پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک

word 12 MB 32338 84
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک

    گرایش ساخت و تولید

    چکیده

    یکی از مباحث مهم در زمینه جوشکاری در سازه های مهندسی بحث کاهش تنشهای پسماند در خطوط جوش و بهبود کیفی جوش است. تنشهای پسماند باعث کاهش حد تحمل بار، عمر اتصالات جوشی و تغییر فرم هایی در سازه های جوشکاری شده  می گردند. هدف از این تحقیق بررسی تنشهای پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به دو روش حرارتی و آلتراسونیک می­باشد. دراین تحقیق ابتدا دو ورق از جنس کربن استیل پس از آماده سازی و جوشکاری به سه قسمت مساوی تقسیم شده است. نمونه A به روش حرارتی و نمونه B  با استفاده از ضربات آلتراسونیک تنش زدایی گردید. در مرحله  بعد و پس از تنش زدایی دو نمونه A و B از روش سوراخ مرکزی جهت تعیین تنش پسماند هر یک از نمونه ها استفاده شد. نمونه C نیز نمونه دیگری است که برروی آن هیچ گونه عملیات تنش زدایی صورت نگرفته و مقدار تنش پسماند آن نیز با روش مذکور تعیین می گردد. پس از آن و در جهت اعتبار بخشی نتایج به دست آمده از روش سوراخ مرکزی، نمونه ها به روش پراش پرتو ایکس مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تنش زدایی با استفاده از ضربات آلتراسونیک نسبت به تنش زدایی به روش حرارتی نتایج مطلوب تر و تنش های باقیمانده در نمونه B نیز کمتر می باشد.

    واژه های کلیدی : تنش ­زدایی با ضربات آلتراسونیک، تنش­ زدایی حرارتی، روش سوراخ مرکزی، استاندارد پراش اشعه ایکس.

    ) مقدمه

    اغلب سازه ها در صنعت، از قطعات مختلفی که توسط فرآیند هایی مثل ریخته گری، آهنگری، نورد، ماشینکاری، جوشکاری و.... تولید شده اند، تشکیل شده اند که با کمک فرآیند های گوناگونی به یکدیگر متصل می شوند. روش های مختلف اتصال را میتوان بر اساس فرآیند های عملی و علمی به گروه های زیر طبقه بندی کرد:

    اتصال های مکانیکی (پیچ، پرچ، میخ، پین و...)

    اتصال های متالوژیکی (جوشکاری، لحیم کاری و...)

    اتصال های شیمیایی (چسب های آلی و معدنی)

    هر یک از این اتصالات با توجه به وظایفی که بر عهده دارند در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

    اتصالات موقت مانندپیچ و مهره، پین و...

    اتصالات نیمه موقت مانند پرچ، لحیم کاری نرم و بعضی از چسب ها

    اتصالات دائمی مانند فرآیند های جوشکاری، لحیم کاری سخت و اغلب چسب ها با واکنش های شیمیایی

    فرآیند های جوشکاری به عنوان فرآیند هایی جهت ایجاد پیوستگی مولکولی بین دو یا چند قطعه فلزی که حداقل یکی از آنها در اثر حرارت، ذوب موضعی شده یا به حالت خمیری در آمده باشد، برای هر دو منظورساخت قطعات اولیه و نیز اتصال آنها دارای کاربرد وسیعی در جوامع صنعتی است. صرفه اقتصادی این اتصالات در مقایسه با دیگر اتصالات به لحاظ طول عمر بیشتر و نیز اطمینان خاطری که به دلیل استفاده از مواد مشابه با ماده اصلی ایجاد می کند، برخی از دلایل ارجحیت این فرآیند است]1 [.

    از جمله فرایندهایی که پس از انجام جوشکاری و به عبارتی در قطعات جوشکاری شده مد نظر قرار می گیرد تنش های پسماند می باشد که به علت گرم و سرد شدنهای متوالی جوش و مناطق نزدیک آن و عدم امکان جابجایی در بعضی جهات، تنشهای پسماند داخلی در جوش و مناطق مجاور آن بوجود می آید.

    تنش پسماند تنشی است که بر اثر انجام عملیات خاص نظیر جوشکاری در جسم باقی می‌ماند و در حالی که جسم تحت هیچ بارگذاری خارجی نیست نیز وجود دارد]19[

    تنش زدایی یا تنش گیری که در اصطلاح به آن PWHT یا عملیات پسگرم نیز می‌گویند فرآیندی است، جهت از بین بردن تنش های موجود که در عملیات و فرآیند تولید به وجود آمده است. روشهای مختلفی برای از بین بردن تنش های پسماند در نمونه های جوشکاری شده وجود دارد که از جمله آنها می توان به روش حرارتی و روش آلتراسونیک اشاره نمود.]16[

    تکنیکهای متفاوتی برای اندازه گیری تنش پسماند وجود دارد که برای اندازه گیری در هر روش به وسایل خاصی نیاز می باشد.

     

    1-2) فصل بندی مطالب

    با توجه به مطالب اشاره شده و موضوع پایان نامه تحت عنوان بررسی تنش های پسماند، در نمونه های جوشکاری شده به روش حرارتی و آلتراسونیک مطالب به چند فصل تقسیم بندی خواهند شد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

    در این فصل ابتدا به معرفی انواع روش های تنش زدایی اشاره خواهیم کرد. پس از آن انواع روش های اندازه گیری تنش های پسماند را توضیح خواهیم داد.

    فصل دوم مربوط به پیشینه پژوهشی  و مروری بر تحقیقات انجام شده خواهد بود، بداین ترتیب که  ابتدا به مطالعات انجام شده در زمینه تنش زدایی جوش اشاره خواهد نمود. مطالعات صورت گرفته در این بخش شامل دو قسمت عمده یعنی تنش زدایی جوش با ضربات آلتراسونیک و تنش زدایی حرارتی می باشد که در فصل مربوطه به تشریح آن خواهیم پرداخت. در ادامه فصل دوم نیز به مطالعات صورت گرفته در زمینه اندازه گیری تنش های پسماند به روش سوراخ مرکزی وروش استاندارد پراش اشعه ایکس اشاره خواهد شد.

    فصل سوم مربوط به روش تحقیق شامل روش مورد استفاده جهت جوشکاری نمونه های مورد نظر و پارمترهای در نظر گرفته شده در حین فرآیند جوشکاری، معرفی دستگاه تنش زدایی در دو روش حرارتی و آلتراسونیک، نحوه آماده سازی نمونه ها جهت انجام تنش زدایی به روش حرارتی و آلتراسونیک، شرایط نمونه و آماده سازی آن جهت اندازه گیری تنش پسماند به روش سوراخ مرکزی و روش استاندارد پراش اشعه ایکس می باشد.

    فصل چهارم  به بررسی نتایج به دست آمده از روش سوراخ مرکزی، روش استاندارد پراش اشعه ایکس و همچنین  مقدار تنش های پسماند موجود در هریک از نمونه ها خواهیم پرداخت.

    فصل پنجم نیز به جمع بندی مطالب و پیشنهادات ارائه شده در زمینه تنش زدایی جوش و تنش های پسماند خواهد پرداخت.

     

    1-3) نحوه تشکیل تنش های پسماند

    همانطور که گفته شد تنش پسماند تنشی است که بر اثر انجام عملیات خاصی در جسم باقی می‌مانند و در حالی که جسم تحت هیچ بارگذاری خارجی نیست نیز وجود دارد. طبیعت تنش پسماند به گونه ای است که در مقابل هر تنش کششی تنش فشاری نیز باید وجود داشته باشد، به گونه‌ای که جسم در حالت تعادل باقی بماند که به این حالت، حالت خود تعادلی می گویند.

    علت اینکه شناسایی چنین تنشهایی برای ما مهم است این است که وقتی جسم تحت تنش خارجی قرار می‌گیرد، این تنش خارجی به تنش پسماند موجود افزوده می‌شود. پس اگر در منطقه‌ای تنش پسماند کششی داشته باشیم و بارگذاری ما نیز تنش کششی باشد سطح تنش در آن منطقه بالاتر از آنچه که تنها با لحاظ تنش کششی خارجی بدست می‌آید خواهد بود. لذا در صورتی که تنش کششی پسماند داخلی را در نظر نگیریم و قطعه را تنها براساس تنش اعمالی خارجی طراحی می‌کنیم ممکن است در اثر تنش‌های پسماند خارجی تنش در قطعه از حد تسلیم آن بالاتر رفته و باعث شکست آن گردد.

    یکی از فرایندهایی که باعث ایجاد تنش پسماند در سازه‌ها می‌گردد جوشکاری است که به علت گرم و سرد شدنهای متوالی جوش و مناطق نزدیک جوش و عدم امکان جابجایی در بعضی جهات، تنشهای پسماند داخلی در جوش و مناطق مجاور آن بوجود می آید.

    مقدار انبساط و تغییر شکل جسم در مقابل گرما متناسب با درجه حرارت می‌باشد. اصولاً با افزایش درجه حرارت تا نقطه ذوب فلز شاهد انبساط در آنها خواهیم بود. حال هنگامی‌ که در نقطه‌ای از جسم درجه حرارت به طور موضعی افزایش یابد دراطراف آن یک شیب حرارتی بوجود می‌آید که می‌خواهد باعث تغییر شکل و انبساط نقطه‌ای که دمای آن افزایش پیدا کرده است بشود، ولی از اطراف توسط فلزی که این نقطه را احاطه کرده‌اند و میل به تغییر شکل ندارند با تغییر شکل این نقطه مقابله می‌شود، لذا مناطق نزدیک این نقطه تحت تنش فشاری قرار می‌گیرند و در صورتی که تنش فشاری موجود از حد تسلیم بیشتر شود باعث تغییر شکل پلاستیک این منطقه می‌شود. در حین سرد شدن منطقه‌ای که گرم شده بود شاهد انقباض موضعی خواهیم بود که باعث ایجاد تنش کششی در مجاورت این نقطه در حد تنش تسلیم فلز خواهد بود.]19[

    1-3-1 ) تشریح تنش پسماند در جوش

    اگر بخواهیم تشکیل تنش پسماند در جوش را توضیح بدهیم می توان مدل زیر را تشریح نمود :       

    سه میله یک، دو و سه را در نظر بگیرید که توسط صفحات صلب چهار و پنج از دو طرف محدود شده‌اند. با گرم‌ شدن میله دو اگر دمای آن به اندازه ∆T افزایش یابد این میله در حالت آزاد به اندازه αlΔT افزایش طول پیدا می کند ولی میله‌های یک و سه چون تغییر دمایی نداشته‌اند در مقابل تغییر طول مقاومت می‌کنند، لذا تنشی در آنها القا می‌شود که کششی است و عکس‌العمل این تنش به میله دو وارد می‌شود که تنش فشاری است لذا به این ترتیب با گرم‌ شدن میله دو در میله‌های یک وسه تنش کششی و در میله دو تنش فشاری خواهیم داشت.

    در جوش نیز چنین حالتی را خواهیم داشت. البته در بحث راجع به تنشهای تسلیم جوش به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که تنش تسلیم فولادها با افزایش درجه حرارت کاهش می‌یابد.

    در نظر بگیرید که یک اتصال جوشی بین دو ورق بزرگ بوجود آمده و در منطقه‌ای نواری شکل در فاصله مشخصی از مرکز جوش مورد بررسی می‌باشد فرض می‌شود که نوار مورد بررسی در جهت طولی خود کاملاً مهار شده و تغییر شکلی در این جهت ندارد. قبل از گرم کردن، نوار فاقد تنش می باشد. در حین گرم کردن، این نوار  متمایل به انبساط بوده و لیکن توسط محیط (فلز) اطراف خود که درجه حرارت پایین‌تری دارد از انبساط آن ممانعت می شود و در نتیجه تحت تاثیر تنشهای فشاری قرار می‌گیرد. تغییر شکل در نوار در ابتدا الاستیک بوده و با افزایش درجه حرارت افزایش یافته و در درجه حرارت T1 تغییر شکل پلاستیکی شروع می‌شود. با افزایش درجه حرارت میزان تنش تسلیم جسم کاهش یافته و تغییر شکل پلاستیکی نوار افزایش می‌یابد. چنانچه T2 حداکثر درجه حرارتی باشد که در نوار اعمال می‌شود، تغییر شکل پلاستیکی فشاری ادامه خواهد یافت. در هنگام سرد شدن، نوار مورد بررسی تمایل به انقباض داشته که منجر به کاهش سطح تنشها در آن می‌شود. کاهش سطح تنشها در این حالت منجر به تغییر شکل الاستیکی(مشابه باربرداری در نمونه‌های تحت آزمایش کشش) شده که با توجه به درجه حرارت نوار ادامه خواهد داشت. در درجه حرارت T3 سطح تنشها در نوار در سطح تنش تسلیم فلز در این درجه حرارت خواهد شد. با کاهش بیشتر درجه حرارت، تنش تسلیم (و در نتیجه سطح تنش‌ها در نوار) افزایش یافته و تغییر شکل پلاستیکی (کششی) در نوار بوجود می‌آید. نتیجتاً اینکه سیکل حرارتی فوق‌الذکر منجر به ایجاد تنشهای پسماندی در سطح تنش تسلیم فلز در نوار فوق‌الذکر خواهد شد. با استفاده از مدل فوق الذکر می‌توان سطح تنش پسماند جوشی را در نقاط مختلف اطراف منطقه جوش بدست آورد.

     

    ABSTRACT

     

    Stress Relieved and quality recovery of weld line is one of the important subject in welding field. Residual stress reduces life time of weld joint and change the weld structure formation. Target of this research is survey the residual stress in two samples that stress had been relieved with two method, heat treatment and ultrasonic for this research two carbon steel plates weld and separated to three equal part.stress relieved of sample a did by heat treatment method and sample b by ultrasonic method. After that the amount of residual stress determined by hole drilling method.The amount of residual stress of sample c that no stress reliving done on it, determined with same method. To validate the results of hole drilling method, samples was also tested by x-ray different method. Results shows that stress relieving by ultrasonic impulse has better effect than heat treatment method and residual stress in sample b is lower than sample a.

     

    KEYWORD: Ultrasonic impact treatment, heat treatment, hole drilling method, x-ray diffraction.

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه.............................................................................................................................................................3

    1-2-  فصل بندی مطالب....................................................................................................................................4

    1-3- نحوه تشکیل تنش های پسماند..............................................................................................................5

    1-3-1-  تشریح تنش پسماند در جوش....................................................................................................................6

    1-3-2-  روش های بهبود استحکام خستگی..........................................................................................................9

    1-4-  روش های تنش زدایی و طبقه بندی آنها.........................................................................................10

    1-4-1-  تنش زدایی طبیعی.....................................................................................................................................12

    1-4-2-  تنش زدایی حرارتی..................................................................................................................................12

    1-4-3-  تنش زدایی ارتعاشی.................................................................................................................................16

    1-4-4-  روش اضافه باری.....................................................................................................................................17

    1-4-5-  روش ساچمه کاری..................................................................................................................................17

    1-4-6-  تنش زدایی جوش با ضربات آلتراسونیک (UIT)...................................................................................18

    1-5-  روش های اندازه گیری تنش های پسماند......................................................................................19

    1-5-1-  روش سوراخ مرکزی................................................................................................................................24

    1-5-2- روش پراش پرتو X............................................................................................................................24

    1-5-3- روش انحنا ولایه برداری............................................................................................................................31         

    1-5-4-  روش تفرق الکترون..................................................................................................................................31

    1-5-5- روش تفرق نوترون....................................................................................................................................32

    1-5-6-  روش رهاسازی ترک................................................................................................................................32

    1-5-7- روش مغناطیسی.........................................................................................................................................33

    1-5-8- روش ماورا صوتی.....................................................................................................................................33

     

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1- مقدمه..................................................................................................................................36

    2-2-  مطالعات انجام شده در زمینه تنش زدایی و تنش های پسماند................................................. 36

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1-مقدمه ........................................................................................................................42     3-2-  آماده سازی نمونه ها جهت جوشکاری.......................................................................................... 42

    3-3-  فرآیند جوشکاری نمونه ها به روش TIG........................................................................43

    3-4-  آماده سازی نمونه ها جهت تنش زدایی.............................................................................45

    3-5-  عملیات تنش زدایی حرارتی بر روی نمونه A..................................................................46

    3-6-  عملیات تنش زدایی با ضربات آلتراسونیک..................................................................................  48

    3-6-1-  مکانیزم رفتار دستگاه UIT بر روی جوش............................................................................................  49

    3-6-2-  معرفی دستگاه UP-500......................................................................................................................  52

    3-6-3-  مشخصات دستگاه UP-500................................................................................................................  55

    3-6-4-  عملیات تنش زدایی با ضربات آلتراسونیک برروی نمونه B.................................................................  55

    3-7- نمونه بدون تنش زدایی (نمونه C)...................................................................................................  56

    3-8- اندازه گیری تنش پسماند به روش سوراخ مرکزی......................................................................  56

    3-8-1-  مشخصات STRAIN GAUGE مورد استفاده.................................................................................  57

    3-8-2-  مراحل نصب STRAIN GAUGE برروی نمونه و ارتباط آن با دستگاه.........................................  58

    3-8-3-  ثبت داده ها توسط دستگاه HOLE DRILLING............................................................................  62

    3-9- اندازه گیری تنش پسماند به روش استاندارد پراش اشعه ایکس..............................................  63

    3-9-1-  آماده سازی نمونه ها جهت نصب در دستگاه XRD............................................................................  63

    3-9-2-  معرفی دستگاه اندازه گیری تنش پسماند به روش استاندارد پراش اشعه ایکس....................................  64

    3-9-3-  ثبت داده ها توسط دستگاه XRD.........................................................................................................  66

     

    فصل چهارم : نتایج

    4-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 69

    4-2-  نتایج به دست آمده از روش HOLE DRILLING...................................................................  70

    4-3- بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده از روش سوراخ مرکزی.................................................... 71

    4-4-  نتایج به دست آمده از روش استاندارد پراش اشعه ایکس......................................................... 72

    4-5- بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده از روش استاندارد پراش اشعه ایکس........................... 74

    4-6-  اعتبار بخشی نتایج به دست آمده از روش سوراخ مرکزی با استفاده از روش استاندارد پراش اشعه ایکس................................................................................................................................................75

     

    فصل پنجم: جمع بندی و پیشنهادات

    5-1- مقدمه......................................................................................................................................................... 77

    5-2-  جمع بندی مطالب................................................................................................................................ 77

    5-3- پیشنهادات...........................................

    منبع:

     

    جزوه آموزشی دوره بازرسی جوش، شرکت ملی گاز ایران.

    حاجی پور، رحیمی، رحمانی، مدل سازی و اندازه گیری تنش پسماند توسط روش سوراخ مرکزی.

    گلعذار،م.، اصول عملیات حرارتی فولادها، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان.

    ریاحی،م.، فرجی، 1384، معرفی اصول آزمونهای غیر مخرب، انتشارات دانشگاه علم و صنعت.

    صدیقی،م.، ناظم نژاد، 1388، تحلیل اثر قله منحنی پراش در اندازه گیری تنش پسماند به روش استاندارد پراش اشعه ایکس.

    صدیقی،م.، خاندائی، جودکی، 1389، تعیین ضرایب کالیبره کردن تنش در اندازه گیری تنش پسماند با روش سوراخکاری افزایشی.

    طاهری،م.، اصول عملیات حرارتی فولادها، انتشارات دانشگاه تهران.

    مشایخی، هدایتی، بررسی تاثیر ترتیب جوشکاری و فرآیند هیدرو تست بر تنش های پسماند جوشی در لوله های فولادی.

    میرجانی، تفضلی،م.، تنش زدایی به روش غیر مخرب ارتعاشی.

     نوربهشت، ایرج، مقدمه ای بر بلور شناسی هندسی، انتشارات دانشگاه اصفهان.

    11-  معینیان، 1384، کلید جوشکاری، انتشارات آزاده.

     میرجانی، 1389، عملیات حرارتی کاربردی، انتشارات سنجش سپاهان.

    وطن آرا،م.، حق شناس،م.، فرآیندهای جوشکاری، مرکز پژوهش و مهندسی جوش ایران.

    14 -  Anderson, B. A.1978. Thermal Stresses in a Submerged-Arc Welded Joint Considering Phase Transformations, Transactions of the ASME, Vol. 100, p. 356-362

    15- American socity for testing and material, ASTM E- 837- 01.

    - Clegg, R.E., McLeod, A.J. and Riddell, W.Effect of toe treatments on the fatigue resistance of structural steel welds.

    17 - Determining Residual Stresses by the Hole Drilling Strain Gage Method,  ASTM Standard E - 837.

    18  - Duane, k., Miller, Omorw, Blodgett, r., Scott, Fabricators and erectors guide to weld steel construction.

    19  - Mirjan, stress relive with method of non destructive of vibration.

    20  - E-915-96, Reapproved  200, Standard test method for verifying the alignment of x-ray diffraction instrumentation for residual stress measurement.

    21  - http://centerwelding.com

    22  - http://edu.nano.ir

    23  - http://protoxrd.com

    24  - http://ukessays.com

    25  - http://tml.jp

    26  - Michaleris, P., 1996. Residual Stress Distributions for Multi-pass Welds in Pressure Vessel and Piping Components. In Proceedings of the ASME Pressure Vessels and Piping Conference, Montréal, Canada, Vol. 327, pp. 17–27.

    27  - Northern Scientific & Technology Compan, Guide for application of ultrasonic impact treatment improving fatigue life of welded structures.

    28  - Rosina, N. S., Dassistia, B. M., Benyounisb, K. Y., Olabib, A. G. Methods of Measuring Residual Stresses in Components.

     

    29  - Withers, Badeshi, H. K. Residual stress measurement techniques.

     

    30  - Gou,  R., Zang, Y., residual stress measurement of new and in service x70 pipe lines by x ray diffraction method.

    31  - Rybick, E. F. Schmuser, D. W. Stonesifer, R. B. Groom, J.J.  Mishler, H.W., 1978.  A Finite Element Method for Residual Stress in Girth-Butt Welded Pipes. ASME, Journal of Pressure Vessel Technology, Vol. 100, pp. 256-262.

     

    32  - UP System Operational Manual up - 500.

     

    33  - Monin, V.Gurova, R. J. T., X-ray study of the inhomogeneity of surface residual stresses after shot peening treatment.

     

    34  - Veli-Mattie Lihavainen, Gary Marquis, estimation of fatigue life improvement for ultrasonic impact treated welded joints.

     

    35  - www.irannano.com

     

    36  - www.ndttester.com

     

    - Kudryavtsev, Kleiman, J., Increasing Fatigue Strength of Welded Joints

    By Ultrasonic Impact Treatment.

     

    – Kudryavtsev, y., Fatigue Improvement of Welded Joints by Ultrasonic Impact                                  Treatment.


موضوع پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, نمونه پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, جستجوی پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, فایل Word پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, دانلود پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, فایل PDF پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, پروژه درباره پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تنش های پسماند، در نمونه های تنش زدایی شده به روش حرارتی و آلتراسونیک

پایان­نامه کارشناسی ارشد سازه چکیده در فرآیند جوشکاری بعد از مرحله­ی سرد شدن جسم، به علت توزیع ناهمسان دما، تنش­هایی در آن باقی می­ماند که تنش‌های پسماند نامیده می­شود. برای به دست آوردن این تنش­ها باید تاریخچه دمایی جسم در طی فرآیند جوشکاری در دسترس باشد. برای این منظور ابتدا یک تحلیل حرارتی صورت می­گیرد تا تاریخچه دمایی جسم به دست آید. با داشتن تاریخچه دمایی و انجام تحلیل ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.Sc» گرایش: ساخت و تولید چکیده در کار صورت گرفته در این پایان­نامه به چگونگی بهبود خواص پلاستیک‌ها به کمک عملیات حرارتی پرداخته شده است. ابتدا مختصری در مورد پلیمر‌ها، پلاستیک‌ها و زیر شاخه‌های آنها و عملیات حرارتی روی آنها صحبت شده و بعد از آن به بیان اثر عملیات حرارتی آنیلینگ بر روی ورقهایی از جنس پلی اتیلن سنگین میپردازیم که به روش ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی چکیده در این پایان‌نامه، در زمینه فناوری خلأ، اهمیت، کاربرد و نقش این فناوری در صنعت و پیشبرد تحقیقات علمی، اصطلاحات فنی مرتبط با این فناوری، انواع پمپ‌های خلأ، کاربردها، مزیت و معایب هر یک از پمپ‌های خلأ، اهمیت مطالعه پمپ توربومولکولی محوری و کارهای انجام شده در این زمینه، مطالبی ارائه شده است. تمرکز عمده بر روش‌های شبیه‌سازی جریان ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي مهندسي مکانيک در گرايش طراحي جامدات   تابستان 86 مقدّمه : در15ژانويه1919، در خيابان تجاري بوستون واقعه اي وحشتناک رخ داد. مخزن بزرگي با27 متر قطر و

پايان نامه مقطه کارشناسي رشته نساجي چکيده : به منظور توليد الياف نانو دو روش کلي وجود دارد، روش اول، توليد الياف با استفاده از کاتاليزور مي باشد که در اين روش الياف در بستر مخصوص يا محلول اخ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید چکیده: فرآیند شکل‌دهی با لیزر، به‌خصوص در سال‌های اخیر، به‌طور گسترده‌ای موردتوجه قرار گرفته است. در این فرآیند، با تابش پرتو لیزر بر سطح ورق، که با ایجاد یک گرمایش موضعی سریع و متعاقب آن سرمایش ناحیه‌ حرارت‌دیده همراه است، شکل‌دهی انجام می‌شود. هرچند، نحوه توزیع دمایی القا شده بر اثر تابش پرتو ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی) چکیده بررسی تنش‌های سه بعدی بین‌لایه‌ای در اتصالات مکانیکی در مواد مرکب لایه‌ای هدف از انجام این پایان‌نامه بررسی تنش‌های بین لایه‌ای به صورت سه‌بعدی در اتصالات مکانیکی در مواد مرکب لایه‌ای می‌باشد. برای این کار از روش المان محدود و نرم‌افزار ABAQUS استفاده شده است. میدان تنش در هر لایه از ورق کامپوزیت بد‌ست آمده و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی) چکیده تحلیل تنش روتور توربین گازی به کمک مکانیک آسیب پیوسته در این پایان­نامه، مدل متحد لومتر بر مبنای مکانیک آسیب پیوسته برای مدل‌ سازی رفتار تنش-کرنش یک نمونه روتور توربین گاز استفاده شده است. قانون آسیب متحد که برای مدل‌سازی اندرکنش خزش-خستگی بکار می‌رود، بر اساس جزءکرنش پلاستیک تجمعی ناشی از آسیب خزشی و آسیب ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکاترونیک چکیده فارسی هدف از این پروژه معرفی یک رویکرد جدید برای عیب یابی خطوط لوله انتقال گاز با استفاده از امواج مکانیکی است که این روش بسیار ارزان تر و آسان تر از روش های دیگری است. که در حال حاضر مشغول به کار هستند. این خطوط معمولا در شرایط محیطی سخت و دور از دسترس و در مسافت های طولانی قرار دارند و استفاده از سیستم ...

ثبت سفارش