پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی)

word 1 MB 31564 239
1392 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد                                                                          

     

    چکیده

    وزن یکی از عناصر اصلی شعر و از مهمترین عوامل تأثیرگذاری آن است و به منزله‌ی قالبی است که شاعر خلاق بر آن روح می‌دمد و با سلیقه‌ی خود بر اندامش جامه لفظ می‌پوشاند؛ هریک از اوزان شعر دارای موسیقی و حالت خاصی است و همین حالت‌ها موجب می‌شوند وزنی تند یا سنگین و شادی‌آور یا غم‌انگیز، حماسی، برهانی، گزارشی و ... شود. ویژگی‌های روحی و اخلاقی شاعران و محیط‌ مادی، معنوی و فرهنگ‌ و سبک یک دوره می‌تواند در بسامد اوزان عروضی آن دوره تأثیر بسزائی داشته باشد. بنابراین علم وزن شعر، تنها به شناخت اوزان منحصر نمی‌شود و رویکرد‌های مختلفی چون سبک‌شناسی، انواع ادبی، روانشناسی و ... هریک بعد از استخراج اوزان دیوان یک شاعر، می‌توانند در تحلیل موسیقیایی مفید واقع شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اوزان عروضی شاعران منتخب از منظر انطباق پذیری آن‌ها با مضامین و مفاهیم اوزان و بحور عروضی و ویژگی‌های روحی شاعران وقوعی است. در این رساله، نگارنده پس از ذکر کلیات و مبانی نظری عروض، با معرفی مکتب وقوع و بیان شرح حالی از فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی و وحشی بافقی به ارائه اطلاعاتی حول محور موضوع پرداخته است. سپس با ذکر نخستین بیت هر غزل و وزن آن، میزان کاربرد بحور و اوزان عروضی و ارتباط وزن با محتوا را در غزل‌های هریک از این شاعران بررسی کرده، به این نتیجه رسیده‌ که اوزان بلند و حزن‌انگیز، بیشترین بسامد را داشته و وزن اشعار، با مضمون آن‌ها و احساس شاعران وقوعی متناسب است.

     

    کلیدواژه‌ها:

    عروض، وزن، مکتب وقوع، فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی

    1‌-1‌. مقدمه

    برای من که در مقطع کارشناسی مهندسی کشاورزی خوانده بودم تغییر رشته در کارشناسی ارشد، نقطه‌ی شروع آشنایی با عروض بود. پس از ورود به دانشکده‌ی ادبیات و در نخستین ترم تحصیل، به لطف استاد بزرگوارم آقای دکتر ترابی و زحمات بی‌منت ایشان و روش اصول‌مندی که در تدریس داشتند عروض را آموختم و دریافتم عروض برخلاف اکثر دروس علوم انسانی یک درس تفهیمی است. شباهت این درس به ریاضی و ارتباط مستقیم آن با موسیقی مرا بسیار علاقه‌مند کرد و به مطالعات فراوانی در این حوزه پرداختم. در این مسیر موضوعی که ذهن مرا معطوف کرد بحث تناسب وزن با محتوای شعر و احساس شاعر بود. بحثی که مبین این بود که هرگاه شعر بر اساس واقعیت و برآمده از دل باشد، بی‌اختیار شاعر وزن خود را می‌یابد؛ وزنی که بیان کننده‌ی حالت آرامش، خشم، شادی، غم و ... است. رسیدن از عروض به رگه‌هایی از روانشناسی در کنار جذابیتی که داشت سؤالاتی را برایم به وجود آورد. اینکه آیا در دوره‌ای مانند مکتب وقوع که اصل بر واقع‌گویی، و مضمون شعر برآمده از احساس واقعی شاعر بوده است، وزن‌ها کمال تناسب را با مضمون داشته‌اند؟ سرانجام پس از مشورت با استاد ارجمندم به علت علاقه‌ی وافری که به پژوهش در این حوزه داشتم و نیز جذابیت رویکرد روانشناختی علم عروض، در این دوره پایان نامه‌ی خود را به تحلیلی عروضی اختصاص دادم و این پژوهش را به تحلیل اوزان عروضی چهار تن از شاعران برجسته‌ی مکتب وقوع محدود کردم. این کار با بررسی اشعار پرچمدار مکتب وقوع، بابا فغانی شیرازی، آغاز و با آثار واضع واسوخت، وحشی بافقی، پایان یافت که در نهایت با وجود کمیاب بودن تعدادی از کتاب‌ها و مقالات مورد نظر، با عنایت پروردگار متعال و کمک استاد گرامی به این مهم نایل آمدم.

     

     

    این رساله در 5 فصل تدوین گردیده است. فصل اول به کلیات اختصاص یافته، فصل دوم مبانی نظری شامل عروض و مفاهیم اوزان عروضی و فصل سوم درباره‌ی مکتب وقوع و درون مایه اشعار وقوعی است؛ سپس در فصل چهارم، وزن هر شعر و ارتباط آن با محتوا بررسی شده و نتایج حاصل از این پژوهش در فصل پنجم ارائه شده است. شماره‌های ارجاع داخل علامت ( ) قرار گرفته در ارجاع به دیوان اشعار، از سمت راست نام دیوان سپس نام مصحح و سال انتشار و صفحه کتاب ذکر شده و در ارجاع به سایر کتب، ابتدا نام خانوادگی نویسنده سپس سال انتشار کتاب و صفحه کتاب آورده شده است. در فصل چهارم جهت ارجاع به یک بیت از علامت (غ. عدد) استفاده شده که غ به عنوان علامت اختصاری غزل، و عدد درون پرانتز شماره‌ی آن بیت در همان زیربخش است. نکته‌ی دیگر این که شاعر در انتخاب وزن رباعی نقشی ندارد و در هر قالبی جز غزل، ممکن است نوع قالب بر انتخاب وزن تأثیر بگذارد؛ لذا نگارنده به تحلیل مقایسه‌ای غزلیات پرداخته است و درباره‌ی بسامد اوزان عروضی کل قالب‌های شعری هر شاعر، به مقایسه‌ی جدولی و نموداری اکتفا کرده و هرجا لازم دیده توضیحاتی را ارائه داده است.

     

     

     

    1‌-‌2‌. بیان مسأله

    وزن یکی از عناصر اصلی شعر و از مهمترین عوامل تأثیرگذاری آن است و به منزله‌ی قالبی است که شاعر خلاق بر آن روح می‌دمد و با سلیقه‌ی خود بر اندامش جامه لفظ می‌پوشاند؛ درواقع حقیقت وزن، همان چیزی است که ما از حضور آهنگین واژگان در تناسب با معنای آن‌ها در بافت شعر دریافت می‌کنیم.

        هر شاعری برای سرودن شعر خود بیشتر از وزن‌هایی استفاده می‌کند که نزدیک‌تر به روحیات و اندیشه‌های او باشد. از این رو نخست به سراغ اوزانی می‌رود که بهتر بتواند آمال و خواسته‌ها و تفکرات خود را در قالب آن‌ها بیان کند. این قالب به گونه‌ای است که حتی می‌توان گفت اوزانی که هر شاعر برای سرودن انتخاب می‌کند تا حد زیادی نشان‌گر خلق و منش و شخصیت و ایده‌های او می‌باشد؛ به نوعی که اگر شاعری طبعی تند و سرکش داشته باشد، اشعارش کوتاه و منقطع است و مقصود را در کوتاه‌ترین جملات نقل می‌کند؛ اما اگر دارای طبعی خیال‌پردازانه باشد، اشعارش بلند و آهنگین و آکنده از استعارات و تشبیهات و مجازات می‌شود. شاعری که سرحال است به اوزانی علاقه‌مند است که بتواند این روحیه‌ی او را بازگو کند و برعکس اگر شاعر غمگین و افسرده باشد، از اوزانی استفاده می‌کند که سنگین باشد و بار غم او را به دوش بکشد.

        شاعر با رعایت تناسبی که میان موسیقی شعر با معنا و عاطفه و تخیل وجود دارد، تلاش می‌کند به هدف اصلی شعر که همان محتوای درونی شعر است، نزدیک گردد؛ از این رو پژوهشگران معتقدند وقتی شعر از دل برآمده و با صمیمیتی همراه است اوزان متناسب خود را یافته است و در مواردی که این تناسب رعایت نشده است شاعر چیره دست با استفاده از اختیارات شاعری و نغمه‌ی حروف تا حدی می‌تواندجبران این نقص را بکند.

        هریک از اوزان شعر دارای موسیقی و حالت خاصی است و همین حالت‌ها موجب می‌شوند وزنی تند یا سنگین و شادی‌آور یا غم‌انگیز، حماسی، برهانی، گزارشی و ... شود. بنابراین در مسیر ارزیابی و نقد شعر، یکی از گام‌های اصلی، بررسی کیفیت وزن آن است؛ علم وزن شعر، تنها به شناخت اوزان منحصر نمی‌شود و رویکرد‌های مختلفی چون سبک‌شناسی، انواع ادبی، روانشناسی و ... را در بر می‌گیرد و هریک بعد از استخراج اوزان دیوان یک شاعر، می‌توانند در تحلیل موسیقیایی مفید واقع شوند.

        ویژگی‌های روحی و اخلاقی شاعران و محیط‌ مادی، معنوی و فرهنگ‌ و سبک یک دوره می‌تواند در بسامد اوزان عروضی آن دوره تأثیر بسزائی داشته باشد؛ همانگونه که دوره‌ی بازگشت ادبی را دوره‌ی وزن‌های روان و آرام می‌دانند.

    Abstract:

    Meter is one of the main element of poem and it is the most important effective elements and is as a form that a creative poet inspires and by his style let it talk, any of meters has music and special method and it cause the poem gets heavy meter or happy, sad, epic, logic or report and so on. Poets morality and spirit, material an Intellectual environment, culture and the method of a period can have a special effect on prosodic meters of that period. So the verses meter science, doesn't study to know the meters either study on methods, all kind of literaries and psychology, … and each after making the meters of a poet book can be helpful in music analysis. The aim of this research is to study on different poets prosodic meters, specialy compare to the meaning of meters and special cases of the poets inspire. In this thesis the writer after the main points and Prosodic theory basis, then reality method and has written regarding Faghani Shirazi, Helali Joghataei, Mohtasham Kashani, Vahshi Bafghi's life story has given some information about the subject, then by first poem of each lyric and its meter the level of usage of meters and the relation between the meter and the content in each lyric of every poems has been studied. So as result we find that long meters and sad have more abundance and the meters with their meaning and the poets feeling are equal.

     

    Keywords:

    prosody, meters analysis, reality method, Faghani Shirazi,Helali Joghataei, Mohtasham Kashani, Vahshi Bafghi

  • فهرست:

    چکیده‌ فارسی. 1

     

    فصل اول (کلیات)

    1‌-1. مقدمه. 3

    1‌-‌2‌. بیان مسأله. 5

    1‌-‌3‌. سؤالات تحقیق. 6

    1‌-‌4‌. اهداف تحقیق. 6

    1‌-‌5‌. اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

    1-6. پیشینه تحقیق. 7

    1‌-7‌. فرضیات تحقیق. 8

    1‌-8. روش تحقیق. 8

    1‌-‌8‌-‌1‌. نوع روش تحقیق. 9

    1‌-‌8‌-‌2‌. روش و ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق. 9

    1‌-‌8‌-‌3‌. جامعه و نمونه‌ی آماری. 9

    1‌-‌9‌. قلمرو تحقیق. 10

    1‌-10. نو‌آوری تحقیق. 10

    1‌-‌11‌. محدودیت‌های تحقیق. 10

    1-12. تعریف واژه‌های کلیدی. 11

     

    فصل دوم (مبانی نظری)

    2‌-‌1‌. مقدمه. 14

    2-2. موسیقی. 14

    2-3. تعریف عروض. 15

    2-4. تاریخچه علم عروض. 16

    2-5. بحر. 16

    2-6. وزن. 19

    2-7. انواع وزن در ملل مختلف. 19

    2-8. مفاهیم اوزان عروضی. 20

    2-9. اوزان دوری. 24

    2-10. اختیارات شاعری. 24

     

    فصل سوم (مکتب وقوع)

    3-1. مقدمه. 27

    3-2. مکتب وقوع. 27

    3-2-1. تاریخچه مکتب وقوع. 27

    3-2-2. واضع مکتب وقوع. 28

    3-2-3. زبان اشعار وقوعی. 28

    3-2-4. مضمون اشعار وقوعی. 29

    3-3. واسوخت. 29

    3-3-1. مبدع واسوخت. 30

    3-3-2. مضمون اشعار واسوختی. 30

    3-4. شاعران وقوعی و واسوختی. 31

    3-4-1. بابا فغانی شیرازی. 31

    3-4-2. هلالی جغتائی. 32

         3-4-3. محتشم کاشانی. 33

         3-4-4. وحشی بافقی. 34

     

    فصل چهارم (داده‌های تحقیق)

    4-1. مقدمه. 37

    4-2. اوزان عروضی غزلیات بابا فغانی. 37

    4-2-1. غزلیات بحر مضارع. 37

    4-2-1-1. مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف(مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) 38

    4-2-1-2. مضارع مثمن اخرب (مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن) 47

    4-2-2. غزلیات بحر هزج. 48

    4-2-2-1. هزج مثمن سالم (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن) 48

    4-2-2-2. هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن) 55

    4-2-2-3. هزج مسدس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) 58

    4-2-2-4. هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مفعول مفاعلن فعولن) 59

    4-2-2-5. هزج مثمن اخرب (مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن) 60

    4-2-3. غزلیات بحر رمل. 60

    4-2-3-1. رمل مثمن محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 61

    4-2-3-2. رمل مثمن مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن) 66

    4-2-3-3. رمل مثمن مشکول (فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن) 68

    4-2-3-4. رمل مثمن مخبون (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن) 69

    4-2-4. غزلیات بحر مجتث. 70

    4-2-4-1. مجتث مثمن مخبون محذوف (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن) 70

    4-2-4-2. مجتث مثمن مخبون (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن) 75

    4-2-5. غزلیات بحر رجز. 76

    4-2-5-1. رجز مثمن سالم (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن) 76

    4-2-5-2. رجز مثمن مطوی مخبون (مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) 77

    4-2-6. غزلیات بحر خفیف. 78

    4-2-6-1. خفیف مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن مفاعلن فعلن) 78

    4-2-7. غزلیات بحر منسرح. 79

    4-2-7-1. منسرح مثمن مطوی مکشوف (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) 79

    4-2-8. غزلیات بحر سریع. 80

    4-2-8-1. سریع مسدس مطوی مکشوف (مفتعلن مفتعلن فاعلن) 80

    4-3. اوزان عروضی غزلیات هلالی جغتائی. 84

    4- 3- 1. غزلیات بحر رمل. 84

    4- 3- 1- 1. رمل مثمن محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 84

    4- 3- 1- 2. رمل مثمن مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن) 90

    4- 3- 1- 3. رمل مثمن مشکول (فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن) 95

    4- 3- 1- 4. رمل مسدس محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 96

    4- 3- 1- 5. رمل مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلن) 97

    4-3-2. غزلیات بحر هزج. 97

    4-3-2-1. هزج مثمن سالم (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن) 97

    4-3-2-2. هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن) 100

    4-3-2-3. هزج مثمن اخرب (مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن) 103

    4-3-2-4. هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مفعول مفاعلن فعولن) 103

    4-3-2-5. هزج مسدس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) 104

    4-3-3. غزلیات بحر مضارع. 104

    4-3-3-1. مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) 104

    4-3-3-2. مضارع مثمن اخرب (مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن) 108

    4-3-4. غزلیات بحر مجتث. 109

    4-3-4-1. مجتث مثمن مخبون محذوف (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن) 109

    4-3-4-2. مجتث مثمن مخبون (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن) 112

    4-3-4-3. مجتث مثمن مخبون اصلم (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع‌لن) 113

    4-3-5. غزلیات بحر رجز. 113

    4-3-5-1. رجز مثمن سالم (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن) 113

    4-3-5-2. رجز مثمن مطوی مخبون (مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) 114

    4-3-6. غزلیات بحر خفیف. 115

    4-3-6-1. خفیف مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن مفاعلن فعلن) 115

    4-3-7. غزلیات بحر منسرح. 116

    4-3-7-1. منسرح مثمن مطوی مکشوف (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) 116

    4-3-8. غزلیات بحر متقارب. 116

    4-3-8-1. متقارب مثمن سالم (فعولن فعولن فعولن فعولن) 117

    4-3-9. غزلیات بحر سریع. 117

    4-3-9-1. سریع مسدس مطوی مکشوف (مفتعلن مفتعلن فاعلن) 117

    4-4. اوزان عروضی غزلیات محتشم کاشانی. 121

    4- 4- 1. غزلیات بحر رمل. 121

    4-4-1-1. رمل مثمن محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 121

    4-4-1-2. رمل مثمن مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن) 128

    4-4-1-3. رمل مثمن مشکول (فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن) 134

    4-4-1-4. رمل مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلن) 135

    4- 4- 2. غزلیات بحر هزج. 135

    4-4-2-1. هزج مثمن سالم (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن) 135

    4-4-2-2. هزج مثمن اخرب (مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن) 141

    4-4-2-3. هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن) 141

    4-4-2-4. هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مفعول مفاعلن فعولن) 143

    4-4-2-5. هزج مسدس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) 143

    4- 4- 3. غزلیات بحر مضارع. 144

    4-4-3-1. مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) 144

    4-4-3-2. مضارع مثمن اخرب (مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن) 149

    4-4-4. غزلیات بحر مجتث. 150

    4-4-4-1. مجتث مثمن مخبون محذوف (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن) 150

    4-4-4-2. مجتث مثمن مخبون (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن) 541

    4-4-5. غزلیات بحر رجز. 156

    4-4-5-1. رجز مثمن سالم (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن) 156

    4-4-5-2. رجز مثمن مطوی مخبون (مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) 157

    4-4-5-3. رجز مثمن مطوی مرفل (مفتعلاتن مفتعلاتن مفتعلاتن مفتعلاتن) 158

    4-4-5-4. رجز مثمن مخبون مرفل(مفاعلاتن مفاعلاتن مفاعلاتن مفاعلاتن) 159

    4-4-5-5. رجز مثمن مطوی مخلوع (مفتعلن فعولن مفتعلن فعولن) 159

    4-4-6. غزلیات بحر منسرح. 160

    4-4-6-1. منسرح مثمن مطوی مکشوف (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) 160

    4-4-6-2. منسرح مثمن مطوی منحور (مفتعلن فاعلات مفتعلن فع) 161

    4-4-7. غزلیات بحر سریع. 161

    4-4-7-1. سریع مسدس مطوی مکشوف (مفتعلن مفتعلن فاعلن) 161

    4-4-8. غزلیات بحر متقارب. 162

    4-4-8-1. متقارب مثمن سالم (فعولن فعولن فعولن فعولن) 162

    4-4-8-2. متقارب مثمن محذوف (فعولن فعولن فعولن فعل) 163

    4-4-8-3. متقارب مثمن اثلم (فع لن فعولن فع لن فعولن) 163

    4-4-9. غزلیات بحر خفیف. 164

    4-4-9-1. خفیف مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن مفاعلن فعلن) 164

    4-4-10. غزلیات بحر کامل. 164

    4-4-10-1. کامل مثمن سالم (متفاعلن متفاعلن متفاعلن متفاعلن) 165

    4-4-10-2. کامل مثمن مرفل احذ (متفاعلاتن فعلن متفاعلاتن فعلن) 165

    4-5. اوزان عروضی غزلیات وحشی بافقی. 171

    4- 5- 1. غزلیات بحر رمل. 171

    4- 5- 1- 1. رمل مثمن محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 171

    4- 5- 1- 2. رمل مثمن مخبون محذوف (فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن) 176

    4- 5- 1- 3. رمل مثمن مشکول (فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن) 179

    4- 5- 1- 4. رمل مسدس محذوف (فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) 179

    4- 5- 2. غزلیات بحر هزج. 180

    4- 5- 2- 1. هزج مثمن سالم (مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن) 180

    4- 5- 2- 2. هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن) 184

    4- 5- 2- 3. هزج مسدس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) 186

    4- 5- 2- 4. هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مفعول مفاعلن فعولن) 187

    4- 5- 3. غزلیات بحر مضارع. 188

    4- 5- 3- 1. مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) 188

    4- 5- 3- 2. مضارع مثمن اخرب (مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن) 192

    4- 5- 4. غزلیات بحر مجتث. 193

    4- 5- 4- 1. مجتث مثمن مخبون محذوف (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن) 193

    4- 5- 4- 2. مجتث مثمن مخبون اصلم (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فع لن) 194

    4- 5- 4- 3. مجتث مثمن مخبون (مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن) 195

    4- 5- 5. غزلیات بحر رجز. 196

    4- 5- 5- 1. رجز مثمن سالم (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن) 196

    4- 5- 5- 2. رجز مثمن مطوی مخبون (مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) 197

    4- 5- 6. غزلیات بحر منسرح. 198

    4- 5- 6- 1. منسرح مثمن مطوی مکشوف (مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن) 198

    4- 5- 7. غزلیات بحر خفیف. 199

    4- 5- 7- 1. خفیف مسدس مخبون محذوف (فاعلاتن مفاعلن فعلن) 199

    4-6. تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای و استنباطی. 203

    4-6-1. میزان کاربرد بحرهای عروضی. 203

    4-6-2. گونه‌های اصلی وزن. 205

    4-6-3. تنوع وزنی. 206

    4-6-4. طول وزن‌ها. 212

    4-6-5. موسیقی وزن‌. 212

    4-6-6. مضمون غزل‌ها. 214

     

    فصل پنجم (نتیجه)

    5-1. مقدمه. 216

    5-2. نتایج بررسی. 216

    5-3. پیشنهادات. 218

     

    فهرست منابع. 219

    چکیده انگلیسی . 222

     

    منبع:

     

    آقاحسینی، حسین و احمدی، اسراء‌السادات. «بررسی موسیقی شعر رودکی». پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره جدید، ش 2، تابستان 1388، صص 34-19؛

    بابا فغانی شیرازی (1385). دیوان اشعار به تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری. تهران: اقبال؛

    برزگر خالقی، محمد رضا و نورزاده‌ی چگینی، وحیده. «بررسی ساختار عروضی قصاید فارسی». فنون ادبی، سال سوم، شماره 2، پیاپی 5، پاییز و زمستان 1390، صص 14-1؛

    جدید‌الاسلامی، حبیب و صفائی کشته‌گر، نسرین. «موسیقی بیرونی دیوان بیدل». فصلنامه مطالعات شبه قاره دانشگاه سیستان و بلوچستان. سال سوم، شماره 6، بهار 1390، صص 88-65؛

    جغتائی، مولانا نورالدین هلالی (1368). دیوان به تصحیح سعید نفیسی. تهران: سنائی؛

    حافظ، شمس‌الدین محمد (1376). دیوان به تصحیح دکتر قاسم غنی و علامه قزوینی. مشهد: انتشارات باربد؛

    حکیم‌آذر، محمد. «طرز بابا فغانی». پژوهشنامه زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، سال سوم، شماره اول، پیاپی 9، بهار 1388، صص 102-75؛

    دادگر، شراره (1382). وزن شعر معاصر (جلد 1). تهران: نغمه‌ی زندگی؛

    ذکاوتی قراگزلو، علیرضا. «بحثی در شعر و فکر بابا فغانی». معارف، دوره 4، شماره 3، آذر- اسفند 1366، صص 118-93؛

    رازی، شمس‌الدین محمدبن قیس ( 1360). المعجم فی معاییر اشعارالعجم به تصحیح مدرس رضوی. تهران: زوار؛

    رزمجو، توران. «نگاهی به مکتب واسوخت در تاریخ ادبیات ایران». کتاب ماه ادبیات، شماره 48، پیاپی 162، فروردین 1390، صص 84-80؛

    رستگار فسایی، منصور (1380). انواع شعر فارسی. شیراز: انتشارات نوید شیراز؛

    زرین کوب، عبدالحسین (1372). شعر بی‌دروغ شعر بی‌نقاب. تهران: انتشارات علمی؛

    زنجانی، برات (1368).  مخزن‌الاسرار نظامی گنجوی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛

    سراج، سید حسام‌الدین. «موسیقی شعر». سوره، دوره اول، شماره 8، آبان 1368، صص 57-56؛

    سید ترابی، سید حسن (1389). گلبانگ شعر فارسی. رشت: حرف نو؛

    شفیعی کدکنی، محمدرضا (1376). موسیقی شعر. تهران: آگاه؛

    شمیسا، سیروس (1362). سیر غزل در شعر فارسی. تهران: فردوس؛

    _________ (1375). سبک شناسی شعر. تهران: فردوس؛

    صالحی‌نیا، مریم و مهدوی، محمد جواد. «رسایل محتشم: ژانری ناشناخته». فصلنامه علمی-پژوهشی نقد ادبی، س 4، شماره 15، پاییز 1390، صص 209-187؛

    طبیب زاده، امید. «بررسی تطبیقی وزن‌های کمی و تکیه‌ای هجایی در فارسی و گیلکی». فصلنامه ادب پژوهی، شماره 11، بهار 1389، صص 30-8؛

    طوسی، خواجه نصیرالدین (1369). معیارالاشعار با تصحیح و اهتمام دکتر جلیل تجلیل. تهران: نشر جامی؛

    فضیلت، محمود (1384). آهنگ شعر فارسی. تهران: سمت؛

    فیاض منش، پرند. «نگاهی دیگر به موسیقی شعر و پیوند آن با موضوع، تخیل و احساسات شاعرانه». فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 4، بهار و تابستان 1384، صص 186-163؛

    کارگر، شهرام. «نگاهی ناقدانه به پیشاهنگان مکتب وقوع در تاریخ شعر فارسی». کتاب ماه ادبیات، ش 51. پیاپی 165، تیر 1390، صص 47-42؛

    کاشانی، محتشم (1376). دیوان به کوشش مهرعلی گرگانی و با مقدمه‌ی دکتر سید حسن سادات ناصری. تهران: سنائی؛

    کمالی، مهدی و کهدوی، محمد کاظم و الهام‌بخش، سید محمود. «بررسی آماری اوزان غزل‌های بیدل دهلوی و مقایسه‌ی آن با وزن غزل فارسی و سبک هندی». فنون ادبی، دانشگاه اصفهان، سال اول، شماره 1، پاییز و زمستان 1388، صص 126-107؛

    کیانوش، محمود (1352). شعر کودک در ایران. تهران: آگاه؛

    کی‌منش، عباس. «تحلیل اوزان عروضی دیوان منوچهری دامغانی و تعیین بحور آن و همخوانی اوزان با موضوعات». مجله‌ی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، پاییز 1379. صص 356- 335؛

    گلچین معانی، احمد (1374). مکتب وقوع در شعر فارسی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی؛

    ماهیار، عباس (1385). عروض شیوه‌ای نو برای آموزش عروض و قافیه. تهران: قطره؛

    مسگرنژاد، جلیل (1370). مختصری در شناخت علم عروض و قافیه. تهران: انتشارات علامه طباطبائی؛

    ناتل خانلری، پرویز (1373). وزن شعر فارسی. تهران: توس؛

    وحشی بافقی، کمال‌الدین (1366). دیوان به تصحیح حسین نخعی. تهران: امیرکبیر؛

    وحشی بافقی، کمال‌الدین (1390). کلیات دیوان به تصحیح مسعود و حمید هاشمی. تهران: فرهنگ و قلم؛

    وحیدیان کامیار، تقی (1367). وزن و قافیه شعر فارسی. تهران: نشر دانشگاهی؛

    «ویژگی‌های شگفت‌انگیز اوزان شعر فارسی». فصلنامه تخصصی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ش 1 و 2، بهار و تابستان 1383، صص 34-19؛


موضوع پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), نمونه پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), جستجوی پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), فایل Word پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), دانلود پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), فایل PDF پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), مقاله در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), پروژه در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), پروژه درباره پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی), رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل اوزان عروضی مکتب وقوع (فغانی شیرازی، هلالی جغتائی، محتشم کاشانی، وحشی بافقی)

پایان نامه : جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی چکیده در پایان نامه ی پیش رو ،عشق و وابسته های آن در دیوان صائب تبریزی شاعر نام آور سبک هندی ، مورد بررسی قرار گرفته است . بدین سبب ابتدا ابیاتی که واژه ی عشق به طور مستقیم در آن موجود بوده است ، از دیوان شاعر استخراج شد .سپس مفاهیم عشق که در برخی ابیات یافت شد، جمع آوری گردید .سپس بعد از طبقه بندی به استنباط آنها ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسي    مقدمه: اجراي عدالت کيفري موضوعي است که از ابتداي خلقت ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است و در طول تاريخ حقوق کيفري با

چکیده موسیقی، عنصر برجسته ی زبان شعری و عامل اصلی تمایز شعر از زبان روزمره و گفتار عادی بوده، همچنین رابطه ی عاطفی میان خالق اثر و مخاطب و خواننده ایجاد می کند. در واقع شاعر با سرودن شعر مخاطب را در فضای عاطفی قرار می دهد و بدین وسیله حالات مختلف روحی و عاطفی را بر می‌‌انگیزاند. خیال، عاطفه، اندیشه، شکل و موسیقی، عناصر پنج گانه ی تشکیل دهنده ی شعر به شمار می روند. موسیقی در شعر، ...

پایان­نامه­­ برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیّات مقاومت و پایداری چکیده علیرضا قزوه شاعر و نویسنده­ی ایرانی متولد 1342 از جمله شاعران مقاومت و دفاع مقدس است. وی آثار زیادی در حوزه­ی مقاومت و دفاع مقدس دارد و در بیشتر آنها اعم از شعر و داستان، سفرنامه و ... بن­مایه­هایی از دفاع مقدس و اعتراض و مذهب و نهضت عاشورایی و مقاومت­، آشکارا به چشم ...

چکیده این پژوهش به بازخوانی نظرات نیما درباره ی زبان شعر جدید و نسبت آن ها با نمایش می پردازد و در ادامه آثار عملی نیما را با این ویژگی ها تحلیل و بررسی می کند. پس از بیان کلیات در فصل اول، در فصل دوم برای تبیین زمینه های وقوع شعر نو، تاریخچه ای کوتاه از آغاز شکل گیری شعر فارسی و روند ادامه ی حیات آن تا دوره ی نیما بیان می شود. سپس با شرح زندگی و آثار نیما یوشیج و روند فعالیت او ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد«M.A» چکیده منوچهرآتشی ازنسل شاعران پس ازنیماست،زمان نیما را درک کرده است وازادبیّات گذشتۀ فارسی کوله باری ازتجربه با خوددارد،بااین وجودنویسندگانونقّادان درمورد اوحقّ مطلب راادانکردهاند.اشعاراودرجبهۀ اجتماع نفوذ چندانی نداردامّااین مسأله هرگزمنکر زیبایی وجذّابیت شعراونیست،بلکه به تأکیدمی توان گفتآتشی شاعری صاحب سبک است.لذابرای بنده ...

درجه کارشناسي ارشد در رشته: زبانشناسي همگاني ارديبهشت 88   پژوهش حاضر با عنوان "بررسي فراهنجاري هاي زباني شعر شاملو" کوششي است جهت شناساندن سبک فردي شعر شاملو به لحاظ معيار

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده صور خیال در شعر نو در آثار نیما یوشیج، سهراب سپهری، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو سحر سعید شعر و ادب پارسی از دیرباز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور خیال از تشبیه و استعاره و مجاز و کنایه بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر با خود آشنا و مأنوس ساخته است. در همۀ سبکهای شعر کهن بسامد ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده: این پایان نامه پژوهشی در مورد « بررسی و تحلیل موسیقی شعر در غزلیات خواجوی کرمانی» است که برای دستیابی به این هدف موسیقی شعر خواجو وچگونگی استفاده از ظرفیت ها و آفرینش های هنری و امکانات ادبی به کار رفته در غزلیات وی مورد بررسی قرارگرفته است. خواجو دارای934 غزل است که با استفاده از روش سیستماتیک تعداد 100 ...

پایان نامه ، جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) در رشته زبان و ادبیات فارسی چکیده شعر و ادب پارسی از دیر باز با صور خیال در آمیخته و آشنا بوده است. صور بلاغی شامل تشبیه ، استعاره، مجاز و کنایه است و بیش از هزار سال است که شاعران فارسی زبان را در شعر، با خود ، آشنا و مأنوس ساخته است. در همه‌ی سبک‌های شعر کهن و معاصر، بسامد بالای کاربرد صور خیال را می‌توان مشاهده نمود. در سبک ...

ثبت سفارش