پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال

word 1 MB 31985 67
1392 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه :

    پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته کودکان

    چکیده فارسی

    عنوان : مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال

     

    مقدمه : اسهال بصورت دفع مدفوع آبکی بیشتر یا مساوی 3 بار در طول 24 ساعت تعریف می‌شود. اسهال عفونی بصورت اسهال ناشی از یک میکروارگانیسم عفونی است که شیگلا مهمترین عامل مسبب آن شناخته شده است. شیگلوز در کودکان ممکن است با میرایی بالا و حتی مرگ همراه باشد. بنابراین این امر بسیار مهم واساسی است که جامعه درمانی به دنبال دارویی جایگزین باشد که در درمان بیماران کودکان مبتلا به شیگلوز شدید موثر و کارا باشد.

    روش کار : در این مطالعه مداخله­ای دوسوکور 116 کودک 6 ماهه تا  12ساله مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر که تشخیص دیسانتری توسط متخصص کودکان برایشان مطرح شده است وارد مطالعه شدند و بصورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول بمدت پنج روز آزیترومایسین که میزان آن در روز اول mg/kg 12 و در چهار روز دیگر mg/kg 6 بود دریافت کردند. گروه دوم نیز داروی سفکسیم را به میزان mg/kg 8 روزانه دریافت نمودند. بیماران در طول 14 روز از نظر بهبود علائم مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده برای هر بیمار بصورت جداگانه در فرم اطلاعاتی وارد شده و توسط نرم افزار SPSS 17 آنالیز شد.

    یافته‌ها : نتایج حاصل از مطالعه ما نشان داد که با توجه به  P value اختلا آماری معنی داری بین دو گروه از نظر سن و جنس و چندمین فرزند خانواده بودن مشاهده نشد ولی در مقایسه طول مدت تب، استفراغ اسهال، درد شکم اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه وجود داشت و در مقایسه طول مدت وجود خون در مدفوع اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد.

    بحث و نتیجه گیری : بطور کلی نتایج حاصل از مطالعه ما نشان داد که تأثیر سفکسیم در درمان کودکان مبتلا به دیسانتری بیشتر و بهتر از آزیترومایسین بوده است و با درمان صحیح در بیماران از هزینه اضافی که با درمان نادرست به بیمار تحمیل می‌شود و نیز از مقاومت‌های آنتی بیوتیکی که متعاقب درمانهای نادرست بوجود می‌آیند کاسته می‌شود.

    واژگان کلیدی : سفکسیم، آزیترومایسین، دیسانتری، کودکان

    .

     

    -1- بیان مسئله

    سازمان بهداشت جهانی اسهال را به صورت دفع مدفوع آبکی (که شکل ظرف را به خود بگیرد) بیشتر یا مساوی سه بار در طول 24 ساعت تعریف می­نماید(1).

    اسهال عفونی به صورت اسهال ناشی از یک میکروارگانیسم عفونی تعریف می­شود. اسهال عفونی در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته دیده می­شود(2). میزان حمله آن در کشورهای در حال توسعه 6 تا 12 اپیزود به ازای هر کودک در سال است(3).

    بسیاری از میکروارگانیسم­های عفونی موجب اسهال می­گردند. از پاتوژن های باکتریال مهم ایجاد کننده اسهال می­توان اشریشیاکلی، سالمونلا، شیگلا، یرسینیا و ویبریوکلرا را نام برد(4).

    دیسانتری به سادگی به صورت اسهال حاوی خون تعریف می گردد. اگرچه ارگانیسم‌ای زیادی می توانند باعث دیسانتری گردند، شیگلا مهم ترین عامل مسبب آن شناخته شده است. از میان چهار سروگروپ شیگلا، شیگلا دیسانتری تایپ 1 بیشترین ویرولانس را داشته و تنها عاملی است که موجب دیسانتری اپیدمیک می شود(5).

    کلیه کودکان تا سن سه سالگی حداقل یک نوبت اسهال شدید حاد را تجربه می‌مایند(6). شیگلوز در کودکان ممکن است با میرایی بالا و حتی مرگ همراه باشد (7). مقاومت شیگلا به تری متوپریم سولفا متوکسازول و آمپی سیلین که درمان های معمول مورد استفاده در شیگلوز می باشند در حال افزایش جهانی می باشد (8). مقاومت به نالیدیکسیک اسید نیز گزارش شده است (9).

    بنابراین این امر بسیار مهم واساسی است که جامعه درمانی به دنبال دارویی جایگزین باشد که در درمان بیماران کودکان مبتلا به شیگلوز شدید موثر و کارا باشد.  سفکسیم اولین سفالوسپورین نسل سوم می باشد که مجوز تجویز خوراکی را دریافت کرده است(10).

     این دارو چندین سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و ایمنی خوبی نیز دارد‌(11). برای پاتوژنهای روده ای (مثل شیگلا، اشریشیا کولی و سالمونلا) سفکسیم عملکرد خوبی را در بررسی های آزمایشگاهی در آمریکا، اروپا و ژاپن داشته است(12-15).

    با توجه به این نکته که دیسانتری در تمام فصول سال در اراک شیوع بالا داشته، جهت پیشگیری واکسیناسیون ندارد و استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان آن نیز خالی از عوارض نبوده و باعث ایجاد مقاومت دارویی در افراد و سویه های مقاوم به درمان می شود و نیز از آن جا که مطالعات صورت گرفته در این زمینه متعلق به کشورهای دیگر بوده و فاکتورهای متعددی از جمله نژاد، محدوده جغرافیایی و غیره می­تواند بر نتایج این مطالعات موثر باشد. با توجه به اینکه الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک ها در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است و با توجه به اینکه هنوز در ایران و به ویژه در استان مرکزی با وجود شیوع بالای دیسانتری، پاسخ درمانی دیسانتری به آنتی بیوتیکهای مختلف مورد بررسی قرار نگرفته است و با وجود اینکه در منابع، هر دو داروی آزیترومایسین و سفکسیم در درمان دیسانتری اطفال مطرح شده اند، بر آن شدیم تا با انجام مطالعه ای بر روی دیسانتری اطفال در شهر اراک به مقایسه تاثیر آزیترومایسین و سفکسیم در درمان دیسانتری اطفال بپردازیم تا با درمان صحیح در بیماران از هزینه اضافی و هزینه دارویی که با درمان نادرست به مریض تحمیل می شود و نیز از مقاومت های آنتی بیوتیکی که متعاقب درمانهای نادرست بوجود می آیند بکاهد.

    1-2- کلیات

    1-2-1- دیسانتری

    1-2-1-1- تاریخچه

    دیسانتری یک بیماری عفونی التهابی روده است که توسط میکروارگانیسمهایی ایجاد می‌شود که مخاط روده را مورد تهاجم قرار می‌دهند. این بیماری، به عنوان یک بلای دیرینه برای انسانها، به ویژه آنهایی که تحت شرایط نامناسب بهداشتی زندگی می‌کنند، مطرح بوده است. تعریف بالینی این عفونت عبور خون و حجم کم مدفوع و تنسموس رکتالی می‌باشد. در اواخر قرن 19 میلادی انتاموبا هیستولیتیکا که یک انگل آمیبی می‌باشد به عنوان عامل اتیولوژیک دیسانتری شناخته شد.

    با گذشت قرن، باسیلوس دیسانتریه (Bacillus dysenteriae) نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل دیسانتری معرفی گردید. در دهه‌های بعد 3 گونه دیگر از باسیل دیسانتری از طریق بررسیهای اپیدمیولوژیک، فیزیولوژیک و سرولوژیک سیستماتیک همه گیریها شناخته شدند. در نتیجه در سال 1950، کمیسیون شیگلا، نام ژنریک شیگلا را به افتخار شیگا (Shiga) باکتریولوژیست ژاپنی که برای اولین بار باسیل دیسانتری را در سال 1898 توصیف نموده بود، بر این جنس باکتری نهاد.

     

    1-2-1-2- ابعاد میکروبیولوژی و کلینیکی

    از نظر باکتری شناسی، شیگلا عضوی از خانواده بزرگ باکتریهای روده‌ای یعنی انتروباکتریاسه می‌باشد. بیش از 40 سروتایپ مختلف از این باکتری در چهار گونه یا سرگروه اصلی شامل سرگروه A (شیگلا دیسانتریه)، سرگروه B (شیگلا فلکسنری)، سرگروه C (شیگلا بوییدی) و سرگروه D (شیگلا سونئی) شناسایی شده‌اند.

    از نظر بالینی، دیسانتری، تظاهر قاطع بالینی شیگلوز و عبارت از دفع مکرر مدفوع خونی توام با مخاط و درد شکمی می‌باشد. نشانه‌هایی همچون تنسموس رکتوم، تب، تندرنس ملایم در ناحیه فوقانی و چپ کولون و وجود لکوسیت دلالت بر وجود بیماری شیگلوز دارند، معهذا این نشانه‌ها کاملاً اختصاصی شیگلوز نمی‌باشند.

    شیگلوز معمولاً یک بیماری خود محدود شونده است اما آنالیزهای گذشته نگر در مرکز تحقیقات بین المللی بیماریهای اسهالی در بنگلادش (ICDD,B) نشان داد که عفونتهای کشنده در حدود 7 در صد از بیماران رخ می‌دهد.

    آنالیز این اطلاعات دلالت بر این داشت که سن (کمتر از یکسال)، تغییر هوشیاری (لتارژی)، کاهش غیر طبیعی پروتئین سرمی و ترومبوسیتوپنی (کمتر از 105 × 1 پلاکت بر میلی متر مکعب) فاکتورهای خطر مرگ می‌باشند. شیگلوز شدید (دوره دیسانتری بیشتر از 10 روز) اغلب با کاهش رشد در کودکان در کشورهای در حال توسعه همراه است. سندرم اورمی همولیتیک (HUS) می‌تواند به عنوان یک عارضه از عفونت ناشی از شیگلا دیسانتری سروتایپ 1 تولید کننده توکسین شیگا در بیماران مبتلا بروز نماید.

     

    1-2-1-3- اپیدمیولوژی

    این بیماری بطور شایعی مربوط به کودکان بوده بطوریکه  70 در صد از موارد عفونت را کودکان کمتر از 15 سال سن تشکیل می‌دهند. حملات همه‌گیر بیماری در مراکز مراقبت روزانه بکرات رخ می‌دهد. بیماری شیگلوز از طریق دهانی- مدفوعی انتقال می‌یابد. این بیماری در وهله اول از طریق دستان آلوده افراد و به میزان کمتر از طریق آب یا غذای آلوده منتقل میشود. بر پایه مطالعات طولی انجام شده در کشورهای در حال توسعه در فاصله سالهای 1980 تا 1986میلادی، ابتلاء جهانی ناشی از اسهال سالیانه حدود یک میلیون مورد است. با میزان مرگ و میر متوسط 3/0 درصد، سالیانه 3/3 میلیون مرگ در میان کودکان کمتر از5 سال سن قابل پیشبینی است. تخمینها و گزارشهای ارائه شده در مورد شیوع شیگلوز خیلی کمتر از میزان واقعی میباشند چرا که تشخیص بالینی عفونت، مبهم می‌باشد. به عنوان مثال دفع خون زیاد از مقعد که به عنوان یک شاخصه مهم در دیسانتری تلقی میگردد همیشه در شیگلوز وجود نداشته است و اسهال ممکن است به طور دیگر همچون اسهال آبکی دیده شود و در مواردی حتی بیماری را فقط می‌توان از طریق بررسیهای آزمایشگاهی تشخیص داد.

    همانطوریکه اشاره شد از آنجائیکه بعضاً مطالعات و گزارشات از نقاط متعدد جهان در مورد شیگلوز دقیق نمی‌باشد، لذا برآورد بروز جهانی این بیماری بدرستی امکان پذیر نبوده است. اما برخی تخمینها حاکی از آن است که بروز جهانی بیماری حدود 200 میلیون می‌باشد و سالیانه حدود650 هزار نفر از این تعداد می‌میرند. دیسانتری در بین کودکان آسیایی و آمریکای لاتین حتی تا 50 درصد مرگ ناشی از اسهال بویژه در طی زمانهایی که قحطی در این جوامع شیوع دارد را به خود اختصاص میدهد.در ایالات متحده در سال 1998 بیش از23600 مورد شیلگوز گزارش شده است ولی تخمین زده می شود تقریباً 450 هزار مورد عفونت در هر سال در این کشور رخ دهد که این آمار در مقایسه با آمار جهانی که سالیانه در جهان تخمین زده می شود، رقم ناچیزی است.

     

    Abstract

    Title: Comparison of cefixime and azithromycin against dysentery in children

    Supervised by: Dr. Kahbazi. M (Associate Professor, Pediatric Infectious Diseases)

                              Dr. Eghbali A. (Assistant Professor, Pediatrician)

    Consulted by:

          Dr. Yousefi. P (Associate Professor, Pediatric Nephrology)

          Dr. Rafee. M (Associate Professor, Department of Biostatistics & Epidemiology )

    Author: Dr. Fazelian Sh (Resident of General Pediatric diseases)

     

    Background:

    Diarrhea or watery stools more than or equal to 3 times during the 24 hours are defined. nfectious diarrhea or dysentery caused by Shigella, the causative agent of infectious microorganisms known. Shigellosis in children and even death may be associated with high attenuation. So it is very important that society radically alternative drug therapy for the treatment of children with severe Shigellosis be effective

     

    Material & Methods:

    In this double-blind study of 116 children aged 6 months to 12 years Mdakhlh¬Ay referred to the pediatric clinic of Technology dysentery diagnosis by a pediatrician who raised them enrolled were divided randomly into two groups. Azithromycin for the first five days of the first day mg / kg 12 and in four days mg / kg 6 was received. The second group to the drug cefixime mg / kg 8 received daily. Within 14 days of treatment were studied. Data obtained for each patient separately recorded and analyzed by SPSS 17 software.

     

    Results:

    The results of our study showed that the P value for differences between the groups were statistically significant differences in age, sex and birth were found myself However, compared to the duration of fever, vomiting, diarrhea, abdominal pain, there was a significant difference between the two groups. And the duration of blood in the stool compare the difference between the two groups.

    Conclusion:

    Overall, the results of our study showed that the effect of cefixime in the treatment of children with dysentery is more than azithromycin and the proper treatment of patients with additional costs imposed by treating the wrong patient and the subsequent treatment of antibiotic resistances arise false reduced.

     

    Key words:

    Cefixime, azithromycin, dysentery, children

  • فهرست:

    فصل اول : مقدمه

    1-1- بیان مسئله.. 2

    1-2- کلیات.. 4

    1-2-1- دیسانتری.. 4

    1-2-1-1- تاریخچه.. 4

    1-2-1-2- ابعاد میکروبیولوژی و کلینیکی.. 4

    1-2-1-3- اپیدمیولوژی.. 5

    1-2-3- شیگلا.. 7

    1-2-3-1- اتیولوژی.. 8

    1-2-3-2- اپیدمیولوژی.. 8

    1-2-3-3- پاتوژنز. 9

    1-2-3-4- ایمنی.. 11

    1-2-3-5- تظاهرات کلینیکی و عوارض.... 12

    1-2-3-6- تشخیص افتراقی.. 15

    1-2-3-6- تشخیص..... 15

    1-2-3-6- کشت شیگلا.. 16

    1-2-3-8- درمان. 17

    1-2-3-9- پیشگیری.. 19

    1-2-4- سفکسیم.. 20

    1-2-5- آزیترومایسین... 20

    1-3- اهداف... 21

    1-3-1- هدف اصلی.. 21

    1-3-2- اهداف ویژه. 21

    1-3-3- اهدف کاربردی.. 22

    1-4- سؤالات و فرضیات.. 22

    1-4-1- سوالات.. 22

    1-4-2- فرضیات.. 23

    1-5- تعریف واژه‌ها 23

     

    فصل دوم : بررسی متون

    2-1- مروری بر مطالعات انجام شده. 25

    3-1- نوع مطالعه و جامعه مورد آزمون. 28

    3-2- روش نمونه گیری و حجم نمونه.. 28

    3-3- روش اجرا 29

    3-3-1- معیارهای ورود. 30

    3-3-2- معیارهای خروج.. 30

    3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات و مشخصات آن ها 31

    3-5- خطاهای تصادفی و سیستماتیک و روش حل آن ها 31

    3-6- نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 31

    3-7- جدول متغیرها 32

    3-8- ملاحظات اخلاقی.. 33

    3-9- محدودیت های اجرایی وروش کاهش آنها 33

     

    فصل چهارم : یافته‌ها

    4-1- نتایج... 35

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث... 55

    5-2- نتیجه گیری.. 58

    5-3- پیشنهادات.. 58

    منبع:

    Reference:

     

    World Health Organization 1988;66(6):709–17. Division of Diarrhoeal and Acute Respiratory Disease Control. The treatment of diarrhoea. A manual for physicians and other senior health workers. Geneva: World Health Organization, 1990:20–1.

    Guerrant RL, Hughes JM, Lima NL, Crane J. Diarrhea in developed and developing countries: magnitude, special settings, and etiologies. Reviews of Infectious Diseases 1990;12 Suppl 1: 41–50.

    Savarino SJ, Bourgeois AL. EpiDiarrhoeal disease: current concepts and future challenges. Epidemiology of diarrhoeal diseases in developed countries. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene 1993;87 Suppl 3:7–11.

    Bern C. The magnitude of the global problem of diarrhoeal disease: a ten-year update. Bulletin of the World Health Organization 1992; 70(6):705–14.

    Savarino SJ, Bourgeois AL. EpiDiarrhoeal disease: current concepts and future challenges. Epidemiology of diarrhoeal diseases in developed countries. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine and Hygiene 1993;87 Suppl 3:7–11.

    Cunliffe NA, Kilgore PE, Bresee JS, Steele AD, Luo N, Hart CA, et al.Epidemiology of rotavirus diarrhoea in Africa: a review to assess the need for rotavirus immunization. Bulletin of the World Health Organization 1998;76(5):525–37.

    Huilan S, Zhen LG, Mathan MM, Mathew MM, Olarte J, Espejo R, et al.Etiology of acute diarrhoea among children in developing countries: a multicentre study in five countries. Bulletin of the World Health Organization 1991;69(5):549–55.

    Walker-Smith JA. Diarrhoeal disease: current concepts and future challenges. Malnutrition and infection. Transactions of the Royal Society of Tropical Medicine 1993;87 Suppl 3:13–5.

    Salminen S, vonWright A, Morelli L, Marteau P, Brassart D, de Vos WM, et al.Demonstration of safety of probiotics -- a review. International Journal of Food Microbiology 1998;44(1-2):93–106.

    Naidu AS, Bidlack WR, Clemens RA. Probiotic spectra of lactic acid bacteria (LAB). Critical Reviews in Food Science and Nutrition 1999;39(1):13–126.

    Klein G, Pack A, Bonaparte C, Reuter G. Taxonomy and physiology of the probiotic lactic acid bacteria. International Journal of Food Microbiology 1998;41(2):103–25.

    Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)/World Health Organization (WHO). Joint FAO/WHO expert consultation on evaluation of health and nutritional properties of probiotics in food including powder milk and live lactic acid bacteria. ftp://ftp.fao.es/esn/food/probio_report_en.pdf 2001.

    Gismondo MR, Drago L, Lombardi A. Review of probiotics available to modify gastrointestinal flora. International Journal Antimicrobial Agents 1999;12(4):287–92.

    Piarroux R, Millon L, Bardonnet K, Vagner O, Koenig H. Are live saccharomyces yeasts harmful to patients?. Lancet 1999;353(9167):1851–2.

    Turner D, Ashkenazi S, Mimouni F, Shamir R. Recommendations for the diagnosis and management of pediatric acute gastroenteritis in Israel. Harefuah. 2010 Jan;149(1):53-8, 61, 60.

    Vinh HA, et al. A multi center randomized trial to assess the efficacy of Gatifloxacin versus Ciprofloxacin for the treatment of shigellosis in Vietnamese children. Journal of Neglected Tropical Diseases. 2011; 5(8): e1264.

    Varsano I, Eidlitz-Marcus T, Nussinovitch M, Elian I. Comparative efficacy of ceftriaxone and ampicillin for treatment of severe shigellosis in children. J Pediatr. 1991;118:627-32.

    Salam MA, Bennish ML. Therapy for shigellosis. I. Randomized, double-blind trial of nalidixic acid in childhood shigellosis. J Pediatr. 1988;113:901-7.

    Judith M, Pitetti R, Maffei F, Tritt J, Smail K, Ellen R. Treatment of shigellosis with cefixime: two days vs. five days. Pediatric Infectious Disease Journal. 2000; 19(6): 522-26.

    Khan WA, Seas C, Dhar U, Salam MA, Bennish ML. Treatment of shigellosis: V. Comparison of azithromycin and ciprofloxacin. A double-blind, randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 1997;126(9):697-703.


موضوع پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, نمونه پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, جستجوی پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, فایل Word پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, دانلود پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, فایل PDF پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, پروژه درباره پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.SC" گرایش میکروبیولوژی چکیده : چکیده : باکتری E.coliO157H7 یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده مسمومیت غذایی و بیماری هایی مانند : اسهال، کولیت خونریزی دهنده، سندرم اورمیک همولتیک، پورپورای ترمبو سیتوپنیک و حتی مرگ در انسان است. هدف این پژوهش ارزیابی ژن‌های بیماری زای 1stx, 2stx, eaeA در نمونه های ادراری شهرستان الشتر می باشد. ...

پايان نامه مقطع دکترا رشته پزشکي سال 1383 چکيده مقدمه و هدف: با توجه به اهميت فوق العاده مننژيت در طب کودکان و با نظر به اين که بسياري از تست هاي تشخيصي در دسترس در مملکت ما فاصله زياد

پایان نامه ی کارشناسی ارشدرشته ی بیوتکنولوژی میکروبی چکیده پروبیوتیک‌ ها مواد غذایی حاوی میکروارگانیسم‌ها ی زنده و مفید برای بدن هستند.به عبارت دیگر یک پروبیوتیک میکروارگانیسم زنده خوراکی است که تأثیرمثبتی بر سلول‌ها ی بدن میزبان دارد وباعث بهبود و افزایش تعادل میکروبی بدن مصرف کننده می‌شود.پروبیوتیک‌ها اغلب در تولید فرآورده‌ها ی تخمیری لبنی به کار می‌روند. کفیر یک پروبیوتیک ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی مقدمه : با توجه به اهمیت شنا کردن در سلامت جسم و روان و جنبه­ی آب درمانی بیماری‌ها، رعایت بهداشت و استانداردها در استخرهای شنا حائز اهمیت است. استخرهای شنا بعنوان یکی از مراکز تفریحی و از لحاظ ارتباط مستقیم گروه های مختلف انسانی بعنوان یک منبع بالقوه انتشار آلودگی شناخته می‌شوند که در صورت عدم توجه به مسائل ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش کودکان چکیده مقدمه: بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان مداوم خون می¬باشند، ترانسفوزیون خون بدون عارضه، به دانش، اجرای مطلوب و به موقع مهارتهای پرستاری بستگی دارد که می¬تواند منجر به افزایش بقاء و عمر بیماران تالاسمی گردد، چگونگی به کارگیری و رعایت استانداردهای پرستاری ترانسفوزیون ایمن توسط پرستاران دارای اهمیت می¬باشد، بر این ...

  اگزما  Eczema نکته : دربعضي موارد توسط پزشکان اگزما مترادف با درماتيت در نظر گرفته مي شود ولي بايد دقت کرد که تمام انواع اگزماها نوعي درماتيت هستند ولي هر درماتيتي اگزما نيست . ت

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری چکیده مقدمه : امروزه با توسعه ی علم پزشکی و تکنولوژی مربوط به آن ، به تدریج بیماری سرطان در کودکان و نوجوانان از یک بیماری حاد و کشنده ، به یک بیماری مزمن تبدیل شده و میزان بقاء افزایش یافته است. هدف از درمان هایی که امروزه برای کودکان سرطانی استفاده می شود ، نه تنها افزایش میزان بقاء بلکه همچنین افزایش کیفیت زندگی این ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

1مقدمه مهارت های زندگی وحل مساله به مجموعه ای ازتوانایی ها گفته می شود که زمینه سازگاری رفتار مثبت ومفید را فراهم می آورد،این توانایی،فرد را قادر می سازد که ضمن پذیرش مسئولیت های فردی واجتماعی خود،بدون لطمه زدن به خود ودیگران بتواند به شکل موثری با خواست ،انتظارات ومشکلات روزانه در روابط بین فردی روبرو گردد وبدین طریق از گرفتار شدن به آسیب های رفتاری،روانی واجتماعی در امان ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

ثبت سفارش