پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت

word 3 MB 31729 118
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­

     تربیت­بدنی و علوم ورزشی- گرایش رفتار حرکتی

    مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت

    هدف از این تحقیق مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی  ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت بود. بدین منظور تعداد 324 نفر از دانش­آموزان این مدارس در پژوهش شرکت کردند که از این تعداد 150 نفر از ورزشکاران و تعداد 174 نفر از دانش­آموزان غیرورزشکار بودند. پرسشنامه سلامت روانی توسط شرکت­کنندگان تکمیل شد. برای آزمون فرضیه­های تحقیق از روش آماری تی در گروه­های مستقل و تحلیل واریانس دو ­راهه استفاده و سطح معناداری برای کلیه فرضیه­ها 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج در نمره سلامت عمومی روانی دو گروه تفاوت معناداری را نشان نداد. در ابعاد  نشانه­های جسمانی، اضطراب و بی­خوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی بین گروه دانش­آموزان ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری مشاهده نگردید. با توجه به یافته­های این تحقیق در کل می­توان نتیجه­گیری کرد که بین دانش­آموزان ورزشکار و غیرورزشکار در مدارس شبانه­روزی در سلامت روانی تفاوت معناداری وجود ندارد.

     

    کلید واژه­ها: سلامت روانی، دانش­آموزان، مدارس شبانه ­روزی، ورزشکار، غیرورزشکار، مرودشت

    - کلیات

     

    امروزه پیشرفت­های گسترده در فناوری، به وضوح، سبک و شیوه­ی زندگی بسیاری از جوامع بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است که نمود این امر در کشورهای صنعتی مشخص­تر می­باشد. علیرغم پدیدار شدن بحران انرژی در آینده جهان، کاهش قابل ملاحظه­ای در فعالیت­ های حرکتی و بدنی افراد جامعه، به علت پدیدار شدن ماشین و جایگزینی رفاه و کم تحرکی به جای تلاش و کوشش بدنی، رخ داده است. مردم روز به روز بیشتر و بیشتر بی­تحرک شده و بسیاری از افراد فقط در اوقات فراغت اندک و محدود خود، امکان انجام فعالیت­های حرکتی و ورزشی را پیدا می­کنند (مددی و نیرومند، 1369).

    در دهه اخیر به نقشی که ورزش و فعالیت­های بدنی در درمان مشکلات روانی و بهبود سلامت روانی بازی می­کند توجه بیشتری شده است. در یکی از پژوهش­ها فوایدی که در نتیجه تغییرات فیزیولوژیکی در طول ورزش مستند شده است شامل بهبود وضع روانی و خلق و خُوی و کنترل اضطراب و افسردگی است. همچنین این پژوهش بیان می­کند تغییرات اجتماعی- فرهنگی و روانی برخاسته از ورزش و فعالیت فیزیکی فواید سلامت روانی با ارزشی را به همراه دارد (کارلس و داگلاس[1]،2010). 

     "فعالیت بدنی[2]" عبارت است از مجموعه فعالیت­هایی که موجب ورزیده شدن بدن و حرکات آدمی می­شود و بدین وسیله جمال و زیبایی در وجود آدمی توسعه می­یابد و او را به زیبایی مطلق نزدیک می­کند. که البته بایستی اذعان نمود که تعریف فوق یک مفهوم کلی و فراگیر از همه­ی انواع فعالیتهای بدنی ، تفریحی رقابتی می­باشد؛ بنابراین، ژرژمانیان[3] فرانسوی در تعریف ورزش می­گوید: ورزش عبارت از فعالیت و اشتغال در ساعات بیکاری است که جنبه حرکات در آن، بیش از سایر جنبه­هاست و در عین حال فعالیتی است مربوط به بازی که می­تواند حرکات و فعالیت­هایی را در برگیرد که دال بر انجام دادن کاری است. لذا این­گونه فعالیت­ها که به صورت رقابت­انگیز انجام می­شود، دارای دستورالعمل و قواعد ویژه­ای است و امکان دارد به فعالیت حرفه­ای نیز تبدیل شود (شعبانی بهار، 1384).

    نظام آموزشی "مدرسه" نقش بسیار مهمی در آموزش سلامت و ارتقای آن در دوران کودکی و بعد از آن ایفا می­کند و باعث بهبود شخصیت دانش­آموزان، نگرش، مهارت و نیز آگاهی آنان می­شود. آموزش برای افزایش شرکت نوجوانان و جوانان در فعالیت­ های جسمانی، یکی از راهکارهای مهم حمایت از ارتقای رفتارهای مؤثر در سلامت است (آزرمی، 1371).

     به باور تونز[4] و همکاران (1371)، مدارس بستری اساسی در انتقال گسترده آموزش سلامت فراهم می­کنند (تابشیان، 1371). مدارس شبانه­روزی[5] به منظور ایجاد فرصت مناسب برای تحصیل دانش­آموزان روستایی و حاشیه­نشین شهرها تأسیس شد (عباسیان اسفرجانی،[6]2001). بی­توجهی به وضعیت نوجوانانی که در این مدارس تحصیل می­کنند ممکن است عواقب نامطلوبی به دنبال داشته باشد؛ چرا که آنان در سنین مدرسه دوران نوجوانی خود را شروع و طی می­­نمایند و این دوران با تغییرات ژرف روان­شناختی، زیست­شناختی و اجتماعی خاصی همراه است (کتیبه[7]، 2001).

    این امر به­خصوص در نوجوانانی که مجبور هستند دور از خانواده و با جامعه­ای غیر از خانواده ارتباط تنگاتنگی داشته باشند، مهمتر است. این محیط اجتماعی می­تواند تأثیرات بسیاری بر آنان داشته باشد. بررسی­ها نشان داده است که ممکن است مسایلی همچون اضطراب، غمگینی، و کناره­­گیری اجتماعی در آنها مشاهده شود. زیرا میزان تنیدگی دانش­آموزانی که در مؤسسات شبانه­روزی زندگی می­کنند بیشتر از آنهایی است که با والدین خود زندگی می­کنند (چاووشی­فر[8]،2000). 

    چه بسیار افرادی که در همان مراحل ابتدایی تحصیلات دبیرستانی به دلیل استرس­های روانی و متعاقب آن ابتلای به بیماری­های روانی از تحصیل کناره گرفته­اند و یا عده­ای پس از ورود به دانشگاه به دلیل مشکلات روانی که از سال­های قبل داشته­اند دچار کاهش بازده فکری و عملی شده و یا پس از فراغت از تحصیلات، سلامت روانی آنها به خطر افتاده است (حسینی، موسوی و رضازاده[9]، 2003).

    مدارس شبانه­روزی از دیرباز مخالفان و موافقان خاص خود را داشته است .کودکان و نوجوانان ساکن مدارس شبانه­روزی به دلیل جدایی طولانی مدت از والدین و فرهنگ خود به احتمال بیشتر دچار افسردگی، احساس غم غربت و اضطراب جدایی می­شوند (تروبر[10]، 1999).

    هوسی و گیو[11]) 2005 ( نیز در بررسی خود دریافتند که اختلال­های روانی، مشکلات رفتاری و تحصیلی کودکان و نوجوانانی که در مدارس شبانه­روزی به سر می­برند، از همتایان خود که با خانواده زندگی می­کنند، بیشتر و عزت نفس و ارتباطات و مهارت­های اجتماعی آنها نیز کمتر است.

    در زمینه ورزش و سلامت روانی[12]، قبلاً تصور عمومی بر این بود که فعالیت ورزشی برای سلامت جسمانی مفید است. امروزه بر این امر توجه شده که ورزش علاوه بر سلامت جسمانی، در ارتقای سلامت­­­روانی نیز مؤثر است. ورزش نقش مهمی در سلامت روانی دارد، به طوری که در سال 2002 شعار سازمان بهداشت جهانی[13]"تحرک رمز سلامتی" بود (لاندرس[14]،2005).

    توجه به ابعاد سلامت نه تنها در بهبود سلامت مؤثر است بلکه زمینه­ی مساعدی نیز برای شکوفایی استعدادهای نهفته فراهم می­آورد. چنانکه میلانی­فر (1382)، به نقل از لوینسن[15] و همکارانش بیان می­کند سلامت روان عبارت است از: اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف محل زندگی اطرافیان، مخصوصاً با توجه به مسئولیتش در مقابل دیگران، چگونگی سازش وی درباره خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویش دارد. اکثریت روان پزشکان توانایی سازش با محیط، انعطاف­پذیری به قضاوت عادلانه و منطقی در مواجهه با محرومیت­ها و فشار­ها را ملاک سلامت و تعادل روان می­دانند (میلانی­فر،1382).

    از آنجا که هدف سلامت روان فقط منحصر به تشریح علل اختلالات رفتار نبوده، بلکه هدف آن به وجود آمدن عواملی که مکمل زندگی سالم و نرمال و نیز درمان اختلالات جزیی رفتار به منظور جلوگیری از وقوع بیماری‌های شدید روانی است. به طور کلی می­توان گفت هدف سلامت روان" پیشگیری" است (شاملو،1382).

    بنابراین لازم است تحقیقات در زمینه ارتباط سلامت­روانی و ابعاد آن در دانش­آموزان با ورزش بخصوص در سنین نوجوانی، در اولویت خاصی قرار گیرد، تا شاید از این رهگذر بتوان به ارتقای سطح بهداشت روانی این آینده­سازان کشور کمکی هر چند کوچک ارائه نمود. از این­رو، این پژوهش نیز تلاشی می­باشد در بررسی تأثیر احتمالی انجام فعالیت­های بدنی و ورزشی منظم بر سلامت روان و ابعاد آن در دانش­­آموزانی که در مدارس شبانه­روزی مشغول به تحصیل بوده­اند. 

     

     

    1-2- بیان مسأله

     

    اخیراً محققین در حیطه روان­شناسی ورزش[16] مطالعات خود را بر نقش "فعالیت بدنی" بر  سلامت جسم و روان متمرکز نموده­اند (عبدلی،1386). این تمرکز با توجه به بررسی­های سازمان بهداشت جهانی و افزایش اختلالات مخصوصاً در ابعاد سلامت روان افزایش یافته است (وزارت بهداشت، 1378). در حال حاضر، نقش فعالیت بدنی و ورزش منظم بر سلامت جسمانی و روانی به اثبات رسیده است، به گونه­ای که نتایج مطالعات نیز نشان­دهنده نقش مثبت فعالیت بر بهبود ابعاد ذکر شده است (فستینگ[17]، 1992).

     

    Abstract

     

     

    The Mental Health and it’s Dimensions Comparison between high School Boarding Male Athletes and Non-Athletes
    of Marvdasht City

     

     

    By

    Bijan Khanalizadeh

     

    The aim of this research is to compare mental health and it’s dimensions in athlete and non-athlete high school boy in Marvdasht boarding  schools. In order to carry out this research, 324 students of these schools took part in this study, among them 150 students were athletes and 174 students were non-athletes. The mental health questionare was filled out by participants. To test research hypothesis, T-test statistical methods in independent groups, analysis and unilateral variance were used. The significance level in all hypothesises were considered 0.05.The Results of mental health showed no significant difference in the two groups. In physical signs dimentions, anxiety, insomnia, disorder in social performance and depression, no significant difference was abserved between groups. According to the research findings, it can concluded that there is no significant difference between athlete and non-athlete students based on mentall health.

     

    Keywords: mental health, students, boarding  school, athlete and non-athlete, marvdasht.  

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1-کلیات................................................................................................................................................. 2

    1-2-بیان مساله........................................................................................................................................ 5

    1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................................... 7

    1-4-اهداف پژوهش................................................................................................................................ 9

    1-4-1-هدف کلی.............................................................................................................................. 9

    1-4-2- اهداف اختصاصی............................................................................................................... 9

    1-4-3- هدف فرعی........................................................................................................................ 10

    1-5-سئوالات پژوهش.......................................................................................................................... 10

    1-5-1- سئوال اصلی....................................................................................................................... 10

    1-5-2-سئوالات اختصاصی............................................................................................................ 10

    1-5-3-سئوال فرعی........................................................................................................................ 10

    1-6-تعریف مفهومی متغیرها.............................................................................................................. 11

    1-6-1- سلامت روانی.................................................................................................................... 11

    1-6-2- ورزش.................................................................................................................................. 11

    1-6-3- دانش­آموزان ورزشکار...................................................................................................... 11

    1-6-4- دانش­آموزان غیر ورزشکار.............................................................................................. 11

    1-6-5-مدارس شبانه­روزی............................................................................................................ 11

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     

    1-7-خرده مقیاس­های سلامت روان................................................................................................. 12

    1-7-1-نشانه­های جسمانی............................................................................................................ 12

    1-7-2-اضطراب و بی خوابی........................................................................................................ 12

    1-7-3- اختلال در عملکرد اجتماعی........................................................................................ 12

    1-7-4- افسردگی، علائم ویژه افسردگی................................................................................... 12

     

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1- مفهوم سلامت روان.................................................................................................................... 14

    2-2- تاریخچه بهداشت روان.............................................................................................................. 15

    2-3- تعاریف سلامت روان.................................................................................................................. 17

    2-4- سلامت روان از دیدگاههای مختلف....................................................................................... 18

    2-5-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف....................................................................................... 19

    2-5-1- مکتب زیست گرایی........................................................................................................ 19

    2-5-2- مکتب رفتار گرایی........................................................................................................... 20

    2-5-3-مکتب روانکاری.................................................................................................................. 20

    2-5-4-مکتب انسانگرایی............................................................................................................... 21

    2-5-5-مکتب بوم شناسی............................................................................................................ 21

    2-6- اصول سلامت روانی..................................................................................................................... 21

    2-7- اهداف ایجاد سلامت روان......................................................................................................... 24

    2-7-1- پیشگیری اولیه.................................................................................................................. 25

    2-7-2- پیشگیری ثانوی(درمان).................................................................................................. 25

    2-7-3- پیشگیری ثالث.................................................................................................................. 26

    2-8- سلامت روان و نوجوانی و مدرسه........................................................................................... 26

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     

    2-9-  بزرگی مسأله سلامت روان..................................................................................................... 28

    2-10-  اهداف عمومی تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش............................................ 30

    2-11- اهداف اختصاصی تربیت بدنی در آموزش و پرورش..................................................... 31

    2-12- اصول تدریس تربیت بدنی در آموزش و پرورش............................................................ 31

    2-13- در تدریس درس تربیت بدنی اصول ذیل باید مورد توجه قرار گیرد........................ 32

    2-14- خصوصیات رشد و اهداف تخصصی تربیت بدنی در مقطع متوسطه........................ 32

    2-15- ویژگی­های عمومی پسران..................................................................................................... 33

    2-16- دسته بندی رشته ­های ورزشی........................................................................................... 34

    2-17- اصول روانی انتخاب فعالیت­های ورزشی........................................................................... 34

    2-18- ویژگی­های ورزش.................................................................................................................... 35

    2-19- فواید ورزش............................................................................................................................... 36

    2-20- سه حیطه کسب سلامتی..................................................................................................... 37

    2-20-1- اهداف جسمانی (فواید جسمانی)............................................................................ 37

    2-20-2- اهداف روانی (فواید روانی)........................................................................................ 38

    2-20-3- اهداف اجتماعی(فواید اجتماعی)............................................................................ 39

    2-21- چرا ورزش می­کنیم؟.............................................................................................................. 40

    2-21-1- کنترل وزن..................................................................................................................... 40

    2-21-2- کاهش خطر بیماریهای قلبی_عروقی.................................................................... 40

    2-21-3- کاهش فشار روانی و افسردگی................................................................................. 41

    2-21-4- لذت بردن....................................................................................................................... 41

    2-21-5- ایجاد عزت نفس........................................................................................................... 41

    2-21-6- مشارکت در امور اجتماعی........................................................................................ 41

    2-22- چرا ورزش نمی­کنیم؟............................................................................................................ 42

    2-23- اساسنامه‌ مدارس‌ شبانه‌­روزی‌............................................................................................... 43

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     

    2-24- دستورالعمل اجرایی مدارس شبانه­روزی........................................................................... 48

    2-25-  پژوهشهای پیشین.................................................................................................................. 52

     

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1-مقدمه................................................................................................................................................ 67

    3-2- روش­شناسی پژوهش.................................................................................................................. 67

    3-2-1- طرح پژوهش...................................................................................................................... 67

    3-2-2- جامعه آماری...................................................................................................................... 68

    3-2-3- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری................................................................................... 68

    3-3- متغیرها........................................................................................................................................... 68

    3-4- تعریف عملیاتی متغیرها............................................................................................................. 69

    3-4-1- سلامت روان....................................................................................................................... 69

    3-4-2- نشانه­های جسمانی........................................................................................................... 69

    3-4-3- اضطراب.............................................................................................................................. 70

    3-4-4- اختلال در عملکرد  اجتماعی....................................................................................... 70

    3-4-5- افسردگی............................................................................................................................. 70

    3-5- ابزار جمع­آوری داده­ها............................................................................................................... 70

    3-6- روش اجرا...................................................................................................................................... 73

    3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................................ 74

     

     

     

     

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     

    فصل چهارم: یافته­های پژوهش

    4-1- مقدمه............................................................................................................................................. 76

    4-2- یافته­های توصیفی....................................................................................................................... 76

    4-3- یافته‌های استنباطی................................................................................................................... 77

    4-3-1- سوال اول پژوهشی........................................................................................................... 77

    4-3-2- سوال دوم پژوهشی.......................................................................................................... 78

    4-3-3- سوال سوم پژوهشی......................................................................................................... 79

    4-3-4- سوال چهارم پژوهشی..................................................................................................... 80

    4-3-5- سوال پنجم پژوهشی....................................................................................................... 81

    4-3-6- سوال ششم پژوهشی....................................................................................................... 82

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه­گیری

    5-1- مقدمه.............................................................................................................................................. 84

    5-2-  خلاصه پژوهش.......................................................................................................................... 84

    5-3-  بحث و نتیجه­گیری.................................................................................................................... 85

    5-3-1  سوال اول............................................................................................................................. 85

    5-3-2  سوال دوم............................................................................................................................ 86

    5-3-3  سوال سوم........................................................................................................................... 87

    5-3-4  سوال چهارم....................................................................................................................... 89

    5-3-5  سوال پنجم......................................................................................................................... 90

    5-3-6  سوال ششم......................................................................................................................... 91

    5-4-  محدودیت­های پژوهش............................................................................................................ 92

    5-5-  پیشنهادها................................................................................................................................... 92

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     

    5-5-1  پیشنهادها­ی کاربردی....................................................................................................... 92

    5-5-2  پیشنهادها­ی پژوهشی...................................................................................................... 93

     

    فهرست منابع

    منابع فارسی............................................................................................................................................. 94

    منابع انگلیسی

    منبع:

    منابع فارسی

     

    احمدوند، محمد علی (1382). بهداشت روانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    احمدی، عزت­اله؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیرمحمدزاده، محسن(1383). بررسی آزمایشی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان. فصلنامه حرکت: 28: 29- 19. 

    آزرمی، یدالله (1371). خانه و مدرسه: دو پرورشگاه نسل فردا. نشریه ماهانه آموزشی_تربیتی پیوند. آموزش و پرورش. شماره 160.

    امیدی، عبداله ؛ یعقوبی، حمید ؛ پیروی، حمید ؛ حسن آبادی، حمیدرضا ؛ ظفر، مسعود (88-1386). مقایسه سلامت روانی دانشجویان ورودی جدید و دانشجویان سال بالایی: نتایج مقدماتی یک مطالعه ملی. مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.

    ایزدی، علی اکبر؛ میر حیدری، مینو دخت؛ رحمتی، مهناز (1381). تربیت بدنی عمومی 1. چاپ بیستم. انتشارات دانشگاه پیام نور.

    برماس، حامد؛ جوادی آسایش، سحرانه (1388). مقایسه سلامت روانی بین دانشجویان رشته­های تحصیلی مختلف دانشگاه آزاد اسلامی کرج. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، زمستان، 5(1).

    بنائی، مهدی (1384). ورزش واکسنی برای پیشگیری از بیماریها و ناهنجاریها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.190 – 187.

     

    بهرامی، حسن ؛ منصوری، حمید(1383). ابعاد رابطه میان جهت گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت­گیری مذهبی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، پاییز و زمستان، شماره34(2): 41- 63.

    بیابانگرد، اسماعیل؛ جوادی، فاطمه(1383). سلامت روان­شناختی نوجوانان و جوانان شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 4(14).

    پورافکاری، نصرت­اله(1373). فرهنگ جامع روان­شناسی . روان­پزشکی. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

    پور سلطانی، حسین(1382). رابطه بین فعالیت­های ورزشی و سلامت عمومی جانبازان و معلولین قطع عضو ورزشکار ایران. نشریه علوم حرکتی ورزش، بهار 1382. 1(2): 16-10. 

    تابشیان، امیر(1371). تأثیر شیوه­های زندگی بر سلامت انسان. مجله علمی فرهنگی بهداشت جهان. تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 7(1).

    تقوی، سید محمدرضا(1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت روانی، مجله روان شناسی،5(20): 381-394.

    توکلی­زاده جهانشیر؛ خدادادی، زهره(89-1388). بررسی سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد. فصلنامه افق دانش. 16(2): 52-45.

    حسین پور، اسکندر؛کاشف، میرمحمد (1390). مقایسۀ سلامت عمومی دانش­آموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه. مطالعات روان­شناسی ورزشی. 1: 6-1.

    حسینی، سید حمید؛ صادقی، احمد؛ رجب زاده، رضوان؛ رضا زاده، جواد؛ نبوی، سید حمید؛ رعنایی، محسن؛ الماسی، امیر (1389). سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و عوامل مرتبط با آن در سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. تابستان 1390. 3(2): 28-23.

     

     

    خیرآبادی، غلامرضا؛ یوسفی، فایق(1381). بررسی سلامت روانی افراد بالای 15 سال شهری استان کردستان و عوامل مرتبط با آن. مجله علمی دانشگاه علوم پژشکی کردستان، 6(24).

    رادفر، شکوفه؛ حقانی، حمید؛ تولایی، سید عباس؛ مدیریان، احسان؛ فلاحتی، مریم (1381). بررسی سلامت روانی فرزندان 18-15 ساله جانبازان. مجله طب نظامی. پاییز 1384، 7(3): 209-203.

    رجبی، غلامرضا؛ عطاری، یوسفعلی؛ حقیقی، جمال ( 1380 ). تحلیل عاملی سؤال های پرسش نامه بک بر روی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، 8(3و4): 66- 49.

    رمضانی­نژاد، رحیم؛ نیازی، سید محمد؛ همتی نژاد، مهر علی(1388). مقایسه سلامت عمومی افراد شرکت کننده در ورزش همگانی و افراد غیر فعال. فصلنامه علوم ورزش. 2(4): 66-49.

    زارع، کوروش؛ بحرانی، هدیه (1390). بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1390. دو ماهنامه علمی  پژوهشی جنتاشاپیر، 4(1).

    سردار، محمدعلی؛ سهرابی، مهدی؛ شمسیان، سیدعلی اکبر؛ امین زاده، رضا(1388). تأثیر تمرین های ورزشی هوازی بر سلامت روان، ابعاد نشانه­های بدنی، اضطراب و بی خوابی، کارکرد اجتماعی و افسردگی در بیماران دیابتی نوع۲. مجله­ی غدد درون­ریز و متابولیسم ایران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی. 11(3): 256-251.

    سروری، ساناز(1390). تأثیر تربیت بدنی عمومی (1) برسلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. نخستین همایش ملی دستاوردهای جدید علمی در توسعه ورزش و تربیت بدنی، گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان.

    شاملو، سعید (1382). بهداشت روانی. تهران:انتشارات رشد.

    شاملو، سعید (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.

    شجاع الدین، سید صدرالدین؛ داداش پور، امیر (1391). بررسی تأثیر یک دوره تمرین استقامتی در آب بر سلامت عمومی روان مردان سالمند. نشریه علمی پژوهشی سالمند. 7(28): 63-56.

    شعاری نژاد، علی اکبر(1379). روانشناسی نوجوانی. تهران: ناشر فاخر.

    شعبانی بهار، غلامرضا (1384). اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش. همدان : انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.

    شهیدی، شهریار؛ حمدیه، مصطفی ( 1381 ). اصول و مبانی بهداشت روانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه ها(سمت).

    شفیعی، محسن (1387). روش تدریس تربیت بدنی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

    صادقی، احمد؛ رحمانی، بهاره؛ کیایی، محمدزکریا؛ احمدپور، محمد؛ محمدی، رامین؛ نبوی، سیدحمید(1387). تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 2(4): 38-33.

    ربر، جانسون(1368). سلامت روانی. ترجمه: رضا مهدوی. تهران: آدینه.

    رئیسیون ،محمدرضا ؛ محمدی، یحیی ، بیجاری، بیتا ؛ مقرب، مرضیه(90- 1389). سلامت روان دانشجویان پسر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه پیام نورشهر بیرجند. مراقبت­های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.1391. 9(4): 310- 316.

    رمضانی نژاد،رحیم(1376). شخصیت و ورزش.  فصلنامه المپیک،5(1و2).  

    عبدلی، بهروز( 1386 ). مبانی روانی - اجتماعی تربیت بدنی و ورزش. تهران: نشر بامداد کتاب.

    فرجاد، محمدحسین(1378). اعتیاد، شناخت علل و عوارض و درمان بدون داروی اعتیاد. تهران: انتشارات بدر.

    فیاض، ایراندخت؛ کیانی، ژاله (1389). بررسی سلامت روانی نوجوانان پرورشگاه شهید دستغیب و نمازی شهر شیراز. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، 1(2): 48-20. 

    کاشف، میر محمد؛ حامد مظفری؛ سید امیر (82-1381). مقایسه سلامت عمومی اعضای هیئت علمی فعال و غیر فعال حرکتی دانشگاه­های کشور. نشریه علوم حرکتی و ورزش. بهارو تابستان 1385. 4(7): 23-11.

    کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین(1994). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری _ روانپزشکی بالینی. ترجمه: پورافکاری، نصرت­اله(1381). جلد دوم، نشر شهرآب.

    گنجی، حمزه (1376). بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.

    متقی­پور، یاسمن؛ امیری، پرسیا؛ پادیاب، مژگان؛ والایی، فراز؛ محراب، یداله ؛ عزیزی، فریدون (1384). بررسی میزان سلامت روان نوجوانان: مطالعه قند و لیپید تهران. مجله پژوهش در پزشکی( مجله پژوهشی دانشکده پزشکی). دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.29(2): 145-141.

    مرتضوی، سیده صالحه؛ افتخار اردبیلی، حسن؛ اسحاقی، سید رضا؛ درعلی، رضا (1390). تأثیر فعالیت بدنی منظم بر سلامت روان سالمندان شهرکرد. مجله دانشکده پزشکی اصفهان.29(161).

    مهری، علی و صدیقی صومعه کوچک، زینب (1388). بررسی وضعیت سلامت روانی وبرخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه­های سبزوار در سال 1388. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی.4(21):  304-298.

    مؤمنی، خدامراد و کریمی، حسن(1388). مقایسه سلامت روانی سالمندان مقیم و غیرمقیم سرای سالمندان شهر کرمانشاه. مجله بهبود. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. 14(4).

    موسوی گیلانی، سید رضا؛ کیان­پور، محسن ؛ صادقی خراشاد، محمود (80-1379). مقایسه سلامت روانی دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار. مجله طبیب شرق. 4(1): 50-43. 

    میلانی فر، بهروز(1387). اصول بهداشت روانی. تهران: انتشارات قومس.

    نجات، حمید ؛ ایروانی، محمود (1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روان­شناسی، فصلنامه اصول بهداشت روانی. (3).

    نریمانی، محمد؛ آریا پوران، سعید ؛ صادقیه اهری، سعید (83-1382). مقایسه خودپایی و سلامت عمومی در ورزشکاران گروهی و انفرادی و افراد غیر ورزشکار. فصلنامه پایش. 6(3): 184-179.

    نوابی نژاد، شکوه (1376). رفتارهای بهنجار در کودکان و نوجوانان. تهران : انتشارات اولیا و مربیان. چاپ هفتم.

    هرشن سن،دیویدپاور؛پال ،دبلیو (1988). مشاوره بهداشت روانی:نظریه وعمل. ترجمه منشی طوسی محمد تقی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    واعظ موسوی، سید محمد کاظم؛ مسیبی، فتح اله (1390). روان­شناسی ورزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

    مددی، فیروز؛ نیرومند، نسرین(1369). نقش فعالیت­های جسمانی در پیش­گیری و درمان بیماری­ها. رساله ای از سازمان بهداشت جهانی.

    یوسفی، فایق؛ محمد خانی، مونا (1392). بررسی میزان سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و رابطه آن با متغیرهای سن، جنس و رشته تحصیلی آنان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 56(6): 361-354.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی:

     

    Sakinepoor, A., Mohseni, H., Tayebi, M., Sanjarinia, G,. Chaeb, F,. & Salari, Z. (2013). Comparison of the Mental Health between Athlete and Non-Athlete Students in Islamabad-E-Gharb City. International Journal of Academic Research in Applied Science 2(12): 15-20.

    Abassian Esfarjani, M.R., & Abtahi, S.N., “Study of problems of boarding high schools based on views of responders,teachers and students”. Quarters of Amoozeh 2001;24:70-4.

    Asadi, H., Ahmadi, M. R., Comparsion students mental health athlete and nonathlete in Sanandaj. Harakt Journal 2000; 5:49-84. (Persian)

    Carless, D., & Douglas, K. (2010). “Sport and Physical Activity for Mental Health”. Blackwell Publishing Ltd.

    Chauhan,s.s.(2000). Mental Hygiene new Delhi , Alied Publishers .

    Chavooshifar, J. A. Comparative study of stressors and coping behaviors of adolescents in residential group care and in two parent families in Tehran [dissertation]. Tehran: Tarbiat Modares university; 2000. P. 45-87.

    Fasting, k.  Leisure Time,  Physical activity and some Indices of mental health. Second j Soc Med suppl.  1992; 29: 113-9.

    Hussey, D., & Guo, S.(2005). Characteristics and trajectories of treatment foster care youth. Child Welfare, 84(4): 485-506.

    Hosseini, S. H., Moosavi, S. E,. & Reza zadeh, H. Assessment of mental health in students of junior high schools in the city of Sari. The Quarterly Journal of Fyndamentals of Mental Health 2003.; 6(19-20): 92-99 .(Persian)

    Jafari, F. "Stressor in adolescence in Kermanshah city". Behbod Journal 2003; 8(1):35-42. (Persian)

    Katibeh, M. Survey of prevalence of puberty mental disorders and effective factors in students girls in 3th class of second schools [dissertation]; 2001. P. 2-56. [In Persian]

    Karami, S., & Pirasteh, A. Assessment of mental health among Zanjan University of medical sciences. ZUMS Journal 2001: 9: 66-72. [In Persian]

    Landers, D. M. (2005). “The influence of exercise on mental health”. Sport medicine.21 (4).PP: 112-116.

    Meltzer, H., Gatward, R., Goodman, R., & Et Al. (2000). Mental Health of Children and Adolescents in Great Britain. London: Office for National Statiatics.

     

     

    Lotfi, M. H., Aminian,  A. H., Ghomizadea, A., & Noorani, F. “A Study on Psychological Health of First Year University Students in Iran”. Iranian Journal of  Psychiatry and Behavioral Sciences (IJPBS), Volume 3, Number 2, Autumn/Winter 2009: 47-51.

    Nodehi, M. A., & et al Int. Journal of Engineering Research and Applications www.ijera.com ISSN : 2248-9622, Vol. 3, Issue 6, Nov-Dec 2013, pp.1783-1785.

    Seyed, A.M., Keyvanlou, F., Koushan, M., & Mohammadi, M. Comparing the mental health of athlete and non-athlete university students. J Sabzevar Unive Med Sci. 2010; 17(2):116-122.

    Thurber, A. C.(1999). The phenomenology of homesickness in boys. Journal of Abnormal Child Psychology. 17: 543-590.

    Wallace, S., Buckworth, J., Kirby, T., & Sherman, W.M. Characteristics of exercise behavior among college students application of social cognitive theory to predicating stage of change. Prev Med 2000; 31(6):494-505.

    World Heath organization (2008). What 


موضوع پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, نمونه پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, جستجوی پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, فایل Word پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, دانلود پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, فایل PDF پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, پروژه درباره پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سلامت روانی و ابعاد آن در دانش آموزان پسر دبیرستانی ورزشکار و غیر ورزشکار مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت

کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش رفتار حرکتی) چکیده هدف و زمینه تحقیق: خودکارآمدی تمرین عاملی است که نقش بسزایی در موفقیت ورزشی داشته و به عنوان عاملی بازدارنده، در رفع عواقب نامطلوب منتج از رقابت ورزشی اهمیت دارد. لذا هدف این مطالعه، مقایسه سازه کارآمدی در رشته های انفرادی و تیمی است. مواد و روش ها: روش تحقیق از نوع پس رویدادی با طرح علی – مقایسه ای است. جامعه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» گرایش: مدیریت ورزشی چکیده پایان نامه: هدف کلی پژوهش حاضر مقایسه متغیرهای شناختی انگیزشی دانش‌آموزان ورزشکار و غیرورزشکار دوره متوسطه می‌باشد، که شامل متغیرهایی از قبیل اهداف پیشرفت، باورهای هوشی، ارزش تکلیف و تلاش مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهرستان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده : تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بوده است.جامعه آماری دراین پژوهش شامل کلیه مدیران ومعلمان تربیت بدنی مدارس مقطع ابتدایی شهر تهراندر سال تحصیلی93-1392بوده است که این تحقیق موردی در مناطق 1.4.8.13 آموزش پرورش صورت گرفته است.جامعه آماری ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر توان هوازی و ترکیب بدن دختران غیر ورزشکار 13 تا 17 ساله می‌باشد. بدین منظور 22 دانش‌آموز غیر ورزشکار با میانگین سنی 2 ± 15 سال،وزن700/49کیلوگرم، قد 85/158 سانتی‌متر و BMI79/19 که تجربه‌ای در هیچ یک از رشته‌های ورزشی ...

پایان­نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی ورزشی چکیده: عنوان: تاثیر چرخه قاعدگی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی در دانش آموزان دختر غیر ورزشکار دوره ی متوسطه زمینه و هدف: زنان در طی زندگی با شرایط ویژه­ای روبرو می­شوند از آن جمله آنها قاعدگی می­باشد. چرخه­ای که هر 28 روز تکرار می­شود و دارای سه مرحله لوتئال، فولیکولار و خونروی می­باشد. ممکن است برخی از ورزشکاران در ...

پایان نامه برای دریافت دانشنامه کارشناسی ارشدگروه روان­شناسی :گرایش روان­شناسی عمومی چکیده مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی­های شخصیتی و کارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی شعله شکوری نوجوانان سرمایه­های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی می­باشند تفاوت دو محیط آموزشی می­تواند موجب تقویت با ایجاد ویژگی­های ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی چکیده: اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی ...

گروه رفتار حرکتی پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشدگرایش رفتار حرکتی چکیده: احساس فرد از شایستگی خود در انجام کارها (شایستگی ادراک شده)از عوامل مهم در رشد خودپنداره است. شایستگی جسمانی و حرکتی ادراک شده نقش بسزایی در اندیشه مشارکت در فعالیت های جسمانی دارد. از طرفی موفقیت در انجام مهارت های حرکتی بنیادی (شایستگی حرکتی واقعی) می تواند شایستگی حرکتی ادراک شده و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی چکیده: اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی می­باشد. ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین متغیرهای آمادگی­جسمانی با BMI و WHR، کیفیت­زندگی و میزان اضطراب دانش­آموزان دختر 12 تا 14ساله شهرستان لاهیجان در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شده است. به همین منظور 300 نفر از دانش­­آموزان دختر دوره­ی اول متوسطه ...

ثبت سفارش