پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو»

word 505 KB 31532 113
1394 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A.

    رشته :

    زبان وادبیات فارسی

    چکیده

          

             در آثار بسیاری از شعرا  ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری را که در کنار هم ناممکن باشند «آب وآتش» نام  می نهند . همچنین ، «نور» اصل هر خوبی وصلاح هرچیز و«ظلمت و تاریکی» ضد آن است.در ادبیات کلاسیک این عناصر همواره درتقابل وتضاد با یکدیگر قرار داشته اند . باتوجه به رویکرد نوگرایی وساختار شکنانه ی شعرنو ، امکان بروز چهارچوب گریزی در روابط وتقابل میان این عناصر ، مطرح می شود. هدف از این تحقیق ، بررسی میزان وجود مفهوم تقابل میان این عناصر وهمسویی بین آنها در اشعار چهار شاعر نو سرا« نیما، فروغ، سهراب و شاملو» ومقایسه ی نحوه ی کاربرد این پدیده ها در نمونه هایی از اشعار شاعران مذکور است.نتایج این تحقیق نشان می دهد گرچه در آثار این شعرا،روابط متقابل میان این عناصر،اغلب به صورت متعارف ،ضدیت وتنافر را نشان می دهند، گاه جای خود را به توافق داده وهمسو وموافق می گردند .در سروده های این شعرا ، تعابیر نمادین ، روابط میان این پدیده هارا نیز دستخوش تغییر کرده و نوعی تعامل را شکل می دهد.

     

     

    کلید واژه ها : تقابل، عناصر اربعه، آب، آتش، نور، ظلمت،v  معاصر

     

     فصل اول (کلیات تحقیق)

    1-1 مقدمه

              زبان به عنوان ابزار اولیه ی بیان، به عوامل گوناگون موجود درجامعه وابسته است. هر یک ازگروه‌های اجتماعی، کارکرد خاصی از زبان رابرای برقراری ارتباط و بیان دیدگاه های خود به کار می‌گیرند و به اصطلاح زبان ویژه‌ی خود را دارند. شعر به عنوان ابزاری ارزشمند می تواند رویدادهای اجتماعی حاکم بر یک جامعه را به تصویر بکشد. از دیر باز پیوند عمیق آثار ادبی به ویژه شعر با فرهنگ مردم ، به عنوان مؤثرترین وسیله ی بیان خواست ها واعتقادات یک ملت مطرح بوده است.تاریخچه ی قوی و پیشینه ی محکم شعر در ادبیات فارسی ،این نقش را در جامعه ی ایرانی ، پررنگ ترمی کند. ادبا و شاعران برجسته ی فارسی زبان ،به دلیل بهره گیری از عناصرزیبایی شناختی و آرایه های بدیعی، جایگاه ویژه ای در جهان علم وادب دارند. استفاده از عنصرتخیل، به عنوان مهم ترین ابزاردرشکل گیری ساختمان شعر ، قدرت نفوذ شعر فارسی را دو چندان می کند.

            با ظهور سبک نیما یی در عرصه ی شعر فارسی ،زمینه ی حضورقوی تر سمبولیسم نیز درسرایش فارسی فراهم شد. با تولد این سبک ، استفاده از نمادها به سرعت در آثار شاعران گسترش پیدا کرد . زبان شعر بعد از پدید آمدن این سبک به زبان طبیعی نزدیک تر شد. اتفاقی که درسیر تطور وحیات شعر فارسی، نقطه ی عطف به شمار می رود. این گرایش درادبیات اروپایی ریشه داشت.«تا آنجاکه یکی ازخاستگاه ها وسرچشمه های مهم جریان شعری سمبولیسم اجتماعی فارسی ، مکتب سمبولیسم اروپایی قلمداد شده است.»(شمیسا ،1380 :29)

            زبان شعر نو نمادگرا وسمبولیک و دارای نوعی ابهام ونهفتگی است. خواننده با کشف این پنهانی ها ضمن کسب لذت ، با تعابیر متفاوت پدیده ها در زبان شعری آشنا  می شود. در سبک جدید سرایش شعرفارسی، کاربرد تشبیهات و بهره گیری از تخیل گسترده ترشد. «تصرف ذهنی شاعر در مفهوم طبیعت وانسان و کوشش ذهنی او برای برقراری نسبت میان انسان وطبیعت، خیال یا تصویر نامیده می شود.در تمام ادوار و درهمه ی زبان ها ، عنصر معنوی شعر ، همین خیال وشیوه ی تصرف ذهن شاعردرنشان دادن واقعیات مادی ومعنوی بوده است .درحقیقت زمینه وساختاراصلی شعر را ،صور گوناگون ، متنوع و بی کرانه ی این نوع تصرفات ذهنی تشکیل می دهد.»( شفیعی کدکنی،1370: 2) 

     

           شاعران این سبک ،توجه ویژه ای به طبیعت و بهره گیری از پدیده های آن در سروده های خود پیدا کردند. حضور پررنگ تر عناصر طبیعت درشعر نو و نگاه ساختارشکنانه ی نیما به آن ، موجب نگرش متفاوت پیروان او در کاربرد این عناصرگردید.

         نیما با ایجاد سبکی نوین در سرودن شعر،تحولی عظیم در شعر فارسی ایجاد کرد .این طرح ازنظر محتوایی تفاوت زیادی با شعر کلاسیک دارد. توجه به واقعیت های ملموس و پدیده های طبیعی در کنار نگرش عاطفی و شاعرانه به آنها از ویژگی های این سبک سرایش است.شعر نو از زبان رسمی شعر کلاسیک فاصله دارد.آثاری که به شیوه ی نیمایی سروده می شود ، رنگین، نمادگرا و عنصر محور است.به این معنی که حضور رنگ ها ازجمله سیاهی وسپیدی وعناصر طبیعت، از شاخصه های اصلی اشعار این سبک به شمار می رود. توجه به ویژگی های فیزیکی عناصر و تقابل آنها در شعر نو بسیار بارز وچشمگیر است. بهره گیری شاعران نو پرداز از نمادها در سروده های خود، نگاه خاص به روابط حاکم میان آنها و بینش ساختارشکنانه ی آنان، موجب پدید آمدن آثاری گردیده است که درک تفکر درونی حاکم بر آن را برای خواننده دشوارمی سازد. عناصر«آب» و«آتش »و«نور» و«ظلمت» ، پدیده هایی هستند که در نگاه نمادگرایانه ی شعرنو ، جایگاه پررنگ تری دارند. بهره گیری از این عناصر باتوجه به ویژگی ها ی آن ها در سرایش شعر، مرسوم ومتداول است. با هردید ونگاهی که از این عناصر در یک اثر استفاده شود، تضاد میان آنها نیز مورد عنایت وتوجه سراینده خواهد بود. اما مراد از ساختار شکنی در به کارگیری این عناصر، توافق وهمسویی آنها بایکدیگر است.

          درسروده های سبک نیمایی، حضور مناظر طبیعی صرفاً جنبه ی توصیفی ندارند، بلکه میان احساسات درونی شاعر و تأثیراتی که پدیده های طبیعی بر او می‌گذارد، رابطه‌ای متقابل و درونی وجود دارد.تعبیر شاعر از پدیده های طبیعی بازخورد احساسات درونی وی از ویژگی های ذاتی این عناصر است. «ویژگی بارز نماد، ابهام ، عدم صراحت ، غیر مشروح وغیر مستقیم بودن آن است ، به این معنا که درزبان سمبلیک ، مراد ومقصود ،ظاهر وصورت کلام نیست بلکه مفهومی است ورای ظاهر و فراتر وعمیق تر از آن.» ( شریفیان،1384 :2 )

          در آثار شعرای نوپرداز ، اثرات متقابل میان احساسات شخصی شاعر و عوامل طبیعت ، به شکل معناداری مشهود است. نیما ، شاملو ، سهراب وفروغ از جمله شاعران نوسرایی هستند که در نمادگرایی و بهره گیری از عناصر طبیعت به ویژه «آب»،«آتش»،«نور »و«ظلمت» ، هنرمندانه دست به سرودن شعر زده اند.«نماد دریک اثر ادبی، تمثیلی است برای چیزی وصف ناشدنی، چیزی که از آن به صراحت سخن نرفته باشد.»(گرین،1367 :149)

     درمیان سروده های این شاعران ،شعرهای طبیعت بسیاری با مضمون شب وجود دارد که در کنار جدال استعاری «صبح با شب» یا «نور با ظلمت» ،چهره ای رمزواره ومتفاوت از ارتباط میان این عناصر نشان داده شده است.این تفاوت ودوگانگی تعبیر، درباره ی« آب وآتش » نیز قابل طرح است. «آتش» دارای ویژگی سوزندگی و ویرانگری است و«آب» با ماهیت حیات بخشی وجاودانگی در مقابل آن قرار دارد. تخیل وسیع و تعبیرشاعرانه، دست مایه ی شعرای سبک نیمایی شده است تا بین جدال وتوافق میان «آب وآتش» ، گاه جدال وتناقض وگاه توافق وهمسویی را نشانه روند. آن چه که نگارنده را به بررسی تعابیر این پدیده ها درآثار این شاعران وتحلیل روابط متقابل میان آنها بر انگیخته است،نگاه متفاوت این  شاعران نامی به حضور عناصر در آثارشان است.

    1-2 بیان مسأله

           آن چه یک اثر ادبی به ویژه شعررا از سایرآثارمکتوب، متمایز می سازد بهره گیری از عنصرخیال و برخورداری ازقوای تخیل است.شعرفضای متفاوتی ازذهنیات وتصورات شاعر را به نمایش می گذارد. تصوراتی که ماحصل تصرف ذهنی شاعر درمفاهیم پیرامون اوست. 

           شاعر در این تصرفات برای بیان واقعیات درونی ، واقعیات زندگی وتخیلات ذهنی خود از رمزهایی بهره می جوید که نماد یاسمبل (symbol) نامیده می شود.نماد یا سمبل درحقیقت نمایه ای است که علاوه بر معنی قراردادی و آشکار خود، دارای معنای دیگر وگاه متناقض باشد .این که شاعر بتواند مفهوم مهربانی وبخشندگی را با نمادی چون خورشید ویا استواری وصلابت را با نماد کوه به نمایش بگذارد، این که عشق را سرخ و فراق را زرد رنگ آمیزی کند، برتوانایی او برای جلب عواطف وبرانگیختن احساسات مخاطب می افزاید. استفاده از تعابیر متفاوت برای بیان رویدادها وحقایق پیرامون از مهمترین ویژگی های شعر فارسی است.

         نمادگرایی واستفاده از سمبل ها نه تنها در شعر کلاسیک به خصوص ادبیات صوفیه رواج داشت، بلکه با تولد شیوه ی نوین شعر فارسی و باوجود بروز تغییرات اساسی در شیوه ی سرودن شعر فارسی، تقویت گردید .نخستین بارقه ی تغییر در سبک سرایش فارسی ، در شعر نیما یوشیج بروزکرد. گرایش شدید نیما به سمبولیسم یا نمادگرایی که تحت تأثیر سمبولیست های اروپایی ایجاد شده بود موجب ایجاد تغییر در سرودن شعر وخلق سبکی نوین توسط اوشد.از مهمترین ویژگی های این تغییر، رها شدن از برخی قیود موجود در شعر کلاسیک و ایجاد تحول درآن بود .این تحول در دو قالب فرم و محتوای شعر کلاسیک فارسی به وجودآمد.

          ابتکار نیما صرفاًدر محدوده ی خروج از وزن وقافیه ی سنتی وایجاد قالب جدیدی از شعر که مبتنی بر عدم تساوی طولی مصرع هاست خلاصه نمی شود، بلکه در جهان بینی ونگرش اونیز حضور دارد. شعر نو، نه تنهابه لحاظ محتوا و جریان‌های ادبی حاکم بر آن با شعر کلاسیک فارسی متفاوت است ، بلکه از نظر فرم و تکنیک نیز ممکن است همانند شعر کلاسیک، موزون ویا غیرموزون بوده و یا وزن آن عروضی کامل یا ناقص باشد. استفاده ی آزاد از قافیه در شعر نو از معروف ترین ویژگی های این سبک شعر فارسی است.ازنگاه شاعران این سبک شعروموسیقی یکسان است.بنابراین شاخصه ی موسیقی شعر، آهنگ درونی آن است.

          بعداز نیما یوشیج، فروغ فرخزاد ، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری از پیشگامان شعر معاصر فارسی هستند.دراین میان نمونه‌های برجسته و اوج شعر نوی فارسی را می توان در آثار فروغ و شاملو یافت.آن چه که در شعر به سبک نو به وضوح دیده می شود، چهارچوب گریزی است.شعرنو ساختارشکن است و با توجه به این ویژگی که به خصوص دربه کارگیری وزن وقافیه دیده می شود، به نظر می رسد بسیاری از مفاهیم که در ذات خود در تقابل وتضاد با یکدیگر هستند نیز می توانند در اشعار این شاعران دیگرگونه و با نگاهی ساختارشکنانه به کارگرفته شوند. عناصری همچون «آب وآتش» و«نور وظلمت»، به دلیل اهمیتی که در جهان هستی وزندگی انسانها داشته اند، همواره در آثار ادبی مورد توجه       بوده اند .

          اصطلاحات«نور،ظلمت،آب،آتش» از دیر باز در ادبیات به ویژه در اشعار شاعران کهن در چهارچوب ویژگی های ذاتی خود به کار گرفته شده اند. چنانکه در بیت زیر:

    شتابیدی  و جنگ را ساختی       /        به کردارآتش همی تاختی( فردوسی ، بیت1793)

     فردوسی به ویژگی  سوزندگی و ویرانگری آتش اشاره دارد و یا در بیت:

    از هلیله قبض شد اطلاق رفت    /      آب آتش را مدد شد همچو نفت (مولانا ، بیت54)

        مولانا سیالی آب و چگالی آن را مددی برای ویرانگری وشعله ور شدن آتش می داند.

      اما سهراب در قطعه ی زیر از تاریکی که مظهر نا امیدی،شک وتنهایی است، امید را         می سراید :

     من دراین تاریکی

    درگشودم به چمن های قدیم

    به طلایی هایی

    که به دیوار اساطیر تماشا کردم(سهراب،1346 :389)

    به این سبب اندیشه ی بررسی بروز ساختار شکنی در مفاهیم عناصر طبیعی در شعر نو به ویژه اشعار نیما ، فروغ، سهراب  و شاملو شکل گرفت.

    1-3 پرسش های تحقیق

         دراین پژوهش تلاش شده است تفاوت تعابیر « نور وظلمت »و«آب وآتش» ونیزتقابل همیشگی که برای این عناصر متصور است ؛ دراشعار نیما، شاملو، فروغ و سهراب مورد بررسی قرار گرفته ونحوه ی تصویر سازی آنها در سروده های این شاعران به نقد کشیده شود.به این سبب پرسش های زیر شکل گرفت:  

     1-آیا ساختارشکنی شعرنو در قالب وسبک سرایش می تواند دلیلی بر نوگرایی وایجادچهار چوب های جدیدی دربه کارگیری  مفاهیمی چون « نور وظلمت »و«آب وآتش»  باشد؟

    2-این عناصر در منابع  و علوم مختلف با چه تعابیری تعریف شده اند؟

    3-تضاد وتقابل ذاتی عناصر« نور وظلمت »و«آب وآتش» در شعر نو چگونه به تصویر کشیده شده است؟

     1-4 اهمیت وضرورت تحقیق   

       انجام این تحقیق از آن جهت که به بررسی کاربرد عناصر طبیعی با تعابیرمتفاوت درشعر معاصر می پردازد ضرورت دارد.

     

    1-5 پیشینه ی تحقیق

           باتوجه به محدودیت زمانی برای نگارش این پایان نامه ومطالعه ی جامع درخصوص سابقه ی این تحقیق، پیشینه ی تحقیقات انجام شده درباره ی این موضوع براساس منابع دردسترس شامل کتاب، پایان نامه، مقاله های موجود در فصلنامه ی تخصصی زبان وادبیات فارسی به شرح زیر است:

          فونگ وو تی تانه ، دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس ، ( 1389) ، پایان نامه ای با عنوان: بررسی مقایسه تحلیلی عناصر آب و آتش در فرهنگ ایرانی و فرهنگ ویتنامی براساس چند اثر ادبی فارسی و ویتنامی، با استاد راهنمایی دکتر ناصر نیکو بخت ارائه نموده است. همچنین فاطمه هادی شاندیز، (1377) ، مقاله ی آب وجلوه های آن در شعر فارسی تا (آغاز قرن هفتم)، باراهنما یی دکتر محمدجعفر یاحقی در دانشگاه فردوسی مشهد و شهناز رحیمی فرد ،  (1389) مقاله ی تاثیر اقلیم بر شعر شاعران معاصر با تاکید بر نیما یوشیج ، فروغ فرخزاد و منوچهر آتشی- با راهنمایی دکتر علی عباس رضایی نور آبادی از دانشگاه لرستان و مینا  بهنام، (1385)مقاله ی بازتاب نور در ادب منظوم قرن ششم تا نهم (خاقانی، عطار، سعدی، مولانا، حافظ و جامی)، استاد راهنما:دکتر ابوالقاسم رحیمی از دانشگاه تربیت معلم سبزوار ارائه نموده اند.

              الهه هژبر، ،(1388)  پایان نامه ای با عنوان نوریات و صور و نمادهای شعری آنها ، استاد راهنما : دکتر حیدر قلی زاده از دانشگاه تربیت معلم ،تبریز و مریم علیجان زاده، ،(1389)، مقاله ی نقد فرمالیستی شعر فروغ فرخزاد را با استاد راهنمایی دکتر غلامرضا پیروزاز دانشگاه مازندران نوشته اند.

            باتوجه به سوابق تحقیقات انجام شده درباره ی این موضوع، به نظر می رسد که این پایان نامه از حیث ساختار ونگاه نو به شعر معاصر ونیز پیشینه ی کاربرد مفاهیم«آب وآتش»و«نور وظلمت» در ادبیات فارسی در شعر نو، پژوهشی بدیع ومتفاوت است که تاکنون همانند آن در حیطه ی کتاب ، پایان نامه و یا تحقیق انجام نشده است.

     

    Abstract

         Elements such as water and fire, and light and darkness are more widely used than others in works of many poets. In public culture and various sciences water and fire are two factors never coexisting and presence of one always means termination of another. Therefore, two opposite things, or two tasks impossible beside each other are always called "water and fire". Moreover, "light" is the base of goodness and "darkness" is its opposite. In classical literature, the factors have always been contradicting. Respecting modernist approach of "modern poem" the factors may break their boundaries in opposing and interacting each other. The present paper aims at evaluating the concept of "opposition' among these factors and consistency among them in poems of four modern poets: Nima, Foroogh, Sohrab and Shamloo and to compare application of the factors in instances of mentioned poets. Results indicate that although traditional opposition and contradiction exists among these factors in works of named poets, but opposition is occasionally replaced with agreement and consistency. In these works, natural factors and elements have no certain definition. Symbolic interpretations of modernist poets have change relations among the factors and have formed a kind of interaction.

     

    Keywords: opposition; Classical elements; water; fire; light; darkness; contemporary poem

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                         صفحه                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

    چکیده.................................................................................................................................................

    فصل اول:کلیات تحقیق                                            

    1-1مقدمه.........................................................................................................................................2

    1-2بیان مسأله..................................................................................................................................4

    1-3پرسش های تحقیق....................................................................................................................6

    1-4اهمیت وضرورت تحقیق...........................................................................................................6

    1-5پیشینه ی تحقیق.........................................................................................................................7

    1-5-1نقدوبررسی پیشینه ی تحقیق.................................................................................................8

    1-6اهداف تحقیق............................................................................................................................9

    1-7فرضیه های تحقیق.....................................................................................................................9

    1-8تعاریف واژگان کلیدی...............................................................................................................9

    1-9روش تحقیق............................................................................................................................10

    1-10حدودوقلمروتحقیق...............................................................................................................10

    فصل دوم:مبانی نظری تحقیق

    2-1مقدمه.......................................................................................................................................12

    2-2تعریف لغوی تقابل..................................................................................................................12

    2-2-1انواع تقابل...........................................................................................................................13

    2-3مفهوم عناصراربعه....................................................................................................................13

     2-3-1منشاپیدایش عناصراربعه.....................................................................................................14

    2-3-2عناصراربعه در دوره های پیشین.........................................................................................15

    2-3-3عناصراربعه در اسلام...........................................................................................................16

    2-4تعریف لغوی آب.....................................................................................................................16

    2-4-1تاریخچه خلقت وتقدس آب..............................................................................................17

    2-4-2آب درعلوم تجربی..............................................................................................................17

    الف

     

    2-4-3نظریات جدیدعلمی درباره ی آب......................................................................................17

    2-4-4جایگاه آب درهنر................................................................................................................18

    2-5تعریف لغوی آتش...................................................................................................................19

    2-5-1ریشه ی لغت آتش درمتون کهن.........................................................................................19

    2-5-2انواع آتش...........................................................................................................................19

    2-6تعریف لغوی نور.....................................................................................................................19

    2-6-1نوردرزندگی........................................................................................................................20

    2-6-2نمادنوردرعرفان...................................................................................................................20

    2-6-3نوردرعلوم تجربی...............................................................................................................21

    2-6-4دیدگاه دانشمندان درباره نور...............................................................................................21

    2-6-5نوردرفلسفه.........................................................................................................................22

    2-6-6نوردرهنر.............................................................................................................................23

    2-6-7نوردرقرآن...........................................................................................................................23

    2-7تعریف لغوی ظلمت................................................................................................................24

    2-7-1مفهوم ظلمت درادیان کهن..................................................................................................24

    2-7-2ظلمت درفلسفه...................................................................................................................24

    2-7-3معنای ظلمت درمنظرقرآن...................................................................................................25

    2-8شعرمعاصر...............................................................................................................................25

    2-8-1تعریف لغوی شعر...............................................................................................................56

    2-8-2مفهوم اصطلاحی شعرمعاصر...............................................................................................26

    2-8-3انواع شعرنو.........................................................................................................................27

    فصل سوم:شرح احوال شاعران معاصرمورد تحقیق

    3-1مقدمه.......................................................................................................................................31

    3-2نیمایوشیج پدرشعرنو...............................................................................................................31

    3-2-1سبک نیما............................................................................................................................32

    3-2-2آثارنیما................................................................................................................................33

    3-3 احمدشاملو.............................................................................................................................36

    3-3-1سبک شاملو.........................................................................................................................39  ب

    3-3-2آثارشاملو.............................................................................................................................40                                                         

    3-3-3سایرآثاروفعالیت‌ها..............................................................................................................44

    3-3-4جوایز..................................................................................................................................44

    3-4سهراب سپهری........................................................................................................................46 

    3-4-1سبک سهراب......................................................................................................................47

    3-4-2آثارسهراب..........................................................................................................................48

    3-5 فروغ فرخ زاد.........................................................................................................................51

    3-5-1سبک سروده های فروغ......................................................................................................52

    3-5-2آثارفروغ.............................................................................................................................53  

    3-5-3سایرفعالیت ها.....................................................................................................................53

    فصل چهارم: تقابل آب وآتش ونوروظلمت درشعرنو با تکیه برنیما ،سهراب،فروغ،شاملو

    4-1مقدمه......................................................................................................................................56

    4-2تقابل آب وآتش دراشعارنیما، شاملو،سهراب،فروغ..................................................................56

    4-2-1تقابل آب وآتش دراشعارنیما...............................................................................................58

    4-2-2اشعارنو...............................................................................................................................58 

    4-2-3اشعارکلاسیک.....................................................................................................................59

    4-2-4تحلیل تقابل آب وآتش دراشعارنیما....................................................................................62

    4-3 تقابل آب وآتش دراشعارشاملو..............................................................................................65

    4-3-1تحلیل تقابل آب وآتش دراشعارشاملو................................................................................68

    4-4تقابل آب وآتش دراشعارسهراب.............................................................................................69

    4-3-1تحلیل تقابل آب وآتش دراشعارسهراب..............................................................................70

    4-5تقابل آب وآتش دراشعارفروغ.................................................................................................73

    4-5-1تحلیل تقابل آب وآتش دراشعارفروغ.................................................................................75

    4-6تقابل نوروظلمت دراشعارنیما،فروغ،سهراب ،شاملو................................................................77

    4-6-1تقابل نوروظلمت دراشعارنیما.............................................................................................77

    4-6-2تحلیل تقابل نوروظلمت دراشعارنیما..................................................................................80

    4- 7 تقابل نوروظلمت دراشعارشاملو............................................................................................81

    4-7-1تحلیل تقابل نوروظلمت دراشعارشاملو...............................................................................84

    ج

    4-8 تقابل نوروظلمت دراشعارسهراب..........................................................................................87

    4-8-1تحلیل تقابل نوروظلمت دراشعارسهراب............................................................................90                                                         

    4-9تقابل نوروظلمت دراشعارفروغ...............................................................................................93

    4-9-1تحلیل تقابل نوروظلمت دراشعارفروغ................................................................................97

    فصل پنجم:نتیجه گیری وارائه ی پیشنهاد

    5-1نتیجه گیری...........................................................................................................................101

    5-3ارائه ی پیشنهاد......................................................................................................................

    منبع:

    احمد بن الهروی ، محمد شریف نظام الدین ، (1363) ، انواریه ، انتشارات امیر کبیر

    اموتو،ماسارو،پیغام آب،ترجمه فرهاد فروغمند، (1386) ، پیغام آب، نشر درسا

    برقعی ،سید محمد باقر، (1386) ، سخنوران نامی معاصر ایران ،نشر دارالعلم

    بوا، بن، (1376) ، ترجمه پرویز قوامی، زیبایی نور، انتشارات سروش

    بیرونی ، ابو ریحان ، ترجمه اکبر دانا سرشت (1386) ، آثار الباقیه ، نشر امیر کبیر

    جلال الدین محمد ،( 1388)، مثنوی معنوی ،مقدمه حامد رحمت کاشانی ،چاپ بدر

    حاکمی،اسماعیل،(1390)، ادبیات معاصر،انتشارات دانشگاه پیام نور

    حسین پور ، علی ، (1382)، شعر موج نو وشعر حجم گرای معاصر فارسی، نشریه دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تبریز ، سال 46 ، مسلسل 188

    دهخدا،علی اکبر،(1340 )، لغت نامه دهخدا ، به کوشش محمد معین ، چاپخانه دانشگاه تهران

    رونیانی، بهروز –گذشتی ،محمد علی، (1392) ، مجله ادب پارسی معاصر،پژوهشگاه علوم انسانی ،سال سوم ؛صص89-114

    سپهری ،سهراب ، (1383)، هشت کتاب ،  نشر طهوری

    سهروردی ،شهاب الدین یحیی ،شرح جعفر سجادی ،  1384،حکمه الاشراق،انتشارات دانشگاه تهران

    شاملو ، احمد ،( 1392 )، مجموعه آثار ،نشر نگاه

    شبانکاره ای ،  محمد بن علی ، (1363) ، مجمع الانساب ،تصحیح میر هاشم محدث ،نشر امیر کبیر

    شریفیان ، مهدی ، (1384)،نماد در اشعار سهراب سپهری ،پژوهشنامه علوم انسانی ،شماره 45 و46

    شفیعی کدکنی،محمد رضا، (1370) ، صورخیال در شعرفارسی ،چاپ چهارم ، نشر آگاه

    شمیسا ،سیروس-حسین پور،علی ،(1380) ، جریان سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر ایران ،شماره 20،دوره 5

    شیخ صدوق ،ابو جعفر محمد،( 1388)، ترجمه حسین قاسمی ، علل الشرایع ، ج 1 ،نشر امین الله قم

    صمدی،علی افضل ،( 1387 ) ، از بی نهایت کوچک تا بی نهایت بزرگ، نشر جهان کتاب

    فرانکلین، ویلیام ،(1380) ،نیوتون وفیزیک کلاسیک ،ترجمه مجتبی سلطانی ،نشر شیرازه

    فردوسی، ابوالقاسم،(1390) ،  شاهنامه ،به کوشش سعید حمیدیان،نشر قطره 

    فروغی ،محمد، (1367) ،سیر حکمت در اروپا ،ج 2، نشر زوار

    فرخ زاد ، پوران، 1381،کارنمای زنان کارای ایران از دیروزتا امروز، نشر قطره

    فرخ زاد، فروغ ، (1383)، مجموعه سروده ها ، نشر شادان

    قائم مقامی ،محسن-محمود آبادی ، سید اصغر، (1388) ، خویشکاری آتش در اساطیر ایرانی ، مجله تاریخ ایران ،شماره 635

    قائمی،فرزاد _ یاحقی ،محمد جعفر،(1388)، تحلیل نمادینگی عناصر خاک وباد در اساطیر وشاهنامه ، مجله ادب پژوهی،شماره 10

    قرآن کریم

    کسروی ،احمد ، گرد آوری میر مهدی موبد،( 1335)،در پیرامون شعر وشاعری ،نشر طهوری

    گرین ویلیام جی ، ترجمه بهروز عزب دفتری ، (1370 )، ادبیات وبازتاب آن ، نشر نیما

    لنگرودی ،شمس ،(1332 ) ،تاریخ تحلیلی شعر نو ،نشر مرکز

    لیتکوهی ، ساناز، (1390)، آب وحضور هنر مقدس وشفاف ،مرکز پژوهش های علوم اسلامی و انسانی، شماره 4

    مطهری،مرتضی،(1363)،مجموعه آثار -نقدی بر مارکسیسم-،جلد13 نشر صدرا

    معین ،محمد،( 1384) ،فرهنگ معین،نشر راه رشد

    مکارم شیرازی ،ناصر،( 1387 )،تفسیر نمونه ، ج 5، نشر دار الکتب الاسلامیه

    مهریزی ،رضا ، تابستان، (1389) ، شاخصه های جهان بینی ایرانی در فلسفه امپدوکلس، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی ، تاریخ فلسفه، شماره اول ،ص93-105

    ناتل خانلری ، پرویز،(1335) ،اصطلاح شعر نو ، مجله سخن،شماره 20 ،دوره 5 ،ص 25-1

    ناصر خسرو قبادیانی ،(1363) ،جامع الحکمتین ،نشر طهوری

    نزهت،بهمن،(1388)،نماد نور در ادبیات صوفیه ،مجله علمی پژوهشی مطالعات عرفانی ،دانشکده علوم انسانی کاشان ، شماره نهم ،سال 88

    نوری علاء،اسماعیل،(1348)،صور واسباب در شعر امروز ایران ،نشر بامداد

    نوری علاء ،اسماعیل ،(1373)،تئوری شعر از موج نو تا شعر عشق،نشر غزال

    یوشیج ، نیما ،(1392)،کلیات اشعار ،نشر نیک فرجام


موضوع پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», نمونه پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», جستجوی پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», فایل Word پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», دانلود پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», فایل PDF پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», تحقیق در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», مقاله در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», پروژه در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», پروپوزال در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», تز دکترا در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», پروژه درباره پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», گزارش سمینار در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو», رساله دکترا در مورد پایان نامه تقابل آب و آتش و نور و ظلمت در اشعار معاصر با تکیه بر«نیما یوشیج، سهراب سپهری، فروغ فرخ زاد و احمد شاملو»

درجه کارشناسي ارشد در رشته: زبانشناسي همگاني ارديبهشت 88   پژوهش حاضر با عنوان "بررسي فراهنجاري هاي زباني شعر شاملو" کوششي است جهت شناساندن سبک فردي شعر شاملو به لحاظ معيار

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده صور خیال در شعر نو در آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو سحر سعید شعر و ادب پارسی از دیرباز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور خیال از تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر با خود آشنا و مأنوس ساخته است. در همۀ سبکهای شعر کهن بسامد ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

فصل اول شکل گيري ستارگان پيش از انفجار بزرگ   جهان چگونه آغاز شد؟ چنين رويدادي را چگونه مي توان تصور کرد؟ امروز بيشتر دانشمندان بر اين عقيده اند که قراين خوبي وجود دارد که نشان مي ده

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته معماري داخلي ماه و سال بهمن0 139 چکيده خانه، اولين و مهم ترين فضايي است که آدمي احساس تعلق به مکان را در آن تجربه مي کند. خانه مأمن ت

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه‎ی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار او ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A. چکیده ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم که در اینجا خلاصه ای از دیدگاه چهار شاعر مذکور را می نویسیم سهراب سپهری در بیشتر اشعار خود تصویری از زندگی خود را نشان داده است و خود را به عنوان یک انسان شیعه کامل معرفی کرده است و در حالت کلی سهراب مردی واقع بین و انسانی ...

ثبت سفارش