پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه»

word 1 MB 30193 138
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته: روان شناسی     گرایش: بالینی

    چکیده

     

    مشکل رایج در اختلالات سوء مصرف مواد، عود مصرف مواد حتی در بین افراد مداوا شده می باشد که این موضوع در مورد مادۀ مخدر شیشه بیشتر صدق می کند. از سویی، ذهن آگاهی یک سازۀ شناختی قابل پایش و مداخله در روان شناسی است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی اثربخشی کاربرد درمان تلفیقی مدل رایج ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» (MBSR) بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی، و میزان عود مصرف بود. با روش نمونه گیری هدفمند و پس از همتاسازی گروهی، 54 آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب و دوباره تصادفی در سه گروه مساوی تلفیقی، ذهن آگاهی، و ماتریکس (کنترل) جاسازی شدند. سه پرسشنامه، قبل و پس از اتمام برنامۀ 8 هفته ای آموزش MBSR، توسط هر سه گروه تکمیل گردید. نشخوار فکری با ابزار پرسشنامۀ نشخوار فکری، تنظیم هیجانی با ابزار مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی، ذهن آگاهی با ابزار مقیاس ذهن آگاهی، و میزان عود مصرف با ابزار تست تشخیصی مت آمفتامین سنجیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تجزیه و تحلیل کوواریانس تک متغیری و ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان دهندۀ کاهش معنادار نشخوار فکری (p<0/01)، دشواری های تنظیم هیجانی(p<0/001)، میزان عود مصرف (P<0/04)، و افزایش معنادار ذهن آگاهی (P<0/035)، در گروه تلفیقی در مقایسه با گروه کنترل بود، در حالیکه در گروه ذهن آگاهی صِرف، میزان کاهش عود مصرف در مقایسه با گروه کنترل معنادار نشد (P<0/6) بدین معنی که فرضیۀ 7 رد شد، اگرچه دیگر متغیرها تغییرات مشابه داشتند. با وجود رد شدن فرضیۀ مزبور، یک مدل جایگزین پیشنهاد شد، بدین معنی که مکانیزمی جدید که ناشی از ترکیب مدل ماتریکس و درمان MBSR می باشد منجر به کاهش بیشتر  عود مصرف در گروه تلفیقی در مقایسه با گروه کنترل می شود. این یافته بیانگر این است که درمان MBSR فاکتوری مفید اما نه یک فاکتور کافی برای هدف قرار دادن عود مصرف است. به بیانی، پژوهش حاضر مدارکی را دال بر ارزش ادغام کردن درمان MBSR در درمان های سوء مصرف مواد ارائه می دهد یعنی یک مکانیزم بالقوۀ تغییر را از طریق درمان تلفیقی برملا می سازد.

    کلید واژه ها: تلفیقی، ذهن آگاهی، مدل ماتریکس، نشخوارفکری، تنظیم هیجان

    مقدمه

    اختلال وابستگی یا سوء مصرف مواد که در سالهای اخیر به آسیب اجتماعی تبدیل شده، یک اختلال مزمن و بازگشت کننده است که هزینه های سنگینی برای فرد، خانواده و جامعه دارد. با افزایش فزایندۀ  کاربرد انواع مواد مخدر، نیاز مبرمی برای تحقیقات بیشتر در زمینۀ جلوگیری از مصرف و یا عود مصرف احساس می شود. «سازمان وحدت ملی برای کنترل دارو وجلوگیری از جنایت[1]» اخیراً گزارش کرده است که بیش از دویست میلیون نفر در سراسر جهان هم اکنون مواد مخدر مصرف می کنند و این سازمان اعلام می دارد که مشکلات جهانی مربوط به مواد مخدر کماکان ادامه دارد زیرا اکثر کشورها، افزایش فزاینده در مصرف این مواد را گزارش می دهند تا کاهش آن را ( آپل و کیم-آپل[2]، 2009؛ زگیرسکا[3] و همکاران، 2009).  

    «مت آمفتامین[4] که به نام «مِت»[5] ، «کریستال»[6] ، و یا «سرعت»[7]  شناخته می شود یک محرک سیستم عصبی و مشتقی از آمفتامین[8] است که به طور گسترده ای در دهۀ 1950 و 1960 به عنوان دارو برای افسردگی و چاقی تجویز می شد» (آنجلینا[9] و همکاران، 2000 ، ص 1). آمارهای کنونی، افزایش فزایندۀ سوء مصرف مت آمفتامین را بیش از دیگر مواد برآورد کرده اند، به عنوان مثال آمار نشان می دهد که بیشتر از 42 میلیون مصرف کننده دائمی مت آمفتامین در سطح جهان وجود دارند، در حالی که به ترتیب حدود 15 میلیون و 10 میلیون نفر مصرف کننده دائمی هروئین[10] و کوکائین[11] وجود دارد (سالداناو بارکر[12]، 2004). در ایران هم در سال های اخیرالگوی مصرف مواد به میزان زیادی تغییر یافته است و سوء مصرف کنندگان مواد در پی تجربۀ مواد

     

    جدیدی مانند مت آمفتامین، کراک، و ... هستند. در ایران فرم کریستالیزۀ مت آمفتامین (یخ) که به نام «شیشه» شناخته شود، یکی از موادی است که اخیراً به شدت مورد سوء مصرف قرار گرفته است. بنا به گفتۀ نارنجی ها[13] و همکاران (2005)، فراوانی مصرف «شیشه» در کشور ایران 2/5 درصد کل مصرف کنندگان است .

    اگرچه بعضی از درمان های اولیه برای اعتیاد به مواد مخدر در کوتاه مدت موثر بوده اند، آنها پس از درمان نرخ بالای عود مصرف را نشان داده اند. از این رو، «اختلالات سوء مصرف مواد»[14] به عنوان «اختلالاتی با عود مزمن»[15] با میزان عود مصرفی بالغ بر 60 درصد عنوان شده اند (میلر[16] و همکاران، 2001). از طرفی، بنا به گفتۀ روزن[17] و همکاران، (2006) مرور مطالعات گذشته نشان می دهد که اثربخشی درمان های نگهدارندۀ دارویی بدون مداخله های روانی- اجتماعی به علت اطاعت دارویی[18] پایین و میزان بالای ریزش[19] ضعیف می باشند و 20 تا 90 درصد از معتادانی که تحت درمان قرار می گیرند دچار بازگشت می شوند. اصطلاح «اختلالاتی با عود مزمن» در مورد مواد مخدری از قبیل مت آمفتامین بیش از سایر مواد صدق می کند، یکی از دلایل این است که برای درمان اعتیاد به آمفتامین ها منجمله مت آمفتامین که زیر گروه این ترکیبات می باشد، درمان دارویی اختصاصی نظیر متادون[20] یا بوپره نورفین[21] (در اپیوئیدها) وجود ندارد.

    در پاسخ به نرخ بالای عود مصرف مواد و منجمله مت آمفتامین، درمان های جدید دیگری ابداع شده اند. وارد شدن درمان های بر پایۀ ذهن آگاهی به دنیای درمان، زمینه را برای وارد شدن این درمان به حوزۀ سوء مصرف مواد مخدر مهیا کرده است. در موج سوم روان درمانی ها[22] که به روان درمانی های پست مدرن معروف هستند، فنون شناختی- رفتاری سنتی را با ذهن آگاهی ترکیب می کنند (هیز[23] و همکاران، 2006). امروزه درمان های موج سوم در روان درمانی به جای چالش با شناخت ها، بر آگاهی و پذیرش افراد از احساسات، هیجانات، شناخت ها، و رفتارها (عناصر اساسی در ذهن آگاهی) تأکید دارند.

    ذهن آگاهی در غرب از دهۀ 1970 مورد توجه قرار گرفت، از آن زمان به بعد بیش از 240 برنامه بر پایۀ ذهن آگاهی در آمریکای شمالی و اروپا انجام شده است (کایون[24]،2011). رایج ترین روش آموزش ذهن آگاهی، آموزش «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی»[25] است که به شکل برنامه کاهش استرس و برنامه آرامش آموزی شناخته می شود (کابات- زین[26] ،1990) و در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

    نشخوار فکری (متغیری در تحقیق)، واژه ای عمومی است و به افکاری اشاره دارد که تکراری، چرخان، خود متمرکز و افسرده کننده اند، به طوری که نقش اساسی در افسردگی دار ند (ری پری[27]، 1997، به نقل از آذرگون و همکاران، 1388). همچنین نتایج تحقیقی که بر روی نمونه ای از افراد مذکر جوان انجام شد، تأثیر نشخوار فکری به عنوان پیش بینی کنندۀ شروع اختلالات سوء مصرف مواد و شدت گرفتن علائم این اختلال در 4 سال آتی به اثبات رسید (نالن هاکسما[28] و همکاران، 2007). در روش درمانی ذهن آگاهی، بیماران آموزش می بینند تا چرخه نشخوار فکری را متوقف کرده و از افکارمنفی خود فاصله گیرند، در واقع  انعطاف پذیری توجه، غنی سازی ذهنی ،توقف نشخوار فکری، اصلاح باورهای مثبت و منفی غلط، و همچنین چالش با باورهای منفی مربوط به هیجانات، باعث کاهش افسردگی و نشخوارفکری می شود (تیزدیل[29] و همکاران، 2000).

    از سویی، تنظیم هیجان (متغیر دیگر در تحقیق) شامل همه راهبردهای آگاهانه و غیر آگاهانه می شود که برای افزایش، حفظ، و کاهش مؤلفه های هیجانی، رفتاری و شناختی یکِ پاسخ هیجانی به کار برده می شود (گارنفسکی[30] و همکاران، 2001). گرینبرگ و پای ویو[31] (1997، به نقل از برزلین[32] و همکاران، 2002)، اختلال در تنظیم هیجانی را به  عنوان علت آسیب شناسی زیربنایی سوء مصرف مواد و بیماریهای روحی بیان می کنند. هیز و فلدمن[33] (2004) بیان می دارند که آموزش های ذهن آگاهی، مداخله بالینی رو به گسترشی برای تقویت تنظیم هیجانی می باشند.

    امروزه محققان به نقش نشخوار فکری و تنظیم هیجانی در ایجاد و ابقاء انواع مختلف اختلالات روانی پی برده اند. هدف قرار دادن آسیب پذیری هایی از قبیل نشخوار فکری و تنظیم هیجانی که روی آوری به مواد و عود مصرف را تسهیل می کنند باید اولویت درمانی رویکردهای جدید درمانی در این گروه از بیماران باشد.

     

     

    1-2 بیان مسئله

    اختلالات سوء مصرف مواد از رایج ترین مشکلات روانپزشکی است که از تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی مثل نابهنجاری های رشدی و وضعیت نامساعد روانی- اجتماعی ناشی می شود. این اختلالات می تواند در اثر مصرف الکل، مواد افیونی، حشیش، مت آمفتامین، کوکائین، و غیره به وجود آمده و به شکل وابستگی و سوء مصرف خود را نشان دهد. مصرف مواد مخدر و روان گردان، امروزه به عنوان یک معضل جدی، کلیه جوامع بشری را تهدید میکند. آثار نامطلوب و ویرانگر مصرف مواد و اعتیاد بر روی جسم و روح انسان این نگرانی را افزایش داده و موجبات افزایش ناامنی خانوادگی و اجتماعی گردیده است.

    در بین مواد اعتیاد آور، آمفتامین ها به خصوص مت آمفتامین قوی ترین مواد هستند و خطر وابستگی[34] و مشکلات سلامت روان بیشتری را در بر دارند (تاپ[35] و همکاران، 2002) و با نرخ بالای روان پریشی[36] (مک کتین[37] و همکاران، 2006)، افسردگی (سِمپل[38] و همکاران، 2005)، و مشکلات شناختی (نوردال[39] و همکاران، 2003) ارتباط دارند.

    تحقیقات نشان داده اند که یکی از رویکردهای مهم در شناسایی و درمان سوء مصرف مواد مخدر، رویکرد شناختی است. فرض اساسی نظریه های شناختی این است که افکار ناکارآمد در نحوه تفسیر و ارزیابی فرد از واقعیت دخیل هستند و همچنین پاسخ ها ی رفتاری که از تفسیرهای خاص ناشی می شوند در تداوم اختلال سوء مصرف مواد نقش دارند (گودرز ی، 1380). در پاسخ به میزان بالای مصرف مت آمفتامین و عود مصرف، درمان های متفاوت شناختی رفتاری منجمله مدل درمانی ماتریکس ابداع شده اند. این مدل درمانی عناصری را بر اساس یافته های تجربی حمایت شده از حوزۀ تحقیقاتی مربوط به سوء مصرف مواد، مورد استفاده قرار داده است (راسون[40] و همکاران، 1995). با این وجود، وابستگی و عود مصرف مت آمفتامین همچنان ادامه دارد.

    در سال های اخیر، تعدادی از پژوهشگران تلفیق رویکردهای بر پایۀ ذهن آگاهی را با مداخلات شناختی رفتاری[41] موجود (موج سوم رفتار درمانی) پیشنهاد کرده اند (کایون و همکاران، 2003؛ کاتز[42] و همکاران، 1985، به نقل از ویتفیلد[43]، 2006). پژوهشگران بر این باورند که به کار گیری روش های درمانی مانند درمان بر پایۀ ذهن آگاهی به دلیل ساز و کارهای نهفته در آن مانند پذیرش، افزایش آگاهی، حضور در لحظه، مشاهده گری بدون داوری، و خودداری از اجتناب هیجانی می تواند در تلفیق با فنون رفتار درمانی شناختی، اثربخشی درمان­ها را برای جلوگیری از اعتیاد و عود مصرف افزایش دهد. بنابر این افزایش انعطاف پذیری شناختی در درمان­های بر پایۀ ذهن آگاهی می تواند توانایی مقابلۀ بیمار را در کنار آمدن با وسوسه و نشانه های ترک (به عنوان شاخص اصلی تداوم مصرف) در این بیماران افزایش دهد.

    درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» (MBSR)  اولین مداخله بر پایۀ ذهن آگاهی بوده است که از نظر بالینی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در سال 1979، دکتر جان کابات- زین درمان را ابداع کرد و این نقطۀ شروعی برای وارد شدن این تکنیک به دنیای پزشکی شد (کابات- زین، 1990). درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» رایج ترین متد به کار رونده از فنون ذهن آگاهی در دنیای پزشکی است (کابات- زین، 1990).

    استرس، عاملی است که احتمالاً به وسیلۀ درمان به کار رونده در این تحقیق یعنی «ذهن آگاهی» مورد هدف قرار می گیرد، گرچه انتخاب درمان MBSR برای پژوهش حاضر، به علت بررسی آتی نقش استرس در نتایج پژوهش نیست بلکه به این عنوان است که MBSR درمان رایج برای آموزش ذهن آگاهی است.

    نشخوار فکری متغیری در تحقیق است که ارتباطش با اعتیاد و تأثیرپذیری اش از درمان های بر پایۀ ذهن آگاهی به اثبات رسیده است. نشخوار فکری بیانگر افکاری است که تمایل به تکرار داشته، آگاهانه بوده و پیرامون یک موضوع متمرکز هستند و حتی در صورت غیبت محرک های محیطی فوری و ضروری این افکار باز هم پدیدار می شوند (مارتین و تِسِر[44]، 1989، به نقل از آذرگون و همکاران،1388). در مورد ارتباط بین نشخوار فکری و اعتیاد، اسکیچ و آبلا[45] (2008) بیان می دارند که افرادی که در مواجهه با مشکلات زندگی و از جمله استرس از سبک پاسخ نشخواری[46] استفاده می کنند مستعد ابتلاء به مشکلات روانی و روی آوری به اعتیاد می باشند.

    در مورد ارتباط بین نشخوار فکری و ذهن آگاهی، کومار[47] و همکاران (2008) در تحقیق خود به این موضوع دست یافتند که افزایش در ذهن آگاهی به مقدار زیادی با کاهش در نشخوار فکری و اجتناب[48] (دو استراتژی در تنظیم هیجانی) همراه است، این محققان به این نتیجه رسیدند که مراقبۀ ذهن آگاهی[49] منجر به کاهش در نشخوار فکری می شود.

    تنظیم هیجانی هم متغیری دیگر در این تحقیق است که ارتباطش با اعتیاد و تأثیرپذیری اش از درمان های بر پایۀ ذهن آگاهی به اثبات رسیده است. تنظیم هیجانی همان گونه که از نامش پیداست به معنی متعادل ساختن هیجانات منفی و مثبت است و از آنجایی که در هر جامعه ای هنجارهای اجتماعی عکس العمل های نامناسب و کنترل نشده هیجانی را منع می کند افراد مجبورند در تمام مدت در تنظیم هیجانات خود درگیر باشند. این مسأله به عنوان مثال در مورد افرادی که در حال ترک مواد مخدر هستند باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود. گراس[50] (1998) بیان می دارد که تنظیم هیجان به توانایی فهم هیجانات، تنظیم تجربۀ هیجانی و ابراز هیجانات اشاره دارد. در مورد ارتباط بین تنظیم هیجانی و اعتیاد، سمپل و همکاران (2010) و واتاناب-گالووی[51] و همکاران (2009)، از تحقیق خود به این نتیجه رسیده اند که ضعف در تنظیم هیجانی، معمولآً بصورت کاهش بازداری[52] یا ناتوانی در کنترل عمل یا فکر، تأثیر اساسی بر رفتارهای ولع مصرف مواد[53]، فعالیت های جنسی خطرزا (که می تواند منجر به ایدز[54] و هپاتیت[55]C  شود) و دیگر رفتارهای تکانشگری[56] و مرگ و میر بالا را دارد.

    در مورد ارتباط بین تنظیم هیجانی و ذهن آگاهی، هیز و فلدمن[57] (2004) بیان می دارند که به نظر می رسد ذهن آگاهی باعث کسب توانایی تنظیم هیجانات و خلق می شود بدین صورت که با قبول تجربیات داخلی، وضوح عاطفی[58]، انعطاف پذیری شناختی[59]، و یک رویکرد سالم به مشکلات، این توانایی ایجاد می شود.

    بین نشخوار فکری و تعدیل هیجانی هم ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. لی مولت[60] (2012) بیان می دارد که در واقع نشخوار فکری یک استراتژی تنظیم هیجانی غیرانطباقی[61] یا ناسازگارانه  است که عاطفه منفی[62] را در پاسخ به آشفتگی طولانی می کند.

    با توجه به مطالب گفته شده و لزوم اهمیت دادن به معظل مواد مخدر  به خصوص انواع جدید و توجه به این موضوع که یکی از علل اصلی مصرف و عود مصرف در سوء مصرف کنندگان مواد مخدر منجمله مت آمفتامین، مشکلات در نشخوار فکری و تنظیم هیجانی است، این سوال پژوهشی به ذهن می رسد که آیا با به کارگیری روش درمانی «کاهش استرس بر پایه ی ذهن آگاهی» (MBSR) به عنوان درمان تکمیلی مدل درمانی ماتریکس، می توان باعث کاهش نشخوار فکری، دشواری های تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به مت آمفتامین شد.

     

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش

    هزینۀ سوء مصرف مواد در سطح جهانی، در ارتباط با جنایت، فقدان کار و هزینۀ مراقبت های سلامتی در حدود 9/180 بیلیون  [63](USD) در سال 2002 تخمین زده شد (سازمان خدمات بهداشت روان و سوء مصرف مواد مخدر[64]، 2007)، رنج انسانی مرتبط با سوء مصرف مواد غیر قابل اندازه گیری است (موسسۀ ملی راهکارهای کنترل مواد مخدر[65]، 2004). علیرغم در دسترس بودن درمانهای مختلف برای سوء مصرف مواد و الکل، سوء مصرف این مواد و عواقب منفی مرتبط با آن همچنان شایع باقی مانده اند (بوئن[66] و همکاران، 2006). به عنوان مثال، طبق گفتۀ زگیرسکا و همکاران (2009)، در آمریکا در حدود 6/22 میلیون نفر مبتلا به اختلالات وابستگی به انواع مواد مخدر و یا سوء مصرف  آنها تشخیص داده شده اند.

    از گذشته تاکنون  مجموعه ای از درمانها گسترش یافتند تا عود مصرف مواد را نشانه بگیرند. در بین مداخلات رفتاری، «درمان شناختی رفتاری»[67] حمایت قابل ملاحظه ای را کسب کرد، با این وجود، علیرغم بهترین درمان استاندارد، میزان عودِ بالا ادامه دارد که این امر نیاز برای توسعۀ روشهای درمانی جدید را بیان می کند (زگیرسکا و همکاران، 2009). پیکنز[68] و همکاران (1985، به نقل از بوئن و همکاران، 2009) بیان می دارند که اگرچه درمان های جلوگیری از عود مصرف، رشد نوید بخشی را در درمان ارائه می دهد، عود مصرف همچنان یک مشکل اساسی برای 44% تا 70% مراجعان باقی می ماند.

    در ایران تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی (تریاک، شیره و...) به مواد روانگردان و به ویژه متامفتامین یا «شیشه» که سهولت ساخت، فرآورده های تقلبی و دست ساز، هزینه پایین و درآمد فراوان، در دسترس بودن آسان، تجهیزات محدود و سادۀ مورد نیاز، امکان تولید در حجم بالا، و سخت بودن شناسایی لابراتوارها، تجارت این ماده را به حرفه ای پرسود تبدیل نموده و باعث گردیده افراد و سازما نهای فرصت طلب برای تأمین بازار فروش این ماده مرگبار از هیچ اقدامی فروگذار نکنند. در کشورهای دیگر هم وضع به همین منوال است، به عنوان مثال، «برآورد شده در ژاپن که تاریخی طولانی از مصرف مت آمفتامین دارد در اواخر دهۀ 1940 و اوایل دهۀ 1950 حدود 550000 مصرف کنندۀ این ماده وجود داشته که 55000 نفر آنها به روان پریشی ناشی از مصرف مت آمفتامین مبتلا بوده اند» (فارل[69] و همکاران، 2002، ص 10).

    اگرچه در ایران تحقیقاتی در مورد استفاده از روش درمانی بر پایۀ ذهن آگاهی در اختلالاتی  از قبیل اضطراب و افسردگی، اختلال وسواسی جبری، چاقی، مشکلات جانبازان شیمیایی و نابینایان و ... صورت گرفته است، اما مطالعات اندکی بر روی کاربرد این درمان در مورد سوء مصرف کنندگان مواد مخدر وجود دارد و هیچ تحقیقی در مورد کاربرد این درمان در وابستگان به مت آمفتامین و بررسی تأثیر آن بر نشخوار فکری و تنظیم هیجانی انجام نشده است.

    با توجه به شیوع بالای ابتلا به سوء مصرف مت آمفتامین، ابداع روش های درمانی متنوع از ضروریات است. از آنجایی که اثربخشی این روش درمانی به سطح سواد و فرهنگ افراد وابسته نیست، قابلیت گسترش کاربرد آن به سطوح پایین جامعه عامل بسیار مهم و منطقی برای روی آوری به این درمان و انجام این پژوهش محسوب می شود.

     

    1-4 اهداف پژوهش

    هدف اصلی: تبیین تأثیر درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر کاهش نشخوار فکری، بهبود دشواری های تنظیم هیجانی، افزایش ذهن آگاهی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به مت آمفتامین

    اهداف جزئی: 

    1) تبیین تأثیر درمان تلفیقی ذکر شده بر نشخوار فکری در افراد وابسته به مت آمفتامین

    2) تبیین تأثیر درمان تلفیقی بر دشواری های تنظیم هیجانی در افراد وابسته به مت آمفتامین

    3) تبیین تأثیر درمان تلفیقی بر ذهن آگاهی در افراد وابسته به مت آمفتامین

    4) تبیین تأثیر درمان تلفیقی بر میزان کاهش عود مصرف در افراد وابسته به مت آمفتامین

    5) تبیین تأثیر کاربرد درمان صِرف «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری در افراد وابسته به مت آمفتامین

    6) تبیین تأثیر کاربرد درمان صِرف «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر دشواری های تنظیم هیجانی در افراد وابسته به مت آمفتامین

    7) تبیین تأثیر کاربرد درمان صِرف «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر میزان کاهش عود مصرف مواد در وابستگان به مت آمفتامین

     

    1- 5 پرسش ها و فرضیه های پژوهش

    1-5-1 پرسش های پژوهش

    1- آیا درمان تلفیقی، منجر به کاهش نشخوار فکری در وابستگان به مت آمفتامین می شود؟

    2- آیا درمان تلفیقی، منجر به کاهش (بهبود) دشواری های تنظیم هیجانی در وابستگان به مت آمفتامین می شود؟

    3- آیا درمان تلفیقی، بیش از کاربرد صِرف مدل درمانی رایج ماتریکس، منجر به کاهش عود مصرف مواد در وابستگان به مت آمفتامین می شود؟

    4- آیا کاربرد صِرف درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بیش از کاربرد درمان صِرف ماتریکس منجر به کاهش عود مصرف مواد در وابستگان به مت آمفتامین می شود؟

     

    1-5-2 فرضیه های پژوهش

    1- درمان تلفیقی، منجر به کاهش نشخوار فکری در وابستگان به مت آمفتامین می شود.

    2- درمان تلفیقی، منجر به کاهش (بهبود) دشواری های تنظیم هیجانی در وابستگان به مت آمفتامین می شود.

    3- درمان تلفیقی، منجر به افزایش (بهبود) ذهن آگاهی در وابستگان به مت آمفتامین می شود.

    4- درمان تلفیقی، بیش از کاربرد صِرف مدل درمانی رایج ماتریکس، منجر به کاهش عود مصرف مواد در وابستگان به مت آمفتامین می شود.

    5- کاربرد صِرف درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی»، می تواند منجر به کاهش نشخوار فکری در وابستگان به مت آمفتامین شود.

    6- کاربرد صِرف درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی»، می تواند منجر به کاهش (بهبود) دشواری های تنظیم هیجانی در وابستگان به مت آمفتامین شود.

    7- کاربرد صِرف درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی»، می تواند بیش از  کاربرد درمان صِرف ماتریکس، منجر به کاهش عود مصرف مواد در وابستگان به مت آمفتامین شود.

     

    [1]- The United Nations Office for Drug Control and Crime Prevention (UNODCCP)

    [2]- Apple and Kim-Apple

    [3]- Zgierska

    [4]- Methamphetamine (MA)

    [5]- METH

    [6]- Crystal

    [7]- Speed 

    [8]- Amphetamine

    [9]- Anglina

    [10]-Heroin

    [11]-Cocaine

    [12]-Saldana and Barker

    [13]- Narenjiha

    [14]- Substance Use Disorders (SUDs)

    [15]- Chronic Relapsing Conditions 

    [16]-Miller

    [17]-Roozen

    [18]- Compliance

    [19]- Dropout 

    [20]- Methadone

    [21]- Buprenorphine

    [22]-Third Wave Cognitive Therapies

    [23]-Hayes

    [24]-Cayoun

    [25]-Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)

    [26]-Kabat-Zinn

    [27]-Reppere

    [28]-Nolen-Hoeksema

    [29]-Teasdale

    [30]-Garnefski

    [31]-Greenberg and Paivio

    [32]-Berslin

    [33]-Hayes and Feldman

    [34]- Substance Dependency

    [35]-Topp

    [36]- Sychosis 

    [37]-McKetin

    [38]-Semple

    [39]-Nordahl

    [40]-Rawson

    [41]- Cognitive-Behavioral Interventions

    [42]-Katz

    [43]-Whitfield

    [44]-Martin and Tesser

    [45]-Skitch and Abela

    [46]- Ruminative Response Style

    [47]-Kumar

    [48]- Avoidance

    [49]- Mindfulness Meditation (MM)

    [50]-Gross

    [51]-Watanabe-Galloway

    [52]- Inhibitory Deficit

    [53]- Drug Craving 

    [54]- Aids

    [55]- Hepatitis C

    [56]- Compulsive Behaviors

    [57]-Hayes and Feldman

    [58]- Affective Clarity

    [59]- Cognitive Flexibility

    [60]-LeMoult

    [61]- Maladoptive

    [62]- Negative Affect

    [63]- United States Dollar

    [64]-Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA)

    [65]-Office of National Drug Control Policy (ONDCP)

    [66]-Bowen

    [67]- Cognitive-Behavior Therapies    

    [68]-Pickens

    [69]-Farrel

     

    “The Efficacy of Integrating Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) with existing Matrix Model on Rumination, Emotional Regulation, and Relapse Rate Reduction for Methamphetamine-Dependents”

     

    Abstract

    Introduction: Relapse is common in substance use disorders (SUDs), even among treated individuals especially in Methamphetamine-Dependents. Furthermore, mindfulness is a concept that taken quite a hold on the therapeutic world in recent years. Aim: The main goal of this study was to assess rumination, emotion regulation, mindfulness, and drug relapse rate through MBSR-Integrated Matrix Model program. Method: By judgment sampling and group matching, 54 persons were randomly assigned in three equal groups (Integrated, MBSR, and Matrix or Control group). All of three groups completed three questionnaires before and after an 8-week MBSR program. Rumination assessed by RRS, emotion regulation assessed by DERS, mindfulness assessed by MAAS, and drug relapse rate assessed by the urine toxicology in the treatment program. Results and Conclusion: Indicated meaningful reduction in rumination (p<0/01), difficulties in emotion regulation (p<0/001), drug relapse rate (p<0/04), and enhanced mindfulness (p<0/035) through the Integrated model, compared with control group. In MBSR group, relapse rate was not decreased meaningfully compared to the control group (p<0/6, that is, the seventh hypothesis disproved), even though the other dependent variables changed the same. In spite of the fact that the seventh hypothesis disproved, an alternate model suggested a novel mechanism by which the reduction in rumination, difficulties in emotion regulation, and improvement in mindfulness, following integrated treatment may particularly explain relapse rate reduction, and not following mere MBSR treatment. It might be that mindfulness is a helpful, but not a sufficient factor as a means to address substance abuse. In other words, the current study provides evidence for the value of incorporating MBSR into substance abuse treatments and identifies one potential mechanism of change through MBSR.

    Keywords: Mindfulness, Matrix Model, Rumination, Emotion Regulation, Methamphetamine

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                               صفحه

     

    چکیده 1

    فصل اول: مقدمه و کلیات پژوهش... 2

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مسئله. 6

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 8

    1-4 اهداف پژوهش... 10

    1- 5 پرسش ها و فرضیه های پژوهش... 10

    1-5-1 پرسش های پژوهش... 10

    1-5-2 فرضیه های پژوهش... 11

    1- 6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 11

    1-6-1 تعاریف نظری.. 11

    1-6-1-1 شیشه (مت آمفتامین) 11

    1-6-1-2 وابستگی به مواد. 12

    1-6-1-3 ذهن آگاهی.. 12

    1-6-1-4 نشخوار فکری.. 12

    1-6-1-5 تنظیم هیجانی.. 13

    1-6-1-6 عود مصرف مواد. 13

    1-6-2 تعاریف عملیاتی.. 13

    1-6-2-1 وابستگی به مت آمفتامین.. 13

    1-6-2-2 ذهن آگاهی.. 13

    1-6-2-3 نشخوار فکری.. 13

    1-6-2-4 تنظیم هیجانی.. 14

    1-6-2-5 عود مصرف مت آمفتامین.. 14

    فصل دوم:گسترۀ نظری و بازنگری تحقیقات پیشین.. 16

    2-1 مقدمه. 17

    2-2 مبانی نظری پژوهش... 17

    2-2-1  مت آمفتامین.. 17

    2-2-2 عود مصرف مواد. 21

    2-2-3 ذهن آگاهی.. 22

    2-2-4 اعتیاد. 24

    2-2-4-1 اعتیاد و ذهن آگاهی.. 24

    2-2-4-2 اعتیاد و استرس... 25

    2-2-5  درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» یا MBSR.. 26

    2-2-6  نشخوار فکری.. 27

    2-2-6-1 نشخوار فکری و استرس... 29

    2-2-7 تنظیم هیجانی.. 30

    2-2-7-1 تنظیم هیجا نی و استرس... 33

    2-2-7-2  تنظیم هیجانی و نشخوار فکری.. 33

    2-2-8  اعتیاد و موج سوم رفتار درمانی.. 34

    2-2-8-1 شناخت درمانی بر پایۀ ذهن آگاهی (MBCT) 36

    2-2-8-2  رفتاردرمانی جدلی(DBT) 36

    2-2-8-3 درمان قبول و تعهد (ACT) 37

    2-2-9 درمان های دیگر بر پایۀ ذهن آگاهی (در درمان اعتیاد) 37

    2-2-9-1 مدل پیشگیری از بازگشت بر پایۀ ذهن آگاهی (MBRP) 37

    2-2-9-2 خود- طرحواره درمانی معنوی (3-S) 38

    2-2-9  تاریخچۀ مواد مخدر منجمله شیشه. 39

    2-2-10  تاریخچۀ ذهن آگاهی.. 41

    2-2-11  تاریخچۀ  درمان «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی»  (MBSR) 42

    2-2-12  تاریخچۀ درمان های مختلف در درمان اعتیاد. 42

    2-2-12-1  درمان های شناختی رفتاری منجمله ماتریکس... 42

    2-2-12-2  تلفیق درمان های شناختی رفتاری و ذهن آگاهی.. 43

    2-2-13  تاریخچۀ مطالعه دربارۀ نشخوار فکری.. 45

    2-2-14  تاریخچۀ مطالعه در بارۀ تنظیم هیجانی.. 45

    2-2-15  تئوری ها در خصوص اعتیاد و عود مصرف.. 45

    2-2-15-1 تئوری انگیزه 45

    2-2-15-2 تئوری جلوگیری از عود مصرف مواد مارلات و گوردون. 46

    2-2-15-3  تئوری مواجهه با سرنخ. 46

    2-2-15-4 تئوری های زیر بنایی درمان های جلوگیری از عود مصرف مواد. 47

    2-2-16  تئوری ها در خصوص نشخوار فکری.. 49

    2-2-17  تئوری ها در خصوص تنظیم هیجانی.. 50

    2-3 بررسی پژوهش های انجام شده در خصوص موضوع. 51

    2-3-1  پیشینه پژوهش در خارج از کشور. 51

    2-3-2  پیشینۀ پژوهش در ایران. 60

    2-3-3 جمع بندی پیشینۀ پژوهش ها در خارج و ایران. 66

    فصل سوم:روش پژوهش... 67

    3-1 مقدمه. 70

    3-2 طرح کلی پژوهش... 68

    3-3 جامعه، نمونه، و روش اندازه گیری.. 68

    3-3-1 جامعه. 68

    3-3-2 نمونه. 68

    3-3-3 روش اندازه گیری (ابزارهای گردآوری داده ها) 69

    3-3-3-1 ذهن آگاهی.. 69

    3-3-3-2 تنظیم هیجانی.. 70

    3-3-3-3 نشخوار فکری.. 71

    3-3-3-4 عود مصرف مواد. 71

    3-4 روش اجرای پژوهش... 72

    3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها 74

    3-6  ملاحظات اخلاقی.. 74

    فصل چهارم: توصیف و تحلیل داده ها 76

    4-1 مقدمه. 77

    4-2 بخش اول: آمار توصیفی.. 77

    4-3 بخش دوم: یافته های استنباطی.. 78

    4-3-1 تحلیل کوواریانس... 78

    4-3-2  تحلیل کوواریانس... 80

    4-3-3  تحلیل کوواریانس... 81

    4-3-4 تحلیل کوواریانس... 83

    4-3-5 تحلیل کوواریانس... 84

    4-3-6 آزمون ویلکاکسون. 87

    4-3-7  آزمون ویلکاکسون. 89

    4-4 ضرایب آلفای کرونباخ ابزارهای پژوهشی مورد استفاده در مطالعه. 89

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 90

    5-1 مقدمه. 91

    5-2 بحث و نتیجه گیری.. 91

    5-3 محدودیت های پژوهش... 97

    5-4 پیشنهادات.. 98

    5-4-1 پیشنهادات پژوهشی.. 98

    5-4-2 پیشنهادات کاربردی.. 98

    پیوست ها 99

    1) مقیاس پاسخ توأم با نشخوار فکری RRS از پرسشنامه سبک های پاسخ  RSQ.. 100

    2) مقیاس ذهن آگاهی (MAAS) 103

    3) مقیاس دشواری های تنظیم هیجانی   (DERS) 105

    آموزش روش درمانی «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» 109

    منابع و مأخذ. 113

    منبع:

    منابع و مأخذ

    منابع فارسی

    - آذرگون، حسن.، کجباف، محمدباقر.، مولوی، حسین.، و عابدی، محمدرضا. (1388). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشخوار فکری و افسردگی دانشجویان دانشگاه اصفهان. دانشور رفتار، 16(34 (12))، 20-13.

    - اختیاری، حامد.، علم مهرجردی، زهرا.، حسنی ابهریان، پیمان.، نوری، مهری.، فرنام، رابرت.، و مکری، آذرخش. ( 1389 ). بررسی و ارزیابی واژه ها ی القا کننده ولع مصرف در سوء مصرف کنندگان مت آمفتامین فارسی زبان. تاز ه های علوم شناختی، 12 (2)، ص 82-69.

    - بساک نژاد، سودابه.، آقاجانی افجدی، اعظم.، و زرگر، یداله. (1390). بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و کیفیت زندگی دانشجویان دختر. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 4 (2)، 198-181.

    - پروچاسکا، جیمز. اُو.، و نورکراس، جان. سی. (1389). نظریه های روان درمانی (ویرایش چهارم). (1999). مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، ایران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - تاد، جودیت.، و بوهارت، آرتور. سی. (1379). اصول روان شناسی بالینی و مشاوره (ویرایش سوم). (1999). مترجم: مهرداد فیروز بخت، تهران، ایران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - حناساب زاده اصفهانی، مریم.، یکه یزدان دوست، رخساره.، غرایی، بنفشه.، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1388). بررسی مقدماتی کارایی راهنمای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی،  برای بیماران افسرده با افکار خود کشی: گزارش موردی. روان شناسی بالینی، 1(1)، 45-35.

    - حناساب زاده اصفهانی، مریم.، یکه یزدان دوست، رخساره.، غرایی، بنفشه.، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1389).  شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کدام یک از علایم شناختی، عاطفی و جسمانی افسردگی تاثیر بیشتری دارد؟ مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 16 (3 (62))، 289-288. 

    - حیدریی، علیرضا.، و اقبال، فرشته. (1389). رابطه دشواری در تنظیم هیجانی، سبک های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی در زوجین صنایع فولاد شهر اهواز. یافته های نو در روان شناسی، 5 (15)، 134-115.

    - خیاطی پور، عاطفه.، قربان شیرودی، شهره.، و خلعتبری، جواد. (1389). مقایسه اثر بخشی درمان ترکیبی شناختی-رفتاری در گروه های اجتماع مدار و معتادان گمنام بر گرایش به مصرف مواد افیونی. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 9 (6 (69))، 640-633.

    - دباغی، پرویز.، اصغرنژادفرید، علی.، عاطف وحید، کاظم.، و بوالهری، جعفر. (1386). اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر پایه ی تفکر نظاره ای (ذهن آگاهی) و فعال سازی طرحواره های معنوی در پیشگیری از عود مصرف مواد افیونی. مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13 (4)، 375-366.

    - رسولی آزاد، مراد.، قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی.، و طباطبایی ،سیدمحمود. (1388). تاثیر گروه درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر مردان وابسته به مواد افیونی با همبودی اختلال افسردگی اساسی. اصول بهداشت روانی، 11 (3 (43))، 204-19.

    - رضوان، شیوا.، بهرامی، فاطمه.، و عابدی، محمد رضا. (1385). تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 46، 257-251.

    - سادوک، بنیامین. جیمز.، و سادوک، ویرجینیا. آلکوت. (1387). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی (ویرایش دهم). (2007). مترجم: فرزین رضاعی، تهران، ایران: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - ستوده اصل، نعمت اله.، نشاط دوست، حمیدطاهر.، کلانتری، مهرداد.، طالبی، هوشنگ.،مهرابی، حسینعلی.، و خسروی، علیرضا. (1390). بررسی تاثیر درمان شناختی - رفتاری، بر کاهش وابستگی به نیکوتین در بیماران مبتلا به فشار خون . تحقیقات علوم رفتاری، 9 (2 (18))، 103-94.

    - سیف، علی اکبر. (1389). تغییر رفتار و رفتار درمانی: نظریه ها و روش ها (ویرایش دوم). تهران، ایران: نشر دوران.

    - شاملو، سعید. (1387). روانشناسی بالینی. تهران، ایران: رشد.

    - صادقی، سعید.، سهرابی، فرامرز.، دلاور، علی.، برجعلی، احمد.، قاسمی تودشکچویی، غلامرضا. (1389). بررسی اثربخشی تلفیق دارو درمانی و شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی زنان مطلقه شهر اصفهان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28 (112)، 698-681.

    - عزیزی، علیرضا.، میرزایی، آزاده.، و شمس، جمال. (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. حکیم بهار، 13 (1)، 18-11.

    - علوی، خدیجه (1388). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی در کاهش نشانه های افسردگی دانشجویان مشهد. پایان نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

    - فیلی، علیرضا.، برجعلی، احمد.، سهرابی، فرامرز.، و فرخی، نورعلی. (1391). مقایسه اثربخشی روش درمان شناختی- رفتاری با روش درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن تیزدل بر نشخوار فکری زنان نابارور افسرده. ارمغان دانش، 17 (1 (67))، 21-14.

    - کاپلان، اچ. ای.، و سادوک، بی، جی. (1378). روانشناسی کاپلان (چاپ اول). مترجم: حسن ربیعی، تهران، ایران: نشر سالمی، صص 644-643. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - کُری، جرالد. (1389). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی (ویرایش هفتم). (2005). مترجم: یحیی سید محمدی، تهران، ایران: ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - کرینگ، آن. م.، دیویسون، جرالد. سی.، نیل، جان. م.، و جانسون، شری. ل. (1388). آسیب شناسی روانی: روانشناسی نابهنجاری (ویرایش دهم). (2007). مترجم: حمید شمسی پور، تهران، ایران: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - کلدوی، علی.، برجعلی، احمد.، فلسفی نژاد، محمدرضا.، و سهرابی، فرامرز. (1390). اثربخشی مدل پیشگیری از بازگشت بر پایۀ ذهن آگاهی در پیشگیری از بازگشت و انگیزش در افراد وابسته به مواد افیونی. مجله روان شناسی بالینی، 3 (4 (12)).

    - کمرزرین، حمید.، زارع، حسین.، و بروکی میلان، حسن. (1391). اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر افزایش خودکارآمدی و بهبود علائم اعتیاد در بیماران وابسته به مواد. اعتیاد پژوهی، 6 (22)، 85-75.

    - کیانی، احمدرضا.، قاسمی، نظام الدین.، و پورعباس، علی. (1391). مقایسه اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ذهن آگاهی بر میزان ولع مصرف و تنظیم شناختی هیجان در مصرف کنندگان شیشه. اعتیاد پژوهی، 6 (24)، 36-27.

    - گل پور چمرکوهی، رضا.، و محمدامینی، زرار. (1391). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود ذهن آگاهی و افزایش ابراز وجود در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. روانشناسی مدرسه، 1 (3)، 100-82 .

    - گودرزی، م. ع. ( 1380 ). درمان شناختی اعتیاد به مواد مخدر (ویرایش اول). شیراز، ایران: راهگشا.

    - لطفی کاشانی، فرح.، و عسکری، علی اکبر. (1388). اثر بخشی درمان شناختی، رفتاری، درمان نگهدارنده با متادون و درمان به شیوه کنگره 60 بر تغییر وضعیت روانی معتادان به کراک. اندیشه و رفتار (روانشناسی کاربردی)، 3 (12)، 18-7.

    - مک کال، تیموتی. (1390). یوگا و کمردرد (ویرایش اول). مترجم: افسانه اسکندری، تهران، ایران: پیروزان دانش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

    - موسویان، نرگس.، مرادی، علیرضا.، میرزایی، جعفر.، شیدفر، فرزاد.، محمودی کهریز، بهرام.، و طاهری، فاطمه. (1389). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش چاقی. اندیشه و رفتار (روانشناسی کاربردی)، 4 (16)، 58-49.

    - نجاتی، وحید.، امینی، رضا.، ذبیح زاده، عباس.، معصومی، مهدی.، ملکی، قیصر.، و شعاعی، فاطمه. (1390). ذهن آگاهی شاخصی موثر در کیفیت زندگی جانبازان نابینا. مجلۀ علمی- پژوهشی طب جانباز، 3 (11).

    - نریمانی، محمد.، آریاپوران، سعید.، ابوالقاسمی، عباس.، و احدی، بتول. (1389). مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان بر سلامت روان جانبازان شیمیایی. مجله روان شناسی بالینی، 2 (4 (8)).

    - هارت، ویلیام. (1382). هنر زندگی: مراقبه ویپاسانا مطابق با آموزش های س. ن. گویانکا. مترجم: گروه مترجمان، تهران، ایران: مثلث. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1924).

     

     

     

    منابع انگلیسی

    -Abou–Saleh, M.T. (2006). Substance use disorder: recent advances in treatment and models of care. Journal of Psychosomatic Research, 61, 305–310.

    -Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorders. Anxiety Disorders, 22, 211-222.

    -Anglina, M. D., Burkeb, C., Perrochetc, B., Stamperd, E., and Dawud-Noursie, S. (2000). The CAST Methamphetamine Treatment Project: Moving Research into the "Real World". Journal of Psychoactive Drugs, 32 (2), 137-141.

    -Anton, R. F. (2001) Pharmacological approach to the management of alcoholism. Journal of Clinical Psychiatry, 62, 11-17.

    -Apple, J., and Kim-Apple, D. (2009) Mindfulness: Implication for Substance Abuse and Addiction. Int J Ment Health Addiction, 7, 506-512.

    -Arch, J. J., and Craske, M. G. (2006). Mechanisms of mindfulness: emotion regulation following a focused breathing induction. Behav Res Ther, 44 (12), 1849-1858.

    -Avants, S. K., and Margolin, A. (2004). Development of Spiritual Self-Schema (3-S) Therapy for the Treatment of Addictive and HIV Risk Behavior: A Convergence of Cognitive and Buddhist Psychology. Journal of Psychotherapy Integration, 14 (3), 253-289.

    -Axelrod, S. R., Perepletchikova, F., Holtzman, K., and Sinha, R. (2011). Emotion regulation and substance use frequency in women with substance dependence and borderline personality disorder receiving dialectical behavior therapy. Am J Drug Alcohol Abuse, 37 (1), 37-42.

    -Baker, T. B., Piper, M. E., McCarthy, D.E., Majeskie, M. R., and Flore, M. C. (2004). Addiction motivation reformulated: An affective processing model of negative reinforcement. Psychological Review, 111, 33-51.

    -Beck, A.T., Wright, F.D., Newman, C.F., and Liese, B.S. (1993). Cognitive therapy of substance abuse. New York: The Guilford Press. Received November 20, 2011, from books.google.com/books?isbn=1572306599

    -Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., and Znoj, H. (2008) Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. J Behav Res Ther, 46(11), 1230-7.

    -Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004). A proposed operational definition. Clinical Psychology: Science Practice, 11, 230-241.

    -Blake, D. S., Semple, R. J., Pokhrel, P., & Grenard, J. L. (2011) Component Processes of Executive Function- Mindfulness, Self-Control, and Working Memory- and Their Relationships with Mental and Behavioral Health. Mindfulness, 2, 179-185.

    -Borkovec, T. D. (2002). Life in the future versus life in the present. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 76-80.

    -Bowen, S., Witkiewitz, K., Dillworth, T. M., Chawla, N., Simpson, T. L., Ostafin, B. D., Larimer, M. E., Blume, A. W., Parks, G. A., and Marlatt, G. A. (2006). Mindfulness meditation and substance use in an incarcerated population. Psychology of Addictive Behaviors, 20(3), 343-347.

    -Bowen, S., Chawla, N., Collins, S. E., Witkiewitz, K., Hsu, S., Grow, J., Clifasefi, S., Garmer, M., Douglass, A., Larimer, M. E., and Marlatt, A. (2009) Mindfulness-Based Relapse Prevention for Substance Use Disorders: A Pilot Efficacy Trial. Subst Abuse, 30(4), 295-305.

    -Breslin, F. C., Sobell, L. C., Sobell, M. B., and Agrawal, S. (2000). A Comparison of a brief and long Version of the Situational Confidence Questionnaire. Behavior Research and Therapy, 38, 1211-1220.

    -Breslin, F. C., Zack, M., and McMain, S. (2002) An Information-Processing Analysis of Mindfulness: Implications for Relapse Prevention in the Treatment of Substance Abuse. Clin Psychol Sci Prac, 9(3), 275-299.

    -Brewer, J. A., Sinha, R., Chen, J. A., Michalsen, R. N., Babuscio, T. A., Nich, C., Grier. A., Bergquist, K. L., Reis, D. L., Potenza, M. N., Carroll, K. M., and Rounsaville, B. J. (2009) Mindfulness Training and Stress Reactivity in Substance Abuse: Results from A Randomized, Controlled Stage I Pilot Study. Subst Abuse, 30(4), 306-317.

    -Bridges, L. J., Denham, S. A., and Ganiban, J. M. (2004). Definitional issues in emotion regulation research. Child Development, 75(2), 340−345.

    -Broderick, P. C. (2005). Mindfulness and Coping with Dysphoric Mood: Contrasts with Rumination and Distraction. Cognitive Therapy and Research, 29 (5), 501-510.

    -Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003) The benefits of being present: Mindfulness and its role in Psychological well-being. Journal of personality and social Psychology, 84 (4), 822-848.

    -Brown, K. W., Ryan, R. M., and Creswell, J. D. (2007) Addressing Fundamental Questions about Mindfulness. Psychological Inquiry, 18, 272-281.

    -Bryson, E. O., and Frost, E. A. M. (2012). Perioperative Addiction: Clinical Management of the addicted Patient: A history of Addiction in Medical Personnel; PP: 3-33. Received September 11, 2011,  from:

    http://www.academia.edu/1964670/Book_Review_of_Perioperative_Addiction_in_Anethesia_and_Analgesia

    -Cardaciotto, L. A. (2005) Assessing mindfulness: The develop of a bi dimensional measure of awareness and acceptance. Doctoral dissertation. University of Drexel, USA.

    -Carlson, L. E., Speca, M., Patel, K. D., Goodey, E. (2004) Mindfulness-based stress reduction in relation to quality of life, mood, symptoms of stress and levels of cortisol, dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS) and melatonin in breast and prostate cancer outpatients. Psych neuroendocrinology, 29, 448-474.

    -Cayoun, B. A. (2011). Mindfulness-Integrated CBT: Principles and Practice (first edition), West Sussex, United Kingdom: Willey-Blackwell. Received March 29, 2010, from: http://www.amazon.com/dp/0470974958#reader_0470974958

    -Chambers, R., Gullone, E., and Allen, N. B. (2009) Mindful emotion regulation: An integrative review. Clinical Psychology Review, 29, 560-572.

    -Cheyne.A. J., Carrier. S. A., and  Jonathanand, S. D. (2006). Absent-mindfulness: lapses of conscious awarness and everyday cognitive failures. Consciousness and Cognition, 15(3). 578-592.

    -Conklin, C. A., and Tiffany, S. T. (2002). Applying extinction research and theory to cue-exposure addiction treatments: A review. Addiction, 97, 155-167.

    -Cramer, H., Haller, H., Lauche, R., and Dobos, G. (2012). Mindfulness-based stress reduction for low back pain: A systematic review. BMC Complementary and Alternative Medicine, 12, 162.

    -Davidson, R. J. (2000). Affective style, psychopathology, and resilience: Brain mechanisms and plasticity. American Psychologist, 55, 1196–1214.

    -Davidson, R. J., Kabat-Zinn, J., Schumacher, J., Rosenkranz, M., Muller, D., Santorelli, S. F., Urbanowski, F., Harrington, A., Bonus, K., and Sheridan, J. F. (2003). Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation.  Psychosom Med, 65 (4), 564-70.

    -Davidson, Kate. (2008). Cognitive-Behavioral Interventions in Physiotherapy and Occupational Therapy: origins and developments. Elsevier Ltd. Received July 15, 2013, from:    http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750688000

    -Davis, J. M., Fleming, M. F., Bonus, K. A., & Baker, T. B. (2007) A pilot study on mindfulness based stress reduction for smokers. BMC Complementary and Alternative Medicine, 7, 2.

    -Dekeyser. M., Raes. P., Lejssen, M. L., and Saraand, D. D. (2008). Mindfulness skills and interpersonal behavior. Personality and Individual Differences, 44(5), 1235-1245.

    -Diamond, L. M. and Aspinwall, L. G. (2003) Emotion regulation across the life span: An integrative perspective emphasizing self-regulation, positive affect and dyadic processes. Motive Emotion, 27(2), 125-156.

    -Dimeff, L., Rizvi, S. L., Brown, M., & Linehan, M. M. (2000) Dielectical behavior therapy for substance use: a pilot application to methamphetamine-dependent woman with borderline personality disorder. Cognitive Behavioral Practice, 7, 457-468.

    -Dimidjian, S., & Linehan, M. M. (2003) Difining an agenda for future research on the clinical application of mindfulness practice. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 166-171.

    -Drummond, D. C., Tiffany, S. T., Glautier, S., and Remington, B. (1995). Addictive Behavior. Cue Exposure Theory and Practice .The Willey Series in Clinical Psychology. Oxford, England: John Willey and Sons Ltd. Received May 15, 2013, from: http://psycnet.apa.org/psycinfo/1995-97983-000       

    -Drwal, J. (2008). The relationship of negative mood regulation expectancies with rumination and distraction. Psychological Reports, 102(3), 709-717.

    -Farrel, M., Marsden, J., Ali, R. and Ling, W. (2002). Methamphetamine: drug use and psychoses becomes a major public health issue in the Asia Pacific region. Addiction, 97 (7), 771-772.

    -Feldman, G., Hayes, A., Kumar, S., Greeson, J., and Laurenceau, J. P. (2007) Mindfulness and Emotion Regulation: The Development and Initial Validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). J Psychopathol Behav Assess, 29, 177-190.

    -Fischer, S. P., Healzer, J. M., Brook, M. W., and Brock-Utne, J.G. (2000). General Anesthesia in a patient on Long-Term Amphetamine Therapy: Is There Cause for Concern? Anesth Analg, 91, 758-9.

    -Garnefski, N., Kraaij, V., and Spinhoven, P. H. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30, 1311- 1327.

    -Garnefski, N., Van den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., and Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between clinical and nonclinical sample. European Journal of Personality, 16, 403-420.

    -Garnefski, N., Kraaij, V. (2009). Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Pers Individ Dif, 41, 1045-1053.

    -Germer, C. K. (2005). Mindfulness: What is it? What does it matter? In R. D. S. C. K. Germer and P. R. Fulton (Eds.), Mindfulness and Psychotherapy, New York: The Guildford Press. Received September 8, 2011, from: books.google.com/books?isbn=1606238191

    -Glynn, L., Christenfeld, N., and Gerin, W. (2002). The role of rumination in recovery from reactivity: Cardiovascular consequences of emotional states. American Psychosomatic Society, 64, 714-726.

    -Ghorbani, N., Watson, P. J., and Bart, L. Weathington. (2009). Mindfulness in Iran and the United States: Cross-Cultural Structural Complexity and Parallel Relationships with Psychological Adjustment. Curr Psychol, 28: 211-224.

    -Goldin, P. R., and Gross, J. J. (2010). Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on Emotion Regulation in Social Anxiety Disorder. Emotion, 10 (1), 83-91.

    -Gould, T. J. (2010). Addiction and cognition. Addict Sci Clin Pract, 5 (2), 4-14.

    -Granado, N., Ares-Santos, S., and Moratalla, R. (2013). Methamphetamine and Parkinson’s Disease: Review Article. Parkinson’s Disease, Volume 2013, Article ID 308052, 10 pages. Received August 2, 2013, from:

    http://dx.doi.org/10.1155/2013/308052

    -Gratz, K. L., and Roemer, L. (2004) Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and behavioral assessment, 26(1), 41-54.

    -Greeson, J. M., Webber, D. M., Smoski, M. J., Brantley, J. G., Ekblad, A. G., Suarez, E. C., and Wolever, R. Q. (2011) Changes in spirituality partly explain health-related quality of life outcomes after Mindfulness-Based Stress Reduction. J Behav Med, 34, 508-518.

    -Gross, J. J., and Munos, R. F. (1995) Emotion regulation and mental health. Clin Psychol Sci Prac, 2, 151-165.

    -Gross, J. J. (1998) The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Rev Gen Psychol, 2(5), 271-299.

    -Gross, J. J. (2002, a). Emotion regulation. In: L. Feldman-Barrett and P. Salovery (Eds.), the wisdom in feeling. America, New York: The Guilford Press; pp. 297-318. Received August 11, 2011, from: books.google.com/books?isbn=1572307854    

    -Gross, J. J. (2002, b). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291.

    -Gross, J. J., and Thompson, R. A. (in press). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotin regulation. New York:

    Guilford Press. Received August 5, 2013, from:

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fmed.stanford.edu%2Fnbc%2Farticles%2F4%2520

    -Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35–43.

    -Harada, T. (2012). The randomized controlled trial of the prison-based Japanese Matrix Program (J-MAT) for Methamphetamine abusers. Nihon Arukoru Yakubutsu Igakkai Zasshi, 47 (6), 298-307.

    -Harris, R. (2013). Mindfulness Skills (Vol. 1). Received July 29, 2013, from: www.exislepublishing.com.au › CDs and DVDs‎

    -Harton- Deutsch, L. Sars and Horton. M. Janell. (2003). Mindfulness: overcoming intractable confilit. Archives of Psychiatric Nursing. 17(4), 186-193.

    - -Havermans, R. C., and Jansen, A. T. M. (2003). Increasing the efficacy of cue exposure treatment in preventing relapse of addictive behavior. Addictive Behaviors, 28 (5), 989-994.

    -Hayes, S. C. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4), 639−665.

    -Hayes, A. M., and Feldman, G. (2004). Clarifying the Construct of Mindfulness in the Context of Emotion Regulation and the Process of Change in Therapy. Clin Psychol Sci Prac, 11(3), 255-262.

    -Hayes, S. C., Luoma, J. B., and Bond, F. (2006) Acceptance and commitment therapy: Model, processes, and outcomes. Behav Res Ther, 44, 1-25.

    -Herwig, U., Baumgartner, T., Kaffenberger, T. et al. (2007). Modulation of anticipatory emotion and perception processing by cognitive control. Neuroimage, 37, 652-662.

    -Heyman, G. M. (2011). Received Wisdom Regarding the Roles of Craving and Dopamine in Addiction: A Response to Lewis’s Critique of Addiction: A Disorder of Choice. Perspectives on Psychological Science, 6 (2), 156-160.

    -Himelstein, S. (2011) Mindfulness-Based Substance Abuse Treatment for Incarcerated Youth: A Mixed Method Pilot Study. International Journal of Transpersonal Studies, 30 (1-2), 1-10.

    -Hofman, S. G. (2008). Acceptance and Commitment Therapy: New Wave or Morita Therapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 15 (4), 280-285.

    -Holguin, A. T. (2010). An Investigation of Co-Rumination on Stress Levels and Mood. Unpublished master’s thesis, San Jose State University.

    -Irvin, J. E., Bowers, C. A., Dunn, M. E., and Wang, M. C. (1999). Efficacy of relapse prevention: a meta-analytic review. J Consult Clin Psychol. 67:563–570.

    -Jacobson, N. S., Martell, C. R., & Dimidjian, S. (2001). Behavioral activation treatment for depression: Returning to contextual roots. Clinical Psychology: Science & Practice, 8(3), 255–270

    -Just, N., and Alloy, L. B. (1997) The response style theory of depression: Tests and an extension of the theory. Journal of Abnormal Psychology, 106(2), 221-229.

    -Kabat-Zinn, J.  (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain and illness. New York: Bantam Dell. Received July 23, 2012, from: http://www.4shared.com/office/dEaE4zd5/1990-full catastrophe living.html

    -Kabat-Zinn, J. (1999). Indra’s net at work: The mainstreaming of dharma practice in society. The Psychology of awakening: Buddhism, science, and our day-to-day lives. London: Rider; pp. 225-249. Received October 11, 2012, from: http://psycnet.apa.org/psycinfo/2000-02244-015

    -Kabat-Zinn, J. (2003). Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. New York: Hyperion. Received January 18, 2011, from: http://www.amazon.com/Coming-Our-Senses-Ourselves-Mindfulness/dp/0786886544 

    -Key, B. L., Campbell, T. S., Bacon, S. L., & Gerin, W. (2008). The influence of trait and state rumination on cardiovascular recovery from a negative emotional stressor. Journal of Behavioral Medicine, 31, 237-248.

    -Koenigsberg, H., Harvey, P., Mitropoulou, V., Schmeidler, J., New, A., Goodman, M., et al. (2002). Characterizing affective instability in borderline personality disorder. American Journal of Psychiatry, 159(5), 784−788.

    -Krasnova, I. N., and Cadet, J. L. (2009). Methamphetamine toxicity and messengers of death. Brain Research Reviews, 60 (2), 379–407.

    -Kumar, S., Fledman, G., and Hayes, A. (2008) Ghanges in Mindfulness and Emotion Regulation in an Exposure-Based Cognitive Therapy for Depression. Cogn Ther Res, 32, 734-744.

    -Larmier, M. E., Palmer, R. S., and Marlatt, G. A. (1999). Relapse prevention: an overview of Marlatt's Cognitive Behavioral Model. Alcohol Res Health, 23 (2), 160-151.

    -Lawyer, G., Bjerkan, P. S., Hammarberg, A., Jayaram-Lindstrom, N., Franck, J., and Agartz, I. (2010) Amphetamine Dependence and Co-Morbid Alcohol Abuse: Associations to Brain Cortical Thickness. BMC Pharmacology, 10(5), 1471-2210.

    -LeMoult, Joelle. (2012). The effect of Rumination on Psychological and Biological Recovery from Stress in Depression. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Miami.

    -Lutz, A., Brefczynski-Lewis, J. A., Johnstone, T., and Davidson, R. J. (2008). Voluntary regulation of the neural circuitry of emotion by compassion meditation: Effects of expertise. PLoS One, 3(3), e1897.

    -Malboeuf-Hurtubise, C., Achille, M., Sultan, S., and Vadnais, M. (2013). Mindfulness-based intervention for teenagers with cancer: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 14, 135.

    -Manicavasgar, V., Parker, G., and Perich, T. (2011) Mindfulness-Based Cognitive Therapy Vs. Cognitive Behavior Therapy as a Treatment for Non-Melancholic Depression. Journal of Affective Disorders. 130(1-2), 138-144.

    -Marcotte, D. (2003). Spiritual Self-Schema Therapy, Drug Abuse, and HIV. Journal of Psychoactive Drugs, 35 (3), 389-91.

    -Marlatt, G. A. (2002). Buddhist philosophy and the treatment of addictive behavior. Cogn Behav Pract, 9, 44–49.

    -McCann, U. D., Kuwabara, H., Kumar, A. et al. (2008). Persistent cognitive and dopamine transporter deficits in abstinent methamphetamine users. Synapse, 62 (2), 91–100.

    -Mcketin, R., Kelly, E., and Mclaren, J. (2006). The relationship between crystalline methamphetamine use and methamphetamine dependence. Drug and Alcohol Dependence, 85, 198-204.

    -Miller, W.R., Walters, S. T., and Bennett, M.E. (2001) How effective is alcoholism treatment in the United States? J Stud Alcohol, 62, 211–220.

    -Moron. E. N., Lynch. S. C., Greco. M. C., Tindel. A. H., and Weiner. K. D. (in press). I felt like a new person. The effects of mindfulness meditation on older adult with chronic pain: Qualitive Narrative Analysis of Diary Entries. The Journal of Pain, 12, 156-162.

    -Morrison, R., and O`Connor, R. C. (2005) Predicting Psychological Distress in College Students: The Role of Rumination and Stress. Journal of Clinical Psychology, 61 (4), 447-60.

    -Morrison, R., and O`Connor, R. C. (2008) The role of rumination, attentional biases and stress in psychological distress. British Journal of Psychology, 99, 191-209.

    -Narenjiha, H., Rafiey, H., Baghestani, A. H., et al. (2005). [Rapid situation assessment of drug abuse and drug dependence in Iran, DARIUS Institute-Draft Report] (Persian). Tehran, Iran. Received October 5, 2012, from: www.plosmedicine.org/article/fetchSingleRepresentation.action?uri

    -Neff, K. (2003) Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self-Identity, 2, 85-101.

    -Newton, T. F., De La Garza, R., Kalechstein, A. D., Tziortzis, D., and Jacobsen, C. A. (2009). Theories of Addiction: Methamphetamine User’s Explanations for Continuing Drug Use and Relapse. Am J Addict, 18(4), 294-300.

    -Nolen-Hoeksema, S., and Harrell, Z. A. (2002). Rumination, depression, and alcohol use: Tests of gender differences. Journal of Cognitive Psychotherapy, 16, 391–403.

    Nolen-Hoeksema, S., Stice, E., Wade, E., & Bohon, C. (2007). Reciprocal relations between rumination and bulimic, substance abuse, and depressive symptoms in adolescent females. Journal of Abnormal Psychology, 116 (1), 198–207.

    -Nordahl, T. E., Salo, R., and Leamon, M. (2003). Neuropsychological effects of chronic methamphetamine use on neurotransmitters and cognition: a review. Journal of Neuropsychiatric Clinical Neuroscience, 15, 317- 325.

    -Obert, J. L., MeCann, M. J., Marinelli-Casey, p., Weiner, A., Minsky, S., Brethen, P., and Rawson, R. (2000) The Matrix Model of Stimulant Abuse Treatment: History and Description. Journal of Psychoactive Drugs, 32(2), 157-164.

    -Office of National Drug Control Policy (ONDCP). (2003). Drug facts:

    methamphetamine. Received May 12, 2012, from: http://www.

    whitehousedrugpolicy .gov/drug fact/methamphetamine/ index.html    

    -Office of National Drug Control Policy (ONDCP). (2004). The Economic Costs of Drug Abuse in the United States. 1992–2002. Washington, DC. Received March 3, 2012, from:

    https://www.ncjrs.gov/ondcppubs/publications/pdf/economic_costs.pdf‎   

    -Papageorgiou, C., and Wells, A. (2001) Positive beliefs about depressive rumination: development and preliminary validation of a self-report scale. Behavior Therapy, 32, 13-26.

    -Patchev, V. K., and Patchev, A. V. (2006). Experimental models of stress. Dialogues in Clinical Neuroscience, 8, 417-432.

    -Ramel, W., Goldin, P. R., Carmona, P. E., and Mcquaid, J. R. (2004) Mindfulness: A promising intervention strategy in need of further study. Clinical Psychology, 10(2), 172-178.

    -Rawson, R. A., Shoptaw, S. J., Obert, J. L., McCann, M. J., Hasson, A. L., Marinelli-Casey, P. J., Brethen, P. R., and Ling, W. (1995) An intensive outpatient approach for cocaine abuse treatment. Journal of Substance Abuse Treatment, 12(2), 117-127.

    -Rawson, R. A., Gonzales, R., and Brethen, P. (2002) Treatment of methamphetamine use disorders: an update. Journal of Substance Abuse Treatment, 23, 145–150.

    -Rawson, R. A., Marinelli-Casey, P., Anglin, M. D., Dickow, A., Frazier, Y., Gallagher, C., Galloway, G. p., Herrell, J., Huber, A., McCann, M. J., Obert, J., Pennell, S., Reiber, C., Vandersloot, D., Zweben, J., and the Methamphetamine Treatment Project Corporate Authors. (2004). A multi-site comparison of psychosocial approaches for the treatment of methamphetamine dependence. Addiction, 99, 708-717.

    -Repetti, R. L., Taylor, S. E., and Seeman, T. S. (2002). Risky families: Family social environments and the mental and physical health of the offspring. Psychological Bulletin, 128(2), 330−366.

    -Robinson, M. S., and Alloy, L. B. (2003). Negative Cognitive Styles and Stress-Reactive Rumination Interact to Predict Depression: A Prospective Study. Cognitive Therapy and Research, 27 (3), 275–292.

    -Roemer, L., and Orsillo, S. M. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: Integrating mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive-behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 54-68.

    -Roemer, L., Lee, J. K., Salters-Pedneault, K., Erisman, S. M., Orsillo, S. M., and Mennin, D. S. (2009). Mindfulness and Emotion Regulation Difficulties in Generalized Anxiety Disorder: Preliminary Evidence for Independent and Overlapping Contributions. Behavior Therapy, 40, 142–154.

    -Rood, Lea Mikal. (2011) The Role of Rumination in the Development of Depressive Symptoms in Youth. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Maastricht.

    -Roozen, H. G., Waart, R. D., Windt, D., Brink, W., Yong, C. A., & Kerkbof, A. F. M. (2006). A systematic review of the effectiveness of naltrexone in the maintenance treatment of opioid and alcohol dependence. Eur Neuropsychopharmacol, 16, 311-323.

    -Saldana, S. N., and Barker, E. L. (2004). Temperature and 3, 4-methylenedioxymethamphetamine alter human serotonin transporter mediated dopamine uptake. Neurosci, 354, 209-212.

    -Segal, Z. V., Williams, J. M. G., and Teasdale, J. D. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York: Guilford Press. Received May 29, 2013, from:

    books.google.com/books?isbn=1462507506

    -Semple, S., Patterson, T., and Grant, I. (2005). Methamphetamine use and depressive symptoms among heterosexual men and women. Journal of Substance use, 10 (1), 31-47.

    -Semple, S. J. , Strathdee, S. A., Zians, J., Patterson, T.L. (2010) Factors associated with sex in the context of methamphetamine use in different sexual venues among HIV-positive men who have sex with men. BMC Public Health, 10, 178.

    -Shapiro, S. L., Brown, K. W., and Biegel, G. M. (2007). Teaching Self-Care to Caregivers: Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction on the Mental Health of Therapists in Training. Training and Education in Professional Psychology, 1 (2), 105-1151.

    -Shoptaw, S., Rawson, R. A., McCann, M. J., and Obert, J. (1995). The Matrix Model of Outpatient Stimulant Abuse Treatment: Evidence of Efficacy. Journal of Addictive Diseases, 13 (14), 129-141.

    -Shoptaw, S., Reback, C. J., Frosch, D. L., and Rawson, R. A. (1998). Stimulant Abuse Treatment as HIV Prevention. Journal of Addictive Diseases, 17 (4), 19-32.

    -Silpakit, ch., and Prasertchai, R. (2007). The use of Matrix Group Therapy in Alcohol Dependent Patients: Two year follow up. Journal of Mental Health of Thailand, 15 (3), 152-161.

    -Sinha, R., Fox, H. C., Hong, K. A., Bergquist, K., Bhagwagar, Z., and Siedlarz, K. M. (2008). Enhanced Negative Emotion and Alcohol Craving, and Altered Physiological Responses Following Stress and Cue Exposure in Alcohol Dependent Individuals. Neuropsychopharmacology, 34(5), 1198–1208.

    -Skitch, S. A., & Abela, J. R. Z. (2008). Rumination in response to stress as a common vulnerability factor to depression and substance misuse in adolescence. Journal of abnormal child psychology, 36(7), 1029-1045.

    -Smout, M. F., Longo, M., Harrison, S., Minniti, R., Wickes, W., and White, J. M. (2010). Psychological treatment for methamphetamine use disorders: A preliminary randomized controlled trial of cognitive behavior therapy and acceptance and commitment therapy. Substance Abuse, 312, 98-107.

    -Speca, M., Carlson, L. E., Goodey, E., and Angen, M. (2000). A Randomized, Wait-List Controlled Clinical Trial: The Effect of a Mindfulness Meditation-Based Stress Reduction Program on Mood and Symptoms of Stress in Cancer Outpatients. Psychosomatic Medicine,  62, 613–622.

    -Spiker, Douglas. A. (2011). Relationship among Stress, Rumination, Coping Styles, and Sleep Quality. Unpublished Doctoral Dissertation. Ball State University.

    -Stahl, B., and Goldstein, E. (2010). A Mindfulness-Based Stress Reduction Workbook. Oakland, CA: New Harbinger Publications, Inc.

    -Stein, D. J. (2008) Emotional regulation: Implications for the psychobiology of psychotherapy. CNS Spectr, 13(3), 195-198.

    -Substance Abuse and Mental Health Services Administration (SAMHSA), Office of Applied Studies. (2007). Results from the 2005 National Survey on Drug Use and Health: Detailed Tables; Prevalence Estimates, Standard Errors, P Values, and Sample Sizes. Received December 1, 2012, from:

    www.samhsa.gov/data/nsduh/2k5nsduh/2k5results.pdf

    -Teasdale, J. D., Segal, Z. V., W illiams, J. M. G., Ridgeway, V. A., Soulsby, J. M., and Lau, M. A. (2000) Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68(4), 615-623.

    -Thera, Ven. Piyadassi. (2008). The Buddha: His Life and Teaching. Kandy, Srilanka: Buddhist publication society. Received December 19, 2012, from: www.buddhanet.net/e-learning/buddhism/bud_ltc.htm

    -Topp, L., Degenhardt, L., Kaye, S., and Darke, S. (2002). The emergence of potent forms of methamphetamine in Sydney, Australia: A case study of the IDRS as a strategic early warning system. Drug and Alcohol Review, 21, 341- 348.

    -Upton, B. T. (2011). Ruminative Thoughts in Individuals with Borderline Personality Features. Unpublished master’s thesis. University of Kentucky.

    -Voccia, F. J., and Montoyab, I. D. (2009). Psychological treatments for stimulant misuse, comparing and contrasting those for amphetamine dependence and those for cocaine dependence. Curr Opin Psychiatry, 22(3), 263–268.

    -Wallace, B. A., and Shapiro, S. L. (2006). Mental balance and well-being: Building bridges between Buddhism and western psychology. American Psychologist, 61, 690–701.

    -Watanabe, N., and Machleidt, W. (2003). Morita Therapy: a Japanese method for treating neurotic anxiety syndrome. Nervenarzt, 74 (11), 1020-4.

    -Watanabe-Galloway, S., Ryan, S., Hansen, K., Hullsiek, B., Muli, V., and Malone, A. C. (2009) Effects of methamphetamine abuse beyond individual users. J Psychoactive Drugs, 41, 241–248.

    -Watkins, E., and Moulds, M. (2005) Distinct modes of ruminative self – focus: impact of Abstract Versus convent rumination of problem solving in depression. Journal of consulting and clinical psychology, 615-623.

    -Wenzlaff, R. M., and Luxton, D. D. (2003). The role of thought suppression in depressive rumination. Cognitive Therapy and Research, 27, 293-308.

    -West, R. and Hardy, A. (2005). Theory of Addiction (first edition), London: Blackwell Publishing, Received April 5, 2011, from: books.google.com › Medical › Psychiatry › General

    -Whitfield, J. H. (2006). To wards case-specific applications of mindfulness-based cognitive-bevavioral therapies: A Mindfulness-Based Rational Emotive Behaviour Therapy. Private Practice Counselling Psychology, 19, 154-163.

    -Williams, M. G., and Kabat-Zinn, J. (2011). Mindfulness: diverse perspectives on its meaning, origins, and multiple applications at the intersection of science and dharma. Contemporary Buddhism, 12 (1), 281-306.

    -Witkiewits, K., Marlatt, G., Walker, D. (2005) Mindfulness-based relapse prevention for alcohol and substance use disorders. J Cogn Psychother, 19(3), 211-228.

    -Witkiewits, K., and Bowen, S. (2010) Depression, Craving and Substance Use Following a Randomized Trial of Mindfulness-Based Relapse Prevention. J Consult Clin Psychol, 78(3), 362-374.

    -Yoo, S. H., Matsumoto, D., LeRoux, J. A. (2006) The influence of emotion recognition and emotion regulation on intercultural adjustment. Int J Intercult Relat, 30, 345-363.

    -Zgierska, A., Rabago, D., Chawla, N., Kushner, K., Koehler, R., and Marlatt, A. (2009) Mindfulness Meditation for Substance Use Disorders: A Systematic Review. Subst Abuse, 30(4), 266-294.


موضوع پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», نمونه پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», جستجوی پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», فایل Word پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», دانلود پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», فایل PDF پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», تحقیق در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», مقاله در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», پروژه در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», پروپوزال در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», تز دکترا در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», مقالات دانشجویی درباره پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», پروژه درباره پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», گزارش سمینار در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه», رساله دکترا در مورد پایان نامه «اثربخشی درمان تلفیقی مدل ماتریکس و «کاهش استرس بر پایۀ ذهن آگاهی» بر نشخوار فکری، تنظیم هیجانی، و کاهش عود مصرف در وابستگان به شیشه»

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی زمستان 91 چکیده پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی انجام گرفته است. در این پژوهش از طرح آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل استفاده شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه­ی کودکان پیش دبستانی شهر تهران است. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه ای چند مرحله ای دو مهدکودک ...

رساله دکترا در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده نقش ابعاد دلبستگی در راهکارهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان با واسطه‌گری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد دلبستگی (شامل اضطراب و اجتناب دلبستگی) در راهکارهای مختلف تنظیم هیجان (شامل راهکارهای انطباقی، راهکارهای غیرانطباقی مبتنی بر بیش‌فعال‌سازی سیستم دلبستگی و ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. Sc.) گرایش: بالینی چکیده کم کاری تیروئید بیماری مزمنی است که می تواند باعث ایجاد افسردگی و مشکلات خواب در افراد شود لذا از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی و مشکلات خواب زنان مبتلا به کم کاری تیروئید مراجعه کننده به پلی کلینیک خاتم النبیا بود. در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین رابطه بین احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی با شادکامی بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع علمی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی روزانه عادی دختر و پسر منطقه درودزن به تعداد 1080 نفر در سال تحصیلی 1393- 1392بود ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

چکیده تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین مهارت‌های هیجانی و امنیت عاطفی با کیفیت زندگی زناشویی زوجین ساکن شهر رودان انجام گرفت. این پژوهش به روش توصیفی- همبستگی طراحی و انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق عبارت بود از آزمون رضایتمندی زناشویی انریچ، مقیاس آگاهی از هیجانات تورنتو (TAS-20) و آزمون امنیت عاطفی تجدید نظر شده (ISQ-R) که توسط اعضای نمونه تکمیل شدند. نمونه تحقیق ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : عمومی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی با رفتار رانندگی رانندگان اتوبوس های بین شهری پژوهشگر: آرمان مناجاتی چکیده : تحقیق حاضر از نوع توصیفی – همبستگی می باشد که با هدف کلی بررسی و تبیین نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی در رفتار رانندگی رانندگان اتوبوس های بین شهری شیراز انجام شد. جامعه آماری پژوهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته روانشناسی بالینی چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان و مولفه های آن شامل واقعیت درمانی ، کاهش کمرویی ، و نارسایی هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بالغ بر 3000 نفر دانش ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

ثبت سفارش