک­سازی به عنوان شاخصه­ی اصلی MEMS

     

    کوچک­سازی یکی از شاخصه­های اصلی در تولید MEMS محسوب می­شود. کوچک­سازی مسلماً از بخش­‌های مهم این فناوری است، چرا که مواد و اجزای کوچک و سبک علاوه بر اینکه قادر به ارسال پاسخ­های سریع و فشرده می­باشند؛ همچنین هزینه­ی ساخت بسیار کمتری را به همراه دارند و دلایل اقتصادی خود یکی از مهم­ترین عللی است که ما را به سمت کوچک­سازی سوق می­‌دهد. بنابراین، این فناوری در تلاش است تا سیستم­‌های مکانیکی با ابعاد بسیار کوچک را بسازد که در شکل (1-4) برخی از این محصولات را مشاهده ­‌کنید [1].

     

     

    شکل 1-4 : نمونه­ای از محصولات MEMS در مقایسه با سایر اشیا که نشان دهنده­ی کوچکی ابعاد آن­ها [1]

     

    کوچک­سازی سیستم­­های مکانیکی، فرصت­های منحصر به فردی را در زمینه­های جدید در توسعه­ی علوم و فناوری به وجود آورده است؛ زیرا محصولات و سیستم­‌های میکرو مکانیکی ذاتاً کوچک­تر، سبک­تر، سریع­تر و معمولاً دقیق­تر از موارد مشابه ماکروسکوپیک خود می­ باشند. این فناوری در حال کوچک­تر کردن ابعاد خود و گذر از ابعاد میکرون و ورود به حوزه­ی نانو می­‌باشد و محصولات متعددی در این حوزه به تولید رسیده­­اند. بنابراین در حالت کلی دلایل کوچک­سازی بررسی خواهد شد [1]:

    ۱-۵ دلایل و مزایای کوچک­سازی در فناوری MEMS

     

    1- یکپارچگی سیستم در اندازه­های بسیار ریز،  افزایش می­‌یابد.

    ۲- می­توان با استفاده از روش ساخت گروهی[12]، هزینه­ی ساخت سیستم را کاهش داد. در فرایند ساخت گروهی برخلاف سیستم­های دست­ساز،  هزاران محصول به طور همزمان ساخته می­شوند که این عامل، هزینه­ی تولید را به طور قابل توجه­ای کاهش می­دهد.

    ۳- در فرآیند ساخت گروهی تمامی المان­ها به صورت یکنواخت ساخته می­شوند که خود یک مزیت بزرگ محسوب می­شود.

    ۴- با کاهش اندازه­ی قطعه، به دلیل کم شدن فاصله­ها، سرعت افزایش پیدا کرده و مصرف توان کاهش پیدا می­کند. به عنوان مثال در ریز پردازنده­های جدید، چون اندازه­ی قطعه کوچک­تر شده، سرعت پردازش نیز بسیار زیاد شده است.

    ۵- در اندازه­های بسیار ریز می­توان سیستم­های غیر الکترونیکی (مثل مکانیکی، شیمیایی، نوری و ...) را با اجزای الکترونیکی ترکیب کرد.

    ۶- حساسیت و کیفیت اجزای غیر الکترونیکی در اندازه­های میکرو افزایش می­یابد.

    به عنوان مثال از کرنش سنج[13] سنسوری که برای اندازه­گیری کرنش استفاده می­شود، اگر برای اندازه­گیری کرنش در ابعاد کوچک استفاده شود، باعث افزایش حساسیت و کیفیت سنسور خواهد شد.

    ۷- می­توان با اشیا و اجسام در ابعاد ریز ارتباط برقرار کرد.

    به عنوان مثال می­توان از خون، میکروب­ها را گرفت و یا در خون میکروب­ها را شناسایی و تشخیص داد [1].

    ۱-۶ برتری­های فناوری MEMS

     

    سیستم­های MEMS اندازه­ی بسیار کوچکی دارند که این مهم­ترین مزیت MEMS است. استفاده از فناوری MEMS برای ساخت سنسور بسیار مفید است؛ چرا که به خاطر اندازه خیلی کوچک آن، بسیار کمتر از ادوات بزرگ با محیط بر هم­کنش و تبادل انرژی دارد. در ضمن    می­توان از یک آرایه از سنسورها استفاده کرد، به خاطر اثر افزونگی[14]، بدون این­که حجم زیادی اشغال شود.  استفاده از MEMS، به عنوان محرک نیز مفید است؛ چرا که به خاطر اندازه­ی خیلی کوچکش، حرکت اعمال شده توسط آن می­تواند خیلی دقیق باشد [1].

    در ضمن، کوچک بودن این ادوات باعث می­­شود که آن­ها را در جاهای خاصی، مثل خودروها و بدن انسان وارد کرد تا بعضی پارامترهای محیط را اندازه گرفته یا تغییر دهند.

    از آنجایی که تولید MEMS شبیه تولید مدارهای مجتمع است، پس ادوات MEMS نیز در صورت تولید انبوه، ارزان تمام می­شوند. در ضمن در مواردی خاص، اگر ادوات MEMS گران تمام شود نیز در جاهای خاصی که اندازه و وزن کم بسیار اهمیت دارد (مثل ماهواره­ها یا سفینه­های فضایی) باز هم استفاده از MEMS توجیه دارد.

    در ضمن همان­طور که قبلاً هم ذکر شد، اگر قسمت­های مکانیکی و الکترونیکی سیستم MEMS به طور یکپارچه روی یک ویفر ساخته شوند؛ به دلیل کاهش نویز، مقاومت و خازن پارازیتیک، دقت و حساسیت سیستم حاصله بسیار بیشتر از سیستم­های بزرگ معمولی خواهد بود [1].

     

     

    ۱-۷ کاربردهای MEMS

     

     امروزه سیستم­های MEMS، با توجه به پیشرفت روز افزون این فناوری، کاربردهای گوناگون و فراوانی در حوزه­های مختلف دارد. فناوری MEMS می­‌تواند در زمینه­های مختلفی از قبیل خودرو، پزشکی، الکترونیک، ارتباطات، هوا فضا، کاربردهای دفاعی و...  فعالیت کند.

    به عنوان مثال در صنایع دفاعی، هدایت­گر دفاعی، سیستم­­های نظارتی، سیستم­های نظامی، سنسورهای مخفی نگهداری داده­­ها، کنترل هواپیما و یا در صنایع هوا فضا در نشانگرهای کابین خلبان، ابزار خروج[15]، اندازه­گیرهای تونل هوا و میکرو ماهواره­ها از فناوری MEMS استفاده می شود [1] و همان­گونه که در شکل (1-5) مشاهده می شود، نمونه­ای از سنسورهای شتاب و فشار که با تکنولوژی MEMS ساخته شده­اند، نمایش داده شده­اند.

     

     

    شکل 1-5 : نمونه­ای از سنسورهای شتاب و فشار  MEMS [1]

     

    در صنایع ارتباطات نیز از فناوری MEMS در دو نوع زیر بطور متداول استفاده می­شود:

    MOEMS[16]

    RF MEMS[17]

    MOEMS ها به دلیل وجود فوتون بدون جرم نیاز به نیروی کمی دارند، مکان کوچکی را اشغال می­‌کنند، دقت بالایی دارند و با سرعت نور کار می­‌کنند. تکنولوژی ساخت آنها مانند نیمه هادی­ها می­‌باشد که این امر سبب تولید ارزان قیمت و افزایش کارایی آنها شده است. ساختار جزء آن­ها میکرو آینه است که باعث افزایش سرعت کار در تکنولوژی جریان اطلاعات شده است. کاربرد MOEMS در فیلترها، مدولاتورها، آنتن­­ها و موج­برها می­‌باشد [1].

    RF MEMSها نیز امروزه کاربرهای بسیار وسیعی در صنعت ساخت موبایل پیدا کرده­‌اند به طوری که با پیشرفت آنها، موبایل­‌ها ارزان­تر شده و اندازه­ی کوچک­تری پیدا کرده­‌اند. از جمله بازارهای پرمصرف دیگر محصولات MEMS در صنایع پزشکی می­‌باشد که از کاربردهای ابتدایی نظیر سنسور اندازه­گیری فشار خون، فلوی مایعات داخلی بدن و یا در سیستم­های تزریق دارو گرفته تا کاربردهای جدید که براساس سیستم­­های میکرو فلویدی می­‌باشد که این سیستم­ها قابلیت آنالیز مقادیر کوچک حجمی مایعات را دارند و بر همین اساس در زمینه­ی صنعت ساخت وسایل پزشکی (شکل (1-6)) به ترتیب زیر مورد استفاده قرار می­‌گیرند:

    ۱- آزمایشگاه روی یک تراشه[18]: یک تراشه پلاستیکی که به نسبت بسیار بالایی میکرو ماشینی شده است و در واقع یک آزمایشگاه روی یک تراشه قرار گرفته است که دارای ابعاد 20×۳۷×۳ میلی­متر می‌­باشد.

    ۲-  داروخانه روی یک تراشه[19]: در اینجا یک داروخانه روی یک تراشه قرار گرفته است که در ارتباط با بدن قرار می­‌گیرد و مایعات بدن را اندازه می­گیرد و در صورت نیاز بدن، مایع به طور خودکار تزریق می­‌شود. این وسیله برای تنظیم انسولین بیماران دیابتی، هورمون و مسکن درد استفاده می­‌شود [1].

     

     

    شکل 1-6 : کاربردهای  MEMS در صنایع پزشکی [1]

    فناوری MEMS همچنین در زمینه­ی بیوتکنولوژی، کشفیات جدیدی  مانند میکرو سیستم­های واکنش زنجیره­ای پلیمری، برای تقویت و شناسایی DNA، میکروسکوپ­‌های سوراخ­کن برای مرور میکرو ماشین­ها (STMs)، ساخت تراشه­‌ها با الهام از قواعد زیست­شناسی برای کشف عوامل زیستی و شیمیایی خطرناک و میکروسیستم­هایی برای انتخاب و نمایش دارو با توان عملیاتی بسیار بالا را ممکن می­‌سازد. در وسایل نقلیه از فشارسنج­‌های MEMS برای      اندازه­گیری فشار روغن موتور، فشار خلأ، فشار تزریق سوخت، فشار سوخت منتقل شده، فشار خط ترمز ABS، فشار تایرها و فشار هوای ذخیره  شده برای کیسه­ی هوا (شکل (1-7)) استفاده می­‌شود[1].

     

     

    شکل 1-7 : نمونه­ای از  MEMS مورد استفاده در ایربگ خودرو [1]

     

    در صنعت نیز سیستم­های خودکار و ابزار دقیق می­‌توانند از ادوات MEMS مثل فشارسنج، دماسنج، شتاب­سنج، سنسور فاصله استفاده کنند (شکل (1-5) را مشاهده کنید). فناوری MEMS کاربرد گسترده­‌ای در ژیروسکوپ­­ها دارد. ژیروسکوپ­ها می­‌توانند تغییر در شتاب   زاویه‌­ای را تشخیص دهند و وسیله­ای برای تشخیص حرکت­‌ میباشند.

    در سیستم­های کنترل کننده در خانه و صنعت نیز می­توان از MEMS استفاده کرد، که در اینجا هم سنسورها و هم محرک­ ها مورد نیاز هستند. از سنسورها برای اندازه­گیری پارامترهای مختلف محیط اطراف و از محرک ­ها برای تنظیم پارامترها استفاده می­‌شود.

    سیستم­­های نوری نیز از محرک­­های MEMS در جاهای مختلفی مثل میکروآینه­­ها و پروژکتورهای دیجیتال، فیلترها، مدولاتورهای نوری، ابزار خواندن خط نماد و...  استفاده     می­کنند. در موارد متعدد دیگری مثل چاپگر جوهر افشان، میکروسکوپ­ها و ...  نیز از MEMS استفاده می­‌شود. در شکل (1-8) برخی کاربرد MEMS  نشان داده شده است

     

    [1] - Micro Electro Mechanical System (MEMS)

    [2]- micro machinery

    [3] - Integrated circuit (IC)

    [4]- با عنوان "There is a plenty of room at the bottom"

    [5] - Kort Pitersen

    [6] - William Shockley

    [7] - C.S.Smith

    [8] - Jack Kilby

    [9] - Texas Instruments

    [10] - Analog Devices

    [11] - Lucent

    [12] - Batch Processing

    [13] - strain gauge

    [14] - Redundancy

    [15] - Ejection

    [16] - Micro – Opto – Electro – Mechanical System

    [17] - Radio – Frequency – Micro - Electro – Mechanical System

    [18] - Lab on a chip

    [19] - Pharmacy on a chip

    Abstract:

    In this thesis a Phase-Locked Loop based on micro-electromechanical systems are designed. Micro-electro-mechanical systems are a feedback control system that compares phase input with the output phase. This comparison is done by a phase detector. The phase detector is a circuit that its average output voltage is proportionate linearly with phase difference between the two inputs. We want the frequency difference between input and output in the fixed phase lock loops to be stable and so we check the effects of temperature changes on this loop and thermal compensation method using neural network offer. Because as you can see temperature can effect on the ring and cause a change in the frequency of the output, and our purpose is that a fixed input and output frequencies in the loop be achieved. Our purpose is to minimum frequency difference between Input and output in the phase locked loop.

     

  • فهرست:

    فصل اول : سیستم­های میکروالکترومکانیکی

    ۱-۱ مقدمه. 2

    ۱-۲ تعریف MEMS. 2

    ۱-۳ تاریخچه. 4

    ۱-۴ کوچک­سازی به عنوان شاخصه­ی اصلی MEMS. 6

    ۱-۵ دلایل و مزایای کوچک­سازی در فناوری MEMS. 7

    ۱-۶ برتری­های فناوری MEMS. 8

    ۱-۷ کاربردهای MEMS. 9

    ۱-۸ لزوم توسعه و پیشرفت در زمینه­ی MEMS. 12

    ۱-۹ تکنولوژی طراحی و ساخت سیستم‌های‌ میکروالکترومکانیکی.. 13

    ۱-۹-۱ طراحی.. 13

    ۱-۹-۲ تکنولوژی ساخت... 14

    ۱-۹-۲-۱ انتقال طرح بر روی بستر. 14

    ۱-۹-۲-۲ لایه­برداری.. 14

    ۱-۹-۲-۳ لایه­نشانی.. 15

    ۱-۱۰ مواد مورد استفاده در MEMS. 16

    ۱-۱۰-۱ اکسید سیلیکون SiO2 18

    ۱-۱۰-۲ سیلیکون نیترید Si3N4 18

    ۱-۱۰-۳ سیلیکون کارباید (SiC) 18

    ۱-۱۱ دلایل استفاده از کریستال سیلیکون در MEMS. 19

    فصل دوم : اسیلاتورهای کنترل شده با ولتاژ

    ۲-۱ مقدمه. 21

    ۲-۲ نوسان­کننده­ی کنترل شده با ولتاژ (VCO) 21

    ۲-۳ انواع نوسان­ساز. 22

    ۲-۴  LC-VCO.. 24

    ۲-۵ نوسان­ساز عمودی.. 25

    ۲-۶  Q-VCO.. 29

    ۲-۷ نویز فاز و جیتر زمانی.. 30

    ۲-۷-۱ نویز فاز. 30

    ۲-۷-۲ جیتر زمانی.. 31

    فصل سوم : حلقه­ی قفل فاز

    ۳-۱ مقدمه. 34

    ۳-۲ نحوه­ی عملکرد PLL.. 34

    ۳-۳ اجزای PLL.. 34

    ۳-۴ آشکارساز فاز. 35

    ۳-۵ بلوک دیاگرام PLL.. 35

    ۳-۶ روابط PLL.. 35

    ۳-۷ کاربردهای PLL.. 37

    ۳-۸ PLL  مبتنی بر MEMS. 37

    ۳-۹ کریستال کوارتز. 37

    ۳-۱۰ روش­های قبلی انجام شده برای جبران­سازی حرارتی.. 40

    فصل چهارم : شبیه­سازی و تحلیل نتایج

    4-1 شبیه­سازی.. 51

    4-2 کدنویسی با PSO.. 52

    4-2-1 کد نویسی با شبکه­ی عصبی ............................................................................................ 56

    4-3 نتایج.. 61

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1 نتیجه گیری.. 65

    مراجع.. 67

    منبع:

    مراجع

    S. P. Beeby, G. Ensel, and M. Kraft, 2004, “MEMS Mechanical Sensors”, Artech House.

    D. S. Eddy and D. R. Sparks, 1998, “Application of MEMS Technology in automotive sensors and actuators” Proceedings of the IEEE, vol. 86, pp. 1747-1755.

    S. Kota and G. K. Ananthasuresh, S. B. Crary and K. D. Wise, “Design and Fabrication of Microelectromechanical Systems”, Journal of Mechanical Design December 1994, vol. 116.

    Ali Hajmiri and Thomas H. Lee, “The Design of Low Noise Oscillators”., Kluwer Academic Publishers, NewYork, Boston., 2003.

    B. Z. Kaplen, “On the simplified implementation of quadrature Oscillator models and the expected quality of their operation as VCO’s,” Proc. IEEE, vol. 68, pp. 745-746, 1980.

    G. A. Korn and T. M. Korn, Electronic Analog and Hybrid Computers New York: McGraw-Hill, 2nd ed. 1972, p. 252.

    R. Genin and J. Genin, “Nouveau modele d’oscillatoeur non Lineaire donnant deux signaux sinusoidaux en quadrature”, C. R.Acad. Sci., serie A, vol. 286, pp. 377-379, 1978.

    B. Adkins, “The General Theory of Electrical Machines”. London: Chapman and Hall, 1959.

    M. K. Parasuram and B. Ramaswami, “A three phase sine wave reference generator for thyristorised motor controllers,” IEEE Trans. Ind. Electron. Contr. Instrum., vol. IECI-23, pp. 270-276, 1976.

    Wei Tingcun;Chen Yingmei; Hu Zhengfei. Analog CMOS IC Design, Tsinghua University Press, 2010 : 267-271

    Zhou, H. F.; Han, Y.; Dong, S. R.; Wang, C. H., “An Ultra-Low-Voltage High-Performance VCO in 0.13μm digital CMOS process,” Journal of Electromagnetic Waves and Applications, 2008, No. 17-18, vol. 22:2417-2426.

    H. J. McSkimin, “ Measurement of elastic constant at low temperature By means of ultrasonic waves data for silicon and germanium single Crystals and for fused silica,”  J. Appl. Phys., vol. 24, no. 8, pp. 988-997, Aug. 1953.

    Y.-H. Chuang, S.-H. Lee R.-H. Yen, S.-L.Jang, and M.-H. Juang, “A low-voltage quadrature CMOS VCO based on voltage-voltage feedback topology,” IEEE Microw., vol.16, no. 12, pp. 696-698. Dec. 2006.

    L. Lin and P. R. Gray, “A 1.4 GHz differential low-noise CMOS Frequency synthesizer using a wideband PLL architecture,” in IEEE Int. Solid-State Circuits Conf. (ISSCC) Dig. Tech. Papers, Feb. 2000, pp. 204-205, 458

    M. Gradner, “Phase-lock Techniques. New York: Wiley”, in IEEE Int. Solid-State Circuits Conf. (ISSCC) Dig. Tech. Papers, Feb. 2000, pp. 204-205, 45817.

    H. J. McSkimin, “Measurement of elastic constant at low temperature By means of ultrasonic waves data for silicon and germanium single Crystals and for fused silica,”  J. Appl. Phys., vol. 24, no. 8, pp. 988-997, Aug. 1953.

     

    J. Wang, J. E. Butler, T. Feygelson, and C. T. C. Nguyen, “1.5 GHz Nanocrystalline diamond micromechanical resonator with material Mismatched isolating support,” in Proc. IEEE MEMS 2004, Jan. 2004, pp.641-644.

    K. Ho. Gavin, K. Sundaresan, S. Pourkamali, and F. Ayazi, “Micromechanical IBARs: Tunable High-Q Resonators for Temperature-Compensated Reference Oscillators”, Georgia Institute of Technology, Atlanta , IEEE.,   January 31, 2010., JOURNAL OF MICRO ELECTROMECHANICAL SYSTEMS, VOL. 19, NO. 3, JUNE 2010.

    R. Tabrizian, G. Casinovi and F. Ayazi, “Temperature-Stable High-QAIN-on-Silicon resonators with Embedded Array of Oxide Pillars,” Solid-State Sensors, Actuators, and Microsystems workshop (Hilton Head 2010), June 2010, pp. 100-101.

    R. Tabrizian, M. Pardo and F. Ayazi, “A 27 MHZ TEMPERATURE COMPENSATED MEMS OSCILLATOR WITH SUB-PPM INSTABILITY”, Georgia Institute of Technology, Atlanta, Georgia, USA, IEEE, 978-1-4673-0325-5,2012.

    K. Ho. Gavin, K. Sundaresan, S. Pourkamali, and F. Ayazi “Electronically Temperature Compensated Silicon Bulk Acoustic Resonator Reference Oscillators”, School of Electrical and Computer Engineering, Georgia Institute of Technology, Atlanta, GA, and is now with GE Global Research, Niskayuna, NY 12309 USA, IEEE,. 2007., IEEE JOURNAL OF SOLID-STATE CIRCUITS, VOL. 42, NO. 6, JUNE 2007.

    J. C. Salvia, R. Melamud, S. A. Chandorkar, S. F. Lord, and T.W. Kenny., “Real-Time Temperature Compensation of MEMS Oscillators Using an Integrated Micro-Oven and a Phase-Locked Loop”., JOURNAL OF MICROELECTROMECHANICAL SYSTEMS, VOL. 19, NO. 1, FEBRUARY 2010.

     


موضوع پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, نمونه پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, جستجوی پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, فایل Word پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, دانلود پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, فایل PDF پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرات حرارتی بر PLL مبتنی بر MEMS و جبران آن

پایان نامه ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مکاترونیک چکیده در این پایان­نامه یک حلقه­ی قفل فاز بر پایه­ی سیستم­های میکرو الکترومکانیکال طراحی شده است. سیستم حلقه­ی قفل فاز فیدبک داری است که فاز ورودی را با فاز خروجی مقایسه می­کند. این مقایسه توسط یک آشکارساز فاز انجام می­شود. آشکار ساز فاز مداری است ...

ارائه شده به مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد ابعاد قطعات MEMS با توجه به شکل (1-2) طیف گسترده­ای را در برمی­‌گیرد، از ابعادی کوچک­‌تر از یک میکرومتر که قابل رویت با چشم نیستند تا ابعاد یک میلی­متر، همچنین انواعی از این سیستم­­ها می­تواند در حالتی ساده، ابزاری بدون قطعه­­ی متحرک و یا در حالت­­های پیچیده، دارای اجزای متحرک ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي کشاورزي-اصلاح نباتات(M.Sc.)     ارديبهشت 1385                   

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش الکترونیک چکیده در این پایان نامه ابتدا مقدمه­ای از گرافن، روش ساخت، مزایا و کاربردهای آن در ترانزیستور های اثر میدانی و تحقیقات انجام شده استخراج و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، سپس مروری بر ساختار ترانزیستورهای اثر میدانی مبتنی بر نانو نوار گرافن خواهیم داشت و روش های شبیه‏ سازی­ ترانزیستور های اثر میدانی مبتنی بر نانو ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد M.Sc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی- منابع آب و خاک چکیده: جزایر حرارتی شهری مناطقی از سطح زمین را گویند که نسبت به مناطق همجوار دمای بالاتری دارند. گسترش این پدیده در بعد مکان و زمان متغیر است. ایجاد جزایر حرارتی و تغییرات مکانی و زمانی آن بیشتر تحت تاثیر تغییرات پوشش زمین و گسیل حرارت حاصل از فعالیت های انسانی می‌باشد. با توجه ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر (M.Sc) گرایش نرم­ افزار چکیده تلفن­ های هوشمند و دیگر دستگاه­ های سیار در حال تبدیل شدن به یک پلت­فرم ایده­آل برای سنجش مستمر فعالیت­های کاربر بوسیله تعداد زیادی از حسگر های تعبیه شده در آن می­باشد. به این ترتیب مصرف انرژی به مهم­ترین چالش دستگاه ­های تلفن همراه تبدیل شده است. تشخیص فعالیت­های فردی بر روی تلفن­های هوشمند ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

ثبت سفارش