پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی

word 3 MB 31773 123
1390 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش محیط زیست   

    چکیده

      ازجمله مدل هایی که قادر به پیش بینی های موفقی برای عملکرد غشاهای اسمز معکوس، یعنی، میزان جداسازی و فلاکس عبوری در طیف وسیعی از شرایط فیزیکی (غشا و محلول) و شرایط آزمایشگاهی (فشار و غلظت) می باشند، مدل اصلاح شده نیروی سطحی – جریان حفره‌ای وحالت کامل‌ترآن  یعنی مدل تعمیم یافته اصلاح شده نیروی سطحی – جریان حفره‌ای است.  در این تحقیق برای یافتن تابع پتانسیل و تابع اصطکاک که دو تابع بسیار مهم و تاثیر گذار  در مدلهای مذکور و نیز سایر مدل های غشاهای متخلخل هستند، تلاش هایی صورت گرفته است که نتایج ارزشمند و جدیدی در این زمینه حاصل شده است. بررسی نتایج نشان داد که بهترین مدل برای پیش بینی داده های آزمایشگاهی،  مدل پیشنهادی با توابع پتانسیل و اصطکاک  و  یعنی مدل Ex-P3-F3 با داشتن مقدار تابع هدف معادل0.0335   می باشد. از طرفی بررسی اثر تابع پتانسیل بر نتایج حاصل از مدل تعمیم یافته اصلاح شده نیروی سطحی – جریان حفره‌ای،  نشان داد که در این شرایط  از جایگزینی تابع پتانسیل پیشنهادی درمدل مذکور، مدل Ex-P4-F1  حاصل می شود که با داشتن کمترین مقدار تابع هدف  معادل  0.0337 ، به خوبی داده های آزمایشگاهی را پیش بینی می کند.  از سوی دیگر، امروزه با توجه به پیشرفت علم ریاضیات و ابداع روش‌های جدید حل عددی همانند روش اختلاف محدود و روش حجم محدود،  امکان حل معادلات پیچیده و غیر خطی میسر شده است که در این تحقیق با استفاده از این روش‌ها به حل معادلات غیر خطی سرعت و غلظت حاکم بر مدل های مذکور و در نهایت پیش بینی عملکرد غشاهای اسمز معکوس بر اساس این مدل ها پرداخته شده است.

     

     

    کلید واژه: غشاهای اسمز معکوس، مدل تعمیم یافته اصلاح شده نیروی سطحی – جریان حفره‌ ای، تابع پتانسیل، تابع اصطکاک، روش عددی .

    -1- مقدمه

    در اواخر دهه 1950 میلادی، رید وبریتون [1] در دانشگاه فلورید کشف کردند که غشا ساخته شده از استات  سلولز قدرت دفع نمک را دارا می باشد. جریان آب عبوری از این غشای متراکم [2] به قدری کم بود که امکان استفاده عملی از آن را غیر ممکن می نمود]1 و2[.

    نقطه عطف پدیده‌های غشایی را می توان مربوط به حدود سال 1958 دانست، هنگامیکه اولین غشای نامتقارن استات سلولز، در دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا (UCLA) ساخته شد.

    لئوب و سوریراجان[3] با ساختن یک لایه نازک به ضخامت)  (0.1-1.0µmبر روی یک ساختار متخلخل در پشت آن، توانستند غشای نامتقارنی از استات سلولز تولید کنند]1[.

    غشاهای استات سلولز دو محدودیت بزرگ دارند. اولاً مستعد حمله مواد بیولوژیکی هستند که در این صورت باید آب ورودی را کلریناسیون کرد. ثانیاًتحت شرایط مختلف اسیدی و بازی، استات سلولز به استات هیدرولیز می شود، بنابراین PH سیستم باید بین 5.4 تا 5.7 کنترل شود [3].

    یکی از راههای توسعه غشا های نامتقارن این بود که لایه پوسته و لایه محافظ متخلخل را به صورت جداگانه تولید کرده و سپس به نحوی بر روی یکدیگر قرار دهند. در نوع جدیدی از غشاها، بنام کامپوزیت فیلم نازک[4]  (TFC)این عمل را طی دو مرحله به انجام می رسانند. ابتدا لایه ضخیم با یک لایه متشکل از حفره‌های بسیار ریز[5] پوشش داده می شود و بعد لایه‌ای نازک روی آن پوشانیده می‌شود. یکی از محاسن این روش این است که می توان عملکرد (جداسازی و شارعبوری) هر کدام از لایه‌هارا جداگانه بهینه کرد. امروزه این نوع غشاها (TFC) از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و عملکرد بالایی دارند [4].

     

    در سال 1977 غشاهای پلی‌آمیدی ساخته شدند. هدف از ساخت این نوع غشاها که به روش
    TFC ساخته می شوند، این بود که مقاومت شیمیایی، ‌بیولوژیکی و مکانیکی سطح، توسعه یافته و عمر مفید غشا افزایش یابد. یکی از محدودیت های این نوع غشا نسبت به غشاهای استات سلولز را می توان مشکل بودن طرز تهیه آن ها دانست که متحمل هزینه زیادتری است]3 و 5[.

     

     

     

    1-2-  معرفی موضوع

    دیدگاههای مختلفی در تحقیقات غشایی وجود دارند. علم مدلسازی می کوشد تا عملکرد غشاها را توصیف و در مرحله بالاتر پیشگویی نماید، و از این طریق، هم دانش مربوط به مکانیزم انتقال را گسترش دهد و هم اینکه از این دانش در طراحی غشاها و دستگاههای اسمز معکوس استفاده کند. علم مواد با استفاده از معیارهای فیزیکی و شیمیایی می کوشد تا با تهیه و سنتز غشاهای جدیدتر به فناوری فرآیندهای غشایی سرعت بخشد. طراحی فرآیند، در زمینه طراحی کلی و بهینه سازی سیستمهای اسمز معکوس در مقیاس صنعتی تحقیق می کند [6 و7].

    در این میان مدلسازی و پیشگویی عملکرد غشاهای اسمز معکوس[6] اهمیت خاصی دارد. به منظور اینکه عملکرد غشاهای اسمز معکوس را به شایستگی توصیف نماییم، مدل های ریاضی بسیار دقیق و مناسبی مورد نیازاست. این نیاز منجربه توسعه چند مدل انتقال شده است.

    هدف عمومی مدل های انتقال این است که عملکرد غشارا که معمولاً بر حسب جداسازی (کسری از ماده حل شده که از خوراک جدا می شود) و شار عبور بیان می‌شود، به شرایط عملکرد (مانند فشار و غلظت خوراک) یا نیروی محرکه (که معمولاً گرادیان غلظت و فشار می باشند)، توسط ضرایبی (که به عنوان ضرایب انتقال شناخته می شوند و شامل پارامترهای مدل می باشند) ربط دهد. ضرایب یا پارامترها باید از داده های آزمایشگاهی تعیین شوند. موفقیت کامل یک مدل یعنی قدرت آن مدل در توصیف ریاضی داده ها با ضرایبی (یا پارامترهایی) که در محدوده شرایط عملی ثابت باقی می مانند (پارامترهای مستقل از نیروهای محرکه). در نهایت مدل با ضرایب انتقال (یا پارامترهای) مشخص می تواند عملکرد یک غشا را در طیف وسیعی از شرایط عمل پیشگویی کند. این قدرت پیشگویی عملکرد، قدرت واقعی مدل انتقال است. مدل انتقال می تواند بعضاً هزینه های زیاد آزمایشی را حذف کند و یا با برنامه تحقیقاتی در ساخت غشا جفت شده تا منجر به معیارهای طراحی بهتری شود و یا به همراه یک برنامه طراحی فرآیند بکار گرفته شده و منجر به مقیاس صنعتی منطقی برای سیستم اسمز معکوس گردد [1].

     تا کنون مدل های زیادی برای بیان عملکرد و همچنین پیشگویی عملکرد غشاهای اسمز معکوس ارائه شده است و بعضی از آن ها موفقیت های نسبتاً خوبی داشته‌اند. این مدل ها به مرور زمان با روشن شدن واقعیتهای تازه درباره مکانیزم جداسازی و روابط حاکم بر مدل تکمیل تر شده و نتایج بهتری را ارائه نموده‌اند [8].

     ازجمله مدل هایی که نتایج خوبی جهت توصیف فرآیندهای اسمز معکوس با دقت بسیار بالا ارائه کرده است، مدلی است تحت عنوان مدل اصلاح شده نیروی سطحی- جریان حفره‌ای[7] یا مدل MD-SF-PF ونیزمدل کامل‌تر آن یعنی مدل[8]Ex-MD-SF-PF،که هردومدل توسط مهدیزاده و همکارانش ارائه شده اند] 10-9[.

    حسن این دو مدل این است که توانسته‌اند بر اساس یک مکانیزم فیزیکی، علاوه بر تعیین روابط حاکم بر فرآیندهای اسمز معکوس، عملکرد غشاها را در شرایط مختلف عملیاتی با دقت بالایی پیشگویی نمایند.

    عمده‌ترین مشکل در استفاده از این مدل ها حل معادلات دیفرانسیل غیر خطی آنهامی باشد. برای حل معادلات این دو مدل از روش عددی بر هم گذاری متعامد[9] استفاده شده است [11].

    در این تحقیق ابتدا چندین تابع اصطکاک و پتانسیل از میان توابع مختلف ارزیابی شده، انتخاب گشته و پس از جایگزینی در مدلEx-MD-SF-PF به کمک برنامه نویسی در نرم افزار Matlab و بهینه سازی، میزان توانایی و قدرت مدل های جدید در پیشگویی عملکرد غشاهای اسمز معکوس مورد بررسی قرار گرفته است که بعداً در قسمت نتایج مشاهده گردید که نه تنها مدل های جدید قادر به پیش‌بینی عملکرد غشاهای اسمز معکوس هستند بلکه بعضاً برخی از مدل های ارائه شده، نتایج بهتری نسبت به مدل MD-SF-PF و Ex-MD-SF-PF دارند.

    از طرفی معادلات غیر خطی حاکم بر مدل با استفاده از روشهای عددی اختلاف محدود[10] و حجم محدود[11] حل شده و آن گاه نتایج بدست آمده برای عملکرد غشا با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده‌اند.

     

    Abstract:

     

    In order to explain and predict the behavior of reverse osmosis membranes and also design of reverse osmosis operation units, a good understanding of principals of transport in membranes is inevitable.

    This means that a powerful and efficient transport model has to be prepared. One of the models which used for predicting the behavior of reverse osmosis membranes is known as “Modified Surface Force-Pore Flow Model” or simply “MD-SF-PF and a more integrated form of this model are known as “Ex-MD-SF-PF”. In this study attempt is made to find the “potential” and “friction” functions, which are two essential functions in these models, and then use these functions to predict the experimental data regarding water-sodium chloride solutions. According to the values of objective function, two proposed models; Ex-P3-F3 and Ex-P4-F1 have the best ability for predecting the experimental data. Furthermore, due to complexity of the governing equations, achieving a proper result is hard and an effective numerical method has to be used. By using of advanced numerical methods such as finite difference and finite volume, the complex and nonlinear equations which were derived in these models were solved.

     

    Keywords: Reverse osmosis membranes,  Extended Modified Surface Force-Pore Flow Model (Ex-MD-SF-PF), Potential Function, Friction Function,  Numerical Methods. 

  • فهرست:

    فصل اول-  مقدمه   .................................................................................................. 1

    1-1- مقدمه.................................................................................................................. 2

    1-2- معرفی موضوع...................................................................................................... 3

    1-3- اهداف................................................................................................................. 4

    1-4-  غشاها و فرآیندهای غشایی.................................................................................... 5

    فصل دوم -  تئوری تحقیق ومروری بر تحقیقات گذشته...................................... 7

    2-1-  اسمز، فشار اسمزی، اسمز معکوس و دیدگاهها........................................................ 8

    2-2- اصول انتقال جرم غشایی...................................................................................... 9

    2-2-1- عملکرد غشا..................................................................................................... 9

    2-2-2- پلاریزاسیون غلظتی........................................................................................... 10

    2-2-3- نیروهای محرکه برای اسمز معکوس.................................................................... 12

    2-3- مکانیزمهای انتقال.................................................................................................. 13

    2-3-1- مکانیزم فیلتراسیون غربالی.................................................................................. 13

    2-3-2- مکانیزم سطح خیس.......................................................................................... 13

    2-3-3- مکانیزم انحلال- نفوذ........................................................................................ 14

    2-3-4- مکانیزم جذب ترجیحی- جریان حفره‌ای............................................................. 14

    2-4- مدلهای انتقال........................................................................................................ 15

    2-4-1- مدلهای مستقل از مکانیزم یا مدلهای پدیده شناسانه انتقال........................................ 16

    2-4-1-1- ترمودینامیک غیر برگشتی- روابط پدیده شناسانه انتقال...................................... 16

    2-4-1-1- الف-  مدل کدم – کاتچالسکی...................................................................... 17

    2-4-1-1- ب-  مدل کدم- اسپیگلر.............................................................................. 18

    2-4-2- مدلهای وابسته به مکانیزم.................................................................................... 19

    2-4-2-1- مدلهای انتقال غیر متخلخل............................................................................. 19

    2-4-2-1- الف-  مدل انحلال- نفوذ............................................................................... 19

    2-4-2-1- ب-  مدل انحلال- نفوذ- حفره....................................................................... 20

     

    عنوان                                                                                                                                  صفحه

    2-4-2-1- ج-  مدل توسعه یافته انحلال- نفوذ.................................................................. 21

    2-4-2-2- مدلهای انتقال بر اساس تخلخل....................................................................... 22

    2-4-2-2- الف-  مدل کیمورا- سوریراجان................................................................. 22

    2-4-2-2- ب-  مدل حفره های ریز.............................................................................. 24

    2-4-2-2-ج-  مدل اصلاح شده- حفره های ریز.............................................................. 25

    2-4-2-2- د-  مدل نیروی سطحی- جریان حفره‌ای.......................................................... 27

    2-5- مدل اصلاح شده نیروی سطحی- جریان حفره ای..................................................... 30

    2-5-1- تعیین توزیع غلظت...................................................................................... 31

    2-5-2- تعیین توزیع سرعت......................................................................................... 32

    2-5-3- جداسازی و شارهای عبوری حلال و ماده حل شده از درون غشا............................. 33

    2-5-4- تابع پتانسیل...................................................................................................... 34

    2-5-5- تابع اصطکاک.................................................................................................. 35

    2-6- مدل تعمیم یافته اصلاح شده نیروی سطحی- جریان حفره ای ............................ 35

    2-6-1- مولفه شعاعی شار ماده حل شده.......................................................................... 35

    2-6-2- مولفه محوری شار ماده حل شده......................................................................... 37

    2-6-3- تعیین توزیع سرعت......................................................................................... 39

    2-6-4- جداسازی و شار ماده حل شده و حلال عبوری از غشا............................................ 39

    2-6-5- تابع پتانسیل...................................................................................................... 40

    2-6-6- تابع اصطکاک.................................................................................................. 40

    فصل سوم-  روشهای عددی حل معادلات دیفرانسیل و غیرخطی................ 41

    3-1- تئوری گسسته سازی.............................................................................................. 42

    3-2- روش اختلاف محدود............................................................................................ 43

    3-3- روش المان محدود................................................................................................ 44

    3-4- روش حجم محدود............................................................................................... 45

    3-4-1- طرح اختلاف مرکزی........................................................................................ 47

    3-4-2- طرح اختلاف بالا دست..................................................................................... 48

     

    عنوان                                                                                                                                  صفحه

    3-4-3- طرح اختلاف پیوندی........................................................................................ 49

    فصل چهارم-  مدلسازی ریاضی و بهینه سازی..................................................... 50

    4-1- مقدمه.................................................................................................................. 51

    4-2- روش کلی حل معادلات مدل MD-SF-PF و Ex-MD-SF-PF................................... 51

    4-3- گسسته سازی معادلات........................................................................................... 52

    4-3-1- گسسته سازی معادله سرعت................................................................................ 52

    4-3-2- گسسته سازی معادله غلظت................................................................................. 54

    4-4- حل معادلات جبری............................................................................................... 59

    4-5- بهینه سازی........................................................................................................... 59

    فصل پنجم-  نتایج .................................................................................................. 64

       5-1- نتایج حاصل از حل عددی و بهینه سازی مدل MD-SF-PF.................................... 65

    5-2- نتایج حاصل از بهینه سازی مدل  Ex-MD-SF-PFوسایر مدل های پیشنهادی........ 68

    5-3- بررسی نتایج مدلEx-MD-SF-PF وNew-Ex-MD-SF-PF..................................... 74

    5-3-1- مقایسه نتایج حاصل از حل عددی مدلEx-MD-SF-PF ومدل New-Ex-MD-SF-PF با داده های آزمایشگاهی      74

    5-3-2- بررسی توزیع غلظت مدلEx-MD-SF-PF  ومدلNew-Ex-MD-SF-PF................ 81

    5-3-3- مقا یسه توزیع سرعت مدلEx-MD-SF-PF  ومدل New-Ex-MD-SF-PF........... 83

    5-3-4- بررسی ومقایسه روندتغییرات تابع پتانسیل مدلEx-MD-SF-PF ومدل
    New-Ex-MD-SF-PF .................................................................................................. 84

    5-4- بررسی اثر تابع پتانسیل بر مدلEx-MD-SF-PF...................................................... 88

    5-4-1- بررسی توزیع سرعت مدل پیشنهادی با توابع (Ex-P4-F1).................... 93

    5-4-2- بررسی روند تغییرات تابع پتانسیل مدل پیشنهادی با توابع (Ex-P4-F1)            94

    فصل ششم-  نتیجه گیری و پیشنهادات.............................................................. 96

    6-1- نتیجه گیری...................................................................................................... 97

    6-2- پیشنهادات.......................................................................................................... 98

    مراجع........................................................................................................................... 100

    منبع:

     

    [1] مرادی.ع،"تعیین منحنی های عملکرد غشاهای اسمز معکوس با استفاده ازمدلMD-SF-PF"،

    پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، بخش مهندسی شیمی(1371).

     

    [2] Reid, C.E. and Breton, E.J., “Water and Ion Flow Across Cellulosic Membranes”, J.Appl. Polym. Sci., 1,113-143(1959).

     

    [3] Applegate, L.E., “Membrane Separation Processes”, Chem.Eng., June 11,
     46-89 (1984).

     

    [4] Cadotte, J.E., and Peterson, R.J., “A New Thin-Film Composite Sea Water Reverse Osmosis Membrane”, Desalination, 1980; 32, 25-31.

     

    [5] Cadotte, J.E. “Evaluation of Composite Reverse Osmosis Membranes in Material Sience of Synthetic Membranes”, D.R. Lloyd, Ed. ACS Syposium series 269, Washington, D.C. (1985)

     

    [6] Kesting, R.E., “Synthetic Polymeric Membranes: A Structural Perspective”, 2nd ed.John Wiley and Sons, New York, NY (1985)

     

    [7] Sourirajan, S., “Reverse Osmosis and Synthetic Membranes: Theory-Technology-Engieering”, National Research Council Canada, Ottawa, Canada (1977).

     

    [8] Dickson, J.M., and Mehdizadeh, H., “Overview of Reverse Osmosis for Chemical Engineers, Part I: Fundamentals of Membranes Mass Transfer”, J.Eng. Islamic Rep. Iran, 1(4), 163-179 (1988).

     

    [9] Mehdizadeh, H. and Dickson, J.M., “Theoritical Modification of the Surface Force-Pore Flow Model for Reverse Osmosis Transport”, J, Memb.Sci, 1989; 42, 119-145.

     

    [10] Mehdizadeh, H. and Dickson, J.M., “Evaluation of Surface Force-Pore Flow and Modified Surface Force-Pore Flow Modes for Reverse Osmosis Transport”, Desalination, 1989; 24, 814.

     

    [11] Mehdizadeh, H., “Modeling of Transport Phenomena in Reverse Osmosis Membranes”, PH.D. Thesis, McMaster University, Canada, 1990.

     

    [12] Taylor, J.S., Duranceau, S.J., Barrett, W.M., and Goigle, J.F., “Assessment of Potable Water Membrane Applications and Development Needs”, AWWA Res. Foun. And Amer. Water work Assoc. December, 1989.

     

    [13] Soltanieh, M., and Gill, W.N., “Review of Reverse Osmosis Membranes and Tramsport Models”, Chem. Eng. Commun. 1981; 12, 279-363

    [14] Levin, I.N., “Physical Chemistry”, 3rd Ed., McGraw Hill, New York, NY 1988.

     

    [15] Atkins, P.W., “Physical Chemistry”, 3rd Ed., Oxford Yniversity press , 1986.

     

    [16] Lonsedale, H.K., Merten, U., and Reily, R.L., “Transport Properties of Cellulose Acetate Osmosis Membranes”, J.Appl. Poly.Sci, 1965; 9, 1341-1362.

     

    [17] Banks, W., and Sharples, A., “Studies on Desalination by Reverse Osmosis:  Mechanism of Solute Rejection”, J.Appl. Chem., 1966; 16, 153-158.

     

    [18] Sourirajan, s., “Reverse Osmosis”, Academic Press, New York, NY, 1970.

     

    [19] Spiegler, K.S., and Kedem, O., “Thermodynamic of Hyperfiltration (Reverse Osmosis): Criteria for Efficient Membranes”, Desalination, 1966; 1, 311-326.

     

    [20] Sherwood, T.K., Brian, P. L. T., and Fisher, R. E., “Desalination by Reverse Osmosis”, I & EC Fund, 1967; 6(1), 2-12.

     

    [21] Jonsson, G., and Boesen, C.E., “Water and Solute Transport through Cellulose Acetate Reverse Osmosis Membranes”, Desalination, 1975; 17, 145-165.

     

    [22] Kimura, S., and Sourirajan, S., “Analysis of Data in Reverse Osmosis With Porous Cellulose Acetate Membranes Used”. , ALCHE J. 1967; Vol. 13, 497.

     

    [23] Sourirajan, S., and Matsuura, T., “Reverse Osmosis Ultrafiltration Process Principles”, NRC, Ottawa, Canada, 1985.

     

    [24] Mehdizadeh, H. and Dickson, J. M., “Theoritical Modification of the Finely Porous Model for Reverse Osmosis Transport”, J. Appl. Polym. Sci., 1991; 42, 1143-1154.

    [25] Matsuura, T., and sourirajan, S., “Reverse Osmosis Transport through Capillary Pores under the Influence of Surface-Forces”, Ind. Eng. Chem. Process Res. Dev., 1981; 20, 273-282.

     

    [26] Anderson, J.L., and Malone, D. M, “Mechanism of Osmotic Flow in Porous Membranes”, Biophys. J., 1974; 14, 957-982.

     

    [27] Mehdizadeh, H., Molaiee-Nejad, Kh., Chong, Y.C., “Modeling of Mass Transport of Aqueous Solutions of Multi-Solute Organics Through Reverse Osmosis Membranes in Case of Solute-Membrane Affinity Part 1. Model Development and Simulation “, J. Memb. Sci., 2005; 267, 27-40.

     

    [28] Versteeg, Henk Koarle., “An Introduction to Computational Fluid Dynamics: The Finite Volume Method”, Longman, 1995.

     

    [29] ورستیگ، مالالا سکرا، ترجمه: شجاعی، م.ح.، نورپور هشترودی، ع، مقدمه ای بر دینامیک سیالات محاسباتی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1386

     

    [30] هولمن، ج. ف.، ترجمه: ملک زاده، غ.، کاشانی حصار، م.ح.، مفاهیم انتقال حرارت، چاپ

    دهم، انتشارات جهان فردا، تهران، 1384

     

    [31] جونیور، ج. دی، ا.، ترجمه: مهرابیان، م.ع.، دینامیک سیالات محاسباتی، اصول و کاربردها، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان، 1380

     

    [32] Currie, I. G., “Fundamental Mechanics of Fluids”, McGraw-Hill, Inc., 1974. ISBN 0-07-014950-X


موضوع پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, نمونه پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, جستجوی پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, فایل Word پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, دانلود پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, فایل PDF پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, تحقیق در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, مقاله در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, پروژه در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, پروپوزال در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, تز دکترا در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, پروژه درباره پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیش بینی عملکرد غشا های اسمز معکوس با استفاده ازبهینه سازی ، مدل سازی ریاضی و حل مدل به کمک روش های عددی

پایان­نامه­ی کارشناسی­ ارشد نانو مهندسی شیمی چکیده هدف از انجام این مطالعه، جداسازی پلی‌اکریل‌آمید کاتیونی از پساب کارخانه زغالشویی پروده طبس با استفاده از فرآیند فیلتراسیون غشای پلیمری می‌باشد. غشا اولیه با استفاده از پلی اکریلونیتریل (PAN) توسط فرآیند وارونگی فاز تهیه گردید و در ادامه با استفاده از عملیات‌ هیدرولیز به‌عنوان اصلاح شیمیایی و عملیات حرارتی به‌عنوان اصلاح فیزیکی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی نانومهندسی شیمی چکیده ساخت غشای نانوفیلتراسیون سرامیکی به منظور جداسازی یون کلرید (مطالعه موردی: میعانات گازی) در این تحقیق، جداسازی یون کلرید با استفاده از غشاء نانوفیلتراسیون دولایه آلومینا-تیتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار ابتدا غشاء دولایه آلومینا-تیتانیا بر پایه نگهدارنده غشایی آلفا آلومینا ساخته شده است. برای ساخت نگهدارنده ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد M.SC گرایش: مهندسی آب چکیده: سدها بزرگترین سازه های ساخته شده به دست بشر هستند.طراحی آنها اغلب از طبیعت منحصر به فرد و پیآمد گسیختگی که مطمئناً بزرگتر از اثر فروریختن انواع دیگر سازه هاست، ناشی می شود. پایداری سازهای بدنه سد و پی به طرق گوناگونی قابل تحلیل و بررسی است امروزه روشهای مختلفی برای بررسی پایداری دینامیکی سدهای خاکی وجود ...

پایان نامه­ ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی مهندسی عمران گرایش خاک و پی در این تحقیق ظرفیت باربری گروه شمع‌های مخروطی و گروه شمع‌های استوانه‌ای با حجم یکسان محاسبه شده و مورد مقایسه قرار می‌گیرند. با توجه به کم بودن بررسی‌های عددی و مدلسازی‌ها توسط نرم افزار برای شمع‌های مخروطی نسبت به آزمایش‌های آزمایشگاهی در این زمینه، در این تحقیق مدلسازی گروه شمع‌ها توسط نرم‌افزار سه بعدی2012 ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته برق(M. Sc) گرایش: قدرت چکیده: در این پایان نامه ابتدا عیوب الکتریکی و مکانیکی در ماشینهای الکتریکی بررسی گردیده و عوامل به وجود آورنده و روشهای رفع این عیوب بیان شده است. به دنبال آن، به کمک روش تابع سیم پیچی ماشین شبیه سازی و خطای مورد نظر یعنی خطای سیم بندی استاتور به آن اعمال و نتایج مورد بررسی قرار داده شده است. پارامتر اصلی که برای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- کنترل چکیده ارزیابی پایداری گذرای سیستم های قدرت با استفاده از داده های واحدهای اندازه گیری فازور ارزیابی سریع امنیت در شبکه های قدرت در شرایط اضطراری و بروز خطاهای مختلف، امری حیاتی برای جلوگیری از فروپاشی و ایجاد قطعی های سراسری می باشد. لذا، ارزیابی به هنگام امنیت در شبکه قدرت می تواند کنترل پیشگیرانه و موثری درجهت کارکرد مطمئن و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.sc) رشته عمران مکانیک خاک و پی چکیده در این پژوهش پایداری خاک مسلح با ژئوگرید واقع بر یک حفره زیر زمینی با استفاده از نرم افزار plaxis مورد تحلیل قرار گرفت و تاثیر عوامل متعددی چون تعداد لایه ژئوگرید ، طول لایه ژئوگرید ، سختی لایه ژئوگرید، محل بهینه قرارگیری لایه ژئوگرید زیر پی و تاثیر محل قرارگیری حفره زیر پی بر ظرفیت باربری بررسی شد. اعمال تسلیح ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه های هیدرولیکی چکیده: بدیهی است منابع آب برای حیات موجودات زنده و بخصوص زندگی بشر امری ضروری است.. تخلیه کننده‌ها مجموعه‌ای از سازه‌ ها هستند که برای انتقال آب از دریاچه سد به نقطه تخلیه در پایین دست به‌کار می‌روند. از اینرو به دلیل اهمیت موضوع این بخش از سد، تحلیل عملکرد تخلیه کننده شامل مجرا، دریچه‌ها ...

پایان‏نامه دوره‏ی‏ کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش مهندسی خاک و پی چکیده در این پایان‏نامه به منظور تحلیل رفتار پی ‏های سطحی مستقر بر خاک مسلح از یک روش ساده‏ی فیزیکی مبتنی بر مقاومت مصالح به نام «روش مخروط» استفاده شده است که در واقع به عنوان جایگزینی برای روش‏های حل دقیق که مبتنی بر تئوری الاستودینامیک سه‏بعدی هستند، به‏کار می‏رود. روش مخروط توانایی ترکیب پیچیدگی شرایط ...

ثبت سفارش