پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

word 284 KB 31908 56
1392 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    جهت اخذ درجه دکترای پزشکی (MD)

    چکیده:

      هدف: این مطالعه به منظور مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک (ITP) در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 انجام شده است.

      روش مطالعه: این مطالعه به صورت یک بررسی مشاهده ای از نوع توصیفی مقطعی بر روی 100 نفر ازپرونده های بستری و درمانگاهی کودکان مبتلا به ITP  در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 انجام شده است.

      یافته ها: 8/59 درصد از موارد بیماری شدید بود و در 3/80 درصد از کودکان بیماری حاد بود. 5/51 درصد از بیماران ایمونوگلوبولین داخل وریدی همراه با متیل پردنیزولون و 4/41 درصد فقط ایمونوگلوبولین داخل وریدی گرفته بودند. تنها موردی که با پیشرفت بیماری ارتباط داشت، تعداد پلاکت بیماران مورد بررسی بود(0.0001=P.)

    نتیجه گیری: در انتها بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه و مقایسه آنها با سایر مطالعات مشابه صورت گرفته در این زمینه، چنین استنباط می شود که سیر بیماری در 80 درصد از موارد حاد می باشد و هیچ فاکتوری به ویژه نوع درمان تأثیری بر آن ندارد.

     

    کلیدواژه ها: سیر درمانی، پیش آگهی، کودکان، ITP

     

    مقدمه:

          بیان مسئله: بیماری پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک (ITP) یکی از شایع ترین بیماری های خونریزی دهنده در دوران کودکی است. در بیشتر موارد، بیماری با پتشی و پورپورای منتشر تظاهر می کند. به نظر می رسد علت بیماری تخریب پلاکت ها با واسطه سیستم ایمنی باشد. این بیماری می تواند خود محدود شونده باشد یا به سوی یک وضعیت مزمن پیشرفت نماید (1).

        مطالعات نشان داده که میزان بروز آن در کودکان 4/6 مورد به ازای هر 100000 نفر در هر سال است (2 و 3). بیماری می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد. وقتی بیش از 6 ماه تعداد پلاکت پایین بماند بیماری مزمن تلقی می شود. تحقیقات نشان داده که در ITP مزمن مبتلایان سن بالاتری داشته و شروع بیماری به صورت بی سر و صدا می باشد. 50-60% از مبتلایان به ITP سابقه عفونت وایرال را از 1-3 هفته قبل از ابتلا به ITP نشان می دهند و در هنگام بروز بیماری اکثرمبتلایان از علائم ویروسی پاک شده اند (4). این بیماری بیشتر در گروه سنی دو تا پنج سال مشاهده می شود ولی می تواند در تمام رده های سنی مشاهده شود (5).

       درمان های متعددی در مورد این بیماری پیشنهاد شده که در مطالعات مختلف اثرات متفاوتی از آن ذکر شده است این درمان ها شامل درمان های دارویی (پردنیزولون، روگام، IVIG) و درمان جراحی (اسپلنکتومی) می باشد (4). تحقیقات متعددی در دهه های اخیر در مورد شیوع و تشخیص و درمان پورپورای ترمبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک انجام شده ولی هنوز عرصه برای بررسی بیشتر و شناسایی فاکتورهای پیشگویی کننده ازمان آن باز می باشد. در مورد فاکتورهای مستعد کننده به بیماری مزمن در مطالعه های مختلف سن بالا و جنس مونث و شروع بی سر و صدای بیماری مطرح شده است (6 و 7). لذا هدف از این مطالعه بررسی سیر بیماری و پیش آگهی در بیماران مبتلا به ITP در بیمارستان کودکان شهر قم در سالهای 88 تا 91 بوده است.

     

    پژوهش :

    الف – اهدف اصلی طرح:

       تعیین سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

     

    ب- اهداف فرعی طرح:

    تعیین توزیع جنسی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

    تعیین توزیع سنی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

    تعیین میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا91

    تعیین میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس سن

    تعیین میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس جنس

    تعیین میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس نوع تظاهر اولیه بیماری

    تعیین نحوه ی پاسخ به درمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91  در روزهای 3 یا 5 شروع درمان

    مقایسه  نحوه ی پاسخ به درمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91  براساس دریافت IVIG و IVIG + Methyl prednisolon

    تعیین میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس تعداد پلاکت اولیه

    تعیین میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

    تعیین میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس سن

    تعیین میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس جنس

    تعیین میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس تعداد پلاکت اولیه

    تعیین طول دوره درمان کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

    تعیین توزیع کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس دریافت IVIG و IVIG + Methyl prednisolon

    تعیین میزان درصد بهبودی در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 پس از 6ماه و توزیع براساس سن وجنس

     

    ج- فرضیات – سئوالات :

    نحوه ی پاسخ به درمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 براساس دریافت IVIG و IVIG + Methyl prednisolone متفاوت است.

    توزیع جنسی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 چگونه است؟

    توزیع سنی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 چگونه است؟

    توزیع میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 چگونه است؟

    توزیع میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس سن چگونه است؟

    توزیع میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس جنس چگونه است؟

    توزیع میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس نوع تظاهر اولیه بیماری چگونه است؟

    توزیع میزان ازمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس تعداد پلاکت اولیه چگونه است؟

    توزیع میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91چگونه است؟

    توزیع میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 بر اساس سن چگونه است؟

    توزیع میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس جنس چگونه است؟

    توزیع میزان عوارض بیماری در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس تعداد پلاکت اولیه چگونه است؟

    توزیع طول دوره درمان کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91چگونه است؟

    توزیع کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91بر اساس دریافت IVIG و IVIG +Prednisolon چگونه است؟

    نحوه ی پاسخ به درمان در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91 در روزهای 3 یا 5 شروع درمان چگونه است؟

    میزان درصد بهبودی در کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91  پس  از 6ماه و توزیع آن براساس سن وجنس چگونه است؟

        چهارچوب پنداشتی

    مقدمه

       پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک شایع ترین پروپورای ترومبوسیتوپنیک دوران کودکی اند و با پتشی، خونریزی موکوکوتانئوس و گاهی اوقات، خونریزی بافتی همراه است. در این بیماری علی رغم کافی بودن تعداد مگاکاریوسیتهای مغز استخوان، نقص قابل ملاحظه پلاکت های موجود در گردش خون وجود دارد. (2 و 8)

     

    سبب شناسی

       این بیماری در اغلب موارد با حساسیت به عفونت های ویروسی همراه است. شایع ترین سن بروز ITP در بیشتر مطالعات انجام شده بین 2 تا 8 سالگی می باشد . بیشتر در فصل زمستان و بهار اتفاق می افتد . در حدود 70% موارد سابقه بیماری قبلی از قبیل سرخجه یا عفونت تنفسی ویروسی وجود دارد. فاصله بین عفونت و شروع پورپورا به طور متوسط 2 هفته است. همانند  ITP فرم بالغین، این احتمال وجود دارد که مکانیسم ایمنی اساس این نوع ترومبوسیتوپنی باشد. دربعضی موارد حاد بیماری، می توان آنتی بادی های پلاکتی را تعیین نمود. امروزه دریافته اند که در این بیماری مقدار IgG باند شده به پلاکت افزایش یافته و ممکن است کمپلکس های ایمنی جذب سطح پلاکت شوند.در حال حاضر، هیچ تست قطعا ثابتی برای تشخیص سرولوژیکی ITP وجود ندارد. (2 و 8)

     

    Abstract

    Objectives: This study was performed to determine the therapeutic course and prognosis of children with idiopathic thrombocytopenic purpura (ITP) in Hazrat-e-Masoumeh Hospital from 2009 to 2012.

    Methods and materials: In this observational cross-sectional study, 100 children with ITP attending to Hazrat-e-Masoumeh Hospital from 2009 to 2012 were enrolled.

    Results: In this study 59.8% had severe disease and 80.3% had acute course. 51.5% were treated with IVIg plus prednisolone and 41.4% with IVIg alone. The only related factor with disease progression was platelet count in patients (P=0.0001).

    Conclusions: Finally, according to the obtained results and comparison with other studies, it may be concluded that nearly 80 percent of ITP cases would have acute course that is not affected by any factor especially treatment type.

    Keywords: Therapeutic course, Prognosis, Children, ITP

  • فهرست:

    فصل اول: معرفی پژوهش

     بیان مسئله

     اهداف پژوهش

    فصل دوم: دانستنی های موجود در پژوهش

    - چارچوب پنداشتی

     سبب شناسی

     تظاهرات بالینی  

     یافته های آزمایشگاهی

     تشخیص افتراقی

     درمان

    - مروری بر مطالعات انجام شده

    فصل سوم: متدولوژی تحقیق

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    فصل پنجم: بحث

    فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    فهرست منابع

     نمودارهای مربوط به جداول داده ها

    پرسشنامه

     

    منبع:

    D'Orazio JA, Neely J, Farhoudi N. ITP in Children: Pathophysiology and Current Treatment Approaches. J Pediatr Hematol Oncol. 2013 Jan;35(1):1-13.

    Anoop P. Immune thrombocytopenic purpura: historical perspective, current status, recent advances and future directions. Indian Pediatr. 2012 Oct;49(10):811-8.

    Terrel DR,Beebe LA, Vesely SK,Neas BR, Segal JB, George JN. Theincidence of immune thrombocytopenic purpura in children and adults: a critical review of published reports. Am J hematol. 2010:85:174-80.

    Nelson Textbook of Pediatrics, 476 Platelet and Blood Vessel Disorders, 476.1 Treatment of Idiopathic Thrombocytopenic Purpura. 19th edition.

    علوی ثمین، ملک فاطمه، اقبالی عزیز، ارزانیان محمدتقی، شمسیان بی بی شهین، آذرگشب اذن اله. ایمیون ترومبوسیتوپنیک پورپورا و عوامل همراه در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان کودکان مفید طی سال های 1387-1382   خون پاییز 1388; 6(3 (پیاپی 24)):165-173.

    بنی هاشم عبداله، هیرادفر سیمین، کیانی محمدعلی. مقایسه اثر درمانی و عوارض جانبی پردنیزولون، ایمونوگلوبولین وریدی و آنتی Rh آنتی بادی در بیماران مبتلا به پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک. مجله علمی پزشکی پاییز 1386; 6(3 (مسلسل 54)):285-289.

    Celik M, Bulbul A, Aydogan G, Tugcu D, Uslu S, Dursun M. Comparison of anti-D immunoglobulin, methylprednisolone, or intravenous immunoglobulin therapy in newly diagnosed pediatric immune thrombocytopenic purpura. J Thromb Thrombolysis. 2012 Sep 6. [Epub ahead of print]

    George JN, El-Harake MA, Aster RH. Thrombocytopenia due to enhanced platelet destruction by immunologic mechanisms. In: Beutler E, Lichtman MA, Coller BS, Kipps TJ, eds. Williams Hematology. 5th ed. New York, NY: McGraw-Hill; 1995:1315-1329.

    Moake JL. Thrombotic thrombocytopenic due to enhanced hemolytic uremic syndrome. Syndrom. Holfman R. Benz Jr El, Sanforrd JS.Bruice F. Harvey  JC.In  Hematology basic principle and practice, Churchill Livingstone New York. P 1495-1513.1991

    Guthrie Jr TH, Brannan DP, Prisant LM. Idiopathic thrombocytopenic purpura in the older adult patient. The American journal of the medical sciences. 1988; 296(1):17.

     Werlhof PG. Opera Omnia. Hanover: Helwing, 1775:748. In: Major RH, editor. Classic Descriptions of Disease. 3rd ed. Springfield, IL: CC Thomas, 1965

    Glanz J, France E, Xu S, Hayes T, Hambidge S.  population-based, multisite cohort study of thepredictors of chronic idiopathic thrombocytopenic    purpura in children. Pediatrics 2008; 121(3): e506-12

    Zeller B, Rujon fie J. Childhood ITP in the N ordic  countries epidemiology and predictors of chronic  disease. Acta paediatrica 2005; 94(2): 178-84.

    Pratt EL, Tarantino MD, Wagner D, Hirsch Pescovitz O, Bowyer S, Shapiro AD. Prevalence of elevated Antithyroid antibodies and Antinuclear antibodies in children with ITP. Am J Hematol 2005; 79(3): 175-9.

    Kalpatthi R, Bussel JB. Diagnosis, pathophysiology and management of children with refractory immune thrombocytopenic purpura. Curr Opin Pediatr 2008; 20(1): 8-16.

    Kuhne T, Imbach P.  Management of children withacute and chronic immune thrombocytopentic    Purpura. Transfusion Science 1998; 19(3) : 26)-268.

    Nathan & Oski. Hematology of infancy & childhood, Saunders Elsevier, 1559, 7th edition.

    Imbach P, d’Apuzzo V, Hirt A, Rossi E, Vest M, Barandun S, et al. High-dose intravenous gamma globulin for idiopathic thromboctyopenic purpura in childhood. Lancet. 1981;1:1228-31.

    Wintrobe MM, Cartwright GE, Palmer JG, Kuhns WJ, Samuels LT. Effect of corticotrophin and cortisone on the blood in various disorders in man. Arch Int Med. 1951;88:310-36.

    George JN, Woolf SH, Raskob GE, Wasser J, Aledort L, Ballem P, et al. Idiopathic thrombocytopenic purpura: a practice guideline developed by explicit methods for the American Society of Hematology. Blood. 1996; 88(1):3-40.

    Patel VL, Mahévas M, Lee SY, et al. Outcomes 5 years after response to rituximab therapy in children and adults with immune thrombocytopenia. Blood. 2012;119(25):5989-95

    Holt D, Brown J, Terrill K, et al. Response to intravenous immunoglobulin predicts splenectomy response in children with immune thrombocytopenic purpura. Pediatrics. 2003;111(1):87-90.

    Hedlund-Treutiger I, Henter JI, Elinder G. Randomized study of IVIg and high-dose dexamethasone therapy for children with chronic idiopathic thrombocytopenic purpura. J Pediatr Hematol Oncol. 2003 Feb;25(2):139-44.

    Hollander LL, Leys CM, Weil BR, Rescorla FJ. Predictive value of response to steroid therapy on response to splenectomy in children with immune thrombocytopenic purpura. Surgery. 2011 Oct;150(4):643-8.

    Benesch M, Kerbl R, Lackner H, et al. Low-dose versus high-dose immunoglobulin for primary treatment of acute immune thrombocytopenic purpura in children: results of a prospective, randomized single-center trial. J Pediatr Hematol Oncol. 2003 Oct;25(10):797-800.


موضوع پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, نمونه پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, جستجوی پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, فایل Word پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, دانلود پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, فایل PDF پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, پروژه درباره پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سیر درمانی و پیش آگهی کودکان مبتلا به ITP در بیمارستان حضرت معصومه در سال 88 تا 91

پایان نامه : پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته داخلی چکیده فارسی عنوان : مقایسه اثربخشی دو هفته‌ ای و سه هفته‌ای درمان با پردنیزولون در بیماران پورپورای ایمنی ترومبوسیتوپنیک بیمارستان خوانساری مقدمه : ITP اختلال اکتسابی است که با تخریب پلاکت با واسطه ی ایمنی و یا مهار آزاد سازی پلاکتها از مگاکاریوسیتها مشخص می‌شود. درمان معمول ITP شامل پردنیزولون با دوز mg/kg/day 1 ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش کودکان چکیده مقدمه: بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان مداوم خون می¬باشند، ترانسفوزیون خون بدون عارضه، به دانش، اجرای مطلوب و به موقع مهارتهای پرستاری بستگی دارد که می¬تواند منجر به افزایش بقاء و عمر بیماران تالاسمی گردد، چگونگی به کارگیری و رعایت استانداردهای پرستاری ترانسفوزیون ایمن توسط پرستاران دارای اهمیت می¬باشد، بر این ...

-1. مقدمه هلیکوباکتری پیلوری که در ابتدا Campylobacter pyloridis نامیده شد یک باسیل گرم منفی میکرو آئروفیل است که بیشتر در بخشهای عمقی ژل موکوسی پوشاننده مخاط معده یا بین موکوس و اپی تلیوم معده یافت می شود (1). این باکتری می تواند عوامل سطحی ایجاد کند که برای نوتروفیلها و منوسیتها کموتاکتیک بوده و به نوبه خود در آسیب سلولهای اپی تلیال دخیل هستند.علاوه بر این پاسخ التهابی میزبان ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی عنوان : مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری– عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال 1393 مقدمه : یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده: مقدمه:مشکلات دهانی و دندانی یکی از مشکلات بالقوه تهدید کننده ی حیات در بیماران تحت شیمی درمانی مبتلا به دیسکرازی های خونی است.این مطالعه به منظور بررسی یک راهکار جدید جهت ارتقا بهداشت در این افراد طراحی شده است. روش اجرا: ما در این کارآزمایی بالینی یک سویه کور دو گروه 16 نفری از بیماران مبتلا به بدخیمی های خونی بستری در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: عمومی مقدمه دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در دنیای معاصر پراکندگی گسترده‌ای پیدا کرده است. دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت­درمانی هستی­نگر بر کاهش نشانگان افت روحیه بیماران مبتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسان بود. روش: مطالعه از نوع مطالعات تک موردی با استفاده از روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف بود. سه نفر از زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسان که برای مشاوره و درمان پزشکی به مرکز شهید سبزه پرور کرج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A) گرایش: رواشناسی بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رواندرمانی حمایتی گروهی بر امید به زندگی و سازگاری روانشناختی مادران کودکان سرطانی صورت گرفت. طرح پژوهش حاضر شبه -آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون به همراه گروه گواه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان فوق تخصصی کودکان ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده هدف پژوهش‌حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر تیز هوش شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر تیز هوش دبیرستانی دوره ی اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. برای انتخاب ...

ثبت سفارش