پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه

word 278 KB 31483 147
1391 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A)

    چکیده:

    در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب نموده تا شاید نسل های آینده با نگاهی به ان گوشه ای از سنن نیاکان خود را بخاطر بسپارند این مجموعه پژوهشی شامل محل موقعیت جغرافیای –تاریخی - باستانی  و پوشش گیاهی ،آداب ورسوم ارزوئیه اعم ازمراسم جشن ها وشادی ها سوگواری ها ،غزل های محلی...در قسمتی نیز به بررسی لغات واصطلاحات اصیل ارزوئیه و معادل های فارسی ان پرداخته شده است .

    اطلاعات پایه این تحقیق بصورت میدانی وبااستفاده از روش مشاهده عینی وبه صورت چهره به چهره از صاحب نظران و بزرگان مناطق مختلف شهر ارزوئیه گرد آوری شده است  در پاره ای از موارد جمع آوری اطلاعات با مراجعه به سازمان ها ارگان ها ذیربط صورت پذیرفته است .

    واژه های کلیدی : آداب و رسوم ،تاریخ ارزوئیه ،اعتقادات و باور ها،فرهنگ وادبیات عامه

     

     

    فصل اول

     

    مقدمه و کلیات

    بخش اول

     

     مقدمه و بیان مساله

    بیان مساله

    زبان ها،لهجه ها، آداب و رسوم ،ترانه ها و در نهایت فرهنگ عامه،گنجینه هایی هستند که هم چون بستر رودخانه ، رسوبات فرهنگی قرون متمادیرا در خود دارند و هر لایه از این رسوبات ، نشانی از یک مرحله تاریخی و فرهنگی این سرزمین کهن سال است که همسان و هم سنگ با تاریخ قدمت دارد (مرادی، 1387:9). از آن جا کهلغات و اصطلاحات این زبان ها و لهجه ها و آداب و رسوم به تدریج در حالفراموشی اند ،برای جلوگیری از این فاجعه لازم است برای جمع آوری و ضبط این میراث ملی اقدام شود.

    بنابراین با توجه به آداب و رسوم و ادبیات شفاهی خاص و منحصر به فرد شهرستان ارزوئیه که در گویش شیرین و دل نشین مردمان آن دیده می شود، این مجموعه تهیه گردید و شامل مطالب زیر است :

    معرفی شهرستان ارزوئیه

    آداب و رسوم

    باورها عامیانه مردم شهرستان ارزوئیه

    ادبیات شفاهی     

    مقدمه :ارزوئیه در درازای تاریخ

    شناخت همه جانبه  ادبیات و فولکلور یک منطقه جز در سایه ی آگاهی از موقعیت جغرافیای تاریخی و... ان بطور کامل امکان پذیر نیست بنابراین با توجه به این امر ضرورت شناخت موقعیت های یک منطقه در بررسی های و کاووش های فولکلوری آشکار می گردد.

    با توجه به این که موضوع این پژوهش فرهنگ وادبیات عامه ارزوئیه می باشد بنابراین بیش از وارد شدن به مبحث مذکور لازم است شرح مختصری در مورد پیشینه موقعیت جغرافیایی ،وجه تسمیه شهرستان آب وهوا...بیان شود.

    آگاهی وآشنایی با ادبیات عامه یک منطقه جدا از آشنایی با ویژگیهای اقلیمی ، تاریخی و... آن بطور کامل میسر نمی باشد بنابراین در این گفتار سعی بر این شده است تا جایی که مقدور باشد به معرفی این شهرستان از دیدگاه مختلف پرداخته شود.  از دیگر انواع ادبیات عامیانه چیستان ها هستند که در واقع نوعی کلام تقریبا موزون وگاه منظوم معما گونه می باشد چیستان را در فارسی لغز ،نیز  می نامند که به معنی سخن پوشیده پیچیدگی است  و در اصطلاح بدیع نیز به سخنی گویند که گوینده از چیزی به صراحت نام نبرد بلکه بطور غیر مستقیم از دادن پاره ای نشانه ها او را برای یافتن پاسخ راهنمایی کنند .

    چیستان از نظر محتوا به دو نوع رمزی توصیفی تقسیم کرده اند ،لغزهای توصیفی در واقع توصیف اشیاء ،حیوانات ... هستند اما چیستان های رمزی در واقع با استفاده از واژگان ،حروف ،نمادها ی که وجود دارد موضوعاتی را در قالب چیستان بسیار پیچیده مطرح می کند .

    اصطلاحات و تکیه کلام ها نیز عباراتی هستند که در کلام عامیانه ی مردم کوچه وبازار جاری وساری است و آن را می توان در زیر مجموعه ادبیات شفاهی منطقه جای داد تکیه کلام ها و اصطلاحات رایج در گویش ارزوئیه شامل دعا، سوگند،نفرین وعباراتی است که برای تحقیر یا کنایه بکار می رود .

    از دیگر اقسام این حوزه می توان به داستان های عامیانه ای اشاره کرد که در بین  مردم مخصوصا کودکان طرفداران بسیاری داشته که هین امر خود سبب حفظ وصیانت دینی آثار فرهنگی می شود

    قصه ها و افسانه های  رایج در این زبانی بسیار ساده گویا نقل شده اند و این خود یکی از خصیصه های ادبیات عامیانه می باشد که باعث ماندگاری آن وسهولت انتقال از نسلی به نسل دیگر شده است قصه ها وافسانه ها وسیله ی سرگرمی نیست بلکه داستان ها علاوه بر حمل این وظیفه کاربردها وفواید بسیار بالاخص برای کودکان که بیشترین خوانندگان آن هستند می باشد فوایدی همچون پرورش فکر وقدرت تخیل وخیال پردازی آنان وکسب تجربه و همچنین مقاومت و صبر در برابر مشکلات  برای رسیدن به اهداف عالی ادبیات عامیانه ارزوئیه گنجینه ای غنی از واژگان کهن وگاه فراموش شده ای است که حفظ ومکتوب در آوردن این حوزه از ادبیات آن واژگان نیز محفوظ خواهد ماند .

    فرهنگ، هویت فرهنگی و تاریخی وتوجه به آن یکی از شا خص های  علمی گرانبها در کشور ما ایران است که موجب پویایی وتوسعه فرهنگی می شود.

    فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگار گذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ نمایند.

    فرهنگ وادبیات عامه ایران به  دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان، شیرین ودلپسند است .

    پژوهشگر پرداختن به این مهم وجمع آوری آثار فرهنگی وادبی مردم این منطقه را برخود واجب دانسته تا با انجام کار علمی وتحقیقاتی به زادگاه وموطن خود خدمتی نماید.

    یکی از ویژگی های حرکت علمی وپژوهشی من دراین برنامه آشنایی خودم با فرهنگ وادبیات مردم منطقه بود زیرا موجب گردید تا در تمامی آبادیها وسکونتگاه های منطقه حضور پیدا کنم وشاهد برگزاری مراسم محلی باشم ، این امر موجب آگاهی من از آداب ورسوم ، ویژگی های فرهنگی وادبی ،اقتصادی ،اجتماعی ،دینی وفرهنگی مردم شد و از بسیاری رخدادها واتفاقات وبرنامه های  عمومی آگاهی یافتم و همین آگاهی برای پرداختن به موضوع تحقیق وشناسایی افراد وموضوعات فرهنگی وادبی مرایاری کرد. از معایب حرکت پژوهشی وعلمی من نیز شتابزدگی برای رسیدن به زمان دفاع پایان نامه،محدودیت زمانی توام با حجم شدید فعالیت های کاری بود که عقیده دارم کارانجام شده همه قابلیت های فرهنگی و ادبیات عامه منطقه را پوشش نداده است.پژوهش حاضر مشتمل برپنج فصل می باشد درفصل اول کلیات تحقیق ازبیان مسئله، اهداف وموارد دیگر آورده شده درفصل دوم به پیشینه وسوابق تحقیق پرداخته درفصل سوم روش انجام پژ وهش بیان شده ودرفصل چهارم تحقیق یافته ها وسرانجام درفصل پنجم نتایج آورده شده است .

    در پایان پس از سپاس بیکران الهی از تمامی کسانی که برای تدوین این مجموعه مرا یاری نمودند تقدیر وتشکر وبرای همگان آرزوی شادکامی وسرافرازی از درگاه خداوند مسئلت می  نمایم و وامیدوارم ضعف نگارش وکاستی های علمی این جانب را با اندیشه خردمندانه خویش مورد بخشش قرار داده وبرای اصلاح آن در آینده همراهی فرمایند.

    بخش دوم

     

    وجه تسمیه

    چگونگی پیدایش و قدمت تاریخی

    منطقه ارزوئیه یکی از قدیمی ترین کانون های مدنیت به شمار می آید کشف دست سازه های متنوع سنگی ،سفالی و فلزی از تپه ها و دامان دشت ها نمایانگر این اصالت و دیرینگی است .

    کشف آثار هنری و صنعتی در تپه یحیی واقع در منطقه صوغان ،گواه ظهور اولین تجلیات زندگی اجتماعی بشر در این منطقه  می باشد. بقایای آبادی ها وقلعه های کوچک و بزرگ  در حاشیه روستاهای این منطقه نشان از قدمت تاریخی این شهر دارد .شهر فعلی ارزوئیه به عنوان مرکز شهر از قدمت چندانی برخوردار نیست .

    شکل گیری این آبادی با احداث قلعه ای آغاز شده که به قلعه «شاهماران » مشهور بوده و جمعیت این آبادی قلعه نشین بوده اند .

    به مرور زمان روستا به صورت غیر محصور در آمده و براثر قابلیت های محیطی رشد و گسترش یافته است. و گسترش اصلی این آبادی در سالیان بعد از انقلاب اسلامی بوده وبا افزایش جمعیت و توسعه ساخت وساز به صورت شهر امروزی در آمده است.(نجم الدین –ص 132)

    وجه تسمیه ارزوئیه

    در مورد نامگذاری ارزوئیه نظرات مختلفی وجود دارد که در اینج به ذکر آن می پردازیم :

    1-کلمه ارزوئیه از نام شخصی به نام ارزو و پسوند «ییه » به معنای جا و مکان تشکیل شده است . بنابراین ارزو و شاه مارو دو برادر بوده اند  که هسته اولیه این آبادی را  بنیان نهاده اند . و نام آبادی برگرفته از نام یکی از آنها ارزوییه نامییده شده است . به گفته بعضی از مطلعین محلی ،هسته اولیه این شاهماران می باشد. که نام آن برگرفته شده از وجود مارهای بزرگی بوده که در این محل وجود داشته اند .(نجم الدینی –ص131)

    2-آقای باستانی پارزی عقیده دارند که «این کلمه ارزوئیه یک کلمه قدیم فارسی است و به گمان من همان است که در زبان یونان اوریسا خوانده می شود به معنی برنج .... در ارزو دشت ور  برنج کاشته می شده .»

    3-اسکندر مقدونی در بازگشت از هند ،پس از عبور از بلوچستان ودر مسیر رسیدن به فارس پس از گذشتن از جیرفت و تنگ مُردان وارد جلگه ارزوئیه شده و با مشاهده مزارع برنج ، این منطقه را اوراسیا نامیده است . البته ارسیا نام یکی از استان های شمال شرقی هندوستان نیز می باشد که مرکز کشت محصولاتی چون پنبه و برنج است . به احتمال زیاد نام ارسیا ،توسط اسکندر به این مناطق داده شده است . و این نام بعد ها به  صورت ارزوئیه در آمده است . در لغت نامه دهخدا هم «ارزو » را به معنی برنج آورده است که از اریزا ماخوذ شده و معرب اوریز یونانی است . ( نجم الدینی ،1384،131)

     

    وجه تسمیه صوغان

    در مورد وجه تسمیه صوغان نظریات مختلفی وجود دارد بر اساس اظهارات ساکنین منطفه نام اولیه آن چوگان بوده است که افراد و سوارکاران در دشتهای سبز چوگان بازی می کردند کلمه چوگان به صوغان تبدیل شده است .

    بعضی معتقدند نام اصلی آن سوغان بوده که به معنا ی دواندن و آماده کردن اسب برای شرکت در مسابقه است .

    نظریات دیگری نیز وجود دارد یعنی کلمه زوغ به معنی رودخانه همیشه پر آب . زوغان به معنی محلی است که رودخانه جریان دارد و به مرور زمان زوغان تبدیل به صوغان شده است از طرفی صوغ به معنی محلی است که آب در زمین فرو می رود و صوغان نام مکانی  است.

    در مجومه مقالات کرمان شناسی به صورت های ((سورگان))((سوگان)) وسوغان ذکر شده است.

    در توضیح صوغان در حاشیه جغرافیای کرمان دکتر باستانی پاریزی می نویسد و صوغان را به همین صورت نوشته اند ممکن است ((صاد))آن حرفی بوده از نوع شین و یا ((چ))که بعد از اسلام به این شکل در آمده مثل شون که صول و چوگان که صولجان شده پس می توان گفت شاید این کلمه صورت چوگان و شوگان بوده و از نمونه تنگ چوگان و امثال آن (وزیری جغرافیای کرمان)

     

     

      Abstract

    The culture and public letter of Orzooiyeh city studied in this paper. Knowing about human culture, customs, traditions and their attitudes and virtues can be considered as the meaning of traditional arts of a nation achieve high cultural, artistic, social and economic virtues. This paper done to collect native and traditional culture of Orzooiyeh in written form for future generations to memorize at least a piece of their ancestors' culture. This research includes geographical, historical and ancient position, vegetation, the customs and traditions such as celebrations, lamentations, local lyrics, … in this city; moreover, original and local terms and expressions applied in this area and their equals also studied.

    Basic data of the research collected in field through objective observation by face-to-face interview with elders and experts of different parts of the city; in some parts, data collected through referring to related organizations and institutes.

    Keywords :customs, history of Orzooiyeh, beliefs, culture,public letter

  • فهرست:

    چکیده .......................................................................................................................................................

    فصل اول

    بخش اول : مقدمه و بیان مساله..........................................................................................................

    مقدمه وکلیات تحقیق ...........................................................................................................................

    بخش دوم :  وجه تسمیه ....................................................................................................................

    وجه تسمیه ارزوئیه ...............................................................................................................................

    بخش سوم : سیمای عمومی................................................................................................................

    جغرافیای طبیعی شهرستان ...............................................................................................................

    آب و هوا ...................................................................................................................................................

    دما ..............................................................................................................................................................

    رطوبط سنجی .........................................................................................................................................

    بارندگی .....................................................................................................................................................

    منابع آب ...................................................................................................................................................

    زلزله  .........................................................................................................................................................

    ارتفاعات ....................................................................................................................................................

    پوشش گیاهی .........................................................................................................................................

    خصوصیات جمعیتی .............................................................................................................................

    کشاورزی ...................................................................................................................................................

    باغداری .....................................................................................................................................................

    دامپروری ..................................................................................................................................................

    عشایر .........................................................................................................................................................

    منابع آب ...................................................................................................................................................

    معادن .........................................................................................................................................................

    تاریخ وگردشگری ...................................................................................................................................

    محیط زیست ...........................................................................................................................................

    مسکن ........................................................................................................................................................

    ارتباطات ....................................................................................................................................................

    آموزش ......................................................................................................................................................

    بهداشت ودرمان ......................................................................................................................................

    خوراک ......................................................................................................................................................

    بخش سوم.................................................................................................................................................

    آثار تاریخی و اماکن مذهبی ...............................................................................................................

    بخش پنجم  :  اهداف تحقیق.............................................................................................................

    اهداف تحقیق ..........................................................................................................................................

    سوالات تحقیق ........................................................................................................................................

    فرضیه های تحقیق ................................................................................................................................

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق ........................................................................................................................................

    فصل سوم

    روش تحقیق  ..........................................................................................................................................

     

    فصل چهارم

    یافته های تحقیق....................................................................................................................................

    بخش اول :  فرهنگ وآداب ورسوم....................................................................................................

    فرهنگ عامه ............................................................................................................................................

    درآمد .........................................................................................................................................................

     الف  : باورهای عامیانه..........................................................................................................................

    چشم زخم ...............................................................................................................................................

    علائم چشم زخم ...................................................................................................................................

    راه های دفع چشم زخم ......................................................................................................................

    روزی معین ..............................................................................................................................................

    خروس بی محل .....................................................................................................................................

    مهره مار ....................................................................................................................................................

    توسل به اهل بیت. .................................................................................................................................

    اعتقاد به قدمگاه .....................................................................................................................................

    باز کردن قرآن .........................................................................................................................................

    شیشا ..........................................................................................................................................................

    عطسه کردن ............................................................................................................................................

    سر راهی از سیّد ....................................................................................................................................

    ب : پیشگوئی ها......................................................................................................................................

    در آمد .......................................................................................................................................................

    فال ها ........................................................................................................................................................

    فال کبریت ...............................................................................................................................................

    فال دست ..................................................................................................................................................

    ج : بازیها....................................................................................................................................................

    درآمد .........................................................................................................................................................

    جناق .........................................................................................................................................................

    طاق یا جفت ............................................................................................................................................

    چوب و کلید ............................................................................................................................................

    چهار خانه .................................................................................................................................................

    هشت خانه ...............................................................................................................................................

    وسط وسطا ..............................................................................................................................................

    چ : آداب و رسوم مربوط به  ازدواج  و  مرگ و سوگواری..........................................................

    انتخاب عروس .........................................................................................................................................

    عقد کنان ..................................................................................................................................................

    عروسی ......................................................................................................................................................

    حجله باز کنان ........................................................................................................................................

    وفات ..........................................................................................................................................................

    ح :سایر آداب ورسوم..............................................................................................................................

    عید نوروز .................................................................................................................................................

    عید قربان .................................................................................................................................................

    سده ...........................................................................................................................................................

    شب یلدا ...................................................................................................................................................

    زایمان ........................................................................................................................................................

    آب مصرفی ..............................................................................................................................................

    بخش دوم ادبیات شفاهی......................................................................................................................

    شاعران محلی ..........................................................................................................................................

    دو بیتی ها ...............................................................................................................................................

    لالایی ها  .................................................................................................................................................

    آوادو ها .....................................................................................................................................................

    داستان ها و قصه ها  ............................................................................................................................

    درون مایه قصه .......................................................................................................................................

    مدخان وشمامه .......................................................................................................................................

    دشبون دیونه ...........................................................................................................................................

    جاز کش و پسرش .................................................................................................................................

    مسافران گمشده .....................................................................................................................................

    حماسه حسن خان ................................................................................................................................

    حماسه عیسی خان ...............................................................................................................................

    ضرب المثل ها .......................................................................................................................................

    زبان وگویش ............................................................................................................................................

    لغات واصطلا حات رایج .......................................................................................................................

     

     

    فصل پنجم

    نتیجه گیری ............................................................................................................................................

    پیوست ها ................................................................................................................................................

    فهرست منابع وماخذ 

    منبع:

    -اسفندیار پور ،هوشمند ،1384، تاریخ بافت ،چاپ کرمان ، مرکز کرمان شناسی

    - اصطخری ، ابراهیم بن محمد،1383 ، مسالک الممالک ،به کوشش جواد صفی نژاد ،  چاپ تهران ،اهل قلم

    - توسی، محمد ابن محمود بن احمد(خواجه نصیرالدین ) (1348 ) تنسوخ نامه ایلخانی ، با مقدمه و تعلیقات مدرس رضوی ،  چاپ بی جا ، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران

    - جاهودا،گوستاو(1371) روانشناسی خرافات،ترجمه محمد تقی براهنی، چاپ مشهد،انتشارات البرز

    - روح الامینی ،محمود(1379)زمینه فرهنگ شناسی، چاپ تهران،انتشارات عطار

    -زرین کوب،عبدالحسین(1371)یادداشت هاو اندیشه ها،چاپ تهران،اساطیر

    - صرفی ، محمد رضا(1381 ) «آسمان شهر» مجله مطالعات ایرانی ،سال اول ، ش اول

    - مرادی ، عیسی،1387 ،ترانه ها،زبان زدهاو فرهنگ عامّه ی مردم کرمان،  چاپ کرمان،مرکز کرمان شناسی،

    -نجم الدینی، غلام عباس ، 1390 ، جغرافیای تاریخی شهرستان بافت و رابر ،  چاپ کرمان ، مرکز کرمان شناسی

    -هدایت، صادق؛ فرهنگ عامیانه مردم ایران، گردآورنده جهانگیر هدایت، چاپ تهران، چشمه، 1378،

    -هدایت، صادق(1356)نیرنگستان، چاپ تهران، انتشارات جاویدان

    -وزیری کرمانی، احمد علی،1383 ، جغرافیا کرمان ، چاپ تهران ،علمی

    -وزیری کرمانی ،احمد علی ،1384 ،تاریخ کرمان ، چاپ تهران ،علمی


موضوع پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, نمونه پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, جستجوی پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, فایل Word پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, دانلود پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, فایل PDF پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, تحقیق در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, مقاله در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, پروژه در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, پروپوزال در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, تز دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, پروژه درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه, رساله دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه شهرستان ارزوئیه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A» گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده : موضوع این تحقیق مقایسه ضرب المثل های عربی و فارسی و کشف نقاط مشترک آنها می باشد .همچنین به پیشینه جمع آوری امثال عربی وفارسی هم اشاره ای شده است.اشتراک در مضامین و حتی الفاظ برخی ضرب المثل ها در این دو زبان نشان می دهد که در این زمینه تحقیق های شایانی صورت پذیرفته است. با مقایسه و تطبیق ضرب المثل ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشدرشته‌ زبان و ادبیات فارسی چکیده بررسی امثال و مثل نماهای یک شاعر یا نویسنده، بیانگر میزان نفوذ این شخص در جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی امثال و مثل‌نماهای گلستان و بوستان سعدی است. شناخت امثال و مثل نماهای برساخته‌ی سعدی در گلستان و بوستان، شناخت بهتر سعدی در بین عامّه‌ی مردم، کمک به درک بهتر استفاده‌ی هنری سعدی از امثال، و درک بهتر سروده‌های سعدی از ...

ثبت سفارش