پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان

word 1 MB 31676 89
مشخص نشده کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه:

    جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

    دررشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(گرایش فیزیولوژی ورزشی)

    کلید واژه‌ها: تمرین هوازی،وزن،درصد چربی بدن،دختران نوجوان

    چکیده

    هدف از این پژوهش، تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان بود.به همین منظور، تعداد 30نفر از دانش آموزان 17-15 ساله شهر گرمی در استان اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و دردو گروه 15نفره تجربی(سن،قد،وزن) و کنترل (سن،قد،وزن) قرار گرفتند. روش اجرا:15نفر از آزمودنی‌ها(گروه تجربی) در طی 8 هفته تحت فعالیت هوازی به شکل تناوبی،3جلسه در هفته و هر جلسه45دقیقه قرار گرفتند و 15نفر دوم(گروه کنترل) در طول 8 هفته هیچ تمرینی انجام ندادند و وزن و درصد چربی،توده چربی بدن،توده بدون چربی،شاخص توده بدن آزمودنی‌ها قبل و بعد از 8 هفته تمرین هوازی تناوبی اندازه گیری شد.برای تجزیه و تحلیل و مقایسه داده‌ها از آزمون آماری  tمستقل و t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که  وزن،درصد چربی بدن، وزن چربی،شاخص توده بدن در گروه تجربی به طور معنی داری کاهش می‌یابد.در حالی که وزن بدون چربی  درگروه تجربی افزایش معناداری داشت و در وزن،درصد چربی بدن،وزن چربی،وزن بدون چربی،شاخص توده بدن در گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت.همچنین تفاوت این متغیرها در بین گروه تجربی و کنترل در مرحله آخر معنادار بود. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد تمرین تناوبی با تنوع و مزیت‌های بیشتر و خستگی کمتر می‌تواند روش مناسبی برای کاهش وزن و درصد چربی باشد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

    مقدمه

    فعالیت و تحرک جزء جدانشدنی زندگی بشر بوده که در هر دوره به اشکال خاص در زندگی انسان مطرح بوده است.در جوامع صنعتی و متمدن امروزی که حرکت انسان روز به روز محدودتر می‌شود،تربیت بدنی و فعالیت‌های جسمانی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.زندگی ماشینی بشر امروز موجبات دوری او از فعالیت را فراهم ساخته و این فقر حرکتی نشاط و شادابی را از جسم او دور کرده و به جای آن عامل خطرآفرین چاقی را جایگزین ساخته است.

    مطالعات انجام شده در آخرین دهه‌ی قرن گذشته نشان دادند که چاقی و چگونگی توزیع چربی بدن به ویژه در ناحیه‌ی میانی بدن(کمر و شکم)،پیشگوی مناسبی برای ابتلا به بیماری‌ها در آینده است.بر اساس نتایج این تحقیقات ،مهم‌ترین اختلالات تندرستی که با افزایش میزان چربی بدن به ویژه در نواحی شکم و کمر رابطه دارند،عبارتند از :هیپرلیپیدمی،بیماری پر فشارخونی،دیابت نوع دوم،بیماری کرونری قلب،سرطان سینه و رحم و پروستات،بیماری‌های تنفسی،ناهنجاری‌های ساختاری،عملکرد قلب و افسردگی از طرفی بعضی از پژوهشگران ارتباط چربی بدن به ویژه در ناحیه‌ی شکم را با میزان مرگ و میر مشخص  کرده‌اند(کنایت،1979؛فرانین،1993).

    اهمیت ترکیب بدن و رابطه‌ی آن را با سلامتی را نمی‌توان نادیده گرفت.بدن و ترکیبات آن در موفقیت و عدم موفقیت ورزشکاران نقش به سزایی دارد.این مسئله نه تنها برای شرکت برای شرکت در میادین ورزشی،بلکه برای سالم زیستن و شاداب ماندن از اهمیت بالایی برخوردار است.بنابراین ،ارزیابی ترکیبات بدن به منظور تعیین میزان مطلوب آن ضروری است(دسپرس،1991).

    طی سال‌های اخیر شیوع چاقی  و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان رشد زیادی داشته و هم اکنون به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل شده است (افتخاری و همکاران، 1386؛اکبری و همکاران،1386). عامل اصلی چاقی به درستی مشخص نیست اما به نظر می‌رسد عواملی مانند تغییر در الگوی غذایی، مصرف میان وعده‌ها ، غذاهای آماده ، مصرف نوشابه، زندگی بی تحرک مثل تماشای بیش از حد تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و بازی‌های کامپیوتری به خصوص کاهش فعالیت بدن در این زمینه مؤثر باشد. انجام فعالیت متوسط تا شدید به میزان حداقل 6 دقیقه در روز و پرهیز از سبک زندگی بی تحرک در دوره نوجوانی می‌تواند از چاقی جلوگیری کند.طبق تعریف  سازمان جهانی بهداشت،فعالیت فیزیکی به هر گونه حرکتی گفته می‌شود که با حرکت ماهیچه اسکلتی ایجاد می‌شود و انرژی مصرف می‌کند.این سازمان توصیه می‌کند در افراد 5 تا 17 ساله،حداقل 60 دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید به میزان حداقل 60 دقیقه در روز به خصوص در دوره نوجوانی، به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند(مانسون و همکاران،2008؛ فولهلم و همکاران،1999).بنابراین فعالیت ورزشی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد زیرا سطح انرژی را افزایش می‌دهد و موجب سلامت جسم و روح و روان می‌شود و همچنین به بیماری‌های ناشی از کم تحرکی (مانند بیماری قلبی،فشار خون،دیابت،پوکی استخوان و مانند آن‌ها)کمک می‌کند(گائینی و دبیدی روشن،1387).

    به طور کلی،ترکیب بدن ارزیابی می‌شود تا وضعیت آمادگی و تندرستی فرد مشخص و کنترل شود.این ارزیابی،ضمناً به طراحی برنامه‌های تمرینی ورزشکاران کمک می‌کند.به خوبی معلوم شده است که درصد زیاد چربی بدن(توده‌ی خالص کمتر در بدن)با بیشتر شدن خطر بیماری‌ها همراه است،از طرف دیگر،درصد زیاد توده‌ی خالص بدن و توده‌ی کم چربی،با موفقیت‌های ورزشی و تندرستی کامل توأم می‌باشد(گائینی و دبیدی روشن،1387).

     

     

     

       بیان مسئله

    افزایش وزن بدن در نتیجه عدم تعادل بین دریافت و مصرف انرژی است فعالیت بدنی،مهم‌ترین عامل در مصرف انرژی است و در تنظیم وزن نقش به سزایی دارد.تمرین هوازی تمرینی است که با اجرای آن، کارایی دستگاه‌های تولید انرژی به روش هوازی، افزایش یابد و باعث افزایش استقامت قلبی- تنفسی شود. برای کسی که اهداف تندرستی را دنبال می‌کند، تمرین هوازی باید یک بخش ارزشمند در زندگی باشد. این تمرینات در افراد چاق که میزان چربی بدنشان بیش از حد طبیعی است با کاهش چربی بدن باعث کاهش وزن در آن­ها می­شود (گائینی و رجبی،1387). چاقی مهم‌ترین مشکل تغذیه‌ای بهداشتی نوجوانان در کشورهای توسعه یافته است. امروزه در کشورهای در حال توسعه نیز به دلیل تغییر در شیوه زندگی، مدرنیزه شدن و توسعه شهرنشینی شیوع چاقی روبه افزایش است (باژن و همکاران،1384). بی تحرکی، سرچشمه بسیاری از بیماری‌های مزمن است و ریشه در عادت‌های دوره کودکی و نوجوانی دارد (واگنر و همکاران،2004؛مانسون و همکاران،1991). با توجه به جمعیت بالای دختران نوجوان در ایران، آسیب پذیری بالای این گروه، وسعت و اهمیت مشکل چاقی در دوره‌های بعد زندگی و محدودیت منابع اطلاعاتی در این زمینه مطالعه روی دختران نوجوان لازم است (باژن و همکاران،1384). انجام فعالیت فیزیکی در دوره نوجوانی موجب افزایش اعتماد به نفس و پیشگیری از چاقی، افسردگی می‌شود و باعث تناسب اندام می‌شود و پایه‌ای برای الگوی فعالیت در دوره‌های بزرگ‌سالی است (ماگنسون و همکاران،2008؛فولهلم و همکاران،1999).در زمینه تأثیر تمرین هوازی بر وزن و درصد چربی، بر روی دختران نوجوان تحقیق کمی انجام گرفته، در برخی تحقیقاتی که روی  نوجوانان انجام گرفته، کاهش سطح فعالیت بدنی و افزایش رفتارهای کم تحرک (تماشای تلویزیون) در این آزمودنی‌ها، با اضافه وزن و چاقی مرتبط است، ولی هیچ ارتباطی بین الگوی رژیم غذایی و اضافه وزن و چاقی وجود ندارد (زارعی و همکاران،1389). در مطالعات برنسون و وال نیز افزایش دریافت انرژی عامل افزایش بروز چاقی در نوجوانان گزارش شد. تمرین‌های هوازی می‌تواند باعث کاهش چربی بدن شوند و برای کاهش چربی بدن، ورزش‌های هوازی با شدت کم مؤثرتر از ورزش‌های شدید است (گائینی و رجبی،1387). با توجه به محدود بودن اطلاعات و همچنین تحقیقات ضد  و نقیضی که در زمینه فعالیت نوجوانان و تغییرات وزن آن‌ها ارائه شده است و تحقیقات قبلی بیشتر بر روی مردان انجام گرفته شده است و چون آمار زنان در معرض خطر چاقی در کشور ما بیشتر از مردان است بنابراین دختران نوجوان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. لذا این تحقیق بر روی دختران نوجوان گرمی استان اردبیل انجام خواهد شد. و به آزمون گر در تشخیص این مسئله کمک خواهد کرد که تمرین هوازی بیشتر بر روی وزن دختران نوجوان تأثیر دارد و یا درصد چربی بدن آن‌ها؟

       اهمیت و ضرورت تحقیق 

    رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان بر سلامت آنان و سلامت و توسعه جامعه موثر است (نجات و همکاران،1387). ورزش نوجوانان به دلایل مختلفی می‌تواند بر ارتقای سلامت موثر و در صدر اولویت‌های مربوط به بهداشت نوجوانان باشد (پندر و همکاران،2002). برنامه ریزی پیرامون سلامت نوجوانان با توجه به رفتارها و عوامل خطرساز این دوره بسیار مهم است. بنابراین باید به نوجوانان فرصت داد که فعالیت بدنی داشته باشند و زمینه را برای رشد و کمال خود فراهم آورند و تکامل جسمی در آن‌ها پدیدار گردد. (نجات و همکاران،1387)

    فعالیت بدنی منظم در تمامی دوران زندگی، به ویژه کودکی و نوجوانی حائز اهمیت است و اثرات مفید آن را بر رشد جسمانی، فکری و روانی کودکان و نوجوانان نباید نادیده گرفت. انجام فعالیت بدنی جدی منظم با عوامل اصلی خطر بیماری قلبی مقابله‌ کند (فشارخون بالا، چاقی و روش زندگی کم تحرک) و قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و استقامت را گسترش می‌دهد و همچنین اعتماد به نفس، خویشتن داری و عزت نفس را گسترش می‌دهد و به تنظیم کنترل وزن و ترکیب بدن کمک می‌کند. در این میان تمرین هوازی نقش زیادی در کاهش چربی بدن دارد  و باید به عنوان رکن اصلی برنامه‌های کاهش وزن قرار گیرد(گائینی و رجبی،1387).تمرین هوازی هنگامی که شدت کار از کم تا متوسط افزایش می‌یابد،سرعت لیپولیز،  مقدار جریان خون بافت چربی و جریان خون ماهیچه  افزایش می‌یابد که باعث افزایش دسترسی ماهیچه‌ها به اسید چرب می‌شود. این امر با افزایش مقادیر مطلق اکسیداسیون چربی همراه است.

    از طرفی برای آزمودنی‌های چاق عاقلانه‌ترین راه این است که به جای فعالیت بدنی شدید، آن‌ها را به انجام فعالیت بدنی با شدت متوسط تشویق کنیم زیرا انجام فعالیت بدنی با این شدت عملی‌تر و اجرای آن برای آزمودنی‌ها راحت‌تر است (لازر و همکارانش،2007).

     

    Keywords:Aerobic Exercise,Weight,Fat Percentage,Teen girls

    Abstract:

    The purpose of this research is effect of aerobic exercise on weight and fat percentange of teen gils.for this reason,30 numbers of 15-17 year old student from germy in Ardebil were selected by using objective sampling method as a sample and were perched in two empivical and control groups of 15numbers.

    Performance method:

    15 numbers of subjects(empirical group)were perched under aerobic activity in frequent from during 8 weeks,3sessions in a week and each session about45 min and second 15 numbers(control group)didn't perform any exercise and weight and fat percentange of subjects were measured before and after aerobic exercise.

    We used independent to analyze and compare the statistical date.weight . fat percentange far weight ,body mass index in empirical group fat without fat and a meaningful difference was not  observed in weight,fat percentange,and weight without fat,body mass index in contrl group. The difference in these variables between the experimental and control groups was significant.

  • فهرست:

    فصل اول(کلیات تحقیق)

    مقدمه. 2

    بیان مسئله. 4

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    فرضیات... 7

    اهداف تحقیق.. 8

    تعریف نظری و عملیاتی متغییرها 8

    فصل دوم(مبانی نظری و ادبیات تحقیق)

    مقدمه. 12

    چاقی و اضافه وزن.. 13

    علل چاقی.. 14

    عوارض چاقی و اضافه وزن.. 15

    ترکیب بدن چیست؟. 15

    عوامل موثر در ترکیب بدن انسان.. 16

    اجزای بدن و نقش آن‌ها 19

    توده بدون چربی.. 19

    چربی نسبی بدن.. 20

    چربی‌ها 20

    ماهیت چربی‌ها 20

    نقش چربی در بدن.. 21

    چربی ضروری و چربی غیرضروری یا ذخیره 21

    تعادل چربی در تمرین‌های ورزشی.. 23

    نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن.. 24

    ترکیب بدن و ورزش.... 25

    اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان.. 26

    فعالیت هوازی.. 27

    پیشینه تحقیق.. 29

    جمع بندی مبانی نظری و ادبیات تحقیق.. 37

    فصل سوم(روش تحقیق)

    مقدمه. 40

    روش تحقیق.. 41

    جامعه آماری.. 41

    نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 41

    ابزارهای جمع آوری اطلاعات... 41

    متغیرهای تحقیق.. 42

    محدودیت‌های تحقیق.. 42

    روش جمع آوری داده‌ها 42

    اندازه گیری وزن و قد. 43

    اندازه گیری درصد چربی.. 43

    محل و نکات قابل توجه در اندازه گیری چربی زیر پوستی عبایتند از: 44

    ابزارهای آماری.. 46

    فصل چهارم(تجزیه و تحلیل آماری(

    مقدمه. 48

    توصیف یافته‌ها 49

    تحلیل استنباطی یافته‌ها 49

    فرضیه ششم: بین وزن دختران نوجوان،در گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. 54

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

    مقدمه. 61

    بحث... 62

    نتیجه گیری.. 66

    پیشنهادات کاربردی.. 67

    پیشنهادات پژوهشی.. 67

    منابع.. 68

    پیوست(1) 76

    پیوست(2) 78

     

    منبع:

     

    ادینگلتون وادگرتون.،1372.بیولوژی فعالیت بدنی،ترجمه حجت الله نیکبخت،انتشارات سمت.

    افتخاری،فرشته.،رجبی،حمیده.،شفیع زاده،محسن،(1386)،اثر شرکت در کلاس هاس ورزشی فصل تابستان بر برخی عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی،ترکیب بدنی و خود پنداره بدنی دختران نوجوان،نشریه علوم حرکتی ورزشی،جلد اول شماره9،ص28-15.

    اکبری،مصطفی.،عسگری،مجید.،آهنجان،شهرام.،اکبری،مرتضی.،تادیبی،وحید،(1386)،اثر برنامه  8 هفته‌ای ورزش هوازی بر کاهش چربی خون مردان کارمند با فشار خون بالا،مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران،دوره 25شماره 2،ص131-126.

    باژن،مرجان.،کلانتری،ناصر.،غفارپور،معصومه.،هوشیار،علوی مجد،حمیده،(1384)،بررسی رابطه چاقی و نحوه توزیع چربی بدن با الگوی مصرف مواد غذایی در دختران دبیرستانی شهر لاهیجان،مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران،شماره1،ص 46-37.

    بهرامی،علیرضا.،صارمی،عباس،(1390)،اثر محدودیت کالری با تمرین هوازی و بدون تمرین هوازی بر ترکیب بدنی،نیمرخ چربی خون،مقاومت انسولین و مارکر التهابی در مردان میانسال چاق/اضافه وزن،مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک،شماره 56،ص11.

    پور مقیم،مژگان.، جزایری،ابوالقاسم،ارزیابی و مقایسه وضع تغذیه دختران دبیرستانی در دو منطقه در شمال و جنوب شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران :دانشکده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشکی تهران،1373.

    حبیب زاده،نسیم.،رحمانی نیا،فرهاد.،دانشمند،حسن،(1389)،بررسی اثر ورزش پیاده روی بر میزان چربی بدن و انسولین سرم دختران چاق،مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،شماره 73،ص18.

    خلیلی.ا.ح،رضایی یزدی ون،محمدی فرد(1379)،مقایسه سه روش کاهش چاقی شکمی فصلنامه ی المپیک،سال هشتم،پیاپی17،ویژه نامه دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی،ص33-45.

    دمیرچی،ارسلان.،مهربانی،جواد،(1388)،شیوع چاقی،اضافه وزن و پرفشاری خون و عوامل خطر زای مرتبط با آن‌ها در مردان بزرگسال،فصلنامه المپیک،شماره3.

    رابرت آ،رابرگز.،رابرتس،اسکات اُ،1387،اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی(2)،ترجمه دکتر عباسعلی گائینی و دکتر ولی الله دبیدی روشن،چاپ دوم،تهران،انتشارات سمت.

    رحمانی نیا،فرهاد.،حجتی،زهرا،(1379)،اثر یک برنامه ورزشی منتخب روی ترکیب بدن و توان هوازی دختران دانشجو،مجله حرکت،شماره5،ص119 109.

    رمضان پور،محمدرضا،(1385)،اصول صحیح و علمی تمرین،چاپ سوم،تهران،انتشارات آستان قدس رضوی.

    زارعی،مهدی.،حامدی نیا،محمدرضا.،حاجی نیا،مرتضی.،محمدنیا احمدی،محسن و جابری شهرکی،محمد،(1389)،اکسیداسیون چربی و مصرف انرژی در شدت‌های مختلف دو نوع فعالیت ورزشی دویدن و دوچرخه سواری پسران نوجوان چاق ،مجله غدد درون ریز و متابولیسم، شماره‌ی 3،صفحه‌های 293-283.

    زارعی،مهدی،حامدی نیا،محمدرضا.،حقیقی،امیرحسن.،چمری،مریم.،به روغنی،مهدی ،(1390)،همه گیر شناسی چاقی و لاغری و ارتباط آن‌ها با فعالیت بدنی و الگوی رژیم غذایی در نوجوانان پسر 14-12 سال شهر سبزوار،فصلنامه پایش،سال دهم،شماره دوم،253-243.

    سالم،زینت،(1388)،بررسی شیوع پرفشاری خون و ارتباط آن با شاخص‌های تن سنجی در دختران نوجوان شهر رفسنجان،مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دوره هشتم،شماره چهارم،صفحه های286-273.

    سردار،محمدعلی.،گائینی،عباسعلی.،رمضانی،جواد،(1387)،تاثیر فعالیت بدنی هوازی8هفته ای بر قند خون،درصد چربی بدن،حداکثر اکسیژن مصرفی و عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مرد دیابتی نوع ا،مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران،شماره2،صفحه‌های 97-91.

    علیجانی،عیدی.،احمدی،سیروس،(1381)،بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی و بی هوازی بر برخی عوامل خطرساز قلبی عروقی دانشجویان مرد دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره 11،صفحه‌های 21-5.

    علیجانی،عیدی.،حیات غیبی،ربابه،(1381)،بررسی تاثیر 8هفته ای تمرین هوازی و بی هوازی بر میزان تغییرات استروژن،LH و درصد چربی دانشجویان دختر غیر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره 13،صفحه‌های 30-21.

    علی نژاد،حمید آقا.،قراخانلو،رضا.،توفیقی،اصغر،(1382)،هنجاریابی،WHR.WC.BMI و درصد چربی بدن در مردان 30تا 55 ساله‌ی شهر تهران،مجله حرکت،شماره‌ی 20،صفحه‌های 134-113.

    فاکس و ماتیوس.فیزیولوژی ورزش،(1372)،ترجمه اصغر خالدان،ج2،انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    فراست. دیوید/1366/روانشناسی ورزش/ ترجمه: عیدی علیجانی/مهوش نوربخش/انتشارات سازمان تربیت بدنی با دفتر آموزش و تحقیقات.

    قراخانلو،رضا.،محمودآبادی،رضا.،علی نژاد،حمیدآقا.،محمودآبادی،مهدی،(1386)،ارزیابی روند تغییرات ترکیب بدنی وMAXW2    go2max-21  و همبستگی بین آن‌ها در پسران 11-18سال،فصلنامه المپیک،سال پانزدهم،شماره 4(پیاپی40).

    < >گائینی،عباسعلی.،رجبی،حمید،(1387)،آمادگی جسمانی،چاپ پنجم،تهران،انتشارات سمت.گائینی،عباسعلی،(1384)،راهبردهای تغذیه‌ای در فعالیت‌های ورزشی و کنترل وزن،چاپ اول،تهران،انتشارات با مداد.گایتون،آ،(1375)،فیزیولوژی پزشکی،ترجمه دکتر فرخ شادان.محبی،حمید.،خزاعی،محمدحسن.،اصفهانی،مهدی،(1385)،اثر تمرینات هوازی بر کنترل گلوکز خون ،آمادگی قلبی تنفسی و عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های قلبی،عروقی در بیماران دیابتی خفیف و شدید غیروابسته به انسولین،فصلنامه المپیک،شماره4(پیاپی36).مقدسی،مهرزاد.،ناصر،کاظم.،قنبرزاده،محسن.،شاکریان،سعید.،رضوی،عبدالحمید،(1389)،شیوع اضافه وزن،چاقی و سطح آمادگی جسمانی نوجوان شهر شیراز،مجله‌ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران،شماره‌ی 5،صفحه‌های 482-476.نجات،نازی.،کاشانی نیا،زهرا.،معماریان،ربابه،(1387)،بررسی مقایسه‌ای رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده،مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه ،علوم پزشکی تهران(حیات)،شماره 1؛صفحه‌های 59-49.نورشاهی،مریم.،نیک بخت،حجت الله.،روشنایی،افسانه.،دلاور،علی،بررسی و مقایسه روش‌های کاهش وزن(رژیم غذایی و ورزشی،رژیم غذایی و ورزشی همراه با رفتار درمانی)بر تغییر جرم و چربی موضعی زنان،مجله پژوهش در علوم ورزشی،شماره 15،صفحه‌های 122-111.ویلمور،ج.،کاستیل،د،(1385)،فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی،ترجمه معینی ،ض.،رحمانی نیا،ف.،رجبی،ح.،آقا علی نژاد،ح.،سلامی،ف،انتشارات مبتکران،چاپ ششم.هی وود،کاتلین،(1387)،رشد و تکامل حرکتی در طول عمر،ترجمه نمازی زاده،مهدی. ،اصلانخانی،محمدعلی،انتشارات سمت،چاپ نهم.یاوریان،رویا.،نیک اختر،رویا،(1389)،بررسی اثرات تمرینات هوازی بر میزان سلامت روان زنان شهر ارومیه،مقاله پژوهشی ،دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه،دوره نهم،شماره اول،صفحه‌های 52-45.33.Atkinson R, Atkinson R. Hilgard's introduction to psychology.2 Ed. New York: McGraw-Hill;2004.

    34.Barsh GS,Faroogi Is,oRahillys.Genetics of body weight regulation. Natare 2000;404:644-51.

    35.Bassami  M,Ahmadizad S,Doran D,Maclaren DP.Effects of exercise intensity and duration on fat metabolism in trained and untrained older males.Eur j Appl physiol 2007;101:525-32.

    36.Benjamin,c.,Himes,j,Lohman,T.,Davis,s.,j.,Evans,M.,Going,s.,and Pablo,j.,(2003).Body composition and overweight prevaience in 1740 schoolchildren from 7 American Indian communities.publication February28.

    37.Berenson Gs,srinivasan SR,Nicklas TA.Atherosclevosis:a nutritional disease of child hood.Amj cardiol.1998 Nov 26;82(10B):22T-29T.

    38-Bovet p,Auguste R,Burdette H.strong inverse association between physical fithess and overweight.in adolescentsia large school – based surrey.Int j Behar nutrphys Act 2007;4:24.

    39.Bray G.A., C. Bouchard and W.P.T. James; "Handbook of obesity". Ann. Interm .Med 1995; 103(6pt2): PP :1052-62.

    40-caballero C , Hernandez B , Moreno H, Hernandez Giron C, CamperoL ,Cruz A, et al.o besity, physical activity  and inactivity  among adolescente in Morelos mexi co:a longitudinal study.Archivos Latinoemeri canos de Nutrition 2007;3:231-37.

    41-calles-Escandon,j.;Goran,m.I.; o’connell,m.;Nair,k,s.; Danforth, E. (1996).”Exercise in creases fat oxidation at rest unrel ated to changes in eneryy balance or lipolysis”.Am j physiol Endocrinol matab.270:E1009-E1074.

    42- Daniels SR, Arnett DK, Eckel RH, Gidding SS , Hayman LL, Kumanyika S, et al. Overweight in children and adolescents pathophysiology, consequences, prevention, and treatment. Circulation 2005; 111: 1999-2012

    43-Despress j.p and et al.Loss of abdominal fat and metabolic response to exercise training in obese women.USA:America jornal of physiology.261(2pt1).1991,157-67.

    44.Ferrannini .E, "Syndrone X, Hormone Reserch"39(Suppl).1993, PP:107-111.

    45-Foyelholm M,Nuutinen o,pasanen m,etal.parent child relationship of physical activity patterns and obesity.Jnt jobes Relat Metab Disord 1999 Dec;23(12):1262-8.

    46-Hackman R.M.and et al.phosphoras magnetic resonance spectra and changeg in body composition during weight loss.USA:American collage of nutrition 1994,13(3),243-50.

    47.Hill. W. and B. Rowley (2001) Chemical born. Joe weider;s muscle & Fitness. 62(6):166-169.

    48- Janssen I, Katzmark PT, Boyce wF, King MA, Pickett W. Overweight and obesity in Canadian adolescents and their associations with dietary habits and physical activity patterns. Journal of Adolescent Health 2004; 35: 360-67

    49.Knight. G.S, et a. "Body Compostition of human cardares by neutron activation and chemical anaylysis", American Journal of Physiology 250,1986, PP:1979-E185.

    50-Lazzer S,Bustic,Agosti C F,De col A,pozzo R,sartorio A.optimizing fat oxittion through exercise in serverly obese caucasien adolescents.clin Endocri nol(oxf)2007;67:582-8.

    51-Livingstone M.B.E./2001/Childhood obesity in Europa:a growing concern/P.Health Nutr. 4:109-116.

    52- Magnus son kt,sveinssont,Arngrimson SA,J ohannsson E.predictors of fatness and physical fitness in nine – year – old Lcelandic school children. Int J pediatr obes 2008,3(4):217-25.

    53-Makkk,Hosy,Lows,Thomas Gn,Mc manus AM,Day JR,lam TH.Health-related physical fitness and weight status in Houng Kong adolescents BMC public Health 2010;10:88.

    54-Manson j , Rimm E,stampfer m , etal.physical activity and in cidence of noninsulin-dependent diabetes mellitus in women.lancet 1991 sep;338(8770):774-80.

    55-Mota J,Ribeiro J,santos MP,gomes H.obesity,physical activity,computer use and Tv viewing in Portuguese adolescents.pediatriec Exercise science 2006;17:113-21.

    56-pavlov,k.N,stefe,w.o,Lerman,R.H.,and Burrows,v.,(1985).Effects of dieting and exercise on Lean body Mass,oxygen uptake,and strength.Medicince and scicnce in sports and Exercise,17,466-471.

    57-pender NJ,Bar-or o,wilk B,Mit chells.self-efficacy and perceived exertion of girls during exercise.Nurse Res.2002Mav-Apr;51(2):26-91.

    58-Ready,A.Elizabeth and et al.The response of obese female to low impact exercise and diet counseling.journal of sport medicine and physiology .1991,31,587-95.

    59-saudek,c.D,and feling,p.,(1976).The metabolic events of starvation.AM.j.med,60:117.

    60-scott,k.,powers.,E dword,T.,Howloy.,(1998).Exercise physiology the ory and Appliation to fitnees and per formance.

    61.Sherman Nester W(2000) Exercise and adolencent weight management. Journal of Physicol Fanction.Recreation & Dance. Reston 71(5):4-6.

    62-sweny M.E and et al.severe vs moderate energy restriction With and Without exercise in the treatment of obesity:Efficiency of weight loss.USA:American Journal of clinical nutrition.1993,57(2),127-34.

    63- te Velde SJ, De Bourdeaudhuij I, Thorsdottir I, Rasmussen M, Hagstromer M, Klepp KI, et al. Patterns in sedentary and exercise behaviors and associations with overweight in 9-14-year-old boys and girls-a cross-sectional study. BMC Public Health 2007; 31: 7-16

    64-wagner A,klein -plate C,


موضوع پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, نمونه پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, جستجوی پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, فایل Word پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, دانلود پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, فایل PDF پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, پروژه درباره پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر توان هوازی و ترکیب بدن دختران غیر ورزشکار 13 تا 17 ساله می‌باشد. بدین منظور 22 دانش‌آموز غیر ورزشکار با میانگین سنی 2 ± 15 سال،وزن700/49کیلوگرم، قد 85/158 سانتی‌متر و BMI79/19 که تجربه‌ای در هیچ یک از رشته‌های ورزشی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزش گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامه تمرین نیرومند سازی بعد فعالیت (PAP) بر شاخص های بدنی و رکورد 100 متر آزاد دختران شناگر 10 تا 14 سال انجام شده است. روش: بدین منظور، تعداد 24 شناگر دختر در محدودۀ سنی 10 تا 14 سال به تمرینات شنا دعوت شدند. معیار انتخاب این نوجوانان داشتن ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) چکیده هدف:هدف تحقیق تعیین اثر وابسته به زمان تمرین تناوبی شدید کوتاه مدت بر پویایی جذب اکسیژن دختران بود. روش شناسی: بدین منظور 40 نفر دختران دانشجوی دانشگاه اراک را به طور داوطلب با میانگین سنی 5±25 سال و وزن 390/10 ± 30/54 کیلوگرم و قد 23/10 ± 5/ 162 سانتی متر در این تحقیق شرکت کردند. تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرینات تناوبی شدید و تداومی متوسط بر توان هوازی و بی هوازی دختران بسکتبالیست انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری شامل کلیه بانوان بسکتبالیست شهرستان فیروزکوه در سال 1393 بود. تعداد 20 بانوی بسکتبالیست به صورت هدفمند و در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش آثار تمرین هوازی بر (PMS) و ترکیب بدن دختران چاق و کم وزن بوده است . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود و بر روی 40 نفر از دختران دانش آموز مدرسه راهنمایی ناحیه یک رشت صورت گرفت که با روش مبتنی برهدف و دردسترس از طریق فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) صورت ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزش گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامه تمرین نیرومند سازی بعد فعالیت (PAP) بر شاخص های بدنی و رکورد 100 متر آزاد دختران شناگر 10 تا 14 سال انجام شده است. روش: بدین منظور، تعداد 24 شناگر دختر در محدودۀ سنی 10 تا 14 سال به تمرینات شنا دعوت شدند. معیار انتخاب این نوجوانان داشتن ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش آثار تمرین هوازی بر (PMS) و ترکیب بدن دختران چاق و کم وزن بوده است . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود و بر روی 40 نفر از دختران دانش آموز مدرسه راهنمایی ناحیه یک رشت صورت گرفت که با روش مبتنی برهدف و دردسترس از طریق فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) صورت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شش هفته تمرین و سه هفته بی تمرینی بر ظرفیت هوازی و بی هوازی داوران فوتسال شهرستان ساری، انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه داوران فوتسال شهرستان ساری در سال 1393 به تعداد 30 نفر بود ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت­بدنی(M.A) گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر 6 هفته تمرین پرحجم تناوبی شدید بر سطوح سرمی هورمون رشد و گرلین مردان دارای اضافه وزن می باشد. به این منظور 20مرد داری اضافه وزن به شکل تصادفی به دو گروه ( تجربی=10،کنترل=10)تقسیم شدند. پیش و پس از دوره تمرین تناوبی شدید پرحجم از آزمودنی ها نمونه خونی جمع ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش : فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام پژوهش جاری مقایسه ی رابطه ی سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی درشهر رشت می باشد.جامعه ی آماری پزوهش حاضرتعداد 10080 دانش آموزان دختر 10 تا 12 سال بودند که در سال تحصیلی 92 – 93 در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.نمونه ی آماری پزوهش که ...

ثبت سفارش