پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان)

word 225 KB 32356 78
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.)

    گرایش : اقتصاد کشاورزی

    تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت باتاکید برشوری

    (مطالعه موردی: گندمکاران شهرستان ارسنجان)

    به­وسیله­ی: جلیل خادم الحسینی

     

    چکیده

    برداشت بیش از حد ازسفره های آب زیر زمینی به علت عدم مدیریت صحیح منجربه کاهش سطح آب های زیر زمینی گردیده واز آن جایی که اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی وکشاورزی نیز وابسته به آب است، کاهش سطح آب زیر زمینی، رفاه کشاورزان راتحت تاثیرقرارمی دهد. در مطالعه حاضرابتدا تابع شوری ، سپس تابع تولید ودر ادامه تابع هزینه و سپس تابع رفاه تخمین زده می شود.داده های مورد نیاز از طریق نمونه ای به اندازه تعداد 109 کشاورز درشهرستان ارسنجان در سال زراعی 90-91 جمع آوری شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که به علت برداشت بیش از حد از منابع آب ، رفاه هرکشاورز به ازای هرمترمکعب  افت سطح آب زیرزمینی 1193560 ریال کاهش می یابد.

     

    کلمات کلیدی:

    آب های زیر زمینی، رفاه، هزینه ، تابع تولید، شوری

    مقدمه

    جمعیت ایران درحال افزایش است، بنابراین تقاضا برای غذا، خدمات بهداشتی، مسکن، کالاهای بادوام مصرفی و سرمایه ای نیز بالا می رود. توسعه ی بخش های کشاورزی، صنعت، ساختمان و خدمات به سهم خود تقاضا برای آب را افزایش می دهند. اگر این افزایش در حجم تقاضا به شکل صحیحی مدیریت نشود، ممکن است بخش آب با افزایش تقاضای اضافی مواجه و ناچار با تعارضات و مشکلات مرتبط با تخصیص آب به شکل گسترده تری روبرو شود. بدیهی ست که این رویداد مانع توسعه ی پایدار بخش آب می شود.

    افزایش تقاضا تاکنون با افزایش عرضه ی آب تأمین شده است. بخش خصوصی به استحصال آب از منابع زیرزمینی پرداخته و بخش عمومی به احداث سدهای مخزنی، انحرافی و شبکه های انتقال آب اقدام کرده است. منابع زیرزمینی بیشتر از جریان تغذیه ی طبیعی خود مورد بهره برداری قرار گرفته اند. به دلیل برداشت بیشتر از حد مجاز در 176 دشت از حدود 620 دشت ایران، حفرچاه جدید ممنوع شده است. اضافه ی برداشت در مناطقی مانند کرمان باعث تخریب مخازن زیرزمینی آب و نشست زمین شده و در گرگان به دلیل تخلیه ی سفره های آب شیرین و کاهش فشار آب آن ها، آب شور دریا به سفره های مزبور نفوذ و آب باقی مانده را شور کرده است. بر اثر حفر چاه های متعدد و تجاوز به آب خوان های قنات ها، بسیاری از آن ها خشک شده و زمین های مشروب آن ها از یک جریان پایدار آب محروم گشته ا ند. بنابراین عرضه ی آب اضافی از منابع سطحی و یا منابع زیر زمینی با هزینه های فزاینده ای در آینده همراه خواهد بود. با این وصف مدیریت عرضه آب در آینده از طریق استحصال آب های جدید از منابع سطحی یا زیرزمینی و یا از طریق تصفیه ی پس آب ها و آب های آلوده بسیار پرهزینه خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد چالش های تقاضای آب را از طریق مدیریت تقاضا می توان مرتفع کرد. حتی در مصارف کشاورزی نیز آب در بسیاری از مناطق و دشت ها به بهترین مصرف اجتماعی خود نمی رسد، کمبود آب در دشت های خشک و گرم، ایجاب می کند که محصولاتی کشت شوند که آب کمی مصرف می کنند. برای نمونه مشاهده می شود که در خراسان چغندرقند که نیاز زیادی به آب دارد کشت می شود. درخوزستان که ذخایر آب فراهم تر است این محصول به شکل فراوان کشت نمی شود و به جای آن نیشکر کاشته می شود که دارای نیاز آبی زیادی در دوره کم آبی رودخانه هاست.

    بنابراین باید نگاهی ویژه به منابع آب زیر زمینی داشته باشیم.این مطالعه نیز درصدد آن است که هزینه های تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت را تخمین زند.

    1-1- بیان مسأله

    سفره ­های آب زیر زمینی چگونه تشکیل می شوند؟ بخشی از آب‌های سطحی و آب­های حاصل از بارندگی در اثر نیروی جاذبه وارد محیط خاک شده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. جنس سنگ و خاک زمین در میزان نفوذ آب و حرکت آن در داخل زمین موثر است. لایه‌هایی از زمین که ظرفیت بالاتری برای جذب، ذخیره و انتقال آب دارند آبخوان نامیده می‌شوند. آبخوان­ها مانند یک مخزن، آب را در خود ذخیره می­کنند و تشکیل سفره­های زیرزمینی را می دهند. باید توجه داشت که تشکیل یک مخزن آب زیر زمینی، هزاران سال طول می کشد، ابعاد سفره­های زیرزمینی از چند ده متر تا چند صد کیلومتر متفاوت می باشد. درسال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان برداشت آب از منابع زیرزمینی از میزان تغذیه سالیانه آن‌ها بیشتر بوده است. این امر به معنای استخراج و استفاده از آبی است که در طول هزاران سال در لایه‌های آبدار زمین ذخیره شده ‌است. با این کار سطح آب‌های زیرزمینی­ روز به روز افت کرده و سرانجام به جایی خواهد رسید که آبی برای برداشت وجود نخواهد داشت. پایین افتادن سطح آب‌های زیرزمینی موجب خشک شدن چشمه­ها، قنات­ها، چاه­ها و به خطر افتادن زندگی در اکثر مناطق می شود.جالب است بدانید در سال2005 (میلادی) چین، هند و ایران بیشترین برداشت را از منابع آب زیر زمینی داشته­ اند ( میزانی،1391).

    یکی از تنگناهای اساسی دنیای امروز ناکافی بودن آب برای مصارف گوناگون اعم از شرب، صنعت، کشاورزی و محیط های طبیعی  براساس الگوی کندمصرف است. کشاورزی ایران وابسته به استحصال آب های زیرزمینی است و برداشت بیش از حد منابع آب زیرزمینی در چند دهه اخیر منجر به کاهش قابل ملاحظه سطح ایستابی شده است. ایران با میانگین بارندگی250 میلیمتر در سال ومتوسط نزولات سالانه 413 میلیارد متر مکعب، در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع گردیده است . این میزان بارندگی 40 درصد کمتر از متوسط سالانه آسیا و یک سوم متوسط بارندگی سالانه جهان است. بیش از 70% نزولات تبخیر و به جو باز می گردد. میزان کل آب کشور پس از تبخیر (و با احتساب 8 میلیارد متر مکعب ورودی) 130 میلیارد متر مکعب است(سایت آبفا استان فارس). با توجه به محدودیت ها و شرایط جغرافیایی، حداکثر 80% از پتانسیل فوق، قابل استفاده می باشد. مصرف سالانه آب در بخشهای شرب، کشاورزی و صنعت 93 میلیارد متر مکعب است که حدود 86 میلیارد متر مکعب به بخش کشاورزی و 7 میلیارد مترمکعب به بخش شرب و صنایع اختصاص دارد. این درحالی است که کشورایران با حدود 3/7 میلیون هکتار کشت آبی پس از کشورهای هند، چین، آمریکا و پاکستان دارای بیشترین مساحت زیرکشت آبی درجهان است.

    استان فارس یکی از استان هایی  است که در مقایسه با سایر استان های کشور با مشکل بیلان منفی دشت ها روبرو است. در 67 دشت از مجموع 90 دشت کشاورزی استان فارس، بیلان آب زیرزمینی منفی است (فتحی وزیبایی، 1390). میانگین بارندگی در استان فارس در یک دوره 20 ساله بالغ بر 320 میلیمتر در سال می باشد. متوسط حداقل بارندگی  آباده 150 و حداکثر بارندگی سرچشمه قره آغاج1200 میلیمتر می باشد. میزان متوسط نزولات سالانه در استان فارس ( مساحت 124000 کیلومتر مربع) حدود 40 میلیارد متر مکعب است. منابع کارستی، منبع اصلی آبهای زیر زمینی استان را تشکیل می دهد.

    کارست از نظر زمین شناسی سیمای پیچیده ای دارد و دارای ویژگی های مخصوص بخود است. هر چنددر اصطلاح فنی به پدیده خوردگی و انحلال توده سنگ های کربناته ( آهک و دولومیت ) کارست گفته می شود، ولی می توان تعریف زیر را برای کارست پذیرفت که کارست پدیده ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفرات و غارها در سطح و در زیر سطح وجود دارد . علت ایجاد چنین پدیده ای به وجود شکستگی ها و قابلیت انحلال توده سنگ مربوط می شود که در نتیجه آن یک سیستم آبزیر زمینی می تواند شکل بگیرد.

     میزان برداشت سالیانه از آبهای سطحی 2/2 میلیارد متر مکعب است. نفوذی به سفره ها ناشی از آب برگشتی کشاورزی و سایر موارد 8/2 میلیارد متر مکعب است اما میزان برداشت از منابع آبهای زیر زمینی (کارست و آبرفت) 7/11 میلیارد متر مکعب است که تقریبا حدود 84 درصد آب مصرفی کشاورزی راشامل می شود. استان فارس هفت درصد خاک و جمعیت کشور را داراست و بیش از 13 درصد از محصولات کشاورزی کشور را تأمین می کند و جایگاه مهمی در کشاورزی ایران به خود اختصاص داده است. (سایت آبفا فارس)  استان فارس در تولید برخی از محصولات استراتژیک از جمله گندم در سال های متمادی مقام نخست را به خود اختصاص داده است و با تولید حدود دو میلیون تن گندم در سال، 15 درصد از محصول مورد نیاز کشور را تولید می کند، اما کاهش نزولات آسمانی، تداوم خشکسالی سال های اخیر، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی ازجمله مواردی است که بخش آب در استان فارس را با چالش جدی مواجه کرده است. کاهش سطح سفره های زیرزمینی مشکلاتی همچون خشک شدن چاه های آب، کاهش دبی رودخانه و آب چا ه ها،تنزیل کیفیت آب، افزایش هزینه پمپاژ و استحصال آب و نشست زمین را به دنبال دارد که این به نوبه خود منجر به کاهش دسترسی به آب و کاهش تولید برای کشاورزان می شود. از آنجایی که اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی است و کشاورزی نیز وابسته به آب است این اثرات کاهش سطح آب های زیرزمینی رفاه کشاورزان را تحت تاثیر قرار می دهد (محسن پور،1378). متناسب با جایگاه استان فارس و اهمیت موضوع لازم است تا به بخش کشاورزی و منابع آب توجه شده و مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد.

     

    Abstract

    The excessive use from underground water  because  mistaking  in management led to decreasing the level of underground  water , hence the economic  rural  is  based to agriqalture and agriculture  is  related  to  water  and  decreasing  the water level of under  ground will effect on security the farmers. And  inaccording  to present study by eviews soft ware atfirst  We  estimated  the  saltness  function  and  then  production function  and expense function and after that we estimated the security function and necessary data from completion 109 guesinnaire were collected in  arsanjan township for  agriqultural  year  of  1390-1391 . result for  this  study indicate that  because excessive use of water resource , security for every mm drop ,the surface (level) of water under  ground will decrease as much as 1193560 Rials.

    Key Words: underground water، security، production function، expense، saltness

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه. 3

    1-1- بیان مسأله. 4

    1-2- اهمیت تحقیق.. 7

    1-3- اهداف تحقیق.. 7

    1-4- فرضیات تحقیق.. 7

    1-5- تعاریف.. 8

    1-5-1- گندم. 8

    1-5-2- اقلیم مناسب.. 8

    1-5-3- میزان حرارت و رطوبت مورد نیاز رشد. 9

    1-5-4- زمان کاشت.. 9

    1-5-5- تناوب زراعی.. 9

    1-5-6- ارقام مناسب کاشت.. 10

    1-5-7- میزان بذر مورد نیاز در هکتار 10

    1-5-8- ارتفاع گیاه 10

    عنوان                                                                                                         صفحه

    1-5-9- خاک مناسب.. 10

    1-5-10- نیاز کودی.. 11

    1-5-11-تعداد بوته در یک هکتار 11

    1-5-12- طریقه آبیاری.. 11

    1-5-13- میزان آب مصرفی در هکتار و دور آبیاری.. 12

    1-5-14- علف های هرز مزارع گندم. 12

    1-5-15- آفات و بیماریها 12

    1-5-16- کنترل علفهای هرز 13

    1-5-17- عوامل سوء بر گندم. 13

    1-5-18- عملکرد دانه. 14

    1-6- منطقه مورد مطالعه وشرایط آن. 14

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    مقدمه. 17

    2-1- مطالعات درداخل. 17

    2-2- مطالعات در خارج. 20

    فصل سوم : مواد وروش ها

    3-1- روش تحقیق.. 24

     

     

    عنوان                                                                                                         صفحه

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    4-1- مقدمه. 32

    4-1-1- روش آبیاری.. 34

    4-1-2- نحوه کشت.. 36

    4-1-3- تراکم کشت.. 37

    4-1-3- رقم مورد استفاده 38

    4-1-4- میزان آبکشی سالانه. 39

    4-2- تحلیل استنباطی داده ها 40

    4-2-1- تخمین توابع شوری و نتایج آن. 40

    4-2-2- تابع تولید گندم. 43

    4-2-3- محاسبه هزینه صریح آبکشی.. 47

    4-2-4- اندازه‌ی بهینه برداشت در حالت رقابت آزاد. 48

    4-2-5- اندازه‌ی بهینه‌ی برداشت در حالت اعمال مدیریت.. 48

    4-2-6- تابع هزینه. 50

    4-3-6-1- تابع هزینه‌ی استخراج آب جهت تولید گندم. 50

    4-3-7- تابع رفاه 52

    4-3-7-2- تأثیر شوری آب زیرزمینی بر رفاه جامعه. 54

     

     

     

    عنوان                                                                                                         صفحه

    فصل پنجم : نتیجه گیری وبحث

    نتایج. 56

    پیشنهادها 59

    فهرست منابع وماخذ

    منابع فارسی.. 61

    منابع انگلیسی.. 66

     

    منبع:

    - آبیار،ن .م. و ع .رکیانی.1387 .بررسی اقتصادی کاربرد آب شور در مزارع گندم کاری استان گلستان . فصلنامه اقتصاد کشاورزی . جلد1 .شماره3 .12-1 .

    2- ابراهیمی لویه.ع. 1378.بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی و پیامدهای آن.مطالعه ی موردی:دشت رفسنجان.تحقیقات منابع آب ایران .سال چهارم.شماره 3 .73-70.

    3- ابریشمی،ح. 1383.مبانی اقتصاد سنجی(ترجمه).جلد اول و دوم .چاپ سوم.انتشارات دانشگاه تهران.

    4- اسدی،ه.، م. شریف الدینی، ع.ناظری،ا. رضایی و ح. فراغتی.1390.اثر کاربرد نهاده های مختلف بر عملکرد دانه گندم آبی در شهرستان نیشابور.فصلنامه نهال و بذر.شماره2601.

    5- اشراقی،ر.، ع.ر.پورسعید،ح.چهارسوقی امین وف. اشراقی.1388.عوامل موثر بر افزایش عملکرد گندم آبی.مطالعه ی موردی:استان ایلام.مجله علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.سال سوم.شماره11 .   81-71.

    6- احمدی،م.، ع.ر.آستارایی، پ. کشاورزوم. نصیری محلاتی.1385. تاثیر شوری آب آبیاری و کود روی بر عملکرد و ترکیب شیمیایی گندم.مجله بیابان.جلد 11.شماره1. 141-129.

    7- باقری،م. وم. بخشوده. 1387.هزینه های جنبی برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی وتعیین عوامل موثر بر آن در شهرستان ممسنی.اقتصاد کشاورزی و توسعه.جلد4.شماره1. 101-81.

    8- بخشوده،م. 1384.مدیریت تقاضای آب کشاورزی در سطح مزرعه.مطالعه ی موردی:دشت فیروزآباد.پنجمین کنفرانس دوسالانه اقتصادکشاورزی ایران.دانشگاه سیستان و بلوچستان.زاهدان.

    9- پوستینی ،ک. و د.آ. بیکر. 1377.واکنش فتوسنتزی دو رقم گندم به شوری. مجله علوم وصنایع کشاورزی ایران. جلد25. 68-61.

    10- تقی زاده، س. 1390. تخمین هزینه تخریب منابع آب زیرزمینی ناشی از اضافه برداشت باتاکید برشوری. مطالعه موردی: گندمکاران شهرستان فسا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد ارسنجان.

    11- تهامی پور ،م.، ح. مهرابی بشرآبادی، و ع. کرباسی .1384. تاثیرکاهش سطح آب زیرزمینی در رفاه اجتماعی تولیدکنندگان. مطالعه موردی: پسته کاران شهرستان زرند.اقتصادکشاورزی وتوسعه. سال سیزدهم. شماره49. 115-97.

    12- حسین زاد، ج. وح.سلامی.1383. انتخاب تابع تولیدمناسب قیمت گذاری آب دربخش کشاورزی.مطالعه موردی: تولیدگندم. فصلنامه اقتصادکشاورزی وتوسعه.شماره48. 73-53.

    13- خلیلیان،ص. و م.ر. زارع مهرجردی.1384.ارزش گذاری آب های زیر زمینی دربهره برداری‌های کشاورزی. مطالعه موردی: گندم کاران شهرستان کرمان.اقتصادکشاورزی وتوسعه. شماره51. 14-1.

    14- دریجانی، ع.، ص. حسینی وم. قربانی.1387.برآوردارزش خسارت ناشی از خشکسالی برتولیدگندم در استان گلستان. فصلنامه اقتصادکشاورزی وتوسعه. شماره64. 95-83.

    15- روشنایی، خ.، د. کاخکی و م. برزادران. 1390. تعیین ارزش اقتصادی آب در روش تابع تولید-بابکارگیری مدل های کلاسیک وآنتروپی. مطالعه موردی: محصول گندم درشهرستان مشهد.مجله اقتصادوتوسعه کشاورزی.شماره 2401.

    16- زارعی،غ.ر.، ح. دهقانی و ل. رضایی.1388. بررسی بحران آب دشت داراب فارس. همایش ملی الگوهای توسعه پایداردر مدیریت آب. مشهد.

    17- زهتابیان،غ.ر.، ا. خلیل پورو م. جعفری. 1381. تخریب آبخوانه دراثربهره برداری بی رویه ازآب های زیر زمینی. مطالعه موردی: دشت قنوات قم. بیابان. جلد7.شماره2. 119-99.

    18- زمانی، غ.ر.، ح. رحیمیان، م. کافی و ع.ر.باقری.1383.بررسی تاثیر شوری آب آبیاری و تراکم های یولاف وحشی بر عملکرد و اجزاء عملکرد گندم . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی.سال پانزدهم.شماره4.     45-35.

    19- زیبایی،م.، غ.سلطانی وم.بخشوده.1384.مدیریت تقاضای آب کشاورزی در سطح مزرعه. مطالعه‌ی  موردی: دشت فیروزآباد. پنجمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران. دانشگاه سیستان و بلوچستان. زاهدان.

    20- سلطانی،غ. و م. صبوحی.2008.اثرات اقتصادی و اجتماعی آبکشی بیش ازحد منابع آب زیرزمینی.مطالعه ی موردی:ایران.پانزدهمین کنفرانس سالانه توسعه اقتصادی.مصر.

    21- شاهی دشت،ع.ر. و ا. عباس نژاد.1389.ارزیابی اثرات زیست محیطی افت سطح آب های زیرزمینی در دشت زرند و ارائه راهکارهای مدیریتی.مجله پژوهش آب ایران.شماره7.

    22- شمس‌الدینی، ا.، ح. محمدی و م.ر. رضایی.1389. تعیین ارزش اقتصادی آب در زراعت چغندر قند درشهرستان مرودشت، مجله چغندرقند،شماره 51.

    23- عبدالهی عزت آبادی، م. و ا. جوانشاه.1386. بررسی اقتصادی امکان استفاده ازروش های نوین عرضه وتقاضای آب دربخش کشاورزی. مطالعه موردی: مناطق پسته کاری شهرستان رفسنجان. زراعت وباغبانی. شماره75. 126-113.

    24- عبدالهی عزت آبادی،م. و غ. سلطانی. 1376. بهره برداری بهینه ازمنابع آب زیرزمینی. مطالعه موردی:شهرستان رفسنجان. نشریه آب وتوسعه. سال پنجم. شماره 2. 75-71.

    25- عبدالهی عزت آبادی، م. و غ. سلطانی. 1378. محاسبه ی هزینه ی جنبی آبکشی بیش ازحد ازمنابع آب زیر زمینی. مطالعه موردی: شهرستان رفسنجان. مجله ی علوم کشاورزی ایران.جلد 30. شماره 1. 44-35.

    26- عزیزی، ج. 1380. پایداری آب کشاورزی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی وتوسعه. سال نهم. شماره 36. 119-113.

    27- غزالی، س. و ع. اسماعیلی. 1390. درونی سازی تاثیرات جانبی برداشت آب از چاه های کشاورزی اطراف دریاچه پریشان. مطالعه موردی: محصول گندم. نشریه اقتصاد وتوسعه کشاورزی.جلد 25. شماره 2. 171-161.

    28- فتحی،ف. و م. زیبایی. 1390.کاهش رفاه ناشی از افت سطح آب های زیرزمینی در دشت فیروزآباد.نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی(علوم و صنایع کشاورزی).جلد25.شماره1. 19-10.

    29- فیضی،م. و ا. حقیقت. 1380.نگرشی بر روش های بهره برداری از آب های نامتعارف در کشاورزی. اولین کنفرانس ملی بررسی راه کارهای مقابله با بحران آب.دانشگاه زابل.جلد2. 278-265.

    30- کیانی،ه..1378.بررسی و تعیین مقدار بهینه ی اقتصادی استفاده از نهاده ها در کشت گندم آبی.فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه.شماره26.41-7.

    31- کیانی،ع.ر. و م. کلاته عربی. 1388.اثر مقادیر مختلف آب آبیاری بر عملکرد و بهره وری آب ارقام مختلف گندم در منطقه گرگان.مجله پژوهش های تولید گیاهی.جلد شانزدهم.شماره3. 102-85.

    32- کیانی،ع.ر.، م. میر لطیفی،م. همایی و ن.م. آبیار. 1382.بررسی اقتصادی تولید گندم در شرایط شوری و کم آبی.فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه.سال یازدهم.شماره43 و 44. 178-163.

    33- کیانی،ع.ر.،م. میر لطیفی و م. همایی. 1385.ارزیابی توابع کاهش عملکرد گندم در شرایط توام شوری و کم آبی.مجله علوم خاک وآب.جلد20.شماره1. 83-75.

    34- کیانی،ه. و ن. حاجی احمد. 1381.برآورد توابع تقاضای نهاده های تولید و عرضه گندم آبی و دیم در کشاورزی ایران.فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه.شماره39. 51-41.

    35- محسن پور،ر. 1378.بررسی پیامدهای خشکسالی در سطح مزرعه.مطالعه ی موردی:منطقه ی مرودشت.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه شیراز.

    36- محلوجی،م. و م. اکبری. 1380.اثر شوری آب بر ارقام مختلف گندم در آبیاری بارانی.نشریه نهال و بذر.مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان.جلد17.شماره2. 182-172.

    37- میلانی،پ.، ر.وکیل، و س. سعادت.1378.تغذیه گندم در شرایط شوری استان قم.مجله آب و خاک.جلد12.شماره6. 196-187.

    38- نخجوانی مقدم،م.م. و ب. قهرمان. 1384.مقایسه توابع تولید گندم زمستانه از آب در منطقه مشهد.نشریه علوم و فنون کشاورزی ومنابع طبیعی.سال نهم.شماره3. 40-27.

    39- وزرارت جهاد کشاورزی.1383.آمارنامه کشاورزی.جلد اول.محصولات زراعی و باغی.

     

     

    منابع انگلیسی

    40- Agnihotri,  A.K,  K.V.    Kumbhare  and D.P. Sharma.1992.Econometric  consideration  for  reuse  of  drainage  effluent  in  water  production. Agri  water  management,22: 249-270.                                                                          

    41- Domenico,  p. , D.V.   Andersonand and C. Case.  1968.Optimal    groundwater   mining. Water   Resource  Research,  vol.4  , No .2 , pp 247-255.  42- Francois,  L.E., V.E.  Grieve, V.E.    Mass  and M.L.  Scott.  1994. Time of salt  stress   affects  growth  and  yield  components  of  irrigated  wheat. Agron,  86: 100-107.                                                                  

    43- Lindgren, A., .1999. The  value  of  water: a study of  the  Stampriet  Aquifer  in Namibia. Master  Thesis,  Umea  University,  Department   of   Economics.  


موضوع پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), نمونه پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), جستجوی پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), فایل Word پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), دانلود پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), فایل PDF پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), تحقیق در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), مقاله در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), پروژه در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), پروپوزال در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), تز دکترا در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), پروژه درباره پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان), رساله دکترا در مورد پایان نامه تخمین هزینه تخریب منابع آب زیر زمینی ناشی از اضافه برداشت با تأکید برشوری (مطالعه موردی گندمکاران شهرستان ارسنجان)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی چکیده به دلیل کمبود منابع آب شیرین کشف راه‌های جدید تولید آب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش‌های نوین تولید آب شیرین در ظرفیت‌های پایین، استفاده از رطوبت هوا است که به عنوان سیستم تولید آب چگالشی شناخته می‌شود. در این روش، جریان هوای گرم و مرطوب به درون لوله‌های مدفون در زمین هدایت می‌شود، هوا در طول لوله به دلیل ...

چکیده محدوده مطالعاتی بابل – بابلسر با مساحت 1817 کیلومترمربع، زیر حوزه محدوده بابل – آمل می­باشد که در استان مازندران واقع شده است. حدود 898 کیلومترمربع از محدوده را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. رودخانه بابلرود، منبع اصلی آب سطحی در محدوده می­باشد.. اقلیم دشت بابل – بابلسر بر اساس روش آمبرژه خیلی مرطوب می­باشد. محدوده بابل – بابلسر از نظر ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی چکیده در مناطق خشک و نیمه‌خشک، تصفیه پساب و استفاده مجدد از آن به عنوان یک عامل مهم در برنامه ریزی منابع آب به شمار می رود. برخی پژوهش‌گران بر این باور هستند که استفاده از پساب تصفیه‌شده در کشاورزی یک راه‌کار بسیار مناسب است زیرا هم عناصری که از خاک توسط گیاهان خارج شده به خاک باز‌ گردانده می‌شوند و هم خطر آلودگی محیط زیست و منابع آب کاهش ...

پایان‌نامه دکتری در رشته مهندسی عمران- آب و محیط زیست چکیده روشهای شبکه­ای از جمله پر کاربردترین ابزارهای مدلسازی آبهای زیرزمینی می­باشند که طی دو دهه‌ی اخیر گسترش و مقبولیت فراوانی یافته­اند. از دیگر سوی، پیشرفت قدرت محاسباتی کامپیوترها و سادگی دسترسی به آنها باعث توسعه‌ی سریع روشهای عددی برای حل مسائل آبهای زیرزمینی گردیده‌اند. در این تحقیق سعی شده تا با نگرشی نو به روشهای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری چکیده منابع آب زیر زمینی بعد از یخچال­ها و پهنه­های یخی، بزرگ­ترین ذخیره آب شیرین زمین را تشکیل می­دهند و یکی از منابع مهم تأمین آب شیرین موردنیاز انسان هستند. ازآنجاکه در اکثر نقاط کشور بارش­ها اغلب ناچیز و گاه به­صورت سیلاب­های مخرب ظاهر می­شوند، می­توان از عملیات تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی به‌عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی رودخانه چکیده کمبود منابع آبی و کیفیت نامناسب آب شرب شهر قم با توجه به پیش­بینی گرمتر شدن اقلیم و افزایش بیرویه جمعیت و همچنین عدم وجود منبع آبی قابل اتکا در محدوده این استان، ضرورت انجام طرح انتقال آب مورد نیاز شهر قم از سرشاخه­های غربی دز به قمرود را آشکار می­سازد. در این تحقیق، با جمع­آوری داده­ها و اطلاعات و انجام ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی شیمی چکیده دراین تحقیق شرایط جذب بهینه برای رنگ‌های کاتیونی مورد بررسی قرار گرفته و حذف رنگ بریلیانت‌گرین[1] توسط جاذب طبیعی خاکشیر، مورد بررسی واقع شده است. ابتدا شرایط موثر در میزان حذف بریلیانت‌گرین توسط جاذب ساقه‌ی خاکشیر مورد تحقیق قرار گرفت، سپس با استفاده از روش‌ بالا به پایین(یکی از روش های تهیه نانو مواد)، اندازه‌ی قطعات جاذب استفاده‌شده ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی آب- مدیریت منابع آب چکیده پیشروی آب شور در سفره­های آب شیرین، تنها به جزایر و سواحل اقیانوس­ها و دریاها و دریاچه­های شور محدود نمی­شود، بلکه امکان دارد سفره­های آب شور، از طریق کویرها، باتلاق­ها و چاله­های آب شور در سفره­های آب شیرین مجاور، پیشروی کنند و آن را شور و در شرایط بحرانی، غیر قابل استفاده سازند. ایران به دلیل داشتن آب و هوای خشک، دارای ...

ثبت سفارش