پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی

word 303 KB 31601 59
1392 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی

    گرایش فیزیولوژی ورزشی

    چکیده

    هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثر سه نوع موسیقی (زورخا نه ای، ملایم، تند) بر نتایج آزمون های آمادگی جسمانی بود. 16دانش آموز دوره شبانه سالم به صورت داوطلبانه ، با میانگین سن (38/2±6/22 سال) ، قد (27/5±72/175 سانتی متر) ، وزن (8/0±13/77 کیلوگرم) به صورت تصادفی در اجرای آزمونها شرکت کردند. کلیه آزمودنی هابه طور تصادفی درچهار موقعیت : بدون موسیقی، موسیقی با ریتم تند ، موسیقی با ریتم ملایم و موسیقی زورخانه ای قرار گرفتند، آزمون  بروس برای اندازه گیریmax  VO2،آزمون هند گریپ برای اندازه گیری قدرت عضلانی  و درازو نشست اصلاح شده برای اندازه گیری استقامت عضلانی استفاده شد . تفاوت معنی داری در اثر بخشی سه نوع موسیقی بر استقامت و قدرت مشاهده شد (05/0P<). آزمون تعقیبی شفه نشان دادکه موسیقی تند در مقایسه با بدون موسیقی باعث اثر بخشی بیشتری در افزایش قدرت عضلانی می شود و موسیقی تند و زورخانه ای در مقایسه با بدون موسیقی باعث اثر بخشی بیشتری در افزایش استقامت عضلانی می شود (05/0P<). با وجود اینکه موسیقی موجب افزایشVo2max  شد  ولی نتایج معنی دار نبود(05/0P<). بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که موسیقی تند در مقایسه با بدون موسیقی باعث افزایش قدرت واستقامت عضلانی وموسیقی زور خانه ای در مقایسه با بدون موسیقی باعث افزایش استقامت عضلانی می شود . Therefore it proposed that listening to music during exercise will block unpleasant feedback from either central or peripheral factors to the central nervous system, allowing the runner to relax, perceive rate of exertion to be lower, and block out the undesirable effects of activity.

    واژه های کلیدی: موسیقی(تند ، کند، زورخانه ای) ،max VO2، قدرت عضلانی،استقامت عضلانی

     

    1-مقدمه:

    سال هاست که پرورش قهرمانان و ایجاد شگفتی در رشته های مختلف ورزشی از اهداف مربیان  و دست اندرکاران  بوده و آنان به دنبال راه هایی برای به حد اکثر رساندن عملکرد ورزشکاران هستند . برای رسیدن به این هدف ، کمک گرفتن از علم و تحقیق  و پژوهش الزامی به نظر میرسد .  در بسیاری از فعالیتهای ورزشی فرد شرکت کننده به دلیل عدم وجود انگیزه ، به حد نهایی عملکرد خود نمی رسد؛ در صورتی که می توان با ایجاد انگیزه در شرکت کننده ، او را به حد نهایی فعالیت خود رساند . برای اینکه ورزشکار فشارهای ناشی از تمرین را تحمل کند راه حل های متفاوتی ارائه شده است، یکی از این راه حل ها استفاده از موسیقی جهت افزایش انگیزه ی فرد برای دسترسی به حد نهایی فعالیت وی می باشد.

     وقتی انسان به انجام یک فعالیت حرکتی مبادرت می ورزد، در واقع تمامی حیطه های شناختی، جسمانی و روانی را هماهنگ با هم به کار می برد. از این رو برای شناخت و استفاده موثر از تمامی اجزا یک حرکت، فرد می بایست از نظر  فیزیولوژیکی، روانشناختی و عصبی- عضلانی آمادگی اجرای آن حرکت را داشته باشد (1).

    از قرن ها پیش بشر به نقش انگیزشی موسیقی در اجرای حرکات پی برده بود و اخیرا تحقیقات زیادی در مورد چگونگی اجرای حرکات ورزشی همراه با موسیقی انجام گرفته است. به همین دلیل است  که امروزه بسیاری از ورزشکاران رشته های دو و میدانی، اسکی روی یخ، دوچرخه سواری وغیره را همراه با هدفونهایی در گوش دیده ایم، که توجه خود را بر مسابقات پیش روی متمرکز کرده اند، که از یکی از دلایل آن تاثیرانگیزشی موسیقی بر ورزشکار است (2).

    انواع موسیقی در سبک، ریتم، شدت و نوا با یکدیگر تفاوت دارند و باید در انتخاب نوع موسیقی برای هر متغیر تمرینی دقت شود (3،4). موسیقی تند و ملایم ابزارهایی هستند که امروزه استفاده از آن رو به افزایش است. افراد زیادی بیان می کنند که در هنگام ورزش با موسیقی تند تلاش بیشتری انجام می دهند و دلیلش این است که ورزشکار سعی می کند خود را با ریتم موسیقی هماهنگ کند و فعالیتش را بیشتر کند، ممکن است که ورزشکار با فراموش کردن درد و فشار، مدت زمان بیشتری را به تمرین بپردازد. با توجه به استفاده روزافزون ورزشکاران از موسیقی تند و ملایم در انجام فعالیت های ورزشی،محققان تحقیقات گسترده ای را درباره اثربخشی موسیقی تند وملایم ، در شرایط مختلف بر عوامل روانی و فیزیولوژیکی انجام داده اند. بیشتر نظریات مربوط به اثرات متفاوت موسیقی تند با شرایط بدون موسیقی بر عملکرد فیزیولوژیکی بدن است   (6،5،3) . در کشورما ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد . ورزش زورخانه ای همراه با موسیقی در قالب اشعار و داستانهایی به صورت آهنگین و به همراه  ضرب زورخانه  _  مهمترین ساز این نوع موسیقی _ برای تهییج ورزشکاران در هنگام ورزش از سوی  مرشد خوانده می شود . برای هر یک از اجزاء ورزش زورخانه‌ای ، قطعات موسیقی ( سازی و آوازی ) وجود دارد که مرشد آن را اجراء می کند . امروزه موسیقی زورخانه شامل آواز به همراهی ضرب زورخانه است و غالباً هر دو را مرشد اجراء می‌کند(7) . مقایسه اثربخشی انواع موسیقی بر بهبود عملکرد انسان در شرایط مختلف مانند محیط کاردر کارخانه ، میدان های ورزشی و در سایر موقعیت ها از دغدغه های پژوهشگران در عرصه های متفاوت بوده است و هدف از این پژوهش مقایسه اثرات سه نوع موسیقی(تند،ملایم وزورخانه ای ) با شرایط بدون موسیقی روی  نتایج آزمونهای آمادگی جسمانی است و اینکه  کدام یک تاثیر بیشتری دارند .

     

    1-2- شرح و بیان مساله

    اصوات و تاثیر آن برموجودات، مسئله ای است که از ادوارگذشته مورد توجه بوده است ، همان طور که به طبیعت می رویم چشمان خود را می بندیم و با شنیدن صداهای لطیف وگوش نواز، آرامش میگیریم در بعضی مواقع صداهای  بسیار بلند ما را به واکنش می اندازد و باعث ترسمان  می شود. 

    پخش موسیقی ملایم و انجام حرکات موزون باعث کاهش اضطراب، درد و استرس می شود واحتمالا موسیقی میتواند تا حدودی جایگزین داروهای ضد درد و مسکن شود، موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد و عملکرد فرد را بهتر کند ودر درمان دردهای عصبی به کمک متخصصین اعصاب بیاید، گوش دادن به موسیقی یک پدیده پیچیده ی مربوط به روح وروان است و باعث تغییرات قلبی و تغییرات رفتاری می شود (9،8). در مورد تاثیر موسیقی برپارامترهای مختلف ورزشی مخصوصا بر سطوح انگیختگی، تحقیقاتی در شرایط مختلف انجام شده است، نتیجه برخی تحقیقات نشان می دهد که موسیقی ممکن  است اثرات متفاوتی را از خود بر جای بگذارد، مزیت آرام بخشی داشته باشد ، توجه به کار را منحرف کند ، حالت روانی را تحت تاثیر قرار دهد و یا اعتماد و عزت نفس را در اجرای حرکات افزایش دهد، با نقش انگیزشی موسیقی ممکن است آزمودنیها بیشتر از تمرینات لذت برده و علاقه افراد به موسیقی باعث اجرای تمرینات شدید تر و اعمال بیشتر نیرو شود (10 ). کاراجئورگیس[1](1996) در تحقیق خود با سنجش میزان درک فشار و سطح واماندگی همراه با موسیقی به این نتیجه دست یافت که می توان از موسیقی به عنوان محرک و یا آرام بخش، جهت آرام کردن ورزشکاران با اضطراب بالا استفاده کرد (5). در تحقیقی که نیک منش و همکاران(1374) با موضوع تاثیر موسیقی بر میزان درک فشار و خلق و خو انجام دادند، نتایج نشان داد که موسیقی بر میزان درک فشار بی تاثیر میباشد ولی بر خلق و خو، وابسته به بار تمرین (متوسط و سنگین) اثرگذار می باشد ( 11 ). طی سالهای گذشته محققان تاثیر موسیقی بر عملکرد ورزشی افراد را مورد بررسی قرارداده و نتایج متفاوتی را مشاهده کردنده اند دلیل تفاوت  در نتایج به علت طرح تحقیقات متفاوت به کار گرفته شده است. Some researchers have studied the role music might play in enabling exercisers to increase their workloads or their times to exhaustion. بسیاری از مطالعات، تاثیر موسیقی بر عملکرد هوازی را سنجیده اند و اطلاعات ضد و نقیضی در مورد تاثیر موسیقی بر عملکرد هوازی به دست آمده است.Aerobic performance is assessed by measuring specific parameters of, such as maximal oxygen consumption (VO2 max), heart rate (HR), rate of perceived exertion (RPE), and blood lactate (mmol/ L), power output (W). در پژوهش های انجام شده عملکرد هوازی با اندازه گیری پارامترهای خاص، مانند حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max)، ضربان قلب  (HR)، میزان درک فشار ((RPE ارزیابی شده است (14،13،12). There is conflicting data regarding the effects of music on aerobic performance. On one hand, studies have suggested that music does increase aerobic exercise performance by influencing certain parameters, such as rate of perceived exertion and time to exhaustion. از یک طرف، مطالعات نشان داده اند که موسیقی باعث افزایش عملکرد هوازی و تاثیر  بر پارامترهای خاص مانند میزان اعمال ادراک شده ، ضربان قلب، حداکثر اکسیژن مصرفی ولاکتات خون می شود (6،15،16). However there are studies that rebuke this notion, stating that music had no effect on aerobic performance. با این وجود مطالعاتی که این مطلب را نقض می کند، بیان می کنند که موسیقی هیچ تاثیری بر عملکرد هوازی ندارد(48). در تحقیقی که بی کن[2](2008) انجام داد تاثیر موسیقی را بر حداکثر اکسیژن مصرفی مورد بررسی قرار داد، نتایج نشان دادکه موسیقی تند تاثیر معنی داری بر نتایج VO2max در مقایسه با موسیقی ملایم دارد ( 17). در تحقیقی که بیرن بوم[3]وهمکاران (2009) انجام دادند و تاثیر موسیقی را بر حداکثر اکسیژن مصرفی مورد بررسی قرار دادند نتایج نشان داد که موسیقی تند تاثیر معنی داری بر نتایج VO2max در مقایسه با شرایط بدون موسیقی دارد (15). تیو[4]و همکاران (2010) تأثیر موسیقی بر پاسخ های قلبی-تنفسی را بررسی و گزارش کردند که گوش دادن به موسیقی هنگام فعالیت ورزشی موجب کاهش معنی دار شاخص درک فشار و افزایش معنی دار اکسیژن مصرفی و تهویه­ی دقیقه ای ­شد (18).اسزمدرا وباچراچ[5](1998) تفاوتی معنی داری در اکسیژن مصرفی در شرایط بدون موسیقی با موسیقی تند مشاهده نکرد ند (  19 ). همچنین در تحقیقی ،  کوپلند و فرانکس(1991) با تکلیف راه رفتن و جاگینگ روی نوارگردان انجام دادند نتایج نشان داد که آزمودنیها هنگام شنیدن موسیقی تند در مقایسه با موسیقی ملایم ، دیرتر به حد واماندگی و خستگی میرسند و ضربان قلب نیز در موسیقی آرام نسبت به موسیقی تند به طور معنی داری کمتر بود (20). همچنین نتایج تحقیق کیمبرلی [6]و همکاران (1995) با بررسی تاثیر موسیقی بر پارامترهای فیزیولوژیکی در تمرین بر روی تردمیل در دوندگان تمرین کرده نشان داد که میزان تعداد تنفس در دقیقه  در موسیقی تند نسبت به موسیقی آرام و بدون موسیقی بیشتر می باشد و در طول تمرین شدید با موسیقی تند سطح کورتیزول نسبت به شرایط موسیقی آرام و بدون موسیقی افزایش می یابد (21). بیشتر مطالعات به تاثیر موسیقی بر عملکرد هوازی پرداخته اند و کمتر به تاثیرموسیقی بر استقامت و قدرت عضلانی پر داخته شده است. در رابطه با تاثیر موسیقی بر قدرت و استقامت عضلانی  نتایج متناقضی  مشاهده شد در تحقیقی که پیرس [7](1981) انجام دادند تفاوت معنی داری در قدرت عضلانی بین شرایط موسیقی وبدون موسیقی مشاهده نکردند (22). کاراجئورگیس (1996)در تحقیقی دیگر معتقد است موسیقی به عنوان یک عامل انرژی زا باعث افزایش قدرت عضلانی می شود ( 23).استفا نی[8](2005) نشان داد که موسیقی باعث افزایش قدرت عضلانی می شود(24)The reason for this disparity among data is the construction of the tests themselves. . در تحقیقی که فیشر[9] و همکاران انجام دادند تاثیر انواع موسیقی بر استقامت عضلانی و قدرت عضلانی را مورد بررسی قراردادند ، نتایج نشان داد که تفاوت معنی دار درتاثیر انواع موسیقی براستقامت عضلانی و قدرت عضلانی وجود ندارد (25). دلیل این اختلاف در میان داده ها ممکن است مربوط به نوع آزمون باشد وThere are several factors that need to be taken into account when exploring the effects of music on exercise.عوامل متعددی همچون شدت ورزش و نوع موسیقی وجود دارند که در هنگام بررسی اثرات موسیقی بر ورزش باید مد نظر گرفته شوند. Most of the studies that have explored the effects of music on performance was aerobic performance. بیشتر تحقیقات، تاثیر موسیقی را سنجیده وکمتر به مقایسه انواع موسیقی پرداخته اند. در مورد تاثیر موسیقی زورخانه ای بر قدرت و استقامت عضلانی ورزشکاران و مقایسه آن با انواع دیگر موسیقی براساس اطلاعات تحقیق، تا کنون تحقیقی صورت نگرفته است. لذا هدف از پژوهش ، مقایسه اثر سه نوع موسیقی    (زورخا نه ای، ملایم، تند) بر نتایج  برخی آزمون های آمادگی جسمانی است.     

     

    Abstract

     

    The aim of the present study was to compare the effects of three types of music (zorkhanee , slow and fast) on the results of the some fitness tests. In this study   16 steudent young  healthy  volunteers, mean age (22/6±2/38 years), height (175/72±5/29 cm), weight (77/13±o/8 kg ) were randomly participated in the tests administration. All subjects were randomly divided into four situations: without music, rhythmical fast music,  rhythmical  slow music and zorkhanee music ; using the Bruce test to measure vo2max, test  Hand Grip for measuring muscle strength and  modified sit-ups to measure muscule endurance were use . A Significant difference in the Influence of  music  on the endurance and strength was observed (p<0/05). Scheffe test showed that fast music compared with no music was more effective in increasing muscle strength and fast music and zorkhanee music compared to no music had effect on increasing muscle endurance (p<0/05). Hower music could increasing vo2max, the results were not significant (p<0/05). The  that fast music compared to no music to increase muscular strength and zorkhanee music compared to no music to increase muscular endurance

    Key words: Music (fast ,slow, zorkhanee), Vo2max, Muscle strength, Muscle endurance

          

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات  تحقیق:

    1-1- مقدمه ................................................................................................................1

    1-2- شرح و بیان مساله ................................................................................................3

    1-3- اهمیت وارزش تحقیق ............................................................................................5

    1-4- اهداف تحقیق ......................................................................................................6

    1-4-1- هدف کلی ........................................................................................................6

    1-4-3- فرضیه ها .......................................................................................................6

    1-4-2- اهداف جزیی ....................................................................................................6

    1-5- پیش فرضها ........................................................................................................6

    1-6- محدودیتها ...........................................................................................................7 

    1-6-1- محدودیت های محقق خواسته ...............................................................................7      

    1-6-1- محدودیتهای خارج از کنترل ................................................................................7

    1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها ...........................................................................8

    1-7-1- تعاریف مفهومی ...............................................................................................8

    1-7-2- تعاریف عملیاتی ................................................................................................9

    1-8- قلمرو تحقیق ........................................................................................................9

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1- مقدمه ..............................................................................................................10

    2-2- بخش اول :مبانی نظری پژوهش .............................................................................10

    2-2-1- آمادگی جسمانی ..............................................................................................11

    2-2-2- اجزای آمادگی جسمانی .....................................................................................11

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    2-2-3- حداکثر اکسیژن مصرفی(vo2max) .......................................................................14

    2-2-4- عوامل اثر گذار بر روی vo2max ........................................................................15

    2-2-5- آزمون بروس .................................................................................................16

    2-2-6- نوار گردان یا تردمیل .......................................................................................18   

    2-2-7- استقامت عضلانی ...........................................................................................19 

    2-2-8- قدرت عضلانی ..............................................................................................20

    2-2-9- موسیقی ........................................................................................................22   

    2-2-10- موسیقی تند و ملایم ........................................................................................23

    2-2-11- موسیقی زورخانه ای .....................................................................................25 

     2-3- بخش دوم:بیشینه تحقیق .......................................................................................27

    2-3-1- موسیقی درمانی ..............................................................................................27

    2-3-2- موسیقی وانگیزش ...........................................................................................27  

    2-3-3- موسیقی و توان بی هوازی ................................................................................28

    2-3-4- تاثیر موسیقی برفعالیتهای هوازی ........................................................................28

    2-3-5- تاثیر موسیقی بر قدرت و استقامت عضلانی ...........................................................32

    فصل سوم: روش شناسی

    3-1- مقدمه ..............................................................................................................36  

    3-2- طرح تحقیق ......................................................................................................36  

    3-3- جامعه ونمونه آماری ...........................................................................................37

    3-4- متغییرهای تحقیق ...............................................................................................37

    3-4-1- متغیرهای مستقل ...........................................................................................37

     

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    3-4-2- متغییر وابسته .................................................................................................37

    3-5- آزمودنی ها و پرتکل تمرینی .................................................................................37

    3-6- موسیقی ...........................................................................................................38

    3-7- شیوه جمع آوری داد ه ها ......................................................................................38

    3-7-1- حداکثر اکسیژن مصرفی ...................................................................................39

    3-7-2- قدرت عضلانی ..............................................................................................39

    3-7-3- استقامت عضلانی ...........................................................................................39

    3-8- تجزیه و تحلیل اماری ..........................................................................................39

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل  یافته های تحقیق

    4-1- مقدمه ..............................................................................................................40

    4-2- توصیف داده ها .................................................................................................40

    4-3- آزمون فرضیه ها ...............................................................................................42

    4-3-1- آزمون فرضیه اول ..........................................................................................42

    4-3-2- آزمون فرضیه دوم ...............................................................................................43

    4-3-3- آزمون فرضیه سوم ..............................................................................................44

    فصل پنجم: خلاصه،بحث،نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه ..............................................................................................................46

    5-2- خلاصه تحقیق ...................................................................................................47

    5-3- نتایج تحقیق .............................................................................. ........................49

    5-4- بحث و نتیجه گیری .............................................................................................49

    5-5- نتیجه گیری .......................................................................................................54

    5-6- پیشنهادات پژوهشی .............................................................................................54

    6-6- پیشنهادات کاربردی ............................................................................................54

     

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    پیوست1 ..................................................................................................................55

    پیوست2 ..................................................................................................................57

    پیوست3 ..................................................................................................................59

    منابع .......................................................................................................................60 

     

    منبع:

     

    1-De Bourdeaudhuij, I., Crombez, G., Deforche, B., Vinaimont, F., Debode, P., & Bouckaert, J. (2002). Effects of distraction on treadmill running time in severely obese children and adolescents. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders: Journal of the International Association for the Study Of Obesity, 26(8), 1023-1029

    2- رحمن نژاد.ح.)1384 ) ؛ تاثیر موسیقی در ورزش و تمرینات ورزشی ،  ماهنامه مقام موسیقایی، سال هشتم، شماره 23،   ص 23

    3- Nethery VM.( 2002). Competition between internal and external sources of information exercise: influence on RPE and the impact of the exercise load. J Sports Med Phys Fitness. 42(2):172-8

    4- Yamashita, S., Iwai, K., Akimoto, T., Sugawara, J., & Kono I. (2006). Effect of music during exercise on RPE, heart rate and the autonomic nervous system. Journal of Sports Medical Physical Fitness, 46, 425-430.

    5- Karageorghis, Drew &Terry,(1996). Effects of pretest stimulative and sedative music on grip strength.: 83(3 Pt 2):1347-52

     

    6- Schwartz SE, Fernhall B, Plowman SA. (1990). Effects of music on exercise performace. J Cardiovasc Pharmacol; 10:31 2-6.

    7. حاجی رسولی .( 1390). بررسی تأثیر موسیقی زور خانه ای بر میزان عملکرد باستانی کاران در حرکت میل گرفتن؛ دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر

    8-. Am J Crit Care. (1999) . Effects of relaxing music on cardiac autonomic balance and anxiety after acute myocardial infarction  ;8(4):220-30

    9-L Bernardi, C Porta, and P Sleight,Cardiovascular, cerebrovascular, and respiratory changes induced by different types of music in musicians and non‐musicians: the importance of silence. 2006 April; 92(4): 445–452. Published online 2005 September 30 .2005

    10-Anshel, M,H. &Marisi, D.(1979). Effectes of music and rhythm on physical performance. Research Quarterly, 49, 109-112.

    11-نیک منش- ر. ( 1374) تأثیر محرومیت حسی و موسیقی بر میزان درک فشار و خلق وخو هنگام تمرین . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.; 71-68

    12-بومپا ، ت. (1387).نظریه و روش شناسی تمرین.ترجمه کردی ،محمدرضا؛فرامرزی،محمد؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها( اتتشارات سمت)،چاپ اول.

    13.رابرگ،رابرت ا؛و رابرتس، اسکات وپ ا؛(1387)فیزیولوژی ورزشی،ترجمه عباس علی گایینی و ولی ا...دبیدی روشن، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها( اتتشارات سمت ) ،چاپ سوم

    14.رجبی،ح؛ گایینی .ع . (1382).امادگی جسمانی ؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها (اتتشارات سمت،)چاپ اول

    15-Birnbaum L, Huschle B, and Boone T. (2009) .Cardiovascular responses to music tempo during steady-state exercise.; 12(1):50-56

    16-Chtourou H, Chaouachi A, Hammouda O, Chamari K, Souissi N.( 2012) listening to music affects diurnal variation in muscle power outputint j sports med. jan;33(1):43-7.

    17-Bacon, C., Myers, T., & Karageorghis, C. I. (2008). Effect of movement-music synchrony and tempo on exercise oxygen consumption. Manuscript submitted for publication

    18-Tiev M, Ann M, Swank R, Robert J, Barbara W.(2010) Effect of music and dialogue on perception of exertion, enjoyment, and metabolic responses during exercise. International J of Fitness. No. 2, pp: 45-5.

    19-Szmedra, L. and Bacharach, D.W. (1998). Effect of music on perceived exertion, plasma lactate, norepinephrine and cardiovascular hemodynamics during treadmill running. International Journal of Sports Medicine, 19(1), 32-37.

    20-Copleand, B.L. &  Franks B.D. (1991). Effects of types and intensities of back ground music on tread mill endurance. Journal Of Music And Imagery Of Physical Fitness.31; 100-103.

    21-Kimberly, A. Brownly, A. Robert, G. Mcmurray And Anthony C. Hackney.(1995).Effects of music on physiological and affective responses to graded treadmill exercise in trained and untrained runners. International Journal of Psychophysiology. Volume 19,issue 3, 193-201.

    22-Pearce, K. A. (1981). Effects of different types of music on physical strength. Perceptual and Motor Skills, 53, 351-352.

    23- Karageorghis, C.I., & Terry, P.C. (1997). The psychophysical effects of music in sport and exercise: A review. Journal of Sport Behavior, 20, 54–68.

    24-Stephanie C; Jacqueline S. (2005). The Effects of Music on Muscle Strength .california state science fair

    25- Fisher J And Cowley  J,(2009). music effect on muscular endurance and strength Department of Physical Education and Recreation, utah valley university, orem, ut 84057

    26-Salimpoor, V; Benovoy, M; Larcher, K; Dagher, A; Zatorre, R. (2011). Anatomically distinct dopamine release during anticipation and experience of peak emotion to music. 14 (2): 257–62.

    27- منصوری ، پ . (1370). تئو ری بنیادی  موسیقی ؛ نشر کارنامه تهران؛ چاپ اول

    28. انصافپور، غ ،(1353)؛ تاریخ و فرهنگ زورخانه و گروه های اجتماعی زورخانه ای ؛انتشارات:  مردم شناسی ایران – وزارت فرهنگ و هنر

    29. مجتهدی ، ح .(1389). علم تمرین ،انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ اول

    30- آدامز ، ژ. (1390).راهنمای ازمایشگاه فیزیولوژی؛ترجمه: رحمانی نیا، رجبی، گایینی، مجتهدی، انتشارات حتمی

    31-همتی نژاد م ؛رحمانی  ف .(1381)؛سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی؛انتشارات پیام نور

    32- ویلمور ج - کاستیل د. (1365). فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی ؛ترجمه: ضیاء معینی-فرهاد رحمانی نیا-حمید رجبی-علی نژاد-اسلامی؛ انتشارات مبتکران

    33-دی.مک آردل و؛ آی کچ ف؛ا ل کچ و،(1385). فیزیولوژی ورزش،ترجمه خالدان ،اصغر انتشارات سمت

    34- باقر زاده ف ؛ شیخ م؛ (1380)سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی؛ انتشارات علم وحرکت چاپ سوم

    35- مجتهدی ،ح. (1389)ازمونهای امادگی جسمانی و مهارتهای ورزشی،انتشارات دانشگاه اصفهان،چاپ اول

    36- کاشف، م، (1380). آزمایشگاه تربیت بدنی  انتشارات شرکت خدمات ورزشی

    37-.قراخانلو،ر ؛ و رجبی ،ح. (1382).مفاهیم اساسی در علم تمرین و امادگی جسمانی،انتشارات کمیته المپیک

    38-Colles, Henry Cope (1978). The Growth of Music : A Study in Musical History, 4th ed., London ; New York : Oxford University Press. isbn 0-19-316116-8 (1913 edition online at google books)

    39-Harwood, D. (1976). Universals in Music: A Perspective from Cognitive Psychology. Ethnomusicology 20 (3): 521–33. doi:10.2307/851047.

    40-Small, C. (1977). Music, Society, Education. John Calder Publishers, London. ISBN 0-7145-3614-8

    41-Boretz, B .(1995). Meta-Variations: studies in the foundations of musical thought…. Open Space.

    42- پرتو بیضائی کاشانی ح .(1337)، تاریخ ورزش باستانی ایران ، تهران

    43-Gohn R. Hinnels, The Iranian Background of Mithraic Iconography. Acta Iranica premiere serie, Commemoration Cyrus, pp. 242-250.

    44-Macone, D., Baldari, C., Zelli, A., Guidetti, L.(2006). Music and physical activity in psychological well-being. Perceptual and Motor Skills, 103, 285-95 13

    45-North, A.C., & Hargreaves, D.J. 2000. Musical preferences during and after relaxation and exercise. American Journal of Psychology, 113 (1), 43–67

    46-Boutcher, S. & Trenske, M. (1990). The effects of sensory deprivation and music on perceived exertion and affect during exercise. Journal of Sports Exercise Psychology, 12, 167-176.

    47-Rejeski, W.J. (1985). Perceived exertion: An active or passive process? Journal of Sport Psychology, 75, 371–378.

    48- Staum, M. J. (1983). Music and rhythmic stimuli in the rehabilitation of gait disorders. Journal of Music Therapy, 20, 69-87.

    49-Szabo, A., Small A., and Leigh, M. (1999). The effects of slow- and fast-rhythm classical music on progressive cycling to voluntary physical exhaustion. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 39(3), 220-225.

    50-Copeland, B.L. and Franks, B.D. (1991). Effects of types and intensities of background music on treadmill endurance. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 31 (1), 100-103.

    51-Atkinson, G.,Wilson, D., & Eubank, M.( 2004). Effects of music on work-rate distribution during a cycling time trial. International Journal of Sports Medicine, 25 (8), 611–15.
    52-Brownley, K. A., McMurray, R .G., and Hackney, A. C. (1995). Effects of music on physiological and affective responses to graded treadmill exercise in trained and untrained runners. International Journal of Psychophysiology, 19, 193-201.

    53-Kravitz, L. (1994). The effects of music on exercise. IDEA Today, 12 (9), 56–61.

    54-Hagen, J. Foster, C. Rodríguez-Marroyo, J. De Koning, J. J. Mikat, R. P. Hendrix, C. R., & Porcari, J. P. (2013). The effect of music on 10-km cycle time-trial performance. international journal of sports physiology & performance, 8 (1), 104-106.

    55-Biagini Ms, Brown Le, Coburn Jw, Judelson Da, Statler Ta, Bottaro M, Tran Tt, Longo Na.(2012 .( Effects of self-selected music on strength, explosiveness, and mood. j strength cond res. 26(7):1934-8

    56-Crust, L. (2004). Carry-over effects of music in an isometric muscular endurance task. Perceptual Motor Skills, 98 985-991.

    57-Karageorghis, C. I. (1999). Music in sport and exercise: Theory and practice. The Sport Journal, 2(2).

    58-Karageorghis, C. I., Jones, L., & Stuart, D. P. (2008). Psychological effects of music tempi. International Journal of Sports Medicine, 29, 613-619.

    59- Matesic, B. & Comartie, F. (2002). Effects music has on lap pace, heart rate and perceived exertion rate during a 20-minute self-paced run.

    60-Elliott, D.J. (2007) ‘Socializing’ music educationAction, Criticism, and Theory for Music Education 6/4:60-95.

    61.اشمیت .ر.، (1994). (یادگیری حرکتی و اجرا ".ترجمه مهدی نمازی زاده و محمد کاظم واعظ موسوی- تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها (سمت( 1379

    62-Porcai, J. (2003). Effects of music tempo on spontaneous cycling performance ". Metting of the American Association of Cardiovascular and Pulmonary Rehabilitation,Kansas City.16-19.

    63-Lorch, C. A. Lorch V. Diefendorf A. Earl P. W.(1994). Effect of Stimulative and Sedative Music on Systolic Blood Pressure, Heart Rate, and Respiratory Rate in Premature Infants. Journal of Music Therapy, 31(2), 105-118.

    64-Maslar,P.M.(1986). The effects of music on the reduction of pain: A review of the literature. The Arts in psychology, 13,215-219.

    65-Sears, W. (1975). The effect of music on muscle tonus . In E. G.Gaston .(Ed), music therapy (pp. 199-205). Lawrence, KS: Allen Press

    66.پینل ،ج . (۱۳۸۷)، روانشناسی فیزیو لوژیک ،ترجمه: مهرداد فیروز بخت، نشر ویرایش،

    67.خداپناهی، م . (۱۳۸۰)، روانشناسی فیزیولوژیک ،نشر سمت،

    68.میلیگان ،ج . (۱۳۸۸)، قدرت موسیقی و آواز ترجمه : آذر عمرانی ،نشر ویرایش

    69.جنسن ،ا. (۱۳۸۶)، چگونگی تاثیر موسیقی بر مغز، ترجمه : آذر عمرانی ،نشر ویرایش 


موضوع پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, نمونه پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, جستجوی پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, فایل Word پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, دانلود پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, فایل PDF پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, پروژه درباره پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اثر سه نوع موسیقی ( زورخا نه ای، ملایم و تند) بر برخی نتایج آزمون های آمادگی جسمانی

پایان­نامه برای دریافت درجه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش مقدمه امروزه رقابت شدیدی بین ورزشکاران در کشورهای مختلف برای کسب عنوان‌های قهرمانی در بازی‌های المپیک، جهانی و قاره‌ای وجود دارد و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت بیشتر در این بخش واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. طی سالیان اخیر بررسی ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌ های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزش چکیده: ورزشکاران پیوسته در جستجوی راهکار‌‌‌های برای بهبود عملکرد ورزشی خود بوده‌اند. یکی از روشهایی که می‌تواند سبب توسعه عملکرد ورزشی شود و ورزشکاران را از لحاظ فیزیکی و روانی برای فعالیت ورزشی آماده ‌کند استفاده از مکمل‌‌های گیاهی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مکمل زعفران بر روی فاکتورهای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی وعلوم ورزشی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده نیمرخ آنتروپومتریکی، آمادگی‌جسمانی و قابلیت‌های مرتبط با آن، در ورزش قهرمانی نقش به سزایی داشته و شاخص‌های متعددی چون سن، قد و... می‌تواند در میزان این متغیرها تأثیر گذار باشند. در این تحقیق بر اساس پژوهشی توصیفی- میدانی و با استفاده از چک لیست اندازه‌گیری شاخص‌ها، سعی شده است ...

پایان­نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی ورزشی چکیده: عنوان: تاثیر چرخه قاعدگی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی در دانش آموزان دختر غیر ورزشکار دوره ی متوسطه زمینه و هدف: زنان در طی زندگی با شرایط ویژه­ای روبرو می­شوند از آن جمله آنها قاعدگی می­باشد. چرخه­ای که هر 28 روز تکرار می­شود و دارای سه مرحله لوتئال، فولیکولار و خونروی می­باشد. ممکن است برخی از ورزشکاران در ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده این تحقیق ، پژوهشی نیمه تجربی است که با هدف بررسی و مقایسه تأثیر تمرینات پلایومتریک و قدرتی با وزنه روی فاکتور های آمادگی جسمانی تیم ملی کبدی مردان ایران انجام شد. آزمودنی های این پژوهش شامل سی(30) نفر از کبدی کاران نخبه بزرگسال در گروه سنی 26-18 سال که بطور تصادفی انتخاب و به سه گروه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی آمادگی جسمانی پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مقایسه آن با نورمهای استاندارد جهانی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی بودند و تعداد آنها 87 نفر بود. نسبت میزان دور کمر به دور باسن(WHR)، شاخص توده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی آمادگی جسمانی پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مقایسه آن با نورمهای استاندارد جهانی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی بودند و تعداد آنها 87 نفر بود. نسبت میزان دور کمر به دور باسن(WHR)، شاخص توده ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شش هفته تمرین و سه هفته بی تمرینی بر ظرفیت هوازی و بی هوازی داوران فوتسال شهرستان ساری، انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه داوران فوتسال شهرستان ساری در سال 1393 به تعداد 30 نفر بود ...

ثبت سفارش