پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی

word 294 KB 31910 63
1393 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۱,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه

    چکیده:

    زمینه و هدف: آکنه یکی از شایعترین بیماری های پوستی مناطق توسعه یافته جهان است که تعداد زیادی از جمعیت جهان در طول زندگی خود به آن مبتلا می­ شوند. علل بروز آن هنوز بطور کامل شناخته نشده  است  و  گاه درمان ­های معمول با عوارضی همراه است.  از دیدگاه  طبّ سنّتی هر فرد با یک مزاج ذاتی یا ژنتیکی به ­دنیا می ­آید و در طول عمر  به دلایل مختلف از جمله نحوه تغذیه دچار غلبه سوءمزاج­  و بروز بیماری می شود. بنابراین باتوجه به شیوع بالای آکنه و نیز وجود منابع فراوان طب سنتی در زمینه درمان ­های ساده و کم ­هزینه بیماری ­ها و تأکید سازمان بهداشت جهانی و نیز سیاست ­های کلی سلامت کشور مبنی بر ترویج و بازشناسی طب سنتی ایران، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین شیوع آکنه و مزاج جبلّی و سوءمزاج­ های عارضی در افراد مبتلا به آکنه انجام شد. 

    روش­: این مطالعه مورد شاهدی  در سال 1392 با شرکت  425 نفر از افراد 15 تا 35 ساله مراجعه کننده به کلینیک تخصّصی پوست دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. سنجش آکنه با استفاده از معیارهای بالینی توسط متخصّص پوست و سنجش مزاج با استفاده از  پرسشنامه محقق ساخت روا و پایا  انجام شد. برای آنالیز داده ­ها از نرم­ افزار SPSS ویرایش 16 و آزمون­ های آماری t-test، chi-square و Exact Fisher,s test استفاده شد و سطح معنی­ داری برای همه آزمون­ ها، 0.05 درنظر گرفته شد. 

    یافته ­ها: درصد گرمی و تری مزاج ذاتی در گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود.(Pv=0.001) همچنین میانگین علائم سوءمزاج گرم کبد ، خشک کبد و گرم رحم به تر تیب با Pv<0.001)) ،  (Pv<0.001) و  (Pv=0.002) در گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از شاهد بود.  ولی میانگین علائم سوءمزاج تر رحم در گروه  شاهد بطور معنی داری بیشتر از  گروه مورد بود. (Pv<0.001)

    میانگین علائم غلبه اخلاط چهارگانه (صفرا، دم، بلغم و سودا) در گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از  گروه شاهد بود.  (Pv<0.05) در مورد عادات غذایی نیز میانگین مصرف غذای آماده در گروه مورد بطور معنی داری بیشتر از  گروه شاهد بود.  Pv=0.008)) و میانگین مصرف لبنیات در گروه شاهد بطور معنی داری بیشتر از  گروه مورد بود.  (Pv<0.001)

    نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در مزاج ­های مختلف، استعداد بروز آکنه متفاوت است. اما درمزاج ذاتی گرم و تر و سوءمزاج گرم و خشک کبد و سوءمزاج گرم رحم استعداد بروز آکنه بیشتر  است. از آنجائیکه در دیدگاه طب سنتی، شیوه زندگی بر مزاج اثر گذاشته و از طرفی مصرف غذاهای آماده  با سوءمزاج  همراه است و در این مطالعه مبتلایان به آکنه، غذاهای آماده  بیشتری نسبت به گروه شاهد مصرف می نمودند و میزان سوء مزاج کبدی نیز در آنها بیشتر بود؛ بنظر می رسد با تعیین مزاج افراد و انجام توصیه های لازم بتوان به درمان آکنه کمک کرد.

    کلیدواژه ­ها : مزاج جبلّی، سوءمزاج ، غلبه اخلاط، آکنه، طبّ سنّتی ایران.

    فصل اوّل: مقدّمه و بیان مسأله

    1-1 مقدّمه

    آکنه

    تعریف و شیوع آکنه

    آکنه یکی از شایعترین بیماری های پوستی مناطق توسعه یافته جهان است که تعداد زیادی از جمعیت جهان در طول زندگی خود به آن مبتلا می­ شوند. (Kornelia Szabo, 2011) آکنه ولگاریس عارضه ­ای چندعاملی است و معمولا اثرات آزاردهنده روانی- اجتماعی دارد و حدود 40 میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند. و بیشتر این افراد، نوجوانان و جوانان هستند. (Yetunde Olutunmbi, 2008) بیش از 85% نوجوانان دچار این عارضه می ­شوند و از نظر جنس، دختران بیش از پسران به آن مبتلا می ­گردند. و قریب 100% افراد در مقاطعی از زندگی خود، آن را تجربه کرده­ اند. ازطرفی هرچه شدت آکنه بیشتر می شود اثرات منفی آن بر روی کیفیت زندگی بیشتر است. (Megha Kataria Arora, 2011)

    علل بروز آکنه

    مکانیزم بیماری­ زایی آکنه هنوز کامل مشخص نیست؛ اما اعتقاد بر این است که مرتبط با ترشّح زیاد از غدد سباسه، کراتینه شدن فولیکولی بیش ازحد، کلونی شدن باکتری p acne و التهاب می باشد.(Yetunde Olutunmbi, 2008) همچنین بررسی بیش از 1000 مطالعه نشان داد که سطوح تستوسترون، پروژسترون، فاکتور رشد شبه انسولینی و گلوکوکورتیکوئید سرم در افراد مبتلا به آکنه بالاتر از سطوح این هورمونها در افراد سالم است و سطوح استروژن پایین­ تر است. (Megha, 2011Kataria Arora) یک مطالعه آینده نگر بر روی 60 بیمار مبتلا به آکنه شدید نشان داد که سطوح کلسترول تام، LDL کلسترول، تستوسترون و پرژسترون در بیماران مبتلا به آکنه بالاتر از افراد سالم و سطوح استروژن و HDL کلسترول پایین­ تر است. (Megha Kataria Arora, 2010)

    درمان آکنه

    درمان آکنه شامل موارد گسترده هورمونی و غیرهورمونی است. انتخاب روش مناسب، بستگی به شرایط فرد مبتلا ازجمله شدّت و نوع آکنه، وضعیت پزشکی فرد، نوع ترجیحی درمان (خوراکی یا موضعی) و سابقه هورمونی و غدد درون­ریز فرد دارد. اگر فرد مبتلا اظهار می ­کند که بروز زائده ­ها با چرخه قاعدگی ارتباط نشان می­ دهد؛ باید علاوه بر درمان ­های معمول غیرهورمونی، از هورمون ­ها برای درمان موفقیت آمیز استفاده کرد. همچنین برای اثربخشی بیشتر داروهای غیرهورمونی، آن­ ها را با مواد هورمونی ترکیب می­ کنند. (Yetunde Olutunmbi, 2008)

    گزارش ­ها نشان داده است که مصرف داروهای هورمونی می­ تواند عوارض مختلفی ایجاد نماید که برخی از آن ­ها عبارتند از: تهوّع، استفراغ، خونریزی، افزایش وزن و حساسیت زیاد سینه ­ها به لمس. در برخی موارد نیز عوارض شدیدتری ازجمله افزایش فشار خون و تشکیل لخته ­های خونی داخل عروق گزارش شده است. (Yetunde Olutunmbi, 2008)

    پزشکی ایرانی و مزاج

    طبّ مکمّل و سازمان جهانی بهداشت

    سازمان بهداشت جهانی با توجّه به گرایش مردم جهان به طبّ سنّتی و مکمّل و وجود ضرورت احیا و ترویج آن، ارتقا و بازشناسی این علوم را مورد توجّه قرار داده است. و در سال 1987، طی بیانیه ­ای اعلام می­ نماید: " طبّ سنّتی مجموعه علوم نظری و عملی است که در تشخیص طبّی، پیشگیری و درمان بیماری ­های جسمی، ذهنی و یا ناهنجاری ­های اجتماعی به­کار می ­رود. و به ­صورت گفتاری یا نوشتاری از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است." (WHO, 1987) و در سال 2000، تعریف دیگری ارائه داده است؛ بدین مضمون که: "طبّ سنّتی واژه ­ای کلّی است که علاوه بر سیستم ­های طبّ سنّتی مانند طبّ سنّتی چین، آیورودای هند، طبّ یونانی- عربی، به انواع مختلف طبّ بومی نیز اطلاق می­ شود. و بیان می نماید که درمان ­های طبّ سنّتی شامل دارو درمانی و روش­ های غیردارویی می ­باشد." (WHO, 2000)

    همچنین این سازمان موارد زیر را از علل پیشرفت و ترویج طبّ سنّتی می ­داند:

    طبّ سنّتی جزئی از فرهنگ مردم کشورهای مختلف محسوب می ­شود که نسبت به تمام سیستم های وارداتی، مزایای خاصّی داشته و در حلّ برخی مسائل فرهنگی سلامت، نقش قابل توجّهی دارد. همچنین به­راحتی توسّط مردم مورد پذیرش قرار می­ گیرد. 

    طبّ سنّتی با دید کلّی به بدن می ­نگرد و تأکید دارد که بیماری نتیجه عدم تعادل و توازن انسان در کلّ سیستمی است که او را احاطه می­ کند. در این نگاه، عامل مهاجم و تغییرات پاتوژنیک نقش جانبی دارند.

    طبّ سنّتی یکی از مطمئن ­ترین راه­ ها برای رسیدن به پوشش بهداشتی برای همه جهانیان است و ازجمله روش ­های قابل قبول، امن و دارای توجیه اقتصادی می ­باشد. (WHO, 1987) (علیزاده فاطمه،1389)

    مکتب طبّ سنّتی ایران

    یکی از غنی­ ترین مکاتب طبّ مکمّل و جایگزین در دنیا، طبّ سنّتی ایران است. این طب در برخی دیگر از کشورهای جهان ازجمله کشورهای عربی، یونان و هندوستان نیز استفاده می­ شود. (علیزاده مهدی،1383) مکتب طبّ سنّتی ایران، جهان هستی را یک نظام احسن دانسته و به آن، به عنوان آفریده خالق حکیم می­ نگرد. این طب بر پیشگیری از بیماری ­ها با آموزش روش صحیح زندگی تأکید دارد و اعتقاد دارد که با این تدبیر، تعداد بیماران و میزان مصرف دارو، کاهش خواهد یافت. (ناصری،1384)

    1-1-2-2-1 اصول و مبانی طبّ سنّتی ایران

    مکتب طبّ سنّتی ایران نیز مانند سایر مکاتب طبّی، دارای دیدگاه فلسفی خاص خود است و برای بیان آن­ ها از مجموعه­ ای از لغات و اصطلاحات تخصّصی استفاده می­ کند. بنابراین برای فهم کامل گزاره­ های آن لازم است این لغات عینا آموخته، فهم شده و به کار برده شوند. ازسوی دیگر باید توجّه داشت که برخی از این کلمات، به لغات متداول و معمول امروزی شباهت دارند؛ امّا در زمان خود، اصطلاحاتی تخصّصی بوده ­اند و مفهوم امروزیشان از آن مفاهیم اصطلاحی بسیار دور می ­باشد. (ناصری،1390)

    در گذشته مجموع دانش ­های زمان را حکمت می­ نامیدند و کسی را که به همه آن علوم احاطه داشت، حکیم می­ گفتند. حکمت شامل دو بخش نظری و عملی است. حکمت نظری خود دارای قسمت ­های الهیات، ریاضیات و طبیعیات می­ باشد. علم طب نیز، بخشی از فروعیات فلسفه طبیعیات است. (ناصری،1390)

    تعریفی که حکما از طب کرده­ اند، عبارت است از: "طب علمی است که بواسطه آن، احوال بدن انسان شناخته می ­شود؛ از جهت آنچه که موجب سلامتی و بیماری است. تا اوّلا سلامتی موجود را حفظ کند و اگر ازدست رفته بود، آن را برگرداند." (ابوعلی سینا-شرفکندی،1389)

    تقسیم­ بندی علم طب:

    دانش پزشکی به دو بخش طبّ نظری و طبّ عملی تقسیم می ­شود.

    الف) طبّ نظری

    دانشی که چگونگی عملکرد طبیعی و تغییرات بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن را – که منجر به سلامتی یا بیماری می ­شوند – بررسی کرده، نهایتا پزشک را به تشخیص درست می­ رساند. خود آن شامل سه بخش است:

    امور طبیعیه: اموری که هستی، قوام و حفظ کمالات جسمی بدن انسان، بر آن­ها مبتنی است. (فیزیولوژی)

    اسباب و علل: علّت ایجاد تغییرات در بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن و چگونگی بروز بیماری را بررسی می­ کند. (اتیولوژی و فیزیوپاتولوژی)

    دلائل و علائم: به بررسی علائم و نشانه ­ها می ­پردازد و پزشک را برای تشخیص حال سلامت یا بیماری راهنمایی می­ کند. مانند نشانه ­های مزاجی و غلبه اخلاط، نبض­شناسی و ادرارشناسی. (نشانه شناسی یا سمیولوژی) (ابوعلی سینا-شرفکندی،1389) (ناصری،1390) (جرجانی،1391) (عقیلی خراسانی-ناظم،1385)

    ب) طبّ عملی

    شامل علم به روش ­هایی است که برای حفظ سلامتی (علم حفظ الصحه) یا بازگرداندن سلامتی (علم معالجات) به­کار می ­روند. طبّ عملی خود شامل سه بخش است:

    تدابیر

    دارودرمانی

    اعمال دستی

     (ابوعلی سینا-شرفکندی،1389) (ناصری،1390) (جرجانی،1391) (عقیلی خراسانی-ناظم،1385)

    ارکان:

    ارکان اوّلین قسمت از امور طبیعیه ­اند که در اصطلاح حکما، اجسام بسیطی می ­باشند که به غیر از خود، به چیزی قابل قسمت نیستند و اجزای اولیه تشکیل­ دهنده همه موجودات اعم از انسان، حیوان، گیاه و جمادات هستند. تقسیم ­بندی ارکان براساس کیفیات فاعله (گرمی و سردی) و منفعله (تری و خشکی) آن­ها صورت می­ گیرد. (ابوعلی سینا-شرفکندی،1389) (ناصری،1390) (جرجانی،1391) (عقیلی خراسانی-ناظم،1385)(میراب­زاده اردکانی،1389)

     

    Abstract:

    Introduction: Acne is one of the most popular skin diseases among young peaple all over the world. Usuall treatments have side effects. However, Traditional Iranian Medicine (TIM) beleaves that every person is born with spesific temperament and will have distemperaments in his/her life affecting from life style. These temperaments would predispose person, s chance to different diseases. The aim of this study was to evaluate the relationship beetween acne and temperament. 

    Literature Review: Compared with other dietary factors, previous studies have reported a protective effect for low glycemic load diet on acne. The effects of other dietary factors and life style factors are rather controversial and not understood. However, a study have examined the relationship between amenorrhea and distemperaments.

    Material & Methods: A Case-Control approach was chosen to determine the relationship between acne and temperament. 425 volunteers aged 15 to 35 years old were divided into case group (n=171) and control group (n=254). Acne was evaluated by dermatologist and temperament and distemperament was evaluated by valid questionnaires.

    Findings: Hereditory warmth percent and Hereditory moisture percent in case group was significantly higher than control group. Hereditory coldness percent was higher in control group. Mean warm and dryness signs of liver distemperament was higher and mean moisture signs of uterus distemperament was lower in case group. Mean fast food intake was higher and mean dairy product was lower in case group.     

    Discussion: The results of this study indicate that acne patients have different temperaments in comparison with healthy people. Moisture and warmth of hereditory temperament play an important role in acne incidence. Also liver and uterus distemperaments have relationship with acne prevalence. Further research might explore more results and then we can use this results in acne treatment without side effect and more suitable and appropriate for each person.

    Keywords: Hereditory temperament, Liver distemperament, Uterus distemperament, Humors, acne, Traditional Iranian Medicine. 

  • فهرست:

    فصل اوّل: مقدمه و بیان مسأله .............................................................................................................................. 1

    مقدمه ................................................................................................................................................................. 2

    آکنه..................................................................................................................................................................... 2

    تعریف و شیوع

    آکنه..................................................................................................................................................................... 2

    علل بروز آکنه .......................................................................................................................................................................... 2

    درمان آکنه .......................................................................................................................................................................... 3

    پزشکی ایرانی و مزاج ........................................................................................................................................................................... 3

    طبّ مکمّل و سازمان جهانی بهداشت ........................................................................................................................................................................... 3

    مکتب طبّ سنّتی ایران ........................................................................................................................................................................... 4

    اصول و مبانی طب سنتی ایران ........................................................................................................................................................................... 5

    تقسیم بندی علم طب ........................................................................................................................................................................... 6

    ارکان ........................................................................................................................................................................... 7

    مزاج ها ........................................................................................................................................................................... 7

    اخلاط ........................................................................................................................................................................... 8

    جوش و آکنه در طب سنتی ایران ........................................................................................................................................................................... 8

    موارد پیشنهادی طبّ سنّتی ایران برای درمان آکنه ........................................................................................................................................................................... 9

    بیان مسأله و اهمیت پژوهش ......................................................................................................................................................................... 11

    اهداف و فرضیات ......................................................................................................................................................................... 11

    فصل دوم: بررسی متون ......................................................................................................................................................................... 14

    مقدمه ......................................................................................................................................................................... 15

    مبانی نظری پژوهش ......................................................................................................................................................................... 15

    مروری بر مطالعات انجام یافته ......................................................................................................................................................................... 15

    مطالعات انجام شده در ایران ......................................................................................................................................................................... 15

    مطالعات انجام شده در جهان................................................................................................................................................................. 16

    فصل سوم: روش­ پژوهش ......................................................................................................................................................................... 21

    نوع پژوهش ......................................................................................................................................................................... 22

    جامعه پژوهش ......................................................................................................................................................................... 22

    ویژگی های افراد واردشده در مطالعه ......................................................................................................................................................................... 22

    روش نمونه گیری و حجم نمونه ......................................................................................................................................................................... 22

    روش گردآوری داده­ ها ......................................................................................................................................................................... 23

    ابزار گردآوری داده ها ......................................................................................................................................................................... 24

    روش تجزیه و تحلیل داده­ ها ......................................................................................................................................................................... 25

    مکان و زمان مطالعه ......................................................................................................................................................................... 25

    محدودیت­ های پژوهش ......................................................................................................................................................................... 26

    ملاحظات اخلاقی ......................................................................................................................................................................... 26

    تعریف واژه ها ......................................................................................................................................................................... 26

    فصل چهارم: یافته ها...................................................................................................................................................................... 29

    فصل پنجم: بحث، نتیجه ­گیری و ارائه پیشنهادات ......................................................................................................................................................................... 37

    بحث ......................................................................................................................................................................... 38

    نتیجه گیری ......................................................................................................................................................................... 43

    ارائه پیشنهادات ......................................................................................................................................................................... 44

    منابع ......................................................................................................................................................................... 45

     

    منبع:

     

    Aghili Khorasani MH.(2006) Kholase alhekmat.Qom, Esmaillian.(In Persian)

    Ahmadi M, Javadi M, Barikani A, Valaee N, Alimoradi F, Badri M, et al.(2013) A Review on healthy life style in Iranian Medicine.JIITM. 4(2): 121-31. (In Persian)

    Ahmadi M, Javadi M, Barikani A, Ansaripoor M, Beheshti A. (2014) Examination of the Validity and Reliability of intrinsic temperament quesstionnaire. JIITM. 5(1) (In Press) (In Persian)

    Alizadeh F.(2010) A study on the frequency of signs and symptoms of dystemperament in retention and infrequent uterine hemorrhage from viewpoint of traditional Iranian Medicine.[dissertation]. Shahed University, Faculty of Medicine. (In Persian)

    Alizadeh M.(2004) Direction of Western Societies from complementary medicine to integrative medicine.Darmangar. 1(3):14-7. (In Persian)

    Arora MK, Seth S, Dayal S.(2010) The relationship of lipid profile and menstrual cycle with acne vulgaris. Clin Biochem. 43(18): 1415-20.

    Arora MK, Yadav A, Sanini V. (2011) Rple of hormones in acne vulgaris. Clin Biochem. 44(13): 1035-40.

    Arzani MA.(2009) Akbari,s Medicine (Teb Akbari). Qom; Jalaleddin Publications.(In Persian)

    Avicenna.(2005) Canon (Qanoon fi Teb).Beirut; Alaalamy Foundation Publications.(In Arabic)

    Bowe WP, Joshi SS, Shalita AR.(2010) Diet and acne. J Am Acad Dermatol. 63:124-41.

    Burris J, Rietkerk W, Woolf K.(2013) Acne: the role of medical nutrition therapy. J Acad Nutr Diet. 113(3): 416-30.

    Chaghmini M.(2011) Qanooncheh phi-al teb.Tehran, Almaee.(In Arabic)

    Choi JM, Lew VK, Kimball AB.(2006) A snigle-blinded, randomized, controlled clinical trial evaluating the effect of face washing on acne vulgaris. Pediatr Dermatol. 23(5): 421-7.

    Di Landro A, Cazzaniga S, Parazzini F, Ingordo V, Cusano F, Atzori L, et al.(2010) Family history, body mass index, selected dietary factors, menstrual history, and risk of moderate to severe acne in adolescents and young adults. J Am Acad Dermatol. 67(6): 1129-35.

    Ebadiani M. (2011) Clinical lessons in Iranian medicine. Tehran, Niakan.(In Persian)

    Ebadiani M. (2013) Small Book of Iranian Medicine(Acne). Tehran, Niakan.(In Persian)

    Emtiazy M, Nazem E, Keshavarz M, Kamalinejad M, Gooshegir S, Hashem Dabbaghian F, et al. (2011) Avicenna medicine and hyperlipidemia. JIITM. 2(2): 155-60. (In Persian)

    Erturan I, Naziroglu M, Akkaya VB. (2012) Isotretinoin treatment induces oxidative toxicity in blood of patients with acne vulgaris: a clinical pilot study. Cell Biochem Funct. 30(7): 552-7. 

    Gilani MK.(2011) Naseri,s keeping the health (Hefa Alsehah Naseri). Tehran, Traditional Iranian Medicine Publications.(In Persian)

    Innocenzi D, Skroza N, Ruggiero A, Concetta Potenza M, Proietti I.(2008) Moderate acne vulgaris: efficacy, tolerance and compliance of oral azithromycin thrice weekly for. Acta Dermatovenerol Croat. 16(1): 13-8.

    Jafari F, Zafarghandi N, Alizadeh F, Alizadeh M, Karimi M, Moradi F.(2011) A study on the frequency of signs and symptoms of dystemperament in retention and infrequent uterine hemorrhage from viewpoint of traditional Iranian Medicine. Daneshvar Pezeshki. 19(95): 55-64. (In Persian)

    Jorjani SI.(2005) Zakhireye Khwarazmshahi (Treasures dedicated to the king of khwarazm). Tehran; Iranian Culture Foundation.(In Persian)

    Kermani N. (2009) Explain of the Causes and Signs (Sharh Alasbab va Alamat). Qom, Jalaleddin Publications.(In Persian)

    Magin P, Pond D, Smith W, Watson A.(2005) A systematic review of the evidence for “myths and misconceptions” in acne management: diet, face-washing and sunlight. Fam Pract. 22(1): 62-70.

    Mirabzadeh Ardekani M, Shams Ardekani M, Keshavarz M, Nazem E, Minaee MB. (2011) Natural Issues (Omur-E tabieia) and Elements in iranian Medical School. JIITM. 1(4): 315-22. (In Persian)

    Naseri M. (2005) Elementary teaching of the Traditional Iranian Medicine.Tehran, Tehran University of Medical Sciences Publications.(In Persian)

    Naseri M, Rezaeezadeh H, Choopani R, Anooshiravani M. (2011) A Review on principles of Traditional Iranian Medicine.3rd ed. Tehran, Nashr-shahr.(In Persian)

    Nazem Jahan MA.(2008) Exir-Aazam. Tehran, Iran university of medical sciences.  (In Persian)

    Olutunmbi Y, Paley K, English JC 3rd. (2008) Adolescent female acne: etiology and management. J Pediatr Adolesc Gynecol. 21(4): 171-6.

    Ramezani F, Shams Ardekani M, Keshavarz M, Nazem E, Minaee MB.(2011) An Overview of Organs, Spirits, Faculties, and Activities in Theoretical Medicine.Jiitm. 1(4): 337-48. (In Persian)

    Shahabi SH, Muhammad Hassan Z, Mahdavi M, Dezfouli M, Torabi Rahvar M, Naseri M, et al. (2007) Evaluation of the neuroendocrine system and the cytokine pattern in warm and cold nature persons. Physiol Pharmacol. 11(1): 51-9. (In Persian)

    Smith RN, Mann NJ, Braue A, Makelainen H, Varigos GA.(2007) A low-glycemic-load diet improves symptoms in acbe vulgaris patients: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 86(1): 107-15.

    Szabo K, Kemeny L.(2011) Studying the genetic predisposing factors in the pathogenesis of acne vulgaris. Hum Immunol. 72(9): 766-73.

    Tayel DI, Abdelsalam OM, Elgarem YF, Ali AE.(2013) Dietary Intervention to Alleviate Acne Severity.Am J Research Commun. 1(5): 65-79.

    WHO. (1987) The promotion and development of Traditional Medicine.Report of a WHO Meeting. WHO series, No 622, Switzerland, 8-13, 36-9.

    WHO. (2000) General Guidelines for Methodologies on research and evaluation of Traditional Medicine. Geneva.

    Wolf R, Matz H, Orion E. (2004) Acne and diet. Clin Dermatol. 22(5): 387-93.

    Yesilova Y, Bez Y, Ari M, Turan E.(2012) Effect of isotretinoin on social anxiety and quality of life in patients with acne vulgaris: a prospective trial. Acta Dermatovenerol Croat. 20(2): 80-3.

    Zouboulis Christos C.(2013) Acne as a chronic systematic disease. J Clin Dermatol. 11(15).


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , نمونه پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , دانلود پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط آکنه با مزاج جبلّی و سوء مزاج های عارضی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی(M.A) گرایش بالینی چکیده: طرح مسئله : شناسایی عوامل شخصیتی و گرایش به مواد مخدر ، به تشخیص و درمان هر چه بهتر اعتیاد کمک کرده و با ارائه به موقع خدمات مشاوره ای و روان شناختی می توان از اعتیاد افراد مستعد تا حدودی پیشگیری کرد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی بهبود یافتگان ( گروه یاور) و بهبود نایافتگان ( گروه در حال بهبود ) ...

گروه علوم قرآن و حدیث پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی همجنس گرایی از نگاه دین و روانشناسی است تا نقطه نظرات دینی و آراء اندیشمندان در روانشناسی را نقد و بررسی کند. بدین منظور منابع دست اول ادیان توحیدی و غیر توحیدی، همچنین منابع بروز روانشناسی از جمله کتاب ها، مقالات و سایت های مربوط به مباحث روانشناسی جنسی- تربیتی به دقت جستجو گردید. و یافته ها به روش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري(M.A ) پاييز 1392   چکيده امروزه سالمندان قشر بزرگي از جمعيت هر جامعه اي را تشکيل مي دهند، به دليل کنترل رشد جمعيت و اف

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی گرایش روانشناسی تربیتی هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه طرد-پذیرش والدین و خلق و خوی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی با رفتار پرخاشگرانه آنها در شهر فولادشهر بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. در این راستا 196 نفر دانش آموز دختر پایه ششم ابتدایی به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از سه ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد (M.A) گرایش:روان شناسی تربیتی چکیده این پایان نامه با عنوان بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت، سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آبادانجام شد.فرضیه‏های تحقیق عبارتند از: فرضیه اصلی: بین انگیزه پیشرفت، سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی«آموزش تاب آوری» بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع راهنمایی صورت گرفته است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی شهر همدان بود ...

چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ویژگی­های شخصیتی بر اقدام به خودکشی بود. بدین منظور 54 نفر از افراد با سابقه اقدام به خودکشی به اورژانس بیمارستان‌های شهرستان بندرعباس به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند علاوه بر این به همین تعداد نیز گروه شاهد از افراد عادی (بدون سابقه خودکشی) با در نظر گرفتن همسان­سازی از لحاظ سن، تحصیلات، جنسیت و وضعیت اجتماعی – اقتصادی توسط پژوهشگر ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار چکیده: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار در شهر ماهشهر به مرحله اجرا در آمد. روش : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی علی- مقایسه ای بود.جامعه آماری این تحقیق شامل گروهی از افراد بزهکار و غیر بزهکار شهرستان ماهشهر بودند که تعداد آنها در ...

فصل اول زمینه پژوهش: سبک زندگی[1]، فعالیت های عادی و معمول روزانه است که افراد آن ها را در زندگی خود به طور قابل قبول پذیرفته اند، به طوری که این فعالیت ها روی سلامت افراد تأثیرمی گذارند(1). فرد با انتخاب سبک زندگی برای حفظ و ارتقای سلامتی خود و پیشگیری از بیماری ها، اقدامات و فعالیت هایی را از قبیل رعایت رژیم غذایی مناسب، خواب و فعالیت، ورزش، کنترل وزن بدن، عدم مصرف سیگار و ...

پایان نامه : جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته جراحی عمومی مسئله بیماری کیست هیداتید از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که در اثر اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود.(1) این بیماری در مناطقی که حیواناتی مثل گوسفند و سگ سانان بیشتر باشند نظیر ایران –ترکیه – کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه – آمریکای جنوبی و نیوزیلند و استرالیا بیشتر دیده می شود (2). بیشترین بروز ان در اورگوئه ...

ثبت سفارش