پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای

word 6 MB 32307 154
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کشاورزی

    گرایش بیوتکنولوژی کشاورزی

    چکیده:

    سیب ­زمینی (Solanum tuberosum L.) مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود. محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا در اثر تکثیر به نسل­های رویشی بعد منتقل می­گردند. در سال­های اخیر، یک سیستم تولید غده بذری سیب­زمینی در شرایط کشت درون شیشه با بهره­گیری از گیاهچه یا ریز­غده سیب­زمینی طراحی و بهره­برداری شده است. چنین شیوه­هایی امکان تکثیر سریع­تر و تأمین حجم انبوهی از غده­های بذری سالم و عاری از عوامل بیماری­زا در فاصله زمانی کوتاه را فراهم می­نمایند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی اثر هورمون­های رشد در شرایط درون شیشه بر روی تولید گیاهچه­های سیب­زمینی و به دنبال آن تولید ریزغده سیب­زمینی به منظور افزایش تعداد، اندازه و وزن ریزغده­ها است. بهینه نمودن شرایط کشت جهت بهبود عملکرد گیاهچه­های سیب­زمینی در شرایط درون شیشه هدف دیگر از انجام این پژوهش می­باشد. برای مطالعه­ی اثر تیمارهای هورمونی از 14 آزمایش مستقل بر روی رقم­های ساوالان، سانته، آگریا و مارکیز استفاده گردید. ابتدا اثر شش هورمون 2iP، BAP، CCC، GA3، Picholoram و NAA در مقایسه با محیط کشت فاقد هورمون به منظور رشد و نمو گیاهچه و ریزغده­زایی مطالعه گردید. در مرحله­ی دوم هورمون­های برتر با غلظت­های مطلوب­تر جهت بررسی اثر متقابل آن­ها بر روی رشد و نمو گیاهچه و در نهایت تولید ریزغده به روش رویه پاسخ در محیط کشت MS مورد مطالعه قرار گرفتند. با توجه به نتایج بهینه­سازی تیمارهای آزمایش، محیط کشت مناسب برای تولید گیاهچه از ریزنمونه­های گره­ای برای رقم ساوالان محیط کشت MS همراه با غلظت 19/1 میلی گرم در لیتر GA3 و 06/0 میلی­گرم در لیتر NAA، برای رقم سانته محیط کشت MS همراه با غلظت 20/1 میلی گرم در لیتر GA3 و 06/0 میلی­گرم در لیتر NAA، برای رقم آگریا محیط کشت MS همراه با غلظت 20/1 میلی گرم در لیتر GA3 و 06/0 میلی­گرم در لیتر NAA و برای رقم مارکیز محیط کشت MS همراه با غلظت 06/0 میلی­گرم در لیتر NAA پیشنهاد می­گردد. هم­چنین با توجه به نتایج بهینه­سازی تیمارهای آزمایش، محیط کشت مناسب برای تولید ریزغده و سایر صفات موثر بر آن (اندازه و وزن ریزغده و تعداد چشم در آن) برای رقم­های ساوالان، سانته و مارکیز محیط کشت MS همراه با غلظت 1000 میلی­گرم در لیتر CCC و برای رقم آگریا محیط کشت MS همراه با غلظت 95/999 میلی­گرم در لیتر CCC پیشنهاد می­گردد. مقایسه رشد گیاهچه برای هر رقم در محیط کشت مطلوب نشان داد بیشترین میزان رشد مربوط به رقم ساوالان و بیشترین میزان تولید ریزغده مربوط به رقم سانته بوده است. بزرگترین غده­های تولیدی مربوط به رقم مارکیز بود.

    واژگان کلیدی: سیب­زمینی، گیاهچه، ریزغده، کشت ­بافت و هورمون.

     

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1- مقدمه:

    در مقیاس جهانی، سیب­زمینی (Solanum tuberosum L.) یکی از با ارزش­ترین مواد غذایی محسوب شده و از جمله محصولاتی است که قسمت عمده­ای از نیازهای غذایی بشر را تأمین می­کند. سیب­زمینی مهم­ترین گیاه مغذی بعد از غلات است و پس از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول عمده­ی دنیا به شمار می­رود (اسپونر[1] و همکاران، 2005).

    به علت قدرت تولید بالا و سازگاری با دامنه بسیار وسیعی از اقلیم­ها، تولید سیب­زمینی به عنوان یک منبع غذایی رو به افزایش است، به طوری که هر ساله حدود 320 میلیون تن سیب­زمینی در سراسر جهان تولید می­شود (فائو[2]، 2009). این محصول در 140 کشور کشت می­شود که بیش از 100 کشور آن در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری واقع شده­اند. با این وجود، هنوز بیشترین تولید در مناطق دارای شرایط آب و هوایی معتدل و در کشورهای صنعتی متمرکز است. تقریبا یک سوم این محصول در کشورهای در حال توسعه و عمدتا در کشورهای آسیایی تولید می­شود (رضایی و سلطانی، 1996).

    محصول سیب­زمینی عملکرد بالایی داشته و در واحد سطح و زمان، انرژی و پروتئین بیشتری نسبت به سایر محصولات غذایی تولید می کند. سیب زمینی منبع غذایی مهمی برای جمعیت در حال افزایش بوده، بصورت تازه، فرآوری شده، در تغذیه دام و صنعت مورد استفاده قرار می­گیرد و به لحاظ محتوای پروتئین، کلسیم، ویتامین C و پتاسیم غنی می­باشد (بوون[3]، 2003). تولید سالیانه بیش از 5/3 میلیون تن در کشور، این محصول را در ردیف مهم­ترین ماده غذایی قابل مصرف بعد از گندم قرار داده است (خزاعی و ارشدی، 2008).

    متوسط مصرف سرانه در کشور بیش از 35 کیلوگرم بوده و مصرف آن روز به روز در حال افزایش است و با توجه به روند رو به رشد جمعیت و گرانی سایر منابع غذایی، نیاز به تولید بیشتر این محصول اجتناب ناپذیر است (خزاعی و ارشدی، 2008).

    با وجود مزایای بی­شمار، محصول سیب­زمینی به علت دارا بودن تکثیر رویشی، مستعد آلودگی به وسیله­ی باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و ویروئیدها می­باشد که این عوامل بیماری­زا در اثر تکثیر به نسل­های رویشی بعد منتقل می­گردند. این آلودگی­ها می­توانند عملکرد و کیفیت بازار پسندی محصول را بطور موثری تحت تاثیر قرار دهند (تاور[4] و همکاران، 1985).

    در شرایط طبیعی کشت حدود 25 ویروس و یک ویروئید سیب­زمینی را آلوده می­سازند که از این ویروس­ها، ویروس­های X، Y، A و S در آلوده­سازی سیب­زمینی تاثیرات بیشتری دارند. بر اساس مطالعات انجام شده خسارات ویروسی به محصول سیب­زمینی تا %40 می­باشد (سدیکوئی[5] وهمکاران، 1996).

    یکی از راه­هایی که تا حد زیادی مشکل کاهش عملکرد محصول سیب­زمینی در اثر پاتوژن­های گیاهی، مخصوصا ویروس­ها را برطرف می­کند، استفاده از بذر سالم سیب­زمینی است (استروک[6]، 2007). در سال­های اخیر، یک سیستم تولید غده بذری سیب­زمینی در شرایط کشت درون شیشه[7] با بهره­گیری از گیاهچه یا ریز­غده سیب­زمینی طراحی و بهره­برداری شده است. چنین شیوه­هایی امکان تکثیر سریع­تر و تأمین حجم انبوهی از غده­های بذری سالم و عاری از عوامل بیماری­زا در فاصله زمانی کوتاه را فراهم می­نمایند (بیوکما[8] و زاگ[9]، 1990). گیاهچه و غدهچه های عاری از عوامل بیماری زا در سیب­زمینی که از طریق کشت بافت تولید شده­اند، می­تواند به عنوان یکی از بهترین روش­ها در برنامه­های تولید بذور گواهی شده مورد استفاده قرار گیرد (حسن­پناه، 2010).

    با توجه به اهمیت سیب­زمینی در تولید اقتصاد و تغذیه مردم و نیاز 7 میلیون ریز­غده در سال، همچنین اهمیت استفاده از بذر سالم در تولید محصول، که از جمله مهم­­ترین عوامل موثر در افزایش عملکرد محصول سیب­زمینی در واحد سطح می­باشد، انجام بررسی و تحقیق در این زمینه ضرورت دارد. بر این اساس، بایستی شرایط مناسب تهیه­ی ریزنمونه­های عاری از عوامل بیماری­زا، تعیین شرایط فیزیکو شیمیایی برای رشد بهینه و تکثیر سیب­زمینی، تولید گیاهان از طریق ریزازدیادی و انتقال به خاک، تولید ریزغده در شرایط درون شیشه تعیین گردد تا در نهایت تهیه منشاء بذری سالم ارقام تدوین گردد و امکان تهیه و تولید منشاء­های بذری ارقام تجارتی موجود به صورت سالیانه بوجود آید (موحدی، 2011).

    هدف از انجام این رساله شناسایی اثر هورمون­های رشد در شرایط درون شیشه بر روی تولید گیاهچه­های سیب­زمینی و به دنبال آن تولید ریزغده سیب­زمینی به منظور افزایش تعداد، اندازه و وزن ریزغدها است.

    بهینه نمودن شرایط کشت جهت بهبود عملکرد گیاهچه­های سیب­زمینی در شرایط درون شیشه هدف دیگر از انجام این تحقیق می­باشد.

    هم­چنین این تحقیق جهت دست­یابی به دانش فنی تولید ریزغده­های سالم (خفتگی مناسب، پژمردگی کمتر، قابلیت نگهداری مطلوب­تر و وزن مناسب ریز غده­ها) که به عنوان منشاء ریز غده­های بذری قلمداد می­شوند انجام می­گیرد.

    در نهایت مقایسه رفتار رشد گیاهچه و عملکرد ریز غده­ی رقم­های زودرس و دیررس گیاه سیب­زمینی در شرایط یکسان تولید جهت تشخیص رقم­های با کارایی عملکرد بیشتر از جمله اهداف مورد بررسی در این تحقیق می­باشند.

     

    مبداء و تاریخچه سیب­زمینی:

    سیب­زمینی زراعی از خانواده سولاناسه[10] (بادنجانیان) و جزء دو لپه­ای­ها و بومی نیمکره غربی می­باشد. منشاء آن ارتفاعات سلسه جبال آند در بولیوی می­باشد. به دلیل این که عملکرد سیب­زمینی در واحد سطح بسیار بالا می­باشد از لحاظ گسترش سطح زیر کشت بعد از ذرت در جایگاه دوم قرار داشته و دومین منبع غذایی ساده بعد از تخم­مرغ می باشد (اسپونر و همکاران، 2005).

    سیب­زمینی محصول با ارزشی است که به دلیل سازگاری وسیع با شرایط آب و هوایی متفاوت، پتانسیل باقی ماندن برای نسل­های آینده را با توجه به افزایش جمعیت جهان دارا می­باشد. این محصول در ناحیه­ای از کوه­های آند واقع در امریکای جنوبی اهلی شده است و ساکنین این منطقه از هفت هزار سال پیش این گیاه را کشت و از ریشه­ی مغذی آن به عنوان غذا استفاده می­کرده­اند. محصول سیب­زمینی در سرتاسر جهان از سطح دریا تا ارتفاع 4000 متری قابل تولید است، اما در شرایط آب و هوایی معتدل از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. تولید حاضر جهان 106×322 تن غده تازه از 3/19 میلیون هکتار اراضی تحت کشت می­باشد. عمده­ترین تولید کنندگان جهانی بر حسب تولید شامل چین، فدراسیون روسیه، هند، ایالات متحده، اوکراین، لهستان، آلمان، بلاروس، هلند، انگلستان، کانادا، ترکیه و رومانی می­باشند (پریرا[11] و شوک[12]، 2005؛ فائو 2009).

    این محصول با ارزش، حدود 250 سال بعد از رواج آن در اروپا، توسط سرجان ملکم در عهد فتحعلی شاه به ایران آورده شد و از دیرباز تا کنون قابلیت­های متنوع و سرشار حوزه کشاورزی ایران در تولید این محصول قابل توجه است. این محصول از جایگاه ویژه­ای در کشور برخوردار است، به طوری که در حال حاضر 210.000 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت آن اختصاص داده شده و سالیانه حدود 5.240.000 تن غده سیب­زمینی تولید می­گردد (فائو، 2009)

     

    خصوصیات گیاهی:

    سیب زمینی زراعی (Solanum tuberosum L.)، گیاهی بوته­ای و دولپه از خانواده Solanaceae است که از نظر ژنتیکی تتراپلوئید و دارای 48 عدد کروموزوم (2n=4x=48) می­باشد (جب­هارت[13]، 2007).

     

    Abstract:

    Potato (Solanum tuberosum L.) is one of the most important nutrients crop after wheat, rice and maize therefore, is the world's fourth main product. Potato crop due to vegetative propagation is susceptible to contamination by bacteria, fungi, viruses and viroid. Integrated pathogens transmitted to the next generation of vegetative growth. In recent years, potato seed tuber production system by in vitro culture are designed and operated. Tissue culture methods can rapidly multiply and provide massive amounts of healthy and free pathogens seed tubers in short time. The aim of this study was to identify the effect of growth hormone regulator on in vitro potato plantlets and microtuberization production in order to increase the number of microtuber. The effect of PGR treatments applied by 14 independent experiments on Savalan, Sante, Agria and Markies cultivars. The effects of 2iP, BAP, CCC, GA3, Picholoram, NAA and hormone-free medium were studied on plantlet growth and microtuberization. Next step the effect of desirable concentrations hormone and their interactions on seedling growth and microtuberization production were studied by using response surface method in MS medium. According to the results concentration of 1.19 mg.l-1 GA3 and 0.60 mg.l-1 NAA for Savalan cultivar, concentration of 1.20 mg.l-1 GA3 and 0.60 mg.l-1 NAA for Santé and Agria cultivars, concentration of 0.60 mg.l-1 NAA for Markies cultivar elevated production of plantlets. The results showed for microtuber production the best result were observed in, 1000 mg.l-1  of CCC and for Agria cultivar concentration of 999.95 mg.l-1 CCC. The results demonstrated maximum growth was achieved in Savalan cultvar. Sante cultivars produced maximum amount of microtuber. Mrakies cultivars produced The largest microtubers.

    Keywords: Potato, Plantlets, Microtuber, Tissue culture and Hormones

  • فهرست:

    چکیده.........................................................................................................................................................................................1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1- مقدمه.....................................................................................................................................................................................2

    1-1- مبداء و تاریخچه سیب زمینی...........................................................................................................................................4

    1-2- خصوصیات گیاهی............................................................................................................................................................5

    مورفولوژی..................................................................................................................................................................5

    1-2-2- مراحل رشد و نمو........................................................................................................................................................8

    1-2-2-1- رشد جوانه غده (مرحله رشدی I)..........................................................................................................................9

    1-2-2-2- استقرار گیاه (مرحله رشدی II)...............................................................................................................................9

    1-2-2-3- شروع غده دهی (مرحله رشدی III)......................................................................................................................9

    1-2-2-4- حجیم شدن غده ها (مرحله ی رشد IV).............................................................................................................10

    1-2-2-5- رسیدگی غده (مرحله رشد V).............................................................................................................................10

    1-3- بیماری های ویروسی سیب زمینی..................................................................................................................................10

    1-4- تاریخچه کشت بافت......................................................................................................................................................12

    1-5- ریزازدیادی سیب زمینی..................................................................................................................................................16

    1-6- عوامل موثر در ریز ازدیادی سیب زمینی........................................................................................................................17

    1-6-1- ترکیبات محیط کشت.................................................................................................................................................18

    1-6-1-1- قند.........................................................................................................................................................................18

    1-6-1-2- مواد معدنی............................................................................................................................................................18

    1-6-1-3- عامل ژلی...............................................................................................................................................................21

    1-6-1-4- ویتامین ها..............................................................................................................................................................21

    1-6-1-5- تنظیم کننده های رشد گیاهی................................................................................................................................21

    1-7-1- عوامل فیزیکی موثر بر کشت بافت............................................................................................................................22

    1-8-1- تاثیر مواد گیاهی بر کشت بافت.................................................................................................................................23

    1-9-1- تولید غده...................................................................................................................................................................24

    فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1- مروری بر تحقیقات انجام شده.......................................................................................................................................26

    فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1- محل انجام آزمایش.........................................................................................................................................................37

    3-2- تهیه مواد گیاهی..............................................................................................................................................................37

    3-3- کشت غده های سیب زمینی...........................................................................................................................................39

    3-4-تهیه محیط کشت و نحوه استریل آن...............................................................................................................................40

    3-4-1- محیط کشت تکثیر قلمه تک جوانه (جامد)...............................................................................................................40

    3-4-2- محیط کشت تعلیقی تکثیر ساقه (مایع)......................................................................................................................41

    3-4-3- محیط کشت غده زایی...............................................................................................................................................41

    3-5- کشت اولیه و تولید گیاهچه............................................................................................................................................43

    3-6- زیر کشت و تکثیر گیاهچه..............................................................................................................................................43

    3-7- آزمایش های انجام شده..................................................................................................................................................44

    3-7-1- آزمایش 1: تعیین پروتکل ضدعفونی سطحی مواد گیاهی..........................................................................................45

    3-7-2- آزمایش 2: بررسی اثر 2iP بر روی رشد و نمو گیاهچه............................................................................................45

    3-7-3- آزمایش 3: بررسی اثر BAP بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................................................45

    3-7-4- آزمایش 4: بررسی اثر CCC بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................................................46

    3-7-5- آزمایش 5: بررسی اثر GA3 بر روی رشد و نمو گیاهچه­.........................................................................................46

    3-7-2-5- آزمایش 6: بررسی اثر Picholoram بر روی رشد و نمو گیاهچه......................................................................47

    3-7-2-6- آزمایش 7: بررسی اثر NAA بر روی رشد و نمو گیاهچه­...................................................................................47

    3-7-2-7- آزمایش 8: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................47

    3-7-3- آزمایش­های مرحله تولید ریز­غده...............................................................................................................................48

    3-7-3-1- آزمایش 9: بررسی اثر 2iP بر روی تولید ریز­غده­.................................................................................................48

    3-7-3-2- آزمایش 10: بررسی اثر BAP بر روی تولید ریز­غده­...........................................................................................49

    3-7-3-3- آزمایش 11: بررسی اثر CCC بر روی تولید ریز­غده­...........................................................................................49

    3-7-3-4- آزمایش 12: بررسی اثر GA3 بر روی تولید ریز­غده­............................................................................................50

    3-7-3-5- آزمایش 13: بررسی اثر NAA بر روی تولید ریز­غده..........................................................................................50

    3-7-3-6- آزمایش 14: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی تولید ریزغده................................................................50

    3-8- تجزیه و تحلیل داده­ها....................................................................................................................................................51

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- نتایج آزمایش­ها...............................................................................................................................................................53

    4-1-1- آزمایش 1: تعیین بهترین پروتکل ضدعفونی سطحی مواد گیاهی..............................................................................53

    4-1-2- آزمایش 2: بررسی اثر 2iP بر روی رشد و نمو گیاهچه­............................................................................................55

    4-1-3- آزمایش 3: بررسی اثر BAP بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................................................57

    4-1-4- آزمایش 4: بررسی اثر CCC بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................................................60

    4-1-5- آزمایش 5: بررسی اثر GA3 بر روی رشد و نمو گیاهچه­........................................................................................62

    4-1-6- آزمایش 6: بررسی اثر Picholoram بر روی رشد و نمو گیاهچه­..........................................................................65

    4-1-7- آزمایش 7: بررسی اثر NAA بر روی رشد و نمو گیاهچه­.......................................................................................65

    4-1-8-آزمایش 8: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی رشد و نمو گیاهچه­..............................................................69

    4-1-9-آزمایش 9: بررسی اثر 2iP بر روی تولید ریز­غده­...............................................................................................80

    4-1-10-آزمایش 10: بررسی اثر BAP بر روی تولید ریز­غده­........................................................................................83

    4-1-11-آزمایش 11: بررسی اثر CCC بر روی تولید ریز­غده­........................................................................................86

    4-1-12-آزمایش 12: بررسی اثر GA3 بر روی تولید ریز­غده­...............................................................................................90

    4-1-13-آزمایش 13: بررسی اثر NAA بر روی تولید ریز­غده­..............................................................................................90

    4-1-14-آزمایش 14: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی تولید ریزغده­...................................................................93

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- آزمایش 1: تعیین بهترین پروتکل ضدعفونی سطحی مواد گیاهی................................................................................102

    5-2- آزمایش 2: بررسی اثر 2iP بر روی رشد و نمو گیاهچه­..............................................................................................103

    5-3- آزمایش 3: بررسی اثر BAP بر روی رشد و نمو گیاهچه...........................................................................................103

    5-4- آزمایش 4: بررسی اثر CCC بر روی رشد و نمو گیاهچه­..........................................................................................104

    5-5- آزمایش 5: بررسی اثر GA3 بر روی رشد و نمو گیاهچه­...........................................................................................105

    5-6- آزمایش 6: بررسی اثر Picoloram بر روی رشد و نمو گیاهچه­...............................................................................106

    5-7- آزمایش 7: بررسی اثر NAA بر روی رشد و نمو گیاهچه..........................................................................................107

    5-8-آزمایش 8: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی رشد و نمو گیاهچه­................................................................108

    5-9- آزمایش 9: بررسی اثر 2iP بر روی تولید ریز­غده­........................................................................................................113

    5-10- آزمایش 10: بررسی اثر BAP بر روی تولید ریز­غده­................................................................................................113

    5-11- آزمایش 11: بررسی اثر CCC بر روی تولید ریز­غده................................................................................................114

    5-12- آزمایش 12: بررسی اثر GA3 بر روی تولید ریز­غده­................................................................................................115

    5-13- آزمایش 13: بررسی اثر NAA بر روی تولید ریز­غده­...............................................................................................116

    5-14-آزمایش 14: بررسی اثر متقابل هورمون­های برتر بر روی تولید ریزغده......................................................................117

    جمع­بندی و پیشنهادات..........................................................................................................................................................122

    مرحله ضدعفونی....................................................................................................................................................................122

    تعیین پروتکل مناسب تولید گیاهچه.......................................................................................................................................123

    تعیین پروتکل مناسب تولید ریزغده.......................................................................................................................................124

    فهرست منابع.......................................................................................................................................

    منبع:

     

    اسعدی، س. س. امیدی، م. و داودی، 1385. ریز­غده زایی سیب­زمینی با استفاده از مواد جایگزین ارزان قیمت به روش درون شیشه. پژوهش و سازندگی، 2: 71.

    اطرشی، م. مرادی، ک. و نبی­نژاد، ع. 1389. بررسی تاثیر هورمون­های رشد در شرایط درون شیشه بر رشد و تولید گیاهچه و غده­چه در سیب­زمینی. زیست­شناسی گیاهی، 2: 5.

    افشاری­پور، س. 1372. مبانی کشت بافت گیاهی. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. ص 342.

    حسن­پناه، د. 1389. اثر بسترهای مختلف کاشت در تولید مینی­تیوبر ارقام مختلف سیب­زمینی در شرایط گلخانه­ای. مجله اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی و علف­های هرز، 15: 138-127.

    حسن­پور اصطهباناتی، ا. غفاری، ه. و مدیری، م. 1367. تولید ریزغده­های عاری از ویروس در سیب­زمینی به روش کشت بافت. موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال، تهران.

    خزاعی، ح. ر. و ارشدی، م. ج. 1387. بررسی اثر مدیریت کود سرک نیتروژن با استفاده از کلروفیل­متر بر عملکرد و خصوصیات کیفی سیب­زمینی رقم آگریا در شرایط آب و هوایی مشهد. مجله علوم باغبانی، 22: 63-49.

    خواجه­پور، م. ر. 1383. گیاهان صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان. 580 ص.

    رضایی، ع. و سلطانی، الف. 1375. زراعت سیب­زمینی. تالیف اچ. پی بیوکما و دی. ای وان درزاگ. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ص 179.

    عبادی، م. ایرانبخش، ع. و بخشی خانیکی، غ. 1386. حجیم شدن ریز­غده سیب­زمینی (Solanum tuberosum L.) و رشد ناهمگن یاخته­های پارانشیمی در شرایط کشت بافتی. پژوهش و سازندگی، 1: 78.

    کریمی، م. دانش، د. و سپاهی، ع. ر. 1367. بررسی تاثیر نور و تنظیم کننده رشد بنزیل آمینوپورین در تشکیل غده­چه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    معینی، ا. و کهریزی، د. 1382. کشت بافت گیاهی. انتشارات بسیج دانشجویی، 163ص.

    موحدی، ز. 1390. بررسی اثر رقم و عوامل محیطی بر روی ریزغده زایی گیاهچه­های درون شیشه­ای سیب­زمینی در شرایط هوا­کشت. رساله­ی دکترا، دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس.

    Akita, M. and Takayama, S. 1988. Mass propagation of potato tuber using jar fermantor. Acta horticulture: No. 230.

    Akita, M. and Takayama, S. 1994. Induction and development of potato tubers in a jar fermantor. Plant cell tiss. Org. Cult 36: 177-182.

    Almekinders, C. J. M. and Struik, P. C. 1996. Shoot development and flowering in potato (Solanum tuberosum L.). Potato research 39: 581-607.

    Alsadon, A. A., Knutson, K. W. and Wilkinson, J. C. 1988. Relationships between microtuber and minituber production and yield characteristics of six potato cultivars. potato Abs 14(10).

    Andedrade, L. B., Echeverrigaray, S. E., Fracaro, F., Pauletti, G. F. and Rota, L. 1999. The effect of growth regulators on shoot propagation and rooting of common lavender. Plant cell tiss. Org. Cult 56: 79-83.

    Aslam, A. and Iqbal, J. 2010. Combined effect of cytokinin and sucrose on in vitro tuberization parameters of two cultivars i.e., DiamantI and Red Norland of potato (Solanum Tuberosum). Pakistan J. Bot 2: 1093-1102.

    Babbar, S. B. and Jain, N. 1998. Isubgol as an alternative gelling agent in plant tissue culture media. Plant Cell reports 17: 318-322.

    Bajaj, Y. P. S. 1987. Biotechnology and 21st century potato. Biotechnology in agriculture and forestry 3. Bajaj, Y. P. S. Germany, Springer-verlay: 1-20.

    Bajaj, Y. P. S. and Sopory, S. K. 1988. Biotechnology of potato improvement. Biotechnology in agriculture and forestrey 2. Bajaj, Y. P. S. Germany, Springer-verlay: 429-454.

    Baron, E. J. and Finegold, S. M. 1990. Diagnostic microbiology. Bailey & Scotts. 1066pp

    Belarmino, M. M., Abe, T. and Sasahara, T. 1994. Plants regeneration from stem and petiole protoplasts of sweet potato (Ipomoea batatas) and its wild relative, I. lacunose. Plant cell tiss. Org. Cult 37: 145-150.

    Beukema, H. P. and Zaag, D. E. 1990. Introduction to potato production. The Journal of Agricultural Science 116: 169-169.

    Bohac, J. R., Miller, J. C. and Borque, J. E. 1988. Tuberization respons of potato to high tempertures in a tissue culture system. Amer. Potato 65: 471.

    Bolandi, A. R. and Hamidi, H. 2008. Effect of microtuber size and planting density on minituber production in potato. Iranian Journal of Crop Sciences 10: 208-218.

    Bonga, J. M. and Vonaderkas, P. 1992. In vitro culture  of tree. Kluwer academic publishers. 238pp.

    Bowen, W. T. 2003. Water productivity and potato cultivation. In: J. W. Kijne, R. Barker and D. Molden (eds). Water productivity in agriculture: Limits and opportunities for improvement. CAB international 2003. 229-238.

    Chapman, H. W. 1955. Potato tissue cultures. Amer. Potato 32: 207-210.

    Charles, G., Rosignol, L. and Rosignol, M. 1992. Enviromental effects on potato plants in vitro. Plant Physiol 139: 708-713.

    Christopher, T. and Rajam, M. V. 1996. Effect of genotype, explant and medium on in vitro regeneration of red paper. Plant cell tiss. Org. Cult 46: 245-250.

    Coleman, M., Waugh, R. and Powell, W. 1990. Gentical analysis of plant tissue culture data. Plant cell, tissue and organ culture 23: 181-190.

    Dodds, J. H. 1988. Tissue culture technology: practical application of sophisticated methods. American potato 65: 167-180.

    Dwelle, R. B. and Love, S. L. 1993. Potato growth and development. Available on-line at www.cals.Uidaho.edu/potato/PotatoProductionSystems/Topics/GrowthDevelopment.pdf.

    Ebadi, M. and Iranbakhsh, A. 2011. The induction and growth of potato (Solanum tuberosum L.) microtubers (Sante cultivar) in response to the different concentration of 6-benzylaminopurine and sucrose. African journal of Biotechnology 10(52): 10626-10635.

    Edwin, F. G., Hall, M. A. and De Klerk, G. J. 2008. Plant propagation by Tissue culture. Spriger. 479pp

    Epinoza, N., Estrada, R., Tovar, P., Brayan, J. and Dodds, J. H. 1986. Tissue culture, micropropagation, conservation and export of potato gerplasm. Specialized technology document 1. international potato center, Lima, Peru.

    Escatland, B. Z. and Langille, A. R. 1998. Photoperiod, temperture, gibberellin and antiagibberelin effect tuberization of potato stem segments in vitro. Hortscience 33(701-703).

    Estrade, R., Tover, P. and Dodds, J. H. 1986. induction of in vitro tubers in a broad of potato genotypes. Plant, cell, tissue and organ culture 7: 3-10.

    FAO. 2005. FAOSTAT Agricultural Data. Agricultural production, crops, primary. Available on-line at http://faostat.fao.org/

    Gautheret, R. J. 1985. History of plant tissue cell culture. Cell culture and somatic cell genetics of plant Vasil, I. K. London, UK, academic press, Inc: 1-50.

    Gebhardt, C. 2007. Molecular markers, maps and population genetics. Potato biology and biotechnology advances and perspectives. Vreugdenhil, D., Bradshaw, J., Gebhardt, C.et al, Elsevier Ltd, Oxford, UK: 77-89.

    George, E. F. and De Klerk, G. J. 2008. The components of plant tissue culture media I: macro and micro-nutrients. Plant propagation by tissue culture. George, E. F., Hall, M. A. and De Klerk, G. J. Heidelberg, Springer-Verlag GmbH. 1: 65-113.

    Gopal, J., Minocha, J. L. and Dhaliwal, H. S. 1998. Microtuberization in potato (Solanum tuberosum L.). Plant Cell reports 17: 749-798.

    Hagman, J. 1991. Micropropagation of Potatoes: Comparisons of Different Methods. Department of Crop Production Science, Swedish University of Agricultural Sciences.

    Harmey, M. A., Crowley, M. P. and Clinch, P. E. M. 1966. The effect of growth regulators on tuberisation of cultured stem pieces of solanum tuberosum. Eur Potato 9: 146-151.

    Hussain, I., Chaudhry, Z., Muhammad, A., Asghar, R., Saqlan Naqvi, S. M. and Rashid, H. 2006. Effect of chlorocholine chloride, sucrose and BAP on in vitro tuberization in potato (Solanum tuberosum L. CV. Cardinal). Pakistan J. Bot 2(38): 275-282.

    Hussay, G. and Stacey, N. J. 1984. Factors affecting the information of in vitro tubers of potato. Annals of botany 53: 565-578.

    Jacobsen, E. 1981. Polypolidization in leaf callustissue and in regenerated plants of dihaploid potato. Plant cell tiss. Org. Cult 1(78-84).

    Krikorian, A. D. 1995. Hormones in tissue culture and micropropagation. Plant hormones: physiology, biochemistry and molecular biology. Davies, P. J. Dordrecht, Kluwer: 774-796.

    Lawrence, C. H. and Barker, W. G. 1963. A study of tuberization in the potato, Solatium tuberosum. Potato research 40: 349-356.

    Leclerc, Y., Donnelly, D. J. and Seabrook, J. E. A. 1994. microtuberization of layered shoots and nodal cuttings of potato: the influence of growth regulators and incubation periods. Plant cell, tissue and organ culture 37(113-120).

    Lentini, Z., Plaisted, R. L. and Earle, E. D. 1988. Use of in vitro tuberization as a screening system for potato earliness. Amer. Potato 65(8): 488.

    Lizarraga, R., Tover, P., Jayasinghe, U. and Dodds, J. 1986. Tissue culture for elimination of pathogenes specialized technology document 3. international potato center, Lima, Peru.

    Murashige, T. and Skoog, F. 1962. A resived medium for rapid growth and bioassays with tobacco tissue culture. Physiol. Plant 15: 473-497.

    Pereira, A. B. and Shock, C. C. 2005. A review of agrometeorology and potato production. Avilable on-lineat http:// www.wmo.int/pages/prog/wcp/agm/gamp/documents/chap13E-draft.pdf

    Roca, W. M., Espinosa, N. O., Roca, M. R. and Bryan, J. E. 1978. A Tissue culture method for rapid propagation of potatoes. Amer. Potato 55: 691-701.

    Sangar, R. B. S. and Dhingra, M. K. 1984. Rapid multiplication of potato explant untrient medium. Plant Pathol 2: 143-191.

    Schenk, N., Hsiao, K. C. and Bornman, C. H. 1991. Avoidance of precipitation and carbohydrate breakdown in autoclaved plant tissue culture media. Plant cell, tissue and organ culture 10: 115-119.

    Schilde-Rentschler, L. and Schmiediche, P. E. 1984. Tissue culture: past, present and future. CIP Circular 12: 1-6.

    Seneviratne, P., Gammanaliyange, S. S. and Wijesekara, G. A. S. 1998. The effect of the origin of the explants on in vitro growth of axillary buds of Hevea brasiiensis L. Tropical agriculture research and extension 1(2): 98-102.

    Sharma, P. and Rajam, M. V. 1995. genotype, explant and position effect on organogenesis in eggplant (Solanum melangena L.). Exp. Bot. 46: 128-137.

    Siddiqui, S. U., Chaudharay, M. F. and Anwar, R. 1996. In Vitro preservation of potato (Solanum tuberosum L.) germplasm. Pakistan J. Bot 28: 37-40.

    Smith, M. K. and Drew, R. A. 1990. Current application of tissue culture in plant propagation and improvement. Plant Physiol 17: 267-289.

    Spooner, D., Mclean, K., Ramsay, G., Waugh, R. and Brayan, G. 2005. A single domestication for potato based on multilocus amplified fragment length polymorphism genotyping. PNAS 102: 14694-14699.

    Struik, P. C. 2007. Above-ground and below-ground plant development. Potato biology and biotechnology advances and perspectivees. Vreugdenhil, D., Bradshaw, J., Gebhardt, C.et al, Elsevir Ltd, Oxford, UK: 219-236.

    Struik, P. C. 2007. Above-ground and below-ground plant development. Potato biology and biotechnology : advances and perspectives. Vreugdenhil, D. and et al. Amsterdam, Elsevier: 219-236.

    Struik, P. C. and Wiersema, S. G. 2002. Seed potato technology. Wageningen Press. 383pp

    Tovar, P., Dodds, J. H. and Chandre, D. E. R. 1987. Effect of medium composition on in vitro tuberization. potato Abs 13(6).

    Tovar, P., Estrada, R., Schilde-Rentschler, L. and Dodds, J. H. 1985. Induction and use of in vitro potato tubers. CIP Circular 13(4): 1-5.

    wang, P. J. and Hu, C. Y. 1982. in vitro mass tuberization and virus-free seed potato production in taiwan. Amer. Potato 60: 27-33.

    Wang, P. J. and Hu, C. Y. 1985. Potato tissue culture and its application in agriculture. Potato physiology Li, P. H. Academic press, New York, U.S.A.: 503-577.

    Yeasmin, L., Ahmad, S., Rashid, M. H., Parveen, S. and Zeba, N. 2011. Effect of nitrogen and  potassium on in vitro development of microtuber of potato (Solanum tuberosum L.). Expt. Biosci 1: 107-112.

    Yiem, M. S., Park, Y., H., Kim, J. K., Kim, S. Y., Cho, H. M. and Hahan, B. H. 1990. Studies on seed potato (Solanum tubresum) multiplication by microtuberization and practical use. Field crop Abs 44(10).

    Yousef, A. A. R., Suwwan, M. A., Al Musa, A. M. and Ahu-Qaoud, H. A. 1997. In vitro culture and microtuberization of 'Spunta' potato (Solanum tuberosum L.) Agricultural Science 24(2): 173-181.

    Yu, W. C. P. J., Joyce, D. C. and Cameron-McCown, B. H. 2000. Sucrose utilization during potato microtuber growth on bioreactors. Plant Cell reports 19: 407-413.

    Zimmermann, R. H., Bhardwaj, S. V. and Fordham, I. M. 1995. Use of starch-gelled medium for tissue culture of some fruit crops. Plant cell tiss. Org. Cult 43: 207-213.


موضوع پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, نمونه پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, جستجوی پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, فایل Word پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, فایل PDF پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, پروژه درباره پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه ریزغده زایی رقم های زو رس و دیررس گیاه سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط کشت درون شیشه ای

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده زنیان (Carum copticum L.) گیاهی یکساله و متعلق به تیره چتریان است که در ایران، هند، مصر و اروپا می روید. در میان گیاهان دارویی و معطر، زنیان گیاهی است که مطالعات و تحقیقات کمی بر روی آن انجام گرفته است. هدف این تحقیق، شناسایی بهترین ژنوتیپ، مناسب ترین ریزنمونه، بهترین ترکیب هورمونی و شرایط ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي کشاورزي-اصلاح نباتات(M.Sc.)     ارديبهشت 1385                   

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه بیماری­ شناسی گیاهی چکیده یکی از عوامل محدود کننده کشت سیب زمینی در استان گلستان، بیماری های گیاهی میباشند که مهمترین آن ویروسها می باشند و در بین آنها، ویروس PVY) Potato virus Y )از مخربترین آنها میباشد. این ویروس بسیاری از گونه های خانواده سولاناسه به علاوه بیش از 60 گونه گیاهی دیگر را آلوده می کند. علائم این ویروس برحسب استرین و ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی در کشاورزی چکیده این مطالعه به منظور بهینه سازی روش ریزازدیادی دو پایه بومی پاکوتاه کننده سیب (زینتی و مربایی) و بهبود مرحله استقرار و شاخه زایی آنها انجام شد. ابتدا از سر شاخه های سالم و فعال درختان مادری این پایه ها در طول فصل رشد نمونه گرفته شد. پس از تهیه ریزنمونه‌ها (جوانه های جانبی و انتهای از ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.Sc.) چکیده ارکیدها در میان متنوع­ترین خانواده­ی گیاهان گلدار قرار دارند. این خانواده، بیش از 800 جنس و 25000 گونه دارد. ارکیدها تنوع زیادی در اندازه، شکل و رنگ دارند. طول عمر پس از برداشت گل­های ارکید نیز زیاد است. ازدیاد در مقیاس وسیع ارکیدها با استفاده از فنون کشت بافت گیاهی، به موقعیت این گیاه به­عنوان یکی از ده گل برتر جهان کمک ...

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مکانیک ماشین های کشاورزی (M.Sc) 1- مقدمه بیشتر گیاهان باغبانی به ویژه چند ساله‌های چوبی اگر در شرایط محیطی منا سب بدون دخالت انسان رشد کنند، پس از چند سال به درختان ویا درختچه‌هایی با شاخسارهای متراکم تبدیل خواهند شد، چه از نظر میزان وکیفیت باروری و چه از نظر شکل ظاهری مطلوب نخواهند بود. در اینگونه گیاهان، شاخه‌ها مزاحم رشد همدیگر بوده که دچار ...

تأثیر هورمونی و ریزنمونه بر کالزایی، باززایی و کشت سوسپانسیون سلولی در رازیانه (Foeniuculum vulgare) مقدمه: گیاه رازیانه (Foeniuculum vulgare) گیاهی علفی، پایا، معطر از خانواده چتریان است که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده خوراکی و دارویی قرار می­گیرد. با توجه به اهمیت ترکیبات این گیاه در صنایع دارویی و غذایی هدف در این پژوهش بهینه سازی کشت بافت این گیاه تحت تیمارهای هورمونی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی گرایش بیماری شناسی گیاهی چکیده نماتد Globodera rostochiensis تا قبل از سال 1387 از ایران گزارش نشده بود .آلودگی بالای نماتد در مزارع کشت سیب زمینی استان همدان تهدیدی جدی برای تولید سیب زمینی که محصول اقتصادی ، این منطقه می باشد محسوب می گردد. با توجه به جدی بودن خسارت Globodera rostochiensis برای ایران ،تا کنون ...

ثبت سفارش