word 1 MB 32474 71
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی

گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی

چکیده :

امروزه افزایش آلودگی های زیست محیطی و کاهش منابع نفتی باعث توسعه و جایگزینی بسته بندی های زیست تخریب پذیر بجای بسته بندی های مشتق شده از منابع نفتی شده است. همچنین در این راستا به کارگیری ترکیبات ضدمیکروب همچون نانوذرات نقره کارایی این بسته بندی ها را تا حدود زیادی بهبود می بخشد. این کار تحقیقاتی به منظور تولید و بررسی خصوصیات فیلم پلی لاکتیک اسید و نانوکامپوزیت پلی لاکتیک اسید/نقره حاوی 0.5، 1 و 2 درصد نانوذرات نقره با استفاده از روش Solvent casting مورد بررسی قرار گرفت. تاثیر ضد میکروبی این فیلم ها بر پارامترهای رشد باکتری گرم منفی اشرشیاکلی با روش dynamic-Flask testبا استفاده از مدل های Gompertz و Logistic مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن نشان دهنده افزایش 4.3 درصد در مدت زمان فاز تاخیر، کاهش 30.9 درصد در سرعت رشد باکتری اشرشیا کلی و کاهش 32.6 درصدی در جمعیت نهایی این باکتری بود. در این پژوهش مشاهده شد که با افزایش درصد نانوذرات نقره، فعالیت ضدمیکروبی این نانوکامپوزیت بیشتر شد. در طیف سنجی مادون قرمز (FTIR) مشاهده شد که پیک جدیدی در محدودهcm-1 3620 کامپوزیت های حاوی نانوذرات نقره در تمام سطوح (0.5، 1 و 2 درصد نانوذرات نقره) مشاهده شد که به تعامل شیمیایی بین نانوذرات نقره و پلی لاکتیک اسید نسبت داده شد. همچنین در بررسی نمودارهای XRD مشاهده پیک های Ag(111)، Ag(200)، Ag(220) و   Ag(311)به حضور نانو ذرات نقره کریستالی اشاره دارد.

واژگان کلیدی: اشرشیا کلی، پلی لاکتیک اسید، دی اکسید تیتانیوم، فعالیت ضدمیکروبی، نانو ذرات نقره، نانوکامپوزیت.

مقدمه

بیماری های ناشی از مسمومیت های غذایی تبدیل به تهدیدی مهم برای سلامتی انسان و عاملی برای ظهور صنعت بسته بندی شده است. از آنجا که بخش عمده ای از صنعت بسته بندی را پلاستیک ها تشکیل می دهند، می توان صنعت بسته بندی را به فرآورده های نفتی وابسته دانست. از این رو رشد روز افزون جمعیت، آلودگی های ناشی از مواد بسته بندی حاصل از مشتقات نفتی و مشکلات ناشی از روش های مختلف دفع این آلودگی ها اعم از سوزاندن، دفن کردن و بازیافت آن ها موجب توجه بیشتر به بایوپلیمرها و بسته بندی های زیستی شده است. فیلم ها و پوشش های بسته بندی زیست تخریب پذیر به دلیل ویژگی های دوستدار محیط زیست بودن و وابستگی کم به منابع غیر قابل تجدید، جایگزین مناسبی برای فیلم های سنتزی در صنعت بسته بندی می باشند که توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده اند. بسته بندی های زیست تخریب پذیر با حفاظت از محصول در برابر آسیب های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی محصولات غذایی مانع از کاهش کیفیت آن ها می شوند. همچنین می توانند بعنوان حامل مواد ضد میکروب به صورت بسته بندی های ضد میکروبی، از فعالیت های میکروبی جلوگیری کرده و موجب افزایش مدت زمان نگهداری محصولات غذایی شود.

استفاده از نانو تقویت کننده ها در تولید مواد بسته بندی و تهیه نانوکامپوزیت های زیست تخریب پذیر یکی از مهمترین پیشرفت های علم پلیمر در بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود. از پرکاربردترین ترکیبات نانو که در بسته بندی های ضدمیکروبی استفاده می شود می توان به نانو ذرات نقره، نانو اکسید روی، نانو دی اکسید تیتانیوم و نانو رس اشاره کرد. نانو ذرات نقره با خاصیت ضد میکروبی قوی، موجب افزایش مدت زمان ماندگاری مواد غذایی می شوند. همچنین نقره به عنوان تقویت کننده خواص فیزیکوشیمیایی بایوپلیمرها می تواند به عنوان یکی از نانو موادی باشد که در تولید بسته بندی های نانو کامپوزیت فعال مورد استفاده قرار می گیرد ( بابا زاده و الماسی، 1392).

در این پژوهش، به تولید بایونانوکامپوزیت پلی لاکتیک اسید حاوی نانوذرات نقره پرداخته شده است، همچنین به بررسی خاصیت ضد میکروبی و برخی مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره شده است.

1-1- بسته بندی

با تغییر شیوه زندگی مردم از یک شیوه زندگی عشایری به ماندن در یک منطقه امن، نیاز به ظروف نگهداری مواد غذایی به وجود آمد. تا سال 1800 پیشرفت بسیار کمی در مواد بسته بندی بوجود آمد، بطوری که از منابع طبیعی مانند خربزه، پوسته ها، برگ ها و سبدهای بافته شده از علف و چوب خیزران برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شد. بعدها ظروفی همچون سفال و شیشه برای نگهداری مواد غذایی مطرح شدند. اولین مدارک یافت شده از پیدایش سفال و شیشه به 7000 سال قبل از میلاد بر می گردد. همچنین صنعتی شدن فرآیند که توسط مصریان عملی شد تا حدود 1500  سال پیش از میلاد دیده نشد ( کنت و برگر[1]، 2002).

عوامل بسیاری باعث از بین رفتن ارزش مواد غذایی می شوند که از مهمترین آن ها می توان به فساد میکروبی و از دست دادن برخی خواص مهم مانند ویتامین و... اشاره کرد. از آن جا که انسان ها به منظور رفع نیاز تغذیه ای و تداوم حیات خود، به مصرف مواد غذایی در طول سال احتیاج دارند و ساده ترین روش برای محافظت از مواد غذایی بسته بندی آن است، بدین لحاظ بسته بندی مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. بسته بندی به عنوان مانعی برای جلوگیری از شکستگی محصول و از دست دادن رطوبت، اکسیژن، دی اکسید کربن، گازهای دیگر و همچنین طعم دهنده و مواد معطر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می تواند مانعی در برابر نفوذ نور برای محافظت از مواد مغذی و رنگ در یک محصول باشد.

بسته بندی نظامی مرکب است که وظیفه حفاظتی و نقش فرهنگ ارتباطی یا اطلاع رسانی را بر عهده دارد و جهت حفظ کیفیت مواد غذایی، به حداقل رساندن ضایعات مواد غذایی و کاهش استفاده از مواد نگهدارنده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

1-2- پلیمر سنتزی

آلودگی های زیست محیطی ناشی از وارد شدن پلیمرهای سنتزی، پلاستیک ها و مواد بسته بندی غیرقابل تجزیه به طبیعت یکی از بزرگترین خطراتی است که زندگی بشر را تهدید می کند. حفظ و نگهداری از محصول وظیفه اصلی بسته بندی است، ولی از طرف دیگر سهم بزرگی از ضایعات روزمره را شامل می شود و با سوزاندن و دفن کردن آن ها موجب آلودگی بیشتر محیط زیست می شوند. این مواد به علت ترکیبات خاص خود، به ندرت در طبیعت تجزیه می گردند و دارای ماندگاری زیادی می باشند که این ویژگی مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد می کند. به طور کلی دو روش اصلی برای حل این مشکل وجود دارد که عبارتند از بازیافت و تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر است. با وجود مشکلات و هزینه های سنگین عملیات بازیافت، تولید بسته بندی های زیست تخریب پذیر راهکاری معقول تر به نظر می رسد.

1-3- پلیمر زیست تخریب پذیر

تلاش زیاد برای توسعه زمان ماندگاری و افزایش کیفیت مواد غذایی در عین کاهش ضایعات بسته بندی، کشف مواد بسته بندی با مبنای زیستی و تجدید پذیر را تقویت کرده است. استفاده از این مواد به دلیل خاصیت تجزیه پذیری آن ها می تواند در نهایت سبب حل مشکلات ضایعات شود.

در دهه ی گذشته پلیمرهای زیست سازگار و زیست تجزیه پذیر از نظر اکولوژی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. پلیمرهایی که پس از فرآیند تجزیه به کمک میکروارگانیسم ها بطور کامل به محصولات طبیعی مانند آب، دی اکسید کربن و توده زیستی ( باکتری ها و قارچ ها) و یا آنزیم ها تبدیل می شوند "زیست تخریب پذیر" نامیده می شوند ( لاسپریلا و همکاران[2]،2011 ؛ جنادیوس[3]، 2002).

واژه "زیست تخریب پذیر" به معنی موادی است که به سادگی توسط موجودات زنده به زیر واحدهای سازنده خود تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمی مانند.

از مهمترین پلیمرهای زیست تخریب پذیر می توان به پلیمرهای چربی دار از جمله پلی 3-هیدروکسی بوتیرات، پلی4-کاپرولاکتون، پلی گلیکولیک اسید و پلی لاکتیک اسید(PLA) اشاره کرد ( لاسپریلا و همکاران، 2011).

1-3-1- پلی لاکتیک اسید ( PLA)[4]

پلی لاکتیک اسید یک پلیمر کایرال با وزن مولکولی پائین و حاوی اتم کربن نامتقارن با ساختاری مارپیچی است. همچنین ترکیب چربی دار انعطاف پذیری در برابر حرارت است که به آسانی از طریق راه های آنزیمی و هیدرولیتیکی زیست تخریب پذیر می شود. این ترکیب در سال 1932 توسط کاروترز ( دوپونت) بوسیله حرارت دادن تحت خلاء اسیدلاکتیک کشف شد (لاسپریلا و همکاران، 2011).

1-4- فناوری نانو

فناوری ‌نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری‌های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می‌شود. معمولاً منظور از مقیاس نانو ابعادی در حدود 1 تا 100 نانومتر می‌باشد.

امروزه نانوتکنولوژی به عنوان یکی از جدیدترین و پرکاربردترین روش ها در بهبود و ارتقاء کیفیت و سلامت مواد غذایی شناخته شده است. با کاهش اندازه پلیمرهای زیستی در مقیاس نانو می توان از آن ها در اشکال متفاوت نانوذرات و نانوحامل به منظور انتقال و رساندن ترکیبات مفید به سیستم های هدف و غنی سازی منابع غذایی از ریز مغذی ها و ویتامین ها و سایر ترکیبات استفاده کرد.

1-4-1- نانو

نانو واژه ای یونانی و به معنای کوتوله و یا فوق العاده کوچک است که بیان کننده یک بیلیونیم یا 9- 10 واحد است. قطر 4 اتم حدود یک نانومتر می باشد. یک جسم 100 نانو متری یک ده هزارم طول یک ویروس است و قطر تار موی انسان برابر 80000 نانو متر است (مرتضوی، 1387).

1-5- کامپوزیت[5]، نانوکامپوزیت[6]، بایونانوکامپوزیت[7]

کامپوزیت به جسمی حجیم یا توده ای گفته می شود که در حالت کلی حداقل شامل دو ماده مجزا با ساختار مکمل است (گریبلر و همکاران[8]، 2010).

نانوکامپوزیت، کامپوزیتی است که حداقل یکی از ابعاد پرکننده ( طول و عرض یا ضخامت) آن در مقیاس نانو ( 1 تا 100 نانومتر) باشد. نانوکامپوزیت ها از مخلوط شدن پلیمرها با ذرات نانو تولید می شوند که خواص بهتری نسبت به پلیمرهای خالص دارند.

بایو نانوکامپوزیت در واقع نسل جدیدی از نانوکامپوزیت ها هستند که شامل پلیمرهای طبیعی در ترکیب با مواد معدنی که حداقل یکی از ابعاد آن ها در مقیاس نانو است. به این معنا که علاوه بر داشتن ترکیبی در ابعاد نانو دارای ترکیبات بایوزیستی نیز هستند و در محیط بوسیله موجودات تجزیه کننده به زیر واحدهای خود تبدیل می شوند.

اختلاط ترکیبات ضد میکروبی در مقیاس نانو با مواد بسته بندی مواد غذایی تولید فیلم هایی با فعالیت ضد میکروبی می کند که به کنترل رشد میکروارگانیسم های بیماری زا و عامل فساد کمک می کند. فیلم نانوکامپوزیتی ضد میکروبی به علت ساختاری یکپارچه و خواص ضد میکروبی و ممانعتی مطلوب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

Abstract

Now days, increasing environmental pollution and reducing petroleum supplies couses the development of replacing biodegradable packaging instead of derived packages from petroleum supplies. In this regard, using antimicrobial compounds such as silver nanoparticles to some extent improves applying these packaging, too much. This research surveyed in order to produce and study the characterization of nanocomposite films of poly lactic acid and poly-lactic acid/ silver containing 0.5, 1 and 2% of silver nanoparticles using a solvent casting method. The impact of antimicrobial films on growth parameters of gram-negative bactery E.coli using dynamic-Flask test using the Gompertz and Logistic models was studied the results of which represents an increase of 4.3 percent during the lag phase, decreased 30.9 percent growth rate E.coli and 32.6% reduction was final population in this bactery. In this study it was observed that with the increase of silver nanoparticles, the activity antimicrobial nanocomposites was increased. The infrared spectroscopy (FTIR) was observed the new peak of range of 3620 cm-1 composites containing silver nanoparticles at all levels (0.5, 1 and 2% silver nanoparticles) were observed which was attributed to interact chemicall silver nanoparticles and poly lactic acid. In this way in the study of XRD diagrams the observation of peaks Ag (111), Ag (200), Ag (220) and Ag (311) refers to the presence of crystalline silver nanoparticles.

Keywords: Escherichia coli, Poly lactic acid (PLA), Titanium dioxide, Antimicrobial activity, Silver nanoparticles, Nanocomposites.

• فهرست:

2-13- مروری بر تحقیقات انجام شده 35

فصل سوم : مواد و  روش ها

3-1- مواد شیمیایی.. 47

3-2- روش تهیه نانوکامپوزیت پلی لاکتیک اسید/ نقره 47

3-2-1- تهیه نانوکامپوزیت پلی لاکتیک اسید/ نقره با استفاده از کلوئید نانو نقره 48

3-2-2- تهیه نانوکامپوزیت پلی لاکتیک اسید/نقره با استفاده از پودر نانو نقره 49

منابع. 69

چکیده انگلیسی ................................

منبع:

منابع فارسی :

اسدی اسدآبادی م، خسروی دارانی ک، مرتضوی ع، حاج سید جوادی ن، آزادنیا ا، کیانی هرچگانی آ، احمدی ن. 1392. اثر ضدمیکروبی نانوذرات نقره تولید شده به روش احیای شیمیایی بر استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلی. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. سال هشتم، شماره 4، زمستان 1392، صفحات 92-83.

افراز و. 1391. بررسی تاثیر بسته بندی محتوی نانو ذرات نقره بر مشخصه های میکروبی و زمان ماندگاری سالاد سبزیجات در مقایسه با بسته بندی پلی اتیلنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان.

اَلماسی ه، قنبرزاده ب، دهقان نیا ج. 1392. ﺑﺮرﺳﻲ ﺧﻮاص ﻓﻴﻠﻢ ﻧﺎﻧﻮﻛﺎﻣﭙﻮزﻳﺖ ﭘﻠﻲ(اﺳﻴﺪ ﻻﻛﺘﻴﻚ) ﻧﺎﻧﻮﻟﻴﻒ ﺣﺎوی ﺳﻠﻮﻟﻮز اﺻﻼح شده.

امامی فر آ، کدیور م، شاهدی م، سلیمانیان زاد ص. 1388. ارزیابی اثر بسته بندی های نانوکامپوزیتی حاوی نقره و اکسید روی بر عمر نگهداری آب پرتقال تازه. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. سال ششم، شماره1، بهار1390، صفحات 67-57.

آموزگار م ع، اکبری ک. 1389. میکروب شناسی. چاپ هفتم. انتشارات پوران نشر.

بابازاده ا، الماسی ه. 1392. استفاده از نانونقره بعنوان ترکیب فعال ضد میکروبی در بسته بندی مواد غذایی. بیست و یکمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی.

ﺑﻴﻨﺶ م، ﻣﺮﺗﻀﻮی ع، آرﻣﻴﻦ م، مرادی م. 1388. ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺎﻧﻮ ﻛﺎﻣﭙﻮزﻳﺖ ﻧﻘﺮه و دی اﻛﺴﻴﺪ ﺗﻴﺘﺎﻧﻴﻮم در بسته ﺑﻨﺪی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﻧﮕﻪ داری ﺧﺮﻣﺎی ﻣﻀﺎﻓﺘﻲ ﺑﺮ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻣﻴﻜﺮوﺑﻲ آن ﻃﻲ دوره ی اﻧﺒﺎرداری.

ﺟﻮﮐﺎر م، ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ر، آزوا اﺑﺮاﻫﯿﻢ ن، عبدالله ل، چین پینگ ت. 1387. ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﺎﻧﻮ ذره کلوئیدی نقره ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ در ﺣﻀﻮر ﭘﻠﯽ اﺗﯿﻠﻦ ﮔﻠﯿﮑﻮل ﮐﻮﺗﺎه زﻧﺠﯿﺮه و ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺿﺪ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ ﺑﺮ روی ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﮐﻠﯽ0157:H7. هجدهمین کنگره ملی علوم صنایع غذایی. 24 تا 25 مهرماه 1387.

داداشی س، ابراهیم زاده موسوی م، امام جمعه ز، ارومیه ای ع. 1391. فیلم های بر پایه زیست پلیمر پلی(لاکتیک اسید): اثر نانوذرات خاک رس و سلولوز بر خواص فیزیکی، مکانیکی و ساختاری.

رمضانی ر، کرباسی الف. 1381. اثر بسته بندی مختلف و شرایط نوری بر پایداری روغن آفتابگردان تصفیه شده. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. جلد ششم، شماره دوم. صفحات 148-139.

زارعی ا، رجب پور ع. 1391. افزایش طول عمر و ماندگاری محصول بسته بندی شده و تامین کیفیت محصول، با بهره گیری از خاصیت آنتی باکتریال نانو بایوکامپوزیت های نقره/ کیتوسان. دومین سمینار ملی امنیت غذایی. 26 تا 27 مهرماه 1391.

صداقت ن. 1379. تکنولوژی بسته بندی مواد غذایی. جلد اول. انتشارات بارثاوا دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.

فتحی م، محبی م.1389. افزایش امنیت غذایی با استفاده از فناوری نانو. ماهنامه فناوری نانو. شماره4. پیاپی 153.

فریزر و، وستهوف د. 1386. میکروبیولوژی مواد غذایی. مرتضوی ع، کاشانی نژاد م، ضیاالحق ح. چاپ پنجم. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

قنبرزاده ب، پزشکی نجف آبادی ا، الماسی ه. 1388. ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽﻓﻌﺎل درﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ. مجله علوم و صنایع غذایی. پاییز1390، دوره  8، شماره 31، صفحات 135-123.

لوینسون و. 1391. مروری بر باکتری شناسی پایه و پزشکی. میرزایی م، بخار پیرایه ش، منصوری ص، بامری ذ. چاپ اول. انتشارات دانشگاه آزاد بروجرد.

لیاقتی ل، عزیزی م، جوکار م.1391. کاربرد نانوکامپوزیت ها در صنایع بسته بندی و مواد غذایی. ماهنامه فناوری نانو. سال یازدهم. صفحات 18-14.

مرتضوی ع. 1387. کاربرد نانو در صنعت بسته بندی مواد غذایی(جلد دوم). چاپ اول. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

مصباحی غ، حبیبی م. 1390. استفاده از بسته بندی های فعال برای گوشت و محصولات گوشتی. مجله بسته بندی. سال هفتم. شماره 69. 40-34.

مهدی پور ز، صداقت ن. 1393. کاربرد بسته بندی های زیست تخریب پذیر در مواد غذایی. اولین همایش ملی میان وعده های غذایی. اولین همایش ملی میان وعده های غذایی.

میرخاور ز، خسروی دارانی ک، حقانی ح، یگانه م. 1392. نقش نانو کامپوزیت نقره به عنوان نگهدارنده در بسته‌بندی مواد غذایی.  دومین همایش تخصصی پلیمرهای پیشرفته در بسته بندی مواد غذایی.

میرنظامی ضیابری ح. 1381. اصول بسته بندی مواد غذایی. چاپ چهارم انتشارات آییژ. تهران.

ولی پور مطلق ن، موسویان ح، مرتضوی ع. 1387. تاثیر بسته های محتوی نانوذرات نقره بر کیفیت و ماندگاری زرشک در مقایسه با بسته های معمولی پلی اتیلن. هجدهمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی.24 تا 25 مهر 1387.

منابع انگلیسی :

Abbas Ali  N., Tariq Mohammed Noori F. 2014. Crystallinity, Mechanical, and Antimicrobial properties of Polylactic acid/ microcrystallinecellulose/ Silver Nanocomposites.

Abbaszadegan A., Ghahramani Y., Gholami A., Hemmateenejad B., Dorostkar S., Nabavizadeh M., Sharghi H. 2015. The Effect of Charge at the Surface of Silver Nanoparticles on Antimicrobial Activity against Gram-Positive and Gram-Negative Bacteria: A Preliminary Study. Journal of  Nanomaterials Volume( 2015), Article ID 720654, 8 pages.

Alves V., Costa N., Hilliou L., Larotonda F., Goncalves M., Sereno A., Coelhoso I. 2006. Design of biodegradable composite film for food packaging. Conference of the European-Membrane-Society, Volume: 199, Issue: 1-3, 331-333.

An J., Zhang M., Wang Sh., Tang J. 2008. Physical, chemical and microbiological changes in stored green asparagus spears as affected by coating of silver nanoparticles-PVP. LWT - Food Science and Technology Volume 41, Issue 6, July 2008, Pages 1100–1107.

Appendinia P., Joseph H., Hotehkissb .2002. Review of antimicrobial food packaging, Innovative Food Science & Emerging Technologies. 113-126.

Auras RA., Harte B., Selke S. 2004. An overview of polylactides as packaging materials. Macromol Biosci; 4:835–64.

Auras RA., Lim L-T., Selke S., Tsuji H (eds). 2010.  Poly(lactic acid): synthesis, structures, properties, processing and applications. Wiley, Hoboken, NJ, pp 191–216.

Azli N.B. 2013. Biodegradable films from poly (lactic acid) (PLA)-chitosan-silver nanoparticles: preparation and characterization.

Balasubramanian A., Rosenberg L.E., Yam K. and Chikindas M.L. 2009. Antimicrobial Packaging: Potential vs. Reality—A Review. Journal of Applied Packaging Research, Vol. 3, No. 4.

Bie P., Liu P., Yu L., Li X., Chen L., Xie F. 2013. The properties of antimicrobial films derived from poly(lactic acid) /starch /chitosan blended matrix. Carbohydrate Polymers [2013, 98(1):959-966].

Bin Ahmad M., Lim J.J., Shameli K., Ibrahim N.A. and Tay M.Y. 2011. Synthesis of Silver Nanoparticles in Chitosan, Gelatin and Chitosan/Gelatin Bionanocomposites by a Chemical Reducing Agent and Their Characterization.

Bin Ahmad M., Lim J.J., Shameli K., Ibrahim N.A., Tay M.Y. and Chieng B.W. 2012. Antibacterial activity of silver bionanocomposites synthesized by chemical reduction route. Chemistry Central Journal 2012, 6:101.

Brody A. 2008. Satisfy Your Hunger for Packaging Knowledge. Food Technology Magazine, 122- 125.

Busolo M.A., Fernandez P., Ocio M.J., Lagaron J.M. 2010. Novel silver-based nanoclay as an antimicrobial in polylactic acid food packaging coatings. Food Add Contam 27(11): 1617–26.

Caplenas N.R., Kanarek M.S. 1984. Thermolerant non-fecal source klebsiella peneumoniae: validity of the fecal coliform test in recreactional water. J. PUBLIC HEALTH BRIEFS. 74:1273-1275.

Choudalakis G., Gotsis A.D. 2009. Permeability of polymer/clay nanocom-posites: A review. European Polymer Journal No.45,pp. 967 –984.

Conn R.E., Kolstad J.J., Borzelleca J.F., Dixler D.S., Filer Jr L.J., LaDu B.N., Pariza M.W. 1995. Safety   assessment of polylactide (PLA) for use as a food-contact polymer. Food and Chemical Toxicology. Volume 33, Issue 4, Pages 273–283.

Costa C., Conte A., Buonocore G.G., and Del Nobile M.A. 2011. Antimicrobial silver- montmorillonite nanoparticles to prolong the shelf life of fresh fruit salad. International Journal of Food Microbiology 148: 164-167. 12.

Costa C., Conte A., Buonocore G.G., Lavorgna M., and Del Nobile M.A. 2012. Calcium-alginate coating loaded with silver-montmorillonite nanoparticles to prolong the shelf-life of fresh-cut carrots. Food Research International 48: 164-169.

Damm C., Munstedt H., & Rosch A. 2008. The antimicrobial efficacy of polyamide 6/ silver-nano- and microcomposites. Materials Chemistry and Physics, 108, 61 –66.

De Azeredo H.M.C. 2009. Nanocomposites for food packaging applications. Food research international (Barking: Elsevier Science Publ.), Vol. 42, No. 9 (2009), p. 1240-1253.

Del nabile M.A., Cannarsi M., Altieri M.C., sinigaglia M., Favia P., Lacoviello G., and Agostino R.D. 2004. Effect of Ag-containing Nanocomposite Active  packaging system on survival of Alicyctobacillus acidoterrestris. Journal  of food Science, Volume 69, Issue 8, pages E379–E383.

Duncan T.V. 2011. Applications of nanotechnology in food packaging and food safety: Barrier materials, antimicrobials and sensors. Journal of Colloid and Interface Science. Volume 363, Issue 1, Pages 1–24.

Emamifar A., Kadivar M., Shahedi M. & Solaimanianzad S. 2010. Evaluation of nanocomposite packaging containing Ag and ZnO on the shelf life of fresh orange juice. Innovative Food Science & Emerging Technologies., Vol. 11, No.4, pp. 742–748, ISSN 1466-8564.

Etemadi H. 2005. Silver nanoparticle – polymer nanocomposites.

Feng Q.L., Wu J., Chen G.Q., Cui F.Z., Kim T.N. and Kim J.Q . 2000. A mechanistic study of the antibacterial effect of silver ions on Escherichia coli and Staphylococcus aureus. Journal of Biomedical Materials Research. Volume 52, Issue 4, pages 662–668.

Fernández A., Soriano E., López-Carballo G., Picouet P., Lloret E., Gavara R. 2009. Preservation of aseptic conditions in absorbent pads by using silver nanotechnology. Food Res Int; 42:1105-12.

Floros J.D., Dock L.L., and Han J.H. 1997. Active packaging technologies and applications. Food Cosmetics and Drug Packaging, 20(1), 10–17.

Fortunati E., Peltzer M.C., Armentano I., Jiménez C.A., Kenny J.M. 2013. Combined effects of cellulose nanocrystals and silver nanoparticles on the barrier and migration properties of PLA nano-biocomposites. Journal of Food Engineering 118 , 117–124.

Gajjar P., Pettee B., Britt D.W., Huang W., Johnson W., Anderson A.J. 2009. Antimicrobial activities of commercial nanoparticles against an environmental soil microbe, Pseudomonas putida KT2440. J Biol Engin ; 3(9): 1183-8.

Garlotta D. 2002. A Literature Review of Poly(Lactic Acid). Journal of Polymers and the Environment, Vol. 9, No. 2.

Gennadios A. 2002. Protein – based films & coatings. CRC press , New York, PP : 1-32 , 467-480.

Gennadios A., Rhim  J.W., Hanada A., Weller C.L & Hanna M.A.1998.Ultra violet radiation affects physical and, molecular properties of soy proteins film, Journal of food science. 63(2), 225-228.

Gogoi S.K., Gopinath P., Paul A., Ramesh A., Ghosh S.S., Chattopadlyay A. 2006. green fluorescent protein-expressing Escherchia coli as a model system for investigating the antimicrobial activities of silver nanoparticles. Langmuir;22(22):9322-8.

Gong  P., Li H., He X., Wang K., Hu J., Tan W., Zhang  Sh. and Yang X. 2007. Preparation and antibacterial activity of Fe3O4@Ag nanoparticles. Nanotechnology, 18,604-611.

Govindan S., Nivethaa E.A.K., Saravanan R., Narayanan V., Stephen A. 2012. Synthesis and characterization of chitosan–silver nanocomposite. Applied Nanoscience, Volume 2, Issue 3, pp. 299-303.

Grebler S., Gazsó A., Simkó M., Nentwich M. and Fiedeler U. 2010. Nanoparticles and nanostructured materials in the food industry. Nano trust dossiers. No. 004en.

Gross R.A., Kalra B. 2002. Biodegradable Polymers for the Environment. Science. 2; 297(5582): 803-7.

Han J.H. 2000. Antimicrobial Food Packaging. Food Technology. Vol. 54, No. 3

Haugaard V., Udsen A., Mortensen G., Høegh L., Petersen K. and Monahan F. 2001. potential food application of Biobased materials. Volume 53, Issue 5, pages 189–200.

Henton D.E., Gruber P., Lunt J., Randall J. 2005. Polylactic acid technology. In Natural Fibers, Biopolymers and Biocomposites. Mohanty A.K., editor. CRC Press; p. 528–69.

Holm V.K., Ndoni S., and Risbo J. 2006. The Stability of Poly(lactic acid) Packaging Films as Influenced by Humidity and Temperature. JOURNAL OF FOOD SCIENCE—Vol. 71, Nr. 2.

Incoronato A. L., Conte A., Buonocore G.G. and Del Nobile M.A. 2011. Agar hydrogel with silver nanoparticles to prolong the shelf life of Fior di Latte cheese. J Dairy Sci: 2011 Apr;2094(2014):1697- 2704.

Jamshidian M., Arab Tehrany E., Imran M., Jacquot M. and Desobry S. 2010. Poly-Lactic Acid: Production, Applications, Nanocomposites, and Release Studies.

Jin T. and Zhang H. 2008. Biodegradable Polylactic Acid Polymer with Nisin for Use in Antimicrobial Food Packaging. Journal of Food Science: 73(3): M127-34.

Jokar M., Abdul Rahman R., Ibrahim N.A., Chuah Abdullah L., Tan C.P . 2010. Melt Production and Antimicrobial Efficiency of Low- Density Polyethylene(LDPE)-Silver Nanocomposite Film. Food Bioprocess Technol (2012) 5:719–728.

Jung W.K., Koo H.C., Kim K.W.,  Shin S., Kim S.H. and  Park Y.H. 2008. Antibacterial Activity and Mechanism of Action of the Silver Ion in Staphylococcus aureus and Escherichia coli. Applied and Environmental Microbiology, p. 2171–2178.

Kenneth. R. Berger. 2002. reviewed by B. Welt. 2005. A Brief History of Packaging.

Kester J.J., Fennema O.R. 1986. Edible films and coatings: a review. Food Technology, 47-59.

Kholoud M.M., El-Nour A., Eftaiha A., Al-Warthan A., Ammar R.A.A. 2008. Synthesis and applications of silver nanoparticles.

Kim J.S., Kuk E., Yu K.N., Kim J.H., Park S.J., Lee H.J., Kim S.H., Park Y.K., Park Y.H., Huang C.Y., Kim Y.K., Yoon-Sik L., Dae Hong J., Myung-Haing Ch. 2006. Antimicrobial effects of silver nanopartiicles. Nanomedicine: Nanotechnology, Biology, and Medicine 3 (2007) 95 – 101.

Kim K.J., Sung W.S., Moon S.K., Choi J.S., Kim J.G. and Lee D.G. 2008. Antifungal effect of silver nanoparticles on dermatophytes. J Microbiol. Biotechnol:18. 1482-4.

Kim S.H., Lee H.S., Ryu D.S., Choi S.J. and Lee D.S. 2011. Antibacterial Activity of Silver-nanoparticles Against Staphylococcus aureus and Escherichia coli. Korean J. Microbiol. Biotechnol. Vol. 39, No. 1, 77–85.

Kim Y.T., Kim K., Han J.H., Kimmel R.M. 2008. Antimicrobial Active Packaging for Food.

Kubacka A., Cerrada M.L., Serrano C., Fernández- García M., Ferre M., Fernández-García M. 2009. Plasmonic nanoparticle/polymer nanocomposites with enhanced photocatalytic antimicrobial properties. J Phys Chem; 113: 9182–90.

Kumar R., Münstedt H. Silver ion release from antimicrobial polyamide/silver composites. Biomaterials. 2005;26(14):2081-8.

Lasprilla A.J.R., Martinz G.A.R., Lunelli B.H., Jardini  A.L., Filho R.M. 2011. poly-lactic acid synthesis for application in biomedical devices -a review.

Li L., Li Y., Li J.S., Yao L., Mak A.F.T., Ko F., Qin L. 2009. Antibacterial properties of nanosilver PLLA fibrous membranes. J Nanomat 2009:1–5.

Lim L.T., Auras R. and Rubino M. 2008. Processing Technologies for poly (Lactic Acid). Progress in polymer science 33(80):P 820-852.

Liu L. 2006. Bioplastics in Food Packaging: Innovative Technologies for Biodegradable Packaging.

Llorens A., Lloret E., Picouet P.A., Trbojevich R. and Fernandez A. 2011. Metallic – based micro and nanocomposites in food contact materials and active food packaging. Trends in Food Science & Technology. Volume 24, Issue 1, Pages 19–29.

Metak M., Ajaal T.T. 2013. Investigation on Polymer Based Nano-Silver as Food Packaging Materials. World Academyof Science, Engineering and Technology International Journal of Agricultural, Biosystems and Engineering Vol:7 No:12, 2013.

Mohammed Fayaz A., Balaji K., Girilal M., Kalaichelvan P.T., and Venkatesan R. 2009. Mycobased synthesis of silver nanoparticles and their incorporation into sodium alginate films for vegetable and fruit preservation. J Agric Food Chem: 2009 Jul 2022; 2057(2014):6246-2052.

Nampoothiri K.M., Nair N.R., John R.P. 2010. An overview of the recent developments in polylactide (PLA) research. Biores Technol;101:8493–501.

Nien Chung Y. and Ming Chu P. 2007. Nanosilver ver-contahning preservation articles, and the preparation process and the uses there of, Ellicott city MD US, International patent number AA01N2512FI.

Paula M.M.D.S.,  Franco C.V.,  Baldin M.C., Rodrigues L.,  Barichello T., Savi G.D., Bellato L.F.,  Fiori M.A., Silva L.D. 2009. Synthesis, characterization and antibacterial activity studies of poly-{styrene-acrylic acid} with silver nanoparticles. Materials Science and Engineering: C Volume 29, Issue 2 , Pages 647–650.

Peng Y., Wu Y., Li Y. 2013. Development of tea extracts and chitosan composite films for active packaging materials. Int J Biol Macromol 59:282-9.

Quintavalla S. & Vicini L. 2002. Antimicrobial food packaging in meat industry. Meat Scienc, 62, 73 –380.

Rai M. and Yadav A. 2009. Silver nanoparticles as a new generation of antimicrobials, Biotechnology Anvances, Volume 27Issue1, 76-83.

Ramos M., Fortunati E., Peltzer  M., Dominici  F., Jiménez A., del Carmen Garrigós M., Kenny J.M. 2014. Influence of thymol and silver nanoparticles on the degradation of poly(lactic acid) based nanocomposites: thermal and morphological properties. Polymer Degradation and Stability. Volume 108, October 2014, Pages 158–165.

Rhim J.W., Hong S.I., Ha C.S. 2009. Tensile, water vapor barrier and antimicrobial properties of PLA/nanoclay composite films. LWT- Food Science and Technology 42:612–620.

Rhim J.W., Wang L.F., Hong S.I. 2013. Preparation and characterization of agar/silver nanoparticles composite films with antimicrobial activity. Food Hydrocolloids, Volume 33, Issue 2, Pages 327-335

Risch S.J. 2009. Food Packaging History and Innovations. J Agric Food Chem., 57, 8089–8092.

Ru Li W., Xie X.B., Shi Q Sh., Zeng H.Y., OU-Yang Y Sh., Chen Y.B .2009. Antibacterial activity and mechanism of silver nanoparticles on Escherichia coli. Appl Microbiol Biotechnol (2010) 85:1115–1122.

Ruparelia J.P., Chatterjee A.K., Duttagupta S.P., Mukherji S. 2007. Strain specificity in antimicrobial activity of silver and copper nanoparticles. Acta Biomater;4(3):707-716.

Salmieri S., Islam F., Khan R.A., Hossain F.M., Ibrahim H.M.M., Miao Ch., Hamad W.Y., Lacroix M. 2014. Antimicrobial nanocomposite films made of poly(lactic acid)–cellulose nanocrystals (PLA–CNC) in food applications—part B: effect of oregano essential oil release on the inactivation of Listeria monocytogenes in mixed vegetables. Cellulose, Volume 21, Issue 6, pp 4271-4285.

Saravanan S., Nethala S., Pattnaik S., Tripathi A., Moorthi A., Selvamurugan N. 2011. Preparation, characterization and antimicrobial activity of a bio- composite scaffold containing chitosan/nano- hydroxyapatite/nano-silver for bone tissue engineering. International Journal of Biological Macromolecules: 49(2):188-93.

Sarkar S., Jana A.D., Samanta S.K., Mostaf G. 2007. Facile synthesis of silver nano particles with highly efficient anti-microbial property. Polyhedron 26 (2007) 4419–4426.

Sattari Najaf Abadi M., Minaee S., Azizi M.H., Afshari H. 2009. Effect of application of nano films maked in country on bread staling with shear test method. Proceeding of the Fifth student congress of nano technology.

Se´bastien F., Ste´phane G., Copinet A., Coma V. 2006. Novel biodegradable films made from chitosan and poly(lactic acid) with antifungal properties against mycotoxinogen strains. Carbohydrate Polymers, 65, pp.185–193.

Shahverdi A.R. Fakhimi A., Shahverdi H.R., Minaian S. 2007. Synthesis and effect of silver nanoparticles on the antibacterial activity of different antibiotics against Staphylococcus aureus and Escherichia coli. Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine, Volume 3, Issue 2 , Pages 168-171.

Shameli K., Bin Ahmad M., Yunus W.M.Z.W., Ibrahim N.A., Abdul Rahman R., Jokar M., Darroudi M. 2010. Silver/poly(lactic acid) nanocomposites: preparation, characterization, and antibacterial activity. International Journal of Nanomedicine:5 573–579.

Shameli K., Bin Ahmad M., Yunus W.M.Z.W., Ibrahim N.A., Jokar M., Darroudi M. 2010. Synthesis and Characterization of Silver/Polylactide Nanocomposites. World Academy of Science, Engineering and Technology. Vol 4.

Södergard A, Stolt M. Properties of lactic acid based polymers and their correlation with composition. Pro Polym Sci;27:1123–63.

Sondi I., Salopek-Sondi B. 2004. Silver nanoparticles as antimicrobial agent: a case study on E. coli as a model for Gram-negative bacteria. Journal of Colloid and Interface Science 275 (2004) 177–182.

Sorrentino A., Gorrasi G and Vittoria V. 2007. potential perspectives of bio-nanocomposites for food packaging applications. Food Science & Technology 18: 84-95.

Stoimenov P.K., Klinger R.L., Marchin G.L., Klabunde K.J. 2002. Metal oxide nanoparticles as bactericidal agents. 18(6):6679-86.

Tharanathan R.N. 2003. Biodegradable films and composite coatings: past / present and future. Food science and technology, 14 , 71-78.

Theivasanthi T., Alagar M. 2013. Titanium dioxide (TiO2) Nanoparticles XRD Analyses: an insight.

Tran Q.H., Nguyen V.Q., and Le A.T. 2013. Silver nanoparticles: synthesis, properties, toxicology, applications and perspectives. Advances in Natural Sciences: Nanoscience and Nanotechnology, Volume 4, Number ; Page(S) 1 to 20.

Urayama H., Kanamori T., Kimura Y. 2002. Properties and Biodegradability of Polymer Blends of Poly (L- lactide)s with Different Optical Purity of the Lactate Units. Macromol Mater Eng. 287:116-21.

Vivekanandhan S., Christensen L., Misra M., Mohanty A.K. 2012. Green Process for Impregnation of Silver Nanoparticles into Microcrystalline Cellulose and Their Antimicrobial Bionanocomposite Films. Journal of Biomaterials and Nanobiotechnology Vol.3 No.3(2012), Article ID:20556,6 pages.

Wankhede Y.B., Kondawar S.B., Thakare S.R., More P.S. 2011. Synthesis and characterization of silver  nanoparticles embedded in polyaniline nanocomposite. Advanced Materials Letters 4(1), 89-93.

Wu Y., Qin Y., Yuan M., Li  L., Chen H., Cao J. and Yang J. 2014. Characterization of an antimicrobial poly(lactic acid) film prepared with poly(ε-caprolactone) and thymol for active packaging. Polymers for Advanced Technologies. Volume 25, Issue 9, pages 948–954.

Xiaoyi Xu., Yang Q., Wang Y., Yu H., Chen X., Jing X. 2006. Biodegradable electrospun poly(L-lactide) fibers containing antibacterial silver nanoparticles. European Polymer Journal 42:2081–2087.

Yuan M.W., Wu Y.,  Qin Y.Y.,  Yuan M.L.,  Li Li H. 2014. Physical Properties and Antimicrobial Activity of a Poly(lactic acid)/ poly(ε-caprolactone) Film Antimicrobial Coating with Chitosan. Edited by Seung-Bok Choi and Yun-Hae Kim. Advanced Materials and Processing Technologies. Pages : 320-323.

Zarei M.,  Jamnejad A., and Khajehali E. 2014. Antibacterial Effect of Silver Nanoparticles Against Four Foodborne Pathogens. Jundishapur J Microbiol. 2014 Jan; 7(1): e8720.

Zhou K., Fu P., Li P., Cheng W. and Liang Zh. 2008. Predictive Modeling and Validation of Growth at Different Temperatures of Brochothrix Thermosphacta. Journal of Food Safety. Volume 29, Issue 3, pages 460–473.

Zhou Y., Kong Y., Kundu S., Cirillo J. and Liang H. 2012. Antibacterial activities of gold and silver nanoparticles against Escherichia coli and bacillus Calmette-Guérin. Journal of Nanobiotechnology 2012, 10:19.

Zwietering M.H., Jongenburge I., Rombouts F.M., Van 'T Riet K. 1990. Modeling of the Bacterial Growth