پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه

word 3 MB 31867 103
1393 کارشناسی ارشد محیط زیست و انرژی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC))

    گرایش: شیمی و فناوری اسانس

    خلاصه فارسی

    مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص فلزات سمی‌ سنگین توسط ریشه‌های گیاه و در نهایت انتقال آنها به شاخه‌ها و ساقه‌ها به منظور حذف آلاینده‌ها از خاک می‌باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر گیاه اسطوخودوس با نام علمی Lavandula angustifolia برای استخراج فلزات سنگین و بهبود بخشیدن خاک آلوده در شرایط مختلف انجام شد.

    مواد و روش‌ها: خاک و ریشه و برگ 30 گیاه اسطوخودوس هم سن که با مقدار مشخص سرب و کادمیوم آلوده شده مورد ارزیابی قرار گرفت. محتویات فلزات سنگین سرب و کادمیوم درخاک، ریشه‌های گیاه و برگ‌های گیاه در فواصل زمانی 60،40،20،10،0 روز با روش هضم مرطوب و با استفاده از دستگاه جذب اتمی‌ شعله در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه واحد علوم دارویی تشخیص داده شد.

    بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده گیاه اسطوخودوس از قدرت گیاه پالایی بالایی در جذب فلزات سنگین سرب و کادمیوم برخوردار است. بهترین نتایج نمونه‌های مختلف برای جذب سرب و کادمیوم در خاک pH=6/3 بود. نتایج این تحقیق نشان داد که اختلاف معناداری در قدرت جذب سرب و کادمیوم در فاصله زمانی ١٠ روز اول تا روز60 وجود دارد. به طوری که در 10 روز اول سرب و کادمیوم موجود در خاک به ترتیب 4329/76، 8921/6 و در ریشه‌ها به ترتیب 7541/21، 4444/2 و در برگ‌های جوان 0098/31، 2188/1 و در برگ‌های مسن 8634/29، 3471/0 می‌باشد. در روز 60 نیز در خاک 3431/30، 0019/3 و در ریشه‌ها 2311/43، 7891/3 و در برگ‌های جوان 3981/75، 1291/7 و در برگ‌های مسن 7778/59، 5547/2 می‌باشد. (واحد اعداد mg/kgDW) که نشان می‌دهد قدرت جذب سرب و کادمیوم در گیاه رو به افزایش است. این فناوری می‌تواند یک وسیله کم هزینه برای کنترل آلودگی گسترده زیست محیطی فراهم کند. بنابر نتایج حاصل شده این گونه قادر به جذب مقادیر بالایی از آلاینده‌های سرب و کادمیوم در یک زمان نسبتاً کوتاهی است.

    کلید واژه: گیاه پالایی، فلزات سنگین، اسطوخودوس، محیط زیست، آلودگی خاک.

     

     

    مقدمه

    گیاه پالایی یک فن‌آوردی جدید می‌باشد که برای جمع‌آوری فلزات سنگین از خاک باتلاق‌ها و حتی تالاب‌ها استفاده می‌شود. گیاه پالایی عرضه می‌کند یک روش اقتصادی مناسب را برای آزمایشات فرسایش خاک و روش‌های خاک‌ورزی. بطور پیوسته انباشتگی فلزات سنگین در محصول گیاهان با اصلاح خاک آنها مؤثر است که در مقادیر بالای توده زنده Biomass فلزات سنگین در خاک‌ها ابتکاری مناسب است.

    گیاه پالایی با استفاده از مهندسی گیاهان سبز شامل گونه‌های علفی و چوبی برای برداشت مواد آلاینده از آب و خاک یا کاهش خطرات آلاینده‌های محیط زیست نظیر فلزات سنگین، عناصر کمیاب، ترکیبات آلی و مواد رادیواکتیو به کار برده می‌شود. مهم‌ترین ترکیبات معدنی آلاینده، فلزات سنگین بوده و میکروارگانیسم‌های خاک قادر به تجزیه آلاینده‌های آلی هستند، اما برای تجزیه میکروبی فلزات نیاز به آلی شدن با تغییرات فلزی آنها وجود دارد که امروزه از گیاهان برای این بخش استفاده می‌شود.

    فلزات سنگین غیر ضروری شامل آرسنیک، آنتیمون، کادمیم، کرم، جیوه و سرب است که این فلزات در رابطه با آلودگی خاک و آب‌های سطحی بسیار مهم هستند و مورد توجه علم گیاه پالایی قرار می‌گیرند.

    گیاهان ۳ راهبرد پایه برای رشد در خاک‌های آلوده به فلزات سنگین دارند. گونه‌هایی که از ورود فلزات به بخش‌های هوایی خود جلوگیری کرده یا غلظت فلزات را در خاک پایین نگه می‌دارند، گونه‌هایی که فلزات را در اندام‌های هوایی خود تجمع داده و دوباره به خاک بر می‌گرداند و گیاهانی که می‌توانند فلزات را در اندام‌های هوایی خود تغلیظ کرده به طوری که چندین برابر غلظت فلز در خاک شود و گیاهانی که غلظت بالایی از آلاینده‌ها را جذب کرده و در ریشه، ساقه یا برگ‌هایشان تغلیظ می‌کنند.

    گیاه پالایی از رهیافت‌های نوین در علوم کشاورزی است که به مبحث پاکسازی خاک‌های آلوده به عناصر آلوده کننده نظیر فلزات سنگین، مواد نفتی و ... می‌پردازد.

    از آنجا که در طی تحقیقات فراوان مشخص شده است که گیاهان اسانس‌دار از یک سو قابلیت جذب بالای فلزات سنگین از خاک را داشته و از سوی دیگر این فلزات سنگین به اسانس آنها وارد نمی‌شود، می‌توان از این گیاهان برای تولید محصول اقتصادی در زمین‌های آلوده استفاده کرده و هیچگونه نگرانی بهداشتی در این زمینه نداشت.

    با توجه به مطالب فوق، در سال‌های اخیر گیاهان دارویی، علی‌الخصوص گیاهان اسانس‌دار مثل خانواده نعناعیان Lamiaceae و خانواده چتریانApiaceae  بعنوان گزینه‌های مهم گیاه پالایی در دنیا مطرح هستند.

    اسطوخودوس با نام علمی ‌Lavandula angustifolia ازخانواده Lamiaceae می‌باشد.

    گونه‌های مختلف اسطوخودوس گیاهانی خشبی چند ساله هستند. تا کنون حدود 48 گونه از اسطو خودوس شناسایی شده است. اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا به حالت خودرو می‌روید، مخصوصاً در جنوب فرانسه مناطق مدیترانه و در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می‌شود.

    اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از کرک‌های سفید پنبه‌ای. گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله است. قسمت مورد استفاده این گیاه، گلها و سرشاخه‌های گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد. طعم آن تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطرسازی مصرف می‌شود.

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات

     

     
     

     

     

    ١-١. هدف از انجام پایان‌نامه

    با افزایش صنعتی شدن کشورها و به خصوص کشورهای جهان سوم که در حال صنعتی شدن هستند افزایش آلاینده‌های صنعتی و آلودگی‌های زیست محیطی یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی انسانها و تهدیدکننده سلامتی بشر امروزه و نسل‌های آتی می‌باشد. از جمله این آلاینده‌های شیمیایی کادمیوم و سرب می‌باشد که از طرق مختلف از جمله فاضلاب‌های صنعتی، عملیات استخراج معدن، ذوب فلزات و همچنین با افزایش وسایل نقلیه موتوری درجوامع و در نتیجه آلوده شدن هوا و بالطبع آن آلودگی خاک و سپس آلودگی محیط زیست حادث می‌شود. حضور و تجمع این عناصر سنگین در بدن انسان موجب بروز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌های مختلف که در جوامع بشری امروز بسیار شایع است می‌شود. تصفیه بیولوژیک خاک هم بسیار پرهزینه است و هم موجب از بین رفتن ترکیب بیولوژی خاک می‌شود به همین منظور امروزه از روش گیاه پالایی خاک که روشی بسیار بی‌خطر و مفید است برای پالایش خاک از عناصر سنگین استفاده می‌شود با توجه به اینکه قدرت گیاه پالایی گیاه اسطوخودوس تا به حال بررسی نشده است ضرورت این تحقیق دیده شد.

    1-2. بیان مسأله

    کادمیوم و سرب جزو فلزات سنگین طبقه‌بندی شده که از منابع مختلف به ویژه مصرف کودهای فسفری با غلظت بالا، فاضلاب‌های صنعتی، عملیات استخراج معدن، ذوب فلز و مواد مادری به خاک افزوده می‌شوند و موجب آلودگی محیط زیست می‌گردند. (42،10)

     گیاه پالایی روشی مؤثر، اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای پالایش خاک‌های آلوده می‌باشد. گیاه پالایی یک تکنولوژی رو به گسترشی است که از 10 سال پیش جنبه‌های کاربردی آن در تمام دنیا آغاز گردید و آن شامل پالایش آلودگی‌های ارگانیک، غیرارگانیک و مواد رادیواکتیویته می‌باشد. این تکنیک پایدار و ارزان خیلی سریع به عنوان یک راه‌حل جایگزین برای روش‌های تصفیه سنتی رواج پیدا کرد. (3،39) در بیشتر سایت‌های آلوده گونه‌های گیاهی علفی و مقاومی وجود دارد و پالایش توسط آنها و سایر گونه‌های غیرخوراکی به‌ویژه گونه‌های زینتی به دلیل عدم وارد شده به شبکه زنجیره غذایی یک روش ایمن تصفیه بیولوژیکی می‌باشد. پس از طی شدن زمان پالایش گیاهان برداشت شده و می‌توانند به منظور کاهش حجم بقایای مواد آلوده گیاهی، متراکم شده و سپس در شرایط کنترل شده دفن و سوزانده می‌شوند که خاکستر آنها نیز می‌تواند به عنوان یک سنگ معدن زیستیbio-ore  به منظور احیای مجدد فلزات مورد استفاده قرار گیرند. اما به هر حال در این تکنیک نیز یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد. (3،39) از موارد قابل توجه آن است که به هر حال گیاهان برای استخراج و انباشت مواد آلوده پتانسیل خاصی دارند. همچنین پس از طی مدتی این بقایای آلوده باید برداشت و مدفون یا سوزانده شوند که ایجاد عدم شرایط بازگشت مجدد این فلزات به خاک و نشت مواد آلوده به محیط ضروری می‌باشد. عموماً گیاه‌های فراانباشت شناخته شده دارای بیومس پایین، رشد کند و سیستم ریشه‌ای سطحی‌اند که پتانسیل گیاه پالایی را پایین می‌آورد. عواملی مانندpH  خاک و آب در فراهمی زیستی فلزات سنگین برای گیاهان بسیار تأثیرگذار است و هنوز مطالعات تکنیکی بسیاری برای شناسایی گیاهان فراانباشت برای پالایش آلودگی‌های چندگانه در مناطق آلوده مورد نیاز است. (3،39)

    گیاهانی مانند خردل هندی، آفتابگردان، تنباکو، چاودار و ذرت دارای این توانایی هستند. آنها دارای قدرت جذب سرب از فاضلاب هستند که در این میان، آفتابگردان بیشترین قدرت و توانایی را دارد. در روش دیگری با استفاده از قدرت ریشه، محدودکردن تحرک و قابلیت دسترسی آلاینده‌ها در خاک صورت می‌گیرد. این روش معمولاً برای کاهش آلودگی در خاک، رسوب و لجن استفاده می‌شود و از طریق جذب، رسوب، کمپلکس و یا کاهش ظرفیت انجام می‌پذیرد. (3،19،24)

    و اما اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک، دراز سبز رنگ و پوشیده از کرک‌های سفید پنبه‌ای. گل‌های آن به رنگ بنفش و بصورت سنبله می‌باشد. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد، اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار این گیاه بدست می‌آید مایعی است زرد رنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است. این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و دارای اسانس معطری است که به عنوان آرام‌بخش، برطرف کننده‌ی دردهای معده و تب‌بر، استفاده می‌شود. اسانس اسطوخودوس دارای حدود 40% استات لینالیل است همچنین در آن ترکیباتی نظیر اسید بوتیریک، اسید پروپیونیک و اسید والریک، لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد. سر شاخه‌های گل‌دار این گیاه دارای 3-1 درصد اسانس می‌باشد که ترکیبات گونه و واریته‌های مختلف آن، ممکن است به کلی متفاوت باشد. اسانس اسطوخودوس اکثراً حاوی لینالول، به میزان 20 تا 35 درصد، لینالیل استات به میزان 30 تا 55 درصد، اوسی من،کامفر و کاریوفیلن اکساید است. از دیگر ترکیبات گیاه، می‌توان تانن به میزان 5 تا 10 درصد و کومارین، فلاوونوئیدها و فیتواسترول‌ها را نام برد.

    چون اسانس آن از مصرف بالایی در صنایع داروسازی و آرایشی- بهداشتی برخوردار است، در سطوح وسیعی کشت می‌شود. در ایران نیز، همین گونه کشت می‌شود و در بسیاری از پارک‌ها و مناطق سبز تهران، در سال‌های اخیر توسعه داده شده است. اسانس اسطوخودوس و اسانس تقطیر و تصحیح شده (خالص) و اسانس سنبله اسطوخودوس در عطریات، تا غلظت 2/1 درصد به کار می‌رود. (11،12)

    1-3. ضرورت و اهمیت موضوع

    آلودگی خاک با فلزات سنگین یکی از مشکلات مهم زیست محیطی در جوامع امروزی است. منابع طبیعی و فعالیت‌های انسانی، فلزات سنگین را به محیط وارد می‌نمایند. ذوب ترکیبات فلزی، احتراق سوخت‌های فسیلی در موتورهای وسایل نقلیه و نیروگاه‌های فسیلی تولید برق اصطکاک و سایش لنت ترمزها و آزاد شدن آزبست یا پنبه کوهی همچنین پساب‌های کارخانه‌های ذوب فلز و پساب‌های کارخانه‌ها فلزات را در محیط منتشر می‌کنند. (49) همچنین از طریق فعالیت آتشفشان‌ها و فعالیت‌های انسانی در زمینه صنعت و معدن و حرکت عناصر توسط باد و آب و فرسایش به محیط زیست راه می‌یابند. (50)

    علاوه بر موارد ذکر شده بر اثر فعالیت‌های کشاورزی و استفاده از حشره‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها عناصر سمی‌ به محیط وارد می‌شوند شایان ذکر است که استفاده از کودهای شیمیایی از جمله کودهای (N, P, K) که دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند و استفاده رایجی در کشاورزی دارند سبب آزاد آلوده شدن محیط زیست و آب‌های زیرزمینی می‌شوند به خصوص استفاده از کودهای ازته که حلالیت بالایی در آب دارند و کشاورزان بی‌مهابا در کشورهای در حال توسعه از آنها استفاده می‌کنند یکی از معضلات بسیار بزرگ در آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و آلوده شدن آبها به نیترات می‌باشند که یکی از عوامل عمده تولید سرطان در بسیاری از کشورها می‌باشد. (50)

    عناصر سمی ‌بر روی بسیاری از اعضای مهم و حیاتی بدن اثر می‌گذارند از جمله بر روی غدد هورمونی، کبد، کلیه‌ها، آنزیم‌های سیستم گوارشی دستگاه ایمنی، اعصاب مرکزی و ... به همین جهت پالایش خاک از این عناصر سمی‌ ضروری می‌باشد، روش‌های شیمیایی و سنتی روش‌هایی پرهزینه می‌باشند که باعث تخریب محیط بیولوژی خاک می‌شوند. (50)

    گیاه پالایی تکنیک پالایشی است که شامل جذب، تغییر شکل، تجمع و یا تصعید آلاینده‌ها با کمک گیاهان برای زدودن آلودگی‌های آب، خاک، و هوا می‌باشد. این روش را برای زدودن آلودگی‌های نفتی نیز بکار می‌برند. (54،57،7) گیاه پالایی با استفاده از مهندسی گیاهان سبز شامل گونه‌های علفی و چوبی برای برداشت مواد آلاینده از آب و خاک یا کاهش خطرات آلاینده‌های زیست محیطی نظیر فلزات سنگین، عناصر کمیاب، ترکیبات آلی و مواد رادیواکتیو به کار برده می‌شود. مهمترین ترکیبات معدنی آلاینده، فلزات سنگین بوده و میکروارگانیسم‌های خاک قادر به تجزیه آلاینده‌های آلی هستند، اما برای تجزیه میکربی فلزات نیاز به آلی شدن یا تغییرات فلزی آنها وجود دارد که امروزه از گیاهان برای این بخش استفاده می‌شود. اگرچه دغدغه دیگر برای کارشناسان، نحوه استفاده از گیاهانی است که به این شکل آلوده می‌شوند، اما راهکار تولید انرژی به عنوان یکی از ضروری‌ترین بخش‌های زندگی امروز، دریچه دیگری را برای دانشمندان باز کرد از دیدگاه جهانی پس از آب و هوا، پوسته خاک، سومین جزء عمده محیط زیست انسان تلقی می‌شود. خاک علاوه بر اینکه پایگاه موجودات خشکی زی بویژه جوامع انسانی است، محیط منحصر به فردی برای زندگی انواع حیات بخصوص گیاهان به شمار می‌رود، بر خلاف آب و هوا آلودگی خاک از نظر ترکیب شمیایی به آسانی قابل اندازه‌گیری نبوده و یک خاک پاک یا خالص تعریف‌پذیر نیست بنابراین ناگزیریم مسائل بالقوه آلودگی خاک را در چارچوب پیش‌بینی خطرات و صدمات احتمالی در کارکرد خاک مطالعه کنیم. با توسعه طرح‌های انسان ساخت و آلوده شدن خاک‌ها به وسیله فلزات سنگین، ساختار خاک برای رشد و توسعه گیاهان مسموم و خطرناک می‌شود و تنوع زیستی خاک را نیز بهم می‌ریزد. در روش گیاه پالایی، گیاهان بر اساس مکانیسم جذب طبقه‌بندی و آلودگی خاک به فلزات سنگین به کمک روش‌های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی کاهش داده می‌شود. بر اساس تحقیقات دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، رفع آلودگی خاک معمولاً با 2 روش خارج از محل و در محل صورت می‌گیرد. در روش خارج از محل، خاک آلوده به مکان دیگری انتقال یافته و پس از رفع آلودگی به مکان اولیه برگردانده می‌شود.

    Introduction: Metal contamination of soil is an important issue as these toxic elements could be transported in terrestrial ecosystem posing potential risk on food quality, soil health and the environment. Soil contamination with toxic metals has increased noticeably during the past few years. Phytoextraction technology involves the extraction of metals especially toxic heavy metals by plant roots and transferring them to the plant stem and finally branches in order to remove the contamination from the soil. This study has been done in various conditionsin order to determine the effect of Lavandula plant with the scientific name angustifolia on extraction of heavy metals and purifying the soils contaminated by them.

    Materials and methods: 30 pots of soil contaminated by specific amounts of cadmium and lead were examined. Metal contents of the plants, soil and roots and leaves were measured every 0, 10, 20, 40 and 60days by Atomic Absorption Spectrophotometer by wet digestion method in Research Laboratory in Pharmaceutical Sciences Branch University.

    Results: The best results for samples of absorption of lead and cadmium was in the soil with pH = 6.3 Results of this study showed significant differences in the absorption of lead and cadmium in the interval of the first 10 days to the 60 days. That is, in the first 10 days, respectively 76.4329 mg/kgDW and 6.8921 mg/kgDW in soil, 21.7541 mg/kgDW and 2.4444 mg/kgDW in roots and 31.0098 mg/kgDW and 1.2188 mg/kgDW in young leaves, 29.8634 mg/kgDW and 0.3471 mg/kgDW in old leaves. in the 60 days respectively30.3431 mg/kgDW and 3.0019 mg/kgDW in soil, 43.2309 mg/kgDW and 3.7891 mg/kgDW in roots and 75.3981 mg/kgDW and 7.1291 mg/kgDW in young leaves, 59.7778 mg/kgDW and 2.5547 mg/kgDW in old leaves absorptions have been done by the soil, roots and young and old leaves. This technology can be a cost-effective means for the control of environmental pollution. According to the results of the study, this ornamental species is able to absorb high amounts of lead and cadmium pollution in a relatively short time.

     

    Key words: Phytoremediation, heavy metal, Lavendula angustifolia, environment, soil pollution.§

  • فهرست:

    مقدمه................................................................................................................................... 3

     

    فصل اول: کلیات

    1-1. هدف از انجام پایان‌نامه......................................................................................................................................... 6

    1-2. بیان مسأله.............................................................................................................................................................. 6

    1-3. ضرورت و اهمیت موضوع..................................................................................................................................... 8

    1-4. هدف اصلی............................................................................................................................................................ 11

    فصل دوم: مروری بر متون گذشته

    بخش اول: گیاه اسطوخودوس و انواع آن

    ٢-١-١. اسطوخودوس................................................................................................................................................... 14

    ٢-١-٢. تاریخچه اسطوخودوس................................................................................................................................ 14

    ٢-١-٣. استفاده دارویی از انواع اسطوخودوس.................................................................................................... 15

    ٢-١-٤. اسطوخودوس Lavendula angustifolia................................................................................................. 16

    ٢-١-٤-١. خصوصیات مورفولوژی اسطوخودوس................................................................................................. 16

    ٢-١-٤-٢. شرایط آب و هوایی.................................................................................................................................... 17

    ٢-١-٤-٣. شرایط خاک و مرحله کاشت............................................................................................................... 17

    ٢-١-٤-٤. کشت و تکثیر............................................................................................................................................. 19

    2-1-4-5. ترکیب شیمیایی........................................................................................................................................ 20

    ٢-١-٤-٦. مشخصات اسانس.................................................................................................................................... 21

    ٢-١-٤-٧. اجزای تشکیل دهنده اسانس................................................................................................................ 21

    ٢-١-٤-٨. خواص درمانی.............................................................................................................................................. 22

    ٢-١-٤-٩. آثار فارماکولوژیکی.................................................................................................................................... 24

    بخش دوم: گیاه پالایی و انواع آن

    ٢-٢-١. آلودگی محیط زیست................................................................................................................................... 26

    ٢-٢-٢. تکنیک‌های بر طرف کننده آلودگی‌های فلزات سنگین...................................................................... 29

    ٢-٢-٣. گیاه پالایی........................................................................................................................................................ 30

    ٢-٢-٤. تاریخچه گیاه پالایی..................................................................................................................................... 30

    ٢-٢-٥. گیاه پالاینده‌ها................................................................................................................................................ 31

    ٢-٢-٦. تکنولوژی‌های گیاه پالایی............................................................................................................................. 31

    ٢-٢-٦-١. Rhyzofiltiration ........................................................................................................................................ 32

    ٢-٢-٦-٢Phytostabilization ...................................................................................................................................... 33

    ٢-٢-٦-٣Phytovolatilization .................................................................................................................................... 34

    ٢-٢-٦-٤Phytoextraction .......................................................................................................................................... 36

    ٢-٢-٦-٥Phytodegration ........................................................................................................................................... 37

    ٢-٢-7. گیاه پالاینده‌های زیستی............................................................................................................................... 38

     

    بخش سوم: فلزات

    ٢-٣-١. فلزات سنگین.................................................................................................................................................. 41

    ٢-٣-٢. جذب.................................................................................................................................................................... 41

    ٢-٣-٣. توزیع و تجمع...................................................................................................................................................... 43

    ٢-٣-٤. دفع....................................................................................................................................................................... 43

    ٢-٣-٥. مکانیسم اثر.................................................................................................................................................... 45

    ٢-٣-٦. فاکتورهای مؤثر بر سمیت........................................................................................................................... 47

    بخش چهارم: سرب

    ٢-٤-١. معرفی................................................................................................................................................................ 52

    ٢-٤-٢. اثرات.................................................................................................................................................................... 55

    2-4-3. پایش بیولوژیک................................................................................................................................................. 66

    بخش پنجم: کادمیوم

    ٢-٥-١. معرفی و اثرات.................................................................................................................................................. 70

    ٢-٥-٢. پایش بیولوژیک................................................................................................................................................ 72

    بخش ششم: مطالعات دیگران

    ٢-٦-١. بررسی مطالعات انجام شده در زمینه جذب فلزات سنگین توسط گیاهان.............................. 75

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    بخش اول: اصول و مبانی کار

    3-1-1. تاریخچه و مقایسه روش‌ها....................................................................................................................... .80

    3-1-2. مواد مورد نیاز.................................................................................................................................................... 83

    3-1-3. تجهیزات مورد نیاز............................................................................................................................................ 84

    3-1-4. لوازم مورد نیاز.................................................................................................................................................. 84

    بخش دوم: روش کار

    3-2-1. جمع‌آوری نمونه‌ها............................................................................................................................................. 87

    3-2-2. تهیه محلول‌ها................................................................................................................................................ 88

    3-2-3. تهیه استانداردها........................................................................................................................................... 88

    3-2-4. آماده‌سازی نمونه‌‌های خاک............................................................................................................................ 89

    3-2-5. آماده‌سازی نمونه‌های برگ و ریشه............................................................................................................. 89

    3-2-6. تعیین مقداد سرب و کادمیوم نمونه‌ها با استفاده از دستگاه جذب اتمی.................................... 90

     3- 2-7. آنالیز آماری داده‌ها........................................................................................................................................ 92

    فصل چهارم: نتایج

    ٤-١. سطح کادمیوم و سرب در نمونه‌ها................................................................................................................ 94

    ٤-٢. محاسبه فاکتور Bio-concentration........................................................................................................ 102

    ٤-٣. محاسبه ضریب انتقال.................................................................................................................................. 102

    فصل پنجم: بحث و پیشنهادات

    ٥-١. بحث...................................................................................................................................................................... 104

    ٥-٢. نتیجه‌گیری......................................................................................................................................................... 108

    ٥-٣. پیشنهادات.......................................................................................................................................................... 109

     

     

    منابع................................................................................................................................. 111

    خلاصه انگلیسی............................................................................................................. 120

    ضمائم.............................................................................................................................. 122

     

     

    منبع:

    . آزادی، ب.، 1383، بررسی ترکیبات اسانس برگ و پوست میوه نارنج شمال ایران به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ((داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 89.

    2. آل احمد، آ.، 1378، تجزیه و شناسایی اسانس برگ‌های گیاه سدروس دئورارا به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ((‌داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 69.

    3. اربابی، س.، 92-1391، اندازه‌گیری غلظت کادمیوم و سرب نمونه‌های کشت شده در شمال ایران و تأثیر شست و شو و پخت و پز بر مقدار آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ((شیمی‌کاربردی))، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین، ص. 25 تا 56.

    4. اصغربیگ، ن.، 1382، بررسی ترکیبات اسانس برگ و پوست میوه پرتقال شمال ایران به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری ((داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 39.

    5. امید بیگی، ر.، 1374، رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تهران: انتشارات قدس رضوی، جلد 3، ص. 283.

    6. بدیعی، م.، 1378، بررسی فارماکوگنوزی و تجزیه و شناسایی اسانس گیاه شاهسنوم به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ((داروسازی))، دانشگاه آزاداسلامی،‌ واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص.40 تا 46.

    7. تقی‌زاده، م.، 1387، معرفی تکنولوژی گیاه پالایی و گیاه پالاینده‌های فضای سبز، مجموع مقالات سومین همایش ملی فضای سبز و منظر شهری، ویژه‌نامه شماره 27، ماهنامه 88، ص. 27.

    8. حاجی قاسم خان، ع.، 1386، سم‌شناسی صنعتی، برای فردا، ص. 235 تا 262.

    9. خوشحال، ز.، 1392، اندازه‌گیری و مقایسه مس، روی، سرب و کادمیوم برگ چای خشک بسته‌بندی لاهیجان با استفاده از دستگاه جذب اتمی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، ((شیمی‌کاربردی))، دانشگاه آزاد اسلامی‌،  واحد علوم دارویی، دانشکده علوم وفناوری‌های نوین، ص. 125.

    10. رحمانی، ح.، کلباسی، م.، حاج رسولی‌ها، ش.، 1379، آلودگی خاک به وسیله سرب حاصل از وسایل نقلیه در محدوده برخی از بزرگراه‌های ایران، مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد 4، شماره 4، ص. 31 تا 41 .

    11. زرگری، ع.، 1368، گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران، جلد 1، ص.20 تا 30.

    12. زمان، س.، 1367، گیاهان دارویی، چاپ سوم. ققنوس، ص. 156.

    13. شاه طاهری، ج.، افشاری، د.، 1386، سم‌شناسی شغلی، برای فردا، ص. 235 تا 246.

    14. شریعتی، ش.، آقا نبی، س. ع.، موسوی حرمی، س. ر.، مدبری، س.، آدابی، م. ح، 1390، بررسی میزان آلایندگی ناشی از صنایع معدنی و فرآوری سرب و روی بر آب و خاک منطقه انگوران- دندی، نشریه علوم زمین؛ سال 21، شماره 81، ص. 45 تا 54 .

    15. صالحی سورمقی، م.، 1385، گیاهان دارویی و گیاه درمانی، تهران: دنیای تغذیه، جلد دوم، ص. 14 تا 19 16.

    16. صفی‌الدین، م.، 1392، استخراج و شناسایی اجزای تشکیل دهنده اسانس حاصل از گلبرگ‌های گیاه روش طیف‌سنجی کروماتوگرافی گازی- جرمی، رز زرد ایرانی، Rosa feotida Herm،  پایان‌نامه کارشناسی ارشد ((شیمی ‌و فناوری اسانس)) دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده علوم و فناوری‌های نوین، ص. 26 تا 28.

    17. طیبی تفرشی، ن.، 1378، تجزیه و شناسایی اسانس گیاه خوشاروز به روش طیف‌سنجی کروماتوگرافی گازی- جرمی، پایان‌نامه دکتری عمومی ((داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 76 .

    18. عسگر پناه، ژ.، 1381، استخراج، شناسایی و تعیین مقدار اجسام موجود در اسانس پوست میوه و برگ نارنگی بم به روش طیف سنجی کروماتو گرافی گازی- جرمی، پایان‌نامه دکتری عمومی ((‌داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 14 تا 15.

    19. عقیلی‌نژاد، م.، فرشاد، ع.، مصطفایی، م. 138، طب کار و بیماری‌های شغلی، تهران: ارجمند، جلد دوم، ص. 59 تا 63.

    20. عموئی، ع.، محوی ا. ح.، 1391، بررسی شرایط بهینه عملیاتی در گیاه پالایی خاک‌های آلوده به سرب و کادمیوم توسط گیاهان بومی‌ ایران، مجله علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ص. 93 تا 102.

    21. قربانلی، م.، میقان، ف.، اسداللهی، ب.، 1386، اثر تنش مس کلرید بر غلظت کلروفیل، انباشتگی کربوهیدرات و برخی از شاخص‌های رشد در دو رقم کلزا(Brassica napus L.) ، مجله پژوهش و سازندگی، زراعت و باغبانی شماره ۷۶.

    22. کریم‌زاده، ل.، ]و همکاران[.، 1392، اندازه‌گیری میزان سرب، کادمیم و مس در چای سیاه تولیدی در کارخانجات مازندران در بهار و تابستان 1390، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، شماره 99 ، ص. 2 تا 10.

    23. کلاوس برند، ف.، شهناز، آ.، 1377، اسانس‌ها و طبیعت شفا بخش آنها، ققنوس، ص. 11.

    24. کیاسری، ا ف.، حق‌نیا، غ ح.، 1389، اثر اسید سولفوریک و EDTA بر گیاه پالایی سرب در خاک توسط سه گیاه آفتابگردان، ذرت و پنبه، علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاک، ص. 51.

    25. لاژونن، ل.، منظوری لشگر، ج.، 1376، تجزیه اسپکتروشیمیایی بوسیله جذب و نشر اتمی، دانشگاه تبریز، ص. 1 تا 13.

    26. محمودی، ب.، 1380، آشنایی با اسانس گیاهی و اثرات شفابخش آنها، تهران: نوردانش، صص. 1 تا 15 و 73 تا 74.

    27. مظفریان، و. ، 1375، فرهنگ نامه‌های گیاهان ایران، تهران: چاپ ششم، ص. 398.

    28. ملک‌قاسمی، ن.، 1379، بررسی فارماکوگنوزی و تجزیه اسانس گیاه اورگانوم به روش GC/MS، پایان‌نامه دکتری عمومی ‌((داروسازی))، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 37.

    29. ملکوتیان، م.، مصرقانی، م.، دانش‌پژوه، م.، 1390، بررسی میزان سرب، کروم، نیکل و مس در چای سیاه مصرفی تهران، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 10، شماره 2، ص. 138 تا 143.

    30. مومنی، ت.، شاهرخی، ن.، 1377، اسانس‌های گیاهی و اثرات درمانی آنها، تهران: دانشگاه تهران، ص. 89.

    31. ناظمی، س.، خسروی، ا.، 1389، بررسی وضعیت فلزات سنگین در خاک، آب و گیاه اراضی سبزی کاری، فصل‌نامه دانش و تن درستی، دوره 5، شماره 4، ص. 27 تا 31.

    32. نوجوان، م.، کریمی، گ.، 1386، بررسی اثر کادمیوم کلرید بر پارامترهای رشدی، محتوای پرولین، قندها و پروتئین محلول در دانه رسته‌ای عدس Lense miller، مجله پژوهش و سازندگی زراعت و باغبانی شماره 76. ص. 1 تا 8 .

    33. Bakhtiarian, A., Gholipour, M., Ghazi-Khansari, M., 2001, Lead and Cadmium Content of Korbal Rice in Northern Iran, Iranian J. Publ. Health, Vol. 30, p.129-132.

    34. Blaylock, M. J., Huang, J. W., 2000, Phytoextraction of metals, In. I. Raskin and B. D. Ensley (Eds), Phytoremediation of toxic metals: using plants to clean-up the environment, New York: John Wiley & Sons, Inc., pp. 53, 70.

    35. Flora, G., Gupta, D., Tiwari, A., 2012, Toxicity of lead; A review with recent updates, Inter discip Toxicol, Journal of toxicology, Vol. 5, No. 2, p. 47-58.

    36. Friberg, L., Gunnar, F., Nordberg, Velimir, B., 1986, Vouk Hand Book of Tocxicology of metals, Elsevier, Vol. 2, P22.

    37. Ghosh, M., Singh, S. P., 2005, A review on phytoremediation of heavy metals and utilization of its bypr-oducts, Applied ecology and environmental research, P.1-8.

    38. Han, W. Y., Shi, Y. Z., MA, L. F., Ruan, J. U., Zhao, F. J., 2007, Effect of liming and seasonal variation on lead concentration of tea plant (camellia sinensis (L.) O. Kuntze), Chemosphere, Vol. 66, p. 84-90.

    39. Hassan, M., Zhu, Z., Ahmad, B., Mahmood, Q., 2006, Influence of Cadmium Toxicity on Rice Genotypes as Affected by Zinc, Sulfur and Nitrogen Fertilizers, Caspian J. Env. Sci, p. 1-8.

    40. Hoberg, E., Meier, B., Stricher, O., 1999, Department of Applied institute of technology, zurich, Switzerland: ETH, P. 557-562.

    41. Jahed, G., Zazoli, M., 2005, Cadmium and Lead Contents in Rice (Oryza sativa) in the Northof Iran, Internationl journal of agriculture & biology, p. 1026-1029.

    42. Kabata-pendias, A., Pendias, H., 2000, Trace element in soils and plants, 2nd ed. CRC Press, Boca Raton, FL, P. 5.

    43. Karak, T., Bhagat, R. M., 2010, Trace elements in tea leaves, made tea and tea infusion, A review, Food research international journal, Vol. 43, No. 9, p. 2234-2252.

    44. Karrari, P., Mehrpour, O., Abdollahi, M., 2012, A systematic review on status of Lead pollution and toxicity in Iran; Guidance for preveutive measures, Daru, Vol. 20, No. 1, p. 2.

    45. Kramer, U., 2005, Phytoremediation: novel approaches to cleaning up polluted soils, Current opinion in biotechnology, P. 133-141.

    46. Liu, Y., Mu, Y., Zhu, Y., Ding, H., Arens, N. C. , 2007, Which ornamental plant species effectively remove benzene from indoor air?, Atmospheric environment, p. 650-654.

    47. Malakootian, M., Yaghmaeian, K., Meserghani, M., Mahvi, A., Daneshpajouh, M., 2011, Determination of Pb, Cd, Cr and Ni concentration in ImportedIndian Rice to Iran, Iran. J. Health & Environ, Vol. 4, P.16.

    48. Marchiol, L., Assolari, S., Sacco, P., Zerbi, G., 2004, Phytoextraction of heavy metals by canola and radish grown on multicontaminated soil, Environ. Pollut, p. 21-27.

    49. Mauskar, J. M., 2007, Cadmium- An Environment Toxicant central pollution control Board, Ministry of Environment & Forests, Govt of India, parivesh Bhawan, East Arjun Nagar, P. 8-12.

    50. Moharanj, R., Priscilla, P., 2004, Arch environ, contam, Toxicol, p. 47-162.

    51. Moreda-pineiro, A., Hill, S. J., 2003, The classification of tea according to region of origin using pattern recognition techniques and trace metal data, Journal of food component Analysis, Vol. 16, p. 195-211.

    52. Prasad, M. N. V., Freitas, H. M. O., 2003, Metal hyperaccumulation in plants- biodiversity biotechnology, Electronic journal of biotechnology, P. 1- 4.

    53. Qasim, M., Gulzar, S., Ajmal Khan, M., 2011, Halophytes as medicinal plants, Pakistan: Institute of Sustainable Halophyte Utilization, University of Karachi, Vol. 42, P. 104-109.

    54. Salt, D. E., [etal]., 1995, Phytoremediation: a novel strategy for the removal of toxic metals from the environment using plants, Biotechnology, Vol. 13, p. 468-474.

    55. Singer, A. C., Bell, T., Heywood, C. A., Smith, J. A. C., Thompson, I. P., 2006, Phytoremediation of mixed-contaminated soil using the hyperaccumulator plant Alyssum lesbiacum: evidence of histidine as a measure of phytoextractable nickel, Environmental pollution, P. 5.

    56. Vavasseur, A., Peltier, G., 2003, Biodepollution and bioremediation plants to clean up soils and water, Clefs cea, No. 48, p. 85-87.

    57. Watanabe, M. E., 1997, Phytoremediation on the brink of commercialization, Environmental Science and Technology, Vol. 31, p. 182-186.

    58. World health organization, 2007, Guidelines for assessing quality of herbal medicines with reference to contaminants and residues, WHO library cataloguing-in-publication data, P. 52.

    59. Zaheri, M., Ebrahimi Vosta Kalai, S., Cheraghi, J., 2011, Protactiveeffect of aerial parts extract of scrophularia straita on Cadmium and Mercury-Induced nephrotoxicity in Rat, Jour. Babol Med. Sci, Vol. 13, P. 4.

    60. Ziarati, P., Moghimi, S., Nazeri, S., 2013, Heavy Metal contamination in Vegetables in Zanjan vegetable Farms, 12th Iranian Congress of Toxilogy, p. 40.

    61. Ziarati, P., Asgarpanah, J., Nazeri, S., 2013, The study on phytoremediation for the Clean-Up of Cadmium-contaminated Soils, 12th Iranian Congress of Toxilogy, p. 42. 62. Ziarati, P., Moghimi, S., 2013, Heavy Metal and Pesticide Levels in soil and Crop products from Agricultural Area of Zanjan, 12th Iranian Congress of Toxilogy, p. 43.

    63. Ziarati, P., Asgarpanah, J., Moosavi, Z., 2013, The Phytoremidiation Technique for Cleaning up Contaminated Soil by Geranium (pelargonium roseum), Journal of Farming and Allied Sciences.

    64. Ziarati, P., Alaedini, S., 2014, The Phytoremediation Technique for Cleaning up Contaminated Soil By Amaranthus sp, J Environ Arial Toxicol


موضوع پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, نمونه پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, جستجوی پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, فایل Word پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, دانلود پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, فایل PDF پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, مقاله در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, پروژه در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, پروژه درباره پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی قدرت گیاه پالایی اسطوخودوس Lavandula angustifolia و اندازه‌ گیری سرب و کادمیوم در برگ و ریشه گیاه

چکیده: برنج بعد از گندم یکی ازمهمترین غلات مصرفی مردم دنیاست که به طور گسترده در رژیم غذایی مردم وجود دارد. نیمی از مردم جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. اقلام زیادی از برنج در جهان وجود دارد وهم اکنون نیز برنج یکی از محصولات راهبردی کشور می باشد. آلودگی برنج با فلزات سنگین ممکن است یک تهدید جدی برای انسان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند ودر محیط باقی می ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی در این پژوهش فرایند حذف کادمیوم از آب آشامیدنی به روش همرسوبی کربنات کلسیم مطالعه شد. امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین، به دلیل اثرات مخربی که بر موجودات زنده می­گذارد موجب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. کادمیوم از طریق فاضلاب­ها و فرسایش سنگ­های معدنی و پساب­های ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران- محیط زیست چکیده زباله‌ها از جمله آلاینده‌ های محیط زیست می‌باشند که مشکلات عدیده‌ای از جمله انتشار آلودگی در آب ، هوا و خاک و انتقال به انسان و دام را بطور مستقیم یا غیرمستقیم از خود برجای می‌نهند. امروزه با گسترش روزافزون جوامع شهری و صنعتی، شاهد گسترده‌تر شدن میزان این آلاینده‌ها می‌باشیم. از سوی دیگرتصفیه خانه فاضلاب شهری از نوع ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده با پیشرفت تمدن بشری، توسعه فناوری و ازدیاد روزافزون جمعیت در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی روبرو شده است که زندگی ساکنان کره خاکی را تهدید می کند. آلودگی ناشی از انباشته شدن خاک و آب از ترکیبات سمی پایدارهمچون مواد شیمیایی، نمک ها، فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو از جمله عوامل به وجود آمدن بیماری های بسیاری هستند که بر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.Sc رشته مهندسي صنايع چوب و کاغذ مهر 1393 چکيده :  در اين پژوهش، خواص فيزيکي و مکانيکي نانوکامپوزيتهاي حاصل از نانوفيبر سلولز وپليمر پلي&sh

ثبت سفارش