پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی

word 2 MB 31765 70
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد شبیه‌سازی و طراحی فرآیند

    چکیده

    تاکنون روش های زیادی برای حذف فنل از پساب ارائه شده که از بین آنها، فرآیند بیوراکتور غشایی در یک دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از تماس دهنده غشاء الیاف توخالی در این فرآیند، برای جلوگیری از تماس مستقیم دو فاز و افزایش نسبت سطح به حجم است. در پروژه حاضر به مدل سازی و شبیه سازی حذف فنل از پساب با بکارگیری این تماس دهنده پرداخته شده است. همچنین اثر پارامترهایی همچون دبی فازها، غلظت اولیه، طول غشاء و شعاع داخلی و خارجی غشاء بر بازدهی حذف فنل از پساب مورد بررسی قرار گرفته است.

    دستگاه معادلات دیفرانسیل پاره ای ارائه شده در مدل همراه با شرایط مرزی آن بوسیله ی شبیه سازی توسط نرم افزار COMSOL، به روش المان محدود حل شده اند. نتایج حاصل از شبیه سازی با داده های تجربی موجود مقایسه گردیده و انطباق نسبتا مناسبی مشاهده شده است. با افزایش غلظت اولیه، بازدهی حذف فنل کاهش‌ می یابد. افزایش دبی فاز سلولی، بازدهی حذف فنل را اندکی افزایش می دهد. همچنین افزایش طول غشاء تا حدودی سبب بهبود بازدهی حذف می شود. با افزایش تعداد الیاف غشاء درون تماس دهنده بازدهی ابتدا افزایش و سپس کاهش می یابد.

     

    واژه های کلیدی: بیوراکتور غشایی، تماس دهنده غشایی الیاف توخالی، مدل سازی، شبیه سازی، فنل

    پیش گفتار

    با افزایش جمعیت و گسترش روزافزون کارخانجات صنعتی، میزان مصرف آب در سطح جهان افزایش یافته است. با توجه به کمبود آب آشامیدنی در دسترس، یکی از راه های تامین آب، استفاده مجدد از آب های سطحی و پساب ها است. اما به علت وجود مواد آلاینده و سمی در پساب ها، نمی توان از آن ها بطور مستقیم استفاده کرد. فنل یکی از آلاینده های بسیار خطرناک است که در پساب خروجی صنایع مختلفی از جمله پالایشگاه های نفت و  کارخانجات پتروشیمی، رزین و پلاستیک، پارچه و کاغذ وجود دارد. روش های زیادی برای حذف فنل ارائه شده است اما بسته به غلظت و میزان آن، از هر کدام از روش ها در جای خود استفاده می شود.

    بیوراکتور غشایی، روشی جدید برای حذف فنل از پساب ها به شمار می آید. در این فرآیند از تماس دهنده غشایی الیاف توخالی برای جلوگیری از ممانعت کنندگی فنل، تماس مستقیم دو فاز، تولید کف و طغیان  و تشکیل امولسیون استفاده می شود. همچنین تماس دهنده های غشایی الیاف توخالی به علت فشردگی و نسبت سطح به حجم بالایی که دارند، می توانند ضمن ارائه کارایی مناسب، صرفه جویی قابل توجهی در وزن دستگاه ها و همچنین فضای موردنیاز ایجاد کنند. این روش در مواردی که نسبت حلال به خوراک خیلی بالا یا خیلی پایین باشد مفید است. در حقیقت در بیوراکتورغشایی، مزایای بیوراکتور و فناوری غشایی با یکدیگر ترکیب شده اند.

    با در نظر گرفتن ویژگی های فرآیند بیوراکتورغشایی در مقایسه با سایر روش ها جداسازی، در پروژه حاضر به مدل سازی و شبیه سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتورغشایی پرداخته می شود، تا شناخت بهتری از عملکرد آن حاصل گردد.

    در فصل اول از پروژه حاضر، ابتدا کلیاتی راجع به فنل و مضرات آن، روش های حذف و جداسازی آن، مزایا و معایب هر یک از آن ها و سینتیک واکنش های بیولوژیکی اشاره می شود.

    در فصل دوم ابتدا فرآیند بیوراکتورغشایی به اختصار معرفی می شود و در ادامه به بررسی پژوهش های انجام شده در زمینه حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور و نتایج آن ها پرداخته می شود.

    در فصل سوم، مدل سازی فرآیند و معادلات حاکم بر هر سه قسمت درون الیاف، غشاء و پوسته و همچنین تانک ها، به همراه شرایط مرزی مناسب آن ها ارائه می شود.

    در فصل چهارم، ابتدا نرم افزار COMSOL معرفی شده و سپس مراحل انجام شبیه سازی و پیاده سازی معادلات حاکم بر فرآیند به همراه شرایط مرزی آن ها در نرم افزار، گام به گام توضیح داده می شود.

    در فصل پنجم، نتایج حاصل از شبیه سازی با داده های تجربی حاصل از آزمایشات مقایسه می گردد. همچنین در انتهای فصل، اثر تغییر پارامترهای مختلف بر بازدهی حذف فنل بررسی می گردد.

    در فصل ششم نیز جمع بندی از نتایج انجام شده و پیشنهادهایی برای مطالعات آینده ارائه می گردد.

     

     

     

     

     

     

    1      

     

     

    فصل اول

    حذف فنل از پساب

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1        مقدمه

    کمبود میزان آب آشامیدنی در دسترس و افزایش روزافزون گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، سبب شده تا دانشمندان و پژوهشگران به دنبال راه‌حلی اساسی برای رفع این مشکل باشند؛ زیرا این گازها موجب افزایش دمای سطح زمین و به‌تبع آن، آب شدن یخچال‌های طبیعی و تبخیر آب‌های سطحی خواهند شد.

    با توجه به کمبود آب آشامیدنی، محققان در تلاش هستند که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی یا در کارخانه‌های صنعتی از پساب های موجود استفاده کنند. اما نمی‌توان از فاضلاب‌ها به‌طور مستقیم استفاده کرد زیرا برخی از آن‌ها حاوی مواد سمی، خطرناک و مضر برای سلامتی انسان ها و محیط زیست هستند. همچنین بعضی از پساب‌ها را نمی‌توان مستقیماً دفن و یا وارد محیط‌زیست کرد، خصوصاً پساب‌ مربوط به بیمارستان‌ها، کارخانه‌های مواد شیمیایی و تسلیحات نظامی و شیمیایی زیرا میزان آلاینده‌های موجود در این پساب بسیار بالاست. با این تفاسیر قبل از استفاده، بایستی تصفیه بر روی آن ها انجام شود و مواد آلاینده، میکروب‌ها و مواد مضر آن ها از بین برود. اما بسته به نوع و کیفیت پساب، روش‌های مختلفی ارائه‌شده است که در این فصل به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

     

    1-2        شناسایی آلاینده فنلی

    فنل و ترکیبات فنلی جزء مواد آلی بسیار پایدار بوده و از آلاینده‌های متداول منابع آبی می‌باشند. این ترکیبات بطور طبیعی از قطران زغال‌سنگ و تقطیر بنزین و به‌صورت مصنوعی در اثر حرارت دادن سولفات بنزن سدیمی با سود آبدار در فشار بالا تولید می‌شوند[]. به‌طورمعمول، سالانه حدود 6 میلیون تن فنل در سراسر جهان تولید می‌شود[2]. فنل و مشتقاتش در فاضلاب‌های صنایع مختلفی از قبیل پالایشگاه‌های نفت، کوره‌های زغال‌سنگ، کک سازی‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی[2]، رزین و پلاستیک، کارخانه‌های پارچه و چرم، کاغذ و خمیرکاغذ، فرآیندهای ریخته‌گری و کارخانه‌های بازیافت کائوچو حضور داشته و عمدتاً از طریق تخلیه فاضلاب‌های این صنایع وارد محیط می‌شوند[3]

     

    1         

     

    Abstract

    Already, many methods have been provided in order to removal of phenol from wastewater, that membrane bioreactor process was considered among them in a last decade. In this process the hollow fiber membrane was used to avoid direct contact of the two phases and increase surface ratio to volume. In this project, modeling and simulation of phenol removal from wastewater by using these contactors have been investigated. Also the effects of parameters such as phase flow rate, initial concentration, membrane length and inner and outer membrane diameter on phenol removal efficiency from wastewater were investigated.

    The system of partial differential equation with its boundary in model has been solved by using finite element method in the COMSOL software. The results of simulation were compared with available experimental data and a relatively appropriate match was observed. The phenol removal performance was decreased by increasing the initial concentration. Increasing of the cell phase flow rates have not significant effect on the phenol removal efficiency. Also the removal efficiency was improved somewhat by increasing the membrane length. With increasing of the fibers number within the membrane contactor, the efficiency first increases and then decreases.

    Keywords: membrane bioreactor, hollow fiber membrane contactor, modeling, simulation, phenol

  • فهرست:

     

    فهرست شکل ها ........................................................................................................................................................................ 7

    فهرست جداول ........................................................................................................................................................................ 11

    چکیده...................................................................................................................................................................................... 12

    پیش گفتار ............................................................................................................................................................................... 13

    1. فصل اول  13

    1-1 مقدمه. 14

    1-2 شناسایی آلاینده فنلی.. 14

    1-3 روش های حذف فنل.. 16

    1-3-1 جذب سطحی.. 17

    1-3-2 رزین‌های تبادل یونی.. 18

    1-3-3 انعقاد الکتریکی.. 19

    1-3-4 فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته. 19

    1-3-5 استفاده از سیال فوق بحرانی CO2. 20

    1-3-6 استفاده از اشعه UV.. 21

    1-3-7 روش‌های بیولوژیکی.. 22

    1-3-8 فرآیندهای غشایی.. 24

    2. فصل دوم  31

    2-1مقدمه  32

    2-1-1 بیوراکتور غشایی.. 32

    2-2 بررسی پژوهش‌های صورت پذیرفته در زمینه حذف فنل توسط بیوراکتور     33

    3. فصل سوم 41

    3-1 دینامیک سیالات محاسباتی.. 42

    3-2 تشریح فرآیند  42

    3-3 فرضیات 43

    3-4 معادلات برای درون الیاف  45

    3-5 معادلات برای غشاء 46

    3-6 معادلات برای پوسته. 47

    3-7 مکانیزم واکنش     48

    3-8 معادله حاکم بر تانک خوراک     49

    3-9 معادله حاکم بر تانک سلولی   49

    4. فصل چهارم        50

    4-1 مقدمه. 51

    4-2 نحوه انجام شبیه سازی به کمک نرم افزار  . 51

    5. فصل پنجم  59

    5- 1 مقدمه      60

    5-2 توزیع غلظت        60

    5-2-1 توزیع غلظت درون الیاف.. 60

    5-2-2 توزیع غلظت در پوسته. 61

    5-3 توزیع سرعت   62

    5-3-1 توزیع سرعت درون الیاف.. 62

    5-3-2 توزیع سرعت درون پوسته. 63

    5-4 تأثیر شرایط عملیاتی بر بازدهی حذف فنل.. 64

    5-4-1 تأثیر غلظت اولیه. 65

    5-4-2 تأثیر دبی جریان‌ فاز سلولی.. 65

    5-4-3 تأثیر شعاع خارجی غشاء. 66

    5-4-4 تأثیر شعاع داخلی غشاء. 67

    6. فصل ششم  68

    6-1 نتیجه گیری   69

    6-2 پیشنهادات  69

    7. مراجع       70

    منبع:

    1          

    [1]       M. Ghaneian and G. Ghanizadeh, "Application of enzymatic polymerization process for the removal of phenol from synthetic wastewater," Iranian Journal of Health and Environment, vol. 2, pp. 46-55, 2009.

    [2]       G. Busca, S. Berardinelli, C. Resini, and L. Arrighi, "Technologies for the removal of phenol from fluid streams: A short review of recent developments," Journal of Hazardous Materials, vol. 160, pp. 265-288, 2008.

    [3]       G. Moussavi, M. Mahmoudi, and B. Barikbin, "Biological removal of phenol from strong wastewaters using a novel MSBR," Water Research, vol. 43, pp. 1295-1302, 2009.

    [4]       I. Metcalf and H. Eddy, "Wastewater Engineering; Treatment and Reuse," 2003.

    [5]       J. Yan, W. Jianping, L. Hongmei, Y. Suliang, and H. Zongding, "The biodegradation of phenol at high initial concentration by the yeast Candida tropicalis," Biochemical Engineering Journal, vol. 24, pp. 243-247, 2005.

    [6]       K. Sunil, "K., Jayant,“Adsorption for Phenol Removal-A Review”," International Journal of Scientific Engineering and Research, vol. 1, pp. 85-96, 2013.

    [7]       P. Kumaran and Y. Paruchuri, "Kinetics of phenol biotransformation," Water Research, vol. 31, pp. 11-22, 1997.

    [8]       H. Cherifi, S. Hanini, and F. Bentahar, "Adsorption of phenol from wastewater using vegetal cords as a new adsorbent," Desalination, vol. 244, pp. 177-187, 2009.

    [9]       M. C.-a. M. http://www.merckmillipore.com/DE/en/product/Phenol.

    [10]     O. J. Hao, H. Kim, and P.-C. Chiang, "Decolorization of wastewater," Critical Reviews in Environmental Science and Technology, vol. 30, pp. 449-505, 2000.

    [11]     L. J. Kennedy, J. J. Vijaya, K. Kayalvizhi, and G. Sekaran, "Adsorption of phenol from aqueous solutions using mesoporous carbon prepared by two-stage process," Chemical Engineering Journal, vol. 132, pp. 279-287, 2007.

    [12]     C. Moreno-Castilla, "Adsorption of organic molecules from aqueous solutions on carbon materials," Carbon, vol. 42, pp. 83-94, 2004.

    [13]     N. Tancredi, N. Medero, F. Möller, J. Píriz, C. Plada, and T. Cordero, "Phenol adsorption onto powdered and granular activated carbon, prepared from Eucalyptus wood," Journal of Colloid and Interface Science, vol. 279, pp. 357-363, 2004.

    [14]     Y. Ma, N. Gao, W. Chu, and C. Li, "Removal of phenol by powdered activated carbon adsorption," Frontiers of Environmental Science & Engineering, vol. 7, pp. 158-165, 2013.

    [15]     N. Roostaei and F. H. Tezel, "Removal of phenol from aqueous solutions by adsorption," Journal of Environmental Management, vol. 70, pp. 157-164, 2004.

    [16]     F. Banat, B. Al-Bashir, S. Al-Asheh, and O. Hayajneh, "Adsorption of phenol by bentonite," Environmental Pollution, vol. 107, pp. 391-398, 2000.

    [17]     R. Aravindhan, J. R. Rao, and B. U. Nair, "Application of a chemically modified green macro alga as a biosorbent for phenol removal," Journal of Environmental Management, vol. 90, pp. 1877-1883, 2009.

    [18]     N. Siva Kumar, M. Venkata Subbaiah, A. Subba Reddy, and A. Krishnaiah, "Biosorption of phenolic compounds from aqueous solutions onto chitosan–abrus precatorius blended beads," Journal of Chemical Technology and Biotechnology, vol. 84, pp. 972-981, 2009.

    [19]     S. D. Alexandratos, "Ion-exchange resins: a retrospective from industrial and engineering chemistry research," Industrial & Engineering Chemistry Research, vol. 48, pp. 388-398, 2008.

    [20]     K.-C. Lee and Y. Ku, "Removal of chlorophenols from aqueous solution by anion-exchange resins," Separation Science and Technology, vol. 31, pp. 2557-2577, 1996.

    [21]     M. Chasanov, R. Kunin, and F. McGarvey, "Sorption of phenols by anion exchange resins," Industrial & Engineering Chemistry, vol. 48, pp. 305-309, 1956.

    [22]     Z. Ahmed, S. Lyne, and R. Shahrabani, "Removal and recovery of phenol from phenolic wastewater via ion exchange and polymeric resins," Environmental Engineering Science, vol. 17, pp. 245-255, 2000.

    [23]     R. J. Myers, J. W. Eastes, and F. J. Myers, "Synthetic resins as exchange adsorbents," Industrial & Engineering Chemistry, vol. 33, pp. 697-706, 1941.

    [24]     C. Feng, N. Sugiura, S. Shimada, and T. Maekawa, "Development of a high performance electrochemical wastewater treatment system," Journal of Hazardous Materials, vol. 103, pp. 65-78, 2003.

    [25]     Ş. İrdemez, N. Demircioğlu, Y. Ş. Yıldız, and Z. Bingül, "The effects of current density and phosphate concentration on phosphate removal from wastewater by electrocoagulation using aluminum and iron plate electrodes," Separation and Purification Technology, vol. 52, pp. 218-223, 2006.

    [26]     M. Saleem, A. A. Bukhari, and M. N. Akram, "Electrocoagulation for the Treatment of Wastewater for Reuse in Irrigation and Plantation," Journal of Basic and Applied Sciences, vol. 7, pp. 11-20, 2011.

    [27]     D. O. Siringi, P. Home, J. S. Chacha, and E. Koehn, "Is electrocoagulation (EC) a solution to the treatment of wastewater and providing clean water for daily use," Journal of Engineering and Applied Sciences, vol. 7, pp. 197-204, 2006.

    [28]     J. Kochany and J. R. Bolton, "Mechanism of photodegradation of aqueous organic pollutants. 2. Measurement of the primary rate constants for reaction of hydroxyl radicals with benzene and some halobenzenes using an EPR spin-trapping method following the photolysis of hydrogen peroxide," Environmental Science & Technology, vol. 26, pp. 262-265, 1992.

    [29]     S. Sharma, J. Ruparelia, and M. L. Patel, "A general review on advanced oxidation processes for waste water treatment," in International Conference on Current Trends in Technology,NIRMA university, 2011.

    [30]     http://www.novasep.com/technologies/chromatography-SFC.asp.

    [31]     T. Vatai, M. Škerget, and Ž. Knez, "Extraction of phenolic compounds from elder berry and different grape marc varieties using organic solvents and/or supercritical carbon dioxide," Journal of Food Engineering, vol. 90, pp. 246-254, 2009.

    [32]     M. Bleve, L. Ciurlia, E. Erroi, G. Lionetto, L. Longo, L. Rescio, T. Schettino, and G. Vasapollo, "An innovative method for the purification of anthocyanins from grape skin extracts by using liquid and sub-critical carbon dioxide," Separation and Purification Technology, vol. 64, pp. 192-197, 2008.

    [33]     J. Sunarso and S. Ismadji, "Decontamination of hazardous substances from solid matrices and liquids using supercritical fluids extraction: a review," Journal of Hazardous Materials, vol. 161, pp. 1-20, 2009.

    [34]     R. K. Roop and A. Akgerman, "Entrainer effect for supercritical extraction of phenol from water," Industrial & Engineering Chemistry Research, vol. 28, pp. 1542-1546, 1989.

    [35]     R. K. Roop, R. K. Hess, and A. Akgerman, "Supercritical extraction of pollutants from water and soil," ed, 1989.

    [36]     C. Boukouvalas, K. Magoulas, and D. Tassios, "Application of supercritical fluid extraction in industrial waste treatment: Thermodynamic modeling and design," Separation Science and Technology, vol. 33, pp. 387-410, 1998.

    [37]     http://www.bluewaterbio.com/technology-bwb-neotech.asp.

    [38]     R. W. Legan, "Ultraviolet light takes on CPI role," Chemical Engineer, vol. 89, pp. 95-100, 1982.

    [39]     A. Mokrini, D. Ousse, and S. Esplugas, "Oxidation of aromatic compounds with UV radiation/ozoneihydrogen peroxide," Water Science and Technology, vol. 35, pp. 95-102, 1997.

    [40]     S. Esplugas, E. Chamarro, and A. Mokrini, "Degradation of phenol in aqueous solutions using Fe and UV radiation."

    [41]     B. Czech, "Effect of H2O2 Addition on Phenol Removal from Wastewater Using TiO2/Al2O3 as Photocatalyst," Polish Journal of Environmental Studies, vol. 18, pp. 989-993, 2009.

    [42]     J. C. Chang, S. F. Ossoff, D. C. Lobe, M. H. Dorfman, C. M. Dumais, R. G. Qualls, and J. D. Johnson, "UV inactivation of pathogenic and indicator microorganisms," Applied and Environmental Microbiology, vol. 49, pp. 1361-1365, 1985.

    [43]     http://www.sintef.no/Projectweb/NOMRemove/Water-treatment-processes/Biological-treatment/.

    [44]     J. A. Nicell, J. Bewtra, K. Taylor, N. Biswas, and C. StPierre, "Enzyme catalyzed polymerization and precipitation of aromatic compounds from wastewater," Water Science & Technology, vol. 25, pp. 157-164, 1992.

    [45]     M. L. Shuler and F. Kargi, Bioprocess Engineering: Prentice Halle Upper Saddle River., 2002.

    [46]     http://www.petrosep.com/pervaporation_batch.php.

    [47]     K. W. Böddeker, G. Bengtson, and E. Bode, "Pervaporation of low volatility aromatics from water," Journal of Membrane Science, vol. 53, pp. 143-158, 1990.

    [48]     P. Wu, R. Field, R. England, and B. Brisdon, "A fundamental study of organofunctionalised PDMS membranes for the pervaporative recovery of phenolic compounds from aqueous streams," Journal of Membrane Science, vol. 190, pp. 147-157, 2001.

    [49]     M. Hoshi, M. Kogure, T. Saitoh, and T. Nakagawa, "Separation of aqueous phenol through polyurethane membranes by pervaporation," Journal of Applied Polymer Science, vol. 65, pp. 469-479, 1997.

    [50]     T. Gupta, N. C. Pradhan, and B. Adhikari, "Synthesis and performance of a novel polyurethaneurea as pervaporation membrane for the selective removal of phenol from industrial waste water," Bulletin of Materials Science, vol. 25, pp. 533-536, 2002.

    [51]     N. N. Li, "Separating hydrocarbons with liquid membranes," ed: Google Patents:US3410794 A, 1968.

    [52]     F. Jiao, X. Chen, W. Hu, L. Yang, and K. Huang, "Enantioselective transport of R-clenbuterol through a bulk liquid membrane containing O, O'-dibenzoyl-(2S, 3S)-tartaric," Journal of the Brazilian Chemical Society, vol. 18, pp. 804-809, 2007.

    [53]     A. Bódalo, E. Gómez, A. Hidalgo, M. Gómez, M. Murcia, and I. López, "Nanofiltration membranes to reduce phenol concentration in wastewater," Desalination, vol. 245, pp. 680-686, 2009.

    [54]     H. Mallia and S. Till, "Membrane Bioreactors: Wastewater treatment applications to achieve high quality effluent," Australia: WIOA, Retrieved September, vol. 20, p. 2008, 2001.

    [55]     J. Radjenović, M. Matošić, I. Mijatović, M. Petrović, and D. Barceló, "Membrane bioreactor (MBR) as an advanced wastewater treatment technology," in Emerging Contaminants from Industrial and Municipal Waste, ed: Springer, 2008, pp. 37-101.

    [56]     E. Casey, B. Glennon, and G. Hamer, "Review of membrane aerated biofilm reactors," Resources, Conservation and Recycling, vol. 27, pp. 203-215, 1999.

    [57]     W. E. Barton and A. J. Daugulis, "Evaluation of solvents for extractive butanol fermentation with Clostridium acetobutylicum and the use of poly (propylene glycol) 1200," Applied Microbiology and Biotechnology, vol. 36, pp. 632-639, 1992.

    [58]     L. D. Collins and A. J. Daugulis, "Use of a two phase partitioning bioreactor for the biodegradation of phenol," Biotechnology Techniques, vol. 10, pp. 643-648, 1996.

    [59]     W. Edwards, R. Bownes, W. Leukes, E. Jacobs, R. Sanderson, P. Rose, and S. Burton, "A capillary membrane bioreactor using immobilized polyphenol oxidase for the removal of phenols from industrial effluents," Enzyme and Microbial Technology, vol. 24, pp. 209-217, 1999.

    [60]     P. Praveen, D. T. T. Nguyen, and K.-C. Loh, "Biodegradation of phenol from saline wastewater using forward osmotic hollow fiber membrane bioreactor coupled chemostat," Biochemical Engineering Journal, pp. 125-133, 2014.

    [61]     M. H. El-Naas, S. Al-Zuhair, and S. Makhlouf, "Continuous biodegradation of phenol in a spouted bed bioreactor (SBBR)," Chemical Engineering Journal, vol. 160, pp. 565-570, 2010.

    [62]     P. Praveen and K.-C. Loh, "Simultaneous extraction and biodegradation of phenol in a hollow fiber supported liquid membrane bioreactor," Journal of Membrane Science, vol. 430, pp. 242-251, 2013.

    [63]     K. Trivunac, S. Stevanovic, and M. Mitrovic, "Pertraction of phenol in hollow-fiber membrane contactors," Desalination, vol. 162, pp. 93-101, 2004.

    [64]     R.-S. Juang and C.-Y. Wu, "Microbial degradation of phenol in high-salinity solutions in suspensions and hollow fiber membrane contactors," Chemosphere, vol. 66, pp. 191-198, 2007.

    [65]     S. Shen, K. Smith, S. Cook, S. Kentish, J. Perera, T. Bowser, and G. Stevens, "Phenol recovery with tributyl phosphate in a hollow fiber membrane contactor: Experimental and model analysis," Separation and Purification Technology, vol. 69, pp. 48-56, 2009.

    [66]     A. Stella, K. H. Mensforth, T. Bowser, G. W. Stevens, and H. C. Pratt, "Mass transfer performance in Karr reciprocating plate extraction columns," Industrial & Engineering Chemistry Research, vol. 47, pp. 3996-4007, 2008.

    [67]     K. Igarashi, Y. Yamada, and K.-i. Kurumada, "Removal of phenol from an aqueous solution using hydrogel incorporated with extractant tributyl phosphate," Journal of Chemical Engineering of Japan, vol. 37, pp. 1279-1283, 2004.

    [68]     R.-S. Juang and W.-C. Huang, "Use of membrane contactors as two-phase bioreactors for the removal of phenol in saline and acidic solutions," Journal of Membrane Science, vol. 313, pp. 207-216, 2008.

    [69]     F. Fadaei, S. Shirazian, and S. N. Ashrafizadeh, "Mass transfer simulation of solvent extraction in hollow-fiber membrane contactors," Desalination, vol. 275, pp. 126-132, 2011.

    [70]     E. B. Wylie and V. L. Streeter, "Fluid transients," McGraw-Hill New York, vol. 1, 1978.

    [71]     R. B. Bird, W. E. Stewart, and E. N. Lightfoot, Transport phenomena: John Wiley & Sons, 2007.

    [72]     A. Gabelman and S.-T. Hwang, "Hollow fiber membrane contactors," Journal of Membrane Science, vol. 159, pp. 61-106, 1999.

    [73]     J. Happel, "Viscous flow relative to arrays of cylinders," AIChE Journal, vol. 5, pp. 174-177, 1959.

    [74]     R. W. Pryor, Multiphysics Modeling Using COMSOL: A First Principles Approach: Jones & Bartlett Learning, 2011.

    [75]     M. H. El-Naas, S. A. Al-Muhtaseb, and S. Makhlouf, "Biodegradation of phenol by Pseudomonas putida immobilized in polyvinyl alcohol (PVA) gel," Journal of Hazardous Materials, vol. 164, pp. 720-725, 2009.

    [76]     R.-S. Juang and S.-Y. Tsai, "Role of membrane-attached biofilm in the biodegradation of phenol and sodium salicylate in microporous membrane bioreactors," Journal of Membrane Science, vol. 282, pp. 484-492, 2006.

    [77]     R.-S. Juang, W.-C. Huang, and Y.-H. Hsu, "Treatment of phenol in synthetic saline wastewater by solvent extraction and two-phase membrane biodegradation," Journal of Hazardous Materials, vol. 164, pp. 46-52, 2009.

    [78]     P. Praveen and K.-C. Loh, "Kinetics modeling of two phase biodegradation in a hollow fiber membrane bioreactor," Separation and Purification Technology, vol. 122, pp. 350-358, 2014.


موضوع پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, نمونه پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, جستجوی پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, فایل Word پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, دانلود پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, فایل PDF پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, تحقیق در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, مقاله در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, پروژه در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, پروپوزال در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, تز دکترا در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, پروژه درباره پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مدل‌ سازی و شبیه‌سازی حذف فنل از پساب توسط بیوراکتور از نوع تماس دهنده غشایی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی چکیده شبیه‌سازی و بهینه‌سازی راکتور بیولوژیکی تولیدکننده بوتانول تخمیر نیمه پیوسته، روشی کارا و سودمند جهت تولید محصولات متابولیکی ارزشمند مانند سوخت های زیستی می باشد. مدلسازی ریاضی بیوراکتورهای نیمه پیوسته با توجه به طبیعت گذرا و ناپایای تخمیر و همچنین پیچیدگی متابولیسم سلولی، مسأله ای بسیار دشوار و پیچیده است. در این زمینه برخی از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه­ ی کارشناسی ­ارشد­­ در رشته­ی نانو مهندسی­ شیمی چکیده حذف فنول از پساب های صنعتی با استفاده از فناوری نانو در این تحقیق حذف فوتو کاتالیستی فنول به عنوان مدلی از آلاینده­ آلی در یک رآکتور بستر سیال تحت تابش­های فرابنفش و مرئی مورد مطالعه قرار گرفته است. تاثیرات کمیت­های مهمی چون pH، غلظت کاتالیست، غلظت فنول و روش­­های سنتز نانوکامپوزیت بر حذف فوتوکاتالیستی فنول مورد ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده منابع انرژی رو به زوال سوخت‌های فسیلی، جامعه رو به توسعه انسانی را در آینده‌ای نه‌چندان دور دچار کمبود سوخت می‌سازند. در نتیجه نگرانی­های انتشار پیوسته و در حال افزایش دی­اکسید کربن به اتمسفر و همچنین وسعت آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی که زندگی در کره خاکی را دچار مشکل ساخته است، نیاز به منابع انرژی از منابع تجدیدپذیر ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده در این تحقیق، مدل دو بعدی جامعی بر اساس روش عناصر محدود (FEM) ، برای مدل سازی تماس دهنده‌های غشائی گاز-حلال جهت حذف دی‌اکسید کربن[1] از گاز سنتز پیشنهاد شده است. محلول آبی مونو اتانول آمین به عنوان جریان حلال جاذب و مخلوط گازی CO2/N2 به عنوان جریان گازی استفاده شده است. حلال جاذب در درون لوله و مخلوط گازی بصورت ناهمسو با حلال ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده مدل سازی حذف یون کلرید از میعانات گازی با استفاده از نانوفیلتراسیون یون کلرید موجود در میعانات گازی می تواند باعث خوردگی شدید تجهیزات و لوله ها شود. بنابراین، حذف آن از جریان میعانات گازی ضروری است. هدف این کار مدل سازی ریاضی فرایند نانوفیلتراسیون برای جداسازی یون کلرید از میعانات گازی است. بدین منظور، مدل های بار فضایی، ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی تکنولوژی نساجی چکیده در پژوهش پیشین نانوزبری چند اندازه‌ای با استفاده از نانوذرات با اندازه‌های مختلف و بار سطحی متفاوت به همراه پوشش‌دهی رزین سیلیکونی جهت تولید منسوجات چندمنظوره با خواص پایدار توسعه یافت. در این پژوهش ایدۀ استفاده از پرتودهی لیزر و تکمیل منسوجات با نانوذرات دنبال شده است. در مطالعات ابتدایی شرایط مطلوب پرتودهی لیزر از طریق ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی مشخصات جذب فلزات کبالت، کادمیم و نیکل با استفاده از پوست لیمو انجام پذیرفته است. اثر پارامتر­های مختلف نظیرpH محلول، میزان جاذب، زمان تماس و دما بر فرآیند جذب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط عملیاتی بهینه جذب هر عنصر بر روی جاذب زیستی مشخص گردید. مقادیر تعادلی جذب با مدل­های ایزوترم لانگمویر، فرندلیچ، تمکین وD-R مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای هر ...

ثبت سفارش