پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور)

word 465 KB 31526 135
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۲,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.

     

    چکیده

     

     

    ما با سعی و تلاش که در جمع آوری این تحقیق به عمل آوردیم به یک سری نتایج دست یافتیم که در اینجا خلاصه ای از دیدگاه چهار شاعر مذکور را می نویسیم سهراب سپهری در بیشتر اشعار خود تصویری از زندگی خود را نشان داده است و خود را به عنوان یک انسان شیعه کامل معرفی کرده است و در حالت کلی سهراب مردی واقع بین و انسانی کامل است. در اشعار شهریار جایگاه ائمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع) به اوج خود می رسد و شهریار به چند ویژگی از ویژگی های خاص شیعیان مانند راستگویی بیشتر تاکید داشته است قیصر امین پور در آثارش جلوه های انتظار و مهدویت را به زیبایی سروده است و اشعار پیرامون امام زمان(عج) گل سرسبد اشعار این شاعر گرانقدر است قیصر امین پور خود نیز فردی جهان بین و دور اندیش است. دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی بسیار ژرف نگر و با بصیرت هستند و یکی از ویژگی های اشعار او این است که ویژگی های شیعیان را با برداشتی از اشیاء موجود در طبیعت مقایسه کرده است به این معنی که غم و شادیهای یک شیعه را از زبان یک برگ یا گیاه یا درخت بیان کرده است.

     

     

    واژگان کلیدی:

    تشییع ، اشعار سهراب سپهری، اشعار شهریار، اشعار دکتر شفیعی کدکنی، اشعار قیصر امین پور

     

    مقدمه

    شعر معاصر، تصویرگر لحظه های خوب زندگی است. در زندگی واقعی، شاید ما با افراد زیادی روبه رو باشیم که بخش اعظم صفات و روحیات آنها تا آخر عمر، برای ما ناشناخته بماند. اما در دنیای شاعران معاصر به راحتی باجنبه های گوناگون روحی و روانی انسانهای کامل و فرهیخته آشنا می شویم. غم ها و آرزوها، دردها و شادیها،خوبیها و بدیها و همه صفات درونی و بیرونی انسانهای یک شعر معاصر، در تمامی لحظات، برای ما به خوبی جلوه گر می شوندتا ما به دنیایی از تجربه های صاف و زلال زندگی دست یابیم. ما در این تحقیق به یاری خداوند متعال و با استعانت از امام زمان(عج) و با یاری استاد راهنمای گرانقدر خود که زحمات زیادی برای بنده حقیر کشیده اند سعی داریم اولا با جایگاه ائمه اطهار در اشعار چهار شاعر معاصر ایران آشنا شویم ثانیا با وی‍‍‍‍‍ژگیهای شیعیان آن بزرگواران که در ابتدای سخن از آنان به انسانهای کامل یاد شد سخن به میان آوریم این تحقیق بر روی آثار چهار شاعر برگزیده به نام های (سهراب سپهری- شهریار- قیصرامین پور- محمدرضا شفیعی کدکنی ) انجام می گیرد. آثار این شاعران معاصر گرانقدر با هویت مستقل و تحسین برانگیزی که پیدا کرده، به مرحله ای لز بلوغ رسیده اند که می توان جلوه هایی از تشیع و شیعه گری آنها را به عرصه نمایش گذاشت. جایگاه تشیع و ائمه اطهار در آثار شاعران معاصر مخصوصا این چهار شاعر مذکور و همچنین اهمیت به مقام رفیع امام علی(ع) و بحث انتظار ومهدویت و جامعه شیعی، موضوعی است که ذهن بسیاری از محققان ودانشجویان و حتی دانش آموزان را در دهه اخیر به خود مشغول کرده است هدف از این تلاش ها و اندیشه ورزیها ارائه یک تحقیق جامع پیرامون بحث تشیع وجایگاه والای ائمه اطهار مخصوصا مباحث مربوط به مهدویت استکه امیدوارم مورد قبول همگان باشد. در دهه های اخیر شاعران معاصر زیادی بودند که به بحث تشیع وشیعه پروری اهمیت زیادی قائل بودند ودر آثار افراد زیادی این موضوعات به چشم خورده است.متأسفانه در جامعه امروزی مخصوصا در بین دانشجویان ودانش آموزان عزیزمان مباحث تشیع و مهدویت کمرنگ جلوه می دهد و ما سعی بر این دارم تا با این تحقیق جامع پیرامون این موضوع در آثار چهار شاعر معاصر جایگاه رفیع تشیع را به دانشجویان عزیز کشورمان بشناسانیم. و دست یابی آنها به چشمه سار زلال فضائل ائمه اطهار و ویژگیهای شیعیان آن بزرگواران در پرتو ژرف کاوی و تأمل در سیره و اندیشه های جاویدان آن بزرگواران در آثار شاعران معاصر مذکور میسر باشد و به راحتی تحقق یابد. از آنجا که این تحقیق برای دانشجویان عزیز کشورم گزینش شده است امیدوارم که، مقبول آنها قرار گیرد.

     

    بیان مسئله:

    یکی از مسائل مهمی که در آثار شاعران معاصر باید جستجو کرد این است که این شاعران به چه میزان برای تشیع و جایگاه آن در اشعارشان اهمیت قائل شده اند به بیان دیگر می خواهیم جایگاه ائمه اطهار علیه السلام و همچنین میزان ارزش گذاری به جامعه شیعی را در آثار چهار شاعر معاصر به نامهای ( سهراب سپهری، شهریار، قیصر امین پور، محمدرضا شفیعی کدکنی) پیدا کنیم تا دانشجویان و خوانندگان عزیز به اهمیت این موضوع در آثار این شاعران به خوبی پی ببرند تشیع و شیعه یکی از مسائلی است که در جامعه امروزه ما بسیار اهمیت پیدا کرده است حال می خواهیم در یابیم که با ارزش دادن این شاعران به منزلت و جایگاه ائمه اطهار و بحث تشیع و جامعه شیعی چقدر در ادبیات معاصر ما این موضوع ارزش پیدا کرده و خواننده گان نیز درک کنند که تشیع حتی در آثار شاعران معاصر نیز نمود کرده و بیش از پیش برای این جایگاه در زندگی روزمره خویش ارزش و اهمیت قائل شوند.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    اهمیت این موضوع در این است که برای خوانندگان و مخصوصاً دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی روشن شود که جایگاه تشیع و جامعه شیعی به چه میزان برای شاعران معاصر اهمیت دادر و همچنین مشخص شود که ائمه اطهار و بحث مهدویت به چه میزان در اشعار شاعران معاصر خود نمایی می کند و خوانندگان با این درک می فهمند که خود شاعران مذکور چه ارزش والایی دارند و از دنیای درونی آنها آگاه می شوند. و این شاعران مورد بررسی نقش اساسی در شناخت ائمه اطهار و تشیع و جامعه شیعی دارند و هر یک از شاعران نام برده شده به نوعی در حرکت خوانندگان به سوی تشیع و شیعه نقش اساسی دارند.

     

     

    اهداف تحقیق

    بررسی میزان جایگاه ائمه اطهار در آثار «سهراب سپهری، شهریار، قیصر امین پور، محمدرضا شفیعی»

    بررسی انتظار و مهدویت و جایگاه جامعه شیعی در آثار این شاعران معاصر

    بررسی میزان شخصیت شیعه در بین آثار این شاعران معاصر

    سوالهای تحقیق

    بهره مندی هرکدام از شاعران در زمینه تشیع و شیعه چگونه است؟

    جایگاه ائمه اطهار و بحث انتظار و مهدویت در آثار آنان چگونه است؟

    چگونه به ارزش شخصیت شیعه در آثار این شاعران می شود پی برد؟

    فرضیات تحقیق:

    شاعران معاصر اغلب در آثارشان جایگاه ائمه اطهار به خوبی آورده شده است.

    سهراب سپهری- شهریار- قیصر امین پور- شفیعی کدکنی در اشعارشان جایگاه شیعه را به خوبی نشان داده اند.

    بحث مهدویت و انتظار در اشعار چهار شاعر مذکور به زیبایی دیده می شود.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم:

    (پیشینه تحقیق)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    پیشینه تحقیق

    شعر پدیده‌ای است هنری که با عواطف و احساسات و تخیّلات آدمی رابطه‌ای مستقیم و ناگسستنی دارد، و اگر در خدمت تعالی انسان و تهذیب نفس آدمی قرار گیرد، بسیاری از خواست های معنوی او را به کمال مطلوب تواند رساند، و از همین جاست که رسول اکرم (ص) شعری را که در خدمت اهداف اسلامی بود، می ستود و می‌فرمود: « انّ مِنَ الشِّعرِ لِحِکمَه » یعنی بعضی از اشعار دارای حکمت هستند.

         از طرفی می دانیم که شاعر با توجه به نمایه ها و مصادیق عقیدتی، محیطی و اجتماعی خود به سرودن شعر می پردازد. پس از ظهور دین مبین اسلام و گسترش آن در ایران، و به دنبال پیدایش زبان فارسی دری و تأثیر قرآن مجید و احادیث نبوی و پیدایش شخصیت‌های ممتاز دینی اجتماعی، عدّه‌ای از شاعران فارسی زبان، شعر خود را با مفاهیم اسلامی در آمیختند، به این نیّت که حقایق و معارف اسلامی را با صبغه‌ی هنری عرضه کنند. ناگفته نمانَد که شعر غیر فارسی شیعه از آغازین سال‌های ظهور شیعه در زمان حیات مبارک حضرت رسول (ص) به دفاع از اسلام راستین که همانا اسلام محمد و علی و یازده فرزند شریف اوست، پرداخت که جویندگان می‌توانند به کتاب‌هایی نظیر الغدیر، دایره المعارف تشیّع جلد اوّل ذیل « ادب شیعه » و نیز کتاب مدایح رضوی که مقدمه‌ای مفصّل دراین باره دارد، مراجعه کنند.

         نهضت شیعه در شعر فارسی را می‌توان به بخش‌هایی تقسیم کرد که در این سری مقالات به آن‌ها خواهیم پرداخت و در مقاله‌ی حاضر به بخش نخستین آن می‌پردازیم:

    الف ) نهضت شیعه در شعر فارسیِ سده های چهارم تا ششم

         نهضت شیعه در شعر فارسی در سده های چهارم تا ششم به شیوه‌ای که شاعران از وقایع تاریخی و نمایه‌ های مذهب شیعه بهره برده‌اند، شروع شد. این شاعران، ستایشگرانِ تقوا و فضیلت بودند و هرگز چشمداشتِ مادّی نداشتند. شاعران مؤمن و وابسته به مکتب فضیلت اهل بیت، همیشه مدافع حق و مدّاحِ حقیقت و فریاد گر و زبانِ گویای محرومان و مظلومان بودند از این رو، ساختن مراثی و سرودن قصاید در مناقب اهل بیت از امور عادی شاعران شیعی مذهب بود که از دیر باز معمول‌بوده است. با این همه، تا عصر صفوی در این زمینه به اشعار زیادی بر نمی خوریم زیرا تعصبات و مشاجرات مذهبی قرن پنجم و ششم هجری که تمام ایران را در بر گرفته بود آن چنان با کشاکش‌های جاهلانه و خونریزی مغرضانه همراه بود که خدا می‌داند در این میان چه کتاب ها و رساله ها و دیوان‌هایی که به آتش سفاهت و حماقت نسوخته تا جایی که حتی نامی هم از آن ها بر جای نمانده است، یعنی در واقع باید گفت اینان جز کسانی هستند که می‌توان به آن ها شاعران بی دیوان گفت که البته تعدادشان هم کم نیست که در کتابی به همین نام به شرح حال تعدادی از آن ها بر می خوریم. جالبتر اینکه متأسفانه شرح حال این شاعران نیز محو شده و تنها به دلایلی غالباً ادبی، نامی از آن‌ها در مجموعه ها و جُنگ های ادبی آمده و الا بسیاری از آن‌ها که شاعرانی درجه دوم و سوم بوده‌اند گمنام مانده‌اند.« عاشورا » در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک او جریان داشته و « نهضت کربلا » در طول چهارده قرن ، با کوثری زلال و عمیق سیراب کننده جان‌ها بوده است .

     

     

    Abstract

    We try to do that in this study we collected Achieved a series of results here is a summary of the views of these four poets write.Sohrab in his lyrics that have shown a picture of your life And has identified himself as a man full of Shia in general, individual Sohrab realistic and complete human being. The prince lyrics the Imams, especially Imam Ali (AS) and reaches its peak Access special features Shia several features such as more emphasis has Rasgvyy. Aminpoor Caesar in his messianic expectation effects, beautifully written Poems about Imam Mahdi's flagship poetry is the great poet himself Emperor Aminpoor between the individual and the world is far-sighted. Doctor Mohammad Reza Shafi'i kadkani are very deep-thinking and visionary nd one of his poems feature is that the Shiites features of objects in nature compared to conception This means that the joys and sorrows of a Shiite from a plant or tree leaves or stated.

    Keywords:

    Funeral, Sohrab Sepehri's poems, Shahriar Shafiee kadkani doctor lyrics, lyrics Kaiser Aminpoor

  • فهرست:

    مقدمه

    فصل اول: کلیات تحقیق

     

    بیان مسئله:

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    اهداف تحقیق

    سوالهای تحقیق

    فرضیات تحقیق:

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

     

    پیشینه تحقیق

    فصل سوم: روش تحقیق

     

    روش تحقیق

    نوع تحقیق

    ی

     

    روش جمع آوری اطلاعات

    14

    14

    16

     

    17

    20

    21

    22

    23

    25

    26

    27

    28

    29

    30

    31

    32

    33

    31

    36

    37

    38

    39

    40

    41

    43

    44

    45

     

     

     

     

     

    ابزار گردآوری اطلاعات

    تجزیه و تحلیل داده ها

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

     

    دیدگاه سهراب سپهری نسبت به انسان شیعه

    استقامت

    دنیازدگی

    کمال طلبی

    بصیرت و بینش

    قناعت

    دل انسان شیعه جایگاه خداست

    شیعه هنرمند است

    نگرشی بر علمای شیعه

    تفکر

    توکل

    ویژگی های حضرت علی(ع)

    ویژگی های شیعیان

    تفکر شیعه از نظر ائمه

    اهداف یک شیعه

    درک زندگی

    باورها

    اهداف شخصیتی یک شیعه

    شیعه مطیع انبیا و اولیا الهی

    تاثیر انبیا در زندگی شیعه

    سعادت

    شخصیت

    ویژگی های پیامبر(ص)

    ک

     

    را ه هدایت

    46

    47

    53

    54

    56

    56

    60

    69

    73

    76

    77

    79

    80

    81

    82

    82

    83

    84

    84

    85

    86

    86

    87

    87

    87

    88

    88

    89

     

    ایمان

    استقلال شیعه

    میزان ارادت شهریار به ائمه اطهار

    ماجرای خواندنی شعر شهریار درباره امام علی (ع)

    اشعار شهریار درباره حضرت علی(ع)

    همای رحمت

    یا علی(ع)

    اشعار برگزیده شهریار در باره امام زمان(عج)

    گزیده ای از اشعار شهریار در باره امام حسین(ع)

    داغ حسین(ع)

    اشعار برگزیده شهریار پیرامون جایگاه یک شیعه

    مناجات

    عدالت

    جهاد

    زن شیعه

    صبر

    یاد مرگ

    دنیازدگی

    شکیبایی

    عشق حقیقی

    بلند طبعی

    سفر

    اغتنام فرصت

    توکل

    زهد

    حق الناس

    توبه

    ل

     

    صداقت

    89

    90

    91

    92

    93

    93

    94

    95

    95

    96

    98

    99

    101

    101

    101

    102

    102

    103

    104

    104

    104

    102

    105

    106

    107

    108

    108

    109

     

    محبت

    اعتماد

    انتظار

    قناعت

    صله رحم

    عزت نفس

    سکوت

    قرائت قرآن

    انفاق

    ی

     

    گزیده اشعارشفیعی کدکنی پیرامون امام حسین(ع)

    گزیده اشعار شفیعی کدکنی پیرامون امام رضا(ع)

    گزیده اشعار شفیعی کدکنی پیرامون امام زمان(عج)

    ویژگی های یک انسان شیعه ازنگاه شفیعی کدکنی

    عشق به خدا

    سکوت

    خوشرو بودن

    خوشبین بودن

    امیدواری

    زودگذری دنیا

    خشوع

    دوری از هوی و هوس

    سربلندی

    راز دار بودن

    تسلیم خدا بودن

    انتظار

    نگاه پاک

    دنیا مثل یک زندان

    م

     

    آرزو های کوتاه

    109

    110

    111

    112

    112

    113

    114

    114

    115

    116

    116

    117

    117

    118

    119

    119

    120

    121

    121

    122

    123

    123

    124

    125

    125

    126

    126

    127

     

    شب زنده داری

    شجاعت

    یقین

    شرم وحیا

    صبر و شکیبایی

    محبت

    آگاهانه سخن گفتن

    یاد مرگ

    دوری کردن از شیطان

    خستگی ناپذیری

    بیداری و بینش

    کنترل خشم

    بزرگی و کرامت

    شهادت طلبی

    جاودانگی نام

    راستگویی

    توکل

    غم زدایی

    توسل به ائمه

    اندیشه

    نماز

    اغتنام فرصت

    شکر

    بهشت و جهنم

    خوف رجا

    حرکت و بصیرت

    دوری از دنیا زدگی

    ن

     

    قناعت

    128

    128

    129

    129

    130

    130

    131

    132

    142

    143

    145

    145

    145

    146

    146

    147

    147

    148

    148

    149

    149150

    150

    151

    152

    152153

    154

     

    یتیم نوازی

    دوستی و دوست یابی

    جاودانگی نام

    علم دانش

    ایستادگی و مقاومت

    بار امانت

    رسیدن به اوج

    جلوه های انتظار در شعر قیصر امین پور

    گزیده اشعارقیصر امین پوردرباره حضرت علی(ع)

    گزیده اشعار قیصر امین پور درباره امام رضا(ع)

    ویژگی های انسان شیعه از نگاه قیصر امین پور

    بینش

    یاد مرگ بودن

    زیر بار ظلم نرفتن

    عشق به خدا

    بلند همتی

    فروتنی

    مقاومت

    استقامت زن شیعه

    صبر

    انتظار

    عبادت

    اغتنام فرصت

    مرگ با عزت

    معرفت حقیقی

    دوستی و دوست یابی

    قرائت قرآن

    س

     

    یتیم نوازی

    154

    154

    154

    155

    156

    156

    157

    157

    158

    159

    160

    160

    161

    162

    162

    163

    164

    164

    166

     

    171

    172

     

     

    اعتقاد به عدالت امام زمان

    انتظار شیعه و بزرگترین حاجت او

    حس انسان دوستی

    نماز

    کمال طلبی

    ساده زیستی

    توکل

    دنیا یک گذرگاه کوچک در نگاه شیعه

    علم دانش

    یقین

    آرزوهای کوتاه

    شکر نعمت

    سختی کشیدن

    امیدواربودن

    راضی بودن به تقدیر خدا

    استواری و استقامت

    بلند طبعی

    علی کیست که شیعیان را به حرکت در می آورد

    فصل پنجم: نتیجه گیری

     

    منابع و مأخذ

    ع

     

    ترجمه انگلیسی چکیده

     

    منبع:

    آیینه وند، صادق، ادبیات سیاسی تشیع در شعر فارسی، تهران: انتشارات علم،1386   

    افشار، مهدی، گزیده ای از اشعار سهراب سپهری، چاپ چهارم،تهران:انتشارات زرین،1388     

    امین پور، قیصر، آینه های ناگهان، چاپ پانزدهم، تهران: نشر افق، 1388

                           ، تنفس صبح، چاپ اول، تهران: انتشارات صدا و سیما، 1368

                          ، گزینه اشعار، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات مروارید، 1378

    بهجت تبریزی، سید محمد حسین، دیوان شهریار، تهران: انتشارات نگاه، 1377

    سپهری، سهراب، دیوان کامل و جامع، تصحیح از دکتر عباس عطاری کرمانی، تهران: آسیم، 1386

    سربازی، مظفر، زندگی شهریار، چاپ چهارم، تهران: 1386

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، آینه ای برای صداها، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی،1376

                                            ، از زبان برگ، چاپ سوم، انتشارات توس،1357

    شیرودی، مصطفی، مقاله « بررسی خلق و خوی حضرت علی(ع) از منظرشاعران معاصر»، علمی- پژوهشی

    عابدی، کامیار، زندگی و شعر سهراب سپهری، چاپ اول، تهران: نشر ثالث،1384

     عباسی، دکترحبیب اللّه، سفرنامه باران (نقد و تحلیل و گزیده اشعار شفیعی کدکنی)، تهران: انتشارات سخن، 1387

    محمدی، حسنعلی، از بهار تا شهریار، چاپ چهارم، تهران: انتشارات ارغنون، 1373

    نیک اندیش نوبر، بیوک، در خلوت شهریار، چاپ سوم، انتشارات پریور، 1379


موضوع پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), نمونه پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), جستجوی پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), فایل Word پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), دانلود پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), فایل PDF پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), تحقیق در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), مقاله در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), پروژه در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), پروپوزال در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), تز دکترا در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), پروژه درباره پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), گزارش سمینار در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور), رساله دکترا در مورد پایان نامه جایگاه تشیع در آثار چهار شاعر معاصر (سهراب سپهری، شهریار، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصرامین پور)

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A. رشته : زبان وادبیات فارسی چکیده در آثار بسیاری از شعرا ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

درجه کارشناسي ارشد در رشته: زبانشناسي همگاني ارديبهشت 88   پژوهش حاضر با عنوان "بررسي فراهنجاري هاي زباني شعر شاملو" کوششي است جهت شناساندن سبک فردي شعر شاملو به لحاظ معيار

پایان­نامه دوره­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد که ...

پایان­ نامه دوره­ ی کارشناسی ارشد در رشته ­ی زبان و ادبیات فارسی چکیده ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای بررسی تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A) چکیده موضوع پژوهش حاضر «تحلیل محتوای دیوان اشعار فارسی استاد شهریار از حیث توجه به ابعاد اجتماعی دین» می‌باشد. چهارچوب نظری تحقیق را نظریه‌های دورکیم، کارل مارکس، ماکس وبر، اسپنسر و یینگر درمورد دین تشکیل می‌دهند. به عقیده دورکیم دین عامل همبستگی و ثبات اجتماعی و پایداری جامعه و مظهر قدرت جامعه است و نقش مثبت دین در حل ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A)) - چکیده سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

ثبت سفارش