پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر

word 182 KB 31902 44
1394 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۵۹,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۱,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته داخلی 

    چکیده

    تاثیر پروبیوتیک فمی لاکت بر روی علایم بالینی سندرم روده تحریک پذیر

    زمینه :سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری عملکردی دستگاه گوارش است که  علت ان به طور کامل شناخته نشده است .فلور میکروبی دستگاه گوارش بعنوان یکی از علل ان بیان شده است .بسیاری از مطالعات بر نقش پروبیوتیک روی علایم  سندرم روده تحریک پذیر تاکید دارند .هدف از این مطالعه بررسی پروبیوتیک فمی لاکت بر علایم بالینی این بیماری است .

    مواد و روشها :تعداد بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند انتخاب و به دو گروه مساوی تقسیم شدند در گروه اول بعنوان گروئه مداخله کپسول  پرو بیوتیک فمی لاکت را روزانه دو عدد به مدت چهار هفته و در گروه دوم به عنوان کنترل پلاسبو مشابه داده شد علایم سندرم روده تحریک پذیر در ابتدا و انتهای مطالعه در هر دو گروه بررسی و با همدیگر مقایسه گردید و نتایج به صورت اماری بیان شد .

    نتایج :به صورت معنی داری علایم دل درد  اسهال نفخ  دفع بلغم و احساس عدم تخلیه مدفوع در گروه پرو بیوتیک نسبت به پلاسبو  بهبودی داشت ولی بهبود یبوست و و احساس زور همگام دفع مدفوع  در هر دو گروه تفاوت معنی دار اماری نداشت

    نتیجه گیری :پرو بیوتیک فمی لاکت بر روی برخی علایم سندرم روده تحریک پذیر موثر است و می تواند بعنوان یک درمان جدید در این بیماری بکار رود

    کلمات کلیدی :سندرم روده تحریک پذیر" پروبیوتیک فمی لاکت

     

     

     The effects of multi-strain probiotic compound Familact  on symptoms

    Of  patients with irritable bowel syndrome:A randomized placebo-controlled trial

     

     

     

    Background: Irritable bowel syndrome (IBS) is a functional bowel disorder with multiple pathophysiology, which isnot fully understood. Intestinal microbiota has recently been postulated to be involved in the pathophysiologyof IBS. Many studies of IBS focus on investigating the efficacy of modulating the microbiota by probiotics .The aim of this study is evaluating Familact (a probiotic)on abdominal symptoms of IBS .

    Materials and Methods:

     Patients diagnosed with IBS who fulfilled Rome III criteria and consented to participate in this study were randomized to receive either the probiotic or an identical placebo once daily for four weeks. Patients used a questionnaire to record IBS symptoms. For each group, we calculated the differences between mean scores of the variables and compared the results between groups

    Results:

     After treatment, there was a decrease in abdominal pain distension severity diarrhea bloating sense of incomplete evacuation and mucus evacuation  in  probiotic group (P < 0.05), There was no significant difference between the two groups in constipation and straining during stool evacuation  after  the treatment (P > 0.05).

    Conclusions:

     The probiotic Familact is effective on some IBS  symptoms and can be used as a novel  treatment .

    Keywords : Irritable bowel syndrome, probiotic, Familact

    بیان مسئله:

    سندرم روده تحریک پذیر از شایع‌ترین بیماری های گوارشی است (شیوع 20-5%). پاتوفیزیولوژی بیماری سالهاست که در هاله ابهام است و تشخیص بر اساس معیارهای Rome III و علائم بیماری مانند تغییرات شکل و قوام مدفوع و الگوی دفع تکیه دارد). ﺳﻨﺪرم روده ﺗﺤﺮﯾﮏﭘﺬﯾﺮ اﻏﻠﺐ ﻧﻮﻋﯽ اﺧﺘﻼل ﻋﻤﻠﮑﺮدی ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽآﯾﺪ زﯾﺮا ﻫﯿﭻﮔﻮﻧﻪ اﺗﯿﻮﻟﻮژی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ، ﺑﯿﻮﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﻋﻔﻮﻧﯽ ﺑﺮای آن ﯾﺎﻓﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻞ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺧﺘﻼل در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﺮﮐﺘﯽ ﯾﺎ ﺣﺴﯽ دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش ﺑﺎﺷﺪ (1) .

    اﺧﺘﻼل ﻋﻤﻠﮑﺮدی رودهﻫﺎ اﻏﻠﺐ ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﺑﻪ اﺳﺘﺮس ﻧﺴﺒﺖ داده ﻣﯽﺷﺪ اﻣﺎ ﺑﺎ وﺟﻮد ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮔﺴﺘﺮده ﻫﻨﻮز ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺘﺮس و ﻫﯿﺠﺎن ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮوز IBS ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﯿﻤﺎران اﺳﺘﺮس ﺳﺒﺐ  تشدید IBS ﻣﯽﺷﻮد ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ IBS اﻏﻠﺐ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺣﺮﮐﺎت روده ﺑﺰرگ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در ﺑﻌﻀﯽ ﺑﯿﻤﺎران ﺣﺮﮐﺎت ﻏﯿﺮﻃﺒﯿﻌﯽ ﮐﻮﻟﻮن ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺮﮐﺰی در ﺑﯿﻤﺎرﯾﺰاﯾﯽ IBS ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻋﻼﺋﻢ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل اﺧﺘﻼﻻت ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﺳﺘﺮس و ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ درﻣﺎنﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻗﺸﺮ ﻣﻐﺰ ﺗﺄﺋﯿﺪ ﻣﯽﮔﺮدد. ﻋﻠﻞ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ دﯾﮕﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﮑﺮوبﻫﺎﯾﯽ ﻈﯿﺮ ﺳﺎﻟﻤﻮﻧﻼ، ﺷﯿﮕﻼ و ﮐﺎﻣﭙﻠﯿﻮﺑﺎﮐﺘﺮ اﺳﺖ . ﺳﻠﻮلﻫﺎی اﻧﺘﺮوﮐﺮﻣﺎﻓﯿﻨﯽ ﺣﺎوی ﺳﺮوﺗﻮﻧﯿﻦ در ﮐﻮﻟﻮن ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ IBS ﺑﺎ ﺗﺎﺑﻠﻮی ﺳﻬﺎل زﯾﺎدﺗﺮ از اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ اﺳﺖ. ﺳﻄﻮح ﭘﻼﺳﻤﺎﺋﯽ ﺳﺮوﺗﻮﻧﯿﻦ در اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺎﻻﺳﺖ [2،] . در ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺎﺳﺖ ﺳﻞ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ  . ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ در ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ IBS ﺗﻐﯿﯿﺮ در درک ﺣﺲ اﺣﺸﺎﺋﯽ اﺳﺖ [2،3]. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻋﻼﺋﻢ IBS ﺣﺪود 25 -50% از ﻣﺮاﺟﻌﺎت ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﮔﻮارش را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ [2-5-1] . اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻧﻤﺎﯾﺎﻧﮕﺮ ﺷﯿﻮع ﺑﺎﻻ و ﻣﺰﻣﻦ ﺑﻮدن IBS و ﻧﯿﺰ دﺷﻮاری درﻣﺎن اﯾﻦ اﺧﺘﻼل ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ [7 -4-1 ] .. ﭘﺮ وﺑﯿﻮﺗﯿﮏﻫﺎ ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢﻫﺎی زﻧﺪهای ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﺎﮐﺘﺮیﻫﺎی ﻣﻔﯿﺪ دﺳﺘﮕﺎه ﮔﻮارش ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ و آﻧﻬﺎ را ﺗﺤﺖ ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﺑﺎﮐﺘﺮی دوﺳﺖ ﯾﺎ ﺑﺎﮐﺘﺮی ﻣﻔﯿﺪ  . [ 8-6 ] ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﻨﺪ  ﭘﺮوﺑﯿﻮﺗﯿﮏﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﮑﻤﻞﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ و ﯾﺎ درﻣﺎن ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﻣﯽﺗﻮان ﭘﺮوﺑﯿﻮﺗﯿﮏﻫﺎ را ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺑﺎﮐﺘﺮیﻫﺎی ﻣﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮد . ﺳﺎﯾﺮ اﺷﮑﺎل ﻣﺼﺮف ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽﻫﺎ ﻧﻈﯿﺮ ﺷﯿﺮ و ﺣﺘﯽ اﺷﮑﺎل داروﯾﯽ ﻗﺮص، ﮐﭙﺴﻮل و ﭘﻮدر در دﺳﺘﺮس  . [ 8 -6 ] ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺮوﺑﯿﻮﺗﯿﮏﻫﺎ در درﻣﺎن ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻠﯽ ﻋﻼﺋﻢ IBS ﻣﻮﺛﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻮارض ﺟﺎﻧﺒﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﻧﺪ [،9] . در ﻣﻮارد دﯾﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺪم ﺗﺤﻤﻞ ﻻﮐﺘﻮز، اﺳﻬﺎل ﻣﺴﺎﻓﺮان، اﺳﻬﺎل ﻧﺎﺷﯽ از آﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮏ، ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی ﺗﻐﺬﯾﻪای ﻧﻈﯿﺮ ﮐﻤﺒﻮد وﯾﺘﺎﻣﯿﻦﻫﺎی ﮔﺮوه B ﻧﯿﺰ ﭘﺮوﺑﯿﻮﺗﯿﮏﻫﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮ ﺪﻧ  . [10] ولی در عین حال مطالعات مختلف نتایج مشابه نشان نداده اند و  دارای نتایج ضد و نقیضی می باشند با توجه به این که این نتایج مختلف می باشد جهت بررسی این موضوع تصمیم به این مطالعه گرفته شد

    فلور میکروبی روده:

    فلور میکروبی طبیعی روده، یک جزء متابولیکی فعال ولی مطالعه نشده دفاع میزبان است . فلور طبیعی ، غنی ترین چالش آنتی ژنی را به همراه یک اثر تحریکی قوی بر ای بلوغ بافت لنفوئید وابسته به روده برای میزبان فراهم می کند . تعدادی از گونه های باکتریایی موجود در فلور روده، بطور بالقوه مضر محسوب می شوند که علت این مسئله، توانایی بالقوه آنها در تولید سموم، توانایی تهاجم مخاطی یا فعال سازی کارسینوژنها و ایجاد پاسخ های التهابی است. ۱۰– ۲۰ جنس باکتریایی در فلور روده بصورت غالب موجود هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    Peptococcus, Eubacterium, Clostridium,Lactobacillus, Bacterioides, Bifidobacterium, Fusobacterium, Veillonella, Escherchia, Peptostreptococcus

    باکتریهایی که دارای ویژگیهای بهبود دهنده سلامت هستند عبارتند از:

    بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس .عملکرد اصلی فلور میکروبی روده فعالیت متابولیک است که منجر به حفظ انرژی و مواد غذایی قابل جذب می شود . همچنین می توان به آثار مهم تروفیک روی سلولهای اپی تلیال روده و عملکرد ایمنی و حفاظت میزبان در برابر هجوم میکروبهای بیگانه نیز اشاره کرد . در بیماریهای عفونی و شرایط التهابی ، تعادل میکرواکولوژی روده به گونه ای تغییر می کند که تعداد باکتریهای دارای پتانسیل بیماری زایی افزا یش یافته و واکنش سلامت بین میزبان و باکتری مختل می شود و در نتیجه یک پاسخ ایمنی توسط این دسته از باکتریهای ساکن روده می تواند القا شود . از جمله این بیماریها، می توان به آرتریت روماتوئید و بیماریهای آلرژیک اشاره کرد اسهال، عفونتهای دستگاه ادراری یا واژینیت زمانی رخ می دهند که فلور نرمال میکروبی به دلیل استفاده از آنتی بیوتیکها، دارو درمانی یا سایر پروسه های درمانی دچار اختلال شود . از جمله توانایی های فلور طبیعی برای محافظت میزبان در برابر جایگزینی نامطلوب و ناخواسته پاتوژنها، مقاومت در برابر کولونیزه شدن پاتوژنها است که می تواند با مصرف آنتی بیوتیکها یا تعدادی از پروسه های درمانی دیگر مختل شود . یک هدف مهم درمان با ترکیبات بایوتراپیوتیک، متوقف کردن تکثیر پاتوژن ها است تا بدین ترتیب فلور طبیعی دوباره مستقر شود .توانایی تامین زمان مورد نیاز برای استقرار مجدد مقاومت در برابرکولونیزه شدن، مکانیسم محتمل درمان موفق با ترکیبات بایوتراپیوتیک است .

     نقش پروبیوتیک ها در تغییر ترکیب و متابولیسم فلورمیکروبی روده :

    فلورمیکروبی روده در یک فرد غالبا ثابت است هر چند که این فلور در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. با این حال تجویز پروبیوتیک ها هم در  نوزادان تازه متولد شده و هم در بزرگسالان منجر به تغییر در پروفایل میکروبی و فعالیتهای متابولیکی مدفوع می شود .

    هر چند این تغییرات اندک است، با این حال درصورت تجویز در شرایط پاتولوژیک اکثرا برای اصلاح روند بیماری کافی است . در اغلب شرایط، تجویز پروبیوتیک ها منجر به افزایش تعداد بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس ها، کاهش PH  مدفوع، کاهش در فعالیت آنزیمهای باکتریایی می شود.

     در نوزادان تازه متولد شده، فلور میکروبی روده با افزودن پروبیوتیک ها به فرمولهای تغذیه ای اصلاح می شود . بدلیل وجود فلور بیفیدوباکتری زیادی در روده نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مقاومت بیشتر این نوزادان در برابر بیماریهای عفونی مختلف در مقایسه با نوزادان مصرف کننده شیر خشک، توجه به این مسئله جلب شد که فلوربیفیدوباکتریا را بعنوان فلور عمده روده نوزادان مصرف کننده شیر خشک ایجاد کنن د. در یک مطالعه ۷ روزه، مدفوع نوزادان تغذیه شده با یک با مدفوع نوزدانی B.bifidum فرمولاسیون صناعی حاوی که فرمولاسیون صناعی مشابه ولی فاقد بیفیدوباکتریا دریافت کرده بودند و نیز با مدفوع نوزادان مصرف کننده شیر مادر مقایسه شد. نوزادان تغذیه شده با فرمولاسیون حاوی پروبیوتیک و نوزادان تغذیه شده با شیر مادر، بیفیدوباکتریا در مدفوع خود داشتند در حالیکه نوزادان گروه سوم این باکتری در مدفوعشان دیده نشد. PH مدفوع نوزادان دریافت کننده شیر مادر و نوزادان دریافت  کننده شیر حاوی پروبیوتیک،6/83  بود. در یک  مطالعه دوماهه دیگر با استفاده از یک فرمولاسیون صناعی حاوی B. bifidum ، PH  مدفوع در این نوزادان و نوزادان تغذیه شده با شیر مادر یکسان بود در حالیکه این در نوزادان گروه کنترل که با فرمولاسیون فاقد بیفیدوباکتریا تغذیه شده بودند ، بطور معنی داری بالاتر بود

  • فهرست:

    1-1- بیان مسئله.. 1

    1-2- اهداف... 10

    1-2-1- هدف اصلی.. 10

    1-2-2- اهداف ویژه. 10

    1-2-3- اهداف کاربردی.. 12

    1-3- سئوالات و فرضیات.. 13

    1-4- تعریف واژه‌ها 14

    فصل دوم : بررسی متون

    2-1- مروری بر مطالعات انجام شده. 16

    فصل سوم : مواد و روش کار

    3-1- نوع مطالعه.. 20

    3-2- روش نمونه گیری.. 20

    3-3- جامعه آماری.. 20

    3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 20

    3-5- نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 21

    3-6- نحوه محاسبه حجم نمونه و تعداد. 22

    3-7- روش اجرا 22

    3-8-خطاهای تصادفی و سیستماتیک و روش حل آنها 28

    3-9- ملاحظات اخلاقی.. 29

    3-10- جدول متغیرها 30

     

    فصل چهارم : یافته‌ها

    4-1- نتایج .................................................................................................................................. 32

     

     

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث و نتیجه‌گیری.. 33

    5-2- تحلیل نتایج فرضیات اصلی.. 33

    5-3-  نتیجه گیری کلی.. 38

    5-4-  پیشنهادها 38

    5-5-  منابع.. 40

    5-6-  پیوست ها

     

    منبع:

     

     

     

    1.    Sanisbury A, Ford AC.Treatment of irritable bowel syndrome : beyond fiber and antispasmodic agents. Therap Adv Gastroenterol. 2011 Mar ; 4(2) : 115-27.

    2.    Dorofeyev AE, Kiriyan EA, Vasilenko IV, et al.Clinical endoscopical and morphological efficacy of mesalazine in patients with irritable bowel syndrome. clin Exp Gastroentrol. 2011 ; 4 : 141-53.

    3.    Yoon SL, Grundmann O, Koepp L, Farrell L. Management of irritable bowel syndrome (IBS) in adults : conventional and complementary/ alternative approaches. Altern Med Rev. 2011 Jun ; 16(2) : 134-51.

    4.    Enck P. et al. Therapy Options in irritable bowel syndrome. Eurp J Gastroenterol Hepatol. 2010 Dec ; 22 (12) : 1402-11.

    5.    Kwon JG, et al. Guideline for the treatment of irritable bowel syndrome. Korean J Gastroenterol. 2011 Feb; 057 (02) : 82-99.

    6.    . Suares NC, Ford AC. Diagnosis and treatment of irritable bowel syndrome. Discov Med. 2011 May ; 11(60) : 425-33.

    7.    Chey WD, et al. Pharmacologic and complementary and alternative medicine therapies for irritable bowel syndrome. Gut liver. 2011 Sep ; 5(3) : 253-66.

    8.    Van Citters GW, Lin HC. Management of small intestinal bacterial overgrowth. Curr Gastroenterol Rep. 2005; 7: 317-320. Drouault-Holowacz S, Bieuvelet S,

    9.    Nobaek S, Johnsson ML, Molin G, Ahrne S, Jeppsson B. Alteration of intestinal microflora is

                associated with reduction in abdominal bloating and pain in patients with irritable bowel

                syndrome. Am J Gastroenterol. 2000 May; 95(5): 1231-8.

    10.                       14- O'Mahony L, McCarthy J, Kelly P, Hurley G, Luo F, Chen K, et al. Lactobacillus and

    Bifidobacterium in irritable bowel syndrome: symptom responses and relationship to cytokine

    profiles. Gastroenterology. 2005 Mar; 128(3): 541-51.

     

    11- Hungin A.P.S et al Systematic review: probiotics in the management of lower gastrointestinal symptoms        in clinical practice – an evidencebased  international guide Aliment Pharmacol Ther 2013; 38: 864–886

     

    12-Purfarzi F, Enteshari Mogaddam A, Yazdanbod A, Tazakkori Z, Farzaneh E, Mirzarahimi M. The Effect

    Probiotic Yogurt on Controlling the Symptoms of Irritable Bowel Syndrome. J Ardabil Univ Med Sci. 2011

    11(1): 24-32.

    13-Burckel A, Cazaubiel M, Dray X,Marteau P. A double blind randomized controlled trial of a probiotic combination in 100 patients with irritable bowel syndrome. Gastroenterol Clin Biol 2008; 32: 147–52

     

    14-König, Julia, and Robert-Jan Brummer. "Alteration of the intestinal microbiota as a cause of and a potential therapeutic option in irritable bowel syndrome." Beneficial microbes 5.3 (2014): 247-261.

     

    15-de Chambrun, Guillaume Pineton, et al. "A randomized clinical trial of Saccharomyces cerevisiae versus placebo in the irritable bowel syndrome." Digestive and Liver Disease (2014).

     

    16-Lorenzo-Zúñiga, Vicente, et al. "I. 31, a new combination of probiotics, improves irritable bowel syndrome-related quality of life." World journal of gastroenterology: WJG 20.26 (2014): 8709.

     

    17-Søndergaard B, Olsson J, Ohlson K, Svensson U, Bytzer P, Ekesbo R.

    Effects of probiotic fermented milk on symptoms and intestinal fl ora in

    patients with irritable bowel syndrome: A randomized, placebo-controlled

    trial. Scand J Gastroenterol 2011;46:663-72.

     

     18-Amirimani B, Nikfam S, Albaji M, Vahedi S, Nasseri-Moghaddam S, Sharafkhah M, Ansari R, Vahedi H. Probiotic vs. Placebo in Irritable Bowel Syndrome: A Randomized Controlled Trial. Middle East J Dig Dis 2013;5:98-102.

     

    19-Ortiz-Lucas, María, et al. "Effect of probiotic species on irritable bowel syndrome symptoms: A bring up to date meta-analysis." Rev Esp Enferm Dig 105.1 (2013): 19-36.


موضوع پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, نمونه پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, جستجوی پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, فایل Word پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, دانلود پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, فایل PDF پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, تحقیق در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, مقاله در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, پروژه در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, پروپوزال در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, تز دکترا در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, پروژه درباره پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثرات پروبیوتیک بر روی سندرم روده تحریک‌ پذیر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: گیاه جاشیر در مناطق سردسیر و کوهستانی استان فارس( سپیدان و ..) می روید و در بهار چیده می شود و از آن در تهیه ماست جاشیر (غذای سنتی) استفاده می کنند. کربوهیدرا ت های غیر قابل هضم (فیبر) موجود در برگ های این گیاه ممکن است بتواند به عنوان پری بیوتیک در ماست پروبیوتیک ایفای نقش نماید. هدف: بررسی اثر ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی عنوان : مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری– عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال 1393 مقدمه : یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشدرشته ی بیوتکنولوژی میکروبی چکیده پروبیوتیک‌ ها مواد غذایی حاوی میکروارگانیسم‌ها ی زنده و مفید برای بدن هستند.به عبارت دیگر یک پروبیوتیک میکروارگانیسم زنده خوراکی است که تأثیرمثبتی بر سلول‌ها ی بدن میزبان دارد وباعث بهبود و افزایش تعادل میکروبی بدن مصرف کننده می‌شود.پروبیوتیک‌ها اغلب در تولید فرآورده‌ها ی تخمیری لبنی به کار می‌روند. کفیر یک پروبیوتیک ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده فارسی زمینه: پروبیوتیک ها، باکتری‌های مفیدی می باشند که مانع از رشد میکروب‌ها و اتصال بین آنها با سطح مخاط روده می شوند و بنابراین در تعادل فلور روده نقش مفیدی دارند. در چندین پژوهش حیوانی، اثر پروبیوتیک‌ها بر کنترل قند خون، انسولین خون و به تاخیر انداختن بروز افزایش قند خون گزارش شده است. ولی مطالعات انسانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف: از سال 1980 گروه‌های جدید آنتی بیوتیکی به نام اکسی ایمنیو سفالوسپورین‌ها که به فعالیت هیدرولیتیک بتالاکتامازها مقاوم بودند برای درمان عفونت‌های باکتری‌های گرم منفی مورد استفاده قرار گرفتند. در اوایل سال 1990 آنزیم بتالاکتاماز وسیع الطیف(ESBLs) تولید شده توسط باکتری‌های گرم منفی، نسبت به سفالوسپورین‌هایی مانند سفتازیدیم ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته شيمي سال 1384 -1 متابولسيم روي 1-1-1 پيشگفتار در طبيعت دهها عنصر وجود دارند که با مقاديري هر چند اندک، در بدن موجودات زنده اعمال و وظايف بسيار حياتي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان‌نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) خلاصه عنوان:تاثیر موسیقی و رایحه درمانی بر اضطراب و درد بیماران تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی : یک کارآزمایی بالینی تک سوکور مقدمه: امروزه کنترل یا کاهش درد و اضطراب پس از عمل جراحی، به عنوان یکی از اجزای مهم مراقبت پس از جراحی از موضوعات چالش است. به جهت عوارض سایر روش ها، تاکید زیادی بر استفاده از درمان ...

پایان نامه : پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته کودکان چکیده فارسی عنوان : مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال مقدمه : اسهال بصورت دفع مدفوع آبکی بیشتر یا مساوی 3 بار در طول 24 ساعت تعریف می‌شود. اسهال عفونی بصورت اسهال ناشی از یک میکروارگانیسم عفونی است که شیگلا مهمترین عامل مسبب آن شناخته شده است. شیگلوز در کودکان ممکن است با میرایی بالا و حتی مرگ ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد (MSc) در رشته علوم دامی- گرایش تغذیه دام چکیده به‌منظور بررسی اثر پودر رزماری و ویتامین E بر عملکرد، فراسنجه‌ های خونی، سیستم ایمنی، وکمیّت و کیفیت لاشه جوجه‌ های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل انجام شد. برای این منظور 270 جوجه یک روزه نر، سویه راس 308 در نه تیمار قرار گرفتند: تیمار اول: بدون پودر رزماری و ویتامین E، تیمار دوم: بدون ...

ثبت سفارش