پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389

word 7 MB 32094 104
1390 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای عمومی پزشکی

    چکیده

    مقدمه:

    ابتلا به سنگ های کلیوی از زمان های بسیار قدیم شناخته شده بود به نحوی که در بررسی مومیایی های مصری مربوط به 7000 سال قبل سنگ مثانه دیده شده است . سنگ های ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری است و شواهد نشان می دهد که میزان بروز این بیماری در چند دهه ی گذشته به طور مستمر افزایش یافته است.بنابر اهمیت این موضوع مطالعه ای با هدف بررسی تجزیه ی بیوشیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سالهای 86 تا 89 صورت گرفت.

    مواد و روش ها :

    بیمارانی که تحت عمل جراحی سنگ کلیه یا مثانه یا حالب قرار گرفته اند معمولا سنگ آنها برای تعیین بیوشیمیایی به آزمایشگاه ارجاع می شود . در این تحقیق با مراجعه به آزمایشگاه های سطح استان قم (خصوصا آزمایشگاه هایی که load کاری بالایی داشته اند) لیست نتایج  تجزیه سنگ در3 سال اخیر دریافت  و در مطالعه گذشته نگر تعداد 255 نفر از این بیماران مورد بررسی قرار گرفتند.متغیرهای این طرح شامل سن جنس و انواع ترکیبات غالب و مغلوب در ساختار سنگها بوده است.لازم به ذکر است که به دلیل تمرکز این پژوهش بر بزرگسالان و بالغین از همان ابتدای کار افراد زیر 14 سال در مطالعه وارد نشدند.در نهایت اطلاعات حاصل توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج :

      بر اساس نتایج این مطالعه از بین 255 نمونه مورد بررسی شیوع سنگهای ادراری در مردان حدوداً 5 برابر زنان بوده است.

    بیشترین میزان زنان مبتلا به سنگ های کلیوی در گروه سنی بالاتر از 51 سال قرار دارند. این در حالیست که بیشترین مردان درگیر در گروه سنی 41-50 سال قرار داشتند.

    در بین ترکیبات شیمیایی غالب و مغلوب در ساختار سنگهای مورد بررسی بیشترین فراوانی به ترتیب از آن کلسیم اگزالات با 3/73% و آپاتیت با 4/42 % بوده است.

    همچنین ترکیبات کلسیم اگزالات و اوریک اسید در حالت غالب و مغلوب با متغیر سن ارتباط نشان دادند لکن ترکیب آپاتیت تنها در حالت مغلوب با این متغیر مرتبط بوده است.

    از میان ترکیبات مورد بررسی تنها ترکیب سیستین آن هم در حالت غالب با جنسیت ارتباط دارد به طوریکه فراوانی آن در زنان بیشتر است.

    بیشترین شیوع سنگ کلیه مربوط به سنگ   های کلسیم اگزالات بوده که باید این نوع سنگ را در بیماران مبتلا به سنگ در استان قم در نظر داشت به خصوص در مورد درمان و توصیه های پیشگیرانه از عود سنگ. اطلاعات بدست آمده از آنالیز شیمیایی سنگها می تواند در طرح ریزی درمان و اصلاح رژیم غذایی جهت جلوگیری از بروز مجدد سنگ کاربرد داشته باشد

    کلید واژه : سنگ دستگاه ادراری، کلسیم اگزالات، اسید اوریک، آپاتیت

    فصل اول

    معرفی پژوهش

     

     

    مقدمه :

    ابتلا به سنگ های کلیوی از زمان های بسیار قدیم شناخته شده بود (1و2) به نحوی که در بررسی مومیایی های مصری مربوط به 7000 سال قبل سنگ مثانه دیده شده است (3). سنگ های ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری است و شواهد نشان می دهد که میزان بروز این بیماری در چند دهه ی گذشته به طور مستمر افزایش یافته است. (4) در کشورهایی که روی کمربند آفریقایی – آسیایی سنگ (که از مصر و سودان به سمت شرق خاور میانه، هند، پاکستان، تایلند، اندونزی و فیلیپین کشیده شده است) واقع شده یا در مناطق گرم و نیمه گرم قرار دارند، شیوع سنگ های ادراری به میزان نسبتا بالایی گزارش شده است. (5) در تحقیقی که در سال 2005 در ایران انجام گرفت میزان شیوع این بیماری 5.7% گزارش شد. (6) در تشکیل سنگ عوامل متعددی نظیر زمینه ی متابولیک، مشکلات ساختاری و عفونت را بیشتر از سایر موارد دخیل می دانند. تغذیه، ارث، سن، جنس و شرایط اقلیمی نیز در این مورد نقش دارند. (7) مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد متوسط شیوع سنگ های کلیوی در افراد مذکر بین 7 تا 15 درصد و در افراد مونث تنها بین 3 تا 6 در صد است. (8و9و10) تخمین زده می شود که حدود 12% افراد در خلال زندگی خود دچار سنگ ادراری می شوند و حداکثر بروز سنگ های ادراری در گروه سنی 50 – 30 ساله دیده می شود. (11) مطالعات نشان می دهد که 8 تا 15 درصد از مردم امریکا در طول زندگیشان به سنگ کلیه مبتلا می شوند. مطالعات در مردان سفیدپوست نشان می دهد که در سن هفتاد سالگی از هر هشت نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می باشند.(12)گذشته از درد بسیار شدیدی که برخی از بیماران تحمل می کنندعوارض بسیار ناگواری از جمله نارسایی کلیه ها نیز برای این بیماران محتمل است.(13)

    به نظر می رسد که بهترین راه برای کنترل این بیماری و عوارض ناشی از آن به خصوص در کشورهای در حال توسعه پیشگیری از رشد سنگ یا شکل گیری  سنگ جدید باشد.(14)ترکیبات زیادی در ساختار سنگها شناخته شده است که از این میان سنگهای کلسیمی 85-80 درصد آنها را تشکیل میدهند.(15)

     

     

     

     

    اهداف پژوهش :

    الف ) اهدف اصلی طرح :

    تعیین شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری در بیماران استان قم طی سالهای 89-86

    ب ) اهداف فرعی طرح :

    تعیین شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری بر اساس جنس در بیماران استان قم طی سال های 89-86

    تعیین شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری بر اساس سن در بیماران استان قم طی سال­های 89-86

    تعیین ارتباط بین نوع بیوشیمیایی سنگ های ادراری و سن در بیماران استان قم طی سال­های 89-86

    تعیین ارتباط بین نوع بیوشیمیایی سنگ های ادراری و جنس در بیماران استان قم طی سال­های 89-86

     

    سوالات پژوهش یا فرضیه ها :

    شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری در بیماران استان قم طی سالهای 89-86 چقدر است؟

    شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری بر اساس جنس در بیماران استان قم طی سال­های 89-86 چقدر است؟

    شیوع انواع بیوشیمیایی سنگ  های ادراری بر اساس سن در بیماران استان قم طی سال­های 89-86 چقدر است؟

     بین نوع بیوشیمیایی سنگ های ادراری و سن در بیماران استان قم طی سال­های 89-86 ارتباط وجود دارد.

    بین نوع بیوشیمیایی سنگ های ادراری و جنس در بیماران استان قم طی سال­های 89-86 ارتباط وجود دارد.

     

     

    محدودیت های پژوهش :

    همکاری نکردن برخی آزمایشگاه ها

    نداشتن اطلاعات معتبر نتایج آنالیز سنگ در برخی از آزمایشگاه ها

    واژه ها و اصطلاحات :

    سنگ ادراری : تجمعات چندکریستالی هستندکه از مقادیر متفاوتی کریستالوئید و ماتریکس ارگانیک تشکیل شده اند که در دستگاه ادراری رسوب می کنند.

    تجزیه بیوشیمیایی سنگ : روشی برای پی بردن به مواد تشکیل دهنده ی سنگ

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    دانستنیهای موجود در پژوهش

     

    بخش اول

    چهارچوب پنداشتی :

    سنگهای ادراری سومین بیماری شایع دستگاه ادراری هستند و تنها عفونتهای ادراری و حالات پاتولوژیک پروستات شیوع بیشتری از آن دارند این سنگها هم در انسان و هم در حیوانات شایع هستند. لغات و اصطلاحات مربوط به بیماریهای سنگهای ادراری از منابع گونا گونی اتخاذ شده اند. برای مثال سنگهای استراویت که از منیزیوم آمونیوم فسفات هگزاهیدرات تشکیل شده اند، به احترام  H.C.G von struve  (1851-1772) که یک طبیعی دان روسی است به این اسم خوانده می شوند. قبل از زمان این دانشمند، سنگهای مذکور راگوانیت می نامیدند، چون منیزیوم آمونیوم فسفات به وضوح در batdropping  وجود دارد. سنگ کلسیم اگزا لات دی هیدرات غالبأ ود لیت خوانده می شود، چون این سنگ به وفور در بستر دریای ودل در قطب جنوب یافت می شود. تاریخچه اصطلاحات مربوط به بیماری سنگ ادراری، مانند چگونگی تکامل تکنیکهای مداخله ای برای درمان آنها پیچیده است. سنگهای ادراری از زمان پیدایش اولین تمدنها مزاحم انسان بوده اند. در مورد اتیولوژی سنگها هنوز نکات قابل تامل زیادی وجود دارد. اگر محتوای ادرار هر دوکلیه شبیه به هم است و در شرایطی که هیح مدرکی دال بر انسداد وجود ندارد، چرا اکثر سنگها به صورت یک طرفه بروز می کنند؟ چرا سنگهای کوچک در مرا حل اولیه تشکیل خود بدون ایجاد مشکل خاصی از طریق حالب دفع نمی شوند؟ چرا در بعضی افراد یک سنگ بزرگ و در بعضی دیگر سنگهای متعدد کوچکی به وجود می آید؟ حدثیات فراوانی در مورد این سوا لات و سوال های دیگر مطرح شده است.

    پیشرفت روشهای جراحی درمان سنگهای ادراری درک ما را از اتیولوژی آنها افزایش داده است. ذهن ما نیز مانند متخصصین داخلی، متوجه یافتن تشخیصهای صحیح و درمانهای کارآمد است. ارزیابی متابولیک دقیق در جهت درمان طبی مناسب و تغییر شیوه زندگی برای کاهش عود بیماری سنگهای ادراری نیز برای ما اهمیت زیادی دارد. بدون چنین پیگیری ها و مداخلات طبی، میزان عود سنگها طی 5 سال به 50%  خواهد رسید. میزان عود سنگهای اسید اوریکی ممکن است از این هم بیشتر باشد. پزشکان تلاش می کنند تا درک بهتری از روند این بیماری چندعلتی پیدا کنند، به این امید که روشهای پیشگیری کارآمدتری را ابداع نمایند.

     

     

    Abstract

    Introduction

    Suffering from renal stone disease had been recognized very long time ago even when examining Egyptian mummies of 7000 years ago urinary bladder stone was observed. Urinary stone are third widespread urinary system disease and there is evidence that have continuously increased over last decades. Due to importance of this subject a study aiming at examination of urinary stones biochemical analysis was conducted in Qom during 1386 through 1389.

    Material and Methods :

    The stones of patients who have undergone urinary stone or bladder or urethra operation usually are referred to laboratories for biochemical determination. Having referred to laboratories in Qom province in this research. stone analysis result list over last three years  was received and 255 patients were examined in a retrospective study. The variants of this study included age, sex and different kinds of dominant or recessive compositions in stone structures. It is worthy to note that since this research focus on adults, persons under 14 years old  was excluded. Finally the information was analyzed by SPSS statistical software program.

    Results :

    Based on results of this study, from 255 cases , prevalence of urinary stones is five times more among men compared with women. Among  women suffering from urinary stone disease, the majority are over 51 years old, while majority of male patients are between 41 to 50. Among dominant and recessive chemical compositions in the structure of the examined stones, oxalate calcium with 73.3% and apatite with 42.4% had the most abundance. Also in dominant and recessive state, the oxalate calcium and uric acid compositions showed relevance to age while apatite composition showed this relevance just in recessive mode. Among the compositions studied, only cystine composition in dominant mode was related to sex, so that it is more frequent among women.

    Of all kinds of renal stones, oxalate calcium stones are the most prevalent which should be taken into consideration about patients suffering from renal stone disease in Qom especially when treatment or prevention advice about recurrence of disease are conducted. The information taken from chemical analysis of stones can help in treatment planning and diet reform to prevent stone disease recurring.

    Keywords: urinary stone, oxalate calcium, uric acid, apatite

  • فهرست:

    فصل اول: معرفی پژوهش

    مقدمه................................................................................................................................................................... 2

    اهداف پژوهش..................................................................................................................................................... 3

    سؤالات پژوهش ................................................................................................................................................. 3

    فرضیات پژوهش................................................................................................................................................. 3

    محدودیت های پژوهش...................................................................................................................................... 4

    واژه ها و اصطلاحات...........................................................................................................................................4

    فصل دوم:دانستنیهای موجود در پژوهش

    بخش اول: چهارچوب پنداشتی.....................................................................................................................................6

    بخش دوم: مروری بر مطالعات انجام شده

    مطالعات داخلی.............................................................................................................................................23

    مطالعات خارجی.......................................................................................................................................... 24

    فصل سوم: مواد و روش کار........................................................................................................................................25

    فصل چهارم: نتایج....................................................................................................................................................... 28

    فصل پنجم: بحث........................................................................................................................................................ 80

    فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادات........................................................................................................................

    منبع:

     

    1-Leonardo.R, Reyes Rabanal M.D. Instituto de nefrologia, Havana, Uba. Clinical Epidemiology of urolithiasis in tropical ereas.

    2-Stamatelou K.K, Francis M.E, Jones C.A, et al.Time trends in reported prevalence of kidney stones in the united states: 1976-1994. Kidney Int 2003; 63: 1817-23

    3-Balaji K.C, Menon M. Mechanism of stone formation. Urol clin North Am. 1997; 24 (1): 1-11

    4-Tanagho E.A, M.C Aninch J.W. Smith's General Urology. 5th ed. New York: M.C Graw_Hill; 2000

    5-Rizvi SAH, Naqvi SAA, Hussaini Z, Hashemi A, Hussain M, Zafar MN & et al. the management of stone disease. BJU Int 2002; 89(1):62-68

    6-Safarinejad M.R. Adult urolithiasis in a population_based study in iran: prevalence, incidence, and associated risk factors.Urol Res 2007, 35: 73-82

    7-Sussme M, Gower P.E. Urolithiasis. In: Jamison R.I, Wilkins R. Nephrology 7th ed.London: chapmen & Hall; 1997: 950-58

    8-Lynghall S. Renal stone disease. Studies of epidemiology and calcium metabolism. Scand J. urol. Nephrol. 1977; 41: 1-96

    9-Robertson W.G, Peacock M and Baker M. Studies on the prevalence and epidemiology of urinary stone in men in leeds. Br. J. Urol. 1983; 55: 595-8

    10-Parks J.H and coe F.L . A urinary calcium-citrate index for the evaluation of nephrolithiasis. Kidney Int. 1986; 30: 85-90

    11-Lindbloom E.J, chang S.I. what is the best test to diagnose urinary tract stones? J Family prac 2001; 50(8): 657-8

    12-Levy F.L, Adams Huet B, pak C.Y. Ambulatory evaluation of nephrolithiasis: an update of 1980 protocol. Am J Med. 1995; 98: 50-90

    13-Uribari J.M, Carroll J.H. the first kidney stone. Ann Intern Med. 1989; 111: 1006-1009

    14-Anatol T, Pinto Pereira L, Simon D, Sawh L. Risk factors for urinary tract calculi in Trinidal. Trop Med Int Health, 2003; 8(4), 348-353

    15-Stoller M.L, Bolton D.M. Urinary stone disease: In Tanagho E, Jack W, Mc Aninch, eds. Smith's General urology, 15th ed. New York: Mc Graw_Hill; 2000: 291-307

    16-Stoller M.L, Bolton D.M. Urinary stone disease: In Tanagho E, Jack W, Mc Aninch, eds. Smith's General urology, 17th ed. New York: Mc Graw_Hill; 2008: 291-307

    17-مقتدری مستانه، سلطانی پاشا حمید. بررسی سنگهال ادراری در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گرگان. فراز، فصلنامه پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گرگان.پاییز و زمستان 1387، دوره 9، شماره 2(پی در پی 18) ، 8-6

    18-اسلامی گیتا، تقوی افسون، نوروزی جمیله.بررسی رابطه باکتری های شایع در عفونت ادراری با سنگ ادراری در بیمارستان لبافی نژاد در سال 1383.مجله پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.دوره 30، شماره 2،تابستان 1385. 101-97

    19- گشاده رو  رقیه، علیمحمدی  حسین ،حسین خانی علی .  بررسی رابطه بین انواع سنگ های ادراری با فاکتور های دموگرافیک بیماران مراجعه کننده به چند مرکز درمانی-جراحی شهر اردبیل 88-1387 پایان نامه دکتری حرفه ای . دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

     20- شیرازی فاطمه,شاهپوریان فرنگیس,هوشیارراد آناهیتا,حسینی فاطمه,خاچیان آلیس,حیدری شیوا. بررسی فاکتورهای تغذیه ای مرتبط با ابتلا به سنگ های ادراری در افراد بالغ، مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران.سال چهارم،شماره 1، بهار 1388 .57 -56

    21- اعتمادیان مسعود ، میرزازاده مجید ، زرگر محمدعلی ، کمالی آرتین . بررسی نتایج درمان سنگ حالب به روش سنگ‌شکنی از طریق داخل حالب(TUL)  در مرکز آموزشی و درمانی شهید هاشمی‌نژاد. پایان نامه دکتری حرفه ای. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران . سال دهم .شماره 38 ،1382 . 22 -817

    22- نسرین شیخ. بررسی ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده سنگ های مجاری ادراری در همدان طی سال های 1368-1372. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی همدان سال هفتم شماره 1 بهار 1379.

    23- موسوی بهار سید حبیب الله ، مینایی محمد علی . بررسی نتایج درمان سنگ های کلیه و حالب فوقانی به روش PCNL بدون استفاده از فلوروسکوپ در بیمارستان اکباتان همدان .سال دهم.شماره 1.بهار 1382. 38-35

     

    24- Nanbu A, Nitta T, Koroku M. Characteristics of patients with staghorn calculi in our experience. Int J Urol

    2004;32(3):216-21.

    25- Kaya S, Poyraz O, Gokce G, Kilicarslan H, Kaya K, Ayan S. Role of genital mycoplasmata and other bacteria in

    urolithiasis. Scand J Infect Dis 2004;35(5):315-7.

    26- VINODCHANDRAN1, PRASANNACHANDRA M2, UDAY NARAYAN

    SINGH3.at all. International Journal of Pharma and Bio Sciences.vol 2.issue 2.apr-jun 2011.300-303.

    27- Daudon M, Doré J-C, Jungers P, Lacour B (2004) Changes instone composition according to age and gender of patients: amultivariate epidemiological approach. Urol Res 32:241–247.E pub 2004 may 4.pubmed.

    28-Muñoz-Velez D, Garcia-Montes F, Costa-Bauza A, Grases F. Analysis of spontaneously passed urinary tract stones.published online : 1 dec 2009.springer – verlog 2009.35-39.

    29-Oussama A, Kzaiber F, Mernari B, Hilmi A, Semmoud A, Daudon M. Analysis of urinary calculi in adults from the Moroccan Medium Atlas by Fourier transform infrared spectrophotometry. Prog Urol. 2000 Jun;10(3):404-10.

    30-Jing Z, GuoZeng W, Ning J, JiaWei Y, Yan G, Fang Y. Analysis of urinary calculi composition by infrared spectroscopy: a prospective study of 625 patients in eastern China. Urol Res. 2010 Apr;38(2):111-5. Epub 2010 Feb 16.


موضوع پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, نمونه پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, جستجوی پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, فایل Word پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, دانلود پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, فایل PDF پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, پروژه درباره پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تجزیه ی بیو شیمیایی سنگ های ادراری در بیماران استان قم طی سال های 1386 تا 1389

گزارش نهایی طرح تحقیقاتی چکیده مقدمه: تشخیص به موقع و دقیق به عنوان اولین قدم در درمان سنگ های ادراری بسیار پراهمیت است.لذا بر آن شدیم تا روش جدید (Computed Tomography of Kidney,Ureter And Bladder) CT KUB را با روش مرسوم تشخیص سنگIVP (Intravenus Pyelography) مقایسه کنیم. مواد و روش کار: بیمارانی که در طول مدت 1.5 ساله مطالعه بر اساس صلاحدید اورولوژیست به علت رنال کولیک نیاز به ...

چکیده مقدمه: برآورد میشود که حدود ٢تا ٣ درصد از افراد جامعه مبتلا به سنگ مجاری ادراری میباشند . برای پیشگیری و درمان طبی این بیماران کار اساسی نمیتوان انجام داد ولی روشهای جراحی ساده و راحت برای خارج کردن سنگ ابداع شده است.در این مطالعه بر آن شدیم تا روش جدید PCNL را با جراحی باز سنگ مقایسه کنیم. مواد و روش کار:بیماران با سنگ های بزرگتر از 2 cm انتخاب و بر اساس نظر جراح به 2 ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.SC" گرایش میکروبیولوژی چکیده : چکیده : باکتری E.coliO157H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند : اسهال، کولیت خونریزی دهنده، سندرم اورمیک همولتیک، پورپورای ترمبو سیتوپنیک و حتی مرگ در انسان است. هدف این پژوهش ارزیابی ژن‌های بیماری زای 1stx, 2stx, eaeA در نمونه های ادراری شهرستان الشتر می باشد. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای پزشکی ( M D ) چکیده: مقدمه:کانسر مثانه دومین بدخیمی شایع ارولوژیک و چهارمین علت مرگ ناشی از کانسر می باشد . با توجه به شیوع بالا ومیزان بالای عود تومور واز آنجایی که در کشور ما آمار و اطلاعات جامع درباره ی شیوع کانسر مثانه و عود بیماری وجود ندارد, در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختیم. روش اجرا: در این مطالعه ی گذشته نگر، پرونده 233بیمار با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc » گرایش : میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده فراورده های استریلیزه شیر که به روش فرادما تهیه می شوند، بویژه شیر و خامه فرادما در سالهای اخیر ،جای خود را در رژیم غذایی مردم ایران باز کرده اند. با افزودن ترکیبات سلامت بخش به محصولاتی نظیر خامه صبحانه می توان ارزش غذایی این محصولات را ارتقا داد. در این تحقیق غلظت های 0، 3، 5 و7 درصد از ...

پایان­ نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی سنگ‌کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیا‌ است که قسمت اعظم کریستال‌های آن ‌از بلورهای اگزالات‌کلسیم تشکیل می‌شود. از این‌ رو چندی است که بررسی مواد مؤثر در کنترل این بیماری از طریق کنترل کریستال‌های اگزالات کلسیم مورد توجه قرارگرفته است. هدف از این تحقیق بررسی اثر تری ‌پتاسیم ‌سیترات بر روی ساختار و شکل کریستال‌های اگزالات کلسیم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش:فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش 90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از این پژوهش، مطالعه اثر ترکیب تمرین مقاومتی و عصاره آبی خارخاسک بر آنزیم­های کبد در رت­های نر سالم بود و با توجه به اهداف و ماهیت پژوهش 90 رت نر در 10 گروه نه تایی با شرایط استاندارد 12 ساعت نور و 12 ساعت تاریکی همراه با آب و غذا به ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مهندسی شیمی چکیده اثر مواد افزودنی بر مورفولوژی کریستال در فرآیند تبلور اگزالات کلسیم سنگ‌ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیا‌ است که قسمت اعظم کریستال‌های آن ‌از بلورهای اگزالات‌کلسیم تشکیل می‌شود. از این‌ رو چندی است که بررسی مواد مؤثر در کنترل این بیماری از طریق کنترل کریستال‌های اگزالات کلسیم مورد توجه قرارگرفته است. هدف از این تحقیق ...

ثبت سفارش