پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان

word 378 KB 31503 173
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : زبان ادبیات فارسی 

    چکیده

    مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم و خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخص را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با آنها در رابطه است، فرهنگ مردم « فولکلور » نام دارد.

    آداب و رسوم مخزن و مأوایی به جز سینه مردم ندارند که آن هم در طول زمان به عللی از قبیل مرگ سالخوردگان و تهاجم فرهنگ های بیگانه به دست فراموشی سپرده می شوند و یا اصالت و ویژگی خود را از دست می دهند، لذا وظیفه فرهنگ دوستان است که با صبر و حوصله و دقت و وسواسی بیش از حد تا دیر نشده در صدد جمع آوری مطالبی که بیانگر روحیات و شخصیت و طرز تفکر آبا و اجدادشان است بکوشند و به عمد یا غیر عمد در صدد نابودی آن برنیایند زیرا بعضی از مردم حفظ آداب و سنن گذشته را دلیل بی تمدنی و عقب ماندگی می دانند و از اینکه آداب و رسومی را به خود و ملتشان نسبت دهند ننگ دارند، در حالیکه این تصور کاملاً غلط است زیرا فرهنگ ملتها مهمترین وسیله ارتباطی و شناسایی آنهاست و ملت بدون فرهنگ همانند شخص بدون شناسنامه است که برای معرفی و شناساندن خود با مشکلات فراوانی مواجه می شود.

    بنده ی حقیر هم به نسبت خود در این راه تحقیقاتی انجام داده و نتیجه کوششم را به عنوان مجموعه ای از فرهنگ عامیانه و گویش محلی بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه گردآوری کرده ام که اقرار می کنم خالی از عیب و نقص نیست.

    این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که در  فصل اول کلیات تحقیق، فصل دوم گویش محلی صوغان، فصل سوم ادبیات شفاهی منطقه شامل: چیستان، ضرب المثل، دوبیتی، لالایی و  قصه ها و در فصل چهارم آداب و رسوم منطقه که شامل: مراسم و اعیاد، عقاید و باورها، بازی های محلی، غذاهای محلی و نان محلی و در فصل پنجم نتیجه گیری،  پیشنهادات و محدودیت های پژوهش گنجانده شده است.

    مقدمه

    فولکلور هر ملت یا فرهنگ مردم چه از جنبه ی عملی و چه از لحاظ اجتماعی برای خود آن ملت و برای مردم سرتا سر جهان دارای ارزش و اهمیّت بسیار است.

    در سرزمین پهناوری چون ایران شهرها و روستاهایش در شرق و غرب و شمال و جنوب پراکنده و دور از هم هستند و مردم هر نقطه لهجه ی خاص فرهنگ عوامانه ی مخصوص به خود را دارند. چون فولکلور هر منطقه یا هر طایفه را جداگانه بررسی و مطالعه می کنیم، می بینیم با وجود اختلاف ظاهری ریشه و پایه و منشأ همه ی آنها یکی است و همگی چون شاخه های پیوند خورده ی درخت واحدند که از یک ریشه تغذیه کرده اند و این خود محکم ترین سند وحدت قومی ایرانیان و دلیل قانع بر پیوندنها و پیوستگی های مردم این مرز و بوم است و شک نیست که عامه ی مردم این مملکت هنگامی به این واقعیت پی می برند و با این یگانگی ملی بهتر و کاملتر آشنا می شوند که از فرهنگ مردم و نواحی مختلف کشور باستانی خویش باخبر باشند و بهترین طریقه ی این اطلاع و آشنایی نیز همانا گردآوری و تنظیم چاپ و نشر مواد و فرهنگ مردم است.

    گویش  نیز نشانه ای از میراث زبانی هر جامعه به شمار می رود. گویش امروزی، زبانی است که اگر چه روزگاری میدان دار عرصه ی کلام بود و زمینه ی پیوند انسان ها به شمار میرفت، و از لطافت و شیرینی خاصی بهره داشت، معذالک در دنیای امروز در چمبر زندگی ماشینی و زبان فراگیر رسانه ای گرفتار آمده وآخرین نفس های خود را می کشد.زبانی که چنان مهجور افتاده و از یاد رفته و کسی به حمایت از آن بر نمی خیزد. برای حفظ بنایی خشت و گلی، که یادآور همّت و حمیّت نیای ماست، گاه جدیتی قابل قبول را شاهد هستیم که وای اگر آن مقوله نیز فراموش شود، اما در پاسداری از میراث دیگر فرهنگی یعنی گویشها ، کمتر اصرار و علاقه ای را شاهد هستیم و چنین است که نسل کنونی در تمامی شهرها با آن بیگانه شده، آنطور که کلام پدربزرگ و مادربزرگ خود را ، که هنوز همان حال و هوا را دارد  نمی فهمد و

    و یا اگر بر اثر تکرار و پرسش بفهمد، آن را به تمسخر می گیرد.

    در چنین وانفسائی هر گامی از سوی دلسوخته ای برداشته شود جای سپاس و تشکر فراوان

    است. براین اساس بنده ی حقیر با ملاقاتی که با بسیاری از افراد پیر و مسن منطقه داشته ام بسیاری از آداب و رسوم این منطقه و هم چنین حدود ۹۰۰ کلمه از کلمات گویشی بخش صوغان را در این پایان نامه گردآوری کرده ام. منطقه ای که بنای با عظمتش به نام « تپه یحیی» یادآور تمدنی پنج هزارساله است و آثار باقیمانده ی آن ، امروز زیور و زینت موزه های بزرگ جهان است. به هر حال با وجود چنین تاریخ کهنی، می طلبد که علاقه مندان به امور فرهنگی، موضوع اخیر را جدّی تر بگیرند و درباره ی این همه ارزش و اعتبار، مطالعه و تحقیق کنند و در راه معرفی بخش صوغان گامهای بلندتری بردارند.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    بیان مسأله

    ۱-۱- فرهنگ عامیانه:

    مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم، خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخصی را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد با آنها در رابطه است، فرهنگ عامیانه (فولکلور) نام دارد. « ذوالفقاری؛۲۵،۱۳۸۷ »

    فولکلور در بین علوم این زمان دانش جدیدی است که طرز تفکر و حیات و چگونگی زندگی مردم عوام را مشخص نموده و گذشته را با امروز مرتبط می سازد و حقیقتاً که در بین علوم جایگاه والایی دارد و گنجینه ی ارزشمندی است با ریشه و اصل معتبر، جهت بررسی علومی همچون جامعه شناسی، مردم شناسی، باستان شناسی و حتی تاریخ. همان گونه که قشر تحصیل کرده ی جامعه با حکمت، فلسفه، شعر و منطق سرو کار دارند عوام نیز دارای فرهنگی که مبیّن خصوصیات و عادات و طرز تفکر آنهاست می باشند، این فرهنگ عامل پیوند ملت ها و یکی از راه های ایجاد محبت و یکپارچگی و وحدت به شمار می آید و علت اینکه ملل مختلف جهان با تلاش بی وقفه درصدد جمع آوری و نشر آن برآمده اند خود دلیل بارزی بر اهمیت این علم که جهانیان آن را سفیر حسن نیت و مبشّر دوستی می دانند، می باشد.«مؤید محسنی ؛۱۳۸۱: مقدمه ناشر»

    «فرهنگ عوام» در زبان فارسی معادل کلمه ی بین المللی«فولکلور» است که مرکّب از دو جز« folk» و دیگری « lore» می باشد و معنی آن دانش عوام است و مرحوم هدایت آن را      « فرهنگ توده» می نامد و به طور مفصّل در مجله سخن آورده است.« ذوالفقاری؛۱۳۷۷: ۲۵»

    ۱- ۲- گویش شناسی

    علم زبان شناسی اساساً به مطالعه ی زبان می پردازد و گویش شناسی یکی از شاخه های معتبر زبان شناسی است که مسائل مربوط به گویش ها و قواعد حاکم بر آنها را در زمینه ی (صرف، نحو، واج شناسی و ....) مورد بررسی قرار می دهد. از نظر دیوید کریستال  گویش-

    شناسی مطالعه ی نظام مند همه ی صورت های یک گویش به خصوص از جمع گویش های یک منطقه است. .«فرهادی راد؛۱۳۸۱: ۱۸»

    غالب لهجه ها و گویش های  ایرانی تاکنون در قلمرو خود باقی مانده و گویشوران آنها در همان مناطق به آن لهجه ها سخن می گویند. علت بقای این لهجه ها و گویش ها، علاقه ی شدید متکلمان نسبت به آن زبان ها، دور بودن آن ها از مردم شهرهای مجاور و کم سوادی است.«فرهادی راد؛۱۳۸۱: ۱۸»

    ولی با رفع علل مزبور، مخصوصاً با ایجاد طرق ارتباط و داد و ستد مردم کوهستان ها و دِهها با اهالی شهرها و روابط آنان با ساکنان پایتخت کشور و از همه مهم تر رواج تعلیمات عمومی، زبان و لغت معیار ایران بر زبان و لغت مردم شهرستان ها غلبه می کند و به تدریج آنها را به سوی نابودی سوق می دهد. چنانچه « ونچی» از لهجه های پامیر و بعضی از فروع لهجه ی« اورامانی» در این اواخر به تدریج از میان رفته است.« فرهادی راد؛ ۱۳۸۱: ۱۸»

    در راستای تحقق این آرمان، بخشی از  پژوهش حاضر با هدف تدوین واژه نامه ی گویشی در ارتباط با گویش بخش صوغان(شهرستان ارزوئیه، استان کرمان) تدوین و ارائه گردیده است.

    منطقه ای که میراث زبانی آن برای کمتر کسی از مخاطبان این پژوهش شناخته شده است. منطقه ای که تا چندی پیش، جز مناطق دورافتاده و محروم کشورمان به شمار می رفت، در عین حال به دلیل قابلیت های خاص صنعتی، کشاورزی و دامپروری از یک سو و حضور تپه باستانی یحیی از سوی دیگر، برای بسیاری از دست اندرکاران و صاحب نظران داخلی و خارجی، منطقه ای بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل در دهه های اخیر توجه خاصی به پیشرفت زیربناهای اقتصادی و فرهنگی آن شده است.

    Absrract

     

    A set of etiquettes, customs, myths, feelings and emotions that includes the material and spiritual lives of the human being and from the birth to the death human being deals with them called people's culture folklore.                 

    Customs are stored in the peoples hearts and through the time they are forgotten or lose their genuineness due to death of too aged persons or foreigners invasion.

    Therefore it is the duty of people who are interested in culture to collect the information and data expressing the feelings, personalities, and thoughts of their ancestors with patience and care. More over they must not destroy their customs intentionally because some think that preserving the past customs is the symbol of uncivilized people which is not a true imagination and its completely wrong because the culture of nations is used for identifying them and it’s the most important tool for their communication. A nation without culture is the same as a person with no identity card who has lots of problems in order to identify himself /here self.                                                                                                                   

      I administered a research on the folkloric culture and local lexicons of Sowghan region that I confess it may have some mistakes and errors.

    This study includes 5 chapters. Chapter one contains review of literature the second one discusses local accent of Sowghan the third chapter contains the oral literature of the region including: riddles, proverbs, couplets, lullabies and fables. In the fourth chapter I examined the customs of the region including: ceremonies, beliefs, local games, foods and bread; and in the fifth chapter, conclusion, suggestions and research limitations have been touched. 

  • فهرست:

    چکیده ............................................................................................................................. ۱

    مقدمه .............................................................................................................................. ۲

    فصل اول« کلیات تحقیق »

    بیان مسأله ..........................................................................................................۵

    فرضیه ها........................................................................................................................... ۷

    اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................... ۷

    اهداف تحقیق.................................................................................................................... ۷

    پیشینه ی تحقیق................................................................................................................ ۸

    روش شناسی تحقیق.......................................................................................................... ۹

    حیطه ی تحقیق................................................................................................................. ۹

    وجه تسمیه صوغان........................................................................................................... ۹

    مشخصات جغرافیایی، مشاغل و آثار تاریخی..................................................................... ۱۰

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات......................................................................................... ۱۳

    فصل دوم« گویش »

    کلید تلفظ واژه ها ......................................................................................................... ۱۵

    همخوان ها................................................................................................................... 16  

    الف................................................................................................................................ 21

    ب................................................................................................................ 26

    پ.................................................................................................................................. 29

    ت.................................................................................................................................33

    ج.................................................................................................................................. 36

    چ.................................................................................................................................. 39

    ح.................................................................................................................................. 41

    خ.................................................................................................................................. 42

    د................................................................................................................................... 44

    ر................................................................................................................................... 47

    ز................................................................................................................................... 50

    س................................................................................................................................. 52

    ش................................................................................................................................. 55

    ص................................................................................................................................ 57

    ط.................................................................................................................................. 58

    ع................................................................................................................................... 59

    غ.................................................................................................................................. 60

    ف................................................................................................................................. 61

    ق.................................................................................................................................. 62

    ک................................................................................................................................. 64

    گ................................................................................................................................. 68

    ل................................................................................................................................... 72

    م.................................................................................................................................... 75

    ن................................................................................................................................... 78

    و................................................................................................................................... 81

    ه.................................................................................................................................... 83

    ی.................................................................................................................................. 85

    فصل سوم« ادبیات شفاهی »

    بخش اول« داستان »........................................................................................................ 87

    بخش دوم « دو بیتی ».................................................................................................... 101

    بخش سوم« لالایی »...................................................................................................... 111

    بخش چهارم« چیستان »................................................................................................ 117

    بخش پنجم« ضرب المثل »............................................................................................ 119

    فصل چهارم« آداب و رسوم »

    بخش« مراسم و اعیاد ».................................................................................................. 132

    بخش دوم« عقاید و باورها ».......................................................................................... 147

    بخش سوم« بازی های محلی »..................................................................................... 160

    بخش چهارم« نان محلی ».............................................................................................. 165

    بخش پنجم« غذاهای محلی »......................................................................................... 167

    بخش ششم« پوشاک »................................................................................................... 172

    فصل پنجم« نتیجه گیری »

    نتیجه گیری ................................................................................................................. 176

    پیشنهادات.................................................................................................................... 177

    محدودیت های پژوهش................................................................................................ 178

    منابع و مأخذ................................................................................................................ 179

    چکیده انگلیسی............................................................................................................180

    صفحه عنوان انگلیسی...................................................................................................181

     

    منبع:

    اسفندیار پور هوشمند 1384, تاریخ بافت , کرمان : مرکز کرمان شناسی

    ذوالفقاری , حسن, 1387, داستان های امثال , بهمن.

    ماهری , محمودرضا , 1379, تمدن های نخسین کرمان, مرکز کرمان شناسی.

    فرهنگ جغرافیا ایران جلد هشتم


موضوع پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , نمونه پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , جستجوی پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , فایل Word پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , دانلود پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , فایل PDF پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , تحقیق در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , مقاله در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , پروژه در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , پروپوزال در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , تز دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , پروژه درباره پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان , رساله دکترا در مورد پایان نامه فرهنگ عامه مردم بخش صوغان

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده ذهن جستجو گر انسان به دنبال پاسخی است که دریابد، فرهنگ و تمدن بشری چگونه تحول یافته و این تفاوت های نسبی فرهنگ بشری برای چیست؟ بی شک گونه های مختلف فرهنگ عامیانه که عبارتند از: آثار داستانی، ادبی، تاریخی، هنرهای زبانی، فرهنگ و آداب و رسوم همگی علاوه بر بیان نحوه زندگی انسان وسیله ای برای تحقیقات مردم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A گرایش:ادبیات و زبان فارسی چکیده فرهنگ وادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان ماست که امروز نسل جوان ونوجوان کشور بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کنند. فرهنگ وادبیات عامه ایران به دلیل نقش آفرینی ادب دوستان وفارسی زبانان شیرین ودلپسند است اینجانب به پیشنهاد استاد فرزانه ام جناب دکترهوشمنداسفندیارپور براین شدم تا آثار فرهنگی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برای دریافت درجه «M.A» چکیده : فرهنگ و ادبیات عامه مردم راورهمانند ادبیات عامه سایرمناطق کشوراست که به صورت شفاهی درمیا ن مردم رواج دارد.لازم است این آثارگرانبها که سینه به سینه نقل گردیده حفظ شود، اگر به صورت اجمال نگاهی گذرا به کلمات بیاندازیم درصد زیادی ازاین واژگان کلمات فارسی قدیم یا مشتق و تغییر یافته آنها می باشد که در آثار بجا ما نده دیده می شود. ...

چکیده فرهنگ همان حیات معنوی انسان است و دربرگیرنده گرامی ترین و گرانبهاترین حصه وجود آدمی است و همان گوهر پویایی، نوآوری، زایندگی و بالندگی است. فرهنگ مردم ایل بچاقچی خاص و قابل توجه است. ایل بچاقچی معروفترین ایل سیرجان است. این ایل در کوهستان چهارگنبد و دهات بلورد و کهن شهر سکونت دارند. ایل بچاقچی از چندین طایفه و تیره تشکیل می شود و کوچکترین واحد آن ایشوم است که شامل چند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی چکیده بدون شک در هر ملتی بویژه در میان ملت ایران، فرهنگ و ادب هر ملت، بیش از آنچه در منابع مکتوب و رساله ها ثبت شده باشد در سینه و ذهن مردم عامی جریان داشته و دارد. فرهنگ عامیانه که بر پایه میراث و اصول تمدنی قدیمی و کهن بنا شده است با هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی همراه نیست. همچنین ابداع کننده و ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشدرشته‌ زبان و ادبیات فارسی چکیده بررسی امثال و مثل نماهای یک شاعر یا نویسنده، بیانگر میزان نفوذ این شخص در جامعه است. هدف پژوهش حاضر بررسی امثال و مثل‌نماهای گلستان و بوستان سعدی است. شناخت امثال و مثل نماهای برساخته‌ی سعدی در گلستان و بوستان، شناخت بهتر سعدی در بین عامّه‌ی مردم، کمک به درک بهتر استفاده‌ی هنری سعدی از امثال، و درک بهتر سروده‌های سعدی از ...

ثبت سفارش