پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها

word 3 MB 31435 87
1390 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی عمران گرایش سازه

    واکنش قلیایی سنگدانه­ها[1](AAR)، واکنشی شیمیایی است که در برخی از سازه ­های بتنی رخ می­دهد.  (AAR) واکنشی بین مایعات قلیایی درون حفره­ها و سنگدانه­های سیلیسی است. خرابی بتن شامل انبساط و ایجاد ترک در اثر واکنش قلیایی سنگدانه­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. علاوه بر آن پلیمرهای تقویت شده با الیاف به شکل صفحه یا ورق می­توانند مزایای اقتصادی زیادی در صنعت ساختمان ایجاد کنند. پیشرفت­های اخیر در FRP اشاره می­کند که آن­ها در آینده نقش عظیمی در ساختمان­ها و کاربردهای تعمیراتی خواهند داشت. در دهه­ی گذشته، FRPها در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی یافته است. رشد تقاضای استفاده از FRPها در سازه­های بتنی نیاز زیادی برای درک رفتار کوتاه مدت و بلند مدت این مواد کامپوزیتی تحت شرایط محیطی و بارگذاری مختلف ایجاد کرده است. لذا در این تحقیق دوام تیرهای بتن مسلح تقویت شده با GFRP[2] تحت واکنش قلیایی   سنگدانه­ها بررسی شده است.

    بدین منظور دو نوع بتن ساخته شد: یکی بتن فعال تحت واکنش قلیایی سنگدانه و دیگر بتن غیرفعال. برنامه­ی آزمایشگاهی شامل ساخت 16 تیر بتن مسلح می­باشد که در هشت گروه تقسیم­بندی می­شوند. همچنین جهت ارزیابی تأثیر دورپیچ، دو تیر در انتهای ورق و نزدیک تکیه­گاه­ها با یک لایه ورق 5   سانتی­متری GFRP دورپیچ شدند. برای تسریع در انجام واکنش قلیایی، میزان قلیایی بتن فعال با افزودن هیدروکسید سدیم به آب اختلاط از 66/0 درصد نسبت به وزن سیمان به 75/1 درصد قلیایی معادل رسید. پس از 8 ماه برای ارزیابی تأثیر GFRP در تقویت تیرها و اثر واکنش قلیایی سنگدانه­ها مقاومت خمشی و خیز وسط دهانه تیر های تقویت شده با تیر های کنترل، و تیرهای همتا مقایسه شدند. نتایج نشان داد که مقاومت خمشی تیرهای بتن مسلح با چسباندن صفحه­ی GFRP به سطح کششی آن­ها افزایش پیدا   می­کند و واکنش قلیایی سنگدانه­ها، مقاومت خمشی تیرها را کاهش می­دهد.

     

    فصل اول

    کلیات

     

     

    1-1 مقدمه

    در سالهای اخیر پیشرفت­های زیادی در زمینه­ی مهندسی زلزله و طراحی سازه­ها انجام گرفته است بگونه­ای که امروز با اعتماد و اطمینان بیشتری می­­توان سازه­های مقاوم در برابر زلزله را طراحی نمود. بسیاری از سازه­ های بتنی به دلایل 1- خطاهای محاسباتی 2- اشتباه در ساخت و اجرا 3- ضعف آیین­نامه­های قدیمی 4- تغییر کاربری سازه و بارهای  بهره­برداری وارده به سازه 5- خوردگی و زنگ زدگی آرماتورها و . . . ضوابط آیین نامه­های جدید را ارضا نمی­کند، به همین جهت تقویت         سازه­ها با پلیمرهای مسلح شده با الیاف [1](FRP) به شکل صفحه یا ورق، مزایای اقتصادی قابل توجهی در صنعت ساختمان ایجاد می­کنند. پیشرفت­های اخیر در FRP اشاره می­کند که در آینده این مواد نقش بزرگی در کاربردهای ساختمانی و ترمیم سازه­ها خواهند داشت.

    در دهه­ی گذشته FRP کاربردهای زیادی در مهندسی عمران پیدا کرده است. رشد تقاضا برای استفاده از FRP در تقویت تیرها، ستون­ها، دیوارها، دال­ها و لوله­های بتنی نیاز زیادی برای درک رفتار کوتاه مدت و دراز مدت سیستم کامپوزیت تحت وضعیت بارگذاری و شرایط محیطی مختلف ایجاد کرده است. مواد مرکب ممکن است شرایط بهره­برداری مختلفی را تحمل کنند که احتمال دارد برخی شرایط تهاجمی واقعی را شامل شوند. برای مثال، آب و هوای گرم و مرطوب، دمای بالای طولانی مدت، تغییرات ناگهانی درجه­ حرارت محیط و خوردگی شیمیایی می­تواند دوام FRP را تحت تأثیر قرار دهد. چسبندگی و پیوستگی مواد مرکب ممکن است دستخوش فرسایش محیطی شده و بر پیوند سطح مشترک بتن و این مواد تأثیر بگذارند. این ممکن است، عملکرد و دوام سیستم کامپوزیت را دگرگون سازد. دلیل دیگری برای این­چنین عدم اتصال بین کامپوزیت و بتن، متناسب نبودن دمای بین الیاف و ماتریس است که می­تواند تنش­های فشاری در الیاف ایجاد کند. دلیل دیگر توانایی مواد مرکب در جذب رطوبت می­باشد که ممکن است بر یکپارچگی بین الیاف و ماتریس تأثیر بگذارد.

     

    هم اکنون استفاده از FRP در تقویت سازه ­ها به طور چشمگیری افزایش یافته این در حالیست که در مورد دوام FRP اطلاعات کافی در دسترس نمی­باشد که یکی از این موارد واکنش قلیایی  سنگدانه­ها است. در این تحقیق از پلیمر مسلح شده با الیاف شیشه [2](GFRP) از نوع E-glass[3] که از نظر الکتریکی عایق خوبی بوده و دارای مقاومت مکانیکی نسبتاً بالایی می­باشد و در مقایسه با سایر الیاف، قیمت ارزان و مناسبی دارد، استفاده شده است.

    خرابی سازه ­های بتنی در نتیجه واکنش بین مایعات قلیایی درون حفره­ها (که عمدتاٌ منشأ آن­ها از سیمان پرتلند است) و کانی­های واکنش­زا که در بعضی از سنگدانه­هاست می­تواند اتفاق بیافتد. این مکانیزم خرابی به نام واکنش قلیایی سنگدانه، شناخته شده و به شکل­های مختلف روی می­دهد که از همه معمولتر واکنش قلیایی- سیلیکاتی است. این واکنش اولین بار در سال 1940(1319شمسی) در ایالات متحده گزارش شده است[1]. هر چند که خرابی در اثر این واکنش در کشور ما به ندرت گزارش گردیده است ولی احتمالاٌ تعداد زیادی از سازه­های بتنی کشور ما از جمله سد شهریار واقع در استان آذربایجان شرقی که سنگدانه­ها از آنجا تهیه شده است نیز تحت تأثیر این واکنش قرار دارند. این در حالیست که در صورت استفاده از با سیمان با قلیایی زیاد احتمال بروز این واکنش بیشتر می­باشد. از این­رو توجه به این واکنش با اهمیت خواهد بود.

     واکنش قلیایی- سیلیسی عمومی­ترین نوع واکنش قلیایی سنگدانه­ها در جهان است و هنگامی بروز می­کند که واکنش بین محلول قلیایی درون حفره­ها و کانی­های سیلیسی در بعضی از سنگدانه­ها رخ دهد و تشکیل ژل قلیایی سیلیکات کلسیم بدهد.  ژل یاد شده آب را جذب نموده و افزایش حجم پیدا می­کند که در نتیجه ترک خوردن بتن را به همراه دارد. از واکنش های دیگر قلیایی سنگدانه­ها، واکنش قلیایی-کربناتی است. این واکنش وقتی رخ می­دهد که قلیایی­های سیمان با سنگدانه­ های آهکی دولومیتی واکنش نشان دهند. واکنش قلیایی سنگدانه­های فعال بعد از عمل­آوری بتن صورت می­گیرد و سبب انبساط درونی و تخریب بتن می­گردد، لذا مقاومت پیوستگی FRP و بتن نسبت به زمان و تحت شرایط محیطی ناملایم نیازمند بررسی و درک عوامل مؤثر بر FRP هنگامی که در معرض شرایط محیطی مختلف قرار می­گیرد، می­باشد.

     

     

    1-2 ضرورت انجام تحقیق

    در طی سال­های اخیر، موضوع تقویت و مقاوم­سازی سازه­ ها بطور گسترده­ای در جوامع علمی و مهندسی مطرح گردیده است.در این ارتباط، بسته به نوع سازه و هدف از مقاوم سازی، روش­های متنوعی از سوی محققین پیشنهاد شده است. از سوی دیگر واکنش قلیایی سنگدانه­های فعال که بعد از عمل­آوری بتن صورت می­گیرد و سبب انبساط درونی و تخریب بتن می­گردد، می­تواند سبب ایجاد خرابی و خسارت زیادی در سازه­های بتنی گردد. یکی از روش هایی که به طور گسترده در مورد ترمیم و تقویت اعضای بتنی مورد استفاده قرار گرفته و در حال افزایش است، کاربرد ورقهای FRP می­باشد. لذا درک رفتار کوتاه مدت و دراز مدت سیستم کامپوزیت تحت وضعیت بارگذاری و شرایط محیطی مختلف و شناخت و تشخیص انجام واکنش قلیایی در اعضای سازه­ای بتن مسلح کاملاً ضروری      می­باشد.

     

     

    1-3 اهداف تحقیق

    از اهداف این تحقیق می­توان موارد زیر را برشمرد:

     

    · بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با پلیمر های تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) تحت واکنش قلیایی سنگدانه­ها.

    بعد از انجام واکنش قلیایی در تیرها و تقویت آن­ها با GFRP، این تیرها از نظر تحمل بار خمشی با تیرهایی که در آن­ها واکنش قلیایی صورت نگرفته مقایسه می­شوند.

     

    · بررسی دوام تیرهای بتن مسلح تقویت شده با ورق GFRP در محلول قلیایی.

    تأثیر محلول هیدروکسید سدیم یک نرمال در انجام واکنش قلیایی و نقش GFRP در بهبود مقاومت خمشی تیرها بررسی می­شود.

     

    · بررسی تأثیر ورق GFRP بر افزایش مقاومت خمشی تیرهای بتن مسلح تقویت شده با این ورق­ها.

    تاثیر ورقGFRP در بهبود مقاومت خمشی تیرهای بتن مسلح تقویت شده با این ورق­ها در مقایسه با تیرهای بدون تقویت بیان می­شود.

     

     

    1-4 روش تحقیق

    با توجه به اهداف ذکر شده از روش تحقیق تجربی استفاده شده است. لذا پس از پس از جمع­آوری مطالب درباره تقویت تیرهای بتن مسلح با FRP و دوام مواد کامپوزیتی در محیط­های مختلف و همچنین تأثیر افزودنی قلیا بر بتن و تشریح واکنش قلیایی سنگدانه­ها، مصالح و مواد بکار رفته در این تحقیق تشریح می­شوند که این موارد در فصل دوم و سوم ارائه شده­اند. سپس دو سری تیر بتن مسلح یکی حاوی ماسه فعال و دیگری با ماسه غیر فعال طراحی و ساخته شد. براین اساس 16 تیر بتن مسلح 400×80×80 میلیمتر قالب­بندی و بتن­ریزی گردید و پس از 28 روز عمل آوری به هشت گروه تقسیم­بندی شدند و در دو شرایط محیطی  قرار گرفتند. این تیرها به مدت هشت ماه در این محیط­ها نگهداری و سپس تحت آزمایش خمش تک نقطه­ای تست شدند.

    در فصل چهارم جزئیات ساخت و طراحی نمونه­ها و روند انجام آزمایش بطور کامل ارائه شده است. پس از انجام آزمایش بار گسیختگی تیرها و جابجایی متناظر با آن­ها بدست آمد که نتایج با هم مقایسه شدند و تحت بررسی بیشتر قرار گرفتند. همچنین برای اندازه­گیری انبساط نمونه­ها 6 تیر غیر مسلح نیز در نظر گرفته شد که در فصل پنجم نتایج آزمایش  نمونه­ها و بحث و بررسی بر روی نتایج صورت گرفته و در پایان نتایج  حاصل از این تحقیق بیان شده است.

     

     

     

     

    فصل دوم

    مروری بر تحقیقات انجام شده

     

     

    2-1 مقدمه

    به دنبال فرسوده شدن سازه­ها و نیاز به تقویت آنها برای برآورده کردن شرایط سخت گیرانه طراحی، طی دو دهه اخیر تاکید فراوانی بر روی تعمیر و مقاوم­سازی سازه­ها در سراسر جهان صورت گرفته است. از طرفی، بهسازی لرزه ای سازه ها بخصوص در مناطق زلزله خیز اهمیت فراوانی یافته است. در این میان تکنیک استفاده از مواد مرکب FRP به عنوان مسلح کننده خارجی به دلیل اجرای سریع در مقاوم­سازی و احیای سازه­ها جذابیت ویژه­ای یافته­اند. تکنولوژی استفاده از مصالح FRP روی اعضای سازه­ای نخستین بار در ((پژوهشگاه و آزمایشگاه مرکزی سوئیس)) معرفی شد [2]. البته قبل از آن، از سال 1984، آزمایش­هایی در زمینه­ی تقویت تیرهای بتن مسلح با صفحات پلیمری کربن[4] (CFRP)، انجام شده بود. مزیت اصلی مصالح FRP نسبت بالای مقاومت به وزن و مقاومت زیاد در مقابل خوردگی است.

    مقاومت بالا با وجود وزن کم، سبب می­شود که جابجایی و حمل و نقل آنها راحت­تر باشد و  هزینه­ی استفاده از آنها و نیروی کار کاهش یابد و مقاوم بودن آنها در برابر خوردگی سبب دوام و پایداری عملکرد آنها می­شود. مقاومت صفحات FRP حداقل 2 تا 10 برابر صفحات فولادی است در حالیکه وزن آنها تقریباٌ 20 درصد وزن فولاد است [3]. استفاده از صفحه­ی پلیمر مسلح شده با الیاف شیشه (GFRP) به دلیل مقاومت بالای آن نسبت به وزن­شان و پایداری در محیط­های خورنده رو به افزایش است. الیاف شیشه بر اساس خواص و ترکیب شیمیایی آن­ها تقسیم­بندی می­شوند یک نمونه از این الیاف نوع E-Glass[5] است که به دلیل مقاومت کششی و الکتریکی بالا بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد اما، عمده دلیل استفاده از GFRP در مهندسی عمران ارزانی آن می­باشد.

     

     

    دوامFRP  شامل مقاومت در برابر ترک­خوردگی، اکسیده­شدن، تجزیه­ی شیمیایی، ناپیوستگی، آب، خستگی، و عوامل ناشی از اشیاء خارجی برای یک دوره­ی مخصوص از زمان تحت شرایط بارگذاری مقتضی و تحت در معرض قرار گرفتن شرایط بهره­برداری می­باشد. در تیرهای مسلح تقویت شده باFRP ، علاوه بر خود المان تیر، نواحی اصلی تأمین دوام، خود کامپوزیت FRP و سطح مشترک بتن به کامپوزیت می­باشد. دوام سیستم رزین به چند عامل بستگی دارد که شامل اجزا و خواص رزین همچنین زمان وشرایط عمل­آوری می­باشد. کامپوزیت­های FRP از عوامل گوناگونی تأثیر­ می­پذیرند، که بستگی به محیط بهره­برداری دارد. عملکرد دراز مدت پیوند بین بتن و کامپوزیت FRP، به چسب و بتن بستگی دارد[4].

       آب منفذی بتن دارای خاصیت قلیایی بالا باpH  بالاتر از 13 عاملی مورد توجه در دوام کامپوزیت FRP است. تنها الیاف کربن در محیط­های قلیایی مقاوم هستند در صورتیکه الیاف شیشه در این محیط­ها مقاوم نیستند. ماتریس رزین الیاف را محافظت می­کند و معمولاٌ تجزیه را به تأخیر می­اندازد و عملکرد کلی کامپوزیت FRP به نوع و کیفیت ماتریس و الیاف   تقویت­کننده بستگی دارد. ترکیب یون­های قلیایی و pH بالا ممکن است منجر به تجزیه رزین یا پیوند بین رزین و لایه­ی بتن شود. همچنین واکنش قلیایی سنگدانه­های فعال بعد از عمل­آوری بتن صورت می­گیرد و سبب انبساط درونی و تخریب بتن می­گردد، لذا مقاومت پیوستگی FRP و بتن نسبت به زمان و تحت شرایط محیطی ناملایم نیازمند بررسی و درک عوامل مؤثر بر FRP هنگامی که در معرض شرایط محیطی مختلف قرار می­گیرد، می­باشد[5].

     

     

    2-2 خصوصیات مواد مرکب

    کلمه­ی مرکب در علم مهندسی مواد به معنی ترکیب دو یا چند ماده در مقیاس ماکروسکپی    می­باشد. بعضی از مواد در مقیاس میکروسکپی نیز با هم ترکیب می­شوند مانند آلیاژها؛ اما نتیجه­ی این ترکیب در مقیاس ماکروسکپی، معمولاً یک ماده­ی همگن می­باشد. خصوصیاتی که در مواد مرکب می­توانند مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از: مقاومت مکانیکی، وزن، تأثیرات درجه­ی حرارت، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، خستگی، اقتصاد و . . . در ادامه به شرح مختصری از خصوصیات این الیاف پرداخته می­شود.

     

     

    الیاف تشکیل دهنده

    FRP (Fiber Reinforced Polymer)، نوعی ماده­ی کامپوزیت متشکل از دو بخش فیبر یا الیاف تقویتی است که به وسیله­ی یک ماتریس رزین از جنس پلیمر احاطه شده است. با تقویت کردن پلیمر توسط الیاف کربن اولین باری بود که پلیمرها قادر بودند با فلزات جهت کابردهای ساختاری مشابه به رقابت بپردازند. در شکل 2-1 اجزای تشکیل دهنده­ی FRP نشان داده شده است [6].

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    Durability Study of GFRP Reinforced Concrete Beams Under Alkali Reaction of Aggregates

     

    Alkali–aggregate reactivity (AAR) is a chemical reaction that occurs in some concrete structures. AAR is a reaction between pore solution alkali hydroxide and some siliceous aggregates. The concrete damage including expansion and cracking induced by AAR is very important. Moreover, Fiber reinforced polymers (FRPs) in the form of sheets or plates can offer substantial economic advantages for the construction industry. Recent advances in FRPs, indicate that they have considerable potential in the future construction and repair applications. In the last decade, FRPs have found many applications in civil engineering industry. The demand growing for the use of FRPs in concrete structures created a great need for understanding the short and long-term behavior of the composite materials under different loading and environmental conditions. Therefore, durability study of reinforced concrete (RC) beams strengthened with GFRP sheets under alkali reaction of aggregates was considered in this investigation

     For the purpose, Two concretes were formulated: reactive concrete that undergoing alkali aggregate reaction and non-reactive concrete. The test program consisted of sixteen beams categorized into eight groups. Also to estimate influence of shear warping, two beams confined with one layer GFRP at the end of flexural GFRP sheets. To aceelerate alkali reaction of aggregates, the alkali content of reactive concrete were increased from 0.66% to 1.75% of (Na2O)e of the cement mass by adding NaOH to the water of mix design. after 8 months The flexural capacity and mid span deflection of the strengthened groups were compared with control ones to evaluate the effectiveness of strengthening and Alkali aggregates reactivity. The results indicated that the flexural strength of RC beams could be increased by using GFRP sheets at the tension face of beams and       Alkali–aggregate reactivity decreases  flexural strength of RC beams.

     

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1 مقدمه ......................................................................................................................................................................................

    1

    1-2  ضرورت انجام تحقیق .........................................................................................................................................................

    2

    1-3 اهداف تحقیق ........................................................................................................................................................................

    3

    1-4 روش تحقیق ..........................................................................................................................................................................

    3

     

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته

    2-1 مقدمه .......................................................................................................................................................................................

    5

    2-2 خصوصیات مواد مرکب .........................................................................................................................................................

    6

    2-2-1 الیاف تشکیل دهنده..................................................................................................................................................

    6

    2-2-2 خصوصیات ماتریس ..................................................................................................................................................

    10

    2-2-3 فرآیند ساخت مواد مرکب .......................................................................................................................................

    11

    2-2-4 استفاده از FRP در سازه­های بتن آرمه ..............................................................................................................

    11

    2-2-5 مقایسه­ی FRP و فولاد در مقاوم­سازی سازه­ها .................................................................................................

    17

    2-3 تحقیقات انجام شده بر روی تقویت تیرها با FRP ........................................................................................................

    18

    2-4 تحقیقات انجام شده بر روی واکنش قلیایی سنگدانه­ها ................................................................................................

    21

    2-4-1 مقدمه............................................................................................................................................................................

    21

    2-4-2 واکنش قلیایی- سیلیسی ........................................................................................................................................

    22

    2-4-3 واکنش قلیایی-­سیلیکاتی ........................................................................................................................................

    22

    2-4-4 واکنش قلیایی- کربناتی ..........................................................................................................................................

    22

    2-4-5 سایر واکنش­های قلیایی سنگدانه­ها ......................................................................................................................

    23

    2-4-6 برخی ازتحقیقات انجام گرفته در خصوص واکنش قلیایی سنگدانه­ها............................................................

    23

    2-5 تحقیقات انجام شده بر روی دوام تیرهای تقویت شده با FRP .................................................................................

    25

     

    فصل سوم : مواد

    3-1 مقدمه ......................................................................................................................................................................................

    29

    3-2 سیمان .....................................................................................................................................................................................

    29

    3-3 سنگدانه­ها ...............................................................................................................................................................................

    30

    3-3-1 آزمایش­های تشخیص فعال بودن سنگدانه­ها ....................................................................................................

    31

    3-3-2 عوامل مؤثر بر واکنش قلیایی سنگدانه‌ها در بتن .............................................................................................. 

    33

    3-3-3 نسبت بحرانی .............................................................................................................................................................

    34

     

    3-4 بتن ...........................................................................................................................................................................................

    35

    3-5 فولاد .........................................................................................................................................................................................

    37

    3-6 FRP و رزین ..........................................................................................................................................................................

    37

     

    فصل چهارم: روش کار

    4-1 مقدمه .......................................................................................................................................................................................

    39

    4-2 طراحی تیرها............................................................................................................................................................................

    39

    4-2-1 طراحی تیرهای بتن مسلح.......................................................................................................................................

    41

    4-2-2 محاسبه­ی ظرفیت خمشی تیرهای تقویت شده با GFRP.............................................................................

    44

    4-3 برنامه­ی آزمایشگاهی..............................................................................................................................................................

    48

    4-3-1 تیرهای بتن مسلح ساخته شده با بتن دارای ماسه­ی غیرفعال........................................................................

    50

    4-3-2 تیرهای بتن مسلح ساخته شده با بتن دارای ماسه­ی فعال..............................................................................

    51

    4-4 آماده سازی نمونه­های آزمایشگاهی....................................................................................................................................

    52

    4-5 چگونگی انجام آزمایش .........................................................................................................................................................

    53

     

    فصل پنجم: نتایج آزمایشات

    5-1 مقدمه .......................................................................................................................................................................................

    55

    5-2 اندازه گیری انبساط ناشی از واکنش قلیایی سنگدانه­ها..................................................................................................

    55

    5-3 نتایج آزمایش خمش تیرها....................................................................................................................................................

    57

    5-3-1 منحنی بار تغییر مکان و مد گسیختگی تیرها.....................................................................................................

    58

    5-3-2 تأثیر دورپیچ نمودن تیرها در انتهای ورقGFRP.............................................................................................

    66

     

    فصل ششم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

    6-1 مقدمه.........................................................................................................................................................................................

    68

    6-2 نتیجه­گیری .............................................................................................................................................................................

    68

    6-3 موارد پیشنهادی جهت تحقیقات آتی.................................................................................................................................

    69

     

    فهرست منابع ......................................................................................................................................................................................

    70

     

    منبع:

     

     

    [1] Stanton، T. E. (1940). "Expansion of Concrete through Reaction between Cementand Aggregate." Proceedings، ASCE، V. 66، No. 10، pp. 1781-1811.

    [2] Meier، U.، Deuring، M.، Meirer، H.، Schwegler، G. (1993). "CFRP bonded sheets، Fiber-Reinforced-Plastic (FRP) Reinforcement for Concrete Structures." Properties and Aplications، edited by Nanni، A. Elsevier Science، Amsterdam، The Netherlands.

     [3] Darby، J. J. (1999). "Role of Bonded Fiber-Reinforced Composites in Strengthening of Structures." Strengthening of Reinforced Concrete Structures Using Externally-Bonded FRP Composites in Strauctural and Civil Engineering، edited by L. C. Hollaway and M. B. Leeming، Woodhead Publishing، Cambridge، UK.

    [4] ACI 440L. (2005). "Durability of Fiber Reinforced Polymer (FRP) Composites Used With Concrete." American Concrete Institute (ACI), Committee 440، Draft Report.

    [5] Karbhari، V. M.، Chin، J. W.، Hunston، D.، Benmokrane، B.، Juska، T.، Morgan، R.، Lesko، J. J.، Sorathia، U.، Reynaud، D. (2003). "Durability Gap Analysis for Fiber-Reinforced Polymer Composites in Civil Engineering." Journal of Comp. Const.، ASCE.، Vol. 7، No. 3، PP. 238-247.

    [6] Teng، J. G.، Chen، J. F.، Smith، S. T. (2001). "FRP Strengthened RC Beams." Assessment of Debonding Strength Models، Vol. 24، PP. 397-417.

    [7] Meier، U. and Winistorfer، A. (1995). "Retrofitting of Structures through External Bonding of CFRP Sheets". Non- Metallic (FRP) Reinforcement for Concrete Structures، Proceedings of the second International RILEM Symposiun، Ghent، Belgium، edited by L. Taerwe، pp. 509-516، E & FN Spon، London. UK.

    [8] Barbero، E. J. (1999). "Introduction to Composite materials design." Taylor & Francis Publications.

    [9] MBraceTM Composite Strengthening System Engineering Desing Guidelines، (2002). Third Edition. Mastet Builders، Inc.، Cleveland، Ohiio.

    [10] Teng، J. G.، Chen، J. F. Chen، S. T.، Smith، Lam، L. (2002). "Fiber Reinforced Polymers Strengthened RC Structures." John Wiley & Sons، UK، PP. 245.

    [11] Chaar، G. K.، Lamb، G. E. (2002). "Design of Fiber Reinforced Polymer Materials for Seismic Rehabilitation of Infilled Concrete Structures. " US Army Corps of Engineering Research and Development Center.

    [12] Bodin، F. B،. David، E. (2004). "Use of Carbon Textile to control premature failure of Reinforced Concrete Beams Strengthened with bonded CFRP Plates." Journal of textiles، France: University of lille، Vol. 33، No. 3.

    [13] Vistap، M.، Zhao، K. L. (2000). "Use of Composites for 21st Century Civil Infrastructure." Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering. University of California، San Diego، La Jolla Ca، Vol. 185، PP. 433-454.

    [14] Al-Salloum، Y. A. (2009). "Flexural Behavior of RC Beams Strengthened with FRP Composite Sheets Subjected to Different Load." Department of Civil Engineering، King Saud University P.O. Box 800، Riyadh 11421، Saudi Arabia.

    [15] Almusallam، T. H ،.and Al-Salloum، Y. A. (2006). "Use of  Glass FRP Sheets as External Flexure Reinforcement in RC Beams." Department of Civil Engineering، King Saud University P.O. Box 800، Riyadh 11421، Saudi Arabia.

     [16] Malek، A. M.، Patel، K. (2002). "Flexural Strengthening of Reinforced Concrete flanged Beams with Composite Laminates." Journal of Composites for Construction، Vol. 6، No. 2، pp. 97-103.

    [17] Alagusundaramoorthy، P.، Harik، I. E.، Choo، C. C. (2003). "Flexural Behavior of R/C Beams Strengthened with Carbon Fiber-Reinforced Polymer Plates and Steel." Journal of Composites for Construction، Vol. 7، No. 4، pp. 292-301.

    [18] Duthinh، D.، Starnes، M. (2004). "Strength and Ductility of Concrete Beams Reinforced with Carbon Fiber Reinforced Polymer Sheets or Fabric." Journal of Composites for Construction، Vol. 8، No. 1، pp. 59-69.

    [19] Meissner، H. S. (1941). "Cracking in Concrete due to Expansion Reaction Between Aggregate and High-Alkali Cement as Evidenced in Parker Dam."  Proc. Am. Conc. Inst. 37، pp. 549–568.

    [20] حاج قاسمعلی، سعید (1386). " بررسی رفتار خمشی تیرهای بتن مسلح تحت اثر واکنش قلیایی در بارگذاری دراز مدت." پایان نامه­ی دکتری دانشکده­ی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    [21] Burrows، R. W. (1998). "The Visible and Invisible Cracking of Concrete." ACI Monograph No. 11، The American Concrete Institute، Farmington Hills، MI،  pp. 78.

    [22] Blaine، R. L.، Arni ، H. T.، Evans، D. H.، Defore، M. R.، Clifton، J.R.، Methey، R. G. (1971). "Compilation of Data from Laboratory Studies." Building Science Series 36، Part 6 42، National Bureau of Standards، Washington، DC، pp. 115.

    [23] Osbaeck، B. (1984). "The Influence of Alkalis on Strength Development of Blended Cements." The Chemistry and Chemically Related Properties of Cement، Br. Ceram. Proc. 35، pp. 375– 383.

     [24] Odler، I.، Wonnemann، R. (1983). "Effects of Alkalies on Portland Cement Hydration." Alkali Oxides Incorporated into the Crystal Lattice of Clinker Minerals، Cem. Concr. Res. 13، pp. 477– 482.

     [25] Vivian، H. E. (1950). "Studies in Cement Aggregate Reaction: Part XIII." The Effect of added Sodium Hydroxide on the Tensile Strength of Mortar." Bulletin No. 256، CSIRO، Melbourne،  pp. 48–52.

    [26] Shayan، A.، Ivanusec، I. (1989). "Influence of NaOH on Mechanical Properties of Cement Paste and Mortar with and without Reactive Aggregate." 8th International Conference on Alkali–Aggregate Reaction، Society of Materials Sciences، Kyoto، Japan، pp. 715– 720.

    [27] Jawed، I.، Skalny، J. (1978). "Alkalis in cement: a review: II. Effects of Alkalis on Hydration and Performance of Portland Cement." Cem. Concr. Res. 8، pp. 37– 52.

    [28] Almusallam، T. H. (2006). "Load-Deflection Behavior of RC Beams Strengthened with GFRP­ Sheets Subjected to Different Environmental Conditions." Department of Civil Engineering، King Saud University، P.O. Box 800، Riyadh 11421، Saudi Arabia.

    [29] Rostasy، F. S. (1997). "Durability of FRP in Aggressive Environments." Proceedings of the Third International Symposium on Non-Metallic (FRP) Reinforcement for Concrete Structures، Japan: Sapporo، Vol. 2، pp. 107-114.

     [30] Katsuki، F. Uomoto، T. (1995). "Prediction of Deterioration of FRP Rods due to Alkali Attack." Proceedings of the Second International Symposium on Non-Metallic (FRP) Reinforcement for Concrete Structures، Belgium: Ghent. PP. 82–89.

    [31] Uomoto، T.، Nishimura، T. (1999). "Deterioration of Aramid، Glass and Carbon Fibers due to Alkali، Acid and Water in Different Temperatures." Proceedings of the Fourth International Symposium on Fiber Reinforced Polymer Reinforcement for Reinforced Concrete Structures، PP. 515–522.

     [32] Chajes، M. J.، Thomson، T. A.، Farschman، C. A. (1995). "Durability of Concrete Beams Externally Reinforced with Composite Fabrics." Journal of Constr. Build. Mat.، Vol. 9، No. 3، PP. 141–148.

    [33] Toutanji، H.، Ortiz، G. (1997). "Durability of Concrete Beams Strengthened with FRP Plates." Proceedings of the International Conference on Rehabilitation and Development of Civil Engineering Infrastructure Systems، Lebanon: Beirut. Vol. 2.

    [34] Green، M.، Bisby، L. A. (1998). "Effects of Freeze–Thaw Action on the Bond of FRP Sheets to Concrete." Durability of Fiber Reinforced Polymer (FRP) Composites for Construction، Canada: Kingston، Ont، Queen’s University.

    [35] Ekenel، M.، Myers، J. J.، Khataukar، A. L. (2005). "Affect of Environmental Conditions During Installation Process on Bond Strength between CFRP Laminate and Concrete Substrate." Third International Conference Composites in Construction، France: Lyon. PP. 397–404.

    [36] Almusallam، T. H.، Al-Salloum، Y. A.، Alsayed، S. H. (2001). "Behavior of Concrete Cylinders Confined with GFRP Sheets in Severe Environmental Conditions." Proceedings of the Third International Conference on Concrete Under Severe Conditions، Canada: Vancouver. PP. 1723-1729.

     [37] Ren، H.، Hu، A.، Zhao، G. (2003). "Freeze–Thaw Resistance Behavior of Bonded Joints between FRP and Concrete." Journal of Dalian Univ Technol.، Vol. 43، No. 4، PP. 495-499.

    [38] ضوابط عمومی طراحی سازه­های آبی بتنی، (1384). نشریه 312، صفحه 118.

    [39] مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، (1388). "طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه."

    [40] دفتر امور فنی تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله، (1385)."راهنمای طراحی و   ضوابط اجرایی بهسازی ساختمان­های بتنی موجود با استفاده از مصالح تقویتی FRP"، نشریه  شماره 345.

    [41] Sakai Y.، Ushijima، S.، Hayashi، S.، Sano، T. (1997). "Mechanical Characteristics of Carbon Fiber Sheet with Methyl Methacrylate Resin." Proceeding of the Third International Symposium on Non-Metallic (FRP) Reinforcement for Concrete Structures، Sapporo، Japan، Vol. 2، pp. 243-250.                                                                                                                                          


موضوع پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , نمونه پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , جستجوی پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , فایل Word پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , دانلود پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , فایل PDF پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , مقاله در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , پروژه در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , پروژه درباره پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی دوام تیر های بتن مسلح تقویت شده با GFRP تحت واکنش قلیایی سنگدانه ها

  پايان نامه‌ي کارشناسي ارشد رشته‌ي مهندسي عمران گرايش سازه مهرماه 1390 فصل اول کليات     1-1 مقدمه در سالهاي اخير پيشرفت­هاي زيادي در زمينه­ي

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران سازه چکیده بتن مسلح به فولاد، مصالحی است که بنا به دلایلی همچون مقاومت فشاری مناسب، هزینه تهیه پایین و در دسترس بودن مصالح خام، بطور گسترده در سازه‌های مهندسی عمران بکار برده می‌شود. اما بتن مسلح تهیه شده از خمیر سیمان، سنگدانه‌های معمولی، و میلگرد‌های فولادی دارای نقاط ضعفی مانند وزن زیاد، خوردگی فولاد، و ترک‌های ناشی از جمع ...

The effect of fiber and pozzolanic materials on the mechanical properties of glass fiber reinforced concrete پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی عمران- سازه چکیده خرابی و انهدام بتن به شدت به تشکیل ترک­ها و ریز ترک­ها بستگی دارد. با افزایش بار­گذاری, ریز ترک­ها به هم متصل شده و ترک­ها را تشکیل می­دهند. به ‌منظور رفع این مشکل و همچنین ایجاد شرایط همگن، در چند دهه اخیر از یک­سری ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته: عمران(M.Sc) گرايش: سازه زمستان 1393 چکيده : مقاوم ­سازي ساختمانهاي دولتي مهم، تأسيسات زيربنايي و شريان­هاي حياتي با توجه به افزايش

تابستان 1390  کارشناسي­ ارشد رشته : عمران  گرايش : سازه چکيده :    در اين پايان­نامه اثر نانوسيليس بر روي خواص مکانيکي و دوام بتن حاوي الياف پلي­پروپيلن بر

مقطع تحصیلی : کارشناسی­ارشد رشته : عمران گرایش : سازه چکیده : در این پایان­نامه اثر نانوسیلیس بر روی خواص مکانیکی و دوام بتن حاوی الیاف پلی­پروپیلن بررسی شد. الیاف پلی­پروپیلن مصرفی به طول mm 18 و نسبت طول به قطر mµ 9/0 استفاده گردید. تاثیر الیاف و نانوسیلیس در سه درصد مختلف برای هر کدام در نسبتهای 1/0 ، 2/0 و 3/0 درصد برای الیاف و2 ، 4 و 6 درصد برای نانوسیلیس روی بتن با نسبت آب ...

  پايان‌نامه براي دريافت کارشناسي‌ارشد رشته مهندسي عمران گرايش سازه اسفند 1393 چکيده گستره‌ي استفاده از مصالح FRP براي مقاوم‌سازي برشي تيرهاي بتن مسلح در سا

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی :مهندسی عمران گرایش سازه چکیده: امروزه بسیاری از سازه های بتن آرمه که در حال بهره برداری هستند، عمری بیش از 75 سال دارند و به دلیل حوادث طبیعی از قبیل زلزله و باد و یا بر اثر خستگی مصالح و یا عوامل خورنده آسیب دیده اند. نگهداری از سازه ها به دلیل هزینه ساخت و تعمیر بسیار حائز اهمیت می باشد. با مطالعه رفتار سازه های بتنی مشخص ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه چکیده در این مطالعه به ارزیابی و مقایسه تحلیل غیرخطی و عددی تیر های عمیق بتن مسلح دارای بازشو بدون مقاوم سازی با تیرهای عمیق بتنی دارای بازشو مقاوم شده با ورق هایFRP و تیرهای عمیق بتن مسلح بدون بازشو توسط نرم افزار اجزاء محدود Abaqus پرداخته شده است. با استفاده از روش اجزاء محدود غیر خطی، 9 نمونه تیر عمیق با تکیه گاه های ساده تحت ...

ثبت سفارش