پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران

word 785 KB 32419 74
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی   (M.Sc)

    گرایش: زراعت

     

    چکیده

    به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 (100%کمپوست)، A2 (25% کود نیتروژن + 75% کمپوست)، A3 (50% کود نیتروژنه و 50% کمپوست)، A4 ( 75% کود نیتروژنه و 25 کمپوست)، A5 (100% کود نیتروژنه) و عامل فرعی در دو سطح شامل (B1) تلقیح با کود بیولوژیک بارور2 و عدم تلقیح با کود بیولوژیک بارور2 (B2) است. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تلقیح بذور ذرت با بارور 2 باعث افزایش اجزای عملکرد از قبیل تعداد ردیف در بلال، تعداد دانه در ردیف و وزن هزار دانه و در نهایت تأثیر مثبتی در افزایش عملکرد دانه داشته است. همچنین نتایج این آزمایش نشان داد که کاربرد کودهای آلی به تنهایی قادر به رفع نیازهای غذایی ذرت نبوده و در نهایت منجر به کاهش عملکرد دانه و اجزای عملکرد می‌گردد. لذا می‌بایست در استفاده از این کودها، مقادیر مناسبی از کودهای شیمیایی از قبیل کود نیتروژن، فسفر و پتاس نیز مورد استفاده قرار گیرد. لذا در این بررسی مشاهده گردید که بیشترین عملکرد ذرت در تیمار تلقیح بذور با بارور 2 و همچنین تیمار کودی 25% کمپوست + 75% کود نیتروژن به‌ترتیب با مقادیر 57/19 و 68/20 تن در هکتار به‌دست آمد.

     

    کلمات کلیدی: ذرت،کود نیتروژن،کود بارور 2، کمپوست

    - مقدمه

    رشد و عملکرد گیاهان زراعی در بسیاری از مناطق دنیا توسط تنش‌های محیطی زنده و غیر زنده متعدد محدود می‌گردد. به‌همین علت اختلاف قابل توجهی بین عملکرد واقعی و عملکرد بالقوه محصولات زراعی دیده می‌شود. در دهه‌های آینده با افزایش جمعیت این محدودیت‌ها به‌صورت جدی‌تری بر کشاورزی و منابع طبیعی دنیا اثر خواهد گذاشت. در گذشته اولین رهیافت برای کاهش اثرات تنش محیطی عموما بر استفاده از کودها، اصلاح خاک، آبیاری و استفاده از آفت‌کش‌ها معطوف می‌شد. در برخی مناطق کشاورزی، کاربرد گسترده مواد شیمیایی کشاورزی منجر به شکنندگی اکوسیستم، کاهش ثبات کیفیت فراورده‌ها و حفاظت محیطی شده است. افزایش شوری آب و خاک، خصوصا در مناطقی که شدت بهره‌برداری از اراضی زراعی زیاد است، امری اجتناب ناپذیر و یک مشکل فزاینده است.چنین رهیافت‌هایی اکنون به‌عنوان عوامل بی‌ثباتی اکوسیستم تلقی شده و حداقل در کوتاه مدت گزینه‌ای برای رفع این مشکلات وجود ندارد.

    ذرت هم اینک در سطحی قریب به 400 هزار هکتار در کشور کشت می‌شود. از سطح مذکور قریب 2500 هزار تن دانه برداشت می‌شود. البته به‌جز دانه، این محصول برای دستیابی به فراورده‌های متنوع دیگر از جمله تولیدات صنعتی، نشاسته‌ای، صنایع تبدیلی انواع مواد غذایی و استفاده به‌صورت علوفه سبز و سیلو شده نیز کشت می‌گردد. در حال حاضر سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ ای در کشور حدود 100 هزار هکتار می‌باشد.

    این مطالعه با اهداف ارزیابی کاربرد جداگانه و تلفیقی کودهای شیمیایی، آلی و زیستی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه‌ای در استان ایلام اجرا گردید. امید است با استعانت خداوند متعال با شناخت پتانسیل‌های ژنتیکی برخی از این هیبریدها و با بررسی میزان تأثیر کاربرد عناصر غذایی مختلف و کودهای بیولوژیک از قبیل ورمی کپوست بر افزایش عملکرد کمی و کیفی ذرت و با معرفی و اقدام برای تولید بذر و ترویج کشت آنها در هزاران هکتار اراضی مستعد تولید ذرت در استان ایلامو سایر مناطق کشور گامی هرچند اندک در افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی وخود کفایی کشورمان برداریم.

    1-2- تاریخچه و مبدأ ذرت

    ذرت یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی است که انسان به‌خواص و اهمیت آن پی برده و در تغذیه خود از آن استفاده نموده است. تحقیقات باستان شناسی در کشور مکزیک مشخص نموده است که این گیاه حدود 4500 سال قبل از تاریخ در آنجا کشت و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    با همه این قدمت، در مورد مبدأ و روند تکاملی این گیاه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. زیرا هیچ گیاه وحشی که ذرت می‌توانست از آن به‌وجود آید، پیدا نشده است. با توجه به چسبیده بودن دانه‌ها به بلال و پوشیده شدن آنها توسط غلاف، این گیاه برای بقای نسل خود کاملاً به انسان وابسته بوده است. در سال 1954 بارگون و همکاران گزارش دادند که گرده ذرت را از عمق 70 متری زمین در مکزیکوسیتیُ با قدمت 80000 سال به‌دست آورده‌اند. این گزارش تأکید بر این موضوع دارد که جدّ ذرت یک رقم وحشی بوده و از دو رگ گیری میان سایر گونه‌ها به‌وجود نیامده است. همچنین روشن می‌شود که مبدأ ذرت آمریکاست. در واکس سال 1954، منگلز دورف 1965 و گالینات 1971 مبدأ ذرت را مورد بحث قرار دادند و همگی بر این موضوع که مبدأ اولیه ذرت قاره امریکاست، اتفاق نظر داشتند.

    گیاهشناسی فرانسوی اگوسنت دو سنت هیلر در سال 1829 عنوان کرد که ماهیت غلاف‌دار بودن ذرت طی اهلی شدن آن از بین رفته است. در سال 1986 دکتر منگلزدورف با انجام یک آزمایش به‌نژادی فرضیه خود را در مورد منشأ ذرت مطرح نمود. بنا بر نتایج تحقیقات نامبرده، تئوسینت یک‌ساله برخلاف بعضی نظریات اعلام شده جدّ ذرت نبوده بلکه خود از تلاقی تئوسنیت پایا، با یک رقم ذرت گزینش شده توسط انسان می‌باشد. این رقم در طول زمان از ارقام ذرت غلاف بوجود آمده بود. ضمناً در گزارش فوق تأکید شده است که محل تکامل ذرت مکزیک در امریکای جنوبی می باشد.

    ذرت اصلی‌ترین زراعت جهت تأمین موادغذایی درآمریکای شمالی و مرکزی و جنوبی قبل از کشف قاره جدید بوده است. پژوهش‌های باستان شناسی در کشورمکزیک مشخص نموده است که ذرت حدوداً4500 سال قبل از میلاد در آنجا کشت گردیده است.درهمین کشور نیز اهلی شدن و انتخاب ذرت شروع شد. در مکزیک و آمریکای مرکزی، شمال شرقی ایالات متحده، ساحل شمالی آمریکای جنوبی، رشته کوه‌های آند و در مرکز برزیل گروه‌های مختلف ارقام ذرت، یافت شده است. از قرن شانزده، اسپانیا و پرتغال ذرت را به سراسر جهان به سرعت توزیع کردند (جونز، 1985). در اکثر کشورها، ذرت بیش از سایر غلات رشد کرده است و عملکرد دانه آن نیز، از بقیه غلات بیشتر است.

    کشورهای ایالات متحده، شوروی سابق، رومانی، یوگسلاوی، مجارستان، ایتالیا، چین، برزیل، مکزیک، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هند و اندونزی عمده‌ترین تولید کنندگان ذرت می‌باشند. دلیل اصلی این پراکندگی زیاد، وجود محسنات فراوان ذرت می‌باشد. ذرت نه تنها به‌عنوان غذای اصلی مردم محسوب می‌گردید، بلکه نقش و اهمیت بسیارمهمی در زندگی مردم، آداب ومراسم مذهبی وتاریخ مردم درآمریکای جنوبی و مرکزی و شمالی داشته است.

    همچنین ذرت شامل عملکرد زیاد در واحد کار انجام شده و واحد سطح می‌باشند. ذرت یک منبع غذایی قابل متراکم شدن است و به راحتی قابل انتقال است. پوسته‌های روی بلال آن را در برابر پرندگان و باران محافظت می‌کنند. ذرت را می‌توان طی یک دوره طولانی، برداشت و ذخیره کرد. همچنین می‌توان به آن اجازه داد تا در مزرعه، کاملا خشک شود تا برداشت به‌راحتی صورت گیرد. محصولات غذایی فراوانی از ذرت به‌دست می‌آیند و ذرت به تدریج جایگزین سورگم و ارزن شده است. ترکیب شیمیایی دانه ذرت بر اساس وزن خشک شامل حدود 77 درصد نشاسته،2 درصد قند، 9 درصد پروتئین، 5 درصد پنتوزان و 2 درصد خاکستر می‌باشد (پیورسجلو1985) و به طور کل در سال 1737 لینه ذرت را zeaMays نامید. کلمه zea لغتی یونانی است که ریشه آن zoein به معنی زندگی است. zea(zeia) به دانه‌های پوشیده به‌ویژه Triticum spelta (گیاه ضروری برای زندگی انسان) اطلاق می‌گردیده است.

    نیازهای آب وهوایی وخاک ذرت به‌دلیل دارا بودن تعداد زیادی رقم با دوره‌های رسیدگی مختلف، می‌تواند درمحدوده وسیعی ازشرایط محیطی رشد کند. اصولاَ، ذرت گیاهی است که درکشورهای گرمسیری با رطوبت مناسب می‌رویند.این گیاه اکثرا درمناطق گرم‌تر نواحی معتدل ونواحی مرطوب، رشد می‌کند. اصولا ذرت درعرض جغرافیایی 50 درجه شمالی تا40 درجه جنوبی و از سطح دریا تا ارتفاع 4000متری در رشته کوه‌های آندومکزیک می‌‌روید. تعادل آب در گیاه، به‌وسیله تبخیر و تعرق، میزان بارندگی و خصوصیات خاک حفظ می‌شود. گزارشات موجود، حاکی از آن است که تغییرات فصلی تبخیر و تعرق در این گیاه (1000-440میلی‌متر) زیاد است، که تحت تاثیر مقدارآب قابل دسترس و پارامترهای محیطی می‌باشد. کمبود آب‌، میزان محصول را کاهش می‌دهد. طی دوره رشد ذرت مقدار بارندگی باید حدود600-460 میلی‌متر و در مورد ذرت گرمسیری باید900-600 میلی‌متر در طول فصل رشد باشد. کمبود آب، حتی در یک مرحله رشد، باعث کاهش عملکرد دانه می‌شود. با این وجود، میزان کاهش محصول، به مرحله رشد گیاه در زمان تنش، شدت و طول دوره تنش و حساسیت ژنوتیپی گیاه به تنش بستگی دارد. طی دوره رشد گیاه، تنش آبی باعث کاهش توسعه برگ‌ها، ساقه و ریشه‌ها می‌شود و تأثیر نهایی آن، روی رشد اندام‌های زایشی و در نتیجه، پتانسیل تولید دانه می‌باشد. به‌طورکلی، گزارش شده است که ذرت، نسبت به تنش خشکی در طول گرده افشانی خیلی حساس است. وقتی ظهور کاکل‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد، ممکن است لقاح، کاهش یابد و تولید دانه به تأخیر بیفتد، که یکی از نتایج آن، کاهش تعداد دانه است. خشکی طی مرحله رشد طولی دانه، در درجه اول، روی متوسط وزن دانه، ازطریق کاهش جذب مواد یا مدت زمان پرشدن دانه و یا هر دو فاکتور، تاثیر می‌گذارد. وقتی تنش آب، طی پرشدن دانه اتفاق بیفتد، دانه‌هایی که در قسمت‌های بالایی بلال قرار دارند، رشد بسیار کمی خواهند داشت.

    برای جوانه زدن ورشد سریع گیاه جوان،درجه حرارت 30-26سانتی‌گراد خاک، مناسب است ودرجه حرارت مطلوب برای توسعه ریشه‌ها، بین 30-21درجه سانتی‌گراد است.البته درجه حرارت زیاد، تنفس را افزایش می‌دهد.به هرحال یک تاثیرمهم حرارت این است که،افزایش دما،مخصوصا درشب ، دوره پرشدن دانه را کوتاه می‌کند واز این طریق، میزان عملکرد کاهش می‌یابد. دمای زیاد، سرعت پرشدن دانه راافزایش اما طول دوره پرشدن دانه را، کاهش می‌دهد درحالی‌که، دمای کم، تأثیر معکوس خواهد داشت.

    بهترین گیاهان پیش کشت برای ذرت عبارتند ازلوبیا، شبدر،سویا و یونجه. ذرت را می‌توان بعد ازسودانگراس و ذرت خوشه‌ایی قرارداد. به‌علت عدم پوشش سریع خطوط کشت ودرنتیجه رشد کند در دوره مقدماتی، فرسایش خاک در زراعت ذرت پیش ازسایرغلات می‌باشد.

    دراغلب خاک‌ها ذرت می‌تواند رشد کند اما خاک‌های بازهکشی خوب وعمیق لومی و لومی-شنی راکه دارای مواد آلی کافی وعناصر قابل دسترس هستند، ترجیح می‌دهد. درخاک‌هایی باPH5-8 ذرت می‌تواند رشد کند اما نسبت به شوری خاک، نیمه حساس است. شوری خاک می‌تواند اثرمشخصی روی جذب تعدادی ازعناصرداشته باشد اما تولید ماده خشک کاهش می‌یابد، که احتمالا به‌دلیل کم شدن آب خاک وافزایش مواد سمی کلریدسدیم وسولفات سدیم درمحلول خاک می‌باشد.

     

     

    1-3- اهمیت اقتصادی ذرت

    ذرت یکی از مهم‌ترین گیاهان زراعتی محسوب می‌شود که بعد از گندم و برنج بالاترین تولید و عملکرد دانه به آن اختصاص دارد. محصول این نبات در مناطق محروم جهان و کشورهائی مانند مکزیک، ونزوئلا، هندوستان و بسیاری از کشورهای آفریقائی به‌عنوان مهم‌ترین ماده غذائی به‌شمار رفته و حدود 40 درصد دانه تولید شده آن مستقیماً به‌صورت نان مصرف می‌شود ولی نقش فوق العاده مهم‌تر ذرت در تغذیه دام به‌صورت علوفه سبز و سیلو شده و همین‌طور به‌عنوان عامل ترکیب غذائی طیور (63 درصد از ترکیب مذکور) ترکیب می‌باشد و سایر مصارف این نبات که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از آن در صنایع تبدیلی و نشاسته‌ای می‌باشد (از دانه مرطوب شده ذرت، نشاسته، شربت قند، روغن و سایر ترکیبات مانند الکل و استن استخراج می‌شود و از ساقه این گیاه در صنعت کاغذ سازی و از چوب بلال در صنایع پلاستیک سازی، رنگ سازی تولید استیک، قطران ذغال و سایر فرآورده‌ها استفاده می‌گردد). به‌طور کلی سهم ذرت در تأمین غذای انسان، دام و طیور و ماده اولیه جهت  فرآورده‌های صنعتی بشرح زیر می‌باشد.

    مصرف مستقیم بصورت غذای انسان 25-20 درصد

    علوفه دام و مصرف در ترکیب غذائی طیور 75-70 درصد

    ماده اولیه برای فرآورده‌های صنعتی 5 درصد

     

    Abstract

    To evaluate the effect of different sources of organics nitrogen fertilizer on yield and yield components of maize single cross 704 in the summer of 1392 as a test pilot Dehloran split plot in a randomized complete block design with four replications were studied. The main factors combined nitrogen fertilizer and compost in 5 levels A1 (100% compost), A2 (25% + 75% nitrogen fertilizer compost), A3 (50% nitrogen fertilizer and 50% compost), A4 (75% nitrogen fertilizer and 25 compost), A5 (100% nitrogen fertilizer) and subplot two levels (B1) biological fertilized with manure inoculated and non-inoculated with 2 biological fertilizer to fertilize 2 (B2) is. The results of this study showed that maize inoculated with 2 fertilization increases the yield components such as the number of rows per ear.   Rows of grains and grain weight and eventually had a positive effect on increasing yield. The results of this experiment showed that use of organic fertilizers alone can not meet the food needs of maize grain yield and yield components will ultimately lead to a reduction. The use of these fertilizers should be used, appropriate amounts of chemical fertilizers such as nitrogen, phosphorus and potash is used. Therefore, in this study it was observed that the highest yield of maize seeds inoculated with 2 fertile manures and compost + 75% nitrogen and 25%, respectively, with values of 19/57 and 20/68 tons per hectare, respectively.

     

     
     
    Keywords: corn, nitrogen fertilizer, manure fertilized 2, compost
  • فهرست:

     

    چکیده. 1

     

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه.. 3

    1-2- تاریخچه و مبدأ ذرت.. 4

    1-3- اهمیت اقتصادی ذرت.. 7

    1-3-1- موارد مصرف و ارزش غذایی ذرت.. 8

    1-4- سطح زیر کشت و تولید ذرت.. 10

    1-4-1- وضعیت تولید ذرت در جهان. 10

    1-4-2- سطح، میزان تولید و عملکرد ذرت دانهای کشور 11

    1-4-2-1- سطح... 11

    1-4-2-2- میزان تولید.. 11

    1-4-2-3- عملکرد در هکتار 11

    1-4-3- وضعیت تولید ذرت در استان ایلام. 14

    1-5- خصوصیات گیاه شناسی.. 14

    1-6- مشخصات مرفولوژیک... 17

    1-6-1- ریشه.. 17

    1-6-2- ساقه.. 18

    1-6-3- برگ... 18

    1-6-4- اندام‌های زایشی(گل آذین) 20

    1-6-5- دانه.. 21

    1-5-6- مراحل رشد.. 21

    1-6- هیبریدهای ذرت.. 22

    1-7- اکولوژی ذرت.. 22

    1-8- کاشت... 24

    1-9- داشت... 25

    1-10- تأثیر میزان تشعشع خورشید بر تولید.. 25

    1-11- تولید ماده خشک... 26

    1-12- عملکرد. 26

    1-13- عملیات برداشت... 26

    1-13-1- تعیین زمان برداشت... 28

    1-14- نگهداری ذرت.. 28

    1-15- نیازهای غذایی ذرت.. 28

    1-16- جمع بندی.. 29

     

    فصل دوم: بررسی منابع

    2-1- نقش تغذیه بر خصوصیات فیزیولوژیک و مورفولوژیک ذرت دانه‌ای.. 31

    2-1-1- نیتروژن. 31

    2-1-2- کارآیی مصرف کود. 33

    2-1-3- مدیریت صحیح مصرف کودهای نیتروژنی.. 34

    2-2- تاثیر نیتروژن بر میزان پروتئین.. 36

    2-3- تأثیر کاربرد بار ور 2 بر افزایش عملکرد و اجزای عملکرد. 37

    2-4- تأثیر کاربرد کودهای آلی بر افزایش عملکرد و اجزای عملکرد. 38

     

     

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1- موقعیت جغرافیایی محل اجرای تحقیق.. 42

    3-2- خصوصیات خاک محل اجرای تحقیق.. 42

    3-3- روش اجرای آزمایش.... 43

    3-4- کاشت آزمایش و اجرای طرح.. 43

    3-4-1- شروع عملیات آبیاری و وجین.. 44

    3-5- مراحل و روش نمونه برداری.. 44

    3-5-1- سطح برگ پرچم.. 44

    3-5-2- تعداد برگ در بوته.. 45

    3-5-3- ارتفاع بوته.. 45

    3-5-4- عملکرد بیولوژیک.... 45

    3-5-5- عملکرد دانه.. 45

    3-5-6- تعداد ردیف در بلال.. 45

    3-5-7- تعداد دانه در ردیف.... 45

    3-5-8- وزن کل بلال.. 46

    3-5-9- وزن چوب بلال.. 46

    3-5-10- قطر بلال.. 46

    3-5-11- قطر چوب بلال.. 46

    3-5-12- وزن هزار دانه.. 46

    3-5-13- شاخص برداشت... 46

    3-5-14- وزن کاه و کلش.... 47

    3-6- روش تجزیه و تحلیل آماری طرح.. 47

     

     

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    4-1 تعداد ردیف در بلال.. 49

    4-2- تعداد دانه در ردیف.... 50

    4-3- وزن هزار دانه.. 52

    4-4- عملکرد دانه.. 53

    4-5- عملکرد بیولوژیک.... 56

    4-6- شاخص برداشت... 57

    4-7- سطح برگ پرچم.. 57

    4-8- ارتفاع بوته.. 58

    4-9- تعداد برگ... 59

    4-10- وزن کاه و کلش.... 61

    4-11- وزن بلال.. 62

    4-12- وزن چوب بلال.. 64

    4-13- قطر بلال.. 65

    4-14- قطر چوب بلال.. 66

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1-نتیجه گیری.. 68

    5-2- پیشنهادات.. 68

    منابع و مآخذ.. 69

    منبع:

     

    الف) منابع فارسی

    1- احمدی،ج،زینالی خ . رستمی،.م و چوگان،ر.،1379 ،بررسی مقاومت به خشکی در هیبریدهای تجاری ذرت دانه ای،مجله علوم کشاورزی ایران،جلد 31،شماره 4.

    2- احمدی،ع. و بیکر،د.آ.ف1379،عوامل روزنه ای و غیر روزنه ای محدود کننده فتوسنتز در گندم در شرایط خشکی،مجله علوم کشاورزی،شماره4،ض825-813.

    3- برزگری،محمد. ( 1373 ) بررسی از اثر تغییر نسبت منبع به مخزن بر روی خصوصیات فیزیولوژیکی عملکرد پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

    4-برزگری، محمد (1378) بررسی ژرم پلاسم های مختلف ذرت از نظر تحمل به تنش خشکی و تولید هیبرید انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد .

     5-برزگری، محمد(1384) ارزیابی مقدماتی ترکیبات امید بخش ذرت از نظر تنش خشکی . انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد .

    6- بی نام (1382) طرح افزایش تولید ذرت دانه ای کشور (90-1380)وزارت جهاد کشاورزی

    7- پزشک پور،پ‍ و خزائی ،ع (1381) اثر تراکم بر عملکرد و اجزاء عملکرد هیبرید های 647و600 ذرت ، هفتمین کنگرۀ زراعت و اصلاح نباتات ایران کرج ص 79

    8- تاج بخش،م. 1375 . ذرت ،‌زراعت – اصلاح ، آفات و بیماریها . انتشارات تبریز ص 131.

    9- تاری نژاد، آ، م، مقدم. م، ر، شکیبا، ح، کاظمی و ع، سعیدی، 1379 تجزیه ضرایب همبستگی عملکرد دانه به اثرات مستقیم و غیر مستقیم از طریق صفات جایگزین تحت شرایط آبی تنش کمبود آب آخر فصل در ژنوتیپ های بومی گندم پاییزه، چکیده مقالات ششمین کنگره زراعت و اصلاح نیاتات ایران، دانشگاه مازندران،بابلسر.

    10- توکلی،ع وفرداد،ح.1375،بهینه سازی کم آبیاری بر اساس توابع تولید، هزینه و قیمت چغندر قند در کرج، دومین کنگره ملی مسائل آب و خاک کشور، تهران.

    11- چوگان،‌ر.و ‌مساوات . الف (1379) اثر تاریخ کاشت تابستانه بر عملکرد دانه ی هیبرید ذرت و تعیین روابط بین آنها از طریق تجزیه ی  علّیت نشریه ی علمی – پژوهشی نهال و بذر .جلد 16 شماره‌ی1.

    12- خدا بنده،ن. (1372) کتاب زراعت غلات ، انتشارات دانشگاه تهران چاپ سوم.(2-2)

    13- زادتوت آغاچ، س ، ش. س، ک، کاظمی تبار.ا. امینی و م، خلیلی. 1379. بررسی همبستگی صفات و تجزیه علیت در هیبرید های دیررس ذرت در شرایط نرمال و تنش خشکی در مرحله پر شدن دانه. چکیده مقالات ششمین کنگره راعت و اصلاح نباتات ایران . دانشگاه مازندران، بابلسر

    14- سرمدنیا،غ.ح. و کوچکی،ع،1368، جنبه های فیزیولوژی زراعت دیم (ترجمه)،چاپ دوم،انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد .

    15- سرمد نیا،غ.ح. و کوچکی،ع،1369، فیزیولوژی گیاهان زراعی (ترجمه)،انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

    16- گزارش رسمی وزارت جهاد کشاورزی، دفتر آمار و فن آوری اطلاعات، بانک اطلاعات زراعت

    17- شادان، فرخ، 1373. فیزیولوژیکی پزشکی (ترجمه) جلد سوم، انتشارات شرکت سهامی چهر، فصول 69-72.

    18- صانعی نژاد،ح(1386)، اثر آرایش کاشت بر راندمان مصرف آب و عملکرد دانه ذرت در خوزستان،  پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.

    19-صفی خانی،ف 1372. بررسی جایگاه ذرت دانه ای در کشاورزی ایران و محدودیت های توسعه ی کشت آن ،‌سمینار ذرت دانه ای ایران، تهران.

    20- طباطبایی،م، 1365 ، گیاه شناسی کاربردی برای کشاورزی و منابع طبیعی، انتشارات جهاد دانشگاهی.

    21- عزیزی ، خ (1372) بررسی تراکم بر عملکرد گیاهی و اجزاء عملکرد و خصوصیات رشد دو رقم ذرت متوسط رس .پایان نامه ی کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه تربیت مدرس.

    22- علیزاده،ا و کوچکی،ع، 1365، اصول زراعت در مناطق خشک (ترجمه )،جلد دوم، انتشارات آستان قدس رضوی(3-2 ).

    23- علیزاده،ا.، 1374، اصول طراحی سیستم های آبیاری، ترجمه و اقتباس، چاپ دوم، انتشارات آستان قدس رضوی.

    24- علیزاده،ا.،1374، رابطه آب و خاک و گیاه، جهاد دانشگاهی مشهد.

    25- فاطمی،ر و ب،کهراریان،ا.،قنبری، بررسی اثرات رژیم های مختلف آبیاری و نیاز آبی بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت هیبرید سینگل کراس 704 مجله ی پژوهشی کشاورزی ، سال دوازدهم شماره ی یک، (1385).

    26- فراوانی،‌م،‌و خدا بنده،‌ن (1373) بررسی اثرات تاریخ کاشت و تراکم بوته در عملکرد و اجزاء عملکرد هیبرید های ذرت دانه ای در منطقه ی کرج، پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی کشاورزی دانشگاه تهران .

    27- فروزش،پ،ولی زاده،م،چوگان.ر،‌ و حسن پناه ،‌د،‌(1377) تعیین همبستگی بین علمکرد و اجزاء آن در هیبرید های فوق العاده ی زود رس ذرت دانه ای به روش تجزیه ی علّیت ،. پایان نامه ی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات . دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    28- کوچکی،ع. و علیزاده،ا.،زراعت در مناطق خشک، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    29- کوچکی،ع.،حسینی،م. و نصیری محلاتی،م،1372،رابطه آب و خاک و گیاه در گیاهان زراعی (ترجمه)،انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    30- کلانتر احمدی،ا ،(1386)بررسی تأثیر تنش آب بر روند تغییرات شاخصهای رشد و عملکرد ارقام تجاری ذرت در شرایط آب و هوایی خوزستان ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.

    31- مجدم،م،(1386)، جزوه درسی  تنش گیاهان زراعی ( مطلب درسی کارشناسی ارشد ) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول .

    32- مساوات،الف، (1379) بررسی عملکرد و اجزاء عملکرد و روابط بین آنها در ارقام مختلف ذرت دانه ای میان رس ،‌خلاصه ی مقالات ششمین کنگره ی زراعت و اصلاح نباتات ایران بابلسر .

    33- منیعی،م،‌(13700) بررسی اثر تاریخ کاشت خصوصیات رشد و عملکرد شش رقم ذرت دانه ای . پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشکده ی کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد.

    34- مؤدب شبستری،م،‌ و مجتهدی، ‌(1369) فیزیولوژی گیاهان زراعی مرکز نشر دانشگاهی تهران، چاپ اول.

    35- ناخدا، ب،1375، بررسی اثرات تنش کم آبی بر شاخص های رشد عملکرد کمی و کیفی ارزن علوفه ای نوتریفید، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    36- نور محمدی،ق، ‌س،‌ع. سیادت و ع.کاشانی(1380) زراعت غلات جلد اول چاپ سوم . انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

    37- ملکوتی،محمد جعفر،م.م، طهرانی(1379)نقش ریز مغذیها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی«عناصر خرد با تأثیر کلان »،چاپ دوم دانشگاه تربیت مدرس.

    38- منصوری فر ، سیروس. ع، م، مدرس و م، جلالی (1383)تأثیر تنش خشکی و کمبود نیتروژن بر  تغییرات کمی و کیفی پروتئین های محلول در برگ ذرت، مجله علوم کشاورزی ایران ، جلد 26 ، شماره ی 3 ، سال 1384 (625،637).

    39- وضعیت تولید ذرت در کشور و ضرورت اجرای طرح ذرت، 1382 ، ششمین همایش طرح افزایش ذرت دانه ای در کشور، وزارت جهاد کشاورزی.

    40- یزدی صمدی، ب. و  عبد میشانی، س.، 1370، اصلاح نباتات زراعی، مرکز نشر دانشگاهی.

     

    ب) منابع غیر فارسی

    41-Ahmadi,A,and D.A.Baker,2001, The effect of water stress on the activites of key regulatory enzyme of the sucrose to starch path way in wheet, Plant Growth Regulation, 35:81-91

    42-Andrad ,Fll., and J.Gardiol 1994. Drought and yield of maize, sunflowers and soybeans.Boletin Tecnico Estacion Experimentd Agropecuaria, Balcaree.1994,No. pp 132, 23

    43-Belanos, j, and G. O . Martinez. . 1993,Eight cycles of seletionfor drought tolerance in low land tropical maize,III ,Responses in drought-adaptive Physiological and morphological traits,Field crop Res,31:pp269-286.

    44-Belanos, J.,and G.O.Edmeades. 1993 a.Eight cycles of selection for dtought tolerance in low land tropical maize. Field Crop Res.31:232-252.

    45-Boyer,J.S,1970,Photosynthesis at low water potential ,philos, Trans, R.soc. London, B. 273 :501-512.

    46-Brevedan, R. E and Egil,D. 2003.Short periods of water stress during seed filling, leaf senescescnce and yield on soybean. Crop Science,43:2083-2088.

    47-Cai, J.P . and obenedor . f , 1972 Diffferential growth of corn (zea mayz.l ) hybrids seeded at cdd root zone temperatures crop sci. 12:572-575.

    48-Butzen, S., nad J. shussler (2006).Drought to lerance in pioneer Brand corn hybrids. pioneer Hi-Bred Int,l .crop Insights 16:1-5

    49-Cakir,R. 2004. Effect of water stress at different development stages on vegetative and reproductive growth of corn. Field Crops Reserch, 86:95-113

    50-Classen, M. M. and R. H. Show.1970. water deficit effects on corn. II. Grain components. Agronomy Journal 62:652-655.

    51-Denmead, o.T., and shaw, R.H.1962. Availability of soil water to plants as affected by soil moisture content and meterological conditions. Agronomy Journal 54:385-390.

    52-Dioudis, I.P., Filintas,T. Ag., Papadopoulos, H.A.,(2008)Corn yield inresponse to irrigation interval and the resultant savings in water and other overheads, Irrigation and Drainade Journal. IRD 395 (In Press).

    53-Edmeades, G. o. 1984. Characterizatal of environmental stress and development of selection techniques .paper presented to the U.S University / CIMMYT Maize workshop ,August 9-14 ,1984. Elbatan, Mexico. Pp:295-308.

    54–Edmeades,G.O.,S.C. hapman., J. Bolanos., M. Banziger., and H.R. Lafitte., 1992, Recent evalution of progress in selection for drought in tropical maize conference, Harare, Zimbabwc,28 March-1- Aprial, 1994, CIMNYT, mexico, D.F

    55-Fernandez,G.C.,1992,Effective selection criteria for assessing plant stress tolerance in proceeding of the sympo. Taiwan,13-16 Aug, 1992,by C.G.Kuo.AVRDC.

    56-Filintas, Ag., Dioudis, P., Pateras, D., Koutseris, E., Hatzopoulos, J. and Toulios, L.,(2007) Irrigation water and applied nitrogens fertilizer effects in soils nitrogen depletion and nitrates GIS mapping.Proc.of First International Conference on Environmental Management, Engineering, Planning and Economics (CEMEPE/SECOTOX), June 24-28, SKiathos Island, Greece, vol.III,pp.2201-2207

    57-Filintas, A. Dioudis,P. Hatzopoulos,J.(2008) Irrigation effects maize yield, plant stress and GIS integrated modeling of A V ailable soil moisture .crop Insights 12:11-25

    58-Fischer,R.A.,R.Maurer.,1978 Drought resistance in spring whet cultivars.I.grain yield responses,Aust.J.Agric.Res., 29:897-912.

    59-Grant.R.F.,b.S.Jackson.,J.R.Kiniry.,andG.F.Arkin.,1989,water Deficit timing effects on yield components in maize,Agrcn.J. 81:61:65.

    60-Hsiao,T.C.,1973,plant response to water stress,Ann,Rrv.,Plant physiology,24:516-570 73.

    61-Heisey, P. W.,and Edmeads, G. O. 1998.Maize Production in Drought-Stressed Environment: Technical Option and Research Resource Allocation. CIMMYT, Mexico.

    62. Jackson, B. 2006b. Farmers looking at limited watersupplies for 2007[Onlhng].The Greeley Tribune. Available at

    62-Jama,A.O.,and M.J.Ottman., 1993, Timing of the first irrigation in corn and water stress conditioning,Agron.J. 85:1159-1164.

    63-Jia,W.,and J.zhang.,2000,water stress-induced abscisic acid accumulation in relation to reducing agents and sulphydryl modifiers in maize Plant.,Plan,cell and Environmant.23:1389-1395.

    64-Keramer,P.J.,1969,Plant and soil water relationships :modern synthesis MC Graw-Hill Book co., New York,258 P.

    65-Kearsey,M., and pooni,H.S.1996. The Geneticall Analysis of Quantitative Traits. Chapman and hall, U.K

    66-Kemara.A.Y;A.Menker and B.Badu- apraku 2003 .The influence of drought stress on growth .Yield and yield components of sehected maize genotypes.Journat of Agricuhtural Science 2003 vol 141.p.43-56.

    67-Keramer,P.J.,1983,water relation of plant,Academic press.Inc. California,PP.16.

    68-Kizhaeral S. and Christiane charest. 2004 Influence of arbuscular mucorrhizae on the metabolism of maiz under drought stress. Journal Mycorrhiza volume 5, Number 4/Nomber.

    69-Kmoch, H.G.R.E. Raming . , R.L.fox, and F:E.kochler., 1956 , Root Development of winter wheat as influenced by soil moisture and nitrogen Feritization. Argon. J. 49:20-25.

    70-Levitt,J.,1988,Responses of plants to Envivomental stress VOl.II.second edition,Academic press.P:225-228.

    71-Li- Ping, B. Fang-Gong,S. Ti-Da, G. Effect of soil drought stress on leaf water status, membrane permeability and enzymatic antioxidant system of maize 2006 soil science society of china 16(3):326-332

    72-Lorens, G.F.,J. M Bennett, and L.B.Loggale.1987. Differences in drouht resistance between two corn hybrids. II. Component analysis and growth rates Agron. J.79:808-813.

    73Liu,An Neg.,Meng,zhaojiang.,Liu,AN.,Meng,ZY.,1999,effects of regulated deficit irrigation and optimized agronomic measure of corn,Transactions of the Chinese of agricultural Enginrrring.

    74-Malik , R.S ., J.S . Dhankar ., and N.C. Turner 1979,Influence of soil water deficits on root growth of cotton seedlings,plant soil. 53:109:115.

    75-Mederski, H. J and D.I Jeffers 1973. Yield response of soybean varieties Grown at two soil moisture levels Ag. J. 65:10-412.

    76-Nesmit,D.S,and J.T.Ritchie., 1992,short and long-Term responses of corn to a Pre-Anthesis soil water deficit,Agron.J. 84:107-1130.

    77–Obert,E.S.,T.I.setter.,j.T.Madison.,J.F.Thomson. and P .S.Shapiro.,1991 ,Influence water deficit on maize endosperm development.Enzyme activites and RNA transcripts of starch and zein synthesis,abscisic acid,and cell division.,plant physiology.97:154-164.

    78-O, Neill, P.M., G.F. Shanahan, J.S. Schepers, and B. Caldwell. 2004. Agronomic Responses of Corn Hybrids From Different Ears to Deficit and Adequate Levels of Water and Nitrogen. Agron. J. 96:1660-1997

    79-Osborne. S.L., Schepers, D. D.,Francis, J.S. and schlemmer, M. R. 2002. Use of spectral radiance to estimate in-season biomass and grain yield in nitrogen and water stress on Corn. Crop Science,42:165-171.

    80-Ouattar,S.,R.J.Jones.,R.K.crookeston.,and M.Kajeiou., 1987,Effect of drought on water relation of developing maize kernls,crop science.27:730-735.

    81–Poehlman,J.M.,1979,Breeding field crops.Avipublishing co., Connecticut.

    82-Qin .tc .& Z,G.L, 1991 Studies of inheritance of kernel growth characters autheir relation to giel charactersin maize. Acta agronomica sinsca sinica sinica 17 (3): 183-191.

    83-Riccardi, F., P. Gazeau, D. vienne & M. Zivy. 1998. Protein changes in response to progressive water deficit in maize Plant Physiol., 117:1253-1263.

    84–Robertson,W.K.,L.c.Hammond.J.T.Johnson.,and k.J.Boote.,1980,Effects of plan-water stress on root distribution of corn,soybeen and peanus in sandy soil,Agron.J.72:548-550 (111).

    85-Saini,H.s.,M.sedgley.,and D.Aspinall.,1984,developmental anatomy in wheat of male sterility induced by heat stress,water deficit or abscisic acid,Aust.J.plant physiol.11:243-253.

    86-Sangoi , L, 2000 Understanding plant effects on maiz growth and development: an important issue maximize. grain yield ciencia raral , santamaria , v .31 , n l , P.159- 168.

    87-Schussler, J.R., and M.E.westgate., 1991, maize kernel set at low potential:II.Sensivity to reduced assimilates at pollination,crop sci.31:1196-1203.

    88–Schussler,J.F.,and M.E.westgate.,1994,Increasing assimilate veserves does not preven kernel abortion at low potential in maize,crop sci.34:1569-1576.115.

    89-Setter,T.L., Flannigan, B. and Melkonian, J. 2001. Loss of kernel set due to water deficit and shade in maiz. Crop Science, 26:951-956.

    90-Sharma, J. R. 1998. Stattistical and Biometrical Techniques in plant Breeding. New Age International. New Delhi, India.

    91-Shaw,R.H.,1988,Climatic requirement.In:G.F.Sprague and J.W.Dudley,(eds)corn and corn improvement.3d ed.Am.Soc.of Agronomy. Madison.

    92-Sinclair, T. R., J. M. Bennrtt, and R. C .Muchow. 1990. Relativesensitivity of grain yield and biomass accumulation to drought in field grown maize. Crop Sci. 30:690-693.

    93-Singh,R.d.,T.P.Y adav.,J.S.Bhat.,2002,Breding strategies for drought tolerance in maize, Field crop Abstract,vol.55,No.3.

    94-Sprague , G.f . 1985 Corn and corn improvement . American society of agronomy ine . Publisher Madison wisconsin USA

    95-Stegma,E.C.,G.W.Lemert.1981, Sunflower yield versus water deficits in major periods, Transctions of the American society of Agricultural Engineers,24:1533-1538.

    96–Tesha,A.J.,and P.Eck.,1984,The absorbtion of mineral nutrients by swet corn seedlings (Zea mays L.) as affected by nitrogenfertilization and water stress, Turrialba., 34:2 ,215-220.

    97-Tesar,M.B.,1984,Physiological Basis ofcrop growth and development,American society of Agronomy.,Inc,and science society of America,Inc.

    98-Tetio kagho . F . \& F D gardner, 1988. Response of maize to plant population density 11. reproductive development yield and yield adjustments . Agron . J.80:935-940.

    99-Timl,setter.,A.Brian.,Flannigan and Jeff melkonian.,2001,loss of kernel set due to water deficit and shade in maize:carbohydrate subpplies, Abscisic Acid,and cytokinins, crop science., 41:1530-1540.

    100-Tung,chingpin.,D.A.Haith.,and C.P.Tung.,1998,climate change irrigation and crop response,journal of the American water Resources Association.,34:5,1071-1085.

    101-Ursache, C. T. mihi. & T .Tifach, 1994 Studies on the correlation between yield components in the hybrid podulloaie maize cad 10 (4):110.

    102-Welcker, C;B.BOUSSUGE. and F.Fardicu2006.Aresource and sink strengths genetically linked in maize plants subjected to water deficit ATL study of the responses of leaf growth and of Anthesis- Silking Interval to water deficit. Journal of Exprimen Botany 2007. Vol. 58:339-349.

    103-Westgate,M.E.,and J.S.Boyer.,1985,carbohydrate Reserves reproductive development at low leaf water potentials in maize,crop sci.,25:762-769.

    104-Westgate,M.E., 1994 ,water status and development of the maize endosperm and embryo during drought,crop science.,34:76-830.

    105-Westgate, M.E., M.E.Otegui,and F. H. Andrade. 2004. Physiology of theCorn Plamt. Ch. 2.1 in C.W Smith, J. Betran E. Runge (eds). CORN .Wiley & Sons, New York.

    106-Yang, H.S Dobermann, A Cassman, K.G.Test of the Hybrid-Model for Soil Moisture Dynamics and Maize Response to Water Deficit. Proceedings of the 2004 Biological Systems Simulation Conference. March8-10. 2004.

    107-Yazar, A., Sezen, S. and Gencel, B. 2002 Drip irrigation of corn in the Southeast Anatolia Project (SAP) area in Turkey.Irrigation and drainage:293-300.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته زراعت چکیده به منظور بررسی و مقایسه تاثیر اسموپرایمینگ و هیدروپرایمینگ بذر ذرت در سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم دبل کراس 370، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1389 و در مزرعه مرکز آموزش جهاد کشاورزی شاهرود انجام گرفت. در این آزمایش پرایمینگ در چهار سطح؛ عدم پرایم، اسموپرایم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات چکیده به منظور بررسی اثر کود اوره و اوره پوشش دار گوگردی بر روندرشد و عملکرد کمی و کیفی ذرت علوفه ای به صورت قالب دو طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار کود اوره در چهار سطح 0 و50،100، 150 کیلوگرم در هکتار و کود اوره پوشش دار گوگردی در چهار سطح 0و50و100و150کیلو گرم در هکتار، در سال زراعی91-92 در منطقه دامغان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc. ) گرایش : زراعت چکیده به منظور بررسی اثر سالیسیلیک اسید روی عملکرد و اجزای عملکرد جو رقم (والفجر) در شرایط تنش خشکی آزمایشی در گلخانه دانشگاه آزاد ارسنجان، در سال زراعی (1390-1389) به اجرا درآمد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. فاکتور اول شامل سالیسیلیک اسید در چهار سطح 0، 1، 2 و 3 میلی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد » « M.SC. گرایش : زراعت چکیده بررسی اثر تراکم کاشت و سطوح مختلف کود آهن بر عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 به منظور بررسی اثر تراکم بوته و سطوح مختلف کود آهن برروی عملکرد و اجزای عملکرد کلزا رقم هایولا 401 در سال 1388 آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در منطقه ای واقع در 2 کیلومتری نورآباد ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- زراعت چکیده به منظور ارزیابی اثر نیتروژن و تنش کم ­آبی در دوران رشد رویشی و زایشی بر رشد و عملکرد دو رقم ذرت، آزمایشی به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه پژوهشی دانشگاه بوعلی­سینا در سال زراعی 1387 انجام گرفت. سطوح نیتروژن (100 و 200 کیلوگرم در هکتار) و سطوح آبیاری (تنش کم­آبی ...

به منظور بررسی اثر منابع تأمین نیتروژن بر میزان مصرف سم نیکوسولفورون در فصل بهار و تابستان 1391 در مزرعه ای در روستای زاغه از توابع شهرستان آبیک واقع در استان قزوین، آزمایشی به صورت آزمایش اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد. عوامل آزمایشی شامل: منابع تأمین نیتروژن (N1: 100% کود شیمیایی N2: 25% کود دامی + 75% کود شیمیایی و N3: 50% کود دامی + 50% کود ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

رساله کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش فیزیولوژی و اصلاح گیاهان داروئی چکیده به منظور بررسی برخی خواص فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه کرچک تحت تنش خشکی و کود ازت در ارقام مختلف این گیاه آزمایشی با طرح پایه بلوک­های کامل تصادفی به صورت اسپلیت فاکتوریل در سه تکرار در سال 1390 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان انجام­شد. در این طرح دو رقم کرچک اصلاح شده (V1) و محلی مشهد ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

ثبت سفارش