پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود

word 697 KB 32407 74
1390 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد                                                                             

    رشته زراعت                                                                                                

     

    چکیده

       به منظور بررسی و مقایسه تاثیر اسموپرایمینگ و هیدروپرایمینگ بذر ذرت در سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم دبل کراس 370، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1389 و در مزرعه مرکز آموزش جهاد کشاورزی شاهرود انجام گرفت. در این آزمایش پرایمینگ در چهار سطح؛ عدم پرایم، اسموپرایم با PEG، اسموپرایم با KNo3  هیدروپرایم و همچنین کود اوره در سه سطح؛ 200، 300 و 400 کیلوگرم در هکتار اعمال شد و تاثیر آن بر 9 صفت؛ ارتفاع بوته، تعداد برگ، تعداد دانه در ردیف بلال، تعداد ردیف دانه در بلال، وزن هزار دانه، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، شاخص برداشت و درصد پروتئین گیاه ذرت بررسی گردید.

       نتایج حاصل از تجزیه واریانس بیانگر تاثیر معنی دار پرایمینگ بر عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، در سطح احتمال 5 درصد و بر ارتفاع بوته، وزن هزار دانه، شاخص برداشت در سطح احتمال 1 درصد و نیز نشان دهنده تاثیر معنی دار کود اوره بر؛ ارتفاع بوته، تعداد برگ، وزن هزار دانه، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه، شاخص برداشت و درصد پروتئین در سطح احتمال 5 درصد و بر تعداد دانه در ردیف بلال در سطح احتمال 1 درصد بود.

       نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد که هیدروپرایمینگ بذر باعث افزایش معنی دار ارتفاع بوته، عملکرد بیولوژیک، عملکرد دانه و شاخص برداشت نسبت به تیمارهای دیگر شد. در صفت وزن هزار دانه نیز هیدروپرایمینگ نسبت به شاهد افزایش معنی دار داشت. در بقیه صفات هیدروپرایمینگ بذر افزایش معنی داری نشان نداد. در تمام صفات بجز صفت تعداد ردیف دانه در بلال سطح کود اوره بالاتر افزایش معنی داری از خود نشان داد. مقایسه اثرات متقابل پرایمینگ و کود اوره تنها بر صفت ارتفاع بوته تاثیر داشت.

       در مجموع تیمار هیدروپرایمینگ با سطح کودی kg/ha400 اوره را می توان به عنوان بهترین تیمار با بهترین صفات مورفولوژیک، عملکرد و اجزای عملکرد در این تحقیق معرفی نمود. در واقع بهتر است آماده سازی بذر قبل از کاشت به این صورت که به مدت 10 ساعت در آب خیسانده شود انجام گردد. در حین مراحل داشت نیز باید مقدار 400 کیلوگرم کود اوره در سه نوبت به زمین داده شود.

    واژه های کلیدی: کود اوره، هیدروپرایمینگ، اسموپرایمینگ، ذرت، عملکرد و اجزای عملکرد.  

     

    ذرت با نام انگلیسی(corn) و اسم علمی zea mays از خانواده غلات (Poaceae) و یکی از چهار غله عمده جهان بوده و بعد از گندم و برنج تولید آن در دنیا مقام سوم را داراست(Duvick and Cassman, 1999).

    خاستگاه ذرت قاره آمریکا و جنوب مکزیک است و پیشینه کشت آن به 8 تا 10 هزار سال پیش می رسد (Tollenaar and Dwyer, 1999). قدیمی ترین آثارباستان شناسی ذرت از مکزیک بدست آمده است. نام گونه ذرت (mays) از واژه mahis گرفته شده که نام قبیله ای در قاره آمریکاست. در سال 1492 میلادی هنگامی که کریستف کلمب به کوبا رسید مشاهده کرد که بومی ها ذرت تولید می کنند، او نام mahis را به ذرت داد، این نام بعدها بصورت mays تغییر یافت و هم اکنون در زبان انگلیسی بصورت maize نوشته می شود، احتمال دارد که بذر ذرت بوسیله کریستف کلمب از آمریکا به اروپا آورده شده باشد، زیرا از سال 1500 میلادی به بعد کشت ذرت در اسپانیا و ایتالیا رواج یافته است، در اوایل سده شانزدهم میلادی، ذرت بوسیله بازرگانان پرتقالی به جنوب آسیا راه یافته است و در امتداد جاده ابریشم به منطقه هیمالیا رفته است (FAO,2000).

    این گیاه به علت ارزش غذایی خاصی که دارد مورد توجه کشورهای مکزیک، پرو، کشورهای آمریکای مرکزی و اغلب کشورهای آمریکای جنوبی قرار دارد، طبق شواهد مختلف و متعدد چنین به نظر می رسد که کشت و کار ذرت قرن ها قبل توسط بومیان این مناطق نیز رواج داشته و آنها در اصلاح آن سهم زیادی داشته اند و حتی ارقامی از آن تهیه کرده اند، ذرتی که مورد توجه خاص سفید پوستان قرار گرفته است ذرت دندان اسبی بوده که دارای قدرت تطابق پذیری بیشتری با شرایط مختلف آب و هوایی است، ذرت از لحاظ فتوسنتزی گیاهی چهار کربنه است و گرچه دامنه سازگاری آن گسترده است ولی در اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد بهتری می کند، ذرت از جمله گیاهانی می باشد که عملکرد دانه آن در عرض های جغرافیایی بالاتر از خواستگاه خویش زیادتر می باشد، این موضوع بیانگر توسعه اقتصادی واستفاده بیشتر از نهاده ها در تولید این محصول در عرض های جغرافیایی بالاتر است و هر چند طول دوره روشنایی زیادتر و فصل رشد طولانی تر هم در این امر موثر بوده اند، به دلیل استعداد زیاد در تولید دانه، ذرت را پادشاه غلات نامیده اند، در بین غلات، ذرت بیشترین تنوع در مصرف را داراست، زیرا ذرت افزون بر مصرف به عنوان غذای انسان (کنسرو یا تهیه غذا در خانه) و به عنوان علوفه برای دام ها، در صنایع تخمیر و تهیه فرآورده های متنوع صنعتی از جمله اتانول نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به نظر می رسد اهمیت ذرت در آینده زیادتر شود زیرا در کشورهای فقیر غذای اصلی است و در کشورهای غنی برای تولید پروتئین حیوانی ضروری است، سالیانه بیش از صد میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا به کشت ذرت اختصاص پیدا می کند و بعد از گندم بزرگترین سطح کشت را اشغال می کند، در حالیکه تولید محصول آن بعد از گندم و برنج قرار دارد (Evan et al., 2005).

       کشورهای ایالات متحده، شوروی سابق، رومانی، یوگسلاوی، مجارستان، ایتالیا، چین، برزیل، مکزیک، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هند و اندونزی عمده ترین تولید کنندگان ذرت می باشند، دلیل اصلی این پراکندگی زیاد وجود محسنات فراوان ذرت می باشد، این دلایل شامل عملکرد زیاد در واحد کار انجام شده و واحد سطح می باشد(Iqbal et al., 2004). ذرت یک منبع غذایی قابل متراکم شدن است و به راحتی قابل انتقال است، پوسته های روی بلال، آن را در برابر پرندگان و باران محافظت می کنند، ذرت را می توان طی یک دوره طولانی، برداشت و ذخیره کرد، همچنین می توان به آن اجازه داد تا در مزرعه کاملاً خشک شود تا برداشت به راحتی صورت گیرد، ترکیب شیمیایی دانه ذرت به طور متوسط شامل 13% آب, 59% نشاسته، 10% پروتئین خام, 5% چربی، 4% پنتوزان, 3% دکسترین, 2% سلولز خام, 2% قند و 2% خاکستر می باشد (نورمحمدی و همکاران, 1380).

     

    1-2-ویژگی های گیاه شناسی ذرت

       ذرت گیاهی تک لپه و یکساله از خانواده گرامینه است که دارای تنوع فنوتیپی بسیار زیادی است، ارقامی از ذرت با طول ساقه 60 سانتی متر و7 برگ تا ارقامی با ارتفاع 7 متر و 48 برگ وجود دارد، طول برگها از 30 تا 150 سانتی متر و عرض آنها از 4 تا 15 سانتیمتر متغیر است (راشد محصل و همکاران، 1376). این تنوع فنوتیپی زیاد، امکان گزینش فنوتیپ های مورد نظر را با ویژگی های مطلوب فراهم می سازد، در ارقام تجاری بطور معمول ارتفاع ساقه 2 تا 3 متر با 16 تا 23 برگ است(Tollenaar and Dwyer, 1999). گل آذین ذرت از گل آذین گندم و جو بطور کامل متمایز است و اندام های نر و ماده در نقاط گوناگون یک بوته قرار گرفته اند، اندام نر ذرت که گل تاجی نامیده می شود، به صورت خوشه در بخش انتهایی بوته قرار دارد به گونه ای که گرده افشانی توسط باد تسهیل می گردد، در هر سنبلک گل تاجی دوگلچه نر وجود دارد. گل تاجی قبل از ظاهر شدن در داخل غلاف برگ انتهایی است و پس از کامل شدن رشد به تدریج از غلاف برگ انتهایی خارج می شود، هر گلچه نر ذرت در بر گیرنده سه پرچم است و مادگی در آن تحلیل رفته و اثری از برون پوشینه در آن دیده نمی شود، هر گل تاجی ممکن است بیش از 25 میلیون دانه گرده تولید کند که این تعداد دانه گرده صرف تلقیح حدود 800 تا 1000 بذر می شود (بیکی و همکاران،1390). در مرحله گلدهی، هر بوته روزانه تا 10 میلیون دانه گرده تولید می کند (Tollenaar and Dwyer, 1999). گل آذین ماده ذرت بصورت سنبله است که به آن بلال گفته می شود. به طور معمول در ارقام تجاری بیش از یک بلال تولید نمی شود، هر چند آغازه تا 8 بلال در جوانه های جانبی هر ساقه ذرت ممکن است تشکیل شود، بلال از جوانه های جانبی موجود در زاویه برگ ها منشا می گیرد و بطور معمول 5/0 تا یک متر (به فاصله 5 تا 7 برگ) پایین تر از گل تاجی قرار دارد (Tollenaar and Dwyer, 1999). بلال دارای محور استوانه ای و ضخیمی است، بر روی محور بلال سنبلک هایی قرار دارند که هر کدام دارای دوگلچه است، یکی از گلچه ها عقیم و دیگری بارور می باشد، بنابراین تعداد ردیف های دانه در هر بلال زوج است، هر گلچه دارای برون پوشینه و مادگی است، ولی فاقد پرچم می باشد، مادگی شامل کلاله، خامه و تخمدان است، خامه رشد طولی زیادی کرده و رشته ای بنام ابریشم (silk) بطول 10 تا 20 سانتی متر را بوجود می آورد که به مجموع این رشته ها کاکل می گویند، طول رشته های تلقیح نشده کاکل ممکن است به نیم تا 75 سانتی متر هم برسد، رشته های کاکل با کرک های ریزی پوشیده شده و مرطوب و چسبناک است و این امر باعث سهولت دریافت دانه گرده بوسیله آنها می شود، اگر رشته های کاکل با دانه گرده تماس پیدا نکند همچنان تا مدتی به رشد طولی خود ادامه می دهند ولی بعد از تماس با دانه گرده رشد طولی آن متوقف شده رنگشان از نقره ای به قهوه ای تبدیل می شود و به تدریج خشک می شوند(Doebley, 2006). نزدیک به 95 درصد گل های ماده بارور در ذرت از راه دگر گرده افشانی و باقی مانده از راه خود گرده افشانی تلقیح می شوند (بیکی و همکاران،1390).

    اگر چه ابتدا رشته های کاکل مربوط به سنبلک های پایینی شروع به رشد طولی می کنند، اما ابریشم سنبلک های میانی بلال زودتر ظاهر می شود چون فاصله طولی کمتری را برای خارج شدن از پوششی که روی بلال را گرفته، می گذرانند، بنابراین نخستین جنین هایی که بارور می شوندمربوط به سنبلک های ناحیه مرکزی بلال است و ابریشم های مربوط به سنبلک های بالایی بلال ممکن است زمانی ظاهر شوند که دانه گرده چندانی برای تلقیح موجود نباشد و به همین دلیل دانه های قسمت بالایی بیشتر بصورت تلقیح نشده و پوک باقی می مانند، هر دانه گرده پس از آزاد شدن گل تاجی به دلیل خشک شدن در هوا تنها چند دقیقه زنده است (راشد محصل و همکاران، 1376).

    طول بلال از حدود 10 سانتی متر در برخی انواع ذرت بو داده تا یک متر در ذرت های سیلویی متغیر است (Bechoux et al. 2000). بزرگترین بلال در بالاترین قسمت ساقه قرار دارد، به تدریج با رسیدن بلال پوشش های دور بلال شل می شوند و بلال به سمت پایین خم می شود و به این ترتیب دانه های رسیده از آسیب پرندگان و باران محو می مانند. امروزه کشاورزان ذرت های تک بلالی را بر چند بلالی ترجیح می دهند (FAO,2000).

    میوه ذرت هم مانند گندم و جو، گندمه است، تعداد کل برگ های هر بوته در پایان فصل رشد به وسیله تعداد آغازه های برگ موجود در جنین به علاوه تعداد آغازه های تشکیل شده تا مرحله آغازش گل تاجی، تعیین می شود. شمار برگ ها در هر ساقه و شاخص سطح برگ در ارقام دیررس زیادتر است (Tollenaar and Dwyer, 1999). در هیبریدهای جدید ذرت، برگ ها برای مدت طولانی تری سبز می مانند و عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت زیادتر است، ذرت در اصل گیاهی روز کوتاه است. گرچه ذرت هایی که در نواحی معتدله کشت می شوند حساسیت چندانی به طول روز ندارند اما ذرت های نواحی گرمسیری روز کوتاه هستند و در طول روزهای بیش از 5/12 ساعت، گلدهی در آنها به تاخیر می افتد (FAO, 2000).

    سیستم ریشه ای ذرت در بر گیرنده سه نوع ریشه است:

    الف. ریشه های بذری: که از بذر منشا می گیرند و شمار آنها 3 تا 5 عدد است، نقش این ریشه ها جذب آب و مواد غذایی از اعماق خاک است، رشد عمقی این ریشه ها در خاک تا مرحله سه برگی ادامه یافته ودر نهایت متوقف می شود، نقش این ریشه ها در جذب آب و عناصر غذایی در ذرت در مقایسه با گندم بسیار کمتر است (FAO, 2000).

    ب. ریشه های اصلی یا دائمی: که از گره های قاعده ساقه منشا می گیرند، این ریشه ها در همه ی بوته ها بدون توجه به عمق کاشت بذر، از یک عمق مشابه از سطح خاک منشا می گیرند، شمار آنها ابتدا 7 تا 8 عدد است که گاهی به 15 تا 20 ریشه هم می رسد. کار این ریشه ها جذب آب و عناصر غذایی لایه های سطحی خاک است، رشد این ریشه ها تا زمان ظهور گل تاجی ادامه می یابد و اهمیت آنها در استقرار بوته و جذب آب و عناصر غذایی بسیار زیاد است (FAO, 2000).

    ج. ریشه های هوایی، طوقی یا استحکامی: که از گره هایی از ساقه در بالای سطح خاک منشا می گیرند. این ریشه ها بیشتر در قائم نگاه داشتن گیاه نقش دارند و در جذب عناصر غذایی نقش چندانی ندارند، گرچه به تازگی برخی پژوهشگران گزارش کرده اند که این ریشه ها در جذب آب و عناصر غذایی مشارکت می کنند (FAO, 2000). این ریشه ها بطور معمول در فاصله ظهور گل تاجی تا پر شدن دانه به وجود می آیند، وجود ساقه ضخیم و محکم از یک طرف وریشه های هوایی از طرف دیگر احتمال خوابیدگی ساقه در ذرت را کم می کند، ریشه های نوع ب و ج از ریشه های نابجا هستند، بخش عمده سیستم ریشه ای ذرت را ریشه های اصلی یا دائمی تشکیل می دهند (FAO, 2000).

     

    1-3- انواع ذرت

    ذرت را از لحاظ شکل ظاهری دانه و نوع مصرف به انواع زیر تقسیم می کنند .

    الف.ذرت دندان اسبی

    معمول ترین نوع ذرت دانه ای و علوفه ای در سطح جهانی است. در جریان خشک شدن دانه، نشاسته نرم بخش فوقانی دانه منقبض شده و فرورفتگی در میان دانه ایجاد می کند که دانه ذرت را همانند دندان اسب می سازد، به همین دلیل این نوع ذرت را دندان اسبی نامیده اند، بخشی از آندوسپرم که دور دانه قراردارد، شاخی و سخت و آندوسپرم میان دانه نرم و آردی است، رنگ دانه ها از سفید تا زرد متغیر است، از نظر عملکرد در واحد سطح بیشترین عملکرد را در مقایسه با سایر انواع ذرت تولید می کند (Jeff et al., 2009).

     

     

     

    Abstract

    In order to evaluation of the effect of  hydropriming, osmopriming and different levels of  nitrogen fertilizer on yield and yield components corn (zea mays L.) an experiment was carried out as split plat based on randomized complete block design with three replications in Agricultural Educational Center of Shahroud.

    Priming factors including: non-priming as check, hydropriming, osmopriming with PEG and osmopriming with KNo3 and Urea fertilizer factor including: 200, 300 and 400 kg per hectare.

    Resultes showed significant priming effects on grain yield and biological yield at 5% probability level, on  plant height, 1000 seed weight and harvest index at 1% probability and urea fertilizer showed significant effects on plant height, number of leaves, 1000 seed weight biological yield, grain yield, harvest index and protein percentage at 5% probability level and on number of seed rows per ear at 1% probability.

    Hydropriming significantly increased in plant height, grain yield, biological yield and harvest index trait compared to another. Hydropriming significantly also increased 1000 seed weight in comparison to non-priming. 400 kg/ha Urea significantly affected to all treatments except number of rows per ear. Interaction between priming factor and urea fertilizer showed that only plant height was affected.

    How ever hydropriming and 400 kg/ha urea treatment was better than order treatments in this project.

    Key words: urea fertilizer, hydropriming, osmopriming, corn, yield and yield components.

  • فهرست:

     

    چکیده...................................................................................................................................................1

    فصل اول:مقدمه 

       1-1-پیشگفتار......................................................................................................................................3

    1-2-ویژگی های گیاه شناسی ذرت....................................................................................................4

    1-3- انواع ذرت..................................................................................................................................7

    1-4-1- مرحله رشد برگ...............................................................................................................11

    1-4-2- دوره ی کاکل دهی یا گلدهی...........................................................................................12

    1-4-3- دوره ی پر شدن دانه.........................................................................................................12

    1-4-4- دوره ی خشک شدن دانه...................................................................................................13

    1-5- نیاز گرمایی ذرت....................................................................................................................13

    1-6- ویژگیهای زراعی و فیزیولوژیک ذرت...................................................................................14

    1-7- عملیات کاشت ذرت...............................................................................................................16

    1-7-1- زمان کاشت......................................................................................................................16

    1-7-2- فاصله کشت......................................................................................................................16

    1-7-3-عمق کاشت........................................................................................................................16

    1-8- عملیات داشت.........................................................................................................................16

    1-8-1- کولتیواتور و دندانه زدن....................................................................................................17

    1-8-2- کنترل علف های هرز در ذرت.........................................................................................17

    1-8-3- آبیاری...............................................................................................................................17

    1-8-4- کوددهی............................................................................................................................17

    1-9- برداشت ذرت..........................................................................................................................18

    1-10-پرایمینگ بذر........................................................................................................................19

    فصل دوم:بررسی منابع

    2-1- نیتروژن...................................................................................................................................22

    2-1-1- مشخصات نیتروژن............................................................................................................22

    - میزان مناسب کود نیتروژنی برای گیاه ذرت.....................................................................23

    2-2-پرایمینگ بذر............................................................................................................................24

    2-2-1-فاکتورهای موثر در پرایمینگ بذر.....................................................................................24

    2-2-1-1-درجه حرارت................................................................................................................24

    2-2-1-2-مدت زمان پرایمینگ....................................................................................................24

    2-2-1-3-خشک کردن بذر.........................................................................................................25

    2-3-اثرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی پرایمینگ............................................................................25

    2-4- اثرات آناتومیکی و مورفولوژیکی پرایمینگ...........................................................................26

    2-5- تاثیر هیدروپرایمینگ بر فعالیت های آنزیمی در زمان جوانه زنی...........................................26

    2-6-تاثیر هیدروپرایمینگ بر رشد و عملکرد گیاه...........................................................................27

    2-7-فواید پرایمینگ........................................................................................................................27

    2-7-1-بهبود تغذیه گیاهان زراعی..................................................................................................27

    2-7-2-افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها................................................................................28

    2-7-3-افزایش جوانه زنی و سبز شدن و یکنواختی در سبز شدن....................................................28

    2-7-4- بهبود عملکرد در شرایط نامطلوب......................................................................................29

    2-8-انواع پرایمینگ بذر...................................................................................................................29

    2-8-1- هیدرو و هیدروترمال پرایمینگ........................................................................................29

    2-8-2- اسموپرایمینگ...................................................................................................................31

    2-8-3- هالو پرایمینگ..................................................................................................................32

    2-8-4- ماتریک پرایمینگ............................................................................................................32

    2-8-5- ترموپرایمینگ...................................................................................................................32

    2-8-6- پرایمینگ با هورمون های رشد گیاهی..............................................................................33

    2-8-7- بیوپرایمینگ......................................................................................................................33

    2-9- پرایمینگ ذرت.......................................................................................................................34

    فصل سوم:مواد و روش ها

    3-1- زمان و محل اجرای آزمایش...................................................................................................37

    3-2- موقعیت شهرستان شاهرود از نظر جغرافیایی............................................................................37

    3-3- ویژگی های آب و هوایی.......................................................................................................37

    3-4- خصوصیات خاک مزرعه مورد آزمایش..................................................................................38

    3-5- بذر ذرت رقم دبل کراس 370...............................................................................................38

    3-6- پرایمینگ بذر..........................................................................................................................39

    3-7- اجرای طرح.............................................................................................................................39

    3-7-1- مشخصات طرح آزمایشی...................................................................................................39

    3-7-2- آماده سازی زمین و کوددهی............................................................................................40

    3-8- عملیات داشت.........................................................................................................................41

    3-8-1- آبیاری...............................................................................................................................41

    3-8-2- مبارزه با علف های هرز و دفع آفات.................................................................................41

    3-9- نمونه برداری و اندازه گیری ها...............................................................................................43

    3-10- برآورد شاخص های رشد......................................................................................................44

      3-10-1- شاخص سطح برگ (LAI)............................................................................................44

    3-10-2- سرعت رشد محصول (CGR).......................................................................................45

    3-10-3- سرعت رشد نسبی (RGR)............................................................................................45

    3-10-4- سرعت جذب خالص (NAR).......................................................................................46

    3-11- تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................................................46

    فصل چهارم:نتایج و بحث

    4-1- صفات مورفولوژیک، عملکرد و اجزای عملکرد......................................................................48

    4-1-1- ارتفاع بوته.........................................................................................................................48

    4-1-2- تعداد برگ در بوته............................................................................................................50

    4-1-3- تعداد دانه در ردیف بلال...................................................................................................51

    4-1-4- تعداد ردیف دانه در بلال...................................................................................................53

    4-1-5- وزن هزار دانه....................................................................................................................53

    4-1-6- عملکردبیولوژیک...........................................................................................................55

    4-1-7- عملکرد دانه..................................................................................................................... 56

    4-1-8- شاخص برداشت................................................................................................................59

    4-1-9- درصد پروتئین...................................................................................................................60

    4-2- شاخص های رشد....................................................................................................................62

    4-2-1- شاخص سطح برگ (LAI)..............................................................................................62

    4-2-2- سرعت رشد محصول (CGR)..........................................................................................65

    4-2-3- سرعت رشد نسبی (RGR)..............................................................................................68

    4-2-4- سرعت جذب خالص (NAR)..........................................................................................70

    جمع بندی نتایج.................................................................................................................................74

    ...........................................................................................................................................76

    ....................................................................................................................................................77

    Abstract........................................................................................................................................90

     

    منبع:

     

     

    اسدپور، ش و فیاض مقدم، ا. 1386. تاثیر تاریخ کاشت و سطوح مختلف نیتروژن روی کمیت و برخی خصوصیات مرتبط با کیفیت علوفه ای ذرت سیلوئی رقم سینگل کراس 704. مجله کشاورزی، ش1، صفحه 39-49.

    اشرفی، انسیه و رزمجو، خورشید. 1388. اثر تیمارکردن بذر و رژیم آبیاری بر عملکرد، اجزای عملکرد و خصوصیات کمی و کیفی گلرنگ. 163 صفحه.

    اصغرنیا، مسعود. 1390. مطالعه تاثیر کودهای ریزمغذی و زمان های مختلف مبارزه با علف های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت اسموپرایم. 121صفحه.

    امام، ی. 1383. زراعت غلات. انتشارات دانشگاه شیراز. 175 صفحه

    امام، ی. وم. نیک نژاد.1374. مقدمه ای بر فیزیولوژی عملکرد گیاهان زارعی (ترجمه). انتشارات دانشگاه شیراز.571 صفحه

    بیکی، محمد عارف. عباس دخت، حمید. اصغری، حمید رضا. 1390. اثر پرایمینگ، عمق کاشت بذر و تقسیط کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای. 102 صفحه.

    تاج بخش، م. 1375 ذرت (زراعت ، اصلاح ، آفات و بیماریهای آن). انتشارات احرار تبریز. 133 صفحه

    توحیدی نژاد، ع. 1373. تاثیر مقادیر مختلف کود نیتروژنه و نحوه توزیع آن بر کمیت و کیفیت ذرت دانه ای و منحنی رشد آن در منطقه جیرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس.

    حق پرست تنها، م. ر. 1371. تغذیه و متابولیسم گیاهان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    حق نیا، غ. 1370. خاک شناخت. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    حمیدی، آ. خدابنده، ن. و دباغ محمدی نسب، ع. 1379. بررسی تاثیر تراکم های بوته و سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد دانه و برخی ویژگی های ظاهری در هیبرید ذرت. 31(3): 567-579.

    خدابنده، ن. 1374 غلات. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران 592 صفحه.

    خواجه پور، م. 1380 اصول و مبانی زراعت. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان 412 صفحه.

    راشد محصل، م. ح، م. حسینی، م. عبدی. و ع. ملافیلابی. 1376. زراعت غلات. ترجمه و تدوین انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 406 صفحه

    رستگار، م. ع، 1384. زراعت نباتات علوفه ای، انتشارات نورپردازان.

    رستمی، مهدی. 1389. مقایسه تاثیر اسموپرایمینگ و هیدروترمال پرایمینگ بذر در سطوح مختلف فسفر بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم سینگل کراس 704. 97 صفحه.

    روضاتی، نفیسه سادات. 1390. بررسی تاثیر مدیریت مصرف کود اوره بر عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم زودرس ذرت. 105 صفحه.

    زارعی، ع، م. 1372. کود شیمیایی نیتروژنه و فسفره در استان اصفهان. خلاصه مقالات سمینار ذرت دانه ای-وزارت کشاورزی.

    زرین کفش، م. 1371. حاصلخیزی خاک و تولید. انتشارات دانشگاه تهران.

    سالاردینی، ع. 1384. حاصلخیزی خاک، انتشارات دانشگاه تهران.

    شمس آبادی، عباس و عباس دخت، حمید. 1390. بررسی تاثیر هیدروپرایمینگ، نیتروکسین و بیوفسفر بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای. 91 صفحه.

    شیرانی راد، ا. ح. 1379. فیزیولوژی گیاهان زراعی. موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران. 360 صفحه

    صفدریان، مریم. موحدی دهنوی، محسن و رزمجو، خورشید.1387. بررسی نوع و میزان کود نیتروژن بر عملکرد و کیفیت ذرت علوفه ای رقم سینگل کراس 700. 75 صفحه.

    ضیائیان، ع. م. لطف الهی، م. ج. ملکوتی. 1380. نقش مدیریت مصرف بهینه کود در افزایش عملکرد و بهبود عملکرد ذرت دانه ای در کشور، خاک و آب، جلد 12 شماره 14. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.

    کاظمی اربط، ح. 1378. زراعت خصوصی جلد اول (غلات). مرکز نشر دانشگاهی، 253 صفحه

    کافی، م. لاهوتی، م. زند، ا. شریفی، ح و گلدانی، م. 1378. (ترجمه)فیزیولوژی گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. جلد اول، 256 صفحه.

    کریمی، ه. 1383. گیاهان زراعتی. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 714 صفحه

    کوچکی، ع. راشد محصل، م. ح.، نصیری، م. و صدر آبادی، ر. 1370. مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی. انتشارات آستان قدس رضوی. 404 صفحه

    کوچکی، ع. و بنایان اول، م. 1373. فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 400 صفحه

    کوچکی، ع. و سرمدنیا، غ. ح. 1385. فیزیولوژی گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 400 صفحه

    مرادی، عصمت و عباس دخت، حمید. 1387. تاثیر سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای در شرایط هیدروترمال پرایم و عدم پرایم. 130 صفحه.

    مشهدی، الهام و عامریان، محمد رضا. 1388. مطالعه تاثیر تلقیح بذر، پرایمینگ و سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای. 144 صفحه.

    ملکوتی، م. ج. و م. نفیسی. 1369. مصرف کود در اراضی فاریاب و دیم. دانشگاه تربیت مدرس.

    منصوری، پ. ابوطالبیان، م. ع. احمدوند، گ. و صباغ پور، س، ح. 1389.تاثیر پرایمینگ بذر در مزرعه و آبیاری تکمیلی بر سرعت سبز شدن، عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم نخود. یازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    نورمحمدی، ق. ع. سیادت و ع. کاشانی. 1380. زراعت (جلد اول:غلات). انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

     

    Afzal, I., N.Ahmad., S.M.A.Basra., R.Ahmad and A.Iqbal.2002.Effect ofdifferent seed vigour enhancement techniques on hybrid maize(Zea maysL.). Pak. J. Agri. Sci. 39:109-112.

    Aldesuquy, H. S. and A. H. A. Ibrahim. 2000. The role of shikmic acid in regulation of growth, transpiration, pigmentation, photosynthetic activity and productivity of vigna sinensis plants. Phyton. Horn. 40: 277-292.

    Ali, S., Riza Khan, A., Mairaj, G. H., Arif, M., Fida, M. and Bibi, S. 2008. Assessment of different crop nutrient management practices for yield improvement. Aust. J. Crop Sci. 3: 150-157.

    Andoh, H. and T. Kobata. 2002. Effect of seed hardening on the seedling emergence and alpha-amylase activity in the grains of wheat and rice sown in dry soil. Japan. J. Crop. Sci. 71: 220-225.

    Ashraf, M., and Foolda, M. R. 2006. Pre-sowing seed treatment: A shotgun approach to improve germination, plant growth and crop yield under saline and non-saline conditions. Adv. Agron. 88: 223-271.

    Ashraf, M. and A. Iram. 2002. Optimazation and influenceof seed priming with salts of potassium or calcium in two spring wheat cultivars differing in salt tolerance at the initial growth stage. Agrochimica. 46: 47-55.

    Bahaskara Rao, K. V. and Charyulu, P. B. B. N. 2005. Evaluation of effect of inoculation of azospirillum on the yield of setario italica. African. J. Biotech. 4(9): 989-995.

    Basra, A. S., S. Bedi and C. P. Malik. 1988. Accelerated germination of maize seeds under chilling stress by osmotic priming and associated changes in embryo phospholipids. Ann. Bot. 61: 635-639.

    Basra, M. A. S. E. A. Ehsanullah, M. A. Warraich and I. afzal. 2003. Effect of storage on groth and yield of primed canola brassica napusi seed. Intern. J. Agric. Bio. 5: 117-120.

    Bassetti P, Westgale ME. 1994. Floral asynchrony and kernel set in maize quantified by image analysis. Agron J 86: 699-703.

    Bastia, D. K. Rout., S. K. Mohanty and A. M. Prusty. 1999. Effect of sowing date, sowing methods and seed soaking on yield and oil content of rainfed safflower grown in kalahandi, orisa. Indian. J. Agron. 44: 621-623.

    Bechoux, N., G. Berneir and P. Lejeune. 2000. Environmental effects on the early stages of tassel morphogenesis in maize. Plant, Cell & Environment. 23(1): 91-98.

    Bennett,M.A. and L. Jr.Waters. 1987. Seed hydration treatments for improved sweet maize germination and stand establishment.J. Amer.Soc.Hort.Sci.112:45-9.

    Bennett, M., Fritz, V. A., and N. W. Callan. 1992. Impact of seed treatments on crop stand establishment. Hort Technol. 2: 345-349.

    Bewley, J. D. and Black, M. 1994. Seeds: Physiology of development and germination plenum press, New York.

    B. H. Nolte and R. D. Duvick, 1998, Economic Factors of Drainage Related to Corn Production, National Corn handbook, NCH-23.

    Bourgne, S., Job, C., and Job, D. 2000. Sugarbeet seed priming: Solubilization of the basic subunit of 11-Sylobulin in individual seeds. Seed Sci Res. 10: 153-161.

    Bradford, K. J. 1995. Water relation in seed germination. In seed development and germination (J. Kigel and G. Galili, Eds.), Pp. 351-396. Marcel Dekker Inc., Newyork.

    Campbell, J. A., B. P. Naidu and J. R. Wilson. 1999. The effect of glycinebetaine application on germination and early growth of sugarcane. Seed. Sci. Technol. 27: 747-752.

    Caseiro, R., M. A. Bennett and J. Marcos-Filho. 2004. Comparison of three priming techniques for onion seed lots differing in initial seed quality. Seed. Sci. Tech. 32(2): 365-375.

    Chang, S. M. and Sung, J. M., 1998. Deteriorative changes in primed shrunken-2 sweet corn seed during storage. Seed Sci. Technol. 26, PP. 613-626.

    Chen, P. C. and D. R. Pareddy. 1994. Morphology and development of the tassel and ear. In: M. Freeling and V. Walbot. (Eds.) The maize handbook. Springer-Verlag. Pp: 37-47.

    Chhipa, B. R., Lal, P. and Paliwal, R. 1993. Effect of presoaking treatments on wheat grown on soils with graded levels of boron. J Indian Soci Sci. 41: 531-534.

    Chilembwe, E., W. S. Castle. And D. J. Cantliffe. 1992. Grading, hydration and osmotically priming seeds of four citrus rootstocks to increase germination rate and seedling uniformity. J. Am. Soc. Hort. Sci. 1117. 368-372.

    Chimenti, G., A. Pearson and J. Hall. 2002. Osmotic adjustment and yield maintenance under drought in sunflower. Field. Crop. Res. 75: 235-246.

    Clark, L. J, W. R. Whalley. J. Ellis Jones. K. Dent., H. R. Rowse., W. E. Finch-savage., T. Gatasai., L. Jasi., N. E. Kaseke., F. S. Murungu., C. R. Riches and C. Chiduza. 2001. On-farm seed priming in maize: A physiological evaluation. seventh eastern and southern Africa regional maize conference. Pp. 268-273.

    Cox, W.J., and D. J. R. Cherney. 2001. Row spacing, plant density and nitrogen effects on corn silage. Agron. J. 93: 597-602.

    Dagdelen, N., E. Yilmaz, F. Sezgin, and T. Gurbuz. 2006. Water-yield relation and water use efficiency of cotton (Gossypium hirsutum L.) and second crop corn (Zea mays L.) in Western Turkey. Agr. Water Manage. 82: 63-85.

    Das, J. C. and A.K. Choudhury. 1996. Effect of seed hardening, potassium fertilizer, and paraquat as anti-transpranton rainfed wheat. Indian J. Agron. 41: 397-400.

    De Chandra, G. 1999. Fundamentals of Agronomy. Oxford. IBH. Pub. com. India.

    Doebley, J. 2006. Unfallen grains. How ancient farmers turned weeds into crops. Science 312: 1318-1319.

    Duvick, D. N. & Cassman, K. G. 1999. Post-green-revulution trends in yield potential of temperate maize in the north-central United States. Crop Science 39(6): 1622-1630.

    E. F. Schulte, K. A. Kelling, 1998, Plant Analysis (corn), National Corn Handbook, NCH-46.

    Eleiwa , M . E . 1989. Erects of prolonged seed soaking on the organic and mineral components of immature pods of soybeans . Egypt . J . Bot . 32 : 149 -160

    Evan Peacock, Wendell R. Haag & Melvin L. Warren, Jr. 2005. Prehistoric decline in freshwater mussels coincident with the advent of maize agriculture.

    FAO 2000 Tropical Maze . Improvement and production . Food and Agriculture Organization of the united nations production and protection series . no . 28.363 pp

    Farooq , M . S . M . Basra . R . Tabassum  and I . Afzal . 2006a . Enhancing the performance of detect seeded fine rice by seed priming . plant . prod . sci . 4: 446-456

    Farooq, M. S., M. A. Basra and N. ahmad. 2007. Improving the performance of transplanted rice. By seed priming. Plant Growth Regul.

    51:129-137.

    Finch-Savage. W. E. a, Dent. K.C.,and L. J. Clark. 2004. Soak conditions and temperature following sowing influence the response of maize (Zea mays L.) seeds to on-farm priming (pre-sowing seed soak). Field Crops Research. 90: 361-374.

    Foti, R., K. abureni., A. Tigere., J. Gotosa and J. Gere. 2008. The efficacy of different seed priming osmotica on the establishment of maize (Zea mays L.) caryopses. J.Arid. Environ. 72: 1127-1130.

    Francis, A., Coolbear, P. 1988. Change in the fatty acid content of the lipid fraction of tomato seeds induced by ageing and/or low temperature presowing treatment. Seed Sci. Technol, 16: 87-95.

    Frett, J. J., and Pill, W. G. 1995. Improved seed performance of four fescue species with priming. J. Turf. Mngmnt. 1:13-31.

    Gardner, C. A., Bax, P. L. 1990.Response of corn hybrids to nitrogen fertilizer. Journal of production agriculture, 3: 39-40.

    Georghiou. K., Thanos, C. A. and Passam, H. C. 1987. Osmoconditioning as a means of counteraction the ageing of pepper seeds during high temperature storage. Ann. Bot. 60: 279-285.

    Gray, D., G. R. A. Steckel and Hands, L. J. 1990. Response of vegetable seeds to controlled hydration. Annals of Botany. 66:227-235.

    Hanwey, J. J. 1992 how a corn plant develops. Iowa. Coop. Ext. Ser. Spec. Rep. 48.

    Hardegree, S. P. 1994. Matric priming increases germination rate of Great Basin native perennial grasses. Agron. J. S. 289-293.

    Harris, D., A. Joshi., P. A. Khan., P. Gothkar and P. S. Sodhi. 1999.        On-farm seed priming in semi-arid agriculture: Development and evaluation in maize, rice and chickpea in India using participatory methods. Exp. Agric. 35: 15-29.

    Harris, D., R. S. Raghuwanshi ., J. S. Gangwar., S. C. Singh., K. D. Joshi., A. Rashid and and P. A. Hollington. 2001. Participatory evaluation by farmers of ‘on-farm’ seedpriming in wheat in India, Nepal and Pakistan. Exp. Agric. 37(3): 403-415.

    Harris,D.2006. Development and testing of ‘on-farm’ seed priming, adv. Agron.90,Pp. 129-178.

    Harris, D., A. Rashid., G. Miraj, M. Arif and H. shah. 2007. On-farm seed priming with zinc sulphate solution a cost – effective way to increase the maize yields of resource poor farmers. Field. Crop. Res. 102(2): 119-127.

    Harris, D., Breese, W. A., and Kumar Rao, J. V. D. K. 2005. The improvement of crop yield in marjinal environments using on-farm seed priming: Nodulation, nitrogen fixation and disease resistance. Austr. J. Agric. Res. 56(11): 1211-1218.

    Harris, D., Rashid, A., Ali, S. and Hollington, P. A. 2004. On farm seed priming with maize in Pakistan. In: G. Srivinasan. Pp: 316-324.

    Hu, Y. C., H. B. Shao, L. Y. Chu and W. Gang. 2006. Relationship between water use efficiency (WUE) and production of different wheat genotypes at soil water deficit. Colloids and Surfaces B: Biointerfaces. 53: 271-277.

    Huang, Y. M., H. H. Wang and K. H. Chen. 2002. Application of the seed priming treatments in spinach production. J. Chinese. Soc. Hort. Sci.48: 117-123.

    Iqbal, Z., Furubayashi, A. and Fujii, Y. 2004. Allelopatic effect of leaf debris, leaf agueous extract, and rhizosphere soil of ophiopogon japonicus ker-gawler on the growth of plants. Weed Biology and management, 4: 43-48.

    Jeff, Bennetzenard Sarah Hake. 2009. Handbook of maize.

    Jenner , C . F . T. D Unglued and D . Aspin all . 1991. The physiology of starch and protain deposition in the endosperm of wheat . aust . J . plant physiol . 18:211-226.

    J. L. Bennetzen and S. Hake, 2007. The future of maize, Springer Science 210:118-131.

    Johansen, S. 2004. Improving micronutrient of various in the rice-wheat system in Nepal: Enrichment of legumes with boron and exploration of zinc redox chemistry in paddy rice soils. Pp. 165. Cornell University, Ithaca, NY.

    Johnson, D. E.,Woperies, M. C. S., Mbodj, D., Diallo, S., Powers, S. and Haefele, S. M. 2004. Timing of weed management and yield losses due to weeds in irrigated rice in the sahel. Field Crops res., 85: 31-42.

    Jones, M. J. 2003. Time of application of nitrogen fertilizer to maize of samara, Nigeria. Experimental Agriculture. 29(2): 113-120.

    Jyotsna, V., and Srivastava, A. K. 1998. Physiological basis of salt stress resistance in pigeonpea. Plant Physiol. Biochem. 25: 89-94.

    Kadiri, M. A. Hussaini. 1999.Effect of hardening pretreatments on vegetative growth, enzyme activities and yield of Pennisetum americanum and Sorghum bicolor. Global J. Pure Apple. Sci. S: 179-183.

    Karbinio, T. and Cam, R. 1990. Seed priming with wheat in India. Crop Sci. 40: 116-121.

    Kaya, M. D., G. Okcu., M. Atak., Y. Cikili and O. Kolsarici. 2006. Seed treatments to overcome salt and drought stress during germination in sunflower Eur. J. Agron 24: 291-295.

    Khan, A. A. Maguire . J. D. Abawi. G. S. and Ilyas. S. 1992. Matriconditioning of vegetable seeds to improve stand establishment in early field planting. J. Amer. Soc. Hort. Sci. 117: 41-47.

    Khanal, N., Joshi, D., Harris, D., and Chand, S. D. 2005. Effect of micronutrient loading, soil application, and foliar sprays of organic extracts on grain legumes and vegetable crops under marginal farmers conditions in Nepal. Pp: 121-1320

    Kumar, A., Gangwar, J. S., Prasad, S. C., and Hariss, D. 2002. On farm seed priming increases yield of direct-sown finger millet in India. Int. Sorg. Mill. Newsletter. 43: 90-92.

    Kumar Rao, J. V. D. K., Harris, D., Johansen, C., and Musa, A. M. 2004. Low cost provision of molybdenum to chickpeas grown in acid soils. Proceeding of the IFA International Symposium on Micronutrients, February 23-25, New Delhi, India, International Fertilizer Industry Association.

    Lambert, R. J. Esgar, R. W. And Joos, D. K. 1999. Factors affecting the removal of soil nitrogen by corn hybrids. Illinois Fertilizer Conference 2000 Proceeding. Pp.68-75.

    Lee. S . S . J. H. Kim .,S.B.Haong . S.H.Yuu  and E. H. Park . 1998 . priming effects of rice seeds on seedling establishments under adverts soil conditions . Korean . J . Crop . Sci . 43 : 194-198.

    Lejeune P, Prinsen, Els, Onchelen, Henry Van, and Bernier, G. 1998. Hormonal control of ear abortion in a stress-sensitive maize inbred. Functional Plant Boil. 25(4): 481-488.

    Lejeune P, Bernier, G. 1996. Effect of environment on the early steps of ear initiation in maize. Plant Cell Environ, 19: 217-224.

    Liptay, A., and Zariva, N. 1993. Testing the morphological aspects of polyethylene glycolprimed tomato seeds with proportional odds analysis. Hort Science. 28: 881-883.

    Mehta .P. C. S. S. Puntamkar and S. P. Seth . 1979 . Effect of presoaking of seeds in different salts with varying concentration on the germination and yield of wheat grown on salinized . New . Agric . 6: 73-76.

    Michel, B. and M. R. Kaufman. 1993. The osmotic potential of PEG 6000. Plant Physiol. 51: 914-916.

    Mubshar, H., Farooq, M., Shahzad, M., Basra, A. and Ahmad, N. 2006. Influence of seed priming techniques on the seedling establishment, yield and quality of hybrid sunflower. Int J Agr Biol, 8: 14-18.

    Mulimani, V. H. and S. Vadiraj. 1994. Changes in trypsin and chmotrypsin inhibitory activity on soaking of sorghum. Plant. Foods. Human. Nut. 46: 27-31.

    Murungu . F. S. , C. chiduza . P. Nyamugafata . Nyamugafata ,, L .K . Clark and E . R. Whalley . 2004B .Effects of on-farm seed priming , on consecutive daily sowing occasions on the emergence and growth of maize in semi –arid Zimbawe . Field . Crop. Res .89: 49-57.

    Murungu . F . S . P. Nyamugafata . C . Chiduza ., L . J . Clark and W .R . Whalley . 2005. Effects of seed priming and water potential on germination of cotton ( Gossypium hirsutum L .) and maize ( Zea mays L .) in Laboratory assays . S . Afr . J . plant . soil . 22(1) : 64-70.

    Musa A .M .C . Johansen . , J . Kumar and D .Harris . 1999. Response of chickpea to seed priming in the high baring tract of Bangladesh . Intern . chickpea . pigeon pea .News . L . 6: 20-22

    Musa . A . M. D . Harris . C . Johansen and J . kumar . 2001 . short duration chickpea to replace fallow after aman rice : the role of on – farm seed priming the high baring tract of Bangladesh . Exp . Agric . 37: 509-521.

    Nascimento, W. M., Souzade, Aragao, F. A. 2004. Muskmelon seed priming in relation to seed vigour. Sci. 61: 114-117.

    Nielsen, R. L. 2007a. Ear size determination in corn. Corny news network. Purdue Univ. (on-line)

    Nielsen, R. L. 2003. Ear initiation & size determination in corn. Corny news network. Purdue Univ. (on-line)

    OMAF(Ontario Ministry of Agriculture and Food). 1994. Field Crop Recommendations. Publication 296. Queens Printer for Ontario, Toronto, Ontario.

    Osborne, S. L., Scheppers., J. S. Francis, D. D. and Schlemmer, M. R. 2002. Use of spectral radiance to in season biomass and grain yield in nitrogen and water-stressed corn. Crop. Sci. 42: 165-171.

    Pajic, Z. 2007. Breeding of maize types with specific traits at the maize presearch institute, Zemun polje, Genetika, vol. 39, No. 2, 169-180.

    Pan, R. and Y. Dong. 1998. Plant physiology. Pp. 106-117, Higher Education Press, Beijing.

    Parera, C.A., and Cantlife, D. J. 1994. Presowing seed priming. Univ. Florida. J. Ser. No. R-03271 1109-1141.

    Passam, H. C. and D. Kakouriotis. 1994. The effects of osmoconditioning on the germination, emergence and early plant growth of cucumber under saline conditions. Sci. Hort. 57: 233-240.

    Patel, N. C. and Z. G. Patel. 1996. Performance of safflower under different irrigation scheduling in south Gujerat. Annual. Agric. Res. 14: 109-110.

    Pill, W. G. and A. D. Necker. 2001. The effects of seed treatments on germination and establishment of Kentucky bluegrass (Poa Pratense L.). Seed. Sci. Technol. 29: 65-72.

    Prioul,J. R., Reyys, A., and Schwebel-Dugue, N. 1990. Relationships between carbohydrate metabolism in ear and adjacent leaf during grain filling in maize genotypes. Plant Physiol. Biochem. 28: 485-493.

    Rashid, A., D. Harris, P. A. Hollington and R. A. Khattak. 2002. On-farm seed priming: a key technology for improving the livelihood pf resource poor farmers on saline lands. Centre for arid zone studies. University of wales, UK.

    Rashid, A., D. Harris, P. A. Hollington and M. Rafiq. 2004. Improving the yield of mungbean (vigna radiata) in the north west frontier province of Pakistan using on-farm seed priming. Exp. Agr. 40: 233-244.

    Ritchie, S. W., J. J. Hanway, and G. O. Benson. 1992. How a corn plant develops (SP-48). Iowa State Univ.

    Rood, S. B., R. I. Buzzell, D. J. Major and R. P. Pharis. 1990. Gibberellins and heterosis in maize: quantitative relationship. Crop. Sci. 30: 281-286.

    Roy, N. K. Srivastava. 2000. Adverse effect of salt stress conditions on chlorophyll content in wheat leaves and its amelioration through pre-soaking treatments. Indian J. Agric. Sci. 70: 777-778.

    Rush, C. M. 1991. Comparison of seed priming techniques with regard to seedling emergence and Pythium damping-off in sugar beet Phytopathology. 81, 878-882.

    Saglam, S., Day, S., Kaya, G. and Gurbuz, A. 2010. Hydropriming increases germination of lentil under water stress. Not sci biol 2(2): 103-106.

    Saha, R., A. K. Mandal and R. N. Basu. 1990. Physiology of seed invigoration treatments in soybean. Seed. Sci. Tech. 18: 269-276.

    Sallam, H. A. 1999. Effect of some seed soaking treatments on growth and chemical components on faba bean plants under saline condition. Ann. Agric. Sci. (cario) 44: 159-171.

    Scott. M. P, 2009. Transgenic maize: Methods and protocols. Pp. 265.

    Sharma, A. K. and B. Saran. 1992. Effect of pre sowing soaking in NAA and GA on germination and seedling growth in black gram. New. Agric. 3: 21-24.

    Sharma, J. J. and  Thakur, D. R. 1995. Application on growth and yield of rainfed maize. Himachal Journal of Agricultural Research. 21: 1-2, 1-4.

    Singh, J., Gill, S. S., and Sandhu, K. K. 1999. Improved performance of muskmelon seeds with osmoconditioning. Acta Agrobot. 52: 121-126.

    Sivritepe, N., Sivritepe, A., and Eris, A. 2003. The effects of NaCl priming on salt tolerance in melon seedlings grown under salin conditions. Scientia Horticulture 97, 229-237.

    Sprague, G.F. and Dudley, J.W. (eds). 1988. Corn and Corn Improvement, 3rd edition. Agronomy Monograph no. 18. WI, U.S.A. 986pp.

    Strachan, Stephen D. 2004. Corn grain yield in relation to stress during ear development. Pioneer, a Du Pont Company. (On-line)

    Subedi, K.D., and Ma,B.L. 2005. Seed priming does not improve corn yield in a humid temperate environment. Agron. J. 97: 211-218.

    Tiryaki, I., A. Korkmaz, M. N. Nas, and N., Ozbay. 2005. Priming combained with plant growth regulators promotes germination and emergence of dormant Amaranthus cruentus L. seeds. Seed Sci. Technol. 33(3): 571-579.

    Tollenaar, M. and Dwyer, L. M. Stewart D. W. 1992. Ear and kernel formation in maize hybrids representing three ecades grain yield improvement in Ontario. Crop. Sci. 32: 432-438.

    Tollenaar, M. and Dwyer, L. M. 1999. Physiology of maize. In: D.L. Smith and C. Hamel (eds.). Crop Yield, Physiology and Process. Springer-Verlag. Pp 169-204.

    Uhart, S. A. and Andrade, F. H. 1995. Nitrogendeficiency in maize: I. effects on crop growth, development, dry matter partitioning, and kernel set. Crop Sci 35: 1376-1383.

    Venkatasubramanian, A. And R. Umarani. 2007. Evaluation of seed priming methods to improve seed performance of tomato, egg plant and chilli. Seed. Sci. Tech. 35: 487-493.

    Walters, D. R., Paterson, L., Walsh, D. J. and Havis N. D. 2009. Priming for plant defense in barley provides benefits only under high disease pressure. Elsevier Ltd.

    Warren, J. E. and M. A. Bennett. 1997. Seed hydration using the drum priming system. Hort. Sci. 32: 1220-1221.

    Westerbergh, A. and J. Deebley. 2002. Morphological traits defining species differences in wild relatives of maize are controlled by multiple QTL. Evolution 56: 273-283.

    Yardimicioglu, T. 1993. Maize response to nitrogen fertilizer. Institute Agronomique Mediterranean.

    Zhiyuan cheng and Kent J. Bradford. 1999. Hydrothermal time analysis of tomato seed germination responses to priming treatments. Journal of Experimental Botany, Vol. 50, No. 330, pp. 89-99.


موضوع پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, نمونه پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, جستجوی پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, فایل Word پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, دانلود پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, فایل PDF پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, تحقیق در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, مقاله در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, پروژه در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, پروژه درباره پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر تیمارکردن بذر و سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت رقم 370 در منطقه شاهرود

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات چکیده به منظور بررسی اثر کود اوره و اوره پوشش دار گوگردی بر روندرشد و عملکرد کمی و کیفی ذرت علوفه ای به صورت قالب دو طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار کود اوره در چهار سطح 0 و50،100، 150 کیلوگرم در هکتار و کود اوره پوشش دار گوگردی در چهار سطح 0و50و100و150کیلو گرم در هکتار، در سال زراعی91-92 در منطقه دامغان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایاننامهبرایدریافتدرجهکارشناسیارشددررشته کشاورزی(M.Sc) گرایش: زراعت چکیده: این آزمایش به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب بلوک‎های کامل تصادفی در 3 تکرار در شهرستان کرج (شهرک مهندسی زراعی) در اواخر اسفند ماه 1392 در کرج اجرا شد. این آزمایش شامل 3 فاکتور، آبیاری در 2 سطح (شرایط دیم و آبیاری تکمیلی در مرحله غلاف بندی)، باکتری‎های محرک رشد در 4 سطح (ازتوباکتر، سودوموناس، تلقیح توأم ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای حسن آباد کوچصفهان اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح(3، 10 و 17 اردیبهشت) و دو سطح استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده این طرح به منظور بررسی اثر کود نیتروکسین تحت شرایط قطع آبیاری(بر اساس BBCH، مراحل فنولوژی گیاهان) بر روی صفات فیزیولوژیک و زراعی ارقام ارزن علوفه­ ای در منطقه دامغان در سال زراعی 92 _1391 به صورت آزمایش اسپیلت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجراء شد تیمارها شامل سه سطح آبیاری، شاهد ...

پایان­نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی چکیده: سیب ­زمینی (Solanum tuberosum L.) مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود. محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

چکیده تنش شوری یکی از مهمترین تنش­های غیر زیستی در جهان بوده وآثارمنفی آن بر رشد گیاهان زراعی باعث افزایش تحقیقات در زمینه تحمل به شوری باهدف بهبود تحمل گیاهان شده است. کودهای پتاسه علاوه بر افزایش رشد به بهبود کیفیت محصول و افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل نامساعد محیطی (شوری، خشکسالی، سرما و …) کمک می‌کند. از آنجایی که قارچهای میکوریز با اکثرخانواده های اصلی گیاهان زراعی ...

پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد”M.Sc.” گرایش مکانیزاسیون کشاورزی چکیده افزایش راندمان تولید گندم در واحد سطح، با کاربرد تکنیک های خاک ورزی و کاشت مورد توجه خاص کشاورزان قرار گرفته است. کاشت جوی و پشته ای یکی از روشهای نوین در تولید گندم است که باعث افزایش در عملکرد زراعی و بازدۀ آبی می شود. به منظور بررسی تأثیر شرایط و روشهای مختلف کشت بر عملکرد گندم رقم فلات و راندمان آبی ...

به منظور بررسی اثر منابع تأمین نیتروژن بر میزان مصرف سم نیکوسولفورون در فصل بهار و تابستان 1391 در مزرعه ای در روستای زاغه از توابع شهرستان آبیک واقع در استان قزوین، آزمایشی به صورت آزمایش اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در 3 تکرار انجام شد. عوامل آزمایشی شامل: منابع تأمین نیتروژن (N1: 100% کود شیمیایی N2: 25% کود دامی + 75% کود شیمیایی و N3: 50% کود دامی + 50% کود ...

ثبت سفارش