پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی

word 16 MB 32155 125
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برق (M. S. C)

    گرایش: قدرت

    چکیده

    در حال حاضر منابع فسیلی به سرعت در حال تمام شدن هستند و همچنین با نگرانی روزافزون درباره آلودگی هوا و گرمایش جهانی زمین متخصصان به فکر استفاده از منابع انرژی پاک تر و سازگاری بیشتر با محیط زیست هستند. از این میان نیروی باد و انرژی خورشید دو نوع از منابع عظیم قابل بازیافت انرژی می باشند.

    از جمله متداول ترین ساختارهای بهره برداری از این انرژی ها، می توان به ترکیب توربین های بادی و سیستم فتوولتائیک اشاره نمود، اما متاسفانه این منابع بازیافت شدنی بازده کاملاٌ متغیری دارند. برای کاهش و یا به طور کلی حذف این نوسانات می توان از  فن آوری ذخیره نیرو باتری های ذخیره ای [1](SB) استفاده نمود. در این پایان نامه، ضمن امکان سنجی بکارگیری از انرژی های تجدیدپذیر باد و خورشید در استان هرمزگان، مکان بهینه برای احداث نیروگاه بادی و خورشیدی بصورت جداگانه و سیستم ترکیبی تعیین می شود و در ادامه بصورت موردی یک سیستم ترکیبی بادی خورشیدی بهینه طراحی و مورد تحلیل فنی و اقتصادی قرار می گیرد. بدین منظور ابتدا با بررسی نقشه های هواشناسی مبتنی بر رژیم باد منطقه در یک دوره زمانی 5ساله، بهترین منطقه به لحاظ سرعت باد مناسب برای تولید انرژی توسط توربین های بادی مشخص می شود، همچنین نقشه های تشعشع خورشیدی منطقه نیز در یک دوره زمانی 5 ساله مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بهترین منطقه به لحاظ میزان تابش خورشید برای تولید انرژی توسط آرایه های فتوولتائیک تعیین می گردد. در مرحله بعد با درنظر گرفتن تمام پارامترهای فوق و خصوصیات منطقه ای و با استفاده از الگوریتم تحلیل سلسله مراتبی (AHP)[2] و نرم افزار EC[3] ، محل مناسب در استان هرمزگان برای احداث نیروگاه بادی و خورشیدی بصورت جداگانه و سیستم ترکیبی انتخاب خواهد شد. پس از انتخاب محل مناسب برای ایجاد سیستم ترکیبی در استان هرمزگان، بصورت موردی با درنظر گرفتن یک بار مصرفی معین، توسط نرم افزار HOMER ، یک سیستم ترکیبی بادی خورشیدی مستقل از شبکه طراحی       می­گردد. این سیستم ترکیبی شامل: توربین بادی، آرایه خورشیدی، مبدل توان و باتری های ذخیره ساز می باشد. از ویژگی های سیستم ترکیبی پیشنهادی این نرم افزار، می توان به توانایی آن در تامین بار مصرفی منطقه در تمامی فصول سال و همچنین حداقل بودن هزینه های احداث، تعویض و تعمیر و نگهداری اشاره نمود.

    - مقدمه

    امروزه گرم شدن روز افزون هوای کره زمین بخاطر اثرات منفی گازهای گلخانه‌ای، یکی از مسائل مهم و قابل توجه است. استفاده از سوخت‌های فسیلی جهت تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها علاوه بر تمام شدن سریع آنها باعث افزایش آلودگی محیط زیست می‌گردد. به گونه‌ای که طبق برآوردهای انجام شده به ازای تولید هر مگاوات ساعت انرژی با سوخت گازوئیل، مقدار 3/21 کیلوگرم اکسیدها، کربن، و مونواکسید کربن و 675 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن وارد هوا می‌شود (استبصاری و همکاران، 1392). کاهش سوخت‌های فسیلی موجب شده ‌است که استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر همچون انرژی باد، خورشید، زمین گرمایی و ... به عنوان منابعی پاک، تمام نشدنی، نامحدود و سازگار با محیط زیست در دستور کار قرار بگیرد (Douglas et. al., 2011). برتری انرژی تجدیدپذیر در این است که قابل جایگزینی و در همه‌جا موجود است و اساساً آلاینده نمی‌باشد. از معایب این انرژی می‌توان به چگالی و تنوع پایین آن اشاره کرد که منجربه هزینه‌ی اولیه‌ی بالا به دلیل نیاز به اشغال زمین و ذخیره کردن یا توان پشتیبان می‌گردد (Alamdari et. al., 2012).

    افزایش استفاده از انرژی تجدید پذیر باعث رشد اقتصادی، ایجاد فرصت شغلی، بالابردن امنیت ملی، محافظت از مصرف‌کننده‌ها در مقابل افزایش قیمت‌ها، تامین کسری مربوط به بازار جهانی سوخت و کاهش قابل توجه آلوده‌کننده‌هایی که باعث گرم شدن زمین و اثرات گلخانه‌ای می‌شوند، می‌گردد (Saidur et. al., 2010). از اینرو مسئله‌ای که سیاست‌گذاران بازار برق با آن مواجه هستند این است که چگونه انرژی‌های تجدید پذیر را وارد بازار برق کنند به طوری‌که این انرژی‌ها نقش خود را در بازار آینده به خوبی ایفا کنند. ویژگی‌های ذکر شده انرژی‌های تجدیدپذیر موجب شده‌است که امروزه از آنها در مقیاس بزرگ استفاده شود. از بین انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی بادی و خورشید در دسترس‌ترین انرژی ها محسوب می‌گردند. اما از مشکلات آنها می‌توان به وابستگی آنها به شرایط محیطی و اقلیمی اشاره نمود. ترکیب دو منبع انرژی با همدیگر می‌تواند بر ضعف هر یک از آنها غلبه نماید (حسنعلیان و همکاران، 1390).امروزه سیستم ترکیبی تولید انرژی به یکی از امیدبخش‌ترین راه‌حل‌ها برای مرتفع کردن نیاز برق مناطق مختلف تبدیل شده است (Giraund et. al., 2001). یکی از اساسی‌ترین نیازها در سیستم ترکیبی تضمین تداوم تغذیه با ذخیره انرژی اضافی از منابع انرژی تجدید پذیر می‌باشد (حامدی و همکاران، 1388). سیستم انرژی ترکیبی بر اساس چنین تکنولوژی‌های جایگزین که به صورت موازی با منابع تجدید‌پذیر کار می‌کنند می‌تواند راه حلی مناسب برای تولیدات کوچک باشد (Mann, 2003).

     

    1 – 2- سیستم انرژی ترکیبی

    سیستم انرژی ترکیبی ازترکیب دو یا چند منبع انرژی تشکیل شده است. ترکیب دو منبع انرژی ثابت کرده است که تولید انرژی در صورت ترکیب می­تواند بازده بیشتری داشته باشد. استفاده از نیروگاه ترکیبی معمولاً در مناطق دور افتاده در دستور کار قرار دارد. امروزه استفاده از انرژی­های ترکیبی به دلیل افزایش قیمت سوخت فسیلی مسئله­ای رایج در دنیا محسوب می­شود (Widen, 2011). معمولاً ترکیب­های مختلفی از دو یا چند منبع انرژی می­تواند وجود داشته باشد، اما مهمترین آنها ترکیب دو یا چند انرژی تجدیدپذیر است که از جمله آنها می­توان از انرژی­های خورشیدی و بادی نام برد. معمولاً از انرژی ترکیبی جهت تولید برق در مصارف خانگی و همچنین در آسیاب­ها استفاده می­شود (Aksas et. al., 2011). استفاده از انرژی ترکیبی روشی است که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. نیروگاه­های ترکیبی ثابت کرده­اند که برای کاهش نقص­ها و معایب سوخت­های فسیلی مفید می­باشند و می­توانند انرژی مورد نیاز مناطق دور دست را بدون خسارت به محیط زیست، تامین نمایند. از این رو احداث نیروگاه­های بادی خورشیدی می­تواند ایده خوبی باشد (Katsigiannis et. al., 2012).

     

    1 – 3- انرژی بادی

    استفاده از انرژی باد در گذشته نیز مورد توجه انسان قرار داشته است. امروزه، با توجه به پیشرفت های انجام گرفته در زمینه ساخت توربین های بادی و در نتیجه کاهش هزینه های تولید برق، صرفه جویی در بهره برداری از منابع فسیلی و نگرش های زیست محیطی در مقایسه با سایر صورت های انرژیهای نو و غیره سبب شده تا،  استفاده از انرژی باد، به عنوان یکی از مناسب ترین منابع تجدیدپذیر جهت تولید برق در جهان مطرح گردد. در ایران نیز با توجه به مناطق بادخیز مستعد و قرار گرفتن آن در مسیر جریان های عمده هوایی، ضمن تولید برق از انرژی بادی و تزریق به شبکه سراسری کشور، امکان ایجاد شغل را نیز برای مردم می توان مهیا نمود.

     

    نیروگاه بادی منجیل:

     منطقه منجیل در جنوب غربی دریای خزر و در حد فاصل سه استان گیلان، قزوین و زنجان قرار دارد. به دلیل اختلاف ارتفاع نسبتاً زیاد آن با دریای خزر و وجود کانال طبیعی رودخانه سفیدرود، دارای بادهای دائمی در تمام طول سال می باشد. نمودارهای به دست آمده از دستگاه های بادسنجی مستقر در منطقه منجیل، متوسط سرعت وزش باد در این منطقه 8 تا 12 متر بر ثانیه و حداکثر آن را 40 متر بر ثانیه نشان می دهند. طبق بررسی های انجام شده، شدت بادهای منطقه منجیل در فصل تابستان به حداکثر و در فصل زمستان به حداقل میزان خود در طول سال  می رسد.

    ظرفیت نیروگاه بادی منجیل تا انتهای سال 1387 به 61180 کیلووات رسیده که این ظرفیت با نصب 11 توربین بادی در سایت های بادی منجیل (در مجموع 31 واحد توربین با ظرفیت 13250 کیلووات)، پسکولان (در مجموع 22 واحد توربین با ظرفیت 14520 کیلووات)، رودبار (در مجموع 4 واحد توربین با ظرفیت 2150 کیلووات)، هرزویل (در مجموع  27 واحد توربین با ظرفیت 13500 کیلووات)، سیاهپوش (در مجموع 26 واحد توربین با ظرفیت 17160 کیلووات) و بابائیان (در مجموع یک واحد توربین با ظرفیت 600 کیلووات) محقق شده است. نصب توربین ها در سایت های مختلف بدین علت است که شهر منجیل، دریاچه سد سفیدرود و همچنین کوهستان های اطراف، فضا را برای نصب مجتمع توربین ها محدود نموده است.

    نیروگاه بادی بینالود:

     با توجه به مناسب بودن شرایط وزش باد در تمام طول سال در منطقه بینالود مشهد، این منطقه برای احداث دومین نیروگاه بادی کشور انتخاب شده است. متوسط سرعت باد در این منطقه بین 6 تا 8 متر بر ثانیه می باشد. 43 واحد توربین 660 کیلووات به ظرفیت مجموع 28380 کیلووات تا انتهای سال 1386 در این نیروگاه ، نصب گردیده است. در سال 1386، 15180 کیلووات به مجموع ظرفیت این نیروگاه افزوده گردید. لازم به ذکراست که بارسیدن تعداد توربین­های نصب شده به 43واحد، پروژه توسعه نیروگاه بادی بینالو به اتمام­رسید.

    نیروگاه بادی سایت رودبار:

    این نیروگاه در شهر رودبار و مس  حتی بالغ بر 20 هکتار دارد که امکان احداث 19 توربین در آن وجود دارد.

    نیروگاه بادی سایت هرزویل:

    سایت هرزویل در ارتفاعات شمال شرقی شهر منجیل قرار گرفته و دارای مساحتی حدود 65 هکتار است. در حال حاضر 12 توربین 300 کیلوواتی در این سایت در حال بهره برداری است.

     

    نیروگاه بادی سایت سیاه پوش:

    این سایت در منطقه سیاه پوش استان قزوین قرار دارد و برنامه ریزی برای نصب 40 توربین بادی 660 کیلوواتی در حال اجراست.

    نیروگاه بادی ونتیس دیزباد:

     در منطقه دیزباد نیشابور دو توربین در دشت کشاورزی نصب شده است که هر یک از این توربین ها دارای توان نامی 130 کیلووات می باشد (وزارت نیرو، 1387).

    بطور کلی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در یک منطقه کم فشار نسبت به مناطق پرفشار شمال و شمال غرب در زمستان و تابستان در مسیر بادهای زیادی قرار دارد. ایران در آسیا بین شرق و غرب و نواحی گرم جنوب و معتدل شمالی واقع شده و در مسیر جریان­های عمده هوایی بین آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند است. آنچه مسلم است قرار گرفتن ایران در مسیر جریان­های مهم هوایی زیر می­باشد.

    1- جریان مرکز فشار اقیانوس هند در تابستان

    2- جریان غربی از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه در زمستان

    3- جریان شمال غربی در تابستان

    4- جریان مرکز فشار آسیای مرکزی در زمستان

    در شکل (1 – 1) شماتیکی از اطلس سرعت باد ایران در ارتفاع 40 متری نشان داده شده است و در شکل (1 – 2

    ) می­توان اطلس انرژی باد ایران را در ارتفاع 40 متری مشاهده نمو

    Abstract

    At the present fossil resources are going to be finished and also with increasing concerns about air pollution and global warming of the earth specialists are looking forward to use cleaner and more compatible energy resources with the environment. from this among wind  force and sun energy are two of the greatest recyclable energy. From the most common utilization structures of these types of energies we can mention combination of wind turbines and photovoltaic system. But unfortunately these recyclable resources have completely variable productivity. For decreasing or completely elimination of these fluctuation SB(Battery Storage) technology can be applied.in this thesis while checking  the feasibility of applying the renewable wind and solar energies in Hormozgan, the best location for separately constructing wind and

     

    then one  optimum wind-solar combinational system is designed and technical and economical analysis is applied. For this purpose first by studying climatology maps based on wind in the region in the five year time period the best region will be determined considering appropriate wind speed for producing energy by wind turbines also solar radiations map will be studied in the region for those period time and best region will be determined considering amount of sun radiation for producing energy by photovoltaic arrays.in the next level by considering all the above parameters and regional specification and by using Analytical Hierarchy Process(AHP) and EC software, appropriate place in Hormozgan for  separately constructing wind and solar power plant and combinational system would be determined. after than selecting appropriate position for creating combinational system in Hormozgan by considering a specific load and by Using Homer software an combinational wind-solar system independent from network is designed. this combinational is consist of: wind turbine, solar array, power converters and  battery storage. features of proposed combinational system of this software is ability of supplying region load in all over the year and Minimizing cost of construction, substitution and maintenance.

    Supervisor:Faramarz Faghihi

    Wind Energy

  • فهرست:

    چکیده.......................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول – کلیات

    1 – 1 مقدمه............................................................................................................................................................. 3

    1 – 2 سیستم انرژی ترکیبی .............................................................................................................................. 4

    1 – 3 انرژی بادی........................................................................................................................................................ 4

    1 – 4 انرژی خورشیدی............................................................................................................................................ 7

    1- 5- ضرورت تحقیق................................................................................................................................................. 9

    1- 6- اهداف تحقیق.................................................................................................................................................. 9

    1- 7- سوالات تحقیق................................................................................................................................................ 10

    1- 8- فرضیه­های تحقیق......................................................................................................................................... 10

    1- 9- ساختار پایان نامه........................................................................................................................................ 11

    1 – 10- خلاصه........................................................................................................................................................ 12

    فصل دوم- بررسی موقعیت­ جغرافیایی، توزیع انرژی الکتریکی و داده­های بادی و خورشیدی استان هرمزگان

    2 – 1- مقدمه........................................................................................................................................................... 14

    2 – 1- 1- توپوگرافی و ناهمواری­های استان............................................................................................ 14

    2 – 1- 2- اقلیم و آب و هوا............................................................................................................................. 15

    2 – 2- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان­ها...................................................................................... 16

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    2 – 2- 1- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان ابوموسی.......................................................... 16

    2 – 2- 2- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان بستک............................................................... 17

    2 – 2- 3- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان بشاگرد............................................................. 18

    2 – 2- 4- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان بندرعباس......................................................... 19

    2 – 2- 5- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان بندرلنگه.......................................................... 20

    2- 2- 6- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان پارسیان................................................................ 21

    2 – 2- 7- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان جاسک.............................................................. 21

    2- 2- 8- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان حاجی آباد............................................................ 22

    2 – 2- 9- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان بندر خمیر......................................................... 23

    2 – 2- 10- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان رودان................................................................. 24

    2 – 2- 11- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان سیریک........................................................... 25

    2 – 2- 12- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان قشم............................................................... 26

    2 – 2- 13- محل و مختصات جغرافیایی شهرستان میناب.............................................................. 27

    2 – 3- وضعیت توزیع انرژی الکتریکی............................................................................................................. 28

    2 – 3- 1- مصرف انرژی الکتریکی و حداکثر بار همزمان و غیرهمزمان توزیع.............................. 31

    2 – 3- 2 – آمار تاسیسات توزیع برق.......................................................................................................... 33

    2 – 4- داده­های بادی و خورشیدی........................................................................................................................ 37

    2 – 4- 1- داده­های سرعت باد.............................................................................................................. 38

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    2- 4 – 2- داده­های تشعشع خورشید............................................................................................... 40

    2 – 5- خلاصه........................................................................................................................................................... 43

    فصل سوم- انتخاب مکان بهینه جهت احداث نیروگاه بادی و خورشیدی با استفاده از الگوریتم تحلیل سلسله مراتبی

    3 – 1- مقدمه........................................................................................................................................................... 45

    3 – 2- معرفی مبانی الگوریتم تحلیل سلسله مراتبی (AHP)................................................................ 45

    3 – 3- مدل سازی و انتخاب مکان بهینه نیروگاه بادی و خورشیدی با استفاده از نرم افزار EC. 49

    3 – 3- 1- مکان­یابی نیروگاه بادی با نرم افزار EC................................................................................. 55

    3 – 3- 2- مکان یابی نیروگاه خورشیدی با نرم افزار EC.................................................................... 58

    3 – 3- 3- مکان یابی نیروگاه بادی خورشیدی با نرم افزار EC........................................................... 60

    3 – 4- خلاصه........................................................................................................................................................... 62

    فصل چهارم- بررسی فنی و اقتصادی سیستم ترکیبی بادی خورشیدی با نرم افزار EC

    4 – 1- مقدمه........................................................................................................................................................... 65

    4 – 2- معرفی مبانی نرم افزار HOMER........................................................................................................ 67

    4 – 3- مدل سازی و تحلیل فنی و اقتصادی سیستم ترکیبی با HOMER.......................................... 72

    4 – 3- 1- اجزای سیستم ترکیبی............................................................................................................... 72

    4 – 3- 1- 1- بار الکتریکی................................................................................................................... 73

    4 – 3- 1- 2- منابع باد و خورشید...................................................................................................... 81

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    4 – 3- 1 – 3- توربین بادی..................................................................................................................... 95

    4 – 3- 1- 4- آرایه فتوولتائیک............................................................................................................ 101

    4 – 3- 1- 5- باتری................................................................................................................................... 108

    4 – 3- 1- 6- مبدل توان......................................................................................................................... 110

    4 – 3- 2- تحلیل سیستم ترکیبی و آنالیز حساسیت.......................................................................... 111

    4 – 3- 2- 1- شبیه سازی و تحلیل سیستم ترکیبی................................................................... 112

    4 -3- 2- 2- راستی آزمایی و تعمیم نتایج...................................................................................... 114

    4 – 3- 2- 3- آنالیز حساسیت............................................................................................................. 115

    4 – 4- خلاصه........................................................................................................................................................... 116

    فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهادات

    5- 1- نتایج................................................................................................................................................................. 118

    5 – 2- تحقیقات آتی................................................................................................................................................. 119

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی.............................................................................................................................................................. 121

    منابع  غیر فارسی ................................................................................................................................................... 122

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................................................... 125

     

     

    منبع:

     

    1- آقازاده، ه. مددی کجابادی، ح. (1388). مطالعه امکان­سنجی و بهینه سازی اقتصادی برای سیستم ترکیبی مستقل از شبکه برای منطقه اردبیل با استفاده از نرم افزار HOMER، بیست و چهارمین کنفرانس بین­المللی برق.

    2- استانداری هرمزگان، معاونت برنامه ریزی و اشتغال، اداره کل آمار و اطلاعات و GIS بندرعباس. (1392). سالنامه آماری 1391.

    3- استبصاری، م. شنوا، ج. (1392). طراحی سیستم ترکیبی باد و خورشیدی برای تامین انرژی الکتریکی مصارف خانکی در شهر اردبیل با نرم افزار HOMER ENERGY، کنفرانس شبکه­های هوشمند.

    4- پیغامی آخوله، س. ذوالقدری، م. (1390). بررسی فنی و اقتصادی برق رسانی به روستاهای دور از شبکه سراسری با استفاده از سیستم­های فتوولتائیک، بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق.

    5- حاج سقطی، ا. (1380). اصول و کاربرد انرژی خورشیدی، تهران

    6- حامدی، م. شولایی، ع. آقازاده، ه. (1388). امکان سنجی استفاده از منابع تجدیدپذیر در تامین انرژی بار مستقل از شبکه در منطقه شمال غرب کشور، نخستین کنفرانس انرژی­های تجدیدپذیر و تولید پراکنده.

    7- حسنعلیان، م. بدری، م. (1390). طراحی نیروگاه هیبریدی بادی خورشیدی با کمک نرم HOMER، همایش ملی اصلاح الگوی تولید و مصرف کرمان.

    8- حسن واریانی، م. محمدی اردهالی، م. ریاحی دهکردی، غ. (1387). مدل سازی و بررسی بهره­برداری همزمان از انرژی فتوولتائیک و باد جهت تامین بار مشخص براساس قابلیت اطمینان و هزینه اقتصادی، همایش ملی سوخت، انرژی محیط زیست.

    9- خوش اخلاق، ف. روشن، غ. برنا، ر. (1387). مکان یابی نیروگاه خورشیدی با توجه به پارامترهای اقلیمی، فصل نامه سپهر (سازمان جغرافیایی)، شماره 67، 80 – 75.

    10- روح الامینی، ا. محمدیان، م. (1390). بررسی عملکرد دینامیکی سیستم­های فتوولتائیک مستقل از شبکه جهت دستیابی به ماکزیمم توان تولیدی، بیست و ششمین کنفرانس بین­المللی برق.

     

     

    11- شبانی شاسوند، ع. روستا، ع. ارجمند، م. (1390). مدل سازی و کنترل ریزشبکه شامل واحدهای توربین بادی با ژنراتور القایی و تغذیه­ای، فتوولتائیک و پیل سوختی در حالت جزیره­ای و متصل به شبکه، بیست و ششمین کنفرانس بین­المللی برق.

    12- شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، دفتر برنامه ریزی و بودجه، گروه آمار (1392). کارنامه آماری 1391.

    13- شیرودی، ا. شفیعی، ا. صادقیان، ا. (1388). مدل سازی و آنالیز فنی اقتصادی سیستم هیبرید فتوولتائیک/ باد با ذخیره هیدروژن در سایت طالقان، هفتمین همایش ملی انرژی.

    14- عبدالرحیمی، ح. کاظمی کارگر، ح. اشرف، زیار، ح. (1390). بهینه سازی و آنالیز حساسیت برای سیستم مستقل از شبکه جزیره کیش با استفاده از نرم افزار HOMER، بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق.

    15- قدسی­پور، ح. (1390). فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، چاپ نهم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران.

    16- منشی­پور، س. خلفی، ف. (1388). آشنایی با سیستمهای برق خورشیدی (بخش دوم)، نشریه سازمان انرژی­های نو ایران، سال سوم، شماره دهم.

    17- مومنی، م. شریفی سلیم، ع. (1391). مدل­ها و نرم افزارهای تصمیم گیری چند شاخصه، چاپ دوم، مولف، تهران.

    18- وزارت نیرو، دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی. (1387). ترازنامه انرژی

     

     

     

     

     

     

    منابع غیرفارسی

    19- Ajao, K. R., Oladosu, O. A., Popoola, O. T. (2011). Using HOMER Power Optimization Software for Cost Benefit Analysis of Hybrid – Solar Power Generation Relative to Utility Cost In NIEERIA. IJRRAS, Vol. 7, Issue 1.

    20- Aksas, M., and Gama, A., (2011). Assessment of wind and Solar energy resources in Batna. Algeria Energy Procedia, 459 – 466.

    21- Alamdari, P., Nematollahi, O., and Mirhosseini, M. (2012). Assessment of Wind energy in Iran; Areview. Renewable and sustainable Energy Reviews, 836 – 860.

    22- Dalton, G. J., Lockington, D. A., and Baldock, T. E. (2002). Case study Feasibility analysis of renewable energy supply option for small to medium – sized tourist accommodiation. Renewable Energy 34, 1134 – 1144.

    23- Douglas, A., Brekken, T., Simmons, A., and Carthur, Sh. (2011). Reserve Requirmenet Impact of Large – Scale Integration of Wind, solar, and Ocean Wave Power Generation. IEEE Transaction on Sustainable Energy, Vol. 2, No. 3.

    24- Farret, A., and Simoes, M. G. (2006). Integration of Alternative Sources of Energy, Inc. ch 15, 379 – 418.

    25- Giraund, F., and Salameh, Z. (2001). Steady state Performance Of a grid Connected roof top hybrid wind photovoltaic power system with battery stronge. IEEE Transactions on energy conversion, Vol. 16, No. 1.

    26- Katsigiannis, Y., and Georgilakis, P. (2012). Hybrid Simulated Annealing Tabu Search Method for Optimal Sizing Automonous power system with Renewable. IEEE Transactions on Sustainable Eenergy, Vol. 8, No. 3.

    27- Khatod, D. K., Pant, V., and Sharma, J. (2010). Analytical Approach for well Being Assessment of small Autonomous Power systems with solar and wind Energy Sources. IEEE Transactions Energy Conversion, Vol. 25, No. 2.

    28- Mann, M. K. (2003). Economics of renewable hydrogen its about more production Renewable hydrogen forum. Washington. Dc, 10 – 11.

    29- National Renewable Energy Laboratory. (2012). Hybrid Optimization model for Electric Renewable Energy (HOMER).

    30- Patel, M. R. (1999). Wind and Solar Power system, CRC Press LLC.

    31- Saidur, R., Islam, M. R., Rahim, N. A., and solangi, K. H. (2010). A review on global wind energy policy. Renewable and sustainable Energy Reviews, 1744 - 1762.

    32- Slootweg, J. G. (2003).Wind Power: modeling and impact on power system dynamics, PHD dissertation, Dept. Elect. Eng., Delft University of Technology, Delft, Netherlands.

    33- Wang, C. (2006). Modeling and Control of hybrid wind/ photovoltaic/ Fuel Cell Distributed Generation systems, PHD Thesis, Montana state University, Bozeman.

    24- Wang, C. (2008). Power management of a Stand – Alone Wind/ Photovoltaic/ Fuel Cell Energy system. IEEE Transactions Energy Conversion, Vol. 23, No. 3.

    35- Wang, L., Yeh, T., Lee, W., and Chen, Zh. (2009). Benefit Evaluation of wind Turbine Generators in wind Farms Using Capacity – Factor Analysis and Economic – cost Methods. IEEE Transactions on power system, Vol. 24, No. 2.

    36- Widen, J. (2011). Correlations Between large – scale solar and wind power in a Future Scenario for Sweden. IEEE Transactions on sustainable Energy, Vol. 2, No. 2.


موضوع پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, نمونه پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, جستجوی پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, فایل Word پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, دانلود پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, فایل PDF پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, تحقیق در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, مقاله در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, پروژه در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, پروپوزال در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, تز دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, پروژه درباره پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی, رساله دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در استان هرمزگان با تاکید بر انرژی های بادی و خورشیدی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق- قدرت چکیده آنالیز احتمالی پایداری دینامیک میکروگرید ها با در نظر گرفتن توربین های بادی در سال های اخیر نفوذ بالای منابع انرژی تجدید پذیر و مشخصا انرژی باد در شبکه های قدرت مسائل جدیدی را به وجود آورده است. یکی از مهمترین این مسائل، عدم قطعیت در توان تولیدی توسط توربین های بادی است. عدم قطعیت ایجاد شده توسط انرژی باد در ریزشبکه ها که ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

چکیده فتوولتاییک یا به اختصار PV، یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد. در این روش با بکارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود. سلول‌های خورشیدی از نوع نیمه رسانا می‌باشند که از سیلیسیوم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند. وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتاییک می‌تابد، بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد (M.Ss) چکیده تمایل به استفاده از منابع تولیدات پراکنده (DG) به دلیل مزایای متعدد آن‌ها، به طور روزافزونی در حال گسترش است. عدم تناسب میزان بار مصرفی و توان تولیدی موجب خواهد شد که سیستم‌های قدرت در نزدیکی ظرفیت اسمی مربوطه بهره‌برداری گردد که بکارگیری ادوات کنترلی FACTS با هدف به تعویق انداختن نیاز فوری به توسعه‌ی شبکه‌ی فعلی، این مسئله را به طور جدی ...

پایان‌نامه دوره‌ی کارشناسی ارشد مهندسی برق- قدرت چکیده ریزشبکه‌ ها شبکه‌هایی با مقیاس های کوچک در سطح ولتاژ فشار ضعیف هستند که برای تامین بارهای گرمایی و الکتریکی مکان های کوچک و مکان هایی که قابلیت دسترسی به شبکه اصلی برق را ندارند، به کار می‌روند. ریزشبکه‌ها برای تامین انرژی انواع مصرف‌کننده‌ها همچون خانگی، صنعتی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برآورد هزینه آنها بر اساس ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد گرایش قدرت چکیده کنترل تولیدات پراکنده و برنامه­ریزی آنها یکی از مسائل مهم بهره­برداری سیستم­های قدرت است. هدف از این مسأله حداقل کردن هزینه بهره­برداری و آلودگی و تامین بار با رعایت قیود بهره­برداری می­باشد. افزایش تمایل به استفاده از منابع تجدید­پذیر و حرکت به سمت شبکه هوشمند باعث شده است که مسأله کنترل تولیدات پراکنده در بازار خرده فروشی با رویکردهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش معماري مهر  1393   چکيده : يکي از نيازهاي امروز ما داشتن فضايي براي آشنا شدن با فناوري هاي جديد معماري در دنيا

پایان نامه‌ برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد« M.Sc.» در رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک قدرت چکیده: مطالبی که در این پایان­نامه به منظور شبیه­سازی و پیاده­سازی کنترل کننده غیرخطی مبدل باک مورد بررسی قرار می­گیرد درچهار فصل ارائه می­گردد. به طور کلی مبدل باک و روابط حاکم بر ان و مطالعات انجام شده بر روی مبدل باک و یک روش کنترلی برای بدست اوردن متوسط ولتاژ خروجی برای برابری با یک ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

ثبت سفارش