پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال

word 1 MB 31988 81
مشخص نشده کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته  پزشکی

    چکیده فارسی

    عنوان : مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری– عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا  به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال 1393

     

    مقدمه : یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های متراکم مدفوعی در رکتوم سبب آزار کودک و والدین و تحمیل هزینه های درمانی می‌شود. اختلال وسواس فکری- عملی نشانگان عصبی- روانپزشکی پیچیده ای است که مشخصه اصلی آن افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم و نیز رفتارهای تکراری و آزار دهنده و آیین مندی اعمال وسواسی است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی نمودن افکار وسواسی صورت میگیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلال وسواس فکری در کودکانی است که مبتلا به اختلال یبوست عملکردی می‌باشند.

    روش کار :  تعداد 97 کودک 4 تا 18 ساله مبتلا به یبوست عملکردی (گروه مورد) و 97 کودک سالم (گروه شاهد) مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک وارد مطالعه شدند. بیماران فوق هیچگونه مشکل زمینه‌ای، بیماری های مزمن، مشکلات ساختاری، مصرف دارو نداشتند و از نظر جنسی، سنی و اطلاعات دموگرافی با گروه شاهد همساز سازی شدند و بعد از پر کردن پرسشنامه مربوطه اطلاعات بدست آمده وارد نرم افزار آماری SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته‌ها : در توزیع فراوانی سطوح وسواس – جبری بر اساس پرسشنامه foa در کودکان گروه مورد 7/56 درصد اختلال وسواس بصورت ضعیف و 2/43 درصد بصورت متوسط داشتند و در گروه شاهد 2/76 درصد اختلال وسواس نداشتند و 7/23 درصد اختلال وسواس ضعیف داشتند که با توجه به 001/0 = P value بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد وجود داشت.

    بحث و نتیجه گیری : یبوست عملکردی تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودکان و خانوده‌های آنها دارد. نتایج حاصل از مطالعه ما بطور کلی نشان داد که اختلال وسواس عملی و فکری در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی شایع‌تر بوده است و می‌توان با درمان مشکل روانی در کودکانی که مبتلا به انواع مقاوم یبوست می‌باشند به بهبودی بیشتر آنها کمک نمود.

    واژگان کلیدی : اختلال وسواس فکری– عملی - کودکان - یبوست عملکردی

    1- بیان مسئله

    یبوست را می توان انجام عمل دفع روده بزرگ در زمان طولانی تر از زمان طبیعی آن تعریف کرد ( کمتر از سه بار در هفته )، یا دفع ناکافی مدفوع . در حالت طبیعی باقی مانده مواد غذایی مصرف شده در یک صبحانه صبح روز بعد به روده بزرگ می رسد ، عمل دفع به طور معمول 12 تا 72 ساعت یا کمی بیشتر بعد از مصرف غذا صورت می گیرد . نوع غذای دریافتی تا حدی بر طول زمان دفع تاثیرگذار است . برای مثال : غذاهای غنی از فیبر در طول مسیر گوارش در مقابل آنزیم های هضمی مقاومت کرده و با جذب مقداری آب حجیم می شوند که خود محرک عمل دفع است(1).

    به عبارتی برای آن که بگوییم شخصی مبتلا به یبوست شده است، باید 2 یا بیش‌تر از نشانه‌های زیر را حداقل به مدت 3 ماه داشته باشد:

    الف) زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج

    ب) مدفوع سفت و خشک

    ج) احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج

    د) دو بار یا کمتر عمل دفع در هفته

    علائمی مانند احساس پری در مقعد، احساس نفخ وگاز، احساس نیاز به دفع فوری مدفوع اما عدم توانایی در دفع کامل، درد شکم و گرفتگی عضلات شکم، تهوع نیز ممکن است همراه با یبوست وجود داشته باشد(2).

    یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های متراکم مدفوعی در رکتوم سبب آزار کودک و والدین و تحمیل هزینه های درمانی می‌شود.

    غذاها و مایعات سفر دور و دراز خود را در دستگاه گوارش با عبور سریع از دهان تا معده آغاز می‌کنند. عضلات معده شل می‌شوند تا گنجایش غذای بلعیده شده را داشته باشند، اما مایعات در طی 20 دقیقه وارد روده کوچک شده و مواد جامد چند دقیقه دیرتر به آنجا می‌رسند. اگر چه این فرایند از معده و دهان آغاز می‌شود، اما بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می‌‌افتد.  با ورود مواد غذایی و مایعات به جریان خون، محتویات روده فشرده‌تر و سفت‌ترمی‌شوند(3).

    دیواره روده دارای عضلاتی است که به طور ریتمیک منقبض‌ شده و مواد غذایی را به جلو می‌رانند. شبکه عظیمی از اعصاب، این انقباضات را با یکدیگر هماهنگ کرده وهورمون‌های مختلف این فرایند را تنظیم می‌کنند(3).

    در افراد سالم در حدود شش ساعت طول می‌کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند. سپس مواد غذایی وارد روده بزرگ یا کولون (یا قولون) می‌شوند. آب اضافی غذا در روده بزرگ جذب شده و میلیون‌ها باکتری که در آنجا زندگی می‌کنند، بو و رنگ خاص مدفوع را به آن می‌دهند(1).

     انقباضات غیرارادی عضلات دیواره روده بزرگ محتویات غذایی را از میان آن به جلو می‌رانند. زمان مورد نیاز برای عبور مواد از کولون متفاوت بوده و در افراد سالم به طور متوسط به 18 تا 20 ساعت می‌رسد.

    بعد  نوبت به راست ‌روده در انتهای کولون می‌رسد. روده بزرگ  قادر است مقدار زیادی مدفوع را ذخیره کند. زمانی که راست‌روده از مدفوع پر می‌شود، علائمی مبنی بر نیاز به تخلیه مخابره می‌کند. در این حالت دو حلقه عضلانی که مجرای مقعد را بسته و از نشت مواد به خارج جلوگیری می‌کنند، شروع به شل شدن می‌کنند. در عین حال عضلات روده بزرگ منقبض می‌شوند تا مدفوع را به خارج برانند و انقباض ارادی عضلات  شکمی این امر را تسهیل می‌کند. اختلال در این فرایند پیچیده می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند(3).

    بیشتر علل یبوست به شیوه زندگی مربوط می‌شوند، به ویژه میزان ناکافی فیبر در غذا و ورزش نکردن.

    البته در مواردی یک بیماری زمینه‌ای کارکرد روده را کند می‌کند. اگر چه یبوست می‌تواند به دلیل یک بیماری جدی ایجاد شده باشد، اما به خودی خود خطری برای سلامتی به شمار نمی‌آید(4).

    یبوست از جمله به این علل ممکن است رخ دهد :

     عوامل مربوط به شیوه زندگی نظیر کمبود فیبر در غذا، مصرف کالری زیاد، بی‌تحرکی و کم آبی.

     داروها از جمله  آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای "مهار کننده های کانال کلسیم" مانند آدالات که از جمله برای درمان فشارخون ‌بالا به کار می‌روند، آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای ضدحساسیت، ‌داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای مانند ایمی‌پرامین، داروهای مخدر مانند کدئین، داروهای ضد التهاب غیراستروییدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و غیره، داروهای ضدکولینرژیک و ضد پارکینسون.

     مکمل‌های غذایی از جمله مکمل‌های آهن و کلسیم.

     بیماری های غد درون‌ریز شامل دیابت و کم کاری تیروئید.

     اختلالات متابولیسم،نظیر میزان کم پتاسیم و میزان بالای کلسیم خون.

     بیماری های عصب‌شناختی مانند ام‌اس یا اسکلروز متعدد، پارکینسون و بیماری‌های نخاع.

     اختلالات روانشناختی شامل افسردگی و اضطراب.

     بیماریهای روده شامل تومورها، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده، تنگ شدن مجرای دفع ( بر اثر ایجاد جوشگاه زخم) و بیماری‌های راست‌روده(5).

    یبوست به خودی خود سبب بیماری جدی نمی شود. اما زور زدن می‌تواند عوارضی را در روده سبب شود که با درد همراه هستند. هموروئید یا بواسیر شایع‌ترین این عوارض است. بواسیرها سیاهرگ‌های متورمی هستند که می توانند  خونریزی از مقعد را سبب شوند. در صورت لخته‌شدن خون در آنها درد شدیدی عارض می‌شود. زور زدن همراه با مدفوع سفت می‌تواند پارگی بافت مقعد و ایجاد فیسور یا  شقاق را سبب شود(5).

    شقاق‌ها به حدی دردناکند که بیماران برای فرار از درد از اجابت مزاج امتناع می‌کنند. در مردان و زنان پیرتر، مدفوع سفت و خشک می‌تواند در راست ‌روده متراکم شده و از اجابت مزاج طبیعی جلوگیری کند. زور زدن همچنین می‌تواند سبب خروج بافت راست ‌روده از مقعد شود. این عارضه که به آن "افتادگی راست‌روده" (پرولاپس رکتوم) می‌گویند ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد.

     غذاهای کم فیبر که عموما یبوست مزمن ایجاد می‌کنند، با "دیورتیکولوز" و "دیورتیکولیت" همراه هستند. اینها بیماری های شایع کولون هستند که می‌توانند خونریزی یا التهاب همراه با تب را سبب شوند(6).

     شیوع یبوست دوران کودکی در کل جمعیت از 7/0% تا 6/29% متفاوت است(1). مطالعات شایع ترین علت یبوست اطفال را علل غیرارگانیک (یبوست عملکردی) دانسته‌اند(6و7).

    حدود 18-89% کودکان مبتلا به یبوست عملکردی دچار بی اختیاری مدفوعی همراه می‌شوند که یک عامل پیشگویی کنندگی منفی در درمان این بیماران است (8).

    استفاده از ملین‌ها، تغییر رژیم غذایی، مصرف بیشتر مایعات و آموزش توالت رفتن از جمله روش‌های غیرتهاجمی درمان یبوست اطفال است ولی استفاده از این روش ها موفقیت درمان را تصمین نمی‌کند در ضمن  پلی اتیلن گلیکول موثرترین و کم عارضه ترین ملین است که به صورت طولانی مدت در اطفال قابل استفاده می‌باشد (9).

    تقریباً بیش از 3% ویزیت متخصصین کودکان و 25% فوق تخصص‌های گوارش اطفال مربوط به یبوست است. شایعترین فرم یبوست، یبوست فانکشنال (عملکردی) است که همراه با مشکلات ارگانیک و آناتومیک و همچنین به علت مصرف دارو نمی‌باشد(9).

    معیاهارهای تشخیصی یبوست عملکردی در کودکان بزرگتر و بالغین (سن بیش از 4 سال) بدین صورت است که در مدت دو ماه حداقل دو مورد یا بیشتر از موارد زیر وجود داشته باشد. دوبار یا کمتر از 2 بار دفع مدفوع در توالت در هر هفته ، یک بار یا بیشتر از یک بار بی‌اختیاری مدفوع در هر هفته ، سابقه رفتارها و وضعیت‌های احتباسی ، سابقه دفع مدفوع دردناک و سخت ، وجود توده مدفوعی بزرگ در رکتوم، سابقه مدفوع با قطر بزرگ که می‌تواند توالت را مسدود نماید(9).

     

     

    Abstract

    Title: Frequency of obsessive-compulsive disorder in children with functional constipation and other patients referred to the pediatric clinic of Technology in 1393

    Supervisors: Dr. Hashemi S.M. Pediatric Gastroenterologist, Assistant Professor

             Dr. Salehi B. Neurologist, Associate Professor

    Advisors: Dr. Yousefi P., Nephrologists', Associate Professor

         Dr. Rafiee M., Biostatistics, Associate Professor

    By: Seyfi R.

     

    Introduction:

    Childhood constipation is a common problem due to the delay in symptoms such as stools, difficult defecation and fecal incontinence due to the emergence of and retention of stool in the rectum causes of child abuse and dense mass of parents and health care costs. Obsessive-compulsive disorder syndrome is a complex neuro-psychiatric the main characteristic of the unwanted thoughts, repetitive and annoying annoying and repetitive behaviors and rituals and ceremonies are offered that in order to avoid or suppress anxiety obsessive thoughts occur. The purpose of this study was to investigate the prevalence of OCD in children with functional constipation are impaired.

     

     

    Material & Method:

    All children from 4 to 18 years old due to functional constipation were enrolled as the control group. These patients have no underlying problems, chronic, structural problems, drug use were Sex and age and demographic information compatible with the control group were After filling out the questionnaire and the data obtained were analyzed using SPSS software was used.

     

    Results:

    The frequency of obsessive - compulsive foa based questionnaire in children with obsessive-compulsive disorder is weak 56.7 and 43.2 of a percent had moderate 76.2 percent in the control group and 23.7 of obsessive-compulsive disorder had poor P value = 0.001 obtained with regard to the significant differences between cases and controls.

     

    Conclusion:

    A significant impact on quality of life in children with functional constipation and Khanvdhhay them. The results of our study showed that OCD is generally practical and intellectual function in children with constipation are common and can treat a variety of mental health problems in children with intractable constipation have helped to further improve them.

     

    Keywords:

    Obsessive Compulsive Disorder - Children - functional constipation

  • فهرست:

    فصل اول : مقدمه

    1-1- بیان مسئله.. 2

    1-2- کلیات.. 12

    1-2-1- اختلال وسواسی – جبری.. 12

    1-2-1-1- همه گیری شناسی.. 13

    1-2-1-2- توأم شدن با بیماریهای دیگر. 14

    1-2-1-3- وسواسهای فکری.. 14

    1-2-1-4- وسواس عملی.. 15

    1-2-1-5- شیوع اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) 16

    1-2-1-6- سن شروع اختلال وسواس فکری- عملی.. 16

    1-2-1-7- علل اختلال وسواس فکری-عملی.. 17

    1-2-1-7-1- مدل ژنتیکی.. 17

    1-2-1-7-2- نظریه روانکاوی درباره ی اختلال وسواس فکری-عملی.. 18

    1-2-1-7-3- نظریه یادگیری و مدلهای شرطی سازی.. 18

    1-2-1-8- ویژگی‌های بالینی.. 19

    1-2-1-9- الگوهای علائم.. 21

    1-2-1-10-  سبب شناسی وسواس فکری – عملی‌.. 26

    1-2-1-10-1- عوامل زیست شناختی.. 26

    1-2-1-10-2- عوامل رفتاری.. 29

    1-2-1-10-3- عوامل روانی – اجتماعی.. 29

    1-2-1-11- سایر اختلالات روانی.. 31

    1-2-1-12- تشخیص..... 32

    1-2-1-13- تشخیص افتراقی.. 32

    1-2-1-14- درمان. 36

    1-2-1-14-1- درمان دارویی.. 37

    1-2-1-14-2- روان درمانی.. 39

    1-2-1-14-2-1- رفتار درمانی.. 40

    1-2-1-14-2-2- روان پویشی.. 41

    1-2-1-14-3-  سایر درمان‌ها 41

    1-2-1-15- سیر و پیش آگهی.. 42

    1-2-2- یبوست... 43

    1-2-2-1- مکانیسم ایجاد یبوست عملکردی.. 45

    1-2-2-2- ارزیابی پاراکلینیک... 46

    1-2-2-3- انواع یبوست... 47

    1-2-2-4- درمان. 48

    1-2-2-5- دیس شزی (Dyschezia) 50

    1-3- اهداف... 50

    1-3-1- هدف اصلی.. 50

    1-3-2- اهداف ویژه. 50

    1-3-3- اهداف کاربردی.. 51

    1-4- سوالات و فرضیات.. 51

    1-4-1- سئوالات.. 51

    1-4-2- فرضیات.. 52

    1-5- تعریف واژه. 52

     

    فصل دوم : بررسی متون

    2-1- مروری بر مطالعات انجام شده. 55

     

    فصل سوم : مواد و روش کار

    3-1- جامعه مورد آزمون، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 58

    3-2- روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 58

    3-3- روش و تکنیک کار 58

    3-4- معیارهای ورود و خروج.. 59

    3-5- تعریف متغیرها 60

    3-6- ملاحظات اخلاقی.. 60

     

    فصل چهارم : یافته‌ها

    4-1- نتایج... 62

     

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث... 81

    5-2- نتیجه گیری.. 83

     

    منبع:

     

    Reference:

     

     

    Baker SS, Liptak GS, Colletti RB, Croffie JM, Di Lorenzo C, Ector W, et al. Constipation in infants and children: evaluation and treatment. A medical position statement of the North American Society for Pediatric Gastroenterology and Nutrition. Journal of pediatric gastroenterology and nutrition. 1999;29(5):612-26.

    Loening-Baucke V. Chronic constipation in children. Gastroenterology. 1993;105(5):1557-64.

    Benninga MA, Voskuijl WP, Taminiau JA. Childhood constipation: is there new light in the tunnel? Journal of pediatric gastroenterology and nutrition. 2004;39(5):448-64.

    Kliegman R. Nelson Textbook of Pediatrics: Elsevier/Saunders; 2011.

    Available from: http:// www. psychiatryonline. Com / DSMPDF/ dsm - iv. pdf APAD asmomd D-IIteWDAPAcM.

    Boileau B. A review of obsessive-compulsive disorder in children and adolescents. Dialogues in clinical neuroscience. 2011;13(4):401-11.

    Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with obsessive-compulsive disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2012;51(1):98-113.

    Walitza S, Melfsen S, Jans T, Zellmann H, Wewetzer C, Warnke A. Obsessive-compulsive disorder in children and adolescents. Deutsches Arzteblatt international. 2011;108(11):173-9.

    Kircanski K, Peris TS, Piacentini JC. Cognitive-behavioral therapy for obsessive-compulsive disorder in children and adolescents. Child and adolescent psychiatric clinics of North America. 2011;20(2):239-54.

    Towers AL, Burgio KL, Locher JL, Merkel IS, Safaeian M, Wald A. Constipation in the elderly: influence of dietary, psychological, and physiological factors. Journal of the American Geriatrics Society. 1994;42(7):701-6.

    Benninga M, Candy DC, Catto-Smith AG, Clayden G, Loening-Baucke V, Di Lorenzo C, et al. The Paris Consensus on Childhood Constipation Terminology (PACCT) Group. Journal of pediatric gastroenterology and nutrition. 2005;40(3):273-5.

    Loening-Baucke V. Prevalence, symptoms and outcome of constipation in infants and toddlers. The Journal of pediatrics. 2005;146(3):359-63.

    Khanna V, Poddar U, Kumar Yachha S. Etiology and Clinical Spectrum of Constipation in indian chidren. Indian Pediatr. 2010.

    Sadock BJ, Kaplan HI, Sadock VA. Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/clinical Psychiatry: Wolter Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins; 2007.

    Foa EB, Coles M, Huppeot. GB. Pasupuleti PV, franklin ME, March G. development and valivation of a child vortion of the obsessive compulsive disorder inventory , behavioral therapy march 2010 (41) : 121-32. 

    Benninga M, Candy DC, Catto-Smith AG, Clayden G, Leoning- Baucke V, Di Lorenzo C, et al. The Paris Consensus on Childhood Constipation Terminology(PACCT) Group. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2005; 40:273-5.

    Shams G, Karam Ghadiri N. Prevalence of obsessive compulsive symptoms in teenagers and association with other mental problems. Coginitive Sciences. 2007;9(4):50-9.

    Karami H, Mousavi A, Khademloo M, Soleimani F. Etiology of chronic constipation and related causes in children referred to Boo-Ali Sina Hospital in Sari between 2006 and 2007. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2010; 16(4): 51-56.

    North CS, Napier M, Alpers DH, Spitznagel EL. Complaints of constipation in obsessive-compulsive disorder. Annals of clinical psychiatry : official journal of the American Academy of Clinical Psychiatrists. 1995;7(2):65-70.

    Wang C, Shang L, Zhang Y, Tian J, Wang B, Yang X, et al. Impact of functional constipation on health-related quality of life in preschool children and their families in Xi'an, China. PloS one. 2013;8(10):e77273.

    Ip KS, Lee WT, Chan JS, Young BW. A community-based study of the prevalence of constipation in young children and the role of dietary fibre. Hong Kong medical journal = Xianggang yi xue za zhi / Hong Kong Academy of Medicine. 2005;11(6):431-6.

    Di Lorenzo C. Pediatric anorectal disorders. Gastroenterology clinics of North America. 2001;30(1):269-87.


موضوع پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , نمونه پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , جستجوی پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , فایل Word پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , دانلود پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , فایل PDF پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , مقاله در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , پروژه در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , پروژه درباره پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال , رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال

پایان نامه : جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی عنوان : بررسی و مقایسه انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک مقدمه : یبوست عملکردی اختلالی شایع در کودکان بین 5 تا 12 سالگی است. براساس شواهد، اختلالات روانپزشکی می توانند در اتیولوژی و یا سیر بالینی یبوست عملکردی در کودکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M.A)گرایش بالینی چکیده خانواده ، کانون مهر ، محبت و تربیت ومبنای شکل گیری زندگی اجتماعی است. وبنیادی ترین و اصلی ترین شکل و جزء اجتماعی است. جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق سلامت آن مشروط به برخورداری اعضای آن از سلامت روانی است و هر جامعه ای برای تداوم و بقای خود نیاز به حفظ و بسط ارزش های خود در قالب خانواده ...

بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری و کمال‌گرایی با جهت‌گیری هدف در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری و کمال‌گرایی با جهت‌گیری هدف در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمال گرایی و مسئولیت پذیری با جهت گیری هدف در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان انجام شد جهت انجام پژوهش از بین این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: روانشناسی بالینی چکیده : هدف از پژوهش حاضر مقایسه ابعاد کمال گرایی ، سیستم مغزی / رفتاری و تاب آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی است .برای این منظور 150 نفر افراد کرونری قلب و 150 نفر افراد سالم با میانگین سنی 44 سال به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند .از بین بیمارستان های تهران 3 بیمارستان به تصادف انتخاب شد و از افراد ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته داخلی چکیده تاثیر پروبیوتیک فمی لاکت بر روی علایم بالینی سندرم روده تحریک پذیر زمینه :سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری عملکردی دستگاه گوارش است که علت ان به طور کامل شناخته نشده است .فلور میکروبی دستگاه گوارش بعنوان یکی از علل ان بیان شده است .بسیاری از مطالعات بر نقش پروبیوتیک روی علایم سندرم روده تحریک پذیر تاکید دارند .هدف از این ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش بهداشت جامعه) چکیده: مقدمه: ارزیابی سلامت روانی دانش آموزان یکی از محورهای مهم ارتقاء بهداشت روان در جوامع است. یکی از چالش های بهداشت روان در دوره نوجوانی احساس تنهایی است که ممکن است این احساس درنتیجه ی اعتیاد به اینترنت یا اعتیاد به تلفن همراه رخ دهد. هدف: هدف از این مطالعه، تعیین رابطه اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده مشکل رایج در اختلالات سوء مصرف مواد، عود مصرف مواد حتی در بین افراد مداوا شده می باشد که این موضوع در مورد مادۀ مخدر شیشه بیشتر صدق می کند. از سویی، ذهن آگاهی یک سازۀ شناختی قابل پایش و مداخله در روان شناسی است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی اثربخشی کاربرد درمان تلفیقی مدل رایج ماتریکس و «کاهش ...

(M.A) فقه و مبانی حقوق اسلامی پایان نامه کارشناسی چکیده اختلال وسواس فکری عملی (OCD) که از دسته ی اختلالات اضطرابی محسوب می شود، یک ناهنجاری رفتاری و شخصیّتی است که از دیر باز، جنبه های گوناگون زندگی بشر را تحت تأثیر عوارض مستقیم و غیرمستقیمِ خود قرار داده است. محتوای این وسواس ها که منعکس کننده ی نگرانی ها ودغدغه های مردم در هر فرهنگی می باشد، عمدتاً جنبه ی مذهبی داشته است. صرف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی(M.A) گرایش:عمومی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره­های ناسازگار اولیه با اختلال تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. به این منظور با روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 364 نفر (تعداد 166 دختر و 198 پسر) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند. طرح این پژوهش ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته علوم انساني سال  مقدمه : افراد جامعه کنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي کودکان از آلودگي محيط زيست

ثبت سفارش