پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک

word 2 MB 32148 85
1392 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های انرژی

    چکیده

     

    در فرایند تجدید ساختار بازار برق ، روش های قیمت دهی تولید کنندگان نیرو مهمترین عامل برای بدست آوردن سود بیشتر می باشد و به همین دلیل پژوهش های زیادی با رویکرد های مختلف مانند رویکرد بهینه سازی در زمینه تعیین استراتژی های قیمت دهی صورت گرفته است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مفاهیم کاربردی الگوریتم ژنتیک و استخراج یک مدل مناسب از شبکه عصبی به این مسئله نگاه شود. در واقع نو آوری این پژوهش نیز علاوه بر ارائه طرحی جدید برای حل مسئله بهینه سازی مدل، مقایسه و آزمایش واقعی خروجی های نرم افزار در بازار برق ایران و نگاه ویژه به کاربردی بودن حل مسئله با استفاده از الگوریتم پیشنهادی و مفاهیم اقتصادی بوده است. در این پژوهش پس از معرفی بازار برق ایران و ساختار حاکم بر آن، طرحی نو جهت بهینه سازی استراتژی فروش برق توسط مالکان نیروگاه ها و تولیدکنندگان ارائه گردیده است، به طوری که ابتدا طرح و الگوریتم جدید معرفی می شود و سپس تابع هدف مورد نظر ما در بهینه سازی پیش رو، در شبکه عصبی مدل می گردد تا با داشتن یک مدل مناسب و توان­مند در توصیف سیستم بتوان بهینه سازی قابل قبولی با استفاده از الگوریتم ژنتیک انجام داد. در انتها در ابتکاری داوطلبانه و با استفاده از جلب اطمینان و همکاری یکی از نیروگاه های سیکل ترکیبی کشور، خروجی های الگوریتم پیشنهادی در سامانه قیمت دهی نیروگاه های کشور ثبت گردید و نتایج بدست آمده بر مبنای این طرح در فضای واقعی بازار برق ایران تست شد و خوشبختانه نتایج فراتر از انتظار پژوهش انجام شده، حاصل گردید؛ که گواه این ادعا نیز گزارشات خروجی سامانه قیمت دهی وزارت نیرو می باشد که در فصل مربوط به نتایج این پایان نامه گنجانده شده است. این موضوع موید نقاط قوت این مدل سازی و بهینه سازی می باشد.

     

    کلمات کلیدی: قیمت بهینه، استراتژی های قیمت دهی، شبکه عصبی، الگوریتم ژنتیک،  بازار برق ایران

    1-1

    بازارهای برق به منظور ایجاد رقابت در تمام دنیا در حال راه اندازی می باشند. هدف اصلی رقابت در این بازارها، موثرتر کردن فضای رقابت و مفهوم بازار در آن ها می باشد. مفهوم کلی سرمایه گذاری، اگر ساختارهای بازار عادلانه و منصفانه باشد، این است که انگیزه ای به شرکت های فعال در بازار در جهت حداکثر سازی سودشان بدهد و سپس بازار به طریقی رفتار کند که سود هر شرکت حداکثر شود(یا متناسب با فعالیت و تصمیمات خود مشمول سود و زیان گردد). اگر این هدف قابل دست یابی باشد، صنعت برق به الگوریتم های جدیدی برای کمک به شرکت های بازار در جهت حداکثر کردن سودشان نیاز دارد. این الگوریتم ها علاوه بر مدل کردن جنبه های اقتصادی بازارهای برق لازم است ملزومات اساسی مهندسی را نیز تامین کنند.

    جهت ورود به بحث های تخصصی پیرامون بازار برق ایران، مدل سازی یک تابع هدف مشخص، پیشنهاد یک الگوریتم جدید و معقول و حل و بهینه سازی مدل پیشنهادی باید بازار برق ایران را شناخت و با ساختار آن آشنایی کامل داشت.

    مالکان نیروگاه ها در کشور ایران می توانند محصول تولیدی خود(برق) را به روش های گوناگونی به فروش برسانند که از مهمترین انواع قراردادهای فروش می توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عموماً مورد استفاده نیروگاه ها جهت عقد قرارداد فروش با وزارت نیرو (شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبکه برق ایران) قرار می گیرند:

    قراردادهای عمده فروشی در بازار رقابتی

    قراردادهای خرید تضمینی

    قراردادهای دوجانبه

    قراردادهای فروش برون مرزی

    قراردادهای تبدیل انرژی[1]

    قرارداد عمده فروشی در بازار رقابتی در واقع همان بازار پویایی است که رقابت در آن بر سر قیمت نهایی فروش برق بین خریداران(برق های منطقه ای) و فروشندگان برق(نیروگاه ها) انجام می شود و موضوعی که در این پایان نامه بر روی آن کار شده است در این فضا مدل سازی و بهینه سازی می شود. قرارداد خرید تضمینی، قراردادی است که بین یک فروشنده و یک خریدار منعقد می شود و با یک نرخ ثابت کالای برق مورد معامله قرار می گیرد، در این نوع قرارداد ها عملاً ریسکی انجام نمی شود و به ازای متحمل نشدن ریسک قیمت فروش برق نیز پایین تر از نرخ های وسوسه کننده در بازار رقابتی برق می باشد به گونه ای که معمولاً نیروگاه ها با مالکیت خصوصی کمتر راضی به فروش محصول خود با نرخ های تضمینی مصوب وزارت نیرو می گردند.

    قراردادهای دوجانبه نیز مابین یک تولیدکننده و یک مصرف کننده  منعقد می شوند به طوری که تنها از شبکه برق سراسری برای انتقال انرژی استفاده می کنند و مابه ازای این استفاده، هزینه ای را به عنوان هزینه ترانزیت می پردازند. قراردادهای فروش برق برون مرزی با کسب مجوز های لازم از وزارت نیرو با متقاضیان برق در خارج از مرزهای کشور عزیزمان بسته شده و به نوعی صادر می گردند. همچنین قرارداد های تبدیل انرژی نیز فی مابین برخی از نیروگاه ها و وزارت نیرو منعقد شده و نیروگاه صرف نظر از بهای برق تولیدی و هزینه سوخت مصرفی و یک سری هزینه های مورد توافق، تنها وتنها درآمدی را به ازای تبدیل سوخت مصرفی به برق تولیدی دارا خواهد شد.

    موضوع اصلی مورد بحث در این پایان نامه ساختار بازار رقابتی برق ایران و چگونگی شکل گیری رقابت در فضای بازار می باشد. با عنایت به راه اندازی بازار عمده فروشی برق در کشورمان از آبان ماه سال 1382 تحت نظارت هیئت تنظیم بازار برق ایران و قوانین مصوب این هیئت، موضوع پیشنهاد قیمت بهینه برای فروش برق توسط تولیدکنندگان(نیروگاه ها) و همچنین خریداران(شرکت های برق منطقه ای) اهمیت ویژه ای مخصوصاً در سال های اخیر پیدا کرده است.

    موضوع بدین ترتیب می باشد که یک حداکثر قیمت(383 ریال برای هر کیلووات در حال حاضر) و حداقل قیمت(235 ریال برای هر کیلووات در حال حاضر)  برای فروش برق نیروگاه ها توسط هیئت تنظیم بازار برق ایران در نظر گرفته شده است و نیروگاه ها در نرم افزاری که توسط بازار ارائه شده است هر روزه، قیمت سه روز آتی را پیش بینی می کنند و ابراز آمادگی جهت حضور در مدار شبکه می نمایند.

    بعد از ابراز آمادگی نیروگاه ها و ظرفیت مگاوات اعلام شده از سوی آن ها برای حضور در مدار، نرم افزار بازار اجرا شده و متناسب با مصرف احتمالی کل کشور و به تفکیک نقاط مختلف و بر اساس پیشنهادهای خریداران و فروشندگان(بازیگران بازار)، آرایش تولید برای نیروگاه ها در روزهای آتی اعلام می گردد، نیروگاه هایی که قیمت آن ها مناسب نباشد بازنده شده و برق آنها در صورت نیاز شبکه به قیمت های بسیار نازل خریداری می گردد.

    شکل 1-1 معرف خوبی از فرآیند مشارکت نیروگاه ها در بازار برق ایران و چگونگی برنده و بازنده شدن نیروگاه­ها را نشان می دهد. منطق بازار مینیمم کردن هزینه های خرید برق، انتقال و تلفات شبکه سراسری برق می باشد به طوری که قیمت های پیشنهادی نیروگاه ها از کم به زیاد مرتب می گردد و پیشنهاد نیروگاه ها طبعاً تا جایی پذیرفته خواهد بود که مصرف برق کشور بر اساس اعلام نیاز برق های منطقه ای تامین گردد بنابراین برنده شدن و بازنده شدن معنا پیدا می کند.

    با توجه به گرایش نسبت به خصوصی سازی در صنعت برق، تمایل برای کسب سود بیشتر در ازای ریسک بالاتر افزایش یافته است و بازیگران بازار برق به دنبال کشف نقطه تسویه بازار می باشند. در بخش 1-2 ، این نقطه بسیار مهم بیشتر معرفی می شود.

    شکل 1-1: منحنی عرضه و تقاضا و نقطه تسویه بازار

     

    فاکتورهای زیادی بر پیچیده شدن مسئله دخالت دارند و بدست آوردن یک قیمت بهینه را دشوار می سازند. موقعیت جغرافیایی که نیروگاه ها و شرکت های برق منطقه ای در آن قرار دارند، قیمت های پیشنهادی دیگر بازیگران بازار برق، قیمت سوخت مصرفی تعیین شده بر اساس مصوبات، ساعات روز، روزهای هفته، تعطیلی های رسمی کشور(به طور مثال مینیمم مصرف سال کشورمان در روزهای عاشورا و تاسوعا اتفاق می افتد)، الگوی مصرف مردم که به مرور زمان تغییر می کند، محدودیت هایی که به لحاظ فنی برای نیروگاه ها وجود دارند(مانند: ظرفیت ترانس نیروگاه ها، محدودیت آب پشت سد یک نیروگاه آبی، پست مشترک ورودی برق به شبکه برای چند نیروگاه) و ... از جمله این موارد می باشند.

    یکی از سختی های حل این مسئله چگونگی مدل سازی و استخراج معادلات و روابط ریاضی، از این مفاهیم انتزاعی است که با توجه به وجود درس هایی همچون برنامه ریزی ریاضی پیشرفته، تحلیل سیستم های انرژی، مبانی اقتصاد که در رشته مهندسی سیستم های انرژی وجود دارند پایه و اساس انجام چنین پژوهش هایی در این رشته تحصیلی قابل توجیه می باشد.

    با توجه به اینکه یکی از ارتباطات رشته تحصیلی مهندسی سیستم های انرژی به این موضوع، مدل سازی صحیح این بازار، استخراج تابع هدف مناسب و معقول که نتایج خروجی از تابع هدف مورد نظر انتظارات لازم را برآورده کند، می باشد لذا ارتباط موضوع  پایان نامه با رشته تحصیلی کاملاً مشهود می باشد. به همین علت ذکر نام دروسی که در مدل سازی و فراهم آوردن شرایط بهینه سازی و فضای حاکم بر مسئله تاثیر زیادی داشته اند، ضروری است:

    درس مبانی اقتصاد: شناخت مفاهیم بازار و تاثیرگذاری عرضه و تقاضا بر روی ارائه کالای مورد نظر(برق)

    درس تحلیل سیستم های انرژی: تحلیل کلی از بازار برق ایران و شناخت این سیستم پیچیده

    درس برنامه ریزی ریاضی پیشرفته: تبدیل اطلاعات موجود در کشور به معادلات حاکم بر مسئله جهت حل مسئله، و همچنین بدست آوردن تابع هدف مناسب با تعریف صحیح از فضای حل که یکی از ورودی های الگوریتم ژنتیک جهت نیل به هدف بهینه سازی می باشد.

    درس قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک: از مهمترین و پیچیده ترین فاکتورهای دخیل در طرح این پروژه آنالیز ریسک و وابستگی قیمت ها به میزان ریسک می باشد، هرچه میزان ریسک بالاتر باشد و بازیگر برنده گردد، سود ماکزیمم می شود.

     

    Abstract

     

    In restructuring  process of electricity market, power  manufacturers  pricing methods is most important  factor  in order to earn much more profit, so many researches have done with optimizing approach. In this research tried to have practical concepts of genetic algorithm  and suitable neural network model. providing new subtract in order to solve optimizing problem, comparison and testing real outputs of electricity market soft wares and special look at practical side of problem solving with algorithm and economical view, are the innovations of this research. In this research after introducing Iran electricity market and its structure, new subtract provided in order to optimize electricity sale strategy by plant owners and manufacturers. First the new subtract is introduced, second goal function is modeled in neural network consequently with suitable and robust  model is improved to describe optimizing with genetic algorithm. Finally with cooperation of combined cycle plant, provided algorithm outputs registered and results tested. Results are better than our aim.  Power ministry pricing system outputs prove this claim.

    Keywords: optimum price, pricing strategies, neural network, genetic algorithm, Iran electricity market

  • فهرست:

     

    چکیده ض‌

    فصل اول مقدمه و معرفی بازار برق ایران، مروری بر تحقیقات انجام شده 1

    1-1              مقدمه. 2

    1-2              بازار برق دنیا و اصول پیشنهاد قیمت در بازار برق ایران. 5

    1-3              تشکیل بازار برق ایران و خصوصی سازی صنعت برق. 9

    1-4              ساختار جدید بازار برق و عمده فروشی. 10

    1-5              تغییر تفکر و نوع نگاه به برق. 11

    1-6              شکل گیری بازار برق در ایران. 12

    1-7              موانع شکل گیری و یا انحراف بازار رقابتی برق. 13

    1-7-1           ذینفع بودن بهره بردار مستقل سیستم و بازار از مبادلات. 13

    1-7-2           قدرت بازار 13

    1-7-3           ذخیره تولید. 13

    1-7-4           نیروگاههای خاص... 13

    1-7-5           تبانی. 14

    1-7-6           دسترسی منصفانه به شبکه. 14

    1-7-7           تعرفه های استفاده از خدمات انتقال و توزیع. 14

    1-7-8           بازبینی مستمر بر عملکرد بازار 14

    فصل دوم مدل سازی با استفاده از شبکه عصبی. 15

    1-2              معرفی شبکه عصبی مصنوعی. 16

    2-2              سابقه تاریخی. 18

    2-3              ساختار شبکه های عصبی مصنوعی. 18

    2-4              مبانی محاسباتی شبکه های عصبی مصنوعی. 21

    2-4-1           لایه ورودی. 22

    2-4-2           لایه پنهانی. 22

    2-4-3           لایه خروجی. 22

    2-4-4           عناصر محاسباتی یک نرون. 24

    2-4-5           معرفی برخی از توابع انتقال خطی و غیرخطی قابل استفاده در شبکه عصبی. 26

    2-4-5-1                    تابع انتقال Hard limit 26

    2-4-5-2                    تابع انتقال خطی. 26

    2-4-5-3                    تابع انتقال Log sigmoid. 27

    2-4-5-4                    تابع انتقال Radial basis. 27

    2-4-5-5                    تابع انتقال Tan sigmoid. 27

    2-5              نحوه عملکرد شبکه عصبی. 28

    2-6              توابع آموزش.. 29

    فصل سوم بهینه سازی مدل با استفاده از الگوریتم ژنتیک.. 30

    3-1              مقدمه ای بر الگوریتم ژنتیک.. 31

    3-2              نکات مهم در الگوریتم های ژنتیک.. 31

    3-3              مفاهیم اولیه در الگوریتم ژنتیک.. 32

    اصول پایه    32

    3-4              کد کردن. 33

    3-4-1           انواع کدینگ.. 34

    3-4-2           روش های کدینگ.. 34

    3-4-2-1                    کدینگ باینری. 34

    3-4-2-2                    کدینگ جهشی. 34

    3-4-2-3                    کدینگ ارزشی. 35

    3-4-2-4                    کدینگ درختی. 35

    3-4-3           مسائل مربوط به کدینگ.. 36

    3-5              کروموزوم. 38

    3-6              جمعیت.. 38

    3-7              مقدار برازندگی. 39

    3-8              عملگر تقاطعی. 39

    3-9              عملگر جهشی. 41

    3-10            مراحل اجرای الگوریتم ژنتیک.. 41

    فصل چهارم الگوریتم پیشنهادی به منظور تعیین استراتژی قیمت دهی برق. 46

    4-1              طرح پیشنهادی به منظور تعیین استراتژی قیمت دهی. 47

    4-2              متغیرهای ورودی. 50

    4-3              متغیرخروجی. 50

    4-4              بکارگیری الگوریتم ژنتیک جهت بدست آوردن معماری شبکه عصبی. 50

    4-4-1           قیود اعمال شده به فضای جستجوی الگوریتم ژنتیک جهت معماری شبکه عصبی. 51

    4-4-2           پارامترهای مهم تعیین شده در الگوریتم. 51

    4-4-3           نتایج بدست آمده از الگوریتم ژنتیک در معماری شبکه عصبی جعبه های تصمیم گیری. 52

    4-4-4           روش های اندازه گیری خطاهای نتایج خروجی. 54

    4-4-5           جداول خطاهای نتایج خروجی از الگوریتم. 55

    4-4-6           رگرسیون شبکه عصبی مربوط به جعبه های الگوریتم پیشنهادی. 57

    4-5              اعتبارسنجی نتایج در بازار واقعی برق ایران. 61

    نتایج خروجی نرم افزار در یک روز مشخص(قیمت بهینه پیش بینی شده) 63

     

     

    فصل پنجم نتایج کلی و ارائه پیشنهادات. 66

    5-1              نتیجه گیری. 67

    5-2              پیشنهادات. 68

    مراجع. 69

     

     

    منبع:

     

    [1] S. C. Anderson, “Analyzing Strategic Interaction in Multi Settlement Electricity Markets: A Closed-Loop Supply Function Equilibrium Model”, PHD Thesis, May 2004.

    [2] B. Williams, ”Electricity Networks and Generation Market Power”, PHD Thesis, January 2004.

    [3] Jodi Cabero, Alvaro Baillo, Santiago Cerisola, “A Medium Term Integrated Risk Management Model for A Hydrothermal Generation Company”. IEEE 2005

    [4] Karl Fraundorfer, Jens Gussow, Georg Ostermaier, “Stochastic Optimization In Dispatching of Complex Power Systems”, Ifu-sg, University Of St.Gallen, Switzerland.

    [5] S. Bbrignol, A. Renaud, “ A New Model For Stochastic Optimization Of Weekly Generation Schedules”, Hong Kong, November 1997, pp 656-661.

    [6] G. B. Shresta, BK Pokharel, TT Lie, S-E Fleten, “ Medium – Term Power Planning Transaction on Power System, Vol. 20, pp 627-633, May 2005.

    [7] استراتژی بهینه پیشنهاد قیمت در چارچوب بازار برق ایران، بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی برق 1391

    [8] John Key،”Privatisation in The U.K. 1979-1999”، Research Assistance by Robert Metz WWW.JOHNKEY.COM، London،2001

    [9] Ministry of Energy،”Privatization of Electricity Distribution in ELSALVADOR”،asummary

    [10] حیدری کیومرث،"مروری بر ساختارهای تجربه شده در صنعت برق با نگاهی بر ساختار فعلی صنعت برق ایران"، در نوبت چاپ مجله صنعت برق

    [11] دستورالعمل خرید و فروش برق توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، وزارت نیرو تیر 1382

    [12]  تحلیل قیمت دهی نیروگاه های ایران در سال 90، تهران بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی برق 1391.

    [13] بررسی مساله قیمت دهی با توجه به محدودیت بازارهای برق ایران و مطالعه موردی بازار برق، خراسان بیستمین کنفرانس بین المللی برق 1384.

     

     

    [14] دکتر شهرام آزادی، دکتر ساداتی، هادی زارع جعفری. "شبیه سازی دینامیک تایر در بررسی دینامیک خودرو با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی ". پایان­نامه کارشناسی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شهریور 1388.

    [15] دکتر علیاری، دکتر تشنه لب، هادی زارع جعفری. "جبران­سازی هوشمند خطا در مجموعه ربات­های متحرک همکار ". پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، زمستان 1391.

    [16] Zare, K., Nojavan, S., “risk-based Optimal Bidding Strategy Of Generation Company In Day-ahead Electricity Market Using Information 


موضوع پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, نمونه پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, جستجوی پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, فایل Word پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, دانلود پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, فایل PDF پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیق در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقاله در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروپوزال در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تز دکترا در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک, رساله دکترا در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی برق در بازار رقابتی برق ایران با استفاده از الگوریتم ژنتیک

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته برق، گرایش قدرت چکیده با بروز تجدید ساختار در صنعت برق، تولید کنندگان صنعت برق به عنوان نهادهای مستقل در بازار برق حضور پیدا می کنند. در واقع نیروگاه ها باید برق تولیدی خود را به بازار برق عرضه کنند و از طریق بازار برق تسویه مالی صورت می گیرد. در این تحقیق مساله استراتژی بهینه قیمت دهی برای یک تولید کننده مطرح شده است. هدف ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: برق قدرت چکیده: در این پایان نامه چهارچوب جدیدی برای برنامه ریزی تدوین استراتژی مشارکت نیروگاههای مجازی در بازارهای انرژی و ذخیره ارائه می شود. طبق تعریف، نیروگاه مجازی مجموعه ای از واحدهای تولید مقیاس کوچک به همراه بار و شبکه تحت پوشش که توسط یک نهاد معین اداره می شود می باشد. تکنولوژیهای تولید پراکنده که در این پایان نامه مورد توجه می باشند، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش سیستم های قدرت چکیده : در این پروژه پایان نامه، رهیافت تحلیلی جدیدی برای برنامه­ریزی تولید انرژی الکتریکی و تعیین مقدار و مکان نگهداری ذخیره چرخان متناظر با سطح ریسک نقاط بار مشترکین بوسیله آنالیز سود/هزینه در برنامه بهینه سازی ورود و خروج اشتراکی واحدهای نیروگاهی که علاوه بر واحدهای حرارتی در بخش تولید واحدهای برق آبی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع گرايش صنايع- صنايع اسفند 90 چکيده امروزه با توجه به پيشرفت در تکنولوژي، جهاني‌شدن بازارها، تنوع­طلبي مشتريان و افزايش

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- تجدید ساختار چکیده متولیان سیستم­های توزیع، به­عنوان آخرین زنجیره از زنجیره برق رسانی به مشترکین، در تصمیم گیری های بلند مدت خود با مشکلاتی روبرو هستند. توجه به بازارهای الکتریکی و نرخ­های متأثر از عملکرد بازیگران بازار­های برق، شرکت­های توزیع را که مسئول و مالک سیستم­های توزیع هستند، در تصمیم گیری­های کلان به چالش می اندازد. از طرفی، تولیدات ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- تجدید چکیده متولیان سیستم­ های توزیع، به­عنوان آخرین زنجیره از زنجیره برق رسانی به مشترکین، در تصمیم گیری های بلند مدت خود با مشکلاتی روبرو هستند. توجه به بازارهای الکتریکی و نرخ­های متأثر از عملکرد بازیگران بازار­های برق، شرکت­های توزیع را که مسئول و مالک سیستم­های توزیع هستند، در تصمیم گیری­های کلان به چالش می اندازد. از طرفی، تولیدات ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی برق- قدرت چکیده: درسالیان اخیر توجه به بهره­وری و راندمان بالا درصنایع مختلف، دامنه کاربرد تجهیزات الکترونیک قدرت را به سرعت گسترش داده است. این تجهیزات بدلیل داشتن مشخصه غیرخطی، باعث افزایش مشکلات کیفیت توان در شبکه­های توزیع شده­اند. از طرف دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی واستفاده گسترده از کامپیوتر در کنترل سیستم­های صنعتی، ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

ثبت سفارش