پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله

word 18 MB 31817 118
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی  شیمی (بدون گرایش)

    چکیده

    مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله

     

    در این کار، به بررسی پدیده­­ی سایش ایجاد شده به واسطه­ی حرکت سیالات دو فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از دو فاز مایع و جامد می­باشد. فاز مایع، آب می­باشد، ذرات شن نیز فاز جامد را تشکیل می­دهند. در این تحقیق پارامتر­های تأثیر­گذار بر نرخ سایش، از جمله: سرعت سیال، اندازه­ی ذرات شن، غلظت ذرات شن و سختی و دانسیته­ی فلز مورد هدف، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای بدست آوردن میزان سایش، از کوپن­های دیسکی از دو جنس آلومینیوم و فولاد در شش مکان مختلف از جریان (مطابق با شرایط عملیاتی بهره برداری و انتقال مواد نفتی) استفاده شده است. در ابتدا سرعت سایش مایع (تک فاز) در شش مکان گفته شده اندازه گرفته می­شود و در مرحله­ی بعد مطالعه سایش مایع حاوی ذرات جامد شن مورد بررسی قرار می­گیرد. در هر مرحله نتایج بدست آمده با مقادیر تعیین شده توسط استاندارد­های موجود مقایسه شده و راهکار­هایی ارائه می­شود. سپس با استفاده از داده­های آزمایش و بهره گیری از الگوریتم ژنتیک در نرم افزار متلب (روش تفاضل تکاملی  Differential Evolution)، یک مدل ریاضی مناسب جهت محاسبه­ی نرخ سایش ارائه می­شود. مقایسه­ی مدل ریاضی و داده ­های آزمایشگاهی نشان می­دهد که این مدل توانایی خوبی جهت بیان داده­های آزمایشی دارد.

    کلمات کلیدی: سایش دانه­ های شن، کوپن، نرخ سایش، الگوریتم ژنتیک 

     

    مقدمه

     

    1-1-  اهمیت سایش و خوردگی در صنعت

    پدیده­های خوردگی[1] و سایش[2] به عنوان یکی از آسیب­ها و چالش­های مهم در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به حساب می­آیند. پدیده­ی خوردگی طبق تعریف، واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین یک ماده، معمولأ یک فلز و محیط اطراف آن می‌باشد که به تغییر خواص ماده منجر خواهد شد. فرایند خوردگی در صنعت، آثار زیان بار اقتصادی عظیمی را موجب می­شود و برای کاهش آن کارهای زیادی می­توان انجام داد. برخی خسارت­های ناشی از خوردگی عبارتند از: ظاهر نامطلوب (مثلأ خوردگی رنگ خودرو)، مخارج تعمیرات و نگهداری و بهره برداری، تعطیلی کارخانه، آلوده شدن محصولات، نشت یا از بین رفتن محصولات با ارزش مثل مواد هیدروکربنی و یا نشت مخازن حاوی اورانیوم و ... با توجه به اینکه از لحاظ ترمودینامیکی مواد اکسید شده نسبت به مواد در حالت معمولی در سطح پایین‌تری از انرژی قرار دارند، بنابراین تمایل رسیدن به سطح انرژی پایین‌تر سبب اکسید (خورده) شدن فلز می‌گردد. خوردگی یک فرایند خودبخودی است، یعنی به زبان ترمودینامیکی در جهتی پیش می‌‌رود که به حالت پایدار برسد.

     

    پدیده­ی خوردگی در تمامی دسته‌های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیک­ها، پلیمرها و کامپوزیت­ها اتفاق می­افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی بجای می‌گذارد که هرگاه صحبت از خوردگی به میان می­آید، ناخودآگاه خوردگی یک فلز به ذهن متبادر می‌شود.

    سایش، به فرایند جدا شدن ماده از سطح فلز در اثر واکنش مکانیکی گویند. مانند ضربه­ی ذرات جامد همراه با گاز و مایع، یا در اثر برخورد قطرات مایع به دیواره داخلی مجرای عبوری سیال. سایش ناشی از خطوط لوله حاوی دوغاب جهت انتقال مواد خام جامد نظیر سنگ آهن، ذغال­سنگ و پتاس یک مشکل بزرگ در صنایع معدنی است. سایش خطوط لوله جهت انتقال دانه­های خوراکی و ذرت به عنوان جایگزین حمل و نقل با تسمه و نقاله، از موضوعات مورد بررسی در صنعت کشاورزی است. مواردی در صنعت که پدیده­ی سایش ملموس­تر می­باشد، عبارتند از: توربین­های گازی، کمپرسور­ها و پمپ­ها، نازل­ها، لوله و تیوب­های انتقال، پره­های هلیکوپتر و هواپیماها، موتور وسایل حمل و نقل و ...[1]

     

    1-2- سایش و خوردگی در صنایع نفت و گاز

    سایش خطوط لوله و تجهیزات مورد استفاده جهت انتقال سیالات حاوی ذرات جامد یک مشکل اساسی در بسیاری از صنایع از جمله صنعت نفت و گاز می­باشد. سایش برای مدت زمان طولانی بعنوان یک منبع ایجاد مشکل در سیستم­های تولید و بهره­‌برداری هیدروکربن­ها شناخته شده است. بسیاری از خرابی­های خطرناک مربوط به زانویی­ها در سکوهای بهره‌­برداری، واحد­های حفاری و دیگر تأسیسات زیردریایی در دهه­­های قبل در نتیجه سایش بوده است. این مشکلات و خرابی­ها، هم شامل هزینه­ی تعویض بخش­های فرسوده شده و هم مشکلات محیط زیستی و مسائل ایمنی را به دنبال دارد. زمانیکه نفت و گاز از مخازن دارای مقاومت نسبتأ پایین تولید می­شود (کمتر از 2000 psi) با کاهش فشار مخزن، ذرات شن می­توانند از سنگ مخزن جدا شده و تعدادی از ذرات همراه با سیالات تولید شوند. این ذرات شن می­توانند سبب سایش خطوط لوله و تجهیزات شده و در نتیجه منجر به توقف تولید شوند، و از این­رو ضررهای اقتصادی قابل ملاحظه­ای متوجه تولیدکنندگان نفت و گاز شود [2و7].

    سایش علاوه بر اینکه موجب خرابی تجهیزات و افزایش هزینه های برآورد شده به علت خرید و جابجایی تجهیزات می­شود، می­تواند باعث آلودگی محیط و یا آتش­سوزی به دلیل سوراخ و پاره شدن مجرای عبور مواد هیدروکربنی شود. میزان خرابی­ها و از بین رفتن تجهیزات دریایی خیلی بیشتر از تجهیزات سطحی و زمینی است. به دلیل نیاز جهان به انرژی (که بیشتر از سوخت­های فسیلی تأمین می­شود) باید تولید هرچه بیشتر نفت و گاز (حداکثر ظرفیت تولید) توسط شرکت­های مربوطه مد نظر قرار گیرد. اما برای رسیدن به تولید بیشتر، مشکلات زیادی از جمله سایش به وجود می­آید. وقتی سرعت استخراج از چاه زیاد باشد و ذرات ریز شن و ماسه و حتی خاک در سیستم وجود داشته باشد، سایش مخرب­تر خواهد بود. کاهش دبی تولیدی چاه به عنوان راهکاری جهت کاهش سایش، مناسب به نظر نمی­رسد. عمده­ی مخازن زیر زمینی شامل نفت و گاز و آب هستند. عملیات بهره برداری ممکن است به صورت تک فازی باشد و هم می­تواند چند فازی باشد. میزان سایش در جریان­های چند فازی در شرایط مشابه ظرفیت تولید، به مراتب بیشتر از جریان­های تک فازی است [3].

    Abstract

    Experimental Study of Liquid & Sand Erosion in Pipe Lines

    In this work the created erosion by the movement of two phase fluids in pipelines has been investigated. The main fluid is consisted of liquid and solid phase. The liquid phase is water, and the solid phase is sand particles. In this work, the effective parameters on erosion rate such as: fluid velocity, sand size, sand concentration, hardness and density of metal, have been studied. To find out the erosion rate, ring coupons of two kind of carbon steel and aluminium in six different location in pipe line (in accordance with operational production and oil material transition) have been employed.

    At first, liquid erosion velocities (single phase) are measured in six locations. And in next stage, erosion of two phase fluid has been evaluated. In each stages, the data which are obtained from experiments are compared with available standard data and some recommendations are proposed. Then a mathematical model for evaluation of erosion rate by means of experimental data and use of genetic algorithm in MATLAB software (differential evolution method) has been presented. By comparison of mathematical model with experimental data, we find out that the proposed model is able to predict the experimental data with good Satisfaction.

    Key words: sand erosion, ring coupon, erosion rate, genetic algorithm.

  • فهرست:

    فصل اول.. 1

    مقدمه.. 1

    مقدمه.. 2

    1-1-  اهمیت سایش و خوردگی در صنعت... 2

    1-2- سایش و خوردگی در صنایع نفت و گاز. 3

    فصل دوم.. 7

    تئوری تحقیق... 7

    2-1-  تعاریف سایش و خوردگی... 8

    2-2- انواع خوردگی... 10

    2-2-1-  خوردگی گالوانیک.... 11

    2-2-2-  خوردگی یکنواخت... 11

    2-2-3-  خوردگی پیل غلظتی.. 12

    2-2-4-  خوردگی حفره ای.. 12

    2-2-5-  خوردگی بین دانه ای.. 12

    2-2-6-  خوردگی تحت تنشی.. 12

    2-2-7-  خوردگی سایشی.. 13

    2-3-  مکانیسم های سایش.... 14

    2-4- انواع سایش.... 16

    2-4-1-  سایش ناشی از دانه‌های شن و ماسه. 16

    2-4-1-1- اثر دبی تولید شن و روش انتقال آن.. 17

    2-4-1-2- سرعت، گرانروی و  چگالی  سیال.. 18

    2-4-1-3- شکل، اندازه و سختی ذرات شن.. 20

    2-4-1-4- ترکیب و ماهیت اجزای سیال.. 22

    2-4-1-5- پیکربندی مسیر جریان نظیر لوله های مستقیم، زانویی یا سه راهی.. 23

    2-4-1-6- میزان سختی و مقاومت سطح مورد هدف... 25

    2-4-1-7- زاویه­ی برخورد ذرات شن.. 25

    2-4-1-8- دما و فشار. 26

    2-4-2- سایش ناشی از قطره های مایع.. 27

    2-4-3-  خوردگی سایشی.. 29

    2-4-4-  پدیده­ی کاویتاسیون.. 31

    2-5- رابطه­ی تئوری برای محاسبه­ی نرخ سایش................................................................................32

    2-5-1- گزارش نرخ سایش .........................................................................................................................................32

    2-6- ارزیابی و محاسبه­ی نرخ سایش.... 33

    2-6-1- اندازه گیری کاهش وزن ناشی از خوردگی و ساییدگی.. 34

    2-6-2- پروب های مقاومت الکتریکی.. 37

    2-6-3- دستگاه های اندازه گیری اولتراسونیک.... 39

    2-6-4- پروب های الکتروشیمیایی.. 40

    2-6-5- پرتونگاری با اشعه­ی ایکس و گاما 40

    2-7- راهکارهای کاهش سایش.... 41

    2-7-1- کاهش دبی تولید.. 41

    2-7-2-  طراحی سیستم لوله کشی.. 41

    2-7-3- مواد مخصوص مقاوم در برابر سایش.... 42

    2-7-4- افزایش ضخامت دیواره­ی لوله. 42

    2-7-5- ممانعت از تولید شن و جداسازی آن.. 43

    فصل سوم.. 44

    مروری بر کارهای انجام شده. 44

    3-1- مقدمه.. 45

    3-2- مدل سازی... 46

    3-2-1- دسته بندی مدل های موجود. 47

    3-3- مروری بر کارهای گذشته.. 48

    3-4- مدل های ارائه شده. 50

    3-4-1- مدل فینی.. 50

    3-4-2-  مدل هاسر - ورنولد.. 51

    3-4-3- مدل سالاما- ونکاتش.... 52

    3-4-4- مدل سالاما 52

    3-4-5- مدل مرکز مطالعات سایش و خوردگی دانشگاه تولسا 55

    3-4-6- مدل شیرازی و همکاران.. 55

    3-4-7- مدل فیزیکی.. 56

    فصل چهارم.. 57

    سیستم آزمایشگاهی و نحوه­ی انجام آزمایش ها. 57

    سیستم آزمایشگاهی و نحوه­ی انجام آزمایش ها. 58

    4-1- طراحی سیستم آزمایشگاهی... 58

    4-1-1- تجهیزات اصلی.. 58

    4-1-2- تجهیزات جانبی.. 59

    4-1-3- ذرات شن و ماسه. 63

    4-1-4- اندازه گیری  وزن.. 63

    4-2- نحوه­­ی انجام آزمایش.... 64

    4-3- طراحی آزمایش ها. 66

    4-3-1-  متغیرهای مورد مطالعه در آزمایش.... 67

    فصل پنجم.. 68

    نتایج و بررسی داده های آزمایش.... 68

    نتایج و بررسی داده های آزمایش.... 69

    5-1- فرآیند تحقیق... 69

    5-2- روند آزمایش.... 70

    5-3- طراحی آزمایش با استفاده از نرم افزار. 70

    5-4- آنالیز و بررسی داده ها. 72

    5-4-1- بررسی سرعت سایش سیال فاقد شن.. 73

    5-4-2- بررسی تأثیر سرعت سیال حاوی ذرات شن.. 75

    5-4-3- بررسی مکان های مختلف در خط لوله. 77

    5-4-4- بررسی اندازه­ی ذرات شن.. 78

    5-4-5- بررسی تأثیر غلظت شن.. 79

    5-4-6- تأثیر سختی و دانسیته کوپن.. 80

    5-5- آنالیز ظاهری... 83

    5-5-1- میکروسکوپ الکترونی.. 84

    5-5-2-آنالیز کوپن ها با میکروسکوپ الکترونی.. 85

    5-6- مدل سازی... 92

    5-6-1- الگوریتم ژنتیک.... 92

    5-6-2- روش تفاضل تکاملی (DE). 94

    5-6-3- جزئیات پیاده سازی الگوریتم ژنتیک برای مدل سازی.. 94

    5-6-4- نتایج مدل سازی.. 96

    فصل ششم.. 99

    نتیجه گیری و پیشنهادات... 99

    نتیجه گیری و پیشنهادات... 100

    6-1- نتیجه گیری... 100

    6-2- پیشنهادات... 101

    منابع   103

    منبع:

     

    [1] G. P. Tilly,  Sand erosion of metals and plastics: a brief review, National Gas Turbine Eestablishment, Pyestock, Farnbrough, Hants, Gt. Britain, (1969)

    [2] Martin E. True, P. D. Weiner,  A Laboratory evaluation of sand erosion of oil and gas well producing equipment, Texas A & M University, College Station, Tex as (1987)

    [3]  E.S. Venkatesh, Erosion Damage in Oil and Gas Wells, Proc. Rocky Mountain Meeting of SPE, Billings, MT (1986) 489–497. May 19-21.

    [4]  Ken Jordan,   Erosion in multiphase production of oil and gas,  Shell Offshore Incorporated, One Shell Square, P.O. Box 61933, New Orleans, LA  70161, (1998)

     

    [5]  T. Bourgoyne, Experimental Study of Erosion in Diverter Systems. SPE/IADC

    18716, Proc SPE/IADC Drilling Conference, New Orleans, 28 February - 3 March,

    pp. 807–816, 1989.

     

    [6]  A.V. Levy,  Erosion and Erosion-Corrosion of Metals, Lawrence Berkeley Laboratory, Berkeley, CA, 94720, (1995)

     

    [7]  S.A. Shirazi, SPE, U of Tulsa; B.S. McLaury, U of Tulsa; E.Sow, BG Group; M. Butter, Rashpetco; A. Folefac, Rashpetco; S.A. Hassaballa, SPE, Rashpetco, Sand Settling and Locations of High Erosion in Subsea Production System, Trinidad, 27-30 june (2010)

     

    [8]  Chong Wong, Jie Wu, Amir Zamberi, Chris Sornordal, Lachlan Graham, Sand Erosion Modelling, SPE 132920, Australia, October (2010)

     

    [9]  M.M. Salama, E.S. Venkatesh, Evaluation of API RP 14E erosional velocity limitation for offshore gas wells, in: proceedings of offshore Technology Conference, Houston, TX, 1983, OTC 4485.

     

    [10]  IPS, IPS - E – PI -140, Iranian Petroleum of Society, Engineering Standard for Onshore Transportation Pipelines

     

    [11] API, API RP 14E Recommended Practice for Design and Installation of Offshore Production Platform Piping System, 3rd edition, American Petroleum Institute (1981)1981;22

               

    [12]  Amin Nabipour, Brian Evans, Mohammad Sarmadivaleh, Methods for Measurement of Solid Particles in Hydrocarbon Flow Streams, SPE, Curtin University, Chris Kalli, SPE, Chevron ETC, Australia, October 2012.

     

    [13]  N.A. Barton, Erosion in elbows in hydrocarbon production systems: Review ducument, TUVNEL limited, Scottish Enter Prise Technology Park, East kilbride, glasgow, G75 QU, 2012

     

    [14]  Mehdi Azimian, Hans-Jörg Bart, Investigation of Hydroabrasion in Slurry Pipeline Elbows and T-junctions, Chair of Separation Science and Technology, University of Kaiserslautern, Kaiserslautern D-67663, Germany, January 2014.

     

    [15]  S.A. Shirazi, B.S. McLaury, J.R. Shadley, E.F. Rybicki, Generalization of the API RP 14E Guideline for Erosive Services, SPE28518, Journal of Petroleum Technology, August 1995 (1995) 693–698.

     

    [16]  R.D. Russell, S.A. Shirazi, J. Macrae, A new computational fluid dynamics model to predict flow profiles and erosion rates in downhole completion equipment, in: SPE Annual Technical Conference/Exhibition, Houston, Texas, SPE Paper No. SPE90734, 2004.

    [17]  A. Huser, O. Kvernvold, Prediction of Sand Erosion in Process and Pipe Components, Proc. 1st North American Conference on Multiphase Technology, Banff, Canada, pp. 217–227 (1998).

    [18]  B.S. McLaury, S.A. Shirazi, Is API RP 14E reliable for predicting an erosional production velocity when sand production is anticipated?, in: Proceedings of ETCE/OMAE Joint Conference, New Orleans, LA, Feb. 14-17, 2000.

    [19]  M.M. Salama, An alternative to API 14E erosional velocity limits for sand laden fluids, ASME J. Energy Res. Tech. 122 (2000) 71-77.

    [20]  X.Chen, B.S.McLaury, S.A.Shirazi, A comprehensive procedure to estimate erosion in elbows for gas / liquid / sand multiphase flow, J.Energy Resour. Technol. 128(2005)70–78.

    [21]  DNV, Recommended Practice RP 0501 Erosive Wear in Piping Systems, Revision 4.2-2007, Det Norske Veritas, 2011.

    [22]  B.S. McLaury, J. Wang, S.A. Shirazi, J.R. Shadley, E.F. Rybicki, Solid Particle Erosion in Long Radius Elbows and Straight Pipes, SPE 38842, SPE Annual Technical Conference and Exhibition, San Antonio, Texas, 1997.

     

    [23] Finnie I., (1960). "Erosion of Surface by Solid Particles", Wear, 3, 87-103

     

    [24] Yong, Bai. Qiang, Bai. (2012). Subsea Engineering Handbook, first edition. Houston, Texas, Gulf Publishing Company.

     

    [25] S.J. Svedeman, K.E. Arnold, Criteria for Sizing Multiphase Flow Lines for Erosive/ Corrosive Service, SPE 26569, 68th Annual Technical Conference of the Society of Petroleum Engineers, Houston, Texas, 1993.

     

    [26] J.G.A. Bitter, A study of erosion phenomena, Part I, Wear, 6 (1963). 5-21

     

    [27] G. L. Sheldon and I. Finnie, J. Eng. Ind., 88 (1966) 387 - 392.

     

    [28] Wang J, Shirazi S, Shadley J, Rybicki E. Application of flow modeling and particle tracking to predict sand erosion rates in elbows. ASME FED 1996;236:725–34.

    [29]. ساعت­چی، احمد (1365). مهندسی خوردگی. چاپ اول. اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان 


موضوع پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, نمونه پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, جستجوی پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, فایل Word پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, دانلود پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, فایل PDF پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, پروژه درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله در این کار، به بررسی پدیده سایش ایجاد شده، به واسطه حرکت سیالات دو فازی و سه فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. به این منظور یک دستگاه آزمایش خط لوله شامل: خطوط لوله عمودی و افقی و اتصالات مختلف ساخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از سه فاز گاز، مایع و ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت معرفی کل تحقیق یکی از مباحث مهم علمی، فنی و اقتصادی، مسأله­ی خوردگی فلزات و حفاظت تأسیسات فلزی است. بررسی مبحث خوردگی چندان ساده نیست و با همه پژوهش­های انجام شده، هنوز عوامل آنها به درستی شناخته نشده است. به غیر از بکارگیری علوم شیمی برای مقابله با خوردگی، استفاده از سایر علوم در کنترل و پیش­بینی خوردگی و استفاده ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت چکیده پیش­بینی نرخ خوردگی و ثابت سرعت سایش در لوله مغزی گاز با استفاده از شبکه عصبی خوردگی پدیده­ای است که به علت تأثیر عوامل مختلف، پیچیدگی بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل مدلسازی نیست. جهت پیش­بینی و مدلسازی خوردگی به واکنش­ها و فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی آن توجه می­شود و مدلسازی بر اساس آن انجام ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران – سازه هاي دريايي شهريور ماه 92 چکيده: سيستم هاي لوله در لوله به طور بسيار گسترده اي در کاربرد هاي خطوط انتقال

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران – آب چکیده : حوضچه­ های آرامش باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند انرژی پتانسیل ذخیره شده در آب مخزن بندها و سدها را به گونه ای ضمن انتقال به بستر طبیعی مستهلک کنند که موجب از بین رفتن بستر و در شرایط بحرانی تخریب خود حوضچه و سد نشوند. در منابع مختلف بسته به شرایط جریان و شکل خروجی جریان بر اساس نتایج مطالعات آزمایشگاهی متعدد انجام ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی چکیده: در این تحقیق، جریان مغشوش یک نانوسیال غیرنیوتنی در یک میکروکانال با مقطع دایره­ای شبیه­سازی شده است. ابتدا انواع طبقه‌بندی میکروکانال­ها، روش­های ساخت میکروکانال­ها و همچنین مزایا و چالش­های استفاده از میکروکانال­ها بیان شده است. در ادامه مدل‌های مختلف در توصیف رفتار سیالات غیرنیوتنی و سپس مفهوم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش : تبدیل انرژی چکیده در این پژوهش بررسی بر روی سیستم های تبرید جذبی غیرقابل برگشت براساس برگشت نا پذیری داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت های حرارتی محدود مخازن خارجی ارائه شده است. برای بهینه سازی سیستم سه سناریو تعریف شد که در این سناریوها توابع هدفی نظیر ضریب عملکرد (COP) ، تابع محیط زیست (E) و معیار ترمواکونومیک ( ) و نرخ ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده پلی یورتان سخت[1] همواره یکی از پلیمرهای کاربردی و موثر در صنایع مختلف بخصوص صنعت پوشش­دهی به شمار می­آید. خاصیت چسبندگی عالی، قابلیت پخت در دمای محیط و مقاومت در برابر خوردگی این پلیمر از ویژگی­های قابل توجه آن می­باشد. این مطالعه به منظور بهبود خواص و رفع برخی از عیوب این پلیمر در امر پوشش­دهی خطوط لوله­ی انتقال گاز با ...

ثبت سفارش