پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد

word 402 KB 31504 86
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته : زبان و ادبیات فارسی 

    چکیده

     تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه‎ی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار او که با توجه به دوره های شعریش، نموداری از بیوگرافی فکری اوست، انجام داده ایم. فرض ما براین است که از طریق فضای مجموعه اشعار فروغ، می توان برای او سه دوره ی شعری را تعریف کرد. برای تحقق این منظور، ابتدا چگونگی تکوین و رشد زمینه های فرازبانی تاثیرگذار بر ذهن و فکر او را نشان داده ایم، سپس به جستجو و توصیف ریشه های اجتماعی و کارکرد روانی ذهن فروغ پرداخته و درآخر، با تاکید بر نقش نظام علائم زبانی در میانجیگری فرایندهای فردی و اجتماعی به تحلیل شعر او پرداخته ایم. نتیجه اینکه؛ زبان و محتوا در شعر فروغ یک فرایند اجتماعی خلاق و ناشی از یک بافت اجتماعی – فرهنگی خاص است، نه حاصل مجموعه ای از کلمات. و بلاغتی که درخلق معنی شعر او به کارگرفته شده برآمده از یک نظام ارتباطی است و مولفه‎ی عمده ای که پیشبرد این بلاغت را پدید می آورد ناشی از ابهام طبیعی موجود در هرموقعیت تعاملی است. الگوهای کاربرد گفتار و گفتمان همچون دیگر روش ها و روال های فرهنگی و رفتاری یک جامعه نشان دهنده‎ی یک مفهوم یا ذهنیت ویژه‎ای بوده که ممکن است آگاهانه یا نا آگاهانه به کار رود. یعنی یک رشته رفتارهای زبانی که در بافت متنی خاصی به کارمی رود تا موقعیت ارتباطی شخص به کار برنده‎ی زبان را بیان کرده یا موقعیت ارتباطی خاصی را برای او پدید آورد.

    کلید واژگان: فروغ فرخزاد، شعر، احساسات فردی، بافت اجتماعی و فرهنگی، عشق

    مقدمه

    شعر به مثابه ی هنر، از زندگی می جوشد و در اصل هر آنچه مانند شعر بیان زیبایی هاست و توان آلایش و پیرایش دارد، از ماحصل زندگی نشات می گیرد. از این هر شاعر و هنرمندی به فراخور تجربیات، احساسات و محیط پیرامون خود، به توصیف زندگی و ابعاد آن می پردازد.

    در ادبیات ایران در چندین حوزه سکوت وجود دارد که یکی از آنها، عشق های دنیوی و مسائل جسمانی عشق، در شعر زنان است. در بین شاعران پر آوازه ی معاصر ایران، «فروغ فرخزاد» از جمله شاعرانی ست که در طول زندگی کوتاه خود، توانست وارد این حوزه شده و دیوار سکوت را فرو ریزد. پیش از او کسانی که در این وادی قدم نهاده بودند به اندازه ی او موفق به بیان احساسات درونی خود نشده اند. در واقع، «نیما یوشیج» و نگرش نیمایی این فرصت را به زنان داد تا با شهامت به جستجوی خود، جامعه و جهان برآیند و از عشق، تنهایی، هراس و عاطفه هایی که شکلی زنانه داشت سخن بگویند زیرا درطول تاریخ هزار ساله ی شعر فارسی، سهم زنان در مقابل مردان تقریباً ناچیز بوده است.

    بعد از نیما، فروغ در کنار «احمد شاملو»، «اخوان ثالث»  و «سهراب سپهری» از پیشگامان شعر فارسی است.

    اشعار او در حالی که آینه ی دنیای حسی و زندگی شخصی اوست و ریشه در فرهنگ او دارد، از محدوده‎ی تجربه های فردی فراتر می رود و بیان شاعرانه اش از عالمی ماورای خاطره های بومی و واقعیت های اجتماعی سر چشمه می گیرد. با نگاهی به آثار فروغ می توان تاثیر او را بر ادبیات معاصر ایران انکار ناپذیر دانست. او با بیان «عاطفه های فردی» در مجموعه های :«اسیر»، «دیوار» و «عصیان» آن را در مجموعه‎ی «تولدی دیگر» به «عاطفه ی اجتماعی» بدل کرد و به شکل و محتوای اشعارش غنا بخشید و با مجموعه‎ی آخر خود «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» توانست جایگاهش را در شعر معاصر ایران تثبیت نماید. شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم که یکی از اضلاع ادبیات معاصر، ادبیات زنانه است که خلاء آن در ادبیات کلاسیک آشکار است و فروغ فرخزاد کسی بود که این کمبود را در ادبیات معاصر ایران جبران کرد.

     

    1-2-بیان مسأله

    بحث این پایان نامه بر این فرضیه استوار است که تجارب، علت بارگذاری زبان با جهت گیری های خاصی است.

    تلاش است تا از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد زمینه تبیین و درک احساسهای ذهنی او که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی در زبان شعرش است، نشان داده شود. و دریابیم گفتمان گونه‎ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار فروغ با توجه به دوره های شعریعش که نموداری از بیوگرافی فکری اوست چگونه پدیدار می شود؟

    ما بر این فرض هستیم که شعر فروغ را می توان به سه دوره تقسیم کرد: دوره نخست شامل سه مجموعه اسیر، دیوار و عصیان است، دوره دوم تولدی دیگر ودوره سوم ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد.

    برای تحقق این منظور، ابتدا با بررسی وتبیین، چگونگی تکوین ورشد زمینه های فرازبانی تاثیرگذار بر ذهن و فکرش را نشان می دهیم، سپس به جستجو و توصیف ریشه های اجتماعی و کارکرد روانی ذهن فروغ می پردازیم و در آخر با تاکید بر نقش نظام علائم زبانی در میانجی گری فرآیند های فردی و اجتماعی به تحلیل شعر فروغ می پردازیم.

    روش تبیین تکوینی یعنی، شناخت شناسی ومطالعه ذهن وتفکر. منظور ار تبیین تکوینی به عبارت ساده اینست که، برای درک فرآیندهای اجتماعی و روانی باید منشا آنها را ردیابی کرد. مثلا تبیین تکوینی معنای کلمه (لبخند) در جریان رشد فردی، کارکرد جهت بخش گفتار را نشان می دهد. ما برآنیم که زبان ومحتوا در شعر فروغ یک فرآیند اجتماعی خلاق و ناشی از یک بافت اجتماعی – فرهنگی خاص است نه حاصل مجموعه ای از کلمات وبلاغتی که در خلق معنی شعر فروغ به کار گرفته  شده بر آمده از یک نظام ارتباطی است. و مولفه عمده ای که وسیله‎ی پیشبرد این بلاغت را پدید می آورد ناشی از ابهام طبیعی موجود در هر موقعیت تعاملی است.

    الگوهای کاربرد گفتار وگفتمان همچون دیگر روشها وروال های فرهنگی ورفتاری یک جامعه نشان دهنده یک مفهوم یا ذهنیت ویژه ای است که ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه به کار رود یعنی یک رشته رفتارهای زبانی که دریافت متنی خاصی بکار می رود تا موقعیت ارتباطی شخص بکار برنده زبان را بیان کرده یا موقعیت ارتباطی خاصی را برای او پدید آورد.

    این رفتارهای ذهنی برآیند آگاهی یا حضور ذهنی خاص است که ما در این رساله در صدد تبیین آن خواهیم بود یعنی می خواهیم ببینیم زبان و گفتار شعر فروغ محصول چه آگاهی و حضور ذهنی است ؟ همچنین در هر اثر با برخورد اول تفاوت وتمایزاتی در رفتار وعملکرد زبانی وگفتاری شاعر با دیگران توجه خواننده را به خود جلب می کند و ما به دنبال آن هستیم تا دریابیم این تمایز و تفاوت ناشی از چه تجربه اجتماعی است؟ وچه معرفتی را به خواننده انتقال می دهد؟

    تنفس هر شاعر و نویسنده ای در بافت فرهنگی – تاریخی و سنت اجتماعی خاص او در جهان بینی اش تاثیر می گذارد و مبانی نظری آگاهی و اندیشه او را می‎سازد به این خاطر زبانش بار معنایی ویژه ای پیدا می‎کند و کوشش ما در شناخت بافت فرهنگی– تاریخی و سنت اجتماعی فروغ است که زبان شعر او را اینگونه سرد و یخ زده نموده است.

     

    سوالات تحقیق

    1. گفتمان شعر فروغ، محصول چه آگاهی وحضور ذهنی است ؟

    2. تفاوت زبانی موجود در گفتمان شعر فروغ، ناشی از چه تجربه ی اجتماعی است و چه معرفتی را به خواننده انتقال می دهد ؟

     

    1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق

    این تحقیق می تواند به علاقمندان شعر معاصر به خصوص حوزه ی شعر شاعران زن معاصر کمک کند تا به درک بهتر و دقیق تری از شعر دست پیدا کنند و همچنین بر ای دانشجویان و دانش پژوهان در تحقیقشان  یاری رسان باشد.

     

    1-5-پیشینه ی تحقیق

    درباره‎ی آثار فروغ به خصوص دو مجموعه آخر (تولدی دیگر– ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد) در قالب کتاب و مقاله بسیار کار شده است. این کارها یا در زمینه‎ی اسطوره های کاربردی او یا نگاه فمیسنسیتی و یا درباره موسیقی کلام و نیز پرداختن به صنعت ادبی خاصی دراشعار او و تاثیر آن بر شعرش بوده است که در موارد زیادی شکل تطبیقی داشته و او را با دیگر اشخاص (امیلی دیکنسون – سیلویا پلات – سهراب سپهری – احمد شاملو و. . . ) مورد قیاس قرارداده اند. و اگربه جنبه‎ی زبان یا فکردراشعاراو پرداخته شده باشد با نگاه به کل آثاراو نبوده است و ما دراین رساله تلاش داریم تا به اهمیت و تاثیرزبان واندیشه‎ی فروغ درکل آثارش بپردازیم.

     

    1-6-اهداف تحقیق

    1- ما می خواهیم با این رساله به اندیشه و سیر تجربه های فروغ پی برده و درنتیجه به فهم ما از شعر او و شاعرانی همچون او کمک شود. هدف ما این است تا با بررسی رابطه موجود بین اندیشه، زبان و تجربه به الگویی دست پیدا کنیم که شعرفروغ و اشعاری با ساخت مشابه آن را صحیح درک کنیم.

     

    1-7-فرضیه های تحقیق

    -  سازو کارهای تجربه، حالت ذهنی خاصی را بوجود آورد که درزبان شاعر (فروغ فرخزاد) متجلی می‎شود.

    -معنا درشعر فروغ یک فرایند اجتماعی خلاق و ناشی از عوامل فرازبانی (اجتماعی– فرهنگی– مذهبی و...) خاص است، نه حاصل اجتماعی از کلمات.

     

    1-8-جنبه‎ی نوآوری و جدید بودن تحقیق

    این رساله برخلاف دیگرکارها که عموماً جنبه‎ی تطبیقی و مقایسه ای داشته اند و یا به جستجوی فمنیسم در آثارفروغ فرخزاد بوده اند، از دیدگاه زبان شناسی، گفتمان فروغ را مورد ارزیابی قرار می دهد و به شیوه‎ی تحلیل محتوا به سنجشی درست از شعر او رسیده و تاثیر زبان واندیشه را در آثارش پیدا می کند. نوآوری کار درانتخاب موضوع، پرداختن به کل آثارو نیزارائه‎ی الگوی شعری دراین رساله است.

     

    1-9-روش تحقیق

    منبع اصلی مورد استفاده در این پایان نامه، مجموعه اشعار فروغ فرخزاد است. روش کلان، توصیفی- تحلیلی می باشد. این کار با ابزار مطالعه ی کتابخانه ای و با استفاده از کتاب ها، مقاله ها، پایان نامه ها و جستجو در اینترنت انجام می شود. روش کار به این صورت است که مطالعه ی منابع مختلف درباره ی نظریه ی موردنظر و اشعار فروغ انجام می گیرد و مطالب موردنظر فیش برداری می شود و در ادامه با استناد به شواهد درون متنی مجموعه‎های شعری فروغ، نتایج تحقیق براساس فرضیه‎های گفته شده، بررسی می‎گردد و از این طریق با تکیه بر متن، جهان بینی شاعر را در زبانش جستجو می نماییم.

    Abstract

    Experiences and knowledge are the reason of language loading with particular orientations. In the this thesis, through “Forugh Farrokhzad " language of poetry collection, we are going to show the reason of explaining and understanding her subjective feelings, which are as manifestations of external experience in her poetry language; and we have performed this by paying attention to the discourse of species and lexical selection in her poems have been manifested according to her period of poetry that show her intellectual biography. We assume that through the atmosphere of "Forugh” poetry collection, her period of poetry can be divided into three parts. To this purpose, initially, we have shown the way of evolution and development of effective cross-linguistic fields on the mind and thought of Forugh, by investigation and explanation; then we have tried to find and describe her mind social roots and psychological functions, and finally, we have analyzed her poetry by emphasizing the role of linguistic symbols systems on mediating personal and social processes. Thus, we conclude that the language and content in "Forugh" poetry is a creative social process, and is as a result of a particular social- cultural context, not a product of combining words and eloquence which are used in creating the meaning of her poetry, rather, it is as a result of a communication systems, and the main component that bring about development of this eloquence result from natural ambiguity of each interactive situations. The patterns of speech and discourse application, as other cultural and behavioral methods and procedures in a society, represent a specific concept or mentality, which may be used consciously or unconsciously, i. e. , a series of linguistic behaviors, which are used in a particular textual context to express the communicative situation of language user, or create a specific communicative situation to him/ her.

    Key Words: Forugh Farrokhzad; Poem; Personal Feelings; Cultural and Social Context; Love

  • فهرست:

    چکیده................................................................................................................................................................. 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه....................................................................................................................................................... 3

    1-2-بیان مسأله.............................................................................................................................................. 3

    1-3-سوالات تحقیق.......................................................................................................................................... 5

    1-4-اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................................................ 5

    1-5-پیشینه ی تحقیق..................................................................................................................................... 5

    1-6-اهداف تحقیق............................................................................................................................................ 5

    1-7-فرضیه های تحقیق.................................................................................................................................. 5

    1-8-جنبه‎ی نوآوری و جدید بودن تحقیق.................................................................................................... 6

    1-9-روش تحقیق................................................................................................................................................ 6

    فصل دوم: زبان شناسی

    2-1-مقدمه....................................................................................................................................................... 8

    2-2-تعریف زبان............................................................................................................................................... 9

    2-3-رابطه‎ی زبان و تفکر............................................................................................................................... 9

    2-4-زبان شناسی و ارتباط آن با جامعه شناسی و روانشناسی................................................... 10

    2-5-معنای واژه وتفکر................................................................................................................................... 12

    2-6-معنی شناسی ....................................................................................................................................... 12

    2-7-جایگاه معنی شناسی در زبان........................................................................................................... 13

    2-8-دانش درون زبانی و برون زبانی............................................................................................................. 13

    2-9-معنی شناسی و کاربرد شناسی..................................................................................................... 14

    2-10-هم معنایی............................................................................................................................................ 16

    2-11-استلزام معنایی واز پیش انگاری.................................................................................................... 17

    2-12-تحلیل متن................................................................................................................................................ 18

    2-13-تعریف گفتمان و تحلیل گفتمان................................................................................................... 19

    2-14-تاریخچه‎ی ادبیات زنانه...................................................................................................................... 19

    2-15-تفاوت فمینیسم و نوشتار زنانه.................................................................................................... 20

    فصل سوم : معرفی فروغ فرخزاد

    3-1-  مقدمه..................................................................................................................................................... 22

    3-2-زندگی شخصی فروغ فرخزاد............................................................................................................. 22

    3-3- فروغ و پدر................................................................................................................................................ 24

    3-4- زندگی هنری فروغ فرخزاد................................................................................................................... 25

    3-5-سال شمار................................................................................................................................................ 29

    3-6-آثار............................................................................................................................................................... 30

    فصل چهارم : تحلیل گزیده‎ی اشعار

    4-1-مقدمه....................................................................................................................................................... 32

    4-2-دفتر اول :اسیر (1331) ......................................................................................................................... 32

    4-2-1-شعر وداع.............................................................................................................................................. 33

    4-2-2- شعر عصیان...................................................................................................................................... 34

    4-2-3- شعر آئینه‎ی شکسته.................................................................................................................... 35

    4-2-4- شعر حلقه  ...................................................................................................................................... 35

    4-2-5-شعرصدایی در شب......................................................................................................................... 36

    4-2-5-1- تحلیل شعر وداع............................................................................................................................ 37

    4-2-5-2- تحلیل شعر عصیان..................................................................................................................... 38

    4-2-5-3- تحلیل شعر آینه‎ی شکسته..................................................................................................... 40

    4-2-5-4- تحلیل شعر حلقه........................................................................................................................ 41

    4-2-5-5- تحلیل شعر صدایی در شب...................................................................................................... 42

    4-3- دفتر دوم :دیوار (1335 ) ....................................................................................................................... 43

    4-3-1- شعر نغمه‎ی درد............................................................................................................................... 44

    4-3-2- شعر گمشده.................................................................................................................................... 45

    4-3-3- شعر اعتراف....................................................................................................................................... 46

    4-3-4- شعر موج............................................................................................................................................ 47

    4-3-5- شعر شکست نیاز.......................................................................................................................... 48

    4-3-5-1-تحلیل شعر نغمه‎ی درد................................................................................................................ 48

    4-3-5-2- تحلیل شعر گمشده................................................................................................................... 50

    4-3-5-3- تحلیل شعر اعتراف...................................................................................................................... 51

    4-3-5-4- تحلیل شعر موج........................................................................................................................... 52

    4-3-5-5- تحلیل شعر شکست نیاز.......................................................................................................... 53

    4-4- دفتر سوم :عصیان (1336) ................................................................................................................ 54

    4-4-1- شعر  پوچ  ......................................................................................................................................... 55

    4-4-2- شعر بلور رویا.................................................................................................................................... 55

    4-4-3- شعر از راهی دور............................................................................................................................... 56

    4-4-4- شعر بعد ها...................................................................................................................................... 56

    4-4-5- شعر زندگی....................................................................................................................................... 57

    4-4-5-1- تحلیل شعر پوچ............................................................................................................................ 57

    4-4-5-2- تحلیل شعر بلور رویا.................................................................................................................... 59

    4-4-5-3- تحلیل شعر از راهی دور............................................................................................................... 60

    4-4-5-4- تحلیل شعر بعدها....................................................................................................................... 61

    4-4-5-5- تحلیل شعر زندگی...................................................................................................................... 63

    4-5- دفتر چهارم :تولدی دیگر (1343) ..................................................................................................... 65

    4-5-1- شعر آن روزها..................................................................................................................................... 66

    4-5-2- شعر بر او ببخشایید...................................................................................................................... 68

    4-5-3- شعر دریافت....................................................................................................................................... 69

    4-5-4- شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد.................................................................................. 71

    4-5-5- شعر تولدی دیگر.............................................................................................................................. 71

    4-5-5-1- تحلیل شعر آن روزها.................................................................................................................... 73

    4-5-5-2- تحلیل شعر بر او ببخشائید..................................................................................................... 77

    4-5-5-3- تحلیل شعر دریافت...................................................................................................................... 78

    4-5-5-4- تحلیل شعر به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد................................................................. 80

    4-5-5-5- تحلیل شعر تولدی دیگر............................................................................................................. 81

    4-6- دفتر پنجم: ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد (1345) .............................................................. 84

    4-6-1- شعر بعد از تو................................................................................................................................... 85

    4-6-2- شعر پنجره......................................................................................................................................... 87

    4-6-3- شعر دلم برای باغچه می سوزد................................................................................................. 88

    4-6-4- شعر تنها صداست که می ماند............................................................................................... 90

    4-6-5- شعر پرنده مردنی است................................................................................................................. 92

    4-6-5-1- تحلیل شعر بعد از تو.................................................................................................................. 92

    4-6-5-2- تحلیل شعر پنجره........................................................................................................................ 94

    4-6-5-3- تحلیل شعر دلم برای باغچه می سوزد................................................................................. 97

    4-6-5-4- تنها صداست که می ماند..................................................................................................... 102

    4-6-5-5- تحلیل شعر پرنده مردنی است................................................................................................ 104

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    5-1- نتیجه گیری............................................................................................................................................ 106

    منبع:

    -آزاد، م (1378). پریشا دخت شعر (زندگی و شعر فروغ ). تهران: ثالث، چاپ دوم؛

    2-انتقاد کتاب (آذر و دی ماه 1345)، دوره‎ی سوم، شماره‎ی 10؛

    3-اسماعیلی، امیر، ابولقاسم صدرات (1347). جاودانه (فروغ فرخزاد ). تهران: مرجان، چاپ دوم؛

    4-استانبرگ، دنی، (1389). درآمدی بر روانشناسی زبان. ارسلان گلفام، تهران: سمت، چاپ پنجم؛

    5-باطنی، محمد رضا، (1385). چهار گفتار درباره‎ی زبان. تهران: آگاه، چاپ پنجم؛

    6-برتنر، یوهانس ویلم برتنر، (1382 ). نظریه ی ادبی. فرزان سجودی، تهران: آهنگ دیگر، چاپ اول؛

    7-ستاره سینما (پانزدهم اسفند ماه 1341)، شماره‎ی 361؛

    8-جلالی، بهروز (1372). جاودانه زیستن و در اوج ماندن. تهران: مروارید، چاپ اول؛

    9-. . . . . . . . . . . . . . . . (1376). در غروبی ابدی. تهران: مروارید، چاپ اول؛

    10-صفوی، کوروش (1390). درآمدی بر معنی شناسی. تهران: سوره مهر، چاپ چهارم؛

    11-عابدی، کامیار (1380). به رغم پنجره های بسته (شعر معاصر زنان ). تهران: کتاب نادر، چاپ اول؛

    12-. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (1377). تنهاتر از یک برگ. تهران: دیبا، چاپ اول؛

    13-فرخزاد، فروغ (1383) . مجموعه اشعار فروغ فرخزاد. تهران: شقایق، چاپ سوم؛

    14-. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (1368). دیوان کامل فروغ. هامبورگ :نوید، چاپ اول؛

    15-فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. گروه مترجمان، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‎ها، چاپ اول؛

    16-کاسیرر، ارنست، (1367). زبان و اسطوره. محسن ثلاثی، تهران: قطره، چاپ اول؛

    17-مرادی کوچی، شهناز (1384). شناخت نامه ی فروغ فرخزاد. تهران: قطره، چاپ دوم؛

    18-موسوی، حافظ (1389) پنج مقاله درحواشی نظریه های ادبی. تهران: آهنگ، چاپ اول؛

    19-مهاجر، مهران و محمد نبوی (1376). زبان شناسی شعر. تهران :مرکز، چاپ اول؛

    20-نیکبخت، محمود (1372). از گمشدگی تا رهایی. اصفهان: مشعل، چاپ اول؛

    21-ویگوتسکی، لوسمنوویچ، (1381). زبان وتفکر. بهروز عزبد فتری، تبریز: فروزش، چاپ اول؛

    22-یار محمدی، لطف ا. . . ، (1383). گفتمان شناسی رایج و انتقادی. تهران :هرمس، چاپ اول؛


موضوع پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, نمونه پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, دانلود پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه ی مدل فکری و زبانی شعر فروغ فرخزاد

(M.A.)پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده یکی از جنبه­های اجتناب­ناپذیر شعر، وجه اعتراضی آن است. از زمانی که شاعر با استفاده از احساس، اندیشه و تخیّل خود، شعرسرود، عنصر اعتراض، جزء لاینفک شعر او گشت. این اعتراض در تاریخ شعر فارسی، در قرن­ها و سبک­های مختلف، ابعاد و روش­های متفاوتی به خود گرفته است. در برهه­ای از تاریخ این سرزمین، در رهگذر کودتای 28 مرداد سال 1332، ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده نوستالژی، اصطلاحی است که از روان شناسی وارد ادبیات شده است و آن را به معنی حسرت و دل تنگی بر گذشته تعریف کرده‌اند. مهدی اخوان ثالث، محمدحسین شهریار و فروغ فرخ‌زاد، شاعرانی هستند که اشعارشان سرشار از مفاهیم نوستالژیک است؛اما در عین حال تفاوت‌هایی هم بین آنان وجود دارد و هریک از این شاعران به یک جنبه از نوستالژی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد) به وسیله: سولماز ریحانی چکیده یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم خود از عشق و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: روانشناسی تربیتی چکیده فارسی هدف از این مطالعه تعیین رابطه­ی شیوه­های فرزند­پروری و ویژگی­های شخصیت با تاب آوری در دوره نوجوانی بود. جامعه­ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه یک خرم آباد سال تحصیلی 1392- 1393 بودند. نمونه شامل 200 دانش آموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله­ای از میان دانش آموزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده هرمنوتیک دانشی است که به فهم یک اثر می پردازد و با نقد فهم روش شناختی می کوشد تا راهی برای فهم بهتر اثر ارایه کند . شلایرماخر ، پدر الهیات مدرن پروتستان ، شکل نوینی از تفسیر شهودی بر پایه تجربیات دینی از عهدین را در غرب پایه گذاری کرد. به دلیل عمق اندیشه ، گستردگی مضامین بلند عرفانی دیوان حافظ و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین رابطه بین احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با شادکامی بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع علمی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی روزانه عادی دختر و پسر منطقه درودزن به تعداد 1080 نفر در سال تحصیلی 1393- 1392بود ...

چکیده تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین مهارت‌های هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساکن شهر رودان انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی طراحی و انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بود از آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ، مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20) و آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R) که توسط اعضای نمونه تکمیل شدند. نمونه تحقیق ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

ثبت سفارش