پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز

word 3 MB 31859 130
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.)

    رشته: مهندسی فرآوری و انتقال گاز

    چکیده :

    امروزه یکی از معضلات در خطوط انتقال گاز، پدیده هیدرات گازی است که ترکیبی از گازهای سبک مثل متان، اتان یا دی اکسید کربن با مولکول‌های آب تحت شرایط خاص دمایی و فشاری ماده‌ای شبیه به یخ را تشکیل می‌دهد که حجم زیادی از گاز را در خود جای داده است. هیدارت های گازی عموماً ته نشین شده و در نهایت توان عملیاتی خط را کاهش داده یا حتی به انسداد کلی خط لوله منجر می شود. بررسی پارامترها، متغییرها و عوامل تأثیر گذار تشکیل و حذف پدیده بسیار حائز اهمیت می باشد که در این پژوهش ابتدا مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار‌ گرفته و سپسس سه وضعیت قبل، بعد و حین تشکیل هیدرات بررسی شده است.‌ در ‌قبل، نگاهی به روش‌ها، فرآیند‌ها، مزایا و معایب واحدهای نم‌زدایی گاز شده است. مقاومت‌های انتقال جرم و حرارت در حین پیدایش نیز بررسی کامل شد و نشان داد که نرخ تشکیل هیدرات توسط مکانیسم انتقال جرم کنترل شده و هر‌چه انتقال حرارت سریعتر انجام گیرد هیدرات تشکیل شده پایدارتر است. سپس با یک مدلسازی میدان توزیع سرعت، فشار، دما، کسرحجمی برای سیال و همچنین توزیع غلظت ذرات جامد در یک جریان آرام دو فاز گاز‌- جامد در داخل یک لوله افقی، توسط بسته نرم‌افزاری کامسول(COMSOL Multiphysics) شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان میدهد که کاهش سرعت متوسط منجر به کاهش نیروهای پراکنده کننده شده و نهایتاً غلظت بیشتر ذرات جامد در کف لوله را سبب می‌شود.

     

     واژه‌های کلیدی: هیدرات گازی، نم‌ زدایی گاز، مدلسازی و شبیه سازی هیدرات

     

    پیشگفتار

    گاز طبیعی منبع انرژی تقریباً پاکیزه، فراوان و ارزان قیمتی است که هم اکنون نیز به مقیاس وسیع برای مصارف صنعتی و خانگی به کار رفته و در طی دهه‌های آینده بهره‌برداری از آن گسترش خواهد یافت. در توسعه اقتصادی جهان، مناطق و کشورهای مختلف، به دلیل منابع و ذخایر عظیم در دسترس و توسعه تکنولوژی‌های خلاق، باعث کاهش هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه‌ها و در نتیجه بهبود اقتصاد پروژه‌های توسعه و انتقال گاز شده است. همچنین تلاش جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و گاز CO2 مزیت استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت‌ها را نشان می‌دهد.

    امروزه در خطوط انتقال گاز پدیده هیدرات گازی که ترکیبی از گازهای سبک مثل متان، اتان یا دی‌اکسیدکربن است که تحت یک شرایط خاص دمایی و فشاری با مولکول‌های آب ترکیب شده و ماده‌ای شبیه به یخ را تشکیل می‌دهد، که حجم زیادی از گاز را در خود جای داده است. هیدرات های گازی ته نشین شده در نهایت توان عملیاتی ممکن را کاهش داده یا حتی به انسداد کلی خط لوله منجر می شود. بررسی پارامترها، متغییرها و عوامل تأثیر گذار تشکیل و حذف پدیده بسیار حائز اهمیت می باشید. این پژوهش در سه بخش قبل، هنگام تشکیل و بعد از تشکیل هیدرات تقسیم شده است تا بتواند همه پارامترها را بررسی کند. هنگام پیدایش به دو بخش: مقاومت های حین شروع پدیده و پیدایش مستمر پدیده نگاهی جامع داشته است. بررسی مقاومت های انتقال حرارت و جرم حین شروع، مدلسازی قطاعی از لوله درحال تشکیل هیدرات و شبیه سازی یک شبکه گازرسانی توانست نتایجی کاملی از پدیده هنگام تشکیل به ما ارائه کند. انتخاب بازدارنده مناسب با ساختارهای نمک و گلایکولی نیز بررسی گردیده است.

     

     

     

     

     

     

     

    1                     فصل اول

     

     

     

    هیدرات گازی و عوامل مؤثر در آن‌

     

     

     

     

     

    1-1            هیدرات

    هیدرات‌های گازی ترکیبات جامد کریستالی هستند که جزء خانواده اندرون گیر‌ها یا کلاترات[1] به حساب می‌آیند. اندرون گیر یک ترکیب ساده است که یک مولکول از ماده‌ای (مولکول مهمان[2]) در شبکه ساخته شده از مولکول ماده‌ای دیگر (مولکول میزبان[3]) به دام می‌افتد. اندرون گیر مربوط به آب، هیدرات نامیده می‌شود. در ساختمان آنها مولکول‌های آب به علت داشتن پیوند هیدروژنی با به وجود آوردن حفره‌هایی تشکیل ساختار شبه شبکه‌ای می‌دهند. این شبکه که ناپایدار است به عنوان شبکه خالی هیدرات شناخته می‌شود که در دما و فشار خاص (در دمای پایین و فشار بالا) با حضور اجزاء گازی مختلف با اندازه و شکل مناسب، می‌تواند به یک ساختار پایدار تبدیل شود. در این نوع از کریستال‌ها، هیچ نوع پیوند شیمیایی بین مولکول‌های آب و مولکول‌های گاز محبوس شده تشکیل نمی‌شود و تنها عامل پایداری کریستال‌ها به وجود آمدن پیوند هیدروژنی بین مولکول‌های میزبان (مولکول‌های آب) و نیروی واندروالسی است که بین مولکول‌های میزبان و مولکول‌های مهمان (مولکول‌های گاز) به وجود می‌آید]1-3[.

    ساختار هیدرات شبیه به یخ است با این تفاوت که کریستال هیدرات می‌تواند در دمای بالاتری نسبت به نقطه ذوب یخ، در شرایطی که فشار بالاتر از فشار محیط باشد پایدار بماند و ذوب نشود. از موارد دیگری که باعث شباهت بین کریستال هیدرات و یخ می‌شود افزایش حجم و آزاد شدن گرما به هنگام تشکیل می‌باشد.

    1-2       تشکیل هیدرات ها

    تشکیل هیدرات­ها نتیجۀ پیوند هیدروژنی است. پیوند هیدروژنی سبب می­شود که مولکول­های آب در جهات منظم قرار گیرند. وجود ترکیبات خاصی موجب پایدار شدن مولکولهای منظم و رسوب مخلوط جامدی می­شود. مولکول­های آب، مولکول­های میزبان نیز خوانده می­شوند و ترکیبات دیگری که کریستال را پایدار می­کنند، مولکول­های مهمان نامیده می­شوند. در این پژوهش، مولکول­های مهمان در اغلب موارد به نام "تشکیل دهنده­ها[4]" خوانده می­شوند. کریستال­های هیدرات ساختارهای سه بعدی پیچیدهای دارند که در آن‌ مولکول­های آب به­صورت قفس عمل می­کند و مولکول­های مهمان در این قفس­ها به دام می­افتند.

    پایداری ناشی از مولکول­های مهمان به وجود نیروهای واندروالسی[5] نسبت داده شده که به­دلیل جاذبۀ بین مولکول­هاست نه جاذبۀ الکترواستاتیک. همان طور که پیشتر نیز شرح داده شد، پیوند هیدروژنی با نیروهای واندروالسی متفاوت است، زیرا پیوند هیدروژنی بر اساس جاذبه الکترواستاتیک قوی است، هر چند برخی، پیوند هیدروژنی را به عنوان نیروی واندروالسی طبقه بندی می­کنند.

    یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد هیدرات­های گاز این است که هیچ پیوندی بین مولکول‌های مهمان و میزبان وجود ندارد. مولکول­های مهمان آزادانه درون قفس­های ساخته شده به­وسیله‌ی مولکول­های میزبان می­چرخند. این چرخش از طریق ابزار طیف­سنجی اندازه گیری شده است. بنابراین این ترکیبات را می­توان به­صورت محلول‌های جامد تعریف کرد.

    1-3       شرایط تشکیل هیدرات

    تشکیل هیدرات­ نیازمند سه شرط است:

    1- ترکیب مناسب دما و فشار دمای کم و فشار زیاد برای تشکیل هیدرات شرایط مطلوبی است؛

    2- وجود تشکیل­دهندۀ هیدرات: تشکیل­دهنده­های هیدرات عبارتند از: متان، اتان، پروپان، ایزوبوتان، سولفید هیدروژن و دی­اکسید­کربن؛

    3- آب کافی، نه بیش از حد و نه خیلی کم.

    دمای کم و فشار زیاد شرایط مطلوبی برای تشکیل هیدرات است. دما و فشار دقیق، به ترکیب گاز بستگی دارد. هیدرات­ها در دمایی بیشتر از صفر درجۀ سلسیوس نقطۀ انجماد آب، شکل می‌گیرند.

    برای جلوگیری از تشکیل هیدرات صرفاً باید یکی از سه شرط مذکور را از بین برد. به­طور معمول نمی‌توان تشکیل­دهنده­های هیدرات را از مخلوط حذف کرد. در مورد گاز طبیعی، تشکیل­دهنده‌های هیدرات، محصولات مطلوبی هستند. بنابراین با از بین بردن دو شرط دیگر می­توان از تشکیل هیدرات جلوگیری کرد]4-6[.

     

     

    1-4            فاکتورهای مؤثر در تشکیل هیدرات

    سایر فاکتورهایی که بر روی تشکیل هیدرات اثر می‌گذارند عبارتند از:

    میزان اختلاط (آشفتگی و تلاطم)، سنتیک، سطح تشکیل کریستال، مکان هسته زایی، میزان تجمع و شوری سیستم. این پدیده‌ها می‌تواند تشکیل هیدرات را افزایش دهد امّا برای فرآیند تشکیل ضروری نیستند. این پدیده­ها امکان تشکیل­ هیدرات را افزایش می­دهند که عبارتند از]7-11[:

    1- تلاطم[6]

    الف. سرعت زیاد

    امکان تشکیل هیدرات در مناطقی که در آن‌ سرعت سیال زیاد است، بیشتر می­باشد. این مسئله موجب می­شود که شیرهای اختناق[7](ماسوره) مستعد تشکیل هیدرات باشند. دلیل اول این است، هنگامی که گاز طبیعی از ماسوره عبور می­کند، به علت اثر ژول- تامسون[8] افت دمای چشمگیری اتفاق می­افتد و دلیل دوم سرعت زیاد در این شیر است.

    ب. اختلاط[9]

    اختلاط در خط لوله، مخازن فرآوری[10]، مبدل­های حرارتی[11] و... احتمال تشکیل‌هیدرات را افزایش می‌دهد.

    2- مکان­های هسته­زایی[12]

    به­طور کلی، مکان هسته­زایی جایی است که در آن‌ تغییر فاز اتفاق می­افتد و در این مورد فاز سیال به جامد تبدیل می­شود. برای مثال در رستوران­های تهیۀ غذای آماده برای درست کردن سیب‌زمینی سرخ کرده از ماهی­تابۀ گود استفاده می­شود. در این ماهی­تابه، روغن بسیار داغ است امّا حباب جوشی وجود ندارد، زیرا هیچ مکان مناسبی برای هسته­زایی نیست. با این حال، هنگامی که سیب­زمینی­ها را در روغن قرار می‌دهند، بی­درنگ به جوش می­آید، زیرا سیب زمینی سرخ کرده مکان بسیار مناسبی را برای هسته­زایی فراهم می­کند. مکان­های هسته­زایی برای تشکیل هیدرات عباراتند از:

    نقص­های موجود در خط لوله، نقاط جوش[13]، اتصالات خط لوله (زانویی، سه­راهی، شیرها و غیره). گل و لای، جرم، خاک و شن و ماسه نیز مکان­های مناسبی برای هسته­زایی فراهم می­کنند.

    3- آب آزاد[14]

    ممکن است این سوال مطرح شود که آیا برای تشکیل هیدرات وجود آب آزاد الزامی است؟ خیر، این گفته با اظهارات قبلی متناقض نیست. آب آزاد برای تشکیل هیدرات الزامی نیست، امّا وجود آب بی­شک احتمال تشکیل هیدرات را افزایش می­دهد. علاوه ­بر­این سطح تماس آب و گاز محل هسته­زایی بسیار خوبی برای تشکیل هیدرات گازی است.

    موارد بالا تنها احتمال تشکیل هیدرات را افزایش می­برد و شرط لازم برای تشکیل آن‌ نیست. سه شرطی که پیشتر به آن‌ اشاره شد، شروط لازم برای تشکیل هیدرات است. یکی دیگر از جنبه­های مهم تشکیل هیدرات، تجمع جامدات است. هیدرات­های گازی لزوماً در همان نقطه­ای تشکیل می­شوند، منعقد نمی‌شوند. در خط لوله هیدرات می­تواند همراه با فاز سیال به­ویژه مایع جریان داشته باشد و تمایل دارد در همان جایی که مایع تجمع می­یابد، منعقد شود. به­طور معمول انعقاد هیدرات مشکل ایجاد می­کند. در خط لولۀ چندفازی، این تجمعات خط لوله را می­بندد و به تجهیزات آسیب می­رساند.

    اغلب اوقات توپک­رانی[15] برای حذف هیدرات از خط لوله کافی است. توپک­رانی، فرآیندی است که طی آن‌ ابزاری به نام توپک را وارد خط لوله می­کنند. توپک­های مدرن کاربردهای فراوانی دارند، امّا مهمترین وظیفۀ آنها، تمیز کردن خط لوله است. نوعی از توپک­ها، داخل خط لوله را می­خراشد و باز طریق جریان سیال در لوله حرکت می­کند و بدین صورت هر جامدی را از درون خط لوله جا­به­جا می­کند (هیدرات، موم[16]، لجن و غیره). توپک­رانی برای حذف پس­مانده­های مایعات[17] نیز به­کار می­رود]12[.

    توپک­رانی باید طوری برنامه­ریزی شود که تجمع هیدرات­ها مشکل­ساز نشود. به­طور معمول توپک‌رانی برای تمیز کردن هیدرات در خط لوله استفاده نمی­شود. از مزایای دیگر توپک­رانی، حذف نمک و رسوبات است که این کار برای عملکرد مناسب خط لوله ضروری است. این امر به معنای آن‌ است که مکان­های مناسب برای تشکیل هسته­های هیدرات از بین می­روند.

    1-5       آب و گاز طبیعی

    آب اغلب همراه گاز طبیعی است و در مخازن همواره آب وجود دارد. بنابراین گاز طبیعی تولیدی همیشه اشباع از آب است. علاوه بر این آب سازند نیز گاهی همراه با گاز تولید می­شود. همچنان که دما و فشار طی تولید گاز تغییر می­کند، آب مایع نیز معیان می­شود. به­علاوه آب اغلب در فرآیندهای گاز طبیعی وجود دارد. در فرآیند شیرین­سازی گاز طبیعی (برای مثال برای حذف سولفید هیدروژن و دی­اکسید­کربن، به اصطلاح "گازهای اسیدی[18]" اغلب از محلول­های آبی استفاده می­شود. مرسوم­ترین این فرآیندها شامل محلول آبی آلکانول­آمین است. به همین دلیل، گاز شیرین (محصول فرآیند شیرین­سازی) این فرآیندها نیز، اشباع از آب است.

    فرآیندهای مختلفی برای حذف آب از گاز طبیعی طراحی شده­اند که در فصل سوم بررسی خواهند شد. همراهی آب و گاز طبیعی به این معناست که در تمامی مراحل تولید و فرآوری گاز طبیعی احتمال تشکیل هیدرات وجود دارد. بخش زیادی از این پژوهش به پیش­بینی شرایط تشکیل هیدرات اختصاص دارد. با این دانش، مهندسان شاغل در صنعت گاز طبیعی خواهند دانست که آیا هیدرات در برنامۀ آنها مشکل­ساز خواهد بود یا نه؟ پس از آنکه مشخص شد هیدرات برای ما مشکل ایجاد می­کند یا حتی یک مشکل بالفعل است، چه می‌توان کرد؟ یکی دیگر از بخش­های این پژوهش به این موضوع می­پردازد.

    1-5-1        آب آزاد

    افسانه­ای در صنعت گاز طبیعی وجود دارد که می­گوید وجود "آب آزاد" (برای مثال یک فاز آبی[19]) برای تشکیل هیدرات ضروری است. در بخش­های بعدی نشان داده خواهد شد که این عقیده درست نیست. بی‌شک آب آزاد احتمال تشکیل هیدرات را افزایش می­دهد، ولی وجود آن‌ ضروری نیست. استدلال قوی برای نشان دادن اینکه آب آزاد برای تشکیل هیدرات ضروری نیست، در فصل چهارم روی نمودارهای فازی آوردی شده است.

     

    Abstract

    Nowadays, one of the problems of gas pipelines is the phenomenon of gas hydrate formation which is a combination of light gases such as methane, ethane, and carbon dioxide with water molecules under specific temperature and pressure conditions and makes up an ice-like substance containing a very large amount of gas. Gas hydrates are generally deposited and ultimately reduce operation power or even completely block pipelines. It is very important to check the parameters, variables, and factors influencing the formation and removal of the phenomenon. In this respect, they were first analyzed, and then three conditions before, during, and after hydrate formation were examined. In the before, methods, processes, advantages, disadvantages of gas dehydration units have been considered. The heat and mass transfer resistances during formation have completely been examined. It was obvious that hydrate formation rate is controlled by mass transfer mechanism, and the faster the heat is transferred, the more stable the hydrate formation is.

    Then, a modeling of the distribution of velocity, pressure, temperature and volume fraction of fluid and also the concentration distribution of solid particles in a laminar flow of two-phase gas-solid in a horizontal pipe are simulated by COMSOL Multiphysics software. The results from the simulation indicate that the reduction in average speed leads to a decrease in the dispersion forces and finally the higher concentration of solids in the bottom of the tube.

     

    Keyword: Gas hydrate, Gas dehydration, Modeling and simulation of hydrate.

  • فهرست:

    1............... فصل اول : هیدرات گازی و عوامل مؤثر در آن‌

    1-1            هیدرات.. 3

    1-2            تشکیل هیدرات ها 3

    1-3            شرایط تشکیل هیدرات.. 4

    1-4            فاکتورهای مؤثر در تشکیل هیدرات.. 5

    1-5            آب و گاز طبیعی.. 6

    1-5-1               آب آزاد. 7

    1-6            بیان مساله پژوهش.... 8

    1-7            ضرورت و اهمیت انجام پژوهش.... 9

    1-7-1               اهمیت هیدرات‌های گازی.. 10

    1-7-2               زمینه‌های تحقیقاتی هیدرات.. 11

    1-8            وجه تمایز پژوهش با سایر پژوهش‌ها 11

    1-9            اهداف پژوهش.... 12

    1-10             سؤالات پژوهش.... 12

    1-11             فرضیه‌های پژوهش.... 13

    1-12             انواع و ساختار هیدرات.. 13

    1-12-1             ساختار هیدرات نوع I 15

    1-12-2             ساختار هیدرات نوع II 15

    1-12-3             ساختار هیدرات نوع H.. 16

    1-13             اندازۀ مولکول مهمان. 17

    1-14             سایر تشکیل دهنده‌های هیدرات.. 19

    1-14-1             فرئون‌ها 19

    1-14-2             هالوژن‌ها 19

    1-14-3             گازهای نجیب... 19

    1-14-4             هوا 19

    1-14-5             سایر تشکیل دهنده‌ها 20

    1-15             کاربرد‌های هیدرات.. 20

    1-15-1             کریستال هیدرات در فرآیند‌های جداسازی.. 20

    1-15-2             غنی سازی اکسیژن با استفاده از تشکیل هیدرات گازی.. 21

    1-15-3             تغلیظ به کمک تشکیل هیدرات.. 21

    1-15-4             هیدرات گازی و شیرین سازی آب دریا 21

    1-15-5             جدا سازی دی اکسید کربن دریایی.. 22

    1-15-6             ذخیره و انتقال گاز طبیعی.. 22

    1-16             کریستال هیدرات در محیط زیست... 23

    1-17             راه‌های جلوگیری از تشکیل هیدرات.. 23

    1-18             اثر افزودنی‌ها بر تشکیل هیدرات.. 24

    1-19             عوامل بازدارنده‌ تشکیل هیدرات‌ها 26

    1-19-1             بازدارنده‌های ترمودینامیکی.. 27

    1-19-2             بازدارنده‌های سینتیکی.. 28

    1-19-3             بازدارنده‌های ضدتجمی یا ضد کلوخه ای.. 29

    1-19-4             مواد افزودنی که هیدرات‌ها را در یکی از ساختار‌های I، II یا H پایدار می‌کند.. 30

    2............... فصل دوم : تاریخچه و تحقیقات انجام شده در مورد هیدرات گازی

    2-1            تاریخچه کشف هیدرات.. 31

    2-2            پیشینه تحقیق در ایران. 32

    2-2-1               مطالعات پایه.. 33

    2-2-1-1                   تعادلات فازی.. 33

    2-2-1-1-1                          مطالعات تجربی.. 33

    2-2-1-1-2                          مطالعات تئوری.. 35

    2-2-1-2                   سینتیک تشکیل و تجزیه هیدرات.. 36

    2-2-1-3                   مطالعه ساختارهای مولکولی.. 37

    2-2-1-4                   خواص فیزیکی - حرارتی.. 38

    2-2-2               مباحث زیست محیطی هیدرات.. 38

    2-2-2-1                   اثرات گاز متان بر محیط زیست... 38

    2-2-2-2                   ذخیره سازی گاز دی اکسید کربن به شکل هیدرات.. 39

    2-2-3               توسعه هیدرات و کاربردهای نوین.. 39

    2-2-3-1                   جداسازی مخلوط های گازی.. 39

    2-2-3-2                   نمک زدایی آب دریا 40

    2-2-3-3                   ذخیره سازی و انتقال گاز طبیعی به صورت هیدرات.. 40

    2-2-3-4                   ذخیره سازی انرژی گرمایی.. 41

    2-2-4               اکتشاف و بهره برداری منابع طبیعی هیدرات گازی.. 41

    2-2-5               تحلیل آماری.. 42

    2-3            پیشینه تحقیق در خارج از ایران. 42

    2-4            نمودارهای فازی برای طبقه بندی هیدرات‌ها 44

    2-5            روش‌های محاسباتی دستی برای پیش‌بینی تشکیل هیدرات.. 44

    2-5-1               روش وزن مخصوص گاز 45

    2-5-2               روش ثابت تعادلی K.. 46

    2-5-3               روش بیلی- ویچرت.. 47

    2-5-4               دیگر روابط همبستگی.. 47

    2-5-4-1                   ماکاگون. 47

    2-5-4-2                   کوبایاشی و همکاران. 48

    2-5-4-3                   مطیعی 48

    2-5-4-4                   کسترگارد و همکاران. 48

    2-5-4-5                   تولر و مخاطب... 49

    2-6            روش‌های رایانه‌ای برای پیش‌بینی تشکیل هیدرات.. 49

    2-6-1               تعادل فازی.. 49

    2-6-2               واندروالس و پلاتیو. 51

    2-6-3               پاریش و پراسنیتز. 51

    2-6-4               انجی و رابینسون. 52

    3........... فصل سوم : بررسی روش­های بازدارنده در تشکیل هیدرات

    3-1            روش تحقیق.. 53

    3-2            مرحله قبل از پیدایش هیدرات.. 54

    3-2-1               نم‌زدایی از گاز طبیعی.. 54

    3-2-1-1                   نم‌زدایی از طریق گلایکول.. 55

    3-2-1-1-1                          جاذب‌های مایع. 55

    3-2-1-1-2                          گلایکول‌ها 56

    3-2-1-1-3                          توصیف فرآیند. 56

    3-2-1-2                   غربال‌های مولکولی.. 57

    3-2-1-2-1                          توصیف فرآیند. 58

    3-2-1-3                   تبرید   59

    3-2-1-3-1                          توصیف فرآیند. 59

    3-3            تشکیل هیدرات حین شروع پدیده. 60

    3-4            تشکیل هیدرات با پیدایش مستمر پدیده. 65

    3-4-1               دینامیک سیالات عددی پژوهش.... 66

    3-4-1-1                   مراحل آنالیز جریان به کمک نرم افزار کامسول.. 67

    3-4-1-2                   پیش پردازش... 67

    3-4-1-3                   حل عددی میدان جریان. 68

    3-4-1-4                   پس پردازش نتایج.. 69

    3-4-1-5                   نکات مهم در شبیه سازی عددی جریان. 70

    3-4-1-6                   چگونگی شبیه سازی عددی جریان. 71

    3-4-1-7                   مشکلات عمده. 72

    3-4-1-8                   خطا‌ها 72

    3-4-2               تئوری و فرمولاسیون. 73

    3-4-2-1                   معادلات Mixture Model, Laminar Flow.. 73

    3-4-2-2                   معادلات  Laminar Flow.. 76

    3-4-2-3                   معادلات  Heat Transfer in Fluid. 76

    3-4-2-4                   معادلات  Transport of Diluted Species. 77

    3-4-3               محاسبات تبخیر ناگهانی.. 77

    3-4-4               مدل سازی و شرح مسئله.. 78

    3-5            مرحله بعد از پیدایش هیدرات.. 84

    3-5-1               انتخاب بازدارنده برتر. 88

    4............... فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها (یافته‌ها)

    4-1            مبارزه با هیدرات با استفاده از گرما و فشار 92

    4-1-1               کاهش فشار 92

    4-1-2               استفاده از گرما 93

    4-1-3               اتلاف گرما از یک خط لولۀ مدفون. 94

    4-1-3-1                   سهم سیال.. 95

    4-1-3-2                   سهم لوله.. 95

    4-1-3-3                   سهم زمین.. 96

    4-1-3-4                   ضریب کلی انتقال حرارت.. 96

    4-1-3-5                   حرارت منتقل شده. 96

    4-2            مبارزه با هیدرات با استفاده از مقاومت های انتقال حرارت و انتقال جرم. 97

    4-2-1               انتقال جرم. 97

    4-2-2               انتقال حرارت.. 98

    4-3            نتایج شبیه سازی مدل.. 99

    4-4            نتایج شبیه سازی شبکه انتقال گاز 111

    4-5            انتخاب بازدارنده برتر. 117

    5............... فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1            نم‌زدایی گاز 121

    5-2            مقاومت‌های انتقال جرم و حرارت هیدرات.. 122

    5-3            مدل سازی قطاعی از لوله دارای هیدرات.. 123

    5-4            شبکه انتقال گاز 125

    5-5            انتخاب بازدارنده برتر. 126

                     پیشنهادات ......................................................................................................................128

                     منابع و مأخذ .................................................................................................................129

     

     

    منبع:

     

    Kvenvolden, Keith A.; Lorenson, Thomas D. (2001): The Global Occurrence of Natural Gas Hydrate. In Charles K. Paull, William P. Dillon (Eds.): Natural Gas Hydrates. Washington, D. C.: American Geophysical Union (Geophysical Monograph Series), pp. 3–18.

    Makogon, I︠U︡. F. (1997): Hydrates of hydrocarbons. Tulsa, Okla.: PennWell Books.

    Koh, Carolyn; Sloan, E. Dendy; Sum, Amadeu K. (2011): Natural gas hydrates in flow assurance. Amsterdam [u.a.]: Elsevier, GPP.

    Chen, Litao; Sloan, E. Dendy; Koh, Carolyn A.; Sum, Amadeu K. (2014): Methane Hydrate Formation and Dissociation on Suspended Gas Bubbles in Water. In J. Chem. Eng. Data 59 (4), pp. 1045–1051. DOI: 10.1021/je400765a.

    Tumba, Kaniki; Hashemi, Hamed; Naidoo, Paramespri; Mohammadi, Amir H.; Ramjugernath, Deresh (2013): Dissociation Data and Thermodynamic Modeling of Clathrate Hydrates of Ethene, Ethyne, and Propene. In J. Chem. Eng. Data 58 (11), pp. 3259–3264. DOI: 10.1021/je400727q.

    Tumba, Kaniki; Hashemi, Hamed; Naidoo, Paramespri; Mohammadi, Amir H.; Ramjugernath, Deresh (2014): Phase Equilibria of Clathrate Hydrates of Ethyne + Propene. In J. Chem. Eng. Data, pp. 140307133341005. DOI: 10.1021/je500032z.

    Sloan, Dendy; Creek, Jefferson; Sum, Amadeu K. (2011): Where and How Are Hydrate Plugs Formed? In : Natural Gas Hydrates in Flow Assurance: Elsevier, pp. 13–36.

    Li, Bo; Li, Xiao-Sen; Li, Gang; Wang, Yi; Feng, Jing-Chun (2014): Kinetic Behaviors of Methane Hydrate Formation in Porous Media in Different Hydrate Deposits. In Ind. Eng. Chem. Res. 53 (13), pp. 5464–5474. DOI: 10.1021/ie500580y.

    Lv, Xiaofang; Shi, Bohui; Wang, Ying; Gong, Jing (2013): Study on Gas Hydrate Formation and Hydrate Slurry Flow in a Multiphase Transportation System. In Energy Fuels 27 (12), pp. 7294–7302. DOI: 10.1021/ef401648r.

    Moridis, G. J. (2013): Numerical Studies of Gas Production From Methane Hydrates. In SPE Journal 8 (04), pp. 359–370. DOI: 10.2118/87330-PA.

    Chou, I. M.; Sharma, A.; Burruss, R. C.; Shu, J.; Mao, H.; Hemley, R. J. et al. (2000): Transformations in methane hydrates. In Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 97 (25), pp. 13484–13487. DOI: 10.1073/pnas.250466497.

    Wang, Wei Qiang; Fan, Kai Feng; Wan, Yu Fei; Wu, Ming; Le Yang (2014): Study on the Pigging Process of Rich Gas Pipeline. In AMR 884-885, pp. 242–246. DOI: 10.4028/www.scientific.net/AMR.884-885.242.

    Carroll, John (2014): Hydrate Types and Formers. In : Natural Gas Hydrates: Elsevier, pp. 23–57.

    Mehta, Ajay P.; Sloan, E. Dendy (1994): Structure H Hydrate Phase Equilibria of Paraffins, Naphthenes, and Olefins with Methane. In J. Chem. Eng. Data 39 (4), pp. 887–890. DOI: 10.1021/je00016a056.

    Meng, Qingguo; Liu, Changling; Chen, Qiang; Ye, Yuguang (2013): Natural Gas Hydrate Dissociation. In Yuguang Ye, Changling Liu (Eds.): Natural Gas Hydrates. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, pp. 261–283.

    Mondal, S.; Ghosh, S.; Chattaraj, P. K. (2013): A molecular dynamics study on sI hydrogen hydrate. In J Mol Model 19 (7), pp. 2785–2790. DOI: 10.1007/s00894-012-1625-7.

    Ye, Yuguang; Liu, Changling (Eds.) (2013): Natural Gas Hydrates. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.

    Lang, Xuemei; Fan, Shuanshi; Wang, Yanhong (2010): Intensification of methane and hydrogen storage in clathrate hydrate and future prospect. In Journal of Natural Gas Chemistry 19 (3), pp. 203–209. DOI: 10.1016/S1003-9953(09)60079-7.

    Matsumoto, Yuuki; Grim, R. Gary; Khan, Naveed M.; Sugahara, Takeshi; Ohgaki, Kazunari; Sloan, E. Dendy et al. (2014): Investigating the Thermodynamic Stabilities of Hydrogen and Methane Binary Gas Hydrates. In J. Phys. Chem. C 118 (7), pp. 3783–3788. DOI: 10.1021/jp411140z.

    Zhao, Wenhui; Wang, Lu; Bai, Jaeil; Francisco, Joseph S.; Zeng, Xiao Cheng (2014): Spontaneous formation of one-dimensional hydrogen gas hydrate in carbon nanotubes. In J. Am. Chem. Soc. 136 (30), pp. 10661–10668. DOI: 10.1021/ja5041539.

    Zhou, Shi-dong; Yu, Yi-song; Zhao, Miao-miao; Wang, Shu-li; Zhang, Guo-Zhong (2014): Effect of Graphite Nanoparticles on Promoting CO2 Hydrate Formation. In Energy Fuels 28 (7), pp. 4694–4698. DOI: 10.1021/ef5000886.

    Cha, Minjun; Shin, Kyuchul; Seo, Yutaek; Shin, Ju-Young; Kang, Seong-Pil (2013): Catastrophic growth of gas hydrates in the presence of kinetic hydrate inhibitors. In J Phys Chem A 117 (51), pp. 13988–13995. DOI: 10.1021/jp408346z.

    Daraboina, Nagu; Malmos, Christine; Solms, Nicolas von (2013): Synergistic kinetic inhibition of natural gas hydrate formation. In Fuel 108 (0), pp. 749–757. DOI: 10.1016/j.fuel.2013.02.018.

    Perrin, Andrea; Musa, Osama M.; Steed, Jonathan W. (2013): The chemistry of low dosage clathrate hydrate inhibitors. In Chem Soc Rev 42 (5), pp. 1996–2015. DOI: 10.1039/c2cs35340g.

    Sharifi, Hassan; Ripmeester, John; Walker, Virginia K.; Englezos, Peter (2014): Kinetic inhibition of natural gas hydrates in saline solutions and heptane. In Fuel 117, pp. 109–117. DOI: 10.1016/j.fuel.2013.09.012.

    Sharifi, Hassan; Walker, Virginia K.; Ripmeester, John; Englezos, Peter (2014): Inhibition Activity of Antifreeze Proteins with Natural Gas Hydrates in Saline and the Light Crude Oil Mimic, Heptane. In Energy Fuels 28 (6), pp. 3712–3717. DOI: 10.1021/ef500524m.

    Boswell, Ray; Yamamoto, Koji; Lee, Sung-Rock; Collett, Timothy; Kumar, Pushpendra; Dallimore, Scott (2014): Methane Hydrates. In : Future Energy: Elsevier, pp. 159–178.

    Carroll, John J. (2014): Natural gas hydrates. A guide for engineers. 3rd ed. Waltham, MA: Gulf Professional Pub.

    Faizullin, M. Z.; Vinogradov, A. V.; Koverda, V. P. (2013): Formation of clathrate hydrates under crystallization of gas-saturated amorphous ice. In International Journal of Heat and Mass Transfer 65, pp. 649–654. DOI: 10.1016/j.ijheatmasstransfer.2013.06.023.

    Foroozesh, Jalal; Khosravani, Abbas; Mohsenzadeh, Adel; Haghighat Mesbahi, Ali (2014): Application of artificial intelligence (AI) in kinetic modeling of methane gas hydrate formation. In Journal of the Taiwan Institute of Chemical Engineers. DOI: 10.1016/j.jtice.2014.08.001.

    Mohebbi, V.; Behbahani, R. M. (2014): Experimental study on gas hydrate formation from natural gas mixture. In Journal of Natural Gas Science and Engineering 18, pp. 47–52. DOI: 10.1016/j.jngse.2014.01.016.

    Musakaev, N. G.; Urazov, R. R.; Shagapov, V. Sh. (2006): Hydrate formation kinetics in piped natural-gas flows. In Thermophys. Aeromech. 13 (2), pp. 275–281. DOI: 10.1134/S0869864306020090.

    Shahnazar, Sheida; Hasan, Nurul (2014): Gas hydrate formation condition: Review on experimental and modeling approaches. In Fluid Phase Equilibria 379, pp. 72–85. DOI: 10.1016/j.fluid.2014.07.012.

    Tavasoli, Hamed; Feyzi, Farzaneh; Dehghani, Mohammad Reza; Alavi, Farzad (2011): Prediction of gas hydrate formation condition in the presence of thermodynamic inhibitors with the Elliott–Suresh–Donohue Equation of State. In Journal of Petroleum Science and Engineering 77 (1), pp. 93–103. DOI: 10.1016/j.petrol.2011.02.002.

    Kodama, Takehide; Ohmura, Ryo (2014): Crystal growth of clathrate hydrate in liquid water in contact with methane + ethane + propane gas mixture. In J. Chem. Technol. Biotechnol., pp. n/a. DOI: 10.1002/jctb.4292.

    Tsimpanogiannis, Ioannis N.; Economou, Ioannis G.; Stubos, Athanassios K. (2014): Methane solubility in aqueous solutions under two-phase (H–Lw) hydrate equilibrium conditions. In Fluid Phase Equilibria 371, pp. 106–120. DOI: 10.1016/j.fluid.2014.03.012.

    Lyons, William C.; Plisga, Gary S. (2005): Standard handbook of petroleum & natural gas engineering. 2nd ed. Burlington, MA: Elsevier/Gulf Professional Pub.

    Carroll, John (2014): Hand Calculation Methods. In : Natural Gas Hydrates: Elsevier, pp. 59–110.

    Wilcox, Willard I.; Carson, D. B.; Katz, D. L. (1941): Natural Gas Hydrates. In Ind. Eng. Chem. 33 (5), pp. 662–665. DOI: 10.1021/ie50377a027.

    Carson, Don B.; Katz, Donald L. (2013): Natural Gas Hydrates. In Transactions of the AIME 146 (01), pp. 150–158. DOI: 10.2118/942150-G.

    Baillie, C.; Wichert, E. (1987): Chart gives hydrate formation temperature for natural gas. In Oil Gas J.; (United States) 85:14, pp. 9–37.

    Elgibaly, Ahmed A.; Elkamel, Ali M. (1998): A new correlation for predicting hydrate formation conditions for various gas mixtures and inhibitors. In Fluid Phase Equilibria 152 (1), pp. 23–42. DOI: 10.1016/S0378-3812(98)00368-9.

    Kobayashi R, Song KY, Sloan ED. Bradley HB (1987): Petroleum engineers handbook. In Richardson TX : SPE, pp. 1-25,25-28.

    Motiee M (1991): Estimate possibility of hydrate. In HYDROCARBON PROCESSING, 70, pp. 98–99.

    Østergaard, K. K.; Tohidi, B.; Danesh, A.; Todd, A. C.; Burgass, R. W. (2013): A General Correlation for Predicting the Hydrate-Free Zone of Reservoir Fluids. In SPE Production & Facilities 15 (04), pp. 228–233. DOI: 10.2118/66523-PA.

    B F Towler; S Mokhatab (2005): Quickly estimate hydrate formation conditions in natural gases. Gas Engineering Consultant. In HYDROCARBON PROCESSING 84 (0018-8190), pp. 61–64.

    Pedersen, K. S.; Fredenslund, Aage; Thomassen, P. (1989): Properties of oils and natural gases. Houston: Gulf Pub. Co., Book Division (Contributions in petroleum geology & engineering, 5).

    Waals,J. H. van der; Platteeuw, J. C. (1958): Clathrate Solutions. In I. Prigogine (Ed.): Advances in Chemical Physics, vol. 2. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc (Advances in Chemical Physics), pp. 1–57.

    Parrish, W. R.; Prausnitz, J. M. (1972): Dissociation Pressures of Gas Hydrates Formed by Gas Mixtures. In Ind. Eng. Chem. Proc. Des. Dev. 11 (1), pp. 26–35. DOI: 10.1021/i260041a006.

    Ng, Heng-Joo; Robinson, Donald B. (1977): The prediction of hydrate formation in condensed systems. In AIChE J. 23 (4), pp. 477–482. DOI: 10.1002/aic.690230411.

    Peng, Ding-Yu; Robinson, Donald B. (1976): A New Two-Constant Equation of State. In Ind. Eng. Chem. Fund. 15 (1), pp. 59–64. DOI: 10.1021/i160057a011.

    Soave, Giorgio (1972): Equilibrium constants from a modified Redlich-Kwong equation of state. In Chemical Engineering Science 27 (6), pp. 1197–1203. DOI: 10.1016/0009-2509(72)80096-4.

    Bahadori, Alireza (2014): Natural Gas Dehydration. In : Natural Gas Processing: Elsevier, pp. 441–481.

    Carroll, John (2014): Dehydration of Natural Gas. In : Natural Gas Hydrates: Elsevier, pp. 175–195.

    Mokhatab, Saeid; Poe, William A. (2012): Chapter 9 - Natural Gas Dehydration. In Saeid Mokhatab, William A. Poe (Eds.): Handbook of Natural Gas Transmission and Processing (Second Edition). Boston: Gulf Professional Publishing, pp. 317–352.

    Stewart, Maurice I. (2014): Dehydration. In : Surface Production Operations: Elsevier, pp. 279–373.

    Holman, J. P. (2010): Heat transfer. 10th ed. Boston, [Mass.]: McGraw Hill Higher Education (McGraw-Hill series in mechanical engineering).

    Treybal, R. E. (1982): Mass-Transfer Operations. 3. ed. Auckland: McGraw-Hill (McGraw-Hill Chemical Engineering Series).

    Pryor, Roger W. (©2012): Multiphysics modeling using COMSOL® 4. A first principles approach. Dulles, Va., Boston, Mass.: Mercury Learning and Information.

    Zimmerman, William B. J (2006): Multiphysics modelling with finite element methods. New Jersey: London; World Scientific Pub. (Series on stability, vibration, and control of systems. Series A, v. 18).

    Datta, Ashim K.; Rakesh, Vineet (2010): An introduction to modeling of transport processes. Applications to biomedical systems. Cambridge, UK, New York: Cambridge University Press (Cambridge texts in biomedical engineering).

    PETERS, DAVID; SELIM, M. SAMI; Sloan, E. Dendy (2000): Hydrate Dissociation in Pipelines by Two-Sided Depressurization: Experiment and Model. In Annals of the New York Academy of Sciences 912 (1), pp. 304–313. DOI: 10.1111/j.1749-6632.2000.tb06784.x.

    Gillies, R.G; Hill, K.B; McKibben, M.J; Shook, C.A (1999): Solids transport by laminar Newtonian flows. In Powder Technology 104 (3), pp. 269–277. DOI: 10.1016/S0032-5910(99)00104-7.

    Gillies, R. G.; McKibben, M. J.; Shook, C. A. (2013): Pipeline Flow of Gas, Liquid And Sand Mixtures At Low Velocities. In Journal of Canadian Petroleum Technology 36 (09). DOI: 10.2118/97-09-03.

    AUSTVIK, TORSTEIN; LI, XIAOYUN; GJERTSEN, LARS HENRIK (2000): Hydrate Plug Properties: Formation and Removal of Plugs. In Annals of the New York Academy of Sciences 912 (1), pp. 294–303. DOI: 10.1111/j.1749-6632.2000.tb06783.x.


موضوع پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, نمونه پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, جستجوی پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, فایل Word پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, دانلود پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, فایل PDF پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, تحقیق در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, مقاله در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, پروژه در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, پروپوزال در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, تز دکترا در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, پروژه درباره پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز, رساله دکترا در مورد پایان نامه مدل سازی و بررسی شرایط فیزیکی تشکیل هیدرات در لوله های انتقال گاز

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس­دهنده های غشای الیاف تو­خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته­ مهندسی شیمی (گرایش گاز) چکیده بررسی آزمایشگاهی رطوبت زدایی از گاز با استفاده از محلول تری اتیلن گلایکول در تماس ­دهنده های غشای الیاف تو­ خالی در این مطالعه، در جهت رطوبت زدایی از گاز توسط حلال جاذب تری اتیلن گلایکول (TEG) ، از دو تماس دهنده غشائی الیاف تو­خالی با جنس­های مختلف الیاف پلی وینلیدن فلوراید (PVDF) و پلی پروپیلن (PP) استفاده گردیده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد شیمی فیزیک چکیده هیدرات های گازی دسته ای از ترکیبات میزبان جامد هستند که نقش مهمی در فرآیند­های متعددی همچون ذخیره، انتقال و جدا­سازی گاز، کاتالیزهای نا­همگن و تصفیه آب دارند. این بلور­ها در دمای بالاتر از نقطه انجماد آب و فشار بالا تشکیل می­شود. برای محاسبه اختلاف انرژی آزاد روش­های مختلفی وجود دارد: 1) اختلال 2) تدریجی 3) انتگرال­گیری ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بدون گرایش پیشگفتار امروزه شبیه‌سازی در فرآیندها، می‌تواند ابزاری مهم برای حل مشکلات در صنایع مختلف باشد. ایده‌ای جدید که بایستی در عالم واقعیت به روش آزمایش و خطا با صرف هزینه‌ها و خطرات بسیار انجام گیرد می‌تواند در محیط یک نرم‌افزار قوی، شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل مورد استفاده قرار گیرد. شبیه‌سازی همچنین می‌تواند برای بررسی و پشتیبانی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع پليمر فروردين 1393 چکيده امروزه مبحث انرژي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در تمامي زمينه‌ها حتي در خانه‌ها يکي از مهمتر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده طراحی پایه‌ ی حلقه‌ ی دریزو و استفاده‌ از حلال هیدروکربنی در فرایند نم‌ زدایی در پالایشگاه فراشبند بخار آب یکی از مهمترین ناخالصی­ های جریان گاز طبیعی است. معمولاً خود بخار آب مساله ساز نیست ولی در عوض فاز مایع یا جامدی که هنگام فشرده شدن گاز یا سرد شدن آن تشکیل می­شود مشکل ساز می­باشد. در برخی موارد بخار آب باعث مسمومیت ...

پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده بررسی آزمایشگاهی و مدلسازی تولید کربنات کلسیم از محلول کلرید کلسیم به وسیله­ی جذب دی اکسید کربن گازهای خروجی از صنایع به کوشش امین علمداری اثر غلظت دی­اکسید­کربن بر ترسیب گونه‌های کربنات کلسیم و سینتیک ترسیب کربنات کلسیم در غلظت­های مختلف دی­اکسید­کربن گازهای خروجی از کارخانجات با جریان دورریز کلرید کلسیم واحد صنعتی سودا­­ ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی- بیوتکنولوژی چکیده منابع انرژی رو به زوال سوخت‌های فسیلی، جامعه رو به توسعه انسانی را در آینده‌ای نه‌چندان دور دچار کمبود سوخت می‌سازند. در نتیجه نگرانی­های انتشار پیوسته و در حال افزایش دی­اکسید کربن به اتمسفر و همچنین وسعت آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی که زندگی در کره خاکی را دچار مشکل ساخته است، نیاز به منابع انرژی از منابع تجدیدپذیر ...

ثبت سفارش