پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن

word 1 MB 31432 124
1390 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • مقطع تحصیلی : کارشناسی­ارشد        رشته : عمران     گرایش : سازه  

    چکیده :

       در این پایان­نامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلی­پروپیلن بررسی شد. الیاف پلی­پروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب به سیمان 38/0 مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت. در مجموع بیش از 192 نمونه مکعبی و استوانه­ای براساس استانداردهای ASTM  ساخته شد و آزمایش­های مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیر­مستقیم، آزمایش التراسونیک و مقاومت الکتریکی روی نمونه ها انجام پذیرفت.

       نتایج حاصل از آزمایشات بیانگر افزایش قابل توجهی در مشخصات مکانیکی و دوام بتن بود. مقاومت فشاری تا 55 درصد و مقاومت کششی تا 25 درصد افزایش یافت. افزایش چشم­گیر مقاومت الکتریکی نیز نشان از دوام بالای این نوع بتن داشت.

    فصل اول

     

    مقدمه و کلیات

     

    فصل اول

    مقدمه و کلّیات

     

    1-1. مقدمه

       امروزه بتن به عنوان یکی از پرمصرفترین مصالح جهان و به عنوان ماده ساختمانی قرن بیست و یکم شناخته شده است. ساخت این ماده مرکب با استفاده از ارزانترین و در دسترس­ترین مواد ساده از یک سو، انعطاف­پذیری، خواص مقاومتی و دوام آن از سوی دیگر و نیز استفاده از موادی در ساخت آن که به پاکسازی و کاهش آلودگی محیط زیست کمک می­نماید موجب آن شده است که بتن به عنوان مصالح ممتاز مطرح شود]1[. بتن ماده ای است که دارای مقاومت زیاد در فشار بوده و از این رو استفاده از آن برای قطعات تحت فشار مانند ستونها و قوسها بسیار مناسب است. لیکن علیرغم مقاومت فشاری قابل توجه، مقاومت کششی کم و شکنندگی نسبتاً زیاد بتن استفاده از آن را برای قطعاتی که تماماً یا به طور موضعی تحت کشش هستند را محدود مینماید]2[. این عیب اساسی بتن در عمل با مسلح کردن آن با استقرار آرماتور های فولادی در جهت نیروهای کششی برطرف می­گردد. شایان ذکر است که در موارد متعددی جهت این نیروهای کششی به طور دقیق معلوم نیست. همچنین با توجه به اینکه آرماتور بخش کوچکی از مقطع را تشکیل می­دهد، تصور اینکه مقطع بتن یک مقطع همگن و ایزوتروپ باشد صحیح نخواهد بود. به منظور ایجاد شرایط ایزوتروپی و کاهش ضعف شکنندگی و تردی بتن تا حد ممکن در چند دهه اخیر استفاده از الیاف نازک و نسبتاً طویل که در تمام حجم بتن پراکنده می­شود متداول شده است]3[.

       مساله دیگری که اخیراً مورد توجه دانشمندان علم بتن قرار گرفته است استفاده از نانو­مواد در بتن بوده است. محققان با آزمایشات مختلف به این نتیجه رسیدند که مشخصات بتن حاوی نانو مواد در مقایسه با بتن معمولی تحت تاثیر واکنش­های شیمیایی نانو­مواد با ذرات سیمان و بلورهای هیدروکسید کلسیم موجود در سیمان، عملکرد ماده مرکب بتنی را به شدت تحت تأثیر قرار می­دهد]4.[

    1-2. معرفی بتن الیافی

    1-2-1. تعریف: طبق تعریف ACI 544.1R-82 ، بتن ساخته شده از سیمان هیدرولیکی، آب، شن، ماسه و الیاف، بتن مسلح با الیاف یا بتن الیافی نامیده می­شود. در بتن الیافی مانند بتن معمولی می­توان از پوزولانها و دیگر مواد مضاعف استفاده کرد. الیاف در شکلها و اندازه های متفاوت، و از جنس فولاد، مواد پلیمری، شیشه و مواد طبیعی مورد استفاده قرار می­گیرد ]5[.

     

    1-2-2. آیین نامه­ های معتبر بتن الیافی

       علاوه بر مطالعات و پژوهشهایی که بصورت مقالات معتبر در مجلات و یا کنفرانسها ارائه گردیده است. آیین نامه­های بتن نیز بخشی از قسمتهای خود را به بتن الیافی اختصاص داده­اند. از جمله این         آیین نامه­ها، آیین نامه ACI (انجمن بتن آمریکا)  می­باشد که با معرفی کمیته­ای جداگانه به نام ACI-544 به بررسی مسائل بتن الیافی پرداخته است. این کمیته اولین گزارش را در سال 1973 ارائه نمود و تاکنون این کمیته با چهار گزارش کلی کار خود را افزایش داده است. گزارش های این کمیته با نامهای فرعی  3R,2R,1Rو  4R نامیده می­شوند.

      در گزارش ACI,544-1R که در سال 1996 ارائه گردید و در سال 1999 بازبینی شد، اطلاعات کاملی از انواع الیاف و خواص آنها و تاثیر آنها بر روی خواص مکانیکی بتن به علاوه آزمایش  اندازه­گیری طاقت بتن الیافی آمده است. در اصل این گزارش بیشتر به شناسایی انواع الیاف قابل کاربرد در بتن پرداخته و آنها را مقایسه کرده است]6.[

       در گزارش ACI,544-2R که در سال 1989 ارائه گردید طریقه انجام آزمایشات و استانداردهای لازم آورده شده است و در مواردی همانند آزمایش ضربه و ... حتی طریقه ساخت دستگاه آزمایش نیز توضیح داده شده است]7[.

       در گزارش ACI,544-3R که در سال 1998 ارائه گردید، در مورد طرح اختلاط و مصالح مناسب برای بتن الیافی توضیح داده شده است. در این گزارش روشی برای طرح اختلاط آورده نشده بلکه دو طرح اختلاط مثال زده شده و پیشنهاداتی برای بهتر شدن  خواص بتن الیافی آورده شده است. به عنوان مثال هر چه سنگدانه ها در بتن الیافی کوچکتر باشند نقش الیاف در بتن اثرگذارتر خواهد بود و یا اینکه پیشنهاد گردیده که در بتن الیافی در صورت امکان از سیمان بیشتری استفاده گردد]8[.

       در گزارش ACI,544-4R که در سال 1988 ارائه گردید. به روشهای طراحی با الیاف فولادی پرداخته شده است. البته نتایج این طراحی­ها هنوز در ACI- 318 وارد نگردیده است]9[.

       از آیین­نامه های دیگر، آیین­نامه JSCE [1] ژاپن می­باشد که روش اندازه­گیری طاقت بتن الیافی که توسط این آیین­نامه ارائه گردیده از اهمیت بالایی نزد محققین برخوردار است. در ضمن آیین­نامه RILEM در اروپا نیز گزارشهایی در مورد بتن الیافی منتشر کرده است.]10[.

     

    3. کاربردهای بتن الیافی

       بتن مسلح به الیاف را می­توان به تنهایی و یا به همراه بتن مسلح معمولی بکار برد. در مواردی که   می­توان بتن الیافی را به تنهایی بکار گرفت، عبارتند از:

    کف کارخانه ها، توقفگاهها، جایگاههای بنزین و سالنهای صنعتی

    روسازی بتنی بزرگراهها، جاده ها و فرودگاهها

    سازه های ضد انفجار و ضد حریق

    دیواره ها و کف کانالها

    قطعات پیش ساخته

       در دیگر مواردی که می­توان بتن مسلح معمولی و یا بتن پیش ساخته به کار برد:

    شالوده برای موتورها و ماشین­آلات بزرگ، پرس­های بزرگ، ژنراتورهای دیزلی

    قطعات مربوط به تونل­سازی و حفاری معادن

    دیوارهای حفاظتی، پناهگاهها

    تیر های پیش­تنیده بتنی شمع­های ضربه­گیر

    موارد استفاده از فراورده­های سیمانی تقویت شده با الیاف گوناگون در جدول 1-1  آورده شده است.

     کاربردهای مهم بتن الیافی عبارتند از]11[:

    1-3-1. بتن پرتابی(شاتکریت)[2]

       یکی از کاربردهای مهم الیاف در بتن­پاشی است، بتن­پاشی معمولاً برای اجرای لایه­های نازک مناسب است. به طور کلی بتن پاشی به دو روش خشک و تر قابل اجراست. در روش خشک پس از اختلاط مصالح خشک، در حین عبور افشانک آب مورد نیاز اضافه می­گردد. در روش تر، مخلوط به طور کامل ساخته می­شود و سپس در محفظه پمپ دستگاه بتن پاش قرار می­گیرد و از طریق لوله به افشانک انتقال  می­یابد. در عمده شاتکریت های بتن الیافی از روش خشک استفاده به عمل می­آید. از روش تر نیز می­توان استفاده کرد، با این وجود توجه بیشتری جهت توزیع الیاف باید به عمل آید. بیشترین استفاده از بتن­پاشی با الیاف در نگهداری زیرزمینها، بویژه دیواره تونلها و معادن، سازه های پوسته ای و تعمیرات     سازه­های دریایی و کانالهای آب می­باشد ]12و13[.

     

     

     

    1-3-2. دالهای روی بستر

       دالهای روی بستر حاوی الیاف جهت جلوگیری از شکستهای ناشی از بارهای دینامیکی[3] و متمرکز و ترکهای ناشی از بار و غیر آن (مانند حرارت و جمع شدگی) در کف سالنهای صنعتی مورد استفاده قرار   می­گیرند و جایگزین دالهای مسلح به آرماتور در اکثر موارد می­شوند. این دالها در روسازی جاده­ها،  پیاده­روها، فرودگاهها و بویژه سالنهای صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرند. با استفاده از این نوع بتن(بتن الیافی) روسازی فرودگاهها را می توان 25 تا 40 درصد نازکتر از بتن غیر مسلح و با فاصله درزهای اجرایی بیشتر، اجرا کرد.

       خستگی خمشی عامل مهمی است که بر عملکرد روسازی اثر می­گذارد. اطلاعات موجود نشان می­دهد که الیاف، مقاومت بتن را بطور موضعی و کلی در برابر خستگی به نحو قابل ملاحظه­ای افزایش میدهند]12[.

    3-3. صنایع نظامی

       از بتن مسلح به الیاف در برخی از کشورها در صنایع نظامی استفاده گسترده به عمل می­آید. کاربردهای سازه ای آن استفاده از الیاف با و یا بدون تسلیح توسط آرماتورهای معمولی است که در قطعات دالها، دیوارها، کف، تیرها و ستونها انجام می­گیرد. نتایج آزمایشها نشان داده است که این گونه قطعات در مقابل انفجار، پخش شدگی و پراکندگی بسیار کمتری در مقایسه با دالهای غیرمسلح به آرماتورهای معمولی ایجاد می­کنند]12[.

     

    1-3-4. کف سالنهای صنعتی

       به علت خاصیت الیاف در افزایش مقاومت ضربه ای، بتن الیاف­دار نسبت به بتن معمولی (حدود 5 تا 10 برابر)، توجه عمده­ای در ساخت کف سالنهای صنعتی به الیاف معطوف است زیرا تخریب سریع سالنهای صنعتی، بر اثر بارهای دینامیکی و ضربه ماشین­آلات و قطعات سنگین، بزرگترین مشکل در این گونه سازه ها به شمار می­رود. افزایش مقاومت ضربه­ای، مقاومت بیشتری را در مقابل تورق و هوازدگی بتن به وجود می­آورد]11[.

     

    1-4. مزایا و معایب بتن الیافی

       الیافی که به طور تصادفی در سرتاسر بتن پخش شده اند می توانند ترکها و افت های حاصل از    جمع­شدگی پلاستیک را بطور همزمان کنترل کنند. این مواد ترکیبی (بتن الیافی) مقاومت و ظرفیت جذب انرژی بالایی دارند. به طور کلی الیاف نمی­توانند جایگزین خوبی برای آرماتورهای مرسوم مورد استفاده در سازه های باربر همانند تیرها و ستونها باشند. الیاف و آرماتور هر کدام نقش خود را در تکنولوژی بتن دارند و نمی­توانند جایگزین یکدیگر شوند ولی می­توانند در جاهای زیادی با یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند]12[. هر چند در تنشهای کششی بزرگ الیاف در مقایسه با آرماتورهای فولادی کارآمد نیستند ولی الیاف در کنترل ترکها و جمع شدگی بتن بهتر عمل می­کنند. در نتیجه آرماتورهای متداول برای ظرفیت باربری عضو بتنی استفاده می­شوند ولی الیاف در کنترل ترکها بسیار موثر هستند.

       به علت این تفاوتها کاربردهای بخصوصی برای الیاف وجود دارد که آنها را از آرماتورهای معمول متمایز کرده­است که عبارتند از:

    الیاف نقش مسلح­کننده اولیه را بازی می­کنند کاری که آرماتورهای فولادی نمی­توانند انجام دهند. تراکم الیاف در سازه­های پوسته­ای نازک معمولا می­تواند به میزان حداکثر 5 درصد حجمی افزایش یابد که این امر موجب افزایش چشمگیری در طاقت و مقاومت ملات و بتن می­شود.

    الیاف در سازه­هایی که بار یا تغییر­شکلهای زیادی را به صورت موضعی تحمل می­کنند مثل شمع­های پیش­ساخته، دیوارهای پیش­ساخته، سازه های مقاوم در برابر انفجار و در تونلها می­توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

    الیاف در کنترل ترکهایی که بر اثر دما و رطوبت به وجود  می­آیند از قبیل روسازی راهها و دالها کاربرد دارند.

    استفاده از آرماتورهای فولادی و شبکه های سیمی مستلزم مصرف هزینه­های غیر­ضروری جهت نیروی انسانی و مصالح می­گردد. با جایگزین کردن توزیع پخش تصادفی الیاف کوتاه جهت مسلح کردن بتن، هزینه­های نیروی انسانی و مصالح به طور قابل توجهی کاهش می­یابد.

    الیاف تغییر شکلهای حاصل از افت پلاستیک و خستگی را کاهش می­دهند.

    به طور کلی الیاف یک مسلح کننده موثر برای کنترل عرض ترکها و افت حاصل از جمع شدگی می­باشند و زمانی که ترکهای ریز توسط الیاف کنترل می­گردند از بوجود آمدن ترکهای بزرگ و مسائل بعدی     می­توان جلوگیری کرد]15[.

    مزایای استفاده از بتن الیافی عبارتند از]12[:

    مقاومت ضربه­ای و دوام خستگی و مقاومت برشی بتن را افزایش می­دهند.

    برای اجرا و نصب آنها تجهیزات خاصی نیاز نمی­باشد.

    مقاومت در برابر ترک خوردگی، شکل­پذیری بلند­مدت، ظرفیت جذب انرژی و طاقت بتن را افزایش   میدهند.

    یک بتن مسلح در همه جهات را در اختیار ما قرار می­دهند.

    با مواد مضاعف و همه تیپهای سیمان و مواد تشکیل دهنده بتن سازگار می­باشند.

    مقاومت بتن را در مقابل تورق، سایش و هوازدگی سطحی افزایش می­دهند.

     

    1-5. جنبه­ های اقتصادی بتن الیافی

       از دید اقتصادی استفاده از الیاف بستگی به کاربرد و شرایط پروژه دارد. الیاف اکنون جایگاه خود را در پروژه های عمرانی پیدا کرده­است. و ارزیابی اقتصادی آن بیشتر مربوط به نوع الیاف مصرفی و چگونگی استفاده از آن می­باشد. ولی در مواردی که از الیاف به جای مش بندی استفاده می­گردد، فقط بحث برابری قیمت الیاف و مش بندی فولادی نمی­باشد بلکه نیروی انسانی ماهر، وسایل و تجهیزات و فضای انبار مصالح و ... نیز مطرح می­باشد و حتی می­توان با آینده­نگری به قضیه نگریست. هزینه­های تعمیر و نگهداری، شرایط جوی و کاربردهایی که سازه در آینده خواهد داشت تمام اینها عواملی هستند که    می­توانند مصرف الیاف را از لحاظ اقتصادی توجیه نمایند و یا عکس این موضوع برقرار باشد.

       در مواردی ممکن است زمانبندی پروژه بسیار اهمیت داشته باشد و استفاده از الیاف باعث سرعت بخشیدن به روند انجام کار شود و همین موضوع باعث صرفه­جویی اقتصادی فراوانی شود مثل زمانی که اجرای یک تونل باعث صرفه جویی زیادی در حمل و نقل می­گردد. شاید بحث زمان در پروژه­های عمرانی تاکنون در کشور ما مطرح نبوده ولی با پیشرفت روز افزون کشور زمان­بندی پروژه­ها و برآورد اقتصادی آنها حائز اهمیت شده ده است.

     

    1-6. نانو­مواد در بتن

       در چند سال اخیر فناوری تازه نانو امیدهای بسیاری برای بهبود خواص مواد مختلف در دنیا بوجود آورده­است. فناوری نانو بسیاری از خواص بتن را بهبود می­بخشد و تحقیقاتی در این زمینه در کشورهای مختلف جهان در حال انجام است. محصولات نانو برای بتن متشکل از ذراتی هستند که گلوله­ای شکل بوده و بصورت ذرات خشک پودری یا بصورت معلق  در مایع محلول قابل انتشار می­باشند که مایع آن معمولترین نوع محلول نانوسیلیس می­باشد. در فصل دوم با خصوصیات نانوسیلیس و برتری­های آن نسبت به سایر افزودنی­های سیلیسی بیشتر آشنا خواهیم شد. نانو مواد به دلیل برخورداری از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی برتر، کاربردهای بسیاری در زمینه­های مختلف یافته­اند که از جمله می­توان به مواد عایق­کننده و فیلترها، ماشین ابزارها، نمایشگرها، باتری­ها و آهنرباهای پرقدرت اشاره کرد]15[. تاثیر نانوسیلیس بر روی بتن الیافی در شکل 1-3 نشان داده شده است]16[.

    Abstract :

       The effect of  Nano-silica on mechanical properties and durability of concrete contains polypropylene fibre was studid in this thesis. The length of  the used polypylene fibre was 18 mm and the ratio of length to diameter 0.9 µm was used. The effect of PP fibre and Nano-silica was compared and investigated in three different percentage for each of them in the proportion of  0.1 , 0.2 and 0.3 percentage for PP Fibre and 2 , 4 and 6 percentage for Nano-silica on the concrete which its proportion of water to cement was 0.38. Altogether more than 192 cubic and cylyndrical examples were made based on ASTM standard and stress strength & indirect tensile strength, ultrasonic & electrical resistance experiment showed considerable increase in mechanical characteristics  and concrete durability.

       Stress & indirect tensil strength increased to 55 and 25 percen respectively. Spectacular increase in electrical resistance was an indication of high durability of this kind of concrete.

     

  • فهرست:

    فصل اول :مقدمه و کلّیات            

    1-1. مقدمه.............................................................................................................................................................. 2

    1-2. معرفی بتن الیافی............................................................................................................................................2

    1-2-1. تعریف...........................................................................................................................................................3

    1-2-2. آیین نامه های معتبر بتن الیافی...........................................................................................................3

    1-3. کاربردهای بتن الیافی ...................................................................................................................................4

    1-3-1. بتن پرتابی(شاتکریت) ..............................................................................................................................4

    1-3-2. دالهای روی بستر .....................................................................................................................................5

    1-3-3. صنایع نظامی .............................................................................................................................................7

    1-3-4. کف سالنهای صنعتی ...............................................................................................................................7

    1-4. مزایا و معایب بتن الیافی ..............................................................................................................................7

    1-5. جنبه های اقتصادی بتن الیافی...................................................................................................................8

    1-6. نانو مواد در بتن ..............................................................................................................................................9

    1-7. خلاصه و اهداف تحقیق .............................................................................................................................10

    1-8.پیشینه تحقیق ..............................................................................................................................................10

    1-9. مقایسه چند نوع الیاف از نظر هندسه ....................................................................................................11

    1-10.مقایسه اثر نوع های مختلف الیاف از نظر جنس در بتن الیافی .......................................................12

    1-11. تحقیقاتی که منحصراً بر روی خواص مکانیکی بتن حاوی الیاف پلی پروپیلن با و بدون نانومواد انجام گرفته است....................................................................................................................................................13

    1-12. اثر نانوسیلیس بر روی خمیر سیمان....................................................................................................15

    1-13. اثر نانوسیلیس بر بتن ..............................................................................................................................15

    1-14. تحقیقات انجام شده در ایران ................................................................................................................16

    1-15. خواص مکانیکی الیاف..............................................................................................................................18

    1-15-1. تاریخچه..................................................................................................................................................18

    1-15-2. انواع الیاف..............................................................................................................................................19

    1-15-2-1. الیاف مصنوعی.................................................................................................................................19

    1-15-2-2. الیاف کربن.......................................................................................................................................19

    1-15-2-3. الیاف آرامید......................................................................................................................................20

    1-15-2-4. الیاف شیشه و آزبست....................................................................................................................20

    1-15-2-5. الیاف فلزی........................................................................................................................................21

    1-15-2-6. الیاف گیاهی وطبیعی.....................................................................................................................22

    1-51-2-7. الیاف پلی پروپیلن...........................................................................................................................22

    1-15-2-7-1. مزایای الیاف پلی پروپیلن نسبت به مش ضد ترک ( آرماتور حرارتی )........................23

    1-15-2-7-2. روش و میزان مصرف ...............................................................................................................24

    1-15-2-7-3. ویژگیهای بتن الیافی حاوی الیاف پلی پروپیلن..................................................................24

    1-15-2-7-4. کاربردهای الیاف پلی پروپیلن ...............................................................................................25

    1-15-2-8. آزمایش اسلامپ بتن الیافی..........................................................................................................26

    1-16. نانو مواد ها و مشخصات آنها...................................................................................................................26

    1-16-1. مواد نانو کمپوزیت................................................................................................................................27

    1-16-2. بتن با عملکرد بالا (HPC) ..............................................................................................................27

    1-16-3. نانو سیلیس آمورف.............................................................................................................................27

    1-16-3-1. نانوسیلیس و مقایسه بعضی خواص آن با سیلیکافیوم............................................................28

    1-16-4. نانو لوله ها..............................................................................................................................................30

     

     

    فصل دوم: مواد و روشها

    2-1. مواد مورد استفاده(Material) ..............................................................................................................33

    2-1-1. سیمان.......................................................................................................................................................33

    2-1-1-1. سیمان پرتلند پوزولانی (PPC) ...................................................................................................33

    2-1-2. آب اختلاط...............................................................................................................................................35

    2-1-3. سنگدانه ها...............................................................................................................................................35

    2-1-3-1. آزمایش لس آنجلس بر روی سنگدانه های درشت.....................................................................36

    2-1-4. الیاف پلی پروپیلن...................................................................................................................................37

    2-1-5. ماده افزودنی نانوسیلیس.......................................................................................................................38

    2-1-6. ماده افزودنی فوق روان کننده..............................................................................................................38

    2-1-7. قالب ها......................................................................................................................................................40

    2-1-8. روش انجام آزمایشها(Methods) ....................................................................................................40

    2-1-9. روش تعیین طرح اختلاط به صورت کلی..........................................................................................41

     

    فصل سوم: نتایج و بحث

    3-1. آزمایشهای انجام شده.................................................................................................................................45

    3-2. نتایج آزمایشهای بتن الیافی......................................................................................................................45

    3-2-1. آزمایش مقاومت فشاری........................................................................................................................46

    3-2-1-1. آزمایش مقاومت فشاری برای طرح اختلاط های ردیف A (مرجع)......................................47

    3-2-1-2. آزمایش مقاومت فشاری برای طرح اختلاط های ردیف B .....................................................50

    3-2-1-3. آزمایش مقاومت فشاری برای طرح اختلاط های ردیف C......................................................51

    3-2-1-4. آزمایش مقاومت فشاری برای طرح اختلاط های ردیف D ....................................................54

    3-2-1-5. بررسی کلی نمودار های  آزمایش مقاومت فشاری.....................................................................56

    3-2-2. آزمایش مقاومت کششی غیر مستقیم................................................................................................57

    3-2-2-1. آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم برای طرح اختلاط های ردیف A(مرجع).................59

    3-2-2-2. آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم برای طرح اختلاط های ردیف B...............................61

    3-2-2-3. آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم برای طرح اختلاط های ردیف C..............................63

    3-2-2-4. آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم برای طرح اختلاط های ردیف D...............................65

    3-2-2-5. بررسی کلی نمودارهای آزمایش مقاومت کششی غیر مستقیم...............................................67

    3-2-3. آزمایش سرعت پالس التراسونیک (UPV)......................................................................................68

    3-2-3-1. روش سرعت پالس.............................................................................................................................68

    3-2-3-2. عوامل موثر بر سرعت پالس.............................................................................................................69

    3-2-3-3. کاربرد روش سرعت پالس................................................................................................................69

    3-2-3-4. بررسی نتایج آزمایش التراسونیک برای طرح اختلاط های ردیف A.....................................70

    3-2-3-5. بررسی نتایج آزمایش التراسونیک برای طرح اختلاط های ردیف B.....................................73

    3-2-3-6. بررسی نتایج آزمایش التراسونیک برای طرح اختلاط های ردیف C.....................................75

    3-2-3-7. بررسی نتایج آزمایش التراسونیک برای طرح اختلاط های ردیف D.....................................77

    3-2-3-8. بررسی کلی نمودارهای آزمایش التراسونیک...............................................................................79

    3-2-4. مقاومت الکتریکی....................................................................................................................................80

    3-2-4-1. بررسی نتایج آزمایش مقاومت الکتریکی برای طرح اختلاط های ردیف A (مرجع)..........82

    3-2-4-2. بررسی نتایج آزمایش مقاومت الکتریکی برای طرح اختلاط های ردیف B..........................85

    3-2-4-3. بررسی نتایج آزمایش مقاومت الکتریکی برای طرح اختلاط های ردیف C..........................87

    3-2-4-4. بررسی نتایج آزمایش مقاومت الکتریکی برای طرح اختلاط های ردیف D.........................89

    3-2-4-5. بررسی کلی نمودارهای آزمایش مقاومت الکتریکی....................................................................90

     

     

    فصل چهارم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    4-1. نتیجه­گیری....................................................................................................................................................96

    4-2. پیشنهادها و موضوعات تحقیقی...............................................................................................................97

    منابع..........................................................................................................................................................................99

     

    منبع:

    – مهتا، مونته­یرو، ترجمه علی رمضانیانپور، پرویز قدسی، اسماعیل گنجیان، (1383)، تکنولوژی بتن پیشرفته، ریز ساختار، خواص و اجزای بتن.

    2 – محمد ابراهیم­زاده نجف­آبادی، (1374)، تاثیر سه نوع الیاف داخلی بر روی پیوستگی بین فولاد و بتن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.

    4- Mostafa. Khanzadi, ­­­­­Mohsen.Tadayon, Hamed.Sepehri and Mohammad.Sepehri, (2009), Influence of  Nano-Silica Particles on Mechanical Properties and Permeability of Concrete, Department of Civil Engineering, Science & Technology University of Tehran, Iran

    5 –  نویل و بروکس، ترجمه علی­اکبر رمضانیانپور، محمد رضا شاه­نظری، (1383)، تکنولوژی بتن.

    6 -ACI Committee 544, (2000), State of the Art Report on Fibrereinforceed concrete, ACI 544, 1R-96, ACI Manual of Concrete Practice.

    7- ACI Committee 544, ( Reapproved 1999), Measurement of properties of Fibre Reinforced concrete, ACI 544,2R-89, ACI Manual of Concrete Practice.

    8- ACI Committee 544, (Reapproved 1998), Guide for specifying, proportiononing, Mixing, Placing and Finishing Steel Fibre Reinforced Concrete, ACI 544, 3R-93, ACI Manual of Concrete Practice.

    9- ACI Committee 544, (Reapproved 1999) , Design Consideration for Steel Fibre Reinforced Concrete, ACI 544, 4R-88, ACI Manual of Concrete Practice.

    10- Japan Society of  Civil Engineering Standard, JSCE-SF, (1986), Metod of making steel fibre reinforced Concrete in laboratory.

    11 –  ابوالفضل حسنی، سعید محمد، (1378)، تاثیر الیاف فولادی در کنترل ترک­های کششی بتن، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، نشریه شماره 263.

    12 – علیرضا خالو، (1378)، رفتار و کاردبرد­های بتن الیافی، کنفرانس تخصصی بتن الیافی، دانشگاه صنعتی شریف.

    13 –علیرضا باقری، طیبه پرهیزکار ، پرویز قدوسی، افشین طاهری، (1378)، کاربرد الیاف و فرآورده­های سیمانی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن(چاپ اول).

    14- فرزین صمصامی، (1382)، الیاف پلی­پروپیلن و کاربرد آن در بتن، مجله راه و ساختمان.

    15- سیما حبیبی، مهدی محمدی شادپور، (1385)، نانوتکنولوژی و پیدایش کاربرد­های جدید، انتشارات الماس دانش.

    16- W. Sun, H. Chen, X. Luo and H. Qian, (2001), the effect of hybrid fibers and expansive agent on the shrinkage and permeability of high-performance

    17- N. Banthia, A. Duby, (2000), Measurement of flexural Toughness of  Fibre Reinforced Concrete Using Technique, Part 2, Performance of various Composites, ACI  Material Journal,Volume 97, Number 1.

    18- P.S. Songa, S. Hawang, B.C. Sheu, (2005), Strength properties of naylon and polypropylene Fibre Reinforced Concrete, Cement &Reserch 35,1546-1550.

    19- B. Perry, (2003), Reinforcing external pavements with both larg and small synthetic Fibres, Concrete, p46-47.

    20- Chunxiang. Qian, Piet. Stroeven, (2000), Fracture Propertise of concrete reinforced with steel-polypropylene hybrid fibre, Cement & Concrete 22, 343-351.

    21- Atef. Badra, Ashraf  F. Ashourb, Andrew K. Plattena, (2005), Statistical variations in impact resistance of polypropylene Fibre Reinforced Concrete, International Journal of  impact  Engineering.

    22- Cheon-Goo. Han , Yin-Seongr. Hawang, (2005), Performance of spalling resistance of  high performance concrete with polypropylene fibre contents and lateral confinement, Cement & Concrete Research 35,1747-1753.

    23- Yeol. Choia, Robert. Yuan, (2005), experimental relationship between splitting tensile strength and compressive strength of GFRC and  PFRC, Cement & Concrete Research 35, 1587-1591.

    24- P. Soroushian, H. Elyamany and K. Ostowarid, (1998), Mixed-mode Fracture Properties of Concrete Reinforced with Low Volume Fractions of  Steel and Polypropylene Fibers, Cement & Concrete Composites 20, 67-78.

    25- P. Soroushian, A. M. Alhozaimy, F. Mirza, (1999), Mechanical properties of polypropylene fiber reinforced concrete and the effects of pozzolanic materials, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia 11421.

    26- H. Toutanji, S. Mc Neil and  Z. Bayasi, (1998), chloride permeability and impact resistance of polypropylene-fiber-reinforced silica fume concrete, Cement and Concrete Research,Vol. 28, No. 7, pp. 961–968.

    27- H. Toutanji, (1999), Properties of polypropylene fiber reinforced silicafume expansive-cement concrete, Construction and Building Materials 13,171-177.

    28- W. Sun, H. Chen, X. Luo and H. Qian, (2001), the effect of hybrid fibers and expansive agent on the shrinkage and permeability of high-performance concrete, Cement and Concrete Research 31, 595-601.

    29- T. B. Aulia, (2002), Effects of  Polypropylene  Fibers on the  Properties of High-Strength Concretes, Lacer No. 7. 

    30- Chunxiang. Qian, Piet. Stroeven, (2006), Fracture properties of concrete reinforced with steel-polypropylene hybrid fibres, Southeast University, Nanjing 210096, People's Republic of  China.

    31- Zengzhi. Sun, Qinwu. Xu, (2009), Microscopic, physical and mechanical analysis of polypropylene fiber reinforced concrete, University of Texas at Austin, TX 78712, USA.

    32- Luciano. Senff, Joao. A. Labrincha, Victor. M. Ferreira, Dachamir. Hotza, Wellington. L. Repette, (2009), Effect of nano-silica on rheology and

    33- J. Y. Shih, T. P. Chang, T. C. Hsiao, (2006), Effect of  Nanosilica on characterization of Portland cement composite, Materials Science and engineering A424, 266-274.

    34- J. Tao, (2005), Priliminary study on the water permeability and microstructure of concrete incorporating nano-Sio2 , Cement & concrete Research 35, 1943-1947.

    35- H. Li, M. H. Zhang, J. Ou, (2006), Abration  resistance of  concrete containing  nano-particle s for pavement, water260, 1262-1266.

    36- مستوفی­نژاد، حاتمی، (1383)، اثر الیاف پلی­پروپیلن بر ترک خوردگی ناشی از آبرفتگی پلاستیک و کارایی بتن، نشریه دانشکده مهندسی، سال شانزدهم، شماره اول.

    37- علیرضا خالو، بررسی ترکهای جمع­شدگی در بتن مسلح به الیاف پلی­پروپیلن، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس بین­المللی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، ص 205-211.

    38- Mahmoud. Nili, V. Afroughsabet, (2009), The effects of silica fume and polypropylene fibers on the impact resistance and mechanical properties of concrete, Civil Eng. Dept, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I.R, Iran.

    39- Mostafa. Khanzadi, Mohsen. Tadayon, Hamed.Sepehri,and Mohammad. Sepehri, (2009), InfluenceofNano-Silica Particles on Mechanical Properties and Permeability of Concrete, Department of Civil Engineering, Science & Technology University of Tehran, Iran.

    40- A. Bentur, S. Mindess, (1990), Fibre reinforced Cementition composites, Elseveir Science publishing Ltd, New York, United State of  America.

    41- fresh properties of cement pastes and mortars, Construction and Building Materials 23, 2487–2491.

    42- علیرضا رهایی، (1384)، ترمیم وتقویت سازه­های بتن مسلح با الیاف پلیمری مرکب (FRP)، انتشارات دانشگاه تفرش.

    43- احمد­رضا براتی­فر، (1378)، بررسی و ارزیابی تاثیر افزایش الیاف مختلف به بتن بر روی استحکام مکانیکی بتن و میزان خوردگی آرماتورهای درون آن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی شیمی.

    44- V. Bindiganavile, N. Banthia, (2001), Polymer and steel fibre-reinforced cementitious composites under Impact loading- part1, Bond-slip response, ACI Material Journal, v98.

    45- R. Brown, A. Shukla and K. R. Natarajan, (2002), fibre Reinforcement of Concrete Structure , URITC  PROJECT  NO. 536101 , University of  Rhode Island.

    46- G. Quercia, H. Brouwers, (2010), Aplicationof  Nano-silica (ns)  in concrete mixture, 8th fib PhD Symposium in Kgs. Lyngby, Denmark.

    47- J. Newman, B. Choo, (2003), Advanced Concrete Technology(concrete propertises), First published, Elseveir 1td.280-290.

    48- علی اکبر رمضانیانپور، شاپور طاحونی، منصور پیدایش(اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، (1380)، دستنامه اجرای بتن، تهران، انتشارات علم­وادب.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر نانوسیلیس بر خواص مکانیکی و دوام بتن های حاوی الیاف پلی پروپیلن

تابستان 1390  کارشناسي­ ارشد رشته : عمران  گرايش : سازه چکيده :    در اين پايان­نامه اثر نانوسيليس بر روي خواص مکانيکي و دوام بتن حاوي الياف پلي­پروپيلن بر

The effect of fiber and pozzolanic materials on the mechanical properties of glass fiber reinforced concrete پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه چکیده خرابی و انهدام بتن به شدت به تشکیل ترک­ها و ریز ترک­ها بستگی دارد. با افزایش بار­گذاری, ریز ترک­ها به هم متصل شده و ترک­ها را تشکیل می­دهند. به ‌منظور رفع این مشکل و همچنین ایجاد شرایط همگن، در چند دهه اخیر از یک­سری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته عمران - سازه چکیده: یکی از مشکلات مهم در طراحی لرزه ای و اجرای ساختمان ها وزن مرده قابل توجه بکار رفته در آن است. از این رو درصورت استفاده از بتن سبکی که دارای خواص مکانیکی مطلوب باشد، امتیازات قابل توجهی را میتوان به دست آورد که از جمله آن کاهش در بار مرده و نیروی زلزله می باشد که در نهایت به اقتصادی شدن طرح منجر خواهد شد. با توجه به ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران سازه چکیده بتن مسلح به فولاد، مصالحی است که بنا به دلایلی همچون مقاومت فشاری مناسب، هزینه تهیه پایین و در دسترس بودن مصالح خام، بطور گسترده در سازه‌های مهندسی عمران بکار برده می‌شود. اما بتن مسلح تهیه شده از خمیر سیمان، سنگدانه‌های معمولی، و میلگرد‌های فولادی دارای نقاط ضعفی مانند وزن زیاد، خوردگی فولاد، و ترک‌های ناشی از جمع ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: در این مطالعه اثر برخی از پارامترهای مؤثر بر مقاومت های بتن پلیمری بر پایه رزین اپوکسی شامل سخت کننده، فیلر و حلال مورد بررسی قرار گرفته است. خاکستر پوسته برنج و خاکستر ساقه جارو به عنوان فیلر و مخلوط استون- تولوئن با نسبت 50-50% به عنوان حلال در ساخت نمونه ها بکار رفته است. بر طبق نتایج آزمایش ها، افزودن ...

  پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه مهرماه 1390 فصل اول کليات     1-1 مقدمه در سالهاي اخير پيشرفت­هاي زيادي در زمينه­ي

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه واکنش قلیایی سنگدانه­ها[1](AAR)، واکنشی شیمیایی است که در برخی از سازه ­های بتنی رخ می­دهد. (AAR) واکنشی بین مایعات قلیایی درون حفره­ها و سنگدانه­های سیلیسی است. خرابی بتن شامل انبساط و ایجاد ترک در اثر واکنش قلیایی سنگدانه­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. علاوه بر آن پلیمرهای تقویت شده با الیاف به شکل صفحه یا ورق ...

ثبت سفارش