پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390

word 840 KB 31960 64
1391 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۱,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  

    چکیده

    مقدمه: برآورد میشود که حدود ٢تا ٣ درصد از افراد جامعه مبتلا به سنگ مجاری ادراری میباشند . برای پیشگیری و درمان طبی این بیماران کار اساسی نمیتوان انجام داد ولی روشهای جراحی ساده و راحت برای خارج کردن سنگ ابداع شده است.در این مطالعه بر آن شدیم تا روش جدید PCNL را با جراحی باز سنگ مقایسه کنیم.

     

    مواد و روش کار:بیماران با سنگ های بزرگتر از 2 cm انتخاب و بر اساس نظر جراح به 2 گروه PCNL و جراحی باز تقسیم شدند و ازنظر مدت زمان بستری در بیمارستان،مدت زمان بازگشت به کار ،تعداد دوز مخدر دریافتی،طول زمان عمل جراحی ،عوارض جراحی ،درصد  complete stone free rateو تعداد واحد پک سل دریافتی با هم مقایسه شدند.

     

    نتایج:15 بیمار PCNL و 20 بیمار جراحی باز شدند.به طور معناداری مدت زمان بستری در بیمارستان ،مدت زمان بازگشت به کار ،مقدار دوز مخدر مصرفی و مدت زمان انجام عمل در PCNL کمتر از جراحی باز بود.از طرفی تعداد واحد پک سل دریافتی به طور معنادار در جراحی باز کمتر از PCNL بود.بین مابقی متغیرها در 2 گروه تفاوت معنادار وجود نداشت.

     

    نتیجه گیری:با پیشرفت تکنولوژی دوران جراحی باز روبه اتمام است.شکاف جراحی کوچک و مناسب از لحاظ زیبایی،مدت زمان بستری و بازگشت به کار کمتر در روش PCNL استفاده از این روش را روز به روز گسترش خواهد داد.

    کلید واژه ها : سنگ های ادراری ، جراحی پرکوتانه ،جراحی باز

     

    مقدمه

    با توجه به مشکلات فراوان  سنگهای سیستم ادراری از جمله درد و ناراحتی برای فرد،اتساع حالب ها،لگنچه و حتی از کار افتادن کارکرد کلیه(1) درمان صحیح این بیماران باعث بهبود کیفیت زندگی آنها خواهد شد.

    اکثر سنگهای ادراری خود به خود دفع می شوند،اما اغلب سنگهای بزرگتر نیاز به جراحی و در آوردن سنگ دارند(2).در جراحی باز سنگهای ادراری بیمار متحمل تمام عوارض یک جراحی اعم از عوارض داروهای بی هوشی،ونتیلاسیون مکانیکی،شکاف جراحی عمیق،مدت زمان طولانی استراحت در بستر تابازگشت به کارو...میباشد.با توجه به این عوارض OSS (جراحی باز سنگ های ادراری) آرام آرام به کنار رفته و روش کمتر تهاجمی تری به نام PCNL(percutaneous nephrolithotripsy)  معرفی شده است،لذابرآن شدیم تا ارزش درمانی این روش را در درمان سنگهای کلیوی بررسی نماییم.در این روش یک شکاف جراحی به اندازه 1تا2سانتیمتر روی پوست داده میشود،سپس زیر گاید فلوروسکوپی با یک سوزن واردکالیس میشویم و از روی آن یک گایدوایر رد کرده و این تراکت را دیلاته میکنیم،یک استوانه ی 3 فرنچی وارد تراکت جراحی می کنیم و از آنجا نفروسکوپ را وارد کرده ،سنگ را دیده و آن را میشکنیم.

    PCNL شکاف جراحی کوچکی داشته،مدت بستری در بیمارستان به دنبال آن کوتاه تر ،مصرف آنالژزیک در آن بسیار کمتر و به علاوه یک روش کمتر تهاجمی میباشد.سنگهای سیستم ادراری از جمله سنگهای با حجم بزرگ در ایران بسیار شایع هستند درصورتی که یکبار بیمار تحت عمل OSS قرار بگیرد،چون این سنگها اغلب عودکننده اند،انجام عمل دوم بسیار سخت تراست،پس انجام PCNL به صورت اولیه یا درکسی که نیاز به جراحی مکرر به علت عود سنگ دارد راحت تر است.

    خدمات موجود:درحال حاضر از روش OSS در ایران در مراکز غیر استانی استفاده میشود و ما بر آنیم که روش PCNL  که در استان قم تازه راه اندازی شده را بررسی کنیم.

    در این تحقیق میخواهیم ارزش درمانی PCNL را به صورت آینده نگر و case-control بررسی نماییم.

     

     

    الف – اهدف اصلی طرح:

    بررسی ارزش درمانی PCNL و مقایسه آن با جراحی باز سنگ(OSS)  در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390.

     

       ب- اهداف فرعی طرح:

    1.مقایسه مدت بستری بیماران درمان شده با PCNL  با OSS در بیماران مبتلا به سنگ ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390.

    2.مقایسه مقدار داروی  مخدرمورد نیاز در هر دو روش.

    3.تعیین زمان بازگشت به کار در هر دو روش.

    4.تعیین طول زمان عمل در هر دو روش.

    5.تعیین میزان خونریزی در هر دو روش.

    6.مقایسه میزان عوارض در هر دو روش.

     

      ج- فرضیات – سئوالات :

    1.ارزش درمانی PCNL از OSS در درمان بیماران  مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390بیشتر است.

    2.مدت بستری در روش درمان PCNL با OSS  در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390متفاوت است.

    3.زمان بازگشت به کار در روش PCNL  از OSS  در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390.کمتر است.

    4. طول زمان عمل در روش PCNL از OSS در  بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390کمتر است.

    5.میزان خونریزی در روشPCNL با OSS در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390 متفاوت است.

    6. میزان عوارض در روش PCNL از OSS در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390  کمتر است.

    7.مقدار داروی مخدر مورد نیاز برای PCNL از OSS در بیماران مبتلا به سنگ دستگاه ادراری در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390 کمتر است.

    محدودیت های پژوهش:

    نواقص پرونده های بیماران و انجام محدود عمل PCNL

    واژه ها و اصطلاحات:

    سنگهای ادراری

    PCNL: (percutaneous nephrolithotripsy)

    OSS:(open stone surgery)

    رنال کولیک

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    دانستنیهای موجود در پژوهش

     

    بخش اول : چهارچوب پنداشتی

    سنگهای ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری هستند و تنها عفونتهای ادراری و حالات پاتولوژیک پروستات شیوع بیشتری از آن دارند این سنگها هم در انسان و هم در حیوانات شایع هستند. لغات و اصطلاحات مربوط به بیماریهای سنگهای ادراری از منابع گونا گونی اتخاذ شده اند. برای مثال سنگهای استراویت که از منیزیوم آمونیوم فسفات هگزاهیدرات تشکیل شده اند، به احترام  H.C.G von struve  (1851-1772) که یک طبیعی دان روسی است به این اسم خوانده می شوند. قبل از زمان این دانشمند، سنگهای مذکور راگوانیت می نامیدند، چون منیزیوم آمونیوم فسفات به وضوح در batdropping  وجود دارد. سنگ کلسیم اگزا لات دی هیدرات غالبأ ود لیت خوانده می شود، چون این سنگ به وفور در بستر دریای ودل در قطب جنوب یافت می شود. تاریخچه اصطلاحات مربوط به بیماری سنگ ادراری، مانند چگونگی تکامل تکنیکهای مداخله ای برای درمان آنها پیچیده است. سنگهای ادراری از زمان پیدایش اولین تمدنها مزاحم انسان بوده اند. در مورد اتیولوژی سنگها هنوز نکات قابل تامل زیادی وجود دارد. اگر محتوای ادرار هر دوکلیه شبیه به هم است و در شرایطی که هیح مدرکی دال بر انسداد وجود ندارد، چرا اکثر سنگها به صورت یک طرفه بروز می کنند؟ چرا سنگهای کوچک در مرا حل اولیه تشکیل خود بدون ایجاد مشکل خاصی از طریق حالب دفع نمی شوند؟ چرا در بعضی افراد یک سنگ بزرگ و در بعضی دیگر سنگهای متعدد کوچکی به وجود می آید؟ حدثیات فراوانی در مورد این سوا لات و سوال های دیگر مطرح شده است.

    پیشرفت روشهای جراحی درمان سنگهای ادراری درک ما را از اتیولوژی آنها افزایش داده است. ذهن ما نیز مانند متخصصین داخلی، متوجه یافتن تشخیصهای صحیح و درمانهای کارآمد است. ارزیابی متابولیک دقیق در جهت درمان طبی مناسب و تغییر شیوه زندگی برای کاهش عود بیماری سنگهای ادراری نیز برای ما اهمیت زیادی دارد. بدون چنین پیگیری ها و مداخلات طبی، میزان عود سنگها طی 5 سال به 50%  خواهد رسید. میزان عود سنگهای اسید اوریکی ممکن است از این هم بیشتر باشد. پزشکان تلاش می کنند تا درک بهتری از روند این بیماری چندعلتی پیدا کنند، به این امید که روشهای پیشگیری کارآمدتری را ابداع نمایند.

     

     

    To evaluate the effect of surgical PCNL on the treatment of urinary stone with compare to open surgeries done in the kamkar hospital from 88_90.

     

     

     

    Introduction: it is estimated that about 2_3% of the population have urinary stone .there is no definite prevention and treatment for the urinary stone ,but recently new simple and easy surgical methods had helped in removing the urinary stone. in this study  we have compared the new pcnl methods with the open surgeries one.

    Methods and material: patients with urinary stone above 2cm were selected in this study by surgeons and were divided in two group of  pcnl and open surgeries and were compared according to duration of admittance ,recovery duration for work, opium dose used ,duration of surgery, complications ,the complete stone free rate percentage and the units of packed cell used.

    Result:15 patient had pcnl and 20 patient had open surgery. there was a significant meaning that showed  duration of admittance ,the amount of doses of opium used and the duration for the surgery was less in pcnl with respect to open surgery ,but on the contrary the p.c units used was less in open surgery as compared  to pcnl. The other variables didn’t show a significant meaning between the two groups.

    Conclusion: with the advance of technology the open surgeries are reaching to an end. the use of pcnl is increased day by day due to less incision done ,short recovery duration ,short admittance duration would eventually widespread its usage.

    Key Words:Urinary Stones,Open surgery

  • فهرست:

    فصل اول:معرفی پژوهش

     

    مقدمه   ....................................................................................................................................................................................5

    اهداف پژوهش...........................................................................................................................................................................6

    سوالات پژوهش...........................................................................................................................................................................6

    فرضیات پژوهش..........................................................................................................................................................................6

    محدودیت های پژوهش...............................................................................................................................................................7

    واژه ها و اصطلاحات...................................................................................................................................................................7

     

    فصل دوم: دانستنیهای موجود در پژوهش

     

    بخش اول:چارچوب پنداشتی...........................................................................................................................................................................................9

    بخش دوم:مروری بر مظالعات انجام شده

     

        1.مطالعات داخلی......................................................................................................................................................................................................36.

        2.مطالعات خارجی....................................................................................................................................................................................................37.

     

    فصل سوم:مواد و روش کار.............................................................................................................................................................................................40

     

    فصل چهارم:نتایج.............................................................................................................................................................................................................44

     

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری.......................................................................................................................................................................................76

     

    منابع................................................................................................................................................................................................................................80

     

    پیوست ها.......................................................................................................................................................................................................................83

     

    چکیده انگلیسی..............................................................................................................................................................................................................85

    منبع:

     

    1.John R.Asplin.Fredric L.Coe.Murray J .Favus.Disorders Of Kidney and Urinary Tract.Principes of HARRISONS INTERNAL MEDICINE.17th Edition .2008.

     

    2. Emil A. Tanagho.Jack W. McAninch.SMITHS GENERAL UROLOGY.Mc Graw Hill.17th edition 2008. CHAPTER 16:Urinary Stone Disease.

     

    3. Lojanapiwat B. Does previous open nephrolithotomy affect the efficacy and safety of tubeless percutaneous nephrolithotomy?.Urol Int .2010 Jul;85(1):42 – 6.Epub 2010 Jul 3.

     

      4. Frattini A,Frattini S,Salvaggio A. Percutaneous nephrolithotripsy (PCNL) in children: experience of Parma.Arch Ital Urol Androl.2010 Mar;82(1):51 – 2.

     

      5. karami H,Rezaie  A,Mohammadhosseini M, Javanmard B, Mazloomfard M, Lotfi B. Ultrasonography-guided percutaneous nephrolithotomy in the flank position versus fluoroscopy-guided percutaneous nephrolithotomy in the prone position: a comparative study.J Endourol.2010 Aug;24(8):1357 – 61.

    6. بصیری عباس ، وحیدی سراج الدین ، سیم فروش ناصر . اندویورولوژی تا امروز . ارولوژی ایران ..٣-٢٠: شماره ١ ، بهار 1374

    7. گشاده رو  رقیه، علیمحمدی  حسین ،حسین خانی علی .  بررسی رابطه بین انواع سنگ های ادراری با فاکتور های دموگرافیک بیماران مراجعه کننده به چند مرکز درمانی-جراحی شهر اردبیل 88-1387 پایان نامه دکتری حرفه ای . دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

    8. -مقتدری مستانه، سلطانی پاشا حمید. بررسی سنگهال ادراری در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گرگان. فراز، فصلنامه پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گرگان.پاییز و زمستان 1387، دوره 9، شماره 2(پی در پی 18) ، 8-6

    9. نسرین شیخ. بررسی ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده سنگ های مجاری ادراری در همدان طی سال های 1368-1372. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان سال هفتم شماره 1 بهار 1379.

    10.دکتر سید حبیب الله موسوی بهار  ، دکتر شهریار امیر حسنی . درمان سنگهای شاخ گوزنی کلیه به روش PCNL به عنوان درمان منفرد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان دوره سیزدهم ، شماره 3 ، پائیز 1385

    11. دکتر سید حبیب ا... موسوی بهار.دکتر محمدعلی امیرزرگر.دکتر هوشنگ با بالحوائجی.مهندس خسرو مانی کاشانی. بررسی میزان موفقیت جراحی پرکوتانئوس در درمان سنگ کلیه بیماران مبتلا به ناهنجاری های مادرزادی کلیوی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوره چهاردهم/ شماره 55 / تابستان 1386

     

    12. دکتر سید حبیب الله موسوی بهار ، دکتر محمدعلی مینایی. بررسی نتایج درمان سنگهای کلیه و حالب فوقانی بروش PCNL بدون استفاده از فلوروسکوپ در بیمارستان اکباتان همدان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان. سال دهم ، شماره ١، بهار ١٣٨٢ ، شماره مسلسل ٢

     

    13. آرشاک شفیعی کامل. دکتر سیاوش فلاحتکار. بررسی پیامدهای single tract access درPCNL در موقعیت کاملا خوابیده به پشت و بدون لوله نفروستومی در بیماران بستری مبتلا به سنگهای کمپلکس دستگاه ادراری فوقانی در مرکزآموزشی درمانی تحقیقاتی رازی و بیمارستان گلسار شهر رشت از بهمن 1386 تا آبان 1389. پایان نامه جهت دریافت دکترای پزشکی عمومی. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان

    14.volkan tugcu,fuat su,nadir kalfazade. Percutaneous nephrolithotomy (PCNL) in patients with previous open stone surgery. Bahcesehir, Gul D-5 Blok Daire 35 34500 Istanbul Turkey. 04/2012; 40(4):881-884.

    15.Aghamir SM ,Mojtahedzadeh M ,Meysamie A ,Atharikia D ,Izadpanah F ,Sheykhvatan M, Comparison of systemic stress responses between percutaneous nephrolithotomy (PCNL) and open nephrolithotomy. J Endourol. 2008 Nov;22(11):2495-500. Department of Urology, Sina Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.

    16.Chariq CR ,Webb DR ,Payne SR ,Wickham JE, Comparison of treatment of renal calculi by open surgery, percutaneous nephrolithotomy, and extracorporeal shockwave lithotripsy. Br Med J (Clin Res Ed). 1986 Mar 29;292(6524):879-82

    17.Netto NR ,Lemos GC ,De Almeida Claro JF ,Palma PC, Comparison between percutaneous nephrolithotomy and open stone procedures. Int Urol Nephrol. 1988;20(3):225-30. Division of Urology, University of Campinas Medical School Unicamp, São Paulo, Brazil

    18.Rittenberg MH ,Koolpe H ,Keeler L ,McNamara T ,Bagley DH , Pain control: comparison of percutaneous and operative nephrolithotomy. Urology. 1985 May;25(5):468-71

    19.Al-Kohlani KM ,Shokeir AA ,Mosbah A ,Mohsen T ,Shoma AM ,Eraki I, Treatment of complete staghorn stones: a prospective randomized comparison of open surgery versus percutaneous nephrolithotomy. J Urol. 2005 Feb;173(2):469-73. Urology and Nephrology Center, Mansoura University, Mansoura, Egypt

    20. Chaiyong Nualyong, M.D.,Tawatchai Taweemonkongsap, M.D.,Sunai Leewansangtong, M.D.,Suchai Soontrapa, M.D. Percutaneous Nephrolithotomy vs Open Pyelolithotomy for Renal Pelvis Calculi. Department of Surgery, Faculty of Medicine Siriraj Hospital, Mahidol University, Bangkok 10700, Thailand.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر درمانی روش جراحی پرکوتانه در درمان سنگ های کلیوی در مقایسه با روش جراحی باز در بیمارستان کامکار از سال 1388 تا 1390

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای عمومی پزشکی چکیده مقدمه: ابتلا به سنگ های کلیوی از زمان های بسیار قدیم شناخته شده بود به نحوی که در بررسی مومیایی های مصری مربوط به 7000 سال قبل سنگ مثانه دیده شده است . سنگ های ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری است و شواهد نشان می دهد که میزان بروز این بیماری در چند دهه ی گذشته به طور مستمر افزایش یافته است.بنابر اهمیت این موضوع مطالعه ای با ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای پزشکی ( M D ) چکیده: مقدمه:کانسر مثانه دومین بدخیمی شایع ارولوژیک و چهارمین علت مرگ ناشی از کانسر می باشد . با توجه به شیوع بالا ومیزان بالای عود تومور واز آنجایی که در کشور ما آمار و اطلاعات جامع درباره ی شیوع کانسر مثانه و عود بیماری وجود ندارد, در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختیم. روش اجرا: در این مطالعه ی گذشته نگر، پرونده 233بیمار با ...

گزارش نهایی طرح تحقیقاتی چکیده مقدمه: تشخیص به موقع و دقیق به عنوان اولین قدم در درمان سنگ های ادراری بسیار پراهمیت است.لذا بر آن شدیم تا روش جدید (Computed Tomography of Kidney,Ureter And Bladder) CT KUB را با روش مرسوم تشخیص سنگIVP (Intravenus Pyelography) مقایسه کنیم. مواد و روش کار: بیمارانی که در طول مدت 1.5 ساله مطالعه بر اساس صلاحدید اورولوژیست به علت رنال کولیک نیاز به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده با توجه به کمبود پژوهش­ها در زمینه تاثیر انواع تمرینات مقاومتی دفع پروتئین­های ادراری، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر حاد و مزمن دو نوع تمرین مقاومتی تداومی و تناوبی بر پروتئین­اوری استراحتی و در پاسخ به ورزش مردان جوان فعال بود. بدین منظور 21 مرد در این پژوهش، به طور تصادفی به سه گروه تمرین تداومی، ...

جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی جراحی) خلاصه مقدمه: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است. گرچه استرس بعنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود اما مسئله مهم در این رابطه نحوه پاسخ یا واکنش به آن است که می تواند در سازگاری فرد نقش بسزایی داشته باشد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا و راهبردهای مقابله با استرس در ...

پایان نامه جهت اخذ مدر کارشناسی ارشد مدیریت بهداشت و درمان چکیده: مقدمه: منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های داشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1390-1388 بود. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کمی و به صورت مقطعی در سال ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.SC" گرایش میکروبیولوژی چکیده : چکیده : باکتری E.coliO157H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند : اسهال، کولیت خونریزی دهنده، سندرم اورمیک همولتیک، پورپورای ترمبو سیتوپنیک و حتی مرگ در انسان است. هدف این پژوهش ارزیابی ژن‌های بیماری زای 1stx, 2stx, eaeA در نمونه های ادراری شهرستان الشتر می باشد. ...

پایان­ نامه­ کارشناسی ارشد رشته­ جغرافیا گرایش ژئومورفولوژی چکیده جلگه پهناور خوزستان میزبان رودخانه های دائمی مهمی است که بزرگترین آنها رودخانه کارون می باشد. حوضه آبریز کارون به عنوان یکی از بزرگترین زیرحوضه های ایران و جزئی از حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان به شمار می آید. رودخانه کارون با طولی حدود 890 کیلومتر از چهار شاخه اصلی، با نام های خرسان، آب ونک، آب کیار و ...

پایان­ نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی سنگ‌کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیا‌ است که قسمت اعظم کریستال‌های آن ‌از بلورهای اگزالات‌کلسیم تشکیل می‌شود. از این‌ رو چندی است که بررسی مواد مؤثر در کنترل این بیماری از طریق کنترل کریستال‌های اگزالات کلسیم مورد توجه قرارگرفته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر تری ‌پتاسیم ‌سیترات بر روی ساختار و شکل کریستال‌های اگزالات کلسیم ...

ثبت سفارش