پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 6 MB 32211 166
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

     

    چکیده:

    با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو نمونه انجام شده است .

    نتایج تحقیق نشان می دهد ، در سطح 95 درصد اطمینان بین سیاست تقسیم سود و رتبه نقد شوندگی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد . و بین سیاست تقسیم سود و نقد شوندگی با روش نرخ گردش ، نسبت آمیوست و نسبت آمیهود رابطه معنا داری وجود ندارد .

    واژه های کلیدی : سیاست های تقسیم سود ، رتبه نقد شوندگی ، نقد شوندگی به روش نرخ گردش ، نسبت آمیوست ، نسبت آمیهود

     

    مقدمه:

    تعریف و اندازه گیری نقدشوندگی آسان نیست ، اما به طور کلی نقدشوندگی، توانایی بازار برای جذب حجم عظیم معاملات بدون ایجاد نوسان بیش از اندازه در قیمت تعریف میشود. علاوه بر این، ویژگی اصلی بازارهای نقد[1] (دارای نقدشوندگی بالا (، اندک بودن فاصله ی بین قیمتهای پیشنهادی خرید و فروش است. بدین معنا که معاملات به روش مقرون به صرفه ای اجرا میشوند.

    نقدشوندگی در بازارهای ثانویه در موفقیت عرضه های عمومی نقش تعیین کننده ای دارد و موجب کاهش هزینه و ریسک پذیره نویسان[2] و بازارسازان میشود. همچنین هزینه ی سرمایه گذاران از طریق کاهش دامنه ی نوسان و هزینه های معاملاتی، کاهش مییابد. بنابراین از دیدگاه کلان، وجود بازارهای سرمایه نقد برای تخصیص کارای سرمایه ضروری است. این امر هزینه ی سرمایه ناشران را نیز کاهش میدهد. از دیدگاه خرد، بازار سرمایه نقد امکان دسترسی به سرمایه گذاران مختلف با استراتژیهای معاملاتی متنوع را نیز فراهم می آورد.

    اکثر سرمایه گذاران )با افق سرمایه گذاری کوتا ه مدت( سهام بسیارنقدشونده را بر سهام کم نقدشونده ترجیح میدهند. منظور از نقدشوندگی، صرفاً سهولت در خرید و فروش دارایی مورد نظر است. از مهمترین عوامل مربوط به نقدشوندگی بازار سهام می توان به اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام اشاره کرد. نیاز به درک و اندازه گیری عوامل تعیین کننده ی اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش معامله گران در ارزیابی ساختار بازار رقابتی بسیار ضروری می باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1 مقدمه

    موضوع سیاست تقسیم سود برای مدت طولانی موضوع جالب و سوال برانگیز در مدیریت مالی میباشد که تاکنون جواب مشخصی برای آن ارائه نشده است تا جایی که فیشر بلاک از آن به عنوان معمای سود سهام یاد میکند .تصمیم تقسیم سود یکی از مهمترین تصمیمات شرکت میباشد بنابراین تعجب آور نیست که قبلا معادلات بسیار زیادی در این محدوده منتشر شده باشد. اصولا سرمایه گذاران خصوصی برای کسب بازدهی سرمایه گذاری میکنند. دریافت سود سهام یکی از راه های کسب بازدهی است. سیاست تقسیم سود را میتوان ایجاد تعادل بین سود انباشته شرکت از یک طرف و پرداخت وجه نقد و انتشار سهام جدید از طرف دیگر تعریف کرد. (خدادادی، 1388 ، 107)1.

    از طرفی در هر بازار مالی با توجه به گستردگی و عمق بازار، ابزارهای متنوعی جهت سرمایه گذاری وجود دارد. سرمایه گذاران، با عنایت به بازده و ریسک دارایی ها، سرمایه گذاری می کنند. یکی از عوامل موثر بر ریسک دارایی ها قابلیت نقدشوندگی آنها است. نقش عامل نقدشوندگی در ارزشگذاری دارایی ها نیز حائز اهمیت است. زیرا سرمایه گذاران به این موضوع توجه دارند که اگر بخواهند داراییهای خود را به فروش رسانند، آیا بازار مناسبی برای آنها وجود دارد یا خیر؟ (یحیی زاده فر، 1387 ، 102) 2.

    دراین مطالعه به بررسی رابطه بین معیارهای مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی با خط مشی های تقسیم سود سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است . در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم؛ سپس تعریف موضوع تحقیق را بیان نموده و در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی بیان می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است، در این فصل آورده شده  و در ادامه  به فرضیه های تحقیق و مدل تحلیلی نیز اشاره شده است.

     

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    خلاصه زیر به ترتیب شامل نام محقق ، موضوع تحقیق ، روش اجرای تحقیق و نتیچه تححقیق میباشد :

    گلستن و هریس[3] ؛ برآورد اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش ؛ سهم از سهام NYSE انتخاب گردید. اختلاف قیمت به اجزای موقتی شامل هزینه های نگهداری موجودی، مخارج ثبت و یا منافع انحصاری و هزینه های انتخاب نادرست تجزیه میگردد ؛ با چشم پوشی از مستقل بودن قیمت، هزینه انتخاب نادرست، 20 درصد از اختلاف قیمت را پوشش میدهد با مستقل در نظر گرفتن قیمت، 35 درصد از اختلاف قیمت را پوشش میدهد.

    استل [4]؛ استنتاج اجزای اختلاف قیمت  پیشنهادی خرید و فروش: آزمونهای تجربی وتئوریک ؛ نمونه ای از سهام NASDAQ به طور ماهانه (متغیر از 765 تا 821 سهم) انتخاب گردید. سه جزء اساسی برای اختلاف قیمت، مفروض گردید: هزینه های فرایند سفارش، هزینه های نگهداری موجودی و هزینه های انتخاب نادرست ؛ برآوردهای زیر به دست آمد: هزینه های اطلاعات نادرست 43 %، هزینه ای نگهداری (ریسک موجودی) 10 % و هزینه های سفارش 47 % به دست آمد . در حالیکه قیمتهای پیشنهادی به طور قابل توجهی در سهم ها متغیر م یباشد به نظر می رسد اجزای اختلاف قیمت بخش تغییرناپذیری از اختلاف قیمت باشد.

    جرج، کاول و نیمالندران[5]؛ برآورد اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش واجزای آن: رویکردی جدید ؛ نمونه هایی از سهام AMEX/NYSE  و NASDAQ  با انداز ههای نامشخص انتخاب گردید. اختلاف قیمت به هزینه های فرایند سفارش و هزینه های انتخاب نادرست، تجزیه گردید آنها فرض کردند که به دلیل خود همبستگی مثبت در بازده های مبتنی بر قیمتهای پیشنهادی خرید یا فروش، هزینه های نگهداری موجودی، وجود ندارد ؛ هزینه های انتخاب نادرست طبق برآوردها از 8درصد تا 13 درصد از اختلاف قیمت را تشکیل میدادند. هزینه های فرایند سفارش، بخش بزرگی از اختلاف قیمت را به خود اختصاص میدهد . شواهدی مبنی بر وجود هزینه های موجودی یافت نشد.

    بوروکس [6]؛ اجزای اختلاف قیمت پیشنهاد  خرید و فروش قبل وبعدازآگهی های اطلاعاتی پیش بینی شده ؛ سهم از AMEX و NYSE انتخاب شدند. اختلاف قیمت قبل وبعداز اطلاعیه های سود و تقسیم سود مورد بررسی قرار گرفت. اختلاف قیمت به یک بخش ثابت هزینه های انجام معامله و هزینه های انتخاب نادرست که شامل هزینه های نگهداری موجودی نیز میشد تجزیه گردید . اختلاف قیمتها به طور معنی داری پیرامون اطلاعیه های سود بالاتر هستند. هزینه های انتخاب نادرست برای کل نمونه 48 % از اختلاف قیمت را شامل میشود.

    هوانگ و استل[7] ؛ اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش: رویکردی جامع ؛ سهم از بین بزرگترین و پرداد و ستدترین سهم های NYSE انتخاب شد .اختلاف قیمت هزینه های انتخاب نادرست، هزینه های نگهداری موجودی و هزینه های فرایند سفارش را بر مبنای متدولوژیهای مختلف شامل می گردد.؛ هزینه های انتخاب نادرست وقتی با هزینه های نگهداری موجودی یکجا در نظر گرفته میشود از 2 تا 22 % و یا به طور متوسط 11 % از اختلاف  قیمت را شامل می شود.هزینه های فرایند سفارش بخش بزرگی ازاختلاف قیمت را به خود اختصاص میدهد . هنگامیکه هزینه های انتخاب نادرست و هزینه های نگهداری موجودی، جدا در نظر گرفته میشود متوسط اولی، 10 % و متوسط دومی، 29 % خواهد بود.

    بون[8] ؛ افشائ ذخایر نفت وگاز و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش ؛ گروه مورد بررسی شامل 34 شرکت نفتی و گازی NASDAQ بود. اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش برای یک سال قبل و بعد از افشاء ارزش ذخایر به منظور بررسی اثر ASR253 که توسط SEC در سال 1978 منتشر گردید و شرکتهای نفتی و گازی را ملزم به افشای ارزش منصفانه ذخایر نفت و گازشان نمود، بررسی گردید.؛ با کنترل اثرات حجم و تغییرات قیمت،اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در گروه مورد بررسی در طول سال بعد از افشاء، 43.06 % کاهش یافت که بیانگر بااهمیت بودن هزینه های انتخاب نادرست ناشی از عدم تقار  اطلاعات می باشد.

    بروکمن و چانک [9]؛ اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش در محیطی باسفارش انجام معامله؛ شرکت پذیرفته شده در بورس سهام هنگ کنگ. جائیکه نقدشوندگی از طریق سفارشات محدود عمومی که با یک سیستم اتوماتیک برابری میکند، نه اینکه از طریق کارشناسان یا  معامل هگران فراهم گرددانتخاب گردید. اختلاف قیمت شامل هزینه های انتخاب نادرست و هزینه های فرایند سفارش م یگردد .؛ میانگین هزینه های انتخاب نادرست، که منعکس کننده ریسک معامله براساس اطلاعات نهانی معمولاً برای سرمایه گذاران غیرمطل  به دلیل عدم وجود بازارگردآ نها می باشد33 % و میانگین هزینه های فرایند سفارش، %45 برآورد گردید.

    دی واین و پلاتن؛ تحلیلی از رفتار بازارگردآن های سه مهای اروپایی موجود در NASDAQ ؛ سهم خارجی (اروپایی) NASDAQ انتخاب شد . متدولوژ یهای لین، سانگروبوث (1995) و هوانگ و استل[10]، 1997، مورد استفاده قرار گرفت ؛ هزینه های اطلاعات نامتقارن با استفاده از متدلوژی لین، سانگروبوث (1995) %1 به دست آمد و با استفاده از متدولوژی هوانگ واستل[11] (1997) منفی به دست آمد. اثر کنترل موجودی نیز تشخیص داده شد.

    احمدپور و رسائیان[12]؛ بررسی اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران ؛ آ نها 156 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را برای دوره زمانی 1383-1381 انتخاب و به بررسی رابطهاختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و 8 متغیر مستقل شامل درصد روزهای انجام معامله، ارزش بازار شرکت، گردش روزانه سهام شرکت، حجم ریالی معاملات سهام، قیمت نهایی، تعداد دفعات انجام معامله روزانه سهام، تغییرپذیری قیمت و ریسک بازار سهام پرداختند.؛ متغیرهای مستقل حدود 51 درصد از تغییرات در متغیر وابسته را توضیح می دهند.

     

    Abstract:

    In order to the primacy of firms share liquidity in capital market, this paper wants to ponder the effective factors on liquidity; thus, for this purpose, we study the influence of dividend policies on firms share liquidity; moreover, we applied multiple linear regression for all information. and all of our theories are based on 185 sample members.

    The results indicate on the significant 5% level we have a positive meaningful relation between dividend policy and liquidity grade; however, there aren’t any meaningful relation between dividend policy and liquidity with turn over rate method, Amivest ratio and amihood ratio.

    Key words: dividend policy, liquidity grade, liquidity base on turn over rate method, amivest ratio, amihood ratio

  • فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی.. 5

    3-1بیان مساله. 8

    4-1 چارچوب نظری تحقیق.. 9

    5-1  فرضیه های تحقیق.. 15

    6-1  اهداف و ضرورتهای پژوهش.... 16

    7-1  حدود مطالعاتی.. 16

    1-7-1 قلمرو موضوعی.. 16

    2-7-1 قلمرو مکانی.. 16

    3-7-1 قلمرو زمانی.. 16

    8-1  تعریف واژه ها و اصطلاحات... 17

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه. 20

    2-2 بخش اول : نقدشوندگی بازار 20

    1-2-2 عوامل تاثیرگذار بر نقد شوندگی در بازارهای نوظهور 22

    2-2-2 عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی.. 23

    1-2-2-2 تمرکز مالکیت... 24

    2-2-2-2 میزان سهام شناور آزاد. 26

    3-2-2-2 واسطه های خارجی.. 27

    4-2-2-2 دسترسی به بازار 28

    5-2-2-2 معامله ی اینترنتی.. 29

    6-2-2-2 آزادسازی حساب سرمایه. 30

    7-2-2-2  هزینه های معامله. 31

    8-2-2-2 زیرساختهای معاملاتی.. 32

    9-2-2-2 محصولات... 34

    10-2-2-2 پذیرش متقابل.. 36

    11-2-2-2 مشارکت سرمایه گذاران جزء 36

    12-2-2-2 اصلاحات در صندوقهای بازنشستگی و توسعه طرحهای سرمایه گذاری جمعی 37

    13-2-2-2 تجدید ساختار بورسها 38

    14-2-2-2 راهبری شرکتی.. 39

    15-2-2-2 ارتباطات بین بازارها 40

    16-2-2-2 کیفیت شرکتهای پذیرفته شده در بورس.... 41

    17-2-2-2 موارد دیگر. 41

    3-2 بخش دوم : نقد شوندگی سهام و عوامل مربوط به آن.. 43

    1-3-2 عوامل نقد شوندگی سهام. 43

    2-3-2 اجزای اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 44

    3-3-2 هزینه های اجرای سفارش: 44

    4-3-2 هزینه های نگهداری موجودی: 44

    5-3-2 هزینه های انتخاب نادرست : 45

    6-3-2 مطالعات انجام شده در خصوص عوامل مؤثر بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 45

    7-3-2 رابطه ی بین اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام و بازده سهام شرکتها به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 46

    1-7-3-2 رابطه ی سیاست تقسیم سود و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 46

    2-7-3-2 رابطه ی ساختار سرمایه و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام  47

    3-7-3-2رابطه ی بین حاکمیت شرکتی و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 47

    4-7-3-2 اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام  به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام و کیفیت سود 49

    5-7-3-2 رابطه ی بین دوره ی نگهداری سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 50

    6-7-3-2 تاثیر ناشناخته ماندن هویت معامله گران و یا سفارشات بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 51

    7-7-3-2 رابطه ی بین اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام و اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش قبلی سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 52

    8-7-3-2 اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام و نقدشوندگی داراییها 53

    9-7-3-2 اثر قوانین حقوقی و سیاسی بر اختلاف قیمت پیشنهادی  خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام. 53

    10-7-3-2 تأثیر دستمزد حسابرسی براختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام  54

    11-7-3-2 اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به عنوان یکی از عوامل نقد شوندگی سهام  55

    4-2 پیشینه تحقیق.. 56

    1-4-2 خارجی.. 56

    2-4-2 داخلی.. 57

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه. 59

    2-3 طرح تحقیق.. 60

    3-3 روش اجرای  تحقیق.. 60

    4-3مدل مفهومی تحقیق.. 61

    5-3 جامعه و نمونه مطالعاتی.. 61

    6-3 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات... 64

    7-3  متغییرهای مورد مطالعه در تحقیق و روش اندازه گیری متغیرها 64

    1-7-3 روش اندازه گیری سیاستهای تقسیم سود  ( متغییرمستقل ) : 64

    2-7-3روشهای اندازه گیری نقد شوندگی : ( متغیرهای وابسته ) 64

    8-3 روش تحلیل داده ها 65

    9-3 فرایند آزمون فرضیه ها 66

    10-3 روش آزمون فرضیه ها 67

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏. 69

    2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 69

    3-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق.. 70

    4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 71

    5- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود. 72

    1-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اول: 72

    2-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه دوم: 74

    3-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه سوم: 76

    4-5-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه چهارم: 78

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه. 82

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 83

    1-2-5 نتایج فرضیه اول.. 83

    2-2-5 نتایج فرضیه دوم. 83

    3-2-5 نتایج فرضیه سوم. 84

    3-2-5 نتایج فرضیه چهارم. 84

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق.. 84

    4-5 پیشنهادها 84

    1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.... 85

    2-4-5 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی.. 85

    پیوست ها

    پیوست الف:نام شرکتها در سال 1384. 87

    پیوست ب:نام شرکتها در سال 1385. 89

    پیوست ج: نام شرکتها در سال 1386. 91

    پیوست د:نام شرکتها در سال 1387. 93

    پیوست ه :نام شرکتها در سال 1388. 95

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی.. 117

    منابع لاتین.. 118

    چکیده لاتین.. 119

     

    منبع:

     

    احمد پور ، ا ، 1386 ، " گزارشگری و افشای اطلاعات مالی " ماهنامه بورس ، شماره 66 ، آبان 86.

    آذر، ع. ومحمود مؤمنی ،1385 ، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران.

    اعتمادی ا ،و پری چالاکی "رابطه بین عملکرد و تقسیم شود نقدی در بورس اوراق بهادار تهران" بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 12 ، شماره 39 ، از صفحه 31 تا 47.

    ایران نژاد پاریزی ، م ، 1385 ، "روشهای تحقیق در علوم اجتماعی" ، نشر مدیران ،چاپ اول.

    جمشیدی،خ ، 1381 ،"آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور .

    جواهری زاده ، ن ، 1386 ، " راهنمای تهیه و تدوین پیشنهاد پژوهش " ، چاپخانه آفتاب.

    خاکی،غ، ر،1387 ،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم .

    خدادادی ،و ،و  ولی اله آقاجری "ارزیابی رابطه بین ساختار مالکیت شرکت و سیاستهای سود سهام در ایران" فصلنامه حسابداری مالی ، دوره 1 ، شماره 2 ، از صفحه 106 تا 126.

    دلاور،ع.،1374،"مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد تهران

    رئیسیان ا ، "نقد شوندگی سهام و عوامل مربوط به آن " سایت بازار سرمایه

    رحمانی ع ، سید علی حسینی و نرگس رضاپور "رابطه مالکیت نهادی و نقدشوندگی سهام در ایران" بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17 ، شماره 61 ، از صفحه 39 تا 54.

    سرمد، ز. ،  1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری "، تهران ، نشر آگاه.

    گزارش کمیته بازارهای نوظهورسازمان بین المللی کمیسیونهای اوراق بهادار" عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی در بازارهای نوظهور”دسامبر 2007

    مومنی ، م ، 1387 ، " تحلیل های آماری با استفاده از SPSS " ، انتشارات کتاب نو .

    یحیی زاده فر م ، شهاب الدین شمس و سید جعفر لاریمی ، " بررسی رابطه نقدشوندگی با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران" تحقیقات مالی ، دوره 12 ، شماره 29 ، از صفحه 111 تا 138.

    یحیی زاده فر، م ،وجواد خرمدین " بررسی رابطه نقدشوندگی با بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران" بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15 ، شماره 53 ، از صفحه 101 تا 118.

     

    منابع لاتین:

     

    Agarwal P(2008), “Institutional Ownership and Stock Liquidity”; Working paper.

     Chung Kee H, John Elder, and Jang-Chul Kim(2008). “Corporate Governanceand Liquidity”. European Financial Management Association Journa .

    Cueto Diego C(2009). “Market Liquidity and Ownership Structure with weakprotection for minority shareholders”: evidence from Brazil and Chile2009; Working paper.

    Dennis PJ, J Weston.(2001) “Who’s informed”? An analysis of stock ownershipand informed trading; working paper

    Mendelson H,( 2004) “TI Tunca. Strategic trading, liquidity, and informationacquisition”. Review of Financial Studies.

    Rubin A,(2007) “Ownership level, ownership concentration and liquidity”Journal of Financial Markets; 10(3): 219–248


موضوع پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه رابطه بین خط مشی های تقسیم سود سهام با معیار های مختلف نقد شوندگی و عامل عدم نقد شوندگی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش :مالی چکیده: در این تحقیق به بررسی ارتباط شفافیت سود و ریسک نقدینگی درشرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. ما در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که افزایش شفافیت سود شرکتها ، ریسک نقدینگی را کاهش می دهد . متغیر وابسته تحقیق ریسک نقدینگی و متغیر مستقل تحقیق شفافیت سود است.برای سنجش شفافیت سود از مدل ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1389 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :حسابداری در این فصل ابتدا به تبیین مسئله اصلی تحقیق پرداخته شده و سپس اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق، تشریح می گردد، زیرا ایجاد نقدشوندگی برای اوراق بهادار یکی از مهم ترین کارکردهای بازارهای سرمایه به شمار می رود. در واقع، نقدشوندگی مهمترین شاخصه توسعه یک بازار سرمایه را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هنگام رتبه بندی میزان توسعه یافتگی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بررسی رابطه بین تقسیم سود و بازده سهام از دیرباز از جمله مشکل­ترین چالش­های پیش­ روی اقتصاددانان مالی بوده است.هدف این مطالعه نیز بررسی واکنش بازار به تغییرات سود تقسیمی(کاهش یا افزایش) می­باشد. که این کار از طریق سنجش بازده غیر عادی انباشته انجام می­شود. خصوصاً در این مطالعه به بررسی عوامل تأثیر­گذار بر بازده غیر عادی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی چکیده تصمیم­گیری درباره­ی پرداخت سود و مقدار آن، موضوع حائز اهمیتی در حوزه­ی مالی شرکتی است؛ زیرا در این تصمیم­گیری مقدار پولی که باید به سرمایه­گذاران پرداخت شود و همچنین مقدار پولی که باید برای سرمایه­گذاری مجدد انباشته شود، مشخص می­شود. در این پژوهش عوامل موثر بر نسبت پرداخت سود سهام در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: بنابر تئوری بازار کارآ یکی از خصوصیات بازار کارآ و ایده آل عدم وجود هزینه های معاملاتی و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالاست . با افزایش نقدشوندگی هزینه معاملات به شکل چشمگیری پائین خواهد آمد . نقدشوندگی همچنین نقش مهمی را در فرآیند کشف قیمت بازی می کند . با توجه به اهمیت نقدشوندگی شناخت عوامل موثر بر آن می تواند به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده تحقیق حاضر به بررسی تاثیر وابستگی گروهی بر روی تصمیم گیری پرداخت سود سهام درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. بدین منظور، ارتباط میان خط مشی تقسیم سود سهام و عوامل نظیرنابرابری اطلاعاتی؛ وابستگی به تامین مالی خارجی ( منابع خارج از موسسه ) بررسی می شود. در راستای این هدف ، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس ...

ثبت سفارش