پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار

word 5 MB 32152 107
1392 کارشناسی ارشد مهندسی برق
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته: برق قدرت

     

    چکیده:

    در این پایان نامه چهارچوب جدیدی برای برنامه ریزی تدوین استراتژی مشارکت نیروگاههای مجازی در بازارهای انرژی و ذخیره ارائه می شود. طبق تعریف، نیروگاه مجازی مجموعه ای از واحدهای تولید مقیاس کوچک به همراه بار و شبکه تحت پوشش که توسط یک نهاد معین اداره می شود می باشد.

    تکنولوژیهای تولید پراکنده که در این پایان نامه مورد توجه می باشند، واحد های تولید گازی و تولید همزمان برق وحرارت و ذخیره ساز الکتروشیمیایی می باشند. قیمتهای برق بازار عمده فروشی، خرده فروشی، ذخیره مورد نیازو دوره زمانی از جمله پارامترهای مشخص می باشند.

    پارامترهایی که  شامل عدم قطعیت می باشند عبارتند از: قیمت عمده فروشی انرژی و پیش بینی در تقاضای مصرف.

    برای مدل سازی ریاضی مسئله برنامه ریزی مشارکت از مدل غیر تعادلی استفاده می شود. به منظور حل مسئله بهینه سازی از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.

    عدم قطعیتهای حاکم بر قیمت عمده فروشی و پیش بینی نیاز مصرف در منطقه تحت پوشش نیروگاه مجازی در نظر گرفته شده و برای مد ل سازی آنها به ترتیب از توابع توزیع احتمال نرمال لگاریتمی و نرمال استفاده شده و جهت تحققهای پارامترهای غیرقطعی از شبیه سازی مونت کارلو استفاده شده است.

    نتایج شبیه سازی در این پایان نامه نشان می دهد که چهارچوب ارائه شده ابزار توانمند و مناسبی جهت تدوین استراتژی پیشنهاد تولید نیروگاه مجازی به بازار و تعامل آن با مصرف کنندگان دارای قابلیت قطع بار می باشد.

     

    مقدمه

    از جمله مباحثی که هم اکنون پیش روی تصمیم گیران و سیاست گذاران صنعت برق در بسیاری از کشورها ی دنیا قرار دارد، تفکر تغییر شکل ساختار این صنعت مطابق با روند افزایش کارایی و رقابت در دیگر صنایع می باشد. لزوم حرکت در این مسیر به دلایل مختلفی چون سرمایه بر بودن، نا کارآیی اقتصادی ساختار سنتی و انحصاری بودن آن  غیر قابل انکار می باشد. تحقیق حاضر ضمن ارائه ی یکی از مصادیق این تجدید ساختار(نقش نیروگاه مجازی در بهره برداری از سیستم قدرت) نتایج حاصل از حضور آن در بازار برق را مورد بررسی قرار خواهد داد. در این فصل به معرفی اهداف کلی طرح و محتویات فصلهای آینده پرداخته خواهد شد.

    1-2 بازار برق

    صنعت برق به عنوان یک صنعت زیر بنایی در دو دهه اخیر دستخوش تغییرات بنیادی گردیده است که از آن به عناوین مختلفی چون تجدید ساختار، مقررات زدایی و .  .  .   یاد می‌شود. در ساختار جدید بر خلاف ساختار سنتی قدیم که در آن مالک سیستم تولید، انتقال و توزیع یکی بوده و تحت مالکیت واحد بهره ‌برداری می گردید، سیستم های تولید، انتقال و توزیع از یکدیگر مجزا شده و به صورت مستقل اداره می‌شوند. 

    بهره­وری پایین سیستم قدرت سنتی در تامین انرژی الکتریکی باعث گردید تا همانند صنایع هوایی و مخابرات از راه دور، تجدید ساختار در صنعت برق مطرح گردد. رقابت و دسترسی آزاد به سیستم انتقال دو موضوع اساسی در تجدید ساختار صنعت برق به شمار می رود. خصوصی­سازی و تغییر ساختارهای موجود در جهت ایجاد رقابت بیشتر و دسترسی آزاد و بدون تبعیض تولید­کنندگان مختلف به سیستم انتقال می­باشد. در این شرایط راهبری و طراحی هر یک از این بخش ها با توجه به فضای حاکم، نیازمندی ها و ارتباط با دیگر نهادها صورت می گیرد و سیستم توزیع برق به عنوان آخرین زنجیره برق رسانی می تواند به شکل های مختلفی باشد.

    1-3 مفهوم نیروگاه مجازی(VPP)

    یکی از دستاوردهای آینده تغییر ساختار، ایجاد فضای رقابتی در بخش تولید برق بوده است که در این خصوص مجموعه ای از واحدهای تولید مقیاس کوچک به همراه بار و شبکه تحت پوشش که توسط یک نهاد معین اداره می شود به نیروگاه مجازی موصوف است که می توانند در بازار عمده فروشی انرژی و ذخیره چرخان حضور فعال داشته باشند.

    ایده به کارگیری نیروگاه مجازی به عنوان یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم قدرت در این تحقیق بررسی و تشریح می شود. این ایده برای سیستم های قدرت غیر متمرکز که متشکل از منابع تولید پراکنده می باشد، امکان بهره برداری بهینه مجموعه ای از منابع تولید پراکنده با بازده بالا و همچنین امکان حضور آنها را در بازار برق فراهم می سازد. بهره برداری از منابع تولید پراکنده موجب شده است تا ساختار متمرکز مدیریت مجموعه سیستم قدرت، تمایل به غیر متمرکز شدن مراکز مدیریت انرژی داشته باشد.

    1-4 مروری بر مطالب فصل ها

    این نیروگاه شامل اجزا و انواع مختلفی می باشد که در فصل دوم به آن پرداخته خواهد شد. همچنین جهت حضور نیروگاه مجازی در بازار برق می توان مدلهای مختلفی را مطرح کرد. این مدلها شامل: هانت و شاتل، تعادلی نش، غیر تعادلی، تخمین نقطه تعادل، برترند، مدل کورنات و مدل استکلبرگ می باشند. مالکان نیروگاه مجازی بر طبق مدل انتخابی و پیشنهادی خود در بازار برق شرکت نموده و پیشنهادات خود را در دوره ی زمانی معین عرضه می نمایند. تمامی مدلهای ذکر شده در تحقیقات متفاوت و زیادی مورد بررسی قرار گرفته است که در فصل دوم به این مدل ها، کاربرد، معادلات و چگونگی شرکت در بازار برق پرداخته خواهد شد.

    مدلی که در میان این تحقیقات جهت مدلسازی و انجام این پایان نامه انتخاب گردید مدل اقتصادی برای ارائه پیشنهاد قیمت در بازار برق  براساس مدل غیر تعادلی می باشد. مدل غیر تعادلی جهت طراحی یک استراتژی پیشنهاد نیروگاه مجازی مورد استفاده قرار می گیرد که در آن، قیود مربوط به منابع بار تامین شده، قیود تعادل عرضه و تقاضا و همچنین قیود امنیتی به عنوان قیود شبکه در نظر گرفته می شوند.

    در مدل ارائه شده نیروگاه مجازی می تواند یک شرکت کننده بازار برق با نقش دوگانه از جمله تولید کننده و مصرف کننده در جهت تبادل توان با شبکه بالادست باشد. علاوه بر این، نیروگاه مجازی می تواند سرویس ذخیره چرخان را تامین کند.

    در فصل سوم به مدل سازی مسئله ی استراتژی بهینه سازی مشارکت نیروگاه مجازی در بازار برق پرداخته خواهد شد. در این بخش نحوه ی مدلسازی، الگوریتم حل، تابع هدف و قیود موجود در مساله تشریح خواهد می شود. در این تحقیق از دو شبکه به عنوان نیروگاه های مجازی مورد بررسی، استفاده گردیده است. شبکه ی اول شامل ترکیبی از واحدهای تولید پراکنده، ذخیره ساز الکتروشیمیایی و مصرف کنندگان نهایی بوده  و شبکه ی دوم مشتمل بر شبکه اول به همراه دو واحد تولید همزمان، یک واحد تولید کننده ی حرارت و یک واحد تولید سنتی می باشد. در ابتدا روابط موجود در مساله برای شبکه ی اول و سپس روابط جهت شبکه ی دوم بیان می گردد.

    از جمله نکات مهم در تحقیقاتی که اهداف آنها بهینه سازی می باشد استفاده ی مناسب از الگوریتم های موجود می باشد. شناخت، درک و نحوه ی کاربرد الگوریتم مناسب در جهت مساله ی مورد نظر در مسائل بهینه سازی امری حیاتی می باشد. چه بسا الگوریتمی برای یک مساله بهینه سازی مناسب باشد و برای مساله ی دیگر چنین نباشد. این موضوع به مسائل مهمی  چون ابعاد مساله، قیود به کار رفته، زمان انجام بستگی دارد.

    تاکنون روشهای بسیاری توسط طراحان الگوریتم‌ها برای جستجوی داده‌ها ارائه شده است. روش‌هایی به نام جستجوی سریع و جستجوی دودویی، از ساده‌ترین الگوریتم‌ها هستند، امّا این الگوریتم‌ها شاید، هنگامی که با حجمی گسترده از داده‌ها روبرو شوند، کارایی ندارند. در این میان یک روش وجود دارد که مسائل بزرگ را به سادگی حل می‌کند و آن «الگوریتم ژنتیک»  است. الگوریتم به کار رفته در این تحقیق الگوریتم ژنتیک می باشد که بر مبنای انتقال خصوصیات موروثی توسط ژن‌هاست. این الگوریتم شامل عملگرهای مختلفی می باشد که در فصل سوم به آن پرداخته شده است.

    از نکات مهم و ایده ی جدید این تحقیق می توان به اعمال عدم قطعیت ها اشاره نمود. در مقالات و تحقیقات کمی به مساله ی عدم قطعیت و تاثیر آن بر پارامترهای شاخص و تابع هدف به صورت دقیق پرداخته شده است. لذا با مطالعه و بررسی کاستی های موجود و لزوم اعمال آن، در ابتدا به عدم قطعیت در قیمت انرژی و سپس به عدم قطعیت در پیش بینی بار اشاره می شود. از نکات حائز اهمیت این تحقیق در نظر گرفتن عدم قطعیت در پیش بینی بار علاوه بر قیمت انرژی  می باشد. در ادامه به مدلسازی عدم قطعیت ها با استفاده از توابع چگالی نرمال لگاریتمی و نرمال پرداخته می شود. با توجه به اعمال متغیرهای تصادفی و احتمالی از شبیه سازی مونت کارلو به منظور تاثیر این متغیرها بر استراتژی نیروگاه مجازی جهت شرکت در بازار برق استفاده شده است.

    در فصل چهارم به نتایج شبیه سازی شبکه های مورد بررسی به همراه تحلیل های لازم پرداخته می شود. داده های موجود در جدولی تحت عنوان اطلاعات ورودی مساله بیان شده است. در بخش نخست با توجه به فرضیات مساله، قیود موجود ، تابع هدف، داده های موجود برای شبکه ی اول به کار رفته  و در طی دوره ی زمانی 24 ساعت با استفاده از الگوریتم ژنتیک شبیه سازی و تحلیل     می شود. سپس به مدلسازی عدم قطعیت ها و تاثیر آن بر مساله پرداخته می شود. جهت این مدلسازی ها، سناریوهای متفاوتی به کار رفته است که نتایج هر کدام از این سناریوها گردآوری شده است. در این تحقیق شبیه سازی ها هم برای بازار انرژی و هم برای بازار رزرو انجام شده است. به این نحو که در ابتدا  شبیه سازی  برای بازار انرژی بدون عدم قطعیت و تحت عنوان شبکه ی مبنا و سپس با در نظر گرفتن عدم قطعیت ها شکل گرفته و در ادامه به نحوه ی حضور نیروگاه مجازی در بازار رزرو(ضمن در نظر گرفتن بازار انرژی) اشاره دارد. در ادامه به شبکه ی دوم، قیود به کار رفته و تابع هدف آن همانند حالت قبل و تحت الگوی منظم بازار انرژی، بازار رزرو و استراتژی نیروگاه مجازی بدون در نظر گرفتن عدو قطعیت ها و در نهایت به اعمال عدم قطعیت ها با توجه به سناریوهای متفاوت پرداخته خواهد شد.

     در فصل پنجم به نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتی در جهت ادامه ی این طرح جهت علاقمندان به این موضوع شده است. به امیدی که مفید و کاربردی واقع گردد.

    Abstract:

    In this thesis, a new framework for planning strategies to participate in virtual power plants and energy storage markets is presented. By definition, a virtual power plant is a series of small-scale generation units along with the covered load and network that is managed by a specific institution.

    DG technologies that are considered in this thesis are combined heat and power production and gas production and electrochemical storage units. Energy prices in the wholesale and retail market, required storage and period are such specified parameters.

    The parameter that included uncertainties are: the wholesale price of energy and the forecasted demand.

    For mathematical modeling of the participation planning problem, non-equilibrium model is used. In order to solve the optimization problem Genetic Algorithm is use.

    Uncertainties prevailing wholesale price and demand forecasts in the area covered by the virtual power plant is considered and log-normal and normal probability distribution function were used to model them respectively, and for implementation of the uncertainted parameters Monte-Carlo simulation are used.

    Simulation results in this thesis show that the presented framework provides a powerful and useful tool for providing strategy of bid of virtual plant production to market, and its interaction with the consumer market with capability of interrupting the load.

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                                         صفحه

    فصل اول: مقدمه   ...................................................................................................  1

    1-1 مقدمه   .....................................................................................................................................  2   

    1-2 بازار برق   .................................................................................................................................  2

    1-3 مفهوم نیروگاه مجازی(VPP)   ..................................................................................................  2

    1-4 مروری بر مطالب فصل ها   .....................................................................................................  3

     

    فصل دوم: معرفی نیروگاه مجازی و مروری بر تحقیقات انجام شده   .........................  6

    2-1 مقدمه  ......................................................................................................................................  7

    2-2  مفهوم نیروگاه مجازی (VPP)  ................................................................................................  7 

    2-2-1  تولید پراکنده ........................................................................................................................ 8

    2-2-2  مزایای استفاده از DG .......................................................................................................... 8

    2-2-3 طبقه بندی انواع DG ............................................................................................................. 9

    2-2-4 انواع VPP ........................................................................................................................... 11

    2-2-5 اجزای VPP ........................................................................................................................ 12

    2-2-6  استراتژی کنترل VPP ......................................................................................................... 13

    2-3 نیروگاه مجازی در بازار برق .............................................................................................. 14

    2-3-1 معامله بازار جدید در سطح توزیع....................................................................................... 14

    2-4 مشارکت VPP در بازار برق ..................................................................................................... 15

    2-5 استراتژی بهینه قیمت دهی VPP در بازار عمده فروشی ....................................................... 16

    2-5-1 مدل اقتصادی برای ارائه پیشنهاد تولید در بازار برق با استفاده از استراتژی تعادلی نش-SFE  ...... 17

    2-5-2-  مدل اقتصادی برای ارائه پیشنهاد در بازار برق  براساس مدل غیر تعادلی ........................ 18

    2-5-3 راهبردهای  SCPBUC برای VPP........................................................................................ 19

    2-6 استراتژی قیمت دهی نیروگاه گیرنده ی قیمت تحت عدم قطعیت قیمت ............................... 19

    2-7 جمعبندی ................................................................................................................................ 20

    فصل سوم: مدلسازی مسئله ی استراتژی بهینه مشارکت نیروگاه مجازی در بازار برق و معرفی روش حل ..................................................................................................  21

    3-1 مقدمه ...................................................................................................................................... 22

    3-2 شناخت ابعاد مساله ................................................................................................................. 22

    3-3 تابع هدف و قیود موجود در مساله(با در نظر گرفتن واحدهای CHP) ................................... 29

    3-3-1 تابع هدف مساله ی توزیع اقتصادی تولید همزمان برق و حرارت ..................................... 30

    3-4 مدلسازی عدم قطعیت در تقاضا و قیمت و معرفی الگوریتم حل مساله .................................. 32

    3-5 عملگرهای الگوریتم ژنتیک ..................................................................................................... 34

    3-6 جمعبندی ................................................................................................................................ 36

    فصل چهارم: شبیه سازی و تحلیل نتایج ................................................................... 37

    4-1 مقدمه ...................................................................................................................................... 38

    4-2 معرفی شبکه ی اول(نیروگاه مجازی 1) .................................................................................. 38

    4-3 شبیه سازی و تحلیل نتایج برای نیروگاه مجازی 1 در بازار انرژی .......................................... 39

    4-3-1 حالت مبنا (در غیاب عدم قطعیت ها) ................................................................................ 39

    4-3-2 سناریو ی اول .......................................................................................................... 42

    4-3-3 سناریوهای دوم الی پنجم (در حضور عدم قطعیت قیمت) ................................................ 42

    4-3-4 سناریوهای ششم الی نهم (در حضور عدم قطعیت قیمت و تقاضا) ..................................  46

    4-3-5 نتایج شبیه سازی نسبت انحراف معیار به میانگین جهت متوقف سازی مونت کارلو ........  49

    4-4 شبیه سازی و تحلیل نتایج برای نیروگاه مجازی 1 در بازار رزرو ........................................... 50

    4-4-1 سناریوی اول (در غیاب عدم قطعیت ها) ................................................................... 50

    4-4-2 سناریوهای دوم الی پنجم (در حضور عدم قطعیت در قیمت انرژی) ................................. 51

    4-4-3 سناریوهای ششم الی نهم (در حضور عدم قطعیت در قیمت انرژی و پیش بینی بار) ........ 53

    4-4-4 نتایج شبیه سازی نسبت انحراف معیار به میانگین جهت متوقف سازی مونت کارلو........... 53

    4-5 مطالعه موردی دوم(نیروگاه مجازی 2) .................................................................................... 54

    4-6 شبیه سازی و تحلیل نتایج برای نیروگاه مجازی 2 با در نظر گرفتن بازار انرژی .................... 55

    4-6-1 حالت مبنا (در غیاب عدم قطعیت ها) ........................................................................ 55

    4-6-2 سناریوهای دوم الی پنجم (در حضور عدم قطعیت در قیمت انرژی) ................................. 57

    4-6-3 سناریوهای ششم الی نهم در حضور عدم قطعیت در قیمت و تقاضا ............................. 58

    4-6-4 نتایج شبیه سازی نسبت انحراف معیار به میانگین جهت متوقف سازی مونت کارلو ......... 59

    4-7 شبیه سازی و تحلیل نتایج شبکه ی جدید در بازار رزرو ........................................................ 60

    4-7-1 حالت مبنا (بدون در نظر گرفتن عدم قطعیت) .................................................................... 60

    4-7-2 سناریوهای دوم الی پنجم (در حضور عدم قطعیت قیمت انرژی) ...................................... 61

    4-7-3 سناریوهای ششم الی نهم (در حضور عدم قطعیت در قیمت انرژی و پیش بینی بار) ........ 62

    4-7-4 نتایج شبیه سازی نسبت انحراف معیار به میانگین جهت متوقف سازی مونت کارلو........... 63

    4-8 جمعبندی ................................................................................................................................ 63

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات ...................................................................... 64

    نتیجه گیری....................................................................................................................................... 65

    پیشنهادات......................................................................................................................................... 66

    پیوست .................................................................................................................. 67

    پیوست 1) فهرست شکلهای مربوط به شبیه سازی شبکه های موجود در فصل چهارم ................. 68

    پیوست 2) منابع و مراجع 

    منبع:

     

    ]1 [حسین نظام آبادی، پرستو نظام آبادی، مهرداد ستایش نظر و گئورگ قره پتیان "قیمت دهی بهینه نیروگاه های مجازی با استفاده از استراتژی تعادلی نش-SFE" کنفرانس PSC 2011،تهران، ایران.

    ]2 [کرشن و استرابک،"مبانی اقتصاد سیستم قدرت، مترجمان: کارشناسان دبیرخانه هیأت تنظیم بازار برق ایران -وزارت نیرو، نشردبیرخانه هیأت تنظیم بازار برق. ایران،تابستان 1386.

    ]3 [سارا خزائی پول، تقی بارفروشی و مجید شهابی" تدوین استراتژی پیشنهاد تولید نیروگاه مجازی در بازار انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در تقاضا و قیمت بازار" کنفرانس PSC 2013، کرمانشاه، ایران.

    ]4 [روی بیلینتون و رونالد آلن/ محسن رضائیان، "ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های مهندسی" انتشارات امیرکبیر، 1379.

    ]5 [مصطفی عباسی کیا، "الگوریتم‌ژنتیک در MATLAB" انتشارات کیان رایانه سبز، 1388.

    ]6 [مهنوش شجیعی، حبیب رجبی مشهدی و مهناز اروانه، "شناسایی پارامترهای مجهول سیستم آشوبی به منظور سنکرون سازی توسط الگوریتم ژنتیک" هشتمین کنفرانس سیستمهای هوشمند، مشهد، ایران، 1386.

    [7] W. El-Khattam, M. M. A. Salama, "Distributed generation technologies, definitions and benefits", Electric Power Syst. Res., pp. 119-128, 2004.

    [8] T.Ackermann, G.Anderson, L.Soder, "Distributed Generation: a definition", Elsevier science, PP195-204 Dec 2000.

    [9] W. El-Khattam, M. M. A. Salama, "Distributed generation technologies, definitions  and benefits", Electric Power Syst. Res., pp.

    119-128, 2004

    [10] Proger Lawrence & Stephen Middlekauff, "Applying Distributed Generation Tools in Power Design System", IEEE Industry Applications Magazine, Jan/Feb 2005. WWW.IEEE.ORG/IAS

    [11] E. Mashhour and  S.M. Moghadas-Tafreshi,” The Opportunities for Future Virtual Power Plant in the Power Market, a View Point”,IEEE International Conference on Clean Electrical Power (ICCEP 09), 9-11 June 2009, Capri, Italy, pp. 448-452.

    [12] P. E. Morthorst, “The development of a green certificate market,” Energy Pol., vol. 28, no. 15, pp. 1085–1094, Dec. 2000.

    [13] P. E. Morthorst, “A green certificate market combined with a liberalized power market,” Energy Pol., vol. 31, no. 13, pp. 1393–1402, Oct.

    2000.

    [14] G. Andrews, “Market based instruments: Australia’s experience with trading renewable energy certificates,” in Proc. Workshop Good Practices in Policies and Measures, Copenhagen, Denmark, Oct. 8–10, 2001.

    [15] P. Mozumder and A. Marathe, “Gain from an integrated market for tradable renewable energy credits,” Ecolog. Econ., vol. 49, no. 3, pp. 259–272, Jul. 2004.

    [16] S. Espey, “Renewable portfolio standard: A means for trade with electricity from renewable energy sources?,” Energy Pol., vol. 29, no. 7, pp. 557–566, Jun. 2001.

    [17] O. Langniss and R.Wiser, “The renewable portfolio standard in Texas: An early assessment,” Energy Pol., vol. 31, no. 6, pp. 527–535, May 2003.

    [18] T. Berry and M. Jaccard, “The renewable portfolio standard: Design considerations and an implementation survey,” Energy Pol., vol. 29, no. 4, pp. 263–277, Mar. 2001.

    [19] A. Dauensteiner, “European virtual fuel cell power plant,” Management Summary Report, Feb. 2007.

    [20] D. Pudjianto, C. Ramsay, G. Strbac, and M. Durstewitz, “The virtual power plant: Enabling integration of distributed generation and demand,” FENIX Bulletin 2, Feb. 2008.

    [21] G. Koeppel, “Distributed generation literature review and outline of the Swiss situation,” in EEH Power Systems Laboratory, Internal Report, Zurich, Germany, Nov. 2003.

    [22] C.H. Schulz, G. Roder and M. Kurrat “Virtual Power Plants with combined heat and power micro-units,” Germany.

    [23] E. A. Setiawan, “Concept and controllability of virtual power plant,” Ph.D. dissertation, Kassel Univ., Kassel, Germany, 2007.

    [24] A. L. Dimeas and N. D. Hatziargyrious, “Operation of a multiagent system for microgrid control,” IEEE Trans. Power Syst., vol. 20, no. 3, pp. 1447–1455, Aug. 2005.

    [25] J. K. Kok, C. J. Warmer, and I. G. Kamphuis, “Power matcher: Multiagent control in electricity infrastructure,” in Proc. 4th Int. Joint Conf. Autonomous Agents and Multiagent Systems, Utrecht, The Netherlands, Jul. 25–29, 2005.

    [26] M. Braun and P. Strauss, “A review on aggregation approaches of controllable distributed energy units in electrical power systems,” Int. J. Distrib. Energy Resour. vol. 4, no. 4, pp. 297–319, 2008.

    [27] D. Pudjianto, C. Ramsay and G. Strbac,” Virtual power plant and system integration of distributed energy resources” Renewable Power Generation, IET journal,vol.1, NO.1, pp. 10–16,March, 2007.

    [28] Rodrigo Palma-Behnke, José Luis Cerda A, Luis S. Vargas, Alejandro Jofré,” A Distribution Company Energy Acquisition Market Model With Integration of Distributed Generation and Load Curtailment Options” IEEE Transactions on Power Systems, Vol. 20, No. 4,  Nov. 2005, pp. 81–93.

    [29] A.B.Moreno, "A Methodology to Develop Optimal Schedules and Offering Strategies for a Generation Company Operating in a Short-Term Electricity

    Market", PHD Thesis, Universidad Pontificia Comillas de Madrid, September 2002.

    [30] R.W.Ferrero, S.M.Shahidehpour "Application of Games With Incomplete Information For Pricing Electricity in Deregulated Power Pools", IEEE Transaction on Power System, Vol.13, No.1, February 1998.

    [31] S. Soleymani, A.M Ranjbar, A.R. Shirani, " Optimal Bidding Strategic of GENCOs for Competition in Dayahead Energy Market", 20th International Power System Conference, pp.14-16 Nov. 2005.

    [32] A. David and F. Wen, “Strategic bidding in competitive electricity market: A literature survey,” in Proc. IEEE Power Eng. Society Summer Meeting, Seattle, WA, Jul. 16–20, 2000.

    [33] T. Li, M. Shahidehpour, and Z. Li, “Risk-Constrained bidding strategy

    with stochastic unit commitment,” IEEE Trans. Power Syst., vol. 22, no. 1, pp. 449–458, Feb. 2007.

    [34] V. Vahidianasab and S. Jadid, “Stochastic multiobjective self-scheduling of a power producer in joint energy and reserves markets,” Elect. Power Syst. Res., vol. 80, no. 7, pp. 760–769, Jul. 2010.

    [35]  G. B. Shrestha, B. K. Pokharel, T. T. Lie, and S. E. Fleten, “Pricebased unit commitment for bidding under price uncertainty,” IET Gen., Transm., Distrib., vol. 1, no. 4, pp. 663–669, 2007.

    [36] M. Shahidehpour, H. Yamin, and L. Zuyi, Market Operation in Electric Power Systems. New York: Wiley, 2002.

    [37]  E. Mashhour and  S.M. Moghadas-Tafreshi, ”bidding sterategy of virtual power plant participating in energy and spinning reserve  market-part I. IEEE Trans Power Syst., vol. 26, no. 2, may 2011.

    [38]  A. J. Conejo, F. J. Nogales, and J. M. Arroyo,” Price-Taker Bidding Strategy Under Price Uncertainty,” IEEE Trans Power Syst., vol.17.no.4, 1081-1087, November 2002.

    [39] P. Subbaraj, R. Rengaraj, S. Salivahanan “Enhancement of combined heat and power economic dispatch using self adaptive real-coded genetic algorithm”, ELSEVIER.2008.

    [40]  E. Mashhour 


موضوع پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, نمونه پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, جستجوی پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, فایل Word پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, دانلود پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, فایل PDF پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, تحقیق در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, مقاله در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, پروژه در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, پروپوزال در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, تز دکترا در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, پروژه درباره پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار, رساله دکترا در مورد پایان نامه استراتژی قیمت دهی نیروگاه مجازی در بازار های ذخیره و انرژی با درنظر گرفتن عدم قطعیت در قیمت بازار

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش سیستم های قدرت چکیده : در این پروژه پایان نامه، رهیافت تحلیلی جدیدی برای برنامه­ریزی تولید انرژی الکتریکی و تعیین مقدار و مکان نگهداری ذخیره چرخان متناظر با سطح ریسک نقاط بار مشترکین بوسیله آنالیز سود/هزینه در برنامه بهینه سازی ورود و خروج اشتراکی واحدهای نیروگاهی که علاوه بر واحدهای حرارتی در بخش تولید واحدهای برق آبی ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: ”استراتژیک" مقدمه امروزه لزوم برنامه ریزی مناسب به منظور برآورد صحیح از زمان و هزینه انجام پروژه و میزان منابع مورد نیاز در یک پروژه که تاثیر مستقیم بر اجرا، اداره و بهره برداری مناسب از پروژه هایی همانند احداث سد و ساختمان دارند، روشن است. در مجموع، مدیریت و برنامه ریزی فعالیت ها و منابع مورد نیاز در یک پروژه، نیازمندانجام ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های انرژی چکیده در فرایند تجدید ساختار بازار برق ، روش های قیمت دهی تولید کنندگان نیرو مهمترین عامل برای بدست آوردن سود بیشتر می باشد و به همین دلیل پژوهش های زیادی با رویکرد های مختلف مانند رویکرد بهینه سازی در زمینه تعیین استراتژی های قیمت دهی صورت گرفته است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از مفاهیم کاربردی الگوریتم ژنتیک و استخراج یک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر چکیده: در سال های اخیر با توجه به رشد روز افزون درخواستها و پیوستن مشتریان جدید به دنیای محاسبات، سیستم های محاسباتی نیز باید تغییر کنند و قدرتمندتر وانعطاف پذیرتر از قبل عمل نمایند. در این میان محاسبات ابری به عنوان مدلی فراتر از یک سیستم ارائه شد که در حال حاضر توانایی پاسخگویی به اکثر درخواست ها و نیازمندی ها را دارد. راه حل های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته برق، گرایش قدرت چکیده با بروز تجدید ساختار در صنعت برق، تولید کنندگان صنعت برق به عنوان نهادهای مستقل در بازار برق حضور پیدا می کنند. در واقع نیروگاه ها باید برق تولیدی خود را به بازار برق عرضه کنند و از طریق بازار برق تسویه مالی صورت می گیرد. در این تحقیق مساله استراتژی بهینه قیمت دهی برای یک تولید کننده مطرح شده است. هدف ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی برق- قدرت چکیده: درسالیان اخیر توجه به بهره­وری و راندمان بالا درصنایع مختلف، دامنه کاربرد تجهیزات الکترونیک قدرت را به سرعت گسترش داده است. این تجهیزات بدلیل داشتن مشخصه غیرخطی، باعث افزایش مشکلات کیفیت توان در شبکه­های توزیع شده­اند. از طرف دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی واستفاده گسترده از کامپیوتر در کنترل سیستم­های صنعتی، ...

پایان نامه­ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی – گرایش تولید چکیده از جمله مباحثی که مدت­هاست پیش روی تصمیم­گیران و سیاست­گذاران صنعت برق در بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد، تفکر تجدید ساختار این صنعت مطابق با روند افزایش کارایی و رقابت در دیگر صنایع است. صنعت برق ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از اوایل دهه 70 به تغییر ساختار سازمانی خود اقدام نموده­است و حال، هدف اصلی ...

ثبت سفارش