پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت

word 1 MB 31688 68
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی      

      گرایش : فیزیولوژی ورزشی

    چکیده

    هدف از انجام پژوهش جاری مقایسه ی رابطه ی سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی درشهر رشت می باشد.جامعه ی آماری پزوهش حاضرتعداد 10080 دانش آموزان دختر 10 تا 12 سال بودند که در سال تحصیلی 92 – 93 در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.نمونه ی آماری پزوهش که به روش خوشه ای انتخاب شد، شامل 600 نفر بود که به تفکیک 200 نفر در هر پایه انتخاب شد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده که بصورت میدانی انجام شد.آزمونهای دراز و نشست ، انعطاف پذیری ، دوی 540 متر ،کشش بارفیکس و لک لک (تعادل) برای این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت.برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون  استفاده گردید، البته قبل از بکارگیری این آزمون برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد.برای مقایسه ی بین آمادگی جسمانی مدارس دولتی و غیر انتفاعی هم از آزمون فیشر استفاده گردید.در بررسی نتایج فرضیه های پژوهش مشخص شد بین آزمون دراز نشست با ترکیب بدن بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط معنی داری وجود داشت.نتایج آزمونهای انعطاف پذیری با ترکیب بدن ، و همچنین آزمون دوی 540 متر با ترکیب بدن هم بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی نشان داد که ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون کشش بارفیکس با ترکیب بدن بین کلیه ی پایه ها ، به غیر از پایه ی چهارم مدارس دولتی هم ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون تعادل با ترکیب بدن هم بین دو متغیر در مدارس دولتی ارتباط معنی داری وجود نداشت ، اما در مدارس غیر انتفاعی ارتباط بین این دو متغیر معنی دار بود.نتیجه ی مقایسه ی روابط مشاهده شده در مدارس دولتی و غیر انتفاعی که توسط آزمون فیشر انجام گرفت، حاکی از این موضوع بود که بین کلیه ی آزمونها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی با توجه به پنج نوع تست ارتباط وجود داشت و تنها در پایه ی پنجم آزمون کشش بارفیکس بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط وجود نداشت. در نتیجه می توان گفت که داشتن فعالیت بدنی متوسط که خود موجب کاهش درصد توده چربی بدن و افزایش درصد توده بدون چربی بدن می شود، نقش مهمی در میزان افزایش آمادگی جسمانی فرد دارد. و همچنین بدیهی است افزایش توده چربی بدن باعث کاهش آمادگی جسمانی و با تمرین و فعالیت بدنی می توان به افزایش آمادگی جسمانی و همچنین کاهش توده چربی بدن پرداخت.

     

    واژگان کلیدی: آمادگی جسمانی، شاخص توده بدن (BMI)، ترکیب بدن، درصد چربی زیر پوستی.

    -1 مقدمه

    در چند دهه گذشته علاقه مندی به فعالیت های تخصصی که حاصل توسعه تربیت بدنی بوده است، منجر به پیدایش و افزایش تعداد حرفه ها و تخصص ها در زمینه ورزش و تربیت بدنی شده است. آمادگی جسمانی یکی از مباحث مهم در فیزیولوژی ورزش است که در سالهای اخیر مبنای کار بسیاری از پژوهشگران و عنوان بسیاری از کتب علمی ورزش شده است. سازمان بهداشت جهانی، آمادگی جسمانی را توانایی انجام کار عضلانی به گونه ای رضایت بخش تعریف کرده است (17). فعالیت بدنی یکی از پیش شرط های اصلی رشد و سلامتی و پایه و اساس یک زندگی سالم و شاداب است که ایجاد آرامش روانی و رشد بالقوه ی عادات و نگرش های مثبت در زندگی نقش بسزا دارد. فعالیت بدنی از جمله امور سودمند جهت تامین زندگی سالم در زمان حال و آینده برای کودکان است و همواره باید بخشی از زندگی فرد و خانواده باشد . فعالیت بدنی عبارت است از هر گونه تحرک بدنی که مستلزم هزینه ی انرژی باشد(72). نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه ی فواید فعالیت های بدنی نشان می دهد که انجام  فعالیت های بدنی منظم و داشتن سبک زندگی فعال، از اجزای اصلی حفظ و بهبود سلامت جسمی و روانی در جامعه است(3). از سوی دیگر، مطالعات گذشته نشان می دهند که سالهای کودکی و نوجوانی، دوران طلایی برای ساختن قامت و اسکلت بدن و تولید و تو سعه دستگاه های زیستی و تنطیم گر بدن است(31). امروزه پیشرفت امکانات ماشینی از یک سو موجب زندگی بهتر و فراغت بیشتری شده و از سوی دیگر، از فعالیت جسمانی کاسته شده است. این مساله موجب شده که افراد به سمت زندگی غیر فعال سوق داده شوند و فقر حرکتی محسوسی در زندگی انسان به وجود آید. نتایج مطالعات و آمارهای مختلف بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش بافت چربی در بدن، عدم فعالیت بدنی است.(25و8).

    تربیت بدنی در خود میراثی از اعصار گذشته دارد،منابع آن از طبیعت بشر سر چشمه گرفته، اختلافات آن تحت تاٌثیر تغییرات محیط اقتصادی،مذهبی قرار دارد واهداف آن نشان دهندهء افکار برجستهء زمان ومکان است (7). در طول تاریخ بشری، قدرت واستقامت جسمانی همراه با شجاعت، بزرگترین عامل موفقیت انسان در میدان تنازع بقا بوده است(5). همچنین حرکت از اساسی ترین عوامل زندگی انسان است که نقش مهمی در رشد عمومی وبخصوص رشد ذهنی وحرکتی دارد (33). آنچه زیر بنای تمام فعالیت های حرکتی انسان را تشکیل می دهد، میزان آمادگی جسمانی بدن است. داشتن آمادگی جسمانی بالا، نه تنها در انجام حرکات بنیادی ما را یاری می دهد، بلکه در یادگیری مهارتهای ورزشی نیز موثر است (3). واژهَ آمادگی جسمانی مفاهیم گسترده ای دارد و در نوشتارهای مختلف به شکل های گوناگون تعریف شده است. به طور متداول، کیفیت وامکانات بدن انسان در تطابق با فعالیت های بدنی، آمادگی جسمانی خوانده می شود (8).

    آمادگی جسمانی جوانان مسئله بنیادی و حیاتی است که سلامت و تندرستی افراد جامعه را تضمین می کند. افزایش ظرفیت کارآیی بدن جز از راه تربیت بدنی و فعالیت های حرکتی از هیچ برنامه تربیتی دیگری حاصل نمی شود و تربیت بدنی باید به عنوان بخش مکملی از برنامه های تعلیم و تربیت در آید (20،33).  همچنین برای جوامع انسانی به اثبات رسیده است که سازگاری بهتر با محیط، نیاز به تعادل آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی در فرد دارد و چنانچه افراد از نظر وضعیت جسمانی و ترکیب بدنی، شرایط مساعدی نداشته باشند، معمولا گوشه گیر، بدبین و منزوی می شوند و به عبارتی از تعادل روانی مناسبی برخوردار نخواهند بود(81،83).

     

    1-2 بیان مسئله

    بسیاری از مدیران مدارس در کشورهای صاحب نام ورزش به تجربه دریافته اند که تربیت بدنی جزء غیر قابل تفکیک جریان تربیت است و می تواند در تکامل عمومی کودک و حتی در روند کلی آموزش سهیم باشد. به گزارش معلمان تربیت بدنی کار آزموده، دانش آموزان به دلیل درگیری با تجربیات تربیت بدنی علایق جدیدی در مدارس کسب می کنند. به علاوه آمادگی جسمانی، اعتماد به نفس بیشتر، ثبات روحی و بهداشت روانی بهتری را در فرد موجب می شود. بدیهی است فعالیت و تمرین، با موضوعات تحصیلی ارتباط بسیار دقیق و ظریفی دارد. مع هذا مدیران مدارس بتدریج دریافته اند که تکامل کلی کودک، لازمهء آمادگی برای یادگیری بوده و آمادگی جسمانی در افزایش هوش و ادراک کودکان موءثر است (7). تربیت بدنی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی می تواند آمادگی بدنی، تندرستی وسلامتی عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی، ذهنی وعقلانی به ارمغان می آورد. برنامهء تربیت بدنی باید برای هر کودک جهت تکامل و حفظ حد مطلوب آمادگی بدنی با توجه به احتیاجات و نیازهای ویژهء هر یک از آنها، موقعیت هایی را فراهم سازد (7). سطح مطلوب آمادگی بدنی برای رفع احتیاجات فردی واجتماعی لازم است، بنابراین می تواند یکی از اهداف تعلیم و تربیت باشد. همانطور که پیش از این ذکر شد، آمادگی بدنی یکی از اهداف مهم تربیت بدنی و در جهت تأمین اهداف تعلیم وتربیت است که در هیچ بخش دیگری از موارد درسی وجود ندارد. فردی که از لحاظ بدنی در آمادگ ی لازم به سر می برد، قدرت کافی برای انجام وظایف روزمره را بدون خستگی مفرط خواهد داشت، همچنین انرژی لازم جهت لذت بردن از وقت آزاد و برخورد با مسائل غیر قابل پیش بینی وفوری را دارد (7). کریس[1]و کولین[2]عقیده دارند سطح فعالیت بدنی کودکان ونوجوانان سوءال همیشگی است، اما شواهد موجود نامفهوم یا از لحاظ متدولوژی متفاوتند. مقدار و سطح مطلوب آمادگی جسمانی که کودک در دوران کودکی برای سلامتی باید کسب کند هنوز ناشناخته است. اگر چه حدس زده میشود که در غیاب برخی از شاخص ها، سطح فعالیت شناخته شده به منظور ایجاد فواید سلامتی در بزرگسالی، برای کودکان مناسب باشد، با وجود این، اندازه گیری فعالیت در کودکان مشکل است و در حال حاضر، روش معتبری برای ارزیابی سطح فعالیت، که به کارگیری آن در تحقیقات گسترده راحت باشد، وجود ندارد. ایشان اضافه می کنند اطلاعات به دست آمده از مطالعات بزرگ و پر جمعیت حاکی از آن است که نقطهء اوج فعالیت در بچه ها حول وهوش سنین 13و14 سالگی است. بعد از این دوره این میزان به طور بارزی کاهش می یابد (31). تحقیق دیگری که به منظور مقایسهء آمادگی جسمانی و تندرستی دانش آموزان هنگ کنگ و چین انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که هنگ کنگ و چین دارای دو شیوهء اقتصادی متمایز شهرسازی و صنعتی میباشد. به نظر می رسد با پیشرفت اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی، باید توجه بیشتری به ترویج وتوسعهء ورزش و فعالیت های بدنی کودکان و جوانان مبذول داشت (25). گذشته از همهء موارد مذکور، واضح است که رسیدن به حد مطلوب آمادگی جسمانی بدون پرداختن به فعالیت های بدنی غیر ممکن می نماید و بدیهی است که تمرینات بدنی باید با رعایت اصول علمی و روش صحیح انجام گیرد تا به افزایش آمادگی جسمانی منجر گردد. به عبارت دیگر، تمرینات بدنی بدون رعایت اصول علمی آن نه تنها آثار قابل توجهی بر آمادگی جسمانی ندارد، بلکه ممکن است آثار زیانباری برای دانش آموزان، خصوصاً  دانش آموزان مقطع ابتدایی که بیشتر از سایر دوره های تحصیلی آسیب پذیرند، داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد بهتر است درس تربیت بدنی توسط معلمان واجد شرایط که تخصص لازم را در زمینهء تمرینات بدنی دارند، تدریس شود (30).

     

    همچنین بررسی ها نشان داده اند که شیوع چاقی و سایر عوامل خطرزای بیماری های قلبی - عروقی در بسیاری از جوامع تحت تأثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی است (36.39.40.41.47.63.82). عوامل متعددی از طریق تأثیر بر رژیم غذایی، فرهنگ مصرف مواد غذایی و میزان فعالیت بدنی در بروز چاقی موءثرند (70). سن، جنس، وضعیت تأهل، میزان درآمد، شغل و میزان تحصیلات عواملی هستند که در اینجا اضافه وزن و چاقی موءثرند (34). وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده می تواند کلیه سطوح زندگی کودک را چه پیش از تولد و چه پس از تولد تحت تأثیر قرار داده و تغییرات عمیقی در نحوهء رشد کودک ایجاد کند (17). نسبت به اطلاعات مربوط به کودکان برخوردار از تغذیهء خوب، کودکان مدرسه ای که دچار سوء تغذیه مزمن هستند، به طور متوسط کوچک تر می مانند و جهش نوجوانی آن ها دیرتر و با وسعت کمتری اتفاق می افتد. نتیجهء اصلی این امر، کاهش قد بزرگسالی و تودهء عضلانی است (14).

    برایان شارکی[3] عوامل مختلفی را بر شمرده است که بر توان هوازیی افراد تأثیر گذارند، از جمله این عوامل به سن، جنس، وراثت، ترکیبات بدن، سطح و فعالیت بدنی می توان اشاره کرد و دانشمندان کل بدن انسان را شامل 4 بخش توده چربی (FM)[4] توده عضلانی (FFM)[5]توده استخوانی و بقیه اعضاء می دانند که برای ساده کردن هر چه بیشتر این طبقه بندی، وزن بدن را به دو قسمت وزن چربی و وزن بدون چربی تقسیم کرده اند. کل وزن چربی بدن انسان به دو قسمت چربی ضروری و چربی ذخیره ای در بافت چرب تقسیم می شود که بافت چربی حدود 50 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد (1).

    چربی ها نقش بزرگ و مهمی در متابولیسم بدن انسان دارند. در این اینجا منظور از ترکیب بدن، وزن چربی زیر پوستی، درصد چربی و وزن بدون چربی است. چنانچه اشاره شد، ترکیبات بدن از جمله عوامل تأثیرگذار بر توان هوازی هستند، تا کنون پژوهش های بسیاری بین ترکیب بدن و توان هوازی در گروه های مختلف صورت گرفته است

    Public and Private Schools in Rasht

    Abstract

     

    This study aimed to compare relationship betweenphysical fitness level with body composition among public and private schools in Rasht. The population study includes 10080 female students in primary grades who were 10 to 12 years old studying in the academic year of 2013-2014. The study sample selected using cluster sampling consisted of 600 subjects in a way that each grade consisted of 200 subjects. This is a descriptive field study. Sit-ups, flexibility,540 meter running, horizontal bar stretch, and stork (balance) test were used for the students. Pearson's correlation coefficient was used to test the hypothesis. However, before applying this testKolmogorov - Smirnov test was used to check the normality of data. Fisher test was used to compare physical fitnessbetween students public and private schools. The results of testing the hypotheses showed that there was a significant relationship between sit-ups tests with body composition among students of all grades in public and private schools. The results of flexibility and 540 meter running tests withbody composition showed a significant relationshipamong students of all grades in public and private schools. There was also a significant relationship between horizontal bar stretch tests with body composition among all grades, except for fourth grade of public schools. There was asignificant relationship between balance tests with body composition in public school, but there was no significant relationshipbetween these two variables in private schools. The results of comparing the observed relationships between public and private schools by Fisher test indicated that given the five tests there was a significant relationship between all tests in public and private schools and only there was no significant relationship between horizontal bar stretch tests with body composition among public and private schools in the fifth grade.

     

    Key words:physical fitness, body mass index (BMI), body composition,subcutaneous fat percentage.

  • فهرست:

    چکیده....................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: طرح پژوهش

    1-1 مقدمه.............................................................................................................................................................. 3

    1-2 بیان مسئله..................................................................................................................................................... 4

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................... 7

    1-4 اهداف پژوهش................................................................................................................................................. 8

    1-4-1 هدف کلی.................................................................................................................................................... 8

    1-4-2 اهداف اختصاصی.................................................................................................................................... 8

    1-5 فرضیه های پژوهش...................................................................................................................................... 9

    1-6 روش پژوهش..................................................................................................................................................... 9

    1-7 محدودیت های تحقیق................................................................................................................................... 10

    1-7-1 محدودیت های غیر قابل کنترل........................................................................................................... 10

    1-7-2 محدودیت های قابل کنترل................................................................................................................... 10

    1-8 پیش فرض های تحقیق.................................................................................................................................. 10

    1-9 تعاریف عملیاتی و مفهومی..................................................................................................................... 10

    فصل دوم: پیشینه پژوهش

    2-1مقدمه................................................................................................................................................................ 14

    2-2 بخش اول: مبانی نظری پژوهش................................................................................................................ 14

    2-3 روش های اندازه گیری ترکیب بدن:........................................................................................................... 16

    2-3-1روشهای آزمایشگاهی ارزیابی ترکیب بدن:....................................................................................... 16

    2-3-2 روش های میدانی ارزیابی ترکیب بدن:................................................................................................ 17

    2-4 ارزیابی ترکیب بدن:....................................................................................................................................... 19

    2-5 روش اندازه گیری چربی زیرپوست:........................................................................................................... 21

    2-5-1 روش های میدانی جهت ارزیابی ترکیب بدنی :............................................................................... 21

    2-5-2 روش چروک خردگی پوست :.................................................................................................................. 21

    2-6 استفاده از روش چروک خوردگی پوست : ............................................................................................. 22

    2-7 روش چروک پوستی : ................................................................................................................................... 25

    2-8 ترکیب بدن و ورزش در کودکان و نوجوانان:........................................................................................... 25

    2-9 آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی:............................................................................................... 28

    2-10 پیشینه پژوهش:.......................................................................................................................................... 30

    2-10-1 پژوهش های داخلی:................................................................................................................................ 30

    2-10-2 پژوهش های خارجی:.............................................................................................................................. 32

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1مقدمه:............................................................................................................................................................... 34

    3-2 روش تحقیق ...................................................................................................................................................... 34

    3-3 جامعه آماری .................................................................................................................................................. 34

    3-4 روش نمونه گیری:............................................................................................................................................ 34

    3-5 نمونه آماری ...................................................................................................................................................... 35

    3-6 ابزار و نحوه اندازه گیری:............................................................................................................................. 35

    3-6-1 اندازه گیری استقامت عضلانی کمربند شانه ای........................................................................ 36

    3-6-2 چگونگی اجرای آزمون  کشش بارفیکس......................................................................................... 36

    3-6-3 دراز نشت:.................................................................................................................................................... 37

    3-6-4 تعادل............................................................................................................................................................ 38

    3-6-5 دو 540 متر................................................................................................................................................... 39

    3-6-6 کشش در حالت نشسته RS.............................................................................................................. 41

    3-7 برآورد شاخص توده بدن: ............................................................................................................................ 42

    3-7-1 خلاصه روش کلی اندازه گیری چربی زیر پوستی توسط کالبپر:............................................. 43

    3-7-2 روش اندازه گیری سه سر بازو:............................................................................................................. 43

    3-7-3 روش اندازه گیری ساق پا:....................................................................................................................... 44

    3-7-4 اندازه گیری قد:.......................................................................................................................................... 45

    3-7-5 اندازه گیری وزن:......................................................................................................................................... 45

    3-7-6 اندازه گیری درصد چربی :...................................................................................................................... 45

    3-8 روش آماری........................................................................................................................................................ 45

    فصل چهارم: نجزیه و تحلیل یافته ها

    4-1- مقدمه............................................................................................................................................................ 48

    4-2- آمار توصیفی................................................................................................................................................. 48

    4-2-1- آزمون دراز نشست ................................................................................................................................. 48

    4-2-2- آزمون انعطاف پذیری............................................................................................................................. 49

    4-2-3- آزمون بارفیکس........................................................................................................................................ 50

    4-2-4- آزمون دوی 540 متر.................................................................................................................................. 51

    4-2-5- آزمون تعادل ( لک لک ) برای پایه ی چهارم.................................................................................... 52

    4-3- ویژگی آزمودنی ها و رکوردهای آمادگی جسمانی............................................................................ 52

    4-4- آمار استنباطی............................................................................................................................................. 53

    4-5- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف.............................................................................................................. 53

    4-6- آزمون فرضیه های پژوهش........................................................................................................................ 56

    4-6-1- فرضیه ی اول............................................................................................................................................ 56

    4-6-2- فرضیه ی دوم............................................................................................................................................ 57

    4-6-3- فرضیه ی سوم......................................................................................................................................... 58

    4-6-4- فرضیه ی چهارم...................................................................................................................................... 60

    4-6-5- فرضیه ی پنجم....................................................................................................................................... 61

    4-7- خلاصه ای از نتایج همبستگی در یک جدول.................................................................................... 62

    4-8- مقایسه ی رابطه ی آزمونهای انجام شده با ترکیب بدن در مدراس دولتی و غیردولتی........ 62

    4-8-1- مقایسه رابطه ی آزمون دراز و نشست با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی...... 63

    4-8-1-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 63

    4-8-1-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 63

    4-8-1-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 63

    4-8-2- مقایسه رابطه ی آزمون انعطاف با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی................. 64

    4-8-2-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 64

    4-8-2-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 64

    4-8-2-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 65

    4-8-3- مقایسه رابطه ی آزمون بارفیکس با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی............... 65

    4-8-3-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 65

    4-8-3-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 65

    4-8-3-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 66

    4-8-4- مقایسه رابطه ی آزمون دوی 540 متر با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی......... 66

    4-8-4-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 66

    4-8-4-2- پایه پنجم............................................................................................................................................. 67

    4-8-4-3- پایه ششم........................................................................................................................................... 67

    4-8-5- مقایسه رابطه ی آزمون لک لک با ترکیب بدن در مدارس دولتی و غیر دولتی.................. 67

    4-8-5-1- پایه چهارم........................................................................................................................................... 67

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1 مقدمه.............................................................................................................................................................. 70

    5-2 خلاصه پژوهش............................................................................................................................................... 70

     5-3 بحث و بررسی............................................................................................................................................... 71

    5-4 نتیجه گیری کلی:......................................................................................................................................... 73

    5-5 پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................................................... 73

    5-6 پیشنهادات پژوهشی................................................................................................................................... 74

    منابع:......................................................................................................................................................................... 75  

    پیوست .....................................................................................................................................................................  81

     

     

    منبع:

     

    ادینگتون و ادگرتون. (1380). " بیولوژی فعالیت بدنی"، ترجمه حجت الله-نیکبخت، انتشارات سمت، چاپ سوم، پاییز.

    اسماعیل زاده، خلیل.(1377). "بررسی و مقایسه سطح آمادگی جسمانی تیم های پسر دانشگاه تهران اعزامی به سومین المپیاد دانشجویی"، پایان نلمه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.

    امیر تاش، علی محمد، شاخص های آمادگی عمومی بدن از دیدگاه ورزش های همگانی در مدارس پسرانه جمهوری اسلامی ایران، سازمان مجری، دانشگاه تربیت معلم، 1380.]15[

    انتشارات اداره کل تربیت بدنی و وزارت آموزش وپرورش، واحد تربیت بدنی پسران، مجله ارزش و ورزش، شماره 148.

    پویان فرد، علیرضا.(1373). "تعیین نورم ملی و استانی برای دانش آموزان 10 تا 17 ساله"، رساله دکترا دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،1373.

    تندنویس، فریدون، جایگاه ورزش در اوغات فراغت ایران، نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره 1381، 4 ، ص: 115-133 ]60[

    جلیلی، قوامالدین. "تربیت بدنی و ضرورت آن در مقطع ابتدایی". نشریه نیرو و نشاط، اداره کل تربیت بدنی و وزارت آموزش وپرورش، پاییز 1361، دفتر اول.

    حسینی، سعید، حسینی، فرید، اصول تغذیه کراس، انتشارات برای فردا، 1383، 7-70. ]25[

    دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... عج، دانشکده بهداشت، فصلنامه علمی و آموزشی دفتر توسعه آموزشی (EDO سال دهم، شماره 36. ]11[

    دستجردی، رویا، بررسی فعالیت فیزیکی و فر آیند تصمیم گیری و عوامل موثر بر آن در دختران دبیرستانی در منطقه 2 آموزش و پرورش تهران، پایان نامه دریافت مدرک گواهی عالی بهداشت، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاهتهران، 1383. ] 24[

    رحمانی نیا، فرهاد. دانشمندی حسن. تقی پور. امیر. رابطه کم و اضافه وزن با آمادگی جسمانی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان. نشریه علوم زیستی ورزشی. (دوره:1 شماره:3). 1388.]7[

    ژن ام. آدامز. راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی چاپ دوم ترجمه رحمانی نیا، فرهاد. رجبی، حمید. گائینی، عباسعلی. مجتهدی، حسین(1390).

    سبکتین، امیر. ف، میرفتاح.(1368). مبانی آمادگی جسمانی(تهران ناشر کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول)

    سوید، محمود. دبیری، غلامرضا. مقایسهء منحنی رشد وزنی و قدی نوجوانان پسر دبیرستانی شهر شیراز در دو سطح اقتصادی مختلفدر سال 1379-1378، مجله غدد درون ریز و متا بولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال چهارم، شمارهء 2، تابستان 1381، صص 125-121.

    سیف، علی اکبر، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، نشر دوران. 1382.

    شریفی، فرانک و همکاران.، سطح سرمی روی، مس و آهن در کودکان دبستانی 123 کشور در سال 1375. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، سال اول، شماره چهارم، 1387. 275- 285. ]27[

    شعاری نژاد، علی اکبر. روانشناسی رشد، انتشارات اطلاعات تهران، 1373.

    شفاردجی، " ورزش، آمادگی، تندرستی" ترجمه گائینی عباسعلی، اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش، 1377

    شیخ، محمود و باقرزاده، فضل ا...، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، موسسه نشر علم و حرکت، 1377.

    صفانیا، علی محمد. (1370-1369). "بررسی وضعیت آمادگی جسمانی مدارس راهنمایی پسر شهر آمل با استفاده از آزمون کراس-وابر"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

    قادری، مهبانو. ارتباط درصد چربی بدن، توزیع چربی بدن و فعالیت بدنی و فعالیت بدنی با عوامل خطر زای بیماری های قلبی-عروقی در زنان میانسال، پایان نامه کارشناسی ارشد، دنشگاه گیلان، 1381.]50[

    کرم سلطانی، زهرا. مطالعه ی ارتباط بین چاقی و ناامنی غذایی دانش آموزان دبستانی و برخی از عوامل مرتبط با آنها در شهر یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه گیلان.1383. ]28[

    کوربین چالز، روت لیندزی، مفاهیم آمادگی جسمانی 1378، ترجمه غلامعلی اولیا، حمید قاسمی و رضا محمد کاظمی، تهران.بامداد کتاب. ]62[

    گایتون، آرتور وهال، جان، فیزیولوژی پزشکی، ترجمه: فرح شادان- انتشارات چهر، 1378. ]53[

    محمد زاده پیربازاری. مجتبی، بررسی و تعیین ارتباط بین برخی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی با بهداشت روانی کارمندان دانشگاه گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان. ]63[

    مالینا، رابرت. م. بو چارد. کلود، نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی، مترجمان: عباس بهرام و همکاران، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امید دانش، تهران، 1381. ]21[

    مجموعه مقالات " سمپوزیوم جایگاه تربیت بدنی در آموزش و پرورش ابتدایی " ، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، 1371.

    محسنی، منوچهر، جامعه شناسی پزشکی، انتشارات کتابخانه طهوری، 43، 1376. ]14[

    نادری مقام، شهره. بررسی شدت فعالیت های بدنی روزانه و عوامل موثر بر انجام ورزش در خانم های 15-49 ساله ساکن منطقه 17 شهرداری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه تهران، 1383. ] 19[

    نیلگون، شمسی. (1372). "راهنمای تدریس معلمان تربیت بدنی در دبستان"، انتشارات رشد، چاپ دوم

    وست، دبورا. بوچر، حالز، ترجمه احمد آزاد، مبانی تربیت بدنی و ورزش، انتشارات دانش افروز 1383. ]13[

    ویلمور، جک. اچ و کاستیل، دیوید، ال، فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی، ترجمه:ضیا معینی، فرهاد رحمانی نیا،حمید رجبی، حمید آقا علی گراد . فاطمه سلالی، جلد اول، انتشارات مبتکران، 1381. ]33[

    همت، رسول.(1381-1380). "مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی دارای معلم ورزش با فاقد معلم ورزش در منطقهء پنج تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد.

     

    34. Abdolvahab N. Dietary and Socio- economic factors associated with obesity among Kuwaiti college men. Brit J Nurt 1999;82:369-74.                                                                            35. American  Alliance  for  Health,  Physical  Education,  Recreation  and  Dance.(1988). Physical  best. Reston,  VA: Author .                                                                                                        36. Amigo H; Bustos,P. programs Y Politicas Referentes al deficit de crecimiento. Arch, Latinoam Nutr. 1998 Dec: 48(4): 281-286.                                                                                            37. Ardle Me. Exercise, Nutrition and  Human performance. New York. Mc Milan. 1981.         

     38.Baquet G, Stratton G, Van Praagh, E, Berthoin S.(2007): Imporving Physical activity assmessment in children whit high- frequency accelerometry monitoring; amethodological issue. Prevent med,44(8): 143-147.                                                                                                        39.  Bergstrom E, Hernell O, person, LA. Cardiovascular  risk indicators cluster in girls irom families of low socio-economic status. Acta.Paediatr 1996. Sep, 85(9). 1083-1090.                   

    40. Bouchard,C. physical activity and obesity. Human kinetics.Inc. 2000.                                    41. Burake V, Beilin LJ, Dunbar D. Family Lifestyle and parental body mass index as predictors of body mass index in Australian children: a longit- undinal study .Int J obes Relat Metab Disord.                                                                                                                                                          42. Carbin,Charles. B, Lindesy  R. 1997. Concepts  of  fitness  and  wellness. 2  nd Ed, Brown  Benchmark  Publishers.[65]                                                                                                                     43. Carlyon, R.  Bryant, R. Gore, C. and Walker, R. (1998).Apparatus  for  precision  calibration  of skinfold  calipers. American  Journal of  human  Biology, 10, 689-697.                 44. Ceper  ro, Mar. Lpez, richord, fitness  test  profiles  in children aged 8-12 years  old  in Granda, 2011, 1988-5202, 135- 145. [38]                                                                                               


موضوع پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, نمونه پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, جستجوی پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, فایل Word پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, دانلود پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, فایل PDF پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, پروژه درباره پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس دولتی و غیر انتفاعی رشت

رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش‌آموز 8 تا 10 ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد 324 نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. در ابتدا قد (13/7±36/138)، وزن (87/9±79/37)، شاخص توده بدن[1] (71/3±50/19) و محیط کمر[2] (08/9±22/67) ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر 12 هفته رژیم غذایی و تمرینات ورزشی هوازی بر ترکیب بدنی زنان چاق غیرفعال است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 45 نفر می باشد . زنان گروه آزمایش به صورت تصادفی به 3 دسته کنترل (که فقط رژیم غذایی داشتند) ، پیاده روی تند و ایروبیک همراه با رژیم غذایی تقسیم ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده پرفشارخونی، از بیماری های مزمن غیر واگیر می باشد که در دهه های اخیر به صورت اپیدمی در آمده است. مطالعات نشان می دهد که این بیماری در بین افراد چاق و دارای اضافه وزن و کم تحرک بیشتر و بارزتر می باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی همبستگی بین برخی شاخص های ترکیب بدنی و VO2max با فشارخون می باشد. ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه بسیار خوب در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سطح فعالیت بدنی ، عوامل آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پردیس الزهرا (فرهنگیان)سمنان انجام گردید. در این مطالعه­ی مقطعی، جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر پردیس الزهرای دانشگاه فرهنگیان استان سمنان بود که از این میان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده تمرین مقاومتی روشی برای توسعه سلامتی، آمادگی عمومی و توسعه قدرت عضلات اسکلتی است. هدف از این پژوهش بررسی آثار تمرین مقاومتی بر ترکیب بدن و قدرت بیشینه عضلات بالاتنه بازیکنان زن والیبال نشسته بود. برای این منظور، 30 والیبالیست نشسته زن اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شده و در 2 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزش گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامه تمرین نیرومند سازی بعد فعالیت (PAP) بر شاخص های بدنی و رکورد 100 متر آزاد دختران شناگر 10 تا 14 سال انجام شده است. روش: بدین منظور، تعداد 24 شناگر دختر در محدودۀ سنی 10 تا 14 سال به تمرینات شنا دعوت شدند. معیار انتخاب این نوجوانان داشتن ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزش گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر برنامه تمرین نیرومند سازی بعد فعالیت (PAP) بر شاخص های بدنی و رکورد 100 متر آزاد دختران شناگر 10 تا 14 سال انجام شده است. روش: بدین منظور، تعداد 24 شناگر دختر در محدودۀ سنی 10 تا 14 سال به تمرینات شنا دعوت شدند. معیار انتخاب این نوجوانان داشتن ...

پایان نامه: جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(گرایش فیزیولوژی ورزشی) کلید واژه‌ها: تمرین هوازی،وزن،درصد چربی بدن،دختران نوجوان چکیده هدف از این پژوهش، تاثیر تمرین هوازی تناوبی بر وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان بود.به همین منظور، تعداد 30نفر از دانش آموزان 17-15 ساله شهر گرمی در استان اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر مقایسه­ی تاثیر تمرینات یوگا و ایروبیک بر برخی عوامل فیزولوژیکی و آمادگی جسمانی زنان غیر ورزشکار بود. 30 نفر از زنان غیر ورزشکار شهرستان میبد (سن: 98/4 ± 53/26 سال، قد: 35/5 ± 67/159 سانتی­متر، وزن: 94/14 ± 66/72 کیلوگرم، شاخص توده بدنی: 82/5 ± 52/28 2(متر)/کیلوگرم) به صورت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده : هدف از اجرای این پژوهش آثار تمرین هوازی بر (PMS) و ترکیب بدن دختران چاق و کم وزن بوده است . روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود و بر روی 40 نفر از دختران دانش آموز مدرسه راهنمایی ناحیه یک رشت صورت گرفت که با روش مبتنی برهدف و دردسترس از طریق فرم تشخیص موقت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) صورت ...

ثبت سفارش