پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید

word 529 KB 31749 79
مشخص نشده کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی

    چکیده

     

    تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید

     

    فرمالدئید یکی از مواد شیمیایی آلی است که کاربرد بسیار گسترده‌ای بعنوان ماده خام در بسیاری از صنایع دارد. پساب‌های خروجی صنایعی که حاوی غلظت‌های بالای فرمالدئید می‌باشند به‌دلیل خطرات احتمالی سرطان‌زایی و جهش‌زایی آن باید قبل از ورود به محیط زیست تصفیه گردند. هدف از این مطالعه تاثیر عوامل موثر در جداسازی فرمالدئید به روش اکسیداسیون الکتروشیمیایی می‌باشد. در این مطالعه با استفاده از طراحی آزمایش به روش تاگوچی با توجه به 4 عامل اصلی تاثیر‌گذار آزمایش‌هایی طراحی و انجام گردید که با توجه به نتایج آزمایش‌ها مشاهده گردید که زمان دارای بیشترین و الکترولیت دارای کمترین اثر در جداسازی فرمالدئید را دارا می‌باشند. اثر الکترولیت بر انرژی مصرفی نیز بررسی و مشاهده گردید که هیدروکلریدریک دارای کمترین انرژی مصرفی در محلول جهت جداسازی فرمالدئید می‌باشد. همچنین حالت بهینه جهت حذف فرمالدئید در 3pH= ، آمپراژ 4/0، الکترولیت هیدروکسید سدیم (NaOH) و در زمان 2 ساعت بدست می‌آید که در آن جداسازی 30درصد فرمالدئید حاصل گردید.

     

    کلمات کلیدی : روش تاگوچی، جدا سازی فرمالدئید، اکسایش الکتروشیمیایی

     

    مقدمه

     

     

    یکی از پیامدهای دنیای صنعتی و مدرنیزه شدن زندگی کنونی آلودگی محیط زیست می‌باشد که در کلیه ابعاد زیستی انسان اعم از آب، خاک و هوا آثار مخرب خویش را نشان می‌دهد. فاضلابهای صنعتی که محصول پیشرفت تکنولوژی در صنعت می‌باشد روز به روز آثار زیان‌بار خود را بر محیط آبی و خاکی تحمیل می‌کند. بدیهی است که با وجود صنایع گوناگون و اشاعه وسیع آلودگیهای زیست محیطی، گام‌های علمی و پژوهشی به منظور کنترل آلودگی‌ها باید با برنامه‌ریزی صحیح و اقدامات عملی همراه گردد. در کشور ما فاضلابها بدون هیچگونه محدودیتی وارد منابع آبهای سطحی و زیرزمینی می‌شوند و فاضلاب‌های صنعتی نیز همین مسیر را طی می‌کنند. ضرورت شناخت فاضلاب‌ها و آلودگی آنها و روش‌های تصفیه آنها مسأله‌ای است که همت بلند محققان و مهندسین بهداشت محیط و محیط زیست این دیار را به یاری می‌طلبد. بدیهی است فاضلاب‌های صنعتی با توجه به تنوع فرآیندها و تنوع در مواد شیمیایی که بعضاً خطرناک و آلوده کننده محیط زیست نیز می‌باشند هر یک مشکلات خاصی برای محیط زیست می‌آفرینند و به همین خاطر هر فاضلابی مربوط به یک صنعت خاص نیاز به مطالعه جداگانه و بررسی و تحقیق ویژه در مورد نوع آلودگی و روش‌های کنترل آن را به همراه دارد. صنایعی که فرمالدئید تولید می‌کنند یا به نوعی با این ماده سروکار دارند از جمله صنایعی هستند که در آلوده‌کردن آب‌ها و ایجاد مشکلات زیست محیطی نقش مهمی دارند و با فشارهای سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده‌اند مشکل فاضلاب صنعتی خود را حل کنند. آنچه این کارتحقیقی را پراهمیت می‌سازد این است که بدون حذف جداگانه فرمالدئید، تصفیه کلی فاضلاب این‌گونه صنایع مختل خواهد شد و اگر هم به‌دلیل مسائل اقتصادی، امکان ایجاد تصفیه‌خانه برای کل فاضلاب مقدور نباشد بدون پیش تصفیه فرمالدئید، تصفیه‌خانه فاضلاب شهری با مشکل مواجه خواهد شد.

     

     

    1-1-فرمالدئید و کاربردهای آن

     

    نام‌های معمول و مترادف فرمالدئید: فرمالدئید، متانال ، متیلن‌اکسید، اکسی متیلن، متیلالدئید، اکسومتان نام‌های متداول برای محلول‌های فرمالدئید: فرمالین و فرمل.

    فرمالدئید در فشار و دمای معمولی یک گاز بی‌رنگ با جرم مولکولی نسبی 03/30 است. متداولترین شکل تجاری موجود آن محلول آبی 50-30% است. معمولاً برای کاهش پلیمریزایسیون ذاتی فرمالدئید به محلول آن متانول یا مواد دیگر به‌عنوان پایدار‌کننده اضافه می‌شود. غلظت متانول در محلول فرمالدئید می‌تواند تا حدود 15% باشد. غلظت سایر پایدار‌کننده‌ها می‌تواند تا چند صد میلی‌گرم در لیتر باشد. اخیراً سیستم‌های فرمالدئید مایع غلیظ که تا 95% فرمالدئید دارند قابل دستیابی هستند، اما دمای لازم برای پایداری محلول و جلوگیری از جدایی پلیمر از حدود دمای اتاق تا C°120 با افزایش غلظت محلول افزایش می‌یابد. فرمالدئید به‌سرعت در آب، الکل‌ها و سایر حلال‌های قطبی حل می‌شود ولی در سیالات غیر‌قطبی درجه انحلال پائینی دارد. فرمالدئید در C°150 به متانول و کربن منوکسید تجزیه می‌شود. به‌طور کلی فرمالدئید قدرت واکنش پذیری زیادی با سایر مواد شیمیایی دارد. در نور آفتاب فوراً به دی‌اکسید‌کربن اکسید می‌شود.

     

    1-1-1- کاربردهای فرمالدئید

    فرمالدئید به‌عنوان یک پایه واحد ساختمانی مواد شیمیایی، یک واسطه در ترکیبات آلی گوناگون از رزین‌های آمینو و فنلیک گرفته تا کودهای شیمیایی می‌باشد. بیشترین مصرف فرمالدئید در تولید رزین‌های آمینو و فنلیک می‌باشد. که دلیل موجهی را برای 55% ظرفیت کل تقاضاها ارائه می‌دهد. دیگر مصارف مهم شامل محصولات صنعت چوب، ترکیبات قالبگیری، رزین‌های ریخته‌گری و چسب‌ها برای روپوش‌کشی می‌باشد. محصولات چوبی حدود 36% از کل تقاضای فرمالدئید رابرای کاربردهای تخته چندلایی به خود اختصاص می‌دهد. تحت بعضی شرایط رزین‌های اوره- فرمالدئید، فرمالدئید را آزاد می‌کنند که مسائل محیط زیستی و بهداشتی را ایجاد می‌کنند. رزین‌های آمینو و فنلیک هر دو به‌عنوان ترکیبات قالبگیری به‌کار برده می‌شوند. انبوهی از رزین‌های آمینو، رزین ملامین به‌کار برده شده در ظروف‌سازی هستند. رزین‌های قالبگیری فنلیکی در وسایل کنترل الکتریکی، تلفن‌ها به‌کار برده می‌شوند. فرمالدئید برای تولید پرداخت ثابت پارچه‌های سلولزی به‌کار برده می‌شود. پرداخت پارچه‌ها بر اساس فرمالدئید شامل ملامین، اوره، فرمالدئید، glyoxal, Triazim, Triazones می‌باشد. آلدئیدها در ساخت و سنتز الکل‌ها، اسیدها و سایر مواد شیمیایی به‌کار می‌روند. همچنین در صنعت لاستیک‌سازی، صنایع کاغذ، دباغی وکشاورزی مصرف می‌شوند. از جمله مصارف عمومی فرمالدئید، استفاده از آن برای نگهداری قطعات تشریحی در دانشکده‌های پزشکی و موسسات طبی، عامل از بین برنده بو و عامل باکتری‌کشی و همچنین عامل سخت‌کننده پروتئین‌ها می‌باشد. علاوه بر آن محصولات بدست آمده از فرمالدئید در طیف گسترده‌ای از صنایع نظیر اتومبیل‌سازی و ساختمان، کاغذسازی و پارچه‌بافی کاربرد فراوان دارد. فرمالدئید در سوخت و ساز طبیعی بدن نیز وجود دارد لیکن مقدار آن ناچیز است[5-1].

     

     

    1-2- سرچشمه‌های آزاد سازی فرمالدئید در محیط زیست

     

    فرمالدئید در محیط زیست به‌عنوان نتیجه‌ای از فرآیندهای طبیعی و از منابع ساخت بشر موجود می‌باشد. فرمالدئید به‌طور صنعتی در مقادیر زیاد تولید می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. دو منبع دیگر ساخت بشر عبارتند از: خروج اتوماتیک از موتورهای بدون مبدلهای کاتالیستی. بقایا، انتشارات و یا ضایعات حاصل در هنگام ساخت فرمالدئید به‌وسیله موادی مشتق شده از آن یا واکنش داده شده با آن. فرمالدئید در صنایع گوناگون کاربردهای داروئی به‌عنوان یک استریل‌کننده دارد. همچنین به‌عنوان یک نگهدارنده در کالاهای مصرفی، مانند غذا، مواد بهداشتی و آرایشی و پاک کننده‌های خانگی به‌کار می‌رود. یکی از کاربردهای عمده آن در ساخت رزین‌های اوره – فرمالدئید و ملامین- فرمالدئید می‌باشد. رزین اوره- فرمالدئید برای عایق‌سازی ساختمان‌ها ([1]UFFI) به‌کار می‌رود، این رزین می‌تواند پس از نصب به نشر فرمالدئید ادامه دهد یا یک منبع انتشار دائمی فرمالدئید را تشکیل دهد. منابع محیطی داخلی زیادی که می‌تواند انسان را در معرض فرمالدئید قرار دهد شامل سیگارها و محصولات تنباکو، مبلمان یا اثاثه‌ای که حاوی رزین‌ های پایه فرمالدئید هستند، مواد ساختمانی حاوی رزین‌های اوره-‌فرمالدئید، چسب‌های حاوی فرمالدئید که برای سطوح پلاستیکی و پارکت‌ها، فرش‌ها، ضد‌عفونی‌کننده‌ها‌ (گندزداها)، پخت‌کننده‌های‌گازی و شومینه‌های باز استفاده می‌شود، می‌باشند. فرمالدئید در حین اکسیداسیون هیدروکربن‌ها به‌طور طبیعی تشکیل می‌شود. این هیدروکربن‌ها با رادیکال‌های OH و ازن واکنش می‌دهند و فرمالدئید وسایر آلدئیدها را به‌عنوان مواد واسطه‌ای در یک سری واکنش‌هایی که نهایتاً منجر به تشکیل مونواکسید‌کربن، دی‌اکسید‌کربن، هیدروژن و آب می‌شوند، تشکیل می‌دهند. کارخانه‌های تولید فرمالدئید و صنایعی که به نحوی با فرمالدئید سروکار دارند از جمله مهمترین منبع فرمالدئید و آلاینده‌ های عمده محیط زیست می‌باشند. در کشور خودمان نیز کارخانه‌های همچون شرکت صنایع شیمیائی سینا و قدس در شیراز که به تولید فرمالدئید اشتغال دارند در فاضلاب خروجی خود غلظت‌های بالایی از فرمالدئید را دارند. همچنین کارخانه‌هایی که به تولید رزین‌های فنل – فرمالدئید و ... مشغولند مانند کارخانه تولید رزین فنل- فرمالدئید در اصفهان باعث ایجاد آلودگی محیط زیست می‌گردند. همچنین صنایع پتروشیمی که به تولید فرمالدئید و رزین‌ های فرمالدئید مشغولند مانند پتروشیمی جم و همچنین پتروشیمی اراک در قسمت آلاکلر و بوتاکلر خود غلظت بالای ppm700 فرمالدئید را وارد محیط زیست می‌کنند[1].

     

    Abstract

     

    Electrodecomposition of formaldehyde

     

    By

    Mohamadreza Shukouhsaremi

     

    Formaldehyde is an organic compound that is used as raw material in many industries. Due to the risk of cancer and environmental pollution, industrial wastes polluted by high concentrations of formaldehyde, must be treated before entering the environment. The purpose of this research is to examine the effects of different factors on the electrochemical oxidation of formaldehyde. The tests were designed according to Taguchi’s method and the four most effective factors were examined. Based on the test results duration of oxidation has the most effect and electrolyte has the least effect on the treatment of formaldehyde. The effect of the electrolyte on the consumption of energy was also examined. The results showed that using hydrochloridric as the electrolyte, consumes the least energy for the treatment of formaldehyde. The optimum conditions for the treatment of formaldehyde are pH=3, Voltage=0.4 A and Sodium sulfate (Na2SO4) as the electrolyte, where the test duration is two hours. Under these conditions 30% of the formaldehyde in the solution is eliminated.

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    1-1- فرمالدئید و کاربردهای آن.......................................................................................................... 3

    1-1-1- کاربردهای فرمالدئید......................................................................................................... 3

    1-2- سرچشمه‌های آزاد سازی فرمالدئید در محیط زیست ...................................................... 4

    1-3- فرآیندهای تولید فرمالدئید........................................................................................................ 5

    1-4- اثرات بهداشتی فرمالدئید .......................................................................................................... 6

    1-5- خواص فیزیکی و شیمیایی، روش‌های آنالیتیک................................................................. 7

    1-5-1- خواص فیزیکی و شیمیایی فرمالدئید......................................................................... 7

    1-5-2- روش‌های آنالیتیکال ........................................................................................................ 8

    1-6- روش‌های تصفیه فرمالدئید......................................................................................................... 9

    1-6-1- روش شیمیایی................................................................................................................... 9

    1-6-1-1- واکنش با آب آهک............................................................................................... 9

    1-6-1-2- واکنش با آمونیاک ................................................................................................ 9

    1-6-1-3- واکنش با پتاس ................................................................................................... 10

    1-6-1-4- واکنش با آب اکسیژنه H2O2........................................................................... 10

    1-6-1-5- واکنش با سدیم سیانید NaCN...................................................................... 10

    1-6-1-6- واکنش جذب سطحی بر روی سطح کربن فعال ....................................... 10

    1-6-2- روش بیولوژیکی .............................................................................................................. 11

    1-6-2-1- اصول و قوانین اکسیداسیون بیولوژیکی ............................................................. 11

    1-6-2-2-انواع تصفیه بیولوژیکی .............................................................................................. 11

    1-6-2-2-1- تصفیه هوازی .................................................................................................. 12

    1-6-2-2-2- تصفیه بی‌هوازی.............................................................................................. 12

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    فصل دوم: مروری بر پژوهش‌های پیشین....................................................................................... 14

     

    فصل سوم: طراحی آزمایشات به‌روش تاگوچی

    3-1- مقدمه............................................................................................................................................. 23

    3-2- تعاریف مفاهیم اولیه................................................................................................................... 25

    3-2-1- پاسخ.................................................................................................................................... 25

    3-2-1-1- پاسخ‌هایی از نوع بزرگ‌تر (بیشتر) – بهتر.................................................... 25

    3-2-1-2- پاسخ‌هایی از نوع کمتر – بهتر........................................................................ 25

    3-2-1-3- پاسخ‌هایی از نوع نزدیک‌تر – بهتر ................................................................ 25

    3-2-2- فاکتور.................................................................................................................................. 25

    3-2-2-1- فاکتورهای کمی و کیفی................................................................................... 25

    3-2-2-2- فاکتورهای کنترلی و اغتشاشگر....................................................................... 26

    3-2-3- سطح................................................................................................................................... 26

    3-2-4- اثر اصلی............................................................................................................................. 26

    3-2-5- اثرات متقابل...................................................................................................................... 26

    3-3- انواع روش‌های طراحی آزمایش.............................................................................................. 27

    3-3-1- روش تک‌عاملی................................................................................................................ 27

    3-3-2- روش چند عاملی............................................................................................................. 28

    3-3-3- روش فاکتوریل................................................................................................................. 28

    3-3-4- روش رویه پاسخ............................................................................................................... 29

    3-3-5- روش تاگوچی................................................................................................................... 30

    3-4- فرایند طراحی آزمایش‌ها.......................................................................................................... 31

    3-4-1- فاز برنامه‌ریزی و مفاهیم مهم در آن.......................................................................... 31

    3-4-1-1- مشخص کردن تعداد اثرات متقابل.................................................................. 32

    3-4-1-2- انتخاب آرایه متعامد متناسب........................................................................... 32

    3-4-1-3- درجه آزادی فاکتور............................................................................................. 32

    3-4-1-4- درجه آزادی اثرات متقابل................................................................................. 32

    3-4-1-5- درجه آزادی کل آزمایش................................................................................... 32

    3-4-1-6- ویژگی‌های آرایه‌های متعامد............................................................................. 32

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    3-4-1-7- مشخص کردن ستون اثرات متقابل....................................................................... 35

    3-4-1-7-1- استفاده ازجداول مثلثی.......................................................................... 35

    3-4-1-7-2- استفاده از گراف‌های خطی................................................................... 35

    3-4-2- فاز اجرایی.......................................................................................................................... 35

    3-4-3- فاز تجزیه و تحلیل........................................................................................................... 35

     

    فصل چهارم:ابزار، مواد و روش‌ها

    4-1- ابزار.................................................................................................................................................. 37

    4-2- مواد................................................................................................................................................. 37

    4-3- روش‌ها........................................................................................................................................... 38

     

    فصل پنجم:نتایج و تجزیه و تحلیل

    5-1- فاز تجزیه و تحلیل...................................................................................................................... 44

    5-1-1- تجریه و تحلیل مقدماتی................................................................................................ 44

    5-1-1-1- محاسبه اثر اصلی فاکتورها................................................................................ 44

    5-1-1-2- تخمین جواب درشرایط بهینه......................................................................... 45

    5-1-1-3- بررسی شاخص دقت........................................................................................... 46

    5-1-2- آنالیز واریانس (ANOVA)............................................................................................. 46

    5-1-2-1- تعریف مفاهیم مهم در آنالیز واریانس............................................................ 47

    5-1-2-2- روش آنالیز استاندارد.......................................................................................... 49

    5-1-2-3- روش آنالیز  ....................................................................................................... 49       

    5-1-2-3-1- کاربرد نسبت   ....................................................................................... 49

    5-1-3- انواع مختلف تابع زیان.................................................................................................... 50

    5-1-3-1- مشخصه نوع هرچه به ‌مقدار اسمی نزدیک‌تر، بهتر................................... 50

    5-1-3-2- مشخصه نوع هر چه کوچک‌تر، بهتر............................................................... 50

    5-1-3-3- مشخصه نوع هرچه بزرگ‌تر، بهتر................................................................... 50

     

     

     

     

    عنوان                                                                                                                      صفحه

     

    فصل ششم: جمع‌بندی و پیشنهادات

    6-1- جمع‌بندی...................................................................................................................................... 58

    6-2- پیشنهادات ................................................................................................................................... 59

     

    فهرست منابع و مأخذ.............................................................................................................................. 60

     

     

    منبع:

     

     

    1- حسینی، حسن (1375)." تصفیه فاضلاب‌های حاوی فرمالدئید در صنایع شیمیایی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.

    2.U.S. Centers for Disease Control Agency for Toxic Substances and Disease Registry (ATSDR). "Toxicological Profile for Formaldehyde."(1997). http://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp111.html.

    3. World Health Organization. "IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans: Volume 88, (2006), Formaldehyde, 2-Butoxyethanoland1-tert-Butoxy-2-propanol." http://monographs.iarc.fr/ENG/Monographs/vol88/volume88.pdf.

    4. World Health Organization. "International Program on Chemical Safety, Environmental Health Criteria 89: Formaldehyde."(1999) http://www.inchem.org/documents/ehc/ehc/ehc89.htm.

    5. U.S. Environmental Protection Agency. "Formaldehyde: Hazard Summary."(2003). http://www.epa.gov/ttn/atw/hlthef/formalde.html.

    6Nhproctor, Jp Hughes. Chemical Hazards of The Workplace, Fifth Edition, (1978), P 273.

    7. Goodman, L. Gilman, A. (1975). ,The Pharmacological Basis of Therapeutic, 5th Edition. New York, MacmilanPublicashing Co, P-578.

    8.Hendrick, DJ. Rando, RJ. and Lane, DJ. (1982)."Formaldehyde asthma: Challenge exposure levels and fate after 5 years". Journal of Occupational and Environmental Medicine, vol.24, 893–7.

    9.Toxity& Hazard Indus Chsus Safety Mamual, (1982)

    10.Plunkett,Er. Barbela, T. (1977).American Industrial Hygiene Association Journal,vol.38, 61-62.

    11.Health & Safety Executive Monograph Formaldehyde, (1981), P.8

    12- صالحی، حسین (1379)."بررسی تصفیه فاضلاب‌های حاوی فرمالدئید غلیظ به روش شیمیایی-بیولوژیکی"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.

    13.Wang,H.Yu,X.Wu,L.Wang,Q.and Sun, D.(2005). "A Comparative Study on Electrochemical Oxidation of Phenolin Two Types of Cells".Russian Journal of Electrochemistry,Vol.41, 719–724.

    14.Habibi,B. Delnavaz,N. (2010)."Electrocatalytic oxidation of formic acid and formaldehyde on platinum nanoparticles decorated carbon-ceramic substrate". International Journal Of Hydrogen Energy,vol.35, 8831- 8840.

    15. Enyo,M. (1985)."Anodic Formaldehyde oxidation on Pt,Pd,Au and Pd-Au alloy electrodes in NaoH and Na2CO3 solutions". Journal of Applied Electrochemistry,vol.15907-911.

    16. Selvaraj,V. NirmalaGraceb, and Alagar,A. M. (2009). " Electrocatalytic oxidation of formic acid and formaldehyde on nanoparticle decorated single walled carbon nanotubes". Journal of Colloid and Interface Science, vol.333, 254–262.

    17. Yang,H. Lu,T. H. (1997). "Preparation of highly dispersed gold microparticlesand their electrocatalytic activity for the oxidation of formaldehyde".Journal Of Applied Electrochemistry,vol. 27, 428-433.

    18. Zhang,C. He,H. Tanaka,K. (2006). "Catalytic performance and mechanism of a Pt/TiO2 catalyst for the oxidation of formaldehyde at room temperature". Applied Catalysis B: Environmental, vol.65, 37–43.

    19. Liu,H. Ye,X. Lian,Z. Wen,Y. and Shanguan,W. (2006). "Experimental study ofphotocatalytic oxidation of formaldehyde and its by-products".Research Chemical Intermed., Vol.26, 329–16.

    20- توللی،امیرصرافی،امیرمحبی،علی قهرمانی،پاشا(١٣٨7)."کاهش غلظت فرمالدئید از پساب صنعتی بوسیله اکسیداسیون با پراکسیدهیدروژن درحضورهیدروکسیدسدیم"، یازدهمین کنگره ملی مهندسی شیمی ایران،تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

    21. Motheo,A. J. Ernesto,R. Olivi,P(2000)."The Oxidation of Formaldehyde on High Overvoltage DSA Type Electrodes". Journal of Brazilian Chemical Society, Vol. 11, ,16-21.

    22. Fukunaga,M. Guimaraes, J. Bertazzoli,R. (2008). "Kinetics of the oxidation of formaldehyde in a flow electrochemical reactor with TiO2/RuO2 anode". Chemical Engineering Journal,vol. 136, 236–241.

    23.Wang,L. Sakurai,M. and Kameyama, H. (2009)."Study of catalytic decomposition of formaldehyde on Pt/TiO2 alumite catalyst at ambient temperature".Journal of Hazardous Materials,vol. 167,399–405.

    24. Yang,J. Li,D. Zhang,Z. Li,Q. Wang,H. (2000)."A study of the photocatalytic oxidation of formaldehyde on Pt/Fe2O3/TiO2."Journal of Photochemistry and Photobiology A: Chemistry,vol.137,197–202.

    25. Fornazari,A. L. Malpass,P. Miwa,W. Motheo,A. (2009). "Application of Electrochemical Degradation of Wastewater Composed of Mixtures of Phenol – Formaldehyde".Key Elements For A Sustainable World: Energy, Water And Climate Change, São Paulo.

    26. Yi,Q. Niu,F. Yu,W. (2010)."Pd-modified TiO2 electrode for electrochemical oxidation of hydrazine formaldehydeand and glucose".Thin Solid Films,Vol.519,3155-3161.

    27. Nishimura,K. Machidu,K. Enyo,M. (1988)."Journal of Electroanalytical Chemistry".

    28. Vossoughi,M. Borgheai,M. Salehi,H. Alemzadeh,I. (2001). "Combined chemical and biological processes for the treatment of industrial wastewater containing formaldehyde".ScientiaIranica, vol.8.

    29.Glancer,M. Soljan,V. Landeka,T. (2001). "Aerobic Degradation of Formaldehyde in Wastewater from the Production of Melamine Resins".Food Technology and Biotechnology, vol.39, 197–202.

    30. Oliveira,S.V. Moraes,E. Adorno,M.A.T. Varesche,M. Foresti,E. Zaiat,M. (2004). "Formaldehyde degradation in an anaerobic packed-bed bioreactor"Water Research,vol. 38, 1685–1694.

    31. Raja Priya, S. Sandhya, K. Swaminathan," (2009).Kinetic analysis oftreatment of formaldehyde containing wastewater in UAFB reactor". Chemical Engineering Journal,vol. 148, 212–216.

    32. Moussavi,G. Yazdanbakhshb,A. Heidarizad,M. (2009)."The removal offormaldehyde from concentrated synthetic wastewater using O3/MgO/H2O2 process integrated with the biological treatment". Journal of HazardousMaterials ,vol. 171, 907–913.

    33. Cheng,S. Lin,Y. Chen,S(1996). "Enhanced biodegradation of organic nitrogenous compounds in resin manufacturing wastewater by anoxic denitrification and oxic nitrification process". Water Science and Technology vol.34, 35-41.

    34. Garrido,J.M. Mendez,R. Lema, J.M. (2000)."Treatment of wastewaters from a formaldehyde-urea adhesives factory".Water Science and Technology,vol.42, 293-300.

    35. Q. Wen, C. Li, Z.Cai, W. Zhang. Study on activated carbon derived from sewage sludge for adsorption of gaseous formaldehyde. Bioresource Technology,vol.102, (2011) ,942–947.

    36- مرادخانی، داود تقوی، فرشید (1386)."آشنایی با روش طراحی آزمایش تاگوچی". چاپ اول، انتشارات دانشگاه زنجان.

    37.Taguchi, Genichi. (1985),"System of Experimental Design",New York:UNIPUB, Kraus Internatinal Publications.

    38. Fisher,R.A. (1951). "Design of Experiments". Edinburgh: Oliver & Boyd.

    39- زینالی، الهام (1386). "طراحی آزمایش به روش تاگوچی با استفاده از نرم‌افزار Qualitek - 4". چاپ اول ،انتشارات شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی.

    40-مفیدی جمشید، (1381)."اصول الکتروشیمیایی". چاپ هفتم، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران.


موضوع پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, نمونه پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, جستجوی پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, فایل Word پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, دانلود پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, فایل PDF پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, تحقیق در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, مقاله در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, پروژه در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, پروپوزال در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, تز دکترا در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, پروژه درباره پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید, رساله دکترا در مورد پایان نامه تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی گرایش ترموسینتیک چکیده زدایش آلاینده ­های آلی پرخطر از آب­های زیرزمینی و پساب، یکی از مهم­ترین موضوعات ضروری در تحقیقات زیست­محیطی است. فنل­ها و ترکیبات فنلی به عنوان آلاینده­های پرخطر شناسایی شده­اند. تکنولوژی­ها و فرآیندهای متعددی برای تصفیه پساب­های صنعتی توسعه یافته است. به دلیل هزینه سرمایه­گذاری نسبتاً بالا و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی گرایش ترموسینتیک چکیده با افزایش کاربرد پیل‌ های سوختی در صنعت و به صورت کاربرد در محل، نیاز به توسعه واحدهای تولید در محل هیدروژن وجود دارد. در این تحقیق یک ریفرمر کاتالیستی مونولیتی که در آن فرآیند ریفرمینگ خودگرمازای متان صورت می‌گیرد، بصورت سه بعدی مدل‌سازی می‌شود. کاتالیست مورد استفاده در این مدل‌سازی، 5% ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.S.c » گرایش: کاربردی چکیده: در سال های اخیر نانو ذرات نیمه رسانا با توجه به خواص الکتریکیو مکانیکی، که از اثرات محدود کوانتومی در مقایسه با مواد همتای آنها حاصل می شود، توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. در میان نانو ذرات نیمه رسانا، نانو ذرات اکسید روی ZnO کارایی بالاتری دارند. برای دستیابی به فعالیت فتوکاتالیستی بالاتر، نافلز نیمه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته نانوتکنولوژی پزشکی چکیده کولین از اجزاء سازنده فسفولیپیدها است و نقش مهمی در متابولیسم چربی ها دارد. هم­چنین، برای تشکیل استیل کولین، که در انتقال تکانه­های عصبی نقش دارد، ضروری است. کمبود یا افزایش کولین در بدن موجب ایجاد عوارض و بیماری در انسان می­گردد؛ بنابراین، تشخیص میزان آن در بدن ضروری به نظر می­رسد. برای تشخیص کولین، اغلب از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی گرایش شیمی چکیده رزین­­های اپوکسی که از گروه پلی­مرهای گرما­سخت هستند، دارای خواصی مانند پایداری حرارتی بالا، چسبندگی خوب، مقاومت شیمیایی زیاد، سادگی قالب­گیری و مقاومت به رطوبت می­باشند. این رزین­ها به عنوان چسب، پوشش­ها، رنگ و ابزارآلات پلی­مری کاربرد دارند. متداول­ترین رزین اپوکسی از واکنش بیس­فنولA و اپی­کلروهیدرین در ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- ساخت و تولید چکیده: فرآیند ماشینکاری تخلیه الکتریکی یکی از فرآیندهای پیشرفته ماشینکاری است که ماشینکاری قطعات سخت و با استحکام بالا مانند سرامیک‌ها و فولادهای عملیات حرارتی شده از کاربردهای مهم این فرآیند است. علیرغم کاربردهای منحصربه‌فرد این روش ماشینکاری، نرخ براده‌برداری پایین، زبری سطح بالا، نرخ سایش ابزار بالا و مشکلات زیست‌محیطی ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- ساخت وتولید چکیده پیل هاى سوختی، دستگاه هاى الکتروشیمیایی هستند که براى تبدیل مستقیم سوخت به انرژی الکتریکی به کار می روند. یکی از مهمترین نوع پیلهای سوختی، پیل سوختی پلیمری است که کاربرد فراوانی دارد. در حالت کلی دو نوع بهینه سازی در پیل سوختی پلیمری میتوان انجام داد : بهینه سازی در طراحی و ساخت بهینه سازی پارامترهای فرآیندی دسته اول که ...

پايان نامه مقطع کارشناسي  رشته استخراج معدن سال 1384 امروزه کليه مسائل مربوط به مهندسي پيوند عميق و تنگاتنگي را با موضوع حفاظت محيط زيست پيدا کرده اند و اين بحث علي الخصوص در زمينه علم

ثبت سفارش