پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار

word 469 KB 32391 87
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۲,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی

     

    چکیده

          بر­اساس تحقیقات بعمل آمده، میزان خسارت­های وارده به تولیدات­کشاورزی به­وسیله علف­های­هرز، بیماری­ها، حشرات و سایرآفات از مجموع خسارت­های وارده به محصولات­کشاورزی که در حدود 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصد تعیین شده است. مدیریت تلفیقی آفات، یک رهیافت موثر و حساس از نظر محیط­زیست برای مدیریت آفات است که بر ترکیبی از روش­های معمول تکیه دارد. ترویج اثر بخش مدیریت تلفیقی آفات نیازمند شناسایی محورها و مؤلفه­های اصلی مدیریت تلفیقی آفات به­منظور سیاست­گذاری و برنامه­ریزی عملی با مشارکت کشاورزان است. آفت مگس زیتون یکی از آفات مهم زیتون­کاری­های کشور بوده که با توجه به جدید بودن آن در ایران، یکی از محدودکننده­ترین عوامل توسعه کشت زیتون در کشور و خصوصاً در شهرستان رودبار می­باشد، لذا با توجه به اهمیت ویژه­ای که این آفت از نظر زیان اقتصادی روی میوه­ی زیتون دارد، تهیه­ی برنامه اصولی در مدیریت کنترل آن ضروری بوده و هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس­زیتون در بین زیتون­کاران شهرستان رودبار می­باشد. در تحقیق حاضر از روش توصیفی همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را زیتون­کاران شهرستان رودبار که دارای باغات بارده زیتون که جمعا 13000 نفر بودند، تشکیل دادند. با شیوه نمونه­گیری تصادفی، 171 نفر به شکل تصادفی انتخاب و روایی محتوایی پرسش­نامه توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان­گیلان که مرتبط با موضوع بودند، به­دست آمد. هم­چنین آزمون پایایی، به وسیله یک مطالعه راهنما برای به­دست آوردن ضریب اعتبار پرسش نامه انجام  و ضریب آلفای کرونباخ 868/0 برای پرسش­نامه به­دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که  بین متغیرهای تعداد اعضای خانواده، سابقه فعالیت در کشاورزی، سابقه باغداری زیتون، مساحت کل اراضی کشاورزی، سطح زیرکشت زیتون، متوسط عملکرد، درآمد سالانه از شغل کشاورزی، درآمد سالانه از فعالیت­های متفرقه، همکاری با نهادها، مشارکت اجتماعی، فعالیت­های آموزشی-ترویجی و دانش­فنی با روش­های کنترل مگس زیتون در دو سال اخیر توسط باغداران، رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. در حالی که بین متغیرهای سن، تعداد قطعات باغ زیتون، درآمد سالانه از زیتون­کاری و نفوذ­پذیری اجتماعی با روش­های کنترل مگس­زیتون در دو سال اخیر توسط باغداران زیتون، رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت. همچنین یافته­های تحقیق نشان داد با بهره­گیری از آزمون تحلیل تشخیصی به روش گام­به­گام متغیرهای سطح کل اراضی­کشاورزی و سابقه فعالیت باغداری زیتون، متغیرهای موثر در تابع تشخیص بودند. بر این اساس توابع حاصل از تحلیل تشخیصی با توانایی 3/64 درصد می­توانند گروه­های باغداران زیتون را بر اساس سطح پذیرش مدیریت تلفیقی مگس­زیتون به­درستی به سه دسته (پائین، متوسط و بالا) گروه­بندی نمایند.

    واژه­های­کلیدی: مدیریت تلفیقی، مگس­زیتون، زیتون­ کاران، عدم پذیرش، تحلیل تشخیصی

     

    مقدمه                                                         

    میزان خسارت­های وارده به تولیدات­کشاورزی به­وسیله علف­های­هرز، بیماری­ها، حشرات و سایر آفات از مجموع خسارت­های وارده به محصولات­کشاورزی که در حدود 35 درصد می­باشد، به ترتیب 45، 30، 20 و 5 درصد تعیین شده است.اگر چه کنترل شیمیایی در مورد بسیاری از عوامل خسارت­زا موثر بوده و تحول زیادی در افزایش تولید بوجود آورده است، اما هزینه و تاثیر نامطلوب آنها بر محیط­زیست و کیفیت محصولات کشاورزی منجر به توجه بیشتر به استفاده از روش­هایی شده است که در آنها نیاز به مصرف مواد شیمیایی کم بوده یا نباشد (رنجبر و همکاران، 1386). تولید محصولات کشاورزی علاوه بر شرایط اقلیمی و مخاطرات پیش­بینی نشده در وهله اول تابع عوامل مدیریتی خاصی است که تاثیرات مهمی در تولید پایدار کشاورزی دارد. این عوامل به طور کلی شامل مدیریت خاک، آب، آفات و بازاریابی است که هر یک از این بخش­ها، خود دارای مسایل و معضلات بی­شماری است، اما در این بین، مدیریت تلفیقی آفات نقش مهمی در فرآیند تولید محصولات کشاورزی دارد (نوری و همکاران، 1390). خسارت آفات به محصولات کشاورزی دارای سابقه طولانی بوده و هر ساله با وجود مصرف سموم شیمیایی نه تنها خسارت آفات کنترل نمی­شود، بلکه سطح آلودگی مزارع نیز افزایش می­یابد ( نوری و همکاران، 1385 به نقل از شریفی مقدم، 1383).

    در سال­های اخیر و با توجه بیشتر بشر به محیط زیست، کارگزاران بخش، مدیریت تلفیقی آفات را به­منظور کنترل آفات و بیماری ­های گیاهی معرفی نموده­اند که مفید و در عین حال بیشتر از دیگر راهکارها به طبیعت نزدیک می­باشد.

    مدیریت تلفیقی آفات، یک رهیافت موثر و حساس از نظر محیط زیست برای مدیریت آفات است که بر ترکیبی از روش­های معمول تکیه دارد. برنامه­های مدیریت تلفیقی آفات از اطلاعات جامع و جاری درباره چرخه زندگی آفات و ارتباطات آنها با محیط استفاده می­کند (2009 Ofuoku et al.,). ترویج اثر بخش مدیریت تلفیقی آفات نیازمند شناسایی محورها و مؤلفه­های اصلی مدیریت تلفیقی آفات به­منظور سیاست­گذاری و برنامه­ریزی عملی با مشارکت کشاورزان است. این مهم می­تواند از طریق اجرای برنامه­های مدیریت تلفیقی از طریق رهیافت­های مشارکتی ترویجی همانند رهیافت مدارس مزرعه­ای صورت گیرد، زیرا در فرآیند توسعه سرمایه انسانی مهم­ترین عامل به­شمار می­آید و استفاده از رهیافت­های مشارکتی عامل موفقیت برنامه­های توسعه کشاورزی از جمله مدیریت تلفیقی آفات محسوب می­شود(شریفی و همکاران، 1386).

    علی­­رغم تلاش­های فراوانی که در دهه­های اخیر برای آموزش روستائیان صورت گرفته، هنوز دانش و آگاهی روستاییان برای مدیریت تلفیقی آفات کافی نیست. این امر از آن حکایت دارد که شیوه­های به­کار گرفته شده از کارایی لازم برخوردار نبوده است. موفقیت برنامه­های مدیریت تلفیقی آفات به انگیزش­ها، مهارت­ها، و دانش کشاورزان و همچنین مشارکت گروه­های محلی و جوامع بستگی دارد.

    زیتون به عنوان یکی از محصولات باغی، به لحاظ نقشی که در راستای تولید روغن خوراکی دارد، از جایگاه ویژه­­ای در جهان برخوردار است. تولید زیتون به دلیل تاثیرپذیری از عوامل جوی و محیطی در کنار مشکل آفات و بیماری­های گیاهی، در امر تولید با خطر مواجه می­باشد. آفت مگس زیتون (Bacterocera oleae)  یکی از آفات مهم زیتون­کاری­های کشور بوده که با توجه به جدید بودن آفت مگس زیتون در ایران، و از طرفی بالا بودن میزان خسارت آن خصوصاً در استانهای گیلان، قزوین و زنجان، این آفت یکی از محدودکننده­ترین عوامل توسعه کشت زیتون در کشور و خصوصاً در شهرستان رودبار می­باشد و با بررسی مرور منابع داخلی، هیچگونه تحقیقی در زمینه شناسایی عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون در کشور صورت نگرفته است. لذا این تحقیق سعی دارد با شناسایی عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون توسط باغداران شهرستان رودبار، گام موثری درجهت افزایش این پذیرش زیتون­کاران شهرستان رودبار بردارد.

    1-2- بیان­مسأله

    آفات و بیماریهای­گیاهی از عوامل مهم تهدید­کننده و محدودکننده توسعه کشت زیتون یا هر نبات دیگری نیز می­باشند. نیاز مبرم کشور به روغن و وابستگی شدید به خارج از کشور جهت تأمین آن باعث شد تا سیاست‌گذاران بخش کشاورزی به منظور کاهش وابستگی اقدام به توسعه سطح زیر کشت گیاهان روغنی برای نیل به این هدف کنند که در این راستا یکی از گیاهانی که مقرر شد سطح زیر کشت آن به شدت افزایش یابد، زیتون بود. با توجه به برنامه وزارت جهادکشاورزی در راستای خودکفایی روغن خوراکی، جایگاه زیتون در تولید روغن مورد نیاز کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. شهرستان رودبار دارای1/7804 هکتار (تا پایان سال 91) سطح زیر کشت زیتون، که از این سطوح 9/5625 هکتار باغات بارده و 2/2178 هکتار باغات غیربارده می­بوده (صالحی، سازمان جهاد­کشاورزی استان گیلان) و بدین­جهت یکی از قطب­های تولید زیتون و نیز روغن زیتون در سطح کشور می­باشد. تا چندی پیش به جز شرایط آب و هوایی فاکتور دیگری به طور عمده تهدید کننده این برنامه توسعه نبود ولی از مردادماه سال 83 که برای اولین‌بار آفت مگس زیتون از کشور گزارش شد، زنگ خطر به صدا درآمد و در مدت کمتر از سه ماه دامنه گسترش آفت ۱۳ استان را در بر گرفت. مگس زیتون یکی از مهم‌ترین آفات زیتون است. لارو این آفت با تغذیه از گوشت میوه، باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون و باعث ورود قارچ‌های بیماری­زا از محل سوراخ ورودی لاروها شده و اسیدیته داخل میوه‌ها را به میزان دو تا چهار برابر افزایش می­دهد. اگر میوه‌ها از واریته‌های کنسروی باشد، بازارپسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می‌رود و هم‌چنین این حشره قادر است باکتری مولد گال زیتون را هم انتقال دهد.

    وزارت جهادکشاورزی به جهت جلوگیری از خسارت آفت مگس زیتون، هر ساله هزینه­های هنگفتی را جهت تهیه و تدارک عوامل و تجهیزات مدیریت تلفیقی آفت متقبل می­شود و خصوصاً نهاده­های کنترل مگس زیتون از قبیل کارت زرد چسبنده، پروتئین هیدرولیزات و سم مالاتیون را بصورت رایگان در اختیار باغ­داران قرار می­دهد ولی باغ­داران زیتون برای کنترل آفت مگس زیتون با مدیریت جهادکشاورزی شهرستان رودبار به روش مدیریت تلفیقی، همکاری نمی­نمایند (سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، 1391). از آنجایی­که به­دلیل وجود عوامل متعدد فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پیرامون کشاورزان، عوامل زیادی در پذیرش و عدم پذیرش و تغییر در سیستم تاثیر­گذار هستند، بنابراین شناسایی این عوامل و جهت دادن سیاستها به سمت آنها، از جمله راهکارهای اصلی برای پذیرش مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون (Bactrocera oleae) برای باغداران زیتون است لذا این تحقیق سعی دارد عوامل دخیل در عدم­ مشارکت باغ­داران زیتون شهرستان رودبار در مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون را شناسایی، تا براساس آن بتوان راهکاری در جهت افزایش پذیرش مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون توسط باغ­داران زیتون شهرستان رودبار ارائه نماید تا راه­گشای کارشناسان مجری طرح باشد.

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    اهمیت موانع پذیرش فن­آوری­ها در توسعه کشاورزی پایدار، شناخت این عوامل کمتر به صورت یک موضوع فرعی و در چارچوب شناخت عوامل موثر بر پذیرش در مطالعات پیشین به آن پرداخته شده است. به همین دلیل، نمی­توان چارچوب مشخصی برای شناخت موانع اصلی یافت. نکته شایان توجه دیگر، وابسته بودن موانع پذیرش به زمینه اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی منطقه­ای است که فن­آوری­ها در آنجا معرفی شده است که به احتمال زیاد علت اصلی آن، خلاء و نبود یک چارچوب مشخص است (ویسی و همکاران، 1388).

    از آنجائی­که کشاورزی به عنوان منبع اصلی در­آمدی 51 درصد جمعیت جهان است، خسارت ناشی از آفات می­تواند منجر به کاهش معنی­داری در عملکرد و در­آمد شود (FAO, 2009). مگس زیتون به چندین گونه از زیتون­های وحشی نیز حمله می­کند (Rice, 2000). لارو مگس با تغذیه از میوه­ی زیتون باعث ریزش میوه­ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون، افزایش اسیدیته میوه و ورود قارچ­های پاتوژن از سوراخ ورودی می­شود (Whit and Elson-Haris, 1992).

    مگس زیتون (Bactrocera oleae) یکی از مهم­ترین آفات زیتون در مناطق زیتون­خیز دنیا محسوب می­شود(سروش و همکاران، 1389). در باغ­هایی که اقدامات کنترلی در آن­ها اجرا نمی­شود این آفت تا 100 درصد خسارت ایجاد می­کند (Cristofard et al., 2005). در ایران از گذشته­ی دور مگس زیتون جزء آفات قرنطینه­ای بوده است. برای اولین بار در تاریخ پنجم مردادماه سال 83 در منطقه­ی رستم­آباد به وجود این آفت پی بردند. متعاقب مشاهده­ی آفت در استان گیلان، آلودگی در زیتون­کاری­های سایر استان­ها، از جمله زنجان و قزوین نیز مشخص شد. با ردیابی­هایی که از این آفت در کل کشور به عمل آمد، مشخص شد که بیشتر نقاط زیتون­کاری شده­ی کشور آلوده هستند (Jafari and Rezaei, 2005).

    با توجه به اهمیت ویژه­ای که این آفت از نظر زیان اقتصادی روی میوه­ی زیتون دارد، لازمه تهیه­ی برنامه اصولی در مدیریت کنترل آن می­باشد. سازمان حفظ­نباتات کشور برای کنترل آفت مگس زیتون از سال 83 در سطح استان­های گیلان، قزوین و زنجان که بیشترین آلودگی به این آفت را داشتند اقدام به توزیع لوازم و تجهیزات کنترل این آفت نمود. در همین سال مقدار 1035000 کیلوگرم میوه آلوده به مگس زیتون، به جهت مبارزه با این آفت در شهرستان رودبار معدوم گردید و در همان سال خسارتی بین90-10 درصد به محصول زیتون باغات شهرستان رودبار وارد آمد (سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان). هم اکنون سازمان حفظ­نباتات با همکاری بخش­های ترویج و حفظ­نباتات مدیریت­ جهاد کشاورزی شهرستان­ رودبار در حال مدیریت تلفیقی این آفت می­باشد و با برگزاری کلاس­های آموزشی، برنامه رادیویی، توزیع لوازم و امکانات مبارزه با آفت مگس زیتون و اطلاعیه­های پیش­آگاهی، کشاورزان را ترغیب به استفاده از این روش نموده است. با این که مدت چند سالی است که از این روش برای کنترل آفت در شهرستان رودبار استفاده می­شود ولی هنوز عده­ کثیری از باغداران زیتون از پذیرش آن خودداری می­کنند. از آنجا که تحقیقاتی در زمینه پذیرش و یا عدم پذیرش مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون در کشور، علی­الخصوص در شهرستان رودبار که مهد زیتون کشور است انجام نشده، نتایج حاصل از این تحقیق می­تواند راهنمایی باشد برای مجریان طرح که به دنبال راه­کارهایی برای افزایش پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون توسط باغداران زیتون و در نهایت، باعث افزایش بهره­وری گردد. این موضوع خود می­تواند برای باغداران زیتون رودبار به جهت علمی و به­روز نمودن سطح آگاهی­های آنان مثمرثمر واقع گردد.

    1-4- اهداف و سوالات

    1-4-1- اهداف

    1-4-1-1- هدف کلی

              - بررسی علل عدم مشارکت باغ­داران زیتون در مدیریت تلفیقی مگس میوه زیتون.

      1-4-1-2- اهداف اختصاصی

             - بررسی ویژگی­های فردی، زراعی،  اقتصادی و اجتماعی پاسخ­گویان.

    - تعیین سهم هر یک از عوامل موثر در عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون.

    - بررسی میزان دانش (آگاهی) باغداران زیتون مورد مطالعه در مورد مدیریت تلفیقی مگس زیتون.

     

    Abstract

    According to research that carried, the losses imposed to agricultural products by weeds, pathogens, insects and other pests in total losses to agriculture products is about 35 percent determined 5, 20, 30 and 45 respectively. Integrated Pest Management, is effective and sensitive way in environment by pest management that emphasize on normal methods. Effective propagation  integrated pest management need to identifying fundamental sections of integrated pest management by policy, practicable programming with participating farmers. The Olive Fly pest is one of the significant pests of Olive orchards with considering that it new pest for Iran, one of the limitations agents for development of Olive farm specially in Roudbar therefore, by special importance that this pest on economic injury on Olive fruit, producing fundamental program in control management is necessary and goal of this research is survey of effective agentson acceptance less of Olive Fly integrated pest management among Olive farmers in Roudbar. In this research used descriptive correlation methods. Statistical area this research produced by Olive farmers that have on-year orchards was total 13000 people population. With random sampling, 171 people select by random and the concept of questionnaire by technical workers of Agriculture Organization of Guilan, Iran. reliability test, by studying guidance to achieve reliability coefficient questionnaire carried and  α coefficient of Cronbach calculated 0.868. The result of research showed that, among number of people in family, activity history in agriculture, Olive farming history, total space agriculture lands, Olive implant amount, yield average, annual income by agriculture activity, annual income from other activities, cooperation with organizations, social participations, educational extension activities and technical knowledge with Olive control methods in recent 2 years by Olive orchards, had positive significant relation. However, between variants age, number of Olive zones, annual income from Olive, social sensitively with Olive control methods has not any significant relation in recent 2 years. Finding showed that with Discrimination Analysis test by step to step variants that total level of agriculture lands and activity history in Olive farming, effective variants in Discrimination function . Function achieved according to acceptance level of integrated management of Olive Fly by 3 sections (Low, mediate, high).

    Key words: Integrated pest management, Olive Fly, Olive farming, acceptance less, Discrimination Analysis

  • فهرست:

     

    فصل اول: کلیات تحقیق............................................................................................................................................1

    1-1- مقدمه..............................................................................................................................................................2

    1-2- بیان مسأله........................................................................................................................................................3

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ..............................................................................................................................4

    1-4- اهداف و سوالات............................................................................................................................................5

      1-4-1- اهداف......................................................................................................................................................5

      1-4-1-1- هدف کلی...........................................................................................................................................5

      1-4-1-2- اهداف اختصاصی................................................................................................................................5

      1-4-2- سوالات....................................................................................................................................................5

    1-5- محدوده تحقیق................................................................................................................................................6

    1-6- محدودیت تحقیق............................................................................................................................................6

    1-7- واژه­های کلیدی...............................................................................................................................................6

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق...................................................................................................................................8

    2-1- مقدمه..............................................................................................................................................................9

    - بخش اول............................................................................................................................................................10

    2-2- پذیرش..........................................................................................................................................................10

      2-2-1- تعریف پذیرش......................................................................................................................................10

      2-2-2- پذیرش فن­آوری....................................................................................................................................10

      2-2-3- موانع پذیرش فن­آوری...........................................................................................................................11

    - بخش دوم............................................................................................................................................................12

    2-3- منشاء آفات...................................................................................................................................................12

      2-3-1- تاریخچه کنترل آفات.............................................................................................................................12

      2-3-1-1- دوره روش­های سنتی........................................................................................................................12

      2-3-1-2- دوره آفت­کش­ها................................................................................................................................12

      2-3-1-3- دوره مدیریت تلفیقی آفات...............................................................................................................13

    2-4- مدیریت تلفیقی آفات (IPM)......................................................................................................................13

      2-4-1- مزایای مدیریت تلفیقی آفات.................................................................................................................13

      2-4-2- عملیات مدیریت تلفیقی آفات...............................................................................................................14

      2-4-2-1- روش­های کنترل زراعی.....................................................................................................................14

      2-4-2-2- روش­های کنترل بیولوژیک...............................................................................................................15

      2-4-2-3- روش­های کنترل فیزیکی...................................................................................................................15

      2-4-2-4- روش­های کنترل مکانیکی.................................................................................................................15

      2-4-2-5- روش­های کنترل شیمیایی..................................................................................................................15

      2-4-3- ویژگی­های مگس زیتون........................................................................................................................16

      2-4-3-1- شکل­شناسی......................................................................................................................................16

      2-4-3-2- زیست­شناسی مگس زیتون................................................................................................................16

      2-4-3-3- اهمیت اقتصادی مگس زیتون...........................................................................................................18

      2-4-3-4- علائم خسارت مگس زیتون..............................................................................................................19

    - بخش سوم...........................................................................................................................................................19

      2-4-4- مدیریت تلفیقی مگس زیتون در جهان و ایران......................................................................................19

      2-4-4-1- ردیابی مگس زیتون...........................................................................................................................19

      2-4-4-1-1- ردیابی مگس زیتون با استفاده از تله زرد چسبنده........................................................................19

      2-4-4-1-2- ردیابی مگس زیتون با استفاده از تله مکفیل.................................................................................19

      2-4-4-1-3- ردیابی مگس زیتون با استفاده از تله فرمونی................................................................................20

      2-4-4-1-4- ردیابی مگس زیتون با استفاده از اکوتراپ....................................................................................20

      2-4-4-1-5- ردیابی مگس زیتون با استفاده از بطری­های شفاف......................................................................20

      2-4-4-2- روش­های کنترل مگس زیتون...........................................................................................................21

      2-4-4-2-1- مبارزه قانونی (اقدامات قرنطینه­ای)...............................................................................................21

      2-4-4-2-2- مبارزه زراعی................................................................................................................................21

      2-4-4-2-3- مبارزه مکانیکی.............................................................................................................................21

      2-4-4-2-4- مبارزه ژنتیکی با استفاده از روش نرعقیمی...................................................................................22

      2-4-4-2-5- مبارزه بیولوژیک...........................................................................................................................22

      2-4-4-2-6- مبارزه شیمیایی.............................................................................................................................22

      2-4-4-2-6-1- کنترل شیمیایی همراه با جلب­کننده­های حشرات کامل............................................................23

      2-4-4-2-6-1-1- طعمه­پاشی لکه­ای................................................................................................................24

      2-4-4-2-6-1-2- طعمه­پاشی ردیفی................................................................................................................24

      2-4-4-2-6-1-3- طعمه­پاشی هوایی................................................................................................................24

      2-4-4-2-7- استفاده از ذرات کائولین برای محافظت میوه از مگس زیتون.......................................................25

    - بخش چهارم........................................................................................................................................................25

    2-5- پیشینه تحقیق................................................................................................................................................25

    - فصل سوم............................................................................................................................................................38

    - متدولوژی تحقیق.................................................................................................................................................39

    3-1- موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه.........................................................................................................40

      3-1-1- معرفی شهرستان رودبار.........................................................................................................................40

    3-2- روش تحقیق.................................................................................................................................................42

    3-3- جامعه و نمونه آماری....................................................................................................................................42

    3-4- ابزار پژوهش.................................................................................................................................................43

    3-5- روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری....................................................................................................................44

      3-5-1- روایی.....................................................................................................................................................44

      3-5-2- پایایی.....................................................................................................................................................44

    3-6- متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی.............................................................................................................45

      3-6-1- متغیرهای مستقل....................................................................................................................................45

      3-6-1-1- ویژگی­های فردی..............................................................................................................................45

      3-6-1-2- ویژگی­های نظام زراعی.....................................................................................................................45

      3-6-1-3- ویژگی­های اقتصادی باغداران زیتون.................................................................................................45

      3-6-1-4- نفوذپذیری اجتماعی باغداران زیتون.................................................................................................45

      3-6-1-5- همکارب با نهادها.............................................................................................................................45

      3-6-1-6- مشارکت اجتماعی باغداران زیتون....................................................................................................46

      3-6-1-7- فعالیت­های آموزشی- ترویجی باغداران زیتون.................................................................................46

      3-6-1-8- دانش فنی باغداران زیتون.................................................................................................................46

      3-6-1-9- نوع کانال­های ارتباطی باغداران زیتون..............................................................................................46

      3-6-1-10- نوع روش مورد استفاده برای مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون....................................................47

      3-6-1-11- دلایل عمده عدم انگیزه باغداران برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون..............................................47

    3-7- فرضیه­های تحقیق.........................................................................................................................................47

    3-8- روش تجزیه و تحلیل داده­ها........................................................................................................................49

      3-8-1- آمار توصیفی..........................................................................................................................................49

      3-8-2- آمار استنباطی.........................................................................................................................................49

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها........................................................................................................................51

    4-1- مقدمه............................................................................................................................................................52

    4-2- یافته­های توصیفی.........................................................................................................................................52

      4-2-1- ویژگی­های فردی...................................................................................................................................52

      4-2-2- ویژگی­های نظام زراعی..........................................................................................................................54

      4-2-3- ویژگی­های اقتصادی..............................................................................................................................55

      4-2-4- نفوذپذیری اجتماعی..............................................................................................................................58

      4-2-5- همکاری با نهادها..................................................................................................................................59

      4-2-6- مشارکت اجتماعی.................................................................................................................................60

      4-2-7- فعالیت­های آموزشی- ترویجی..............................................................................................................61

      4-2-8- دانش فنی...............................................................................................................................................62

      4-2-9- سه اولویت مهم برای کسب اطلاعات در زمینه مدیریت تلفیقی مگس زیتون.......................................64

      4-2-10- استفاده از روش­های کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر....................................................................65

      4-2-11- سه دلیل عمده ایجاد عدم انگیزه در باغداران زیتون برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون.....................65

    4-3- یافته­های استنباطی.........................................................................................................................................66

      4-3-1- بررسی روابط بین متغیرهای اسمی با متغیر وابسته................................................................................66

      4-3-2- بررسی روابط بین متغیرهای پیش­بین با متغیر وابسته از طریق ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن..67

      4-3-3- تحلیل تشخیصی....................................................................................................................................69

    فصل پنجم...............................................................................................................................................................74

    - بحث، نتیجه­گیری و پیشنهادها.............................................................................................................................75

    5-1- مرور کلی بر تحقیق......................................................................................................................................76

      5-1-1- مقدمه.....................................................................................................................................................76

      5-1-2- اهداف و سوالات...................................................................................................................................76

      5-1-3- محدوده تحقیق......................................................................................................................................77

      5-1-4- محدودیت تحقیق..................................................................................................................................77

      5-1-5- روش و نوع تحقیق................................................................................................................................77

      5-1-6- متغیرهای تحقیق....................................................................................................................................77

      5-1-6-1- متغیرهای مستقل...............................................................................................................................77

      5-1-6-2- متغیرهای وابسته...............................................................................................................................77

      5-1-7- فرضیه­های تحقیق..................................................................................................................................77

    5-2- نتیجه­گیری....................................................................................................................................................78

      5-2-1- یافته­های توصیفی..................................................................................................................................78

      5-2-2- یافته­های استنباطی.................................................................................................................................82

    5-3- بحث.............................................................................................................................................................83

    5-4- پیشنهادها......................................................................................................................................................85

      5-4-1- پیشنهادهای پژوهش حاضر...................................................................................................................85

      5-4-2- پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده.....................................................................................................86

    - منابع و مأخذ........................................................................................................................................................87

    - پیوست­ها.............................................................................................................................................................96

    - پرسشنامه......................................................................

    منبع:

    - آمار، ت. رضایی، پ. 1386. بررسی عوامل موثر در تحولات نظام زراعی دهستان رحمت­آباد (شهرستان رودبار) در دهه 80-1370، پژوهش­های جغرافیایی، شماره 61، صص 113-101.

    2- امیرنژاد، ح. رفیعی، ح. رضاپور، ث. 1388. عوامل موثر بر پذیرش بیمه­ی کلزاکاران شهرستان آمل، مجله دانش کشاورزی، 19 (2).

    3- بیگدلی، ا. و صدیقی، ح. (1389). بررسی رفتار پذیرش روش­های کشاورزی پایدار توسط مددکاران ترویجی استان قزوین، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 3، صفحات 412-405.

    4- پزشکی­راد، غ. و مسایلی، م . (1381). بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر پذیرش مبارزه تلفیقی در کنترل کرم ساقه خوار برنج استان اصفهان . مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی ، جلد 6 ، شماره 4 ، صفحات 64-53 .

    5- تبرایی، م. و حسن­نژاد، م. (1388). بررسی عملکرد و عوامل موثر بر پذیرش برنامه­های ترویجی اجرا شده در مسیر فرآیند توسعه کشاورزی: مطالعه موردی گندم­کاران شهرستان مشهد، مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی) جلد 33، شماره 1، صفحات 68-59.

    6- توحیدیان­فر، س. رضایی­مقدم، ک. 1391. الگوی مناسب پیش­بینی پذیرش کانال­های مدرن آبیاری (مورد مطالعه: منطقه سیاخ دارنجان در استان فارس)، مجله پژوهش­های حفاظت آب و خاک، جلد20، شماره1، صص 53-29.

    7- جعفری، ی. رضایی، و. (1383). اولین گزارش ورود مگس زیتون به کشور. خبرنامه انجمن حشره­شناسی ایران. سال ششم. شماره 22. صفحه1.

    8- جلالی، ص. و همکاران. (1385). بیماری­های ویروسی ذرت در استان اصفهان، نشریه ترویجی، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، 8 صفحه.

    9- چهارسوقی، ح. موسوی، ا. حسینی، ج. (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش روش های کشاورزی پایدار در کشت آبی توسط گندم کاران استان سیستان و بلوچستان درسال زراعی 85-84 . سال دوم، شماره 1، صفحات 92-79 .

    10- حاجی میررحیمی، س.د. و یزدیان، یوسف. (1386). بررسی عوامل موثر در میزان پذیرش نوآوری "آزمون خاک" توسط غله­کاران، مجله یافته­های نوین کشاورزی، سال دوم، شماره 2، صص 214-200.

    11- حجازی، س.ی. و شریفی، م. (1390) تاثیر منابع اطلاعاتی و کانال­های ارتباطی در پذیرش مدیریت تلفیقی آفات برنج مطالعه موردی بخش درودزن شهرستان مرودشت، استان فارس، نشریه زراعت، پژوهش و سازندگی، شماره 93، صص 9-1.

    12- حیاتی، ب. قهرمان­زاده، م. خداوردی­زاده، م. نجفی، ن. (1389). بررسی عوامل موثر بر پذیرش بیمه دام روستایی در شهرستان سلماس، مجله پژوهش­های علوم دامی، جلد 204، شماره 2، صص 12-1.

    13- حیدری، ح. (1385).  مدرسه در مزرعه: مدیریت تلفیقی آفات در خاور نزدیک، روزنامه سرمایه، شماره 190،  ص4.

    14- درویش، ا.ک. چیذری، م. میردامادی، س.م. (1385). بررسی عوامل اقتصادی– اجتماعی موثر بر پذیرش اگروفارستری در میان صنوبرکاران شمال کشور، فصل­نامه تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، سال شانزدهم، شماره 3، صص 9-1.

    - دلاور، ع. 1383. مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، 199 صفحه.

    15- دین­پناه، غ. چیذری، م. بدرقه، علی. (1388). بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی توسط گندم­کاران شهرستان اصفهان، مجله علمی-پژوهشی علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، سال سوم، شماره 9، صص 116-103.

    16- دین­پناه، غ. میردامادی، س.م. چیذری، م. علوی، س.و. (1388). تحلیل تاثیر رهیافت مدرسه مزرعه کشاورز بر پذیرش مبارزه بیولوزیک از سوی شالیکاران شهرستان ساری، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 40، شماره1، صص 84-75.

    17- راثی­پور، ا. (1377). بهداشت گیاهی، حفظ نباتات و آفتکش­های بیولوژیکی، تهران: نشر آموزش کشاورزی.

    18- رسولی­آذر، س. فعلی، س. چیذری، م. 1387. عوامل موثر بر رضایت­مندی و اثربخشی دوره مدیریت تلفیقی آفات به روش مدرسه در مزرعه از دیدگاه کشاورزان شهرستان مهاباد، اولین همایش ملی مدیریت و توسعه کشاورزی پایدار، شوشتر، صص 466-461.

    19- زارع مهرجردی، م.ر. اسماعیلی، ع. (1389). تعیین عامل­های موثر بر پذیرش بیمه­ی دام در شهرستان کرمان با کاربرد روش­های پارامتریک و ناپارامتریک، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد2، شماره­ی 3. صص 16-1.

    20- زمردی، ع. (1370). بهداشت گیاهان و فرآورده­های کشاورزی، ناشر مولف، 592 صفحه.

    21- سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، مدیریت حفظ نباتات. 1391. گزارش سالیانه مگس زیتون، 2 صفحه.

    22- سرایلو، م.ح. و قلی­پور، س. (1386). اصول کنترل آفات گیاهی (حشرات، کنه­ها، نرم­تنانو مهره­داران زیان­آور محصولات کشاورزی). 287 صفحه.

    23- سروش، م.ج. کمالی،ک. استوان، ه. شجاعی، م. فتحی­پور، ی. (1389). مقایسه جلب­کنندگی تله­های مختلف در جلب مگس میوه زیتون، نشریه آفات و بیماری­های­گیاهی، جلد 78، شماره 2، صفحات 287-275.

    24- سلیمانی، ع. و امیری لاریجانی، ب. (1383). اصول بهزراعی برنج، چاپ اول، تهران: آرویج.

    25- شریفی، م. شریف­زاده، ا. محبوبی، م. عبداله­زاده، غ. (1386). بررسی مدیریت تلفیقی آفات برنج از سوی کشاورزان در استان فارس، دومین همایش ملی کشاورزی بوم­شناختی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع­طبیعی گرگان، صفحات 26-25.

    26- شهبازی پاشاکی، ر. (1385). دانشگاه گیلان، دانشکده کشاورزی، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، 72 صفحه.

    27- شهبازی پاشاکی، ر. صالحی، ل. جعفری خالجیری، ی. (1388). مقایسه ویژگی­های زیستی مگس زیتون روی ارقام زیتون در شرایط آزمایشگاه، نامه­ی انجمن حشره­شناسی ایران، صفحات 30-11.

    28- صبوری، م.ص. و عمانی، ا.ر. (1388). تاثیر فعالیت­های آموزشی و ترویجی بر بهبود مراحل زراعت پنبه (از دیدگاه پنبه­کاران دشت گرمسار)، پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال دوم، شماره 4، صفحات 63-51.

    29- طباطبایی، ف. پزشکی­راد، غ. فعلی، س. (1389). بررسی عوامل موثر در پذیرش مدیریت ریسک توسط دامداران صنعتی استان تهران، مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره 2، صفحات 62-51.

    30- عبدالملکی، محمد، و چیذری، محمد. (1388). تاثیر ویژگی های اجتماعی - اقتصادی بر نگرش و اطلاع­یابی کشاورزان جهت پذیرش و به کارگیری سیستم­های آبیاری تحت فشار در استان لرستان. دانش نوین کشاورزی (دانش نوین کشاورزی پایدار). سال پنجم، شماره 15، صفحات 87-77.

    31- فلسفی، پ. (1377). «استراتژی­های ترویج در مدیریت توسعه پایدار محیط». مجموعه مقالات اولین سمینار علمی ترویج منابع طبیعی، امور دام و آبزیان، تهران: وزارت جهاد­سازندگی، معاونت ترویج و مشارکت مردمی.

    32- فلسفی، پ. و حسینی، س.م. (1384). «طراحی نظام دوسویه دانش و اطلاعات کشاورزی به منظور نهادینه کردن مشارکت کشاورزان در تشکل­های تولیدی». اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال 13، شماره 52.

    33- قربانی کلاهی، م. رضائی­مقدم، ک. آجیلی، عبدالعظیم. (1389). پذیرش خشکه­کاری در زراعت برنج: مورد مطالعه استان خوزستان، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 6، شماره 1، صفحات 69-59.

    34- قهاری، ح. (1379).  معرفی روش­های کنترل آفات و بیوتکنولوژی، ماهنامه زیتون، شماره 9، ص 61-55.

    35- کرمی، ا. (1389). بررسی عوامل موثر بر احتمال پذیرش بیمه­ی محصول گندم در استان کهکیلویه و بویر­احمد، نشریه اقتصاد کشاورزی، جلد 5، شماره­ی 2، صفحات 250-232.

    36- کشاورز، ف. اللهیاری، م.ص. آذرمی، ذ. خیاطی، م .(1389). عوامل مؤثر بر عدم پذیرش کشت ارقام برنج پرمحصول در میان کشاورزان استان گیلان، مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم ، شماره 4 ، صفحات 112-100.

    37- کوچکی، ع. و خلقانی، ج. (1377). کشاورزی پایدار در مناطق معتدله، مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.

    38- کهنسال، م.ر. قربانی، م. رفیعی، ه. (1388). بررسی عوامل محیطی و غیرمحیطی موثر بر پذیرش آبیاری بارانی مطالعه موردی استان خراسان رضوی، مجله اقتصاد و توسعه، سال هفدهم، شماره 65.

    39- مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمان .(1378). بررسی عوامل اقتصادی – اجتماعی مؤثر در پذیرش نوآوری در کشت زیتون استان کرمان . طرح پژوهشی، 25ص.

    40- مسچی، م. و همکاران، (1381). راهنمای زیتون (کاشت، داشت، برداشت، فرآوری)، نشر آموزش کشاورزی.

    41- مظهری، م. و پارساپور، خ. (1390). بررسی عوامل موثر بر پذیرش کشت کلزا (مطالعه موردی: استان خراسان رضوی) نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزی)، جلد 25، شماره 4، صفحات 419-410.

    42- منافی ملایوسفی، م. حیاتی، باب اله. حسین زاد، ج.(1388). عوامل مؤثر بر پذیرش تکنولوژی های کشاورزی پایدار در میان زارعین گندم کار دیم شهرستان مرند، مجله دانش کشاورزی پایدار، جلد 19، شماره 1.

    43- مومنی­چلکی، د. حیاتی، ب. دشتی، ق. رضایی، ا. (1390). عوامل موثر بر پذیرش عملیات مکانیکی حفاظت­خاک در اراضی دیم شهرستان ایذه، فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال چهل­ و دوم، شماره 4.

    44- مهرداد، ه. (1380). مقدمه­ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران: فاران.

    45- نورحسینی نیاکی، س.ع. و اللهیاری، م.ص. (1389). عوامل اجتماعی-اقتصادی موثر بر پذیرش کشت توام برنج و ماهی در استان گیلان، مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، شماره 3، صفحات 51-35.

    46- نورحسینی­نیاکی، س.ع. و بایگان، ز. (1389). پذیرش کنترل بیولوژیکی کرم ساقه­خوار برنج در منطقه طوالش، پنجمین همایش ملی ایده­های­نو در کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).

    47- نوری، س. لشگرآرا، ف. شجاعی، م. (1390). عوامل موثر بر پذیرش مدیریت تلفیقی سن گندم با تاکید بر رهیافت مشارکتی مدرسه در مزرعه کشاورز توسط گندم­کاران استان کرمانشاه، پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، سال چهارم، شماره 3، صص 15-1.

    48- ویسی، ه. محمودی، ح. شریفی­مقدم، م. (1389). تبیین رفتار کشاورزان در پذیرش فناوری­های مدیریت تلفیقی آفات، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-41، شماره 4، صفحات 490-481.

    49- ویسی­، ه. مهدوی دامغانی، ع. لیاقتی، ه. صباحی، ح.(1388). تحلیل علل عدم پذیرش فن­اوری های مدیریت تلفیقی آفات در  میان شالی­کاران استانهای گیلان و مازندران، نشریه علوم محیطی ، جلد7 ، شماره1: صفحات 56 – 45.

    50- Abdel Rahman, A.M. and Hamid, M.E. (2013). Impact of FFS on Farmers Adoption of IPM Options for Onion: A Case Study from Gezira State, Sudan, World Journal of Agricultural Sciences 9 (1): 38-44.

    51-Abdullah, Zainab S., Lada, V.Y and Mohd, Khamis. (2010). Experiences in Adoption of Integrated Pest Management (IPM) Strategies in Zanzibar. OIDA International Journal of Sustainable Development, Vol 3, No. 2, pp. 49-56,

    52-Ahmadvand, M. (2008). Perceptions toward Sustainable Agricultural Practices: The Case of Potato Farmers in Hamedan Province, Iran. Journal of Extension Systems, 24(1): 94-105.

                                                                                                               

     53-Ahmadvand, M. and E. Karami (2007). Sustainable Agriculture: Towards a Conflict Management Based Agricultural Extension. Journal of Applied Sciences, 7 (24): 3880-3890.

     

    54-Alka Singh, A.K. Vasisht, Ranjit Kumar and D.K.Das.(2008). Adoption of Integrated Pest Management  Practices in Paddy and Cotton: A Case Study in Haryana and Punjab, Agricultural Economics Research Review, Vol. 21, pp 221-226.

    55- Aneani, F. Anchirinah, V.M. Owusu-Ansah, F. Asamoah, M. (2012). Adoption of Some Cocoa Production Technologies by Cocoa Farmer’s in Ghana, Sustainable Agriculture Research, Volume:1, Issue:1.

    56-Atera, E.A. Itoh, K. Azuma, T. Ishii, T. (2013). Farmer’s Perception and Constraints to the Adoption of  Weed Control Options: the Case of Striga asiatica in Malawi, Journal of Agriculture Science, Vol. 12, pp 53-62.

    57- Athra, A. (2005). Infestation of Olive fruit fly, Bactrocera oleae, in California and taxonomy of  its host trees. Agriculture Conspectus Scientificus. 70(4), 135-138.

    58-Barungi, M. Edriss, A. Mugisha, J. (2013). Factors Influencing the Adoption of Soil Erosion Control Technologies by Farmers along the Slopes of Mt. Elong in Eastern Uganda, Journal of Sustainable Development, Volume 6, Issue:2

    59-Bagnoli, B., Ghilardi, G. And Pucci, C. (1984). On the economic appropriateness of trearment against the Larvae and adult of Dacus oleae (Gmel). Istituto Sperimentale per la Zoologia Agraria, Florence, Italy. 47, 459-481.

    60-Bartlett, J.E., Kotrlik, J.W., and Higgins, C.C. (2001). Organizational Research: Determining Appropriate Sample Size in Survey Research. Information Technology, Learning, and Performance Journal, 19(1): 43 – 50.

    61-Broumas, T., Haniotakis, G., Liaropoulos, C., Tomazou, T. And Ragoussis, N. (2002). The efficacy of an improved form of the mass-trapping method, for the control of the Olive fruit fly, Bactrocera oleae (Gmelin) (Dipt., Tephritidae): pilot-scale feasibility studies. Journal Applied Entomology. 126, 217-223.

    62-Chania, M. And Hellas, C. (2003). Integrated Protection of Olive Crops. Institute of  Olive Tree and Subtropical Plants of Chania. 97p.

    63-Collier, T. R. And Van Steenwyk, R. A. (2003). Prospects for integrated control of olive fruit fly are promising in California. California Agriculture. 57(1), 28-31.

    64-Cristofard, M., A. Fenio , C. Tronci, M. E. Porto, A. Cristofard, F. Baldacchino and M. R. Tabilio, 2005. Improved attractants  for Mediterranean fruit fly Ceratitis capitata (Weidemann) and Olive fruit fly, Bacterocera oleae (Gmelin). SIT Management Programmes Proceedings of a final Research Coordination Meeting Organized by the Joint FAO/IAEA Programme of Nuclear Techniques  in Food and Agriculture held in Vienna.

    65-Daane, K. M., Rice, R. E., Zalom, F. G., Barnett, W. W. And Johson, M. W. (2005). Arthropoda  pest. Olive production manual. Berkely: U.C Division of Agriculture and Natural resources. PP, 105-114.

    66-Eshaghi, S.R. Rezaei, R. Hedjazi, Y. Gholami, H. Ghadimi,S.A. (2012). Analysis of Effective Communicative and Information Factors on Attracting Public Participation in Conservation of Natural Resources in Zanjan Province, Iran, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol., 3 (3), 584-593.

    67- FAO, 2009. Available online at: http:// faostat , fao. Org/ site/ 452/ defult, aspx.

    68-Genevieve, C. Vanclay, F. (2012). The intrinsic features of Environmental Management Systems that facilitate adoption and encourage innovation in primary industries Review Article, Journal of Environmental Management, Volume 110, 15 November 2012, Page 125-134.

    69-Gueye, B. (2001). Whither participatio? Experiences  from  francophone, west Africa. IIED, Dry  Land  Program. Issue Paper, No. 88, The World Bank.

    70-Haniotakis, G., Kozyrakis, M., Fitsakis, T. and Antonidaki, A. (1991). An effective mass trapping method for the control of Dacus oleae. Journal of Economic Entomology. 84(2), 564-569.

    71-Hou, Fu-suo ZHANG, Xin-ping CHEN, Zhen-ling CUI, Bergman, H. (2013). Farmer’s Adoption of Improved Nitrogen Management Production in China: an ExperimentalKnowledge Trainin, Journal of Integrative Agriculture, Volume 12, Issue 2, February 2013, Pages 364-373.

    72-Howley, P. Donoghue, C.O. Heanue, K. (2013). Factors Affecting Farmer’s Adoption of Agricultural Innovations: A Panel Data Analysis of the Use of Artificial Insemination among Dairy Farmers in Ireland, Journal of Agriculture Science.

    73- Jafari , Y. and V. Rezaei, 2004. The first  report  of  olive fruit fly importation to Iran . the Newsletter of  Entomological  Society  of  Iran. 22: 1.

    74-Jie, L. Gomez, M.I. Rickar, B.J. Skinner,M. (2011). Factors Influencing Adoption of Integrated Pest Management in Northeast Greenhouse and Nursery Production, IDEAS.

    75- Joshi, G., & Pandy, S. (2005, October 11-13). Effects of farmer's perception on the adoption of modern rice varieties in Nepal. Conference on International Agricultural Research for Development, Stuttgart-Hohenheim.

    76-Kalantari, K. Rahimia, M. Mohmmadi, Y. Asdi, A. Ansari Ardali, A. (2010). Investigation of effective factors on admission and refusing of sprinkler irrigation system of Ardal township, Iran, Journal of Agriculture & Environment Vol 8 (2): 1218-1224.

    77-Katsoyannos, P. (1992). Olive Pests and their control in the Near East. Banki Phytological Institute Athens, Greece. PP, 75-77.

    78- Kumari, G. (2012). Constraints in Adoption of Integrated Pest Management (IPM) Practices by Rice Growing Farmer’s of Jammu Division, Indian Research Journal of Extension Education, Special Issue (Volume II)

    79-Lambert, O.  and Ozioma, A. F. (2011): “Adoption of Improved Agroforestry Technologies among Contact Farmer’s  in Imo State, Nigeria” Vol. 2, No. 1, pp. 1-9.

     

    80-Lapple, D. Rensburg, T.V. (2011). Adoption of organic farming: Are there differences between early and late adoption, Ecological Economics, Volume 70, Issue 7, 15 May 2011, pages 1406-1414.

    81-Leandri, A., Pompi, V., Pucci, C. And Spanedda, A. F. (1993). Residues on olives, oil and processing waste water of pesticides used for the control of Dacus oleae Gmel. (Diptera: tephritidae). Anzeiger Scadlingskune, Pflanzenschultz Umweltschutz. 6, 48-51.

    82-Lindner, J.R., Murphy, T.H. and Briers, G.E. (2001). Handling Nonresponse In Social Science Research. Journal of Agricultural Education. Volume 42, Issue 4, 43-53.

    83-MacDonald, L. (2003). Measuring Integrated Pest Management Adoption in British Columbia 1998 Practices, A component of the State of Resources Survey. Food Safety and Quality Branch British Columbia Ministry of Agriculture, Food and Fisheries Abbotsford, British Columbia.

     

    84-Noltze, M. Schwarze, S. Qaim, M. (2012). Understanding the adoption of system technologies in smallholder agriculture: The system of rice intensification (SRI) in Timor Leste, Agricultural Systems, Volume 108, April 2012, Pages 64-73.

    85-Noorhosseini niyaki, S.A. Radjabi, R. Allahyari, M.S. (2010). Social Factors Critical for Adoption of Biological Control Agents Trichogramma Spp. Egg Parasitoid of rice Stem Borer Chilo Suppressalis in North of Iran, American-Eurasian J. Agric. & Environ. Sci., 9 (2):133-139.

    86-Noorhosseini niyaki, S.A. Noorhosseini niyaki, S.F. Noorhosseini niyaki, S.H. (2011). Technical-Economic Factors Effecting Adoption of Bio-Control in Rice Fields of Iran, Research Journal of Biological Sciences 6 (10): 541-546.

    87-Nyanga, H. (2012). Factors Influencing Adoption and Area under Conservation Agriculture: A Mixed Methods Approach, Sustainable Agriculture Research, Volume:1, Issue:2.

    88-Ofuoku, A.U. Egho, E.O. and Enujeke, E.C. (2009). Integrated Pest Management (IPM) Adoption among Farmer’s in Central Agro-Ecological Zone of Delta State, Nigeria Advances in Biological Research 3 (1-2): 29-33

    89-Orphanidis, p. S. And Kalmoukos, P. E. (1979). Improvment of protein hydrolyzate  baites againt the olive fruit fly, by using insecticide mixture. Annoles de Institut Phytopathologique Benaki. 12(1), 35-49.

    90-Palis, F.G. (2006). The role of culture in farmer Learning and technology adoption: A case study of farmer field schools among rice farmers in central Luzon, Philippines, Agriculture and Human Values, December 2006, Volume 23, Issue 4, 491-500.

    91-Peshin, R. Bandral, R.S. Zhang, W.J. Wilson, L. Dhawan, A.K. (2013). Integrated Pest Management: A Global Overview of History, Programs and Adoption, Integrated Pest Management: Innovation-Development  Process 2009, pp 1-49.

    92-Pingali PL and Roger PA, 1995. Impact of pesticide on farmer health and the rice  environment. Kluwer Academic Publishers, Norwell, MA.

     

    93-Pretty, J. N. (1997). Regenerating agriculture: policies and practice for sustainability and self-reliance, Joseph henry press, Washington, D.C.

     

    94-Pretty, J.N. (1995). Regenerating Agriculture: Policies and Practice for Sustainability and Self-Reliance. International Inst. for Environment and Development, Sustainable Agriculture Programme, 3 Endsleigh Street, London WC1H 0DD, UK. P. 320 .

     

    95-Ram, D. Pandey, D.K. Supriya Devi, U. And Chanu, T.M. (2012). Adoption Level of IPM Practices in cabbage and cauliflower growers of Manipur, Indian Research Journal of Extension Education, 12 (2).

    96-Razzaghi Borkhani, F. Rezvanfar, A. Shabanali Fami, H. and Puratashi, M. (2010). Investigating the Major Barriers to Adoption of IPM technologies by Paddy Farmer’s, American-Eurasian Journal of Toxicological Sciences 2 (3): 146-152.

    97-Rice, R. E. (2000). Bionomics of  the  Olive fruit  fly Bactrocera (Dacus) oleae, Kearney  Agricultural  Center 10 (3), 1-6.

    98-Rice, R. E., Phillips, P. A., Lesline, J. S. and Sibbett, G. S. (2003). Olive fruit fly population measured in Central  and Southern California. California Agriculture. 57(4), 122-127.

    99-Sadighi, H., & Mohammad-zadeh, J. (2002). Extension professional staff's attitudes toward participatory approach of extension activities and rural development. Proceeding of the 18th Annual AIAEE Conference, Durban, South Africa.

     

    100-Sakthivel, N. Kumaaresan, P. Qadri, S.M.H. Ravikumar, J. Balakrishna, R. (2012). Adoption of integrated pest management Practices in Sericulture-A Case Study in Tamil Nadu, IPM practices in sericulture, JBiopest, 5 (Supplementary): 212-215.

    101- Samiee, A. Rezvanfar, A. and Faham, E. (2009). Factors influencing the adoption of integrated pest management (IPM) by wheat growers in Varamin County Iran, African Journal of Agricultural Research  Vol. 4 (5), pp. 491-497.

    102-Singha, A.K. Baruah, M.J. Bordoloi, R. Dutta, P. Saikia, U.S. (2013). Analysis on Influencing Factors of Technology Adoption of Different Land Based Enterprises of Farmer’s Under Diversified Farming System, Journal of Agriculture Science.

    103-Singha, A.K. Vasish, Ranjit Kumar and D.K. Das. (2008). Adoption of Integrated Pest Management Practices in Paddy and Cotton: A Case Study in Haryana and Punjab. Agriculture Economics Research Review Vol 21, pp 221-226.

    104-Saour, G. And Makee, H. (2004). A Kaolin-based particle film for suppression of the olive fruit fly Bacterocera oleae Gmelin (Dip., Tephritidae) in olive groves. Journal applied Entomology. 128, 28-31.

    105-Sharifi, M. Sharifzadeh, A., Mahboobi, M. R. & Abdollahzadeh, Gh. (2006). Studying Farmer’s Practices related to Rice Integrated Pest Management Fars Province. In: Proceedings of the 2nd national conference of Agro-ecology of Iran- Gorgan. 15-16 Dec. (In Farsi).

     

    106-Shennan, C., Cecchettini, C. L., Goldmanb, G. B. & Zalom, F. G. (2001). Profiles of California farmers by degree of IPM use as indicated by self-descriptions in a phone survey. Short communication. Journal of Agriculture, Ecosystems and Environment, 84, 267–275.

    107-University of  Florida. (2000). Olive fly Control methods. Dpartment of Agriculture. University of Florida. 8p.

    108-Uzoka, F.M. and Ndzinge, T. (2009). Empirical analysis of biometric technology adoption and acceptance in Botswana Original Research Atricle, Journal of Systems and Software, Volume 82, Issue 9, September 2009, Pages 1550-1564.

    109- Vommi, H.K. Lavergne, D.D. Gartin, S.A. (2013). Growers Perception and Adoption Practices of Integrated Pest Management in West Virginia, Journal of Extention, Volume 51, Number 2.

    110-Weems, H. V. and Nation, J. L. (2003). Olive fruit fly, Bactrocera oleae (Gmelin) (Insecta: Diptera: Tephritidae). Institute of  Food  and Agriculture Science, University of Florida. 3p.

    111-White, I. and Elson-Harris, M. (1992) Fruit flies of economic significance: their identification and bionomics. 600 pp. CAB International Publishing, Oxon. U.K.

    112-Withe, M. I. (2006). Identification of peach fruit fly, Bactrocera zonata (saunders), in the eastern Mediterranean. The Natural History Museum, London, UK. 15p.

    113-Zehnder, A. J. B. (1997). Is water the first resource to control demographic development? Proceedings of the Forum 


موضوع پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, نمونه پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, جستجوی پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, فایل Word پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, دانلود پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, فایل PDF پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, تحقیق در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, مقاله در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, پروژه در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, پروپوزال در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, تز دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, پروژه درباره پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار, رساله دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر بر عدم پذیرش مدیریت تلفیقی مگس زیتون در بین باغ داران زیتون شهرستان رودبار

مقدمه: در چند دهه اخير تمرکز جمعيت در شهرهاي بزرگي نظير تهران بازار مصرف بزرگي را براي محصولات کشاورزي فراهم کرده است. لذا زمين هاي کشاورزي، تا شعاع زيادي نسبت به اين مراکز براي رفع نيازهاي غ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده برنج یکی از محصولات زراعی عمده استان گیلان بوده و نقش مهمی در درآمد خانوار روستایی دارد. میزان محصول برنج هر ساله توسط عوامل مختلفی همچون آفات، بیماری­ها و علفهای­ هرز مورد تهدید قرار می­گیرد. بیماری بلاست یکی از خسارت­زا­ترین بیماریهای­ برنج بوده و هر ساله موجب کاهش کمیت و کیفیت محصول ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی – زراعت (M.Sc) چکیده این آزمایش جهت بررسی اثر تیمارهای مختلف روی رفع خواب بذور بارهنگ و یولاف وحشی در قالب طرح کاملا تصادفی (CRD) در دو مرحله آزمایشگاهی و گلخانه در سال 1391 به اجرا در آمد. تیمارهای مورد آزمایش شامل نیترات پتاسیم با درصدهای 6/0، 4/0، 2/0 و اسید جیبرلیک با دزهای 1000، 750، 500، 250 (ppm) در کنار شاهد ...

چکیده: شته­ی سبزگندم، Sitobion avenae (Fabricius)، به­عنوان یکی از آفات مهم غلات دانه ریز و به­ویژه گندم در سال­های اخیر بوده و جمعیت رو به گسترش دارد و یکی از عوامل مهم انتقال ویروس کوتولگی زرد جو می­باشد. اخیرا پیشنهاد شده است که می­توان از مقاومت القایی برای کاهش جمعیت حشرات استفاده کرد. مقاومت القایی در اثر واکنش گیاه به تغذیه آفت روی گیاه در برابر حشرات آفت ایجاد می­گردد. ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت است. بنابراین از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان گروه های آموزشی اداره آموزش و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد MSc رشته سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی – منابع آب و خاک چکیده یکی از معضلات پیش­روی مدیریت مراتع و جنگل­ها در نواحی شمالی کشور، آتش­سوزی­هایی می­باشد که خسارت­های زیست محیطی و مالی سنگینی را تحمیل می­کند. مدیریت ریسک آتش­سوزی در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه می­تواند عرصه طبیعی را از گزند بسیاری از زیان­های ناشی از آتش­سوزی محافظت کند. ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی (M.Sc.) گرایش: جنگل شناسی و اکولوژی جنگل چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه شرایط رویشگاهی لرگ (Pterocarya Fraxinifolia (Poir) Spach) در دره لارت در شهرستان بدره- استان ایلام است. بدلیل محدود بودن عرصه تحت پوشش توده لرگ، پس از ثبت موقعیت تمام پایه‌های لرگ در حافظه GPS، آماربرداری صد در صد از مشخصه‌های کمی‌و کیفی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

ثبت سفارش