پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی

word 609 KB 31649 127
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش:

    بیومکانیک ورزشی

    چکیده:

    آسیب عاملی مخرب در موفقیت ورزشکار بحساب می­آید و شناسایی آسیب به پیشگیری و کاهش آن کمک می­کند. ورزش هندبال یک رشته­ی پرطرفدار بوده و همواره با پدیده آسیب همراه می­باشد. هدف این تحقیق، شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی بود. نمونه­های تحقیق را 103 نفر (53 پسر و 50 دختر) از هندبالیست­های جوان 17 تا 20 سال تشکیل دادند که بصورت تصادفی در دسترس از بین باشگاه­های ورزشی هندبال استان تهران انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از  پرسشنامه­ای شامل دو بخش، اطلاعات فردی (سن، قد، وزن و سابقه فعالیت) و استاندارد گزارش آسیب بر گرفته از طب ورزش استرالیا استفاده شد. برای وصف اطلاعات از آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و آمار استنباطی خی­دو تک نمونه­ای به منظور تعیین تفاوت معنادار بین نوع، علل و مکانیزم آسیب در پست­های مختلف استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین شیوع آسیب  در پسران و دختران در پست­های مختلف بازی آسیب­های عضلانی-تاندونی و مفصلی است درحالی­که آسیب­های استخوانی و پوستی در مراتب بعدی قرار گرفتند. آسیب پذیرترین قسمتِ اندام فوقانیِ پسران در آسیب­های عضلانی-تاندونی شانه، انگشتان و کف دست و بازو و در دختران شانه، باز  و آرنج بود. آسیب پذیرترین قسمتِ اندام تحتانیِ پسران و نیز دختران در آسیب­ های عضلانی-تاندونی، مچ پا و سپس زانو و کشگک بود. فشار مداوم بیش از حد، بیشترین علت تکرار شونده آسیب در پستهای مختلف و ضربه مستقیم و استفاده بیش از حد از یک عضو بیشترین مکانیزم­های آسیب زا در پسران و دختران شناخته شدند.

     

    فصل اول

    (کلیات تحقیق)

    1.1. مقدمه

    سلامتی رکن مهم در زندگی فرد است. اختراعات و بهره­مندی هر چه بیشتر از فناوری در زندگی روزمره جنبه­های منفی زیانبارتری را با خود به ارمغان آورده که بی تحرکی، راحت طلبی و شیوع بیماریهای قلبی – عروقی، اختلالات عصبی، چاقی، فشار خون، افسردگی و ... از آن جمله می­باشد. برای گریز از سستی و کم تحرکی، بهره مندی از ورزش در ابعاد مختلف مطرح گردیده است و نهضت همگانی شدن ورزش به سرعت رشد و درمان مشترک مشکل کم تحرکی تمام انسان­ها قرار گرفت و ورزش عامل اساسی در حفظ سلامتی نسبی رفت.

    در کنار تمام مزایا و محسناتی که برای ورزش و تربیت بدنی قابل تصور است، پدیده آسیب به دلیل پیچیدگی ساختار و طرز کار بافت­ها و اندام­های بدن، با آن همراه بوده است                          (ملک محمدی، 1389). امروزه آسیب به موضوعی نگران کننده برای ورزشکاران تبدیل شده است، چرا که آسیب اثرات مستقیم بر عملکرد ورزشکاران دارد و حتی ورزشکار آسیب دیده پس از درمان هم مستعد آسیب­های بعدی یا تکرار همان آسیب می­باشد که نگرانی از این موضوع منجر به کاهش انگیزه و رغبت برای ادامه فعالیت و رقابت­های ورزشی می­شود(حیدری، 1386). برای جلوگیری از بروز آسیب­ها و صدمات، شناسایی صحیح و به موقع آن بسیار حائز اهمیت  می­باشد. در تحقیق حاضر تلاش شد نوع، علل و مکانیزم آسیب­ها در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 ساله مورد شناسایی قرار بگیرد.

    2.1. بیان مسئله

    آسیب تهدید بالقوه­ای در ورزش قلمداد می­شود که متاسفانه گریزی از ان نیست. ما در دورانی زندگی می­کنیم که علاقه به ورزش در بین جوانان هیچگاه بدین حد نبوده است و به همان نسبت افزایش و علاقه، صدمات ورزشی هم افزایش یافته است(رمضانی، 1372).  با توجه به آمار موجود، از هر 100 ورزشکار، 80 نفر در مسابقات مختلف دچار آسیب می­شوند که نشانه­ای برای حضور ورزش به ویژه در سطح رقابتی است. از تبعات آسیب، کاهش کیفیت عملکرد ورزشکاران می­باشد که میتواند تاثیر منفی در روحیه ورزشکاران جوان بگذارد بطوریکه او را از ادامه ورزش منع  و از دستیابی به آرزوهای ورزشی دور ببیند(پور حیدر شیرازی، 1383). ورزشکاران جوان و با استعداد که به عنوان سرمایه­های ورزشی محسوب می­شوند، میتوانند در آینده­ای نه چندان دور در میادین بین المللی باعث افتخار و غرور ملی برای مملکت باشند. لذا هر گونه آسیبی که به دلیل ناآگاهی از اصول تمرین و حرکات حادث شود، می­تواند مسیر ورزشکار را عوض کرده و اورا از صحنه ورزش دور کند.

    هرچه مربی و ورزشکاران درباره انواع صدمات رایج در ورزش اختصاصی اش و اینکه این صدمات چگونه رخ می­دهد(ساز و کار آسیب) با اطلاع و آگاه باشد احتمالأ بیشتر قادر خواهد بود که اکثر صدمات را پیشگیری کند. همچنین براساس نظریه ون میچلسن و همکاران(2005)، تجزیه و تحلیل موشکافانه از علل شیوع آسیب­ها و فاکتور­های خطرناک برای سلامتی، اساس و پایه برنامه­های پیشگیری کننده است(برگرون و گرین، 1381).

    پزشکی ورزشی یکی از زیر شاخه­های علوم ورزشی بشمار می­رود که پیشرفت شگرفی داشته و کمک شایانی در حل مسئله آسیب کرده است. حوزه­های مرتبط به پزشکی ورزشی دربرگیرنده­ی مواردی چون آماده سازی، تمرینات مناسب، پیشگیری از صدمات، توانبخشی و بازگرداندن ورزشکار به صحنه فعالیت­های ورزشی می­باشد(دانشمندی و همکاران، 1383). هندبال یک رشته ورزشی پرتحرک و هیجان انگیز است. در این ورزش از مهارت­های ورزشی معمولی مانند دویدن، پریدن و پرتاب کردن و گرفتن توپ استفاده می­شود در این ورزش سرعت و چابکی و هماهنگی عصبی و عضلانی عاملی کلیدی در برتر بودن است وتماس فیزیکی زیاد ایجاد می­شود(نجاتی، 1385). به دلیل شیوه­ای که در بازی هندبال رایج است در حمله و دفاع، ورزشی خشن محسوب می­شود. عدم آگاهی از اجرای صحیح مهارت­ها و عدم آمادگی بدنی کافی در این ورزش پربرخورد می­تواند فرد را به سمت آسیب­های ناگوار هدایت کند. وجود صدمات در این رشته به دلیل وجود برخوردهای بدنی برخورد توپ به بازیکن و یا سقوط بازیکن به زمین، سلامتی ورزشکاران هندبالیست را تهدید می­کند­(رادفر، 1379). در تحقیق حاضر تلاش شد تا به این پرسش پاسخ داده شود که نوع، علل و مکانیزم آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال استان تهران با تأکید بر پست بازی کدامند؟

    3.1. اهمیت و ضرورت تحقیق

    توسعه و گسترش روزافزون ورزش و افزایش مسابقات و حضور منظم در فعالیت­های بدنی، وجود آسیب­های فیزیکی در ورزش به خصوص در سطح ورزش قهرمانی را افزایش داده است. این آسیب­ها موجب از دست رفتن سلامتی و تندرستی ورزشکار شده و در برخی موارد یک ورزشکار جوان را برای همیشه به ترک فعالیت­های ورزشی مجبور می­کند. لذا توجه به صدمات ورزشی بسیار پر اهمیت است(جلالی، 1374). صدمات و آسیب­ها در ورزش­های مختلف، قابل پیش بینی نبوده و در ورزش­های رقابتی، بروز آسیب از جزئی و خفیف تا شدید انکار ناپذیر است (ملک محمدی، 1389). حضور پر تلاش ورزشکاران از یک سو و کمبود آگاهی مربیان و ورزشکاران از اصول علمی تمرینات و ضعف در اتخاذ روش­های پیشگیری برای کاهش آسیب­ها از سویی دیگر، خسارت جبران ناپذیری به آینده ورزشکاران و جامعه ورزش کشور وارد کرده است (قراخانلو ، 1370). این عوامل شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب­ها را دارای اهمیت می­کند. هندبال یک رشته ورزشی پرطرفدار و پربرخورد می­باشد. از آنجائیکه ورزش هندبال  به دلیل تحرک زیاد بازیکنان در حین بازی،همواره با پدیده آسیب همراه بوده و بروز آسیب عاملی مخرب در موفقیت ورزشکار بحساب می­آید و همچنین با مروری بر مطالعات انجام شده، تحقیق منسجمی در رابطه با آسیب­های این رشته صورت نگرفته است، لذا شناسایی علل و مکانیزم آسیب به منظور پیشگیری از آسیب و کاهش آسیب حائز اهمیت می­باشد.

     

    Abstract

    The purpose of this research was investigation of type,reasons and mechanism of common injuries among semi-professional male and female handball players of 17-20 years old considering their post. The sampling of the study consisted of the total number of 103 (53 males and 50 females) young handball players of 17-20 years old. Which were randomly selected from the handball gyms in Tehran.For the collection of data a questionnaire including the individuals personal information(age,height, weight and playing records)and the standardized questionnaire of injury report of Australia's sports medicine were used. For data analysis interpretative methods including mean standard deviation frequency and frequency percentage were used. Also a T-test was conducted in order to set the mean in full difference type and reasons of injuries in different posts. 

    Results indicate that injuries of muscle, tendon and joint were the most common and injuries of bone and skin ranked lower. The most vulnerable organs in upper parts of males related to injuries of muscle and tendon were shoulder, fingers,palm, arm and in females ,arm and elbow. The most vulnerable in lower parts of in both males and females related to injuries of muscle and tendon were ankle ,and then knee and knee cap. Overpressure as the most common cause of injury in different post sand direct hit and over using of one single organ were recognized as the most damaging mechanisms among males and females

  • فهرست:

    فصل اول :کلیات طرح

    1.1. مقدمه. 3

    2.1. بیان مسئله. 3

    3.1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

    4.1. سوال تحقیق. 5

    1.4.1. سؤال اصلی. 5

    2.4.1. سؤال­های اختصاصی. 5

    5.1. اهداف تحقیق. 5

    1.5.1. هدف کلی. 5

    2.5.1. اهداف اختصاصی. 5

    6.1. پیش فرض­های تحقیق. 5

    7.1. قلمرو تحقیق. 5

    1.7.1. محدوده تحت کنترل محقق. 5

    2.7.1. محدودیت­های خارج از کنترل محقق. 6

    8.1. واژه­ها و اصطلاحات تخصصی. 6

    1.8.1. آسیب ورزشی. 6

    2.8.1. نیمه حرفه­ای. 6

    3.8.1. مکانیزم آسیب. 6

    4.8.1. پست بازی. 6

     

    فصل دوم :مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    1.2. مقدمه. 8

    2.2. مبانی نظری. 8

    1.2.2. هندبال. 8

    1.1.2.2. تاریخچه هندبال. 8

    2.1.2.2. قوانین هندبال. 9

    3.1.2.2. تکنیک­های هندبال . 10

    4.1.2.2. تاکتیک­های هندبال . 10

    2.2.2. اسکلت بدن. 11

    3.2.2. عضلات بدن و ساختمان آن. 11

    4.2.2. مفاصل بدن. 12

    5.2.2. آسیب ورزشی. 13

    1.5.2.2. آسیب­های استخوانی. 13

    2.5.2.2. آسیب­های عضلانی. 14

    3.5.2.2. آسیب­های مفصلی. 16

    6.2.2. بیومکانیک آسیب. 16

    1.6.2.2. متغیرهای اثرگذار در تحلیل مکانیزم آسیب­های ورزشی. 16

    2.6.2.2. مکانیسم آسیب. 18

    7.2.2. عوامل مؤثر بر بروز آسیب. 19

    8.2.2. برخی آسیب­های شایع در ورزش هندبال. 19

    3.2. پیشینه تحقیق. 20

    1.3.2. تحقیقات داخلی. 20

    2.3.2. تحقیقات خارجی. 25

     

    فصل سوم :روش شناسی تحقیق

    1.3. مقدمه. 29

    2.3. روش تحقیق. 29

    3.3. مدل تحقیق. 29

    4.3. جامعه آماری. 29

    5.3. ابزار و وسایل انداره گیری. 29

    6.3. روش جمع آوری اطلاعات. 29

    7.3. روش آماری. 30

     

    فصل چهارم: استخراج و تحلیل داده­های تجربی

    1.4. مقدمه. 32

    2.4. آمار توصیفی. 32

    1.2.4. داده­های توصیفی مربوط به انواع آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال با تاکید بر پست بازی. 33

    2.2.4. داده­های توصیفی مربوط به علل آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای پسر و دختر17 تا 20 سال با تاکید بر پست بازی. 41

    3.2.4. داده­های توصیفی مربوط به مکانیزم آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال با تاکید بر پست بازی. 43

    4.2.4. داده­های توصیفی مربوط به نوع درمان دریافت شده بعد از آسیب در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال. 45

    5.2.4. داده­های توصیفی مربوط به نشانه­های آسیب در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال. 46

    6.2.4. داده­های توصیفی مربوط به توصیه دریافت شده بعد از آسیب در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال. 47

    7.2.4. داده­های توصیفی مربوط به شدت آسیب در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال. 47

    3.4. سوال اصلی: نوع، علل و مکانیزم آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال با تاکید بر پست بازی کدامند؟. 48

    1.3.4. سوال اختصاصی اول: انواع آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال استان تهران با تاکید بر پست بازی کدامند؟. 48

    2.3.4. سوال اختصاصی دوم: علل آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال استان تهران با تاکید بر پست بازی کدامند؟. 57

    3.3.4. سوال اختصاصی سوم: مکانیزم آسیب­های رایج در هندبالیست­های نیمه حرفه­ای 17 تا 20 سال استان تهران با تاکید بر پست بازی کدامند؟  64

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    1.5. مقدمه. 74

    2.5. خلاصه­ی تحقیق. 74

    3.5. بحث و نتیجه­گیری. 75

    4.5. نتیجه­گیری نهایی. 79

    5.5. پیشنهاد برخاسته از تحقیق. 79

    6.5. پیشنهاد برای تحقیقات بعدی. 80

     

    پیوست­ها. 81

     

    منابع. 86

     

     

    چکیده انگلیسی

    منبع:

     

    آذوغ، محمدرضا. 1383، آموزش شگرد­های مبارزه، نشر پاییزان، چاپ اول.

    اخوان، حمیده. 1384؛ آموزش آسان تکنیک­ها و تاکتیک­های نوین بدمینتون، انتشارات بامداد کتاب، چاپ اول.

     باقریان دهکردی س، رهنما ن، بمبئی چی ع. 1390، نیمرخ آسیب­های سه­گانه کاران مرد ایران. مجله طب ورزشی. شماره 6. ص 55-71.

     بشیری، جبار. 1376، مقایسه انواع و شیوع آسیب­های ورزشی در چهار رشته (فوتبال، والیبال، بسکتبال، و تنیس روی میز) در دبیرستان­های شهرستان میانه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    بنیان، عباس. کاشف، مجید. 1383، بررسی علل آسیب دیدگی در رشته­های ورزشی دانش آموزان دبیرستان­های تربیت بدنی، مقاله تحقیقی، فصلنامه المپیک، سال سیزدهم، شماره 2.

    پورحیدر شیرازی، میترا. 1374، بررسی آسیب­های زانو و عوامل مؤثر بر آن در بازیکنان والیبال زن تیم­های دسته یک کشور، پایانامه تحصیلی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم.

    پورکیانی، محمد. نجف پور، محمدناصر. میری، هادی. 1389، هندبال، بامداد کتاب، چاپ اول.

    تدینی، طیبه. 1388،علل شیوع آسیب­های ورزشی بین ورزشکاران زن و مرد نخبه برخی رشته­های فردی، گروهی، تماسی و غیر تماسی در داخل و خارج کشور، پایانامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاداسلامی تهران مرکز.  

     ترکان، فرزانه. حاکمی، لاله. عبدلی یزدی، نوشین. 1380، بررسی میزان بروز صدمات وابسته به ورزش و انواع آن در شرکت کنندگان دومین دوره مسابقات بانوان کشورهای اسلامی، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه پزشگی گیلان، سال دهم، شماره 39 و 40.

    جعفری ع، رهنما ن، شریفی غ. 1388، میزان شیوع، نوع، محل و مکانیسم آسیب­های ورزشکاران شرکت کننده در رقابت­های قوی­ترین مردان ایران، مجله پژوهش در علوم ورزشی، شماره 22.

    جلالی، رفعت. 1374، بررسی انواع و میزان شیوع صدمات ورزشی بین دانش آموزان ورزشکار شرکت کننده در هشتمین دوره مسابقات دختران سراسر کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد  اسلامی تهران مرکز.

    حیدری، منوچهر. 1386، مقایسه انواع و میزان شیوع آسیب­های بدنی در ورزشکاران پرورش اندام و وزنه برداری، پایانامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، واحد علوم تحقیقات.

    خداداد، حمید. 1370، آسیب شناسی ورزشی، انتشارات اتحاد، چاپ سوم.

    دانشمندی، حسن. علیزاده، محمدحسین. قراخانلو، رضا.1383، حرکات اصلاحی، انتشارات سمت، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

    دبیدی روشن، ولی اله. 1381، ساختار و عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی، انتشارات امید دانش، چاپ اول.

    دیوید جی، برگرون. هالی ویلسون، گرین.1372، آسیب­های ورزشی: راهنمای مربیان و ورزشکاران، ترجمه: فرج زاده، شهرام، مؤسسه نشر علم و حرکت.

     رادفر، منصوره. 1379، بررسی میزان شیوع و علل وقوع آسیب­های ورزشی در پست­های مختلف هندبال (پنجمین المپیاد دانشجویان دختر کشور)، پایانامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    رجبی، رضا. علیزاده، محمدحسین. ذبیح حسینیان، محبوبه. 1386، بررسی میزان شیوع، نوع و علل احتمالی صدمات ورزشی والیبالیست­های مرد لیگ برتر باشگاه­های ایران، مقاله تحقیقی، فصلنامه پژوهش از علوم ورزشی، شماره14.

    رضوانی، محمدحسین. 1375، بررسی میزان شیوع و علل وقوع انواع آسیب­های ورزشی در مدارس متوسطه شهرستان شاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    رمضانی، فریبرز. 1372، بررسی انواع و میزان شیوع صدمات ورزشی دانشجویان پسر شرکت کننده در اولین المپیاد سراسر کشور، پایانامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه تربیت مدرس.

    رهنما، نادر. بمبئی چی، عفت. دانشجو، عبدالحمید. 1387، شیوع و علل آسیب لیگامنت متقاطع قدامی در فوتبالیست­های مرد حرفه ای، مقاله تحقیقی، فصلنامه المپیک، سال شانزدهم، شماره 4.

    رهنما، نادر. نمازی زاده، مهدی. بمبمئی چی، عفت و همکاران. 1386، شیوع، نوع، و سازوکار آسیب­های تکواندوکاران پسر نوجوان، مقاله تحقیقی، فصل نامه المپیک، سال پانزدهم، شماره4.

    سایت دانشگاه فردوسی مشهد.

    سلطانی، عزت الله. 1377، بررسی میزان شیوع آسیب­های ورزشی در مدارس متوسطه(پسران) شهرستان مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    صادقی، حیدر. 1384، مقدمات بیومکانیک ورزشی، انتشارات سمت، چاپ اول.

    طالبی، زهره. 1382، مقایسه انواع آسیب­های ورزشی در بین بازیکنان زن و مرد رشته فوتسال، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    عابدی­فر هما، نایب رئیس بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان تهران، فدراسیون پزشکی ورزشی.

    علیپور، یاسمین.1391، مقایسه نوع، شیوع، علل و مکانیسم آسیب­های رایج در استفاده از وسایل پارکی با دو نشان هیگر و نیروانا در کاربران مرد جوان میانسال و سالمند، پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.

    علیزاده، محمد حسین. 1369، بررسی میزان و علل شیوع آسیب­های ورزشی در ورزشکاران کشور، مقاله تحقیقی، دانشگاه تهران.

     فلاح خیری، آلاله. 1388، میزان شیوع انواع آسیب­های ورزشی در بین ورزشکاران زن و مرد نخبه در برخی از رشته­های فردی – گروهی، برخوردی و غیر برخوردی و مقایسه میزان شیوع آسیب­ها در داخل و خارج از کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    قراخانلو، رضا. 1370، بررسی صدمات ورزشی از دیدگاه مربیان با سابقه و ورزشکاران نخبه، مقاله تحقیقی، دانشگاه تربیت مدرس.

    قراخانلو، رضا. دانشمندی، حسن. علیزاده، محمدحسین. 1383، پیشگیری و درمان آسیب­های ورزشی، انتشارات سمت، چاپ اول.

    کاظمیان، رکسانا. 1382، بررسی انواع، میزان شیوع و علل آسیب­های مفصل زانو در ورزشکاران زن نخبه بدمینتون، هندبال و تکواندو، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

     کاوه، بابک. 1376، بررسی انواع و میزان آسیب­های ورزشی بین دانشجویان پسر سال آخر رشته تربیت بدنی دانشگاه تهران در سال 76-75، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    گرسیوگونو، ویویان. 1375، آسیب دیدگی­های ورزشی، ترجمه دکتر داهی کامیار، تهران، ققنوس.

    گیتیم، معتمدیم، طوسیا، مضطرزاده.1381، آسیب­های ورزشی دراسکی بازان پیست شمشک، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شماره ۴، ۲۹۵-۳۰۰.

     مقامی، مهدی. کارگرفرد، مهدی. ذوالاکتاف، وحید. 1384، آگاهی و عملکرد فوتبالیست­های حرفه­ای نسبت به راهکارهای پیشگیری از آسیب، مقاله تحقیقی، فصل نامه المپیک، سال سیزدهم، شماره 2.

     ملک محمدی، مینوش. 1389، شناسایی نوع، درجه پتانسیل بروز آسیب­های اندام فوقانی در ورزشکاران نخبه والیبالیست و بسکتبالیست، پایانامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد  اسلامی تهران مرکز.

    نجاتی، وحید. 1385، بررسی شیوع آسیب­های ورزشی و علل مرتبط با آن در دانش آموزان ورزشکار دختر، مجله دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    نجف پور، محمدناصر. پورکیائی، محمد. میری، هادی. 1389، هندبال، انتشارات بامداد کتاب، چاپ اول.

    منابع انگلیسی:

    Aagaard, H., Jordensen, V., (1996). Injuries  in elite Volleyball. Scand J Sci Sports. , :228-232.

    Augustsson, S.R. ,aguustsson.J., thomee,R.,svantesson.U.,(2006). injuries and pre ventive action in elite Swedish volley ball.  Scand J Medsci Sport 16.433-990.

    bahr, R., bahr, IA., (1997). Incidence of acute volleyball injuyies, a prospective cohort study of injury mechanisms an riskfactors. Scand Jmed Sci Sports. 7:166-171.

    Beneka.A., mallion, P. Tssigganos, G., (2006). A Prospective cohort study of injuri incidence among elite and local division valley ball players in Greece. J Back Musculoskeletal Rehabil. 20:112-21.

    Bhairo N.H., Nigsten M., Dalen K.C., (1992). Hand Injuries in volleyball. Int J Sports Med 13(4): 351-354.

    Chang Y., Jung H., Tsung M., (2010). A Study on Table Tennis Playerُ s Psychological Skills, Sports Injuries and Tournaments Satisfaction at the 49th World Championship. Int J Table Tennis Sci. NO.6.

    Hickey, G., fricker, P., (1997). Injuries to yong elite female basketball players over a six-year period. Clinjof Sport Med. 20:92-94.

    Jenny, G., kate, E.W., and jill, c., (2009). Volume of physical activity and injury occurrence in yong basketball players. J Sports Sci and Med. 7:139-143.

    Kujala.UM., taimela.s., poika, l., (1995). Acute injuries in soccer, icchockey, volley ball, basket ball, judo, and karate: analysis of national registry data. B M J . 311:1405-68.

    Michel, B., krinsky, M.D., (2006). Incidence of latarl meniscus injury in professional basket ball players. A M J Sports. 34: 1044- 1083.

    Rauh  M.J., Macera C.A. (2007). Sabsequent injury patterns in qirls high school sports. J Athl Train. 42(4): 486-98.

    Roi‚ G.S.‚ Nanni‚ G.‚ Tavana‚ R.‚ (2006). Prevalence of anterior cruciate ligament reconstructions in  professional soccer players. J Sports Sci Health. 1:118-21.

    Schalfe M.D., Requia R.K., Patton W.L., (1990). Injuries in the 1987 National Amateure volleyball tournament A M J Sports Med. 18: 624-631.


موضوع پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, نمونه پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, جستجوی پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, فایل Word پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, دانلود پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, فایل PDF پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, پروژه درباره پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی نوع، علل و مکانیزم آسیب های رایج در هندبالیست های نیمه حرفه ای 17 تا 20 سال با تأکید بر پست بازی

پایان نامه ­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی چکیده زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود. روش شناسی: به روش ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی چکیده زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود. روش شناسی: به روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته رژیم غذایی و تمرینات ورزشی هوازی بر ترکیب بدنی زنان چاق غیرفعال است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 45 نفر می باشد . زنان گروه آزمایش به صورت تصادفی به 3 دسته کنترل (که فقط رژیم غذایی داشتند) ، پیاده روی تند و ایروبیک همراه با رژیم غذایی تقسیم ...

پایان­نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی­ارشد رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی تقویت فاکتور های عملکرد ماهیچه ای در مراحل تمرینی توسعه یافته و حفظ این توانایی های بدست آمده از مهم ترین وظایف مربیان و ورزشکاران در زمان بی تمرینی و یا آسیب دیدگی بشمار می آید. با این هدف تحقیق حاضر به بررسی تعیین و مقایسه میزان ماندگاری فاکتورهای عملکردی ماهیچه ای پس از اجرای یک دوره 10 هفته ای ...

آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی پایان‌نامه کارشناسی ارشد چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط بین ابعاد آنتروپومتریک و نیم رخ ساختاری با آسیب‌های ورزشی دوندگان نخبه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دوندگان شرکت‌کننده در مسابقات آغاز فصل قهرمانی کشور (94-1393) بود. که در این راستا 30 دونده سرعت (با میانگین و انحراف استاندارد سن 28/4±60/22 سال، وزن 07/6±20/72 کیلوگرم ، قد ...

فصل اول- طرح پژوهش مقدمه: بهبود در رکوردهاي ورزشي مديون پژوهش هاي متخصصان  در زمينه هاي مختلف تربيت بدني و علوم ورزشي است. يکي از اين زمينه ها که پژوهش هاي بسياري نيز در آن صورت گرفته، علم

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف از این تحقیق تاثیر یک دوره تمرینات دایر ه­ای پلایومتریک بر فاکتور های آمادی جسمانی دانش­ آموزان کشتی­ گیر منطقه 11 شهر تهران بود. بدین منظور 30 نفر از دانش­آموزان کشتی­گیر منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (N=15) با (میانگین سن 97/1±2/17 سال، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی چکیده ثبات مرکزی توانایی کنترل وضعیت و حرکت تنه روی لگن است که اجازه ی کنترل و انتقال نیرو و حرکت را به بخش های انتهایی در حین فعالیت های ورزشی می دهد که انقباض عضلانی می تواند این ثبات را افزایش دهد . بهبود ثبات مرکزی می تواند علی رغم ارتقا عملکرد ورزشی در جلوگیری از اسیب افزایش قدرت و تعادل هم موثر ...

پایان­نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی­ارشد رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی چکیده هدف این پژوهش تعیین ارتباط کمال­گرایی خودمدار و جامعه­مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش یا استراتژی داده­ها، از نوع همبستگی بود. به این منظور، طی مطالعه­ای، 107 نفر(107= N) ورزشکار مرد نخبه در رشته­های فوتبال، هندبال، والیبال، ...

ثبت سفارش