پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز

word 621 KB 32402 97
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی

     گرایش زراعت

     

    چکیده :

    تنش خشکی یکی از مهم‌ترین عامل محدود‌کننده رشد گیاهان زراعی است که عملکرد  محصول را به طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار می دهد.یکی از روش هایی که در سال های اخیر برای مقابله با کم آبی و تنش خشکی در بسیاری از گیاهان مورد استفاده قرار گرفته است ، استفاده از انواع میکروارگانیسم های مفید مانند قارچهای مایکوریز می باشد . قارچهای میکوریزا با داشتن شبکه هیفی گسترده و افزایش سطح و سرعت جذب  ریشه، کارایی گیاهان را در جذب آب و عناصرغذایی بویژه عناصر کم تحرک فسفر، روی، مس افزایش داده وبا موجب بهبود رشد آنها میشوند .

    همزیستی قارچ میکوریزا با ریشه گیاهان از طریق بهبود جذب عناصر غذایی می تواند باعث واکنش مثبت گیاهان به ویژه در شرایط تنش خشکی شود. به منظور بررسی تأثیر قارچ میکوریزا برکارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز تحت تنش خشکی ،آزمایشی گلدانی در سال 1392  در قالب طرح کاملاً تصادفی به صورت آزمایش فاکتوریل با سه تکرار در گلخانه مرکز آموزش سمنان انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل تیمار تنش در سه سطح، T0 رطوبت ظرفیت مزرعه، T1 رطوبت 50 درصد ظرفیت مزرعه و  T2 رطوبت 25 درصد ظرفیت مزرعه و تیمار تلقیح قارچ مایکوریزا در سه سطح(بدون تلقیح M0، گونه یک  M1وگونه دو M2)در 3 تکرار انجام شد.

    نتایج نشان داد که تنش خشکی تأثیر معنی داری بر صفات مورد ارزیابی داشته است. به طوری که با کاهش میزان رطوبت خاک، سطح برگ، وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی ،  میزان کلروفیل وغلظت عناصر غذایی کاهش یافت.

    مقایسه نتایج نشان داد که تلقیح با قارچ میکوریزا شاخص های رشد ، سطح برگ،محتوای فسفر ،پتاسیم،ازت برگ گیاه لوبیا سبز را در شرایط تنش خشکی در مقایسه با گیاه تلقیح نشده  به طور معنی داری افزایش ، ولی میزان کلرفیل a ، کلرفیل b وکلرفیل کل را کاهش داد .ارتفاع گیاه تحت تاثیر هیچ یک از تیمار ها قرار نگرفت .وزن خشک اندام هوایی و ریشه گیاه تلقیح شده بوسیله هر دو گونه قارچ در مقایسه با گیاهان تلقیح نشده در تمام سطوح رطوبتی بطور معنی داری بالاتر بود .

    روابط آبی گیاه از جمله محتوای نسبی آب برگ در اثر خشکی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و کاهش یافت ولی تلقیح  قارچ میکوریزا محتوای نسبی آب برگ را افزایش داد .

    تاثیر قارچ GLOMUS intradices در کاهش اثر خشکی و عملکرد بهتر گیاه ، بیشتر از قارچ GLOMUS mosseae بود و دارای قدرت همزیستی بیشتری با ریشه گیاه داشته است  . بنابراین میتوان چنین نتیجه گیری کرد که  کاربرد قارچ میکوریزا سبب افزایش تحمل به تنش خشکی  و افزایش عملکرد در گیاه لوبیا سبز می شود  .

    کلمات کلیدی:   قارچهای مایکوریز، Glomus mosseae , Glomus intradices، تنش خشکی، لوبیا سبز ، ظرفیت زراعی ، خصوصیات رشدی .

      

     

     

     

    فصل اول  : مقدمه و کلیات

    مقدمه :

    تنش های محیطی مهمترین عامل کاهش دهنده عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. چنانچه تنش های محیطی حادث نمی شدند، عملکردهای واقعی باید برابر با عملکردهای پتانسیل گیاهان می بود. در حالی که در بسیاری از گیاهان زراعی متوسط عملکرد واقعی گیاهان 10-20 درصد عملکرد پتانسیل آنان است. در نقاط خاصی از کره زمین به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، عوامل تنش زا در تولید محصولات کشاورزی تاثیر منفی بیشتری دارند و کشاورزی در آن مناطق با تحمل هزینه بیشتر و بازده کمتر صورت می گیرد. (2013,.wang et al)

    در بین تنشهای محیطی، خشکی مشکل حادی است، که درحدود دو میلیون کیلومتر مربع از زمینهای قابل استفاده در کشاورزی را تحت تأثیر خود قرار داده است و از این رو عامل محدود کننده بزرگی در تولید گیاهان  در سراسر دنیا به شمار میرود. از طرفی افزایش خشک شدن زمینهای کشاورزی به طور وسیعی مورد انتظاراست، به طوریکه 30 درصد اراضی در 25 سال آینده و بالغ بر 50درصد آنها در سال 2050 به دلیل توسعه خشکی از گردونه تولیدات گیاهان در محیط  کشاورزی خارج می شوند(2013,.wang et al). از طرف دیگر ایران سرزمینی خشک و نیمه خشک با نزولات جوی بسیار کم است ،به طوری که میانگین بارش سالانه آن در حدود274 میلی متر می باشد. در مقایسه با میانگین بارش در سطح کره زمین (حدود 860 میلی متر)، این مقدار بسیار کم است که نشان دهنده آن است که خشکی در ایران یک واقعیت اقلیمی است (1999Alizadeh,)

    بلوم اظهار داشته است که خشکی یک تنش چند بعدی است که گیاهان را در سطوح مختلف سازمانی تحت تاثیر قرار می دهد. در سطح گیاه پاسخ به تنش خشکی پیچیده است ، زیرا بازتابی از تلفیق اثرات تنش و پاسخهای مربوطه در تمام سطوح پائین سازمانی ، در فضا و زمان است. Blum,1996) ).سینگ و همکاران گزارش کردند که خشکی به عنوان مهم ترین فاکتورکنترل کننده عملکرد محصولات ، تقریبا" روی کلیه فرایندهای رشد گیاه تاثیر گذار است.خشکی به عنوان مهمترین فاکتور محدود کننده ی غیرزنده رشد و عملکرد گیاهان محسوب می شود (سینگ وهمکاران، 1997 )

    برای غلبه بر مشکل خشکی خاکها راهکار زیستی یکی از راهکارهای اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرددر این بین میتوان به قارچهای میکوریزا، اشاره کرد . قارچهای میکوریزا آربسکولار نقش مهمی در بهبود تغذیه ورشد گیاهان در شرایط خشک دارند .singh et al.,1997))

    قارچهای میکوریزا با داشتن شبکه هیفی گسترده و افزایش سطح و سرعت جذب  ریشه، کارایی گیاهان را در جذب آب و عناصرغذایی بویژه عناصر کم تحرک فسفر، روی، مس افزایش داده وبا موجب بهبود رشد آنها میشوند ( 1994 Marschner & Dell,)

    حبوبات پس از غلات، دومین منبع غذایی بشرمحسوب می شوند (شهرام و دانشی، 1384 ). در بین حبوبات، لوبیا یکی از مهمترین این گروه از گیاهان محسوب میشود. حدود 60 درصد تولید لوبیا درکشورهای در حال توسعه تحت شرایط تنش خشکی؛ انجام می گیرد (کوستا فرانسا و همکاران، 2000, تورکان و همکاران، 2005 ).

     لوبیا یکی از مهمترین گونه های خانواده لگومینوز است و متعلق به دو جنس فازئولوس و ویگنا می باشد که به ترتیب بومی آمریکا و آسیا هستند . لوبیا در پنج قاره دنیا کشت می گردد و سطح زیر کشت جهانی آن حدود 24 میلیون هکتار و متوسط عملکرد آن حدود 500 کیلو گرم در هکتار می باشد .

    لوبیا یکی از مهمترین گیاهان زراعی خانواده بقولات است که در دنیای جدید یکی از منابع مهم پروتئینی و کالری در تغذیه انسان محسوب  میشود(Phaseolus vulgaris L.) بطوریکه دانه لوبیا دارای       25-20 درصد پروتئین و 56-50 درصد هیدرات کربن می باشد(Graham and Ranalli, 1997 ) لوبیا در مقایسه با غلات دیگر 2 تا 3 برابر و نسبت به گیاهان نشاسته ای 10 تا 20 برابر بیشتر دانه آن دارای پروتئین است ( مجنون حسینی، 1375).در حال حاضر به دلیل اهمیت مذکور، سطح زیر کشت این گیاه در جهان رو به فزونی است بر اساس آمار انتشار یافته سطح زیر کشت جهانی این گیاه بالغ بر 24 میلیون هکتار با متوسط عملکرد جهانی در حدود 600 کیلوگرم در هکتار گزارش شده است وسطح زیر کشت این گیاه در ایران 125 هزار هکتار با میانگین عملکردی بیشتر از متوسط عملکرد جهانی در حدود 1470 کیلوگرم درهکتار گزارش شده است(غفاری خلیق، 1379)

     مکانیسمهای غلظت و انتقال عناصرغذایی در گیاهان، مانند جریان توده ای، انتشار و یا غلظت و انتقال به وسیله پدیده اسمز همگی تابعی از مقداررطوبت موجود در خاک و ریشه است و در صورت کاهش رطوبت، شدت و مقدار غلظت عناصر غذایی دستخوش تغییر و تحول میگردد (تایز و زایگر1998,)

    قارچهای میکوریزا قادر خواهند بود که اثرات نامطلوب تنش خشکی را در گیاهان تعدیل نمایند (Auge,2001)

    1-1- اهداف طرح تحقیق:

    در این تحقیق سعی میشود با توجه به حساسیت گیاه لوبیا به تنش خشکی و اثرات میکوریزایی شدن لوبیا ، اثر دو گونه قارچ Glomus intradices و mosseae Glomus بر شرایط تحمل به تنش خشکی بررسی شود و مشخص شود آیا هردوگونه اثرات یکسانی بر  گیاه ایفا میکنند.آیا جذب آب و مواد غذایی در شرایط همزیستی تحت تنش افزایش خواهد یافت؟ آیا عمکرد گیاه تحت تاثیر همزیستی قرار گرفته وبهبود خواهد یافت.

    1.بررسی اثر قارچ مایکوریزا بر بهبود رشد ریشه گیاه و کارآیی جذب آب و عناصر غذایی در شرایط تنش خشکی .

    2.تعیین گونه قارچ مایکوریزامناسب که قادر به افزایش به تحمل  گیاه به  تنش خشکی است.

    1-2 -فرضیه ها:

    1- همزیستی قارچ میکوریزا باریشه .لوبیا باعث افزایش رشد ریشه، و کاهش تنش خشکی می گردد.

    2- همزیستی قارچ میکوریزا باریشه لوبیاباعث افزایش جذب عناصر  مفیدی می گردد.

    3- بین  گونه های قارچ از نظر تاثیر بر رشد گیاه تفاوت وجود دارد.

    4- همزیستی قارچ میکوریزا باریشه لوبیا باعث افزایش جذب آب  می گردد.

    کلیات

    1-3-کلیات لوبیا سبز

    لوبیا گیاهی است از تیره بقولات ، علفی وبالا رونده است. برگهای آن سبز رنگ ، پهن ، بزرگ و نوک تیز است بشکل قلب می باشد .

    گلهای آن سفید مایل به زرد یا بنفش و میوه آن باریک و غلاف مانند است که دانه های لوبیا در آن قرار دارد .حبوبات پس از غلات بعنوان دومین منبع غذایی بشر بشمار می آید درصد پروتئین حبوبات 18 تا 32 درصد می باشد که تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز ما انسانها را تامین می کنند.

    در بین حبوبات از لحاظ سطح زیرکشت و ارزش اقتصادی مقام اول متعلق به لوبیا است.آب و هوای مطلوب (تابستان های گرم تا معتدل) وآب کافی در مناطق زیر کشت لوبیا، خاک مرغوب بابافت رسی و رسی شنی و دارای عمق زیاد، وجودنیروی کارگری فراوان در فصول کاشت و برداشت وارزان بودن نیروی کارگری از دلایل عمده افزایش سطح زیر کشت آن می باشد (صالحی و همکاران،1384)

    متوسط عملکرد جهانی انواع آن حدود 500 کیلو گرم در هکتار است 40 درصد از سطح زیر کشت آن در آسیا  30 درصد د رآمریکاست تقریبا 9 میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع لوبیا در هندوستان ، 4 میلیون هکتار در برزیل ،5/1 میلوین هکتار در مکزیک، 3/0 میلیون هکتار در بروندی و 4/0 میلیون هکتار در یوگسلاوی است (کوستا فرانسا و همکاران، 2000)

     

     

    Study effect  of  Mycorrhiza fungi and drought strees on nutrient uptake and water relations  in green bean

    Abstract

    Drought stress is one of the most  important factors in limiting crop growth that adversely affect crop yield. One of the ways , in the recent years,to cope with  water shortages and drought in many plants , is using a variety of beneficial microorganisms such as mycorrhiza fungi. mycorrhiza fungi by a wide range and by increasing level and speed of root uptake , increase efficiency of plants to absorb water and nutrients , especially sedentary ingredients like phosphorus zine,copper and cause to grow better.

    Mycorrhizas symbiosis with the roots of plants by improving nutrient absorption can cause a positive reaction in plants especially during the drought.In 1392,To investigate the effect of mycorrhiza on the efficiency of nutrient uptake and water relation of green bean under drought,this study was done in a completely randomized design with three replication in a factorial experiment,in a greenhouse of semnan training center.Exprimental factors include drought factor in three levels,(T0,Moisture of field capacity,T1Moisture of 50 percent of field capacity ,T2,Moisture of 25 percent of field capacity) and mycorrhiza fungi inoculated in three levels ( M0,without inoculated, M1 Species1, M2 Species2)in three replication.

    The results showed the significant effect of drought on the evaluated traits. So as by reducing the soil moisture,leaf area,root wet weight,root dry weight and shood ,chlorophyll and nutrient concentration is decreased.

    Comparison of the results showed that inoculation with mycorrizal fungi,were significantly increased growth index,leaf area and the content of phosphorus,potassium and nitrogen in green beans leaf under drought stress in compared to inoculated plants,but thay were reduced the amount of chlorophyll a , b and total chlorophyll.None of the treatments did not affect plants height.

    Dry weight of shoot and roots inoculated with both species in comparison with non-inoculated plants,was significantly higher at all levels of humidity.Plant water relations including leaf relative water content, was affected  severely by drought and decreased,but inoculation of mycorrhiza fungi increased leaf relative water content.Effect of Glomus  intradices fungi in reducing the effects of drough and improving the plants yield,was more  than Glomus mosseae fungi, and it had greater integration with plants root.Therefore conclude that use of mycorrhiza fungi increased drought tolerance and increased green bean yield.

    Key words: Mycorrhiza fungi,Glomus intradices , Glomus mosseae , drought stress , Green bean , Field capacity , Growth characteristics.

  • فهرست:

     

    چکیده :. 1

    فصل اول  : مقدمه و کلیات. 2

    مقدمه :. 2

    1-1- اهداف طرح تحقیق:. 4

    1-2 -فرضیه ها:. 4

    کلیات. 5

    1-3-کلیات لوبیا سبز. 5

    1-4-ویژگیهای گیاه شناسی لوبیا سبز. 6

    1-5- نیاز گرمایی لوبیا سبز. 7

    1-6- تاثیر عوامل محیطی بر رشد لوبیا سبز. 8

    1-6-1-درجه حرارت. 8

    1-6-2- نور. 8

    1-6-3- رطوبت. 9

    1-6-4- باد. 9

    1-7- نیازهای کودی لوبیا سبز. 10

    1-8- برداشت لوبیا سبز. 10

    فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده (بررسی منابع ) 12

    2-1- تنش. 12

    2-2- تنش آبی. 12

    2-3- خشکی. 13

    2-4- خشکسالی. 13

    2-5- تاثیر تنش خشکی بر لوبیا سبز. 14

    2-6-کاربرد کودهای بیولوژِیک(کود زیستی). 17

    2-7- تعریف کودهای زیستی. 18

    2-8-تاریخچه میکوریزا. 19

    2-9- قارچ میکوریزا. 20

    2-9-1- انواع میکوریزا. 20

    2-9-2-قارچهای اکتومیکوریزا. 20

    2-9-3-قارچهای اندومیکوریزا. 21

    2-9-4-مراحل تشکیل سیستم میکوریزایی. 22

    2-10-فواید همزیستی میکوریزایی. 22

    2-10-1-نقش میکوریزا در بهبود جذب آب. 22

    2-10-2-میکوریزا و اختصاص مواد فتوسنتزی. 24

    2-10-3-میکوریزا و واکنش های مرفوفیزیولوژیکی. 24

    2-10-4-میکوریزا و افزایش جذب عناصر غذایی. 24

    2-10-5-افزایش مقاومت به تنش خشکی. 28

    2-10-6-افزایش کارایی مصرف کودهای شیمیایی. 30

    فصل سوم : مواد و روشها 31

    3-1- محل اجرای طرح. 31

    3-2- اجرای طرح. 31

    3-3- مرحله کاشت ، داشت و برداشت گیاهان. 34

    3-4- انجام مراحل آزمایشگاهی. 36

    3-4-1- اندازه گیری بافت خاک. 37

    3-4-2-اندازه گیری فسفر قابل جذب در خاک. 38

    3-4-3- وزن تر نمونه ها. 38

    3-4-4-وزن خشک نمونه ها. 38

    3-4-5- اندازه گیری فسفر و پتاسیم. 38

    3-4-6- اندازه گیری مقدار کلروفیل a و b و کل. 39

    3-4-7- اندازه گیری ازت طبق (روش کجلدال 1932). 40

    3-4-8- تعیین میزان درصد رطوبت نسبی برگ(RWC : Relative Water Content) 40

    3-5-  جمع آوری و آنالیز داده ها :. 41

    فصل چهارم : نتایج و بحث.. 42

    4-1- تجزیه و تحلیل. 42

    4-1-1- درصد ازت. 42

    4-1-2- درصد پتاسیم. 42

    4-1-3-درصد فسفر. 43

    4-1-4-کلروفیلa. 43

    4-1-5-کلروفیلb. 43

    4-1-6-کلروفیل کل. 43

    4-2-1-سطح برگ. 52

    4-2-2-ارتفاع گیاه. 52

    4-2-3-وزن خشک اندام هوایی. 52

    4-2-4-وزن خشک ریشه. 52

    4-2-5-وزن خشک کل. 52

    4-3-1-وزن تر اندام هوایی. 57

    4-3-2-وزن تر ریشه. 57

    4-3-3-وزن تر کل. 57

    4-4-کاراتنوئید. 57

    4-5-درصد رطوبت نسبی. 57

    4-6- ضریب همبستگی  بین صفات. 62

    فصل پنجم: نتیجه گیری. 63

    5-1- جذب عناصر بررسی شده در گیاه (فسفر،ازت،پتاسیم). 63

    5-2- وزن تر و خشک اندام مختلف گیاه. 66

    5-3-درصد رطوبت نسبی RWC.. 67

    5-4-مقدار کلرفیل کل، a و b. 68

    5-5- مقدار سطح برگ. 70

    5-6- ضریب همبستگی بین صفات. 71

    5-7-نتیجه گیری. 72

    5-8-پیشنهادات :. 74

    منابع :. 74

     

     

    منبع:

     

    احمدی ج، زینالی خانقاه ح، رستمی ع م، چوگان ر. 1387.  بررسی شاخص‌های مقاومت به خشکی و استفاده از روش‌های بای‌پلات در هیبریدهای ذرت دانه‌ای. مجله کشاورزی ایران، 31 (3)، 524-513.

    اسدی رحمانی،ه .خسروی ، ه ، علیپور ،ز.1383،نقش باکتریهای محرک رشد (pgpr) در رشد و سلامت گیاه،نشریه شماره309.انتشارات سینا،تهران،ایران.

    آقابابائی ف. و ف. رئیسی . ١٣٨٨ . اثر همزیستی میکوریزایی بر جذب عناصر غذایی توسط نهال های برخی ژنوتیپ های تجاری گیاه بادام. یازدهمین کنگره علوم خاک ایران، گرگان.

    امیری نژاد، ع. 1379 . تولید کودهای زیستی در ایران، خلاصه مقالات دومین همایش ملی استفاده بهینه از کود و سم در کشاورزی،320ص.

    ایران نژاد، ح. 1370. تاثیر مواد غدایی در افزایش کمیت و کیفیت محصول ذرت دانه ای. نشریه زیتون. 19-16.

    باقری ا، محمودی ا قزلی ف، 1380 . زراعت و اصلاح لوبیا، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    باقری، ا.، ج. مسعود سینکی، م. برادران فیروزآبادی. وم. عابدینی اسفهلانی. 1392. اثر محلول پاشی سالسیلیک اسید بر میزان رنگیزه‎ها و فلورسانس کلروفیل ارقام کنجد تحت شرایط قطع آبیاری. اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی. جلد 7. شماره 3 (27): 340-327.

    باقری، ع . زرند،ا .وپارسا ، م.1376.حبوبات (تنگناها وراهبردها). جهاددانشگاهی مشهد.

    پوراسماعیل، پ. 1385 . بررسی تأثیرات پلیمرسوپرجاذب بر کارایی مصرف آب و عملکرد در لوبیای قرمز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

    پورتقی،ع. 1389 . بررسی پاسخ های فیزیولوژ کی آفتابگردان به تنش کم آبی.رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    پیراسته ،ب .1387 ،تولید سبزی  ، انتشار جهاد دانشگاهی ایران – صفحات: 369-346 .

    ترحمی، گ.، لاهوتی، م.، عباسی، ف. 1389. بررسی اثرات ناشی از تنش خشکی بر روی تغییرات قندهای محلول ، میزان کلروفیل و پتاسیم در گیاه نوروزک (Salvia leriifolia Benth). فصلنامه علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان. جلد 3، بهار 89، شماره 2.

    جهان م، امیری م ب، احیائی ح ر. 1391. کارآیی جذب و مصرف نور کنجد تحت تأثیر کودهای بیولوژیک در یک نظام کم نهاده، نشریه پژوهش های زراعی، 10(2):447-435.

    حکمت شعار، ح.(1372). فیزیولوژی گیاهان درشرایط دشوار. (ترجمه). انتشارات نیکنام تبریز،251 صفحه.

    حیدری شریف آباد، ح.، 1381 . گیاه، خشکی و خشکسالی.مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، چاپ اول

    خاوازی، ک.، اسدی رحمانی، ه . و ملکوتی، م . ج . 1385 . مجموعه مقالات ضرورت تولید صنعتی کودهای بیولوژیک در کشور . انتشارات سنا، تهران، 170 صفحه.

    خدائی، ر. آ. مینی، آ. گولاتی و ن.پ. شوکلا. 1382 . تغییرات نیتروژن و فسفر خاک تحت کشت سویای تلقیح شده با مخلوط باکتری های حل کننده فسفات. سومین همایش ملی توسعه کاربرد مواد بیولوژیک و استفاده بهینه از کود و سم در کشاورزی. صفحه: 303.

    خزاعی ح ر.، م کافی. 1382. تاثیر تنش خشکی بر رشد و توزیع ماده خشک بین ریشه و بخش هوائی در ارقام مقاوم و حساس گندم. مجله پژوهش های زراعی ایران. جلد 1، شماره 1، صفحات 43-33.

    خلیلی.ع،بذرافشان،ج.1383.تحلیل روند تغیرات بارندگی های سالانه،بیابان،9(1):33-25.

    درزی، م. ت.، ا.، فلاوند و ف. رجالی. 1388 . تأثیر مصرف کودهای بیولوژیک بر روی جذب عناصر N.P.K . فصلنلمه علمی – پژوهشی گیاهان دارویی و معطر ایران 19-1.

    رحیمی زاده، م.، کاشانی، ع.، زارع فیض آبادی، ا.، مدنی، ح.، سلطانی، ا. 1389. تاثیر کودهای ریز مغذی بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان تحت شرایط تنش خشکی. مجله الکترونیک تولید گیاهان زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. جلد 3. شماره 1. 72-57.

    رضایی، ع .کامگار حقیقی ،ع. 1377. تعیین ضرایب حساسیت نسبی گیاه  لوبیا به تنش رطوبتی در مراحل مختلف رشد.مجموعه مقالات نهمین همایش کمیته ملی آبیاری وزهکشی ایران.148-159

    زمانی، غ و ع. کوچکی 1372. اثر آرایش و جذب تشعشع، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه‌ای. مجله علمی – پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی.  دانشگاه فردوسی مشهد. جلد 8 شماره 2 .  125 صفحه.

    شریفی، م.، م. س. محتشمیان، ح. ریاحی، ا. آقایی و س.م. علوی. 1390. اثر قارچ اندومیکوریزایی Glomus etunicatum  بر برخی شاخص های مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه ریحان. فصلنامه گیاهان دارویی. سال دهم، دوره دوم، شماره مسلسل سی و هشتم، ص 94-85.

    شهرام ،ع.و دانشی،ن.1384.مناسبتریت دورابیاری و میزان اب مورد نیاز در زراعت لوبیا سفید کشاورزی.نهمین گنگره علوم خاک ایران .

    شیرانی، ا.، علیزاده، ع. و هاشمی دزفولی، ا.، 1379 . بررسی اثر قارچ آربوسکولار مایکوریزا، فسفر و تنش خشکی بر کارآیی جذب عناصر غذایی در گیاه گندم. نهال و بذر، 16

    صالح راستین ن. 1377. کودهای بیولوژیک. محله خاک و آب، جلد 12، شماره 3، صفحات 1تا 36.

    صالحی، ف . 1384 . بررسی تراکم کاشت در لاین های امید بخش لوبیا قرمز. مقالات اولین همایش ملی حبوبات پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد. ص: 117-120.

    صالحی، م. ع.کوچکی و م. نصیری محلاتی . 1382. میزان نیتروژن و کلروفیل برگ به عنوان شاخصی از تنش خشکی در گندم .مجله پژوهشهای زراعی ایران . ج. 1.، ش.2، ص.205-199.

    صباغ پور،س.ح.(1382).سازوکارهای تحمل به خشکی در گیاهان.فصل نامه خشکی و خشکسالی کشاورزی،شماره13 ،صفحه 32-21.

    صیدی،ف. 1387 . اثر سایکوسل و بر خی عناصر ریز مغذی بر مقاومت به خشکی گندم. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    عباس زاده، ب.، ا. شریفی عاشورآبادی، م. ح. لباسچی، م. نادری حاجی باقرکندی و ف. مقدمی. 1386 . تنش خشکی بر میزان پرولین، قندهای محلول، کلروفیل و آب نسبی ( RWC ) بادرنجبونه. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. جلد 23 ، شماره 4، صفحات 513-504.

    غفاری خلیق.ح، 1379. پراکنش لوبیا در ایران. نشریه ترویجی. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر. بخش تحقیقات حبوبات. نشر آموزش. 11 صفحه.

    فرشی، ع.  شریعتی، م و جاراللهی ،رقیه.1386.برآورد آب مورد نیاز گیاهان عمده زراعی وباغی کشور،جلد اول- گیاهان زراعی. نشر  آموزش کشاورزی.کرج .

    فلاحت زاده،ا. 1386 . بررسی سلنیوم در ارتقاء مقاومت به خشکی دورقم گندم. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

    کافی، م .،  ا. زند، ب.کامکار، ح.ر. شریفی و م.گلدانی. 1379. فیزیولوژی گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    کریمی،ه .1383،گیاهان زراعی ، انتشارات دانشگاه تهران.

    کوچکی ع ر، خواجه‌حسینی م ج. 1387. زراعت نوین. چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    مجنون جسینی، ن، 1375. حبوبات در ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران. 240 صفحه.

    مجیدی ،د ،آمارنامه کشاورزی.جلد اول محصولات زراعی وباغی در سال زراعی 82-1381. وزرارت جهاد کشاورزی.تهران.

    موسوی س غ، ثقه‌الاسلامی م ج، جوادی ح، انصاری‌نیا ا. 1387. اثر دور آبیاری و الگوی کاشت بر خصوصیات کیفی سورگوم علوفه‌ای رقم اسپیدفید در شرایط بیرجند. چکیده مقالات دهمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. 347 صفحه.

    ناخدا ، ب.، ا. هاشمی دزفولی و ن. بنی صدر. 1379. بررسی تنش کم آبی بر عملکرد علوفه و خصوصیات کیفی ارزن علوفهای نوتریفید. مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 31 ، شمار4: 712-701.

    نادیان، ح. 1377. نقش میکوریز در کشاورزی پایدار. پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، کرج موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، صفحات 3-4

    یدوی، ع .، آقاعلیخانی،م . و مدرس ثانوی، ع. م . 1383 . دوره بحرانی کنترل علف های هرز لوبیا سبز در لردگان

    یزدی ، م .1387 ،تولید سبزیجات، جهاد دانشگاه مشهد ایران ، صفحات :183-178

     

    Abdul-Naser, A. 1998. Effects of inoculation Glumus interaradices on growth, nutrient uptake and metabolic activities of squash plants under drought stress condition, Annuals of Agricultural. Science Cairo 1: 119-133.

    Ahmadi, A., Bicker, D.A., 2000. Stomatal and non-stomatal factors limiting photosynthesis in wheat under drought stress conditions. Iranian J. Agric. Sci. 31(4), 813-825.

    Alizadeh, A. 1999. Applied Hydrology. Astane Ghods Razavi Publication, Iran, 816 p.

    Allen, M. F., & Boosalis, M. G. (1983). Effect of two species vesicular rbuscula

    mycorrhizal fungi on drought tolerance of winter wheat. NewPhytopathol, 93, 67-76.

    Al-Karaki G.N. 2000. Growth of mycorrhizal tomato and mineral acquisition under salt stress. Mycorrhiza, 10:51–54.

    Arumugan, R., S., Rajasekaran, S.M., Ngarajan. 2010. Response of rbuscular mycorrhizal fungi and Rhizobium inoculation on growth and chlorophyll content of Vigna unguiculata (L) Walp Var. Pusa 151.

    Ashraf , M., M. Shabaz, S. Mahmood  and E. Rasul. 2001. Relationship between growth and photosynthetic characteristics in pearl millet  (Pennisetum).Auge, R. M., A. J. W. Stodola, R. C. Ebel and X. Duan. 1995. Leaf elongation and water relations of mycorrhizal

    Auge, R. M. 2001. Water relations, drought and vesicular- arbuscular mycorrhiza symbiosis Mycorrhiza, 11:3-42

    Azcon R., E. Ambrosano and C. Charestand. 2003. Nutrient acquisition in mycorrhizallettuce plants under different phosphorus and nitrogen concentration. Plant Science, 165:1137–1145.

    Bago, E.P., Bulter, C.J, 1997. Influence of Cosmic Rays on Terrestrial Clouds and Global Warming, Astronomy & Geophysics, August 2000. Vol 41, Issue 4, pp 18-22.

    Bajii, M., Lutts, S. and kinet, J., 2001. Watrer deficit effect on solute contribution to osmotic adjustment as a function of lesf ageing in three weat cultivars performing differently in aird conditions. Plant Sci, 160:669-681.

    Barea,  j.M.,  Boins,  A.F.  1983. Interaction   between azospirillum  and  VA mycorrhiza  and ryegrass. Soil . Biol.Biochem.15:705-709.

    Barea, J.M., Palenzuela, J., Cornejo, P., Sánchez-Castro, I., Navarro-Fernández C., Lopéz-García, A., Estrada, B., Azcón, R., Ferrol, N. and Azcón-Aguilar, C.2011. Ecological and functional roles of mycorrhizas in semi-arid ecosystems of Southeast Spain. Journal of arid environments, 75: 1292-1301.

    Batugal PA, de la Cruz A, Libunao WH and Khwaja AM, 1990. Intercropping potato with maize in lowland Philippines. Field Crop Research. 25(1, 2): 83-87.

    Bethlenfalvay, G.J., Brown, M.S., Ames, R.N. and Thomas, R.S., 1988. Effects of drought on host and endophyte development in mycorrhizal soybeans in relation to water use and phosphate uptake.physiologia Plantarum, 72: 565-571.

    Bhoopander G., R. Kapoor and K.G. Mukerji. 2003. Influence of arbuscular mycorrhizal fungi and salinity on growth, biomass and mineral nutrition of Acacia auriculiformis Biology and Fertility of Soils, 38:170–175.

    Biari, A., A. Gholami and A. Rahmani. 2008. Growth promotion and enhanced  nutrient  uptake of maize by application of plant growth promoting rhizobacteria in arid region of Iran. J. Boil. Sci. 8: 1015-1020.

     Bi Y.L., X.L. Li and A.P. Christie. 2003. Influence of early stages of arbuscular  mycorrhiza on uptake of zinc and phosphorus by red clover from a low phosphorus soil amended with zinc and phosphorus. Chemosphere, 50:831–837

    Blum A (1996) Crop responses to drought and the interpretation of adaptation. Plant

    Growth Regulation 20 : 135-148.

     Bolan N.S. 1991. A critical review on the role of mycorrhizal fungi in the uptake of phosphorus by plants. Plant and Soil, 134:189–207

    Calvet C., J. Pinochet , A. Hernandez-Dorrego ,V. Estan and A. Camprubi. 2001. Fieldmicroplot performance of the peach-almond hybrid GF-677 after inoculation with arbuscular mycorrhizal fungi in a replant soil infested with root-knot nematodes. Mycorrhiza, 10:295–300.

     Costa-Franca MG,. Thi AT, Pimentel C, Pereyra RO, Zuily-Fodil Y and Laffray D, 2000 Differences in growth and water relations among Phaseolus vulgaris cultivars in response to induced drought stress. Environ. Exp. Bot. 43: 227-237.

     

    Cui, M. and Caldwell, M.M., 1996. Facilitation of plat phosphate acquisition by arbuscular mycorrhiza from enriched soil patches roots and hyphae exploiting the same soil volume. New Phytologist,133(3): 453-460.

    Di, J. J., and Allen, E. B. 1991. Physiological responses of six wheatgrass cultivars to mycorrhizae. Journal of Range Management 44: 336-341.

    Eberhart, S.A. and Russel, W.A. 1966. Stability parameters for comparingvarieties. Crop Sci., 6:36-40

    Edmeades,G.O., I.Bolanos and R.A.Fischer.)1989(.Traditional approaches to breeding for drought resistance in cereal.In:Backer,F.W.G.(Ed.),Drought resistance in cereals C.A.B. International.PP:27-52.

     El-Bably A.Z. 2002. Effect of irrigation and nutrition of copper and molybdenum on.

    Ellis, J.R., Larsen, H.J. and Boosalis, M.G., 1985. Drought resistance of wheat plants inoculated with vesicular-arbuscular mycorrhizae. Plant and Soil,86(3):369-378.

    Egyptian clover (Trifolium alexandrnium L.). American Society of Agronomy,

    94:1066–1070.

     Gallagher, J.L., and Biscoe, P.V. 1978. Radiation absorption, growth and yield of cereals. Journal of Agricultural

     Garbaye, J. 1994. Helper bacteria-a new dimension to the mycorrhizal symbiosis. New Phytol. 128: 197-210

     Ghazi, N. Al-Karaki. 1998. Benefit, cost and water-use efficiency of arbuscular mycorrhizal durum wheat grownunder drought stress. Mycorrhiza 8:41–45.

     Ghazi, A.K., and B. M. John Zak. 2003. Field response of wheat to arbuscular mycorrhizal fungi and drought stress. Mycorrhiza. 14: 263-269.

     Ghanbari, A. A. 2006. Effects of plant density on yield and some morphological traits of promising lines of white bean. Final Report, Agricultural and Natural Resoutsec Research Center of Markazi Province, Arak, Iran.

    Gholamin, R., Khayatnezhad, M., 2011. The effect of end season drought stress on the chlorophyll content, chlorophyll fluorescence parameters and yield in maize cultivars. Sci. Res. Essays. 6(25), 5351-5357.

     Gupta,P.C. and Otoole,J.C.)1986(.Upland rice,global perspective.IRRI,PP 149.

     Hagin J. and A. Lowengart. 1996. Fertigation for minimizing environmental pollution by fertilizers. Fertilizer Research, 43: 5–7.

    Hayman, D.S., 1980. Mycorrhiza and Crop Production. Nature, 287(5782): 487-488.

     Heathcote,R,1986.the arid  lands:their use and abus.long,newyork.

     Hendry, G.A.F. and A.H. Price. 1993. Stress indicators: chlorophylls and carotenoids. In: Hendry, G.A.F. and J.P  Grime. (Eds.), Methods in Comparative Plant Ecology, Chapman and Hall, London

     Irigoyen, J.J., D.W. Eineric, and M. Sanchez-Diaz, 1992; Water stress induced changes in concentrations of proline and total soluble sugars in nodulated alfalfa (Medicago sativa) plants. Physiologia Plantarum. 84(1):58-60

     Jeffries P., S. Gianinazzi and S. Perotto. 2003. The contribution of arbuscular mycorrhizal   fungi in sustainable maintenance of plant health and soil fertility. Biology and Fertility of Soils, 37:1–16.

    Jieming L and Midmore DJ, 1990. A review of potato intercropping practices in western Hubei China. Field Crop Research. 25(1,2): 41-50.

     Jensen, N.F. 1988. Plant Breeding Methodology. Cornell Univercity. New  York. Jogn wiley, Pp: 379-380.

    Kaiser, W.M. 1987. Effect of water deficit on photosynthetic capacity. Physiologia Plantarum, 71: 142-144.

     Kardage, Y. (2004). Forage yields, seed yields and botanical compositions of some legume–barley mixtures under rain fed condition in semi–arid regions of Turkey. Asian Journal of Plant Sciences, 3:299-295

     Khalafallah, A.A., and Abo-Ghalia, H.H. 2008. Effect of arbuscular mycorrhizal fungi on the metabolic products and activity of antioxidant system in wheat plants subjected to short-term water stress, followed by recovery at different growth stages. Journal of Applied Sciences Research 4(5): 559-569.

    Khazaie, H.R. and A., Borzooei. 2006. Effects of water stress on antioxidant activity and physiological characteristics of wheat. The first international conference on the theory and practices in Biological Water Saving(ICTPB), Beijing China.

     Kloepper.J.W and et al (1989) Free-living bacterial Inoculate for enhancing crop productivity Trends Biotechnol.7. 39-44

     Lee,  T.M.and Liu, C.H., 1999.Correlation  of decreases calcium contents with proline accumulation in the marine green macroalga.Journal of Experimantal and Botany, 50:1855-1862.

    Li, W.R., Zhang, S-q and L., Shan. 2006. Effect of water stress on chlorophyll fluorescence parameters and activ ity of antioxidant enzyme in Alfalfa(Medicago sativa L.) seedlings. The first international conference on the theory and practices in Biological Water Saving (ICTPB), Beijing China.

    Lopez-Gutiérrez J.C., M. Toro and D. Lopez-Hernandez. 2004. Arbuscular mycorrhiza and enzymatic activities in the rhizosphere of Trachypogon plumosus Ness. in three acid savanna soils, Agriculture. Ecosystems and Environment, 103:405–411.

    Lozcano, J., 1980. Responses of  Plants to Environmental Stresses. Volume II. Water, Radiation, Salt, andother Stresses. Academic Press, New York, 607p.

     Marschner H. and B. Dell. 1994. Nutrient uptake in mycorrhizai symbiosis. Plant and Soil, 159:89–102

     Majnoon hosseini, N. 1993. Beans in Iran. J.had Daneshgahi, Tehran, Iran. In Persian with English Summary.

    Mancuso S, Rinaldelli E. 1996. Response on young mycorrhizal and nonmycorrhizal plants of olive tree (olea europaea L.) to saline conditions.II. Dynamics of electrical impedance parameters of shoots and leaves. Adv. Hort Sci 10: 135-145.

     Marschner, H. 1986. Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic press London. p. 76-94  Marschner, H., and Dell, B. 1994. Nutrient uptake in mycorrhizal symbiosis. Plant and Soil 159: 89-102.

    Marchner. H. & Del. B. 1994. Nutrient uptake in mycorrhizal symbiosis. In Management of mycorrhiza in Agriculture. Horticulture and Forestry (A.D.Robson. L.K. Abbot & N. Malajczuk. eds). Pp 89 - 102. Khiwer

    McEldowney, S., Hardman, D.J. and Waite, S. 1993. Treatment Technologies.In: McEldowney, S., Hardman, J., Waite, S. (Eds.), Pollution Ecology and Biotreatment Technologies. Longman, Singapore Publishers, Singapore, 48-58p.

    Mushagalusa GN, Ledent JF and Draye X, 2008. Shoot and root competition in potato / maize ntercropping: Effect on growth and yield. Environmental and Experimental Botany. 64:180-188

     Nautiyal et all (2000) stress induced phosphate solubilization in bacterial isolated from Alkaline soil. FEMS.microb. lett. 182.291-296.

    Nylancl JE, Wallander H. 1989. Effect of ectomycorrhiza on host growth and carbon balance in a semi-hydroponic cultivation system. New Phytol 112 (3): 389-396.

     Okin, G. 2002. Desertification: Monitoring and forecasting, desertificationintroductionWebsite:http://www.planetary.caltech.edu/arid/desert/desert.html

     Panwar, J.D.S. 1993. Response of VAM and Azospirillum inoculation to water status and grain yield in wheat under water stress conditions. Indian Journal of Plant Physiology 36: 41-43.

    Reed, A.J.G.W.Sigletay . J.R. Schussler. D.R. Williamson and A. L. Christy. 1999. Shading effects on dry matter nitrogen partitioning kernel number and yield of maize crop Sci 28:819-825.

    Rillig, M.C. 2004. Arbuscular mycorrhizae and terrestrial ecosystem processes,

    university of Montana, U.S.A.

     Russo A., C. Felici, A. Toffanin, M. Gotz, C. Collados, J.M. Barea,Y. Moënne-Loccoz, KSmalla, J. Vanderleyden and M. Nuti. 2005. Effect of Azospirillum inoculants on arbuscular mycorrhiza establishment in wheat and maize plants. Biology and Fertility of Soils, 41:301–309.

    Ruiz-Lozano, J.M., Azcon, R., Gomez, M., 1996. Alleviation of salt stress by arbuscularmycorrhizal Glomus species in Lactuca sativa plants. Physio. Planta. 98, 767–772.

     Sadras,V.O. and S.P.Milro.)1996.Soil- water thresholds for the responses of leaf expantion 65:459-462.

    Safikhani, F., Heydari sharifabad, H., Syadat, A.,Sharifi ashorabadi, A., syednedjad, M. andAbbaszadeh, B., 2007. The effect of drought stress on percentage and yield of essential oil and physiological characteristics of deracocephalum moldavica L. Iranian Journal of Medicinal and Aromatic plants,23(1):86-99.

    Sagherri , C. L. M. , M. Maffei  and F. Navari-Izzo. 2000. Antioxidative enzymes  in wheat subjected  to increasing water deficit and rewatering . J. Plant Physiol. , 157:273-279.

    Sepaskhah,A.R.,S.A. Sichani,B.Bahrani.1976. Subsurface and furrow irrigation evaluation for bean production.Trans. ASAE.19(6): 1089-1093.

    Shahhosseini, Gh., Zafarinia, R. H., Sori, M. K., and Pirasteh Anosheh H. 2010b. Yield of upland chickpea affected by biosulfur, Azotobacter and Superabsorbent. Use Biological Fertilizer in Sustainable Horticulture and Agriculture, Shiraz. Pp. 29- 34. (In Persian).

     Singh, B. B, D. R. Mohar and K. E. Dashiell(1997) Advancess in cowpea researches. IITA-JIRCAS Ibadan, Nigeria

     Singh, R.P., Choudhary, A., Gulati, A., Dahiya, H.C., Jaiwal, P.K., and Sengar, R.S. 1997. Response of plants to salinity in interaction with other abiotic and factors. In: Jaiwal P.K., Singh, R.P., and Gulati, A. (Eds.) Strategie

     Smith, S.E., Smith, F.A. and Jakobsen, I. 2004. Functional diversity in arbuscular mycorrhizal (AM) symbioses: the contribution of the mycorrhizal P ptake pathway is not correlated with mycorrhizal responses in growth or total P uptake. New Phytol. 162: 511-52.

    Smith, S.E. and D.J. Read. 1997. Mycorrhizal Symbiosis. Academic Press, San Diego, CA.

    Song, H. 2005. Effects of VAM on host plant in condition of drought stress and its mechanisms. Electronic Journal of Biology. (3): 44-48.

    Szilagyi, L. 2003. Influence of drought on seed yield components in common

         bean, Blug. J. Plant Phsio. Special Issue. 320-330.

    Taiz L. and  Ezeiger. 1998. Plant Physiology. Sinaye Assciates Inc. Publisher. sonderland Massachusetts. 757 p.

    Tarafdar, C. and Marschner, H., 1994. Phosphate activity in the rizosphere and hyphosphere of VA mycorrhizaal wheat supplied with inorganic and organic phosphorus. Soil Biology and Biochemistry, 26: 287-295.

     Tasang A., and Maum  M.A. 1999. Mycorrhizal  fungi  increase  salt tolerance  of  Strophostyles helvola  in  coastal foredunes.   University  of  Waterloo, Canada. Plant Ecology, 144:159-166.

     Taylor, S.and G.L. Ashcroft. 1972. Physical edaphology-the physics of irrigated and nono  irrigated soils.Freeman,Sanfrancisco.

    Teran, H. and Singh, S.P. 2002. Comparison of sources and lines selected for

        drought resistance in common bean. Crop Sci. 17:493-496.

     Troehza loyanchan T.E. 2003. Endomycorrhizal fungi survival in continuous corn, soybean and fallow. Agronomy Journal. 95 (1): 224-230.

     Turkan I, Bor M, Ozdemir F and Koca H, 2005. Differential responses of lipid peroxidation and antioxidants in the leaves of drought- tolerant P. acutifolius Gray and drought- sensitive P vulgaris L. subjected to polyethylene glycol mediated water stress. Plant Sci. 168: 223-231.

    Turk, M. A., T. A. Assaf., K. M. Hameed, and A. M. Tawaha. 2006. Significance of  Mycorrhizae. World  Journal Agriculture Science. 2: 16–20.

    UR Rahman, M., S, GUL., and I, Ahmad. (2004). Effects of water stress on growth and photosynthetic pigments of corn (Zea mays L.) cultivars, International Journal of agriculture & biology 6-4: 652-655.

      Vamerali, T., M. Saccomani, S. Mosca, N. Guarise and A. Ganis. 2003. A comparison of root charactertics in relation to nutrient and water stress in two maize hybrids. Plant and Soil, 25: 157- 167.

     

    Venkataraman G.S. and Tilak K.V.B.R.1990. Biofertilizers in sustainable agriculture. In :Soil Fertility and Fertilizer Use. IFFCO, New Delhi, India, Vol. IV, Pp. 137-148.

    Vieira, R.D., Teerony, D.M. and Egli, D.B. 1991. Effect of drought stress on    soybean seed germination and vigor. J. Seed Tech. 16:12-21.

    vulgaris L. subjected to polyethylene glycol mediated water stress. Plant Sci. 168: 223-231.

    Vyas, P. and A. Gulati. 2009. Stress tolerance and genetic variability of phosphate solubilizing Pseudomonas fluorescent from the cold deserts of the trans-Himalayas. Microb. Ecol. 58: 425-434.

    Waling I., Vanvark W., Houba V.J.G. and Vanderlee J.J. 1989. Soil and plant analysis, a series of syllabi, part 7,plant analysis procedures. Wageningen Agricultural University.

    Waluyo., S. H. Tek and Lie, and Mannetje, L 2004. Effect of Phosphate On Nodule Primordia of Soybean (Glycine max Merrill) in acid soils in Rhizotron Experiments. Indonesian J ourual of Agricultural. Science, 5: 37-44.

     Wang, W., Vinocur, B., and Altman, A. 2003. Plants responses to drought, salinity and extreme temperatures  towards genetic engineering for stress tolerance. Planta, Heidelberg 218 (1): 1-14.

    Ward, K., R. Scarth., J. Daun., and P.B.E. Mcvetty. 1992. Effects of genotype and environment on seedchlorophyll gradation during ripening in four cultivars of oilseed rape (Brassica napus L.).CanadianJournal of Plant Science.72:643-649.

     Watson, D.J., (1952). The physiological basis of varieties in yield. Adv Agron., 4:101-145.

    Wu, Q.S., and Xia, R.X. 2006. Arbuscular mycorrhizal fungi influence growth, osmotic adjustment and photosynthesis of citrus under well-watered and water stress conditions. Journal of Plant Physiology 163: 417-425.

     Wu, Q.S., Xia, R.X., Zou, Y.N., and Wang, G.Y. 2007. Osmotic solute responses of mycorrhizal citrus (Poncitrus trifoliate) seedlings to drought stress. Acta physiologica Plantarum 29: 543-549.

      Zahir, A Z., Arshad, M. and Frankenberger, W. F. (Jr). 2004. Plant growth promoting rbizobacteria: appilications and perspectives in agriculture. Adv. Agron. 81:97-168.

     Zaifnejad M, Clarck RB and Sullivan CY (1997) Aluminum and water stress effects on growth and proline of sorghum. Plant Physiology 150: 338-344.

    Zhang, J., Nguyen, H.T., Blum, A. 1999. Genetic analysis of osmotic adjustment in crop plants. Journal of Experimental Botany, 50: 291-302.

     Zuccarini, P. 2007. Mycorrhizal infection ameliorates chlorophyll content and nutrient uptake of lettuce exposed to saline irrigation. Plant Soil Environment 53(7): 283-289.


موضوع پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, نمونه پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, جستجوی پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, فایل Word پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, دانلود پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, فایل PDF پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرکاربرد قارچ مایکوریزا و تنش خشکی بر کارایی جذب عناصر غذایی و روابط آبی در گیاه لوبیا سبز

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی باغبانی چکیده : دستیابی به کشاورزی پایدار در کنار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و تامین سلامت جامعه از اهداف محققین در بخش کشاورزی است. در چند دهه اخیر مصرف نهاده های شیمیایی در اراضی کشاورزی موجب معضلات زیست محیطی عدیده ای از جمله آلودگی منابع آب و خاک ، کاهش حاصلخیزی و از بین رفتن تعادل عناصر شیمیایی در خاک است. از جمله ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش: فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه چکیده تنش خشکی یکی­ از ­­مهم­ترین عوامل محدود کننده رشد گیاهان در­مناطق خشک و نیمه خشک جهان، مانند ایران است. اهمیت استفاده از منابع آبی و بروز خشکسالی­های اخیر، روش­های متفاوتی را در مصرف بهینه آبی می­طلبد. به منظور بررسی تأثیر سوپرجاذب­های طبیعی و مصنوعی بر قابلیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

چکیده فارسی اثر تنش شوری بر خصوصیات رشدی برخی از ژنوتیپ­ های انتخابی بادام (Prunus dulcis) پیوند شده روی پایه GF677 ترکیب پایه و پیوندک می­تواند خصوصیات رشدی و غلظت عناصر غذایی برگ و ریشه­های بادام را در شرایط تنش شوری تحت تأثیر قرار دهد. به‌منظور ارزیابی اثر تنش شوری بر خصوصیات مورفولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمیایی و غلظت عناصر غذایی پرمصرف و کم­مصرف در برگ و ریشه­های تعدادی از ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

چکیده فارسی مقدمه: در صنعت مواد غذایی تمایل افزاینده ای برای توسعه روش های اقتصادی به منظور تهیه محصولات غذایی با ارزش تغذیه ای و حسی بالا وجود دارد.خشک کردن یکی از گسترده ترین روش های مورد استفاده برای نگه داری میوه ها و سبزی هاست. مرکبات از مهمترین میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان می باشند که دارای فساد پذیری بالایی هستند و با توجه به این نکته که در تمام فصول سال نیز در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته علوم باغبانی، گرایش گل و گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی قابلیت جایگزینی بستر کشت پیت ماس با بسترهای جدید و ارزان قیمت، تحقیقی با استفاده از گیاه جعفری در قالب آزمایش فاکتوریل با پایه کاملا تصادفی با 10 تیمار و 3 تکرار صورت گرفت. بسترهای کاشت عبارت بودند از پیت ماس، ورمی کمپوست، کمپوست قارچ تکمه ای و پرلیت که خصوصیات فیزیکی ...

ثبت سفارش