پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله

word 5 MB 31798 103
1394 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی

    چکیده

    مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع  در خطوط لوله

     

    در این کار، به بررسی پدیده سایش ایجاد شده، به واسطه حرکت سیالات دو فازی و سه فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. به این منظور یک دستگاه آزمایش خط لوله شامل: خطوط لوله عمودی و افقی و اتصالات مختلف ساخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از سه فاز گاز، مایع و جامد می­باشد. فاز گاز هوا، فاز مایع، آب می­باشد و ذرات شن نیز فاز جامد را تشکیل می­دهند. در این تحقیق پارامتر­های تأثیر­گذار بر نرخ سایش، از جمله: سرعت سیال گاز، سرعت سیال مایع، اندازه ذرات شن و سختی و دانسیته فلز مورد هدف، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای بدست آوردن میزان سایش، از کوپن­های دیسکی از دو جنس آلومینیوم و فولاد در پنج مکان مختلف از جریان (مطابق با شرایط عملیاتی بهره برداری و انتقال مواد نفتی) استفاده شده است. در ابتدا سرعت سایش هوا و ذرات شن (دو فاز) در پنج مکان گفته شده اندازه گرفته می­شود و در مرحله بعد مطالعه سایش هوای حاوی ذرات شن و آب (سه فاز)، مورد بررسی قرار می­گیرد. در هر مرحله نتایج بدست آمده با مقادیر تعیین شده توسط استاندارد­های موجود مقایسه شده و راهکار­هایی ارائه می­شود.

    نتایج نشان می دهد که در سرعت ظاهری ثابت هوا، با افزودن مقدار کمی آب به جریان هوا میزان سایش به شدت افت می کند. علاوه بر این سایش در جریان عمودی از جریان افقی بیشتر می باشد. همچنین میزان سایش در زانویی از لوله مستقیم بیشتر شده است.

    کلمات کلیدی: سایش دانه­ های شن، کوپن، سختی، غلظت شن، نرخ سایش

     

    1-  مقدمه

     

    در صنایع نفت و گاز، استخراج از چاه ناگزیر با ناخالصی هایی از قبیل شن، ذرات جامد و مایعات هیدروکربنی و آب همراه است که مشکلات عدیده ای در سیستم های بهره برداری ایجاد می کنند. یکی از مشکلات مهم این مواد همراه سایش است. سایش برای مدت زمان طولانی به عنوان یک منبع ایجاد مشکل در سیستم های تولید و بهره‌برداری هیدروکربن شناخته شده است. بسیاری از خرابی های خطرناک مربوط به زانویی ها، لوله ها، چوک ها و ابزارهای سنجش و کنترل  در سکوهای بهره‌برداری، واحدهای حفاری و دیگر تاسیسات زیردریایی در دهه­های قبل در نتیجه سایش بوده است. این مشکلات و خرابی ها هم شامل هزینه تعویض بخشهای فرسوده شده و هم مشکلات محیط زیستی و مسائل ایمنی می­باشد. تمامی رشته لوله درون چاه در معرض خوردگی و سایش قرار دارد اما بعضی از مکانها که دارای انحراف از مسیر اصلی هستند یا دچار تغییر سطح مقطع می­شوند نظیر چوک ها، زانویی ها، سه راهی ها و شیرهای ایمنی زیرسطحی در معرض خطر فراوانی قرار دارند. و در نهایت اگر سایش در طی فرایند تولید بطور مرتب پایش، پیش بینی و کنترل نشود می تواند موجب مختل شدن و یا حتی بسته شدن و تعطیلی کامل چاه برای یک دوره ی طولانی و یا خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی شود.

    دانش و آگاهی لازم در مورد میزان سایش در مواد تشکیل دهنده لوله ها و ابزار کنترل موجب انتخاب مواد مقاوم در برابر سایش و طراحی پیکربندی مناسب برای حفاظت لوله ها و تجهیزات در برابر این تهدید بالقوه خواهد بود. در طراحی یک خط لوله یا سیستم بهره برداری ابتدا می بایست میزان سایش مورد بررسی و پیش بینی قرار گیرد تا بواسطه ی آن در مکان های مورد تهدید سایش اقداماتی مثل انتخاب مواد مناسب با سایش مورد نظر، افزایش اندازه لوله ها، جلوگیری از تشکیل و هدایت شن و مایع و ... صورت پذیرد.

    در برخی موارد زمانیکه نفت و گاز از مخازن دارای مقاومت نسبتا پایین سازند تولید می شود ( کمتر از psia 2000) با کاهش فشار مخزن، ذرات شن می­توانند از سنگ مخزن جدا شده و تعدادی از ذرات همراه با سیالات تولید شوند. این ذرات شن می­توانند سبب سایش خطوط لوله و تجهیزات شده و در نتیجه منجر به توقف تولید شوند و از اینرو ضررهای اقتصادی قابل ملاحظه­ای متوجه تولیدکنندگان نفت و گاز می شود.

    در مواردی که در یک سیستم بهره برداری نیازمند افزایش تولید باشیم به دلیل افزایش سرعت سیال پیش بینی سایش در سرعت های بالاتر لازم خواهد بود. که هم اکنون این پروژه در چاه های کنگان، آغار و شانول در حال اجرا می باشد.

    به دلایل ذکر شده نیازمند کنترل و پیش بینی پدیده ی سایش هستیم. پیش بینی سایش گاز حامل شن و مایع در جریان چند فازی یک پدیده پیچیده است و در این شرایط چندین عامل بر روی سایش تاثیر گذارند که می توان به سرعت برخورد، زاویه برخورد، اندازه ذرات ، خصوصیات ذرات و مایع، درصد شن ومایع ، شکل ذرات و خصوصیات فلز مورد نظر اشاره کرد. همچنین چندین روش هم جهت جلوگیری از تولید شن و ورود آنها بدرون لوله­های تولیدی وجود دارد که در ادامه در مورد آنها توضیحاتی داده خواهد شد.

    تاکنون در کشور ما در زمینه آزمایشگاهی پدیده ی سایش پژوهش خاصی انجام نشده است. با توجه به نیاز به پیش بینی نرخ سایش در این تحقیق با طراحی و ساخت یک سیستم کامل آزمایشگاهی برای بیش بینی نرخ سایش و در ادامه ی این راه ارایه ی یک رابطه ی مناسب در پدیده ی سایش گاز همراه با شن و گاز همراه با قطرات مایع کمبود یاد شده را تا حد امکان مرتفع سازیم

     

    Abstract

                                

    Experimental Study Of Liquid & Sand Erosion In Pipe Lines

     

    By

    Abdolrazagh Mahmoudi

     

    In this work the created erosion by the movement of two & three- phase fluids in pipelines has been investigated. The studied fluid is consisted of gas, liquid and solid phase. The gas phase is air, the liquid phase is water and the solid phase is sand particles. In this work, the influential parameters on erosion rate such as: superficial gas velocity, superficial liquid velocity, sand particle size, hardness and density of metal have been studied. To find out the erosion rate, ring coupons of two kinds of carbon steel and aluminum in five different locations in pipe line were used.

    First, the erosion rate for flow of air containing sand particles (two phase flow) and then the erosion rate for three phase flow of air, sand particle and water were measured in five different locations in the pipeline system constructed for this purpose.

    Finally the data from experiments indicates that for a fixed gas velocity, the erosion decreases substantially if a small amount of liquid is injected into the gas stream. Additionally, the erosion in the vertical flow is greater than the horizontal flow and the erosion rate in the elbow is higher than straight pipe.  

    Key words: sand particle erosion, coupon, hardness, erosion rate, sand concentration

  • فهرست:

     

    1-مقدمه:. 2

    2-مبانی نظری تحقیق  5

    2-1- تعریف سایش............................................................................................5

    2-1-1- نوع فلز هدف و زاویه برخورد 7

    2-1-2- اثر سختی فلز هدف.. 9

    2-2- تعریف خوردگی......................................................................................10

    2-2-1- حمله یکنواخت.. 10

    2-2-2- خوردگی گالوانیک.. 11

    2-2-3- خوردگی شکافی. 11

    2-2-4- آبشویی ترجیحی. 11

    2-2-5- خوردگی درون دانه ای. 12

    2-2-6- خوردگی حفره ای. 12

    2-2-7- خوردگی فرسایشی. 12

    2-2-8- خوردگی تنشی. 13

    2-3- مکانیسم های سایش.….…………………………………………13

    2-3-1- سایش قطره ای: 13

    2-3-2- سایش ناشی از دانه های شن و ماسه. 14

    2-3-3- پدیده کاویتاسیون. 21

    2-3-4- خوردگی سایشی. 22

    2-4- سایش ناشی از جریان هوا، شن و آب...………….……………………24

    2-5- روشهای مورد استفاده برای اندازه گیری و گزارش سرعت سایش……….….26

    2-5-1- روش اندازه گیری توسط کوپنها 26

    2-5-2- دستگاههای اندازهگیری اولتراسونیک.. 29

    2-5-3- کاوشگرهای مقاومت الکتریکی. 30

    2-5-4- کاوشگرهای الکتروشیمیایی. 31

    2-6- راهکارهای کاهش سایش..........................................................................31

    2-6-1- کاهش دبی تولید. 32

    2-6-2- طراحی سیستم لوله کشی. 32

    2-6-3- مواد مخصوص مقاوم در برابر سایش... 32

    2-6-4- افزایش ضخامت دیواره لوله. 33

    2-6-5- ممانعت از تولید شن و جداسازی آن. 33

    3-مروری بر تحقیقات گذشته. 36

    3-1- مروری بر فرمول استاندارد ………...…………………..……...API38

    3-2- معادله مناسب برای شن..……………………….…………………39

    3-3- معادلات مرکز تحقیقات خوردگی و سایش دانشگاه تولسا..………………..42

    3-4- شبیه سازی با نرم افزار..………….……………………………….44

    4-روش تحقیق..………………………………………………………..49

    4-1- دستگاه آزمایش..…….…………………………………………..49

    4-2- آماده سازی شن..…….………………………………………….58

    4-3- مراحل انجام آزمایش ها:.……….…………………………………59

    4-4-آنالیز..………...………………………………………………..60

    5-نتایج.………………………………………………………………64

    5-1- اثر اندازه شن بروی سایش در جریان دو فازی..………….……………..65

    5-2- اثر میزان آب تزریقی در جریان سه فازی..…………………………….66

    5-3- تاثیر اندازه ذرات در جریان سه فازی..…………….………………….68

    5-4- مقایسه سایش در زانویی و لوله عمودی.…………….………………..69

    5-5- مقایسه زانویی افقی و عمودی..………….………………………….70

    5-6- مقایسه ی جنس کوپن ها.………….……………………………..71

    5-7- آنالیز ظاهری..……….………………………………………….72

    5-7-1-میکروسکوپ الکترونی. 73

    5-7-2-آنالیز کوپن ها با میکروسکوپ الکترونی. 74

    6-نتیجه گیری و پیشنهادات   83

    6-1- نتیجه گیری.……….…………………………………………..83

    6-2- پیشنهادات.…………………………………………………….84

    7-منابع.………………………………………………………………86

     

    منبع:

    1-               

     

    [1] Ken Jordan (1998). "EROSION IN MULTIPHASE PRODUCTION OF OIL & GAS." Corosion98., paper No.58.

    [2] Mysara E. Mohyaldinn, Noaman Elkhatib, Mokhtar C. Ismail (2010). "A Computational tool for erosion / corrosion prediction in Oil / Gas production plant." ICSSST20103rd International Conference on Solid State Science &Technology.

    [3] N.A. Barton (2003). "Erosion in elbows in hydrocarbon production systems: Review document." Health and Safety Executive.

    [4] S. J .Svedeman (1993). "Experimental study of the erosion / corrosion velocity criterion for sizing multiphase flow lines." NACE.,  paper No. 02669.

    [5] Y Zhang, B Mclaury, S.A. Shirazi (2009). "Improvements of  Particle Near-Wall Velocity and Erosion Predictions Using a commercial CFD Code Department of  mechanical Engineering." Journal of Fluids Engineering., vol 131.

    [6] S.A.shirazi (1994). "Threshold Velocities How fast can you flow and still avoid sand erosion problem?." E/CRC.

    [7] A. Keating (2000). "Numerical Prediction of erosion corrosion in bends." Department of Mechanical Engineering, The University of Queensland.

    [8] Q. H. Mazumder, S. A. Shirazi and B. S. McLaury (2004). "A MECHANISTIC MODEL TO PREDICT SAND EROSION IN MULTIPHASE FLOW IN ELBOWSDOWNSTREAM OF VERTICAL PIPES." NACE., paper No. 04662.

    [9] A. Gnanavelu, N. Kapur, A. Neville, J.F. Flores, N. Ghorbani (2011). "A numerical investigation of a geometry independent integrated method topredict erosion rates in slurry erosion."  Wear 271., 712– 719.

    [10] Y Zhang, B Mclaury, S.A. Shirazi (2010). "A TWO-DIMENSIONAL MECHANISTIC MODEL FOR SAND EROSION PREDICTIONINCLUDING PARTICLE IMPACT CHARACTERISTICS." Erosion/Corrosion Research Center Department of Mechanical Engineering The University of Tulsa NACE.,  paper No. 10378.

    [11] Xianghui Chen, Brenton S. McLaury, Siamack A. Shirazi (2004). "Application and experimental validation of a computational fluid dynamics (CFD)-based erosion prediction model in elbows and plugged tees." Computers & Fluids 33 ., 1251–1272.

    [12] S. N Shah, S Jain, Y, Zhu (2005). "Coilded Tubing erosion during hydraulic slurry flow." SPE 89479.

    [13] J. Andrews (2005). "Production enhancement from sand management philosophy A Case Study from Statfjord and Gullfaks

    ." SPE94511.

    [14] M. Bailey, I.L. Blanco and R.S Rosine (2001). "Comparison of computational CFD of erosion in Coiled Tubing on Reel-to- Injector   Flow area." SPE 121171.

    [15] M. Bailey, I.L. Blanco and R.S Rosine (1998). "Comparison of computational  CFD of erosion in Coiled Tubing to field and test data."  SPE 113619.

    [16] K. Jordan, Erosion in multiphase production of Oil and Gas, Corrosion 98., paper No 58.

    [17] M. MOHYALDIN1, N. ELKHATIB, M. CHE ISMAIL (2007). " Evaluation of Different Modeling Methods Used for Erosion Prediction."  NACE Shanghai. , paper No. 11005.

    [18] B.S. McLaury, and S.A. Shirazi (1998). "Generalization of API RP 14E for Erosive service in Multiphase Production." SPE 5681.

    [19] O. Njobuenwu, M (2012). "Fair weather Modeling of pipe bend erosion by dilute particle suspensions." Computers and Chemical Engineering.

    [20] D. TENG, G. NETTLESHIP, S. HICKING, K. HINDMARSH (1998). " HIGH RATE GAS WELL DESIGN: ISSUES AND SOLUTIONS GOODWYN GAS CONDENSATE." SPE 50081.

    [21] Chenliang Fan, Brenton S. McLaury, Siamack A. Shirazi and Edmund F. Rybicki (2012). " Experimental Research of Sand Erosion in Gas Dominant Flows." NACE., C2012-0001422.

    [22] Mamdouh M. Salama (1998). " An Alternative to API 14E Erosional Velocity Limits for Sand Laden Fluids." SPE., OTC 8898.

     [23] E.S. Vankatesh (1986). " Erosion damage in oil and gas well." SPE 15183.

    [24] M.M. Salama and E.S. Venkatesh (1983). " Evaluation of API RP 14E Erosional Velocity Limitations for Offshore Gas Wells." SPE., OTC 4485.

    [25] Ri Zhang , HaixiaoLiu , Chuntian Zhao (2013). " A probability model for solid particle erosion in a straight pipe." Wear., Wear308(2013)1–9.

    [26] B.S. McLaury, J. Wang, S.A. Shirazi, J.R. Shadley, E.F. Rybicki(1997). "Solid particle erosion in long radius elbows and straight pipes". in: Proceedings of SPE Annual Technical Conference and Exhibition, San Antonio., TX, SPE 38842.

    [27]Ronald E. Vieira, Netaji R. Kesana, Siamack A. Shirazi, Brenton S. McLaury (2014). " Experiments for Sand Erosion Model Improvement for Elbows in Gas Production, Low-Liquid Loading and Annular Flow Conditions." COROSION2014., Paper No. 4325.

    [28]  N.A. Barton(2003). "Erosion in Elbows in Hydrocarbon Production System: Review Document." Research Report 115, HSE, ISBN 0 7176 2743 8.

    [29] J. R. Shadley, S. A. Shirazi, E. Dayalan, and E. F. Rybicki (1998). “Prediction of ErosionCorrosion Penetration Rate in a CO2 Environment with Sand," CORROSION/98., paper no. 59.

    [30] Q. H. Mazumder, S. A. Shirazi and B. S. McLaury (2008). “Prediction of Solid Particle Erosive Wear of Elbows in Multiphase Annular Flow-Model Development and Experimental Validations.” ASME Journal of Energy Resources Technology, 130-2 ., p. 023001.

    [31] R. Dosila (2009). “Effects of Low Liquid Loading on Solid Particle Erosion for Gas Dominant Multiphase Flows.” M.S. Thesis, Department of Mechanical Engineering, The University of Tulsa, Tulsa, OK,U.S.A.

    [31] Amin Nabipour, Brian Evans, Mohammad Sarmadivaleh(2012), "Methods for Measurement of Solid Particles in Hydrocarbon Flow Streams", SPE, Curtin University, Chris Kalli, SPE, Chevron ETC, Australia.

    [32] B. S. McLaury, S.A. Shirazi, Q. H. Mazumder and , and V. Viswanathan (2006). “Effect of Upstream Pipe Orientation on Erosion in Bends for Annular Flow.” CORROSION/2006., paper no. 06572 (San Diego, CA: NACE International.

    [33] A. Huser, O. Kvernvold(1998). "Prediction of Sand Erosion in Process and Pipe Components." Proc. 1st North American Conference on Multiphase Technology., pp. 217–227.

    [34] Ronnie Russell, Hang Nguyen, and Kai Sun (2011). " CHOOSING BETTER API RP 14E C FACTORS FOR PRACTICAL OILFIELD IMPLEMENTATION." NACE., Paper No.11248.

    [35] M. Pyboyina (2006). "Experimental Investigation and Computational Fluid Dynamics Simulations of Erosion on Electrical Resistance Probes." Master's Thesis, Department of Mechanical Engineering, The University of Tulsa, Tulsa, Oklahoma, USA.

    [36] R. E. Vieira, N. R. Kesana, B. S. McLaury, S. A. Shirazi (2012). “Sand Erosion in Multiphase Flow for Low-Liquid Loading and Annular Conditions.” in Proceedings of the International Mechanical Engineering Congress and Exhibit – American Society of Mechanical Engineers.

    [37] R. Kaji and B.J. Azzopardi (2009). "The Effect of Pipe Diameter on the Structure of Gas/Liquid Flow in Vertical Pipes." Int. J. Multiphase Flow.

    [38] W. Ambrosini, P. Andreussi, and B. J. Azzopardi(1991). "A Physically Based Correlation for Drop Size in Annular Flow." Int. J. Multiphase Flow.

    [39]A. J. Holt, B. J. Azzopardi, and M. W,. Biddulph (1999). "Calculation of Two-phase Pressure Drop for Vertical Up flow in Narrow Passages by Means of a Flow Pattern Specific Model." Trans. Inst. Chem.

    [40]Y. I. Oka. Okamura K., and T. Yoshida (2005). “Practical Estimation of Erosion Damage caused by Solid Particle Impact, Part 1: Effects of Impact Parameters on a Predictive Equation.” Journal of Wear.

    [41] Y. Zhang, E. P. Reuterfors, B. S. McLaury, S. A. Shirazi, E. F. Rybicki (2007). “Comparison of computed and measured particle velocities and erosion in water and air flows,” Journal of Wear.

    [42]B. S. McLaury, S. A. Shirazi, V. Viswanathan, Q. H. Mazumder, G. Santos (2011). "Distribution of Sand Particles in Horizontal and Vertical Annular Multiphase Flow in Pipes and the Effects on Sand Erosion." Journal of Energy Resources Technology., Vol.133/023001-1.

    [43] Q. H. Mazumder, G. Santos, S. A. Shirazi, B.S. McLaury (2003). "Effect of Sand Distribution on Erosion in Annular Three-phase Flow." Proceedings of 2003 ASME Fluids Engineering Division Summer Meeting, Honolulu, Hawaii, U.S.A.

    [44] D. Mills, J. S. Mason (1997). "Particle Concentration Effects in Bend Erosion." Powder Technology., Vol. 17, PP. 37-53.

    [45] C. Fan, B. S. McLaury, S. A. Shirazi (2011). "Evaluation of Electrical Resistance Probes To Detect Pipeline Erosion and Sand Production in Low Liquid Loading Flow Conditions." Proceedings of 2011 SPE Eastern Region Meeting, SPE-149013, Columbus, Ohio, U.S.A.

    [46] A. Huser, O. Kvernvold (1998). "Prediction of Sand Erosion in Process and Pipe Components." BHR group Conference Serie.s, Publ. No.31, pp. 217-227.

    [47] B. Hedges, A Bodington (2004). “A Comparison of Monitoring Techniques for Improved Erosion Control: A Field Study.” CORROSION., paper no. 04355.

    [48] Ken Jordan (1661). "Erosion in multiphase production of oil and gas, Shell Offshore Incorporated.", One Shell Square, P.O. Box 91633, New Orleans, LA 45191.

    [49] M.M. Salama, E.S. Venkatesh(1983). "Evaluation of API RP 14E erosional velocity limitation for offshore gas wells.", in: proceedings of offshore Technology Conference, Houston, TX, 1613, OTC 4415.

    [50] Smart, J. S. (1990). "A Review of Erosion Corrosion in Oil and Gas Production," Corosion90, Paper 10, NACE.

    [51] Gipson, Fred (1989). "Petroleum Production Engineering, Pits and Pieces." Manual of Southwest Petroleum Short Course – Texas Tech Uuiversity., April 17-20.

    [52] Greving, D. (1991), "Effect of Flow Velocity on the Performance of Selected Oil Field Corrosion inhibitors in Vertical Tubing, under Two-Phase Flow Conditions." Master of Science Thesis, Mechanical Engineering, University of Tulsa.

    [53] Birchenough, P. M., Dawson, S. G. B., Lockett, T. J., and McCarthy(1996). "Erosion Induced Corrosion of I 3 Cr Steel." NACE 7thMiddle East Conference on Corrosion, Bahrain.

    [54] Camach, R. A. (1988). "The Design, Constniction, and Testing of a Liquid Impingement Apparatus and a Study of Metal Sui-faces Eroded by Liquid Impingenment." Master of Science Thesis, l'he University of Tulsa.

    [55] B.S. McLaury, S.A. Shirazi (1999). "Generalization of API RP 14E for Erosive Service in Multiphase Production." SPE 56812, SPE Annual Technical Conference and Exhibition,Houston, Texas,.

    [57] Asmund Huser and Oddmund Kvernvold (1998). "PREDICTION OF SAND EROSION IN PROCESS AND PIPE COMPONENTS." North American Conference on Multiphase Technology.

     

     [58] احمد ساعتچی (1365)، "مهندسی خوردگی"، چاپ اول اصفهان:جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان


موضوع پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, نمونه پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, جستجوی پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, فایل Word پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, دانلود پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, فایل PDF پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, پروژه درباره پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی (بدون گرایش) چکیده مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله در این کار، به بررسی پدیده­­ی سایش ایجاد شده به واسطه­ی حرکت سیالات دو فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از دو فاز مایع و جامد می­باشد. فاز مایع، آب می­باشد، ذرات شن نیز فاز جامد را تشکیل می­دهند. در این تحقیق پارامتر­های تأثیر­گذار بر ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت معرفی کل تحقیق یکی از مباحث مهم علمی، فنی و اقتصادی، مسأله­ی خوردگی فلزات و حفاظت تأسیسات فلزی است. بررسی مبحث خوردگی چندان ساده نیست و با همه پژوهش­های انجام شده، هنوز عوامل آنها به درستی شناخته نشده است. به غیر از بکارگیری علوم شیمی برای مقابله با خوردگی، استفاده از سایر علوم در کنترل و پیش­بینی خوردگی و استفاده ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت چکیده پیش­بینی نرخ خوردگی و ثابت سرعت سایش در لوله مغزی گاز با استفاده از شبکه عصبی خوردگی پدیده­ای است که به علت تأثیر عوامل مختلف، پیچیدگی بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل مدلسازی نیست. جهت پیش­بینی و مدلسازی خوردگی به واکنش­ها و فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی آن توجه می­شود و مدلسازی بر اساس آن انجام ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مهندسی شیمی چکیده پلی یورتان سخت[1] همواره یکی از پلیمرهای کاربردی و موثر در صنایع مختلف بخصوص صنعت پوشش­دهی به شمار می­آید. خاصیت چسبندگی عالی، قابلیت پخت در دمای محیط و مقاومت در برابر خوردگی این پلیمر از ویژگی­های قابل توجه آن می­باشد. این مطالعه به منظور بهبود خواص و رفع برخی از عیوب این پلیمر در امر پوشش­دهی خطوط لوله­ی انتقال گاز با ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک – گرایش تبدیل انرژی چکیده: در این تحقیق، جریان مغشوش یک نانوسیال غیرنیوتنی در یک میکروکانال با مقطع دایره­ای شبیه­سازی شده است. ابتدا انواع طبقه‌بندی میکروکانال­ها، روش­های ساخت میکروکانال­ها و همچنین مزایا و چالش­های استفاده از میکروکانال­ها بیان شده است. در ادامه مدل‌های مختلف در توصیف رفتار سیالات غیرنیوتنی و سپس مفهوم ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران – سازه هاي دريايي شهريور ماه 92 چکيده: سيستم هاي لوله در لوله به طور بسيار گسترده اي در کاربرد هاي خطوط انتقال

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

مقدمه در عصر حاضر، وجود مواد زاید حاصل از فرایند‌ های مختلف فیزیکی و شیمیایی، یکی از معضلات مهم کشورهای صنعتی و در حال توسعه می‌باشد. بطوری که تحقیقات وسیعی برای روش‌های بازیافت یا دفع آنها برای به حداقل رساندن آسیبهای وارده به محیط زیست در حال اجرا است. در این راستا محققان ساختمان نیز مانند سایر صنایع تولیدی و بازیافت، در جهت استحصال مواد و مصالح زاید به پیشرفتهایی نایل شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

ثبت سفارش