پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه

word 773 KB 31556 305
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۸۷,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.»

    چکیده

    پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است می­تواند جزء فرهنگ مردم به شمار آید.

    قلمرو فرهنگ عامه گسترده است. دانش­ها، فنون، هنرها، ادبیات، آیین­ها، آداب و رسوم، جشن­ها، سرگرمی­ها و بازی­ها عناصر فرهنگ عامّه را تشکیل می­دهد.

    این عناصر به شکل­های گوناگون در مرزبان نامه  دیده می­شود. در این پایان نامه، ابتدا به معرفی فرهنگ عامّه می­پردازیم، سپس مواردی از عناصر فرهنگ عامّه که از مرزبان نامه  به دست آمده، طبقه­ بندی شده و مورد بررسی قرار می­گیرند. آشنایی با این عناصر، موجب درک بهتر باورها و فرهنگ عامیانه­ی آن زمان می­شود.

     

    فصل اول :

    مقدمه

    1-1-شرح مسئله

    مطالعه در باب فرهنگ نه به اندازه قدمت آن،بلکه بیش از آنچه که تصور می شود ریشه دار است. جامعه بوسیله فرهنگ انتظام می گیرد و انسان به وسیله فرهنگ موجودی اجتماعی می گردد.فرهنگ وسیلهارتباط است. اگر جامعه را سیستمی از روابط فرض کنیم، چگونگی این روابط به وسیله فرهنگ مشخص می شود. (نویسنده : دکتر محمد ذضا خوشفر )این پایان نامه کنکاشی است در جهت تعریف مفهوم فرهنگ عامه و بیان ویژگیها و مصادیق آن. فرهنگ عامه معادل واژه فولکلور در نظر گرفته می شود. آدمی در طول تاریخ در زمینه‌های مختلف طب، نجوم، تفأل و تطیر، باورها، تعبیر خواب و... تصوراتی داشته که مجموعه‌­ی آنها فرهنگ عامه را تشکیل می‌دهد. " فرهنگ مردم یا مجموعه‌­ی آداب و رسوم و سنن قومی رایج در یک جامعه که بازگو کننده‌­ی کنش‌ها و منش‌های گذشتگان آن جامعه است، ریشه در تاریخ دارد." (خیراندیش، 1384، 57) ملتی که می‌خواهد پیشرفت کند ناچار است که در اعتلای فرهنگ و گسترش آن بکوشد. برای اعتلای  فرهنگ نخست باید به مانده‌های فرهنگی یا به دیگر سخن به میراث فرهنگی توجه کرد. که در این میان شاعران و نویسندگان بیش از دیگران در آثار خویش تحت تأثیر فرهنگ عامیانه­ی زمان خویش قرار گرفته‌اند و کمک شایانی به فرهنگ مردم شناسی کرده‌اند.

    فرهنگ عامّه از عناصر متعددی تشکیل شده است. امثال و حکم، کنایه­ها، طب عامیانه، نجوم، جشن­ها، مجازات­ها، آداب و رسوم اجتماعی‌، پدیده­های اساطیری و تاریخی، افسانه­ها، پوشاک، داروهای گیاهی، خوراکی­ها، سازها، بازی­ها و ... فرهنگ عامّه­ی یک ملت را تشکیل می­دهند. با طبقه بندی این مطالب، فرصت اصلاح و بازنگری فرهنگ جامعه فراهم می­شود.بدین ترتیب با عنایت به خصوصیاتی که در تعاریف مربوط به مفهوم فولکلور نهفته است اگر بخواهیم تعریفی از آن ارائه دهیم بطور کلی می توان گفت فولکلور یا فرهنگ عامه: «مجموعه ای از دانستنی ها و اعمال و رفتاری است که در بین عامه مردم بدون در نظر گرفتن (و حتی بدون وجود) فواید علمی و منطقی آن، سینه به سینه و نسل به نسل و به صورت تجربه به ارث رسیده است».

    در مرزبان نامه نیز که اثری منثور مربوط به قرن هفتم است. عناصر فرهنگ عامه در سطح وسیعی منعکس شده و باورهای مردمی آن زمان فرا روی فرهنگ دوستان قرار گرفته.

    1-2-اهمیت موضوع

    اهمیت موضوع از آن جهت است که با بررسی مواد فولکور در مرزبان نامهسعدالدین وراوینی، می­توان تا حد زیادی به جهان بینی و افکار و عقاید مردم آن روزگار پی برد. همچنین آشنایی با این عناصر، ما را در درک بهتراثراو یاری می­دهد. این که مردمان در قرن هفتم با چه افکاری می‌زیسته‌اند و اعتقاداتشان چگونه بر امور مختلف تأثیر گذاشته؟مردم در بعضی از باورها هنوز تابع پیشینیان خود هستندو جهان بینی‌شان براساس افکار و عقاید آن روزگاران رقم خورده است. با بررسی مواد فولکلور در مرزبان نامه بعضی از افکار و عقاید فراموش شده‌ی آن روزگار جانی دوباره می‌گیرد. اهمیت موضوع از آن جهت است که با بررسی مواد فولکور در آثار، می­توان تا حد زیادی به جهان بینی و افکار و عقاید مردم آن روزگار پی برد و نشان می‌دهد که بسیاری از این باورداشت‌ها در زندگی بشر امروزی نیز جلوه کرده است.

    1-3-پیشینه­ی تحقیق

    ویژگیهای فرهنگ عامه(فولکلور) صاحبنظران مردم شناسی از جمله وارانیاک، وان ژنپ و ... خصوصیات متفاوتی را به عنوان ویژگی های فرهنگ عامه بیان کرده اند که بطور خلاصه می توان از تعارف آنها به موارد زیر به عنوان ویژگی های فولکلور اشاره نمود:

    1 فرهنگ عامه بر میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است. 2 فرهنگ عامه با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست.3 در جریان اشاعه اصول تمدن جدید فرهنگ عامه بدون اینکه با آنها ترکیب شود در کنارشان قرار می گیرد و در نتیجه عناصری بسیار قدیمی را تقریبا دست نخورده حفظ می کند.4 فرهنگ عامه، اعمال و رفتارهای جمعی و گروهی است که در بین عامه مردم رایج باشد.5 اعمال و رفتارهای فرهنگ به مناسبت و بنابر مقتضیات تکرارمی شود.6 فرهنگ عامه نه به طور خاص، بلکه درمجموعه فعالیت های زندگی نقشی را بر عهده دارد. 7 اعمال فرهنگ عامه به تدریج به وسیله عامه مردم بوجود آمده و ابداع کننده و بوجود آورنده و زمان شروع رفتارهای فرهنگ عامه ای معلوم و مشخص نیست.

    فرهنگ عامه به عنوان واقعیت اجتماعی از زمانی که مطالعه و تحقیق درباره فرهنگ عامه (فولکلور) جنبه علمی پیدا کرد، (از اوایل قرن نوزدهم به بعد) تحقیق و پژوهش درباره معتقدات و ادبیات شفاهی و دانستنی ها و اعمال و رفتار توده مردم دیگر صرفا به منظور امر به انجام آن و یا نهی آن صورت نگرفت بلکه به فرهنگ عامه به عنوان یک واقعیت اجتماعی نگریسته شد.

    از جنگ جهانی دوم به بعد که مردم شناسی دامنه مطالعات خود را به شهرها و جوامع متمدن نیز کشانید، دایره شمول آن مقدار زیادی از مطالعات فرهنگ عامه را نیز در بر گرفت. مطالعات و تحقیات فرهنگ عامه بیشتر از لحاظ روش شناسی از مطالعات مردم شناسی متمایز می گردد که خطوط کلی این تمایز را در سه محور زیر می توان جستجو کرد:

    الف) در مطالعه فرهنگ عامه محقق بیشتر به جمع آوری اطلاعات و تقسیم بندی و مطالعه تطبیقی پدیده های فرهنگی اهمیت می دهد در حالیکه در مطالعات مردم شناسی محقق به تجزیه و تحلیل پدیده ها می پردازد. ب) محقق فرهنگ عامه به مطالعه حیات دیرینه سنن و رسوم در گذشته می پردازد در حالیکه مردم شناس آداب و رسوم و سنن جوامع فعلی را مطالعه می کند. ج) منبع مطالعه و تحقیق در فرهنگ عامه معمولا مدارک موزه ای و کتابخانه ای است در حالیکه بخش عمده ای از منابع تحقیق در مردم شناسی، تحقیقات میدانی است. قلمرو مطالعه و مصادیق فرهنگ عامه فرهنگ عامه در ابتدا محدود به ادبیات شفاهی بود و معمولا از قصه ها، افسانه ها، آوازهای محلی، ضرب المثل ها و چیستان ها تجاوز نمی کرد.

    مطالعات فرهنگ عامه به تدریج توسعه پیدا کرد و آداب و رسوم و معتقدات عامیانه را نیز در بر گرفت. کم کم تکنیک ها و هنرهای عامیانه نیز مشمول قلمرو و مطالعه فرهنگ عامه گردید. بدین ترتیب با وسعت موضوع و دامنه قلمرو فرهنگ عامه می توان زمینه های مختلف و متنوع زندگی روزمره را به عنوان مصادیق فرهنگ عامه برشمرد از جمله: ساختمان(خانه، انبار، عبادتگاه). ابراز تولیدی و تکنیک و هنر عامیانه(پارچه بافی، سفالگری، نجاری و...).

    خوراک، نحوه غذا خوردن، نحوه پخت و پز. جشنها، بازی ها. حقوق و مقررات. اعتقادات و طب عامیانه، گیاهان دارویی و خواص درمانی پدیده های طبیعی. ادبیات عامیانه(شعر، ضرب المثل، قصه، موسیقی، رقص، گویش های قرار دادی و صنفی، و نام ها و...) جشنهای مربوط به فصول مختلف مختلف سال و کشت و زرع مانند جشن محصول.

     مراسم مربوط به گذر از مراحل زندگی(تولد، ختنه، ازدواج، مرگ...). پوشاک، شیوه لباس دوختن، شیوه لباس پوشیدن و... آداب کفن و دفن ... نمونه ای از مطالعات فرهنگ عامه در ایران اولین کتاب فارسی که در زمینه مطالعات فرهنگ عامه دارای روش و نظمی علمی است، کتاب «نیرنگستان» صادق هدایت می باشد. وی در این کتاب با الهام از تحقیقات «فریزر» (مردم شناس) درباره افسانه ها و ادبیات شفاهی ملل، تلاش نموده تا با نقطه نظری که بیشتر جنبه ملی اخلاقی دارد، مجموعه ای از معتقدات عامیانه و بازی ها و سرگرمی ها را جمع کند.

    تحقیقات هدایت راه را برای جمع آوری قسمتهایی پراکنده از ادبیات شفاهی باز کرد. فرهنگ عمومی، معادلی جدید برای فرهنگ عامه تغییرات اجتماعی و تحولات فرهنگی دو دهه اخیر در ایران موجب تغییر در شکل و محتوای فعالیت ها و پدیده های فرهنگی شده است. به طوری که ضرورت انجام پژوهشهای فرهنگی باعث ایجاد و شکل گیری واحدهای تحقیق و پژوهش در برخی سازمان ها و وزارتخانه ها گردیده است. از جمله این نهادها می توان از شورای فرهنگ عمومی کشور نام برد که از سال 1372 فعالیت خود را آغاز نمود. موضوع کانونی این شورا بررسی و اصلاح فرهنگ عمومی است. از آنجا که در تعاریف موجود از فرهنگ عمومی به موضوعاتی اشاره می گردد که عمدتا مصادیق فرهنگ عامه می باشند لذا می توان نتیجه گرفت که واژه جدید فرهنگ عمومی جایگزینی برای واژه فرهنگ عامه(فولکلور) تلقی می شود.

    در این پژوهش تلاش خواهد شد به طور کامل ، عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه وراوینی استخراج و بررسی شود.

    1-4-پرسش­های اصلی تحقیق

    الف-آیا این عناصر قابل تقسیم بندی به گروه­های خاص هستند؟

    ب-کدام دسته از این عناصر به روزگار ما منتقل شده است؟

    ج-بهره­گیری از این عناصر، چه تأثیری بر اثر او داشته است؟

    د-شناخت فرهنگ عامّه تا چه میزان در فهم مرزبان نامه مؤثر است؟

    ه- عناصر فرهنگ عامه تا چه حد در مرزبان نامه وراوینی جلوه کرده است؟

    و- آیا منشأ و خاستگاههای فرهنگ عامه­ی آن دوران قابل شناسایی است؟

    ز- آگاهی با فرهنگ عامه­ی قرن هفتم چه تأثیری در درک بهتر ما نسبت به نثر این کتاب دارد؟

    ح- طبقه‌بندی مواد فولکلور در این اثر چگونه است؟و در چه گروه‌هایی جای می‌گیرد؟

    ط- جستجوی فولکلور در این اثر از نقطه نظر مورخین، جامعه‌شناسان و مردم شناسان و... چه اهمیتی دارد؟

    1-5-فرضیه­های تحقیق

        الف-وراوینی، در اشعارش در سطح گسترده از فرهنگ عامّه استفاده کرده است.

    ب-آشنایی با عناصر فرهنگ عامّه، موجب درک بهتر اثر می­شود.

    ج-با بررسی فرهنگ عامّه در این اثر، به احاطه­ی او بر دانش­های روزگارو جهان بینی مردم آن       روزگار پی می­بریم.

    د-وراوینی، گاه باورهای پیشینیان را پذیرفته است و گاه به نقد افکار و باورهای رایج می­پردازد.

    ه- در کتاب مرزبان نامه گستره­ی وسیعی از مواد فولکلور آمده است.

    و- بررسی عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه نگرشی تازه نسبت به خاستگاه تاریخی و اساطیری این عناصر به ما می‌دهد.

    ز- معرفی این عناصر، ما را به درک بهتری از این اثر از دیدگاه جامعه‌شناسی، مردم شناسی و تاریخ و... می‌رساند و همچنین فهم این نثر دشوار را بر ما آسان می‌کند.

    ح- با بررسی این عناصر، می‌توان امید داشت که جهان بینی و اعتقادات مردمان آن عصر بر ما معلوم شده.

    ط- این عناصر از تنوع خاصی در مرزبان نامه که فرهنگ فارسی و عربی را در خود جای داده است برخوردارند و می‌توان آنها را در زیر مجموعه‌های خاصی جای داد.

    1-6-روش تحقیق

    پژوهش حاضر به صورت کتابخانه­ای و سندکاوی به نگارش درآمده است. ابتدا با بررسی کتب فرهنگ عامه و مروری اولیه بر مرزبان نامه، عناصر فرهنگ عامه شناسایی و استخراج شده دو مرحله دارد : ابتدا به طبقه­بندی عناصر فرهنگ عامه در گروه­های مختلف پرداخته سپس به شیوه­ی تحلیل محتوا، عناصر به کار رفته در مرزبان نامه مورد شرح و بررسی قرار می­گیرد. این عناصر به ترتیب الفبایی تنظیم شده و به روش توصیفی – تحلیلی ارائه می­گردد.

    1-7-اهداف تحقیق

    اهداف مهم و قابل ذکر این پژوهش به شرح زیر می‌باشد:

    الف-تبیین ریشه­های تاریخی و واقعی عناصر فرهنگ عامه

    ب-نشان دادن پیوندهای موجود بین فرهنگ عامه با فرهنگ رسمی

    ج- بررسی میزان انعکاس فرهنگ عامه در مرزبان نامه وراوینی

    د- رسیدن به ریشه و منشأ عناصر موجود در این اثر

    ه- آشنایی با فرهنگ عامه‌ی عصر نویسنده

    و- یافتن راه حلی برای درک بهتر و آسان‌تر این اثر

    ز- آگاهی از نحوه‌ی تعامل ادب رسمی و فرهنگ عامه

    1-8- ضرورت تحقیق

    فرهنگ عامه در هر عصر و دورانی زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. هر ملتی عصاره­ی تجربیات خود را در فرهنگ خود جای داده است و بسیاری از خلقیات و عادات رفتاری و اعتقادی هر ملت را می‌توان در فرهنگ آن ملت جستجو کرد. عناصر فرهنگ عامه همواره در اشکال گوناگون در شاهکارهای ادبی راه می‌یابند و مضامین متنوعی را به وجود می‌آورند. با بررسی این عناصر در قرن هفتم می‌توان کمک شایانی به درک آسان‌تر و عمیق‌تر فرهنگ آن دوران کرد. بعلاوه پژوهشی از این نوع می‌تواند چشم‌اندازی به مسائل روان‌شناسی، مردم‌شناسی، اخلاق، جامعه‌شناسی و تاریخ آن دوران باشد.

    بنابر کلی بودن این تعریف، مقدار زیادی از فعالیتهای روزمره جوامع نظیر: نحوه غذا خوردن، شیوه لباس دوختن ولباس پوشیدن، آداب رسوم کفن ودفن، مراسم عروسی و مانند اینها در شمار فولکلور محسوب میگردد. (وارانیاک) درتعریف فولکلور به ویژگیهای آن استناد می جوید و اینگونه بیان می دارد: فولکلور را نه بر اساس خصوصیات عامیانه اش و نه بر مبنای ویژگی های سنتی اش نمی توان به درستی تعریف کرد، ولی می توان سه ویژگی یا سه وجه مشخصه برای آن در نظر گرفت:

    1 فولکلور بر میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است. 2 فولکلور با هیچگونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. 3 در جریان اشاعه اصول تمدن جدید فولکلور بدون اینکه با آنها ترکیب شود، در کنارشان قرار می گیرد و رد نتیجه عناصری بسیار قدیمی را تقریبا دست نخورده حفظ می کند.

    واژه فولکلور از دو جزء تشکیل شده است: الف) فولک (Folk): به معنی عوام و توده مردم ب) لور(Lore): به معنی دانش و دانستنی ها.

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم :

    تعاریف و کلیات

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1-مرزبان نامه

    مرزبان‌نامه کتابی است در اصل به زبان مازندرانی، نوشته اسپهبد مرزبان بن رستم بن شهریار بن شروین بن رستم بن سرخاب بن قارن. بعدها سعدالدین وراوینی آن را از زبان طبری به فارسی دری نقل کرد. این اثر یکی از آثار ارزنده زبان فارسی است که در نیمه اول قرن هفتم میان سالهای ۶۱۷-۶۲۲ از زبان طبری باستان به زبان پارسی دری نوشته شد. مرزبان نامه از جمله شاهکارهای بلامنازع ادب فارسی و مازندرانی در نثر مصنوع مزین استو می‌توان آن را سرآمد همه آنها تا اوایل قرن هفتم دانست. بسیاری از موارد مرزبان نامه از حد نثر مصنوع متداول گذشته و صورت شعری دل انگیز یافته‌است .وراوینی چند سال بعد از اولین ترجمه مرزبان نامه یکبار دیگر دست به ترجمه این کتاب از زبان مازندرانی به فارسی زد بدون آنکه از تألیف روضه العقول (اولین ترجمه مرزبان نامه توسط محمد بن غازی ملطیوی) آگاه باشد.

    مرزبان نامه وراوینی در نه باب، یک مقدمه و یک ذیل است. این کتاب از زبان حیوانات و به تقلید از کلیله و دمنهنصرالله منشی نوشته شده‌است. در واقع نویسنده کتاب از طریق داستانهای غیر مستقیم و از زبان حیوانات پند و اندرزهای خود را به پادشاه زمان خود می‌گوید. این روش در میان دانایان هندی و ایرانی رواج داشت و در ایران پس از اسلام نیز ادامه یافت. پیش از سعدالدین وراوینی، محمد بن غازی ملطیوی که دبیر سلیمان شاه بن قلج ارسلان(۵۸۸-۶۰۰) پادشاه سلجوقی روم بوده‌است در سال ۵۹۸ و حدود ده سال پیش تر از وراوینی این کتاب را اصلاح و انشا نموده و آن را روضه العقول نامیده‌است. چنانچه از مقایسه آن با روضه العقول برمی آید بعضی از حکایات و ابواب اصلی کتاب در این ترجمه حذف شده که وراوینی خود نیز به این معنی اشاره کرده‌است. تاریخ ترجمه مرزبان‌نامه و تهذیب آن به دست وراوینی کاملا معلوم نیست ولی مسلما بین سالهای ۶۰۷-۶۲۲ اتفاق افتاده‌است. مرزبان‌نامه از نوع ادب تمثیلی (فابل) محسوب می‌شود.عنصرالمعالی کیکاووس در قابوس نامه و ابن اسفندیار در تاریخ طبرستان از مرزبان‌نامه نام برده‌اند.

    هم اکنون نسخه این کتاب به زبان مازندرانی وجود ندارد و به بسیاری این را به خاطر آب و هوای مرطوب مازندران می‌دانند که اجازه ماندن این کتاب را نداده است. درهرصورت امروزه فقط ترجمه‌های فارسی، ترکی و انگلیسی آن موجود است.

    2-2-سبک مرزبان نامه

    این کتاب ازجمله آثار نثر مسجع تبری (زبان مازندرانی) است که چندین بار به پارسی ترجمه شده. این کتاب به سبک متکلف و مصنوع نوشته شده است از جمله صنایع لفظی و معنوی مرزبان نامه می توان به این موارد اشاره کرد:

    سجع:دولت آن جهانی را اساس در این جهان نهیدوکسب سعادت باقی هم در این سرای فانی کنید.

    موازنه و مترادف:خبث جلب و شر طبیعت در کار آورد.

    جناس:(اشتقاق، تام، خط، شبه اشتقاق، لفظی وناقص)

    تشبیه:ناز بالش تنعم

    استعاره:مصرحه:درج بلورین. منیه:ابروی صباحت

    کنایه:به تازیانه بخشیدن.

    تضمین آیات واحادیث:نزدیک آمد که سر حدیث سیبلغ ملک امتی ما زوی لی منهادر حق او آشکار شدی

    تضاد:اخفا و اظهار.طاق و جفت.

    Abstract:

    In the study of folklore in the border of aDeals. Culture, the experience of the past ages and centuries of human thinking. The experiences and traditions of a society which society gives character and identity. "Van Zhnyb" French (d. 1975), one of the researchers folklore says that anything that is man ¬ habits can be considered to be part of popular culture Realm of popular culture is. Knowledge, skills, arts, literature, religion, customs, celebrations, fun and games are the elements of popular culture

    These elements can be seen in different ways in Marzban In this paper, we discuss about the popular culture, the elements of popular culture that when the earned Marzban, are classified and analyzed. Familiarity with these elements lead to a better understanding of the beliefs and the popular culture of the time.

  • فهرست:

    چکیده....................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: مقدمه

    1-1-شرح مسئله................................................................................................................................................... 3

    1-2-اهمیت موضوع............................................................................................................................................. 3

    1-3-پیشینه­ی تحقیق......................................................................................................................................... 4

    1-4-پرسش­های اصلی تحقیق........................................................................................................................... 6

    1-5-فرضیه­های تحقیق....................................................................................................................................... 6

    1-6-روش تحقیق.................................................................................................................................................. 7

    1-7-اهداف تحقیق............................................................................................................................................... 7

    1-8- ضرورت تحقیق........................................................................................................................................... 8

    فصل دوم:تعاریف وکلیات

    2-1- مرزبان نامه................................................................................................................................................ 10

    2-2- سبک مرزبان نامه.................................................................................................................................... 10

    2-3-زندگینامه.................................................................................................................................................... 11

    2-4- تعاریف فرهنگ عامّه.............................................................................................................................. 12

    2-5- فولکلور در ایران....................................................................................................................................... 13

    2-6- ویژگی های فولکلور................................................................................................................................ 13

    2-7- فرهنگ عامّه ، میراث غیر مادّی ملت ها......................................................................................... 14

    2-8- کارکردهای فرهنگ عامّه در اجتماع................................................................................................. 15

    2-8-1- ایجاد همبستگی قومی و نژادی و نزدیک نمودقومیت ها و ملیت ها به یکدیگر............. 15

    2-8-2- فرهنگ عامّه حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی ملتها.............................................................. 16

    2-8-3-فرهنگ عامّه رابط فرهنگی نسلهای مختلف................................................................................ 17

    2-9- جایگاه فرهنگ عامّه در ادب فارسی.................................................................................................. 17

    2-10- سخن آخر.............................................................................................................................................. 19

    فصل سوم :عناصرفرهنگ عامه درمرزبان نامه

    سه عنصر مهم در زندگی.................................................................................................................................. 23

    3-1تولد....................................................................................................................... 22

    3-1-1- دایه گرفتن.......................................................................................................................................... 23

    3-1-2- ناف ‌بریدن............................................................................................................................................ 23

    3-2 ازدواج.................................................................................................................. 24

    3-2-1- خواستگاری......................................................................................................................................... 25

    3-2-2-کابین(مهریه)........................................................................................................................................ 25

    3-2-3- شیر بها................................................................................................................................................. 25

    3-2-4- عقدبستن.............................................................................................................................................. 26

    3-2-5- تحفه فرستادن.................................................................................................................................... 26

    3-2-6- نفقه........................................................................................................................................................ 26

    3-3مرگ..................................................................................................................... 27

    فصل چهارم: عناصردیگردر زندگی

    4-1آداب و رسوم پادشاهی........................................................................................... 30

    درآمد...................................................................................................................................................................... 31

    4-1-1- آداب ملک و شرایط و رسوم پادشاهی........................................................................................ 32

    4-1-2- آداب خدمتگزاری در دربار پادشاهان........................................................................................... 32

    4-1-3- استکانت زدن به درب دربار وبارگاه شاهان................................................................................. 32

    4-1-4- حضور کاردانان ومشاوران و اهل علم در دربار........................................................................... 33

    4-1-5- رایزنیکردن........................................................................................................................................... 33

    4-1-6-رعایت رعیت(رعایا)............................................................................................................................. 33

    4-1-7- انتقال قدرت در دربار پادشاهان..................................................................................................... 34

    4-1-8- بردرپادشاهیزدن................................................................................................................................. 34

    4-1-9- نوبت پادشاهی بسرآمدن.................................................................................................................. 34

    4-1-10- سکه زدن به نام پادشاهان............................................................................................................ 35

    4-2-آداب جنگ و حربه.............................................................................................. 36

    4-2-1-آداب جنگ وگردآوری لشکر............................................................................................................ 37

    4-2-2-کوس....................................................................................................................................................... 37

    4-2-3- نای رویین............................................................................................................................................ 37

    4-2-4- جوشن.................................................................................................................................................. 38

    4-3-آرایشها و زینتها................................................................................................. 39

    درآمد...................................................................................................................................................................... 40

    4-3-1-عنبر........................................................................................................................................................ 42

    4-3-2- عود........................................................................................................................................................ 42

    4-3-3- مشک.................................................................................................................................................... 43

    4-4-اصطلاحات موسیقی............................................................................................ 44

    درآمد...................................................................................................................................................................... 45

    4-4-1-ارغنون.................................................................................................................................................... 47

    4-4-1-1-اغانیداوودی...................................................................................................................................... 47

    4-4-2- چنگ..................................................................................................................................................... 47

    4-4-3-حدی....................................................................................................................................................... 47

    4-4-4- موسیقار................................................................................................................................................ 48

    4-4-5- عود........................................................................................................................................................ 48

    4-4-6- رباب....................................................................................................................................................... 48

    4-4-7- سماع..................................................................................................................................................... 49

    4-5-اصطلاحات آشپزی............................................................................................... 50

    درآمد...................................................................................................................................................................... 51

    4-5-1- آلات و اسباب آشپزی...................................................................................................................... 52

    4-5-1-1-توابل.................................................................................................................................................. 52

    4-5-2- خوراکیها............................................................................................................................................... 52

    4-5-2-1- ادام(ج ادم)..................................................................................................................................... 52

    4-5-2-2- زیره.................................................................................................................................................. 52

    4-5-2-3- وزقه.................................................................................................................................................. 52

    4-5-2-4- سکبا................................................................................................................................................. 53

    4-5-2-5- لوزینه............................................................................................................................................... 53

    4-5-2-6- هریسه.............................................................................................................................................. 53

    4-6- اعداد وارقام....................................................................................................... 54

    درآمد...................................................................................................................................................................... 55

    4-6-1- دوازده.................................................................................................................................................... 57

    4-6-2- سه.......................................................................................................................................................... 57

    4-6-3- هفت...................................................................................................................................................... 57

    4-6-4- هزار........................................................................................................................................................ 58

    4-7- اعلام واشارهای اساطیری................................................................................... 60

    درآمد...................................................................................................................................................................... 61

    4-7-1- آب.......................................................................................................................................................... 63

    4-7-2- آب زندگانی......................................................................................................................................... 63

    4-7-3- آز............................................................................................................................................................ 64

    4-7-4- آتش....................................................................................................................................................... 64

    4-7-5- فر............................................................................................................................................................ 65

    4-7-6- طوبی...................................................................................................................................................... 66

    4-7-7- ضحاک................................................................................................................................................... 66

    4-7-8- کیقباد.................................................................................................................................................... 67

    4-8-اعلام اشخاص..................................................................................................... 68

    4-8-1- اعلام تاریخی....................................................................................................................................... 69

    4-8-1-1- اسکندر............................................................................................................................................ 69

    4-8-1-2- بهرام گور......................................................................................................................................... 69

    4-8-1-3- جمشید........................................................................................................................................... 70

    4-8-1-4- قیصر................................................................................................................................................ 71

    4-8-1-5- نوشین روان (انوشیروان)............................................................................................................ 71

    4-8-2- اعلام مذهبی................................................................................................. 71

    4-8-2-1- ادریس............................................................................................................................................. 71

    4-8-2-2- اصحاب کهف................................................................................................................................. 72

    4-8-2-3- بلال.................................................................................................................................................. 72

    4-8-2-4- بلقیس.............................................................................................................................................. 73

    4-8-2-5- خضر(ع).......................................................................................................................................... 73

    4-8-2-6- داود(ع)............................................................................................................................................ 74

    4-8-2-7- سلیمان (ع).................................................................................................................................... 74

    4-8-2-8- صالح (ع)........................................................................................................................................ 75

    4-8-2-9- صهیب.............................................................................................................................................. 76

    4-8-2-10- عیسی(ع)..................................................................................................................................... 76

    4-8-2-11- مریم (س).................................................................................................................................... 76

    4-8-2-12- فرعون........................................................................................................................................... 77

    4-8-2-13- موسی (ع)................................................................................................................................... 77

    4-8-2-13-1-یدبیضاء..................................................................................................................................... 78

    4-8-2-14-یاجوج............................................................................................................................................. 78

    4-9- اوزان و مقادیر.................................................................................................... 79

    درآمد...................................................................................................................................................................... 80

    4-9-1-باع............................................................................................................................................................ 81

    4-9-2- ثوانی...................................................................................................................................................... 81

    4-9-3- خرسنگ............................................................................................................................................... 81

    4-9-4- خروار..................................................................................................................................................... 81

    4-9-5- ذراع....................................................................................................................................................... 82

    4-9-6- درم......................................................................................................................................................... 82

    4-9-7- رطل دوگانی........................................................................................................................................ 82

    10-4- بازیهاو سرگرمی ها........................................................................................... 83

    درآمد...................................................................................................................................................................... 84

    4-10-1- چوگان................................................................................................................................................ 85

    4-10-2- شطرنج............................................................................................................................................... 85

    4-10-2-1- اصطلاحات شطرنج................................................................................................................... 85

    4-10-2-1-2- پیاده و فرزین........................................................................................................................ 85

    4-10-2-1-3- پیاده(بیدق)............................................................................................................................ 86

    4-10-2-1-4- خانه شاه................................................................................................................................. 86

    4-10-2-1-5- خانه گیر................................................................................................................................. 86

    4-10-2-1-6- شه مات................................................................................................................................... 86

    4-10-2-1-7- فرزین...................................................................................................................................... 87

    4-10-3- نرد....................................................................................................................................................... 87

    4-10-3-1- کعب.............................................................................................................................................. 87

    4-10-3-2- شش.............................................................................................................................................. 87

    4-11- باورها................................................................................................................ 88

    درآمد...................................................................................................................................................................... 89

    4-11-1- چشم زده.......................................................................................................................................... 90

    4-12-پوشیدنیها.......................................................................................................... 91

    درآمد...................................................................................................................................................................... 92......

    4-12-1- ازار...................................................................................................................................................... 94

    4-12-2- اطلس................................................................................................................................................. 94

    4-12-3- بوقلمون............................................................................................................................................. 94

    4-12-4- پای افزار............................................................................................................................................ 94

    4-12-5- جلباب................................................................................................................................................ 94

    4-12-6- جوشن................................................................................................................................................ 95

    4-12-7- خرقهقصب........................................................................................................................................ 95

    4-12-8- دثار..................................................................................................................................................... 95

    4-12-9- دستار................................................................................................................................................. 95

    4-12-10- دیبا................................................................................................................................................... 96

    4-12-11- سراویل............................................................................................................................................ 96

    4-12-12- شعار................................................................................................................................................. 96

    4-12-13- عیبه................................................................................................................................................. 96

    4-12-14- حله.................................................................................................................................................. 96

    4-12-15- رزم................................................................................................................................................... 96

    4-12-16- دراعه............................................................................................................................................... 97

    4-12-17- صدره............................................................................................................................................... 97

    4-12-18- خارا.................................................................................................................................................. 97

    4-12-19- قبا (ردا).......................................................................................................................................... 97

    4-12-20- قباچه.............................................................................................................................................. 97

    4-12-21- مرقع................................................................................................................................................ 97

    4-12-22- فوطه................................................................................................................................................ 98

    4-12-23- معجر............................................................................................................................................... 98

    4-12-24- نقاب................................................................................................................................................. 98

    4-13-تعهدات............................................................................................................. 99

    درآمد................................................................................................................................................................... 100

    4-13-1- ضمانت کسی را کردن............................................................................................................... 101

    4-13-2- عهد بستن..................................................................................................................................... 101

    4-14- جادو وجادوگری............................................................................................... 102

    درآمد................................................................................................................................................................... 103

    4-14-1- افسون.............................................................................................................................................. 106

    4-14-2- شعبده............................................................................................................................................. 106

    4-14-3- سحره‌ی فرعون............................................................................................................................. 106

    4-14-4- طلسم.............................................................................................................................................. 106

    4-14-5- غیلت............................................................................................................................................... 107

    4-14-6- مشعبذ............................................................................................................................................. 108

    4-14-7- پریدرشیشهکردن......................................................................................................................... 108

    4-15- جانوران وحیوانات............................................................................................ 110

    درآمد................................................................................................................................................................... 111

    4-15-1-پرندگان........................................................................................................ 112

    4-15-1-1- باز................................................................................................................................................ 112

    4-15-1-2- بط............................................................................................................................................... 112

    4-15-1-3- بلبل............................................................................................................................................ 113

    4-15-1-4- بنجشگ..................................................................................................................................... 113

    4-15-1-5-بوم................................................................................................................................................ 113

    4-15-1-6- جغد............................................................................................................................................ 114

    4-15-1-7- تذرو............................................................................................................................................ 115

    4-15-1-8- چرغ........................................................................................................................................... 115

    4-15-1-9- سیمرغ....................................................................................................................................... 116

    4-15-1-10- شاهین.................................................................................................................................... 116

    4-15-1-11- صعوه....................................................................................................................................... 117

    4-15-1-12- طاووس................................................................................................................................... 117

    4-15-1-13- طوطی..................................................................................................................................... 117

    4-15-1-14- کبک....................................................................................................................................... 118

    4-15-1-15- کبوتر....................................................................................................................................... 118

    4-15-1-16- عقاب....................................................................................................................................... 119

    4-15-1-17- غراب....................................................................................................................................... 119

    4-15-1-18- عقعق...................................................................................................................................... 120

    4-15-1-19- کرکس.................................................................................................................................... 120

    4-15-1-20- گنجشک................................................................................................................................ 121

    4-15-1-21- هما.......................................................................................................................................... 122

    4-15-1-22- هدهد...................................................................................................................................... 122

    4-15-1-23-هزاردستان.............................................................................................................................. 123

    4-15-1-24-زاغ............................................................................................................................................. 123

    4-15-1-25- زغن......................................................................................................................................... 123

    4-15-1-26- چکاوک................................................................................................................................... 123

    4-15-1-27-خروس..................................................................................................................................... 124

    4-15-1-28- دجاج....................................................................................................................................... 124

    4-15-1-29- دراج........................................................................................................................................ 124

    4-15-1-30- کلاغ........................................................................................................................................ 124

    4-15-1-31- دواب(ج دابه)........................................................................................................................ 125

    4-15-2- چهارپایان................................................................................................... 125

    4-15-2-1- آهو............................................................................................................................................. 125

    4-15-2-2- بزغاله.......................................................................................................................................... 126

    4-15-2-3- تازی............................................................................................................................................ 126

    4-15-2-4- تیس........................................................................................................................................... 126

    4-15-2-5- جمل.......................................................................................................................................... 126

    4-15-2-6- خر............................................................................................................................................... 126

    4-15-2-7- خرگوش.................................................................................................................................... 126

    4-15-2-8- سمند......................................................................................................................................... 127

    4-15-2-9- شتر............................................................................................................................................ 127

    4-15-2-10- غزال........................................................................................................................................ 128

    4-15-2-11- هیون....................................................................................................................................... 128

    4-15-2-12- ناقه.......................................................................................................................................... 128

    4-15-3- خزندگان................................................................................................... 128

    4-15-3-1- راقم (ج ارقم).......................................................................................................................... 128

    4-15-3-2- اژدها........................................................................................................................................... 128

    4-15-3-3- افعی........................................................................................................................................... 129

    4-15-3-4- سمندر....................................................................................................................................... 129

    4-15-3-5- سنگ پشت.............................................................................................................................. 129

    4-15-4-6- کشف.......................................................................................................................................... 130

    4-15-4-7- مار............................................................................................................................................... 130

    4-15-4-8- ثعبان.......................................................................................................................................... 130

    4-15-4سایر جانوران................................................................................................. 130

    4-15-4-1- پشه............................................................................................................................................ 130

    4-15-4-2- خارپشت.................................................................................................................................... 131

    4-15-4-3- شیم........................................................................................................................................... 131

    4-15-4-4- غوک.......................................................................................................................................... 131

    4-15-5-4- کیک.......................................................................................................................................... 131

    4-15-6-4- مگس.......................................................................................................................................... 131

    4-15-5- وحوش....................................................................................................... 132

    4-15-5-1- خرس......................................................................................................................................... 132

    4-15-5-2- روباه............................................................................................................................................ 132

    4-15-5-3- ذئاب........................................................................................................................................... 132

    4-15-5-4- گرگها......................................................................................................................................... 132

    4-15-5-5- سباع(ج سبع)......................................................................................................................... 132

    4-15-5-6- سوام(ج سامه)......................................................................................................................... 133

    4-15-5-7- سوائم(ج سائمه)..................................................................................................................... 133

    4-15-5-8- شیر............................................................................................................................................ 133

    4-15-5-9- شگال......................................................................................................................................... 133

    4-15-5-10- ضراغم(ج ضرغام)................................................................................................................ 134

    4-15-5-11-کفتار......................................................................................................................................... 134

    4-15-5-12- گرگ....................................................................................................................................... 134

    4-15-5-13- گراز......................................................................................................................................... 135

    4-15-5-14- یوز........................................................................................................................................... 135

    4-16- جواهرات........................................................................................................ 136

    درآمد................................................................................................................................................................... 137

    4-16-1- پیروزه(فیروزه)............................................................................................................................... 138

    4-16-2- دٌر..................................................................................................................................................... 138

    4-15-3- زر..................................................................................................................................................... 139

    4-15-4- زمرد................................................................................................................................................. 139

    4-15-5- لاجورد............................................................................................................................................ 139

    4-15-6- لعل................................................................................................................................................... 140

    4-15-7- مرجان............................................................................................................................................. 140

    4-17-خرافات............................................................................................................ 141

    درآمد................................................................................................................................................................... 142

    4-17-1- افسانه آفرینش............................................................................................................................. 144

    4-17-2- به فال بد گرفتن.......................................................................................................................... 144

    4-17-3- افزایش قوای جسمی با استفاده از گوشت گنجشک......................................................... 144

    4-17-4- مهره مار.......................................................................................................................................... 144

    4-17-5- گنج ‌بانی مار................................................................................................................................. 145

    4-17-6- باورمربوط به خرگوش................................................................................................................. 145

    4-17-7- شومی جغد.................................................................................................................................... 146

    4-17-8- باورهای مربوط به غراب............................................................................................................. 147

    4-17-9- طالع بینی...................................................................................................................................... 148

    4-17-10-طالع وقتی (اختیار و تعیین وقت)........................................................................................ 149

    4-17-11- ماه و کتان................................................................................................................................... 149

    4-17-12- نعل در آتش............................................................................................................................... 149

    4-17-13- اشک............................................................................................................................................. 150

    4-17-14- پیشانی‌داشتن............................................................................................................................ 151

    4-17-15- نکویی دیدار................................................................................................................................ 151

    4-17-16- چشم‌زخم.................................................................................................................................... 152

    4-17-17- خون و شیر................................................................................................................................ 153

    4-17-18- ماه و کتان................................................................................................................................... 154

    4-18- دعا و نیایشها................................................................................................. 155

    درآمد................................................................................................................................................................... 156

    4-18-1- دعا نیایش...................................................................................................................................... 157

    4-19-سفیر و سفارت................................................................................................ 158

    درآمد................................................................................................................................................................... 159

    4-19-1- بسفارت فرستادن......................................................................................................................... 160

    4-20-سوگند خوردن................................................................................................. 161

    درآمد................................................................................................................................................................... 162

    4-20-1- سوگندخوردن............................................................................................................................... 163

    4-21-شکنجه و مجازات ها........................................................................................ 164

    درآمد................................................................................................................................................................... 165

    4-21-1- به پای فیل افکندن...................................................................................................................... 166

    4-22-ضرب المثل..................................................................................................... 167

    درآمد................................................................................................................................................................... 168

    4-23-طب وطبابت.................................................................................................... 179

    4-23-1- بیماریها........................................................................................................................................... 180

    درآمد................................................................................................................................................................... 180

    4-23-1-1- اخلاط اربعه (ج خلط).......................................................................................................... 182

    4-23-1-2- بلغم............................................................................................................................................ 182

    4-23-1-3- دق.............................................................................................................................................. 182

    4-23-1-4- سودا........................................................................................................................................... 182

    4-23-1-5- صفرا........................................................................................................................................... 183

    4-23-1-6- مزاج............................................................................................................................................ 183

    4-23-1-7- پادزهر........................................................................................................................................ 184

    4-23-1-8- زهر............................................................................................................................................. 184

    4-23-1-9- وسواس...................................................................................................................................... 185

    4-23-1-10- نور چشم................................................................................................................................ 185

    4-23-1-11- پیوستگی رگ و جان.......................................................................................................... 186

    4-23-2- گیاهان دارویی.............................................................................................................................. 188

    درآمد................................................................................................................................................................... 188

    4-23-2-1- اراک........................................................................................................................................... 189

    4-23-2-2- خیزران...................................................................................................................................... 189

    4-23-2-3- ضمیران..................................................................................................................................... 189

    4-23-2-4- بید.............................................................................................................................................. 189

    4-23-2-5- سرو............................................................................................................................................ 190

    4-23-2-6- سنبل......................................................................................................................................... 190

    4-23-2-7- عقاقیر(ج عقار)........................................................................................................................ 190

    4-23-2-8- عناب.......................................................................................................................................... 190

    4-23-2-9- گز............................................................................................................................................... 191

    4-23-2-10- در منه.................................................................................................................................... 191

    4-24-کنایات............................................................................................................. 192

    درآمد................................................................................................................................................................... 193

    4-24-1- شتاب زدگی درکار....................................................................................................................... 196

    4-24-2- رنج بردن در گردش ایام............................................................................................................ 196

    4-24-3- ناف را شکم خواری بستن......................................................................................................... 196

    4-24-4- دیوآزمودهبهازمردمناآزموده....................................................................................................... 196

    4-24-5- شب خیر بودن(سحر خیز بودن)............................................................................................. 196

    4-24-6- روزرابهشب اندودن....................................................................................................................... 197

    4-24-7- بادوستودشمنراهاحسانسپردن.................................................................................................. 197

    4-24-8- دوست در دنیا داشتن................................................................................................................ 197

    4-24-9- بر خود فرمانده بودن................................................................................................................... 197

    4-24-10- یار هم کاسه وهم درد داشتن.............................................................................................. 197

    4-24-11- تا خود فلک از پرده چه آرد بیرون...................................................................................... 198

    4-24-12- دماراز وجود کسی در آوردن................................................................................................. 198

    4-24-13- امید خیر نداشتن..................................................................................................................... 198

    4-24-14- منتظر قضا وتقدیر بودن.......................................................................................................... 198

    4-24-15- از سایه گریختن........................................................................................................................ 198

    4-24-16- دست رد به سینه باز نهادن................................................................................................... 199

    4-24-17- سنگ دردندان آمدن............................................................................................................... 199

    4-24-18- سخن بر مذاق وفاق افتادن.................................................................................................... 199

    4-24-19- بپای خود استقبال مرگ می کنی....................................................................................... 199

    4-24-20- کسی نقد وقت را به نسیه متوهم باز کند......................................................................... 199

    4-24-21- چون بدی پیش آید از بتر بترس......................................................................................... 199

    4-24-22- دوست نادان بر دشمن دانا مگزین....................................................................................... 200

    4-24-23- ازدستبرآمدن............................................................................................................................. 200

    4-24-24- سرکه در پیشانی آوردن.......................................................................................................... 200

    4-4-25- آتش در خرمن تمنای کسی زدن........................................................................................... 200

    4-24-26- چشمزخمرسیدن...................................................................................................................... 201

    4-24-27- حلقهبردرزدن............................................................................................................................. 201

    4-25-مشاغل............................................................................................................ 202

    درآمد................................................................................................................................................................... 203

    4-25-1- بازرگان............................................................................................................................................ 204

    4-25-2- باغبان.............................................................................................................................................. 204

    4-25-3- برزیگر.............................................................................................................................................. 204

    4-25-4- حجابت............................................................................................................................................ 205

    4-25-5- جولاهه........................................................................................................................................... 205

    4-25-6- خزاز................................................................................................................................................. 205

    4-25-7- خنیاگر............................................................................................................................................ 205

    4-25-8- خول................................................................................................................................................. 206

    4-25-9- درودگر............................................................................................................................................ 206

    4-25-10- دهقان........................................................................................................................................... 206

    4-25-11- راعی............................................................................................................................................. 207

    4-25-12- رمهسالار...................................................................................................................................... 207

    4-25-13- زاهد.............................................................................................................................................. 207

    4-25-14- زراد............................................................................................................................................... 207

    4-25-15- امیر سلاح................................................................................................................................... 208

    4-25-16- عطار.............................................................................................................................................. 208

    4-25-17- قاضی............................................................................................................................................ 208

    4-25-18-قزاز................................................................................................................................................. 209

    4-25-19-قصاب............................................................................................................................................. 209

    4-25-20-کفشگر........................................................................................................................................... 209

    4-25-21- مشاطه.......................................................................................................................................... 210

    4-25-22- منجم............................................................................................................................................ 210

    4-25-23-وزیر................................................................................................................................................ 211

    4-26-موجودات ماورایی............................................................................................ 212

    در آمد................................................................................................................................................................. 213

    مظاهرطبیعی............................................................................................................... 214

    4-26-1-تواریدیوان........................................................................................................................................ 214

    4-26-2-ارغنونسازفلک................................................................................................................................. 214

    4-26-3- پیوستگیرگوجان........................................................................................................................... 215

    4-26-4- دیو.................................................................................................................................................... 215

    4-26-5- شیطان............................................................................................................................................. 216

    موجوداتخیالی............................................................................................................ 217

    4-26-1- رجمشیاطین................................................................................................................................. 217

    4-26-1- دیودرشیشهکردن......................................................................................................................... 218

    4-26-3- نعلدرآتش....................................................................................................................................... 218

    4-27-نجوم............................................................................................................... 220

    درآمد................................................................................................................................................................... 221

    4-27-1- اثیر................................................................................................................................................... 223

    4-27-2- اخترشوم........................................................................................................................................ 223

    4-27-3- آسمان............................................................................................................................................. 223

    4-27-4- آفتاب.............................................................................................................................................. 224

    4-27-4- 1-ارغنون‌ساز فلک...................................................................................................................... 224

    4-27-5- بنات................................................................................................................................................. 225

    4-27-6- بناتالنعش....................................................................................................................................... 225

    4-27-7- بهرام................................................................................................................................................ 226

    4-27-8- مریخ................................................................................................................................................ 226

    4-27-9- پروین............................................................................................................................................... 226

    4-27-10-تیغ آفتاب..................................................................................................................................... 227

    4-27-11-تنین............................................................................................................................................... 227

    4-27-12-جوزا............................................................................................................................................... 228

    4-27-13-خرشید.......................................................................................................................................... 228

    4-27-14-خوشهثریا...................................................................................................................................... 228

    4-27-15-کنترل شوم.................................................................................................................................. 229

    4-27-16-دوازدهبرج.................................................................................................................................... 229

    4-27-17-زحل............................................................................................................................................... 231

    4-27-18 -زمهریر.......................................................................................................................................... 231

    4-27-19-زهره............................................................................................................................................... 232

    4-27-20- اجرام علوی................................................................................................................................ 232

    4-27-21-شاه سیارات.................................................................................................................................. 232

    4-27-22-عطارد............................................................................................................................................. 233

    4-27-23-عیوق.............................................................................................................................................. 234

    4-27-25-عینالثور......................................................................................................................................... 234

    4-27-26-فلک................................................................................................................................................ 235

    4-27-27-ماهیتوشکلفلک............................................................................................................................ 235

    4-27-28- قران کردن.................................................................................................................................. 235

    4-27-29- کیوان............................................................................................................................................ 236

    4-27-30- ماه................................................................................................................................................. 236

    4-27-31- مریخ............................................................................................................................................. 236

    4-27-32- مشتری........................................................................................................................................ 237

    4-27-33- منجم............................................................................................................................................ 237

    4-27-34- ناهید............................................................................................................................................ 238

    4-27-35- هفتمجمره گردون.................................................................................................................... 238

    4-27-36-کلب اکبر....................................................................................................................................... 238

    4-27-37- ساباطعلوی.................................................................................................................................. 239

    4-27-38- طاوسمشرق................................................................................................................................ 239

    4-27-39-کسوف........................................................................................................................................... 239

    4-27-40- قوس قزح.................................................................................................................................... 240

    4-27-42- دب اصغر..................................................................................................................................... 240

    4-27-43- میزان............................................................................................................................................ 241

    فصل پنجم:نتیجه گیری

    1-5- نتیجه گیری.......................................................................................................................................... 243

    فهرست منابع.................................................................................................................................................... 245

    کتاب ها.............................................................................................................................................................. 245

    مقالات................................................................................................................................................................. 257

    منابع الکترونیکی.............................................................................................................................................. 261

    چکیده انگلیسی................................................................................................................................................ 262

     

    منبع:

    کتاب­ها

    1- آشوری، داریوش، 1380، تعریف­ها و مفهوم فرهنگ، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه

    2- آلن، تونی، و دیگران، 1384، اسطوره­ها و افسانه­های ایرانی- سرور دانای آسمان­ها- مترجمان: زهره هدایتی و رامین کریمیان، تهران: نشر نی

    3- آموزگار یگانه، ژاله، 1380، تاریخ اساطیری ایران، چاپ دهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی

    4- آموزگار یگانه، ژاله، 1386، زبان، فرهنگ و اسطوره (مجموعه مقالات) ، چاپ اول، تهران: انتشارات معین

    5- ابن خلدون، عبدالرحمن، 1369، مقدمه ابن خلدون، مترجم: محمد پروِین گنابادی، چاپ هفتم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    6- ابن سینا، حسین بن عبدالله، 1368، قانون در طب، مترجم: عبدالرحمن شرفکندی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سروش

    7- ابوترابیان، محمدرضا و عباس، 1384، فرهنگ اصطلاحات کواکب و صور فلکی، چاپ اول، تهران: انتشارات زال

    8- ادیب، داریوش، 1369، جهان جواهرات، ج1، چاپ اول، تهران: شرکت انتشاراتی یادواره کتاب

    9- اسدیان، محمد، 1384، آیین­های گذر در ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات روشنان

    10- اسلامی ندوشن، محمدعلی، 1380، تک درخت (مجموعه مقالات)، چاپ اول، تهران: انتشارات آثار و یزدان

    11- اعلمی، حمید، 1386، دایره المعارف مصور ایران و جهان، چاپ اول، تهران: ناشر مؤسسه­ی کتابسرای اعلمی

    12- امامی، صابر، 1380، اساطیر در متون تفسیری فارسی، چاپ اول، تهران: گنجینه فرهنگ

    13- امیری، منوچهر، 1353، فرهنگ داروها و واژه­های دشوار (تحقیق درباره کتاب الابنیه عن حقائق الادویه هروی) ، چاپ اول، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ

    14- امینی، امیرقلی، 1388، داستان‌های امثال، چاپ اول، تهران: انتشارات فردوس

    15- انزابی­نژاد، رضا، 1377، گزیده مرصاد­ العباد، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور

    16- انصاری، شهره، 1381، تاریخ عطر در ایران، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات

    17- انوری، حسن، 1383، فرهنگ کنایات سخن، 2ج، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن

    18- انیس، ابراهیم، و دیگران، 1384، فرهنگ المعجم الوسیط عربی فارسی،2ج، مترجم: محمد بندر ریگی، چاپ اول، تهران: انتشارات اسلامی

    19- اولمان، مانفرد، 1383، طب اسلامی، مترجم: فریدون بدره­ای،چاپ اول، تهران: انتشارات توس 

    20- باقرزاده، محمد، 1377، ایرج نامه ایرج، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    21- بتلهایم، برونو، 1381، افسون افسانه­ها، مترجم: اختر شریعت­زاده، چاپ اول، تهران: انتشارات هرمس

    22- بلوکباشی، علی، و شهیدی، یحیی،1381، پژوهشی در موسیقی و سازهای موسیقی نظامی دوره قاجار، چاپ اول، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی

    23- بلوکباشی، علی، 1377، نقد و نظر (معرفی و نقد آثاری در ادبیات مردم شناسی) ، چاپ اول، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی

    24- بهار، مهرداد، 1369، فرنبغ دادگی بندهش، چاپ اول، تهران: انتشارات توس    

    25- بیرونی، ابوریحان، 1363، آثارالباقیه، به کوشش اکبر دانا سرشت، چاپ سوم، تهران: چاپخانه سپهر

    26- بیرونی، ابوریحان، 1358، صیدنه، به کوشش منوچهر ستوده و ایرج افشار، چاپ اول، تهران: شرکت افست    

    27- بیهقی، محمد­بن­حسین، 1383، تاریخ بیهقی، 3ج، به کوشش خلیل خطیب رهبر، چاپ نهم، تهران: انتشارات آفتاب

    28- پراپ، ولادیمیر، 1368، ریخت شناسی قصه­های پریان، مترجم: فریدون بدره­ای، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    29- تبریزی، محمد­حسین­بن­خلف، 1380، فرهنگ فارسی برهان قاطع، چاپ اول، تهران: انتشارات نیما

    30- تقوی، محمد، 1376، حکایت­های حیوانات در ادب فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات روزنه

    31- توکلی بزاز، محمد، 1380، گوهر ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات انوشه

    32- ثروت، منصور، 1364، فرهنگ کنایات، چاپ اول، تهران: چاپخانه سپهر

    33- جامی، عبدالرحمن­بن­احمد، 1386، نفحات الانس من حضرات القدس، مقدمه تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سخن

    34- جوادزاده، مهران، 1387، پژوهشی در تاریخ اسطوره ای ایران (براساس مطالعات تطبیقی در اساطیر ایران و هند) ، ج1، چاپ اول، تهران: انتشارات نیک پندار

    35- حافظ مراغی، عبدالقادر بن غیبی، 1366، جامع الالحان، به اهتمام تقی بینش، چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی

    36- حسینی­جرجانی، اسماعیل­بن­حسن، 1384، ذخیره خوارزمشاهی، 2ج، به کوشش محمد­تقی دانش پژوه و ایرج افشار، چاپ اول، تهران: انتشارات المعی

    37- حسینی­جرجانی، اسماعیل­بن­حسن، 1344، ذخیره خوارزمشاهی، ج3، مصحح جلال مصطفوی، چاپ اول، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی

    38- حلبی، علی­اصغر، 1372، سی‌قصیده از ناصرخسرو، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور

    39- خطیب رهبر، خلیل، 1383، [حواشی] تاریخ بیهقی، 3ج، محمد­بن­حسین بیهقی، چاپ نهم، تهران: انتشارات آفتاب

    40- خطیب رهبر، خلیل، 1383، [حواشی] مرزبان نامه، محمد­بن­حسین بیهقی، چاپ نهم، تهران: انتشارات آفتاب

    41- خیریه، بهروز، 1384، نقش حیوانات در داستان­های مثنوی معنوی، چاپ اول، تهران: انتشارات فرهنگ مکتوب

    42- دبیرسیاقی، محمد، 1347، دیوان منوچهری دامغانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات زوار

    43- دگانی، مایر، 1388، نجوم به زبان ساده، مترجم: محمدرضا خواجه­پور، چاپ ششم، تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارنوگرافی گیتاشناسی

    44- دوبوکور، مونیک، 1373، رمزهای زنده جان، مترجم: جلال ستاری، چاپ اول، تهران:نشر مرکز

    45- دورینگ، ژان، 1383، سنت و تحول در موسیقی ایرانی، مترجم: سودابه فضائلی، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    46- دهخدا، علی­اکبر، 1363، امثال و حکم، 4ج، چاپ ششم، تهران: انتشارات امیرکبیر

    47- ___ ، ___ ، 1373، لغت نامه، زیر نظر محمد معین و سید­جعفر شهیدی، تهران: سازمان لغت نامه

    48- ذوالفقاری، حسن، 1384، سریر سخن (مجموعه مقالات) ، تهران: انتشارات دانش پژوهان

    49- رادمنش، عطامحمد، 1386، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی گلشن راز بر اساس مفاتیح الاعجاز، چاپ اول، نجف آباد: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

    50- رامپوری، غیاث­الدین محمد بن جلال­الدین بن شرف­الدین، 1363، فرهنگ غیاث اللغات، به کوشش منصور ثروت، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی

    51- رستگارفسائی، منصور، 1379، اژدها در اساطیر ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    52-  ___ ، ___ ، 1369، فرهنگ نام­های شاهنامه،ج1، چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی

    53- رضی، هاشم، 1371، گاه­شماری و جشن­های ایران باستان، چاپ اول، تهران: انتشارات بهجت

    54- رنج­دوست، شبنم، 1387، تاریخ لباس ایران، چاپ اول، تهران: انتشارات جمال هنر

    55- زرین­کوب، عبدالحسین، 1350، یادداشت­ها و اندیشه­ها، چاپ اول، شیراز: کتابخانه ظهوری

    56- زمردی، حمیرا، 1387، نمادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات زوار

    57- ستاری، جلال، 1377، بازتاب اسطوره در بوف کور، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    58- سجادی، سید­جعفر، 1361، فرهنگ علوم عقلی، چاپ اول، تهران: انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران

    59- ___ ، ___ ، 1344، فرهنگ علوم نقلی و ادبی، چاپ اول، تهران: چاپخانه علی­اکبر اعلمی

    60- سجادی، سید ضیاء­الدین، 1386، شاعر صبح (پژوهشی در شعر خاقانی شروانی) ، چاپ نهم، تهران: انتشارات سخن

    61- سجادی، عیسی، و علوی شوشتری، سید ­عبدالحمید، 1386، مثل­ها و متل­ها، چاپ اول، اهواز: انتشارات معتبر

    62- سرامی، قدمعلی، 1368، از رنگ گل تا رنج خار (شکل شناسی داستان­های شاهنامه) چاپ اول، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    63- سرمدی، مهرداد، 1381، فرهنگ اخترشناسی، چاپ اول، تهران: انتشارات ایران­زمین

    64- سکر، احمد، 1384، الجن، مترجم: اشرف کافی، چاپ اول، مشهد: انتشارات سخن گستر

    65- سیپک، پیری، 1388، ادبیات فولکلور ایران، مترجم: محمد اخگری، چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش

    66- شاملو، احمد، 1378، کتاب کوچه (جامع لغات، تعبیرات و ضرب­المثل­های فارسی) ، چاپ اول، تهران: انتشارات مازیار

    67- شریفی، محمد، 1387، فرهنگ ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو، انتشارات معین

    68- شعار، جعفر،1374، [حواشی] جوامع الحکایات و لوامع الروایات، سدیدالدین محمد عوفی، چاپ پنجم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    69- ___، ___، 1384، گزیده تاریخ جهانگشای جوینی، چاپ سوم، تهران: نشر قطره

    70- شعبانی، معصومه، 1386، شاخه مرجان (رمزپردازی حیوانات در مثنوی معنوی)، چاپ اول، تهران: نشر ثالث

    71- شفیعی کدکنی، محمدرضا، 1385، تازیانه­های سلوک (نقد و تحلیل چند قصیده از حکیم سنایی) چاپ ششم، تهران: انتشارات آگاه

    72- شکورزاده بلوری، ابراهیم، 1387، دوازده هزار مثل فارسی و سی هزار معادل آنها، چاپ سوم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی

    73- ___ ،___، 1346، عقاید و رسوم عامه مردم خراسان، چاپ اول، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران

    74- شمیسا، سیروس، 1386، بیان، چاپ سوم، تهران: نشر میترا

    75- ___،___، 1387 ،فرهنگ اشارات ادبیات فارسی، 2ج، چاپ اول، تهران: نشر میترا

    76- ___ ، ___ ، 1386، فرهنگ تلمیحات، چاپ اول، تهران: نشر میترا

    77- شوالیه، ژان و گربران، آلن، 1379، فرهنگ نمادها، ج2، مترجم: سودابه فضائلی، چاپ اول، تهران: انتشارات جیحون

    78- صفا، ذبیح­الله، 1350، گنجینه سخن (پارسی نویسان بزرگ و منتخب آثار آنان) ، 3ج، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    79- صفی­زاده، فاروق، 1379، گاه­شماری چهارده هزار ساله ایرانی، چاپ اول، تهران: نشر نذیر

    80- صنعتی­زاده، همایون، 1384، علم در ایران و شرق باستان، چاپ اول، تهران: نشر قطره، کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان

    81- ضیاء­پور، جلیل، 1347، پوشاک زنان ایران( از کهن ترین زمان­ها تا آغاز شاهنشاهی پهلوی) ، چاپ اول، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و هنر

    82- طباره، عفیف عبدالفتاح، 1379، همراه با پیامبران در قرآن، مترجمان: حسین خاکساران و عباس جلالی، چاپ اول، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

    83- طوسی، محمد­بن­محمد­بن­حسن، 1363، تنسوخ نامه ایلخانی، مقدمه و تعلیقات سید­محمدتقی مدرس رضوی، چاپ دوم، تهران: انتشارات اطلاعات

    84- ظهیری سمرقندی، محمد­بن­علی، 1362، سندبادنامه، به اهتمام و تصحیح و حواشی احمد آتش، چاپ اول، تهران: کتاب فرزان

    85- عادل­زاده، پروانه، و پاشایی­فخری، کامران، 1387، فرهنگ ادبی گیاهان، چاپ هشتم، تبریز: انتشارات مولی علی

    86- عبادزاده کرمانی، محمد، 1374، ضرب المثل­های شعر فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات قصه جهان نما

    87- عبداللهی، منیژه، 1381، فرهنگنامه جانوران در ادب فارسی، 2ج، چاپ اول، تهران: انتشارات پژوهنده

    88- عرب گلپایگانی، عصمت، 1376، اساطیر ایران باستان (جنگی از اسطوره­ها و اعتقادات در ایران باستان) ،چاپ اول، تهران: انتشارات هیرمند

    89- عطار نیشابوری، فرید الدین، 1361، اسرارنامه، به کوشش سیدصادق گوهرین، چاپ دوم، تهران: انتشارات زوار

    90- ___ ،___ ، 1385، تذکره الاولیاء، مقدمه میرزا محمدخان قزوینی و تصحیح احمد آرام، چاپ اول، تهران: انتشارات پاکتاب

    91- عناصری، جابر، 1382، شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان، چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش (صدا و سیما)

    92- عوفی، سدید الدین محمد، 1374،جوامع الحکایات و لوامع الروایات، به کوشش دکتر جعفر شعار، چاپ پنجم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    93- فروزانفر، بدیع­الزمان، 1377، شرح مثنوی شریف، 3ج، چاپ هشتم، تهران: انتشارات زوار

    94- قرشی، محمدبن­احمد (ابن اخوه)، 1360، معالم القربه فی احکام الحسبه (آیین شهرداری در قرن هفتم)، ترجمه: جعفر شعار، چاپ دوم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب

    95- قلی زاده، خسرو، 1387، فرهنگ اساطیر ایران بر پایه متون پهلوی، چاپ سوم، تهران: انتشارات کتاب پارسه

    96- قیطرانی، ولی، 1384، نجوم به روایت بیرونی (تلخیص و بازنویسی کتاب التفهیم لاوائل صناعه التنجیم اثر ابوریحان بیرونی) ، چاپ اول، تهران: مؤسسه فرهنگی اهل قلم

    97- کاشانی، ابوالقاسم عبدالله، 1386، عرایس الجواهر و نفایس الاطایب، به کوشش ایرج افشار، تهران: انتشارات المعی

    98- کتیرایی، محمود، 1357، زبان و فرهنگ مردم، چاپ اول، تهران: انتشارات توکا

    99- کرامتی، یونس، 1382، کارنامه ایرانیان در زمینه نوآوریهای ریاضیات، نجوم و گاه­شماری، چاپ دوم، تهران: انتشارات اهل قلم

    100- کرباسیان، ملیحه، 1384، فرهنگ الفبایی- موضوعی اساطیر ایران باستان، چاپ اول، تهران: انتشارات اختران

    101- کزازی، میرجلال­الدین، 1368، از گونه ای دیگر (جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران) ، چاپ اول، تهران: نشر مرکز

    102- ___ ، ___ ، 1376، پرنیان پندار (جستارهایی در ادب و فرهنگ)، چاپ اول، تهران: انتشارات روزنه

    103- ___ ، ___ ، 1385، گزارش­ دشواری­های دیوان خاقانی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز

    104- ___ ، ___ ، 1384، نامه باستان (ویرایش و گزینش شاهنامه فردوسی) ، چاپ سوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی (سمت)

    105- گرامی، بهرام، 1386، گل و گیاه در هزار سال شعر فارسی، با مقدمه ایرج افشار، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن

    106- گلسرخی، ایرج، 1377، تاریخ جادوگری، چاپ اول، تهران: نشر علم

    107- گلشنی، اکرم، 1386، طب و مضامین طبی و بازتاب آن در ادب فارسی، چاپ اول، تهران: انتشارات جام گل

    108- گوهری، سید­اسماعیل، 1378، چشم زخم، چاپ اول، تهران: نشر نیایش

    109- گوهرین، سیدصادق، 1361، [حواشی] اسرارنامه، شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، چاپ دوم، تهران: انتشارات زوار

    110- گویری، سوزان، 1379، آناهیتا در اسطوره های ایرانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات جمال الحق

    111- لسان، حسین، 1372، گزیده اشعار مسعود سعد، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی

    112- ماسه، هانری، 1355، معتقدات و آداب ایرانی، ج1، مترجم: فریدون بدره­ای، چاپ اول، تبریز: انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران

    113- ماهیار، عباس، 1385، سحر بیان خاقانی، چاپ اول، تهران: انتشارات جام گل

    114- ___ ، ___ ، 1382، شرح مشکلات خاقانی (دفتر یکم، ثری تا ثریا)، چاپ اول، تهران: انتشارات جام گل

    115- ماهیار، عباس، 1384، شرح مشکلات خاقانی (دفتر چهارم، پنجنوش سلامت)، چاپ اول، تهران: انتشارات جام گل

    116- ___ ، ___ ، 1385، شرح مشکلات خاقانی (دفترپنجم، گنجینه اسرار)، چاپ اول، تهران: انتشارات جام گل

    117- متین دوست، احمد، 1384، باورهای آریائیان، چاپ اول، اصفهان: انتشارات چهارباغ

    118- مجد بزرکی، مرضیه، 1383، حافظ و تصویرسازی با گل و گیاه، چاپ اول، تهران: انتشارات آذینه گل مهر

    119- محجوب، محمدجعفر، 1386، ادبیات عامیانه ایران، 2ج، به کوشش حسن ذوالفقاری، چاپ سوم، تهران: نشر چشمه

    120- محقق، مهدی، 1386، شرح سی قصیده از حکیم ناصرخسرو قبادیانی، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات توس

    121- مدبری، محمود، 1387، فهرست حواشی و تعلیقات بر متون فارسی (لغات، اصطاحات و اعلام) چاپ اول، کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان

    122- مسعودی بخاری، شرف­الدین محمد­بن­مسعود، 1379،مجمع الاحکام، مقدمه و تصحیح علی حصوری، چاپ اول، تهران: انتشارات طهوری

    123- مسعودی، ابوالحسن علی­بن­حسین، 1344، مروج الذهب و معادن الجوهر، مترجم: ابوالقاسم پاینده،  تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب

    124- مشکوه، فرزاد، 1372، آسترولوژی یا نجوم احکامی، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤلف

    125- مصاحب، غلامحسین، و دیگران، 1383، دایره المعارف اسلامی، 3ج، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیر کبیر

    126- مصفی، ابوالفضل، 1388، فرهنگ اصطلاحات نجومی، چاپ چهارم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    127- معین، محمد، 1384، فرهنگ فارسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات راه رشد

    128- معین، محمد، 1387، مجموعه مقالات محمد معین، ج2، به کوشش مهدخت معین، چاپ دوم، تهران: صدای معاصر

    129- موسوی تنکابنی، محمدمهدی بن محمدجعفر، 1380، تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم، چاپ اول، تهران: نشر مقدس

    130- میرزانیا، منصور، 1378، فرهنگنامه کنایه، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر

    131- میرنیا، سید­علی، 1369، فرهنگ مردم (فولکلور ایران) ،چاپ اول، تهران: نشر پارسا

    132- مینوی، مجتبی، 1367، پانزده گفتار، چاپ سوم، تهران: انتشارات توس

    133- میهن دوست، محسن، 1380، پژوهش عمومی فرهنگ عامه، چاپ اول، تهران: انتشارات توس

    134- نجم­آبادی، محمود، 1371، تاریخ طب در ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

    135- نظامی عروضی سمرقندی، احمد­بن­عمر­بن­علی، 1388، چهارمقاله، تصحیح محمد قزوینی و محمد معین،چاپ اول، تهران: انتشارات زوار

    136- وارنر، رکس، 1386، دانشنامه اساطیر جهان، مترجم: ابوالقاسم اسماعیل­پور، تهران: انتشارات اسطوره

    137- والی، زهره، 1379، هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری، چاپ اول، تهران: انتشارات اساطیر

    138- واندرودن، بارتل، 1386، پیدایش دانش نجوم، مترجم: همایون صنعتی­زاده، چاپ اول، کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر

    139- هجویری، علی‌بن عثمان، 1381، درویش گنج بخش (گزیده کشف‌المحجوب)، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن

    140- هدایت، صادق، 1378، فرهنگ عامیانه­ی مردم ایران، گردآورنده: جهانگیر هدایت، چاپ اول، تهران: نشر چشمه

    141-  ___ ، ___ ، 1376، نوشته­های فراموش شده­ی صادق هدایت، گردآورنده: مریم دانایی برومند، چاپ اول، تهران: مؤسسه­ی انتشارات نگاه

    142-___ ، ___ ، 1356، نیرنگستان، چاپ دوم، تهران: انتشارات جاویدان

    143- همایی، جلال­الدین، 1369، مقالات ادبی، ج1، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه نشر هما

    144- همدانی، محمد ابن محمود، 1375، عجائب نامه (عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات)، ویرایش جعفر مدرس صادقی، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز

    145- هنر، علی­محمد، 1386، یادداشت­های سندبادنامه، چاپ اول، تهران: بنیاد موقوفات محمود افشار

    146- هینلز، جان راسل، 1388، اسطوره­های ایرانی، مترجم: مهناز شایسته­فر، چاپ دوم، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی

    147- یاحقی، محمدجعفر، 1386، فرهنگ اساطیر و داستان­واره­ها در ادبیات فارسی، چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر

    مقالات

    1- الماسی، نجادعلی و حبیبی درگاه، بهنام، 1389، شیوه­های حمایت از جلوه­های حقوق فرهنگ عامه (حقوق فولکلور)، فصلنامه­ی حقوق و علوم سیاسی، دوره­ی چهلم، ش اول، ص55-41

    2- امیری­خراسانی، احمد، 1382، باورهای خرافی مردم اوکراین، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال دوم، ش سوم، ص 22- 1

    3- برگ­بیدوندی، سهراب و عیسی­وند، معصومه، 1386، بازتاب فرهنگ عامه در آثار محمدعلی بهمنی و حسین منزوی، مجله­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، سال سوم، ش ششم، ص 86- 47

    4- پروین ترکمنی، آذر، 1388، تأملی بر آداب ملوک و قاعده­ی ملکداری در نگاه افضل الدین کرمانی، فصلنامه­ی فرهنگ، ویژه­ی تاریخ، سال بیست و دوم، ش هفتاد و یکم، ص 51-15

    5- تجلیل، جلیل و کمال الدینی، سید محمد باقر، 1380، اصل و منشأ سندبادنامه و سیر تاریخی آن در زبان فارسی، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال پانزدهم، ش دوم (ضمیمه)، ص 31-13

    6- حاتمی، حافظ و طغیانی، اسحاق، نجوم فردوسی یا سیر اختران در شاهنامه، 1387، مجله­ی نامه پارسی، سال یازدهم، ش 47و 46، ص 32- 7

    7- حایری، مهدی، 1320، اندیشه­های عامیانه، ارمغان، سال بیست و دوم، ش 3و2، ص 121-107

    8- حمیدی، سید­جعفر و شامیان، اکبر، 1384،سرچشمه تکوین و توسعه انواع تمثیل (اسطوره، رؤیا، فرهنگ عامه) نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال چهل و هشتم، ش صد و نود وهفتم، ص 108- 75

    9- خیراندیش، سیدمهدی، 1384، فرهنگ عامه، ماهنامه­ی حافظ، سال دوم، ش بیست و چهارم، ص 104- 85

    10- دبیرسیاقی، محمد، 1334، رودکی و سندبادنامه، یغما، سال‌هشتم، ش‌هشتاد وپنجم،ص223-218

    11- ___ ، ___ ، 1334، رودکی و سندبادنامه، یغما، سال هشتم، ش هشتاد و هفتم، ص 324- 320

    12- دبیرسیاقی، محمد، 1334، رودکی و سندبادنامه، یغما، سال‌هشتم، ش هشتادونهم، ص416- 412

    13- دستگردی، وحید، 1301، قارون(توانگر بینوا) مجله ارمغان، دوره سوم، ش دهم، ص 442- 439

    14- دماوندی، مجتبی، 1385، جادو در ایران باستان و کیش زرتشت، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال پنجم، ش دهم،108- 91

    15- رستگارفسائی، منصور، 1381، پیکرگردانی در اساطیر، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال دوم، ش دوم، ص 116- 95

    16- روح­بخشان، علی­محمد، 1378، هفت در زبان، ادب و حکم فارسی، مجله­ی نامه پارسی، سال چهارم، ش چهارم، ص 41- 27

    17- زرین­کوب، عبدالحسین، 1341، فال و استخاره (دریچه­هایی از عالم غیب)، مجله­ی سخن، سال شانزدهم، ش صد و چهل و هفتم، ص 560- 545

    18- سلحشور، مریم، 1384، باورهای عامیانه در شعر صائب، مجله­ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، سال سوم،  ش سوم، ص 135- 123

    19- سلیمانی، داوود، 1387، منشأ طبقات اجتماعی و قرآن، فصلنامه­ی تخصصی پژوهش­های میان رشته­ای قرآنی، سال اول، ش اول، ص 62-55

    20- صرفی، محمدرضا،1386، افلاک‌واختران در مثنوی، گوهر گویا، سال‌اول، ش‌دوم، ص123- 103

    21- ___ ، ___ ، 1383، بازتاب باورهای خرافی در مثنوی، نشریه­ی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دوره­ی جدید، شماره­ی 15، (پیاپی 12)، ص 128- 123

    22- ___ ، ___ ، 1384، عناصر فرهنگ عامه در غزلیات حافظ، فرهنگ، سال هجدهم، ش سوم، ص 199- 165

    23- ___ ، ___ ، و افضلی­ننیز، مریم، 1386، موجودات ماوراء طبیعی در خمسه­ی نظامی، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال ششم، ش یازدهم، ص 153- 107

    24- ___ ، ___  و نیکنام، حسین میرزا، 1381، پیشگویی در شاهنامه، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال دوم، ش دوم، ص 172- 153

    25- ___ ، ___  و مصطفوی، علی، 1382، درآمدی بر نمادهای کیمیاگری، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال سوم، ش سوم، ص 74- 53

    26- قاضی طباطبایی، حسن، 1327، معرفی یک کتاب ادبی، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال اول، ش 9و8 ص 85- 77

    27- قلی­زاده، حیدر، 1383، زلف و تعابیر عارفانه و عاشقانه­ی آن در شعر فارسی، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، سال چهل و پنجم، ش صد و نود ودوم، ص 194- 149

    28- کمیلی، مختار، 1388، پژوهشی در اغلاط و منابع ابیات سندبادنامه (بازنگری سندبادنامه)، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال چهل و پنجم، ش سوم، ص 102- 91

    29- محمدی، محمد­حسین، 1383، جادو در ادبیات فارسی، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال هجدهم، ش دوم، ص 61- 53

    30- محمودی، مریم، 1384، تفأل و طالع بینی در شرف نامه، نشریه­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال چهاردهم، ش بیست و دوم، ص 156- 135

    31- مقدس جعفری، محمدحسن و نجفی اصل، عبدالله، 1383، پوشش ایرانیان، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال سوم، ش پنجم، ص 145- 123

    32- مینوی، مجتبی، 1334، قران کواکب در سال582، یغما، سال هشتم،  ش‌هشتاد ودوم، ص86- 83

    33- نگهبان، حمیدرضا، 1385، واکاوی اسطوره ضحاک، نشریه­ی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد مشهد، سال سوم، ش نهم، ص 150- 142

    34- واشقانی فراهانی، ابراهیم، 1384، جانوران و اسطوره­ی آغاز در ایران باستان، مجله­ی مطالعات ایرانی، سال چهارم، ش هشتم، ص 254- 231

    35- وهمن، فریدون، 1347، جمع آوری افسانه­های ایرانی، مجله­ی سخن، دوره­ی هجدهم، ش دویست و چهارم، ص 177- 164

     

    منابع الکترونیکی:

    1- آقاجانپور، محمد، "دعای دفع چشم زخم"، باورهای عامیانه و خرافی، www. adab 86. blogfa.com

    2- بی‌نام،" مالیات"، بلاکفا، www. z-1blogfa. com

    3- بی‌نام، " شهادت دادن شاهد"، کانون گفتگوی قرآنی، www. askquran. net

    4- بی‌نام، "نفقه"، بلاکفا، www. defaeye. blogfa. com

    5- بی نام، " اعیاد و جشن‌ها"، موسسه مطالعات ایران و اوراسیا، www. Iraneurasia. ir

    6- فاضلی، نعمت‌الله، " فرهنگ مردم و ادبیات عامه"، www. Farhang harnegar. ir

    7- کازرونی، علی، "فرهنگ"، www. Iranpress. ir


موضوع پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, نمونه پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, جستجوی پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, فایل Word پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, دانلود پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, فایل PDF پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, تحقیق در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, مقاله در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, پروژه در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, پروپوزال در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, تز دکترا در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, پروژه درباره پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه, رساله دکترا در مورد پایان نامه عناصر فرهنگ عامه در مرزبان نامه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : زبان ادبیات فارسی چکیده مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم و خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخص را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با آنها در رابطه است، فرهنگ مردم « فولکلور » نام دارد. آداب و رسوم مخزن و مأوایی به جز سینه مردم ندارند که آن هم در طول زمان به عللی از قبیل مرگ سالخوردگان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشدرشته‌ زبان و ادبیات فارسی چکیده بررسی امثال و مثل نماهای یک شاعر یا نویسنده، بیانگر میزان نفوذ این شخص در جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی امثال و مثل‌نماهای گلستان و بوستان سعدی است. شناخت امثال و مثل نماهای برساخته‌ی سعدی در گلستان و بوستان، شناخت بهتر سعدی در بین عامّه‌ی مردم، کمک به درک بهتر استفاده‌ی هنری سعدی از امثال، و درک بهتر سروده‌های سعدی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات داستانی به روایت منثوری گفته می شود که حوادث خارق العاده آن بر واقعیت غلبه دارد. قصه پاره ای از فکر و تخیل انسانی است که در هر مللی به گونه ای متفاوت روایت شده است و نوع ادبی قصه در ادبیات ما پیشینه ی طولانی دارد و بخشی از ادبیات ما را تشکیل می دهد. از جمله می توان به قصه های عامیانه اشاره کرد که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

ثبت سفارش