پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا

word 346 KB 32365 48
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۵۹,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۶,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    چکیده

    به منظور بررسی تأثیر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک در ارقام سویا (DPX، ویلیامز، پرشین) آزمایشی با 3 تاریخ کاشت (30 خرداد، 9 تیر و 19 تیر) در قالب طرح بلوک​های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. به منظور تعیین ضرایب تخصیص ماده خشک اندام گیاهی در 5 مرحله از مراحل فنولوژیک گیاه دو مرحله قبل از گل​دهی، یک مرحله در زمان آغاز گل​دهی، یک مرحله در زمان آغازغلاف​دهی و یک مرحله شروع پرشدن دانه،وزن خشک به تفکیک اندام (برگ، ساقه و اندام زایشی) اندازه​گیری شد و با رسم روند تغییرات تخصیص ماده خشک هر اندام در برابر باقی​مانده ماده خشک تولید شده، نقاط عطف فنولوژیک تغییرات ضرایب تخصیص مشخص و با رسم خطوط رگرسیون با شیب مختلف، میزان اختصاص ماده خشک به هر اندام مشخص گردید. نتایج نشان داد که مراحل سبز شدن تا گلدهی و گلدهی تا رسیدگی دو مرحله متمایز در روند تغییرات ماده خشک بودند که تحت تأثیر تاریخ کاشت قرار گرفتند. همچنین در این تحقیق از تابع بتا جهت پیش​بینی توزیع ماده خشک گیاه استفاده شد. نتایج نشان داد که تغییر تاریخ کاشت می​تواند بر ضرایب تخصیص ماده خشک دو مرحله پیش گفته تأثیر بگذارد و از سویی توزیع عمودی سطح برگ در ارقام سویا نیز تقریبا˝مشابه و مربوط به لایه​های اول و دوم بود. ضرایب به​دست آمده در این مطالعه جهت کمّی​سازی تولید عملکرد ارقام سویا با استفاده از مدل​های شبیه​سازی بسیار ارزشمند می​باشند.

     

    واژه​های کلیدی: ضریب توزیع ماده خشک، ارقام سویا، رگرسیون خطی، تابع بتا

    مقدمه

    سویا یا لوبیا روغنی با نام علمی Glycin Max ، گیاهی است بوته​ای و پر برگ و یکساله از خانواده لگومینوز که اکثرا˝ به خاطر دانه​اش در دنیا کشت می​شود (احمد افکاری، 1388).

    طول دوره​ی نمو و سرعت نمو رویشی به رقم، طول روز و تاریخ کاشت بستگی زیادی دارد، ولی بسیاری از ارقام مراحل زندگی خود را طی 80 تا 120 روز به اتمام می​رسانند (خواجه​پور، 1377). سویا دارای ریشه اصلی عمقی است که می تواند تا عمق 60 سانتی​متری در خاک نفوذ نماید. روی ریشه​های گیاه گره​ های تثبیت نیتروژن حاوی باکتری​های ریزوبیوم مشاهده می​شود (خواجه​پور، محمد .1377).

    مدل​سازی چیست؟

    مدل​سازی عبارت است از مجموعه فعالیت​هایی که انجام می​شود تا از یک سیستم مدل تهیه شود یا یک مدل ساخته شود (سلطانی، 1388).

    چرا مدلسازی؟

     

    هدف ما از ساخت مدل​ها برای سیستم​های زراعی تهیه یک نوع قانون (فرمولاسیون ریاضی) است که توسط آن می​توان عملکرد را محاسبه نمود و به همه سوالات در یک زمان پاسخ داد(سلطانی، 1388). البته دلایل دیگری نیز برای ساخت مدل​ها وجود دارد که به صورت زیر خلاصه می شود:
    1-کاهش آزمایش​های دراز مدت مزرعه در یک منطقه خاص. 2-تفسیر داده​های اقلیمی بر حسب تولید بالقوه و محدودیت​ها. 3- ارزیابی مدیریت گیاه و خاک. 4- ارزیابی ریسک عملیات مدیریتی در عملکرد. 5- شناخت بهتر از سیستم​های بیوزیستی و فیزیکی و برهمکنشی آن​ها

     

    مدل​ سازی گیاهان زراعی به عنوان روشی مفید در تحقیقات و مدیریت این محصولات پذیرفته شده است (اینمن – بامبر[1] و همکاران، 2001). تعیین پتانسیل محصولات (چرو[2]- نایا- موث و همکاران،2000؛ سینکلر[3] و همکاران، 1999؛ b1999 و اینمن – بامبر و همکاران، 1998)، مدیریت زراعی و برنامه​ریزی (روبرتسون و همکاران،1999؛ سینکلر و همکاران،a 1999؛ برنان و همکاران، 1999 و سینکلر و همکاران، 1998) و  پیش​بینی محصولات کشاورزی (مک گلینچی، 1999) مثال​هایی از کاربرد مدل​های شبیه​سازی می​باشند.

    قدرت یک مدل بستگی به دقت پیش​بینی آن مدل از عملکرد گیاه دارد (اینمن – بامبر،2002). تعیین روند تخصیص مواد بین برگ، ساقه و اندام زایشی امری کلیدی جهت کمی کردن تجمع بیوماس می​باشد. نحوه توزیع ماده خشک در گیاهان زراعی تعیین​کننده عملکرد گیاه می​باشد. توانایی پیش​بینی پتانسیل عملکرد دانه با استفاده از محاسبه سرعت تجمع ماده خشک و توزیع آن در اندام​های مختلف امکان​پذیر است (روبرتسون و کاربری، 2001). جهت توصیف ماده خشک در گیاهان زراعی از الگوریتم​های مختلفی استفاده شده است. شانک[4] ( 1945)  پیشنهاد کرد که تقسیم مواد فتوسنتزی در ابتدا از روی نسبت C/N محاسبه شود.

    براورد (1962) پیشنهاد کرد که مدلی براساس نسبت N /C طراحی کند که تقسیم مواد را پیش​بینی می​کند و تورنلی ( 1972) مدل براور را در قالب یکسری از معادلات ریاضی بیان نمود.

    یک مدل از رشد گیاه، توصیف ریاضی شناخت ما از رفتار گیاه است و به علت استفاده از توابع ریاضی باید این رفتار در هر مرحله کاملا مشخص و معین باشد و دیگر جایی برای احتمال یا امکان وجود ندارد. نیاز به یک معادله ما را مجبور می​سازد تا فرض​هایی را در نظر بگیریم و مدل، جهت آزمون این فرضیات ساخته می شود. اگر پیش​بینی​های مدل از واقعیت موجود دقیق نباشد، بایستی بپذیریم که شناخت ما از سیستم مورد مطالعه کامل نیست (بنایان، 2000). از این مدل​ها برای انجام مطالعات مختلف از جمله انتخاب گیاه و رقم مناسب برای کاشت و تعیین بهترین مدیریت​های زراعی ( ایگلی و برونینگ، 1992)، برآورد پتانسیل تولید مناطق (مینک و همر[5]، 1995)، تعیین خط​مشی برای به نژادی ارقام ( هبکوت[6]، 1997)، تعیین اولویت​های تحقیقاتی، انتقال فن​آوری (نیکس[7]، 1984)، پهنه​بندی، بوم شناختی (بومن و لنسیگان[8]، 1994؛ آگاروال، 1993) و پیش​بینی اثرات تغییر اقلیم  (ملکونیان و همکاران[9]، 1997؛ سینکلر و راولینز[10]، 1993) استفاده شده است.

    در بیشتر مدل​های شبیه​سازی رشد گیاهان زراعی، مقدار رشد (ماده خشک) به صورت حاصلضرب تشعشع رسیده، کسر دریافت تشعشع و کارآیی استفاده از تشعشع (RUE) تخمین زده می​شود (مونتیث، 1977). گام بعدی در مدل​های شبیه​سازی گیاهان این است که ماده خشک تولید شده به اندام​های مختلف اختصاص داده شود. این اختصاص با استفاده از ضرایب توزیع[11] (PC) صورت می​گیرد. استفاده از ضرایب توزیع ماده خشک از دیر​باز در مدل​های شبیه​سازی گیاهان زراعی به کار گرفته شده است. در اغلب مدل​های گیاهان زراعی مربوط به دانشگاه واگنینگن از همین روش استفاده شده است (گوادریان و ون لار[12]، 1994).

    برخی از محققان مدل​هایی از تقسیم مواد فتوسنتزی را براساس رابطه منبع و مخزن طراحی کردند.

    توزیع ماده خشک در نتیجه جریان آسیمیلات​ها از اندام​های منبع به اندام​های مخزن می​باشد(مارسلیس،1996).

    مرحله بعد در مدل​سازی گیاهان تعیین بخشی از ماده خشک اختصاص یافته به قسمت​های مختلف گیاه می​باشد که ضریب تقسیم نامیده می​شود. دو روش مهم برای کمّی​سازی توزیع ماده خشک وجود دارد:

    در روش اول عملکرد دانه گیاه (Y) بستگی به این دارد که گیاه چه نسبتی از ماده خشک اندوخته خود را به دانه​ها اختصاص دهد. شاخص برداشت مفهومی است که کارایی توزیع ماده خشک به دانه​ها را نشان می​دهد. در تعداد قابل​توجهی از گیاهان زراعی نشان داده شده است که شاخص برداشت در طی دوره​ی مؤثر پر شدن دانه، از زمان افزایش خطی دوره پر شدن دانه (-a/b) تا پایان پر شدن دانه (m)، به صورت خطی با شیب ثابت، (HI/dt) افزایش پیدا می​کند. از این روش به طورگسترده​ای برای توصیف ماده خشک استفاده شده است ( برای مثال مونتیث، 1977؛ سینکلر، 1986؛ سلطانی و همکاران، 1999؛ بیندی[13] و همکاران، 1999؛ رابرتسون[14] و همکاران، 2001؛ سلطانی و گالشی، 2002).

    در روش دوم، توزیع ماده خشک بین اندام​های مختلف گیاه با استفاده از ضرایب توزیع ماده خشک توصیف می​شود. در این روش عملکرد گیاه بستگی به ضریب توزیع ماده خشک به دانه​ها و مقدار انتقال مجدد ماده خشک از سایر اندام​ها دارد. انتقال مجدد خود معمولا به صورت تابعی از کسر ماده خشک قابل انتقال به دانه و کل ماده خشک در شروع پر شدن دانه​ها می​باشد. این روش نیز در بسیاری از مدل​های شبیه سازی زراعی به کار گرفته شده است که از این جمله می​توان به ویلکرسون و همکاران (1981) و ونگ و انگل (2002) اشاره کرد.

     

    Abstract

    In order to determine probable effects of sowing dates on partitioning coefficient of dry matter  in some of soybean cultivars (DPX, Persing and Williams) an experiment with CRBD design and four replications was conducted. 3 sowing dates were included ( 20 Jun, 30 Jun and 10 Jul, 2011). In order to quantify partitioning coefficients of different organs, dry matter of each organ was measured separately during 5 stages of important phenological stages, two stage before flowering, a stage at the start of flowering, a stage in the beginning uncluding podding and a stage at grain fillin dry matter was devided at  leaves, stems and  reproductive organs and related dry matter of each organ was plotted against rest of dry matter. From these plots, phonological inflection points in respect to dry matter partitioning were determined.The result showed that the emergence to flowering stages and flowering tomaturity were two distinct  phases in the process of change in dry matter which were affected by planting date. Also, in this study the beta function was used to predict the distribution of dr matter. The results showed that planting date change could affect two aforementioned stages of the allocation of dry matter’s aforementioned factor and on the vertical distribution of leaf area in soybean caltivars are somewhat he same and was related to the first and second layers. In this study, coefficients obtained for quantifying the performance of soybean varities with could be valuable in simulation models.

     

    Keywords: Partitioning coefficient; Linear regression; beta function; soybean cultivars.

  • فهرست:

    چکیده  .................................................................................................................................................1

    فصل اول: مقدمه

      مقدمه .................................................................................................................................................3

    1-2- چرا مدل​سازی؟...........................................................................................................................3

    1-3- اثرات تاریخ کاشت......................................................................................................................6

    فصل دوم: بررسی منابع

      بررسی منابع ......................................................................................................................................10

    فصل سوم: مواد و روش​ها

    3-1- مشخصات جغرافیایی و اقلیمی مکان اجرای آزمایش  ..............................................................16

    3-2 مشخصات خاک ..........................................................................................................................16

    3-3- طرح آزمایشی ...........................................................................................................................16

    3-4- آماده​سازی زمین .......................................................................................................................16

     3-5- مراقبت​های زراعی   ................................................................................................................17

    3-6- نمونه​برداری   ...........................................................................................................................17

    صفات اندازه​گیری یا ثبت​شده..............................................................................................................17

    3-7-1- مراحل فنولوژیک ..................................................................................................................17

    3-7-2- وزن خشک گیاه ....................................................................................................................18

    3-7-3- اندازه​گیری شاخص سطح برگ (LAI) ...............................................................................18

    3-7-4- عملکرد و اجزای​عملکرد ......................................................................................................18

    3-8- تجزیه و تحلیل آماری ...............................................................................................................18

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    4-1- عملکرد و اجزای عملکرد ........................................................................................................21

    4-2- تجمع ماده خشک.................................................................................................................23

    4-3- ضرایب توزیع ماده خشک ...................................................................................................25

    4-4- ضرایب توزیع ماده خشک در اندام​های مختلف ..................................................................25

    4-5 - بررسی نحوه تخصیص ماده خشک به اندام​های مختلف با توجه به پروفیل عمودی گیاه ........................30

    4-5-1- توزیع ضرایب توزیع ماده خشک برگ در پروفیل عمودی گیاه .....................................30

    4-5-1-1- فاز I (جوانه زنی تا گلدهی) .....................................................................................30

    4-5-1-2- فاز II (گل​دهی تا مرحله رسیدگی) ...........................................................................31

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    نتیجه گیری ....................................................................................................................................35

    فصل ششم: پیشنهادات

    پیشنهادات .....................................................................................................................................37

    منابع ..............................................................................................................................................39

    چکیده لاتین  .............................................................................................................................. 45 

     

    منبع:

     

    احمد امینی، ط. و کامکار، ب. سلطانی، ا.1390. اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک در ارقام مختلف گندم. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد چهارم، شماره اول. ص 148-147.

    احمدی، م. و امیدی. ح. 1373. گزارش تحقیقات گلرنگ. موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کرج.

    افکاری، ا. 1388. زراعت گیاهان صنعتی. 53 ص.

    باختری. ا.، غفار زنوز، ح. و عرب، غ.، 1382. بررسی و مقایسه عملکرد ارقام سویا در بهشهر. گزارش سالیانه بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر.

    چوگان، ر. 1370. بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد سویا ( رقم گرگان3 ). مجله نهال و بذر جلد2،   شماره​های 3و 4. ص 32.

    خادم حمزه، ح. ر.، کریمی م.، رضایی ع. و احمدی.ا. 1383. اثر تراکم و تاریخ کاشت بر صفات زراعی، عملکرد دانه و اجزای عملکرد سویا. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد 35، شماره2، ص: 40-35 .

    خواجه پور، م.ر. و کریمی.م. 1366. کاربرد آمار درجه حرارت در تصمیم​گیری های زراعی. کتاب یکم. مجموعه مقالات درباره آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی. مهندسین مشاور. جلد اول. 55 ص.

    راحمی کاریزکی، ع. 1384. پیش​بینی دریافت و استفاده از تشعشع خورشید در گیاه نخود. پایان​نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.

    سلطانی، ا. 1377. کاربرد نرم افزار SAS در تجزیه​های آماری (ویرایش دوم). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 182 ص.

    سلطانی، ا. 1385. تجدید نظر در کاربرد روش​های آماری در تحقیقات کشاورزی.انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 74 ص.

    طالشی، ک.، مظاهری د. و نشایی مقدم. م. 1381. اثر تاریخ​های مختلف کاشت ارقام سویا بر عملکرد و اجزای عملکرد آنها در کشت دوم در استان مازندران. چکیده مقالات هفتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات  ایران. 214. ص.

    طباطبائی نیم آورد، ر. 1374. اثرات تاریخ کاشت و تراکم بر سویا رقم سیمیس در اهواز. پایان​نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی شهید چمران اهواز. 123.ص.

    عرشیف. ی. 1380. راهنمای تولید سویا در سال 2001. دانستنی​های کشت و فرآوری دانه​های روغنی. شماره بیست و هشت: 56-52 و شماره بیست و نه: 96-80 .

    کامکار، ب. کوچکی، ع. ر. نصیری محلاتی، م. رضوانی مقدم، پ. 1387. ساخت و آزمون یک مدل ساده برای پیش​بینی پتانسیل تولید ماده خشک در ارزن مرواریدی. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی، جلد اول، شماره سوم. 99 ص.

    کوچکی، ع. 1373. زراعت در مناطق خشک. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 202 ص.

    نظامی،  ا. و راشدمحصل، م.ح. 1374. بررسی اثرات تاریخ کاشت و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا در منطقه مشهد. مجله علوم و صنایع کشاورزی. 9 (2): 16-7.

    نظریان، ر. 1373. بررسی چگونه رشد دو رقم سویا درتاریخ​های مختلف در اهواز. پایان​نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز. 121ص.

    هاشمی​جزی، س.م. 1380. تأثیر تاریخ کاشت بر مراحل رشد و نمو و برخی ویژگی​های زراعی و فیزیولوژیکی پنج رقم سویا در کشت دوم. مجله علوم زراعی ایران. 3(4): 59-49.

    Anderson, L.R., and Vasilas, B.I. 1985. Effects of planting date on two soybean cultivars: seasonal dry matter accumulation and seed yield. Crop Sci. 25: 999-1004.

    Alinaghizadeh, M. 2008. Effect of sowing date on growth, yield and yield components of safflower as double crop in Yasuj region. MSc. Thesis, Yasouj University, Yasouj, Iran. (In Farsi).

     Banayan, M. 2002. Development and Application of Simulation Models in Agriculture. Ferdowsi University Press. 204 Pp. (In Persian).

    Bauer, A., A. B. Frank, and Black, A. L.1984. Estimation of spring wheat leaf growth rates and anthesis from air temperature. Agron. J. 76: 829-835.

    Beatty, K. D., Eldridge, I. L. & Simpson, A. M. JR. 1982. Soybean respons to different planting pattern and dates.Agron. J. 74: 859-862.

    Bindi, M., Sinclair, T.R., and Harrison. J. 1999. Analyisis of seed growth by linear increase in harvest index. Agron. J. 39: 486-493.

    Blackman, V. H. 1919. Ann. Bot. 33:353-60.

    Board, J. E. & W. Hall. 1984. Premature flowering in soybean yield reduction at nonoptimal planting dates as influence by temperature and photoperiod. Agron. J. (76): 700- 704.

    Board, J. E., Harville, B. G., and Sayton, A. M. 1992. Explanation for greater light interception in narrow- row and wide- row of soybean, Agronomy Journal 32: 198-202.

    Board, J. E., and Harville, B. G. 1999. Path analysis of the yield formation process for late-planting soybean. Agronomy Journal 89: 739-741.

    Board, J .E., Kang, M.S., and Harvill, B.G. 1999. Path analysis of the yield formatin process for late – planting soybean. Agron. J. 91: 128-135.

    Board, J. & J. R. Settimi. 1986. Photoperiod effect before and after flowering on branch development indeterminate soybeans. Agron. J. (78): 95-2002.

    Bouman B.A.M., and Lansigan, F. P. 1994. Agroecological zonation and characterization. In: Bouma, B.A.M. et al. (eds). Agroecological zonation, characterization and optimization of rice-based cropping systems. SARP research proceeding, Wageningen and Los Banos, pp 1-8.

    Brennan, L.E., Lisson, S.N., Inman-Bamber, N.G., and Linedale, A.I.1999.Most profitable use of irrigation supplies: a case study of the Bundaberg district. Proc. Aust. Soc. Sugar Cane Tecnol. 21:274-279.

    Briggs, G. E., F. Kidd, and C.West. 1920. Ann. Appl. Biol. 7:103-23.

    Brouwer, R. 1962. Nutritive inFluences on distribution of dry matter in the plant. Neth. J. Agric. Sci. 10:399-408.

    Cheroo-Nayamuth, F.C., Robertson, M.J., Wegener, M.K., and Nayamuth, A.R.H. 2000. Using a simulation model to assess potential and attainable sugar cane yield in Mauritius. Field Crops Res. 66:225-243.

    Dehghan, A. 2007. Effect of sowing date on yield and yield components of three grain sorghum cultivars in Khozestan. Sci. J. Agric. 30 (4): 123-132. (in Persian with English abstract).

    Egli, D.B., and Bruening, W. 1992. Planting date and soybean yield: Evaluation of environmental effects with a crop simulation model: SOYGRO. Agric. For. Metorol. 62:19-29.

    EgLi, D. B., and Bruening, W. P. 2000. Potential of earhy-maturing soybean cultivars in late plantings. Agron. J. 92:532-537.

    Fisher, R. A. 1920. Ann. Appl. Biol. 7:367-72.

    Goudriaan, J., and Van and Laar, H.H. 1994. Modelling potential crop growth processes. Kluwer Academic Press, Dordrcht, the Netherlands, 238pp.

    Habekotte , B. 1997. Options for increasing seed yield of winter oil seed rape: A simulation study. Field Crops Res.54:109-126.

    Inman-Bamber, N.G., McGlinchey, M.G., Singels, A., and Bristow, K.L. 2001. Sugarcane simulation; state of the art, applications and impilcations. In: proceedings of the 24th Congress of the International Society of Sugar Cane Technology, Vol. II, 17-21 September 2001. Brisbans, The XXIV ISSCT Congress Organising Committee, ASSCT, Mackay, pp. 113-117.

    Inman-Bamber, N.G., Muchow, R.C., and Robertson, M.J. 2002. Dry matter partitioning of sugarcane in Australia and South Africa. Field Crops Res. 76:71-84.

    Jame, Y.M., Cutforth, H.W., and Ritchie, J.T. 1998. Interactionof temperature and dayiength on leaf appearance rate in wheat and barley. Agric. For. Meteorol. 92:241-249.

    Jame, Y.M., Cutforth, H.W., and Ritchie, J.T. 1999. Temperature response function for leaf appearance rate in wheat and corn. Can. J. plant. Sci. 79 (1): 249-255.

    Kane, M. V. and L. J. Grabau. 1992. Early planted, early maturing soybean cropping system: growth, development, and yield. Agronomy Journal 84: 769-773.

    Kane, M. V., C. C. Steele and L. J. Grabau. 1997. Early maturing soybean cropping system: II. Growth and development responses to environmental conditions. Agronomy Journal 89: 459-464.

    Khajepoor, M. R. 1992. Principles of Agronomy. Isfahan University of Technology Publication. 412 pp. (In Persian ).

    Johnson, D. R. and D. J. Major. 1979. Harvest index of soybeans as affected by  planting date and maturity rating. Agronomy Journal 71: 538-541.

    Marcelis, L.F.M. 1996. Sinkstrength s a determinant of dry matter partitioning in the hole plant. J. Exp. Bot. 47 (Special Issue): 1281-1291.

    Mariscal, M.J., Orgaz, F,m and Villalobos, F.J., 2000. Radiation-use efficiency and dry matter partitioning of a young olive (Olea europaea) orchard. Tree Physiol. 20: 65-72.

    McGlinchey, M.G. 1999. Computer crop model applications: Development in Swaziland. Proc. S. Afr. Sug. Technol. Ass. Congress. 73: 35-38.

    Melkonian, J., Richa, S.J., and Wilks, D.S. 1997. Simulation of elevated CO2 effects on daily net canopy carbon assimilation and crop yield. Agric Syst. 58: 87-106.

    Meinke, H., and Hammer, G.L. 1995. A peanut simulation model. II: Assessing regional production potential. Agron. J. 87:1093-1099.

    Monteith, J.L. 1977. Climate and efficiency of crop production in Britain. Philos. Trans. R. Soc. London, B.281:277-294.

    Nix. H.A., 1984. Minimum data set transfer for agrotechnology transfer. In: proceedings of international symposium on minimum data sets for agro technology transfer. ICRISAT, Patancheru, India, pp: 181-188.

    Parker, M. B., Machant, W. H & Mullinix, B. J. 1981. Date of planting and row spacing effetcs on four soybean cultivars. Agron. J. (73): 759- 672.

    Parvez. M. A. Q. & F. P. Gardner. 1987. Daylength and sowing date responses of soybean lines with “ Juvenile” trait. Crop. Sci. (27): 305-310.

    Parvez, A. Q., F. P. Gardner, & K. J. Boote. 1989. Determinate and indeterminate- type soybean cultivars response to pattern, density and planting date. Crop. Sci. (29): 150-157.

    Pedersen, P. and J. G. Lauer. 2004. Response of soybean yield components to management system and planting date. Agronomy Journal 96: 1372-1381.

    Pengelly, B.C., Muchow, R.C., and Blamey, P.C. 1999. Predicting leaf area development in reponse to temperature in three tropical annual forage legumes. Aust. J. Agric. Res. 50, 253-259.

    Radford, P. J. 1967. Crop Sci. 7:171-75.

    Raymer, P. L. and R. L. Bernard. 1988. Response of current mid western soybean cultivars to late planting. CropScience 28: 761-764.

    Robertson, M.J., Carberry, P.S., Chauhan, Y.S., Ranganthan, R., O'leary, G.J. 2001. Predicting growth and development of pigeonpea: A simulation model. Field Crops Res. 1: 195-210.

    Robertson, M.J., Muchow, R.C., Donalson, R.A., and Inman-Bamber, N.G. 1999.Estimating the risk associated with drying-of strategies for irrigated sugarcane harvest.Aust. J. Agric. Res. 50: 65-77.

    Seddigh, M. and G. D. Jolliff. 1984. Effects of night temperature on dry matter partitioning and seed growth of indeterminate field growth soybean. Crop Science 24: 704-710.

    Shank, D.B. 1945. Effects of phosphorus, nitrogen, and soil moisture on top-root ratios of inbred and hybrid maize. J. Agric. Res. 70:365-377.

    Sinclair, T.R. 1986. Water and nitrogen limitations in soybean grain production: I. Model development. Field Crops Res. 15: 125-141.

    Sinclair, T.R., and Rawlins, S.L. 1993. Inter-seasonal variation in soybean and maize yields under global environmental change. Agron. J. 85: 406-409.

    Singles, A., Kennedy, A.J., and Beznidenhout, C.N. 1998. Irricane: a simple computerized irrigation scheduling method for sugarcane. Proc. S. Afr. Sug. Technol. Ass.72: 117-122.

    Singles, A., Bezuidenhout, C.N., and Schmidt, E.J. 1999a. Evaluating strategies for scheduling supplementary irrigation of sugarcane in South Africa. Proc. Aust. Soc. Sugar Cane Technol. Ass. Congress 21: 219-226.

    Singles, A., Kennedy, A.J., and Beznidenhout, C.N. 1999b.Weather based decision supper through the Internet for the agronomic management of sugarcane.Proc. S. Afr. Sug. Technol. Ass. Congress 73: 30-32.

    Singh, P. 1991. Influence of water deficit on phenology, growth and dry matter allocation in chickpea. Field Crops Res. 28, 1-15.

    Soltani, A., Ghasemi-Golestani, K., Rahmanzade-Khooei,F., and Moghadam, M. 1999.A simple model for chickpea growth and yield. Field Crops Res. 62: 213-224.

    Soltani, A., Galeshi, S. 2002. Importance of rapid canopy closure for wheat production in a temperate sub-humid environment: experimentation and simulation. Field Crops Res. 77: 17-30.

    Soltani, A., Robertson., M.J. Rahemi-Karizaki, A. Poorreza, J. and Zarei, H. 2006a. Modeling Biomass accumulation and partitioning in chiclpea (Cicer arietinum L.). J. Agron. Crop Sci. 192: 379-389.

    Soltani, A., M.J. Robertson, Y. Mohammad-Nejad and A. Rahemi-Karizaki, 2006b. Modeling chickpea growth and development: leaf production and senescence. Field Crops Res. 99:14-23.

    Srivastava, G. P., and Srivastava, V. C. 1996. Varieties and date of sowing of mung bean (Phaseolus radiate L.) in Bihar Plateau. Journal of Research of Faculty of Agriculture, Birsa University 8: 17-19.

    Steele, C. C. and L. J. Grabau. 1997. Planting dates for early- maturing soybean cultivars. Agronomy Journal 89: 449-453.

    Thornley, J.H.M. 1972. A balanced quantitative model for root/shoot ratios in vegetative plants.Ann. Bot. 36:431-441.

    Torrie.J.H. & G. M. Briggs. 1955. Effect of planting date on yield and other charateristics of soybean. Agron. J. (47):210-212.

    Wang, E., and Engel, T. 2002. Simulation of growth, water and nitrogen uptake of a wheat crop using the SPASS model. Environmental Modeling and Software. 17: 387-402.

    Wilkerson, G.G., Jones, J., Ingram, K.T., and Moishoe, J.W. 1981. Modelling soybean growth for crop management. Trans. ASAE. 26: 63-73.

    Zhang, L., Van der werf, W., Zhang< S., and Li, B. 2007. Growth yield and quality of wheat and cotton in relay strip intercropping system. Field Crops Res. 103: 178-188.

    Rizzalli, R.H., 


موضوع پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, نمونه پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, جستجوی پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, فایل Word پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, دانلود پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, فایل PDF پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, تحقیق در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, مقاله در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, پروژه در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, پروژه درباره پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک روی ارقام مختلف سویا

پایان نامه برای کارشناسی ارشد رشته زراعت چکیده به منظوربررسی اثرسطوح مختلف آهن واستفاده از مالچ بررشد وعملکرد لوبیاآزمایشی درسال زراعی 1392 به مدت یک فصل زراعی کشت پائیزه بعداز برداشت بادام زمینی در روستای سالستان از توابع آستانه اشرفیه واقع در استان گیلان بااستفاده از آزمایش کرت های خردشده با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی اجرا شد.فاکتور اول در 2سطح شامل استفاده از مالچ وعدم ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای حسن آباد کوچصفهان اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح(3، 10 و 17 اردیبهشت) و دو سطح استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش اصلاح نباتات چکیده د تنش شوری پس از تنش خشکی، دومین عامل محدود کننده عملکرد گیاهان زراعی در سطح جهانی است. سورگوم بر اساس تقسیم‌‌‌‌‌‌بندی گیاهان از نظر تحمل به تنش شوری، در کلاس نیمه‌متحمل قرار می‌گیرد و آستانه تحمل به شوری آن 9/4 تا 8/6 دسی‌زیمنس بر متر است. در مرحله رویشی و مراحل اولیه زایشی، بسیارحساس بوده در حالی که در دوره گلدهی و ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی اکولوژیک چکیده به­منظور بررسی اثر دوره غرقابی و مقادیر مختلف فسفر و پتاسیم بر تثبیت زیستی نیتروژن در مرحله رویشی (V4) گیاه سویا رقم دی­پی­ایکس (کتول) آزمایشی به­صورت گلدانی در سال 1392 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در قالب طرح پایه کاملاً تصادفی با آرایش فاکتوریل با سه تکرار انجام شد. فاکتورها شامل: 1) ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي کشاورزي-اصلاح نباتات(M.Sc.)     ارديبهشت 1385                   

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

چکیده سیر(Allium sativum L.) یکی از مهم ترین گیاهان دارویی و صنعتی خانواده Alliaceae می باشد. پیاز سیر مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی می شود و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی، حشره کشی، ضدقارچ و باکتری ، کاهش دهنده فشار و قند خون، ضد اسهال، تقویت کننده سیستم گوارش و همچنین به عنوان عطر و طعم دهنده مورد استفاده صنایع دارویی و غذایی قرار می‌گیرد تاریخ کاشت و تراکم بوته دو مولفه اصلی و ...

چکیده تمامی محصولات زراعی از نظر ویژگی‌های بیولوژیکی و نیازهای محیطی با یکدیگر متفاوتند، این در حالی است که خصوصیات طبیعی و محیطی زمین از یک منطقه به منطقه دیگر نیز دارای تغییرات شدید است. عوامل زیادی بر روی رشد و توسعه گیاهان تأثیر می‌گذارند. بعضی از این عوامل عبارتند از: مجموعه انرژی دریافتی از خورشید، درجه حرارت در طول فصل رویش، میزان مواد غذایی مورد نیاز گیاهان در خاک و ...

چکیده وظیفه اصلی سیستم تحریک ژنراتور سنکرون تامین ولتاژ لازم برای سیم پیچی تحریک ژنراتور است. ولتاژ تحریک یک ولتاز dc بوده و به منظور ایجاد شار در سیم پیچی تحریک ژنراتور و به تبع آن تولید میدان مغناطیسی برای تولید انرژی الکتریکی توسط ژنراتور سنکرون استفاده می­شود. در سیستم تحریک ارائه شده ولتاژ dc خروجی یکسوساز به عنوان ورودی مرجع سیستم تحریک با سیگنال ولتاژ خروجی ژنراتور سنکرون ...

ثبت سفارش