پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی

word 479 KB 31533 230
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: زبان و ادبیات فارسی

    بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی

    چکیده

    حماسه داستانی است از تاریخ تخیلی یک ملت که با قهرمانی ها و حوادث خارق العاده در می آمیزد وپر از رویدادهای غیرطبیعی است.قرن چهارم وپنجم اوج تفکرات حماسی در عرصه زبان وادبیات فارسی است.

    یکی از درون مایه های غالب درشعر اکثر شاعران قصیده سرای قرن چهارم وپنجم حماسه وتفکرات حماسی است. این درون مایه رادراغلب شعر شاعران این دوره به وفور می توان یافت.

    پژوهشگر در این پایان نامه تلاش کرده است تاعناصر حماسی موجود درشعر شاعران شاخص سبک خراسانی را به دقت مورد تحلیل وبررسی قرار دهد.

    مهم ترین دستاوردی که از این پژوهش به دست آمد این است که شاعران این دوره در بیان مدح و ستایش ممدوحان خویش از شخصیت های حماسی و واژگان و ابزارهای جنگی فراوان استفاده کرده اند.

    واژگان کلیدی: حماسه، عناصر، سبک خراسانی، شاعران، لحن حماسی

    مقدمه

    حماسه یکی از انواع ادبی و در اصطلاح روایتی است داستانی از تاریخ تخیلی یک ملت که با قهرمانی­ها و اعمال و حوادث خارق­العاده درمی­آمیزد. در حماسه رویدادهای غیر طبیعی و خلاف عادت فراوان دیده می­شود و همین رویدادهاست که می­تواند آرمان­ها و آرزوهای بزرگ ملتی را در زمینه­های مذهبی، اخلاقی و نظام اجتماعی نشان دهد و عقاید کلی آن ملت را درباره­ی مسایل اصلی انسانی مانند آفرینش، زندگی، مرگ و جز آن بیان کند.

    شاعران سبک خراسانی در اشعار خویش که غالبا"مدح و ستایش پادشاهان بوده است از عناصر حماسی استفاده کرده­اند. بیشترین عناصر حماسی که در قصاید این سبک به کار برده شده­اند شخصیت­های حماسی، واژگان و ابزارهای جنگی است. تحلیل و بررسی میزان حضور این عناصر در شعر همه­ی شاعران کاری بس دشوار است.

    در این پژوهش سعی خواهیم کرد تا با بررسی مجموعه­ای از قصاید شاعران شاخص سبک خراسانی به بررسی و تحلیل این عناصر بپردازیم. آنچه در این پژوهش مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت؛ شخصیت­های حماسی، اساطیری، دینی، تاریخی، ابزارهای جنگی، واژگان حماسی و ... در قصاید رودکی، عنصری، فرخی سیستانی و منوچهری دامغانی است و منابعی که نگارنده در آوردن شواهد از آن­ها استفاده کرده است؛ دیوان رودکی به تصحیح سعید نفیسی و دیوان­های منوچهری دامغانی، فرخی سیستانی و عنصری به کوشش دکتر محمد دبیر سیاقی است.

    اعدادی که زیر ابیات آمده، از چپ به راست بیانگرشماره ی صفحه و شماره­ی بیت است وعلامت های اختصاری، اولین حرف از فامیلی شاعران می باشد بدین ترتیب که منظور ازف: فرخی، ر: رودکی، ع:عنصری، م: منوچهری است.

     

     

    این پایان­نامه در پنج فصل تنظیم شده است که به ترتیب عبارتند از:

    فصل اول: حماسه و سبک خراسانی

    در این فصل به تعریف حماسه، انواع حماسه و تاریخچه­ی آن و نیز سبک خراسانی و توضیح درباره­ی شاعران شاخص این سبک پرداخته شده است.

    فصل دوم: شخصیت­ های اساطیری، حماسی، دینی و تاریخی

    در این فصل به تحلیل و بررسی شخصیت­های حماسی و اساطیری، دینی و تاریخی پرداخته شده است.

    فصل سوم: ابزارهای جنگی و واژگان حماسی در قصاید سبک خراسانی

    در این فصل عناصر حماسی از قبیل ابزارهای جنگی و واژگان حماسی بررسی و تحلیل شده است.

    فصل چهارم: موجودات و لحن حماسی در قصاید سبک خراسانی

    این فصل به بررسی موجودات حماسی که در شعر شاعران این دوره آمده است و قسمتی نیز به لحن حماسی موجود در ابیات این دوره پرداخته شده است.

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهاد

    در این فصل نتیجه­ی کلی از آنچه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته آورده شده و به پیشنهاد پژوهشی نگارنده نیز اشاره شده است.

     

    پیشینه تحقیق

    در مورد این موضوع به طور  اختصاصی کتابی نوشته نشده است اما به طور پراکنده مطالبی آمده است که به ذکر چند مورد اکتفا می­شود:

    رزمجو، حسین، 1381، قلمرو ادبیات حماسی ایرا ن، پژوهشگاه علوم انسانی، تهران.

    در این کتاب شعر حماسی یکی از جالب­ترین و ارزشمندترین انواع سخن منظوم به حساب آمده است. زیرا به منزله ی آیینه­ای است که تصویر بزرگی­ها و پایبندی اخلاقی ملت­ها را می­توان در آ ن مشاهده کرد.

    شمیسا، سیروس، 1374، سبک­شناسی شعر، انتشارات فردوس، تهران.

    نویسنده در این کتاب به دو محتوای اصلی شعر سبک خراسانی- شادی و حماسه- اشاره کرده است.

    صفا، ذبیح­الله، 1363، حماسه­سرایی در ایران، امیرکبیر، تهران.

    نویسنده، اواخر عهد سامانی را دوره به کمال رسیدن روایات حماسی می­داند او می­نویسد: «شعر فارسی در عهد سامانی در خراسان و دیگر نواحی مشرق ایران راه تکامل پیمود» (صفا، 1363: 19).

     

    اهداف تحقیق

    اهداف علمی: پژوهشگر در نظر دارد با انجام این کار تحقیقی مشخص سازد که شاعران سبک خراسانی در اشعار خویش از درون­مایه­ی حماسی استفاده کرده­اند.

    اهداف کاربردی: از این پژوهش در حوزه­های سبک­شناسی و ادبیات حماسی می­توان استفاده کرد.

    روش کار                                                                                                                                    روش کار در این پژوهش تحلیلی است. بدین صورت که پژوهشگر پس از مطالعه­ی آثار منظوم و شاخص سبک خراسانی از مواردی که با موضوع در ارتباط بوده فیش­برداری کرده، پس فیش­ها را به صورت موضوعی طبقه­بندی کرده، آنگاه با تحلیل فیش­ها پایان­نامه­ی خود را نوشته و در پایان نیز نتیجه­گیری کرده است.

     

     

     

     

     

    فصل اول

    حماسه و سبک خراسانی

     

     

     

     
     

     

    1-1- تعریف حماسه

    حماسه از ماده­ی حمس ، «واژه­ای تازی و به معنای دلاوری، دلیری، شجاعت و شدت و صلابت در امر دین و جنگ، تندی در کار و دلیری، دلاوری و شجاعت است» (دهخدا، 1328، ج 6: 8074)               و در اصطلاح «شعر حماسی شعری است داستانی و روایی با زمینه قهرمانی و صبغه­ی اساطیری، قومی و ملی که حوادثی بیرون از حدود عادت در آن جریان دارد و یا به وقایع تاریخی می­پردازد که به هیچ وجه ساخته و پرداخته ذهن شاعر نیست» (رستگار فسایی، 1380: 337).

     

    و در نوع ادب حماسی «رخدادها و اعمال دلاوری و مردانگی قهرمانان و پهلوانان یک ملت یا آیین و کیش گزارش و توصیف می­شود که در راه استقلال کشور یا تکوین حکومت و حفظ آیین و کیش
    می­کوشد» (رزمجو، 1381: 23).

    1-2- تاریخچه حماسه

     

    گروهی از محققان، شعر حماسی را نتیجه ودنباله ی شعر غنایی می دانند و معتقدند که بیش تر آثار حماسی از ترکیب سروده هایی که شاعران پیشین در طول زمان برای قهرمانان و سرداران سروده اند، تشکیل شده است. به گفته ی رزمجو در کتاب قلمرو ادبیات حماسی در ایران، «کتاب اوستا قدیمی­ترین متنی است که در بخشهایی از آن داستان­های ملی و حماسی ایران آورده شده (مخصوصاً در نسک یشت­ها). پس از نشر آیین زرتشتی و ترجمه­هایی که از آن به زبان پهلوی انجام می­گیرد و همچنین به دلیل علاقه­ای که اغلب پادشاهان سلسله ساسانی به جمع­آوری و تدوین روایات متعلق به ایران باستان دارند و از طرف دیگر نقل شفاهی این روایات و داستان­ها موجب افزایش و
    کاستی­هایی در مضامین و اجزای آن داستان­ها می­شود، تا اینکه به تدریج حماسه­های ملی به شکل داستان درمی­آیند با ترجمه این داستان­ها از زبان پهلوی به عربی و سپس به فارسی دری، این ترجمه و روایات شفاهی که به ایرانیان قرن­های اولیه اسلامی منتقل شد، توسط شاعران با ذوق و میهن­دوستی مثل دقیقی و فردوسی، اسدی طوسی به نظم درمی­آید و کلاً ادبیات حماسی ملی را به وجود می­آورد» (رزمجو، 1381: 62-61).                                                                                          «حماسه محصولی از روزگارانی است که هنوز ذهنیت انسان پیچیدگی نیافته و هنوز از عالم عینیات و محسوسات فاصله نگرفته است» (حمیدیان، 1372: 409).

    دکتر رستگار فسایی در کتاب انواع شعر فارسی می­گوید: «درباره سیر تاریخی حماسه­سرایی در ایران باید اشاره کنیم که قرن سوم و چهارم عصر انقلابات و نهضتهای ملی ایران است و روح سلحشوری و مبارزه­جویی ایرانی در نقاط مختلف ایران، جلوه­ای بیگانه ستیز دارد؛ این روح نخستین بار در چهره افکار شعوبی رخ می­نماید و به همراه عوامل ملی، موجب پدید آمدن نخستین خداینامه­های منثور می­گردد و بعداً دستمایه حماسه­سرایان بزرگی چون فردوسی در نظم شاهنامه قرار می­گیرد» (رستگار فسایی، 1380: 338).

    «هر چند بنیان اساطیری شاهنامه امری مسلم است، اما حماسه­ی ملی ایران در تدوین نهایی­اش، که اینک به دست ما رسیده، نمای ظاهری تألیفی از نوع تواریخ ایام و کارنامه­ی شاهان دارد و طرح کلی آن در بازگویی تاریخ ایران به شیوه­ای پرداخته شده است که ضمن آن زمان اساطیری با تدبیری زیرکانه به زمان تاریخی پیوسته و آنچه اسطوره­ی محض بوده، اینک به صورت بخشی از تاریخ و پاره­ای از آن وانمود شده است» (سرکاراتی، 1378: 72-71).

    1-3- انواع حماسه

    ذبیح­الله صفا، حماسه را به سه نوع «ملی، دینی و تاریخی» تقسیم­بندی کرده است (صفا، 1363: 159-158). علاوه بر این در ادبیات ایران حماسه­ها را به حماسه­های طبیعی و مصنوعی تقسیم کرده­اند:

     

    1. «منظومه­های حماسه­ی طبیعی: در این دسته از منظومه­های حماسی شاعر به ابداع و خلق توجهی ندارد بلکه داستان­های مدون کتبی یا شفاهی را که علی­الظاهر از بعضی وقایع خارجی نشأت کرده و به تدریج بر اثر نقل و تخیل ناقلان کماًو کیفاً تغییراتی در آن راه جسته با مهارت و استادی به هم
    می­پیوندد.

    2. منظومه­های حماسی مصنوعی: در این منظومه­ها سروکار شاعر با داستانهای پهلوانی مدون و معینی نیست بلکه خود به ابداع وابتکار می­پردازد و داستانی را از پیش خود به وجود می­آورد» (صفا، 1363: 6-5). حماسه­ی مصنوعی تقلیدی است از حماسه ی طبیعی.

    از دیدی دیگر منظومه­ها ی حماسی به چند دسته تقسیم می­شوند:

    «1- حماسه­های اساطیری و پهلوانی: که متعلق به ایام پیش از تاریخ و یا مواضیع مهم فلسفی و مذهبی است، مانند حماسه را مایانا و مهابهارات هندوان و بخش بزرگی از شاهنامه فردوسی ...

    2- حماسه­های تاریخی: که در عین آن که مبتنی بر خیال و تصورند، قسمتهای تاریخی نیز در آنها دیده می­شود مانند ظفرنامه حمدالله مستوفی و شهنشاه نامه ملک­الشعرای صبا.

    3- حماسه دینی: ممکن است موضوع حماسه تاریخی زندگی یک یا چند تن از قهرمانان دینی باشد که با توجه به حقایق تاریخی یا با آمیزش وقایع تاریخی و مطالب داستانی به وجود آمده باشد» (همان:7 -6).

    4- حماسه عرفانی: «قهرمانان بعد از شکست دادن دیو نفس و طی سفری مخاطره­انگیز به پیروزی که همانا حصول جاودانگی از طریق فنا فی­الله است دست می­یابد. مانند حماسه­ی تذکره­الاولیا شیخ عطار نیشابوری» (شمیسا، 1383: 54).

    دکتر رستگار فسایی در کتاب انواع نثر فارسی می­نویسد: «حماسه­ها بیشتر منظوم هستند، اما در میان قصه­های فارسی به آثاری برمی­خوریم که خصوصیاتی نزدیک به حماسه دارند» (رستگار فسایی، 1380: 354). ویکتور هوگو معتقد است که «صفت حماسه، ساده بودن آن است» (سید حسینی، 1391: 219). شمیسا نیز در انواع ادبی می­نویسد: «در حماسه، با عینیت، اقتدار، سادگی و عظمت مواجهیم» (شمیسا، 1373: 71).

     

    Abstract          

    Epic is story  of the fictonal history of a nation that is blended with heroic actions and extraordinary incidents and is replete with abnormal events.Epical thinking in persian language and literature flourished in the fourth and fifth centuries AH.

    One of the odminant themes in the poetry of most ode-composing poets of the fourth and fifth centuries AH was epic and epical thinking which can be found in abundance in the poetry of most poest of this era.

    Accordingly,the aim of the present study was to critically analyze epical elements in the poetry of the distinguished poets of khorasani style.one of the important findings of this study is that the poets of the period used to frequently employ epical and heroic characters and tools of war when eulogizing their addressees.

    Key words: epic, epical elements, khorasani style, poets, epical tone.

  • فهرست:

    چکیده ................................................................................................................................................................................... 1

    مقدمه .................................................................................................................................................................................... 2

    پیشینه تحقیق .................................................................................................................................................................... 3

    اهداف تحقیق ...................................................................................................................................................................... 4

    روش کار ............................................................................................................................................................................... 4

    فصل اول: حماسه و سبک خراسانی

    1-1- تعریف حماسه ........................................................................................................................................................ 6

    1-2- تاریخچه حماسه ..................................................................................................................................................... 6

    1-3- انواع حماسه ............................................................................................................................................................ 7

    1-4- شخصیت­های اهورایی و اهریمنی ..................................................................................................................... 9

    1-5- اسطوره ...................................................................................................................................................................... 10

    1-6- سبک خراسانی......................................................................................................................................................... 11

    1-7-شاعران شاخص قصیده سرای سبک خراسانی................................................................................................. 12

    1-7-1- رودکی .................................................................................................................................................................. 12

    1-7-2- عنصری ................................................................................................................................................................ 13

    1-7-3- فرخی سیستانی ................................................................................................................................................ 14

    1-7-4- منوچهری دامغانی ............................................................................................................................................ 15

     

    فصل دوم: شخصیت­های اساطیری، حماسی، دینی و تاریخی  درقصاید سبک خراسانی

    2-1- در آمد ....................................................................................................................................................................... 18

    2-2-شاهان و شاهزادگان ................................................................................................................................................ 20

    2-2-1-اسفندیار ................................................................................................................................................................ 20

    2-2-2-افراسیاب ............................................................................................................................................................... 22

    2-2-3- بهمن .................................................................................................................................................................... 23

    2-2-4- جمشید ............................................................................................................................................................... 24

    2-2-5- خاقان ................................................................................................................................................................... 26

    2-2-6- ضحاک ................................................................................................................................................................. 27

    2-2-7- فریدون ................................................................................................................................................................. 28

    2-2-8- کیخسرو ............................................................................................................................................................... 30

    2-2-9- کیقباد .................................................................................................................................................................. 32

    2-2-10-کیومرث .............................................................................................................................................................. 33

    2-2-11-گشتاسب ............................................................................................................................................................ 34

    2-2-12- منوچهر ............................................................................................................................................................. 35

    2-2-13-نوذر ..................................................................................................................................................................... 35

    2-2-14-هوشنگ ............................................................................................................................................................. 36

    2-3-پهلوانان ....................................................................................................................................................................... 37

    2-3-1-آرش ....................................................................................................................................................................... 37

    2-3-2- بیژن....................................................................................................................................................................... 37

    2-3-3-رستم.................................................................................................................................................................38

    2-3-4- زال ........................................................................................................................................................................ 42

    2-3-5- سام ....................................................................................................................................................................... 43

    2-3-6- سهراب ................................................................................................................................................................. 45

    2-3-7- طوس ................................................................................................................................................................... 46

    2-3-8- گیو ........................................................................................................................................................................ 46

    2-3-9- نریمان .................................................................................................................................................................. 47

    2-4- شخصیت­های دینی................................................................................................................................................. 47

    2-4-1- داوود ..................................................................................................................................................................... 48

    2-4-2- سلیمان ................................................................................................................................................................ 48

    2-4-3- علی (ع) و لقب وی .......................................................................................................................................... 50

    2-4-4- موسی ................................................................................................................................................................... 53

    2-5- شخصیت­های تاریخی............................................................................................................................................. 56

    2-5-1- اردشیر ................................................................................................................................................................. 56

    2-5-2- اسکندر ................................................................................................................................................................ 58

    2-5-3- انوشیروان ............................................................................................................................................................ 62

    2-5-4- بهرام گور ............................................................................................................................................................. 64

    2-5-5- دارا ........................................................................................................................................................................ 65

    2-5-6- قباد ....................................................................................................................................................................... 66

    فصل سوم: ابزارهای جنگی و واژگان حماسی

    3-1-درآمد............................................................................................................................................................................ 69

    3-2-ابزارها ی جنگی........................................................................................................................................................ 70

    3-2-1- برگستوان ............................................................................................................................................................ 70

    3-2-2-پیکان ..................................................................................................................................................................... 71

    3-2-3- تیر ......................................................................................................................................................................... 73

    3-2-4- تیغ ........................................................................................................................................................................ 79

    3-2-5-جوشن ................................................................................................................................................................... 87

    3-2-6- حسام .................................................................................................................................................................... 90

    3-2-7- خدنگ .................................................................................................................................................................. 91

    3-2-8- خفتان .................................................................................................................................................................. 93

    3-2-9-خنجر ..................................................................................................................................................................... 94

    3-2-10- درع .................................................................................................................................................................... 97

    3-2-11- ذوالفقار .............................................................................................................................................................. 98

    3-2-12- رمح .................................................................................................................................................................... 99

    3-2-13- زره ..................................................................................................................................................................... 100

    3-2-14- سنان ................................................................................................................................................................. 102

    3-2-15- شمشیر ............................................................................................................................................................. 105

    3-2-16- کمان .................................................................................................................................................................. 110

    3-2-17- گرز ..................................................................................................................................................................... 116

    3-2-18- مغفر ................................................................................................................................................................... 119

    3-2-19- نیزه .................................................................................................................................................................... 121

    3-3- واژگان حماسی ....................................................................................................................................................... 125

    3-3-1- افسر ...................................................................................................................................................................... 125

    3-3-2- البرز ...................................................................................................................................................................... 128

    3-3-3- باد افراه ................................................................................................................................................................ 129

    3-3-4- بزم.........................................................................................................................................................130

    3-3-5- پیکار ..................................................................................................................................................................... 135

    3-3-6- تاج ......................................................................................................................................................................... 137

    3-3-7- خشم .................................................................................................................................................................... 141

    3-3-8- رزم ........................................................................................................................................................................ 143

    3-3-9- سپاه ...................................................................................................................................................................... 148

    3-3-10- فر ....................................................................................................................................................................... 151

    3-3-11- کارزار ................................................................................................................................................................. 156

    3-3-12- کوس ................................................................................................................................................................. 157

    3-3-13- گرد .................................................................................................................................................................... 159

    3-3-14- گو ....................................................................................................................................................................... 159

    3-3-15- لشکر .................................................................................................................................................................. 159

    3-3-16- نبرد .................................................................................................................................................................... 167

    3-3-17- نخجیر ............................................................................................................................................................... 168

    3-3-18- هیجا .................................................................................................................................................................. 170

    فصل چهارم: موجودات و لحن حماسی

    4-1-درآمد............................................................................................................................................................................ 173

    4-2-موجودات حماسی واساطیری................................................................................................................................ 173

    4-2-ا- اژدها ....................................................................................................................................................................... 173

    4-2-2- اسب ..................................................................................................................................................................... 175

    4-2-3- پیل ....................................................................................................................................................................... 180

    4-2-4- دیو ........................................................................................................................................................................ 185

    4-2-5- رخش ................................................................................................................................................................... 188

    4-2-6- سیمرغ ................................................................................................................................................................. 189

    4-2-7- شبدیز .................................................................................................................................................................. 191

    4-2-8- شیر ....................................................................................................................................................................... 192

    4-2-9- عنقا ....................................................................................................................................................................... 192

    4-2-10-غول.............................................................................................................................................................200

    4-3- لحن حماسی ........................................................................................................................................................... 201

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهاد

    5-1- نتیجه­گیری.....................................................................................................................................................210

    5-2-پیشنهاد............................................................................................................................................................. 210

    فهرست منابع و مآخذ ..............................................................................................................................................211

    چکیده ی انگلیسی ............................................................................

    منبع:

    - آموزگار، ژاله، (1374)، تاریخ اساطیر ایران، سازمان مطالعه و تدوین کتب انسانی دانشگاه­ها، تهران، چاپ اول.

    2- ابن  اثیر، عزالدین، (1370)، الکامل، برگردان محمدحسین روحانی، اساطیر، تهران.

    3- اسلامی ندوشن، محمدعلی، (1369)، زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، مؤسسه دستان، تهران.

    4- انوشه، حسن، (1381)، فرهنگنامه ادبی فارسی :گزیده اصطلاحات ادب فارسی دانشنامه ادب فارسی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، چاپ  دوم،جلد2.

    5- اولدهام، جان و موریس ، لوئیز، (1385)، چهره­ی جدید شخصیت، ترجمه و تلخیص مهدی قراچه­داغی، علمی، تهران.

    6- برون، ادوارد، (1335)، تاریخ ادبی ایران از قدیمی­ترین روزگاران تا زمان فردوسی، ترجمه علی پاشا صالح، کتابخانه ابن سینا، تهران، چاپ دوم،جلد1.

    7- بهار، محمدتقی، (1355)، سبک­شناسی، انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ چهارم، ج 1.

    8- ، (1356)، سبک­شناسی، انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ چهارم، ج 2.

    9- بهار، مهرداد، (1362)، پژوهشی در اساطیر ایران، انتشارات توس، تهران، چاپ اول.

    10- ، (1375)، پژوهشی در اساطیر ایران، به کوشش کتایون مزداپور، آگاه، تهران.

    11- ، (1378)، پژوهشی در اساطیر ایرا ن، آگاه، تهران، چاپ سوم.

    12- بیضایی، بهرام، (1373)، آرش، انتشارات نیلوفر، تهران،چاپ چهارم.

    13- پارساپور، زهرا، (1383)، مقایسه زبان حماسی و غنایی با تکیه بر اسکندرنامه و خسروشیرین نظامی، دانشگاه تهران، تهران.

    14- پورداوود، ابراهیم، (1377)، یشت­ها، انتشارات اساطیر، تهران، جلد اول.

    15- پیرنیا، حسن، (1383)، عصر اساطیر ایران، به اهتمام سیروس ایزدی، انتشارات هیرمند، تهران.

    16- تبریزی، محمدحسین،(1342)، برهان قاطع، به اهتمام دکتر محمد معین، ابن سینا، تهران، جلد 2.

    17- ثعالبی نیشابوری، عبدالملک بن محمدبن اسماعیل، (1368)، تاریخ ثعالبی، ترجمه محمد فضائلی، نقره، تهران.

    18- جابز، گرترود، (1370)، سمبل­ها (کتاب اول: جا نوران)، ترجمه و تألیف محمدرضا بقاپور، انتشارات مترجم، تهران.

    19- جوانشیر، ف.م، (1380)، حماسه داد، انتشارات جامی، تهران، چاپ اول.

    20- جوزف کارنوی، آلبرت، (1383)، اساطیر ایرانی، مترجم احمد طباطبایی، علمی و فرهنگی، تهران.

    21- جیحونی، مصطفی، (1381)، حماسه­آفرینان شاهنامه، شاهنامه پژوهی، اصفهان.

    22- حجازی، فخرالدین، (1349)، نقش پیامبران در تمدن انسان، انتشارات بعثت، چاپ دوم

    23- حمیدیان، سعید، (1372)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، مرکز، تهران.

    24- خالقی مطلق، (1372)، ببر بیان رویین تنی و گونه­های آن، گل­رنج­های کهن، به کوشش علی دهباشی، مرکز، تهران، چاپ اول.

    25-خالقی زنجانی، محمد، (1370)، قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، انتشارات خزر، تهران، چاپ دوم.

    26- خزائلی، محمد، (1371)، اعلام قرآن، امیرکبیر، تهران، چاپ چهارم.

    27- خواندمیر، غیاث­الدین بن همام­الدین حسینی،(1372)، «مآثرالملوک»، به ضمیمه خاتمه
    خلاصه­الاخبار و قانون همایونی، به تصحیح میرهاشم محدث، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا،تهران، جلد1.

    28- دهخدا، علی­اکبر، (1328)، لغت­نامه ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی، تهران.

    29- ، (1377)، لغت­نامه، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران، چاپ دوم.

    30- رازی، عبدالله، (1389)، تاریخ کامل ایران، انتشارات اقبال، تهران، چاپ بیست و دوم.

    31- رحیمی، مصطفی، (1376)، تراژدی قدرت در شاهنامه، انتشارات نیلوفر، تهران، چاپ دوم.           32- رزمجو، حسین، (1368)، انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی و عرفانی فارسی، امیرکبیر، تهران.

    33- ، (1372)، انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی،  آستان قدس رضوی، مشهد، چاپ دوم.

    34- ، (1381)، قلمرو ادبیات حماسی درایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، جلد اول.

    35- رستگار  فسایی، منصور، (1379)، فرهنگ نام­های شاهنامه ، پژوهشگاه علوم، تهران.

    36- ، (1380)، انواع شعر فارسی، انتشارات نوید، شیراز.

    37- ، (1380)، انواع نثر فارسی، سازمان سمت، تهران، چاپ اول.

    38- ، (1383)، پیکرگردانی در اساطیر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، چاپ اول.

    39- ریاضی، حشمت­الله، (1384)، برگردان روایت­گونه داستان­ها و پیام­های شاهنامه فردوسی به نثر، اوحدی، تهران.

    40- زرین­کوب، عبدالحسین، (1374)، با کا روان حلّه: مجموعه نقد ادبی، علمی، تهران، چاپ نهم.

    41- سرامی، قدمعلی، (1368)، از رنگ گل تا رنج خار، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران،چاپ اول.

    42- سرکاراتی، بهمن، (1378)،  سایه های شکار شده، نشرقطره، تهران، چاپ اول.

    43-سهروردی، شهاب الدین، (1384)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به تصحیح وتحشیه ومقدمه حسین نصر، انستیتوی فرانسوی پژوهش های علمی در ایران قسمت ایران شناسی، تهران، جلد3.

    44- سید حسینی، حسن،(1391)، مکتب­های ادبی،مؤسسه انتشارات نگاه، تهران، چاپ هفدهم، جلد 1.

    45- شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1366)، صور خیال در شعر فارسی، آگاه، تهران، چاپ سوم.

    46- ، (1385)، صور خیال در شعر فارسی، آگاه، تهران.

    47- شمیسا، سیروس، (1373)، انواع ادبی، انتشارات فردوس، تهران، چاپ دوم.

    48- ، (1374)، کلیات سبک­شناسی، انتشارات فردوس، تهران،چاپ سوم.

    49- ، (1374)، سبک­شناسی شعر، انتشارات فردوس، تهران،چاپ اول.

    50- ،(1383)،انواع ادبی، انتشارات فردوس،تهران،چاپ دهم.

    51- ، (1383)، نقد ادبی، انتشارات فردوس، تهران، چاپ چهاردهم.

    52- ، (1386)، فرهنگ تلمیحات، نثر میترا، تهران.

    53- شوالیه، ژان، (1382)، فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضائلی، جیحون، تهران.

    54- صفا، ذبیح­الله، (1333)، حماسه­سرایی در ایران، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    55- ، (1363)، حماسه­سرایی در ایر ان، انتشارات امیرکبیر، تهران،چاپ چهاردهم.

    56- ، (1351)، تاریخ ادبیات در ایران، ابن سینا، تهران، جلد دوم.

    57- صفاری، نسرین، (1383)، موجودات اهریمنی در شاهنامه فردوسی، جام گل، کرج،چاپ اول.

    58- طرسوسی، ابوطاهر محمد، (1374)، داراب­نامه به کوشش ذبیح­الله صفا، علمی و فرهنگی، تهران.

    59-عنصری بلخی، ابوالقاسم حسن­بن احمد، (1363)، دیوان عنصری بلخی، به کوشش محمد دبیر سیاقی، انتشارات کتابخانه سنانی، چاپ دوم.

    60- فرخی سیستانی، علی­بن جلوغ، (1388)، دیوان حکیم فرخی سیستانی، به کوشش محمد دبیر سیاقی، انتشارات زوّار، تهران، چاپ هشتم.

    61- فردوسی، ابوالقاسم، (1388)، شاهنامه فردوسی، به کوشش سعید حمیدیان، نشر قطره، تهران، چاپ دهم.

    62- فروزان­فر، بدیع الزمان، (1387)، سخن و سخنوران، انتشارات زوار، تهران، چاپ اول.

    63- فلسفی، نصرالله، (1381)، مقالات تاریخی و ادبی، به کوشش رضا احمدزاده، انتشارات دارینه، تهران.                                                                                                                              64-کزازی، میرجلال­الدین، (1367)، رؤیا، حماسه و اسطوره، نشر مرکز، تهران.

    65- کورت هاینریش، هانزن، (1374)، شاهنامه­ی فردوسی (ساختار و قالب)، ترجمه: کیکاووس جهانداری، نشر فرزانه روز، تهران.

    66- مبیض، محمد سعید، (1385)، قصه­های قرآن برای جوانان و نوجوانان، ترجمه زینب شبانکاری و کاظم عابدینی، فراگرفت، تهران.                                                                                     67-محجوب، محمد جعفر، (1350)، سبک خراسانی در شعر فارسی، دانش­سرای عالی، تهران.

    68- مختاری، محمد، (1368)، حماسه در راز و رمز ملی، نشر قطره، تهران، چاپ اول.

    69- مرتضوی، منوچهر، (1385)، فردوسی و شاهنامه، انتشارات توس، تهران.

    70- مسعودی، ابوالحسن علی­بن حسین، (1382)، مروج­الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، علمی فرهنگی، تهران.

    71- مصفی، ابوالفضل، (1381)، فرهنگ اصطلاحات نجومی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.                                                                                                              72-منوچهری دامغانی، ابوالنجم احمد، (1356)، دیوان منوچهری دامغانی، به کوشش محمد دبیر سیاقی، انتشارات زوّار، تهران، چاپ چهارم.

    73- معین، محمد، (1375)، فرهنگ فارسی، انتشارات امیرکبیر، تهران چاپ دهم.

    74- میرفخرایی، مهشید، (1367)، روایت پهلوی، مؤسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی،تهران، چاپ اول.

    75- ناس، جان­بایر، (1370)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی­اصغر حکمت، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، تهران.

    76- ناظری، نعمت­الله، (1369)، پند و حکمت­های فردوسی در متن داستانهایش، انتشارات جاویدان خرد، مشهد.

    77- نظامی عروضی، احمدبن عمربن علی، (1327)، چهار مقاله، به تصحیح و اهتمام مرحوم محمد قزوینی، به کوشش محمد معین، انتشارات ارمغان، چاپ اول.

    78- نغماچی کازرونی، جمشید، (1389)، ایران زمین، انتشارات بنفشه، تهران، چاپ اول.

    79- نگهبان، حمیدرضا، (1385)، واکاوی اسطوره­ی ضحّاک، مجله علمی- پژوهشی واحد مشهد، سال سوم، شماره نهم.

    80- نفیسی، سعید، (1382)، محیط زندگی و احوال و اشعار رودکی، امیرکبیر، تهران.

    81- همایی، جلال­الدین، (1369)، مقالات ادبی، نشر هما، تهران.

    82- هینلز، جان، (1389)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار، احمد تفضلی، نشر چشمه، تهران، چاپ پانزدهم.

    83- یاحقی، محمدجعفر، (1376)، فرهنگ اساطیر و داستان­واره­ها در ادبیات فارسی، فرهنگ معاصر، تهران.

    84- یوسف، مهدی، (1379)، زندگانی امام علی (ع)، نشر ندا، چاپ اول، جلد 2.

    85- یوسفی، غلامحسین، (1386)، چشمه روشن، انتشارات علمی، تهران، چاپ یازدهم.

    86- یونسی، ابراهیم، (1369)، هنر داستان­نویسی، انتشارات نگاه، تهران.


موضوع پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, نمونه پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, جستجوی پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, فایل Word پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, دانلود پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, فایل PDF پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات و علوم انسانی چکیده شعرنو، نقاط قوّت بیانی و بلاغی چشمگیر و تحسین برانگیز دارد و از جهت صورت، مقاصد و مفاهیم، فرم و محتوا و صور بلاغی و وزن و آهنگ و موسیقی و حوزه های عاطفه و احساس و تخیّل با شعر کهن تفاوت دارد. یکی از حوزه هایی که شعر معاصر در آن، سخن تازه داشته ودارد، توصیف نمادهای طبیعت و جلوه پدیده ها از خرد و کلان در اثناء ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی زبان و ادبیات فارسی چکیده: گرشاسب­نامه اثر اسدی طوسی در بین آثار حماسی ایران در مقام دوم بعد از شاهنامه فردوسی قرار دارد. این اثر که در باره­ی زندگی و دلاوری­های گرشاسب است در جغرافیای وسیعی که شامل تمام کشورهای بزرگ آن روزگاران می­باشد اتفاق افتاده است. بیان عجایب عالم رنگ و بویی خاص به این اثر حماسی داده است. هنرنمایی اسدی طوسی در استفاده­ی ...

زبان و ادبیات فارسی(M.A) پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده این پایان نامه به عنوان بررسی سبک شناسی شعر منوچهر آتشی به کیفیت بررسی شعر از لحاظ سبکی پرداخته است. این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است که فصل اول آن کلیات، فصل دوم پیشینه ی تحقیق، فصل سوم روش جمع آوری اطلاعات، فصل چهارم یافته های تحقیق است که از دو بخش تشکیل شده است که بخش اول درون گرایی از جهت فکری ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده : طبیعت با جلوه‌های زیبا، همیشه همه انسانها بویژه شاعران و نویسندگان را تحت تاثیر قرار داده و پیوسته ستایش و توصیف شده و بازتاب گسترده ای در آثار آنان داشته است. در این میان خورشید، به عنوان یک پدیدۀ نجومی و تصاویر مربوط به آن زمینۀ ساخت مضامین و معانی بلند ادبی شده است و بیشترین سهم را در مجسّم کردن خیالات ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسان‌ها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافته‌اند و همواره به‌نحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشته‌اند. اقوام و ملت‌‌های باستانی جهان، آثار حماسی خود را عموماً در سال‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: زبان و ادبیات فارسی توصیف فصول درقصایدِ شاعران شاخص ِسبک خراسانی به وسیله: سیدهاشم هاشمی چکیده یکی از ویژگی های مهمّ شعرسبک خراسانی که تقریباً در آثار تمام شاعران این دوره جلب توجّه می‌کند، توصیف فصول سال است. این موضوع به قدری حایز اهمیّت است که می توان آن رایکی از مهمّ ترین ارکان ِشعر در سبک خراسانی نامید. در دیوان اکثر ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده با توجه به این مطلب که ادبیات نمایشی هر سرزمینی ریشه در ادبیات کهن آن سرزمین داشته و از آیین ، سنت ، اسطوره ها، افسانه ها و داستان های کهن آن نشأت می گیرند و بهره می جویند بر آن شدیم تا به پی جویی عناصرِ دراماتیک یکی دیگر از داستان های ارزشمند شاهنامه بپردازیم. داستان ((فریدون و پسران)) در شاهنامه به سبب وجود طرح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ازشد «M.A» گرایش : زبان و ادبیات فارسی چکیده حضرت علی (علیه السلام) پیشوای شیعیان است و نهج البلاغه گزیده­ای از حکمتها، نامه­هاو خطبه­های آن حضرت است که سید شریف رضی در قرن چهارم با ذوق ادبی خود آن را گردآوری کرد که شعرا و نویسندگان به روش­های مختلف از آن بهره می­برند. مولانا جلاالدین محمد بلخی شاعر و عارف قرن هفتم هجری قمری است که در بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی «M.A.» چکیده ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است. بهمن که قهرمان این داستان است در نوشته های باستانی و تاریخی دارای شخصیتی خاص است. در این آثار وی پایان دهنده ی دوران پهلوانی و آغازگر دوران تاریخی است. در این تحقیق با ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده وزن یکی از عناصر اصلی شعر و از مهمترین عوامل تأثیرگذاری آن است و به منزله‌ی قالبی است که شاعر خلاق بر آن روح می‌دمد و با سلیقه‌ی خود بر اندامش جامه لفظ می‌پوشاند؛ هریک از اوزان شعر دارای موسیقی و حالت خاصی است و همین حالت‌ها موجب می‌شوند وزنی تند یا سنگین و شادی‌آور یا غم‌انگیز، حماسی، برهانی، گزارشی و ... شود. ویژگی‌های روحی و ...

ثبت سفارش