پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها

word 21 MB 31836 139
1392 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمریزاسیون

    چکیده

    در این پژوهش پیرولیز حرارتی و کاتالیستی چهار نوع پلیمر از قبیل دو پلاستیک پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن و دو لاستیک استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر در راکتور نیمه پیوسته­ی همزن­دار و تحت گاز نیتروژن و با استفاده از کاتالیست­های HZSM-5 ، FCC و H-Mordenite بررسی شده است. در این مطالعه تنها بررسی میزان محصول مایع حاصل از پیرولیز و ترکیب آن مدنظر بوده است و از ارزیابی اجزای محصول گازی و کک صرفنظر شده است. درصد کاتالیست انتخابی برای پیرولیز پلاستیک­ها، با توجه به مقدار بهینه­ی بدست آمده در کارهای قبلی، 15 درصد انتخاب شده است. در انجام پیرولیز هر کدام از پلیمرها با انجام چندین مرحله بهینه­سازی روی راکتور، میزان محصول مایع افزایش یافت. با توجه به بررسی­های انجام شده، در میان سه کاتالیست استفاده شده، کاتالیست FCC بیشترین محصول مایع را تولید می­کند و کاتالیست HZSM-5 به دلیل اندازه حفرات ریز، عمده­ی محصول را به صورت گاز آزاد ­می­کند. با انجام آزمون کروماتوگرافی گازی، درصد اجزای محصول مایع، آروماتیک، الفین، پارافین و نفتن موجود در محصول بدست آمد و همچنین اجزای محصول مایع بر اساس تعداد کربن نیز حاصل گردید. نتایج آزمون کروماتوگرافی گازی نشان می­دهد که درصد قابل توجهی از محصول در پیرولیز با کاتالیست FCC را الفین­ها تشکیل می­دهند.

    با بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی بوتادین رابر با استفاده از سه کاتالیست مذکور، این نتیجه حاصل شد که پیرولیز کاتالیستی با 45 درصد کاتالیست FCC بیشترین محصول مایع را می­دهد. همچنین با توجه به داده­های آزمون کروماتوگرافی گازی، با افزایش میزان کاتالیست به دلیل احتمال بیشتر وقوع واکنش­های دیلز آلدر، جزء آروماتیکی محصول مایع نسبت به اجزای دیگر نفتن، پارافین و الفین، افزایش می­یابد و از طرف دیگر نیز به دلیل شکست بیشتر، از نظر تعداد کربن به سمت اجزای سبک­تر میل می­کند.

    با ارزیابی روند خروج محصول مایع با دما و رسم نمودار آن، این مطلب منتج گردید که در پیرولیز لاستیک­ها (پلی بوتادین رابر و استایرن بوتادین رابر) به دلیل وجود پیوندهای دوگانه­ی فراوان در ساختارشان و ایجاد رادیکال­های زیاد در حین پیرولیز، یک فرآیند پیرولیز چند مرحله­ای خواهد بود و بر خلاف  پیرولیز پلاستیک­ها، محصول مایع هیدروکربنی به صورت مجزا و در چند مرحله خارج می­گردد .روند تغییرات دما در پیرولیز لاستیک­ها نیز به صورت افزایشی و کاهشی است.

    در ادامه با بررسی درصدهای مختلف از کاتالیست FCC، این که میزان 45 درصد کاتالیست میزان بهینه­ی کاتالیست در پیرولیز استایرن بوتادین رابر است، نتیجه­گیری شد. با انجام آزمون گرما وزن سنجی در پنج سرعت 5، 15، 30، 45 و 90 درجه­ی سانتی­گراد بر دقیقه برای پلی بوتادین رابر و بررسی نمودارهای کاهش وزن با دما، این مطلب حاصل شد که تخریب پلی بوتادین رابر حاکی از ارتباط تخریب با درصد شبکه­ای شدن لاستیک در حین فرآیند است. در واقع تفاوت موجود بین نمودارهای مذکور نتیجه­ی رقابت بین این دو مکانیسم است. هرچه سرعت حرارت­دهی پایین­تر باشد زنجیرها فرصت ایجاد شبکه­های عرضی را دارند و مکانیسم شبکه­ای شدن غالب است. با افزایش دما شبکه­های تشکیل شده در حین فرآیند شکسته شده و شیب کاهش وزن افزایش می­یابد. اما در سرعت 90 درجه­ی سانتی­گراد بر دقیقه که روند آن با دیگر سرعت­ها کاملا متفاوت است، رادیکال­ها به دلیل سرعت و انرژی بالایی که دارند راحت­تر حرکت کرده و تخریب کلی ساختار را  امکان­پذیر می­سازند.

    کلید واژه­ها:پیرولیز حرارتی، پیرولیز کاتالیستی، پلی­الفین­ها، رابرها، میزان محصول مایع، درصد کاتالیست

    1-1 مقدمه

    استفاده از پلیمرها، پلاستیک ها و لاستیک ها در زندگی روزمره منجر به تولید میلیون­ها تن پسماند می شود که روش برخورد با آنها یکی از مسائل مهم زندگی شهری است. روش های مختلفی برای برخورد با این پسماند ها وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: دفن پسماند، دفن پسماند همراه با گرفتن انرژی از آن ، سوزاندن پسماند و بازیافت حرارت و برق، بازیافت و تولید کمپوست (کود) ، استفاده مجدد و تبدیل پسماند به ترکیباتی دیگر همچون مایعات نفتی. استفاده  صحیح از پسماندها می تواند به یکی از منابع اصلی انرژی مورد نیاز بشری در آینده ای نه چندان دور تبدیل شود.

    تولید جهانی لاستیک­ها و پلاستیک­ها روز به روز در حال افزایش است و متعاقبا تولید زباله­های پلاستیکی و لاستیکی نیز روندی صعودی دارد عمر این زباله­ها تا ماه­ها (فیلم کشاورزی) و سال­ها (اتومبیل­ها، وسایل خانگی) و حتی گاهی تا یک قرن ( در برخی کاربردهای ساختمانی) طول می­کشد [1].

     

    1-2  آمارپسماند

    مطابق شکل 1-1 پلاستیک ها و سایر مصنوعات پلیمری حدود 12-10 درصد پسماند شهری انگلیس را شامل می­شوند که با توجه به حجم بالای این مواد و عدم تخریب آنها در طبیعت به مدت طولانی، این مطلب اهمیت زیادی می یابد که چه خطراتی محیط زیست را تهدید می کند [2].

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

    1-3  روش­های حذف پسماند

    در ادامه به اختصار توضیح روش­های حذف پسماند ارائه می­گردد:

    1-3-1        روش دفن زباله

    این روش ابتدایی ترین و ارزان ترین روش موجود در جهت از بین بردن پسماندها می باشد. مزیت این روش استفاده از گاز متان ناشی از تجزیه­ی ترکیبات آلی است. از معایب این روش می توان به انتقال آلودگی و یا احتمال آلوده شدن آب­های زیر زمینی، تولید گازهای گلخانه­ای و نیاز به فضای مناسب برای دفن کردن، اشاره کرد[3].

    1-3-2        روش سوزاندن پسماند

    این روش نیز از ارزان ترین روش­های برخورد با پسماندهای پلیمری است. از مزایای این روش می­توان به تولید انرژی و حرارت بسیار بیشتر نسبت به روش دفن زباله و کاهش حجمی و جرمی قابل ملاحظه­ی پسماندها اشاره کرد. از طرفی دیگر این روش بسیار گران­تر از روش دفن زباله بوده و نیاز به  دقت فراوان در مهار گازهای سمی آزاد شده وجود دارد. پیدا کردن مکان مناسب جهت سوزاندن از دیگر مشکلات این روش است[3].

    1-3-3        تبدیل پسماند به کمپوست

    در روش تولید کمپوست، ترکیبات آلی فسادپذیر به کود تبدیل شده و باعث حاصلخیزی خاک می‌‌شود. یکی از مهمترین مزایای این روش این است که از فرسودن خاک جلوگیری می­کند. ازمزایای دیگر این روش این است که مانع از سپردن ترکیبات آلی به مراکز دفن زباله شده ومانع از انتشار گاز متان در محیط می‌‌شود. بوی بسیار بدکمپوست که تا مدت­ها در محیط باقی می‌‌ماند، محدودیت استفاده از کمپوست در پارک­های شهری و امکان آلوده کردن آب­های زیرزمینی و محیط اطراف در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم در حین فرایند از معایب استفاده از این روش می­باشد. از نکات دیگر در این زمینه این است که کنترل آلودگی در حین تولید کمپوست هزینه­های تولید را بسیار بالا خواهد برد[3].

    1-3-4        بازیافت

    بازیافت و پیرولیز یکی از بهترین روش­ها در جهت حذف پسماندها است. پیرولیز، تبدیل مواد با جرم مولکولی بالا و یا پلیمرها به منومرهای اولیه، و یا مواد با جرم مولکولی پایین و با حالت فیزیکی مایع یا گاز، که این فرایند در غیاب اکسیژن انجام می شود.

    Abstract

     Thermal and catalytic pyrolysis of HDPE, PP, SBR and PBR was investigated in a semi-batch stirred reactor and under N2 carrier gas and HZSM-5, FCC and H-Mordenite catalysts. Composition and amount of liquid product was studied and according to previous works, 15% catalyst is used in plastics pyrolysis. The yield of liquid product get increased by some modifications that have been employed on reactor. The most yield of gas fraction get obtained under the HZSM-5 because of it’s small pore size. Composition of liquid product is studied by the GC-mass analysis. According to results of GC-mass, valuable hydrocarbons of olefins have been obtained by FCC.

    Catalytic pyrolysis of PBR with 45% catalyst produce the most yeild of liquid product.And according to result of GC-mass, by the increasing of catalyst’s yeild, aromatic component of liquid product get increased due to diels alder reactions. The diagram of liquid product vs temperature in rubber pyrolysis shows a multi-step pyrolysis mechanism due to unsaturated bonds of PBR and SBR.

    The effect of FCC percent on the catalytic degradation of SBR was investigated and it has been found that 45% is the optimum percent for producing the most yield of liquid product.

    The pyrolysis of PBR was investigated by thermogravimetric analysis, in various heating rates between 5 and 90 ˚Ϲ/min. Results of TGA showed that there is a competition between chain cession mechanism and crosslink mechanism in PBR degradation. In low heating rates, the polymer’s chain have enough time to make cross links but in 90˚Ϲ/min heating rate that is completely different with other heating rates, radicals can move easily and degrade the structure due to their high velocity and energy.

    Key words:thermal pyrolysis, catalytic pyrolysis, polyolefins, rubbers, liquid yield, catalyst percent

  • فهرست:

    چکیده………………………………………………………………………………………………1

    فصل اول          2

    1-1      مقدمه                                                                                                                                                                                                                                                                    2

    1-2      آمارپسماند. 3

    1-3      روش­های حذف پسماند. 3

    1-3-1       روش دفن زباله. 3

    1-3-2       روش سوزاندن پسماند. 4

    1-3-3       تبدیل پسماند به کمپوست.. 4

    1-3-4       بازیافت   4

    1-3-5       پیرولیز. 5

    فصل دوم :مروری بر مطالعات انجام شده. 6

    2-1      طبقه بندی پلیمرها 6

    2-1-1       الاستومرها 6

    2-1-2       پلاستیک­ها 10

    2-1-3       شکست پلی اتیلن. 13

    2-2      انواع تخریب   13

    2-3      پیرولیز پلاستیک­ها و رابرها 14

    2-4      محصولات حاصل از پیرولیز پلی بوتادین رابر و استایرن بوتادین رابر. 15

    یک

    2-4-1    محصولات جانبی پیرولیز. 15

    2-5      آزمون­های مورد استفاده در پیرولیز. 16

    2-5-1       گرماوزن سنجی حاصل از پیرولیز تایرهای ضایعاتی با سرعت حرارت دهی بالا. 16

    2-5-1       بررسی نمودارهای گرما وزن سنجی.. 17

    2-6      کاتالیست­های مورد استفاده در پیرولیز. 21

    2-6-1       کاتالیست غربال مولکولی.. 21

    2-6-2       مقدار کاتالیست.. 23

    2-7      سرعت همزن. 27

    2-8      پارامترهای فرآیندی مؤثر بر پدیده پیرولیز پلی الفین ها 28

    2-8-1       تأثیر دما برروی فرآیند پیرولیز. 28

    2-8-2       تأثیر کاتالیست برروی فرآیند پیرولیز. 32

    2-8-3       تأثیر گازهای حامل بر فرآیند پیرولیز. 36

    2-8-4       تأثیر سرعت همزن بر روی فرآیند پیرولیز. 38

    2-9      چند مثال مختلف از پیرولیز. 40

    فصل سوم: مواد و روش­ها 42

    3-1      روش­های آزمون. 42

    3-1-1       روش انجام آزمون پیرولیز. 42

    3-1-2       روش انجام آزمون با استفاده از دستگاه گرماوزن سنجی 43

    3-1-3       دستگاه کروماتوگرافی گازی. 44

    3-2      مواد آزمون. 44

    3-2-1       استایرن بوتادین رابر. 44

    3-2-2       پلی بوتادین رابر. 45

    3-2-3       پلی پروپیلن. 46

    دو

    3-2-4       کاتالیست  FCC.. 46

     

    3-2-5       کاتالیست H-Mordenite. 47

    3-2-6       کاتالیست  HZSM-5. 47

    3-2-7       پلی اتیلن سنگین. 48

    فصل چهارم: تحلیل نتایج و بحث ……….. 49

    4-1      مقدمه                                                                                                                                                                                                                                                                    49

    4-2      پیرولیز پلی اتیلن سنگین. 49

    4-2-1       پیرولیز حرارتی  پلی اتیلن سنگین. 50

    4-2-2       پیرولیز کاتالیستی پلی اتیلن سنگین. 50

    4-3      پیرولیز پلی پروپیلن. 55

    4-3-1       پیرولیز حرارتی پلی پروپیلن. 55

    4-3-2       پیرولیز کاتالیستی پلی پروپیلن. 56

    4-4      پیرولیز پلی بوتادین رابر. 60

    4-4-1       پیرولیز حرارتی پلی بوتادین رابر. 60

    4-4-2       پیرولیز کاتالیستی پلی بوتادین رابر. 60

    4-4-3       تأثیر درصدکاتالیست FCC بر پیرولیز پلی بوتادین رابر. 66

    4-4-4       بررسی روند تغییرات دما طی فرآیند پیرولیز پلی بوتادین رابر. 69

    4-5      پیرولیز استایرن بوتادین رابر. 71

    4-5-1       پیرولیز حرارتی استایرن بوتادین رابر. 71

    4-5-2       پیرولیز کاتالیستی استایرن بوتادین رابر. 72

    4-5-3       بررسی تأثیر درصد کاتالیست FCC بر پیرولیز استایرن بوتادین رابر. 76

    4-5-4       بررسی روند تغییرات دما طی فرآیند پیرولیز استایرن بوتادین رابر. 77

    سه

    4-6      بررسی تأثیر کاتالیست­های FCC ، HZSM-5 و H-Mordeniteبر روی پیرولیز لاستیک­ها و پلاستیک­ها          ............................... 79

     

    4-7    نتایج آزمون گرما وزن سنجی.. 84

    4-7-1       بررسی تخریب پلی بوتادین رابر با استفاده از گرما وزن سنجی.. 84

    4-7-2       بررسی تخریب استایرن بوتادین رابر با استفاده از گرما وزن سنجی.. 90

    فصل 5 : نتیجه گیری و پیشنهادات........................................................................................................................................ ...................................................................................................... 93

    5-1      نتایج      93

    5-2      پیشنهادات.. 96

    ضمائم      97

    مراجع    121

    منبع:

    [1]     Buekens A, Introduction to Feedstock Recycling of Plastics. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [2]     Parfitt D J Analysis for 'Waste not, Want not'.

    [3]     Seifali M. Consideration of Molecular Weight Distribution and  Process Parameters on the Pyrolysis and Thermal Degradation of Polyolefins Iran polymer & petrochemil institute. 1391.

    [4]     http://polypedia.ir.

    [5]     Anderson D A., Freeman E S, "The kinetics of the thermal degradation of polystyrene and polyethylene", Journal of Polymer Science, 54, (159), 253-260,1961.

    [6]     Bockhorn H., Hornung A., Hornung U., Schawaller D, "Kinetic study on the thermal degradation of polypropylene and polyethylene", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 48, (2), 93-109,1999.

    [7]     Conesa J A., Font R., Marcilla A., Garcia A N, "Pyrolysis of Polyethylene in a Fluidized Bed Reactor", Energy & Fuels, 8, (6), 1238-1246,1994.

    [8]     Ishihara Y., Nanbu H., Ikemura T., Takesue T, "Catalytic decomposition of polyethylene using a tubular flow reactor system", Fuel, 69, (8), 978-984,1990.

    [9]     Ishihara Y., Nanbu H., Saido K., Ikemura T., Takesue T, "Mechanism for gas formation in polyethylene catalytic decomposition", Polymer, 33, (16), 3482-3486,1992.

    [10]   Kaminsky W., Menzel J., Sinn H, "Recycling of plastics", Conservation & Recycling, 1, (1), 91-110,1976.

    [11]   Kodera Y., Ishihara Y., Kuroki T, "Novel Process for Recycling Waste Plastics To Fuel Gas Using a Moving-Bed Reactor", Energy & Fuels, 20, (1), 155-158,2005.

    [12]   Scott D S., Czernik S R., Piskorz J., Radlein D S A G, "Fast pyrolysis of plastic wastes", Energy & Fuels, 4, (4), 407-411,1990.

    [13]   Kumar S., Singh R K, "Optimization of process parameters by response surface methodology (RSM) for catalytic pyrolysis of waste high-density polyethylene to liquid fuel", Journal of Environmental Chemical Engineering, 2, (1), 115-122,2014.

    [14]   Zadgaonkar A, Process and Equipment for Conversions of Waste Plastics into Fuels. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [15]   Blazsó M, "Recent trends in analytical and applied pyrolysis of polymers", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 39, (1), 1-25,1997.

    [16]   Dickens B, "Thermal degradation study of isotactic polypropylene using factor-jump thermogravimetry", Journal of Polymer Science: Polymer Chemistry Edition, 20, (5), 1169-1183,1982.

    [17]   Kiang J K Y., Uden P C., Chien J C W, "Polymer reactions—Part VII: Thermal pyrolysis of polypropylene", Polymer Degradation and Stability, 2, (2), 113-127,1980.

    [18]   Lattimer R P, "Direct analysis of polypropylene compounds by thermal desorption and pyrolysis—mass spectrometry", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 26, (2), 65-92,1993.

    [19]   Tsuchiya Y., Sumi K, "Thermal decomposition products of polypropylene", Journal of Polymer Science Part A-1: Polymer Chemistry, 7, (7), 1599-1607,1969.

    [20]   Garforth A A., Lin Y H., Sharratt P N., Dwyer J, "Production of hydrocarbons by catalytic degradation of high density polyethylene in a laboratory fluidised-bed reactor", Applied Catalysis A: General, 169, (2), 331-342,1998.

    [21]   Manos G., Garforth A., Dwyer J, "Catalytic Degradation of High-Density Polyethylene over Different Zeolitic Structures", Industrial & Engineering Chemistry Research, 39, (5), 1198-1202,2000.

    [22]   Manos G., Garforth A., Dwyer J, "Catalytic Degradation of High-Density Polyethylene on an Ultrastable-Y Zeolite. Nature of Initial Polymer Reactions, Pattern of Formation of Gas and Liquid Products, and Temperature Effects", Industrial & Engineering Chemistry Research, 39, (5), 1203-1208,2000.

    [23]   Mordi R C., Fields R., Dwyer J, "Thermolysis of low density polyethylene catalysed by zeolites", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 29, (1), 45-55,1994.

    [24]   Negelein D L., Bonnet E., White R L, "Effluent Monitoring by Repetitive Injection Gas Chromatography—Mass Spectrometry", Journal of Chromatographic Science, 37, (7), 263-269,1999.

    [25]   Senneca O., Salatino P., Chirone R, "A fast heating-rate thermogravimetric study of the pyrolysis of scrap tyres", Fuel, 78, (13), 1575-1581,1999.

    [26]   González J F., Encinar J M., Canito J L., Rodrı́guez J J, "Pyrolysis of automobile tyre waste. Influence of operating variables and kinetics study", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 58–59, (0), 667-683,2001.

    [27]   Cunliffe A M., Williams P T, "Composition of oils derived from the batch pyrolysis of tyres", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 44, (2), 131-152,1998.

    [28]   Blazsó M, Composition of Liquid Fuels Derived from the Pyrolysis of Plastics. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [29]   Lin Y H., Yang M H, "Chemical catalysed recycling of polypropylene over a spent FCC catalyst and various commercial cracking catalysts using TGA", Thermochimica Acta, 470, (1–2), 52-59,2008.

    [30]   Fernández-Berridi M J., González N., Mugica A., Bernicot C, "Pyrolysis-FTIR and TGA techniques as tools in the characterization of blends of natural rubber and SBR", Thermochimica Acta, 444, (1), 65-70,2006.

    [31]   Uemichi Y., Hattori M., Itoh T., Nakamura J., Sugioka M, "Deactivation Behaviors of Zeolite and Silica−Alumina Catalysts in the Degradation of Polyethylene", Industrial & Engineering Chemistry Research, 37, (3), 867-872,1998.

    [32]   Aguado J., Serrano D P., Escola J M., Garagorri E, "Catalytic conversion of low-density polyethylene using a continuous screw kiln reactor", Catalysis Today, 75, (1–4), 257-262,2002.

    [33]   Aguado J., Sotelo J L., Serrano D P., Calles J A., Escola J M, "Catalytic Conversion of Polyolefins into Liquid Fuels over MCM-41:  Comparison with ZSM-5 and Amorphous SiO2−Al2O3", Energy & Fuels, 11, (6), 1225-1231,1997.

    [34]   Audisio G., Silvani A., Beltrame P L., Carniti P, "Catalytic thermal degradation of polymers: Degradation of polypropylene", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 7, (1–2), 83-90,1984.

    [35]   de la Puente G., Klocker C., Sedran U, "Conversion of waste plastics into fuels: Recycling polyethylene in FCC", Applied Catalysis B: Environmental, 36, (4), 279-285,2002.

    [36]   De Stefanis A., Perez G., Lilla E., Ursini O., Tomlinson A A G, "Conversions of resins and asphaltenes in porous catalysts", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 57, (1), 37-44,2001.

    [37]   Lee K-H., Jeon S-G., Kim K-H., Noh N-S., Shin D-H., Park J., Seo Y., Yee J-J., Kim G-T, "Thermal and catalytic degradation of waste high-density polyethylene (HDPE) using spent FCC catalyst", Korean J Chem Eng, 20, (4), 693-697,2003.

    [38]   Marcilla A., Beltran M., Conesa J A, "Catalyst addition in polyethylene pyrolysis: Thermogravimetric study", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 58–59, (0), 117-126,2001.

    [39]   Marcilla A., Gómez A., Reyes-Labarta J A., Giner A., Hernández F, "Kinetic study of polypropylene pyrolysis using ZSM-5 and an equilibrium fluid catalytic cracking catalyst", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 68–69, (0), 467-480,2003.

    [40]   Ono Y, "A survey of the mechanism in catalytic isomerization of alkanes", Catalysis Today, 81, (1), 3-16,2003.

    [41]   Park J W., Kim J-H., Seo G, "The effect of pore shape on the catalytic performance of zeolites in the liquid-phase degradation of HDPE", Polymer Degradation and Stability, 76, (3), 495-501,2002.

    [42]   Sakata Y., Uddin M A., Muto A, "Degradation of polyethylene and polypropylene into fuel oil by using solid acid and non-acid catalysts", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 51, (1–2), 135-155,1999.

    [43]   Seo Y-H., Lee K-H., Shin D-H, "Investigation of catalytic degradation of high-density polyethylene by hydrocarbon group type analysis", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 70, (2), 383-398,2003.

    [44]   Serrano D P., Aguado J., Escola J M, "Catalytic conversion of polystyrene over HMCM-41, HZSM-5 and amorphous SiO2–Al2O3: comparison with thermal cracking", Applied Catalysis B: Environmental, 25, (2–3), 181-189,2000.

    [45]   Walendziewski J, "Engine fuel derived from waste plastics by thermal treatment", Fuel, 81, (4), 473-481,2002.

    [46]   Walendziewski J, Thermal and Catalytic Conversion of Polyolefins. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [47]   Zhou Z., Zhang Y., Tierney J W., Wender I, "Hybrid zirconia catalysts for conversion of Fischer–Tropsch waxy products to transportation fuels", Fuel Processing Technology, 83, (1–3), 67-80,2003.

    [48]   Sharratt P N., Lin Y H., Garforth A A., Dwyer J, "Investigation of the Catalytic Pyrolysis of High-Density Polyethylene over a HZSM-5 Catalyst in a Laboratory Fluidized-Bed Reactor", Industrial & Engineering Chemistry Research, 36, (12), 5118-5124,1997.

    [49]   Aguado J., Serrano D P., Sotelo J L., Van Grieken R., Escola J M, "Influence of the Operating Variables on the Catalytic Conversion of a Polyolefin Mixture over HMCM-41 and Nanosized HZSM-5", Industrial & Engineering Chemistry Research, 40, (24), 5696-5704,2001.

    [50]   Aguado J., Serrano D P., Escola J M, Catalytic Upgrading of Plastic Wastes. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [51]   Scheirs J, Overview of Commercial Pyrolysis Processes for Waste Plastics. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [52]   seifali m. Consideration of Molecular Weight Distribution and  Process Parameters on the Pyrolysis and Thermal Degradation of Polyolefins Iran polymer & petrochemil institute, 1391.

    [53]   Karaduman A., Şimşek E H., Çiçek B., Bilgesü A Y, "Flash pyrolysis of polystyrene wastes in a free-fall reactor under vacuum", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 60, (2), 179-186,2001.

    [54]   Ramdoss P K., Tarrer A R, "High-temperature liquefaction of waste plastics", Fuel, 77, (4), 293-299,1998.

    [55]   Xingzhong Y, Converting Waste Plastics into Liquid Fuel by Pyrolysis: Developments in China. In Feedstock Recycling and Pyrolysis of Waste Plastics, John Wiley & Sons, Ltd: 2006.

    [56]   プラスチック化学リサイクル研究会, Proceedings of the 2nd International Symposium on Feedstock Recycling of Plastics & Other Innovative Plastics Recycling Techniques: ISFR 2002 : Ostend, Belgium, September 8-September 11, 2002. Research Association for Feedstock Recycling of Plastics: 2002.

    [57]   Scheirs J, "Overview of commercial pyrolysis processes for waste plastics", Feedstock recycling and pyrolysis of waste plastics: converting waste plastics into diesel and other fuels, 381-433,2006.

    [58]   Uemichi Y., Takuma K., Ayame A, "Chemical recycling of poly(ethylene) by catalytic degradation into aromatic hydrocarbons using H-Ga-silicate", Chemical Communications,  (18), 1975-1976,1998.

    [59]   Coelho A., Costa L., Marques M M., Fonseca I M., Lemos M A N D A., Lemos F, "The effect of ZSM-5 zeolite acidity on the catalytic degradation of high-density polyethylene using simultaneous DSC/TG analysis", Applied Catalysis A: General, 413–414, (0), 183-191,2012.

    [60]   Agullo J., Kumar N., Berenguer D., Kubicka D., Marcilla A., Gómez A., Salmi T., Murzin D Y, "Catalytic pyrolysis of low density polyethylene over H-β, H-Y, H-Mordenite, and H-Ferrierite zeolite catalysts: Influence of acidity and structures", Kinet Catal, 48, (4), 535-540,2007.

    [61]   Angyal A., Miskolczi N., Bartha L., Valkai I, "Catalytic cracking of polyethylene waste in horizontal tube reactor", Polymer Degradation and Stability, 94, (10), 1678-1683,2009.

    [62]   Coelho A., Fonseca I M., Matos I., Marques M M., Botelho do Rego A M., Lemos M A N D A., Lemos F, "Catalytic degradation of low and high density polyethylenes using ethylene polymerization catalysts: Kinetic studies using simultaneous TG/DSC analysis", Applied Catalysis A: General, 374, (1–2), 170-179,2010.

    [63]   Elordi G., Olazar M., Lopez G., Amutio M., Artetxe M., Aguado R., Bilbao J, "Catalytic pyrolysis of HDPE in continuous mode over zeolite catalysts in a conical spouted bed reactor", Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 85, (1–2), 345-351,2009.

    [64]   Jeon J-K., Park Y-K, "Pyrolysis of an LDPE-LLDPE-EVA copolymer mixture over various mesoporous catalysts", Korean J Chem Eng, 29, (2), 196-200,2012.

    [65]   Neves I C., Botelho G., Machado A V., Rebelo P, "Catalytic degradation of polyethylene: An evaluation of the effect of dealuminated Y zeolites using thermal analysis", Materials Chemistry and Physics, 104, (1), 5-9,2007.

    [66]   Xie C., Liu F., Yu S., Xie F., Li L., Zhang S., Yang J, "Catalytic cracking of polypropylene into liquid hydrocarbons over Zr and Mo modified MCM-41 mesoporous molecular sieve", Catalysis Communications, 10, (1), 79-82,2008


موضوع پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, نمونه پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, جستجوی پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, فایل Word پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, دانلود پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, فایل PDF پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, مقاله در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, پروژه در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, پروژه درباره پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی پیرولیز حرارتی و کاتالیستی پلی الفین ها و رابر ها

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیمی گرایش شیمی تجزیه چکیده در این پروژه پلیمر قالب مولکولی جهت استخراج انتخابی فوران تهیه شد. برای تهیه این پلیمر از متاکریلیک اسید (مونومر عاملی)، اتیلن گلیکول دی متاکریلات (عامل برقراری اتصالات عرضی)، 2و2-آزوبیس ایزو بوتیرو نیتریل (آغازگر)، مخلوطی از پیرول(جایگزین فوران یامولکول هدف) و متانول(حلال) انجام شد. مواد اولیه پلیمریزاسیون در لوله های ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش : شیمی کاربردی خلاصه فارسی مطابق استانداردهای جهانی، گوگرد موجود در سوخت‌های مورد استفاده در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین صنایع آلایندگی باید حدود ppmw10 کاهش یابد و این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، سوخت‌هایی با میزان گوگرد بیش از ppmw1000 تولید می‌کنند. یکی از روش‌های نوین و مقرون به صرفه کاهش ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی مشخصات جذب فلزات کبالت، کادمیم و نیکل با استفاده از پوست لیمو انجام پذیرفته است. اثر پارامتر­های مختلف نظیرpH محلول، میزان جاذب، زمان تماس و دما بر فرآیند جذب مورد بررسی قرار گرفت و شرایط عملیاتی بهینه جذب هر عنصر بر روی جاذب زیستی مشخص گردید. مقادیر تعادلی جذب با مدل­های ایزوترم لانگمویر، فرندلیچ، تمکین وD-R مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای هر ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A. «گرایش بیوتکنولوژی» چکیده امروزه به دلیل کاهش منابع سوخت های فسیلی و اثرات مخرب این نوع سوخت ها بر محیط زیست، محققان به فکر جایگزین کردن آن می باشند. در سالهای اخیر، سوخت بیودیزل به علت تجدید پذیری و خاصیت آلایندگی کمتر، مناسب ترین جایگزین سوخت دیزل محسوب می گردد. منابع اولیه تولید بیودیزل شامل ضایعات چوبی، تفاله های محصولات ...

رساله دکتری رشته مهندسی شیمی چکیده با افزایش جمعیت، نیاز به منابع انرژی برای بشر نیز افزایش یافته است. دیزل به عنوان یک سوخت موثر، نیاز به سوخت مورد نیاز حمل و نقل را در جهان برآورده می‌سازد. بیودیزل که یک سوخت تجدید پذیر محسوب شده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد، از منابع گوناگونی تولید می‌شود که از آن میان می‌توان به گیاهان روغنی خوراکی نظیر روغن آفتاب گردان، ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي شيمي سال 1382 چکيده                 رايجترين سيستم پخت در آميزه هاي لا

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده تجزیه‌ ی الکترو شیمیایی فرمالدئید فرمالدئید یکی از مواد شیمیایی آلی است که کاربرد بسیار گسترده‌ای بعنوان ماده خام در بسیاری از صنایع دارد. پساب‌های خروجی صنایعی که حاوی غلظت‌های بالای فرمالدئید می‌باشند به‌دلیل خطرات احتمالی سرطان‌زایی و جهش‌زایی آن باید قبل از ورود به محیط زیست تصفیه گردند. هدف از این مطالعه تاثیر عوامل ...

ثبت سفارش