پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد)

word 202 KB 31485 93
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

    عشق در اشعار نیمایی

    (با تکیه بر اشعار نیما یوشیج، فریدون مشیری،

    سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد)

    به وسیله: سولماز ریحانی

    چکیده

    یکی از درون­مایه­های غالب شعری، در شعر اغلب شاعران، از دوره­ی آغازین تاکنون، عشق است. در باره­ی عشق تعاریف زیادی ارائه شده است و هر کسی به اقتضای درک و فهم  خود از عشق و عاشقی سخن گفته است. از طرفی تعدادی از شاعران و نویسندگان، حکیمان و فیلسوفان نیز دریافت و برداشتی متفاوت از عشق را به تصویر کشیده­اند. از شاعران معاصر، نیما، فروغ، ابتهاج، مشیری و سپهری به عنوان شخصیت­های برتر در عرصه عرفان و ادب فارسی نیز به تعریف و توصیف عشق پرداخته­اند که دیدگاه هر کدام متناسب با مقصود مورد نظر خود و بیان تجربیات عرفانی، مفاهیم اخلاقی، سیاسی، موضوعات مختلف حکمی و تعلیمی و در نهایت برای بیان رموز عشق و شور و شوق عاشقانه قابل تأمل و بررسی است.

    پژوهشگر در این پژوهش، تلاش خواهد کرد که به نقد و بررسی عشق در شعر این پنج شاعر معاصر بپردازد. مهم­ترین دستاورد پژوهش حاضر، پی بردن به مفهوم عشق در شعر این شاعران و چگونگی مضمون­پردازی با آن است. می توان گفت که عشق در شعر این شاعران، به صورت­های مختلف، از قبیل عشق به معشوق زمینی، عشق به معشوق آسمانی، عشق به طبیعت و عشق به مردم بازتاب داشته است.

     

    کلید واژگان: عشق، شعر معاصر، نیما، فروغ، ابتهاج، مشیری، سپهری.

     

     

     

    مقدمه

    عشق نوعی احساس عمیق و خوشایند و نامحدودی است که معمولا بر حول  موضوع زیبایی می­چرخد. این زیبایی هم می­تواند زیبایی ظاهری باشد و هم معنوی به همین اعتبار عشق به انواع مختلفی تقسیم می شود که در جای خود به آن خواهیم پرداخت. در واقع عشق یک احساس غیرقابل توصیف است که فرد آن را در یک رابطه با دیگری تقسیم می­کند.

    عشق در لغت به معنی «چیره گردیدن دوستی بر کسی، به حد افراط دوست داشتن، شیفتگی، دلدادگی و لذت آمده است.»(دهخدا، 1367: عشق)

    «عشق میل مفرط است و اشتیاق عاشق و معشوق از عشق است و به معنای فرط حب و دوستی است و نیز مشتق از « عشقه » است و آن گیاهی است که به دور درخت می پیچد و آب آن بخورد و برگ آن را زرد کند و برگ آن بریزد و بعد از مدتی خود درخت نیز خشک شود. چون عشق به کمال خود برسد قوا را ساقط گرداند و حواس را از کار بیندازد و طبع از غذا بازدارد و میان محب و خلق ملال افکند و از صحبت غیر دوست ملول شود.»(رجایی بخارایی،1358: فرهنگ اشعار حافظ»

    «عشق آتشی است که در قلب واقع شود و محبوب را بسوزد. عشق دریای بلا و جنون الهی و قیام قلب است با معشوق بلاواسطه.»(سجادی، 1389: فرهنگ اصطلاحات عرفانی)

     

    کلمه­ی «عشق» در شرایط مختلف معانی گوناگونی دارد. علاوه بر عشق رمانتیک که با احساسات و میل جنسی آمیخته است که در ادبیات فارسی معمولا هدف از عشق زمینی همین نوع عشق است، انواع دیگری چون عشق عرفانی، افلاطونی، مذهبی، عشق به خانواده، طبیعت، وطن و آزادی را نیز در بر
    می­گیرد.

    «ریشه­ی این واژه را از عشقه دانسته­اند که نام گیاهی است و در زبان فارسی آن را پیچک می­گویند. این گیاه به دور گیاهان دیگر می­پیچد و آن­ها را خشک و زرد می­کند. عشق نیز با وجود عاشق چنین می­کند.» (دقایقی مروزی، 1345: 21)

    در قرآن کریم، واژه­ی عشق و مشتقات آن به کار نرفته است و  کلماتی چون حبّ، محبه، ودّ و نظایر آن به جای کلمه­ی عشق به کار رفته است. در ادبیات فارسی به ویژه در ادبیات غنایی، واژه­ی عشق، اهمیتی ویژه دارد و بسیاری از شاعران پارسی­گو، درباره­ی عشق و عاشقی و وصف معشوق و سختی­های عشق، اشعار با ارزشی از خود به جا گذاشته­اند.

    عشق در ادبیات فارسی معمولا به دو دسته تقسیم می شود :1)عشق مجازی 2)عشق الهی یا عرفانی و حقیقی.

    1)عشق مجازی که عشق­ورزی به هم نوع است و از آغاز شعر فارسی در ادبیات دیده شده است. در آثار اولین شاعران پارسی­گو مانند رودکی، فرخی، منوچهری و دیگر شاعران به موارد متعددی از نوع عشق مجازی برمی­خوریم. به عنوان نمونه ابوحفص سغدی از اولین شاعران پارسی­گوی چنین می­سراید:

     

     

    آهوی کوهی در دشت چگونه دوذا
     

     

     

    چون ندارد یار بی یار چگونه روذا
     

     

     

    (صفا،  1371 ، ج 1 : 172)

     

    2)عشق حقیقی یا عرفانی که عشق به ذات خداوند است که خیر و کمال مطلق است. عرفا معتقدند که عشق در نهایت و کمال خود به ذات حق می­رسد.

    نخستین جلوه­گاه عشق عرفانی و آمیختن عرفان با عشق را در آثار سنایی و عطار می­توان دید و اوج آن در اشعار مولانا است. سپس حافظ این عشق را با عشق زمینی در می­آمیزد و لطیفه­ای دیگر می­سازد.

    «معشوق در سبک خراسانی مقام والایی ندارد. و حتی گاهی پست است . معشوق در این دوره گاهی مرد و گاهی کنیز است. همیشه صحبت از وصال است و از سوز و گداز عاشقانه خبری نیست به همین سبب کیفیت عشق نیز در این دوره پایین است». (شمیسا، 1383: 63)

    «در شعر قرن ششم نیز که سبک بینابین است تغییر خاصی در مضامین عاشقانه نمی­بینیم و مانند سبک خراسانی هم چنان عشق در حد پایینی قرار دارد و به بندگان و معشوق­های ترک و لشکری اظهار عشق می­شود. » (همان: 172)

    « در شعر سبک عراقی، عشق دچار تغییر و تحول بنیادی می شود و با عقل قیاس شده و به آن برتری داده می­شود مقام معشوق به حدی بالا می رود که با معبود اشتباه می گردد و عشق عرفانی در این دوره به وجود می آید.» (همان: 247)

    در سبک هندی شعر به خدمت مردم عوام در آمده و عشق کمرنگ می شود. کسی در فکر تعریف کردن از عشق، عاشق و معشوق نیست. اما همان مطالب عرفانی و غنایی گذشتگان مانند عشق را به سبک هندی بیان می کنند.

    در دوره­ی بازگشت هم که به گذشته رجوع می کنند، به دنبال طرح جدیدی نیستند و عشق، عاشق و معشوق آنها نیز همان است که از سبک های گذشته  وام گرفته­اند.

    مسلماً در پیدایش شعر نیمایی تاثیر بی بدیل عشق در تحمل دشواری­ها و گذر از سختی ها و مشکلات و راه طولانی مکتب سازی آشکار و نمایان است. عشق در وجود نیما جلوه های گوناگون دارد. از عشق «هلنا» و «صفورا» شروع می شود. با این که هر دو معشوق ناکام هستند، اما این ناکامی دلیل اوج نیما همراه با تغییر و تحول بود. تحول و اوجی که سبک شعری او را به کل تغییر داد. و دیگر جلوه­های عشق در اشعار نیما نظیر عشق به وطن، عشق به جامعه و مردم، عشق به طبیعت نمایان است.

     

    ... «عشق با من گفت از جا خیز، هان!
     

     

     

    خلق را از درد بدبختی  رهان ... »
     

     

     

    (طاهباز، 1389: 27)

    فریدون مشیری به اعتقاد بسیاری از اهل نظر، شاعری از دیار مهربانی است و شعرش همواره پر از لحظه­های عشق و عاطفه­ی مردمی است. اندیشه­هایش انسان دوستانه و پر از احساسات و عواطف عاشقانه است. پیوسته عشق و انسان را ستوده است.

     

    سیه چشمی به کار عشق استاد
     

     

     

    به من درس محبت یاد می داد
     

     

    مرا از یاد برد آخر ولی من
     

     

     

    به جز او عالمی را بردم از یاد
     

     

     

    (مشیری، 1388: 75)

     

     

    در اشعار سهراب سپهری،, عشق به طبیعت نمایان و آشکار است و از آن الهام می گیرد. عشق به پدر و مادر، عشق به انسان و عشق به کاشان نیز در اشعارش حضور دارند.و در اکثر اشعارش عشق به خداوند که همان معشوق ازلی است را بیان کرده است.

    لب دریا برویم/ تور در آب بیندازیم / و بگیریم طراوت را از آب/ ریگی از روی زمین برداریم/ وزن را احساس کنیم ... (سپهری، 1388: 301)

    فروغ فرخزاد نیز همچون سهراب از طبیعت الهام گرفته است. عشق به فرزند، جانور، فرو دستان، خانواده، مردم، فرهنگ، زنان، عدالت، کار و انسانیت در اشعارش نمایان و آشکار است. فروغ با معشوق سخن می گوید و نه از معشوق. فروغ هستی و عشق را به هم آمیخت. بیان احساسات بی پرده فروغ شعر او را به جایی می رساند که به وجه جسمانی، یا زمینی عشق توجهی خاص می کند.

    کسی به فکر گل ها نیست / کسی به فکر ماهی ها نیست / کسی نمی خواهد / باور کند که باغچه دارد می میرد .... (فروغ فرخزاد، 1379: 449)

    هوشنگ ابتهاج در جوانی دلباخته­ی دختری ارمنی به نام «گالی» شد که این عشق دوران جوانی مایه­ی اشعار عاشقانه­ی شد که در آن زمان سرود. سایه پس از مجموعه­های «سیاه مشق» و «سراب» اشعار عاشقانه را رها کرد و با کتاب «شبگیر» خود به شعر اجتماعی روی آورد و با مردم همراه شد. و به همین دلیل اشعار اجتماعی عشق به انسان در اشعار وی حضوری آشکار دارند.

    عشق شادی است، عشق آزادی است/ عشق آغاز آدمی زادی است/ عشق آتش به سینه داشتن است/ دم همت بر او گماشتن است. (ساور سفلی، 1387: 369)

    در این پایان نامه، نگارنده بر آن است تا جلوه­های گوناگون عشق را در اشعار نیمایی با تکیه بر این پنج شاعر بزرگ و مطرح مورد نقد و بررسی قرار دهد. این پایان نامه در چهار فصل به قرار زیر تنظیم شده است.

     

     

    فصل اول: عشق  و سیر آن در شعر فارسی از آغاز تا امروز

    فصل دوم: شعر نیمایی و زندگی­نامه شاعران

    فصل سوم: بررسی عشق در اشعار نیمایی نیما یوشیج، سهراب سپهری، فریدون مشیری، فروغ فرخزاد و هوشنگ ابتهاج

    فصل چهارم: نتیجه گیری و منابع

     

    پیشینه تحقیق

    در مورد عشق که یکی از پیچیده ترین و کهن­ترین مفاهیم ادبیات است، بر خلاف  ادب غنایی، در شعر معاصر پژوهش زیادی صورت نگرفته است، اما بعضی از محققان در حوزه­ی ادبیات تطبیقی یا برخی دیگر از محققان به صورت جداگانه، عشق و مفاهیم مرتبط با آن مانند عاطفه و احساس را در شعر بعضی از شاعران معاصر مورد بررسی قرار داده اند، به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می شود :

    علیپور صدیقه و یزدان نژاد ربابه، 1392.« زیبایی شناسی پدیده مفهومی عشق با نگاهی تطبیقی به اشعار شاملو و قبانی»، مجله­ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان. شماره8، ص 203.

    خانم علیپور و یزدان نژاد در این مقاله ضمن معرفی عشق به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین پدیده های مفهومی در آثار ادبی و خصوصا شعر، معتقد است که مفهوم عشق اغلب شاعران جهان را به خود مشغول داشته؛ آن چنان که گاهی دیدگاه دو شاعر مانند احمد شاملو و نزار قبانی را که در ظاهر از یکدیگر دورند و طرز تفکر و فرهنگ متفاوتی دارند به یکپارچگی و یکسویه نگری می کشاند؛ سپس با تبیین مبانی نظری مرتبط با موضوع، ابتدا اندیشه و نگرش دو شاعر را در زمینه عشق به صورت جداگانه استخراج و بررسی کرده و پدیده های مفهومی کلی حاصل از تفکرات آنها را به طور تطبیقی مورد تحلیل قرار می دهد.

    دین محمدی کرسفی، نصرت الله. 1392. « عشق و نیما»، مجله ی رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 103، (پاییز)، صص 61-60.

    آقای دین محمدی کرسفی در مقالۀ فوق به تاثیرات عشق در کامیابی نیما یوشیج برای رخنه در بنیان های هزار ساله شعر کلاسیک ایران اشاره می کند و عشق را در پیدایش شعر نو نیمایی دخیل می داند. وی در این مقاله کوتاه بر این باور است که عشق های رنگارنگ، پرعمق و با عاطفه نیما  سبب پیدایش یا دست کم سبب تسریع در پیدایش آن شده است. او عشق را در شعر نیما به انواع مختلفی مانند؛ 1- عشق به معشوق « هلنا» و « صفورا» . 2- عشق به حق و حقیقت، انسان دوستی و حب وطن. 3- عشق و شور به طبیعت. 4- عشق به شعر و هنر و شاعری تقسیم بندی می کند.

    By: Soolmaz Reyhani

     

    Abstract
    One of the dominant themes of the poem, the poem is often poets, of course starting date, love. Many definitions have been proposed about love and everyone to increase their understanding of love is spoken. Furthermore, the number of poets, writers, philosophers and philosophers have also received and provide an understanding of love, which in its totality and in comparison with other aspects of love portrayed. Poets, such as Nima, Foroogh, Ebtehaj, Moshiri and sphere as the leading figure in Sufism and Persian literature has been devoted to defining and describing love  Any views expressed in accordance with the intended purpose and mystical experiences, concepts, moral, political, and pedagogical issues of judgment and ultimately to explain the mysteries of love and passion pause and Asheghane of the investigation.

    Researcher in this study will attempt to review the five poet's love of poetry. The results of this study, to clarify the meaning of love in the poetry of the poet and the theme of making it. It can be said that the love of his poems, in various forms, such as love of the beloved land, the beloved heavenly love, a love of nature and love of the people is reflected.

    Keywords: love, poetry, Nima, Foroogh, Ebtehaj, Moshiri, sepehri.

  • فهرست:

    چکیده                                                                                                             1

    مقدمه                                                                                                              2

    پیشینه تحقیق...................................................................................................................................................................... 6

    اهداف تحقیق....................................................................................................................................................................... 8

    روش کار................................................................................................................................................................................. 8

    فصل اول: عشق و سیر آن در شعر فارسی از آغاز تا امروز

    تعریف عشق.......................................................................................................................................................................... 10

    1-1-انواع عشق................................................................................................................................................................... 11

    1-2- عشق عرفانی............................................................................................................................................................. 11

    1-2-1-  عشق زمینی....................................................................................................................................................... 12

    1-3-سیر عشق از آغاز شعر فارسی تا امروز............................................................................................................... 12

    1-3-1عشق در شعر خراسانی........................................................................................................................................ 12

    1-3-2-عشق در سبک آذربایجانی................................................................................................................................ 15

    1-3-3-عشق در سبک عراقی........................................................................................................................................ 17

    1-3-4- عشق در مکتب وقوع واسوخت...................................................................................................................... 21

    1-3-5- عشق در سبک هندی...................................................................................................................................... 21

    1-3-6- عشق در دوره ی بازگشت................................................................................................................................ 22

    1-3-7- عشق در دوره ی معاصر................................................................................................................................... 22

     

    فصل دوم: شعر نیمایی و زندگی­نامه شاعران

    2-1- علل پیدایش شعر نیمایی...................................................................................................................................... 24

    2-2- بنیانگذار شعر نیمایی............................................................................................................................................. 25

    2-3- ویژگی های شعر نیمایی........................................................................................................................................ 26

    2-3-1- فرم و ساختار شعر نیمایی............................................................................................................................... 26

    2-3-2- زبان شعر نیمایی................................................................................................................................................ 26

    2-3-3- عشق در شعر نیمایی........................................................................................................................................ 27

    2-3-4- اندیشه در شعر نیمایی..................................................................................................................................... 28

    2-4- نیما و پیروان او........................................................................................................................................................ 29

    2-4-1- نیما یوشیج.......................................................................................................................................................... 29   

    2-4-1-1-آثار نیما یوشیج............................................................................................................................................... 31

    2-4-1-2- پایان زندگانی نیما......................................................................................................................................... 32

    2-4-2- سهراب سپهری................................................................................................................................................... 32

    2-4-2-1- سبک و شیوه شاعری سهراب سپهری................................................................................................... 34

    2-4-3- فروغ فرخزاد........................................................................................................................................................ 36

    2-4-3-1- سبک و شیوۀ شاعری فروغ فرخزاد......................................................................................................... 38

    2-4-4- فریدون مشیری................................................................................................................................................... 40

    2-4-4-1-آثار فریدون مشیری....................................................................................................................................... 41

    2-4-4-2- سبک و شیوه شاعری فریدون مشیری................................................................................................... 42

    2-4-5- هوشنگ ابتهاج.................................................................................................................................................... 43

    2-4-5-1- آثار هوشنگ ابتهاج...................................................................................................................................... 44

    2-4-5-2- آثار هوشنگ ابتهاج...................................................................................................................................... 45

    2-4-5-3- سبک شعری هوشنگ ابتهاج.................................................................................................................... 46

    فصل سوم: بررسی عشق در اشعار نیمایی نیما یوشیج، سهراب سپهری، فریدون مشیری،
     فروغ فرخزاد و هوشنگ ابتهاج

    درآمد....................................................................................................................................................................................... 48

    3-1- عشق در شعر نیما................................................................................................................................................... 48

    3-1-1- عشق به طبیعت................................................................................................................................................. 49

    3-1-2- عشق به جامعه................................................................................................................................................... 51

    3-1-3- عشق به معشوق................................................................................................................................................. 53

    3-2- عشق در شعر فروغ................................................................................................................................................. 56

    3-2-1- عشق زمینی........................................................................................................................................................ 56

    3-2-2- عشق به طبیعت................................................................................................................................................. 61

    3-3- عشق در شعر سهراب سپهری............................................................................................................................. 62

    3-4- عشق از دیدگاه مشیری......................................................................................................................................... 65

    3-5- عشق در شعر هوشنگ ابتهاج.............................................................................................................................. 72

    فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها

    4-1- نتیجه گیری.............................................................................................................................................................. 77

    4-2- پیشنهادها.................................................................................................................................................................. 78

    منابع و مآخذ........................................................................................................................................................................ 79

    چکیده انگلیسی .................................................................................................................................................................. 85

    منبع:

    الف. کتاب ها

    آرین پور، یحیی،1372 ، از صبا تا نیما.  انتشارات فرانکلین ، تهران: چاپ اول.

    ابتهاج، هوشنگ، 1378. راهی و آهی(منتخب هفت­دفترشعر ابتهاج). تهران: انتشارات سخن.

    --------------، 1385. تاسیان. تهران:کارنامه، چاپ اول.

    احمدی، بابک، 1386. در حقیقت و زیبایی، تهران: نشر مرکز، چاپ بیست و سوم.

    اخوان ثالث، مهدی، 1389. بدعت ها و بدایع نیما یوشیج، تهران: زمستان.

    ادونیس، 1385، تصوف و سوررئالیسم، ترجمه­ی حبیب الله عباسی، تهران: سخن: چاپ دوم.

    امیرقاسم خانی، پریسا، 1378. زندگی سهراب سپهری، تهران: شرکت توسعه کتابخانه های ایران.

    انوری، حسن، 1387. گزیدۀ غزلیات سعدی،  تهران: نشر قطره، چاپ سیزدهم.

    اونامونو، 1385. درد جاودانگی، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، نشر ناهید، چاپ هفتم..

    پور نامداریان،تقی، 1377. خانه­ام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد، تهران: سروش، چاپ اول.

    -------------، 1384. در سایه آفتاب، تهران: انتشارات سخن، چاپ دوم.

    ثروت، منصور، 1377. آشنایی با مکتب­های ادبی، تهران: انتشارات سخن.

    ثروتیان، بهروز، 1375. اندیشه و هنر در شعر نیما، تهران: موسسه انتشارات نگاه، چاپ اول.

    جعفری، مسعود، 1386. سیر رمانتیسم در ایران از مشروطه تا نیما، تهران: نشر مرکز: چاپ اول.

    جلالی پندری، یدالله، 1388.گزیده ای از زندگی و آثار نیما، انتشارات سازمان اسناد ملی ایران.

    جلالی، بهروز،1377. جاودانه زیستن در اوج ماندن، تهران : انتشارات مروارید.

    حافظ، شمس الدین محمد، بی­تا. دیوان حافظ. قزوینی، محمد و غنی، قاسم. بی جا: نشر لقمان.

    حاکمی، اسماعیل، 1383. برگزیده اشعار رودکی و منوچهری ، تهران: اساطیر، چاپ نهم.

    حسن لی، کاووس.1383. گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران،تهران: نشر ثالث، چاپ اول.

    حقوقی، محمد،1387.شعر زمان ما، تهران:موسسه انتشارات نگاه، چاپ هفتم.

    حمیدیان، سعید، 1390. لیلی و مجنون نظامی. حسن وحید دستگردی ، تهران: نشر قطره، چاپ دوازدهم.

    خرمشاهی، بهاء الدین، 1362. ذهن و زبان حافظ ، تهران: نشر نو، چاپ دوم.

    ----------------،  1387. حافظ نامه ، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ هجدهم.

    خسروشاهی،جلال، 1375. ادای دین به حافظ، اهواز: انتشارات به نگار

    دستغیب، عبدالعلی ،1345.  تحلیلی از شعر نو فارسی، تهران: صائب.

    دقایقی مروزی،  شمس الدین محمد، 1345. راحه الارواح. تصحیح ذبیح الله صفا ، تهران: انتشارات  دانشگاه تهران، چاپ دوم.

    دهباشی،علی. 1378. به‌نرمی باران (جشن‌نامه فریدون مشیری)، انتشارات سخن و شهاب، چاپ اول.

    دهخدا، علی اکبر، 1367. لغت نامه، تهران: امیرکبیر.

    رجایی بخارایی،احمد علی،1358. فرهنگ اشعار حافظ.انتشارات علمی،تهران،چاپ نهم.

    رودکی،ابو عبدالله 1383. برگزیده اشعار رودکی و منوچهری، به کوشش اسماعیل حاکمی، چاپ نهم.

    روزبه، محمدرضا، 1381.سیر تحول غزل فارسی از مشروطیت تا انقلاب، تهران: انتشارات روزنه.

    زرین­کوب،عبدالحسین، 1372. از دیار آشتی، نشر هنر و معماری(کلک)، شماره45و46.

    -----------------،1386. با کاروان حله ، تهران: انتشارات علمی، چاپ پانزدهم.

    ساور سفلی، سارا، 1387. ای عشق همه بهانه از توست ، تهران: سخن، چاپ اول.

    سپهری، سهراب، 1387. هشت کتاب، تهران: نشر طهوری، چاپ یازدهم.

    -------------،1388. هشت کتاب ، تهران: انتشارات طهوری، چاپ چهارم.

    سجادی، ضیاء الدین، 1385. مقدمه ای بر مبانی عرفان و تصوف ، تهران: انتشارات سمت، چاپ دوازدهم.

    سعدی، مصلح الدین،1392. کلیات سعدی، بر اساس نسخۀ محمد علی فروغی ، تهران: انتشارات   فرهنگ جامع، چاپ دوم.

    سنایی غزنوی حکیم ابوالمجد،1381. حدیقه الحقیقه،  به کوشش امیر بانوی کریمی حکیم سنایی غزنوی ، تهران: انتشارات زوار، چاپ چهارم.

    سیاهپوش،حمید، 1374. یادنامه سهراب سپهری، تهران: انتشارات اسپادانا، چاپ سوم

    -----------،1376.  یادنامه فروغ فرخ زاد، تهران: نشر نگاه.

    سجادی، سید جعفر،1389. فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، عرفانی، تهران:انتشارات طهوری،چاپ نهم.

    شاکری یکتا،محمدعلی، 1384.آسمانی تر از نام خورشید، تهران: نشر ثالث.

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، 1368. موسیقی شعر فارسی، تهران: انتشارات نگاه، چاپ دوم.

    --------------------،1380. ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، تهران: سخن، چاپ اول.

    شمیسا، سیروس،1371. نگاهی به فروغ فرخزاد، تهران: انتشارات مروارید.

    -------------،1383. سبک شناسی نثر ، تهران: انتشارات فردوس، چاپ اول.

    -------------،1376. نگاهی به سهراب سپهری ، تهران: مروارید، چاپ هفتم.

    صدیقی، 1384. جستجوی خوش خاکستری، تهران، روشن مهر.

    صفا، ذبیح الله،1371. تاریخ ادبیات ایران، انتشارات فردوس، تهران.

    ضیاء الدینی،هادی 1389، شعر نو: نیمایوشیج.

    طاهباز، سیروس،1389. مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج ، تهران: انتشارات نگاه، چاپ چهاردهم.

    عابدی، کامیار، 1384. از مصاحبت آفتاب، تهران: نشر ثالث، چاپ چهارم.

    عطار، فرید الدین،1387. منطق الطیر، تصحیح شفیعی کدکنی ، تهران: انتشارات سخن، چاپ چهارم.

    عظیمی،میلاد، 1387.پادشاه فتح: نقد و تحلیل و گزیده اشعار نیما یوشیج،

    عماد،حجت، 1378. جهان مطلوب سهراب سپهری، انتشارت بهزاد، چاپ دوم.

    فرخزاد، فروغ،1379. دیوان اشعار به کوشش بهروز جلالی ، تهران: مروارید، چاپ هفتم.

    ----------، 1383. دیوان کامل اشعار فروغ فرخزاد با مقدمه شاه شجاع شفا، تهران: موسسه مرز فکر، چاپ اول.

    ------------، 1370، ایمان بیاوریم به سرآغاز فصل سرد، تهران، نشر مروارید.

    فرخی سیستانی ،1384. دیوان فرخی ، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارات صفی علیشاه، چاپ بیست و هفتم،.

    فلکی،محمود. 1385. موسیقی در شعر سپید فارسی، تهران: دیگر، چاپ دوم.

    کلکوتی شبستری، محمد رضا،۱۳۸۰. انسان‌های عاشق، کرمانشاه: انتشارات طاق بستان، چاپ اول.

    گلشیری،هوشنگ، 1380. باغ در باغ، تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ دوم.

    لنگرودی، شمس، 1378.  تاریخ تحلیلی شعر نو، جلد اول، تهران، نشر مرکز.

    محیط، هادی، 1389. آقا توکا، شیراز: نوید شیراز.

    مختاری، محمد، 1378. چشم مرکب(نو اندیشی از نگاه شعر معاصر)، تهران: توس.

    . 1380. گزیده اشعار. تهران: نگاه.

    مشیری، مهشید، 1375. چهل سال شاعری، تهران: نشر البرز، چاپ اول.

    مشیری، فریدون.1388، زیبای جاودانه ، تهران: سخن، چاپ نهم.

    معمار،داریوش، 1389. تفریق جمعی: تحلیل آثار سیزده شاعر نوپرداز از نیما تا امروز، تهران: انتشارات نگاه، چاپ اول.

    معین، محمد،1387. فرهنگ فارسی ، تهران: انتشارات فرهنگ نما، چاپ اول.

    مقدادی،بهرام، 1378. تحلیل و گزیده شعر سهراب سپهری، تهران: انتشارات پایا، چاپ دوم.

    مینوی، مجتبی،1346. پانزده گفتار درباره رجال ادب اروپا ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.

    نصر، سید حسین،1348. تصحیح مجموعۀ آثار فارسی شیخ اشراق.

    یاحقی، محمد جعفر،1375.چون سبوی تشنه، تهران :انتشارات جامی، چاپ دوم.

    یوسفی، غلامحسین، 1386، چشمه روشن(دیداری با شاعران)، تهران: نشر علمی، چاپ یازدهم.

    یوشیج، نیما، 1389. مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج، تهران: انتشارات نگاه، چاپ دهم.

     

    ب. مجله ها:

    باقی نژاد، عباس.1385. فروغ فرخزاد؛ شاعر عاطفه و شکست. مجله ی ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. شماره2. صص 38-11.

    دهقانیان جواد، ملاحی عایشه.1392. بررسی تطبیقی مضامین عاشقانه در آثار فریدون مشیری و نزار قبانی، مجله ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان.

    دین محمدی کرسفی، نصرت الله. 1392. عشق و نیما، مجله ی رشد آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 103، (پاییز)، صص 61-60.

    شریفیان،مهدی، 1386. بررسی فرآیند نوستالوژیک در اشعار سهراب سپهری، پژوهشنامه ادب غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال پنجم، شماره8،صص51-72.

    علیپور صدیقه و یزدان نژاد ربابه، 1392. زیبایی شناسی پدیده مفهومی عشق با نگاهی تطبیقی به اشعار شاملو و قبانی، مجله ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کرمان. شماره8، ص 203.


موضوع پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), نمونه پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), جستجوی پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), فایل Word پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), دانلود پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), فایل PDF پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), تحقیق در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), مقاله در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), پروژه در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), پروپوزال در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), تز دکترا در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), پروژه درباره پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), گزارش سمینار در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد), رساله دکترا در مورد پایان نامه عشق در اشعار نیمایی (با تکیه بر اشعار نیمایوشیج، فریدون مشیری، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج و فروغ فرخزاد)

پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشدM.A. رشته : زبان وادبیات فارسی چکیده در آثار بسیاری از شعرا ، عناصری چون «آب وآتش» و«نور وظلمت» ، نسبت به سایر پدیده ها کاربرد گسترده تری دارند. در فرهنگ عامه و علوم مختلف نیز، « آب و آتش »دو عنصری هستند که هرگز در کنار هم نمی توانند وجود داشته باشند و وجود یکی قطعاً علت نابودی دیگری خواهد بود. بنابراین دو چیز متضاد، دو فراهم نیامدنی و یا دو امری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی چکیده تجارب و آگاهی ها، علت بارگزاری زبان با جهت گیری های خاصی است. در این پایان نامه خواسته ایم، از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه‎ی تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی درزبان شعرش است، نشان دهیم و این را با نگاه به گفتمان گونه ها و گزینش‎های واژگانی در اشعار او ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد«M.A» چکیده منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

چکیده این پژوهش به بازخوانی نظرات نیما درباره ی زبان شعر جدید و نسبت آن ها با نمایش می پردازد و در ادامه آثار عملی نیما را با این ویژگی ها تحلیل و بررسی می کند. پس از بیان کلیات در فصل اول، در فصل دوم برای تبیین زمینه های وقوع شعر نو، تاریخچه ای کوتاه از آغاز شکل گیری شعر فارسی و روند ادامه ی حیات آن تا دوره ی نیما بیان می شود. سپس با شرح زندگی و آثار نیما یوشیج و روند فعالیت او ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده صور خیال در شعر نو در آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو سحر سعید شعر و ادب پارسی از دیرباز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور خیال از تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر با خود آشنا و مأنوس ساخته است. در همۀ سبکهای شعر کهن بسامد ...

پایان نامه­ی تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد M.A)) - چکیده سبک ­شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی­های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه­ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A ) چکیده ادبیات تطبیقی از مهم ترین گونه های ادبی است که ما را در یافتن وجوه اشتراک و اختلاف اندیشهِهای بزرگان جهان که از نظر زمانی و مکانی از یکدیگر فاصله دارند، یاری میِرساند. از آن جا که نقد تطبیقی در ایران پژوهشی جدید است، این پژوهش با عنوان "نقد تطبیقی مکتب رمانتیسم در اشعار فریدون مشیری و تاگور هندی" بر آن است تا در این حوزه بر ...

پایان­نامه­­ برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیّات مقاومت و پایداری چکیده علیرضا قزوه شاعر و نویسنده­ی ایرانی متولد 1342 از جمله شاعران مقاومت و دفاع مقدس است. وی آثار زیادی در حوزه­ی مقاومت و دفاع مقدس دارد و در بیشتر آنها اعم از شعر و داستان، سفرنامه و ... بن­مایه­هایی از دفاع مقدس و اعتراض و مذهب و نهضت عاشورایی و مقاومت­، آشکارا به چشم ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

ثبت سفارش