پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی

word 7 MB 31807 126
1392 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی شیمی

    چکیده

     

    پلی یورتان سخت[1] همواره یکی از پلیمرهای کاربردی و موثر در صنایع مختلف بخصوص صنعت پوشش­دهی به شمار می­آید. خاصیت چسبندگی عالی، قابلیت پخت در دمای محیط و مقاومت در برابر خوردگی این پلیمر از ویژگی­های قابل توجه آن می­باشد. این مطالعه به منظور بهبود خواص و رفع برخی از عیوب این پلیمر در امر پوشش­دهی خطوط لوله­ی انتقال گاز با تاکید بر استقرار در مناطق مرطوب خزری انجام شد. در این بررسی با بکارگیری فناوری نانو، اقدام به تولید نانوکامپوزیت پلیمری (پلی­یورتان / نانو ذرات سیلیکای اصلاح شده­ ی هیدروفوبیک) گردید. نتایج حاصل شده از آزمون­های کیفیت سنجی این نانوکامپوزیت، نشان­دهنده­ی بهبود شاخص های آب گریزی، مقاومت در برابر سایش مکانیکی، تاخیر در شعله وری و کاهش در ریزش پاره های آتش، بهبود خواص جذب آب و کش سانی پوشش در غلظت­های پایین­تر از یک درصد وزنی از نانوذرات سیلیکا درون فاز زمینه بود. میزان چسبندگی به سطح و زمان ژل شدن نمونه­ها، با افزایش غلظت نانو ذرات به ترتیب  کاهش و افزایش یافت. با بررسی نتایج ، غلظت 7/0 درصد وزنی نانوذرات و ضخامت متوسط 1400 میکرومتر به عنوان حالت بهینه پوشش­دهی پیشنهاد می­شود.

    نیاز به تامین و مصرف انرژی یک امر بسیار مهم در زندگی و برنامه­های پیشبردی انسان  به حساب می­آید. یکی از در دسترس­ترین و مناسب­ترین راه­های دسترسی به این مهم ، استفاده از سوخت­های فسیلی به خصوص مخازن گاز طبیعی می­باشد ، که جهت ایجاد زمینه­ی استفاده و بهره­وری از این منابع ارزشمند، چه در امر مصارف داخلی کشور ، اعم از مصارف صنعتی، خانگی ، سیکل­های ترکیبی ، گرمایشی و... و چه در امر صادرات و بهره­مندی اقتصادی ، نیازمند ارسال گاز طبیعی از طرق مختلف خواهیم بود. خطوط لوله­ی فلزی انتقال گاز، همواره یکی از موثرترین و کارآمدترین روش­های ارسال گاز طبیعی به نقاط مختلف سراسر کشور و جهان می­باشند که با یک بررسی کلی می­توان حجم عظیم این تاسیسات را در سطح کشور درک نمود، کاملا واضح است که این تاسیسات عظیم فلزی همواره تحت تاثیر عوامل محیطی قرار دارند و دچار نقصان می­شوند که یکی از بارزترین مشکلات که سالانه هزینه­های هنگفتی را بر صنایع گاز کشور تحمیل می­کند، پدیده­ی خوردگی است. با توجه به موقعیت مکانی عبوری، استقرار خطوط لوله­ی انتقال گاز را می­توان به چهار بخش کلی تقسیم­بندی نمود. بخش اول : عبور خطوط لوله اتمسفری، بخش دوم : زیر زمینی ( مدفون) ، بخش سوم :مستغرق و بخش چهارم : شناور . کاملا واضح است که با توجه به این موقعیت­ها ، عوامل تخریب خطوط لوله­ی انتقال گاز و همچنین نوع روش بکارگیری جهت جلوگیری و به حداقل رسانیدن تخریب­های محیطی و خوردگی متفاوت خواهد بود، برای مثال انتخاب جنس خط لوله و همچنین پوشش مورد نظر در حالات مستغرق و زیر زمین به مراتب راحت­تر از انتخاب برای حالت اتمسفری است ، چرا که شرایط اتمسفری بسیار متغیرتر از دو حالت دیگر است و در آن جا باید عوامل مختلف­تری را نظیر تاثیرات اشعه­های خورشیدی، باد، انواع باران­های اسیدی و معمولی،تفاوت دمایی شب و روز و ... را مد نظر قرار داد. شرکت ملی گاز ایران دارای حدود 16 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز می­باشد که از این مقدار حدود 5 هزار کیلومتر آن با پوشش سه لایه پلی­اتیلن و بقیه که حدود 11 هزار کیلومتر می­باشد دارای سایر انواع پوشش  (قیر پایه نفتی ، قیر زغال سنگی، نوار) است . علاوه بر این پوشش­ها سیستم حفاظت کاتدیک برای حفاظت مضاعف خطوط انتقال گاز در نظر گرفته شده است [5].

    در این مجموعه، ابتدا به توضیحات مورد نیاز جهت درک هر چه بهتر اهمیت موضوع پرداخته شده است، سپس به تشریح اعمال آزمایشگاهی و نتایج، جهت معرفی یک پوشش نوین و قابل اعتماد از جهات مختلف، پرداخته شده است. 

     

    1-1-        خوردگی[1]

    1-1-1-            مقدمه ای بر خوردگی

    در قرنی زندگی می کنیم که فلز به عنوان یکی از اصلی ترین مواد، در دسترس بشر قرار گرفته و روز به روز استفاده از فلزات در صنایع و وسایل مختلف رو به افزایش است. با توجه به رشد روز افزون بهره گیری از فلزات مسئله حفاظت و افزایش عمر مفید قطعات از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. فلزات در طبیعت بصورت سنگ معدن و به همراه مواد کانی دیگردر شرایط پایدار از نظر ترمودینامیکی قرار دارند. برای استفاده باید آنرا استخراج نمود و با صرف هزینه های استخراج وساخت و تولید، آنرا به صورت فلز با شرایط مورد نظر در آورد. پس از استخراج فلز از نظر ترمودینامیکی ناپایدار بوده و در صورت وجود شرایط محیطی مناسب مجددا به حالت پایدار خود تبدیل می شود. به این تبدیل از حالت ناپایدار به پایدار اصطلاحا خوردگی گفته می شود. در حقیقت بروز خوردگی باعث به هدر رفتن مواد مورد نظر و هزینه ساخت آن­ها می شود اینجاست که حفاظت از مواد و بهره وری بهتر از آن­ها ابعاد تازه ای می یابد. بنابراین باید بتوان به نوعی دلایل تخریب فلز و همچنین شرایط جلوگیری از این تخریب را بدست آورد [59].

    خوردگی یکی از عمده ترین محدودکننده­های عمر قطعات و دستگاه­ها می باشد. اگر خوردگی بیش از حد باشد دستگاه­ها غیرقابل استفاده می شوند. خوردگی یک واکنش الکتروشیمیایی بین فلز و محیط اطراف آن است. این عمل با واکنش کاتدی (احیاء اکسیژن و یا متصاعد شدن گاز هیدروژن)  همراه است. شرایط خوردگی به دلیل حضور دائمی آب، هوا و رطوبت محیط همواره فراهم بوده و در نتیجه خوردگی امری اجتناب ناپذیر می باشد. البته باید توجه داشت خوردگی فقط به فلزات محدود نمی­شود بلکه روی کامپوزیت­ها و پلیمرها هم تاثیر دارد. در این میان نقش مهندسی خوردگی انتخاب موادی است که در برابر عوامل خورنده مقاومت داشته باشند و همچنین باید تلاش کنند که اثرات خورندگی عوامل محیطی را کاهش دهند. خوردگی نه فقط بسیاری از توانایی­های عملی دستگاه را از بین می برد بلکه روی محصول تولیدی و بازگشت سرمایه هم تاثیر منفی دارد [2].

     

     

    1-1-2-           تعریف خوردگی

    از بین رفتن فلزات بواسطه فعل وانفعالات شیمایی و الکتروشیمیایی خوردگی نامیده می‌شود که سالیانه خسارات مالی چشمگیری را متوجه صنایع می‌نماید. انهدام و فساد یا تغییر و دگرگونی در خواص و مشخصات مواد  عموما فلزات به علت واکنش آن­ها با محیط اطراف، البته انهدام­های ناشی از عوامل صرفا فیزیکی یا مکانیکی، خوردگی نامیده نمی­شوند مانند سائیدگی، خستگی، خراشیدگی، لیکن در برخی حالات ممکن است فرایند های خوردگی همراه با این قبیل تخریب­ها باشد که در این صورت با عناوینی نظیر خوردگی سائیدگی، خوردگی خراشیدگی، خوردگی تنشی و ... تشریح می­شوند [39]. در گذشته تصور می­شد هرگاه بتوانیم لوله را با پوشش­هایی مجهز کنیم که تماس آن را با محیط قطع کند در آن صورت از خوردگی جلوگیری به عمل می­آید، البته این تصور منطقی می باشد ولی مسئله این است که این نوع حفاظت وقتی کامل خواهد بود که :

    الف-در هنگام نصب محلی بدون پوشش در لوله باقی نماند.

    ب-در هنگام پوشش دادن پارگی و خراشی روی پوشش اعمال شده ایجاد نشود و پوشش با گذشت زمان مقاوم و پا بر جا باشد.

    Abstract

     

    Rigid polyurethane polymer has a functional role in various industries, especially the coating industry is considered. Excellent adhesion properties, corrosion resistance and ability to cure at room temperature, the polymer is its remarkable features. Aime of this study, was to apply the using of nanotechnology in order to produce polymer nanocomposites (polyurethane / hydrophobic modified silica nanoparticles). The results of the quality assessment of the nanocomposite test, indicating improved hydrophobicity index, mechanical abrasion resistance, flame delays in productivity and in segment loss by fire, water absorption properties and elastic casing at concentrations lower than one percentage weight of silica nanoparticles within the matrix. adhesion to the surface and gel time of the sample, respectively, decreased and increased with increasing concentration of nanoparticles. According to the results, the concentration of    % wt nano- and micrometer  as the optimum coating thickness is recommended 

  • فهرست:

    1-1-  خوردگی.. 3

    1-1-1-  مقدمه ای بر خوردگی.. 3

    1-1-2-  تعریف خوردگی.. 4

    1-1-3-  اهمیت پدیدهی خوردگی (بررسی کلی) 4

    1-1-4-  آسیب‌شناسی صنعت از دیدگاه خوردگی.. 6

    1-2-  ویژگی آب و هوایی و اقلیمی استان.. 7

    1-2-1-  آب و هوا 7

    1-2-2-  توده هواهای موثر بر آب و هوای مازندران.. 8

    1-2-3-  طبقه بندی اقلیمی استان.. 9

    1-2-4-  ضرورت انجام پروژه در استان مازندران.. 10

    1-3-  انواع موقعیت های مکانی خطوط انتقال گاز 11

    1-3-1-  اتمسفر. 11

    1-3-2-  غوطه ور 11

    1-3-3-  زیر زمین (مدفون) 12

    1-4-  پوششها 13

    1-4-1-  انتخاب مواد مناسب... 14

    1-4-2-  طراحی مناسب... 15

    1-4-3-  مشخصات ضروری پوشش.... 17

    1-4-4-  نقش پوشش.... 17

    1-4-5-  سندبلاست... 17

    1-5-  نانوذرات و خواص آن ها 20

    1-5-1-  روش های تولید نانو ذرات... 22

    1-5-2-  چگونگی بررسی ویژگیهای نانو ذرات... 24

    1-6-  نانوکامپوزیت ها 25

    1-6-1-  معرفی و چگونگی پیدایش نانوکامپوزیت ها 25

    1-6-2-  بهتر شدن خواص مکانیکی.. 28

    1-6-3-  بهتر شدن خواص فیزیکی.. 28

    1-6-4-  بهتر شدن خواص شیمیایی.. 29

    1-6-5-  طبقه بندی نانوکامپوزیت ها و انواع آن.. 29

    1-6-6-   روش های ساخت نانو کامپوزیتها 31

    1-6-7-  کاربرد نانوکامپوزیت ها در پوششدهی.. 33

    2-   مروری بر کارهای گذشته. 35

    2-1-  مروری اجمالی بر تاریخچه ی پوشش ها 35

    2-2-  پوششهای نوین خطوط لوله. 36

    2-3-  بررسی انواع گوناگون نانوکامپوزیتهای پلیمری مقاوم در برابر خوردگی.. 37

    2-3-1-  نانو کامپوزیت پلی آنیلینخاک رس.... 37

    2-3-2-  نانو کامپوزیت پلی آنیلین اپوکسی خاک رس آلی.. 38

    2-3-3-  نانوکامپوزیت پلی یورتان خاک رس.... 38

    2-3-4-  نانوکامپوزیت پلی پروپیلن خاک رس.... 39

    2-3-5-  نانو کامپوزیت اپوکسی خاک رس.... 39

    2-3-6-  نانوکامپوزیت پلی پیرول خاک رس.... 40

    2-3-7-  نانوکامپوزیت اپوکسی اکسید روی.. 40

    2-3-8-  نانوکامپوزیت اپوکسی پلی آمیدی اکسید روی.. 41

    2-3-9-  پوشش های نانوکامپوزیتی پلی یورتان/ نانوسیلیکا 41

    3-   فصل سوم. 46

    3-1-  مواد. 46

    3-1-1-  پلی یورتان.. 46

    3-1-2-  ایزوسیانات ها 50

    3-1-3-  پلی ال ها 51

    3-1-4-  نانوسیلیکا 53

    3-1-5-  فولادهای کربنی.. 55

    3-2-  روش.... 56

    3-2-1-  روش محاسبات ترکیب درصدها 56

    3-2-2-  آماده سازی سطوح فولادی جهت اعمال پوشش.... 58

    3-2-3-  روش های آماده سازی پوشش ها و فیلم ها 59

    3-2-4-  عملیات پخت و زمان ژل شدن.. 59

    3-2-5-  تعیین زمان ژل شدن نانوکامپوزیت پلیمری پلییورتان/سیلیکای اصلاح شده 60

    3-2-6-  تعیین تغییرات دمایی واکنش پلیمریزاسیون نمونهها 61

    3-2-7-  بررسی خاصیت چسبندگی به سطح.. 61

    3-2-8-  آزمون مقاومت در برابر جذب آب... 65

    3-2-9-  آزمون تاخیر در آتش سوزی و نحوه سوختن.. 66

    3-2-10-..................................................................... بررسی خاصیت آب گریزی.. 67

    3-2-11-........................................................................ بررسی خاصیت الاستیک.... 67

    3-2-12-............................................................................ آزمون سایش مکانیکی.. 68

    3-2-13-.................................................. طیف‌سنجی مادون قرمز به روش FTIR.. 69

    4-   جداول، نمودارها، داده های حاصله و تحلیل.. 74

    4-1-  بررسی نحوهی توزیع پذیری نانوذرات در پیش پلیمر. 74

    4-2-  نتایج و تحلیل تغییرات دمایی فرایند پلیمریزاسیون.. 76

    4-3-  نتایج و تصاویر بررسی خاصیت آب گریزی پوشش.... 79

    4-4-  نتایج، بررسی و تحلیل خاصیت کشسانی.. 81

    4-5-  نتایج، بررسی و تحلیل چسبندگی به سطح.. 84

    4-6-  نتایج، بررسی و تحلیل آزمون تورم فیلمهای غوطهور در آب... 87

    4-7-  نتایج، بررسی و تحلیل آزمون سایش مکانیکی.. 90

    4-8-  نتایج، بررسی و تحلیل نحوه سوختن.. 92

    5-   نتیجه گیری و پیشنهادات.. 96

    5-1-  نتیجه گیری.. 96

    5-2-  پیشنهادات... 98

    فهرست منابع. 100

     

    منبع:

    محمدمهدی جلیلی، سیامک مرادیان،فاطمه دولت زاده/تهران دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر /بهینه سازی پوشش­های پلی­یورتان دو جزئی بر پایه­ی اکرلیک پلی­ال با استفاده از نانوذرات سیلیکا

    2( حمید قربانی کل خواجه /خوردگی و حفاظت در خطوط لوله انتقال نفت و گاز، اولین سمپوزیوم سراسری خوردگی در ایران،

    3( حمید رضا مردان دزفولی / خوردگی در صنعت حفاری چاه­های نفت/ زمستان9 137

    4( آزاده سیفی، روحاله باقری، محمدعلی گلعذار/ ایجاد پوشش پلیمری خود تمیز شونده بر روی فولاد

    5 ( آشنایی با پروژه پوشش های خطوط انتقال گاز ایران

    (6  دکتر محمد قربانی، ویراسته ی مهندس زهرا سلطان پور، پوشش دادن فلزات، جلد 1 ، ،موسسه ی انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف

    (7 سید محمود سید رضی ، کنترل خوردگی در صنایع ، انتشارات انجمن خوردگی ایران 1376

    (8 مرتضی دولت آباد/ استفاده از لوله های غیر فلزی در صنایع شیمیایی . Chemical Engineering Journalجلد 88، 15 آپریل سال 2012  

    (9 فاطمه پاشایی فرد ، خوردگی فلزات و آلیاژها، انتشارات دانشگاه تهران

    (10 عارفه آزاد منش / حفاظت ازخوردگی مواد با استفاده ازفناوری نانو

    (11 برنامه آموزش خط لوله گاز ترش پنجم سراسری، شرکت مهندسی قدس نیرو

    (12 بررسی  و محافظت از لوله­های انتقال نفت و گاز در مقابل خوردگی با استفاده از پوشش­های پلی­یورتان ، www.pdffactory.com

    (13 ، امیرحسین نوارچیان، مروری بر فرآیند نانوکامپوزیت­های پلی­یورتان/خاک رس و خواص آن، مهرناز جول ازادهدانشگاه اصفهان

    (14 شبنم اشهری، علی اصغر سرابی، خواص خوردگی نانو کامپوزیت پلی یورتان-کلی، مجموعه مقالات کنگره بین المللی خوردگی دانشگاه باهنر کرمان

    15) سمپوزیوم فولاد ساده­ی کربنی/ شرکت فولاد آلیاژی ایران /اسفند ماه 88 /یزد

    16( خلاصه­ی سیمای آب و هوا، اقلیم و منابع آب استان مازندران، اداره­ی کل مطالعات و بررسی­های اختصاصی

    17(علی اصغر شیرزاد /ویژگی­های اقلیمی استان مازندران، 1390

    18) آمار شرکت ملی گاز تیرماه 92و نگرشی بر طیف سنجی نوشته پاویا- لمپمن- کریز ترجمه دکتر برهمن موثق

    19) برنامه­آموزش خط­لوله گازترش پنجم سراسری/ تعمیرات،تعمیر پوشش وبازسازی­آن1388

    (20 سید محمود کثیریها، استانداردها،راهنمای آماده سازی سطوح و اعمال پوشش های حفاظتی ،انتشارات انجمن خوردگی ایران، چاپ 1381

    21(دکتر محمد قربانی، ویراسته ی مهندس زهرا سلطان پور /پوشش دادن فلزات، جلد 1  ،موسسه ی انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف

    22) هادی ابراهیم فتح آبادی/ استفاده از پلی یورتان 100 درصد جامد به عنوان پوشش محافظ خطوط لوله/ دانشگاه صنعت نفت، دانشکده مهندسی نفت، آبادان، ایران


موضوع پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, نمونه پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, جستجوی پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, فایل Word پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, دانلود پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, فایل PDF پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, تحقیق در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, مقاله در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, پروژه در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, پروپوزال در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, تز دکترا در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, پروژه درباره پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اعمال پوشش نانوکامپوزیتی مقاوم، بر روی خطوط لوله انتقال گاز استان مازندران جهت جلوگیری از خوردگی

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی (بدون گرایش) چکیده مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش مایع حاوی شن در خطوط لوله در این کار، به بررسی پدیده­­ی سایش ایجاد شده به واسطه­ی حرکت سیالات دو فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از دو فاز مایع و جامد می­باشد. فاز مایع، آب می­باشد، ذرات شن نیز فاز جامد را تشکیل می­دهند. در این تحقیق پارامتر­های تأثیر­گذار بر ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی پدیده ی سایش گاز حاوی شن و قطرات مایع در خطوط لوله در این کار، به بررسی پدیده سایش ایجاد شده، به واسطه حرکت سیالات دو فازی و سه فازی در خطوط لوله پرداخته شده است. به این منظور یک دستگاه آزمایش خط لوله شامل: خطوط لوله عمودی و افقی و اتصالات مختلف ساخته شده است. سیال مورد بررسی متشکل از سه فاز گاز، مایع و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت معرفی کل تحقیق یکی از مباحث مهم علمی، فنی و اقتصادی، مسأله­ی خوردگی فلزات و حفاظت تأسیسات فلزی است. بررسی مبحث خوردگی چندان ساده نیست و با همه پژوهش­های انجام شده، هنوز عوامل آنها به درستی شناخته نشده است. به غیر از بکارگیری علوم شیمی برای مقابله با خوردگی، استفاده از سایر علوم در کنترل و پیش­بینی خوردگی و استفاده ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش ابزاردقیق و اتوماسیون در صنعت نفت چکیده پیش­بینی نرخ خوردگی و ثابت سرعت سایش در لوله مغزی گاز با استفاده از شبکه عصبی خوردگی پدیده­ای است که به علت تأثیر عوامل مختلف، پیچیدگی بسیار زیادی دارد و به راحتی قابل مدلسازی نیست. جهت پیش­بینی و مدلسازی خوردگی به واکنش­ها و فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و الکتروشیمیایی آن توجه می­شود و مدلسازی بر اساس آن انجام ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

مهندسی مکانیک-گرایش طراحی کاربردی چکیده: ارتعاشت یکی از مفاهیم مهم و اساسی در علوم مهندسی می باشد. به زبان ساده هر سیستم که دارای جرم و خاصیت فنری باشد، قابلیت ارتعاش داشته و می تواند در یک فرکانس طبیعی در حال ارتعاش باشد. با اطمینان می توان گفت که 95 % ارتعاشات واقع در صنایع برای سیستم ها مضر می باشند. اگر سیستم در هر صورت به طور خواسته و ناخواسته با نیرویی تحریک شود به طوریکه ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران – سازه هاي دريايي شهريور ماه 92 چکيده: سيستم هاي لوله در لوله به طور بسيار گسترده اي در کاربرد هاي خطوط انتقال

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بدون گرایش پیشگفتار امروزه شبیه‌سازی در فرآیندها، می‌تواند ابزاری مهم برای حل مشکلات در صنایع مختلف باشد. ایده‌ای جدید که بایستی در عالم واقعیت به روش آزمایش و خطا با صرف هزینه‌ها و خطرات بسیار انجام گیرد می‌تواند در محیط یک نرم‌افزار قوی، شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل مورد استفاده قرار گیرد. شبیه‌سازی همچنین می‌تواند برای بررسی و پشتیبانی ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع به کوشش امین علمداری اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ ...

ثبت سفارش