پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر

word 339 KB 31494 146
1389 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

    چکیده

    ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از:

    آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم شناسی هستند، بررسی تخصصی و تطبیقی فرهنگ عامیانه ی ملت ها به راحتی جزئیات پیرامون زندگی اجتماعی و تجربیات آنها را برای ما روشن می کند.

    فرهنگ و سنن گذشتگان که بیانگر تجربه و شیوه زندگی آنان در طول تاریخ است. دنیای رسانه ای و تحولات تکنولوژی امروز آنها را به اعماق تاریخ می کشاند از این جهت محقق بر خود  واجب دانسته که مقداری اندک از این دانستنی های زندگی مغزهای درخاک خفته را در این تحقیق بیاورد، تا علاوه بر ماندگاری آثارشان از تجربه ی آنها چراغی فرا روی آینده ی هر چه بهتر خود و آیندگان برافروزم.

    این مجموعه در پنج فصل گردآوری شده که مقدمه آن به شناخت هر منطقه و ملتی و  ادبیات و فرهنگ آن اشاره دارد و آن را مورد  بررسی قرار می دهد .پیشینه تاریخی آن به این نکته  اشاره دارد که تا به حال هیچ گونه تحقیقی در مورد منطقه بیدخوان انجام نشده  و لازم است که برای جلوگیری از هر گونه فراموشی به صورت مکتوب درآید. در ادامه به بررسی در مورد تحقیق توصیفی و اینکه این روش تحقیقی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در مطالب و  با استفاده از روش مشاهده و مصاحبه و تحقیق و پژوهش ، استفاده از اطلاعات اطرافیان و مطالعه در منطقه موردنظر می پردازد که باعث کشف حقایق و ایجاد شناخت کلی در رابطه با موضوع مورد نظر می شود و دیگر اینکه اشاره دارد به ویژگی های تحقیق توصیفی که از ارزش والایی برخوردار هستند که هم جنبه کاربردی و هم جنبه مبنایی دارند و در تصمیم گیری ها و در دیگر موارد مورد استفاده قرار می گیرند و در بعد بنیادی به انبوهی از معلومات کلی در مورد مسئله مورد نظر می رسد.

    یافته های تحقیق  در این رساله  به چند جزء متفاوت تقسیم می شود که در ابتدا هر جزء توضیح مختصری در مورد آن داده  که در بخش اول توضیح مختصری در مورد منطقه بیدخوان و اماکن تاریخی و مذهبی آن آورده شده است، بخش دوم  در مورد آداب و رسوم منطقه از قبیل: آداب و رسوم ازدواج، مرگ، تولد نوزاد و ... بیان شده است.

    و قسمت آخر رساله  به نتیجه گیری تحقیق اشاره دارد  و اینکه ادبیات و فرهنگ غنی در بین مردم منطقه بیدخوان به عنوان یکی از شاخصهای فرهنگی در این منطقه و مناطق دیگر جلوه گری می کند.

    واژگان کلیدی:

    بیدخوان – آداب و رسوم – گردو – ترانه- گویش

     

    مقدمه و بیان مسئله

    به نام خدایی که جان آفرید                                سخن گفتن اندر زبان آفرید

    «ساعدی»

      فرهنگ و سنن گذشتگان بیانگر تجربه و شیوه زندگی آنان در طول تاریخ است و فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی  و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را‌ آشکار می کند. علاقه روستائیان به حفظ سنت ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست. ادبیات هنر زبانی و کلامی مردم عامه است که میراث گذشته است و  به صورت شفاهی در قالب آثار ذوقی به نسل های بعدی انتقال یافته است و گونه های متفاوت ادبیات عامه نزد مردم  در سنین خاصی محبوبیت دارد، برای نوزادان لای لایی، کودکان قصه،  نوجوانان ترانه و تصنیف، بزرگسالان ضرب المثل، همه ی این گونه ها به خوبی بیانگر آداب و رسوم و نحوه زندگی انسانهای قدیمی است.

      ادبیات و فرهنگ عامه هر منطقه  و ملتی تکیه بر فطرت ویژه خود دارد و همچنان که هیچ درختی در خلأ نمی شکند باید سرچشمه آنرا جستجو کرد.

      منطقه ی بیدخوان هم یکی از مناطق وسیع و خوش آب و هوای استان کرمان و شهرستان بردسیر است که زیباییهای بکر و دست نخورده ای را در دل خود جای داده است این منطقه ی خوش اب و هوا در 90 کیلومتری جنوب غربی کرمان و در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بردسیر واقع گردیده است، که یکی از مناطق تفریحی و گردشگری استان کرمان محسوب می شود و دارای آب و هوای بسیار مطبوع و دارای پوشش گیاهی غنی است که این منطقه کوهستانی ، سرسبز و خوش آب و هوا همچون دیگر مناطق استان کرمان از آب و هوای مطبوع و لطیفی برخوردار است. و به عنوان گوهر ارزشمند و نهفته تلقی می گردد از مشرق به مادون و قلعه عسکر و از شمال به دیشکان و از جنوب به چهار گنبد و گوغر بافت متصل می باشد و دارای کوههای نسبتاً مرتفع ازقبیل کوه کمر انجیر، صغنا، یشم، کمهما، و ... می باشدو با توجه به کوهستانی بودن دارای زمستان سرد و خشن و تابستان معتدل می باشد که ریزش برف و باران فراوان در این منطقه باعث به وجود آمدن یخچالهای طبیعی در این منطقه شده است که در جای خود جالب و دیدنی و کم نظیر می باشند.

      این منطقه زیبا با قدمت دیرینه و طولانی که دارد هیچ گونه تحقیق ارزشمندی در مورد ادبیات عامیانه آن انجام نشده و این کمبود همیشه احساس می شد و علت نوشتن این رساله همین بود که هیچ گونه تحقیق ارزشمندی در این زمینه انجام نشده بود. از این جهت  محقق بر خود واجب دیده است مقداری از دانستنی های آنان که در حقیقت قطره ای از دریای بیکران زندگی آنهاست  به نگارش درآورد، تا  خوانندگان بتوانند از این قلیل دانستنی ها زندگی مغزهای در خاک خفته را دریابند، علاوه بر ماندگاری آثارشان از تجربه ی آنها چراغی فرا روی آینده هر چه بهتر خود و آیندگان برافزایند.

     

    پیشینه تحقیق

      بر اساس شواهد و مدارک موجود می توان گفت: که منطقه بیدخوان از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است و دلایلی که می توان از آنها استفاده کرد که همه ی مردم این منطقه بر این نظر و  باور  هم عقیده اند ، وجود سه برادر به نامهای شیخ زاهد، شیخ ملک و شیخ معین الدین که بحرینی الاصل بوده اند و برای به وجود آمدن زندگی و گروههای مهم فامیلی در این منطقه نقش بسزایی داشته اند و دیگر وجه تسمیه بیدخوان است. از جمله  آثار تاریخی که در این منطقه وجود دارند وجود قبرستانی با قدمت بسیار زیاد و طولانی و سنگ نوشته های قدیمی دلیل بر وجود فرهنگ غنی اسلام در این منطقه می باشند که بسیاری از آن سنگها به نام شهداء مکتوب می باشند و بر روی آنها کلمه ی السعید الشهید و ابن الشهید حک شده که هنوز  موجود می باشند و سنگ نوشته ای به نام زبیر عرب بوده که قدمت آن حدود هفتصد سال پیش است که در ده بالای منطقه بیدخوان وجود دارد، قبر بزرگانی همچون شیخ قاسم که از فرزندان شاه نعمت الله ولی، شیخ قطب الدین ، شکوهی دیگر به این منطقه بخشیده است. و وجود گردوهای کهنی به نام گردوی جمشیدی و گردو گیو که قدمت آنها حدود 1200 سال است نشان از فرهنگ والای این منطقه می باشد و به این منطقه شکوهی خاص بخشیده است.

    علاوه بر مطالبی که در مورد پیشینه ی منطقه بیدخوان گفته شد که نشان از قدمت تاریخی و فرهنگ غنی اسلام دارد و با توجه به این که اهمیت گذشته و پیشینه ی هر شهر و منطقه و اینکه آینده هر منطقه بر ستون های پر افتخار گذشته بنا می شود و اینکه هیچ ملتی بدون تکیه بر افتخارات گذشته خویش و انسان های والا مقام و بزرگوار نسل های قبل نمی تواند احساس غرور و بزرگی کند، لذا بر هر ملتی لازم است که بداند شهر و منطقه ای که در آن زندگی می کند در گذشته در آن چه اتفاقاتی افتاده و چه سختی ها و رنجش هایی را متحمل گردیده است و مردمان آن منطقه چه روزگاری را گذرانده اند و چه بزرگانی در ان منطقه زندگی می کرده اند و سر به سینه تراب نهاده اند. و دیگر این که چگونه زندگی می کرده اند و چه آداب و رسومی داشته اند که کم کم به دست فراموشی سپرده شده اند و برای امرار معاش خود چه روش هایی را به کار می برده اند و دیگر این که چه قصه هایی می گفتند و  چه گویش هایی داشته اند و چه ترانه هایی می سرودند تحقیق علمی دقیق صورت نگرفته است و همین امر مهم باعث شده تا  محقق  این موضوع را انتخاب کرده و با تجارب افراد با تجربه این منطقه گرانبها به گردآوری این رساله بپردازد و تحقیق دانشگاهی که در این باره انجام شده بود رساله ای  است تحت عنوان «عامیانه های بیدخوان» که توسط آقای آبستان گرد آوری شده است. کتابهایی که بطور مختصر در آنها به روستای بیدخوان اشاره شده عبارتند از:

    کتاب واژه نامه گویش بردسیر که این کتاب   واژگان های محلی، در بین مردم را جمع آوری نموده است که توسط مرحوم استاد محمد جواد برومند نوشته شده است

    کتاب بردسیر نگارستان طبیعت که اشاره کلی در مورد شهرستان بردسیر دارد.

    کتاب مروارید کبیر که توسط حمید قلندری نوشته شده است.

     

    Abstract

    Man’s searching mind is looking for an answer to find, how mankind’s culture and civilization being changed and what is proportional difference of man’s culture? Without doubt different kinds of vulgar culture that consist of:

     Story, literature and historical works, language arts, culture and customes all of them in addition all of anthropology researches, specialized and comparative study of nations vulgar culture easily clear details about their social life and their experiences.

    The deceased’s culture and custom that show their experience and today ‘s technological changes dray them to the depth of history do I necessitated it to bring into this research a little of this dead brain’s knowings of life to kindle a light for myself and others with their experiences.

    This collection consists of 5 chapters that includes:

    The first chapter: introduction explanation and to recognize each nation and area you should study their culture and literature so introduce bidkan.

    The second chapter: shows that no search is done about bidkan and it’s necessary write it to prevent forgetting.

    The third chapter: considers descriptive research and my research stuy this region by using associates’s information and studying but without any concern and possession in material by abservation, interview and research, and lead to detection of facts and general recognition about this subject and also considers to the qualities of descriptive research that is valuable that have practical and basical aspect and are used in decisions, and in basical aspect recieve  general information and problem.

    The forth chapter: consists of research findings that divide into several parts. In the begining each part is explained briefly and in the first part is brought a brief explanation about bidkan and its historical and holy places. The second part is about region customs like wedding, death and birth customs, … .

    In the third part is brought oral literature consist of story, proverb, puzzle, lullaby, metal and talking.

    In the fifth part the conclusion directs to rich literature and culture among people of bidkan that as one of the cultural index displays in this area and other region.

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول:

    مقدمه و بیان مسئله                                                                                   1                                                                                              

    فصل دوم:

    پیشینه تحقیق                                                                                         3

    فصل سوم:

    روش تحقیق                                                                                           5                

    فصل چهارم :

    یافته های تحقیق

    بخش اول : ویژگی های اقلیمی و تاریخی                                                           7

    بخش دوم: فرهنگ عامیانه                                                                            18

    بخش سوم: گیاهان دارویی و کاربرد آن در طب سنتی                                            32

    بخش چهارم :ادبیات شفاهی                                                                          53

    بخش پنجم: زبان و گویش                                                                            121

    فصل پنجم :

    نتیجه گیری                                                                                            137

    منابع و مأخذ    

    منبع:

    اسفندیارپور، هوشمند،1384: تاریخ بافت، کرمان: مرکز کرمان شناسی.

    اکبری شلدره ای،فریدون،1381:کتاب معلم زبان فارسی یک،انتشارات متون درسی،چاپ اول ص 36.

    امام اهوازی،سید محمد علی،1379:چیستان نامه دزفولی؛تهران .

    انوشه، حسن،1375 : دانشنامه ادب فارسی در آسیای مرکزی،تهران:انتشارات دانشنامه ،چاپ اول ،جلد 1.

    برومند سعید، جواد، 1370،واژه نامه گویش بردسیر،کرمان: انتشارات مرکز کرمان شناسی، چاپ اول.

    روح الامینی،محمود،1371: زمینه فرهنگ شناسی؛انتشارات متون درسی، چاپ اول ص 36-35.

    ستاری، جلال، 1371:زمینه فرهنگ مردم؛تهران، انتشارات علمی، چاپ اول.

    عمرانی سید ابراهیم،1381: لالایی های ایرانی  ، کرمان : انتشارات پیوند نو، چاپ اول.

    فرهادی راد، یوسف، بررسی ریشه شناسی گویش بافت،1382: انتشارات کرمان، چاپ اول ص27.

    قلندری حمید، مروارید کبیر،1374، قم: مؤسسه فرهنگی آیینه.

    میرصادقی،جمال،1376: ادبیات داستانی،  تهران،انتشارات علمی، چاپ سوم ص 144.


موضوع پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, نمونه پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, جستجوی پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, فایل Word پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, دانلود پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, فایل PDF پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, تحقیق در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, مقاله در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, پروژه در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, پروپوزال در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, تز دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, پروژه درباره پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر, رساله دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ و ادبیات عامه مردم منطقه بیدخوان بردسیر

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

چکیده فرهنگ همان حیات معنوی انسان است و دربرگیرنده گرامی ترین و گرانبهاترین حصه وجود آدمی است و همان گوهر پویایی، نوآوری، زایندگی و بالندگی است. فرهنگ مردم ایل بچاقچی خاص و قابل توجه است. ایل بچاقچی معروفترین ایل سیرجان است. این ایل در کوهستان چهارگنبد و دهات بلورد و کهن شهر سکونت دارند. ایل بچاقچی از چندین طایفه و تیره تشکیل می شود و کوچکترین واحد آن ایشوم است که شامل چند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : زبان ادبیات فارسی چکیده مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم و خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخص را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با آنها در رابطه است، فرهنگ مردم « فولکلور » نام دارد. آداب و رسوم مخزن و مأوایی به جز سینه مردم ندارند که آن هم در طول زمان به عللی از قبیل مرگ سالخوردگان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

چکیده آداب و رسوم مردم ایرانشهر طبیعی است که هر قومی که زبان خاص خود را دارد، ادبیات خاصی هم برای زبان خود دارد. مطالب گردآوری شده در این پایان نامه در برگیرنده ی زبان، آداب و رسوم و عقاید مذهبی، باورهای جمعی ، جشن ها و اعیاد، مراسم ازدواج، سوگواری ها ، اعتقادات، ضرب المثل ها، چیستان ها، بازی های محلی، هنر و صنایع دستی و طب سنتی و ادبیات عامه مردم ایرانشهر است که جزئی از فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

ثبت سفارش